Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

Marți, 13 Aprilie 2010 00:00

Rezervele valutare ale BNM s-au micşorat

Rezervele valutare ale BNM s-au micşoratÎn special, în luna martie curent rezervele valutare ale BNM s-au micşorat cu 1,18 mil. dolari SUA sau cu 0,08%, potrivit datelor Băncii Naţionale a Moldovei. Micşorarea rezervelor a fost determinat de plăţile la datoria externă a Moldovei în volum de 6,02 mil. dolari SUA, deprecierea cursului de schimb al valutelor componente ale rezervelor valutare în raport cu dolarul SUA – 4,93 mil. dolari SUA, alte plăţi externe – 3,52 mil. dolari SUA. Totodată, la majoarea rezervelor valutare în martie au contribuit: intervenţiile pe piaţa valutară a Moldovei sub formă de cumpărare a valutei - 10,77 mil. dolari SUA, venitul din gestionarea rezervelor valutare – 1,49 mil. dolari SUA, plăţile legate de rezervele obligatorii ale băncilor licenţiate în valută străină - 0,59 mil. dolari SUA, alte încasări – 0,44 mil. dolarui SUA. După cum a relatat anterior agenţia InfoMarket, în 2009 rezervele valutare ale BNM s-au micşorat cu 192,16 mil. dolari SUA (11,5%), constituind la situaţia din 31 decembrie circa 1 mlrd. 480,25 mil. dolari SUA. Rezervele valutare ale BNM au atins maximul istoric absolut de 1,8 mlrd. dolari SUA la finele lunii septembrie 2008, însă rezervele au început să scadă după declanşarea crizei mondiale financiar-economice. // 13.04.2010 – InfoMarket

„World Expo 2010”- cel mai grandios eveniment expoziţional al anuluiÎn premieră, întreprinzătorii autohtoni pot participa la expoziţia mondială „World Expo", care anul curent se va desfăşura în China. În perioada 28 aprilie - 5 mai 2010, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei invită businessmenii să efectueze o vizită de afaceri la expoziţia mondială „World Expo 2010", care va avea loc în or. Shanghai, China. Evenimentul va fi inaugurat la 1 mai 2010 şi va dura 184 zile.

„World Expo 2010" este prima expoziţie mondială găzduită de o ţară considerată în curs de dezvoltare, câştigând concursul pentru organizarea acestei manifestări, la care au concurat Mexic, Polonia, Rusia, Coreea de Sud. Oraşul Shanghai, în care îşi va ţine lucrările „World Expo 2010", a demonstrat ritmuri spectaculoase de dezvoltare, confirmând şi actualitatea tematicii alese pentru expoziţie: „Un oraş mai bun, o viaţă mai bună".

Se preconizează ca „World Expo 2010" să fie o expoziţie grandioasă, de rezonanţă globală, sloganul ales de organizatori fiind „Eveniment splendid, de succes şi de neuitat". Expoziţia se va extinde pe o suprafaţă de 5,28 km.p., în centru oraşului Shanghai, pe ambele maluri ale rîului Huangpu. În program sunt incluse aprox 20.000 evenimente în 14 pavilioane cu 35 sectoare, expoziţia găzduind participanţi din peste 240 ţări. Fluxul zilnic de vizitatori al „World Expo 2010" este estimat la 200.000 persoane, care vor avea posibilitatea să viziteze standuri naţionale originale, diverse prin stiluri şi concepţie, standurile companiilor transnaţionale şi ale organizaţiilor internaţionale.

Republica Moldova va participa pentru a doua oară la o expoziţie de asemenea amploare. Sloganul standului ţării noastre la „World Expo -2010" este „Oraşul meu eşte şi oraşul tău". La stand vor fi prezentate cele remarcabile realizări ale RM. Participarea în cadrul unei expoziţii mondiale va oferi Moldovei oportunităţi enorme de stabilire şi consolidare a relaţiilor economice cu ţările participante, contribuind şi la promovarea imaginii Republicii Moldova pe arena internaţională.

