Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

În baza Acordului de finanţare adiţională a Proiectului de Ameliorare a Competitivităţii, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi Asociaţia de Dezvoltare Internaţională, Moldova beneficiază de un credit preferenţial din parte Băncii Mondiale în valoare de $24 mil., dintre care $22,5 mil. sînt prevăzuţi pentru Linia de credit în scopul susţinerii şi dezvoltării exportatorilor privaţi.

Serviciul de presă al Ministerului Economiei a relatat pentru INFOTAG că Ministerul Finanţelor a semnat acorduri de re-finanţare a resurselor Liniei de Credit cu patru bănci intermediare eligibile: „MoldovaAgroindbank”, „Energbank”, „Mobiasbancă – Groupe Societe Generale” şi „Victoriabank”, care îşi asumă riscurile de credit, dispun de procedurile relevante de proiect şi vor îndeplini rolul de intermediari financiari în cadrul valorificării Liniei de Credit.

Obiectivul Liniei de Credit constă în finanţarea activităţilor antreprenorilor privaţi din toate sectoarele economiei naţionale şi unităţile administrativ teritoriale ale ţării, orientate spre export. Beneficiari ai împrumuturilor pot fi agenţii economici exportatori, care generează venituri din exporturi directe sau prin intermediari şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova.

Proiectele eligibile finanţării din resursele proiectului trebuie să corespundă cerinţelor relevante ale Republicii Moldova şi ale Băncii Mondiale de protecţie a mediului înconjurător şi de procurări de mărfuri şi servicii prin concurs.

Împrumuturile vor fi în destinate pentru procurarea de echipamente tehnice, materii prime şi materiale pentru producere, semifabricate, combustibil, energie, lucrări de construcţie. Suma maximală a unui împrumut va constitui 1 mil. euro. Împrumuturile destinate finanţării investiţiilor sub-proiectelor nu vor depăşi echivalentul sumei de 800 mii euro, cu scadenţa de pînă la 8 ani.

Infotag

Luni, 22 Martie 2010 00:00

Asigurarea afacerilor

Atunci când iniţiezi o afacere în timpurile noastre instabile doreşti să fii sigur, că totul va în regulă şi businessul nu va fi afectat de nimic.

Duminică, 21 Martie 2010 00:00

Efectul pendulului

Dacă cineva m-ar întreba după care principiu este organizată piaţa aş răspunde fără ezitare, că după principiul pendulului. Fiind în poziţia iniţială, conjunctura pieţii începe să se schimbe spre bine, atinge apogeul, iar aopi neapărat se întoarce în poziţie iniţială. Asemenea schimbări ciclice se repetă la infinit. Aş vrea să mă opresc asupra unei «oscilaţii» care a adus un câştig bunicel.

Nu e vorba despre nimic tehnic, ci despre lucruri cât se poate de simple. Reţineţi, cu cât e mai simplu, cu atât e mai bine şi, respectiv, cu atât mai profitabil.

Efectul pendululuiPorumbul. Această cultură creşte, practic, pe întreg teritoriul Moldovei. În perioada recoltării (toamna) 1 kg de grăunţe poate fi procurat de la populaţie la un preţ de 1 leu. Cu gospodăriile ţărăneşti se poate negocia şi un preţ mai convenabil, deoarece ţăranii sunt dispuşi să-şi vândă recolta aproape imediat, pentru a achita datoriile pentru combustibil, salarii, credite. Dar să revenim la ale noastre, pentru că pendulul s-a mişcat.

Pentru achiziţionarea a 100 tone de grăunţe vom achita 100 de mii de lei plus 10 mii de lei pentru cheltuielile de transport. Cumpărăm şi aşteptăm, arendăm depozite. În provincie arenda ne va costa 500 de euro lunar. Pentru siguranţă prelucrăm grăunţele cu chimicate pentru a le proteja de rozătoare (încă 1000 de euro). Neapărat asigurăm marfa contra inundaţiilor, alunecărilor de teren şi furturi. Acest tip de asigurări are un tarif mic, de aceea prima va constitui maximum 10 mii de lei. Aşteptăm în continuare, pendulul se mişcă...

