Atelierul de Modă – ca Idée de Business pe Timp de Criză
Un mic atelierde lîngă casa , mai bine de 10 ani, prestează servicii de cusătorie şi reparaţie a hainelor. Este unicul pentru 8 blocuri de 16 etaje. Nu am observat vreodată să se facă coadă la acest atelier — nici înainte de 1 septembrie, nici în ajunul Revelionului, nici de Paşti, în schimb, după zgomotul continuu al aparatelor de cusut, se pare, cusătoresele au mereu de lucru!
Într-o încăpere de 20 m partaţi — 4 maşini de cusut, patroana, care preia comenzile şi... atît! Nu încerc acum să le calculez profitul, in nici un caz, dar constat cu bună siguranţă că, dacă îşi continuă activitatea, înseamnă că au rentabilitate.
Cu gîndul că afacerea vecinilor mei poate să nu fie atît de profitabilă, merg la Ioana Tănase, inginer-tehnolog al atelierului «DALIA» SA să mă lumineze cum fac faţă crizei mulţimea de ateliere în oraşul ăsta, căci nu întâlnesc oameni cîrpiţi pe străzi.
«În reuşita unei afaceri de acest gen, pentru buna ei funcţionare, este importantă locaţia. Atelierul trebuie amplasat într-o zonă animată şi cu accesibilitate sporită. Afacerea are dreptul să se desfăşoare în bază de patent. Cu minim 4-5 maşini de cusut universale, un atelier mic, de cartier, ar putea funcţiona în regim normal, cu excepţia zilelor de duminică. Dacă nu eşti profesionist şi nu ai studii în tehnologia ţeseturilor, este foarte dificil să gestionezi, controlezi şi să asiguri funcţionarea businessului», — spune Ioana Tănase.
Cheltuieli de utilaje:
În Moldove piaţa utilajelor in domeniul respectiv este reprezentata de 90 la sută de maşini de cusut produse sau asamblate în China. Cele mai
solicitate sunt produsele de marcă «Global». În Chişinău sunt firme specializate în importul lor. «La ei comandăm, de asemenea, piese de schimb cînd avem nevoie. Preţul maşinilor variază între 3500 — 4000 de lei, cele la maina a doua — 1000 — 1500 de lei.
Înafară de maşini universale, atelierul are nevoie utilaje speciale cum ar fi pentru coaserea tricotei si a pielelei. Mesele de croit, cele de suport a maşinilor de cusut, tablele de călcat — trebuie să aibă picioarele din metal pentru siguranţă şi exploatare mai îndelungată.Furnitura — panglici centrimetrice, cretă, rigle, nasturi, fermoare, aţe, panglici, dublură, 3-4 perechi de foarfece pentru diferite lucrări ş.a.— le procurăm din secţiile specializate din centrele comerciale „Unik“, „Gemenii“, uneori comandăm firmelor „Multicore“ SRL şi „Deniob“ SRL.
Atelierul nu poate fi lipsit de un fier industrial de călcat. El se deosebeşte de cel de uz casnic prin volumul rezervorului de apă — de 4 -5 l. de obicei, atelierele le comandă la firmele importatoare din China la preţul de 6 mii de lei. De asemenea, inevitabil în această
afacere este surfilatorul — aparatul care », — deconspiră Ioana Tănase toate componentele acestui business.
Alte cheltuieli:
Asumati-vă din start cheltuieli lunare de chirie. Ele pot fi calculate la încheierea contractului de arendă a spaţiului viitorului atelier, reieşind din preţurile actuale de 5 — 12 euro pentru 1 metru pătrat, în funcţie de zonă şi accesibilitate a localului. Înafară de aceasta, lunar atelierul suportă cheltuieli de energie electrică de cca 600 — 800 de Kw.
Atenţie!
În această afacere succesul este garantat de calitatea serviciilor prestate! Un client servit cu atenţie şi calitate este mulţumit, cu siguranţa, va veni şi mâine.
Specialiştii:
Piaţa acestor servicii întotdeauna a fost în criză de specialiste bune şi calificate. «Foarte rar, dar posibil, totuşi, prin intermediul cunoscuţilor sau a anunţurilor din ziare, puteţi găsi cusătorese pregătite la şcoala profesională orăşănească Nr.8 şi Colegiul Tehnologic. Atrageţi atenţia la viteza şi acurateţea specialistelor cînd îndeplinesc o comandă! Aceste calificative contează cel mai mult în dezvoltarea afacerii Dvs», — concluzionează Ioana Tănase, informîndu-ne, de asemenea, că în atelierul său muncesc specialiste excelente — atente iuţi, responsabile, dar o lucrare simplă o
îndeplinesc în timp mai îndelungat, fapt ce se răsfrînge asupra procentului de salarizare.
Preţurile serviciilor prestate:
La stabilirea lor se ia în calcul în primul rînd timpul şi furniturele folosite; preţul minim pe economie; categoria cusătoresei şi un oarecare procent din volumul efectuat de lucru — % stabilit de patron şi angajat. Începând cu anul 2008, cînd criza şi-a răsfrânt efectele asupra sferei
de deservire, acest business nu se mai consideră unul de tot anul. În lunile de vară se înregistrează o maximă de cerere şi profit — zilnic
cca 120 — 150 de comenzi. Toamna şi iarna numărul clienţilor scade drastic pînă la 60.
Nu uitaţi:
De sctrictă necesitate este amenajarea cabinei de probă pentru clienţi şi un scăunaş pentru luarea măsurilor la pantaloni.
