Afaceri cu tricotaje
Una din cele mai cunoscute firme de tricotaje nu doar din Chişinău, ci şi din întreaga Moldovă este întreprinderea „Iuvas”. După 14 ani de activitate firma se bucură de popularitate nu doar printre locuitorii Moldovei, dar şi printre consumatorii din România, Belgia.
Despre succesul întreprinderii am discutat cu directorul de producţie, Lilia.
1. Cu ce probleme se confruntă firma pe piaţa locală?
Cea mai serioasă şi, probabil, unica problemă este lipsa muncitorilor. Persoanele care vin la interviu pentru angajare nu au experienţă de muncă în domeniu, dar doresc să primească salarii ca peste hotare, de aceea există o problemă acută cu angajaţii.
2. Care este sortimentul de producţie a firmei?
Noi producem atât lenjerie de corp, cât şi îmbrăcăminte exterioară. Din lenjerie de corp confecţionăm şorţi, cămăşi de noapte, lenjerie pentru dame etc. La îmbrăcămintea exterioară produsă de noi se referă costume sportive, fuste, salopete, maiouri, rochii. De asemenea, firma noastră confecţionează haine de lucru pentru multe întreprinderi cunoscute („Efes Vitanta”, “Franzeluţa”, “Bomba”, “Bucuria” etc. - nota Mybusiness.md). Toată marfa noastră este însoţită de certificate de igienă şi de corespundere.
3. Marfa firmei „Iuvas” se vinde în Moldova, România şi Belgia. In ce ţări intenţionaţi să vă extindeţi piaţa de desfacere?
Într-adevăr, suntem prezenţi pe piaţa din România de 5 ani, iar în Belgia de un an. Însă pentru noi un interes deosebit îl are anume piaţa din Moldova. Aici noi avem multe magazine de firmă, iar marfa ajunge în toate regiunile ţării. Reprezentanţii firmei noastre participă la multiple expoziţii atât în Moldova, cât şi peste hotare, iar în timpul apropiat intenţionăm să ne lansăm pe piaţa din Franţa.
4. Ce inovaţii aveţi la întreprindere?
Firma noastră dispune de cel mai modern utilaj. Astfel, noi lucrăm cu aşa modele renumite de maşini de cusut, ca „Pegasus”, “Juki”, “Global”, “Yamato”. De asemenea, noi procurăm materie primă doar de la parteneri verificaţi în timp din Italia, Turcia şi Bangladeş, de aceea fiecare angajat garantează calitatea înaltă a producţiei.
În afară de confecţionarea articolelor din tricotaj, noi oferim servicii de serigrafie textilă, aveam chiar şi o secţie specială pentru aceasta, dotată cu utilaj american modern. De asemenea, oferim servicii de broderie.
5. Lilia, ce planuri are întreprinderea pe viitor?
Acum pentru noi cel mai important lucru este extinderea pieţei de desfacere, în primul rand promovarea producţiei noastre în Franţa. De asemenea, intenţionăm să extindem participarea companiei la expoziţiile internaţionale.
ODIMM va continua finanţarea antreprenorilor tineri
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din Moldova (ODIMM) a făcut totalurile provizorii a activităţii programului privind extinderea oportunităţilor antreprenoriale pentru tineret (PNAET), lansată în anul 2008 şi prevăzută până în anul 2013.
În cadrul “mesei rotunde” “Mecanismul eficient de antrenare a tineretului în activitatea antreprenorială” Directorul General al ODIMM, Iulia Iabanji, a comunicat că la program pot participa tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani din localităţile rurale, care doresc să-şi deschidă o afacere proprie.
Statul (prin intermediul ODIMM) este dispus să ofere fiecărui solicitant un credit preferenţial în mărime de până la 300 de mii de lei, pe un termen de 5 ani. Ratele dobânzilor oscilează, în anii 2009-2010 constituind 8-9 la sută anual. În cazul în care afacerea va fi una de succes, 40 la sută din suma alocată va rămâne tânărului businessmen în calitate de grant.
