Serghei Turcan1Unitatea Producătorilor de Ambalaj din Republica Moldova a desfășurat platforma de business pe tema ”Regulile și standardele de ambalare a produselor agricole în statele Uniunii Europene”.  

Spre finalul evenimentului noi am reușit să discutăm cu președintele Unității Sergiu Țurcan.

- Domnule Țurcan, de ce a apărut necesitatea desfășurării unui astfel de seminar?

- În anul 2015 experții TACIS (Programele de Asistenţă Tehnică pentru statele CSI) au realizat un sondaj în 122 de companii din Moldova, prin care au fost depistate 9 obstacole principale la exportarea producției. Din număr total de companii studiate, 52 erau din sectorul agroindustrial.

În urma studiului realizat, specialiștii au remarcat că problema de bază pentru producătorii agricoli o constituie lipsa de informații în legătură cu cerințele de ambalare a produselor. Mai mult, nu e vorba doar de țările UE, ci de întreaga lume.

Aproximativ aceleași date se conțin în raportul de analiză al Institutului de politici eficiente din data de 13 februarie a anului 2016.

Ideea de desfășurare a evenimentului de educare a exportatorilor de produse agricole în procesul de ambalare a apărut în urma întâlnirii noastre cu Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare Eduard Grama. El a explicat, că datele Ministerului indică asupra faptului că 40% din exportatori sunt companii mari, unde activează specialiști calificați. Restul 60% sunt companii mici și mijlocii, care se confruntă cu multe probleme și duc pierderi uriașe în timpul depozitării și transportării produselor din cauza ambalajelor necalitative. Ultimii au servit drept subiectul de discuții în cadrul evenimentului.

Drept rezultat, noi am trimis mai mult de o mie de invitații de participare la această platformă de business, care a avut loc în timpul expoziției “Packaging Depot 2016” la MoldExpo, care ne-a și oferit suportul în organizarea evenimentului. Pentru început, au venit 40 de persoane, ceea ce deja este bine.

- Din punctul Dvs. de vedere, care sunt problemele producătorilor la ambalarea produselor agricole și cum acestea pot fi rezolvate?

- Aici nici nu este vorba de alegerea unor materiale mai puțin costisitoare. Deși, la noi pe piață există și așa o problemă. E mai esențial faptul, că oamenii nu cunosc regulile de bază și nu respectă normele importante de ambalare.

Aici voi veni cu mai multe precizări. Abordarea corectă este unica pentru toate domeniile: producătorii trebuie să folosească un ambalaj corespunzător. De exemplu, în unele cazuri e necesară aplicarea unei benzi adezive industriale. În alte cazuri, poate fi folosită și una ieftină, folosită în papetărie.  

La paletizarea unor produse grele trebuie folosită o bandă scumpă din poliester. Cele ușoare pot fi ambalate la aplicarea celei din polipropilenă, care este mult mai ieftină.  

Voi aduce și un exemplu de abatere de la reguli. Fiecare set de cutii cu produse agricole trebuie învelit într-o hârtie special. Or, dacă va curge o ladă, se va strica întregul set. Pierderile, în acest caz, vor constitui aproximativ 30%.

Mai apar și pierderi la folosirea unor colțuri rezistente la umezeala ieftine, la un preț de 7 lei/buc., în loc de 8 lei. Asta, deși costul paletului poate să ajungă la 1000 de dolari. În acest caz, exportatorul face economie de 50 de lei, însă ambalajul se distruge în timpul transportării.

Noi, fiind angajații companiilor specializate, vizităm exploziții internaționale, parcurgem cursurile de instruire și, periodic, lecțiile de perfecționare. Totuși, e clar faptul că IMM-urile nu dispun de aceste avataje. Însă noi mereu suntem gata să le oferim o consultare, inclusiv și una gratuită.

Am avut un caz, când unul din membrii Unității noastre a aflat despre o companie moldovenească, care pregătea spre export marfa în Australia. Transportarea urma să fie realizată pe palete din lemn. Firma respectivă nu știa, că astfel de palete sunt interzise pe teritoriul Australiei, din cauza gândacilor de scoarță.

Marfa nu avea să treacă vamă, fiind trimisă înapoi. Noi însă, am reușit să prevenim acest lucru.

- Cum s-a desfășurat seminarul la MoldExpo?

- Directorii companiilor-membre ale Unității au organizat o serie de masterclass-uri. Fiecare a vorbit despre profilul său de activitate.  

De exemplu, directorul companiei Andropac Stas Andronati a povestit despre tipurile de cutii, care trebuie folosite în diferite cazuri. Conducătorul Papermoon SRL, furnizorul colțurilor de carton, a explicat regulile de paletizare prin intermediul lor. Propac, compania producătoare de benzi adezive, a descris care dintre produsele sale pot fi folosite la ambalare și cu ce scop. Mai povesteau și despre moda în lumea ambalajelor. De exemplu, în Europa nu mai este în vogă să faci ambalaje strălucitoare pentru snack-uri, nuci, fructe uscate și alte produse similare. Acestea sunt plasate în pachete mate, de un alb perlat.

Mai mult, noi am organizat și o loterie, prin care am oferit un ambalaj gratuit pentru 20 de tone de produse agricole.

În viitor noi planificăm să mai organizăm astfel de evenimente. Doar activitatea bună a exportatorilor determină profitul și companiilor autohtone producătoare de ambalaje.

