Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 94

Miercuri, 08 Iunie 2011 00:00

„Ţuica lui Dumitru”

Businessul de bază al întreprinzătorului Dumitru Vicol este exportul de fructe uscate şi nuci. În mare parte, marfa exportată este crescută în livezile omului de afaceri, de lîngă satul Nimoreni, raionul Ialoveni.

„Ţuica lui Dumitru”Dumitru are un hobby – să călătorească împreună cu soţia prin Europa şi să meargă în cele mai îndepărtate locuri.

Astfel, nu e de mirare, că odată a apărut întrebarea: de ce, practic, în toate ţările europene există băuturi naţionale tradiţionale obţinute prin fermentarea şi distilarea fructelor? În Ungaria această băutură se numeşte Palinca, în Slovacia şi Cehia – Slivoviţa, în Germania - Schnaps, în România – Ţuică, în statele balcanice – Rachie. În Franţa, asemenea băutură în genere se numeşte „Eau-de-Vie” (“Apa Vieţii”), în memoria perioadei medievale, când aceasta era cel mai bun remediu împotriva ciumei şi altor boli. Iar în Moldova asemenea băutură există doar pe hârtie şi denumirea ei este destul de posacă – “rachiu special”.

Şi atunci Dumitru a pornit din nou prin Europa, de data aceasta, în căutarea tehnologiilor. A avut noroc în Ungaria, unde a dat peste un conaţional tehnolog, care mai mulţi ani a lucrat la una din cele mai bune întreprinderi de producere a palincăi. Şi din considerente pur patriotice acesta i-a mărturisit secretele de producţie.

Astfel, a apărut băutura “Nimorinka”. Compania lui Dumitru “Monistar” produce şapte feluri de această băutură, pentru a satisface gusturile tuturor consumatorilor: din perje, caise, persici, mere, pere „Williams”, gutui şi vişine.
“În statele europene îndeosebi sunt preţuite băuturile din pere “Williams”, de aceea noi am procurat acolo puieţi, i-am sădit şi am obţinut roadă”, povesteşte Dumitru Vicol.

„Noi suntem foarte exigenţi faţă de calitatea producţiei. Fiecare lot este verificat în laboratorul „UFAG Laboratorien AG” din Sursee, Elveţia”, a menţionat proprietarul companiei “Monistar”. Drept urmare, chiar la primul concurs internaţional "Ujsag Palinka Festival" (Ungaria, aprilie 2011), la care a fost prezentată şi producţia “Monistar”, “Nimorinka” din caise a obţinut medalia de argint. De menţionat, că la concurs au participat circa 800 de producători de băuturi distillate din fructe din toată Europa. “Sincer vorbind, nici nu ne-am aşteptat la un asemenea succes”, a recunoscut Dumitru.

În vînzare (supermarketuri, boutique-uri specializate, restaurante de clasă Premium) “Nimorinka” a apărut pe 1 iunie 2011. Unele feluri de “Nimorinkă” pot fi procurate doar în magazinul online al companiei “Monistar”. În special, este vorba despre “Nimorinka” din pere “Williams” (pentru producerea a 0,5 litri este nevoie de 10 kg de pere proaspete), din vişine (15 kg) şi gutui (20 kg). În procesul de preparare Dumitru nu o dată şi-a servit prietenii şi cunoscuţii cu această licoare.

“Consum alcool destul de rar, de aceea mă strădui să folosesc doar băuturi de clasă superioară. Am descoperit că după “Nimorinka” a doua zi nu există niciun efect negativ, de aceea în ultimul timp, atunci când sunt invitat la nunţi iau cu mine o sticlă de “Ţuica lui Dumitru”, pentru că sunt sigur de ea”, mărturiseşte Ruslan Bodişteanu, maestru internaţional la lupte libere, dublu campion mondial la tineret.