La prima etapă, solicitanţii de credit (şi grant) trebuie să susţină în ODIMM un curs de instruire gratuită în domeniul bazelor antreprenoriatului. Aceste cursuri deja au fost susţinute de 1080 de persoane, inclusiv 444 de femei.
În total, pe parcursul a trei ani statul a alocat în cadrul programului PNAET credite în mărime de 132,74 mln de lei, dintre care 52,86 mln de lei au fost sub formă de granturi. Aceşti bani au fost cheltuiţi pentru procurarea a două fabrici de producere a şerveţelelor de hârtie, 238 de tractoare, 149 de seturi de utilaj agricol, 41 de linii pentru producerea materialelor de construcţie, 39 de unităţi de utilaje pentru prelucrarea lemnului, 31 de seturi pentru panificaţie şi patiserie şi două seturi pentru prestarea serviciilor.
De asemenea, au fost create 386 de întreprinderi noi, iar 88 de firme au putut să se dezvolte în cadrul acestui program. De menţionat. că 366 de întreprinderi activează în domeniul agriculturii, 101 – în sfera de producţie, iar 7 – în domeniul serviciilor.
Cele mai multe întreprinderi noi au fost înregistrate în nordul Moldovei (282), în centru (99) şi sud (93). În total, tinerii antreprenori au creat cu susţinerea PNAET 900 de locuri noi de muncă.
În afară de aceasta, ODIMM şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie în anul 2010 au oferit celor mai neordinari participanţi ai proiectului PNAET granturi în mărime de câte 1000 de euro, cu condiţia ca aceşti bani vor fi folosiţi pentru dezvoltarea afacerii.
În imagine: Directorul General al ODIMM, Iulia Iabanji. Anterior, Iulia Abanji a activat în calitate de şef al Departamentului pentru Dezvoltarea Businessului Mic şi Mijlociu din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului Republicii Moldova.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
La 1 aprilie în Drochia demarează un proiect de amploare
Se pare că uzina pentru producerea biogazului şi îngrăşămintelor biologice ecologic pure în localitatea Ţarigrad din raionul Drochia va fi totuşi construită, chiar în cel mai apropiat timp. Astfel, la 18 februarie curent, la Chişinău au fot semnate acordul strategic şi acordul de finanţare dintre Fundaţia elveţiană „Merchando Green Technology AG” şi compania autohtonă „BioEnergAgro”. Potrivit acordurilor, lucrările de construcţie vor demara la 1 aprilie 2011.
La ceremonie au participat Alfred-Andreas Watz, managerul principal al fundaţiei elveţiene, Valeriu Lazăr, ministrul Economiei al Republicii Moldova, Oleg Gribov, preşedintele “BioEnergAgro” şi Adrian Alexandrescu, reprezentantul companiei române „MG Ecotech Management Expertise”. De menţionat, că arhitectul Adrian Alexandrescu, în vârstă de 58 de ani, are experienţă în domeniul construcţiei câtorva obiecte similare în diferite ţări ale Europei.
Reprezentantului companiei române i-a fost încredinţat rolul de manager de proiect, astfel încât Adrian Alexandrescu din prima zi a lucrărilor până în momentul dării în exploatare a unzinei va gestiona calitatea construcţiei şi fluxurile financiare. Tocmai de aceea, semnătura lui Adrian Alexandrescu va fi la fel de importantă pentru bancă ca cea a lui Oleg Gribov.
Costul total al investiţiilor se estimează la 25,3 mln de euro. Perioada de rambursare a investiţiilor constituie 7 ani.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Pentru bebeluşi
Încă acum 4-5 ani în Republica Moldova articolele pentru copii erau importate în proporţie de sută la sută, poate cu excepţia producţiei unor ateliere semiclandestine ale proprietarilor de buticuri pentru copii din centrele comerciale, unde articolele de firmă erau tirajate şi comercializate ca fiind originale la preţuri cosmice.
Ulterior, au început să apară întreprinderi (toate mici) care produceau haine pentru copii după şabloane proprii. Printre cele mai cunoscute firme se numără „Lenichris” (Chişinău), „Svibmagtex” (Ungheni) şi în deosebi, favorita autorului – „Bombonici” (Basarabeasca).
