Învăţaţi să întocmiţi planuri de afaceri!
Asociaţia Naţională a Tinerilor Manageri din Moldova (ANTiM) în colaborare cu «Junior Chamber International» a organizat a opta ediţie a concursului planurilor de afaceri printre tineret. Fondul de premiere al concursului a constituit 81 de mii de euro
Outsourcing în Publicitate şi Marketing
Am susținut un interview cu D-na Smerdovaia Natalia, directorul companiei "Sairos Design" SRL, având ca subiectele principale, rolul modern al reclamei și al marketing-ului, și originea outsourcing-ului pentru aceste domenii.
Moldova a Fost Scoasă din Categoria Ţărilor Care Pot Beneficia Doar de Finanţare din Partea FMI şi BM
Acţiunile Guvernului din ultimii ani au reuşit să scoată Republica Moldova din categoria ţărilor cu un nivel mic de venit pe cap de locuitor, fapt care va permite ţării noastre să negocieze programe de finanţare şi cu alţi parteneri, în afară de Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială, a declarat pentru interviu pentru agenţia OMEGA, Prim-vicepremierul în exerciţiu, Igor Dodon.
Dodon a accentuat că trecerea la o nouă categorie permite Republicii Moldova să beneficieze de noi programe financiare pe bază comercială. "În acest an, datorită faptului că pe cap de locuitor au revenit peste 1600 USD din PIB, am trecut din această categorie, fapt care permite să purtăm negocieri atât cu FMI, cât şi cu parteneri bilaterali, cum ar fi Rusia sau China", a spus Dodon.
În context, oficialul a menţionat că negocierile cu Federaţia Rusă cu privire la acordarea unui credit în valoare de 500 mln USD, au ieşit în fază finală. Cât priveşte creditul de un miliard de dolari americani promis de China, "aici părţile sunt doar la nivel de Protocol de intenţii". "Am făcut tot posibilul ca noul Guvern să poată ieşi mai uşor din situaţia dificilă creată de recesiunea mondială financiară", a conchis Dodon.
Federaţia Rusă a anunţat că va credita Republica Moldova cu 500 mln USD, după întrevederea dintre Preşedintele Moldovei, Vladimir Voronin, şi Prim-ministrul rus, Vladimir Putin, din 22 iunie curent. Mai târziu Vladimir Voronin a anunţat că acest credit va fi utilizat, în exclusivitate, pentru construcţia drumurilor. La 23 iulie curent, Republica Moldova şi compania de stat chineză COVEC au semnat un Memorandum de intenţie privind acordarea unui credit de un miliard de dolari americani ţării noastre, pentru proiecte de infrastructură şi producere. Acordul de creditare urmează să fie negociat, potrivit memorandului în cel mult patru luni, iar prima tranşă a creditului urmează să fie contractată de Moldova până la începutul anului viitor.
Sursă:OMEGA
Trendul Descendent al Inflaţiei Favorizează Liberalizarea Continuă a Politicii Monetare Promovate de BNM
Banca Naţională a Moldovei anunţă despre o nouă diminuare a ratei de bază aplicate la principalele operaţiuni de politică monetară a BMN.
Astfel, rata de bază a fost diminuată cu 1.0 punct procentual, până la 7.0 la sută anual.
Viceguvernatorul BNM, Victor Cibotaru a declarat pentru agenţia OMEGA că pe lângă rata de bază a fost micşorată şi rata la creditele overnight şi la creditele pe termen lung, cu câte 1.0 punct procentual până la 9.5 şi respectiv 7.0 la sută anual.
Sursa citată a accentuat că Banca Centrală a mai decis micşorarea normei rezervelor obligatorii în lei moldoveneşti cu 4.0 puncte procentuale şi în valute liber convertibile cu 2.0 puncte procentuale, stabilind-o respectiv în mărime de 10.0 la sută şi 12.0 la sută din baza calcul.
