Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 94

Vineri, 20 Noiembrie 2009 00:00

Reorganizarea Persoanelor Juridice

Ce documente se prezintă şi care sunt etapele de reorganizare a societăţii?

 

Reorganizarea Persoanelor JuridiceCe documente se prezintă şi care sunt etapele de reorganizare a societăţii?

Persoana juridică se reorganizează prin fuziune (contopire şi absorbţie), dezmembrare (divizare şi separare) sau transformare.

Reorganizarea prin contopire se realizează în cazul în care două sau mai multe persoane juridice, care îşi încetează existenţa se unesc pentru a constitui o persoană juridică nouă.

Reorganizarea prin absorbţie se realizează în cazul în care o persoană juridică existentă înglobează una sau mai multe persoane juridice care îşi încetează existenţa.

Reorganizarea prin divizare se realizează prin împărţirea întregului patrimoniu al unei persoane juridice care îşi încetează activitatea între două sau mai multe persoane juridice existente sau care iau astfel fiinţă.

Reorganizarea prin separare se realizează în cazul în care o parte din patrimoniul persoanei juridice se desprinde şi se transmite către una sau mai multe persoane juridice existente sau care iau astfel fiinţă.

Transformarea formei juridice a unei persoane juridice implică modificarea actului de constituire în condiţiile legii, fără a avea ca efect dizolvarea, lichidarea şi radierea acesteia.

Înregistrarea începerii procedurii de reorganizare

Persoana juridică supusă reorganizării este obligată să înştiinţeze în scris organul înregistrării de stat despre reorganizare în termen de 30 de zile de la data adoptării hotărîrii respective. Înştiinţarea implică consemnarea în Registrul de stat al persoanelor juridice şi Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali a începerii procedurii de reorganizare.

Pentru consemnarea în Registrul de stat a începerii procedurii de reorganizare, la organul înregistrării de stat se prezintă hotărîrea de reorganizare, adoptată de organul competent al persoanei juridice sau de instanţa de judecată. Înregistrarea începerii procedurii reorganizării se face la oficiul teritorial al Camerei care a efectuat înregistrarea de stat a întreprinderii reorganizate.

Registratorul adoptă decizia cu privire la înregistrarea începerii procedurii de reorganizare a persoanei juridice şi înscrie în Registrul de stat menţiunea "în reorganizare".

Concomitent cu eliberarea deciziei privind începerea procedurii de reorganizare, solicitantului se eliberează extras din Registrul de stat pentru publicarea avizelor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi originalul certificatului de înregistrare cu menţiunea „în proces de reorganizare”.

Înregistrarea reorganizării:

După expirarea a 3 luni de la ultima publicare a avizului privind reorganizarea, organul competent al persoanei juridice supuse reorganizării sau create în urma reorganizării depune la organul înregistrării de stat următoarele documente:

1. cererea de înregistrare a reorganizării, conform modelului aprobat de organul înregistrării de stat;
2. proiectul contractului de fuziune sau proiectul dezmembrării, după caz;
3. hotărîrea de reorganizare, adoptată de organul competent al fiecărei persoane juridice participante la reorganizare;
4. actele de constituire ale persoanei juridice participante la reorganizare;
5. actele de constituire ale persoanei juridice nou-create;
6. documentul ce confirmă acceptarea de către creditori a garanţiilor oferite sau ce confirmă plata datoriilor, după caz;
7. autorizaţia de fuziune, după caz;
8. actul de transmitere sau bilanţul de repartiţie, după caz;
9. copia avizelor de reorganizare a persoanei juridice, publicate conform prevederilor art.72 din Codul civil;
10. documentul ce confirmă achitarea taxei de înregistrare.

Pînă la depunerea documentelor pentru înregistrarea reorganizării, persoana juridică care, ca urmare a reorganizării, îşi încetează existenţa este obligată, pe propria răspundere, sub sancţiunea plăţii de daune-interese, să închidă contul (conturile) bancare şi să nimicească ştampila, după caz.

Înregistrarea persoanelor juridice supuse reorganizării prin fuziune (contopire şi absorbţie), dezmembrare (divizare şi separare) sau transformare se efectuează în modul şi în condiţiile prevăzute la art.11 al Legii 220/2007.

