Statul achiziţionează produse autohtone, însă puţin
A fost publicată Hotărârea Guvernului Republicii Moldova privind aprobarea Listei bunurilor indigene ce urmează a fi achiziţionate de către autorităţile contractante obligatoriu de la producătorii autohtoni pentru anul 2011 (rus. - ПОСТАНОВЛЕНИЕ Nr. 224 ) (rom. HOTĂRÎRE Nr. 224).
Documentul stabileşte lista care include 49 de poziţii, ce pot fi achiziţionate de organele de stat (prin intermediul Agenţiei Achiziţii Publice) doar de la producătorii din Moldova.
Amintim, că în afară de această modalitate de susţinere a producătorilor autohtoni, în Moldova există o prevedere potrivit căreea, în cazul în care trebuie de ales între un produs de import şi unul moldovenesc priotitate are marfa locală, dacă calitatea este aceeaşi. Mai mult, preţul produsului autohton poate fi cu până la 15 mai mare.
“În prezent, raportul dintre achiziţionarea produselor alimentare de import şi autohtone este de 50 la 50. În linii generale, însă, volumul produselor moldoveneşti achiziţionate de stat nu depăşeşte 30 la sută”, a menţionat vicedirectorul Agenţiei Achiziţii Publice, Ghenadie Grib.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Statistica site-ului şi vizitatorii
Aţi creat un site, aveţi şi vizitatori, dar cine sunt aceştea, de unde şi pentru ce au accesat site-ul Dvs.?
Majoritatea companiilor şi programatorilor care elaborează site-uri în Republica Moldova pe primul plan pun crearea unui site frumos, pentru ca clienţii să fie mulţumiţi.
Totodată, nimeni nu explică beneficiarului cum va decurge „viaţa” site-ului în continuare. Şi asta în condiţiile în care puţini locuitori ai Moldovei, precum şi cei care comandă un site pentru companie, înţeleg importanţa promovării şi optimizării site-ului. Însă principala problemă constă în aceea, că niciun programator nu explică cum poate fi citită statistica accesării site-ului şi a unor pagini aparte. Astfel, beneficiarul rămâne tet-a-tet cu site-ul şi nu ştie nici ce să facă cu el, nici câţi utilizatori ai Reţelei Globale au manifestat interes faţă de site.
Aşadar, în prezent există o mulţime de programe care pot oferi informaţie privind numărul vizitatorilor unici, ţara şi oraşul de unde a fost accesat site-ul Dvs. De asemenea, poate fi obţinută informaţie privind cuvintele cheie cu care a fost accesat site-ul, care pagini au fost cele mai solicitate, timpul mediu petrecut pe site şi mulţi alţi indici.
Pentru ce este necesară statistica site-ului şi la ce foloseşte?
1. Cunoscând cuvintele cheie cu ajutorul cărora a fost accesat site-ul, veţi putea crea mai multe notiţe şi articole pentru solicitările respective. Astfel, va creşte numărul vizitatorilor, printre care neapărat se vor găsi potenţiali clienţi sau parteneri.
2. Cunoscând ţările de unde se efectuează cele mai multe accesări, se poate orienta la solicitările parvenite anume din statele respective şi în conformitate cu datele statistice pot fi scrise materialele corespunzătoare.
3. Cunoscând informaţia privind locul de unde a fost accesat site-ul, se poate mări volumul de publicitate în alte surse ale traficului. De exemplu, dacă majoritatea vizitatorilor au accesat site-ul prin intermediul motoarelor de căutare, puteţi mări volumul publicităţii de context şi majora numărul banerelor pe alte site-uri. Aceste măsuri neapărat vor mări numărul vizitatorilor.
4. Cu ajutorul datelor statistice privind numărul vizitatorilor se poate deduce creşterea sau scăderea popularităţii site-ului. În cazul în care pe zi ce trece numărul accesărilor creşte, înseamnă că vă mişcaţi într-o direcţie corectă şi site-ul se dezvoltă ascendent. În caz contrar, trebuie de luat măsuri pentru redresarea situaţiei. În acest caz cel mai indicat este să vă adresaţi unor specialisti, care vor efectua o analiză a site-ului.