Vizita de afaceri la „World Expo 2010" prevede participarea delegaţiei de businessmeni autohtoni la programul adiţional al expoziţiei, la întrevederi bilaterale, precum şi vizitarea monumentelor culturale ale Chinei.

Pavilioanele World Expo 2010, Shanghai :

1. Pavilioanele Americii de Nord şi Sud
2. Pavilionul Africii
3. Pavilionul Europei
4. Pavilionul Oceaniei de Sud-Est
5. Pavilioane tematice
6. Pavilioanele organizaţiilor internaţionale
7. Districtul restaurante / divertisment
8. Holul evenimentelor
9. Centrul expoziţional
10. Pavilionul Chinei
11. Centrul artelor interpretative
12. Pavilionul Ţărilor Asiei
13. Sătucul expoziţional
14. Pavilionul întreprinderilor

Expoziţiile mondiale sunt expresie a inspiraţiei şi gândirii umane. Fiind reprezentantul uneia dintre cele mai vechi civilizaţii pe glob, China favorizează comerţul internaţional, transferul de tehnologii şi promovează pacea pe glob. Pe parcursul a 184 zile participanţii vor face schimb de idei strategice de dezvoltare durabilă a societăţii şi modalităţi de menţinere a unui habitat urban ecologic, vor analiza perspectivele mixului cultural urban, perspectivele prosperităţii economice urbane, inovaţiile şi tehnologia urbană, interacţiunea dintre mediile urbane şi rurale.

Întreprinzătorii interesaţi să participe la vizita de afaceri în Shanghai, în perioada 28 aprilie - 5 mai 2010, sunt rugaţi să expedieze în adresa CCI o scrisoare de intenţie ce va conţine: scopul vizitei, numele şi funcţia specialistului care va pleca în deplasare, data şi locul naşterii, data emiterii şi termenul de valabilitate al paşaportului, perioada de sejur, tipul hotelului şi camerei (SNG/DBL room).

Informaţii suplimentare: Direcţia Târguri şi Expoziţii a CCI a RM, tel/fax: 23-84-10, 21-07-25, e-mail:

Forme alternative de soluţionare a litigiilor comerciale internaţionale  abordate în cadrul unei conferinţe ştiinţifico-practiceLa 15 aprilie 2010, în premieră, la Chişinău, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei (CCI), în parteneriat cu Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCI organizează o conferinţă internaţională ştiinţifico-practică cu genericul „Forme alternative de soluţionare a litigiilor comerciale, probleme şi modalităţi de rezolvare".

La conferinţă vor participa oficiali ai administraţiei publice centrale, arbitri, reprezentanţi ai comunităţii de afaceri, reprezentanţi ai instituţiilor arbitrale din mai multe state membre ale CSI, din România, Polonia, Bulgaria, precum şi expertul juridic rezident al Consiliului Europei în Moldova, Carsten Mahnke.

Conform preşedintelui Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCI, Dumitru Postovan, în cadrul evenimentului vor fi discutate subiecte actuale ce ţin de formele alternative de soluţionare a litigiilor comerciale în diferite state, armonizarea legislaţiei în domeniu, se va face schimb de experienţă. „Agenţii economici din Republica Moldova au parteneri de afaceri în diferite ţări şi, uneori, între aceştia apar litigii comerciale. De obicei, întreprinzătorii, în special cei din statele cu o economie dezvoltată, preferă formele alternative de soluţionare a litigiilor, care oferă mai multe avantaje. Medierea şi arbitrajul le permit părţilor să aleagă timpul, locul, arbitrii, modalităţile de examinare, forma de remediere a litigiului, etc. Astfel, conflictul se soluţionează rapid, profesionist, confidenţial şi mai puţin costisitor."

