Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova invită agenţii economici autohtoni să participe la Bursa de Cooperare Moldo-Portugheză, care va avea loc la 26 martie curent, între orele 09:00-13:00, la Chişinău, în incinta sălii de conferinţe a Hotelului Jolly Allon.
În cadrul manifestării vor avea loc întrevederi bilaterale de afaceri între firmele moldoveneşti si cele portugheze.
Conform şefului Direcţiei Relaţii Externe şi Colaborare Internaţională a CCI a Moldovei, Mihai Bâlba, din componenţa delegaţiei din Portugalia vor face parte 16 companii ce activează în domeniile: inginerie, montaje industriale, contorizare apă, proiectare, consultanţă, imobile, avocatură, construcţii, transport, soft-uri, energie regenerabilă, comerţ.

Evenimentul este organizat de CCI a Moldovei în colaborare cu Organizaţia de Promovare a Exportului din Moldova, cu scopul de a informa reprezentanţii mediului de afaceri din ţara noastră cu posibilităţile de stabilire a relaţiilor de parteneriat cu agenţii economici din Portugalia, de a face schimb de experienţă, de a prelua practici de dezvoltare şi inovare.

Întreprinzătorii interesaţi sunt se pot adresa la Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei: tel: 23 87 70, 23 53 32, e-mail: , .

Menţionăm că, pe parcursul anului 2009, comerţul exterior al Republicii Moldova cu Portugalia a constituit cca 3,77 mln USD, ceea ce este cu 45% mai puţin în comparaţie cu anul 2008.

Serviciul de presa
tel: 24-42-83,
,
www.chamber.md
Lia Cazacu

Marți, 16 Martie 2010 00:00

Afaceri cu flori în Moldova

Afaceri cu flori în MoldovaÎn multe case în această lună au fost prezente roze olandeze, lungi şi frumoase, dar şi foarte scumpe. Apare întrebarea: dar în Moldova chiar nu e posibil de crescut asemenea minunăţii?
La prima vedere totul pare destul de simplu, doar cea mai mare parte a procesului îi revine naturii. În încercarea de a clarifica lucrurile am înţeles că problema este mult mai complexă şi este legată de butaşii de trandafir.
Procurarea unor butaşi calitativi în Chişinău nu este un lucru chiar atât de simplu. Pe piaţă nu există garanţii că marfa este calitativă, nemaivorbind de prezenţa certificatelor de calitate a soiurilor. Pare incredibil, dar numai (!) 2-3 firme din Moldova oficial se ocupă cu cultivarea trandafirilor de calitate şi care dispun de certificatele corespunzătoare.
Directorul general al firmei Ecav-Grup SRL SRL, Liliana Ţapenco, s-a oferit să ne informeze despre problemele legate de afacerile cu flori în Moldova.

— (MB) Moldova este cunoscută prin solurile sale fertile şi forţa ieftină de muncă. Ţara noastră este situată la intersecţia unor căi comerciale importante, de ce atunci de cultivarea butaşilor de trandafir se ocupă un număr atât de mic de firme?
— (L.Ţ.) Să creşti un trandafir calitativ este o muncă foarte dificilă şi costisitoare. Tufa se cultivă timp de 2-3 ani. La început se sădeşte măceşul, de obicei toamna, apoi după 6-7 luni (vara) acesta se altoieşte. Abia peste un an — un an jumate apar acei butaşi de trandafir numai buni pentru sădit. Acest proces este foarte costisitor, pentru că necesită cheltuieli legate de procurarea îngrăşămintelor, insecticidelor (în mediu, un trandafir poate fi afectat de 10 boli), de achitarea salariilor lucrătorilor (lucrătorii sezonieri se angajează de la începutul verii până toamna), precum şi de certificarea fiecărui soi crescut.

— (MB) Cât de riscantă este creşterea butaşilor?
— (L.Ţ.) Riscul este mare. Succesul este condiţionat de condiţiile climaterice (secetă, îngheţuri), de boli şi vătămători, dar şi de factorul uman (sapa sau tehnica pot afecta din întâmplare tufele). De menţionat, că în procesul de altoire aproximativ 20 la sută din plante pier.

— (MB) În care ţări este mai convenabil de vândut butaşi producătorilor autohtoni?
— (L.Ţ.) Cu siguranţă nu în Moldova. La noi butaşii costă 10-20 de lei fără ambalaj şi 20-30 de lei cu ambalaj. Aceste preţuri sunt foarte joase, însă consumatorii moldoveni nu sunt capabili să plătească mai mult. Cel mai bine în acest caz se simt precupeţii, care cumpără trandafirii, în mediu, la un preţ de 2,5 — 3 lei pentru un butaşi, iar ulterior îl vând la un preţ de minimum 10 lei. În această situaţie este mai convenabil de vândut butaşii en gros în statele europene şi din spaţiul postsovietic, unde preţurile sunt mai mari comparativ cu cele din Moldova. Astfel, în Ucraina butaşii cu rădăcini descoperite costă 1-3 dolari, în Rusia — de la 7 dolari în sus. Producătorii din Moldova pot oferi marfa la preţuri en gros mai mici comparativ cu cei din Ecuador sau Olanda, de aceea pentru succesul afacerii trebuie de găsit firme din străinătate care să procure butaşi en gros. De reţinut, că en gros înseamnă nu 100-200 de butaşi, ci minimum 20-30 de mii.