Statistica site-ului are şi alte caracteristici utile.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
“Oriflame” de Moldova
În lume activează câteva megareţele de comercializare a produselor cosmetice şi parfumeriei cu vânzări de sute de milioane şi miliarde de dolari: „Oriflame”, “Mary Kay”, “Amway”, “Avon”, “Faberlic” ş.a. Poate fi oare rentabilă o companie de produse cosmetice în aşa ţară ca Republica Moldova, cu populaţie mică şi grave probleme economice? Greu de crezut, dar se poate!
Întreprinderea moldo-franceză „MariGold” a fost creată în anul 2006 de antreprenorul din Comrat, doctorul în economie, Ilia Stoicov. Cu un an mai devreme Stoicov a deschis compania „Vitapharm-com” SRL, care şi-a început activitatea de la producerea suplimentelor nutritive biologic active. În prezent, firma produce medicamente, în mare parte din produse naturale, iar din suplimentele nutritive a rămas doar „Hemoglobin+”, care s-a dovedit a fi foarte eficient.
„În calitate de experiment am decis să producem la „Vitapharm” un lot mic de parfumerie”, îşi aminteşte Ilia Stoicov. „Producţia a avut un succes neaşteptat. În aceeaşi perioadă l-am cunoscut pe Yves Montagnu, un parfumer francez experimentat, care reprezenta în Moldova interesele câtorva companii din Franţa. Iată aşa a apărut ideea creării companiei „MariGold””, mărturiseşte Ilia Stoicov.
“Pentru noua întreprindere am procurat în satul Tomai, raionul Ceadîr-Lunga, complexul fostului spital: 2 ha de teren şi 3000 de metri pătraţi de încăperi. Am reconstruit complexul, am procurat utilaj performant şi aplicând experienţa în producţia farmaceutică am început să producem cosmetică şi parfumerie.
Să începem cu parfumul. În trecut, la toate fabricile lucrau specialişti pe “mirosuri”, care alcătuiau aromele. Însă deja e o etapă depăşită. Toată lumea a recunoscut supremaţia francezilor în acest domeniu, de aceea companiile procură din Franţa componentele de bază pentru parfumuri, apa de colonie etc. Aceste produse au o structură foarte complicată şi conţin circa 60 de componente”.
“MariGold” colaborează cu unul din cei mai mari producători de arome pentru industria parfumurilor – concernul "Argeville". Astfel, întreprinderea comandă lista componentelor, pe care doreşte să le procure. De regulă, solicitările se fac în baza chestionării cumpărătorilor, doleanţelor şi preferinţelor clienţilor. De cele mai multe ori se comandă analogul unei arome cunoscute de la un producător cu renume, care la rândul său, a primit aroma respectivă de la specialiştii "Argeville". Analogul poate să nu conţină o nuanţă sau alta, pe care o poate sesiza doar un specialist.
Cu toate acestea, totul este foarte onest, iar informaţia detaliată şi concretă. Astfel, în lista aromelor “MariGold” este indicat, că brandul propriu "Gladies" este analogul "Premier Jour" de la Nina Ricci, "Libava" este echivalentul brandului "J'adore" de la Christian Dior, "Marlen" este analogul "Climat" de la Lancome, iar "Fantasy" = "Chanel № 5". Bineînţeles, producţia autohtonă este considerabil mai ieftină comparativ cu brandurile mondiale.
„Pentru producţia rujurilor de buze procurăm materie primă din Italia. În principiu, noi am putea procura semifabricate din China, unde acestea costă de trei ori mai puţin. Mai mult, am putea produce aceste materiale chiar aici, în Moldova, deoarece avem utilajul necesar. Însă noi înţelegem, că în aşa fel vom pierde din calitate, iar aceasta este inadmisibil din principiu”.
