Genul de activitate – parte componentă a business-ului
În art.1 alin.1 al Legii nr.845 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi este prevăzută noţiunea legală a antreprenoriatului, astfel antreprenoriat este activitatea de fabricare a producţiei, executare a lucrărilor şi prestare a serviciilor, desfăşurată de cetăţeni şi de asociaţiile acestora în mod independent, din proprie iniţiativa, în numele lor, pe riscul propriu şi sub răspunderea lor patrimonială cu scopul de a-şi asigura o sursă permanentă de venituri.
La prima citire poate nu atragem atenţie, însă trebuie de menţionat faptul că se evidenţiază următoarele genuri de activitate legală care pot forma îndeletnicirea unui sau altui antreprenor, sau viitor antreprenor:
1. Fabricare a producţiei;
2. Executare a lucrărilor;
3. Prestare a serviciilor.
Sunt nişte linii trasate în activitatea economică pentru a desemna agenţilor economici, totodată exemplificîndu-le prin două legi organice care sunt limitele lor de activitate, cum ar fi:
• Legea nr.93 din 15.07.1998 cu privire la patenta de întreprinzător;
• Legea nr.451 din 30.07.2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător.
Este, deci, foarte important atunci cînd vă hotîrîţi să deschideţi o afacere, care va fi genul de activitate, baza normativă a acestei activităţi.
Pentru exemplificare vin cu următoarele date importante: Legea nr.93 oferă posibilitatea de a desfăşura un gen sau altul de activitate doar persoanelor fizice, pe cînd legea nr.451 oferă posibilitatea de a desfăşura un gen saul altul de activitate persoanei fizice înregistrată ca întreprindere individuală, cît şi persoanelor juridice (S.R.L., S.A.).
Cînd alegeţi genul de activitate trebuie să ţineţi cont de forma organizatorico-juridică a întreprinderii dumneavoastră, pentru a fi mai uşor să faceţi pasul următor. Important este să vă determinaţi: activaţi ca persoană fizică avînd patenta de întreprinzător(patentă); activaţi ca persoană fizică înregistraţi sub întreprindere individuală, sau totuşi sunteţi o persoană juridică.
Câştigătorii concursului „ITineret – Viitorul începe cu tine” vor merge la tabără în perioada 11 – 16 iulie
Câştigătorii concursului naţional de proiecte în domeniul IT - „ITineret – Viitorul începe cu tine” vor merge la tabăra de vară în perioada 11-16 iulie curent.
Tabăra va avea loc la baza de odihnă ITRelax, a Centrului Resurselor Informaţionale de Stat „Registru”, care are infrastructura necesară organizării unor asemenea evenimente.
La tabără participanţii vor avea parte de o experienţă nouă, deoarece pentru ei vor fi organizate workshop-uri, seminare, training-uri, vor cunoaşte oameni noi şi vor discuta cu reprezentanţi ai diferitor companii, în special ai sponsorilor, care vor căuta la tabără potenţiali angajaţi. De asemenea, vor fi prezenţi experţi din domeniu atât din Republica Moldova, cât şi din străinătate, care vor împărtăşi tinerilor din experienţa lor.
În afară de seminare, workshop-uri şi prezentări, pentru tineri au fost pregătite diferite jocuri intelectuale, competiţii sportive, cum ar fi fotbal şi volei, iar câştigătorii vor fi premiaţi. În timpul liber participanţii la tabără vor putea să se relaxeze, alegând fie înotul în piscina bazei de odihnă, fie sălile de fitness, etc.
Până la 19 iunie, când este ultima zi de prezentare a proiectelor, au mai rămas câteva zile.
Concursul este organizat sub patronajul ministrului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Alexandru Oleinic, şi susţinut de companiile Moldtelecom, Moldcell, Microsoft, StarNet şi Suncommunications. Sistemul de evaluare a proiectelor va fi oferit de către compania EVISOFT.
Stimaţi cititori ai revistei electronice MyBusiness.md
Suntem bucuroşi să vă aducem la cunoştinţă că rubrica
Fiecare întrebare adresată a fost transferată
Afacerile în Republica Moldova deseori suferă eşec. În majoritatea cazurilor aceasta se întâmplă din cauza lipsei de experienţă şi a calificării necesare pentru anumite genuri de activitate.
Fiecare are o experienţă proprie, pe care o poate împărtăşi celorlalţi, or, părerea personală sau sfatul unui businessman indepndent înseamnă foarte mult.
Vă rugăm să nu uitaţi, că Forumul a fost creat în scopul facilitării schimbului de informaţii şi ajutor reciproc şi vă îndemnăm să respectaţi regulile de comunicare.
Sperăm că această modificare va fi benefică şi va contribui la dezvoltarea mediului de afaceri din Republica Moldova.
Album foto din plastic
Aparatele foto în prezent nu mai constituie un lux.