În cadrul Forumului „Fabricat în Moldova”, desfăşurat recent, au ieşit în evidenţă încă două companii, care şi-au început activitatea în anul trecut. Acest lucru este foarte important, or, lumea e bîntuită de criza economică, care în Moldova a fost agravată de genocidul pe faţă din partea serviciilor comunale, companiilor farmaceutice, importatorilor, energeticienilor, producătorilor de produse alimentare ş.a.m.d. Dar cu toate acestea lumea continuă să nască copii!
Aşadar, Întreprinderea individuală „Moldovan Vasile” de 10 ani se ocupa cu importul aţelor şi firelor în Moldova. În anul 2010 întreprinderea a început producţia articolelor pentru fetiţe sub marca comercială „Miss Vivi”. „Sortimentul nostru este alcătuit din rochii, tunici, colanţi, sarafane, paltoane, rochii de gală, cardigan, lenjerie cu dantelă, malete, pelerine, bolero, poncho, veste, pulovere etc. La procurările angro reducerile ating 50 la sută”, a relatat directorul firmei, Elena Moldovan. În cadrul întreprinderii activează 20-30 de muncitori.
Povestea firmei „Chiriac&Tulgara” SRL este romantică şi patriotică. Fondatorii firmei, Anatol Chiriac şi Carolina Tulgara, s-au cunoscut, s-au îndrăgostit şi s-au căsătorit în Franţa, unde Anatol lucra, iar Carolina făcea masteratul pe subiectul „Moda şi creativitatea”. După nuntă soţii au locuit în Franţa încă cinci ani, până la naşterea feciorului, după care au decis să revină în Moldova. „De ce?” „Ştiţi, toată lumea ne întreabă despre aceasta, şi cunoscuţi, şi persoane străine. Răspunsul e unu: pentru a fi mai aproape de părinţi”, mărturiseşte Carolina.
În luna mai a anului trecut soţii au început să producă haine pentru bebeluşii de 0-2 şi 2-6 ani. În afară de aceasta, întreprinzătorii mai produc cearşafuri de plapume, feţe de pernă, perne şi plapume (cu sintepon antialergic), colţare pentru pătucuri. Preţul variază între 600 şi 650 de lei. De asemenea, firma produce covoraşe pentru bebeluşi la preţul de 350-400 de lei. Toate produsele apar sub marca comercială „Bebekiti”.
La firmă lucrează în patru, afacerea fiind una de familie. Până nu demult producţia era realizată doar în magazinul de pe lângă atelier.
Participarea la expoziţie a strârnit un interes enorm faţă de asemenea articole, astfel încât acum se negociază contracte cu cumpărători angro din diferite regiuni ale ţării.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
În Republica Moldova există două superbranduri
Prima carte a superbrandurilor de consum pentru România „Consumer Superbrands pentru România”.
În publicaţie au fost incluse branduri locale şi internaţionale prezente pe piaţa din România. Printre acestea se numără “Academia Caţavencu”, “Avon”, “Ballantine’s”, “Băneasa Shopping City”, “BCR”, “BMW”, “CHIVAS”, “Coca-Cola”, “Cosmote”, “DHL”, “Germanos”, “Google”, “HBO”, “Heineken”, “Help Net”, “Humana”, “JW Marriott Bucharest Grand Hotel”, “LaDorna”, “Lindab”, “Milli”, “Milupa Milumil”, “Mobil 1”, “Napolact”, “Orange”, “Orbit”, “Philips”, “Radio România”, “Radio ZU”, “Raiffeisen Bank”, “Rompetrol”, “Samsung”, “Spor”, “Vel Pitar”, “Western Union”, “Whirlpool”.
De menţionat, că în secţiunea “Branduri din pieţe vecine, cu potenţial pentru dezvoltarea viitoare a culturii de branding” au fost incluse două branduri din Republica Moldova, „Naturalis” şi „Vita”. Organizaţia “Superbrands” activează în peste 80 de state ale lumii mai bine de 15 ani cu scopul dezvoltării culturii brandului prin intermediul proiectelor “Business Superbrands”, “Consumer Superbrands”, “Luxury Superbrands”, “Cool Brands”, “Sports Brands” etc. România a aderat la acest proiect în anul 2005.