Potrivit sursei citate, conferinţa va contribui la stabilirea relaţiilor de colaborare dintre Curţile de Arbitraj de pe lângă Camerele de Comerţ şi Industrie, la familiarizarea cu cadrul legislativ în domeniul arbitrajului şi altor metode alternative de soluţionare a litigiilor economice.

Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCI a Moldovei a fost înfiinţată în anul 1994 pentru administrarea arbitrajului comercial, în scopul soluţionării litigiilor de comerţ exterior.

Bd. Ştefan cel Mare 151, mun Chişinău,

Tel: 23-52-88; 24-42-83,

www.chamber.md; e-mail:

În special, plata principalului la credite a constituit 15,4 mil. dolari SUA, plata dobânzilor – 4,9 mil. dolari SUA, au relatat pentru InfoMarket surse din Ministerul Finanţelor. Anterior a fost comunicat că Moldova în 2010 preconizează să direcţioneze spre deservirea datoriei de stat externe administrată de guvern circa 73,2 mil. dolari SUA. În special, plăţile principalului la credite în 2010 sunt prevăzute în volum de 46,8 mil. dolari SUA, dintre care plăţile aferente achitării datoriei directe a guvernului - 46 mil. dolari SUA, datoriei garantate - 0,8 mil. dolari SUA. Cheltuielile aferente deservirii datoriei de stat externe, achitării dobânzilor sunt prevăzute în 2010 în volum de 26,4 mil. dolari SUA, dintre care plăţile aferente achitării datoriei directe - 26,22 mil. dolari SUA, datoriei garantate - 0,18 mil. dolari SUA. 

InfoMarket

«În prezent, în Republica Moldova în domeniul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor activează circa 1500 de companii cu un efectiv de peste 40 mii de angajaţi», a declarat preşedintele Asociaţiei Companiilor private din domeniul IT din Moldova, Veaceslav Cunev, care este şi directorul companiei «Deeplace», la ceremonia de deschidere a primului sumiit TIC. Potrivit lui Cunev, productivitatea muncii în domeniul IT este de opt ori mai mare comparativ cu media pe economie.

Potrivit Ambasadorului Extraordinar şi Plenipotenţiar al SUA în Moldova, Asif Chaudry, prezent la summit, cota tehnologiilor informaţionale a atins deja 10 la sută din Produsul Intern Brut al Moldovei, adică la fel ca sectorul agrar.

Summit-ul TIC -  un pas spre o societate bazată pe cunoştinţeLa rândul său, premierul Vlad Filat s-a plâns pe faptul că zilnic primeşte semnale despre acte de corupţie în rândul organelor de stat, exprimând totodată speranţa că după crearea «Guvernului Electronic» se va reuşi reducerea nivelului de corupţie şi concomitent, sporirea eficacităţii economiei, deoarece în prezent persoanele fizice şi juridice, de exemplu, cheltuie anual până la 300 de milioane de lei şi foarte mult timp pentru obţinerea diferitor documente şi certificate.

«În timpul apropiat în Moldova va sosi un grup de experţi din SUA, Estonia, Singapore, Noua Zeelandă şi Marea Britanie pentru a consulta specialiştii moldoveni în privinţa creării Guvernului Electronic», a menţionat Vlad Filat, precizând că vor fi atrase şi companii locale.

Totodată, Veaceslav Cunev a menţionat că companiile IT din Moldova sunt dispuse să ofere gratuit statului licenţe pentru utilizarea produselor lor, urmând să fie achitate doar serviciile pentru suportul tehnic. Potrivit lui Cunev, companiile din domeniul TIC au elaborat deja nu mai puţin de 20 de servere necesare statului pentru crearea şi funcţionarea normală a «Guvernului Electronic», care pot fi lansate în timp de 6 luni.

«Putem oferi statului aşa produse şi servicii, ca automatizarea sistemului judiciar şi cel fiscal, efectuarea plăţilor electronice, banca electronică a plăţilor sociale. Toate acestea pot fi realizate în cadrul unui parteneriat între stat şi sectorul privat.