Atelierul de la Balcon
Sculpturi in lemn, bijuterii din pietre naturale, obiecte din ceramica, obiecte croşetare si gobelenui, suveniruri de perete, de masa, business-suveniruri, rame neobişnuite pentru poze, picturi si portrete la comanda, s.a.- toate uimesc si provoaca prin originalitate si extravaganta nu doar turişti străini.
Şucarul «M.Eminescu» de pe strada Ştefan cel Mare din Chişinău e plin de bibelouri deocheate si arhiplin de vizitatori la orice ora a zilei. Nu e un şucar cum s-ar părea la prima vedere, e platforma cea mai accesibila pentru mulţi absolvenţi ai instituţiilor de arta de a se realiza concomitent in 2 domenii — a businessului si a autorealizării in creaţie.
In efectivul acestei idei de afacere toţi de aici sunt avansaţi de cunostinţele posedate in arta, cultura, folclor, prin care redau obiectelor originalitate. Pentru buna desfăşurare a businessului este nevoie doar de certificatul de meşter popular eliberat de Uniunea Meşterilor Populari din Moldova din str. Puskin 24.
Marin Ciobanu, student la facultatea de arta plastica si design din cadrul Universităţii pedagogice «Ion Creanga», si-a început micul business tot pe acest platou. Acum, in atelierul din garajul casei, executa la comanda clienţilor tot ce se poate produce din lemn si pictează tablouri. 6-7 ani in urma el a început ca producător, realizator al propriilor lucrări, concomitent îşi cauta caţe un client mai important. Astăzi, când ştie totul despre aceasta piaţa, este dispus sa deconspire marele secrete ale micului business in detalii, fără a voala realitatea.
«Asemenea idei de afaceri pot fi realizate numai dacă ai talent, timp si imaginaţie dezvoltate in măsura egala. Altceva ar fi câteva rafturi pentru instrumente si lucrările finisate. 90% din produsele de pe piaţa de artizanat sunt confecţionate in mici ateliere improvizate la balcoanele apartamentelor, in garajui, debarale. Pentru obţinerea performantelor in businessul de artizanat, nu este suficient sa cunoşti teoria materialului prelucrat, dar si cu ce alte materiale se combina, trebuie sa dispui de unelte de prelucrare si producere in lemn.
E un business ambiţios si extravagant in acelaşi timp, cu excepţia producerii in serie a obiectelor precum uşile, ferestrele, mobila din lemn natural. Acest segment de piaţa in Moldova continua sa se dezvolte prin executarea comenzilor mici. La informarea potenţialilor clienţi se folosesc anunţurile in ziare, internetul, târgurile si expoziţiile naţionale, recomandările altor clienţi. Lucrurile manuale la noi nu sunt extrem de apreciate ca în străinătate», — spune Marin Ciobanu, considerandu-i norocoşi cu mina de aur pe autorii care găsesc caţe o companie intermediara sa-i cumpere lucrările cu ridicata pentru export.
Utilaje
Nu este neapărat necesar ca uneltele de tâmplărie sa fie profesionale.
«Ele trebuie sa fie calitaive, din otel călit si bine ascuţite. Cele de stringenta necesitate sunt — scule semirotunde si oblice de toate mărimile — majoritatea meşterilor populari le procura la piaţa centrala la preţ rezonabil de la producătorii de obiecte din fier forjat.
Alte instrumente sunt: maşina de găurit, maşina de tăiat forme, aparate de şlefuit, ferestrăul si numaidecât polizorul pentru ascuţit unelte. Ele pot fi găsite la gheretele de unelte si aparate electrice amplasate pe lângă pieţele agricole din capitala, dar si in magazinele de materiale de construcţii. Cu ele poţi produce suveniruri, galerii pentru draperii, obiecte de bucătărie, policioare, etajere, suporturi pentru flori, mese, scaune, taburete, orice iţi sugerează imaginaţia», — informează Marin Ciobanu.
Pentru realizarea comenzilor mari e nevoie de utilaje si unelte performante, care pot fi procurate in credit sau prin intermediul programelor de finanţare a micului business. In acest business unica dificultate care poate apare, în special, e ascuţitul instrumentelor pentru care trebuie sa te asiguri din timp.
Materia prima
Executarea oricărui obiect in lemn începe cu alegerea fibrei potrivite pentru tipul obiectului care urmează a fi realizat. Valoare obiectelor din lemn, forme, ii ofera metalul, lozia, lacurile, vopselele gen «Морилка». Ele, de asemenea, se găsesc la pieţe, in magazine si baze en-gros de materiale si produse pentru construcţii. Totuşi, cele mai ingenioase lucrări se obţin din crengi uscate si rădăcini de copaci.
Meşterul ne informează ca «plopul, teiul, fagul au structura moale, fară fibre si pot fi folosiţi la confecţionarea sculpturilor, ornamentelor, decoraţiunilor. La executarea suprafeţelor tari — mese, scaune, taburete — se foloseşte stejarul, pinul, bradul. Cireşul si nucul, excepţional de frumoase la textura, se folosesc la faţadele mobilei masive. Cel mai bun material pentru o sculptură geometrica în lemn (debitare placi pentru lădiţe) — este cedrul, deosebit de moale şi uniformitate a structurii, posibil de găsit prin intermediul firmelor care se ocupa de importul lemnului (adrese si telefoane de contact le puteţi găsi doar in editorialul publicitar „Makler“, rubrica „materiale de construcţii“)», — spune Marin Ciobanu.
