bigeuroAntreprenorii din Romania vor putea primi un ajutor public de pana la 50.000 de euro pentru deschiderea unei afaceri, printr-un nou program de finantare a micilor firme care va demara in anul 2017, a declarat noul ministru al Mediului de Afaceri, Comertului si Antreprenoriatului, Florin Jianu.

"Trebuie sa subliniez ca vom lansa Programul Romania Start-up national, care este cel mai ambitios, cel mai puternic program realizat de dupa revolutia din 1989. Un program care va finanta 10.000 de start-up-uri anual, cu o suma de pana la 50.000 de euro. Aceasta masura este cuprinsa in Programul de guvernare. Este un program care va clasa Romania ca o tara extrem de atractiva pentru dezvoltarea de start-up-uri" - a declarat Jianu, intr-un interviu difuzat luni de Agerpres.

"De la 1 mai pornim deja acest program. Programul Romania Start-up national va functiona, cu siguranta, pe intreg mandatul acestui guvern, adica timp de 4 ani. Vrem, de altfel, sa-l cuprindem si in Codul economic al Romaniei si sunt sigur ca toate celelalte partide politice si actori ai vietii politice, economice si sociale vor sustine acest tip de program, pentru ca va crea noua patura de intreprinzatori", a mai spus ministrul pentru Antreprenoriat.

In prezent, din fonduri europene sunt finantate alte doua programe destinate romanilor care vor sa-si deschida startupuri: Romania Start-up Plus si Diaspora Startup, prin Programul Operatonal Capital Uman.

De asemenea, pana acum functiona cu bani de la bugetul de stat Programul Start, prin care se ofereau pana la 26.000 de euro ajutor de la stat si Programul SRL-Debutant, cu ajutor de pana la 10.000 de euro penru deschiderea de mici afaceri.

Interviul integral, pe Agerpres.

Sursă: startupcafe.ro

3e54333ee3bea7162c807f91b8957ef4Academia de Științe din Republica Moldova a publicat lista a zece invenții de valoare a anului 2016. Acestea sunt prezentate în cele ce urmează:

1. A fost elaborat un sistem pentru reglarea temperaturii pacienților cu accident vascular cerebral, care permite mărirea timpului de intervenție a medicilor de la 4 la 15 ore și sporește rata de supraviețuire a pacienților cu 50%. /Institutul de Inginerie Electronică și Nanotehnologii, Institutul de Medicină Urgentă/.

2. În registrul statelor Uniunii Europene pentru prima dată au fost introduși 3 hibrizi de porumb - Porumbeni 461, Porumbeni 310, Porumbeni 427, care se comercializează în spațiul european. /Institutul de Fitotehnie „Porumbeni”/. 

 

3. A fost dezvoltată o componentă  nouă în sanocreatologie - psihosanocreatologia, care oferă soluții noi pentru menținerea dirijată a sănătății psihice. /Institutul de Fiziologie și Sanocreatologie/.

 

4. Pentru prima dată a fost dezvoltată o structură chimică, bazată pe „scheletul” calconei, care permite transportul molecular al medicamentelor  spre microbacteriile tuberculozei. / Institutul de Chimie/.

 

5. Pentru prima dată s-au evidențiat stări noi de bază tip spiral spin-liquid în compusul ternar sulfit pe baza de mangan cu frustrații magnetice si corelații electronice puternice, care permite sporirea capacității de stocare a informației. /Institutul de Fizică Aplicată/.

 

6. A fost elaborat și transmis Ministerului Mediului, Cadastrul Ariilor Naturale Protejate de Stat. /Institutul de Ecologie și Geografie/.

 

7. A fost creat modelul tridimensional cu cinci straturi geologo-geofizice a zonei Centru și zonei Sud a Republicii Moldova pentru calcularea caracteristicilor de amplitudine-frecvență a seismelor, care a fost aplicat  și la determinarea proprietăților spectral-selective ale solurilor. /Institutul de Geologie și Seismologie/.

 

8. În premieră pentru Republica Moldova a fost descoperit și confirmat prin metode de biologie moleculară, un nou agent de parazitoze sanguine la animale și om –  Babesia  venatorum. /Institutul de Zoologie/.

 

9. A fost elaborată și implementată o tehnologiei nouă de combatere a leicozei la vitele mari cornute. /Institutul Științifico-Practic de Biotehnologii în Zootehnie și Medicină Veterinară/.

 

10. Au fost  identificate și înregistrate biografii necunoscute până în prezent ale victimelor regimului totalitar comunist din RSSM,  publicate într-un nou volum din seria „Arhivele memoriei”. /Universitatea de Stat din Moldova/.