Practic fiecare are acasă un aparat foto, fie unul simplu, digital sau unul sofisticat. Se poate afirma că fotogarifiile sunt la modă, or, numărul acestora în fiecare familie a crescut de zeci sau chiar sute de ori.
Însă proprietarii saloanelor foto se plâng că numărul clienţilor este mic.
Acest lucru se întâmplă din cauza că puţină lume mai developează acum fotografii. Dar unde vă păstraţi fotografiile? Cel mai probabil în calculator, iar după ce memoria se termină fotografiile sunt copiate pe discuri, care cu timpul se deteriorează şi preţioasele imagini se pierd pentru totdeauna.
Developarea obişnuită pe hârtie fotografică nu mai satisface deja cerinţele clienţilor, deoarece asemenea fotografii ocupă mult loc, se pot rupe sau boţi.
Anume de aceea a apărut ideea creării albumului foto din plastic.
Ideea creării unui asemenea album aparţine proiectului olandez «Memolio» www.memolio.com
Esenţa acestei idei constă în accea, că developarea fotografiilor se face în mărime miniaturală pe o bucată de plastic alb de dimensiunea unui card bancar. Acestea sunt unite între ele şi se deschid în formă de evantai. Un asemenea album foto poate fi lesne purtat cu sine şi arătat în orice moment prietenilor sau pur şi simplu vă poate reaminti clipele plăcute trăite cândva.
Acest album poate fi folosit în calitate de material de distribuţie a producţiei Dvs., imaginea firmei va avea numai de câştigat.
Evident, nu este cel mai econom mod de a ieşi în evidenţă, însă cu siguranţă efectul este garantat.
Cine va implementa această idee în Moldova?
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Consultaţia juridică – fenomen în soluţionarea eficientă a „speţei”
Există unele momente cînd simplul cetăţean se confruntă cu diverse probleme, astfel el caută să le soluţioneze singur bazîndu-se pe abilităţile proprii, ca mai apoi să recunoască că cunoştinţele sale nu sunt îndeajuns pentru soluţionarea problemei, apelând astfel la serviciile unui consultant în domeniu, economist, jurist.
Consultaţia juridică oferită de un specialist în domeniu implică în primul rînd responsabilitate, corectitudine atît în soluţionarea problemei, cît şi faţă de persoana consultată.
Însă, pentru a răspunde la această întrebare e necesar a diviza aspectul civil al unei cauze de cel penal. Astfel, este mult mai uşor a oferi o consultaţie din domeniul penal (art.145 Omorul CP al R.M.) în raport cu oferirea unei consultaţii din domeniul civil care este mult mai complicat fiind necesară o analiză cît mai profundă asupra cauzelor problemei.
Veritabilitatea şi spiritul de adevăr pe care un jurist îl manifestă în domeniul pe care îl profesează implică în sinea sa cercetarea amănunţită şi analiza profundă a unei probleme, astfel juristul îţi va acorda o consultaţie juridică bazîndu-se pe cele relatate de tine, iar pentru a primi consultaţie eficientă şi pentru a fi sigur în soluţionarea corectă a problemei, trebuie să ţii cont de următoarele puncte forte:
1. Să te asiguri că ai ai nevoie de consultanţă juridică;
2. Chiar dacă a apărut necesitatea unei consultaţii juridice, atunci trebuie să explici exact problema ta, în cele mai mici detalii, care pentru tine poate nu sunt importante;
3. Să nu ascunzi nimic, deoarece tăinuind anumite date, tu pui în pericol soluţionarea corectă a cauzei din care motiv se pierde procesul sau nu se acordă o consultaţie deplină şi exactă, dînd vina pe cei din jur, şi în primul rînd pe jurist.
În concluzie trebuie să reţii următoarele: Juristul va putea oferi o consultaţie eficientă doar dacă are o informaţie completă şi concretă despre cazul tău. Cu atît mai mult sunt cauze cînd consultarea asupra lor implică cercetare şi apoi consultarea propri-zisă, ceea ce nu trebuie să te sperie, în acest caz juristul dă dovadă de abilităţi şi competenţe, şi nu „va spune ceva la întimplare doar ca sa scape de tine”.
Centrul de Analiză, Cercetare şi Consultanţă Juridico-Psihologică „JUSTSTUDIUMANIMA” ,
date contact 069 729 407; 067 129 409
Medierea şi arbitrajul le oferă părţilor aflate în conflict posibilitatea să rămână buni parteneri de afaceri
„Medierea şi arbitrajul le oferă părţilor aflate în conflict posibilitatea să rămână buni parteneri de afaceri. Deşi Legea cu privire la mediere a intrat în vigoare în iulie 2008, cu părere de rău, aceasta încă nu este valorificată pe deplin", a afirmat preşedintele Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, Dumitru Postovan, la 4 iunie curent, la deschiderea seminarului „Medierea - modalitate alternativă de soluţionare a litigiilor comerciale".