Piaţa de materie prima este reprezentata de magazine sau depozite de materiale de construcţi] i amplasate, in special, in zone industriale de la periferiile oraşului — str-le Petricani, Uzinelor, Munceşti, Varniţa, Socoleni s.a.
Preţuri
Marin Ciobanu este de părere ca afacerea nu poate fi considerate profitabila dacă nu te ocupi de ea serios. Procesul de executare este anevoios, ia mult timp si are nevoie de maxima imaginaţie si sacrificare, in timp ce produsul final nu este strict necesar. «In condiţiile actuale de piaţa, probabil, trebuie sa fii manager consacrat ca sa obţii maxima rentabilitate in timp ce investeşti semnificativ in producere.
Preţurile lucrărilor, de obicei, se stabilesc in dependenta de complexitatea lucrării, de calitatea produsului finit, de calitatea si preţul materiei prime, de uzura uneltelor. Un rol important in stabilirea preţului ii revine imaginaţiei impuse de autor, lucrarea trebuie sa fie inedita, sa aibă mesaj. In general, luând in considerare ca obiectele nu se produc in serie, preţul lor pe piaţa autohtona este mic. In orice caz, ele nu trebuie sa depăşească pe cele de piaţa, altfel riscaţi sa uzaţi obiectul la transportarea zilnica », — concluzionează meşterul.
Alte avantaje
O alta activitate care poate fi deschisa pe baza acestui meştesug — este de predare in şcoli a artei sculpturii în lemn (profesor de educaţie tehnologica) sau organizarea unui cerc pentru copii (contra plata, fireşte).
«Dacă se profilează oferta de a încheia un contract de colaborare cu o fabrica de mobila pentru livrarea pieselor decorative, nu rataţi. Avantajul consta in asigurarea cu comenzi si profit lunar stabil pe o durata mai îndelungata. Ţinând cont ca in tara nu avem restauratori calificaţi de mobila si obiecte de anticar, unii colegi de ai mei s-au specializat in acest domeniu, plătit pe măsura chiar si pe timp de criza. Alţii au intrat pe acest segment de piaţa si si-au găsit clienţi importanţi in timpul lucrărilor de restaurare a localurilor sfinte», — atenţionează Marin Ciobanu ca priorităţile, la fel ca si in alte domenii, sunt nenumărate. Important este sa cauţi mereu idei noi si modalităţi de realizare.
Recomandări pentru potenţialii antreprenori:
-exploraţi cererea reală de produse sculptate;
-selectaţi gama de produse si design de artă solicitate pe piaţa;
-studiaţi potenţialul intreprinderilor regionale de prelucrare a lemnului şi industria mobilei;
-stabiliţi căile de publicitate şi de comercializare a propriul serviciu;
Capacitaţi de producere:
• elemente decorative de interior şi mobilier;
• business-suveniruri;
• rame pentru oglinzi, tablouri;
• garnituri de perete;
• faţade de mobilier din lemn;
• panouri de uşi, plinte
Executivul Prognozează Depăşirea Recesiunii Economice în 2010
Guvernul Republicii Moldova prognozează depăşirea recesiunii economice pînă în primul trimestru al anului curent şi o creştere economică graduală de la 1,5% în 2010 pînă la 5% în 2012. Ponderea deficitului bugetar în PIB va descreşte gradual de la 9% în 2009 pînă la 3% în 2012, se arată în raportul de activitate a Executivului în primele o sută de 100 de zile de la învestire, prezentat în cadrul unei conferinţe de presă de Prim-ministrul Vlad Filat, informează MOLDPRES.
Potrivit Premierului, Guvernul a reuşit să promoveze în Parlament Legea Bugetului pentru 2010 şi politica bugetar-fiscală, care oferă instrumentarul necesar pentru a activa în 2010 şi a relansa creşterea economică. În context, Vlad Filat a spus că în cele o sută de zile Executivul a reuşit să implementeze măsuri de eliminare a constrîngerilor administrative şi de creare a unui mediu de afaceri prietenos, să demareze reforma cadrului juridic şi instituţional de reglementare a activităţii de întreprinzător.
De asemenea, au fost elaborate modificări la Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, care prevăd reducerea numărului genurilor de activitate supuse licenţierii şi simplificarea procedurilor de licenţiere. Pentru a proteja consumatorul final şi producătorul intern de carne şi produse din carne, Guvernul a aprobat noi reguli de import cu scopul liberalizării şi demonopolizării acestui segment de piaţă, a menţionat Filat.
În sectorul agrar, în 2010, Guvernul a decis să acorde 300 mln lei sub formă de subvenţii de stat în trei direcţii prioritare - dezvoltarea producţiei cu valoare adăugată de origine vegetală şi origine animalieră, stimularea investiţiilor în crearea întreprinderilor de prelucrare şi infrastructura post-recoltare. Prin acţiunile sale, Executivul ţinteşte extinderea capacităţilor de business în mediul rural şi va susţine crearea întreprinderilor mici şi mijlocii pentru prelucrarea producţiei primare agricole, a spus Premierul.
Creştere economică durabilă, locuri de muncă bine plătite pentru cetăţenii noştri, schimbarea modelului de dezvoltare economică a ţării cu scopul de a asigura atractivitatea pentru investiţii şi inovaţie şi competitivitatea externă a mărfurilor produse în Moldova, reprezintă priorităţi pe termen scurt ale Guvernului, a mai menţionat la acest capitol Vlad Filat, notează MOLDPRES.