Efectul pendululuiFebruarie. Am fost martorul unui dialog dintre doi proprietari de avicole, care se interesau «dacă mai vinde românul cela porumb la preţul de 190 de dolari per tona». Acesta este apogeul. Să nu fim lacomi şi să vindem porumbul la preţul de 185 de dolari per tona. Nişte calcule simple ne permit să obţinem următoarele date (din considerentele că 1 € = 17,5 lei,1 $ =12,5 lei):

Cheltuielile =100 000+10 000+500*4*17,5+1000*17,5+10 000 =172 500 lei.

Veniturile =(100*185*12,5)*0,95 =219 687,5 lei.

Indicele 0,95 înseamnă unele eventuale pierderi.

Veniturile — Cheltuielile = 219 687,5-172 500=47 187,5 lei.

Rentabilitatea este de 27 la sută. Impresionant, având în vedere că este vorba despre o singură afacere.

Anume după o asemenea schemă a procedat un cunoscut de-al meu. Puteţi încerca şi Dvs. Credeţi că am scris despre porumb? Am demonstrat în baza acestui exemplu simplu cât de important este să simţi piaţa, să sesizezi toate oscilaţiile.

Fără a fi pesimist trebuie de constatat, că fără acest simţ va fi greu de făcut afaceri. Sincer vă doresc să «vedeţi pendulul».

Cazul elucidat mai sus este real, sumele investite au fost micşorate, iar cifrele au fost rotunjite pentru a simplifica calculele.

Două proiecte finanţate de Guvernul Olandei au fost prezentate joi, 18 martie, la Chişinău.
Scopul primului proiect constă în îmbunătăţirea legislaţiei şi politicilor în domeniul reglementării businessului mic şi mijlociu. Iniţial, experţii europeni vor studia situaţia din Moldova, după care vor înainta Guvernului recomandări bazate pe experienţa statelor din Uniunea Europeană. Ulterior, aceste recomandări ar putea fi implementate în legislaţia şi practica Moldovei.

Proiectul este prevăzut pentru trei ani, iar bugetul acestuia este de 600 mii de euro. Proiectul este lansat în comun cu Organizaţia pentru Colaborare Economică şi Dezvoltare (OECD) şi Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) de pe lângă Ministerul Economiei al Republicii Moldova.
Cel de-al doilea proiect, de fapt, a demarat puţin mai devreme, însă atunci în Moldova nu era prezent administratorul acestuia. Acum, însă, după ce persoana responsabilă, Antonio Fanelli, a sosit, proiectul poate demara. Reşedinţa administratorului se află în incinta Ambasadei Marei Britanii.

Esenţa Proiectului PSI (Private Sector Investment programme) constă în stimularea dezvoltării economice în statele aflate în curs de dezvoltare prin intermediul susţinerii sectorului privat.

În cadrul programului sunt oferite granturi pentru proiectele moldo-olandeze. Guvernul Olandei va rambursa o parte din investiţii, în majoritatea cazurilor este vorba de 50 la sută. Suma maximală a tranşei este de 1,5 milioane de euro sau în decurs de un an de zile vor fi finanţate 2-3 proiecte cu un buget de 500 mii de euro fiecare. Proiectul este eligibil pentru orice domeniu: agricultură, industrie, servicii. Durata proiectului nu trebuie să depăşească 30 de luni (în agricultură 36 de luni). Se propune realizarea unor proiecte în aşa domenii, ca sistemele de conveior mono-bandă, producerea utilajului modern pentru fermele de porci, construcţia uzinei de prelucrare a oulelor de pasăre.
Cheltuielile vor fi compensate abia după atingerea scopurilor de bază ale planului de afaceri. Aceste reguli sunt valabile pentru toate cele 50 de ţări, unde este lansat proiectul PSI.