Pentru a afla detalii accesaţi site-ul http://www.superbrands.com/ro" href="http://www.superbrands.com/ro">http://www.superbrands.com/ro
Dezvoltarea cooperării economice dintre Cehia şi Moldova
La 2 februarie 2011, la Chişinău, în cadrul programului de afaceri al expoziţiei naţionale „Fabricat în Moldova”, va fi organizată masa rotundă: „Dezvoltarea cooperării economice dintre Cehia şi Moldova”. La eveniment va participa o delegaţie de întreprinzători cehi, condusă de viceministrul Industriei şi Comerţului, Milan Govorka.
Potrivit şefei Secţiei Relaţii Externe a Camerei de Comerţ şi Industrie, Ludmila Rotaru, în perioada 1- 4 februarie curent, reprezentanţii mediului de afaceri din Cehia vor efectua o misiune economică în Moldova. Astfel, în cooperare cu CCI a Cehiei pentru ţările CSI, Ministerul Economiei al Moldovei, MIEPO şi Ambasada Cehiei în Moldova, va fi organizată masa rotundă: „Dezvoltarea cooperării economice dintre Republica Cehă şi Republica Moldova”( 2 februarie 2011, mun. Chişinău, str. Ghioceilor 1, „Moldexpo”, începând cu orele 14:30).
„Manifestarea are scopul de a consolida relaţiile comercial-economice dintre comunităţile de afaceri ale celor două ţări şi a stabili noi contacte cu potenţiali parteneri de business. Programul mesei rotunde include prezentarea potenţialului economic şi investiţional din Moldova şi Cehia, a posibilităţilor de cooperare bilaterală în diverse domenii.
CCI a RM invită agenţii economici autohtoni să participe la eveniment, deoarece în cadrul acestuia vor avea loc întrevederi bilaterale, ce vor oferi oportunităţi de iniţiere a contactelor de afaceri cu companiile cehe”, a spus Ludmila Rotaru, la şedinţa ordinară de luni, 17 ianuarie.
Menţionăm că expoziţia naţională „Fabricat în Moldova”, ediţia a X-a, se va desfăşura în perioada 1-5 februarie curent, la „Moldexpo”, fiind organizată de Camera de Comerţ şi Industrie, sub patronajul Guvernului.
Informaţii suplimentare referitor la masa rotundă pot fi obţinute la:
tel: (22) 22-13-91, 23-87-70, 069628973,
Serviciul de presa
tel: 24-42-83,
Lia Cazacu
Dezvoltarea industriei serviciilor de ospitalitate
Programul BERD BAS Moldova organizează trainingul ”Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii din industria serviciilor de ospitalitate”, fiind susţinut de experţi din Croaţia. Trainingul va avea loc în perioada 28-29 ianuarie, la Chişinău, cu participare gratuită.
Cursul de instruire este destinat managerilor companiilor din domeniul ospitalier din Republica Moldova şi companiilor de consultanţă în managementul industriei ospitaliere.
În cadrul trainingului participanţii vor studia despre managementul strategic, dezvoltarea resurselor umane, politici de marketing şi cooperare regională; administrarea operaţiunilor zilnice din cadrul industriei de ospitalitate, precum şi despre contractarea consultanţilor din exteriorul întreprinderii (outsourcing), evaluarea impactului consultanţei în afaceri asupra performanţei întreprinderii. O temă aparte va fi managementul afacerii în industria hotelieră, şi anume: dezvoltarea strategică şi durabilă a activităţii hoteliere, marketing hotelier şi a soluţiilor operaţionale.
„Programul BERD BAS Moldova oferă asistenţă multilaterală IMM-urilor, precum şi companiilor de consultanţă, una din direcţiile asistenţei fiind organizarea trainingurilor şi seminarelor tematice. Industria serviciilor de ospitalitate din Republica Moldova prezintă un potenţial mare de dezvoltare, iar prin organizarea acestui training ne dorim să aducem un transfer de know-how care să propulsioneze dezvoltarea acestei industrii şi la noi în ţară”, a spus Veronica Arpintin, Director Naţional al Programului BERD BAS Moldova.