“Într-adevăr, este o băutură calitativă”, consideră academicianul Boris Găină. “Şi după tehnologia de producţie, şi după calităţile gustative. După degustare în aer se simte o aromă fină de fructe, anume aşa şi trebuie să fie”, consideră specialistul.
Imagine de Carmina Vicol

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Sâmbătă, 18 Iunie 2011 00:00

Resurse pentru creier

Dezvoltarea tehnologică a societăţii contemporane face ca tot mai multă lume să petreacă zile întregi în faţa calculatorului.
Lucrul la calculator necesită atenţie sporită, precizie şi, desigur, un grad înalt de gândire.

Resurse pentru creierPentru o activitate înaltă creierul are nevoie de multe vitamine, minerale şi compoziţii chimice folositoare. Bineînţeles, toate aceste elemente pot fi acumulate din produsele alimentare.

Se ştie, că japonezii şi locuitorii din Asia de Sud-Est (China, Taiwan) au capacităţi înalte în domeniul tehnologiilor moderne. Acest fapt se datorează consumului permanent de peşte, care datorită conţinutului mare de substanţe hrănitoare şi folositoare este produsul numărul unu pentru activitatea creierului. Bineînţeles, şprotele sau semifabricatele din peşte comercializate în supermarketuri nu pot fi comparate cu peştele copt sau fiert. Cel mai bine peştele este servit cu salate din legume sau legume înăbuşite.

Nucile de asemenea ajută creierul uman să facă faţă eforturilor. Chiar şi forma miezului de nucă, care aminteşte de un creier, sugerează destinaţia acestui produs. În afară de nuci se recomandă întrebuinţarea fisticurilor şi migdalelor, precum şi a sâmburilor de caise şi piersici.

Despre folosul ciocolatei pentru stimularea activităţii creierului ştiu toţi. Însă ciocolata conţine mult zahăr, care contribuie la acumularea rapidă a kilogramelor în plus, deoarece programatorii şi alte categorii de persoane care lucrează la calculator se mişcă puţin. De aceea, mult mai folositoare este cacao, evident, fără zahăr.

Zahărul este necesar creierului, însă se recomandă şi folosirea zahărului natural, adică a fructelor. Cele mai indicate sunt stafidele, caisele şi caisele uscate, căpşunele, bananele, merele, perele şi curmalele. De reţinut, că excesul de stafide şi banane contribuie la apariţia kilogramelor în plus. Fructele dulci vor alimenta creierul cu fructoza necesară.

Produsele alimentare care se asimilează de organism mai greu vor contribui la o nutriţie mai îndelungată a creierului. Din această categorie fac parte cartoful, orezul, pâînea neagră, boboasele.

O sursă bună pentru creier reprezintă bostanul şi morcovul. Bostanul este de preferat să fie consumat crud, iar morcovul dat prin răzătoare şi amestecat cu smîntână va reprezenta o combinaţie excelentă. Iar dacă veţi adăuga şi puţine afine această combinaţie va fi de folos nu doar pentru creier, ci şi pentru ochi.

Pentru sporirea activităţii creierului atunci când se lucrează la calculator este folositor ceaiul verde. De reţinut, că se recomandă consumul infuziei de ceai şi nu ceaiul în pliculeţe. Însă trebuie de avut în vedere, că ceaiul verde conţine multă cofeină, de aceea nu se recomandă întrebuinţarea acestuia după orele 17-18.

Printre alte produse folositoare creierului pot fi menţionate ouăle, în special gălbenuşurile, roşiile, precum şi o porţie mică de vin roşu. Produsele din soia, de asemenea, sunt considerate alimente benefice pentru creier.
Produsele lactate alimentează creierul cu proteine, de aceea brânza, laptele, chefirul şi smîntâna trebuie să nu lipsească din raţia alimentară zilnică.

Toţi programatorii trebuie să ţină minte despre importanţa dejunului. În variantă ideală dejunul trebuie să fie alcătuit din terci de ovăz, preparat pe lapte, cu nuci şi fructe uscate. Dacă mai adăugaţi o tartină cu unt şi caşcaval, veţi uita pe mult timp de foame.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Sâmbătă, 25 Iunie 2011 00:00

Business la sat

În prezent, în localităţile rurale din Europa afacerile se fac cu ajutorul turismului rural.

