Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

În sala de coferinţe «Begonia» a hotelului «Leogrand» la 11 februarie a fost aglomeraţie mare. La ceremonia oficială de lansare a Programului de finanţare a proiectelor de eficienţă energetică în Moldova (MoSEFF) de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) au fost invitate circa 100 de persoane, însă au venit peste 200.

Printre cei prezenţi la ceremonia de lansare au fost atât reprezentanţi ai unor companii mari («DAAC Hermes», «Carmez», «Orvento»), cât şi reprezentanţi ai businessului mic şi conducători ai administraţiilor locale.

Interesul manifestat are două explicaţii. În primul rând, preţul resurselor energetice se află în permanentă creştere şi în viitorul apropiat această tendinţă se va menţine. În al doilea rând, Programul MoSEFF este destinat unui cerc larg de clienţi. Împrumuturile acordate companiilor particulare din Moldova vor varia de la câteva mii de euro până la 2 milioane de euro.

20 de milioane de Euro pentru Proiecte de Eficienţă EnergeticăMoldova este a 14-a ţară în care BERD a lansat acest program. Anterior, începând cu anul 2004 acest model de finanţare a fost implementat cu succes în Ucraina, Rusia, Georgia, România, Bulgaria, statele din Balcanii de Vest, Asia Centrală şi Caucaz. Pană în prezent, BERD a alocat 900 de milioane de euro pentru proiecte de eficienţă energetică, susţinând deja proiecte în valoare de 600 milioane de euro prin intermediul a 30 de bănci locale.

Libor Krkoska, seful reprezentanţei BERD în Moldova, a precizat că alocarea sumei de 20 de milioane de euro este doar primul pas. Astfel, în Ucraina, de exemplu, prima tranşă a constituit 100 de milioane de dolari SUA, a doua tranşă — 180 de milioane, a treia tranşă — 250 de milioane de dolari.

În Moldova creditele vor fi redicţionate către agenţii economici prin intermediul a 2-4 bănci comerciale. De menţionat, că Programul MoSEFF nu este doar o linie de creditare. În cadrul programului companiile primesc asistenţă în optimizarea deciziilor în domeniul energeticii. În afară de finanţare, BERD a invitat un grup de experţi internaţionali şi locali conduşi de Compania germană «Fichtner», care vor ajuta potenţialii benefeciari să aleagă deciziile optimale în conformitate cu cerinţele investiţionale, precum şi cele mai oportune decizii din punct de vedere tehnic şi financiar.De asemenea, experţii vor ajuta clineţii să întocmească cererea pentru participare la programul de finanţare. Activitatea grupului de experţi este finanţată de Comisia Europeană, de aceea asistenţa tehnică pentru potenţialii benefeciari va fi gratuită. Din componenţa grupului fac parte 6 experţi internaţionali şi 6 experţi locali, care vor lucra la întreprindere în dependenţă de complexitate proiectului de la 2 până la 5 zile.

Creditele vor fi acordate pe un termen de 5-10 ani cu o rată a dobânzii la condiţiile pieţii. Împrumuturile acordate pentru proiectele implementate cu succes vor avea o componentă de grant care variază între 5-20 la sută. Astfel, pentru implementarea eficientă a proiectelor finanţate cu 25 −150 mii de euro, grantul va constitui 10 la sută din suma creditului în cazul aplicării tehnologiilor tradiţionale şi 20 la sută în cazul folosirii tehnologiilor inovaţionale. În cazul proiectelor finanţate cu sume cuprinse între 150 mii şi 2 milioane de euro criteriile sunt aceleaşi. Suma grantului pentru proiectele mari de obţinere a energiei din resurse regenerabile va constitui 15 la sută.

Reprezentanţii BERD subliniază că uneori cele mai simple soluţii economisesc cantităţi importante de energie. O soluţie simplă, de exemplu, este izolărea termică a clădirilor. Asemenea măsuri sunt eligibile pentru proiect la fel ca aplicarea tehnologiilor moderne.

Grupul de implementare a proiectului MoSEFF, str. Vlaicu Pârcălab, 29/1, or. Chişinău, MD - 2012; tel/fax +373 22 14 00; adresa electronică: 

Sâmbătă, 13 Februarie 2010 00:00

Obţinerea Patentei în Moldova

Activitatea în bază de patentă este reglementată de Legea RM № 93-XIV de la 15 iulie 1998 «Privind patenta de antreprenor». Despre conţinutul acestui document vă puteţi informa pe adres: LEGE (în limba de stat).

Obţinerea Patentei în MoldovaAceastă lege se deosebeşte prin simplitate şi transparenţă: ai achitat taxa — poţi activa, nu ai achitat taxa — nu poţi activa. Procedura de obţinere a patentei, de asemenea, este simplă şi explicată detaliat.

Din această cauză legea nu este agreată de funcţionari. Pe parcursul ultimilor cinci ani legea a fost supusă unor atacuri masive, în cadrul cărora au fost reduse activităţile în bază de patentă şi s-a pus chiar problema interzicerii activităţilor de acest gen.