— (MB) În aceste condiţii nu este mai uşor de crescut trandafiri în sere şi de comercializat florile?
— (L.Ţ.) Pentru a construi o seră mare în Moldova şi a procura utilajul necesar este nevoie de foarte mulţi bani. E greu de calculat cu exactitate, însa putem presupune cât ar costa o seră cu o suprafaţă de 1 ha, apa specială, îngrăşămintele de calitate, boilerul pentru încălzirea serei, automatizarea procesului, electricitatea, ventilatorul...Cred că e vorba de minus un milion.
La toate acestea se adaugă plata lunară pentru lumină, apă, achitarea salariilor angajaţilor etc.

— (MB) De câţi bani este nevoie pentru a începe a cultiva butaşi de trandafir şi ce documente trebuie de prezentat?
— (L.Ţ.) În prezent, e nevoie cam de vreo 50 de mii de euro. Această sumă include intocmirea documentelor, procurarea terenului de pământ, achiziţionarea utilajului, procurarea măceşului şi trandafirilor certificaţi pentru altoire. După înregistrarea firmei trebuie să obţineţi licenţa pentru cultivarea florilor. Lista documentelor necesare poate fi găsită la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare.

— (MB) În afară de trandafiri ce flori se mai cultivă în Moldova?
— (L.Ţ.) Lalele, garoafe. Iar de cultivarea trandafirilor de calitate în Moldova se ocupă doar câteva firme. Noi oferim garanţie şi dispunem de toate documentele necesare pentru cultivarea şi realizarea mărfii. Vă dăm un sfat: procuraţi butaşi cu rădăcinile acoperite, pentru că un asemenea mod de ambalare păstrează rădăcinile timp de 3-4 luni de zile, ele nu se usucă ca butaşii de la piaţă.

— (MB) Merită să iniţiezi o asemenea afacere în Moldova?
— (L.Ţ.) De fapt, această ocupaţie cu greu poate fi numită business. Pentru a deschide o asemenea afacere trebuie să măsori de şapte ori, pentru că dacă nu veţi găsi companii care să procure marfa en gros anume de la Dvs., veţi falimenta.

ДЕКЛАРАЦИЮ О ПОДОХОДНОМ НАЛОГЕ ЗА 2009 Г. МОЖНО БУДЕТ ПОДАВАТЬ И В ВЫХОДНЫЕ ДНИ.Persoanele fizice şi juridice vor putea depune declaraţiile de venit pentru anul 2009 la serviciile fiscale în zilele de odihnă. Surse din cadrul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat au comunicat pentru InfoMarket că pe 20, 21, 27 şi 28 martie contribuabilii vor putea depune declaraţiile de la 8.00 până la 17.00. Totodată, în zilele lucrătoare (22-26 şi 29-31 martie) acceptarea declaraţiilor va fi prelungită până la 19.00. Declaraţia de venit pentru anul 2009 trebuie depusă cel târziu la 31 martie. 13.03.2010 – InfoMarket.

Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei invită agenţii economici să efectueze o vizită de afaceri la expoziţia internaţională de materiale de construcţie, tehnologii şi utilaje pentru construcţie ,,BAUMA-2010«, care va avea loc în perioada 19 — 25 aprilie 2010, în oraşul München, Germania.

Potrivit şefei Direcţiei Expoziţii şi Târguri a Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, Marina Petrova, CCI organizează pentru prima dată o vizită de afaceri la expoziţia «BAUMA». «Expoziţia ,,BAUMA» se desfăşoară trienal, începând cu anul 1954, şi este recunoscută drept cea mai specializată expoziţie din lume în domeniul construcţiilor. La ,,BAUMA-2010″ vor fi expuse utilaje, maşini, tehnologii pentru construcţia tunelurilor, conductelor, drumurilor, căilor ferate etc. Ediţia precedentă a expoziţiei, «BAUMA-2007», s-a bucurat de succes. Agenţii economici care vor participa la eveniment vor avea ocazia să negocieze direct cu producătorii, să se informeze despre noile tehnologii în domeniu, să iniţieze noi relaţii de colaborare«, a accentuat sursa citată.

În premieră, CCI a Moldovei organizează o vizită de afaceri la expoziţia «BAUMA»Menţionăm că la ultima ediţie a expoziţiei «BAUMA», pe o suprafaţă de 500 mii de metri pătraţi, au fost prezentate peste 2 800 de companii internaţionale şi naţionale din 47 de ţări. Expoziţia ,,BAUMA" a atras atenţia specialiştilor industriei constructoare din 190 ţări, inclusiv din Austria, Italia, Franţa, Spania, Marea Britanie, Rusia, Cehia, Slovacia, Belgia, Elveţia, SUA, Australia, Japonia etc. În cadrul ,,BAUMA-2007″ a avut loc o expoziţie specială ,,BAUMA MINING", care a prezentat un spectru întreg de utilaj şi tehnologii pentru industria pentru regiunile montane. Numărul total al vizitatorilor expoziţiei ,,BAUMA-2007″ a constituit peste 500 mii de persoane.