Notă: Unitatea Producătorilor de Ambalaj din Republica Moldova a fost creată în anul 2009. Aceasta include 10 companii, producătoare de materiale și produse de ambalare (Propac, Tehplastpac, Papermoon, Mopack, Artehplast, Monzo, Andropap, Ilvi pack, Tehnorol, Card box ș.a.).



Articol pregătit de MyBusiness.md




13442144 504365643084193 7637314966112277217 n

Ana Aioanei şi-a construit pri­mul proiect antreprenorial în vara anului tre­cut, când a decis să re­nunţe la sectorul de­signului de interior în care lucra şi să dea startul afacerii Annette Studio, dedicată băutorilor de ceai.
 
Ceainăria a fost inaugurată vara, iar până la sfârşitul anului a avut o cifră de afaceri de 30.000 de euro. Anul acesta Ana Aioanei esti­mează o cifră de afaceri între 70.000 şi 80.000 de euro. „Totul a în­ceput anul trecut. Îmi doream un spaţiu în care să realizez diverse obiecte de design interior. Atunci am găsit o casă din perioada interbelică, aşa m-am trezit nu numai cu un spaţiu nou, dar şi cu o nouă afacere, care a reprezentat o provocare pentru mine“, a spus fondatoarea brand-ului Annette (brandul este administrat de firma Annette Studio Design).
 
Investiţia s-a ridicat la 50.000 de euro.  „Cheltuielile importante au fost cu mobilierul, acesta fiind lucrat manual, din lemn masiv.“
 
Preţurile variază între 10 lei pentru o supă, 14 lei pentru un ceai şi 39 de lei pentru o friptură de vită.  „Clienţii noştri sunt în mare parte străinii sau oamenii care caută un colţ de linişte. Ca şi categorie de vârstă, pot spune că sunt de la mic la mare şi observăm o creştere în rândul persoanelor care preferă ceaiul în loc de cafea“, a mai spus Ana Aioanei.
 
În ceea ce priveşte legea recentă care interzice fumatul, Ana Aioanei spune că afacerea Annette nu va fi afectată deoarece încă de la des­chidere era dedi­cată clienţilor ne­fu­mători.
 
Capitala găz­duieşte peste 3.400 de restau­rante, cafenele şi baruri, cu afaceri anuale de aproape 2.5 mld. lei, fiind de departe cea mai importantă piaţă pentru jucătorii locali din HoReCa, în contextul în care este cel mai mare oraş din punctul de vedere al populaţiei, salariului mediu de­păşeşte cu 40% media pe ţară, rata şomajului este minimă, iar Capitala atrage şi cel mai mare număr de turişti români şi străini.

http://www.zf.ro/

Foto: facebook.com

ts2Tamara Șchiopu este biolog, nutriționist, specialistă în marketing agricol și autoarea câtorva cărți de rețete culinare. Deși locuiește de mai mulți ani în Marea Britanie, dumneaei revine cu regularitate în Republica Moldova, unde este implicată în așa campanii ca EcoLocal și Târgul de Post Vegan Show. În cadrul rubricii Madein.md “Puncte de Vedere” am realizat un interviu-chestionar cu doamna Șchiopu pentru a afla care sunt preferințele și părerile dumneaei cu privire la produsele fabricate în Moldova.



Care este ultimul produs autohton consumat?



Chiar acum am consumat un prânz delicios, delectându-mă cu un sandwich cu rucola proaspătă, crescută aici în Moldova. Este un produs popular în toată lumea, dar care cu părere de rău nu este prezent în registrul autohton de culturi agricole.



Ce produs autohton ați recomanda unui străin?



Unui străin aș recomanda orice produs autohton care este la moment în sezon. Nu aș recomanda niciodată o roșie care nu s-a copt în natură sau carne de pui care nu corespunde perioadei date. Deoarece acum este sezonul de căpșune sau cireșe, cred că anume aceste produse le-aș recomanda unui cetățean străin care se află la moment în Moldova.



Cum ați aprecia produsele autohtone alimentare în comparație cu cele de import?



De fapt ca și în oricare țară există produse de calitate mai înaltă și așa-zisele produse de duzină. Sunt produse crescute artizanal, în cantități mai mici, cu foarte multă grijă pentru sol pentru biodiversitatea din jur și sunt produse crescute en mass, în volum, pentru câștig. Este o problemă caracteristică și altor state.



Cu referire la produsele procesate aș vrea să spun că producătorii mari au toate resursele necesare pentru a procesa și ambala calitativ produsele lor, în schimb companiile mai mici au multe neajunsuri la acest capitol: deseori produsele sunt foarte gustoase, conțin multe elemente nutritive, dar nu au prezentarea corespunzătoare, nu sunt păstrate în condițiile necesare, fapt ce deteriorează calitatea lor. Trebuie de privit calitatea ca un ansamblu vast de elemente și caracteristici.



Cum vi se pare raportul calitate/preț a produselor autohtone?



Cred că este un raport just. Bineînțeles că sunt cazuri când produse de calitate proastă se vând la un preț mult mai înalt, iar cele de calitate înaltă se vând la prețuri mici, dar în acest caz factorul de bază îl reprezintă raportul dintre cerere și ofertă.



Ce produse moldovenești ați văzut în timpul vizitelor în alte state?



Ultima dată am văzut nuci moldovenești într-un supermarket de elită din Marea Britanie. Tot în acest magazin, cândva se vindea un tip de ciocolată engleză “Green and Black”, un produs foarte bun, una din varietățile căruia conținea cireșe de origine moldovenească. Cunoscând pe proprietarul acestei afaceri am aflat că cireșele vin de la Hâncești și au certificate Eco.