Întreprinderea produce 36 de unităţi de rujuri – toate în bază de ceară naturală de albine. De asemenea, producem circa 80 unităţi de lacuri pentru unghii (ojă), şamponuri şi geluri de duş. De menţionat, că unele geluri conţin arome de parfumuri cunoscute clienţilor. De exemplu, "Moonlight" este analogul brandului "Eclat d'Arpege" de la Carolina Herrera.
Unele produse (creioane pentru buze şi sprâncene) în totalitate sunt fabricate în Germania, iar apoi apar pe piaţa din Moldova cu logo-ul "MariGold" – pentru sortiment.
În schimb, produsele cosmetice pentru îngrijirea feţei, corpului şi părului le producem aproape în totalitate de sine stătător.
În prezent, sortimentul "MariGold" cuprinde peste 300 de unităţi de producţie, care apropape în totalitate se comercializează pe teritoriul Republicii Moldova.
„Pentru realizarea produselor noi am ales sistemul de marketing cu mai multe trepte”, povesteşte directorul de vânzări, Maria Cebotari. „În prezent, avem înregistraţi peste 19 mii de distribuitori. O parte din aceştea realizează produsele "MariGold" în Ucraina, Rusia, România, Italia, Portugalia. Avem un distribuitor chiar şi în Surgut, căruia îi transmitem marfa prin Moscova”, relatează Maria Cebotari.
În afară de reduceri, distribuitorii mai au un şir de avantaje. Astfel, există diverse promoţii, în cadrul cărora distribuitorii sunt premiaţi cu cadouri („MariGold") pentru un anumit volum de vânzări. De asemenea, există promoţii cumulative cu sistem de bonusuri. După acumularea unui anumit număr de bonusuri distribuitorul este premiat cu diverse cadouri: de la ceanic electric până la 1000 de dolari şi foaie de călătorie. Mai există şi promoţii unice, promoţii de recrutare etc. – la fel ca în toată lumea.
La fel de bine gândit este organizat şi sistemul de propunere a produselor. De exemplu, pentru parfumurile "MariGold" cu 80 de arome există un album respectiv cu descrierea detaliată a aromelor şi mostre. Plus la aceasta, se oferă flacoane de 12,5, 30 şi 60 ml.
Să devii distribuitor al companiei "MariGold" este destul de simplu. În acest sens, locuitorii Chişinăului sunt avantajaţi, pentru că unicul centru de distribuire se află în capitală, pe strada Veronica Micle. Este suficient de mers acolo şi de efectuat o singură cumpărătura. În schimb veţi primi cartela de distribuitor, cu care produsele "MariGold" pot fi procurate cu o reducere de 40 la sută din preţul cu amănuntul recomandat. Preţurile pentru vânzările cu amănuntul sunt indicate în cataloage detaliate şi viu colorate.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Instruirea la domiciliu
De bună seamă, o mulţime de persoane, inclusiv din Republica Moldova, au studiat mai multe specialităţi la domiciliu, iar ulterior au reuşit să obţină succese remarcabile în carieră. Datorită multiplelor programe şi literaturii de specialitate la domiciliu poţi să înveţi să fii programator, administrator de site, rewriter, copywritwr, designer, specialist în optimizarea site-lor şi lucrul cu photoshop-ul etc.
Internetul este un prieten de încredere pentru toţi cei care intenţionează să se ocupe de autoinstruire. Anume pe Internet poate fi găsită toată informaţia necesară, atât pe diverse site-uri şi forumuri, cât şi în cadrul unor cursuri gratuite online.
În afară de aceasta, datorită Internetului vă puteţi extinde cunoştinţele într-un domeniu sau altul, puteţi învăţa o limbă străină sau a dansa. De asemenea, Internetul este o modalitate de a cunoaşte noi oameni, precum şi o posibilitate de a împărtăşi propria experienţă altora.