Întreprinzătorii interesaţi pot afla informaţii suplimentare la Direcţia Expoziţii şi Târguri a Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova: tel.(37322) 23 84 10, 21 07 25, e-mail: , www.chamber.md.
Serviciul de presă al CCI
tel:

24-42-83,
,
www.chamber.md,
Lia Cazacu

Primăria municipiului Chişinău a organizat la 12 martie prima ediţie a Forului agenţilor economici, la care au participat circa 800 de antreprenori din capitală.

În deschiderea forului primarul general al municipiului, Dorin Chirtoacă, a menţionat că nu este mulţumit de climatul de afaceri din capitală, măcinat de corupţie, protecţionism, numeroase încălcări, angajarea fără contracte de muncă etc.

Dorin Chirtoacă a menţionat, de asemenea, că şi în continuare va susţine un astfel de format de comunicare, cum sunt forurile de afaceri.

Primarul general s-a întâlnit cu agenţii economiciDupă o scurtă trecere în revistă a activităţilor realizate pe parcursul a trei ani la cărma municipiului primarul general a recunoscut, că în timp ce veniturile la bugetul de stat şi preţurile au crescut, acumulările la bugetul municipal s-au micşorat de la 1,8 miliarde de lei în anul 2007 până la 1,65 miliarde de lei în anul 2009. Pentru anul curent sunt preconizate venituri în mărime de 1,85 miliarde de lei şi un deficit de 27 milioane de lei. Impozitele achitate de persoanele fizice reprezintă 60 la sută din veniturile capitalei. Numărul angajaţilor pe parcursul ultimilor trei ani s-a majorat de la 303 mii până la 322 mii de persoane.

Pentru suplinirea bugetului în anul 2010 şi în viitor se preconizează organizarea licitaţiilor şi concursurilor de vânzare a terenurilor de pământ. De menţionat, că în urma efectuării unei inventarieri chibzuite fondul funciar al primăriei s-a majorat de la 182 ha în anul 2007 până la 940 ha în anul 2009.

Relatând despre planurile municipalităţii în timpul apropiat, Dorin Chirtoacă a enumărat câteva domenii prioritare: reabilitarea drumurilor, rezolvarea problemelor legate de Piaţa Centrală, dezvoltarea parcurilor tehnologice, construcţia uzinei pentru prelucrarea deşeurilor, restabilirea sistemului de aprovizionare cu apă şi canalizare, finisarea reconstrucţiei parcului din Valea Morilor, contracararea parcărilor neautorizate.

Astfel, Dorin Chirtoacă a demonstrat planul de organizare a polisului tehnic de pe strada Bucovina din sectorul Ciocana şi proiectul de amenajare a râului Bâc şi a teritoriului aferent. De asemenea, potrivit primarului general, în fiecare din cele cinci sectoare ale capitalei vor fi create centre de afaceri, însă fără a specifica despre ce este vorba concret.

În continuare au vorbit conducătorii întreprinderilor care desfăşoară activităţi comerciale pe teritoriul municipiului. Agenţii economici au relatat despre multiplele probleme cu care se confruntă şi au venit cu propuneri de ameliorare a situaţiei.

De menţionat, că în ultimii 12 ani la nivel republican în Moldova au fost organizate 6 foruri ale oamenilor de afaceri. Primele cinci au fost organizate de Clubul Oamenilor de Afaceri «Timpul», iar ultumul — de către Consiliul Economic de pe lângă prim-ministrul ţării. În linii generale, rezultatele acestori foruri au fost egale cu zero. Autorităţile nu au dorit să ţină cont de opinia comunităţii oamenilor de afaceri.

După întrevederea cu primarul general businessmanii şi-au exprimat speranţa că poate Dorin Chirtoacă şi alţi politicieni veniţi la putere vor reuşi să schimbe această tradiţie nefastă. Cu atât mai mult, că mulţi participanţi la această întrunire, inclusiv primarul general, se grăbeau să ajungă la un alt eveniment de acest fel. În aceeaşi zi Ministerul Economiei a organizat o întâlnire cu oamenii de afaceri pe problema accesului la sursele de creditare.

Duminică, 07 Martie 2010 00:00

Autoservice — convenabil sau ba?

O mică primblare cu automobilul pe străzile Chişinăului este suficientă pentru a vedea că acestea se află într-o stare deplorabilă. Speranţe că drumurile vor deveni mai bune nu prea sunt, iar faptul că în prezent în capitală sunt înregistrate peste 200 de mii de unităţi de transport, dintre care 100 de mii de automobile uşoare sugerează ideea deschiderii unui autoservice.

Autoservice — convenabil sau ba?Dar totul este atât de simplu şi convenabil? Pentru a afla răspuns la această întrebare ne-am adresat lui Andrei Terţov, director general al firmei «Tor-Auto» SRL www.tor-auto.com

Înainte de toate. «Trebuie să vă decideţi asupra serviciilor oferite populaţiei — autoservice, spălătorie, reparaţia motorului, sudarea tobei de eşapament ş.a.m.d., sau veţi oferi servicii complexe — de la diagnosticare computerizată pănă la vopsirea automobilelor», ne relatează Andrei Terţov. Astfel, firma «Tor-Auto» în afară de magazinul auto propune următoarele servicii:

Autoservice:
• Balansare
• Montarea pneurilor
• Schimbarea uleiului
• Cramponarea pneurilor
• Reparaţia suspensiei
• Îndreptarea discurilor
• Reglarea computerizată a unghiurilor
• Umflarea pneurilor cu azot
• Schimbarea saboţilor de frână
• Diagnosticarea computerizată a motorului.