"Liberalizarea continuă a politici monetare promovate de Banca Naţională a Moldovei se datorează menţinerii trendului descendent al inflaţiei. Astfel, de la începutul anului a fost înregistrată o deflaţie de 2.4 la sută, iar pentru ultimele 12 luni deflaţia constituie 0.5 la sută", se arată într-un comunicat de presă al BNM.
Hotărârile nominalizate ale Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale vor avea drept consecinţă majorarea lichidităţilor băncilor comerciale cu circa 480 mln lei, 11.4 mln dolari SUA şi 12.6 mln euro. Astfel, lichiditatea excesivă în sistemul bancar se va ridica până la circa 2 miliarde lei, fapt care, de rând cu micşorarea ratei de bază va influenţa diminuarea în continuare a ratelor dobânzilor în piaţă şi lărgirea posibilităţilor de creditare a sectorului real al economiei.
Sursă:OMEGA
CCI Invită Antreprenorii la Ediţia Jubiliară a Expoziţiei „CONSUM EXPO”
Expoziţia universală „CONSUM EXPO", organizată de filiala Bălţi a Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, a ajuns la cea de-a XV ediţie. Anul curent, târgul se va desfăşura în perioada 02 - 04 octombrie 2009, în incinta Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri" din mun. Bălţi.
La expoziţia universală cu vânzare „CONSUM EXPO - 2009" sunt invitaţi să participe agenţi economici din Moldova şi de peste hotare, care intenţionează să-şi extindă piaţa de desfacere, precum şi vizitatorii ce doresc să se informeze şi să achiziţioneze mărfuri direct de la producător.
Scopul tradiţionalului târg de toamnă „CONSUM EXPO" este de a susţine şi promova întreprinderile din regiunea Bălţi, precum şi din întreaga ţară. Expoziţia urmăreşte dezvoltarea cooperării antreprenorilor din diverse domenii ale economiei naţionale, identificarea unor noi aspecte de colaborare.
Tematica expoziţiei „CONSUM EXPO - 2009" include: mărfuri de larg consum şi de uz casnic, încălţăminte, îmbrăcăminte, articole de galanterie şi marochinărie, parfumerie, veselă, mărfuri din industria chimică. La „CONSUM EXPO" pot fi expuse aparate electrotehnice, tehnică audio şi video, mobilă pentru casă şi oficiu, covoare, artizanat, tehnologii, utilaje, materiale din diverse ramuri ale industriei. Vizitatorilor le vor fi propuse produse alimentare, băuturi răcoritoare şi alcoolice. La expoziţie sunt invitate să participle diverse structuri comerciale, organizaţii nonguvernamentale, programe internaţionale şi proiecte de susţinere a businessului mic şi mijlociu. De asemenea, sunt aşteptaţi prestatorii de servicii bancare, juridice, audit, consulting, asigurări, transport, deservire, poligrafie, publicitate, etc.
Programul de afaceri al târgului „CONSUM EXPO" prevede prezentări de întreprinderi şi produse noi, seminare, mese rotunde, întâlniri bilaterale, în vederea stabilirii noilor relaţii de colaborare.
La ediţia 2008 au expus 40 de agenţi economici din Bălţi, Chişinău, Comrat, Glodeni şi Orhei, oamenii de afaceri semnând 15 contracte de colaborare.
Antreprenorii interesaţi de a participa la expoziţia universală de toamnă „CONSUM EXPO -2009", pot obţine informaţii suplimentare la tel./fax: (231) 2-92-27, 2-91-54, 2-70-35;
e-mail: , .
Serviciul de presă al CCI
Primii Utilizatori ai Serviciilor Electronice Fiscale
Dupa cum am informat deja, la 23 iulie 2009 Serviciul Fiscal de Stat, în comun cu Î.S.”Fiscservinform”, au lansat site-ul nou www.servicii.fisc.md.Prin intermediul acestei pagini sunt prestate serviciile electronice fiscale „Declaratie electronica” si „Declaratie rapida” în scopul oferirii de noi modalitati de interactiune între contribuabili si Serviciul Fiscal de Stat referitor la raportarea fiscala.