Sursă: bani.md

Luni, 16 Ianuarie 2017 05:06

Dedeman nu mai vine în Moldova

202981 articolCea mai mare companie românească din domeniul retailului cu materiale de construcții nu mai vine să investească în Republica Moldova. Asta deși acum mai bine de trei ani anunța că intenționează să vină în țara noastră cu o investiție de 30 de milioane de euro.


Suma urma să fie folosită pentru deschiderea a două magazine în Chișinău, fapt care ar fi generat 400 de noi locuri de muncă.

În cadrul unui interviu pentru profit.ro, proprietarul Dedeman Dragoș Pavăl a declarat că planul de extindere Dedeman în afara României a fost dat peste cap.

„Planul nostru a fost să mergem în Moldova, ca să învățăm să operăm o firmă în afara României. Și după ce învățăm, luăm o decizie să mergem într-o piață care nu e neapărat lângă noi. Nu ne-a reușit pasul cu Moldova. Suntem perseverenți. Până la urmă, vom reuși. Învățăm, după care mergem mai departe”, a adăugat businessmanul.

Dragoș Pavăl e primul antreprenor al României care a trecut pragul de un miliard de euro cifră de afaceri. A fondat Dedeman împreună cu fratele său, Adrian, în urmă cu 24 de ani la Bacău. Povestea lor a început, neașteptat, cu un tânăr angajat nervos și un șef obtuz: în 1993, Dragoș a cerut o mărire de salariu. O merita. În plus, banii nu-i ajungeau nici măcar pentru biletele de tren până la Iași, unde locuia prietena lui și viitoarea soție. Nu a primit mărirea. Atunci, pe loc, a decis că poate lucra pentru el însuși și câștiga mai mult pe cont propriu decât ca angajat.

Primul magazin avea 16 metri pătrați, era văruit și amenajat de Dragoș, cu ce și-a putut permite din bani împrumutați de la Adrian. Vindea de toate. Iar fratele său i s-a alăturat la puțin timp mai târziu.

Azi, Dedeman deține peste 500.000 de metri de magazine, peste un milion de metri de terenuri și, în 2017, va avea 10.000 de angajați. “Un mic orășel”, precizează Dragoș. În martie vor deschide cel mai mare magazin pe care l-au construit vreodată, în zona Băneasa din București: o investiție de peste 30 de milioane de euro, trei ori mai mare decât oricare alta.

Sursă: agora.md

Cu 25 de ani în urmă, când Victor Pelin a început cariera de meșter popular, în vogă erau articolele din lemn confecționate din rădăcini. "Cel mai important era de găsit o idee în formele și ramificațiile rădăcinilor - a povestit meșterul, - pentru a le oferi un aspect finit. Rădăcinile mele se vindeau peste tot în lume. În acea perioadă chiar îmi notam: această sculptură a ajuns în Japonia, aceasta - în Statele Unite, aceasta - în Franța".

Apoi a venit de moda panourilor decorative pentru pereți. Și acum există cerere pentru ele, însă nu atât de mare precum câțiva ani în urmă.

Acum accentul se pune pe tematica vinicolă

E vorba în primul rând de suporturile pentru sticle de vin. De obicei acestea reprezintă cadouri personalizate. De exemplu, suportul sau standul poate avea forma unui afet pentru armă cu logo-ul unui brand sau cu orice alt text inscripționat la dorința clientului. În ajunul sărbătorilor de iarnă, acest produs este deosebit de popular: companiile și organizațiile din țară de obicei fac astfel de cadouri clienților importanți în semn de respect.

De asemenea, în vogă sunt și cutiile din lemn încrustate sau ornamentate, utilizate la păstrarea sticlelor de vin. De obicei într-o astfel de cutie încap vreo 4-5 sticle. Primele comenzi de acest tip, Victor Pelin le-a primit în urmă cu câțiva ani – astfel de suvenire erau dăruite șefilor de state în cadrul summit-ului CSI, desfășurat la Chișinău.



Victor Pelin, aplicând cunoștințele și experiența pe care o are, face astfel de cutii și pentru bijuterii. În interior, acestea au pereții căptușiți cu un strat de catifea de culoare închisă, ce le face să arate impunător și scump.

Teasc pentru sticle

Un alt produs popular este cutia în formă de teasc care are capacitatea de a stoca 4 sticle de vin. Dimensiunile ei sunt asemănătoare cu cele ale unui teasc mic, iar când scoatem capacul, se deschid celule verticale pentru depozitarea vinului.

Trofee, și nu doar de vânătoare

Un alt articol care este permanent în vogă reprezintă confecționarea trofeelor și premiilor din lemn. Aproape toate aceste comenzi vin de la persoane juridice - întreprinderi, organizații, bănci și așa mai departe. "De obicei clientul specifică subiectul și doleanțele pe care le are. Apoi desenez schița. După ce aceasta e gata, încep să confecționez trofeul. Acum au loc diverse concursuri, festivaluri, turnee și mulți organizatori comandă astfel de trofee originale din lemn".