De ce este nevoie pentru autoinstruire la domiciliu? În primul rând, de un calculator conectat la reţeaua Internet. În al doilea rând, de timp liber, deoarece vizionarea cursurilor online şi lectura materialelor de specialitate ocupă mult timp. In al treilea rând, trebuie să aveţi dorinţă de a studia ceva nou, de a vă lărgi orizontul de cunoştinţe.
Potrivit datelor statistice, în anul 2010 utilizatorii de Internet din Moldova, care practicau autoinstruirea la domiciliu, de cele mai multe ori căutau şi descărcau lecţii de photoshop. Principalul avantaj al cursurilor gratuite ale acestui program constă în aceea că lecţiile de photoshop pot fi nu doar privite online, ci şi descărcate pe calculator, pentru a fi studiate în timpul liber.
Aşadar, dacă aţi decis să vă ocupaţi de autoinstruire, nu vă opriţi şi neapărat începeţi acest proces cu ajutorul Internetului. În aşa fel veţi putea afla multe lucruri noi şi utile sau chiar veţi deveni un bun specialist într-un domeniu sau altul.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
În Porumbeni a fost construit un GMP
Pe pieţele farmaceutice din ţările dezvoltate (inclusiv cele europene, bineînţeles) este interzisă realizarea medicamentelor produse fără respectarea cerinţelor GMP.
Acest sistem a fost inventat în anul 1963, în SUA. Standardul GMP („Good Manufacturing Practice”, „Practica Producerii Bune”) presupune nu testarea fiecărei partide de medicamente, ci crearea condiţiilor în care orice probleme în sistemul de producere respectiv trebuie să fie excluse din start.
În prezent, în Moldova din cele 32 de întreprinderi care produc medicamente doar câteva („Vermodje”, „Balkan Pharmaceuticals” ş.a.) declară că corespund cerinţelor GMP.
Însă după cum cunoaştem, prima încercare de a construi o întreprindere după standardele GMP de la zero a fost făcută anume de compania „Farmaprim” pe teritoriul achiziţionat de la primăria Porumbeni, raionul Criuleni.
Compania a finisat construcţia şi a dat întreprinderea în exploatare pe 9 ianuarie. Întreprinderea se află într-o zonă ecologică, ocupă peste 6500 metri pătraţi şi corespunde tuturor cerinţelor GMP.
Volumul total al investiţiilor se ridică la 12,7 mln de euro, iar capacitatea de producere a noii întreprinderi constituie 55 mln de cutii pe an.
Compania „Farmaprim” activează din anul 1999. Până nu demult, compania producea peste 90 de preparate medicamentoase din diferite grupuri farmacoterapeutice sub formă de supozitoare, geluri, creme si unguente. Acum sortimentul va fi completat cu tablete şi capsule.
În prezent, producţia „Farmaprim”, în afară de Moldova, este prezentă pe pieţele farmaceutice din Azerbaidjan, Belarus, Kazakhstan, Rusia şi Uzbekistan. În perspectivă, conducerea întreprinderii planifică să se extindă pe pieţele din Bulgaria, România, Vietnam şi Indonezia.
Volumul vânzărilor Companiei „Farmaprim” în ultimii trei ani a crescut, în mediu, cu 144,9 la sută anual.
Astfel, pe piaţa internă, în anul 2008, vânzările au constituit 36,5 mln lei, în anul 2009 – 57,3 mln lei, în anul 2010 – 69,4 mln lei. Exportul companiei a însumat, în anul 2008, 35,2 mln lei, în anul 2009 – 40 mln lei, în anul 2010 – 69,4 mln lei.
În prezent, în cadrul companiei activează 136 de persoane, dintre care 25 lucrează peste hotare. Vârsta medie a angajaţilor este de 33,5 ani.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
CCI a RM şi „Romexpo” au semnat un acord de colaborare
Joi, 17 martie 2011, la Chişinău, în cadrul unei întruniri oficiale găzduită de CCI, Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova şi centrul expoziţional „Romexpo” din România au semnat un acord de colaborare, în vederea intensificării relaţiilor de cooperare în domeniul expoziţional.