În pofida aceasta, antreprenorii au reuşit să menţină unele prevederi. Astfel, s-a păstrat activitatea în bază de patentă până în anul 2017 pentru comerţul cu amănuntul la tejghele, tarabe, corturi şi automobile în pieţe sau/şi în locurile permise de organele locale. Un rol activ în acest proces decizional l-a avut Asociaţia Micului Business şi preşedintele acesteea, Eugen Roşcovanu, care ne-a relatat următoarele:
"Chiar săptămâna curentă un grup de antreprenori din mai multe raioane ale ţării a avut o întrevedere cu domnul V. Ioniţă, preşedintele Comisiei Parlamentare pentru Buget şi Finanţe. În cadrul discuţiilor s-a vorbit despre necesitatea unei noi reglementări a activităţii în bază de patentă, reieşind din schimbarea condiţiilor economice. Cum să se descurce oamenii în situaţia de criză, în condiţiile scăderii capacităţii de cumpărare a populaţiei, reducerei masive preconizate a funcţionarilor de stat sau a disponibilizărilor permanente în sectorul privat? Numai prin businessul mic propriu.

Am propus micşorarea costului patentei, în deosebi în localităţile rurale. De asemenea, am propus reintroducerea în lista activităţilor în bază de patentă a unor activităţi excluse anterior. În particular, este vorba despre comercializarea cărnii, florilor şi pieselor auto de schimb. De menţionat, că cei care sunt antrenaţi în aceste domenii sunt dispuşi să plătească pentru patentă chiar mai mult, decât anterior. În schimb, dorim să se renunţe la activitatea sub formă de întreprindere individuală şi la plata contabilului. Mai bine aceşti bani să ajungă în visteria statului.

De asemenea, l-am informat de domnul Ioniţă despre aceea, că în multe cazuri persoanele care lucrau în bază de patentă în domeniile excluse din lege nu au creat întreprinderi individuale, ci continuă să activeze pe propriul risc, plătind şpagă poliţiştilor. Potrivit estimărilor noastre, din această cauză bugetele locale (unde sunt acumulate taxele pentru patente) pierd minimum 30 de milioane de lei anual.
Se pare că am fost înţeleşi de domnul Ioniţă.

Vineri, 12 Februarie 2010 00:00

Brandurile Economiei Moldoveneşti

Marea majoritate a producătorilor locali susţin că au nevoie de credite cu dobândă minimă pentru a-şi dezvolta afacerea în continuare. Ei îţi doresc anumite privilegii, scutiri de taxe, condiţii de promovare în ţările vecine, suport în intenţii de export.

Valeriu Lazăr, ministrul economiei, în cadrul ediţiei a IX-a «Fabricat în Moldova 2010», organizată de Camera de Comerţ şi Industrie în centrul expoziţional «Moldexpo» , a informat participanţii şi oaspeţii prezenţi despre priorităţile de bază ale Guvernului în susţinerea producătorilor locali — reducerea barierelor administrative şi crearea condiţiilor de finanţare a afacerilor.

Brandurile Economiei MoldoveneştiSolicitat de reporterul siteul «MyBusiness.md», Aurelian Gogulescu, Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a judeţului Prahova din Romania (CCI Ph), unul dintre invitaţii de onoare ai Camerei de Comerţ şi Industrie din Republica Moldova (CCI RM), a acceptat să-şi expună părerea despre perspectivele evenimentului.

MB: — Aţi participat şi la alte ediţii ale acestei expoziţii, sau de alt gen, organizate în Republica Moldova?
A.G. — CCI Ph cultivă o relaţie constantă cu Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova (CCI RM) de câţiva ani. De aceea, acţiunile noastre comune au fost diverse şi de real interes, fiind un suport pentru cele două comunităţi de afaceri. Între aceste acţiuni se numără şi participarea delegaţiei judeţului Prahova la Expoziţia «Fabricat în Moldova». CCI Ph a organizat până acum 4 participări succesive la acest eveniment: în 2007, 2008 si 2009 cu firme prahovene prezente intr-un stand comun romanesc şi în 2010 — fără stand, sub formă de vizită de afaceri.

Am vizitat această expoziţie pentru prima oară şi, din ceea ce m-am convins personal, dar si din ceea ce aflasem de la firmele participante in anii precedenţi, pot afirma că această acţiune este de un înalt nivel în fiecare an. Efortul de a organiza o actiune importantă si cu impact intr-o perioadă economică dificilă, ca cea în care ne aflăm cu toţii, este cu atît mai salutar pentru organizatorii evenimentului. Îi felicit încă o dată si pe această cale şi doresc Expoziţiei «Fabricat în Moldova» o frumoasă tradiţie, pe mai departe, pentru că este, realmente, un important instrument de promovare a produselor economiei moldoveneşti.