Turism rural, agroturism – aceşti termini acum fac legea în domeniul turismului din întreaga lume.

Business la satTurismul rural presupune odihnă în sectorul particular în baza gospodăriilor ţărăneşti, unde toate serviciile sunt prestate de gazde.
În ziua de astăzi multă lume, în special tineretul, nu are idee cum se produce laptele sau cum se cultivă anumite produse. Acest lucru se explică prin nivelul accelerat de urbanizare, când populaţia tinde să vină în oraşe pentru a se stabili aici definitiv.
În oraşe se atestă insuficienţă de aer curat, iar peisajele sumbre şi monotone pot afecta chiar şi pe cei mai incurabili optimişti. În afară de aceasta, produsele alimentare consumate de orăşeni sunt departe de mâncarea sănătoasă de la ţară, bogată în vitamine, substanţe minerale şi compuşi chimici folositori.

Turismul rural modern a apărut în Europa la începutul anilor 70 ai secolului XX. Printre primele state care au început să practice turismul rural se numără Italia, Franţa, Suedia, Finlanda, Danemarca. În Moldova agroturismul a apărut la sfârşitul anilor 90, odată cu deschiderea primei agropensiuni din ţara noastră - „Villa Albasdorf”.
Agropensiunea reprezintă o casă, transformată într-o structură de cazare a turiştilor. Aceste localuri sunt amenajate cu setul standard de comodităţi pentru turişti – climatizator, cameră de baie, televizor.
Este profitabil turismul rural în Moldova?

Să analizăm datele statistice. În prezent, în Moldova oficial sunt înregistrate 13 pensiuni rurale, cu toate că în realitate activează peste 50, iar încă 100 de află în construcţie. Adică, se merită, însă doar cu condiţia unei poziţionări corecte, stabilirea unor preţuri rezonabile şi evident, cu condiţia unei campanii de publicitate eficiente şi chibzuite a afacerii.
Agroturismul reprezintă o sursă excelentă de venit pentru fermieri. Astfel, în Franţa şi Italia ţăranii obţin de pe urma turismului rural circa 9 mii de euro pe an. Având în vedere că cheltuielile pentru un asemenea business sunt nesemnificative, avantajele sunt evidente.

Businessul în domeniul turismului agrar comparativ este necostisitor. Principalele elemente sunt create de natură, de aceea trebuie doar de amenajat localul (sau câteva odăi) şi de întocmit documentele necesare, or, deschideţi totuşi o structură de cazare a turiştilor cu servicii de cazare şi alimentaţie.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Luni, 27 Iunie 2011 00:00

Afaceri cu conservele de casă

Nu toate femeile contemporane pregătesc pentru iarnă diverse salate, conserve sau compoturi. Într-adevăr, de ce nevoie, dacă în toate supermarketurile sunt o mulţime de conserve care pot diversifica masa în perioada rece a anului. Cu atât mai mult, că vara nu trebuie de stat în sudoarea frunţii şi de pregătit conserve pentru iarnă.

Afaceri cu conservele de casăÎnsă toţi sunt de acord, că conservele de casă se deosebesc puternic la gust de produsele din magazine. Reieşind din aceasta, se poate face o afacere bună – businessul cu conservele de casă.

În calitate de potenţiali clienţi pot fi toţi cei care preferă conservele gustoase de casă, iar numărul acestora este destul de mare.
Piaţa de desfacere a producţiei. Un loc foarte bun pentru comercializarea conservelor de casă pot fi alimentarele mici din curte. De asemenea, conservele pot fi comercializate în gheretele de legume din apropierea casei sau lângă spitale şi policlinici. În acest caz, lumea va ieşi de la medici şi va putea procura imediat vitamine în borcane şi sticle. Totodată, publicitatea privind produsele propuse poate fi plasată pe Internet, de exemplu, lângă recetele diferitor bucate. Însă trebuie de avut în vedere, că informaţia trebuie plasată pe site-urile care sunt vizitate, în special, de către locuitorii oraşului în care trăiţi.