De asemenea am văzut și vinuri, dar din păcate nu erau de cea mai bună calitate: erau vinuri de duzină, fortificate, cu conținut mare de zahăr și alcool, fiind comercializate în magazinele pentru migranți. Probabil făceau parte din partida vinurilor ce înainte mergeau spre est.



Vedeți o schimbare în calitatea produselor autohtone în ultimii ani?



Da, văd o schimbare spre bine care se datorează nu neapărat faptului că producătorii au devenit mai bogați și au investit mai mult în tehnologii, dar în primul rând datorită comunicării mai intense, mai apropiate între ei și consumatori. Expozițiile și festivalurile care se organizează tot mai des, ajută producătorii să interacționeze direct cu consumatorii și să obțină un feedback direct ca pe viitor să-i ajute să-și perfecționeze produsul.



Care este vinul moldovenesc preferat?



Prefer vinurile seci și spumantele brut. Favoritele mele sunt cele din soiurile Pinot Gris sau Feteasca.



Cum credeți poate Moldova deveni un promotor important al agriculturii ecologice?



În cadrul țării da, iar peste hotare acest lucru este mult mai dificil. Am impresia că în Moldova se pun accente greșite la acest capitol, evidențiindu-se așa produse ca vinul, fructele sau legumele, care sunt supuse unei concurențe enorme pe plan internațional. Cred că ar fi oportun să creștem pe teritoriul Moldovei leguminoase Eco, cum sunt lintea, fasolele sau bostanul, culturi care sunt susținute de solurile noastre și care sunt foarte benefice pentru biodiversitate și sănătate. De asemenea ele sunt la mare căutare în Europa.



Ce produs moldovenesc vă lipsește cel mai mult în Marea Britanie?



Făina de porumb. Este un produs foarte bun și sănătos, și plus la asta îmi place foarte mult mămăliga. De câte ori vin în Moldova, întotdeauna îmi cumpăr 2-3 kg de făină de porumb ca să o iau cu mine încolo.

http://madein.md/

ODIMM CrestereOrganizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) propune mai multe soluții pentru facilitarea accesului la resurse financiare pentru companiile cu potențial de creștere din Republica Moldova, - comunică mybusiness.md.

Acest subiect a fost dezbătut astăzi, în cadrul unei ședințede lucru, organizate de ODIMM și Ministerul Economiei, cu participarea reprezentanților sectorului bancar din Republica Moldova, Unitatea de implementare a Proiectului de Ameliorare a Competitivității PAC II, Directoratului Liniei de creditare al Ministerului Finanțelor și experți în domeniu.

În cadrul ședinței au fost discutate posibilitățile de îmbunătățire a activității Fondului de Garantare a Creditelor (FGC), program gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și mijlocii. Astfel ODIMM propune majorarea plafonului de garantare la produsele oferite, micșorarea comisionului de garantare precum și alte activități de îmbunătățire, care ar conduce la valorificarea la maxim a rezervelor FGC. Totodată ODIMM propune și un produs nou destinat femeilor pentru afacerile lor.

Svetlana Turcanu, șef-interimar al Direcției politici de dezvoltare a întreprinderilor mici si mijlocii și comerț al Ministerului Economiei, a menționat că accesul la finanțare este unul dintre cele mai discutate subiecte în cadrul întâlnirilor cu antreprenorii. Astfel, Ministerul Economiei este deschis pentru orice dialog cu instituțiile bancare pentru a facilita accesul la credite și diminuarea riscurilor atât pentru IMM-uri, cât și pentru bănci.

Iulia Iabanji, Directorul General ODIMM a menționat, că majoritatea aspectelor de optimizare a activității Fondului de garantare au fost discutate de nenumărate ori cu instituțiile financiare și mediul de afaceri. Toate aceste propuneri vor sta la baza noului Acord de colaborare între ODIMM și băncile comerciale.

Directorul ODIMM a subliniat că în scopul facilitării accesul la finanțare pentru IMM-uri, ODIMM deja a operat unele modificări la procesul de garantare, în special la modul de executare a garanției financiare, fapt ce a simplificat procedura de plată a garanțiilor către bănci. Printre alte facilități operate, au fost majorate comisionul de garantare și plafoanele produselor FGC, a fost simplificată procedura de acordare a garanției, a fost micșorat și numărul de documente necesare.

Iulia Iabanji a menționat că ODIMM preconizează stabilirea colaborării cu unitățile de implementare a Liniilor de finanțare, cum ar fi Proiectul de ameliorare a Competitivității PAC II, Fondul internațional pentru dezvoltarea agricolă FIDA VI, Programul de restructurare a sectorului vitivinicol, Linia de finanțare pentru eficiența energetică a Republicii Moldova – MOSEFF și altele. Acest lucru ar putea spori gradul de absorbție a fondurilor internaționale. Totodată ODIMM își propune stabilirea parteneriatelor de colaborare cu Organizațiile de Microfinanțare în domeniul garantării. Începând cu 2011, grație suportului Uniunii Europene portofoliul fondului a fost capitalizat peste 60 milioane de lei, fapt ce permite utilizarea acestora pentru întreprinderile mijlocii.

Reprezentanții băncilor s-au arătat interesați de propunerile ODIMM, deschiși pentru colaborare, exprimându-și disponibilitatea de a contribui la difinitivarea Acordului menționat.