În ceea ce priveşte scopul celei mai recente vizite în Republica Moldova şi participarea la această expoziţie, au fost dublu motivate — pe de o parte — amabila invitaţie a Dlui Gheorghe CUCU, Preşedintele CCI RM şi, în plus, dorinţa de a duce mai departe tradiţia prezenţei prahovene la această expoziţie, alaturi de tradiţia unei excelente colaborări intre CCI Ph si CCI a RM. In contextul acestei colaborări, alături de manifestările expoziţionale, as dori sa menţionez misiunea economica in Republica Moldova, organizată de CCI Ph în 2008, forumul economic întitulat «Moldova se prezintă» găzduit în mai 2009, la Ploieşti, la sediul Camerei noastre şi care a prilejuit şi semnarea unui Acord de Colaborare între cele 2 instituţii.

MB: — Cum credeţi, expoziţia a avut rezonanţă socială? Prin ce se deosebesc asemenea manifestări la noi de cele din România?
A.G. — Expoziţia «Fabricat în Moldova» este o manifestare expoziţională generală, în care se regăsesc produse alimentare, vinuri, bunuri de larg consum, mobilier, alte produse industriale. Aceasta reprezinta, practic, o oglindă a produselor economiei moldoveneşti. În ceea ce priveşte tendinţa manifestată la nivelul târgurilor şi expoziţiilor româneşti, atît la nivel naţional, cît şi la nivel local — in judeţul Prahova — acestea sunt din ce în ce mai specializate. Cele generale s-au diminuat considerabil, atât ca număr, cât şi ca importanţă. Aceasta ar fi diferenţa pe care o remarc între expoziţiile româneşti şi cele moldoveneşti. Pentru că amintim de tîrgurile şi expoziţiile organizate in România, invit si pe aceasta cale companiile moldoveneşti să participe, in calitate de expozanti, la acţiunile organizate de CCI Ph.

MB: — Care intreprinderi le apreciaţi ca fiind cele mai dinamice şi de perspectivă, pe care aţi dori să le promovaţi în România?
A.G. — Republica Moldova este binecunoscută pentru industria sa alimentară, pentru producţia de vinuri, pentru cea de mobilier. Acestea sunt, practic, branduri ale economiei moldoveneşti. Pot fi deci promovate şi valorificate inteligent la export, atât pe piaţa românească, cât şi a celorlalte ţări membre ale UE. Inclusiv, acţiunile comune ale CCI Ph şi CCI RM pot constitui oportunităţi exclente de promovare pentru aceste produse şi mărfuri moldoveneşti.

MB: — Care este părerea Dumneavoastră vizavi de dezvoltarea economiei moldoveneşti?
A.G. — Economia moldovenească are un mare potenţial, care poate fi bine pus în valoare dacă se doreşte promovarea corectă, coerenta a domeniilor care produc mărfuri de calitate, competitive. Concentrarea eforturilor de promovare în această direcţie poate fi deosebit de productivă. Calitatea exepţională a vinurilor, de exemplu, nu poate fi estompată de interese care n-au legătură cu competiţia economică loială. De aceea, cred cu tărie, că produsele, mărfurile de calitate moldoveneşti, îşi vor găsi locul pe pieţele lumii, ridicând nivelul economiei acestei ţări.

Atelierul de Modă – ca Idée de Business pe Timp de CrizăUn mic atelierde lîngă casa , mai bine de 10 ani, prestează servicii de cusătorie şi reparaţie a hainelor. Este unicul pentru 8 blocuri de 16 etaje. Nu am observat vreodată să se facă coadă la acest atelier — nici înainte de 1 septembrie, nici în ajunul Revelionului, nici de Paşti, în schimb, după zgomotul continuu al aparatelor de cusut, se pare, cusătoresele au mereu de lucru!

Într-o încăpere de 20 m partaţi — 4 maşini de cusut, patroana, care preia comenzile şi... atît! Nu încerc acum să le calculez profitul, in nici un caz, dar constat cu bună siguranţă că, dacă îşi continuă activitatea, înseamnă că au rentabilitate.

Cu gîndul că afacerea vecinilor mei poate să nu fie atît de profitabilă, merg la Ioana Tănase, inginer-tehnolog al atelierului «DALIA» SA să mă lumineze cum fac faţă crizei mulţimea de ateliere în oraşul ăsta, căci nu întâlnesc oameni cîrpiţi pe străzi.

«În reuşita unei afaceri de acest gen, pentru buna ei funcţionare, este importantă locaţia. Atelierul trebuie amplasat într-o zonă animată şi cu accesibilitate sporită. Afacerea are dreptul să se desfăşoare în bază de patent. Cu minim 4-5 maşini de cusut universale, un atelier mic, de cartier, ar putea funcţiona în regim normal, cu excepţia zilelor de duminică. Dacă nu eşti profesionist şi nu ai studii în tehnologia ţeseturilor, este foarte dificil să gestionezi, controlezi şi să asiguri funcţionarea businessului», — spune Ioana Tănase.

Cheltuieli de utilaje:

În Moldove piaţa utilajelor in domeniul respectiv este reprezentata de 90 la sută de maşini de cusut produse sau asamblate în China. Cele mai
solicitate sunt produsele de marcă «Global». În Chişinău sunt firme specializate în importul lor. «La ei comandăm, de asemenea, piese de schimb cînd avem nevoie. Preţul maşinilor variază între 3500 — 4000 de lei, cele la maina a doua — 1000 — 1500 de lei.