Acumulatoare:
• Diagnosticarea utilajului electric
• Deservirea de garanţie şi post-garanţie a acumulatoarelor
• Reparaţia acumulatoarelor.

De asemenea, trebuie să decideţi cărui tip de transport veţi oferi aceste servicii — automobilelor uşoare, autobuzelor, camioanelor. În mod evident, cu cât planurile sunt la o scară mai largă, cu atât mai mulţi bani sunt necesari pentru investiţie.

Alegerea încăperii: «Desigur, puteţi oferi aceste servicii şi în garaj sau într-o încăpere cu o suprafaţă de 12 metri pătraţi. Autoservice-ul firmei «Tor-Auto» ocupă 200 de metri pătraţi, adică foarte puţin, deoarece în aceste condiţii pot fi deservite nu mai mult de 4 automobile uşoare concomitent».

Perfectarea documentelor. «La fel ca în orice business trebuie de perfectat o muţime de documente», zâmbeşte cu tristeţe Andrei Terţov. Iată doar unele din ele: autorizaţia sanitară, (1500 lei pentru 120m2), autorizarea (circa 5000 lei, care include 10 tipuri de activitate), în care vor fi indicate activităţile pe care le poate desfăşura firma Dvs. (reparaţie, vopsire, diagnosticare....).

Autoservice — convenabil sau ba?Procurarea utilajului. «Menţionez de la bun început, că tot uilajul trebuie să treacă Standardul de Stat şi această procedură va trebui s-o repetaţi în fiecare an.
În genere, un utilaj bun este una din principalele componente în această afacere, dar şi costă. De exemplu, un dispozitiv de ridicare pentru 3,5 tone costă circa 4000 de euro, însă sunt utilaje şi de 15 mii de euro. În cazul în care aţi decis să procuraţi o cantitate mare de utilaj este mai convenabil să o faceţi în Germania sau Italia, unde se produce utilaj de calitate pentru autoservice-uri. În ultimii 3-4 ani pe piaţă a început să apară utilaj de producţie chinezească, care de câteva ori este mai ieftin, decât cel german sau italian. Pentru comparaţie: un dispozitiv de ridicare de producţie germană costă 3200 de euro, iar unul chinezesc — 1900 de dolari. Însă înainte de a procura utilaj chinezesc trebuie de studiat toate aprecierile şi părerile, de calculat toate riscurile. În Moldova de aceasta se ocupă firmele TRIS (Good Year), Beruf Auto ş.a.
Noi am dotat autoservice-ul nostru cu utilaj italian, ne spune directorul firmei «Tor-Auto».

Recrutarea personalului. «În linii mari, nu există probleme cu personalul, sunt probleme în a găsi lucrători calificaţi, pentru că un angajat necalificat poate strica automobilul, iar aceasta va dăuna reputaţiei firmei. Noi am decis să pregătim lucrătorii noştri de sine stătător. La început fiecare lucrător trece o pregătire timp de 3 luni, după care urmează o practică de 3 luni, la finele căreea primesc un certificat că pot lucra la autoservice. Abia după aceasta ei încep munca propriu-zisă».

Autoservice — convenabil sau ba?Începem să lucrăm. Dacă aţi organizat totul corect, a rămas doar să găsiţi clienţi şi aici apare o nouă problemă — publicitatea. «Dintre toate tipurile de publicitate cea mai proiritară rămane publicitatea la posturile de radio, de exemplu, «Retro FM» sau «Avtoradio». De asemenea, poate fi folosită publicitatea în presă, de exemplu în ziarul «Makler». «Tor-Auto» face publicitate unui magazin şi unor mărfuri — pneurile VREDESTEIN şi acumulatoarele CENTRA. Noi suntem deal-erii oficiali ai acestor mărci.

Antreprenorul Andrei Terţov a elucidat, de asemenea, unele aspecte importante ale activităţii unui autoservice.

— (MB) Pe cine mizaţi mai mult, pe clienţii permanenţi sau pe cei de ocazie?
— (A.T.) Proporţia este de 75 la 25 la sută în favoarea clienţilor permanenţi. Noi deservim şi clienţi corporativi, precum Compania «Registru», MAI, AIB, «Pro-credit» ş.a., pentru care avem oferte speciale.

— (MB) Câte persoane activează în autoservice?
— (A.T.) Şase persoane.

— (MB) Are importanţă locul amplasării sau se poate economisi şi deschide un autoservice în afara oraşului?
— (А.T.) Este important ca accesul să fie comod, de dorit ca auroservice-ul să fie amplasat într-o zonă aglomerată (se întîmplă că automobilul este lăsat pentru o jumătate de zi sau o zi, de aceea trebuie ca conducătorului auto să-i fie comod să plece de la autoservice şi să revină înapoi).

— (MB) Va afectat criza economică?
— (A.T.) S-au redus drastic vânzările în magazin, dar asupra autoservice-ului criza s-a răsfrânt mai puţin.