Proiectul este implementat în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova.
ODIMM 22 53 84 / fax: 29 57 97
E-mail: , persoana de contact Cornelia Zelinschi.

CCI RM 23 87 70 Ludmila Rotaru

Mr. Antonio Fanelli

Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova invită agenţii economici autohtoni să participe la Bursa de Cooperare Moldo-Portugheză, care va avea loc la 26 martie curent, între orele 09:00-13:00, la Chişinău, în incinta sălii de conferinţe a Hotelului Jolly Allon.
În cadrul manifestării vor avea loc întrevederi bilaterale de afaceri între firmele moldoveneşti si cele portugheze.
Conform şefului Direcţiei Relaţii Externe şi Colaborare Internaţională a CCI a Moldovei, Mihai Bâlba, din componenţa delegaţiei din Portugalia vor face parte 16 companii ce activează în domeniile: inginerie, montaje industriale, contorizare apă, proiectare, consultanţă, imobile, avocatură, construcţii, transport, soft-uri, energie regenerabilă, comerţ.

Evenimentul este organizat de CCI a Moldovei în colaborare cu Organizaţia de Promovare a Exportului din Moldova, cu scopul de a informa reprezentanţii mediului de afaceri din ţara noastră cu posibilităţile de stabilire a relaţiilor de parteneriat cu agenţii economici din Portugalia, de a face schimb de experienţă, de a prelua practici de dezvoltare şi inovare.

Întreprinzătorii interesaţi sunt se pot adresa la Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei: tel: 23 87 70, 23 53 32, e-mail: , .

Menţionăm că, pe parcursul anului 2009, comerţul exterior al Republicii Moldova cu Portugalia a constituit cca 3,77 mln USD, ceea ce este cu 45% mai puţin în comparaţie cu anul 2008.

Serviciul de presa
tel: 24-42-83,
,
www.chamber.md
Lia Cazacu

Marți, 16 Martie 2010 00:00

Afaceri cu flori în Moldova

Afaceri cu flori în MoldovaÎn multe case în această lună au fost prezente roze olandeze, lungi şi frumoase, dar şi foarte scumpe. Apare întrebarea: dar în Moldova chiar nu e posibil de crescut asemenea minunăţii?
La prima vedere totul pare destul de simplu, doar cea mai mare parte a procesului îi revine naturii. În încercarea de a clarifica lucrurile am înţeles că problema este mult mai complexă şi este legată de butaşii de trandafir.
Procurarea unor butaşi calitativi în Chişinău nu este un lucru chiar atât de simplu. Pe piaţă nu există garanţii că marfa este calitativă, nemaivorbind de prezenţa certificatelor de calitate a soiurilor. Pare incredibil, dar numai (!) 2-3 firme din Moldova oficial se ocupă cu cultivarea trandafirilor de calitate şi care dispun de certificatele corespunzătoare.
Directorul general al firmei Ecav-Grup SRL SRL, Liliana Ţapenco, s-a oferit să ne informeze despre problemele legate de afacerile cu flori în Moldova.

— (MB) Moldova este cunoscută prin solurile sale fertile şi forţa ieftină de muncă. Ţara noastră este situată la intersecţia unor căi comerciale importante, de ce atunci de cultivarea butaşilor de trandafir se ocupă un număr atât de mic de firme?
— (L.Ţ.) Să creşti un trandafir calitativ este o muncă foarte dificilă şi costisitoare. Tufa se cultivă timp de 2-3 ani. La început se sădeşte măceşul, de obicei toamna, apoi după 6-7 luni (vara) acesta se altoieşte. Abia peste un an — un an jumate apar acei butaşi de trandafir numai buni pentru sădit. Acest proces este foarte costisitor, pentru că necesită cheltuieli legate de procurarea îngrăşămintelor, insecticidelor (în mediu, un trandafir poate fi afectat de 10 boli), de achitarea salariilor lucrătorilor (lucrătorii sezonieri se angajează de la începutul verii până toamna), precum şi de certificarea fiecărui soi crescut.