Reorganizarea persoanelor juridice prin contopire se consideră încheiată din momentul înregistrării de stat a persoanei juridice create ca urmare a contopirii. Actele de constituire ale persoanei juridice create ca urmare a contopirii vor conţine dispoziţii cu privire la preluarea tuturor drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale ale persoanelor juridice reorganizate prin contopire.

Persoanei juridice create ca urmare a contopirii i se atribuie un nou număr de identificare de stat. Persoanele juridice participante la contopire îşi încetează existenţa şi se radiază din Registrul de stat.
În cazul reorganizării persoanelor juridice prin absorbţie, persoana juridică absorbantă operează în actele de constituire modificări privind preluarea tuturor drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale ale persoanei juridice absorbite.

Persoana juridică absorbantă îşi păstrează numărul său de identificare de stat. Persoana juridică absorbită îşi încetează existenţa şi se radiază din Registrul de stat.

Reorganizarea persoanei juridice prin divizare se consideră încheiată din momentul înregistrării de stat a persoanelor juridice create ca urmare a divizării. Actele de constituire ale persoanelor juridice create ca urmare a divizării vor conţine dispoziţii cu privire la preluarea, în baza bilanţului de repartiţie, a părţii respective din drepturile şi obligaţiile patrimoniale ale persoanei juridice divizate.

Persoanelor juridice create ca urmare a divizării li se atribuie noi numere de identificare de stat. Persoana juridică reorganizată prin divizare îşi încetează existenţa şi se radiază din Registrul de stat.

În cazul reorganizării persoanei juridice prin separare, aceasta operează în actele de constituire modificări privind transmiterea, în baza bilanţului de repartiţie, a părţii respective din drepturile şi obligaţiile sale patrimoniale către persoanele juridice existente sau create ca urmare a divizării.

Actele de constituire ale persoanelor juridice existente sau create ca urmare a separării vor conţine dispoziţii cu privire la preluarea, în baza bilanţului de repartiţie, a părţii respective din drepturile şi obligaţiile patrimoniale ale persoanei juridice reorganizate prin separare.

Persoana juridică reorganizată prin separare îşi păstrează numărul său de identificare de stat. Persoanei juridice create ca urmare a separării i se atribuie un nou număr de identificare de stat.

Reorganizarea persoanei juridice prin transformare se consideră încheiată din momentul înregistrării de stat a persoanei juridice create ca urmare a transformării. Actele de constituire ale persoanei juridice create ca urmare a transformării vor conţine dispoziţii cu privire la preluarea, în baza actului de transmitere, a tuturor drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale ale persoanei juridice reorganizate prin transformare.
Persoana juridică reorganizată prin transformare îşi păstrează numărul de identificare de stat.

Înregistrarea reorganizării ce duce la radierea din Registrul de stat a persoanei juridice reorganizate se efectuează numai după înregistrarea modificărilor privind excluderea acesteia din componenţa asociaţilor (acţionarilor) altei persoane juridice şi radierea filialelor şi reprezentanţelor acesteia.

Înregistrarea reorganizării persoanei juridice se efectuează de către oficiul organului înregistrării de stat la care este înregistrată persoana juridică supusă reorganizării.

Sursă:Camera Înregistrării de Stat

Vineri, 20 Noiembrie 2009 00:00

Suspendarea Activităţii Persoanei Juridice

Persoana juridică la decizia fondatorului, poate să îşi suspende temporar activitatea, pe o perioadă care să nu depăşească 3 ani, în cazul în care nu are datorii faţă de bugetul public naţional, precum şi faţă de alţi creditori.

 

Decizia fondatorului privind suspendarea activităţii persoanei juridice, cu indicarea termenului suspendării, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Fondatorul este obligat, cu o lună înainte de publicarea avizului, să informeze în scris despre aceasta creditorii întreprinderii, care în termen de 2 luni de la publicarea avizului respectiv sunt în drept să înainteze persoanei juridice şi oficiului teritorial al Camerei creanţele sale.