Din partea română, la eveniment au fost prezenţi E.S. Marius Gabriel Lazurcă, Ambasador al României în Republica Moldova, Nicolae Băcanu, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie a României, preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie Arad, Dorin Romeo Floareş, preşedinte al Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Botoşani, Gheorghe Hutanu, controlling manager al „Romexpo”.
În timpul întrunirii, vicepreşedintele CCI a RM, Vladimir Didilica, a menţionat bunele relaţii dintre instituţia camerală din ţara noastră şi CCI a României, camerele regionale din dreapta Prutului.
„Republica Moldova poate deveni o punte de legătură pentru extinderea relaţiilor de colaborare economică a României cu statele membre ale CSI. De asemenea, avem multe posibilităţi de a ne consolida eforturile în şi cadrul parteneriatelor regionale şi celor cu Uniunea Europeană. Sper, ca odată cu semnarea acestui acord, acţiunile întreprinse în comun să se intensifice, pentru a impulsiona colaborarea economică dintre reprezentanţii mediului de afaceri din RM şi România”, a spus Vladimir Didilica.
E.S. Marius Gabriel Lazurcă, Ambasador al României în Republica Moldova, a confirmat necesitatea sporirii comerţului dintre cele două state, apreciind colaborarea dinamică a camerelor de comerţ şi industrie.
Participanţii la întrunire au discutat despre organizarea în comun a mai multor activităţi, precum forumuri economice, vizite de afaceri, expoziţii.
Menţionăm că pe acord şi-au pus semnăturile vicepreşedintele CCI a Republicii Moldova, Vladimir Didilica şi vicepreşedintele CCI a României, preşedinte al CCI Arad, Nicolae Băcanu.
Obiectivul principal al actului este colaborarea, conlucrarea, acţiunea şi sprijinul reciproc dintre CCI a RM şi „Romexpo”, pentru îmbunătăţirea activităţii de organizare a evenimentelor expoziţionale.
CCI a RM are semnate acorduri de colaborare cu CCI a României şi cu 20 camere regionale de peste Prut.
Noi, calculatorul şi vederea
Multe specialităţi contemporane necesită lucrul la calculator. Managerii, secretarele, operatorii şi mulţi alţi specialişti îşi petrec aproape în totalitate timpul de lucru în faţa monitorului. Drept urmare, apar durerile de ochi şi de cap. Bineînţeles, nu merită de schimbat domeniul de activitate pentru a corecta vederea. Cel mai indicat este să începeţi cât mai rapid tratarea ochilor şi în fiecare zi să luaţi măsuri pentru prevenirea înrăutăţirii vederii.
Primele simptome ale bolilor oculare cauzate de lucrul la calculator sunt lăcrimarea, uscăciunea şi înroşinea ochilor, durerile de cap. Pentru a evita asemenea probleme trebuie de întreprins un şir de măsuri.
1. Încercaţi să schimbaţi claritatea monitorului. Toate literele trebuie să fie clare şi nu prea mici. Alegeţi rezoluţia potrivită, timp de o săptămână experimentaţi cu diferite culori ale ecranului şi alegeţi-o pe cea mai plăcută ochilor.
2. Atunci când lucraţi la calculator trebuie să aveţi o poziţie dreaptă, lucraţi cu ambele mâini şi ţineţi spinarea drept. Monitorul trebuie să se afle la o distanţă nu mai mică de 50 de cm de la ochi. De asemenea, monitorul trebuie să se afle în faţa ochilor, astfel, încât să nu fiţi nevoit să întoarceţi capul.
3. Este de dorit să procuraţi un monitor modern LCD. Acest tip de monitoare este mai inofensiv atât pentru vedere, cât şi pentru organism în genere, deoarece are un ecran neted şi nu emană aşa de multe particule negative pentru ochi.