Trainingul va fi susţinut de consultanţi ai PRAKTIS Savjetovanja d.o.o. (Croaţia) şi va avea loc într-un mod interactiv, va include studii de caz, prezentări, lucru în echipă, discuţii.
Criteriile de selectare pentru persoanele interesate să participe la acest curs sunt: cel puţin 2 ani de experienţă în industria serviciilor de ospitalitate, poziţie managerială în cadrul companiei din sectorul ospitalier şi cunoaşterea limbii engleze.
Persoanele interesate sunt rugate să expedieze Formularul de participare completat la adresa " href="mailto:"> sau prin fax: (373 22) 211-585. Formularul poate fi accesat pe pagina web: www.bas.md. Data limită pentru aplicare – 21 ianuarie, 2011.
_________________________________________________________________________
Despre Programul BERD BAS Moldova:
Programul BERD BAS oferă ÎMM-urilor din Moldova asistenţă în identificarea şi definirea necesităţilor de afaceri ale întreprinderilor, cooperare în selectarea celor mai eficienţi consultanţi locali pentru soluţionarea problemelor specifice de business cu care se confruntă întreprinderile şi granturi pentru co-finanţarea proiectelor de consultanţă.
Programul BERD BAS este implementat în Moldova din 2005, susţinând în această perioadă peste 250 de ÎMM-uri din Moldova din diferite sectoare ale economiei, precum agricultura, industria alimentară, IT, comerţul cu amănuntul, industria textilă. Programul BERD BAS susţine companiile beneficiare prin rambursarea până la 70% din costurile proiectului de consultanţă, suma maximă fiind de €10.000. Valoarea totală a asistenţei BAS oferită până la moment ÎMM-urilor din Moldova este de cca €1,4 millioane.
În prezent, Programul BAS Moldova se concentrează în promovarea implementării proiectelor de eficienţă energetică (cu sisţinerea Guvernului Suediei), îmbunătăţirea competitivităţii afacerilor în zonele rurale, dar şi încurajarea femeilor-antreprenori.
Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm să vizitaţi www.bas.md sau să contactaţi: (+373 22) 211-614.
Microfinanţarea – hitul investiţional al sezonului
La 31 decembrie, 2009, în Republica Moldova activau 29 organizaţii de microfinanţare, iar la 30 septembrie, 2010, numărul acestora a crescut până la 35. Majoritatea din ele activează în toate regiunile ţării. Prioritatea acestor organozaţii este acordarea creditelor de consum.
Aceste date sunt reflectate în raportul elaborat de directorul companiei „Microinvest”, Artur Munteanu, pentru Forul moldo-german privind finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii, care s-a desfăşurat recent la Chişinău.
Artur Munteanu şi-a prezentat organizaţia, creată în anul 2003. În această perioadă de timp organizaţia a finanţat 13 mii de întreprinzători şi companii mici, acordând microcredite în valoare totală de 60 de milioane de dolari SUA. Către 30 septembrie, 2010, organizaţia administra un portofoliu de credite în mărime de 190 mln lei. De menţionat, că „Microinvest” are filiale în 12 regiuni ale ţării.
Organizatorii companiei „Microinvest” sunt: Fundaţia Soros Moldova, Balkan Fund for South-East Europe (Olanda), Soros Economic Development Fund (SUA), Oikocredit (Olanda), Societe Internationale pour le Developpment et l’Investissment (Franţa), Richard Driehause (SUA).
Printre creditorii companiei se numără 18 organizaţii locale şi internaţionale, inclusiv Oikocredit, Deutsche Bank, BERD, FMO, EFSE etc. Capitalul social al companiei constituie 107 mln lei.
Pe piaţa microfinanţării se evidenţiază trei operatori: „Prime Capital” (deţine 21,75 la sută din piaţă), “Microinvest” (17,5 la sută) şi “ProCredit” (16,7 la sută).