Înregistrarea suspendării activităţii se va efectua cu condiţia:

1. prezentării de către fondator a certificatelor de la instituţiile financiare privind închiderea convenţională a conturilor;
2. predării ştampilelor spre păstrare oficiului teritorial al Camerei Înregistrării de Stat;
3. expirării termenului de înaintare a creanţelor de către creditori.

Pentru înregistrarea suspendării(reluării) activităţii la oficiul teritorial al Camerei se prezintă următoarele acte:

1. cererea de înregistrare a suspendării sau reluării activităţii, conform modelului aprobat de organul înregistrării de stat;
2. hotărîrea organului competent al persoanei juridice privind suspendarea sau reluarea activităţii;
3. actele de constituire;
4. copia avizului de suspendare sau reluare a activităţii persoanei juridice, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;
5. certificatul, eliberat de inspectoratul fiscal teritorial, prin care se confirmă lipsa datoriilor faţă de bugetul public naţional la situaţia din data adoptării deciziei de suspendare a activităţii.

Sursă:Camera Înregistrării de Stat

După o iarnă destul de complicată, întreaga Moldova a început să caute soluţii în domeniul eficienţei energetice – şi cetăţenii, şi întreprinzătorii, şi Guvernul.

Luni, 30 Noiembrie 2009 00:00

Magazinul de Vizavi

Familia Rusu crede ca in fiecare localitate rurala este nevoie de cate un magazin de materiale de constructii, astfel satele Moldovei nu ar arata atat de jalnic!

 

Magazinul de VizaviFamilia Rusu, cand au inceput reparatia casei din comuna Truseni, mun.Chisinau, acum 5 ani, a cheltuit mai mult de jumatate din pretul materialelor de constructie necesare pentru transportarea lor din Chisinau. “Ideea de a deschide un magazin de materiale de constructii ni se paruse si mai ingenioasa, cand am constatat ca satul nostru, de rand cu cele vecine, se reconstruieste si extinde, iar magazine de acest gen nu exista decat la Straseni si Chisinau”, — spune Ludmila Rusu, proprietara “Servirus-Com” SRL.

Actele necesare pentru a deschide un magazine in sat.

Ca sa deschida un magazin in sat, cuplu Rusu a studiat cateva lucruri importante: cerintele potentialilor cumparatorilor, (in particular) si tendintele dezvoltarii comertului cu amanuntul in localitatile rurale (in general). “Pentru desfasurarea activitatii comerciale, mai intai trebuie sa inregistrati intrprinderea la Camera Inregistrarii de Stat, care elibereaza mai multe acte: Certificat de inregistrare, Extras din Registru de Stat, Actul de constituire al societatii comerciale, Decizia privind inregistrarea intreprinderii. Avand aceste acte, intreprinderea urmeaza a fi inregistrata in alte instante: Inspectoratul Fiscal, Casa Nationala de Asigurari Sociale, Departamentul Statistica.

In baza acestor documente se incheie Contractul de arenda a incaperii pentru magazin. La aceasta etapa se procura aparatul de casa si se inregistreaza la Inspectoratul Fiscal. Centrul de Medicina Preventiva, dupa efectuarea controalelor de rigoare, va elibereaza Autorizatia Sanitara de functionare in spatiul inchiriat. Iar Primaria elibereaza Autorizatia pentru amplasarea si functionarea unitatilor comerciale si de prestare a serviciilor sociale pe teritoriul comunei”, — enumera Ludmila lista de documente necesare in ordinea obtinerii lor.

Cine isi doreste concurenti?

Primul magazin l-au deschis in primavara anului 2005, al doilea, acum un an. Cu timpul, aria de clienti se extindea pana in satele vecine, la fel si gama de produse solicitate. In 4 ani de activitate familia Rusu a inteles ca oamenii de la sate au nevoie mai mult de ardezie, ciment, nisip, amestecuri, tigla, parchet laminat, linoleum, plinta, placi termoizolatoare, nu doar de vopsele, glazuri, dizolvanti, perii, piese pentru sisteme de canalizare si apeduct care le propunea pana acum. Pentru a mari gama de produse si stocurile, intentioneaza sa deschida un depozit en-gross de 300 m2, daca “le permite si criza”. Concurenti nu au in zona, iar pe ei deja ii cunosc si in satele vecine.