— (MB) Cum se reflectă starea drumurilor asupra afacerii Dvs.?

— (A.T.) Comparativ cu anii precedenţi sfârşitul lui februarie şi începutul lunii martie au fost mai încărcate. Rezultatul stării proaste a drumurilor credem că va ieşi în evidenţă deja la mijlocul şi sfîrşitul lunii martie. Dar trebuie de precizat, că anume în această perioadă proprietarii de autovehicule încep să-şi repare automobilele după perioada rece a anului.

— (MB) Ce promoţii, loterii organizaţi şi cum stimulaţi angajaţii?
— (A.T.) Periodic noi publicăm informaţie în presă cu reduceri. De asemenea, instalăm şi testăm gratuit acumulatoarele procurate în magazinul nostru, montăm gratuit pneuri, schimbăm uleiul. Îar angajaţii sunt stimulaţi printr-un procent din câştigul unei zile de lucru.

— (MB) În opinia Dvs., merită de început o asemenea afacere?
— (A.T.) Ţinând cont de starea drumurilor noastre şi în cazul în care dispuneţi de cel puţin 50 de mii de euro merită de încercat. În afară de aceasta, trebuie să aveţi cunoştinţe suficiente în acest domeniu. De asemenea, trebuie de ţinut cont de faptul, că acest business este profitabil dacă oferă o complexitate de servicii. Investiţiile făcute se rambursează, în mediu, în timp de 5 ani.

— (MB) Ce planuri aveţi pentru viitor?
— (A.Т) În prezent, firma «Tor-Auto» dispune de autoservice şi magazin, iar în viitor planificăm să construim o spălătorie, un bar, să extindem spaţiul pentru deservirea automobilelor, să achiziţionăm utilaj nou. Anume de accea în prezent suntem în căutarea investitorilor.

Vineri, 05 Martie 2010 00:00

Iluziile şi Pericolele Ipotecii

Aşa e firea umană, încât unul din principalele scopuri în viaţă este considerat procurarea spaţiului locativ. Însă este vorba despre un proces destul de greu de realizat. În încercarea de a găsi o soluţie mulţi «cad în plasă».

Ipoteca. Un credit ademenitor şi la prima vedere accesibil, care de multe ori ne transformă visul nostru într-un coşmar, care în cele din urmă ne aduce în faţa falimentului.

Vom examina acest aspect mai detaliat.Aşadar, în pragul maturităţii fiecare cetăţean de rând din Moldova acumulează un anumit capital, care în cel mai bun caz constituie jumătate din preţul unei locuinţe care satisface cerinţele unui om modern. Un apartament relativ bunicel, care a fost construit prin anii 80 ai secolului trecut, în prezent costă cam 50 de mii de euro. Să admitem că dispunem de jumătate din această sumă. Haideţi să calculăm, dacă într-adevăr în acest caz ipoteca este varianta optimă, precum consideră majoritatea cetăţenilor.

Iluziile şi Pericolele IpoteciiCheltuielile:
1) Estimarea preţului. Pe parcursul perioadei de creditare periodic va trebui să achitaţi serviciile burselor imobiliare «LARA»,«Print-Imobil».
2) Serviciile notariale. Toate cheltuielile le suportaţi anume dumneavoastră.
3) Asigurarea anuală în folosul creditorului (minimum 0,1 la sută din preţ, care este stabilit de bursele imobiliare, vezi p. 1).
4) Achitarea comisionului administrativ anual, care constituie un procent din soldul datoriei.
5) Achitarea comisionului unic, care constituie 2 la sută din sumă creditului.
6) Reevaluarea (de obicei, lunară). Puţină lume observă în contract un punct scris cu caractere minuscule: «Achitările se efectuează în conformiate cu cursul stabilit de BNM în ziua plăţii ratei, dar nu mai jos de cursul pentru ziua încheierii contractului». Adică, în orice caz, diferenţa de cotaţie a valutei în cazul majorării cursului va trebui de achitat, iar în cazul micşorării pur şi simplu nu va fi reţinută.
7) Ratele procentuale. De obicei, marja creditorului nu este înaltă, însă EURIBOR (în dependenţă de creditor) este înalt, îndeosebi atunci când este vorba de credite pe termen lung.

Aşadar, fiţi pregătit ca ipoteca să vă coste minimum jumătate din bugetul familiei. Evident, nu este cazul să mizaţi pe un eventual ajutor din partea statului sau a unor fonduri «filantropice» din Occident.

Veţi spune că «Moscova nu a apărut într-o zi!» Dar ce-i de făcut?

Iluziile şi Pericolele IpoteciiEi bine, ieşire din situaţie există întotdeauna.O soluţie ar fi să investiţi suma de care dispuneţi în active reale, or, acesta vă va permite să procuraţi mult-aşteptata locuinţă în termen mai scurt, decât în cazul ipotecii. Deschideţi un depozit, investiţi în companii sau folosiţi mecanisme mai complicate, dacă vă permite materia cenuşie şi continuaţi să închiriaţi spaţiu locativ. Cheltuielile pentru chirie sunt mult mai mici, decât preţul a 10 ani de robie care se numeşte ipotecă. Salariul ar trebui să vă permită să închiriaţi un apartament (logic, dacă vă gândiţi la un credit), iar banii investiţi vor aduce alţi bani.