Înafară de maşini universale, atelierul are nevoie utilaje speciale cum ar fi pentru coaserea tricotei si a pielelei. Mesele de croit, cele de suport a maşinilor de cusut, tablele de călcat — trebuie să aibă picioarele din metal pentru siguranţă şi exploatare mai îndelungată.Furnitura — panglici centrimetrice, cretă, rigle, nasturi, fermoare, aţe, panglici, dublură, 3-4 perechi de foarfece pentru diferite lucrări ş.a.— le procurăm din secţiile specializate din centrele comerciale „Unik“, „Gemenii“, uneori comandăm firmelor „Multicore“ SRL şi „Deniob“ SRL.

Atelierul nu poate fi lipsit de un fier industrial de călcat. El se deosebeşte de cel de uz casnic prin volumul rezervorului de apă — de 4 -5 l. de obicei, atelierele le comandă la firmele importatoare din China la preţul de 6 mii de lei. De asemenea, inevitabil în această
afacere este surfilatorul — aparatul care », — deconspiră Ioana Tănase toate componentele acestui business.

Alte cheltuieli:

Asumati-vă din start cheltuieli lunare de chirie. Ele pot fi calculate la încheierea contractului de arendă a spaţiului viitorului atelier, reieşind din preţurile actuale de 5 — 12 euro pentru 1 metru pătrat, în funcţie de zonă şi accesibilitate a localului. Înafară de aceasta, lunar atelierul suportă cheltuieli de energie electrică de cca 600 — 800 de Kw.

Atenţie!

În această afacere succesul este garantat de calitatea serviciilor prestate! Un client servit cu atenţie şi calitate este mulţumit, cu siguranţa, va veni şi mâine.

Specialiştii:

Atelierul de Modă – ca Idée de Business pe Timp de CrizăPiaţa acestor servicii întotdeauna a fost în criză de specialiste bune şi calificate. «Foarte rar, dar posibil, totuşi, prin intermediul cunoscuţilor sau a anunţurilor din ziare, puteţi găsi cusătorese pregătite la şcoala profesională orăşănească Nr.8 şi Colegiul Tehnologic. Atrageţi atenţia la viteza şi acurateţea specialistelor cînd îndeplinesc o comandă! Aceste calificative contează cel mai mult în dezvoltarea afacerii Dvs», — concluzionează Ioana Tănase, informîndu-ne, de asemenea, că în atelierul său muncesc specialiste excelente — atente iuţi, responsabile, dar o lucrare simplă o
îndeplinesc în timp mai îndelungat, fapt ce se răsfrînge asupra procentului de salarizare.

Preţurile serviciilor prestate:

La stabilirea lor se ia în calcul în primul rînd timpul şi furniturele folosite; preţul minim pe economie; categoria cusătoresei şi un oarecare procent din volumul efectuat de lucru — % stabilit de patron şi angajat. Începând cu anul 2008, cînd criza şi-a răsfrânt efectele asupra sferei
de deservire, acest business nu se mai consideră unul de tot anul. În lunile de vară se înregistrează o maximă de cerere şi profit — zilnic
cca 120 — 150 de comenzi. Toamna şi iarna numărul clienţilor scade drastic pînă la 60.

Nu uitaţi:

De sctrictă necesitate este amenajarea cabinei de probă pentru clienţi şi un scăunaş pentru luarea măsurilor la pantaloni.

Joi, 04 Februarie 2010 00:00

Atelierul de la Balcon

Sculpturi in lemn, bijuterii din pietre naturale, obiecte din ceramica, obiecte croşetare si gobelenui, suveniruri de perete, de masa, business-suveniruri, rame neobişnuite pentru poze, picturi si portrete la comanda, s.a.- toate uimesc si provoaca prin originalitate si extravaganta nu doar turişti străini.

Şucarul «M.Eminescu» de pe strada Ştefan cel Mare din Chişinău e plin de bibelouri deocheate si arhiplin de vizitatori la orice ora a zilei. Nu e un şucar cum s-ar părea la prima vedere, e platforma cea mai accesibila pentru mulţi absolvenţi ai instituţiilor de arta de a se realiza concomitent in 2 domenii — a businessului si a autorealizării in creaţie.

In efectivul acestei idei de afacere toţi de aici sunt avansaţi de cunostinţele posedate in arta, cultura, folclor, prin care redau obiectelor originalitate. Pentru buna desfăşurare a businessului este nevoie doar de certificatul de meşter popular eliberat de Uniunea Meşterilor Populari din Moldova din str. Puskin 24.

Atelierul de la BalconMarin Ciobanu, student la facultatea de arta plastica si design din cadrul Universităţii pedagogice «Ion Creanga», si-a început micul business tot pe acest platou. Acum, in atelierul din garajul casei, executa la comanda clienţilor tot ce se poate produce din lemn si pictează tablouri. 6-7 ani in urma el a început ca producător, realizator al propriilor lucrări, concomitent îşi cauta caţe un client mai important. Astăzi, când ştie totul despre aceasta piaţa, este dispus sa deconspire marele secrete ale micului business in detalii, fără a voala realitatea.