În prezent, de aceste servicii beneficiaza cca 50 de agenti economici, printre care sînt: BC Eximbank SA, BC Victoriabank SA, SC ProCredit Bank SA, BC Banca de Economii SA, IM Moldcell SA, ICS Lukoil Moldova SRL, Orhei Vit SA, Agrovin Bulboaca SA, Vinaria Bardar SA, Floarea Soarelui SA, Solemio SRL, ICS Consumol International SRL, Lider Farm SRL, Electrostrat SRL, Intergrit Sistem SRL, IM Aprotehpro SRL, precum si altii. Numarul abonatilor este permanent în crestere. Acest fapt demonstreaza ca noile modalitati de prezentare a declaratiilor fiscale implementate se dovedesc a fi pentru contribuabili metode simple si comode privind utilizarea lor, având si un grad avansat de securitate a informatiei.
Sursă: FISC.MD
Franchising: O Afacere de Succes este o Afacere la Cheie
În calitate de gen de afacere franchising-ul îşi are originile încă din sec. 19, dar în accepţiune modernă acesta a devenit foarte popular în anul 1898, când compania „General Motors” a pus în practică franchising-ul de distribuţie.
Nu se poate afirma că pentru Moldova franchising-ul ar fi ceva nou, însă acest gen de afaceri este abia la început de cale în ţara noastră, având un potenţial uriaş, mai ales în perioada de criză, când pentru a iniţia propria afacere este nevoie de investiţii uriaşe, atât materiale, cât şi fizice.
Franchising-ul are o mulţime de avantaje indiscutabile: din start întreprinzătorul intră în afacere pe o cale deja bătătorită, folosind o marcă vestită care presupune prezenţa unei baze de clienţi care o preferă.
Cumpărând franchisa întreprinzătorul achiziţionează un sistem de afaceri deja funcţional, obţine acces la baza de cunoştinţe a francizorului. Franchisele, de asemenea reduc la minim riscurile legate de crearea unei noi afaceri, deoarece încheid contractul de franchisă întreprinzătorul devine membrul unei familii numeroase, adică i se garantează sprijinul în situaţii problematice.
În Moldova sistemul de franchisă va avea succes în asemenea domenii economice ca vânzările cu amănuntul, alimentaţia publică (fast food), servicii auto, servicii medicale, prestări servicii, educaţie, sport, agrement, servicii sociale şi în unele ramuri din sfera de producţie. În prezent, în ţara noastră există destule oferte de franchisă din partea unor mărci vestite, mai rămâne doar să-ţi alegi domeniul de activitate preferat. De menţionat, că Moldova este una din puţinele ţări în care afacerile în franchisă sunt ocrotite de lege. Aceasta a fost adoptată încă în anul 1997, fiind menită să reglementeze relaţiile antreprenoriale în domeniul acordării contra plată a drepturilor asupra producerii sau comercializării produselor şi prestării serviciilor.
Este impresionantă lista afacerilor de format franchising, care se dezvoltă cu succes în Moldova: 1C, McDonald’s, Hugo Boss, Petrom, Xerox, Coca-Cola, UPS, DHL şi altele.
Totodată, trebuie de menţionat că acest tip de colaborare are şi unele neajunsuri. În primul rând, este vorba de dependenţa franchise-i de franchiser în organizarea afacerii, restricţii în luarea deciziilor, dependenţa de stabilitatea financiară a franchiser-ului. De asemenea, există riscul unei supraaprecieri a imaginii şi perspectivelor mărcii şi/sau siglei comerciale a franchiserului ş.a.
În ansamblu, neajunsurile franchise-i în comparaţie cu avantajele acesteia, sunt atât de minore, încât mulţi le ignoră.