Interesul pentru măști

Există și o cerere stabilă pentru măștile din lemn. De obicei, acestea sunt oferite ca prezent la zile de naștere și aniversări. De obicei o mască reflectă trăsăturile omagiatului. "De exemplu, am primit comenzi de astfel de măști pentru jubileele lui Nicolae Glib și Titus Jucov. De obicei, ele sunt agățate pe perete, dar pot fi plasate și pe un stand special".

Toate lucrările meșterului (măștile, trofeele, suporturile pentru sticle de vin) sunt unice și irepetabile. "Toate schițele pentru produse le fac eu însăși - explică Victor Pelin. - Excepție o fac doar cazurile când primesc comenzi cu schițe sau desene deja pregătite."



Calitatea depinde de lemnul utilizat

Lemnul cel mai des utilizat este cel de tei. Acesta are o serie de calități importante. În primul rând este moale. În al doilea rând, poate fi tăiat mai ușor ca altele. Lemnul de conifere - molid sau pin, este de calitate, dar e foarte greu de tăiat.

Un alt avantaj al lemnului de tei constă în faptul că după ce se usucă acesta nu crapă, spre deosebire de cais, de exemplu.

Pe lângă de faptul că poate fi ușor prelucrat, teiul are și o altă calitate remarcabilă - este perfect tonifiat, nu are pete, spre deosebire de lemnul de conifer. Calitățile pe care le are teiul sunt caracteristice și plopului – este simplu de prelucrat, de tăiat, nu face pete, însă acest lemn nu este atât de popular.

În general, lemnul moale în Moldova este utilizat pentru prelucrarea manuală. În cazul când se lucrează la strung, se utilizează lemn mai tare. De exemplu, stejarul sau frasinul. De obicei, lucrând la strung meșterul redă lemnului o formă, de exemplu de farfurie, iar apoi imprimă manual desenul.

Alte tipuri de lemn tare utilizate sunt vișinul, mărul și părul. Cireșul și nucul sunt considerate lemne de tărie medie, iar salcia este un lemn moale. Salcâmul, din cauza faptului că se usucă și lasă fisuri, este rar folosit. Doar ramurile sale pot fi utilizate la confecționarea instrumentelor muzicale naționale – a fluierului și naiului.



Despre arțar

La confecționarea produselor din lemn de mărime mică, ce necesită o prelucrare fină, se utilizează arțarul. Chiar și cele mai subțiri și delicate forme pot fi sculptate în arțar, acesta nu se fărâmițează și nu crapă. În vremurile mai vechi, ștampilele de stat erau confecționate din arțar, ceea ce garanta utilizarea de lungă durată a acestora.

"Cireșul are un lemn de o frumusețe rară. Chiar e un păcat să-l stricăm cu desene sau încrustări. În cazul în care confecționăm o măsuță pentru cafea, e de dorit să-l prelucrăm la minim. E frumos și lemnul de stejar, iar pentru a-i a sublinia textura, acesta este uneori un pic tonifiat. Această tonifiere scoate în evidență frumusețea lui".

Mobilier "Italian" de producție autohtonă

"De obicei nu confecționez mobilă, dar uneori am avut și astfel de comenzi. De exemplu oamenii au cumpărat mobilier italian scump. Totul este minunat, dar acesta nu are măsuță pentru televizor. Atunci eu o confecționez în stilul acelui mobilier "italian". Tot rar, mi se întâmplă să iau comenzi de prelucrare a lemnului armelor de vânătoare. Uneori acestea își schimbă stăpânul, iar noul proprietar vrea să o decoreze după propriul gust – mă roagă să-i desenez pe armă, de exemplu, un mistreț. Este un lucru interesant, creativ, dar armele sunt de obicei confecționate dintr-un lemn masiv - arțar. De aceea, deși interesant, acest lucru este extrem de dificil."



Potcoavele sunt de neînlocuit

Cele mai frecvente lucrări în ajunul sărbătorilor de iarnă sunt potcoavele de lemn. După cum știți, potcoava aduce bunăstare în casă. "Decorez potcoavele cu diverse ornamente, cuvinte încrustate, clopoțele aurite, - povestește meșterul. Acestea au un preț rezonabil, este plăcut să le dăruiești, de aceea rămân a fi un produs în permanență solicitat".