«Asemenea idei de afaceri pot fi realizate numai dacă ai talent, timp si imaginaţie dezvoltate in măsura egala. Altceva ar fi câteva rafturi pentru instrumente si lucrările finisate. 90% din produsele de pe piaţa de artizanat sunt confecţionate in mici ateliere improvizate la balcoanele apartamentelor, in garajui, debarale. Pentru obţinerea performantelor in businessul de artizanat, nu este suficient sa cunoşti teoria materialului prelucrat, dar si cu ce alte materiale se combina, trebuie sa dispui de unelte de prelucrare si producere in lemn.

E un business ambiţios si extravagant in acelaşi timp, cu excepţia producerii in serie a obiectelor precum uşile, ferestrele, mobila din lemn natural. Acest segment de piaţa in Moldova continua sa se dezvolte prin executarea comenzilor mici. La informarea potenţialilor clienţi se folosesc anunţurile in ziare, internetul, târgurile si expoziţiile naţionale, recomandările altor clienţi. Lucrurile manuale la noi nu sunt extrem de apreciate ca în străinătate», — spune Marin Ciobanu, considerandu-i norocoşi cu mina de aur pe autorii care găsesc caţe o companie intermediara sa-i cumpere lucrările cu ridicata pentru export.

Utilaje

Nu este neapărat necesar ca uneltele de tâmplărie sa fie profesionale.

Atelierul de la Balcon«Ele trebuie sa fie calitaive, din otel călit si bine ascuţite. Cele de stringenta necesitate sunt — scule semirotunde si oblice de toate mărimile — majoritatea meşterilor populari le procura la piaţa centrala la preţ rezonabil de la producătorii de obiecte din fier forjat.

Alte instrumente sunt: maşina de găurit, maşina de tăiat forme, aparate de şlefuit, ferestrăul si numaidecât polizorul pentru ascuţit unelte. Ele pot fi găsite la gheretele de unelte si aparate electrice amplasate pe lângă pieţele agricole din capitala, dar si in magazinele de materiale de construcţii. Cu ele poţi produce suveniruri, galerii pentru draperii, obiecte de bucătărie, policioare, etajere, suporturi pentru flori, mese, scaune, taburete, orice iţi sugerează imaginaţia», — informează Marin Ciobanu.

Pentru realizarea comenzilor mari e nevoie de utilaje si unelte performante, care pot fi procurate in credit sau prin intermediul programelor de finanţare a micului business. In acest business unica dificultate care poate apare, în special, e ascuţitul instrumentelor pentru care trebuie sa te asiguri din timp.

Materia prima

Executarea oricărui obiect in lemn începe cu alegerea fibrei potrivite pentru tipul obiectului care urmează a fi realizat. Valoare obiectelor din lemn, forme, ii ofera metalul, lozia, lacurile, vopselele gen «Морилка». Ele, de asemenea, se găsesc la pieţe, in magazine si baze en-gros de materiale si produse pentru construcţii. Totuşi, cele mai ingenioase lucrări se obţin din crengi uscate si rădăcini de copaci.

Meşterul ne informează ca «plopul, teiul, fagul au structura moale, fară fibre si pot fi folosiţi la confecţionarea sculpturilor, ornamentelor, decoraţiunilor. La executarea suprafeţelor tari — mese, scaune, taburete — se foloseşte stejarul, pinul, bradul. Cireşul si nucul, excepţional de frumoase la textura, se folosesc la faţadele mobilei masive. Cel mai bun material pentru o sculptură geometrica în lemn (debitare placi pentru lădiţe) — este cedrul, deosebit de moale şi uniformitate a structurii, posibil de găsit prin intermediul firmelor care se ocupa de importul lemnului (adrese si telefoane de contact le puteţi găsi doar in editorialul publicitar „Makler“, rubrica „materiale de construcţii“)», — spune Marin Ciobanu.

Piaţa de materie prima este reprezentata de magazine sau depozite de materiale de construcţi] i amplasate, in special, in zone industriale de la periferiile oraşului — str-le Petricani, Uzinelor, Munceşti, Varniţa, Socoleni s.a.

Preţuri

Atelierul de la BalconMarin Ciobanu este de părere ca afacerea nu poate fi considerate profitabila dacă nu te ocupi de ea serios. Procesul de executare este anevoios, ia mult timp si are nevoie de maxima imaginaţie si sacrificare, in timp ce produsul final nu este strict necesar. «In condiţiile actuale de piaţa, probabil, trebuie sa fii manager consacrat ca sa obţii maxima rentabilitate in timp ce investeşti semnificativ in producere.

Preţurile lucrărilor, de obicei, se stabilesc in dependenta de complexitatea lucrării, de calitatea produsului finit, de calitatea si preţul materiei prime, de uzura uneltelor. Un rol important in stabilirea preţului ii revine imaginaţiei impuse de autor, lucrarea trebuie sa fie inedita, sa aibă mesaj. In general, luând in considerare ca obiectele nu se produc in serie, preţul lor pe piaţa autohtona este mic. In orice caz, ele nu trebuie sa depăşească pe cele de piaţa, altfel riscaţi sa uzaţi obiectul la transportarea zilnica », — concluzionează meşterul.