Amintim, că preşedintele Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Gheorghe Duca, anul trecut a lansat ideea creării unei societăţi bazată pe cunoştinţe şi respectiv, pe o economie a cunoştinţelor. Adică, în cazul în care Moldova urmează calea actuală de dezvoltare, atunci pentru început trebuie de efectuat industrializarea, de ridicat industria, şi abia apoi de implementat tehnologiile avansate. În cazul trecerii la economia cunoştinţelor etapa de industrializare nu-şi mai are rostul, deoarece statul şi companiile private investesc direct în «materia cenuşie».

Se pare că autorităţile nu au rămas indiferente faţă de propunerea academicianului.
Ministrul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Alexandru Oleinic, a anunţat despre lansarea concursului naţional în domeniul tehnologiilor informaţionale «ITineret — viitorul începe de la tine».
Proiectele vor fi selectate în baza criteriilor ce ţin de originalitate, posibilităţile de realizare, funcţionalitatea pentru Moldova, importanţa problemei care poate fi rezolvată, capacitatea de perfecţionare a sistemelor şi proceselor deja existente.

Cei mai talentaţi 100 de participanţi vor avea ocazia să participe la o şcoală de vară, unde vor avea întrevederi cu experţi în domeniul tehnologiilor informaţionale. Tot acolo vor fi desemnaţi 30 de învingători în 5 categorii, care vor primi premii şi cadouri de preţ.

Directorul general al companiei «Microsoft România», Călin Tatomir, a anunţat că în timpul apropiat corporaţia pe care o conduce va semna cu Guvernul Moldovei un acord în baza căruia elevii şi studenţii vor primi acces gratuit la produsele soft licenţiate ale «Microsoft».

La final au fost făcute totalurile concursului de site-uri Web Top. La concurs în anul curent au participat 222 de candidaţi, care au concurat la 11 categorii: Autorităţi Publice, Artă şi Cultură, Business, Divertisment/Comunități Virtuale, Educaţie şi Ştiinţă, Mass-Media, Sănătate şi Sport, Site-uri personale/bloguri, Societate Civilă, Web Design, Promoting Moldova.

Rezultatele concursului le puteţi găsi pe site-ui www.webtop.md

Duminică, 11 Aprilie 2010 00:00

Turismul în Moldova

La prima vedere, într-o ţară fără munţi şi fără mare cum este Republica Moldova, nu se poate vorbi despre o industrie a turismului, însă aceasta încet, dar totuşi se dezvoltă. Şi asta în pofida drumurilor deplorabile, poziţionarea nu tocmai fericită a ţării peste hotare, starea proastă a obiectelor turistice şi preţurile mari (chiar la nivel european) în structurile de cazare a turiştilor.

Cu toate acestea, în anul 2009 în Moldova erau înregistrate peste 200 de agenţii de turism! De asemenea, în instituţiile de învăţământ superior specialităţile legate de turism sunt la mare căutare.
Turismul în MoldovaŞi totuşi, cât de profitabile sunt agenţiile de turism în Moldova, merită să te lansezi în acest business în condiţiile unei asemenea concurenţe acerbe?

Potrivit datelor statistice oficiale, majoritatea cetăţenilor Moldovei preferă să se odihnească în Turcia, urmată de Bulgaria şi, recpectiv, Ucraina. Pare straniu, deoarece în Ucraina vacanţele sunt mai ieftine, drumul este relativ scurt, iar clima nu se deosebeşte prea mult de cea din Moldova (cu excepţia Crimeei, desigur). Aşa arată datele oficiale, însă nimeni nu socoteşte turiştii care pleacă în Ucraina pe cont propriu, or, numărul acestora este mult mai mare comparativ cu al celor care preferă să se recreeze în Turcia sau Bulgaria.