Sursă: madein.md

16003022 10157896405360315 7959273393953542892 n

Poliţiştii Brigăzii Rutiere au dechis dosar penal pe numele unui şofer din Capitală după ce acesta din urmă şi-a parcat autoturismul de teren într-o staţie a Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) de pe bulevardul Iancu de Hunedoara, lângă Guvern, - scrie MEDIAFAX.
  
Maşina, parcată pe întreaga lungime a staţiei de autobuz, blocând accesul în refugiu, a fost fotografiată, joi dimineaţă, de mai mulţi locatari din zona bulevardului Iancu de Hunedoara, iar imaginile au fost postate pe site-urile de socializare. Poliţiştii Brigăzii Rutiere susţin că s-au sesizat în urma apariţiei acestor fotografii şi au mers la faţa locului pentru verificări.

"Conducătorul auto a fost identificat, ne-am sesizat din oficiu. În cauză se va întocmi dosar penal pentru fapta prevăzută la articolul 339, alin. 1, din Codul Penal", a declarat comisarul Ovidiu Munteanu de la Brigada Rutieră pentru agenţia de presă MEDIAFAX.

Prezent la faţa locului în momentul venirii agenţilor de la rutieră, proprietarul autoturismului de teren a declarat că este locul unde îşi lasă de obicei maşina.

16106057 1096803497113298 9113897597277647919 n

Foto: facebook.com/petreanu.vlad

Valoare investitiilor in startup-uri a scazut usor in acest an, cu toate acestea, cateva nume consacrate deja au reusit sa obtina finantari record. Iata care au fost cele mai mari investii obtinute de startup-uri in acest an si cum arata un top al acestor companii tinere in functie de valoarea lor.
cum se confectioneaza produsele din ceramica in moldova o incursiune in arta mesterului vitalie parlui
Vitalii Parlui, pe lângă faptul că este profesor de pictură în cadrul Institutului de Artă, este și un meșter popular care se specializează în confecționarea articolelor din ceramică. A început să se ocupe de această îndeletnicire în urmă cu aproximativ 10 de ani, amenajând un atelier la primul etaj al casei în care locuiește, în satul Cruzești, municipiul Chișinău Cruzești.

Ceramica începe de la argilă

Argila (lutul) poate fi dobândită sau poate fi gata procurată. E mult mai simplu să cumperi argila – atunci e nevoie doar să adaogi apă și să începi procesul de confecționare a ulcioarelor sau figurinelor. Mai greu este să dobândești argila pe cont propriu.

De obicei în deplasările pentru dobândirea argilei, Vitalie a e însoțit de câțiva prieteni, ceramiști. "Cele mai populare cariere de argilă sunt la Iurceni, Cojușnești și Țigănești – a povestit meșterul. Argila este plasată conform straturilor geologice. Aici e important să nu o confunzi. Aceasta poate fi perfectă pentru ceramică pe un oarecare strat, dar să fie de altă calitate la doar doi metri apropiere".

Procesarea argilei – un proces foarte important

Argila dobândită pe cont propriu trebuie să fie curățată cu grijă. În acest scop, ea se diluează cu apă până ajunge la o stare lichidă, cremoasă, iar apoi este cernută printr-o sită fină. E necesar să se îndepărteze pietrele, bucățile de lemn, rădăcinile de plante. Purificarea suplimentară îndepărtează bucăți de var din argilă. Varul este inamicul ceramistului. Atunci când un produs din ceramică este încălzit, resturile de var rămase în argilă îl pot afecta considerabil.

Apoi din argilă se îndepărtează excesul de umiditate. Atunci când ea devine ca plastilina, materia prima e gata să fie prelucrată. I se conferă forma dorită și se lasă să se usuce natural. În mediu, uscarea durează cam o săptămână.



Tehnologia ceramicii

Articolul, încă în stare primară este acoperit cu o serie de vopsele speciale care se usucă pe el. Apoi are loc prima ardere. Acest proces e necesar pentru ca apoi pe glazura formată să fie aplicat desenul. "Există glazură de mai multe tipuri – povestește Vitalie Parlui - Cel mai simplă este cea transparentă, dar există și de diferite culori". Apoi, produsul este supus celei de-a doua arderi, după care poate fi considerat gata.

"Lucrez și ca olar, - a povestit Vitalie Parlui. Astfel creez diferite ulcioare, boluri, farfurii care sunt apoi acoperite cu diverse forme geometrice sau cu ornamente naționale moldovenești.

Înainte olăritul era una din cele mai căutate profesii. Un atelier de ceramică putea asigura cu produse mai multe sate. Acum, în epoca ambalajelor de unică folosință, nimeni nu mai toarnă din sticlele de plastic în ulcioare de lut laptele sau uleiul. Prin urmare, în prezent articolele din ceramică rămân a avea un rol ornamental-decorativ.