Cerintele de piata le impun sa-si extinda reteaua de magazine, altfel o face altcineva in locul lor. Concurenti, fireste, nu isi doresc. “Magazinele nu le vom inchide. Intretinerea lor ne costa ieftin. Pentru arenda celui din centru, care deserveste locuitorii satului, platim1000 de lei, iar pentru folosirea spatiului de la periferie avem incheiat contract de comodat. Deoarece sunt amplasate la locuri accesibile, vom realiza in contunuare marfuri de uz casnic – becuri, baterii, stergare, lavete, cescute, caldari, vesela, suveniruri, aparate electrocasnice, tot felul de maruntisuri pentru casa si gospodarie. Avem profit si din asemenea maruntisuri”, — continua proprietare.

Magazinul de VizaviSa le calculam profitul!

Incasarile lunare constituie cca 50 – 60 de mii de lei. Cheltuielile, inafara de arenda, se sumeaza la: 700 – 800 de lei pentru energia electrica, pana in 200 pentru telefon, salariile a doua vanzatoare cate 950 de lei fiecareea. Ludmila continua: - “Incalzire centralizata, frigidere, paza nu avem. Iarna incalzim sobele cu lemne, este si mai ieftin. Ei, si cheltuielile ce tin de transportatrea produselor si piese de schimb, cand e cazul – aproximativ 1000 de lei. Lunar si trimestrial achitam impozite si taxe la stat. Spre exemplu, din salarii calculam contributiile de asigurari sociale de stat obligatorii — 23%, primele de asigurare obligatorie de asistenta medicala (achitate de patron in marime 3,5%). Trimestrial platim taxa pentru amenajarea teritoriului (10 lei de persoana angajata). Alta taxa prevazuta pentru unitatile comerciale — cate 300 - 400 lei (in dependenta de suprafata incaperii inchiriate). Cam atat”, — incheie proprietara calculele.

Atentie la alte aspecte ce tin de activitate.

A gasi localuri libere si potrivite pentru asemenea activitati la loc bun in sat nu a fost greu, din cate ne dam seama.. In afacere cererea de piata te determina cum si unde poti gasi oferta.
“Bugetul initial a fost minim — doar pentru cateva tipuri de produse. Din start lucram cu agentii economici care ofera la realizare produsele in baza de contract. Achitarea o efectuam pe parcursul realizarii. Furnizorii en-grosisti ofera clientilor si utilaj in folosinta gratis — rafturi, vitrine, dulapuri”, — ne informeaza Ludmila despre un detaliu la fel de important.

“Pentru depozitarea stocurile mai mari de marfa avem un depozit, dar e aproape gol mereu, nici nu este pazit. Produsele le aducem in cantitati minime, deja stim ce se vinde intr-o saptamana sau in sezonul respectiv. Pana in sat unele produse ni le livreaza furnizorii, altele le aducem cu transportul propriu. Pentru asta am cumparat un mini-bus la mana a doua de 40 de mii de lei. La noul magazin vom avea nevoie de 1 – 2 camioane”, — a fost alta informatie de la Ludmila Rusu, la fel de utila.

Datorii catre furnizori nu au avut niciodata. 80% din incasarile de vanzari le investesc in marfa, restul este profitul lor. “20 % ar insemna cca 10 mii de lei profit lunar. Destul de convenabil, daca luam in calcul ca cheltuielile sunt minime. Uneori oferim localnicilor produse pe datorie, cum se practica in sate. Dam pensionarilor si persoanelor care achita in termen, deja ii cunoastem. Nu dam mult, pana in 300 de lei”, — isi incheie Ludmila pe aceeasi nota optimista “povestea afacerii de familie” dintr-un sat din Moldova.

Asociaţia Naţională a Tinerilor Manageri din Moldova (ANTiM) în colaborare cu «Junior Chamber International» a organizat a opta ediţie a concursului planurilor de afaceri printre tineret. Fondul de premiere al concursului a constituit 81 de mii de euro

Luni, 12 Octombrie 2009 00:00

Outsourcing în Publicitate şi Marketing

Am susținut un interview cu D-na Smerdovaia Natalia, directorul companiei "Sairos Design" SRL, având ca subiectele principale, rolul modern al reclamei și al marketing-ului, și originea outsourcing-ului pentru aceste domenii.

Acţiunile Guvernului din ultimii ani au reuşit să scoată Republica Moldova din categoria ţărilor cu un nivel mic de venit pe cap de locuitor, fapt care va permite ţării noastre să negocieze programe de finanţare şi cu alţi parteneri, în afară de Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială, a declarat pentru interviu pentru agenţia OMEGA, Prim-vicepremierul în exerciţiu, Igor Dodon.

 

Dodon a accentuat că trecerea la o nouă categorie permite Republicii Moldova să beneficieze de noi programe financiare pe bază comercială. "În acest an, datorită faptului că pe cap de locuitor au revenit peste 1600 USD din PIB, am trecut din această categorie, fapt care permite să purtăm negocieri atât cu FMI, cât şi cu parteneri bilaterali, cum ar fi Rusia sau China", a spus Dodon.

În context, oficialul a menţionat că negocierile cu Federaţia Rusă cu privire la acordarea unui credit în valoare de 500 mln USD, au ieşit în fază finală. Cât priveşte creditul de un miliard de dolari americani promis de China, "aici părţile sunt doar la nivel de Protocol de intenţii". "Am făcut tot posibilul ca noul Guvern să poată ieşi mai uşor din situaţia dificilă creată de recesiunea mondială financiară", a conchis Dodon.

Federaţia Rusă a anunţat că va credita Republica Moldova cu 500 mln USD, după întrevederea dintre Preşedintele Moldovei, Vladimir Voronin, şi Prim-ministrul rus, Vladimir Putin, din 22 iunie curent. Mai târziu Vladimir Voronin a anunţat că acest credit va fi utilizat, în exclusivitate, pentru construcţia drumurilor. La 23 iulie curent, Republica Moldova şi compania de stat chineză COVEC au semnat un Memorandum de intenţie privind acordarea unui credit de un miliard de dolari americani ţării noastre, pentru proiecte de infrastructură şi producere. Acordul de creditare urmează să fie negociat, potrivit memorandului în cel mult patru luni, iar prima tranşă a creditului urmează să fie contractată de Moldova până la începutul anului viitor.

Sursă:OMEGA

Banca Naţională a Moldovei anunţă despre o nouă diminuare a ratei de bază aplicate la principalele operaţiuni de politică monetară a BMN.

Astfel, rata de bază a fost diminuată cu 1.0 punct procentual, până la 7.0 la sută anual.

 

Viceguvernatorul BNM, Victor Cibotaru a declarat pentru agenţia OMEGA că pe lângă rata de bază a fost micşorată şi rata la creditele overnight şi la creditele pe termen lung, cu câte 1.0 punct procentual până la 9.5 şi respectiv 7.0 la sută anual.

Sursa citată a accentuat că Banca Centrală a mai decis micşorarea normei rezervelor obligatorii în lei moldoveneşti cu 4.0 puncte procentuale şi în valute liber convertibile cu 2.0 puncte procentuale, stabilind-o respectiv în mărime de 10.0 la sută şi 12.0 la sută din baza calcul.

"Liberalizarea continuă a politici monetare promovate de Banca Naţională a Moldovei se datorează menţinerii trendului descendent al inflaţiei. Astfel, de la începutul anului a fost înregistrată o deflaţie de 2.4 la sută, iar pentru ultimele 12 luni deflaţia constituie 0.5 la sută", se arată într-un comunicat de presă al BNM.

Hotărârile nominalizate ale Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale vor avea drept consecinţă majorarea lichidităţilor băncilor comerciale cu circa 480 mln lei, 11.4 mln dolari SUA şi 12.6 mln euro. Astfel, lichiditatea excesivă în sistemul bancar se va ridica până la circa 2 miliarde lei, fapt care, de rând cu micşorarea ratei de bază va influenţa diminuarea în continuare a ratelor dobânzilor în piaţă şi lărgirea posibilităţilor de creditare a sectorului real al economiei.