Dar să revenim la businessul legat de turism. Perioada de vârf pentru o agenţie de turism este, bineînţeles, vara, sau mai precis lunile iulie şi august, când majoritatea pleacă în vacanţă şi concediu.

Adică agenţiile de turism din Chişinău în mediu activează doar două luni pe an. Bineînţeles, că şi în «perioada moartă» (primăvara — toamna) turismul autohton nu dispare cu totul. Cele mai populare sunt excursiile prin Moldova (îndeosebi la elevi), precum şi organizarea diferitor tururi de afaceri (conferinţe de presă etc.), participarea la diferite sărbători şi festivaluri (Ziua Vinului, Hramul Oraşului, Mărţişor). Totuşi, majoritatea firmelor de turism (de obicei acestea sunt agenţii mici cu un stat format din 3-8 colaboratori) activează doar vara.

Aţi decis să deschideţi o agenţie de turism, de la ce începem?

Este foarte important de răspuns corect la această întrebare pentru ca în viitor să vă formaţi o imagine proprie şi să deveniţi competitivi pe piaţă.
Agenţie de turism sau oparator turistic? Operatorul turistic crează şi promovează produsul turistic, adică un complex de servicii.

Crearea produsului turistic include: încheierea contractelor cu hotelurile (bazele de odihnă), rezervarea camerelor, transportul clienţilor de la hotel la aeroport şi viceversa, organizarea hranei, excursiilor etc.
Promovarea produsului turistic include: publicitatea, participarea la expoziţii, iarmaroace, editarea prospectelor, cataloagelor ş.a.m.d.
A fi operator turistic înseamnă o muncă foarte grea.

Această activitate înseamnă în egală măsură investiţii considerabile şi o aşteptare îndelungată a profitului. Totodată, acest business presupune şi un risc esenţial, deoarece trebuie să fii sigur şi să faci tot posibilul pentru ca serviciile să fie întrebate.

De obicei, începătorii nu reuşesc să se afirme în acest domeniu.
Plusul acestui business este profitul înalt, minusurile — investiţiile mari şi riscurile.
Agenţiile de turism se ocupă cu vânzarea pachetelor turistice pe care le procură de la operatorii turistici.

În concluzie, este mai uşor de activat în calitate de agenţie, decât să fii operator turistic. În cadrul unei agenţii de turism nu există asemenea riscuri faţă de hoteluri, restaurante etc., nu e nevoie de investiţii considerabile. Agenţiile pur şi simplu realizează pachetele turistice, obţinînd un comision anumit.

După ce aţi decis dacă veţi activa în calitate de agenţie de turism sau operator turistic urmează să perfectaţi actele necesare şi să găsiţi un oficiu.

Nicio firmă turistică în Moldova nu poate activa fără licenţă, care este unul din cele mai importante documente în domeniul turismului. Licenţa este eliberată de Camera de Licenţiere, în cazul în care toate condiţiile sunt respectate.

Pentru a obţine licenţa este nevoie de:

  • încăperi nelocative (personale sau arendate);
  • respectarea normelor sanitaro-igienice;
  • antiincendiare şi de protecţie a muncii;
  • prestarea serviciilor în condiţiile încheierii contractului turistic, eliberarea vaucerului turistic şi poliţei medicale;
  • completarea registrelor de evidenţă a contractelor turistice între agentul economic şi client.;

De asemenea, colaboratorii agenţiei de turism trebuie să posede limba de stat şi să întrunească un şir de alte condiţii. În prezent, funcţia de director general al unei agenţii de turism poate fi deţinută doar de absolvenţii unei instituţii de învăţământ superior sau de persoane cu o vechime de lucru în domeniul turismului de peste 5 de ani si sa aiba Brevet de tip A