Cea mai eficientă publicitate va fi „radioul de sarafan”, însă doar în cazul în care producţia va fi gustoasă şi calitativă informaţia se va răspândi rapid în tot cartierul.
Să examinăm ce anume trebuie de pregătit în primul rând, care produse vor avea succes la cumpărători.
În primul rând, este vorba despre castraveţii muraţi, care se bucură de succes anul împrejur (mai ales de Revelion), dar şi de roşiile murate. Al doilea loc în topul preferinţelor îl ocupă dulceaţa, în primul rând, cea de zmeură şi coacăză, deoarece aceste pomuşoare sunt bogate în vitamine şi sunt la mare căutare în perioada rece a anului, când bîntuie virozele.
De asemenea, nu trebuie ignorate nici fructele în suc propriu, care de asemenea, se bucură de popularitate în ajunul Revelionului şi altor sărbători, când gospodinele de obicei coc torturi şi alte copturi.

Cât priveşte compoturile, acestea trebuie să fie mai ieftine, decât sucurile. De regulă, aceste conserve nu se bucură de prea mare succes, la fel ca şi salatele.
Bineînţeles, unele salate conservate sunt la căutare, însă doar la o parte mică a populaţiei.

Nu uitaţi nici de vinetele coapte, gogoşari sau sucul de tomate.
A rămas doar să stabiliţi cine va pregăti toate aceste produse:
1. Conservele pot fi preparate de sine stătător sau în ajutor pot fi invitate rudele.
2. Pot fi invitate gospodinele care doresc să câştige ceva bani. În această calitate sunt bune gospodinele de vârstă pensionară. De regulă, acestea cu greu îşi pot găsi un serviciu, de aceea vor fi bucuroase să câştige un ban în plus.
3. Toată producţia poate fi procurată angro de la gospodine, iar ulterior să fie comercializată. Însă în acest caz nu veţi putea fi siguri sută la sută de gustul şi calitatea acestor conserve.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Vineri, 17 August 2012 17:40

Reclame creative

Reclame creative din toata lumea - cea mai interesanta reclama pe Pămîntul nostru, după opinia Mybusiness.md

Încă acum 15 ani, Internetul era considerat un sistem fără perspectivă, strict distractiv. Nimeni nu putea să creadă că un calculator conectat la Internet poate crea o concurenţă demnă comunicării pe viu sau unui serviciu bine plătit, însă acum situaţia s-a schimbat totalmente.

Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova a acceptat producerea şi aplicarea producţiei biodistructive. Este vorba despre dezinfectantul „ESAN”, produs de compania „Azat-Su”. Firma este înregistrată în Comrat, însă activează în calitate de rezident al Parcului Ştiinţifico-Tehnologic „Academica” al Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Dezinfenctantul „ESAN” se aplică în biomedicină, farmaceutică, biotehnologiile din agricultură, precum şi în asigurarea securităţii alimentare.

Directorul companiei “Azat-Su” Afanasie Spatarenco a comunicat pentru “MyBusiness”, că principalul indice al dezvoltării fiecărui stat este considerat speranţa de viaţă, de aceea problema menţinerii şi fortificării sănătăţii populaţiei întotdeauna va fi una prioritară într-un stat cu o dezvoltare normală.

Implementarea unor metode eficiente, ieftine, accesibile şi ecologice de dezinfectare reprezintă o condiţie obligatorie de profilaxie a bolilor la oameni, păsările şi animalele domestice, fără care nu poate funcţiona nicio instituţie sanitaro-medicală, niciun sistem de aprovizionare cu apă şi canalizare, niciun obiect din industria alimentară şi multe alte domenii ale activităţii umane.