4. În timpul lucrului la calculator trebuie de clipit cât mai des din ochi pentru a umezi retina. De asemenea, este important ca ochii să nu fie deschişi prea larg.
5. Nu uitaţi o dată pe oră să faceţi exerciţii pentru stimularea circulaţiei sangvine. De reţinut, că asemenea exerciţii trebuie de făcut nu doar pentru ochi, ci şi pentru gât, mâini şi întreg corpul. Pentru a nu uita despre exerciţii includeţi timer-ul pe calculator şi nu-l ingnoraţi.
6. Pentru utilizatorii „înrăiţi” de calculator sunt foarte indicate siropurile şi vitaminele cu extract de afine, care, după cum se ştie, sunt extrem de folositoare pentru vedere. Pe timp de noapte se recomandă picurarea unor soluţii speciale pentru umezirea ochilor.
7. Străduiţi-vă să nu folosiţi calculatorul inutil. Diferite reţele de socializare sau jocuri la calculator vor obosi foarte rapid ochii.
8. În cazul în care nu aveţi posibilitatea să instalaţi pe monitor un ecran special de protecţie, procuraţi-vă ochelari de protecţie. De reţinut, lentilele trebuie să fie nu din masă plastică, ci din sticlă specială. În afară de faptul că veţi proteja ochii, ochelarii vă vor reda un aspect mai stilat. O pereche de ochelari de protecţie cu tot cu ramă în Chişinău costă circa 500 de lei.
Bineînţeles, în cazul în care ochii vă dor de mai mult timp şi nimic nu vă ajută, trebuie neapărat să vă adresaţi medicului.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Inovatori de nevoie
Compania „Triodor” este condusă de doi doctori în ştiinţă - Veaceslav şi Vitalie Doroftei. În pofida acestui fapt, aproape 15 ani firma s-a ocupat cu conservarea tradiţională a fructelor şi legumelor, livrând (în mare parte, în Rusia) mazăre verde, amestec de castraveţi şi roşii, patisoni conservaţi, roşii cu verdeaţă, ardei picant, castraveţi conservaţi şi marinaţi, roşii necurăţate în suc de tomate, pastă de tomate, compoturi, fructe şi pomuşoare conservate în suc propriu. Toată producţia era fabricată sub marca comercială „Moş Ion”.
Primul semnal alarmant a fost în anul 2006, când funcţionarii ruşi, încurajaţi de embargoul impus asupra vinurilor, au început să preseze toate companiile din Rusia care colaborau cu Moldova. Partenerii vechi au început să renunţe la colaborare, iar cei noi înaintau condiţii mult mai dure.
Apoi a apărut o altă problemă – producătorii de conserve chinezi şi indieni. „În ţările lor pot fi obţinute trei recolte pe an, iar pieţele mari de desfacere permit efectuarea unor investiţii serioase în utilaj. Indienii şi chinezii au cele mai moderne uzine de producţie europeană. Producţia lor este de două ori mai ieftină, cu toate că pentru calitatea gustativă noi am obţinut numeroase premii în Rusia”, a menţionat Veaceslav Doroftei.
Conducerea companiei „Triodor” a decis să-şi diversifice activitatea prin implementarea produselor inovaţionale. „Am participat la două proiecte ale Academiei de Ştiinţe a Moldovei cu subvenţionare comună. Primul proiect a fost realizat în comun cu Grădina Botanică şi se referea la elaborarea ştiinţifică şi implementarea în procesul de producţie a diferitor feluri de oţet cu extracte de plante aromatice şi medicinale, aşa numitul „oţet cu mirodenii”. În prezent, în calitate de adaosuri sunt testate oregano, melisa, menta, iarba mâţei, stevia, iar oţetul cu rozmarin deja este în vânzare”, povesteşte Veaceslav Doroftei.