De menţionat, că în anii 2008-2009 activele tuturor companiilor din acest sector s-au micşorat cu 78 mln de dolari sau cu 33,1 la sută. Astfel, dacă în perioada anilor 2006-2007 portofoliul creditelor acordate s-a majorat cu 40,6 mln de dolari (40,8 la sută), atunci în următorii doi ani din cauza crizei economice acesta s-a micşorat cu 30 mln de dolari (21,2 la sută).
Totodată, capitalul propriu în anul 2009 s-a majorat cu un milion de dolari, atingând 39,9 mln de dolari (+ 3,5 la sută). De asemenea, rentabilitatea activelor (ROA) în anul trecut s-a majorat de la 3,2 până la 3,52, iar rentabilitatea capitalului (ROE) a scăzut de la 23,87 până la 17,29.
În pofida acestor cifre destul de controversate, în Moldova creşte numărul celor care doresc să investească în microfinanţare, probabil din cauza că aceasta este “unica joacă” din oraş. Acest fapt este confirmat şi de prezenţa la Forul moldo-german a cunoscutului om de afaceri, Igor Krapivka (“Orvento Metal”, “Incomaş”, uzina de ţevi “Protos” etc.), care de altfel, este departe de finanţe.
“Într-adevăr, membrii Clubului Oamenilor de Afaceri “Timpul”, pe care îl prezidez, au decis să creeze propria organizaţie de microfinanţare, investind deja în capitalul social 1,8 mln de lei. Mai mult, noi intenţionăm să atragem şi bani cetăţenilor (nu în calitate de depozite, deoarece acest drept îl au doar băncile, ci în calitate de împrumuturi cu dobândă mai mare, decât la depozite). Concluziile la care au ajuns în cadrul forului experţii moldoveni şi germani privind necesitatea extinderii şi diversificării pieţei de microfinanţare din Republica Moldova confirmă că decizia pe care am luat-o este una corectă”, a menţionat Igor Krapivka.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Câştig pe Internet
Este cunoscut deja faptul că Internetul poate deveni o sursă bună de câştig. Această modalitate de obţinere a veniturilor este pe placul oricui, deoarece are un şir de avantaje: lucrul la domiciliu, posibilitatea de a munci după un orar convenabil, precum şi venituri mari, pentru că lucrul pe Internet este considerat unul dintre cele mai profitabile. Vă prezentăm câteva exemple de câştig datorită Internetului.
1. Scrierea articolelor pentru site-uri. În prezent, munca de copyrighter şi rewriter este destul de profitabilă. Comenzile pot fi găsite pe Internet sau cu ajutorul unor difuzări masive potenţialilor clienţi. Avantajul lucrului constă în aceea, că chiar şi fără cunoştinţe de specialitate într-un anumit domeniu se poate scrie articole pe orice subiecte dorite sau solicitate. Preţul unui articol variază între 50 şi 300 de lei, în dependenţă de volum şi tematică.
2. Scrierea articolelor SEO. Cine nu ar dori să câştige 300 de lei în doar 20 de minute? Însă pentru început trebuie de însuşit regulile de scriere a articolelor SEO, iar ulterior de explicat potenţialilor clienţi importanţa unor asemenea articole.
3. Câştig fără investiţii se poate obţine şi datorită promovării site-urilor. La acest capitol pe Internet pot fi găsite o mulţime de materiale instructive, inclusiv cărţi de specialitate editate online. Încercaţi să promovaţi un site, notaţi toate metodele şi paşii, iar apoi lansaţi-vă şi la nivel profesionist. În dependenţă de nivel şi timp, promovarea unui site costă de la 1500 de lei.
4. O altă sursă de venit pe Internet este optimizarea site-ului. Pe de o parte, optimizarea seamănă foarte mult cu promovarea, însă deosebirea este semnificativă. Astfel, optimizarea poate fi efectuată în decurs de o zi, iar venitul poate constitui circa 50 de dolari per operaţie.