Sursa citată consideră că, agenţii economici trebuie să aibă posibilitatea să aleagă între metodele tradiţionale şi cele alternative, atunci când se confruntă cu un litigiu comercial. „În practica internaţională se utilizează cu succes mai multe tipuri de metode alternative procesului de judecată prin care se soluţionează conflicte, fără a implica instanţele de stat. Serviciile juridice ale întreprinderilor din Moldova trebuie să cunoască aceste modalităţi, deoarece ele oferă posibilitatea menţinerii relaţiilor de colaborare dintre părţile aflate în conflict. Acest fapt este foarte important, pentru că nu este uşor să-ţi găseşti alţi parteneri de afaceri, în care să poţi avea încredere", a accentuat Dumitru Postovan.
În acelaşi context, trainerul Lilia Gribincea, avocat, mediator, arbitru la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCI a Moldovei, a salutat interesul participanţilor faţă de seminar, accentuând oportunitatea organizării acestuia. „În Republica Moldova, comparativ cu alte state, Legea referitor la mediere este, relativ, nouă, de aceea mi-am propus ca scop să informez participanţii cu avantajele oferite de mediere".
Menţionăm că seminarul „Medierea - modalitate alternativă de soluţionare a litigiilor comerciale" este organizat, în premieră, de către Centrul de Formare Continuă al Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei. La el iau parte reprezentanţi ai 6 companii din diferite domenii de activitate.
Potrivit Victoriei Cotici, şefă a Centrului de Formare Continuă, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei are o vastă experienţă în acest sens, pe lângă CCI activând Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional. "Specialiştii de aici au fost cei care au contribuit la elaborarea cadrului juridic referitor la mijloacele alternative de soluţionare a litigiilor comerciale. Atunci când fost elaborat conceptul noului seminar, trainerii au urmărit să îmbine teoria cu practica, utilizând soluţii din experienţa internaţională, dar şi practica judiciară referitoare la mediere", a spus Victoria Cotici.
Participanţii la seminar au fost interesaţi de cadrul juridic referitor la mediere, procesul de mediere şi desfăşurarea acestuia, drepturile şi obligaţiile părţilor etc.
Medierea reprezintă o modalitate facultativă de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de mediator, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate. (art.2(1) şi art.3 din Legea nr. 134-XVI din 14 iunie 2007 cu privire la mediere).
Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCI a Moldovei a fost înfiinţată în anul 1994 pentru administrarea arbitrajului comercial, cu scopul soluţionării litigiilor de comerţ exterior.
Un câştigător al concursului „ITineret – Viitorul începe cu tine” va merge la o conferinţă internaţională
Unul din câştigătorii concursului naţional „ITineret – Viitorul începe cu tine” va merge la o conferinţă internaţională. Invitaţia este oferită de către comitetul organizatoric al celei de-a VIII ediţii a conferinţei tehnico-ştiinţifice pentru studenţi, aspiranţi şi tineri specialişti, care va avea loc în capitala Kârgâstan-ului, oraşul Bişkek, în perioada 28 septembrie – 1 octombrie 2010.
Invitaţia va fi unul din premiile oferite în cadrul concursului „ITineret – Viitorul începe cu tine”. Toate cheltuielile de transport, cazare şi alimentare vor fi suportate de către organizatorii conferinţei. Scopul aceste conferinţe este schimbul de cunoştinţe în domeniul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor şi stimularea tinerilor specialişti către realizarea lucrărilor ştiinţifice, inclusiv colaborare internaţională în domeniul educaţiei.
Concursul ITineret – Viitorul începe cu tine” se încheie pe 19 iunie. Mai sunt aproape 2 săptămâni timp în care elevii şi studenţii pot să înscrie proiecte din domeniul IT la următoarele categoriile: site-uri web, aplicaţii, grafică.
De menţionat faptul că în finalul concursului vor fi selectate 100 de cel mai bune proiecte, iar câştigătorii vor fi invitaţi la o tabără IT, la Vadul lui Vodă. Cei mai buni elevi şi studenţi vor fi premiaţi cu calculatoare, netbook-uri, seturi de dispozitive multimedia, dar şi alte premii importante.
Concursul este organizat sub patronajul ministrului tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor, Alexandru Oleinic, şi susţinut de companiile Moldtelecom, Moldcell, Microsoft, StarNet şi Sun Communications.
Concursul naţional „iTineret – Viitorul începe cu tine”
26 aprilie – 19 iunie 2010
Tel. (+373) 22 211868
Fax. (+373) 22 211869
Web. http://www.itineret.md" href="http://www.itineret.md">www.itineret.md
e-mail. " href="mailto:">
Discuţii privind impozitul unic
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a organizat cinci mese rotunde pentru a discuta oportunităţile şi perspectivele introducerii impozitului unic pentru persoanele juridice care operează în anumite domenii de activitate.