Alte avantaje

O alta activitate care poate fi deschisa pe baza acestui meştesug — este de predare in şcoli a artei sculpturii în lemn (profesor de educaţie tehnologica) sau organizarea unui cerc pentru copii (contra plata, fireşte).

«Dacă se profilează oferta de a încheia un contract de colaborare cu o fabrica de mobila pentru livrarea pieselor decorative, nu rataţi. Avantajul consta in asigurarea cu comenzi si profit lunar stabil pe o durata mai îndelungata. Ţinând cont ca in tara nu avem restauratori calificaţi de mobila si obiecte de anticar, unii colegi de ai mei s-au specializat in acest domeniu, plătit pe măsura chiar si pe timp de criza. Alţii au intrat pe acest segment de piaţa si si-au găsit clienţi importanţi in timpul lucrărilor de restaurare a localurilor sfinte», — atenţionează Marin Ciobanu ca priorităţile, la fel ca si in alte domenii, sunt nenumărate. Important este sa cauţi mereu idei noi si modalităţi de realizare.

Recomandări pentru potenţialii antreprenori:

-exploraţi cererea reală de produse sculptate;
-selectaţi gama de produse si design de artă solicitate pe piaţa;
-studiaţi potenţialul intreprinderilor regionale de prelucrare a lemnului şi industria mobilei;
-stabiliţi căile de publicitate şi de comercializare a propriul serviciu;

Capacitaţi de producere:

• elemente decorative de interior şi mobilier;
• business-suveniruri;
• rame pentru oglinzi, tablouri;
• garnituri de perete;
• faţade de mobilier din lemn;
• panouri de uşi, plinte

Guvernul Republicii Moldova prognozează depăşirea recesiunii economice pînă în primul trimestru al anului curent şi o creştere economică graduală de la 1,5% în 2010 pînă la 5% în 2012. Ponderea deficitului bugetar în PIB va descreşte gradual de la 9% în 2009 pînă la 3% în 2012, se arată în raportul de activitate a Executivului în primele o sută de 100 de zile de la învestire, prezentat în cadrul unei conferinţe de presă de Prim-ministrul Vlad Filat, informează MOLDPRES.

Potrivit Premierului, Guvernul a reuşit să promoveze în Parlament Legea Bugetului pentru 2010 şi politica bugetar-fiscală, care oferă instrumentarul necesar pentru a activa în 2010 şi a relansa creşterea economică. În context, Vlad Filat a spus că în cele o sută de zile Executivul a reuşit să implementeze măsuri de eliminare a constrîngerilor administrative şi de creare a unui mediu de afaceri prietenos, să demareze reforma cadrului juridic şi instituţional de reglementare a activităţii de întreprinzător.

De asemenea, au fost elaborate modificări la Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, care prevăd reducerea numărului genurilor de activitate supuse licenţierii şi simplificarea procedurilor de licenţiere. Pentru a proteja consumatorul final şi producătorul intern de carne şi produse din carne, Guvernul a aprobat noi reguli de import cu scopul liberalizării şi demonopolizării acestui segment de piaţă, a menţionat Filat.

În sectorul agrar, în 2010, Guvernul a decis să acorde 300 mln lei sub formă de subvenţii de stat în trei direcţii prioritare - dezvoltarea producţiei cu valoare adăugată de origine vegetală şi origine animalieră, stimularea investiţiilor în crearea întreprinderilor de prelucrare şi infrastructura post-recoltare. Prin acţiunile sale, Executivul ţinteşte extinderea capacităţilor de business în mediul rural şi va susţine crearea întreprinderilor mici şi mijlocii pentru prelucrarea producţiei primare agricole, a spus Premierul.

Creştere economică durabilă, locuri de muncă bine plătite pentru cetăţenii noştri, schimbarea modelului de dezvoltare economică a ţării cu scopul de a asigura atractivitatea pentru investiţii şi inovaţie şi competitivitatea externă a mărfurilor produse în Moldova, reprezintă priorităţi pe termen scurt ale Guvernului, a mai menţionat la acest capitol Vlad Filat, notează MOLDPRES.

Moldpres, Agentia de stiri de Stat a Republicii Moldova

Expoziţia este un eveniment important pentru reprezentanţii din industria de frumuseţe din republică. Anume aici, în cadrul expoziţiei, se formează preferinţele consumatorilor şi se reliefează tendinţele pieţei.