Reţete Împotriva Stresului Pentru Manageri
Stresul – acest cuvânt neplacut tot mai des începe să ne frecventeze, atât la serviciu, cât şi la domiciliu. Stresul apare ca o reacţie a organismului la lucrurile care provoacă iritare. În doze mici stresul este chiar benefic, pentru că poate mobiliza omul şi adapta la situaţii sau condiţii noi de muncă. Cu atât mai mult, că uneori un pic de adrenalină nu strică. Pericolul vine de la stresul puternic şi îndelungat, care trebuie evitat.
La serviciu stresul poate fi provocat de o mulţime de factori – timp, colegi, probleme familiale, sănătate, starea psihologică. Însă cel mai important factor îl reprezintă conducerea. Aşadar, dacă sunteţi manager şi doriţi ca firma pe care o conduceţi să activeze cu succes, lăsaţi un pic orgoliul de conducător şi reţineţi următoarele.
Şeful este duşmanul?
De cele mai dese ori şefii nu sunt iubiţi, colaboratorii deprind să ascundă unele informaţii şi nu se grăbesc să spună chiar totul. Din cauza că şeful se poziţionează pe o treaptă ierarhică superioară, lucrul se transformă într-o luptă continuă. În aceste condiţii nu mai puteţi discuta amical cum se poate depăşi criza financiară pentru că vă războiţi, iar această confruntare se termină cu înfrângerea ambelor părţi. Nu mai „umblati cu nasul pe sus” cu nasul pe sus, fiţi mai aproape de colectiv şi atunci afacerea dvs. va „merge ca pe roate”.
Timpul inseamnă bani, iar oamenii sunt oameni
Deseori în afaceri totul depinde de timp, atunci când în termeni foarte restrînşi trebuie de efectuat un volum mare de lucru. În aceste condiţii trebuie de muncit suplimentar şi de renunţat la multe lucruri. De obicei din această cauză apar situaţiile de conflict de pe urma cărora au de pierdut toate părţile. Şeful îşi manifestă nemulţumirea, ceartă subalternul şi îl ameninţă cu reducerea salariului sau chiar cu concedierea în caz în care nu va reuşi totul la timp. La rândul sau, angajatul cu un stres puternic, frica de a pierde locul de muncă şi starea de oboseală acută face ce i s-a spus, însă departe de nivelul la care este capabil de obicei. Concluzia vine de la sine – nu trebuie de uitat că angajaţii sunt şi ei oameni, iar dacă este mult de lucru gândiţivă împreună cum să simplificaţi sarcina. Rămîneţi după orele de lucru şi ajutaţivă subalternii, încurajaţii şi stimulaţile munca. De exemplu, oferiţile după finalizarea unui proiect important câteva zile de odihnă pentru că atunci ei vor fi motivaţi să-şi facă treaba cu suflet. Paradoxal, însă cu cât mai puţin îi veţi grăbi cu atât mai rapid şi mai calitativ va fi lucrul.
Unul pentru toţi şi toţi pentru unul
Nu intenţionăm să vă sugerăm să deveniţi D’Artagnan şi să creaţi o echipă de bravi muşchetari, ci doar vă sfătuim să fiţi mai aproape de colectiv. Colectivul, echipa pe care o conduceţi este de fapt totul ce se întâmplă la companie, totul de ce depinde afacerea dvs. Fiecare angajat îşi are contribuţia sa şi aceast lucru nu trebuie ignorat, cum se întâmplă de obicei. Şeful întotdeauna are dreptate, şeful e cel mai bun, de şef depinde totul. Dar lucrurile nu stau chiar aşa! Lipsa cel puţin a unui angajat deja va deregla activitatea normală a companiei, de aceea conducătorul în procesul de muncă trebuie să se contopească cu restul colectivului şi şă accepte un lucru simplu – toţi sunt la fel, doar că sarcinile de muncă sunt diferite. Respectaţivă reciproc şi nu-i presaţi pe cei pe care îi consideraţi mai inferiori, pentru că numai o echipă prietenoasă e capabilă să înfrunte orice stres sau criză, indiferent de unde ar parveni.