Oficiul joacă un rol important în activitatea agenţiei de turism. Există două condiţii de bază — oficiul trebuie să se afle într-o zonă aglomerată a oraşului şi să aibă căi de acces facile pentru clienţi.
Oficiul trebuie dotat cu tehnica de birou respectivă: fax, telefoane (de dorit cu minimum două linii fixe), calculator conectat la reţeaua Internet, printer, aparat de casă, xerox (de dorit). De asemenea, veţi avea nevoie de mobilă: mese pentru manageri, scaune, fotolii pentru clienţi. De obicei, pe pereţi sunt plasate poliţe cu suvenire din diferite ţări, hărţi (cu locurile de destinaţie). La un loc vizibil trebuie să se afle cartea de plângeri şi propuneri, licenţa, certificatul, brevetele sau certificatele colaboratorilor.

Angajarea personalului. Piaţa din Moldova nu duce lipsă de cadre în domeniul turismului, instituţiile de învăţământ superior anual asigură acest segment din plin. Altceva e când aceşti specialişti visează să se angajeze doar pentru a «călători mai ieftin sau pe gratis». De aceea, fondatorul firmei «Internix-Tur» sugerează să angajaţi manageri experimentaţi, iar pe timp de vară puteţi să angajaţi şi persoane fără experienţă pentru a economisi pe salarii. Însă în cazul în care aţi decis să activaţi anul împrejur, trebuie să angajaţi doar o persoană experimentată, care să poată atrage clienţii.

Merită sau ba? Merită, dacă sunteţi dispus să propuneţi preţuri mici şi un spectru larg de servicii, inclusiv noi tipuri de excursii, noi staţiuni de odihnă în schimbul «coloniilor moldoveneşti» Koblevo şi Zatoka, diverse promoţii şi loterii. Dar pe lângă toate acestea trebuie să cunoaşteţi toate afinităţile acestui business şi să nu vă temeţi să concuraţi cu cele 240 de firme turistice deja existente!

BERD a oferit olinie de credit pentru creditarea întenprindelor mici şi mijlociiCa urmare a crizei financiare şi economice creditarea bancară în Moldova în special pe termen mediu şi lung s-a redus considerabil, cele mai afectate de lipsa mijlocelor de credit fiind întreprinderile mici şi mijlocii, au menţionat surse din cadrul Băncii pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Creditul BERD va permite Băncii Sociale să satisfacă cererea în creştere de credite din partea întreprinderilor mici şi mijlocii din Moldova, să finanţeze investiţiile şi să completeze capitalul circulant al întreprinderilor prin acordarea creditelor pe termen mediu şi lung. În afară de aceasta, va fi acordată asistenţă tehnică pentru îmbunătăţirea sistemului de gestionare a riscurilor la Banca Socială. După cum a notat reprezentantul BERD Francis Malig, linia creditară va da un imbold suplimentar dezvoltării concurenţei în sectorul bancar moldovenesc şi va spori finanţarea întreprinderilor locale. „Proiectul dat va simplifica accesul întreprinderilor mici şi mijlocii la finaţarea atât de dorită, astfel BERD executându-şi obligaţiunile de susţinere a dezvoltării sectorului privat al Moldovei”, a declarat Francis Malig. La rândul său, preşedintele Băncii Sociale Vladimir Suetnov a menţionat că de la începutul colaborării cu BERD în 2005 banca a obţinut linii creditare în volum total de circa 19 mil. euro. „Banca Sociala întotdeauna a susţinut activ businessul privat din Moldova, în special sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii. Noua linie creditară ne va permite să îmbunătăţim accesul la finanţare de lungă durată pentru acest grup important de clienţi ai noştri”, a spus Vladimir Suetnov. De la începutul activităţii sale în Moldova BERD a acordat diferitor sectoare ale economiei ţării circa 350 mil. euro şi a atras investiţii suplimentare în volum de peste 245 mil. euro.

09.04.2010 – InfoMarket.