Deocamdată, Moldova îşi asigură necesităţile interne în materiale dezinfectante exclusiv datorită importurilor.
Firma “Azat-Su” s-a specializat în producţia dezinfenctantului “ESAN”, care acoperă 70 la sută din necesităţile ţării în materiale de dezinfectare. Aceasta va permite economisirea a zeci de milioane de lei din contul importului şi va asigura pe viitor crearea a 144 de locuri noi de muncă.
Preparatul este produs în baza tehnologiilor noi, la baza cărora se află activarea electrochimică a apei şi soluţiilor apoase, fapt care permite reducerea bruscă a aplicării soluţiilor chimice agresive, de exemplu, a clorului.

Dezinfectarea necalitativă sporeşte de 7-10 ori cheltuielile pentru tratamentul şi întreţinerea bolnavilor, comparativ cu suma necesară pentru o dezinfectare calitativă. De asemenea, dezinfectarea necalitativă măreşte cheltuielile pentru întreţinerea persoanelor cu dizabilităţi şi numărul cazurilor letale.

Potrivit estimărilor lui Afanasie Spatarenco, pentru un loc în instituţiile medicale, în mediu, este nevoie de 937 de litri de “ESAN” pe an. Potrivit presei, în Moldova numărul total de locuri din instituţiile medicale constituie circa 20,8 mii, pentru care este nevoie de 19489,6 tone de materiale dezinfectante pe an.

Dezinfectantul “ESAN” este aplicabil şi pentru dezinfectarea apei potabile şi apelor reziduale, în locul altor preparate (în primul rand, a clorului). În acest domeniu sunt necesare cel puţin 31 mii de tone pe an de materiale dezinfectante.

Potrivit raportului Agenţiei Achiziţii Publice, pe parcursul trimestrului trei al anului 2010 (date mai recente lipsesc) au fost organizate 18 tendere în vederea achiziţionării materialelor dezinfectante în valoare totală de circa 686 mii de lei. Toate tenderele au fost câştigate de una şi aceeaşi companie importatoare.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Puţini ştiu, dar în Republica Moldova sunt o mulţime de sanatorii şi baze de odihnă, amplasate în locuri pitoreşti. În aceste instituţii există toate condiţiile pentru odihnă şi recuperarea complexă a tuturor sistemelor organismului. Aici se odihnesc şi se tratează nu doar cetăţeni din Moldova, ci şi din străinătate, însă numărul acestora este mic. Popularitatea, fie şi mică, a acestor sanatorii şi baze de odihnă se explică prin preţurile mici, comparativ cu cele din străinătate.

În sanatoriile din Moldova sunt tratate diferite maladii ale sistemului nervos, sistemului cardiovascular, sistemului locomotor, sistemului reproductiv şi, bineînţeles, ale sistemului digestiv. La baza tratamentului stau apele minerale, clima şi multe alte metode nemedicamentoase de recuperare a organismului.

Apele minerale subterane, nămolul, durata mai mare a luminei solare, livezile, pădurile, podgoriile şi relieful contribuie la dezvoltarea şi apariţia sanatoriilor noi.

Reţeaua de sanatorii şi baze de odihnă din Moldova este cunoscută din secolul 15 (gramotele lui Ştefan cel Mare, „Descrierea Moldovei lui Dmitrie Cantemir etc.), însă se dezvoltă mai puţin de o sută de ani. Această dezvoltare a fost iniţiată în perioada sovietică, când din toate republicile unionale lumea mergea în „Moldova însorită”.

În prezent, reţeaua de recreare este reprezentată de sanatorii, care sunt cunoscute departe de Moldova. În mare parte, acestea sunt amplasate în Vadul lui Vodă, Cahul, raioanele Camenca şi Călăraşi, şi, desigur, în zona Codrilor.