Pe parcursul activității, ODIMM a stabilit relații de colaborare cu 9 bănci comerciale din Republica Moldova.



Fondul de stat de garantare a creditelor a fost constituit în 2001 și a fost preluat în gestiune de Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii în anul 2007. În prezent ODIMM acordă garanţii la creditele pe termen scurt și mediu, cu valoare maximă de 2 mil. lei, pentru:

·        întreprinderile active - garanţie financiară în valoare de până la 1 mil. lei cu rata de acoperire de pînă la 50% din valoarea creditului şi perioada de garantare de până la 5 ani;

·        întreprinderile nou-create - garanţie financiară în valoare de până la 500 000 lei, cu rata de acoperire de 70% din valoarea creditului şi perioada de garantare de până la 3 ani;

·        întreprinderile gestionate de tinerii antreprenori cu vârsta cuprinsă între 18-30 ani, garanţie financiară în valoare de până la 150 000 lei, ceea ce reprezentă 50% din valoarea creditului, iar perioada de garantare de până la 5 ani;

·        lucrătorii migranţi, care iniţiază/dezvoltă o afacere în R. Moldova - garanţie financiară în valoare de până la 200 000 lei, ceea ce reprezintă 50% din valoarea creditului solicitat iar perioada de garantare de până la 5 ani;

·        întreprinderile exportatoare de mărfuri şi materiale, pentru care suma garanţiei financiare nu va depăşi 2 mil. lei, cu rata de acoperire de până la 50% din valoarea creditului şi perioada de garantare de până la 5 ani.

Până în prezent cu suportul Fondului de garantare a creditelor, au fost acordate garanţii financiare, în valoarea de cca 48 mil. lei, la peste 230 de companii, care au obţinut credite bancare în valoare de cca 132 mil. lei, acestea contribuind la implementarea proiectelor investiţionale în valoare cumulativă de cca 207 mil. lei.

13266123 890398234439612 2524596615102517514 nÎncepând cu data de 1 iunie anul curent în Moldova a fost lansat brandul autohton Epic Land care oferă consumatorilor la preț rezonabil lenjerie de pat pentru adulți și copii, obiecte de decor interior și accesorii. Proiectul a fost inițiat de către Ana Grecu și Iulian Jovmir.

Antreprenorii au povestit că ideea de a iniția o asemenea afacere a apărut din lipsa pe piața autohtonă a unor produse de calitate care ar satisface necesitățile consumatorului cult, educat și select.

Anișoara și Iulian au asigurat că la producerea mărfii Epic Land este utilizată doar materie primă aleasă selectiv, 100% naturală, de calitate superioară care este fabricată după un design deosebit în cantități reduse de către profesioniști în domeniu.

Pînă la lansarea afacerii Anișoara și Iulian circa un an au studiat piața locală, au vizitat expoziții europene de profil, au făcut cunoștință cu furnizorii de țesături, au interacționat cu diferiți oameni de afaceri. Ca rezultat, astăzi Epic Land poate oferi o gamă interesantă de lenjerie de pat, decorațiuni și accesorii pentru interior pe care o produce, o comercializează la prețuri competitive.

În același timp, Epic Land a introdus un serviciu nou: confecționarea lenjeriei de pat personalizate. Costul mediu al unui set de lenjerie de pat pentru copii cu marca Epic Land este de 1 100-1 250 MDL.

Sursa foto: facebook.com

Articol pregătit de MyBusiness.md

Compania autohtonă Eximius a fost lansată în anul 2004 și de atunci se ocupă de construcția la comandă a caselor de locuit din beton, piatră și lemn. Pentru a afla mai multe despre activitatea acesteia, am discutat cu managerul departamentului de relații cu clienți Uliana Tricolenco și șeful adjunct al companiei Alexei Zagorniuc. Aceștia au povestit că ultima perioadă clienții comandă tot mai des case din lemn, pentru că nu mai acceptă betonul și aleg materia primă ecologică. În același timp, este important de știut că ”ecologice” sunt considerate numai casele din lemn care pot fi de două feluri – case fort și carcase.

Cele carcasă fizic nu diferă de case din piatră. Asta, deoarece după montarea pereților din lemn, locuința este acoperită cu materialul de suprafață – cărămidă, piatra decorativă și altele. Un exemplu bun în acest sens ar servi casa de lemn, finalizată de compania Eximius – complexul turistic și restaurant Villa Drago, situată în Vadul lui Vodă.

 

Casele fort sunt construite din bușteni. Exteriorul și interiorul locuințelor nu sunt ornate cu panouri decorative. Excepția o fac camera de baie și toaleta, adică încăperi cu umiditate ridicată.

Întreprinderea dispune de un atelier mic de tâmplărie, cu o suprafață de aproximativ 80 m.p. Aici se realizează mici lucrări de tâmplărie. Echipa este alcătuită din șase brigăzi, care se ocupă de montarea caselor din lemn. În total, compania dispune de 40 de angajați, inclusiv manageri, designeri și constructori.

“Noi nu aducem case din lemn gata-făcute. Până le aduci la locul corespunzător, lemnul se usucă și se deformează. Așa, uneori, e imposibil să montezi casa pe loc”, explică Alexei Zagorniuc. Totuși, e mai ușor să aduci bușteni deja prelucrați. Aceștia se vând șlefuiți și fără crustă, având 6 metri în lungime și forma rotundă. “La procurarea buștenilor se aplică TVA, la fel cum și pentru orice altă materie primă. Se mai adaugă și taxele vamale. Iar dacă aducem o casă deja construită, ea este percepută drept un produs industrial. Respectiv, prețul acesteia se ridică cu încă 15%, datorită aplicării unor taxe suplimentare. Fapt ce nu este deloc avantajos”, menționează Alexei Zagorniuc.