În orice caz, alegerea vă aparţine, doar că merită mai întîi să calculaţi totul foarte minuţios.
Important e să conştinetizaţi, că acceptând anumite forme de creditare vă puteţi transforma casa mult râvnită în închisoare.

Vineri, 05 Martie 2010 00:00

Proiectul CEED: Creează un Own Label!

Proiectul CEED: Creează un Own Label!Proiectul “Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor” (CEED), finanţat de Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID), şi-a început activitatea în Republica Moldova în septembrie 2005. Una din priorităţile acestui proiect este susţinerea atelierelor de croitorie.

Potrivit estimărilor, în prezent în Moldova activează 140 de ateliere de croitorie legale (în opinia specialiştilor în domeniu, cifra reală este de două ori mai mare), unde sunt angajate 17 mii de persoane. Acest segment ocupă 30 la sută din volumul total al producţiei industriale a ţării. Salariul minim lunar constituie 70 de euro, iar cel mediu – 70 de euro (cel mai mic din Europa), ceea ce permite realizarea unor proiecte laborioase.

În prezent, 90-95 la sută din întreprinderi activează după sistemul “lohn” (toiling), adică în baza materiei prime a clientului. Până nu demult acest sistem era convenabil şi pentru producătorii locali, deoarece permitea menţinerea forţei de muncă şi obţinerea unui profit, chiar dacă acesta nu era unul prea mare. Totodată, acest sistem convenea şi comandatarilor europeni, inclusiv unor aşa branduri precum “Versace”, “Armani”, “Trussardi”, “Naf Naf”, “Penny Black” etc.

În China preţul de cost este şi mai mic, însă până când containerele cu comenzi ajung în Europa chinezii reuşesc să mai producă acelaşi volum de marfă, din acelaşi material şi sub acelaşi brand, ca mai apoi să o „împrăştie” prin pieţe folosind transportul aerian. Din Moldova comenzile sunt transportate cu transportul auto în decurs de două-trei zile şi acest proces este mai uşor de controlat, de aceea acest sistem ar putea funcţiona încă mult timp în ţara noastră.

Însă piaţa mondială a muncii le permite benefeciarilor să limiteze strict preţurile pentru munca prestată. Iar în cazul în care fabrica va dori să revadă aceste preţuri proprietarul brandului poate lejer să redirecţioneze comanda în Ucraina, Uzbekistan, Asia de Sud-Est ş.a.m.d. În acest caz va fi scos şi utilajul, care de obicei este oferit întreprinderilor moldoveneşti temporar. Astfel, potrivit expertului belgian, Guy van Coteren, invitat de proiectul CEED, anterior “Zara” a falimentat două din cele mai mari fabrici din Ţările Baltice.

În acest caz există o singură ieşire - fabricarea producţiei sub marca comercială proprie, adică crearea aşa-zisului “Own Label”, când întreprinderea elaborează stilul şi conceptul colecţiei, procură materialele, coase şi vinde de sine stătător. Este vorba despre un ciclu complet, de aceea nu este un lucru uşor. Cu toate acestea, în prezent deja 16 companii din Moldova au înţeles necesitatea de a participa la acţiunile întreprinse în cadrul proiectului CEED.

Care a fost aportul proiectului american pentru atelierele de croitorie din Moldova? În primul rând, experţii din Rusia, Belarus, Belgia şi SUA au organizat seminare si traninguri de instruire în domeniul vânzărilor şi managmentului comerţului cu amănuntul a hainelor moderne.
Cu alte cuvinte, pentru a vinde trebuie să şi poţi să o faci. Solicitat de “МyВusiness”, Nicolai Caziuc, directorul general al Companiei din Tiraspol “Olimp”, care de 20 de ani activează pe piaţa din regiunea transnistreană şi cea din Rusia, a adus un singur exemplu: “Întreprinderile moldoveneşti merg la expoziţii pentru a arăta cum pot coase, iar acest lucru nu interesează pe nimeni. Cei interesaţi spun direct ce doresc să cumpere, de aceea înainte de deschiderea expoziţiei la Moscova eu deja am depozitată în capitala rusă marfă şi vânzările încep nemijlocit în timpul desfăşurării expoziţiei sau târgului”.

În al doilea rând, specialiştii CEED au elaborat pentru întreprinderile solicitante mărci comerciale. De asemenea, au segmentat potenţialii cumpărători după venituri, vârstă şi sex, au amenajat sălile comerciale, de exemplu, pentru “Ravetti” şi “My Revival”. În plus, au achitat şi înregistrarea mărcilor comerciale.

Totodată, în cadrul proiectului a fost achitată arenda spaţiilor expoziţionale pentru întreprinderile participante la expoziţiile sau târgurile “Collection Premiere Moscow”, “Textililegprom” (Moscova, de trei ori), “Interselection-2009” (Paris).
Proiectul CEED: Creează un Own Label! Proiectul CEED: Creează un Own Label!
Specialiştii proiectului CEED au elaborat pentru Compania „Artizana”, condusă de Ghenadie Tintiuc, marca comercială „GT Collection”.

Adresa CEED: or. Chişinău, str. Tighina, 49/4, et. 3, tel. (+373 22) 505 245, fax (+373 22) 505 249.