REGISTRUL TEMATIC:

  • Produse de parfumerie
  • Cosmetică decorativă şi profesională
  • Remedii şi ustensile pentru îngrijirea unghiilor, nail tehnologii
  • Produse şi substanţe pentru îngrijirea părului şi întreţinerea pielii; vopsele pentru păr
  • Menţinerea condiţiei fizice şi a frumuseţii
  • Produse cosmetice profesionale
  • Fitoterapie, aromaterapie
  • Tehnologii noi în industria frumuseţii
  • Materii prime, ambalaje şi etichete pentru industria de parfumuri şi cosmetice
  • Servicii ale centrelor medico-cosmetologice; chirurgie estetică şi plastică
  • Servicii ale saloanelor de frumuseţe şi de coafură
  • Accesorii profesionale
  • Echipamente, mobilier şi aparate pentru saloanele de frumuseţe, de coafură, centre medico-cosmetologice
  • Centre de studii, şcoli de autor
  • Produse chimice de uz casnic
  • Literatură de specalitate

“Beauty”este un eveniment cu un program conex consistent, destinat unui public-ţintă. În programul expoziţiei – prezentări, show-uri, master-classuri susţinute de cosmetologi, specialişti în estetica facială, manichiurişti din Moldova şi de peste hotare.

Мanager proiect: Natalia Şveţ

Telefoane: (+37322)810-402, 810-416.Fax: (+37322) 74-74-20.

E-mail:

Miercuri, 13 Ianuarie 2010 00:00

Forul Economic Moldo-Lituania

Forul Economic Moldo-LituaniaBd, Ştefan cel Mare 151, mun Chişinău
Tel: 22-13-91, 23-53-32, 22-49-83,
www.chamber.md; e-mail: ;
presa@ chamber.md


13-01-2010

 

 Agenţi economici lituanieni vor să investească în economia moldovenească

La sfârşitul lunii ianuarie, un grup de 10 companii lituaniene ce activează în domeniile: biotehnologie, producerea berii, farmaceutică, tehnologii informaţionale, industria polimerilor, construcţii, servicii de consultanţă etc, vor efectua o vizită de afaceri în Moldova, pentru a se familiariza cu oportunităţile investiţionale de la noi din ţară.

La 26 ianuarie curent, la Chişinău, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, în comun cu Camera de Comerţ Internaţională a Lituaniei organizează Forul economic Moldo-Lituanian, la care vor participa reprezentanţi oficiali şi oameni de afaceri din ambele state.

În cadrul forului vor fi prezentate informaţii referitor la oportunităţile investiţionale din Moldova şi Lituania, după care agenţii economici vor avea întrevederi.

Conform şefului Direcţiei Relaţii Externe şi Colaborare Internaţională, Mihai Bâlba, Forul economic Moldo-Lituanian este organizat cu scopul de a atrage investiţii lituaniene în diverse sectoare ale economiei moldoveneşti şi de a promova relaţiilor comerciale dintre cele două state.

Participarea la for este gratuită. Companiile interesate pot afla informaţii suplimentare la CCI a Moldovei, tel.: 23-87-70, tel./fax: 22-13-91, www.chamber.md, e-mail: .

Serviciul de presa
tel: 24-42-83,
,
Lia Cazacu

Compania «Internix-Tur»a fost fondată în anul 2004 şi este specializată în organizarea odihnei de vară, serviciilor de transport.

Compania noastră se ocupă atât de transport, cât şi de turism. Firma noastră oferă staţiuni de recreere, cum ar fi Zatoka, Koblevo, coasta de sud a Crimeei. De asemenea, organizăm odihnă în Bulgaria, Turcia, la diferite staţiuni climaterice şi prestam servicii de transport de pasageri atât pe teritoriul Republicii Moldova, cât şi pe teritoriul fostei Uniuni Sovietice.

Compania este bine cunoscută ca un organizator de vacanţe de vară la Koblevo, Zatoka, coasta de sud a Crimeei, Bulgaria, Turcia. Mai nou, compania noastră începe să devină cunoscută şi datorită organizării tratamentului în sanatoriile din Moldova şi Ucraina, precum şi vacanţelor de iarna în munţii Carpaţii (Bukovel, Yaremcha ş.a.).

Fiind operator de turism, compania încheie contracte cu parteneri independent. Specialiştii noştri se familiarizează cu condiţiile de cazare a turiştilor, drumurile de acces, infrastructura şi oferă clienţilor toată informaţia necesară.
Toamna şi primăvara sunt solicitate excursiile la mănăstirile ortodoxe din Moldova — Hîncu, Căpriana, Cosăuţi, Rudi, Ţipovo.

«Internix-Tur» organizează vizitarea toltrelor din Moldova — formaţiuni geologice unice în nordul ţării, care au un singur analog în lume Marea Barieră Australiană de Corali.

Suntem unica companie care oferă excursii la un cimitir dîn Chişinău. Tururi de acest fel se bucură de succes în multe oraşe din întreaga lume — Moscova, Sankt-Petersburg, Praga, Viena, adunînd anual mii de turişti care doresc să cunoască biografia oamenilor celebri îngropaţi în cimitire. Moldova si Chişinăul nu trebuie să fie o excepţie.

Prin ce ne deosebim de concurenţi?