Lemnul pentru case este importat din Rusia și Ucraina. Cel rusesc este mai dens, respectiv de o calitate mai bună. Densitatea sa este determinată de ger. Așa, cu cât mai la Nord se află pădurea, cu atât lemnul are o calitate mai bună. Totuși, acesta este puțin mai scump, comparativ cu cel Ucrainean. Costul mai este determinat și de cheltuieli mari de drum.

Compania folosește în calitate de materie primă doar conifere – pin, brad și cedru. Aproximativ 80% din case din Moldova sunt făcute din pin. Mai mult, rășina de conifere este un conservant natural: lemnul nu putrezește și “trăiește” zeci de ani. Stejarul sau frasinul însă, sunt folosite la decorarea interiorului. Folosite în exterior, acestea se distrug timp de doi ani. 

 

La construcția caselor fort se mai folosește și teiul. El, la fel, este rezistent la mediul extern. Totuși, în acest caz prețul la casă va fi prea ridicat, astfel încât materialul este costisitor. Cel mai scump este cedrul canadian, fiind un lemn de folosință îndelungată. Pentru moment, în Moldova există o singură casă construită din acest material.  

derevdom0Se recomandă de tăiat lemnul pentru casă iarna. Plus, casele fort merită, la fel, să fie construite în perioada rece a anului. Fundația se face în timpul verii sau toamna, iar iarna se ridică pereții. Însuși procesul durează nu mai mult de două-trei săptămâni. Majoritatea timpului se dedică ridicării tavanului, suprapunerilor între etaje și construcției mansardelor. 

Un rol important îl joacă grosimea pereților. Aceasta depinde în totalitate de diametrul buștenilor. La construcția caselor rustice, de vară și a saunelor se folosește lemnul de o grosime de 20 cm. Casele de locuit necesită materia primă de 24 cm. Mai sunt și bușteni de o grosime de 50 cm sau chiar și de un metru. La noi însă, ei nu sunt folosiți. Din aceste motive, precum și din lipsa de lemn de grosimea potrivită, casele din Moldova niciodată nu se fac din tei.

Buștenii sunt tratați cu substanțe ignifuge și insecticide. Astfel de tratament se recomandă a fi repetat o dată la cinci ani.

“Casele din lemn sunt mai ieftine, comparativ cu cele din piatră. Din aceste motive, cererea pentru ele crește”, spune Uliana Tricolenco. O casă din lemn nu necesită o fundație scumpă și durabilă. Respectiv, ea costă mai puțin. Mai mult, casă din lemn poate fi mutată dintr-un loc în altul.

“În prezent mai apare și cerere pentru case combinate: primul etaj este din piatră, iar al doilea din lemn”, a mai adăugat designerul Elena Sîrf.  

IMG 2874

Cele mai performante întreprinderi, învingătoare ale concursurilor „Marca comercială a anului”, „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii” şi laureaţii concursului Medalia de Aur a Expoziţiei naţionale „Fabricat în Moldova” au fost premiaţi miercuri, 7 iunie, la Gala Businessului Moldovenesc.

MARCA COMERCIALĂ A ANULUI

Nr.

Denumirea mărcii



Proprietarul/

distribuitorul

Conducător

Nominația APRECIEREA CONSUMATORILOR



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

1.

Panilino

Medalia de Aur



SC „Panilino” SRL

Director

Guzun Sergiu

2.

DALBA

Medalia de Aur



I.M. “Sudzucker Moldova” SA

Spicherul Comitetului de Conducere – Dr. Alexander Koss

3.

Rifero

Medalia de Aur



SRL “Vioniservice”

Director

Rotaru Ion

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII DE SĂNĂTATE ȘI FRUMUSEȚE

5.

SYNEVO

Medical Laboratory Servicies Adding value to the diagnostic

Medalia de Aur



ÎCS ”Laboratorul Medical-Synevo” SRL

Director general-Șevcenco Andrei

6.

Sanatoriul

,,Nufărul Alb”

Medalia de Aur



Sanatoriul ,,Nufărul Alb” SRL

Director general –medic șef Scutelnic Vasilii

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

7.

Gama-Color

Medalia de Aur



FPC CHETON GRUP SRL

Director Zincenco Andrei

CATEGORIA – MĂRFURI ȘI SERVICII PENTRU CASĂ

8.

TANDEM

Medalia de Aur



”Ilcotex-Prim” SRL

Director General –

Sau Corneliu

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

9.

Linella

Medalia de Aur



   Moldretail Group SRL



Director general-Dl Cristian Gunther Morath

10

Akuratti

Medalia de Argint



Enima Grup SRL

Director – Alina Beliciuc



Nominația MARCA LOCALĂ



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

13.

AUR ALB

Medalia de Aur



Combinatul de Cereale AUR ALB SA

Director general

Curu Alexandr

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII DE SĂNĂTATE ȘI FRUMUSEȚE

14.

Vitapharm

Medalia de Argint



VITAPHARM-COM SRL

Director general – Croitor Serghei

Nominația DEBUTUL ANULUI



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

15.

ROBBY

Mercuriu de Aur



FPC „Rogob” SRL

Director general Igor Roșca

CATEGORIA – PRODUSE TEHNICO – INDUSTRIALE

16.