Nu doar veselă

Figurinele plate ce reprezintă imagini ale tinerilor din zona rurală, îmbrăcați în costume naționale, meșterul le produce prin ștanțare. Aceste produse reprezintă un tribut adus tradițiilor poporului nostru și sunt realizate după același principiu ca magneții de frigider. Panglicile din coafurile fetelor figurine sunt ornamentate cu culorile drapelului nostru.

"Acești magneți sunt deseori cumpărați de către străini – povestește ceramistul. – Sunt mici și ușoare - un suvenir colorat și frumos din Moldova".



"În ajunul sărbătorilor de iarnă – a mai adăugat Vitalie - în fiecare an confecționez figurine mici din ceramică care reprezintă animale - semne și simboluri ale calendarului chinezesc". În acest an, meșterul a confecționat zeci, dacă nu chiar sute de figurine de cocoși în stil național - pentru că vine Anul Cocoșului. Aceste articole ieftine, dar atractive, sunt nișlte cadouri foarte populare în ajunul sărbătorii de Anul Nou. Și, desigur, sunt confecționați și magneți cocoși, un produs destul de popular chiar și după încheierea sărbătorilor de iarnă.

Însă cel mai important și tradițional produs este figurina din ceramică ce reprezintă o potcoavă și un clopoțel. Acest produs are întotdeauna cerere. Oricine vrea prosperitate în casă, iar în mod tradițional, potcoava aduce noroc și bunăstare.



Târgurile - principalele oportunități de vânzare a produselor de ceramică


Pe lângă produsele menționate mai sus, meșterul confecționează și panouri din ceramică mai voluminoase. La fel ca alți olari, Vitalie le vinde în cadrul mai multor târguri și iarmaroace din țară. Câte ceva se vinde prin magazine. Prețul este stabilit de însăși meșteri, de aceea un produs artizanal, mai voluminos și mai scump, este mai puțin probabil să-și găsească cumpărătorul în magazin. Este prea scump și nu se cumpără. De obicei, în magazine se vând magneți, figurine mici și uneori articole din ceramică de asemenea, nu foarte voluminoase.

Sursă: madein.md


Vineri, 30 Decembrie 2016 14:47

Turismul gastronomic în epoca digitalizării

jurandaAm stat de vorbă cu Juranda Kirschner, fondatoarea Terra Carpatica. Este pasionată de bucătăria românească și nu numai. E economist cu studii în Franța, iar de șase ani locuiește în județul Buzău: ”Acum câțiva ani m-am reîntors în țară împreună cu soțul meu. Am locuit în București o perioadă după care ne-am mutat spre regiunea Buzoiană. De șase ani dezvoltăm proiecte turistice, promovăm regiunea și ne-am concentrat pe team building-uri și evenimente culinare în sensul larg al cuvântului. Clienții noștri sunt corporații în 90% din cazuri și expați din România”.

Juranda a vrut să se întoarcă la origini. A călătorit mult cu ajutorul slujbei sale anterioare, însă, într-un final, a vrut să se stabilească în România. A vrut și a reușit să dezvolte regiunea Buzăului cu ajutorul business-urilor sale: ”Înainte să începem acest business și eu și soțul meu am lucrat pe post de consultanți pentru proiecte internaționale de dezvoltare. Era necesar să plecăm timp îndelungat. Apoi am hotărât să dezvoltăm altceva. Familia mea se trage din regiunea buzoiană. Acum șase ani, Buzăul nu exista pe harta turistică. Ne-am hotărât să îl adăugăm noi. Am înființat atunci asociația pentru dezvoltare și promovare a regiunii buzoiene și mai apoi Terra Carpatica, agenție de evenimente, pentru a putea completa activitățile asociației. Anul acesta am dezvoltat o activitate adiacentă, dulcețuri artizanale, care completează activitățile firmei și evenimentele culinare pe care le organizează”.

”Primul contact cu tehnologia l-am avut în primul an de facultate în Polonia. Atunci am început să lucrez cu Internetul. Apoi am locuit zece ani în Franța și doi în Germania. Majoritatea sistemelor erau digitalizate. Am așteptat cu răbdare ca ele să fie implementate și în România pentru a ne putea folosi de ele. De la început am folosit procese digitalizate. Pentru noi era mai simplu, funcțional și rapid”, a adăugat Juranda.

Digitalul este o parte integrantă în afacerea ei. Tot timpul caută să simplifice procedurile și procesele prin care firma trece în fiecare zi: ”Am folosit de-a lungul timpului programe pentru marketing și promovare a activității noastre, am construit singuri paginile web ale firmei, le-am updatat mereu, folosind interfețe conectate la Internet. Am folosit sisteme de newsletter cum este Mailchimp. De asemenea, lucrăm în sistemul Cloud de ceva vreme. Avem acces la informații atât noi cât și colaboratorii noștri”.

”Singurul lucru care frânează o afacere și dezvoltarea acesteia este pierderea de timp cu documentele, imposibilitatea de a avea o imagine clară asupra clienților și contabilității. Am căutat un sistem simplu de implementat, simplu de accesat și utilizat și am avut norocul să găsim Smart Bill. Cred că se împlinesc trei ani de când îl utilizăm”, a mai spus Kirschner.

   
Juranda folosește foarte des serviciile diverse de tip ”cloud” tocmai pentru a putea accesa diversele documente de care are nevoie oricând vrea, de pe orice dispozitiv are la îndemână. Așa are grijă să nu uite de niciun eveniment organizat, să aibă totul pus la punct așa cum trebuie: ”Dropbox este produsul pe care îl utilizăm și cu care lucrăm non-stop. Este updatat de fiecare dată când există această necesitate. Avem acces la toate informațiile despre produse, client, printr-un clic. Pot spune cu exactitate în ce dată și locație am organizat evenimente pentru clientul «x» și, în momentul în care același client dorește o altă ofertă, am posibilitatea de a nu mă repeta, indiferent dacă sunt sau nu la birou. Cloudul este conectat pe telefon și iPad”. 

Deciziile privind achizițioanrea de produse noi se iau în familie, împreună cu soțul. Cei doi caută tot timpul metode de a reduce timpul pierdut cu diferite sarcini care ar putea fi făcute foarte ușor în mod automat: ”Nu cred că este vorba de temeri când vine vorba de serviciile digitale. Un produs nou trebuie încercat și îmbunătățit în cazul în care acest lucru este necesar. Întrebarea cea mai frecventă este cât timp îmi poate economisi un serviciu online pentru a mă putea ocupa de alte activități necesare funcționării și dezvoltării firmei. De obicei se ocupă soțul meu de achiziționarea produselor digitale. El este cel care a descoperit și Smart Bill și cel care are un feeling pentru platformele care ne-ar putea ajuta în business”

”Programele noi sunt necesare pentru ameliorarea imaginii firmei și promovarea activității acesteia. Nu în ultimul rând, îmi sunt necesare la păstrarea unor rețete de care mă folosesc mereu. Un bun exemplu este Cook’n. Avem de obicei o idee foarte precisă despre cum ar trebui să arate promovarea unui anumit produs și site-ul firmei. Învățăm să ne adaptăm timpurilor și pieței noastre. Programele noi dezvoltate ne vin în ajutor sau avem unele idei și pe parcurs căutăm programul care să ne ajute să le ducem la bun sfârșit”, mai spune Juranda.

Afacerile sunt într-o continuă schimbare de când digitalul a pus stăpânire pe piață. Totul este online acum. Dacă nu te adaptezi riști să rămâi în urmă. Am întrebat-o pe Juranda despre acest lucru: ”Nu cred că în ziua de azi mai există prea mult firme care să nu se folosească de acest canal pentru marketing și promovare. Cu siguranță există diferențe foarte mari față de trecut. Orice acțiune pe care o întreprindem sau informație pe care dorim să o transmitem clienților se face via Internet. Este metoda cea mai rapidă de interconectare între firmă și client”.
   
Atât timp cât nu există riscul de a-ți pierde datele îți poți conduce liniștit afacerea. Soluțiile cloud sunt cele mai recomandate pentru siguranță, iar totul se poate face de la distanță: ”Programul de facturare îl utilizăm de ceva timp. Însă s-a mai întâmplat să trebuiască să modificăm o factură sau să o trimitem din nou, să o verificăm. Din momentul în care am optat pentru Cloud nu a mai fost o problemă, chiar dacă nu eram în fața unui laptop sau conectați la internetul de la birou. Am putut accesa informațiile necesare și remedia orice problemă de la distanță. În afară de acest lucru, dacă s-ar întâmpla să îmi pierd sau să mi se fure laptopul nu aș avea de ce să mă panichez. Am totul pe Cloud și pot accesa de oriunde și de pe orice produs, smartphone, iPad, etc”.

”Aș avea probabil nevoie de un program care să organizeze rețetele, să le traducă în engleză, să înglobeze fotografiile. Acest lucru ne-ar ajuta enorm pentru o mai bună organizare. De asemenea, aplicația ar trebui să fie capabilă să transforme rețetele într-o carte de bucate digitală și să poate transfera fotografiile necesare împreună cu rețete și evenimente în prezentări pentru anumite evenimente de promovare”, a mai spus Kirschner.

Sursă: start-up.ro

un nou produs de la litra pe piata autohtona

Producătorul autohton de bere artizanală, Litra Brewing Company a anunțat despre lansarea unui nou produs - primul Barleywine fabricat în Moldova. Acesta nu este un Barleywine tradițional și a fost fabricat în colaborare cu Victory Art Brew, un producător de bere artizanală din Rusia.

Barleywine reprezintă o bere care de obicei are arome de fructe şi caramel, un gust complex, fiind alcoolizată asemeni vinului.

Reprezentanții companiei Litra Brewery au comunicat că este un produs pentru savurare, de culoare roz, cu nuanțe de căpșună, mure și poamă, care oricum păstrează caracterul berii.

În general Barleywine este un stil de bere ce se traduce ca "vin de orz", însă cei de la Litra au decis să-i confere o notă națională și au utilizat 1000 kg de poama din care s-a obținut 540 de litri de suc. Astfel noul produs este o combinație de barleywine cu suc de poamă. În acest context reprezentanții companiei țin să aducă mulțumiri vinăriei EtCetera pentru că le-a oferit poama pentru acest experiment.

Începând cu data de 23 decembrie, această băutură delicioasă poate fi procurată direct de la fabrica Litra. Este o bere cu adevărat unică, produsă în ediție limitată.

Sursă: madein.md

inconjurul lumii cu un iaht made in moldova
În anul 2019, iahtmanii din Moldova, Veaceslav Jarov și VladimirJarov, vor porni în înconjurul lumii pe iahtul lor. Ar avea noroc dacă ar veni cu ei și un al treilea membru al echipajului. Iar dacă nu vine, nu este nicio problemă, dat fiind faptul că nu ar fi prima dată când călătoresc doar ei doi.

„Ar avea noroc”, pentru că acest candidat ar trebui să corespundă anumitor cerințe: să aibă o înălțime mai mică de 1.70 m, greutatea – mai mică de 65 kg, să cunoască limba engleză la nivel de conversație și să fie dispus să asculte ordinele căpitanului. „Este foarte complicat să găsești o astfel de persoană, de aceea ne pregătim să navigăm în doi”, - a spus Veaceslav Jarov, - „în doi” fiind: iahtmanul Veaceslav Jarov și fiul lui, Vladimir.

Ideea de a naviga în jurul lumii au avut-o spontan trei sportivi moldoveni, în timp ce pluteau pe un iaht mic din Leningrad la Chișinău, pe râurile interne din URSS. Dar în moment ce au ajuns la Gorki, URSS s-a dezmembrat, au fost stabilite frontiere noi și, astfel, navigarea liberă s-a terminat. În aceste condiții, ei au hotărât să construiască un iaht de ocean și să pornească cu el în înconjurul lumii – doar oceanul în față, fără frontiere. Astfel a început construcția navei pentru „ocolul lumii”.

Iahtul a fost construit în apartament

Au adus în apartamentul lui Veaceslav Jarov un colțar din metal, un cablu și cam aici s-a terminat construirea în comun a iahtului. Doar Veaceslav Jarov nu și-a pierdut entuziasmul. Timp de 6 ani a construit iahtul în incinta locuinței sale: carcasa a fost realizată din lemn și metal, acoperită cu materiale din fibră de sticlă, pe rășină epoxidică. „În acea vreme, fabricile se închideau și materialele erau vândute la prețuri extrem de mici, de aceea am și reușit să construim iahtul”, - a explicat domnul Jarov. Numele iahtului este „Impulse”și a fost pus pe apă în anul 1998.



Veaceslav Jarov a început să se ocupe de navigație la vârsta de 30 de ani. Tot atunci, în anul 1980, a realizat prima sa barcă din tuburi de aluminiu și a navigat cu ea pe Răut și pe Bugul de Sud. Veaceslav a modernizat barca pentru navigarea pe Nistru – a lărgit-o și a adăugat pânze. Iar în anul 1983 a început să construiască primul iaht complex.

Cu acest iaht Veaceslav Jarov a ocupat locuri fruntașe în cadrul competițiilor din Moscova și Leningrad. Și anume în baza acestei nave cei trei sportivi au decis să construiască un iaht de ocean.

Impulse – micul iaht de ocean fabricat în Moldova

Dimensiunile lui sunt – 7 metri în lungime și 2.5 metri în lățime. „Nu sunt inginer, sunt lăcătuș, am lucrat în cadrul institutului experimental al Academiei de Științe”. Acolo domnul Jarov s-a ocupat de realizarea instrumentelor unice pentru oamenii de știință, în baza schițelor primite de la ei. Treptat, el a început să vină cu anumite propuneri pentru îmbunătățirea acestor aparate. Mai târziu, oamenii de știință apelau la lăcătușul Veaceslav Jarov pentru idei și sfaturi. De aceea pentru el nu a fost prea complicat să construiască iahtul: s-a ocupat de calculele necesare, de proiectare. Suprafața pânzelor este de 26 metri pătrați, iar greutatea chilei este de 300 kg.

Și motorul iahtului este mic și ușor, provenind de la un Lamborghini italian. Acesta are 13 cai putere și este extrem de scump, dar își merită pe deplin banii.

Regate și iar regate

Navigarea pe ocean nu poate fi comparată cu plimbarea de-a lungul coastei Mării Negre. De aceea, cum apare o ocazie favorabilă, sportivii ridică ancora să se antreneze. Tatăl și fiul din familia Jarov au vizitat de trei ori Grecia și Ciprul, participând la diverse competiții. Merg des în Odessa și România. La bordul iahtului e scris rămas numărul 37 de la ultima regată la care au participat. Regata se numește „Cyclades” și se organizează în mod tradițional în Marea Egee. Această mare este un adevărat paradis pentru iahtmani: mereu sunt vânturi puternice. La ultima ediție au fost 20 de participanți, iar iahtul din Moldova era cel mai mic. Și s-a clasat pe locul 14. Un adevărat succes pentru un astfel de iaht mic. „Acolo toate iahturile erau mari, ele taie valurile, - explică Vladimir Jarov. În timp ce noi pluteam pe valuri – sus, jos. Și, în pofida situației, ne-am clasat pe locul 14”.



Mulțumiri portului Giurgiulești

Iahtmanii sunt ajutați mult de către administrația Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG) – costurile de livrare a iahtului din Chișinău în Giurgiulești sunt suportate de PILG.

Până în anul 2010, tatăl și fiul din familia Jarov păstrau iahtul în Odessa. Dar în momentul în care taxa pentru depozitare a crescut de la 120 de dolari pe an la 300 de euro pe lună, au transferat iahtul la Chișinău. Acum, dana iahtului este situată în blocul lor de pe strada Gheorghe Asachi.

Încă un iaht

În paralel, tatăl și fiul din familia Jarov au început să construiască un nou iaht – o corabie de 5 metri, destinată concursurilor desfășurate pe lacul de acumulare Ghidighici. Acolo s-au adunat deja câțiva amatori ai sporturilor de navigație. „4 iahturi sunt construite de proprietari, una a fost reconstruită, una a fost cumpărată și e de firmă, iar acum și iahtul nostru va veni în grup”, - a explicat Veaceslav Jarov. Și acest iaht este construit în apartamentul familiei Jarov, căci nu au alt spațiu de lucru.

„La început îl vom construi în totalitate, iar apoi îl vom dezasambla și îl vom livra la Ghidighici, - a explicat Veaceslav Jarov. – Iar apoi îl vom reasambla”. Aceasta va fi deja a patra corabie a lui Veaceslav Jarov. („Impulse” a fost a treia). Pentru a o construi, familia Jarov a vândut primele două iahturi.



Cum să strângi bani pentru o călătorie în jurul lumii

Se planifică ca iahtul „Impulse” să plutească pe lacul Valea Morilor din Chișinău. „Îmi imaginez că vor fi mule impedimente birocratice pentru realizarea acestei idei, - a spus Veaceslav Jarov. – Dar nu avem o altă opțiune, nu prea ne punem speranțele în sponsori, însă avem nevoie de bani pentru călătoria în jurul lumii”. Navigarea în înconjurul lumii „Magelan 500” este organizată de către iahtmanii din Odessa, de aceea data acesteia este stabilită – anul 2019, portul de plecare – Odessa, portul de sosire – Odessa. Alegeți orice rută, dar să fie un înconjur al lumii.

De aceea, navigatorii moldoveni, care își propun să realizeze înconjurul lumii, au nevoie de bani pentru aventura de peste trei oceane, ocolind Africa, de-a lungul Australiei, prin Oceanul Pacific, pe la Capul Horn din America se Sud, prin Oceanul Atlantic și Marea Mediterană în portul Giurgiulești. Puteți să vă imaginați faptul că această călătorie necesită eforturi mari, atât financiare, cât și fizice. Iar Veaceslav Jarov va împlini în curând 70 de ani.

Între timp, viitorii Magellani construiesc micul iaht pentru Ghidighici și își fac planuri cu privire la mica afacere de pe Valea Morilor: plimbând oamenii pe lac, învățându-i să navigheze, atrăgând tinerii și pregătindu-se pentru marea călătorie înconjurul lumii.

„Chiar daca cei din Odessa se vor răzgândi între timp, noi ne vom urma visul și vom pleca în jurul lumii!”, - a spus Veaceslav Jarov.

Sursă: madein.md