Moldpres, Agentia de stiri de Stat a Republicii Moldova
„Beauty - 2010” – Spaţiu de Afaceri Pentru Profesioniştii din Industria de Frumuseţe
Expoziţia este un eveniment important pentru reprezentanţii din industria de frumuseţe din republică. Anume aici, în cadrul expoziţiei, se formează preferinţele consumatorilor şi se reliefează tendinţele pieţei.
REGISTRUL TEMATIC:
- Produse de parfumerie
- Cosmetică decorativă şi profesională
- Remedii şi ustensile pentru îngrijirea unghiilor, nail tehnologii
- Produse şi substanţe pentru îngrijirea părului şi întreţinerea pielii; vopsele pentru păr
- Menţinerea condiţiei fizice şi a frumuseţii
- Produse cosmetice profesionale
- Fitoterapie, aromaterapie
- Tehnologii noi în industria frumuseţii
- Materii prime, ambalaje şi etichete pentru industria de parfumuri şi cosmetice
- Servicii ale centrelor medico-cosmetologice; chirurgie estetică şi plastică
- Servicii ale saloanelor de frumuseţe şi de coafură
- Accesorii profesionale
- Echipamente, mobilier şi aparate pentru saloanele de frumuseţe, de coafură, centre medico-cosmetologice
- Centre de studii, şcoli de autor
- Produse chimice de uz casnic
- Literatură de specalitate
“Beauty”este un eveniment cu un program conex consistent, destinat unui public-ţintă. În programul expoziţiei – prezentări, show-uri, master-classuri susţinute de cosmetologi, specialişti în estetica facială, manichiurişti din Moldova şi de peste hotare.
Мanager proiect: Natalia Şveţ
Telefoane: (+37322)810-402, 810-416.Fax: (+37322) 74-74-20.
Forul Economic Moldo-Lituania
Bd, Ştefan cel Mare 151, mun Chişinău
Tel: 22-13-91, 23-53-32, 22-49-83,
www.chamber.md; e-mail: ;
presa@ chamber.md
13-01-2010
Agenţi economici lituanieni vor să investească în economia moldovenească
La sfârşitul lunii ianuarie, un grup de 10 companii lituaniene ce activează în domeniile: biotehnologie, producerea berii, farmaceutică, tehnologii informaţionale, industria polimerilor, construcţii, servicii de consultanţă etc, vor efectua o vizită de afaceri în Moldova, pentru a se familiariza cu oportunităţile investiţionale de la noi din ţară.
La 26 ianuarie curent, la Chişinău, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, în comun cu Camera de Comerţ Internaţională a Lituaniei organizează Forul economic Moldo-Lituanian, la care vor participa reprezentanţi oficiali şi oameni de afaceri din ambele state.
În cadrul forului vor fi prezentate informaţii referitor la oportunităţile investiţionale din Moldova şi Lituania, după care agenţii economici vor avea întrevederi.
Conform şefului Direcţiei Relaţii Externe şi Colaborare Internaţională, Mihai Bâlba, Forul economic Moldo-Lituanian este organizat cu scopul de a atrage investiţii lituaniene în diverse sectoare ale economiei moldoveneşti şi de a promova relaţiilor comerciale dintre cele două state.
Participarea la for este gratuită. Companiile interesate pot afla informaţii suplimentare la CCI a Moldovei, tel.: 23-87-70, tel./fax: 22-13-91, www.chamber.md, e-mail: .
Video Interviu cu Managerul Firmei «Internix-Tur»
Compania «Internix-Tur»a fost fondată în anul 2004 şi este specializată în organizarea odihnei de vară, serviciilor de transport.
Compania noastră se ocupă atât de transport, cât şi de turism. Firma noastră oferă staţiuni de recreere, cum ar fi Zatoka, Koblevo, coasta de sud a Crimeei. De asemenea, organizăm odihnă în Bulgaria, Turcia, la diferite staţiuni climaterice şi prestam servicii de transport de pasageri atât pe teritoriul Republicii Moldova, cât şi pe teritoriul fostei Uniuni Sovietice.
Compania este bine cunoscută ca un organizator de vacanţe de vară la Koblevo, Zatoka, coasta de sud a Crimeei, Bulgaria, Turcia. Mai nou, compania noastră începe să devină cunoscută şi datorită organizării tratamentului în sanatoriile din Moldova şi Ucraina, precum şi vacanţelor de iarna în munţii Carpaţii (Bukovel, Yaremcha ş.a.).
Fiind operator de turism, compania încheie contracte cu parteneri independent. Specialiştii noştri se familiarizează cu condiţiile de cazare a turiştilor, drumurile de acces, infrastructura şi oferă clienţilor toată informaţia necesară.
Toamna şi primăvara sunt solicitate excursiile la mănăstirile ortodoxe din Moldova — Hîncu, Căpriana, Cosăuţi, Rudi, Ţipovo.
«Internix-Tur» organizează vizitarea toltrelor din Moldova — formaţiuni geologice unice în nordul ţării, care au un singur analog în lume Marea Barieră Australiană de Corali.
Suntem unica companie care oferă excursii la un cimitir dîn Chişinău. Tururi de acest fel se bucură de succes în multe oraşe din întreaga lume — Moscova, Sankt-Petersburg, Praga, Viena, adunînd anual mii de turişti care doresc să cunoască biografia oamenilor celebri îngropaţi în cimitire. Moldova si Chişinăul nu trebuie să fie o excepţie.