Marți, 02 Martie 2010 00:00

Se Сaută Idei Reuşite!

Din comentariile făcute la articolul «Idei de Afaceri în Moldova în Perioadă de Criză»:
Spuneţi-mi vă rog, există cineva care se ocupă de finanţarea ideilor (nu neapărat din lista)?

Se caută idei reuşite!În principiu, surse pentru investiţii în Moldova exită şi este vorba despre sume importante. Există o mulţime de proiecte, programe şi fonduri care sunt menite să contribuie la deschiderea unei afaceri bazate pe o idée viabilă. Vă prezentăm doar cele mai importante proiecte:

— Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM). Această organizaţie administrează, de asemenea, Fondul de garantare a creditelor, care potrivit promisiunii recente a ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, va fi majorat până la 100 de milioane de lei;
— Programul Naţional de Asistenţă Economică pentru Tineret (PNAET), care este gestionat de Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Educaţiei şi Tineretului;
— Programul «BAS» al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare;
— Proiectul «Sporirea competitivităţii şi consolidarea întreprinderii»;
— Programul de asistenţă tehnică «PSOM»;
— Proiectul pentru creşterea nivelului de producere în domeniul alimentar «2KR»;
— Programul de dezvoltare a agriculturii «FIDA»;
— Programul de cofinanţare a proiectelor privind sporirea eficacităţii energetice;
— Dezvoltarea activităţii economice a tineretului «PASET»;
— Programul de susţinere şi dezvoltare a micului business;
— Fondul vest european pentru întreprinderile din noile state independente;
— Proiectul de dezvoltare a afacerilor în agricultură «SNFA»;
— Proiectul de dezvoltare a întrepruinderilor mici şi mijlocii în localităţile rurale «SMEDRA»;
— Proiectul Guvernului Norvegiei «ENTRANСE 2 Your Business»;
— Proiectul Guvernului Olandei «PSI»;
— Proiectul de asistenţă tehnică a Germaniei «GTZ»;
— Proiectul Guvernului Elveţiei «HEKS»;
— Proiectul Guvernului Japoniei «JNPGA» ş.a.

De menţionat, că majoritatea programelor menţionate activează de mult timp, nu intenţionează să-şi sisteze activitatea şi operează cu sume importante de bani.

Despre toate aceste proiecte MyBusiness va relata neapărat pe pagina electronică.

În afară de aceasta, în multe bănci există linii speciale de creditare anume pentru micul business. De asemenea, funcţionează câteva organizaţii de microfinanţare, companii de consulting etc.
Totodată, au fost deschise câteva business-incubatoare şi parcuri tehnice, iar acest proces continuă.

Despre aceea cât de reală este această susţinere l-am rugat să ne povestească pe directorul firmei de croitorie «Bevera Nord», Andrei Mîrza, rezident al Business-incubatorului din Soroca, susţinut de proiectul «ENTRANСE 2 Your Business».

«Toată iarna am beneficiat de încălzire gratuită. Arenda ne costă aproximativ de 10 ori mai puţin, decât preţul de piaţă. În plus, noi am obţinut un credit cu o rată anuală de 5 la sută», mărturiseşte omul de afaceri.

«Altceva, e că majoritatea programelor oferă sau credite preferenţiale pentru implementarea ideilor viabile, sau cofinanţează proiectele. Granturi de felul celor care existau acum 15 ani după principiul „achită 30 la sută, primeşte banii şi fă ce vrei cu ei“ acum nu mai sunt», a precizat Andrei Mîrza.

În ziua de astăzi oamenii calculează minuţios ce este mai important, achitarea ratelor procentuale sau procurarea imdeiată a obiectului dorit. Băncile, însă, sunt preocupate de întoarcerea banilor, pentru că restituirea datoriilor este un lucru problematic şi delicat.

În ţările dezvoltate băncile nu se ocupă cu «sustragerea» datoriilor, încredinţând această problemă agenţiilor de colectare. Aceste agenţii încasează nu doar datoriile pentru credite, ci şi datoriile pentru serviciile comunale sau pensiile alimentare. De menţionat, că activitatea de colectare este tangenţială cu juridica, însă permite de ocolit instanţele de judecată.

Împrumuţi Bani Străini, dar Trebuie să-i Întorci pe ai TăiMetodele:

1) Analitică. Creditorul oferă agenţiei de colectare informaţie despre datornic şi datorie. Agenţia prelucrează datele şi elaborează măsuri pentru restituirea datoriei. La această etapă agenţia de colectare comunică cu datornicul în special la telefon sau în formă scrisă.
• Evaluarea datornicului. La această etapă are loc evaluarea datornicului. Evaluarea se face în baza divizării pe categorii: datornicii uituci (datornici de la natură), datornicii incompetenţi (care nu şi-au calculat posibilităţile), datornicii cu probleme (cei bolnavi sau care trec prin dificultate), datornicii indiferenţi (cei care nu înţeleg gravitatea situaţiei), datornicii premeditaţi (cei care de la bun început au decis să nu achite creditul).
• Evaluarea datoriei. Cu cât mai veche este datoria şi cu cât mai târziu s-a adresat creditorul agenţiei de colectare, cu atât mai dificil este de a întoarce datoria. De obicei, agenţiile lucrează cu datorii nu mai vechi de 6 luni de zile.