Se propune ca impozitul unic să fie aplicat în următoarele domenii de activitate: servicii taxi; spălătoriile auto care fac parte din categoria “reparaţia şi desrvirea automobilelor”; coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare; stomatologie; restaurante, baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor.
Impozitul unic pentru persoanele juridice reprezintă un analog al patentei de întreprinzător pentru persoanele fizice. În acest caz, întreprinderea plăteşte o sumă fixă lunară în bugetul consolidat, care include toate impozitele, inclusiv achitările în fondul asigurărilor sociale, de pensii, de ocrotire a sănătăţii, impozitul pe profit, TVA, taxele locale, etc.
Potrivit unor surse din cadrul inspectoratului fiscal, noul sistem de impozitare a genurilor de activitate menţionate ar putea intra în vigoare deja în această toamnă.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Secretele unei întreprinderi din Cimişlia
O adevărată senzaţie a produs în cadrul Forului întreprinderilor mici şi mijlocii, care a avut loc săptămâna trecută, firma «Cvadrovita» SRL din Cimişlia. Compania produce salamuri şi a şocat multă lume prin preţurile expuse, mai ales au fost uimiţi concurenţii din Chişinău.
Într-adevăr, salamurile crud-uscate din Cimişlia costau 120 de lei, carnea uscată — 135 lei, în timp ce producătorii din Chişinău propuneau salamuri crud-uscate (care se cotează puţin mai jos decât mezelurile uscate) la un preţ de 210 lei. De menţionat, că celelalte feluri de salam produse în sudul ţării (cu excepţia salamului «Doctorscaia») de asemenea erau mai ieftine cu
Acest lucru poate avea trei explicaţii: materie primă ieftină, salarii mici şi adaosuri de soia. Iată ce ne-a relatat Vera Topciu, una din coproprietarii companiei. «În produsele crud-uscate este categoric interzis de adăugat soia. Cât priveşte preţurile, dacă la noi, la sud, vom practica aceleaşi preţuri ca la Chişinău, vom falimenta cu siguranţă. Materia primă este locală, deocamdată totul achiziţionăm de la populaţie, însă intenţionăm să creăm cireada proprie. Drept rezultat, se formează un preţ convenabil, cu un adaos normal, iar noi aprovizionăm cu mezeluri tot sudul Moldovei: Vulcăneşti, Comrat, Basarabeasca, Cahul ş.a.m.d.
Avem o gheretă şi la una din pieţele din Chişinău. Cei drept, acolo preţurile sunt mai mari cu 5 lei, iar în magazine acestea sporesc cu
«Cvadrovita» SRL este o întreprindere de tip familial, creată la 1 octombrie 1998. În prezent, sortimentul constă din circa 100 de denumiri de produse.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
O idee de afaceri – publicitatea la balcon
Publicitatea externă în prezent este solicitată în toate ipostazele, de aceea această idee de afaceri, care constă în plasarea publicităţii la balcoane, ar putea aduce un profit esenţial fără investiţii prea mari.
Capacitatea de a convinge este primordială pentru a începe cu succes această afacere, deoarece va trebui să vă înţelegeţi şă să convingeţi multă lume, începând cu proprietarii balcoanelor şi terminând cu furnizorii de publicitate.
Esenţa afacerii constă în următoarele: trebuie să găsiţi câteva zeci de proprietari de balcoane care vă interesează (cele mai reuşite alegeri sunt balcoanele situate pe străzile centrale şi aglomerate) şi să-i convingeţi să vă ofere suprafaţa din faţa a balconului contra plată, desigur. De asemenea, trebuie de încercat să ajungeţi la un acord cu diferite instituţii, or, acestea în genere nu au nevoie de balcoane, iar la bani lejeri nimeni nu refuză.
După ce ajungeţi la un acord cu proprietarii balcoanelor trebuie să căutați furnizori de publicitate (gheretele sau magazinele din apropiere, restaurantele etc).
Cheltuielile pentru publicitate le va suporta furnizorul, în timp ce Dvs. îi oferiţi doar locul pentru plasare. Din comisionul primit achitaţi o parte proprietarului balconului, iar restul este venitul Dvs.
Avantajul acestui business constă în aceea că poate fi practicat fără sustragere de la activitatea de bază şi nu necesită mari investiţii.
În cazul în care veţi decide să edificaţi o afacere în baza acestei activităţi, puteţi încheia contract cu vreo firmă specializată în confecţionarea banerelor, pentru ca ulterior să oferiţi un spectru întreg de servicii.
De asemenea, în locurile care încă nu au fost solicitate puteţi plasa anunţul «loc pentru publicitate, se oferă în arendă 0-XXXX-XXX».
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md