— (MB) Cât de riscantă este creşterea butaşilor?
— (L.Ţ.) Riscul este mare. Succesul este condiţionat de condiţiile climaterice (secetă, îngheţuri), de boli şi vătămători, dar şi de factorul uman (sapa sau tehnica pot afecta din întâmplare tufele). De menţionat, că în procesul de altoire aproximativ 20 la sută din plante pier.

— (MB) În care ţări este mai convenabil de vândut butaşi producătorilor autohtoni?
— (L.Ţ.) Cu siguranţă nu în Moldova. La noi butaşii costă 10-20 de lei fără ambalaj şi 20-30 de lei cu ambalaj. Aceste preţuri sunt foarte joase, însă consumatorii moldoveni nu sunt capabili să plătească mai mult. Cel mai bine în acest caz se simt precupeţii, care cumpără trandafirii, în mediu, la un preţ de 2,5 — 3 lei pentru un butaşi, iar ulterior îl vând la un preţ de minimum 10 lei. În această situaţie este mai convenabil de vândut butaşii en gros în statele europene şi din spaţiul postsovietic, unde preţurile sunt mai mari comparativ cu cele din Moldova. Astfel, în Ucraina butaşii cu rădăcini descoperite costă 1-3 dolari, în Rusia — de la 7 dolari în sus. Producătorii din Moldova pot oferi marfa la preţuri en gros mai mici comparativ cu cei din Ecuador sau Olanda, de aceea pentru succesul afacerii trebuie de găsit firme din străinătate care să procure butaşi en gros. De reţinut, că en gros înseamnă nu 100-200 de butaşi, ci minimum 20-30 de mii.

— (MB) În aceste condiţii nu este mai uşor de crescut trandafiri în sere şi de comercializat florile?
— (L.Ţ.) Pentru a construi o seră mare în Moldova şi a procura utilajul necesar este nevoie de foarte mulţi bani. E greu de calculat cu exactitate, însa putem presupune cât ar costa o seră cu o suprafaţă de 1 ha, apa specială, îngrăşămintele de calitate, boilerul pentru încălzirea serei, automatizarea procesului, electricitatea, ventilatorul...Cred că e vorba de minus un milion.
La toate acestea se adaugă plata lunară pentru lumină, apă, achitarea salariilor angajaţilor etc.

— (MB) De câţi bani este nevoie pentru a începe a cultiva butaşi de trandafir şi ce documente trebuie de prezentat?
— (L.Ţ.) În prezent, e nevoie cam de vreo 50 de mii de euro. Această sumă include intocmirea documentelor, procurarea terenului de pământ, achiziţionarea utilajului, procurarea măceşului şi trandafirilor certificaţi pentru altoire. După înregistrarea firmei trebuie să obţineţi licenţa pentru cultivarea florilor. Lista documentelor necesare poate fi găsită la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare.

— (MB) În afară de trandafiri ce flori se mai cultivă în Moldova?
— (L.Ţ.) Lalele, garoafe. Iar de cultivarea trandafirilor de calitate în Moldova se ocupă doar câteva firme. Noi oferim garanţie şi dispunem de toate documentele necesare pentru cultivarea şi realizarea mărfii. Vă dăm un sfat: procuraţi butaşi cu rădăcinile acoperite, pentru că un asemenea mod de ambalare păstrează rădăcinile timp de 3-4 luni de zile, ele nu se usucă ca butaşii de la piaţă.

— (MB) Merită să iniţiezi o asemenea afacere în Moldova?
— (L.Ţ.) De fapt, această ocupaţie cu greu poate fi numită business. Pentru a deschide o asemenea afacere trebuie să măsori de şapte ori, pentru că dacă nu veţi găsi companii care să procure marfa en gros anume de la Dvs., veţi falimenta.

ДЕКЛАРАЦИЮ О ПОДОХОДНОМ НАЛОГЕ ЗА 2009 Г. МОЖНО БУДЕТ ПОДАВАТЬ И В ВЫХОДНЫЕ ДНИ.Persoanele fizice şi juridice vor putea depune declaraţiile de venit pentru anul 2009 la serviciile fiscale în zilele de odihnă. Surse din cadrul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat au comunicat pentru InfoMarket că pe 20, 21, 27 şi 28 martie contribuabilii vor putea depune declaraţiile de la 8.00 până la 17.00. Totodată, în zilele lucrătoare (22-26 şi 29-31 martie) acceptarea declaraţiilor va fi prelungită până la 19.00. Declaraţia de venit pentru anul 2009 trebuie depusă cel târziu la 31 martie. 13.03.2010 – InfoMarket.

Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei invită agenţii economici să efectueze o vizită de afaceri la expoziţia internaţională de materiale de construcţie, tehnologii şi utilaje pentru construcţie ,,BAUMA-2010«, care va avea loc în perioada 19 — 25 aprilie 2010, în oraşul München, Germania.

Potrivit şefei Direcţiei Expoziţii şi Târguri a Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, Marina Petrova, CCI organizează pentru prima dată o vizită de afaceri la expoziţia «BAUMA». «Expoziţia ,,BAUMA» se desfăşoară trienal, începând cu anul 1954, şi este recunoscută drept cea mai specializată expoziţie din lume în domeniul construcţiilor. La ,,BAUMA-2010″ vor fi expuse utilaje, maşini, tehnologii pentru construcţia tunelurilor, conductelor, drumurilor, căilor ferate etc. Ediţia precedentă a expoziţiei, «BAUMA-2007», s-a bucurat de succes. Agenţii economici care vor participa la eveniment vor avea ocazia să negocieze direct cu producătorii, să se informeze despre noile tehnologii în domeniu, să iniţieze noi relaţii de colaborare«, a accentuat sursa citată.

În premieră, CCI a Moldovei organizează o vizită de afaceri la expoziţia «BAUMA»Menţionăm că la ultima ediţie a expoziţiei «BAUMA», pe o suprafaţă de 500 mii de metri pătraţi, au fost prezentate peste 2 800 de companii internaţionale şi naţionale din 47 de ţări. Expoziţia ,,BAUMA" a atras atenţia specialiştilor industriei constructoare din 190 ţări, inclusiv din Austria, Italia, Franţa, Spania, Marea Britanie, Rusia, Cehia, Slovacia, Belgia, Elveţia, SUA, Australia, Japonia etc. În cadrul ,,BAUMA-2007″ a avut loc o expoziţie specială ,,BAUMA MINING", care a prezentat un spectru întreg de utilaj şi tehnologii pentru industria pentru regiunile montane. Numărul total al vizitatorilor expoziţiei ,,BAUMA-2007″ a constituit peste 500 mii de persoane.

Întreprinzătorii interesaţi pot afla informaţii suplimentare la Direcţia Expoziţii şi Târguri a Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova: tel.(37322) 23 84 10, 21 07 25, e-mail: , www.chamber.md.
Serviciul de presă al CCI
tel:

24-42-83,
,
www.chamber.md,
Lia Cazacu

Primăria municipiului Chişinău a organizat la 12 martie prima ediţie a Forului agenţilor economici, la care au participat circa 800 de antreprenori din capitală.

În deschiderea forului primarul general al municipiului, Dorin Chirtoacă, a menţionat că nu este mulţumit de climatul de afaceri din capitală, măcinat de corupţie, protecţionism, numeroase încălcări, angajarea fără contracte de muncă etc.

Dorin Chirtoacă a menţionat, de asemenea, că şi în continuare va susţine un astfel de format de comunicare, cum sunt forurile de afaceri.

Primarul general s-a întâlnit cu agenţii economiciDupă o scurtă trecere în revistă a activităţilor realizate pe parcursul a trei ani la cărma municipiului primarul general a recunoscut, că în timp ce veniturile la bugetul de stat şi preţurile au crescut, acumulările la bugetul municipal s-au micşorat de la 1,8 miliarde de lei în anul 2007 până la 1,65 miliarde de lei în anul 2009. Pentru anul curent sunt preconizate venituri în mărime de 1,85 miliarde de lei şi un deficit de 27 milioane de lei. Impozitele achitate de persoanele fizice reprezintă 60 la sută din veniturile capitalei. Numărul angajaţilor pe parcursul ultimilor trei ani s-a majorat de la 303 mii până la 322 mii de persoane.

Pentru suplinirea bugetului în anul 2010 şi în viitor se preconizează organizarea licitaţiilor şi concursurilor de vânzare a terenurilor de pământ. De menţionat, că în urma efectuării unei inventarieri chibzuite fondul funciar al primăriei s-a majorat de la 182 ha în anul 2007 până la 940 ha în anul 2009.

Relatând despre planurile municipalităţii în timpul apropiat, Dorin Chirtoacă a enumărat câteva domenii prioritare: reabilitarea drumurilor, rezolvarea problemelor legate de Piaţa Centrală, dezvoltarea parcurilor tehnologice, construcţia uzinei pentru prelucrarea deşeurilor, restabilirea sistemului de aprovizionare cu apă şi canalizare, finisarea reconstrucţiei parcului din Valea Morilor, contracararea parcărilor neautorizate.

Astfel, Dorin Chirtoacă a demonstrat planul de organizare a polisului tehnic de pe strada Bucovina din sectorul Ciocana şi proiectul de amenajare a râului Bâc şi a teritoriului aferent. De asemenea, potrivit primarului general, în fiecare din cele cinci sectoare ale capitalei vor fi create centre de afaceri, însă fără a specifica despre ce este vorba concret.

În continuare au vorbit conducătorii întreprinderilor care desfăşoară activităţi comerciale pe teritoriul municipiului. Agenţii economici au relatat despre multiplele probleme cu care se confruntă şi au venit cu propuneri de ameliorare a situaţiei.

De menţionat, că în ultimii 12 ani la nivel republican în Moldova au fost organizate 6 foruri ale oamenilor de afaceri. Primele cinci au fost organizate de Clubul Oamenilor de Afaceri «Timpul», iar ultumul — de către Consiliul Economic de pe lângă prim-ministrul ţării. În linii generale, rezultatele acestori foruri au fost egale cu zero. Autorităţile nu au dorit să ţină cont de opinia comunităţii oamenilor de afaceri.

După întrevederea cu primarul general businessmanii şi-au exprimat speranţa că poate Dorin Chirtoacă şi alţi politicieni veniţi la putere vor reuşi să schimbe această tradiţie nefastă. Cu atât mai mult, că mulţi participanţi la această întrunire, inclusiv primarul general, se grăbeau să ajungă la un alt eveniment de acest fel. În aceeaşi zi Ministerul Economiei a organizat o întâlnire cu oamenii de afaceri pe problema accesului la sursele de creditare.

Duminică, 07 Martie 2010 00:00

Autoservice — convenabil sau ba?

O mică primblare cu automobilul pe străzile Chişinăului este suficientă pentru a vedea că acestea se află într-o stare deplorabilă. Speranţe că drumurile vor deveni mai bune nu prea sunt, iar faptul că în prezent în capitală sunt înregistrate peste 200 de mii de unităţi de transport, dintre care 100 de mii de automobile uşoare sugerează ideea deschiderii unui autoservice.

Autoservice — convenabil sau ba?Dar totul este atât de simplu şi convenabil? Pentru a afla răspuns la această întrebare ne-am adresat lui Andrei Terţov, director general al firmei «Tor-Auto» SRL www.tor-auto.com

Înainte de toate. «Trebuie să vă decideţi asupra serviciilor oferite populaţiei — autoservice, spălătorie, reparaţia motorului, sudarea tobei de eşapament ş.a.m.d., sau veţi oferi servicii complexe — de la diagnosticare computerizată pănă la vopsirea automobilelor», ne relatează Andrei Terţov. Astfel, firma «Tor-Auto» în afară de magazinul auto propune următoarele servicii:

Autoservice:
• Balansare
• Montarea pneurilor
• Schimbarea uleiului
• Cramponarea pneurilor
• Reparaţia suspensiei
• Îndreptarea discurilor
• Reglarea computerizată a unghiurilor
• Umflarea pneurilor cu azot
• Schimbarea saboţilor de frână
• Diagnosticarea computerizată a motorului.

Acumulatoare:
• Diagnosticarea utilajului electric
• Deservirea de garanţie şi post-garanţie a acumulatoarelor
• Reparaţia acumulatoarelor.

De asemenea, trebuie să decideţi cărui tip de transport veţi oferi aceste servicii — automobilelor uşoare, autobuzelor, camioanelor. În mod evident, cu cât planurile sunt la o scară mai largă, cu atât mai mulţi bani sunt necesari pentru investiţie.

Alegerea încăperii: «Desigur, puteţi oferi aceste servicii şi în garaj sau într-o încăpere cu o suprafaţă de 12 metri pătraţi. Autoservice-ul firmei «Tor-Auto» ocupă 200 de metri pătraţi, adică foarte puţin, deoarece în aceste condiţii pot fi deservite nu mai mult de 4 automobile uşoare concomitent».

Perfectarea documentelor. «La fel ca în orice business trebuie de perfectat o muţime de documente», zâmbeşte cu tristeţe Andrei Terţov. Iată doar unele din ele: autorizaţia sanitară, (1500 lei pentru 120m2), autorizarea (circa 5000 lei, care include 10 tipuri de activitate), în care vor fi indicate activităţile pe care le poate desfăşura firma Dvs. (reparaţie, vopsire, diagnosticare....).

Autoservice — convenabil sau ba?Procurarea utilajului. «Menţionez de la bun început, că tot uilajul trebuie să treacă Standardul de Stat şi această procedură va trebui s-o repetaţi în fiecare an.
În genere, un utilaj bun este una din principalele componente în această afacere, dar şi costă. De exemplu, un dispozitiv de ridicare pentru 3,5 tone costă circa 4000 de euro, însă sunt utilaje şi de 15 mii de euro. În cazul în care aţi decis să procuraţi o cantitate mare de utilaj este mai convenabil să o faceţi în Germania sau Italia, unde se produce utilaj de calitate pentru autoservice-uri. În ultimii 3-4 ani pe piaţă a început să apară utilaj de producţie chinezească, care de câteva ori este mai ieftin, decât cel german sau italian. Pentru comparaţie: un dispozitiv de ridicare de producţie germană costă 3200 de euro, iar unul chinezesc — 1900 de dolari. Însă înainte de a procura utilaj chinezesc trebuie de studiat toate aprecierile şi părerile, de calculat toate riscurile. În Moldova de aceasta se ocupă firmele TRIS (Good Year), Beruf Auto ş.a.
Noi am dotat autoservice-ul nostru cu utilaj italian, ne spune directorul firmei «Tor-Auto».

Recrutarea personalului. «În linii mari, nu există probleme cu personalul, sunt probleme în a găsi lucrători calificaţi, pentru că un angajat necalificat poate strica automobilul, iar aceasta va dăuna reputaţiei firmei. Noi am decis să pregătim lucrătorii noştri de sine stătător. La început fiecare lucrător trece o pregătire timp de 3 luni, după care urmează o practică de 3 luni, la finele căreea primesc un certificat că pot lucra la autoservice. Abia după aceasta ei încep munca propriu-zisă».

Autoservice — convenabil sau ba?Începem să lucrăm. Dacă aţi organizat totul corect, a rămas doar să găsiţi clienţi şi aici apare o nouă problemă — publicitatea. «Dintre toate tipurile de publicitate cea mai proiritară rămane publicitatea la posturile de radio, de exemplu, «Retro FM» sau «Avtoradio». De asemenea, poate fi folosită publicitatea în presă, de exemplu în ziarul «Makler». «Tor-Auto» face publicitate unui magazin şi unor mărfuri — pneurile VREDESTEIN şi acumulatoarele CENTRA. Noi suntem deal-erii oficiali ai acestor mărci.

Antreprenorul Andrei Terţov a elucidat, de asemenea, unele aspecte importante ale activităţii unui autoservice.

— (MB) Pe cine mizaţi mai mult, pe clienţii permanenţi sau pe cei de ocazie?
— (A.T.) Proporţia este de 75 la 25 la sută în favoarea clienţilor permanenţi. Noi deservim şi clienţi corporativi, precum Compania «Registru», MAI, AIB, «Pro-credit» ş.a., pentru care avem oferte speciale.

— (MB) Câte persoane activează în autoservice?
— (A.T.) Şase persoane.

— (MB) Are importanţă locul amplasării sau se poate economisi şi deschide un autoservice în afara oraşului?
— (А.T.) Este important ca accesul să fie comod, de dorit ca auroservice-ul să fie amplasat într-o zonă aglomerată (se întîmplă că automobilul este lăsat pentru o jumătate de zi sau o zi, de aceea trebuie ca conducătorului auto să-i fie comod să plece de la autoservice şi să revină înapoi).

— (MB) Va afectat criza economică?
— (A.T.) S-au redus drastic vânzările în magazin, dar asupra autoservice-ului criza s-a răsfrânt mai puţin.

— (MB) Cum se reflectă starea drumurilor asupra afacerii Dvs.?

— (A.T.) Comparativ cu anii precedenţi sfârşitul lui februarie şi începutul lunii martie au fost mai încărcate. Rezultatul stării proaste a drumurilor credem că va ieşi în evidenţă deja la mijlocul şi sfîrşitul lunii martie. Dar trebuie de precizat, că anume în această perioadă proprietarii de autovehicule încep să-şi repare automobilele după perioada rece a anului.

— (MB) Ce promoţii, loterii organizaţi şi cum stimulaţi angajaţii?
— (A.T.) Periodic noi publicăm informaţie în presă cu reduceri. De asemenea, instalăm şi testăm gratuit acumulatoarele procurate în magazinul nostru, montăm gratuit pneuri, schimbăm uleiul. Îar angajaţii sunt stimulaţi printr-un procent din câştigul unei zile de lucru.

— (MB) În opinia Dvs., merită de început o asemenea afacere?
— (A.T.) Ţinând cont de starea drumurilor noastre şi în cazul în care dispuneţi de cel puţin 50 de mii de euro merită de încercat. În afară de aceasta, trebuie să aveţi cunoştinţe suficiente în acest domeniu. De asemenea, trebuie de ţinut cont de faptul, că acest business este profitabil dacă oferă o complexitate de servicii. Investiţiile făcute se rambursează, în mediu, în timp de 5 ani.

— (MB) Ce planuri aveţi pentru viitor?
— (A.Т) În prezent, firma «Tor-Auto» dispune de autoservice şi magazin, iar în viitor planificăm să construim o spălătorie, un bar, să extindem spaţiul pentru deservirea automobilelor, să achiziţionăm utilaj nou. Anume de accea în prezent suntem în căutarea investitorilor.