Prin ce ne deosebim de concurenţi?
Suntem o companie de turism şi transport, de accea pentru un spectru întreg de servicii (transport şi odihnă) veţi plăti mai puţin. Odihna de vară organizată de compania noastră vă va ţine departe de problemele cotidiene şi vă va energiza pentru un an întreg.
Dacă doriţi să organizaţi o vacanţă de vară sau călătorii corporative, «Internix-Tur» este partnerul de încredere.
www.internix-tur.com
Pe timp de criza ne odihnim acasa!
Agroturismul Moldoveiin ultimii ani a luat amploare si va ofera posibilitatea de a alege destinatia — cazare la pensiuni cu oferte de sezon, vile cu calatorii de afaceri incluse, vanatoare si pescuit.
La unele pensiuni taranesti care au in program producerea si degustarea vinului de casa, traditii si obiceiuri nationale incluse, deja toate locurile sunt rezervate.Prin personalizarea serviciilor si produselor naturale pentru satisfactia maxima a clientilor, pensiunile agroturistice s-au orientat asupra necesitatilor si exigentelor oaspetilor de peste hotare si de la oras.
Toate acestea permit organizarea odihnei turistului la cel mai inalt nivel posibil si satisfacerea visului unei vacante de iarna in special. Potentialul de detinere a spatiilor de cazare proprii, restaurantelor, beciurilor cu vin proaspat si a saniei trase de cai, creaza atmosfera unei adevarate povesti ale scriitorilor rusi. Aceste componente, de fapt, formeaza preturile competitive pentru serviciile turistice oferite.
Odihna, aerul curat, consumul de alimente proaspete, degustarea vinurilor, a unor preparate din gastronomia ţărănească sunt argumente solide pentru a alege turismul rural. Arta populară, religia şi străvechile obiceiuri şi datini creştine, posibilitatea de a te afla în mijlocul evenimentelor specifice locului — şezători la gura sobei, serbări de iarna, târguri, colinde etc. Chiar şi terapia muncii fizice este în egală măsură un punct de atracţie al orasenilor si turistilor straini. La fel şi vânătoarea, pescuitul sportiv, drumeţiile, odihna la râuri şi lacuri constituie un motiv de a petrece concediul în cu totul alte condiţii.
Ineditul produsului rural, a condiţiilor existente, a culturii, a puritatatii oamenilor şi locurilor, dublate de ospitalitate, interes te aduc mai aproape de satul moldovenesc si istoria asestor tinuturi. Daca e sa facem o comparatie, multi dintre noi au in case suveniruri aduse din vacantele petrecute in strainatate — vaze grecesti, evantaie chinezesti, flori artificiale poloneze, scoici bulgaresti, dar obiecte de artizanat autohton — nici unul.
Fii si tu in voga, alege turismul ecologic.
Una dintre cele mai solicitate zone de turisti straini si autohtoni este complexul muzeal de la Orheiul Vechi cu ramasite a mai multor civilizatii, mosia boierului armean Carp Balioza din satul din vecinatate, Ivancea. Aici gasiti si cazare pe cat timp aveti la dispozitie. In cateva zile petrecute in pensiuni puteti insusi o multime de indeletnici demult uitate in satele Moldovei.
In ultimii ani se observa tendinta orasenilor de a se apropia spiritual de atmosfera care domneste in manastiri. Astazi lesne va puteti incadra intr-un tur la mai multe localuri sfinte din tara — Manastirile Capriana, Hancu, Harjeuca, Saharna.
In acelasi timp, merita sa vizitati satul cu cel mai frumos parc din Moldova — Tipova. Daca v-ati decis sa ajungeti la cetatea Soroca, treceti si prin Padurea Domneasca, nu veti regreta. Nu uitati sa va dotati cu aparate foto si camere video caci, cu siguranta, nu ati vazut nimic asemanator cu peizajele inedite din preajma.
O cu totul alta vacanta va puteti organiza la cele mai mari beciuri din lume, care, de asemenea, se afla in tara ta — cel din orasul Cricova, Cojusna, Milestii Mici, Purcari. Puteti merge la pesterile din Briceni, care nu cedeaza cu nimic salinelor din Romania. Cu un buget minim (in dependenta de destinatia aleasa si numarul grupului) veti descoperi locuri inedite — unele mai cunoscute, altele mai putin, dar fiecare dintre acestea se prezinta ca ceva unic.
Va propunem cateva Pensiuni agroturistice care merita sa le vizitati in concediul — «La Hanul lui Vasile», com. Tohatin, «Casa lui Casacu» (r —ul Criuleni, s. Cosernita), «Casa din lunca» (r-ul Orhei, s. Trebujeni), «Hanul lui Hanganu» (r-ul Rezina, s. Lalova), «Poiana» (r-ul Telenesti, s. Crasnaseni), «Casa mierii» (r-ul Calarasi, s. Raciula), «Cleopatra» (r-ul Edinet, s. Parcova), «Orheiul Vechi», «Casa de sub Stinca» «Hanul lui Stamati» (r-ul Orhei, s. Trebujeni), «Doi frati» (r-ul Orhei, s. Vatici), «Groapa Seaca», «La varat» (r-ul Glodeni, s. Viisoara).
Recrutarea Online în Moldova
Volumul total al pieţei de recrutare onlineîn anul 2009 a constituit estimativ puţin mai mult de 500 mii de lei sau circa 50 mii de dolari, nu mai mult. Acest segment înregistrează creşteri anuale de 28-30 la sută, adică destul de mult.