Suntem o companie de turism şi transport, de accea pentru un spectru întreg de servicii (transport şi odihnă) veţi plăti mai puţin. Odihna de vară organizată de compania noastră vă va ţine departe de problemele cotidiene şi vă va energiza pentru un an întreg.
Dacă doriţi să organizaţi o vacanţă de vară sau călătorii corporative, «Internix-Tur» este partnerul de încredere.
www.internix-tur.com 

Sâmbătă, 23 Ianuarie 2010 00:00

Pe timp de criza ne odihnim acasa!

Agroturismul Moldoveiin ultimii ani a luat amploare si va ofera posibilitatea de a alege destinatia — cazare la pensiuni cu oferte de sezon, vile cu calatorii de afaceri incluse, vanatoare si pescuit.

La unele pensiuni taranesti care au in program producerea si degustarea vinului de casa, traditii si obiceiuri nationale incluse, deja toate locurile sunt rezervate.Prin personalizarea serviciilor si produselor naturale pentru satisfactia maxima a clientilor, pensiunile agroturistice s-au orientat asupra necesitatilor si exigentelor oaspetilor de peste hotare si de la oras.

Toate acestea permit organizarea odihnei turistului la cel mai inalt nivel posibil si satisfacerea visului unei vacante de iarna in special. Potentialul de detinere a spatiilor de cazare proprii, restaurantelor, beciurilor cu vin proaspat si a saniei trase de cai, creaza atmosfera unei adevarate povesti ale scriitorilor rusi. Aceste componente, de fapt, formeaza preturile competitive pentru serviciile turistice oferite.

Pe timp de criza ne odihnim acasaOdihna, aerul curat, consumul de alimente proaspete, degustarea vinurilor, a unor preparate din gastronomia ţărănească sunt argumente solide pentru a alege turismul rural. Arta populară, religia şi străvechile obiceiuri şi datini creştine, posibilitatea de a te afla în mijlocul evenimentelor specifice locului — şezători la gura sobei, serbări de iarna, târguri, colinde etc. Chiar şi terapia muncii fizice este în egală măsură un punct de atracţie al orasenilor si turistilor straini. La fel şi vânătoarea, pescuitul sportiv, drumeţiile, odihna la râuri şi lacuri constituie un motiv de a petrece concediul în cu totul alte condiţii.

Ineditul produsului rural, a condiţiilor existente, a culturii, a puritatatii oamenilor şi locurilor, dublate de ospitalitate, interes te aduc mai aproape de satul moldovenesc si istoria asestor tinuturi. Daca e sa facem o comparatie, multi dintre noi au in case suveniruri aduse din vacantele petrecute in strainatate — vaze grecesti, evantaie chinezesti, flori artificiale poloneze, scoici bulgaresti, dar obiecte de artizanat autohton — nici unul.

Fii si tu in voga, alege turismul ecologic.

Una dintre cele mai solicitate zone de turisti straini si autohtoni este complexul muzeal de la Orheiul Vechi cu ramasite a mai multor civilizatii, mosia boierului armean Carp Balioza din satul din vecinatate, Ivancea. Aici gasiti si cazare pe cat timp aveti la dispozitie. In cateva zile petrecute in pensiuni puteti insusi o multime de indeletnici demult uitate in satele Moldovei.

In ultimii ani se observa tendinta orasenilor de a se apropia spiritual de atmosfera care domneste in manastiri. Astazi lesne va puteti incadra intr-un tur la mai multe localuri sfinte din tara — Manastirile Capriana, Hancu, Harjeuca, Saharna.

In acelasi timp, merita sa vizitati satul cu cel mai frumos parc din Moldova — Tipova. Daca v-ati decis sa ajungeti la cetatea Soroca, treceti si prin Padurea Domneasca, nu veti regreta. Nu uitati sa va dotati cu aparate foto si camere video caci, cu siguranta, nu ati vazut nimic asemanator cu peizajele inedite din preajma.

Pe timp de criza ne odihnim acasaO cu totul alta vacanta va puteti organiza la cele mai mari beciuri din lume, care, de asemenea, se afla in tara ta — cel din orasul Cricova, Cojusna, Milestii Mici, Purcari. Puteti merge la pesterile din Briceni, care nu cedeaza cu nimic salinelor din Romania. Cu un buget minim (in dependenta de destinatia aleasa si numarul grupului) veti descoperi locuri inedite — unele mai cunoscute, altele mai putin, dar fiecare dintre acestea se prezinta ca ceva unic.

Va propunem cateva Pensiuni agroturistice care merita sa le vizitati in concediul  — «La Hanul lui Vasile», com. Tohatin, «Casa lui Casacu» (r —ul Criuleni, s. Cosernita), «Casa din lunca» (r-ul Orhei, s. Trebujeni), «Hanul lui Hanganu» (r-ul Rezina, s. Lalova), «Poiana» (r-ul Telenesti, s. Crasnaseni), «Casa mierii» (r-ul Calarasi, s. Raciula), «Cleopatra» (r-ul Edinet, s. Parcova), «Orheiul Vechi», «Casa de sub Stinca» «Hanul lui Stamati» (r-ul Orhei, s. Trebujeni), «Doi frati» (r-ul Orhei, s. Vatici), «Groapa Seaca», «La varat» (r-ul Glodeni, s. Viisoara).