SRL “Metronlab”

Medalia de Aur



SRL “Metronlab”

Director   Andronachi Grigore

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

17.

Bon-CaS

Mercuriu de Aur



SC „Beton Service” SRL

Director general Vladimir Onica

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

18.

Green Hils Market

Centrul de distribuție

Medalia de Aur



ICS VISTARCOM SRL

Director general



Penschi Igor

Nominația EXPORT



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

19.

LEFRUCOM

Mercuriu de Aur



SRL „Lefrucom”

Director- Cetulean Stela

CATEGORIA – PRODUSE TEHNICO – INDUSTRIALE

20.

”Moldovahidromaș” SA

Medalia de Aur



MoldovahidromașSA

Director General Vlas Mihai

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL TEHNICII ȘI TELECOMUNICAȚIILOR

21.

The Bat!

Mercuriu de Aur



,,Ritlabs” SRL

Director Masiutin Maxim

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

22.

Zel „Ungheni-Business”

Mercuriu de Aur



Zona Economica Liberă “Ungheni-Business”

Administrator Principal -Iepuraș Natalia



Nominația INTER



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

23.

Kardel

Medalia de Aur



Î.M. “Rikardel” SRL

Director Fahar Fagief

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

24.

Gas natural fenosa

Mercuriu de Aur



Î.C.S Red Union Fenosa S.A

Country manager

Jose Luis Gomez Pascual

CATEGORIA – MĂRFURI ȘI SERVICII PENTRU CASĂ

25.

Karcher

Mercuriu de Aur



ÎM ,,Karcher” SRL

Director General Grecov Igor

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

26.

Velmart

Mercuriu de Aur



ICS VISTARCOM SRL

Director General   Penschi Igor

Nominația FAVORITA ANULUI



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

27.

Grand Mersi

Mercuriu de Aur



SRL ,,Moldagroproduct”

Director General   Gladcov Serghei

CATEGORIA – BERE ȘI BĂUTURI NEALCOOLICE

28.

Aqua Uniqa

Mercuriu de Aur



SRL ,,GELIBERT”

Director general Bejenari Vasile

CATEGORIA – BĂUTURI ALCOOLICE

29.

Bacio Di Bolle

Mercuriu de Aur



,,Maurt” SRL

Director General Aurel Morar

CATEGORIA – PRODUSE TEHNICO – INDUSTRIALE

30.

Agromasina

Mercuriu de Aur



S.A.Agromasina”

Director general- Reulet Oleg

31.

“TEHLAB SERVICE” SRL

Medalia de Aur



“TEHLAB SERVICE” SRL

Director general – Mihaliciuc Serghei

CATEGORIA – MODA ȘI ALTE PRODUSE DE LARG CONSUM

32.

Giovanni Primo

Mercuriu de Aur



Fabrica de confecţii „Ionel” SA

Director general Luchian Tamara

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

33.

PRO IMOBIL GRUP

Mercuriu



PRO IMOBIL GRUP SRL

Director General – Vlad Musteață

34.

Profsystem

Medalia de Aur



SC ,,Profsystem” S.R.L.

Director General – Natalia Gudima

CATEGORIA – MĂRFURI ȘI SERVICII PENTRU CASĂ

35.

Zolușca

Mercuriu de Aur



SRL ,,Iacob”

Director Iacob Vitalie

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

37.

AUDIT Concret

Mercuriu de Aur



SA “Audit Concret

Administrator Ana Litr



Nominația RESPONSABILĂ SOCIAL



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

38.

Zahăr 5 inimioare

Mercuriu de Aur



I.M. “Sudzucker Moldova” SA

Spicherul Comitetului de Conducere - Dr. Alexander Koss

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

39.

ECTO

Mercuriu de Aur



ÎCS ,,LUKOIL-MOLDOVA” SRL

Director general Isayev Feyruz

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL TEHNICII ȘI TELECOMUNICAȚIILOR

40.

StarNet

Mercuriu de Aur



SC ,,STARNET” SRL

Director General, Fondator, Alexandru Machedon

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

41.

Fincombank

Mercuriu de Aur



“fincombank” S.A

Președintele Băncii Victor Hvorostovschii

Nominația MARCA CONSACRATĂ



CATEGORIA – PRODUSE ALIMENTARE

42.

Floris

Mercuriu de Aur



SA ,,Floarea Soarelui”

Director general – Ostrovețchi Stela

CATEGORIA – BERE ȘI BĂUTURI NEALCOOLICE

43.

Bere Chișinău

Mercuriu de Aur



Î.M.,,EFES Vitanta Moldova Brewery’’S.A.

Director General, Gokce Yanasmayan

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII DE SĂNĂTATE ȘI FRUMUSEȚE

44.

Viorica

Mercuriu de Aur



SA ,,Viorica-Cosmetic”

Director General Spivacenco Anatolie

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL ENERGETICII ȘI CONSTRUCȚIILOR

45.

CALCAR SA

Mercuriu de Aur



SA ,,CALCAR

Director General – Gricalovscaia Nina

CATEGORIA – MĂRFURI ȘI SERVICII PENTRU CASĂ

46.

„Fresh

&Joy

Mercuriu de Aur



ÎI „Alexandru Chelaru”

Director- Chelaru Angela

CATEGORIA – PRODUSE ȘI SERVICII ÎN DOMENIUL TEHNICII ȘI TELECOMUNICAȚIILOR

47.