Printre principalele staţiuni balneare din Moldova se numără următoarele sanatorii: „Nufărul Alb” (Cahul), „Nufărul Alb” (Ungheni, Hîrjăuca), „Bucura-Sind”, „Nistru” (ambele Vadul lui Vodă), „Dnestr” (Camenca), bazele de odihnă „Victoria” (Soroca), „Albinuţa” (Ungheni), „Codru” (Ungheni, Bahmut), „Dumbrava Albă” (Bălţi) ş. a. În aceste sanatorii se propune o gamă largă de servicii. Astfel, clienţii pot nu doar să se odihnească şi să uite de problemele cotidiene, dar şi să se trateze, să meargă în excursii şi să beneficieze de multe alte metode de recreare.

Mulţi oameni de afacere care au grijă de sănătatea lor în fiecare an neapărat trec un curs de tratare şi restabilire, pentru a pleca la staţiunile din străinătate în „formă bună”.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Potrivit informaţiilor de care dispune „MB”, pe 12 mai a avut loc Adunarea anuală a acţionarilor SA „Tracom”, în cadrul căreea a fost luată o decizie care schimbă principial situaţia la toate întreprinderile care anterior constituiau Uzina de tractoare din Chişinău.

Să amintim istoricul acestei probleme. În anul 1995 a fost luată decizia de a crea în baza Uzinei de tractoare din Chişinău societatea pe acţiuni „Uzina de tractoare TRACOM” SA. Sub această denumire întreprinderea este cunoscută până în prezent. Totodată, din componenţa uzinei au fost scoase 5 întreprinderi, care au început să colaboreze cu ea în bază de contract. În anul 1998 din componenţa societăţii pe acţinui au fost scoase încă 4 întreprinderi.

Astfel, în calitate de întreprinderi de sine stătătoare au început să activeze fostele secţii ale Uzinei de tractoare din Chişinău, care în afară de comenzile pentru beneficiarul de bază - SA „Tracom – aveau posibilitatea să colaboreze şi cu alţi agenţi economici. De menţionat, că toată infrastructura aparţinea SA „Tracom”, care era responsabilă pentru asigurarea tuturor celorlalte întreprinderi cu serviciile necesare – de la aprovizionarea cu energie şi apă, până la evacuarea deşeurilor. În acel moment, un asemenea model de organizare părea a fi cel mai potrivit.

De menţionat, că statul deţine în capitalul acţionar al SA „Tracom” aproape 93 la sută, iar în celelalte nouă întreprinderi – de la 62 până la 98 la sută. Astfel, a fost creată asociaţia de producţie „Uzina de tractoare din Chişinău”.

Însă încercările de a pune pe roate producţia de tractoare, inclusiv prin crearea unei întreprinderi mixte cu Uzina de tractoare din Minsk, au eşuat şi către anul 2009 practic toate întreprinderile asociaţiei au început să genereze pierderi şi să se decapitalizeze.
În această situaţie, conducerea Ministerului Economiei s-a adresat după ajutor experţilor Băncii Mondiale, care au elaborat un studiu de fezabilitate pentru a scoate asociaţia din criză. Esenţa acestui studiu consta în crearea în baza fostei Uzine de tractoare din Chişinău a unui parc industrial.

La baza principiilor de activitate a acestui parc vor sta lansarea unor capacităţi de producţie noi, atragerea maximală a tehnologiilor inovaţionale şi implementarea utilajului modern.

Concomitent, Ministerul Economiei a început pregătirea concursurilor investiţionale privind vânzarea pachetelor de acţiuni deţinute de stat în celelalte 9 întreprinderi ale Uzinei de tractoare din Chişinău. În prezent, sunt elaborate sarcinile tehnice, iar una din condiţii este ca aceste întreprinderi să facă parte din parcul industrial în calitate de rezidenţi.

Potrivit calculelor studiului de fezabilitate, crearea parcului industrial va oferi minimum 1000 de locuri noi de muncă. Se preconizează că volumul vânzărilor pe parcursul activităţii parcului (30 de ani) va atinge 442,0 milioane de euro, iar impozitele şi taxele achitate se vor cifra la peste 117 milioane de euro.

Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md

Miercuri, 20 Aprilie 2011 00:00

Nebunia curajoşilor: 3 în 1

Pe timp de criză economică majoritatea companiilor preferă să treacă în defensivă şi să-şi sisteze dezvoltarea. Doar unele companii consideră că criza oferă o şansă pentru salt.

Asemenea „piste de decolare”, despre care vom relata mai amănunţit, s-au intersectat zilele trecute în Convention Center al hotelului „Leogrand”, din Chişinău.

Nebunia curajoşilor: 3 în 1În perioada 1-3 aprilie aici s-a desfăşurat Expoziţia de turism „Tour-exibition 2011”.

Publicul s-a deprins că toate expoziţiile din Moldova se desfăşoară la „Moldexpo”, însă statistica unicului, probabil, „dublicat” al expoziţiilor de construcţie „Moldconstruct” şi „CityBuild” (se desfăşoară în Manejul de atletism) denotă faptul că lista companiilor participante coincide aproape în jumătate. Aceasta oferă consumatorilor posibilitatea să se familiarizeze în condiţii compacte cu un număr mare de oferte.

Cât priveşte domeniul turistic, aici situaţia este mai complicată. În afară de cele circa 300 de firme de turism, aceste expoziţii cuprind, de asemenea, hotelurile, restaurantele, transportatorii (inclusiv aerieni şi rent-a-car), companiile de asigurări, mănăstirile şi beciurile “drumului vinului”, mass-media şi agenţiile de publicitate, subiecţii turismului rural, ecologic şi alte multiple direcţii care determină turismul de intrare, de ieşire şi cel intern.

Şi dacă cu turismul de ieşire lucrurile stau relativ bine, cu celelalte două forme există probleme serioase.
“În Ungaria, la fel ca în Moldova, nu există mare, însă în anul trecut ţara noastră cu o populaţie de 10 milioane de persoane a fost vizitată de 31 de milioane de străini, inclusiv 19 milioane de turişti, care au cheltuit pe teritoriul nostru aproape 4 miliarde de euro”, a menţionat în cadrul ceremoniei de deschidere a Expoziţiei „Tour-exibition 2011” Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Ungariei în Republica Moldova, Gyorgy Varga.

Pentru comparaţie, Moldova cu o populaţie de 3,5 milioane de persoane, în anul 2010 a fost vizitată de 161,8 mii de cetăţeni străini, care potrivit calculelor Forului Economic de la Davos, au cheltuit circa 80 de milioane de dolari SUA. De menţionat, că doar 8,2 mii de cetăţeni străini au intrat pe teritoriul Moldovei prin intermediul firmelor de turism şi pot fi consideraţi turişti organizaţi. Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, Produsul Intern Brut al Moldovei, în anul 2010, a constituit 71 849 milioane de lei sau 4,26 de miliarde de euro, conform cursului curent al Băncii Naţionale. De aceea, în mod evident “turiştii” de toate felurile au loc de extindere şi asemenea expoziţii ar trebuie să reprezinte un imbold pentru dezvoltarea industriei turismului.

În al doilea rând. Expoziţia “Tour-exibition 2011” a fost organizată de publicaţia săptămânală „Tur-gazeta”, care în cadrul acţiunii şi-a prezentat primul său număr. „Tur-gazeta” este o publicaţie specializată voluminoasă, destinată atât profesioniştilor din domeniul turistic, cât şi amatorilor de a călători. Publicaţia va fi difuzată gratis, prin sampling, inclusiv la bordurile aeronavelor moldoveneşti.

Cea dea treia noutate a expoziţiei a devenit compania de turism „Tur-magazin”, care s-a lansat în calitate de operator de turism spre destinaţia elenă. Compania intenţionează să deschidă curse charter spre insula Creta şi peninsula Halkidiki. În calitate de partener va fi puternica companie greacă „Mouzenidis-travel”, care, de asemenea, a participat la expoziţia din Moldova.

www.tur-gazeta.md

www.tur-magazin.md

www.mouzenidis-travel.ru