Cel de-al doilea proiect a fost sugerat de experţii Programului american CNFA, unde reprezentanţii firmei „Triodor” s-au adresat după consultaţie privind produsele care nu sunt activ prezente pe rafturile magazinelor, dar care vor fi solicitate în viitor. Răspunsul experţilor a fost: „Dejunurile uscate: fulgi, pernuţe, bile de ciocolată, bastonaşe din porumb preparate după tehnologia de extrudare”.
Firma „Triodor” s-a încadrat în realizarea celui de-al doilea proiect comun, de această dată cu Institutul Industriei Alimentare al Academiei de Ştiinţe. Proiectul prevedea elaborarea unor tehnologii originale. Cercetările au fost finalizate şi în curând în Moldova vor apărea dejunuri sub marca comercială „Adory's”.
Însă a mai apărut o problemă. Liniile principale de producţie a firmei „Triodor” se află în raionul Teleneşti, iar liniile performante de producţie procurate, de exemplu, pentru prepararea dejunurilor uscate, necesită deservire calificată, iar asemenea specialişti în raion nu există.
Din această cauză s-a decis ca noile linii de producţie să fie plasate în Chişinău. În acest scop firma a devenit rezidentul parcului tehnic „Inagro”. „Am primit deja încăperi pentru liniile de producţie. Aceste încăperi le vom folosi şi în calitate de laborator ştiinţific, unde deja în calitate de rezident vom continua să efectuăm, de sine stătător sau în colaborare, cercetări în domeniul tehnologiilor alimentare moderne”, a precizat Veaceslav Doroftei.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Dulcinella
Nicio sărbătoare nu e sărbătoare, dacă la desert pe masă lipseşte tortul. În prezent, tehnologiile moderne şi imaginaţia patiserilor oferă torturi pentru cele mai diferite sărbători, evenimente sau date memorabile.
Una din cele mai cunoscute întreprinderi de produse de patiserie nu doar din Chişinău, ci şi din Moldova, este firma «Dulcinella». Deja de şase ani de zile compania delectează chişinăuenii şi oaspeţii capitalei cu torturi, prăjituri, plăcinte, colaci, biscuiţi şi foietaj. Calitatea înaltă a producţiei este garantată de directorul firmei, Radomir Gârlea, care a acceptat cu amabilitate să răspundă la întrebările «MyBusiness».
Radomir, care sunt principalele probleme cu care se confruntă firma pe piaţa autohtonă?
Principala problemă, cu care se confruntă nu doar compania noastră, ci aproape toate întreprinderile din Republica Moldova, este deficitul de specialişti, lucrători cu entuziasm, care văd scopul scontat şi tind
O altă problemă este politica preţurilor sau mai degrabă inexistenţa ei. În Republica Moldova nimic şi nimeni nu protejează producătorii autohtoni, pe cei care încercă să se descurce şi să trăiască în această ţară. Preţurile la materia primă se află
Ce fel de materie primă folosiţi, cine sunt producătorii?
Practic toată materia primă folosită de noi este de producţie autohtonă, în afară de făină. Cu părere de rău, trebuie să menţionez, că făina moldovenească nu este bună pentru foietaj, care se foloseşte pentru prepararea plăcintelor, unele torturi şi prăjituri. Din această cauză suntem nevoiţi să procurăm făină peste hotare.
Câte persoane lucrează la compania «Dulcinella»?
Circa 30 de persoane.
Ce utilaj foloseşte firma în procesul de producţie?
Tot utilajul nostru este modern, de producţie franceză. Toată tehnica este procurată în Moldova, de regulă, în credit. Evident, că în aceste condiţii noi plătim mai mult, dar în schimb ne putem achita treptat.
Firma «Dulcinella» este bine cunoscută în Chişinău şi în unele suburbii, însă este practic anonimă în alte regiuni ale ţării. Intenţionaţi să vă extindeţi reţeaua de desfacere?
Un loc aparte îl ocupă torturile la comandă.