Moldcell

Mercuriu de Aur



Întreprinderea mixtă ,,Moldcell” Societate pe acțiuni

Director general Moldcell – Barkin Mehmet Secen

48.

Operator Național Moldtelecom

Medalia de Aur



SA ,,Moldtelecom”

Director general Dan Mitriuc

CATEGORIA – SERVICII FINANCIARE, EDITORIALE, DE CONSUM ȘI VÂNZĂRI CU

                           AMĂNUNTUL

49.

BC “Moldova Agroindbank”SA

Mercuriu de Aur



BC “Moldova Agroindbank”SA

Președ. Comit. de Conducere a Băncii - Serghei Cebotari

50.

Î.S. Combinatul Poligrafic din Chisinau

Medalia de Aur



Î.S. „Combinatul Poligrafic din Chişinău”

Director – Bilan Valentina



NOMINAŢIAREPUTAȚIE ȘI ÎNCREDERE

51.

DOMNIȚA

Mercuriu de Aur



I.M. “Sudzucker Moldova” SA

Spicherul Comitetului de Conducere - Dr. Alexander Koss



ICAM

Mercuriu de Aur



ÎPC ,,ICAM’’ SA

Director General – Todorov Oleg

52.

KERAMIN

Mercuriu de Aur



KERAMIN GRUP SRL

Director Babin Ana

53.

lUKOIL

Mercuriu de Aur



ÎCS ,,LUKOIL-MOLDOVA” SRL

Director general Isayev Feyruz

54.

„ROGOB”

Mercuriu de Aur



FPC „Rogob” SRL

Director general Roşca Igor

56.

Floreni SA

Mercuriu de Aur



SA de selectie si hibridizare a pasarilor ,,Floreni”

Director General

Bîta-Bubuioc Odiseea

57.

Orange

Mercuriu de Aur



IM ,,Orange Moldova” SA

Director General – Julien Ducarroz







PREMIUL PENTRU REALIZĂRI ÎN DOMENIUL CALITÎȚII





Nr.

Denumirea întreprinderii

Director general

Distincție

CATEGORIAProduse industriale

1.

ÎCS ,,Knauf-Ghips” SRL

Director general

Buzichevici Cazimir

Laureat-Zeita Calității

2.

,,Calcar” SA

Director general

Gricalovscaia Ina

Laureat-Zeita Calității

3.

ÎS ,,Tirotex”

Director general

Mejinschii Andrei

Laureat-Zeita Calității

4.

,,Introscop” SA

Director general

Bodiu Valeriu

Laureat-Zeita Calității

5.

,,Profsistem” SRL

Director

Gudima Natalia

Laureat-Zeita Calității

6.

ÎS ..Combinatul Poligrafic din Chișinău”

Director

Bilan Valentina

Diplomant

CATEGORIAServicii

1.

ÎCS ,,Health Forever International” SRL

Manager general

Șchiopu Olga

Laureat-Zeita Calității

2.

ÎCS ..LUKOIL-Moldova” SRL

Director general

Isayev Feyruz

Laureat-Zeita Calității

3.

BC ,,Moldova-Agroindbank" SA

Președ. Comit. de Conducere a Băncii - Cebotari Serghei

Laureat-Zeita Calității

4.

BC ,,FinComBank" SA

Președintele Băncii Hvodorovschii Victor

Laureat-Zeita Calității

5.

Grupul Gas Natural Fenosa în Moldova

Country manager JOSE LUIS GOMEZ PASCUAL

Laureat-Zeita Calității

6.

,,BAR MGP BROKER” SRL

Director Dogotari Ilie

Diplomant

7.

AS ,,Justar” SRL

Directyorb Ustimenco Serghei

Diplomant

8.

Sanatoriul ,,Nufarul Alb” SRL

Director general –medic șef Scutelnic VasiliiScutelnic Vasili

Diplomant





CATEGORIAProduse cosmetice

1.

,,Viorica Cosmetic” SA

Director general Spivacenco Anatol

Laureat-Zeita Calității



CATEGORIAProduse alimentare și agricole

1.

,,Debut Sor” SRL

Director general Pilipețcaia Alla

Laureat-Zeita Calității

2.

FPC ,,Rogob” SRL

Director general Igor Roșca

LaureatZeita Calității

3.

SC ,,Pan-Car-Lean" SRL

Director general Leancă Aureliu

LaureatZeita Calității

4.

Metro Cash & Carry Moldova SRL

Director general D'Introno Michele

LaureatZeita Calității

5.

,,Floarea soarelui” SA

Director general Ostrovețchi Stela

LaureatZeita Calității

6.

,,Gelibert” SRL

Director general Bejenari Vasile

LaureatZeita Calității

7.

,,Floreni” SA

Director general Bîta-Bubuioc Odiseea

Diplomant



CATEGORIABăuturi alcoolice

1.

ICS ..Renaissance-Perfect” SRL

Director general Begu Serghei

Laureat-Zeita Calității









           „FABRICAT ÎN MOLDOVA

                

  





Nr.

Premiant

Președintele consiliului



Unitatatea Teritorial Administrativă Găgăuzia

Guvernator -Irina Vlah

1.     

Consiliul raional Anenii Noi

Președintele raionului -Barbăroșie Alexandru

2.     

Consiliul raional Cahul

Președintele raionului -Ion Groza

3.     

Consiliul raional Călărași

Președintele raionului -Sergiu Artene

4.     