Atîrnaţivă mai simplu faţă de lucruri
În viaţă este importantă nu situaţia în sine, ci atitudinea noastră faţă de această situaţie. Nu vă indispuneţi prea repede şi nu vă grăbiţi să acuzaţi pe cineva de careva insuccese. Nu vă puneţi organismul la încercare pentru că el nu este de fier. În primul rând analizaţi situaţia – poate lucrurile nu stau chiar aşa de rău. Găsiţi argumente „pro” şi „contra”, gândiţivă ce se poate de făcut pentru rezolvarea problemei şi apucaţivă de treabă imediat. Bineînteles, există situaţii complicate, greşeli, neajunsuri. În asemenea situaţii cel mai bun remediu este rîsul. Rîdeţi de stupiditatea situaţiei, de stîngăcia dvs. sau alţi factori care au încurcat colectivul să atingă ţinta. Rîsul vă va ridica dispoziţia, va relaxa organismul şi va degaja atmosfera în colectiv.
Până şi după serviciu
Vă întrebaţi, cum să câştigaţi respectul subalternilor şi să le arătaţi atitudinea bună? Foarte simplu! Pentru aceasta trebuie de delimitat lucrul şi restul timpului. Adică la serviciu sunteţi parteneri de afaceri, iar în restul timpului – oameni obişnuiţi, cu preferinţe şi gusturi diferite. Sunteţi şef, de aceea ar fi bine să veniţi cu propunerea de a servi masa împreună sau a merge la un concert, or, aceste lucruri unesc şi apropie foarte mult colectivul. Mai nou, a apărut noţiunea „team building”, cu ajutorul căreea poate fi constituită o echipă adevărată, prietenoasă şi fermă unde sunt şterse orice hotare ierarhice. Grupuri speciale de persoane crează o asemenea atmosferă şi condiţii încât după câteva training-uri vor dispărea şi stresurile, şi frica, şi alte manifestări nedorite. Colaboratorii se vor cunoaşte destul de bine, vor deveni mai dezinvolţi şi vor lucra cu dorinţă şi eforturi noi.
Cine este cine?
Desigur, nu trebuie de uitat că anume dvs. sunteţi conducătorul afacerii. Nu trebuie de uitat, de asemenea, că aveţi pe umeri o responsabilitate foarte mare şi dacă cereţi ceva de la subalterni sau puneţi pe ei presiune aceasta se întâmplă în scopuri educative. Angajaţii trebuie să ştie că compania dvs. înseamnă disciplină de muncă, decizii rapide şi calitative, precum şi un lucru bine făcut. Şi fiţi de acord, că toate acestea pot fi atinse şi fără stres, care de obicei este aplicat pentru aşa-numita subordonare. Stresul va complexa şi inhiba angajaţii, fără însă a-i face să înţeleagă ceva mai bine. Dimpotrivă, stresul poate da peste cap totul şi să-i aducă pe angajaţi în pragul unei crize de nervi, el poate crea probleme serioase nu doar în birou, ci şi în viaţa personală. Pentru a evita această situaţie aveţi grijă ca angajaţii să vă respecte în calitate de şef, să ştie că vor fi ascultaţi şi înţeleşi. Fiţi un conducător pentru care este o plăcere să lucrezi şi nici un fel de concurenţi nu vă vor putea sta în cale.