„Mobiasbanca – Groupe Societe Generale” participă la formarea portofoliului de oferte pentru linia de credit din partea Asociaţiei Internaţionale pentru Dezvoltare (AID), care este membru al Grupului Băncii Mondiale.

După cum transmite INFOTAG, proiectul de credit al AID pentru ameliorarea competitivităţii, finanţat de Banca Mondială, oferă o linie de credit de 14,4 milioane de Drepturi Speciale de Tragere (DST) Guvernului Republicii Moldova pentru susţinerea şi dezvoltarea exportatorilor privaţi.

Potrivit informaţiilor oferite de „Mobiasbanca”, banca este în proces de identificare şi structurare a operaţiunilor pentru finanţarea lor din resursele proiectului.

Banca, de asemenea, şi-a asumat toate riscurile de credit, dispune de procedurile relevante de Proiect şi va îndeplini rolul de intermediar financiar în cadrul valorificării Finanţării Adiţionale

„Pentru a participa la acest proiect, banca a trecut printr-un proces strict de evaluare, criteriile de eligibilitate fiind: menţinerea politicilor bine definite şi procedurilor scrise pentru managementul tuturor tipurilor de riscuri financiare, deţinerea capitalului adecvat conform cerinţelor regulamentelor prudenţiale, lichiditatea adecvată, deţinerea unei profitabilităţi pozitive şi a unei calităţi adecvate a portofoliului de credite, reputaţia bună la organele de supraveghere”, menţionează sursele de la bancă.

După cum a informat anterior INFOTAG, obiectivul liniei de credit este finanţarea activităţilor agenţilor economici privaţi din toate sectoarele economiei naţionale, orientate spre export.

Suma maximă a unui împrumut acordat unui beneficiar este de pînă la 1 mil. euro. Împrumuturile destinate finanţării investiţiilor sub-proiectelor nu vor depăşi echivalentul sumei de 800 mii euro, cu scadenţa de pînă la 8 ani.

Infotag

Republica Moldova va beneficia de 1,9 mlrd. euro ($2,6 mlrd.) în perioada 2011-2013, potrivit Programul de asistenţă pentru Moldova, semnat miercuri la Bruxelles de către prim-ministrul R.Moldova, Vladimir Filat şi Stefan Fule, Comisar UE pentru Extindere şi Politica de Vecinătate.

După cum transmite INFOTAG cu referire la serviciul de presă al Guvernului, Programul de asistenţă a fost semnat ca urmare a lucrărilor Şedinţei Grupului Consultativ - Forumul „Parteneriat pentru Moldova”, co-prezidată şi găzduită de Comisia Europeană şi Banca Mondială şi la care au participat 32 de instituţii bilaterale şi 10 organizaţii multilaterale de dezvoltare.

Reprezentanţii Guvernului au informat comunitatea internaţională despre progresele înregistrate pînă în prezent în vederea promovării reformelor politice, economice şi sociale. Guvernul şi-a reafirmat poziţia precum că integrarea europeană reprezintă prioritatea sa de bază, iar cea mai eficientă cale pentru modernizarea politică, economică şi socială a ţării este implementarea reformelor care ar conduce ţara pe calea integrării europene.

Premierul Vladimir Filat a menţionat că discuţiile purtate la Bruxelles au demonstrat încă o dată cît de mult ne putem baza pe sprijinul partenerilor în demersul de a relansa Moldova.

„Sînt convins ca toţi colegii mei pleacă de aici cu mult optimism în ceea ce priveşte viitorul ţării noastre. Ne întoarcem acasă şi cu o mai mare responsabilitate, vrem să vă demonstrăm prin fapte ca avem o guvernare eficientă, transparentă, orientată spre nevoile oamenilor”, a menţionat premierul.

El s-a arătat convins de faptul că, în cel mai scurt timp partenerii de dezvoltare vor fi mîndri ca s-au alăturat R.Moldova în procesul ei de reformare, de modernizare, iar cetăţenii noştri vor fi mîndri că ţara lor nu mai este izolată pe scena internaţională.