Anume acest lucru ar putea atrage noi participanţi pe piaţa recrutării online din Moldova, consideră Andrei Vloşcinschii, proprietarul site-urilor care oferă informaţii privind angajarea în câmpul muncii www.rabota.md şi www.moldovajob.md. Fără a ţine cont de influenţa crizei (efectele căreea sunt greu de prognozat), o asemenea creştere anuală se va menţine cel puţin 3 ani, după care va urma o scădere treptată şi piaţa se va stabiliza şi definitiva.
Сât de profitabilă este această afacere?
— (A.V.) Afacere? Mai degrabă, o afacere foarte mică. Multă lume mă întreabă cât câştigă site-ul www.rabota.md? Acum, având datele privind ultimii doi ani vă pot răspunde sincer şi chiar vă pot oferi dinamica creşterii anuale. Astfel, în anul 2008 suma totală a încasărilor pentru serviciile site-ului a constituit 168 mii de lei, iar in anul 2009 – 233 mii de lei. Specificul activităţii în Internet constă în aceea că profitul constituie 80-85 la sută. Restul de 15-20 la sută acoperă deservirea tehnică, salariile colaboratorilor şi cheltuielile curente. De menţionat, că ofertele cu plată constituie 90 la sută din venit. Afacerea înregistrează o creştere de 28-30 la sută anual. E convenabil sau nu, poate calcula fiecare.
Cine alcătuieşte auditoriul site-ului?
— (А.V.) În mare parte auditoriul este compus din cei care se află în căutarea unui loc de muncă, managerii de treaptă medie şi superioară, diferiţi specialişti. Cota persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă atinge 85 la sută, dintre care 80 la sută sunt specialişti angajaţi, dar care sunt dispuşi să examineze oferte noi. Printre angajatorii direcţi pot fi menţionaţi managerii superiori şi directorii companiilor şi organizaţiilor, cota acestora cifrîndu-se la 13 la sută. Cota agenţiilor de recrutare a cadrelor nu depăşeşte 1,5-2 la sută din auditoriul total al site-ului.
Câţi vizitatori aveţi într-o zi, o săptămână sau o lună?
— (А.V.) În zilele de lucru, în mediu, avem 3900-4000 de vizitatori unici, într-o săptămână se adună circa 14 000 – 15 000, iar într-o lună – peste 45 mii de vizitatori unici.
Care categorii se bucură de cea mai mare atenţie din partea publicului?
— (А.V.) Voi enumera în ordine descrescătoare cele mai populare 5 categorii în anul 2009 atât printre angajatori, cât şi printre cei care caută un loc de muncă. Astfel, printre solicitanţii unui loc de muncă cele mai populare categorii sunt: „Contabilitate, bănci, economişti”, „Şoferi”, „Comerţ”, „Manageri”, „Lucru în oficiu”. Pe poziţia a şasea se situează categoria „Specialişti IT, Internet”. De menţionat, că rubrica „Lucru la domiciliu” continuă să rămână una din cele mai solicitate, chair dacă în prezent acolo sunt foarte puţine oferte demne şi oneste. Cât priveşte patronii, aceştea se interesează, în primul rând, de următoarele categorii: „Comerţ”, „Specialişti IT, Internet”, „Marketing, publicitate, PR”, „Manageri”, „Contabilitate, bănci, economişti”. După cum se poate observa, unele interese coincid, însă faptul ca categoria „Specialişti IT, Internet” ocupă locul doi în topul preferinţelor patronilor spune multe şi ar putea ajuta în alegerea profesiei absolvenţii scolilor şi liceilor. La polul opus al popularităţii pentru angajatori se situează profesiile din sectorul agrar, cât de straniu nu ar părea pentru o ţară agrară.
Sunt categorii care îndelung nu sunt completate cu locuri vacante?
— (А.V.)Bineînţeles. Este vorba de rubricile „Agricultură”, „Cultură şi artă”, „lucru la domiciliu”.
Cum este verificată veridicitatea informaţiei înainte de a fi publicată pe site?
— (А.V.) Depinde ce se are în vedere prin veridicitate. Toată informaţia trece prin moderator care de la primul cuvânt poate aprecia calitatea anunţului. Sunt excluse ofertele suspecte, spamul, marketingul prin reţea şi alte anunţuri care promit câştiguri facile şi rapide. Acestea constituie aproximativ 20 la sută din toate anunţurile parvenite. În cazul în care fiecare anunţ nu ar fi verificat manual site-ul ar fi plin de anunţuri dubioase, iar aceasta automat ar scădea popularitatea noastră. În prezent, oamenii sunt mai dezgheţaţi, iar anunţurile dubioase nu pot decât să-i irite. Chiar dacă asemena informaţie mai apare din când în când pe site, însuşi cititorii ne telefonează şi ne roagă să o eliminăm. De menţionat, că mulţi s-au „ars” personal cu astfel de anunţuri.
Cum găsiţi furnizorii de publicitate şi care sunt condiţiile de lucru cu aceştea?