Odihniţivă
Stresul poate afecta nu doar angajaţii companiei, ci chiar pe dvs. personal. După ce aţi instaurat o atmosferă bună în colectiv încercaţi să promovaţi şi stimulaţi şi un mod sănătos de viaţă. Printre legile dvs. de „firmă” ar fi bine să se numere scurte pauze de odihnă în timpul lucrului, ceaiuri folositoare în birou, un somn sănătos. Străduiţivă ca angajaţii să aibă un grafic mai flexibil de lucru, dar nici personal nu vă suprasoliţitaţi. Dormiţi cât mai bine, practicaţi sportul, iar după serviciu încercaţi să vă gândiţi la orice în afara de lucru, datorii, întîlniri de afaceri, criză. Sunteţi conducătorul companiei, dar până la urmă tot om sunteţi, nu robot.
Disponibilizarea Personalului – Modalitatea Convenabilat
La prima, vedere totul pare simplu – inviţi persoana vizată în birou, îi aduci la cunoştinţă decizia şi problema e rezolvată. Dar lucrurile sunt mai complicate, pentru că legislaţia obligă angajatorul să respecte un şir de norme şi obligaţiuni faţă de angajat. Mai mult, nerespectarea acestor reguli poate crea probleme nedorite companiei.
Există câteva metode de disponibilizare corectă a personalului:
1. Disponibilizarea amiabilă. În acest caz compania convine cu angajatul în privinţa compensaţiei materiale, întocmeşte actele necesare şi toate părţile sunt mulţumite. Această cale este cea mai eficientă şi simplă atunci când disponibilizarea este inevitabilă, însă se întîlneşte destul de rar.
2. Concedierea în baza propriei cereri. Evident, că pentru companie această metodă este mai convenabilă din punct de vedere financiar, pentru că nu trebuie de achitat compensaţia, însă în acest caz există riscul ca ulterior angajatul să se considere disponibilizat ilegal. În această situaţie dezbaterile judiciare şi controalele inspecţiei muncii sunt inevitabile. Este foarte important să nu aveţi nici un fel de datorii faţă de angajat (achitarea orelor suplimentare de muncă, concediile nefolosite etc.). Mult mai simplu este să vă achitaţi cu angajatul integral, pentru a evita nedoritele probleme în viitor.
3. Concedierea pentru încălcarea disciplinei de muncă, evident, dacă există premisele respective. Acest lucru poate surveni în cazul unor asemenea încălcări grave, ca prezentarea la serviciu în stare de ebreitate, încălcarea regimului de lucru, întârzieri sistematice, absenţe nemotivate. Însă în cazul în care abaterile nu au fost chiar aşa de grave cel mai probabil se va ajunge în instanţă şi cel mai probabil judecata îi va da dreptate angajatorului.
În cazul în care disponibilizarea specialiştilor buni este nedorită o soluţie ar fi orarul redus de muncă şi concediul pe termen lung. Aceste măsuri vor permite să păstraţi personalul calificat pentru timpuri mai bune, însă în acest caz există riscul ca aceşti specialişti să-şi găsească un alt loc de muncă.
Pentru ca unele măsuri de criză să nu afecteze compania urmaţi câteva sfaturi ale specialiştilor:
În cazul în care intenţionaţi să concediaţi câţiva angajaţi, e bine să-i disponibilizaţi concomitent, pentru ca ceilalţi angajaţi să nu fie în situaţie de stres şi să nu se gândească cine va fi următorul pe listă. După încheierea procedurii trebuie să convocaţi toţi angajaţii şi să le explicaţi motivele concedierilor. De asemenea, trebuie să iniţiaţi personalul în planurile de viitor ale companiei şi să întreprindeţi măsuri de motivare suplimentară a colaboratorilor rămaşi.
Totodată, în măsura posibilităţilor trebuie de avut grijă de angajaţii disponibilizaţi. Explicaţi-le, că au fost concediaţi nu din vina lor, ci din cauza unor circumstanţe nefaste care au afectat compania. Oferiţi-le o recomandare scrisă şi acordaţi-le tot ajutorul posibil.