Stefan Fule a menţionat că UE susţine programul Guvernului “Relansăm Moldova”.

„Pentru Uniunea Europeană, Moldova este mai mult decît un vecin. Moldova este un partener apropiat cu care noi colaborăm pentru ca această regiune din vecinătatea UE să fie mai stabilă şi mai prosperă. Stabilitatea la frontiera UE, de asemenea, ar aduce stabilitate şi pentru UE”, a spus Comisarul.

Martin Raiser, director regional al Băncii Mondiale pentru Ucraina, Belarus şi Moldova, a menţionat că autorităţile R.Molodva au demonstrat prin acţiuni decisive că s-au angajat ferm pe calea liberalizării economiei, combaterii corupţiei, reformării sectorului judiciar şi asigurării unei guvernări bune în sectorul public.

„Această viziune ambiţioasă merită sprijinul internaţional”, a declarat Raiser.

Infotag

În practica businessului din Moldova contractul de distribuire demult a ocupat poziţii temeinice. Interesul faţă de asemenea contracte este lesne de înţeles. Un astfel de contract îi permite distribuitorului să răspândească şi ce este mai important, să promoveze marfa în regiunile îndepărtate de locul aflării. Pe de altă parte, acest contract oferă distribuitorului un şir de garanţii şi avantaje care lipsesc în condiţiile reglementării unor relaţii asemănătoare prin alte metode. Încheierea contractului de vânzare-cumpărare (în afara relaţiilor de distribuire) nu garantează distribuitorului situaţia care i-ar permite să investească surse în promovarea mărfii fără riscul de a cheltui bani pentru dezvoltarea concurenţilor. Contractul de agent nu-i oferă acel grad de independenţă pe care îl are proprietarul.

Situaţia priveligiată a distribuitorului pe teritoriul stabilit prin contract este asigurată nu doar de limitarea drepturilor părţilor şi stabilirea responsabilităţii pentru neîndeplinirea angajamentelor asumate. Limitarea drepturilor furnizorului constă în aceea, că el nu are dreptul să încheie contracte care presupun difuzarea mărfii respective pe teritoriul distribuitorului.

De cele mai multe ori limitarea drepturilor distribuitorului constă în: interdicţia de a comercializa marfa respectivă pe un alt teritoriu, interdicţia de a încheia contracte asemănătoare cu alţi furnizori pentru difuzarea mărfurilor concurente pe teritoriul stabilit.

Deseori clienţii noştri ne pun următoarele întrebări:

«Compania noastră este reprezentantul oficial al câtorva mărci comerciale pe teritoriul Republicii Moldova. În ultimul timp am sesizat că unele companii aduc aceeaşi marfă prin metode ilegale, iar altele legal prin vama statelor vecine. În acest caz:

1. Poate oare statutul de reprezentanţă exclusivă fi considerat drept proprietate intelectuală?
2. Pot fi apărate drepturile distribuitorilor la vamă astfel, încât să fie limitată întroducerea mărfurilor similare?»

Pentru a răspunde la prima întrebare trebuie de analizat contractele cu companiile pe care le reprezentaţi pentru a înţelege care sunt drepturile cu care partenerii străini au împuternicit compania Dvs. Cât priveşte a doua întrebare, trebuie de menţionat că legislaţia în vigoare a Republicii Moldova permite de întreprins unele măsuri pentru a limita importul neautorizat.

În încheiere aş vrea să menţionez, că în cazul în care compania Dvs. este distribuitor oficial de mărfuri sau servicii, aveţi posibilitatea de a vă apăra drepturile şi a vă proteja de concurenţii neoneşti.

Cu respect, Ruslan Uskov,

Partenerul Companiei «Brodsky Uskov Looper Reed & Partners»

Tel.: 23 23 24
Web: www.bulr.com
E-mail: