Sâmbătă, 05 Decembrie 2015 15:31

Cum se reînnoiești un automobil vechi

prd04«Da, - spune Nicolae Crasulea, tehnologul unei întreprinderi mici PDR (de la inițialele expresiei în engleză “Paintless dent removal” – “Îndreptarea caroseriilor fără vopsea”), - noi înlăturăm deformațiile exterioare are caroseriilor, fără necesitatea revopsirii lor. Și suntem unicii reprezentanți oficiali ai acestei tehnologii în Moldova. Mai sunt și zeci de servicii auto “de garaj”. Însă noi nu le luăm în calcul.

Sunt multe versiuni referitoare la faptul, cum a apărut această tehnologie. Conform unei din ele, primii care au început să îndrepte caroseriile fără aplicarea vopselei au fost cei de la Mercedes-Benz din Germania, în 1986. După, tehnologia a fost preluată de americani, care au și dezvoltat-o. În Moldova, aceasta a apărut abia în 2008. “... și atunci nimeni nu ne credea că este posibil de remediat îndoiturile în această manieră”, - povestește Nicolae Crasulea.

prd10Inițial, tehnologia se aplica pentru îndepărtarea deformațiilor mici, rezultate, de exemplu, în urma grindinei. Acum, aceasta se utilizează la reparația unor adâncituri voluminoase.

“Stratul de vopsea conține compuși polimerici. Datorită acestui fapt, el este flexibil, - continuă Nicolae Crasulea. - Și dacă metalul nu este deteriorat, nici vopseaua nu se scoate. Respectiv, noi putem să înlăturăm adâncitura fără a revopsi locul deteriorat”.

Calitatea lucrărilor efectuate depinde de experiență. Și, desigur, e nevoie de instrumente speciale. “Asta nu e cel mai important, - explică Nicolae Crasulea. – Meșterul poate să îndrepte caroseria chiar și cu o mătură, dacă știe ce trebuie să facă. E mult mai importantă măiestria specialistului – coordonarea mâinilor, o privire bună și cunoașterea unor prd07particularități tehnologice, care permit meșterului să manevreze ușor cu metalul, pentru a-i oferi forma inițială. Așa, calitatea lucrărilor depinde de experiența meșterului”.

“Tehnologia se aplică la înlăturarea deformațiilor apărute în urma loviturii directe, - explică Nicolae Crasulea. – O adâncitură, apărută în urma lovirii cu pumnul a unui element al caroseriei, poate fi îndreptată. Iar suprafața deformației nu joacă nici un rol. Deseori se întâmplă să danseze sau să sară pe acoperișuri. Uneori acoperișul se îndoaie îngrozitor în urma căderii zăpezii. În așa cazuri deformația seamănă cu un acvariu. Iar noi o îndreptăm. Deși reparația unor astfel de “acvarii” necesită mult timp și efort”.

Însă, dacă cade o sticlă pe automobil de la etaj, metalul se întinde. “În așa cazuri noi nu putem să ajutăm cu nimic – doar să îndreptăm și să revopsim suprafața, - explică Nicolae Crasulea. – Mai sunt cazuri, când două automobile se ciocnesc. Suprafața mașinii pălite se micșorează în diagonală. În așa situații, persoana se adresează la început la centre speciale, pentru îndreptarea caroseriei. După, ea vine la noi. Doar înlăturarea deformațiilor este mai ieftină decât îndreptarea și vopsirea. Și noi vorbim aici de servicii auto de calitate, și nu de cele ”de garaj””.

În plus, noi nu folosim chitul. Doar îndreptăm metalul.

prd05Un alt avantaj de-al nostru este viteza de efectuare a reparației. De obicei, noi înlăturăm deformația într-o zi. Dimineața clientul ne aduce mașina, iar seara o ia înapoi. Iar îndreptarea adânciturii, împreună cu vopsire și chit, durează minim trei zile. Serviciul include multe etape de pregătire, în care sunt implicate multe persoane. Astfel, prețurile sunt mai ridicate. Iar dacă procesul de lucru este optimizat, îndreptarea împreună cu revopsirea durează o zi și jumătate. Și lucrătorii noștri activează în armonie, fapt rar întâlnit.

“De fapt, noi facem doar lucrul în care suntem specializați, - continuă tehnologul PDR. – Dacă e nevoie de înlăturarea deformațiilor împreună cu revopsire, noi indicăm proprietarului automobilului adresa unui centru bun de servicii auto. Compania noastră nu se ocupă de revopsire și de îndreptarea formei geometrice a caroseriei. Nu dispunem de instrumente necesare. Atelierul nostru este destul de mic, cu o suprafață de 100-120 de m.p. Aici lucrează 6 persoane, care sunt meșteri cu experiență. Câteodată mă implic și eu și directorul firmei în înlăturarea deformației sau în lustruirea suprafeței automobilului”.

prd11Compania se ocupă de lustruire, deoarece meșterii PDR mai oferă și servicii de detailing. Acestea includ o curățare extrem de minuţioasă şi ceruire a unui automobil, atât în interiorul cât şi în afara, pentru a produce un nivel al calităţii în detaliu. “Există o lustruire simplă, serviciu oferit de orice spălătorie auto, când mașina este pusă pe banda de transportare. Procedura este destul de rapidă, - continuă Nicolae Crasulea. – Dar mai există și o lustruire minuțioasă – detailing-ul”. O lustruire simplă în Chișinău durează o jumătate de zi. Iar lucrătorii companiei PDR lustruiesc automobilul timp de 3-4 zile. Diferența de rezultate este extraordinară. “Noi putem să facem așa, ca automobilul să arate ca nou”, - spune Nicolae Crasulea.
 
Este lustruită doar suprafața vopsită, iar grosimea stratului de vopsea este limitată. Aceasta este mai groasă la automobile germane, la cele japoneze ea este mai subțire. Pe modelele ieftine se aplică doar un strat subțire, care poate fi lustruit de una sau de două ori.

Experiența de îndreptare a caroseriilor se transmite de la meșteri la începători. Studierea tehnologiei de “înlăturare a adânciturilor fără revopsire” are anumite particularități. “Noi învățăm de la meșteri internaționali. Desigur, studiile ne costă mult, - continuă Nicolae Crasulea. – Transmiterea informației este scumpă. La fel, procurăm și cele mai recente tehnologii, care apar pe piață. Însăși tehnologia de înlăturare a deformațiilor fără utilizarea vopselei nu este autorizată. Totuși, nu poți să o studiezi gratuit. Nici nu există un centru special, unde se predau cursuri din domeniul dat. Trebuie să continui să te dezvolți, odată cu apariția tehnologiilor inovaționale pentru servicii auto”.   



Articol pregătit de MyBusiness.md

Sâmbătă, 05 Decembrie 2015 14:59

PAC II: Suport pentru cei care vor să exporte

IMG 2014Proiectele Băncii Mondiale de sporire a competitivității întreprinderilor moldovenești, PAC I și PAC II, își propun drept scop susținerea întreprinderilor mici și mijlocii din Moldova pentru a putea accesa piețe noi pentru export.

Primul proiect, PAC I, a fost implementat în Moldova din februarie 2006 și până în luna iunie a anului 2013. Bugetul proiectului era de 38.3 mln dolari, alocați de către Banca Mondială (BM) și guvernul Japoniei.

Rezultatele activității acestuia au fost cât se poate de reușite. Ca rezultat, în anul 2015 a fost lansat proiectul PAC II, cu un buget de 45 mln dolari, dintre care 15 mln au fost alocate de către BM, iar 30 mln – Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD).

Principalele direcții de activitate a proiectului și descrierea concretă a suportului acordat unei anumite întreprinderi și segmentului Businessului mic si mijlociu în general, au fost subiectele discutate cu directorul executiv al unității de implementare a proiectului (UIPAC), în cadrul Ministerului Economiei RM, Aureliu Casian.

Care sunt principalele direcții de activitate ale proiectului PAC II?

Proiectul dispune de câteva direcții, înstă toate sunt îndreptate „spre export”. Noi pornim de la faptul că piața internă a Moldovei este destul de mică, de aceea, pentru dezvoltare, multe companii au nevoie de ieșirea pe piața externă. Planurile unor întreprinderi sunt frânate de către limitele la nivel legislativ, iar altele încă nu sunt pregătite pentru acest pas. Conform estimărilor noastre, actualmente, în țară există cel puțin 300 de companii care și-ar putea exporta producția, însă nu o fac. Scopul nostru constă în a le ajuta.

Din cele enunțate mai sus rezultă două componente principale ale proiectului nostru. Prima – crearea unui mediu de afaceri potrivit. A doua – suportul financiar acordat anumitor întreprinderi, prin granturi și credite preferențiale.

Pentru prima direcție se preconizează facilitarea accesului la piețele de export prin reducerea și simplificarea procedurilor existente: primirea de licențe, acorduri, certificate etc. Conform calculelor existente, blocajul principal al acestui tip de proceduri numără aproximativ 30 de componente. 20% dintre acestea, care pot fi atribuite categoriei de proceduri obligatorii, generează pentru afacere cheltuieli anuale de aproximativ 140 milioane de lei. Noi considerăm că aceste cheltuieli pot fi reduse minim cu 60 milioane. Nu doar prin reducerea plăților directe, ci și a cheltuielilor indirecte: pentru plata salariilor angajaților, care se ocupă de obținerea acestor adeverințe; pentru pierderea timpului de lucru ș.a.

O companie de consulting din SUA și câteva firme moldovenești au început să lucreze la dezvoltarea unui studiu de fezabilitate cu privire la aceste propuneri. Nu este un lucru ușor și sperăm ca, până la finalul anului 2016, o să avem dezvoltate o serie de recomandări pentru introducerea modificărilor în legislație. Și noi, prin Ministerul Economiei, le vom prezenta Guvernului RM pentru inițiative legislative.

Deja este clar faptul că una dintre idei va consta în crearea unei platforme unice, care va reduce la maxim sau va exclude în totalitate contactul direct dintre antreprenor și funcționarii publici. Pe baza dezvoltărilor existente de eGov – guvernare electronică, se propune reglarea interconectării dintre bazele de date ale diverselor ministere și agenții, pentru ca omul de afaceri să poată cere în regim online un anumit certificat, evitând astfel dublarea informației din diverse surse.

O altă direcție importantă constă în consolidarea Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii, ODIMM, și promovarea exportului și atragerea investițiilor MIEPO. Pe moment, suntem în proces de dezvoltare a planului de dezvoltare instituțională pentru aceste organizații, care are drept scop combinarea capacităților lor și acordarea suportului unei companii de la etapa de startup și până la cea de exportator. Consider că aceasta este ocazia în care poate interveni efectul de sinergie și 1+1 nu va fi egal cu 2, ci cu 3 și mai mult.

În ce forme există suportul financiar acordat întreprinderilor?

În primul rând, noi alocăm granturi, care compensează până la 50% din cheltuielile întreprinderii pentru serviciile de consulting și de promovare a produselor pe piața externă, dar nu mai mult de 200 mii lei.

Uneori ne ciocnim de o astfel de opinie: „de ce aș avea nevoie de consulting?”. Eu răspund: „Doriți să exportați produse sau servicii într-o anumită țară. Sunteți conștienți de piața pe care veți lucra? De cerințele acesteia, concurenții existenți, nivelul prețurilor, puterea de cumpărare a populației?”. Studierea unei piețe potențiale reprezintă consultingul. Crearea de produse promoționale, suport la nivel de publicitate – reprezintă consulting. Sfaturile cu privire la adaptarea produsului la cerințele unei anumite piețe – de asemenea, reprezintă consulting și fără un astfel de suport o companie, pur și simplu, nu va putea avea succes pe piețele diverselor țări.

Pentru aceste scopuri am rezervat 3 milioane de dolari. În acest mod, ne propunem să acordăm suport pentru aproximativ 250 de întreprinderi mici și mijlocii din țară.

Deja a fost realizată examinarea primului proiect și a fost alocat un grant de 185 mii de lei pentru compania „Electromanufacturing” SRL (Bălți). Alte șase cereri se află în etapa de examinare și aprobare.

Pentru programul de credite preferențiale am alocat 29.4 milioane de dolari. Liniile de credite, în lei moldovenești, cu rata dobânzii (incluzând comisionul de la bancă) de 12-13% anual, sunt deschise în patru bănci din Moldova: BC„Mobiasbancă – Groupe Societe Generale”, BC „Procreditbank”, BC „Comertbank” și BC „Fincombank”. Beneficiarii acestora pot fi companiile private (cu o cotă a capitalului privat de cel puțin 75%) care sunt înregistrate de cel puțin 2 ani. Creditele se oferă și în euro sau dolari, în dependență de necesitățile entității economice.

Suma maximă a creditului este echivalentul a 800 mii dolari pentru proiecte de investiții și 500 mii – pentru capitalul circulant sau pentru procurarea de materie primă.

În jur de 6 milioane de dolari au fost deja alocate pentru creditele destinare unui număr de 30 de beneficiari.

Acestea sunt direcțiile principale ale proiectului PAC II, care vor fi implementate în Moldova până în anul 2019.



Articol pregătit de MyBusiness.md




14ecoenergy5 Decembrie 2015, Chişinău - 20 iniţiative de succes în utilizarea şi promovarea energiei regenerabile şi eficienţei energetice au fost premiate la Gala Moldova Eco-Energetică, ediţia 2015, eveniment ce a avut loc în seară zilei de 4 Decembrie, la Teatrul Mihai Eminescu. Peste 400 de invitaţi, reprezentanţi ai conducerii de vârf a Republicii Moldova, miniştri, ambasadori, reprezentanţi ai organizaţiilor internaţionale, sectorului privat, mediului academic şi societăţii civile au participat la eveniment.

„De la lansarea primei ediții și până în prezent ne-am convins că ideea de a promova eficiența energetică și sursele de energie regenerabile nu numai a prins rădăcini, dar a dat și roade. Mă refer la interesul crescând al antreprenorilor pentru afaceri performante și inovative în domeniul regenerabilelor. Am remarcat acest fapt și în cadrul concursului după evoluţia calităţii şi a numărului proiectelor de succes depuse la concurs. Din 2012, de când a fost lansată Competiţia Moldova Eco-Energetică, şi până în prezent, au fost depuse 200 de proiecte de eficiență energetică și surse de energie regenerabilă dintre care 65 au ajuns să fie premiate", a declarat Stephane Bride, Viceprim-Ministru, Ministru al Economiei.

76 de dosare depuse la Moldova Eco Energetică, ediţia 2015, au concurat pentru cele trei blocuri de premiere: Cea Mai Bună Istorie, Idee şi Tehnologie Eco-Responsabile. Dosarele au fost depuse de persoane fizice, instituţii publice, companii private, mass media şi ONG-uri în perioada activă a concursului. Dosarele înscrise în competiţie au fost examinate în trei etape: (1) examinarea de către panelurile de evaluare a dosarelor depuse, (2) vizita de verificare în teren şi (3) decizia Consiliului de Coordonare.
22ecoenrgy
20 de finalişti - persoane fizice, întreprinderi, instituţii publice, ONG-uri - au fost desemnaţi câştigătorii ediţiei 2015:

ISTORII ECO-RESPONSABILE

  • Cel mai bun Proiect în Energia Solară:
    • Fotovoltaică: Institutul Internațional de Management IMI Nova, mun. Chişinău
    • Termică: Grădiniţa „Tereza Sobolevschi”, or. Ungheni
  • Cel mai bun Proiect în Energia Geotermală: Fidesco SRL, mun. Chișinău
  • Cel mai bun Proiect în Bioenergie:
    • Biocombustibili solizi: Vogoenerg SRL, or. Orhei
    • Producerea energiei termice: Natur Bravo SA, Florești
  • Cel mai bun Proiect de Eficienţă Energetică:
    • În sectorul construcţii/clădiri: Stefancu-Com SRL, Chişinău
    • În sectorul energetic: Termoelectrica SA
    • În sectorul public: Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Maria Bieșu"
  • Cea mai bună Iniţiativă de Comunicare: www.ecoportal.md
  • Cea mai bună Iniţiativă Educaţională: Nicolae Spânu, s. Chişcăreni, rl Sângerei
  • Cea mai bună Iniţiativă a Tinerilor: Dorin Prisăcaru, s. Chișcăreni, r. Sângerei
TEHNOLOGII ECO-RESPONSABILE

  • Аndra Еleсtrо Service SRL
  • Eco Tronex
  • Meldava Grup SRL
  • Ecolibri
IDEI ECO-RESPONSABILE

  • Orange Moldova SA
  • Gazproiect S.A.
  • Grupul de companii  LE2C
  • Elteprod SRL

17ecoenergyPirkka Tapiola, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, a declarat:  "Tot efortul pe care îl depunem împreună în sectorul energetic pentru a îmbunătăţi viaţa cetăţenilor Republicii Moldova poate da roade şi fi unul de succes doar o dată cu angajamentul tuturor actorilor: al consumatorilor ce doresc să îşi eficientizeze consumul de energie, dar şi al antreprenorilor, asemeni Dvs,  ce vin cu idei şi iniţiative în sprijinul acestui proces”.

Moldova Eco-Energetică este cel mai mare concurs de premiere a iniţiativelor de succes în sectorul energiei regenerabile şi eficienţei energetice.  Gala Moldova Eco-Energetică culminează seria de evenimente organizate în cadrul Săptămânii Eco-Energetice.

Adevăratele reforme se produc atunci când oamenii, sectorul privat şi societatea civilă lansează iniţiative ce vin să completeze eforturile Guvernului de a reforma sectorului energetic. Istoriile de succes pe care le premiem astăzi reprezintă o dovadă impresionantă a acestor eforturi comune. Ţin felicit şi mulţumesc câştigătorii care au făcut schimbarea în casele, instituţiile, comunităţile lor trecând la energia regenerabilă şi sporind eficienţa energetică a clădirilor, care promovează un mod sănătos de viaţă şi inspiră altă lume să trăiască în armonie cu natura”,  susține  Dafina Gercheva, coordonatoarea rezidentă ONU şi reprezentanta permanentă PNUD.

Moldova Eco Energetică este organizată de Agenţia pentru Eficienţă Energetică, în parteneriat cu Proiectul Energie şi Biomasă din Moldova, finanţat de Uniunea Europeană şi  implementat de PNUD Moldova. Competiţia Moldova Eco Energetică 2016 va fi lansată pe 5 martie a anului viitor.

Pentru mai multe informaţii:

Ina Prisăcaru-Zglavuţă, specialist în comunicare şi mass media, Proiectul Energie si Biomasă, Tel: (+373 69)141006,

Ştefan Curărari, consultant în comunicare, Agenţia pentru Eficienţă Energetică, Tel: 060900700,

International Finance Corporation Logo04 decembrie 2015, Chișinău – Un nou proiect de finanțare a reformei climatului investițional din Republica Moldova, cu un buget de peste 3 mln. USD va fi lansat în 2016. Componentele principale ale proiectului au fost prezentate la întrevederea viceministrului Economiei, Vitalie Iurcu, cu reprezentanții Corporaţiei Financiare Internaţionale (IFC).

Principalele obiective ale proiectului sunt îmbunătățirea mediului de reglementare a activității de întreprinzător, consolidarea accesului pe piață, în special al antreprenorilor agricoli, prin sporirea competitivității și facilitarea exportului, creșterea nivelului de protecție a investițiilor, precum și asigurarea egalității de gen.

Pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite va fi elaborat un set de analize a politicilor, în concordanță cu cele mai bune practici, propuneri și soluții pentru îmbunătățirea cadrului legal, eliminarea barierelor de reglementare, dar și crearea mecanismelor necesare îmbunătățirii și dezvoltării climatului investițional.

Potrivit viceministrului Economiei, obiectivele proiectului coincid cu prioritățile Ministerului Economiei și orice susținere externă este binevenită și apreciată. Astfel, părțile au convenit semnarea unui acord de cooperare în anul 2016.

Principalul beneficiar al proiectului este Ministerul Economiei, alături de alte 9 instituții, printre care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Finanțelor, Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Cancelaria de Stat, Serviciul Vamal, Consiliul Concurenței, MIEPO, ANSA, Comisia parlamentară economie, buget și finanțe.

Valoarea totală a proiectului este de 3 200 000 USD și vor fi oferiți de Agenţia Internaţională Suedeză de Cooperare în Dezvoltare (SIDA) pe o perioadă de 2 ani (decembrie 2015 – noiembrie 2018).

image 2015 11 29 20631739 41 ionut cotoi devicehub1DeviceHub.net este un startup romanesc ce a inceput sa prinda contur abia anul trecut. A urmat pas cu pas modelul de dezvoltare al startup-urilor de afara: ideea, implementarea produsului, lectia acceleratoarelor de business, cautarea investitorilor si proiecte cu parteneri si clienti mari. Acum, se pregateste sa lanseze o noua o solutie de monitorizare a procesului industrial si optimizare manageriala pentru fabrici.

In urma cu aproape patru ani, trei tineri, Ionut Cotoi, Cristiana Bogateanu si Constantin Craciun puneau bazaele primului makerspace din Romania, Centrul de Creatie Tehnica pentru Tineret, care functioneaza sub umbrela ONG si a platformei inventeaza.ro, prin care organizau cursuri de electronica si robotica pentru copii. In scurt timp au inceput sa vina din partea unor companii propuneri de realiza diferite proiecte comerciale pe zona de IoT (internetul tuturor lucrurilor – al dispozitivelor interconectate), companii din domenii precum: automotive, energie solara sau producatoare de dispozitive purtabile. Acestea le cereau o solutie care sa le permita sa-si conecteze echipamentele la internet si sa le poata controla de la distanta.

“Ne-am dat seama ca am avea nevoie de o platforma, o structura prin care sa putem sa realizam toate aceste proiecte mai rapid fara sa stam de fiecare data sa construim partea de servicii cloud pentru fiecare proiect in parte. Asa a aparut ideea de a avea un serviciu cloud care sa ofere posibilitatea de a lega orice fel de dispozitiv electronic la internet si apoi sa putem sa expunem datele primite de la dispozitivele respective catre consumatori prin intermediul unor aplicatii mobile sau servicii web. Si deopotriva sa putem sa controlam aceste dispozitive de la distanta tot prin intermediul acestui serviciu. Asta face DeviceHub in momentul de fata”, explica Ionut Cotoi.

Practic acest startup s-a nascut din nevoia unei piete, pe o nisa care nu era inca acoperita la noi in tara. Nu se adreseaza doar companiilor, zonei B2B. “De asemenea, construim o comunitate de dezvoltatori care folosesc DeviceHub pentru proiectele. Daca cineva vrea sa isi faca un dispozitiv inteligent acasa si are cunostintele necesare de inginerie poate sa foloseasca DeviceHub pentru a-l controla de oriunde de pe glob”, mai spune Ionut. Asa au reusit sa atraga interesul a tot mai multi studenti care folosesc gratuit platforma lor pentru a-si realiza proiectele de licenta sau masterat. Insa companiile sau cei care doresc sa foloseasca platforma pentru mai mult de 100 de dispozitive pot solicita oferte de abonamente.

Lectia acceleratoarelor de business

Platforma de tipul Platform as a Service (PaaS)  a fost deschisa catre public in 2014, iar de atunci investitiile celor trei fondatori s-au ridicat la circa 50.000 de euro. Nu este inca profitabila pentru ca, spune Ionut Cotoi, au ales sa investeasca toti banii pe care i-au obtinut din proiecte in dezvoltarea produsului. Dar au reusit sa creasca intr-un an mult mai repede decat majoritatea startup-urilor romanesti, in special datorita vizibilitatii experientelor si vizibilitatii pe care le-au capatat prin participarea la cateva dintre cele mai mari acceleratoare de business din Europa. Dupa ce in decembrie 2014 a fost desemnat castigator la a treia ediţte a acceleratorului WARP turbo din decembrie, organizat la Cracovia de grupul Deutsche Telekom. A fost apoi acceptat in programul de incubare hub:raum, detinut tot de DT si a primit o finanţare de 80.000 de euro. Drept urmare, firma DeviceHub.net este inregistrata in Polonia, la Cracovia. Unde, potrivit reprezentantului companiei a fost surprinzator de simplu sa infiintezi o firma, cu exceptia deschiderii contului bancar, practic toate inregistratile si birocratia au putut fi facute online. Dar, in ultima perioada analizeaza serios mutarea firmei la Londra, unde startup-urile au multe beneficii in ceea ce priveste taxele si impozitele pe care trebuie sa le plateasca.

Tot in acest an, DeviceHub.net a fost acceptat la in cadrul incubatorului de startup-uri Seedcamp din Londra si este singura firma romaneasca a fost selectats sa participe la un program de incubare de 4 luni in cadrul Challenge Up! – competitie organizată la initiativa comuna a Intel, Cisco si Deutsche Telekom.

“Cele mai importante avantaje pe care ni le-au adus aceste acceleratoare sunt oamenii, conexiunile cu diversi oameni din companii mai mari, mai mici, multinationale si mentori. Spre exemplu, la Challenge Up am aflat cum sa negoiciezi cu marile corporatii. S-au stabilit niste directii pentru fiecare startup in parte despre cum ar putea sa colaboreze cu fiecare dintre organizatori” explica Ionut.

Clienti industriali si proiecte cu miza mare

Cel mai mare client al DeviceHub este producatorul din zona industriala, de mase plastice, Valrom Industrie, care face parte din Romstal (grup controlat de omul de afaceri Enrico Perini).

“Impreuna cu Valrom si cu Cisco lucram la o solutie de monitorizare a procesului industrial si optimizare manageriala pentru fabrici. Iarasi e o piata noua. Avem sansa sa intram in piate aflate abia la inceput. Exista, in prezent, un trend global pe zona de eficienta energetica atat pe partea de fabrici cat si pe parte de cladiri de birouri si locuinte”, spune reprezentantul startup-ului. Solutia IT va putea fi folosita in orice fabrica. Aceasta permite analiza proceselor care se intampla in fabrica si vizualizarea lor in browser, ajutand la monitorizarea si eficientiza consumul de energie. Mai mult, prin folosirea aplicatiei pot fi controlate si modifcate de la distanta procese intregi care se deruleaza intr-o fabrica, practic se creaza noi automatizari folosind cloud-ul.

Echipa DeviceHub este formata in prezent din sapte oameni si este condusa doar de Ionut Cotoi, dupa ce Cristiana Bogateanu si Constantin Craciun au ales sa se retraga din firma pentru a se se concentra mai mult pe proiectele educationale pe care le pregateste inventeaza.ro.

Absolvent de Cibernetica, in cadru ASE, si dupa multi ani petrecuti in coropoatie, Ionut Cotoi s-a implicat in lansarea DeviceHub pentru ca, spune el, a simtit ca mediul de munca intr-o multinationala nu te stimuleaza sa vii cu idei si proiecte noi: “Acestea au un sistem foarte bine pus la punct, de altfel, care functioneaza si este profitabil. Tocmai de aceea ele se uita in piata si vor sa investeasca in startup-uri care sa le aduca ceva nou, pentru ca este mai usor decat sa inovezi in interiorul companiei.”

http://www.startupcafe.ro/

1357064701802.cachedUn bărbat de 42 de ani, locuitor al comunei Bubuieci, fondator al unor societăți comerciale a fost reținut de poliție pentru 72 de ore, fiind suspectat de evaziune fiscală.

Acesta, de aproximativ un an, de comun cu două persoane, care gestionau întreprinderile, s-au eschivat de la plata impozitelor, prejudiciu cauzat bugetului de stat fiind de 7.600.000 de lei, informează Unimedia.

Angajații Serviciului investigare a fraudelor economice au documentat timp de două luni întreprinderile de pe str. Uzinelor și Calea Basarabiei. În urma investigațiilor, polițiștii au stabilit că acestea activau din anul 2002.

Ca urmare a perchezițiilor efectuate la sediile și depozitele întreprinderilor, oamenii legii au depistat acte de evidență contabilă care confirmă ilegalitatea tranzacțiilor efectuate și însușirea mijloacelor bănești, ștampile ale unor instituții de stat, înscrisuri „ciornă” ce țin de livrarea mărfurilor în numerar și documente de import.

În acest caz a fost inițiată o cauză penală. Persoanele culpabile de „Evaziunea fiscală a întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor” riscă amendă în mărime de la 60.000 la 100.000 de lei sau închisoare de pînă la șase ani.

toy strajalcovskaiaÎn ajunul sărbătorilor de iarnă, un număr foarte mare de oameni se află în căutarea decorațiunilor pentru brad. De regulă, cumpărătorii își doresc să găsească ceva deosebit. Iar jucăriile de brad, realizate handmade, de la brandul autohton „Astra-biju” captează atenția fiecărui trecător. Fără pic de exagerare, astfel de jucării creionează o adevărată atmosferă de sărbătoare. Îți dorești să le păstrezi cu atenție și să le transmiți generațiilor viitoare.

Bufnițe, urși, lupi, pui de cerbi, elani, iepuri, arici și alți locuitori ai pădurii, precum și fermecătoarele maimuțe – simbolurile anului viitor; globuri de sticlă lucioasă și mată (cu diametrul de 6 cm), decorate cu ornamente inedite – această paletă de articole este realizată de către meșterița handmade și pictorița talentată, Aleona Strajalcovschi.

În general, „Astra-biju” încă de mai demult a fost remarcată în Chișinău de către admiratoarele bijuteriilor ornamentate cu picturi – cercei, coliere ș.a. Iar ideea ornamentării jucăriilor de brad a fost crescută de Aleona timp de câțiva ani. Anul trecut, meșterița a reușit stoy5ă realizeze doar o mică parte din ceea ce și-ar fi dorit. Atunci, prima tură de globuri, ornamentate cu figuri de animale și păsări, a avut un mare succes în rândul cumpărătorilor.

Conform spuselor Aleonei, în acest an i-a reușit să planifice lucrul „Astra-biju” și să aloce timp suficient pentru creație. Două săptămâni de lucru au generat 40 de modele noi de globuri. Acestea vor putea fi găsite la anualul Iarmaroc Caritabil de Iarnă, care se va desfășura la „MoldExpo”.

„Nu cred că aș putea să exprim în cuvinte cât de mult îmi place să desenez animale și păsări, îndeosebi găinușe și cocoși. Și, într-un final, am gasit un teren potrivit pentru aplicarea tematicilor mele preferate! În noile modele de globuri se regăsește și această pereche! Iar, pentru mine, ornamentarea reprezintă un fel de meditație, desenezi liniile curbe și simți cum te încarci cu energie pozitivă”, - spune pictorița.
toy8
Prețul unei jucării este de 90 de lei. Un set de globuri mate și lucioase, decorate cu animale de pădure (6 bucăți), costă 450 de lei.

Articol pregătit de MyBusiness.md





Miercuri, 02 Decembrie 2015 15:33

Ce înseamnă "productivitate"

Productiv2222Cum poți determina eficiența candidatului în timpul interviului?
De ce în timpul "crizei" si "afara sezonului" este mai ușor să gaseștiangajați productivi?
De ce productivitatea este primul factor în selectarea candidaților?
Cu ce să deosebesc oamenii productivi?
Unde să cauți angajați productivi?
 
Și astfel, să începem cu o definiția cuvântului "productivitate". Iată ce este scris despre cuvîntul asta în dixionar explicativ:
PRODUCTIV: Care produce (mult), care aduce beneficii. Care formează multe derivate.
Aceastea sunt definițiile a cuvîntului "productiv", care vom lua în considerare în detaliu. Mai simplu, vom da seama cum se identifica persoana care este capabilă de a obține rezultate în viață și să finalizeze celea începute.
Doar capacitatea personalității de a finaliza lucrurile începute, distinde candidații productivi de la cei neproductivi.
 
Candidatul poate avea două sau trei studii superioare. Tot aici el poate începe sau schimba în ceva viața lui. Doar capacitatea de a finaliza celea începute, este o calitate esențială a persoanei productive. Noi nu mâncăm coaptă pe jumătate. Noi nu mergem pe automobile neterminate de uzină. Nu ne culcăm sub cuțitul chirurgului, care nu are în spatele său operații finalizate cu succes și pacienti sănătoși. Și apropo, atunci când alegem un chirurg, noi nu-i verificăm diploma de studii medicale. Dar verificăm cu atenție numărul de pacienți sănătoși.
 
Exemplu persoanei neproductive: Primim la lucru un cofetar neproductiv. El are un grad mare în studii și note bune. În timp ce lucrează, el își îndeplinește obligațiile bine. El face torte și prăjituri foarte frumoase, dar oamenii care le-a cumpărat prima dată, mai mult nu le cumpară. Și se află că cliențiilor noștri nu le plac caracteristicile gustative patiseriilor produse de acest cofetar. Adica, produsul nu este valoros pentru clienții noștri. Aflând toate detaliile, aflăm că aluatul pentru patiseriile noastre prea mult este ținut în cuptor. Veniturile total a companiei suferă, și înțelegem că educația cofetarului nostru nu-l ajutâ în prepararea prăjiturilor, pe care oamenii le vor cumpăra totdeauna.
 
Și veți observa că întotdeauna la angajații cei neproductivi, ceva va merge prost. Și de cele mai multe ori nu au capacitatea de a finaliza lucrurile începute. Chiar dacă vom verifica totdeauna, ca cofetarul neproductiv să scoată la timp din cuptor aluatul, oricum o să apară la el alte probleme cu neterminarea altor lucruri începute. El nu este în stare să finalizeze.
 
Noi am observat că nici instruirea corespunzătoare nu poate remedia această situație. Atunci de ce ar trebui să ne uităm la educație? Acest lucru sugereaza ca, chiar absolvenți cu studii superioare, nu întotdeauna sunt capabili să obțină rezultate.
 
Este mai ușor să instruești un angajat productiv, decît să aștepți rezultate de la cel instruit.
 
Exemplu persoanei productive: Primim la lucru un manager de vânzări, care trebu să vîndă automobile. Din păcate managerul nostru nu prea cunoaște automobilele, dar are o mare dorință de a se instrui în domeniul ăsta. Într-o perioadă foarte scurtă de timp, el învață totul despre masini si a început să vândă. El face întotdeauna tot posibilul și imposibil pentru a finaliza o tranzacție cu un potential client. Știi de ce el încearcă să finalizeze tranzacția? Pentru că aceasta este cea mai importantă calitate a unui angajat productiv. După un timp, el întrece cifra de vânzări managerilor neproductivi, care demult vând în compania voastră. Cifrele lui de vânzărisunt în creștere și el este mereu deschis pentru instruire nouă.
 
De asemenea, sa constatat faptul că, în timpurile cele mai dificile pentru companie, angajații productivi sunt cei care mențin întreaga companie în stare bună. Și dacă doar directorul companiei este productiv, atunci toate funcțiile cheie sunt efectuate de către director. Din cauza aceasta, este foarte important ca în fiecare întreprindere să fie întotdeauna o mulțime de angajați productivi.
 
"Criza" si "afara sezonului", unele companii și organizații se închid pentru un  timp scurt sau închid compania pentru totdeauna. Aceasta înseamnă, că în acest moment angajații productivi acestor companii, sunt în căutarea unui nou loc de muncă. Din aceasta reesă că acesta este un timp foarte bun pentru noi. Pentru cei care nu coboară mîinile jos și știe cum să le depășească greutățile. Productivii trebuie sai cauți totdeauna. Și nu exclud faptul că verificarînd acum poșta electronică, vom găsi un CV al candidatului productiv. Ține-ți minte că oamenii productivi se deosebesc cu lucruri finalizate.
 
Acum trebuie să-i putem raspândi pe cei productivi.
 
Unde se cauți oameni productivi
 
Cel mai bine să cautați productivi posibil și trebuie, acolo unde să cere și se permite ca oamenii de sinestătător să înceapă, schimbe și cel mai important să finalizeze treburile. Cele mai recente cercetări statistice, au constatat că angajații productivi apar de cele mai dese ori în localități mici (sate și orașe mici). Și aceasta nu înseamnă că în orașele mari nu apar oameni productivi. Ei apar. Numai că în localitățile mari, de multe ori se întâmplă ca productivitatea lor se disprețuește și deseori nu se permite să fie obținută.
 
Oamenii productivi se nasc și se educă în familii productive. Și atunci cînd începeți să aflați mai mult despre candidat și familia lui. Veți găsi influență de familie cu o productivitate ridicată.
 
Productivitatea – este un magnet care atrage numai oameni productivi.
 
Prietenii angajaților productivi sunt adesea productivi. "Spune-mi cine sunt prietenii tăi și eu să-ți spun cine ești tu".  Acest proverb vă va ajuta în găsirea oamenilor productivi. Identifică productivii și uită-te la mediul lor. Sunt sigur că printre prietenii lor o săi găsițipersonalități  productive. Aflați dacă ei doresc să lucreze în compania dumneavoastră. Testați toate celelalte calități necesare pentru a lucra în compania dumneavoastră. Apoi aplicați maestria dumneavostră în gestionarea companiei.
 
În companii care prosperă, sunt multi angajați productivi. Compania a devenit properă, nu pentru că compania are un produs exclusiv sau unic, nu pentru că magazinul companiei este la un loc trecător, nu pentru că compania are un birou modern.
Principalul factor de prosperitate al intreprinderii este ECHIPA PRODUCTIVĂ.

Veaceslav Bogdanov

Director "Maestru în vînzări" SRL

Sales trainer

IMG 1333Republica Moldova și-a estimat potențialul teoretic de cogenerare, în baza consumului de energie termică utilă, la 6.222 MWth și, respectiv, 4.636 MWel capacități de producere a energiei electrice. Acesta ar urma a fi asigurat inclusiv prin valorificarea potențialului naționale de energie regenerabilă. Valorificarea resurselor renovabile de energie prin utilizarea tehnologiilor moderne poate diminua dependenţa energetică a ţării şi spori dezvoltarea economică a R. Moldova. Subiectul transformării deşeurilor agricole, industriale şi urbane în energie electrică şi termică a fost discutat astăzi la Forumul Naţional „Bioenergia: Către o autonomie energetică locală”, eveniment parte a Săptămânii Moldova Eco-Energetică.

Aflat la a doua ediţie, ne-am propus ca, asemenea reuniuni tematice să devină o tradiţie. Prin Forumul din acest an, venim însă cu o abordare inedită: să promovăm independența energetică a țării, pornind de jos în sus. Așa cum am văzut în țări europene, orice localitate își poate asigura necesarul de energie din deșeurile agricole, iar Moldova, teoretic, poate acoperi din biomasă aproape jumătate din importurile de gaze naturale”, a declarat Stephane Bride, Viceprim-Ministru, Ministru al Economiei.

Cogenerarea este o abordare matură tehnologic şi eficientă în producerea concomitentă a două tipuri de energii – electrică şi termică - utilizând aceiaşi sursă de combustibil. Cogenerarea, ca și element al unei energetici distribuite, este larg răspândită în statele UE şi aflată abia la începuturi în R. Moldova. În prezent, câteva întreprinderi din R. Moldova îşi utilizează deşeurile din producţie pentru asigurarea cu energie termică şi electrică a propriilor necesităţi şi pentru livrarea surplusului de energie electrică în reţeaua naţională de distribuţie. 

Cei circa 200 de participanţi la forum, în mare, antreprenori, autorităţi locale, reprezentanţi ai mediului academic, au cunoscut experienţa avansată a mai multor state europene în producerea de biogaz şi generarea din reziduuri a energiei electrice şi termice. Drept studiu de caz au servit câteva comunităţi din Germania ce au devenit independente energetic datorită aplicării cogenerării - studii prezentate de către liderii locali din Germania invitaţi la Chişinău pentru acest eveniment.  

Pirkka Tapiola, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova  a menţionat: „Bioenergia îi oferă Republicii Moldova o oportunitate remarcabilă de a-şi diversifica livrarea de energie şi  de a susţine utilizarea energiei produsă local. Acest sector oferă, de asemenea, posibilitatea de a crea noi locuri de muncă în ţară. Acesta este unul din raţionamentele de ce Uniunea Europeană este un susţinător activ al acestui sector în Republica Moldova. Salut organizarea de evenimente similare celui de astăzi, precum şi participarea oaspeţilor din afara ţării ce ne vor oferi şansa de a ne perfecţiona acţiunile şi de a învăţa din experienţa lor”.

Forumul Naţional Bioenergia a fost organizat pentru prima oară în 2014 şi a avut drept subiect de discuţie plantele energetice și perspectivele cultivării lor în R. Moldova.

Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare sprijină R. Moldova în calea sa de dezvoltare spre o piaţă energetică inteligentă ce sporeşte accesul la energie curată disponibilă local şi reduce dependenţa faţă de furnizorii externi, ce dezvoltă economia propriei ţări prin crearea de noi locuri de muncă şi lansarea de noi afaceri şi, nu în ultimul rând, asigură un mediu mai curat”, susţine Dafina Gercheva, reprezentantă rezidentă PNUD Moldova, coordonatoare rezidentă ONU în Moldova.

Forumul Naţional „Bioenergia: Către o autonomie energetică locală”, este unul din şirul de evenimente organizate în cadrul Săptămânii Moldova Eco-Energetică. Săptămâna respectivă întruneşte mai multe evenimente, platforme de dezbateri, forumuri dedicate dezvoltării sectorului energiei regenerabile şi promovării eficienţei energetice ce va culmina pe 4 decembrie cu Gala Moldova Eco-Energetică, ceremonie de premiere a  celor mai notabile realizări în producerea, transmiterea, distribuirea și consumul eficient de energie, în dezvoltarea și promovarea tehnologiilor moderne, a inovațiilor în domeniul energiei regenerabile și eficienței energetice.

Organizatorii Săptămânii Eco-Energetice sunt Ministerul Economiei, Agenţia pentru Eficienţă Energetică şi Proiectul „Energie şi Biomasă”, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.

Pentru informaţii suplimentare contactaţi:

Ina Prisăcaru-Zglavuţă, specialist în comunicare şi mass media, Proiectul Energie si Biomasă, Tel: 022 839983,

Ştefan Curărari, consultant în comunicare, Agenţia pentru Eficienţă Energetică, Tel: 060900700,

polonia

15 agenții economici care activează în domeniul industriei ușoare au participat într-o vizită de studiu în Polonia, organizată de CCI în perioada 23-27 noiembrie a.c. și susținută de proiectul East Invest al Comisiei Europene și Proiectul Ameliorarea Competitivității II al Băncii Mondiale.

Agenții economici s-au familiarizat cu cerinţele și standardele ce reglementează piaţa UE şi în special cea a Poloniei, au avut posibilitatea de a se informa privind asistență juridică şi consultativă și și-au consolidat capacitățile în domeniul exportului pe piaţa Uniunii Europene.

Programul vizitei a inclus o serie de întrevederi la companii cu renume precum Ptasia 6, PTAK Fashion Citz din or. Jgov, companiile BOSSMAN și MODESTA. Fondatorul companiei POTIS & VERSO, originar din Republica Moldova și care este şi Consul onorific al Moldovei în Polonia,  s-a arătat dispus să plaseze comenzi la întreprinderile din industria ușoară din Moldova, precum și să le ofere asistență în preluarea celor mai bune practici în gestionarea unei întreprinderi şi penetrarea piețelor internaționale.

De asemenea, antreprenorii moldoveni au vizitat Fundaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Administraţia Vovievodatului Lodz, dar și expoziţia „FAST TEXTILE”, unde au putut studia ultimele tendințe în domeniul modei. Pe marginea expoziției au avut loc o serie de sesiuni B2B. În cadrul acestora au fost negociate mai multe contracte de achiziții și servicii, precum și identificați potențiali investitori. Astfel, patru întreprinderi moldovene au încheiat contracte de import a utilajelor de cusut, iar altele au găsit furnizori de pânze pentru producția de îmbrăcăminte.

 

La seminarul cu tematica „Inovaţii în Industria Textilă” antreprenorii moldoveni și-au aprofundat cunoștințele în domeniul gestionării atelierelor de producere și perspectivele dezvoltării comerțului în domeniul textil, dar și tendințele actuale în domeniul activității de inovare.