Torturile la comandă sunt unul din cele mai de succes produse ale companiei «Dulcinella». Torturile noastre sunt de diferite forme, tipuri, cu o gamă variată de umpluturi. «Dulcinella» prepară torturi la comandă pentru diverse ocazii — nunţi, jubileuri, zile de naştere. Anume firma noastră şi specialiştii noştri vor face ca tortul viselor Dvs. să devină realitate şi să ocupe un loc de cinste pe masa de sărbătoare. Noi colaborăm cu multe companii mari din Chişinău. În practica noastră au fost şi torturi gigante. Numai înfrumuseţarea unui asemenea tort a durat peste 10 ore. Deci, în cazul în care aveţi nevoie de un tort neobişnuit, nu ezitaţi,
Care lucru este cel mai important în activitatea Dvs.?
Sunt o mulţime de factori, pentru ca firma să aibă succes. Aici ne putem referi la specialişti, calitatea materiei prime, publicitate eficientă, director dedicat în totalitate afacerii. Însă cel mai important lucru este voinţa şi dorinţa puternică de a face ceva, de a munci şi a crea.
Personalitatea directorului modern
Specialiştii şi lucrătorii exemplari indiscutabil constituie unul din factorii prosperării întreprinderii, dar nu şi unicul. Figura principală a fiecărei companii este directorul, care stabileşte ritmul întregii activităţi. Anume directorul prin aspiraţia şi organizarea sa va contribui la dezvoltarea şi consolidarea poziţiei companiei pe piaţă.
Mulţi oameni de afaceri începători deseori se uită la alte firme, unde conducătorii vizitează nemijlocit compania destul de rar, eronat considerând că aceştea „nu fac nimic, dar câştigă bani”. În realitate, în spatele acestei atitudini „lejere” din partea conducătorilor care-şi vizitează rar firma stau ani buni de muncă asiduă.
Cum ar trebuie totuşi să fie un director modern, capabil să dezvolte o afacere de succes care să ocupe un loc de frunte pe piaţa autohtonă?
Iată câteva calităţi de bază, pe care trebuie să le posede un conducător modern.
1. Specialist. Evident, nici un director de succes nu poate să nu cunoască, cel puţin, aspectele de bază ale domeniului în care activează. În afară de cunoştinţe în domeniul profesional, conducătorul întreprinderii trebuie să ştie şi legile statului.
2. Responsabil. În cazul în care directorul va pune sarcinile sale pe spinarea altor angajaţi, el va pierde foarte rapid autoritatea în colectiv. De asemenea, trebuie de evitat deconectarea telefoanelor sau de spus că nu este pe loc. Cu alte cuvinte, nu trebuie de evitat furnizorii şi clienţii, or, aceasta denotă iresponsabilitatea directorului.
3. Exigent. Controlul asupra angajaţilor nu doar va corecta şi evita erorile care apar în activitatea oricărei companii, ci şi va cultiva subalternilor dorinţa de autoperfecţionare şi dezvoltare profesională.
4. Capacitatea de gândire realistă. Nu trebuie de cerut de la subalterni ceea ce nu face parte din atribuţiile lor. De asemenea, un director modern nu trebuie să-şi facă iluzii privind rolul întreprinderii pe care o conduce pe piaţă. Trebuie de observat punctele forte şi cele slabe atât ale propriei companii şi angajaţi, cât şi cele ale concurenţilor.
5. Inovator. Un director modern trebuie să propună, să examineze şi să susţină idei noi privind produsele şi serviciile, relaţiile cu partenerii, furnizorii şi piaţa de desfacere.
6. Corect. Dacă activitatea echipei şi a tuturor colaboratorilor va fi apreciată după merit, atunci lucrul va aduce satisfacţie, iar angajaţii nu se vor concedia.
În prezent, există o mulţime de cărţi şi site-uri, manuale şi cursuri privind calităţile şi responsabilităţile directorilor moderni. Aceste surse de informaţie neapărat vor contribui la succesul şi dezvoltarea întreprinderii Dvs. atât pe piaţa Chişinăului, cât şi pe piaţa întregii ţări.