2) Stabilirea contactului. Atunci când contactează datornicul managerii agenţiei încearcă să găsească limbă comună, propunîndu-i ajutor. Pentru unii este suficient să-i telefonezi şi să le aminteşti despre datorie, pentru alţii trebuie să le indici cea mai apropiată filială a băncii. O altă categorie de datornici acceptă să plătească după ce este avertizată despre consecinţele neachitării datoriei.

3) Soluţionarea problemei până la acţionarea în judecată. Aici totul depinde de datornic şi de concesivitatea acestuia. De obicei, se merge pe calea influenţării psihologice. În acest capitol se încadrează ameninţarea cu instanţa de judecată, negocieri mai dure, atenţionarea asupra consecinţelor posibile, informarea despre perspectiva de a primi interdicţia de a părăsi ţara. De regulă, astfel de negocieri dau roadă.

La această etapă reacţia managerului depinde de categoria din care face parte datornicul. Astfel, datornicilor cu probleme li se poate propune un nou grafic de achitare a creditului. De obicei, după o asemenea indulgenţă ei nu creează mai mult probleme. Datornicii uituci sau cei incompetenţi, de asemenea, nu creează probleme serioase

Cei mai «complicaţi» sunt datornicii premeditaţi. Aceştea refuză să contacteze benevol, de aceea e nevoie de câţiva colaboratori ai agenţiei sau chiar de poliţistul de sector. În acest caz scopul este de a arăta că neachitarea datoriei este doar una din problemele posibile.

Împrumuţi Bani Străini, dar Trebuie să-i Întorci pe ai Tăi4) Acest cuvânt straşnic — Judecata. Procedura de până la judecată durează aproximativ 6 luni de zile. În cazul neachitării datoriei începe cea mai neplăcută şi complicată etapă — judecata.

Această cale de restituire a datoriilor este cea mai costisitoare, de aceea toţi fac tot posibilul pentru a nu ajunge în instanţă. Practica a demonstrat că având chiar decizia instanţei de judecată în mâna doar în 25 la sută din cazuri se ajunge până la restituirea datoriei, cu excepţia sumelor importante. În aceste cazuri băncile acţionează după principiul «de a găsi şi a pedepsi».

Agenţiile de colectare în Moldova.

Deocamdată, majoritatea instituţiilor financiare din Moldova care acordă credite dispun de o secţie proprie pentru restituirea datoriilor. De aceasta se ocupă angajaţii băncii. În acest caz minusurile sunt evidente. În primul rând, colaboratorii băncii lucrează în baza unui salariu stabilit, în timp ce managerii firmelor de colectare activează în baza procentelor din suma restituită. În al doilea rând, datornicii sunt convinşi că nimeni de la bancă nu va veni să întoarcă datoria cu bîta în mână, în timp ce doar faptul că veţi cădea pe mâna unei firme necunoscute de restituire a banilor poate avea un efect puternic. Se estimează că şi în Moldova acest business va deveni un lucru obişnuit în condiţiile creşterii numărului datornicilor. Un alt argument ar fi că este mult mai greu să te debarasezi de agenţiile de colectare comparativ cu băncile.

Firmele care oferă servicii de colectare a datoriilor din Moldova

  1. «Consult Group» SRL
  2. Biroul individual de avocaţi «Oxana Udova»
  3. «Colect Capital Grup»
  4. «INCASO» SRL
  5. Biroul de avocaţi «LEXTAL»

Sfaturi utile pentru datornici

  • În cazul în care primiţi un apel telefonic sau o scrisoare prin care vi se aminteşte despre datorie, dar nu de la bancă ci de la o firmă necunoscută, nu panicaţi, aceasta înseamnă că banca a apelat la serviciile unei agenţii de colectare.
  • În cazul în care nu aţi achitat la timp doar una sau două rate este suficient să anunţaţi data precisă de achitare, luând în consideraţie şi penalităţile.
  • Dacă s-au acumulat datorii pentru 3 luni de zile încercaţi să negociaţi o amânare. Evident, va trebuie să achitaţi şi penalităţile. De asemenea, puteţi conveni să achitaţi datoria în timp de o lună în două rate. Toate acestea sunt valabile doar în cazul în care aţi fost receptivi şi aţi manifestat dorinţa de a colabora.
  • În cazul în care nu aţi răspuns la apelurile telefonice nu puteţi conta pe careva cedări din partea băncii sau a agenţiei de colectare.
  • Dacă în decurs de o lună de zile veţi evita contactul cu managerii agenţiei sau colaboratorii băncii veţi fi citat în instanţă. De obicei, în asemenea cazuri decizia de judecată este în defavoarea datornicului, de aceea în curând va trebui să deschideţi uşa executorilor judiciari care vor veni să vă sechestreze bunurile.
  • În cazul în care într-adevăr aţi nimerit într-o situaţie dificilă şi nu încercaţi să vă eschivaţi de datorii nu aşteptaţi până banca sau instituţia respectivă va întreprinde măsuri. Informaţi creditorul despre problemele cu care vă confruntaţi şi încercaţi să găsiţi o soluţie în comun. Aceasta vă va scuti de nervi şi amenzi.