5. Publicitatea şi promovarea firmei pe Internet, de asemenea, poate deveni o sursă importantă de venit. Acest tip de muncă pe Internet poate dura o singură zi, iar venitul poate atinge 300 de lei şi mai mult. Lucrul constă în înregistrarea firmei în cele mai populare cataloage din ţara dvs.
6. Înregistrarea firmei şi a site-urilor în multiplele cataloage. Pe de o parte, asemenea câştig pe Internet reprezintă o promovare, însă nu e chiar aşa, deoarece promovarea presupune şi alte metode. Înregistrarea companiei şi a site-ului în cataloage este foarte utilă pentru toate resursele web. Acest serviciu costă de la 300 de lei în sus, în dependenţă de numărul de cataloage.
7. Câştig pe Internet cu ajutorul programului Forex. Cu ajutorul acestui sistem pot fi câştigate sume importante de bani, însă în prealabil trebuie de însuşit bine toate regulile jocului. Esenţa programului Forex constă în câştigarea banilor în baza fluctuaţiilor cursurilor diferitor valute.
8. Pe Internet se pot obţine venituri şi cu ajutorul propriului site. În acest caz este suficient de plasat pe site anumită publicitate. Evident, această afacere va da roade cu condiţia ca site-ul să fie suficient de cunoscut.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Afaceri cu plante decorative de interior
Timpurile când pervazurile rudelor noastre erau înfrumuseţate cu ghivece de flori din sticle de plastic, plăci de vinil, cutii de conserve sau alte materiale care nu au nimic comun cu ghivecele pentru flori au devenit istorie. În prezent, tot mai multe gospodine cultivă plante de interior de diverse forme doar în ghivece speciale.
Pe piaţa din Republica Moldova şi Chişinău se comercializează un sortiment variat de ghivece pentru flori, numai bune pentru cultivarea celor mai neobişnuite şi frumoase plante.
De regulă, gospodinele doresc să se pricopsească cu plante deja mature, or, aceste plante momentan pot schimba orice încăpere nu doar vizual, dar şi din punctul de vedere al atmosferei şi aerului. În condiţiile în care cererea de plante mature este destul de mare puteţi să începeţi cultivarea florilor la propriul domiciliu. Cu siguranţă, ulterior veţi vinde cu succes toate aceste plante.
De reţinut, că plantele folositoare (aloe vera, gheranium, kalanchoe, mustaţa de aur) se bucură de o popularitate redusă, de aceea nu merită să vă avântaţi în cultivarea lor. În schimb, cultivarea palmierilor, chiparoşilor, orhideelor, viorelelor, trandafirilor pitici şi a altor plante exotice este o afacere profitabilă. Aceste plante se încadrează cu succes în orice decor sau apartament, de aceea vor avea priză la cumpărători. Axaţi-vă pe cultivarea plantelor cu ramificaţii puternice, care pot acoperi suprafeţe mari.
De menţionat, că preţul seminţelor este mic, iar în afară de aceasta, veţi putea procura seminţe şi butuci în timpul călătoriilor peste hotare. Nu trebuie să apară probleme nici la realizarea mărfii.
În primul rând, povestiţi tuturor rudelor, prietenilor şi cunoscuţilor despre afacerea, pe care aţi iniţiat-o.
În al doilea rând, rugaţi copii, nepoţii sau persoanele care au acces la Internet să plaseze anunţurile Dvs. pe site-urile autohtone în rubricile corespunzătoare.
În al treilea rând, neapărat fotografiaţi florile şi plasaţi pozele pe site-urile respective.
În al patrulea rând, vizitaţi pieţele locale. Nu este neapărat să staţi şi să vindeţi plantele la piaţă. Este suficient să vă plimbaţi prin piaţă cu un ghiveci cu flori, pe care să indicaţi preţul plantei, precum şi câteva fotografii cu florile pe care le propuneţi spre comercializare.
În al cincilea rând, puteţi încheia un contract cu magazinele specializate în comercializarea plantelor de cameră, care în schimbul unui comision vă vor ajuta să realizaţi marfa.
Cultivarea florilor la domiciliu poate deveni nu doar un hobby, dar şi o modalitate plăcută de a câştiga bani.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md