— (А.V.) Sincer vorbind, niciodată nu ne-am ocupat în mod special de căutarea furnizorilor de publicitate. Înainte practicam puţin difuzările, însă acum acest lucru nu are sens şi nici nu e bine. Noi nu avem manager pe vânzări şi nici nu ne-am propus ca ofertele noastre să ajungă la furnizori în mod direct. Veţi întreba de ce? Totul constă în specificul acestei activităţi. După ce activezi în acest domeniu înţelegi că există o mulţime de alte căi, indirecte, pe care dacă le foloseşti cu cap poţi avea succes şi atrage clienţi noi. Sarcina noastră principală constă în închiderea cât mai rapidă a ofertei. În aşa fel poţi atrage clienţi noi.
Ce fel de specialişti şi câţi oameni lucrează pentru a menţine un site atât de complex?
— (А.V.) Asupra site-ului o zi întreagă de lucru munceşte o singură persoană – moderatorul. Ceilalţi, printre care se numără responsabilul de content, programatorul, contabilul, curierul (chiar eu personal sunt curier), lucrează nu mai mult de două ore şi nici nu în fiecare zi. În cazul în care apare ceva urgent nu sunt probleme, deoarece întotdeauna se găsesc persoanele necesare.
Ce doriţi să schimbaţi pe site şi ce planuri aveţi în viitor?
— (А.V.) Intenţionăm să schimbăm în totalitate structura site-ului şi să adăugăm câteva servicii pentru a facilita lucrul. Vă pot spune mai mult, noul site este deja gata, el lucrează activ şi se perfecţionează în cadrul cercului nostru intern. Actualmente acest site reprezintă un produs destul de performant, comparabil cu orice site din Ucraina sau Rusia. Noi întotdeauna ne folosim de experienţa colegilor din statele vecine. De asemenea, noi dorim să punem la punct activităţile legate de analizarea şi elucidarea pieţei muncii din Moldova.
Atunci de ce site-ul nu a fost încă lansat?
— (А.V.) E o întrebare delicată. Pe acest segment al pieţei din Moldova în afară de site-urile noastre (www.rabota.md şi www.moldovajob.md) mai activează încă trei site-uri puternice: www.joblist.md, www.moldovajob.com, www.jobinfo.md, care din punct de vedere funcţional sunt simple şi asemănătoare. Dacă vom lansa acum noul site, care este mai complicat, la prima etapă acesta va fi mai dificil pentru percepere şi asimilare de către vizitatori. În acest caz riscăm să pierdem o mare parte din utilizatori care nu se vor complica şi vor accesa un site mai simplu şi mai obişnuit, iar acest lucru este inacceptabil pentru noi.
Un exemplu concludent în acest sens este site-ul www.bestjobs.md. Personal îmi place fosrte mult acest site, deoarece dispune de servicii multiple şi este puternic din punct de vedere funcţional. Partea negativă constă în aceea că pentru utilizatorii autohtoni acest site este prea complicat şi nici chiar campania de publicitate masivă nu i-a ridicat popularitatea. În cazul în care utilizatorul a deschis câteva site-uri şi unul din ele i-a creat careva dificultăţi, este foarte probabil că el imediat va închide site-ul cu pricina şi va trece pe site-ul concurenţilor. Anume astfel, cel mai probail, se întâmplă cu site-ul www.bestjobs.md, iar scopul nostru este de a menţine utilizatorul pe site-urile nostre.Însă cu toate acestea, partea pozitivă este că mai devreme sau mai târziu site-rile de frunte din domeniu vor deveni anume aşa, cu o mulţime de posibilităţi utile atât pentru angajatori, cât şi pentru cei care se află în căutatea unui loc de muncă.
Ce ar mai trebuie să se întâmple pentru a lansa site-ul?
— (А.V.) În primul rând, aştept ridicarea nivelului de cultură a navigării în Internet a utilizatorilor din Moldova. Cel puţin când majoritatea va înţelege că înregistrarea este un avantaj şi nu o problemă. De asemenea, un moment foarte important îl constituie trecerea vreunui site important la noua versiune, pentru a putea împreună să deprindem utilizatorii cu folosirea unui site mai modern. Acest lucru ar propulsa piaţa de recrutare online din Moldova cu câteva trepte în sus. Vorbind de site-urile importante mă refer la www.rabota.md, www.joblist.md, www.moldovajob.com.
Site-urile dedicate căutării unui loc de muncă devin tot mai multe, ce întreprindeţi pentru ca să deveniţi cunoscuţi pentru cât mai multă lume?
— (А.V.) Nu sunt de acord cu acestă afirmaţie. Lumea este dusă în eroare de site-urile de o zi. Anual pe piaţă apar aproximativ 5-6 site-uri de acest fel, însă de regulă, ele există nu mai mult de un an de zile. Exemple de acest fel sunt foarte multe, nici nu merită să le amintesc. Probabil, utilizatorii cred că pragul de întrare este destul de jos, iar nivelul tehnic al site-urilor e destul de simplu. Afirmaţia din urmă e adevărată, însă acest lucru nu spune nimic.
Сât priveşte acţiunile noastre publicitare, probabil, că ele sunt destul de vizibile. În primul rând, este vorba despre prezenţa permanentă a banerelor publicitare pe site-urile populare din Moldova. De asemenea, este importantă conlucrarea cu comunitatea prin publicarea zilnică a tuturor ofertelor pe diferite site-uri autohtone. Acest lucru va permite să închidem mai repede locul vacant şi să atragem utilizatorii. Dar cel mai important este că sunt zeci de semnale de la cei care deja au reuşit să se angajeze în aşa fel.
În Moldova nu sunt locuri de muncă, e un mit sau realitate?