Sursă:OMEGA

Expoziţia universală „CONSUM EXPO", organizată de filiala Bălţi a Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, a ajuns la cea de-a XV ediţie. Anul curent, târgul se va desfăşura în perioada 02 - 04 octombrie 2009, în incinta Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri" din mun. Bălţi.

La expoziţia universală cu vânzare „CONSUM EXPO - 2009" sunt invitaţi să participe agenţi economici din Moldova şi de peste hotare, care intenţionează să-şi extindă piaţa de desfacere, precum şi vizitatorii ce doresc să se informeze şi să achiziţioneze mărfuri direct de la producător.

Scopul tradiţionalului târg de toamnă „CONSUM EXPO" este de a susţine şi promova întreprinderile din regiunea Bălţi, precum şi din întreaga ţară. Expoziţia urmăreşte dezvoltarea cooperării antreprenorilor din diverse domenii ale economiei naţionale, identificarea unor noi aspecte de colaborare.

Tematica expoziţiei „CONSUM EXPO - 2009" include: mărfuri de larg consum şi de uz casnic, încălţăminte, îmbrăcăminte, articole de galanterie şi marochinărie, parfumerie, veselă, mărfuri din industria chimică. La „CONSUM EXPO" pot fi expuse aparate electrotehnice, tehnică audio şi video, mobilă pentru casă şi oficiu, covoare, artizanat, tehnologii, utilaje, materiale din diverse ramuri ale industriei. Vizitatorilor le vor fi propuse produse alimentare, băuturi răcoritoare şi alcoolice. La expoziţie sunt invitate să participle diverse structuri comerciale, organizaţii nonguvernamentale, programe internaţionale şi proiecte de susţinere a businessului mic şi mijlociu. De asemenea, sunt aşteptaţi prestatorii de servicii bancare, juridice, audit, consulting, asigurări, transport, deservire, poligrafie, publicitate, etc.

Programul de afaceri al târgului „CONSUM EXPO" prevede prezentări de întreprinderi şi produse noi, seminare, mese rotunde, întâlniri bilaterale, în vederea stabilirii noilor relaţii de colaborare.

La ediţia 2008 au expus 40 de agenţi economici din Bălţi, Chişinău, Comrat, Glodeni şi Orhei, oamenii de afaceri semnând 15 contracte de colaborare.

Antreprenorii interesaţi de a participa la expoziţia universală de toamnă „CONSUM EXPO -2009", pot obţine informaţii suplimentare la tel./fax: (231) 2-92-27, 2-91-54, 2-70-35;
e-mail: , .
Serviciul de presă al CCI

Dupa cum am informat deja, la 23 iulie 2009 Serviciul Fiscal de Stat, în comun cu Î.S.”Fiscservinform”, au lansat site-ul nou www.servicii.fisc.md.Prin intermediul acestei pagini sunt prestate serviciile electronice fiscale „Declaratie electronica” si „Declaratie rapida” în scopul oferirii de noi modalitati de interactiune între contribuabili si Serviciul Fiscal de Stat referitor la raportarea fiscala.

În prezent, de aceste servicii beneficiaza cca 50 de agenti economici, printre care sînt: BC Eximbank SA, BC Victoriabank SA, SC ProCredit Bank SA, BC Banca de Economii SA, IM Moldcell SA, ICS Lukoil Moldova SRL, Orhei Vit SA, Agrovin Bulboaca SA, Vinaria Bardar SA, Floarea Soarelui SA, Solemio SRL, ICS Consumol International SRL, Lider Farm SRL, Electrostrat SRL, Intergrit Sistem SRL, IM Aprotehpro SRL, precum si altii. Numarul abonatilor este permanent în crestere. Acest fapt demonstreaza ca noile modalitati de prezentare a declaratiilor fiscale implementate se dovedesc a fi pentru contribuabili metode simple si comode privind utilizarea lor, având si un grad avansat de securitate a informatiei.

Sursă: FISC.MD