Consiliul raional Cimișlia

Președintele raionului -Mihail Olărescu

5.     

Consiliul raional Criuleni

Președintele raionului -Iurie Andriuța

6.     

Consiliul raional Edineț

Președintele raionului -Iurie Garas

7.     

Consiliul raional Fălești

Președintele raionului -Iraida Bînzari

8.     

Consiliul raional Florești

Președintele raionului -Ștefan Paniș

9.     

Consiliul raional Hîncești

Președintele raionului -Ghenadie Buza

10. 

Consiliul raional Ialoveni

Președintele raionului -Anatolie Dimitriu

11. 

Consiliul raional Leova

Președintele raionului -Ion Gudumac

12. 

Consiliul raional Nisporeni

Președintele raionului -Ion Artene

13. 

Consiliul raional Rezina

Președintele raionului -Eleonora Graur

14. 

Consiliul raional Rîșcani

Președintele raionului -Iurie Urzică

15. 

Consiliul raional Strășeni

Președintele raionului -Mihail Popa

16. 

Consiliul raional Ungheni

Președintele raionului -Ludmila Guzun

17. 

mun. Bălți

Primarul municipiului- Renato Usatîi





Foto: mybusiness.md

VOF 0325

Vladimir Bujac este un tânăr creator, participant al expoziției Maker Day Chișinău - eveniment dedicat tinerilor creativi din țară. Împreună cu partenerul său, Artiom Crasnoperev, a deschis în 2014 un atelier de reparație a bicicletelor pentru a strânge bani și a-și transforma visul în realitate. Tinerii și-au dorit dintotdeauna să confecționeze biciclete personalizate.

„Ne-am bucurat să vedem că atelierul de reparație are succes. Am avut multe comenzi și am putut aduna bani pe care i-am investit ulterior în echipament. Astfel, a apărut Bike Time Framebuilding, primul atelier de confecționare a bicicletelor costum din Moldova”, relatează Vladimir. Tinerii și-au propus să confecționeze cadre de biciclete personalizate, construite conform parametrilor clienților. „Când primim o comandă, în primul rând luăm mărimile. Măsurăm lungimea mâinilor, a piciorelor și calculăm mărimile exacte ale bicicletei. Considerând tipul bicicletei, calculăm lungimea țevilor”, explică Vladimir. Băieții nu doar sudează singuri bicicleta, ci și o vopsesc, o decorează după dorințele clientului. Prima bicicletă personalizată a fost realizată în iarna anului 2015. De atunci alte 4 biciclete unice au fost confecționate în atelierul Framebuilding.

Potrivit antreprenorilor, avantajul unei biciclete personalizate este că ți se potrivește ca o mănușă. „Cadrele noastre au caracteristici bune de mers, sunt rigide și trainice. Multe din țevile pe care le folosim au fost comandate din Statele Unite și sunt de bună calitate”, relatează Vladimir. Tinerii se bucură că din ce în ce mai mulți moldoveni aleg bicicleta ca mijloc de transport, iar ciclismul devine un sport îndrăgit. „În țara noastră, mulți aleg biciclete de munte, care îmi plac și mie foarte mult. În ultima vreme, bicicletele cu o singură viteză sunt tot mai căutate. Au roți subțiri, o frână sau două și nu necesită multă îngrijire”, povestește Vladimir.

În cadrul Maker Day Chișinău, a fost anunțată crearea unui atelier dedicat tuturor creatorilor din țară. Spațiul de lucru va fi construit cu ajutorul Universității Tehnice a Moldovei și dotat datorită suportului financiar oferit de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Fondatorii Bike Time Framebuilding sunt entuziasmați de ideea unui astfel de atelier, deși îl au pe al lor. „Desigur, nevoia de echipament profesionist este mare. Ne vom bucura dacă vom putea beneficia de instrumentar modern”, afirmă proprietarul. Potrivit acestuia, următorul pas în lumea bicicletelor constă în instalarea echipamentului electronic, cum ar fi a schimbătorului de viteze electronic. Iar astfel de inovații se pot face doar în incinta unui spațiu de lucru echipat, în inima unei comunități creatoare.


Sursă: Proimagine

Poliția a amendat prima persoană pentru fumatul în loc public. Ghinionistul este consilierul a Ambasadei Franței, Benoit Mayrand, care a fost prins cu țigara în parcul „Ștefan cel Mare”.

Într-o postare pe Facebook, acesta s-a arătat nemulțumit de amenda în mărime de 50 de euro.

5752e3390180c

Sursă: allmoldova.com

e2f0c8be1cb38d9fe16644a5f17463cdSpecialiştii într-ale conceptelor virtuale au revenit cu o nouă realizare. E vorba de Dacia Aventurier, o maşină cu un nume care i s-ar fi potrivit mai degrabă unui SUV sau unei rulote.

Dacia Aventurier este un automobil cu două portiere şi 5 locuri, dotat cu un plafon rabatabil. Adică un hardtop care, în momentul în care este ridicat, transformă maşină într-un sport-coupe asemenator cu Audi TTm conform 4tuning.ro. Dar când automobilul este decapotat, avem în faţă ochilor un model nou, cu faruri mari şi o grilă specifică modelului autohton.

Poate, într-o bună zi, vom vedea o maşină românească de serie pusă în vânzare cu o caroserie decapotabilă, ce va semăna cu asta, susține sursa citată.

f6ebc48357dab769eb003610b8eaa2482ab57700bc4df6ac4cd78c1aeb33c85a

http://bani.md/