— (А.V.) Situaţia, desigur, nu este dintre cele mai bune, dar de lucru este cu certitudine. Înainte de a spune că nu sunt locuri de muncă întrebaţi-vă dacă aţi făcut totul pentru a vă găsi un job. Deseori aud vorbindu-se că în fiecare zi pe site-uri apar unele şi aceleaşi oferte. Nu este adevărat, pentru că săptămînal apar circa 20 la sută de anunţuri noi – o cifră foarte mare pentru Moldova de azi. Lăsaţi lenea de o parte, pentru a nu scăpa informaţia utilă ofertele trebuie verificate zilnic.
De ce aţi decis să aveţi un blog?
— (А.V.) Am dorit să arăt lucrul din interior: să relatez despre notiţe interesante, anunţuri haioase şi alte detalii. Din păcate, nu întotdeauna îmi ajunge timp pentru acest lucru.
Ce probleme apar în procesul de creare şi întreţinere a publicaţiilor electronice şi care sunt soluţiile de rezolvare?
— (А.V.) Nu există probleme majore, însă sunt momente când cei care caută un loc de muncă doresc să se răzbune pe companii publicând din numele acestora oferte inventate. De asemenea, sunt cazuri când un colaborator al unei companii publică oferta cu o sumedenie de greşeli gramaticale, după care sună în disperare de cauză şi solicită ştergerea informaţiei. Deseori telefonează reprezentanţi ai organizaţiilor care se ocupă cu marketingul prin reţea, revoltîndu-se că anunţurile lor nu au fost publicate. Unii chiar ne şi ameninţă. Cu unul din angajatori trebuie mereu să studiem limba rusă, pentru că acesta tare mult doreşte ca toate ofertele să fie însoţite de numeroase semne de exclamare. Alt „patron” care spune că este un busnessmen important care angajază cetăţeni moldoveni la muncă în Japonia se revoltă că nu-i publicăm ofertele pentru că lipseşte numărul licenţei, care de fapt nici nu există. Mai este un tip care permanent telefonează duminică dimineaţa solicitînd publicarea de urgenţă a ofertei pentru hamali, deoarece consideră că aceştea caută de lucru numai duminica.
Ce părere aveţi despre busnessul prin Internet din Moldova?
— (А.V.) În fiecare an auzim aceeaşi frază, că acest business are un mare viitor. Vă asigur, că o vom auzi încă mult timp. Într-adevăr, acest tip de afacere are viitor, însă cât de luminos va fi acest viitor rămâne de văzut. Concluziile privind dezvoltarea Internetului în ţară şi în lume pot fi făcute în baza numărului de utilizatori, numărului de site-uri şi cel mai important, de numărul de magazine-online. De menţionat, că în calitate de indicator al dezvoltării serveşte numărul de magazine-online. Nu ne putem lăuda la acest capitol, posibil din cauza teritoriului mic al ţării, dar aici nu putem schimba situaţia. Dezvoltarea oricărei afaceri depinde de cerere, iar Internetul nu este o excepţie.
În ultimul timp sunt foarte bucuros de apariţia unor asemenea site-uri, precum www.odnoklassniki.ru, deoarece:
1. Utilizatorii încep să se deprindă cu necesitatea înregistrării pe site.
2. Populaţia a început mai activ să folosească poşta electronică.
3. Acest site a contribuit la conectarea mai activă a populaţiei la Internet, în special la unul de calitate înaltă. Adică, numai prezenţa reţelei autohtone nu mai este deja suficientă, iar acest lucru contribuie la aceea că acum orice site local poate beneficia de serviciile companiilor străine pentru a nu-şi bate capul că cineva are doar „Internet moldovenesc” şi nu poate accesa site-ri din Rusia sau SUA
4. Site-ul www.odnoklassniki.ru a făcut sa se înţeleagă că în Internet sunt şi servicii care trebuie achitate, iar aceasta reprezintă un aport serios în dezvoltarea Internetului autohton.
Сu ce scop aţi creat site-ul moldovajob.md? Este vorba despre o concurenţă artificială sau aţi dorit să acaparaţi toată piaţa? Nu era mai convenabil să dezvoltaţi mai bine doar unul din site-uri?
— (А.V.) Aici situaţia e mai simplă. Totul a ieşit spontan. Am observat că numele domenului era liber în timp ce un site analogic funcţiona demult, numai că pe domenul .com. Astfel, am achiziţionat domenul, în scurt timp am creat un site simplu pe care l-am şi lansat. Într-un fel este o concurenţă artificială. În prezent, acest site zilnic este vizitat de peste 1500 de utilizatori. Nu e nici mult, nici puţin, însă e demosntrat că www.moldovajob.md ajută să închidem mai repede ofertele de pe site-ul principal. Tocmai de aceea la plasarea ofertei pe site-ul www.rabota.md angajatorului i se propune în calitate de bonus publicarea informaţiei şi pe acest site contra unei taxe mici. Însă sunt şi clienţi care doresc să-şi publice oferta doar pe site-ul www.moldovajob.md, de aceea e convenabil. Dar cel mai important este că anume pe acest site vor fi testate toate modificările operate pe noul site www.rabota.md. Aceasta va permite ca trecerea la un nou site să fie mai facilă şi mai puţin resimţită.
Pizza neagreată de Pinocchio
Pe una din străzile liniştite din Chişinău
Veronica Arpintin explică...
Am rugat-o pe managerul „BAS Moldova”, Veronica Arpintin, să povestească mai amănunţit despre condiţiile de participare la programul „Femeile în afaceri”.