Aroma intensă și deosebit de plăcută de cais fac ca acesta să fie unul din cele mai apreciate fructe de masă, constituind totodată și o materie primă valoroasă pentru industria alimentară. Din ele se prepară gem, compot, marmeladă, dulceață, suc, sirop, nectar, caisată, ele au numeroase utilizari în cofetarie (inghetate, sufleu, serbet, prajituri, creme, etc.). În acest articol vom încerca să analizăm o parte din produsele autohtone fabricate pe bază de cais sau care au în componența lor aroma sau gustul acestor fructe.Domeniul prelucrării fructelor și legumelor
Gemurile, magiunurile și dulcețurile fabricate din caise sunt destul de răspândite în țara noastră. Pe lângă numeroasele rețete de casă, companiile producătoare oferă și ele un mare asortiment de producție de acest gen. În acest context am putea gemul de caise fabricat de SA Orhei-Vit sub brandul Vita, precum și cele fabricate de SA Alfa Nistru sau Fabrica de Conserve din Călărași.
La categoria compoturi și sucuri avem o varietate mai mare de produse. Aici am putea specifica compotul de caise de la Natur Bravo, fabricat sub brandul Delicios. Din categoria sucurilor SA Orhei-Vit propune: nectarul din mere și caise “Naturalis”, sucul de morcov, caise și mere “Vita Premium” și acelați produs cu dovleac în loc de morcov. SA Alfa Nistru produce de asemenea compot de caise, precum și nectar de mere și caise “Premium”. Tot aici am putea specifica și un produs mai deosebit - e vorba de Topping-ul (siropul) de Caise produs de compania Triodor din raionul Telenești.
Din domeniul fructelor procesate am putea numi caisele uscate, produse și comercializate sub brandul “Balance” de compania Neutron Plus, preum și caisele (jumătăţi) rapid congelate de la SA Alfa Nistru.

Dulciuri și cofetărie
Pe piața autohtonă de dulciuri există o multitudine de bomboane, ciocolate, copturi și alte produse de desert care utilizează arome sau adaosuri cu gust de cais. Astfel, cel mai mare producător de dulciuri din țară, SA Bucuria oferă consumatorilor produse pe bază de cais cum ar fi Gloria Caprice și Gloria-Frutellia (cu cremă de caise), bomboanele Inspirație, Vara, caramela Fruticela, precum și setul de bomboane din prune şi caise uscate cu umplutură de migdale întregi, acoperite cu glazură clasică de ciocolată (6 bucăți în cutie de carton). Compania Rifero propune consumatorilor faimoasele caise în ciocolată, un produs foarte apreciat nu doar la noi, dar și peste hotarele țării.
Cel mai mare producător de patiserie din Moldova, SA “Franzeluța” oferă și el o varietate de produse pe bază de cais cum ar fi fursecurile ”Farmec” cu umplutura cu aroma de caise, checul “Delicat” de formă ovală cu adaos de caise deshidratate în aluat şi pe suprafaţă, foitajul cu caise si morcov, tort ”Cu Caise” și multe altele. Am remarca și biscuiții Savoarea Nucilor de la Dulcinella ce au ca ingrediente de bază magiun de caise și miez de nucă și tot aici vom numi și brânzica Big Lapik Caise fabricată de compania Lapmol.

Băuturi Alcoolice
Și aici avem o varietate de produse interesante, fabricate în Moldova, din care am putea evidenția Rachiul special de caise Nimorinka, produs din distilat de caise după metoda tradițională. Fără adaosuri și aromatizatori. Pentru obținerea unei sticle de 0.5 l s-au utilizat 6 kg de caise. Un al produs este rachiul de caise de clasă premium, Crideni Silver DE CAISE de la compania Mold Nord, produs printr-o dublă distilare a fructelor fermentate. De asemenea am putea numi Lichiorul de desert fabricat sub brandul Perfect (produs după o rețetă elaborată de specialiștii fabricii; are un gust ușor, plăcut și fin de vișină proaspătă) sau lichiorul Tornado fabricat de compania Maurt.




Mica întreprindere autohtonă „Viotop” are un domeniu inedit de activitate, producând gheață alimentară sub brandul „Icetop”. Compania nu doar a reușit să se impună pe piața din Moldova, dar și să își mărească treptat volumele de producție. Consumatorul începe să se obișnuiască cu gheața ca produs comercial, la fel cum mai demult s-a obișnuit cu apa îmbuteliată.
Un generator de gheață există în orice bar, restaurant sau supermarket serios, cu toate că această tehnologie este destul de costisitoare. Dar de regulă acestea sunt portabile și cu o putere scăzută, iar în sezonul de vară nu fac față volumului de nevoi și, în acest context, în ajutorul lor vin produsele „Icetop”. Deocamdată, pe piață nu există alți producători serioși de gheață alimentară și nu vor apărea nici în viitorul apropiat. „Atunci când în anul 2009 am început comercializarea gheței alimentare, mulți nu înțelegeau cum ar fi să procuri gheață obișnuită, - spune Andrei Topal. - Și până în prezent nu o percep ca produs. Din această cauză, o perioadă îndelungată de timp, producția noastră a adus doar pierderi. Chiar și acum profitul nu este prea mare. Ne salvează cererea crescută în perioada verii. Pentru a face față fluxului mare de comenzi de vară, am crescut numărul de angajați până la 15 persoane. În perioada rece a anului lucrează 6-8 angajați”.
Recent în Moldova a fost lansată producția săpunului, care servește nu doar pentru curățarea corpului, dar și a sufletului. Cel puțin asta afirmă însăși producătorii acestuia, o familie tânără, constituită din adepții unui mod sănătos de viață. 
Plaje cu prea mult nisip şi prezenţa peştilor în mare se numără printre cele mai absurde şi bizare plângeri ale turiştilor britanici din concediile petrecute de aceştia în străinătate.
Unitatea de Implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității a aprobat alte cinci dosare de finanțare a serviciilor de consultanță pentru lărgirea exporturilor. Companiile planifică să cucerească piețe noi, precum România, Germania și Statele Unite ale Americii, - comunică mybusiness.md.
Angajatorii din R. Moldova vor trebui să asigure o serie de condiţii minime de securitate şi sănătate în muncă pentru lucrul la calculator, începând cu 1 ianuarie 2017
Jocul produs de Niantic in colaborare cu Nintendo a adus deja peste 9 miliarde de dolari profit pentru compania japoneza, - scrie
Adina Sima şi Dan Bergan au investit în urmă cu doi ani suma de 20.000 de euro într-o afacere cu dulciuri din Capitală - atelierul DulceBun - , iar dacă în primul an de activitate abia şi-au recuperat investiţia, pentru anul acesta estimează vânzări cu 75% mai mari şi au în plan extinderea echipei.