Şi nu uitaţi – pentru a evita situaţiile nedorite în procesul de disponibilizare a personalului studiaţi Codul Muncii al Republicii Moldova, or, persoana informată este protejată.
Surpriză Neaşteptată – Vin Controalele!
În Republica Moldova activează 54 de organe de control, dintre care aproape jumătate sunt specializate pe pieţe şi mici puncte de comerţ. Cel mai des controalele sunt efectuate de organele fiscale şi poliţie, care în special verifică documentele necesare pentru activităţile respective.
Însă trebuie să ştiţi, că nimeni nu poate să vină şi să efectueze controale doar prezentând legitimaţia. Inspectorii trebuie să prezinte acte care să confirme că acţionează în baza deciziei organului abilitat, care a iniţiat controlul. Neapărat cereţi să vi se prezinte asemenea documente. De asemenea, trebuie să vă convingeţi că controlul este efectuat anume de persoana indicată în actul respectiv, fiindcă în caz contrar aveţi tot dreptul să nu acceptaţi inspecţia. Nu uitaţi să solicitaţi controlorilor şi actele de identitate. Notaţi în registru coordonatele controlorilor (adresa, telefonul, numărul biroului). Efectuaţi această procedură cât mai lent, rugaţi să vi se explice unele detalii “neclare”. Acest mic truc, în realitate este un semnal psihologic, care denotă vizitatorului că nu vă temeţi de el şi de eventualele controale.
Nu încercaţi de la bun început să fiţi prea prietenos cu controlorii, oferindu-le cafea, de exemplu. Aceasta le poate trezi suspiciuni, ei vor crede că încercaţi să câştigaţi timp. Niciodată nu refuzaţi să semnaţi documentele, pentru că semnarea sau ne semnarea acestora nu are relevanţă juridică pentru evaluarea efectuată, însă irită controlorii. În cazul în care nu sunteţi de acord cu rezultatele controlului, atunci când semnaţi actul scrieţi alături „nu sunt de acord”, fără a specifica cu ce anume. Ulterior, veţi putea consulta un jurist mai experimentat în asemenea probleme, iar controlorului îi puteţi explica că din cauza emoţiilor nu sunteţi în stare să daţi un răspuns mai concret. În cadrul companiei este de dorit să existe instrucţiuni de funcţie pentru fiecare angajat. Această măsură ajută atât conducerea companiei, cât şi lucrătorii de rând. Aceste documente vor proteja directorul şi contabilul-şef de a fi acuzaţi de acţiuni pe care nu le-au săvîrşit.
De menţionat, că organele de control nu au dreptul să efectueze controale în lipsa factorilor de răspundere supuşi verificărilor, întreprinzătorilor individuali sau reprezentanţilor acestora. De asemenea, controlorii nu au dreptul să extragă documentele în original dacă nu există dubii în privinţa autencităţii lor.
Protocolul privind eventualele nereguli trebuie să fie întocmit în prezenţa controlorului, iar copia protocolului în mod obligatoriu trebuie să conţină semnătura. De menţionat, că este important să vă păstraţi calmul, cel puţin, aparent. Straduiţi-vă să vă relaxaţi şi să nu intraţi în panică. Oferiţi cât mai puţină informaţie pentru ca împotriva dvs. să fie cât mai puţine argumente. Totodată, excludeţi tonul cerşetor, deoarece în aşa fel vă poziţionaţi în calitate de vinovat. În asemenea situaţii este indicat un ton sigur şi ferm.
Reţineţi, că nimeni nu este asigurat de greşeli, nici chiar reprezentanţii organelor de control. Aceste greşeli trebuie notate în registru pentru ca ulterior în baza lor veţi putea contesta rezultatele controlului în instanţa de judecată. Nu vă leneviţi, studiaţi legislaţia, pentru că cunoaşterea legilor vă va permite să fiţi stăpân pe situaţie chiar şi în cazul celor mai neaşteptate controale.