B9710970891Z.1 20170130150637 000GH78ECHJ0.1 0

Surpriză pentru vameșii francezi, care au descoperit 244.815 de euro, ascunşi printre haine într-o valiză.

Bagajul aparţinea unui cetăţean al Republicii Moldova, în vârstă de 30 de ani, care călătorea cu autocarul de pe ruta Amsterdam-Barcelona, scrie lunion.fr.

Verificările au avut loc în zona de odihnă Saint-Brice de pe autostrada A 26 din munții Reims. Potrivit vameşilor, banii erau ascunşi în pungi de plastic.


Ca urmare, conaţionalul nostru a fost reţinut, fiind bănuit de spălare de bani. Fiind audiat, moldoveanul a declarat că bani erau destinați pentru a „cumpăra o casă în Spania”.

Ședința de judecată în cazul cetățeanului moldovean a fost stabilită pentru data de 4 aprilie.

FOTO: lunion.fr

Sursă: stirilocale.md

brd12

Iana Ursu, o femeie de afaceri din Chișinău, a avut nevoie de patru ani pentru a parcurge drumul de la un mic magazin de comercializare a mărgelelor până la deschiderea unui atelier pe bulevardul Ștefan cel Mare și a unei filiale la Iași. În ce constă secretul succesului acestei afaceri?

Patru etape

„La început ne ocupam doar de comercializarea mărgelelor” își amintește Iana, fondatoarea și directorul companiei Tanos-com. „Eram atenți la nevoile cumpărătorilor care își doreau seturi de broderie create cu mărgele, nu cu ațe de brodat mouline. Am decis nu doar să importam astfel de seturi, ci să le și producem. În această ordine de idei, am început să învățăm să le dezvoltăm, să sortăm și să le ambalăm. Apoi, cumpărătorii au venit cu o idee nouă – broderie personalizată. De exemplu, poza copilului sau o fotografie de la nuntă. Am investigat ideea și am reușit să deschidem și această direcție de producție. Al patrulea pas a constat în realizarea difertor tipuri de rame pentru lucrările realizate”, spune antreprenoare.

Utilaje și soft

Pentru realizarea schemelor de brodat e nevoie de un soft special care prelucrează pozele și are ca output o schemă cu delimitări de pătrățele și culori. Softul este destul de scump, iar licența pentru acesta este valabilă un an. În plus, e nevoie și de o imprimantă specială care și ea este foarte costisitoare. „Tanos-com” încă nu dispune de fonduri suficiente pentru a procura imprimanta, de aceea apelează la companiile care deja au acest utilaj.
brd6
Utilajele și masa de tăiere folosite pentru producția de rame au fost cumpărate și instalate în atelierul propriu. Un singur lucrător poate face față tuturor comenzilor, însă e nevoie de mai multe croitorese.

Cât costă munca unei croitorese

„Există oameni, care își doresc să brodeze cu mâinile lor tabloul (poza)”, a explicat Iana Ursu. „Dar sunt alții care nu au timp pentru această activitate, iar noi dispunem de un sortiment larg de tablouri, portrete și icoane, pentru care se păstrează o cerere stabilă. De exemplu, portretele lui Eminescu și Creangă sunt întebate. În plus, în viitorul apropiat îmi doresc să lansez o serie de lucrări cu drapelul și stema națională, peisajele Moldovei, precum și câteva broderii dedicate vinului moldovenesc”, afirmă Iana.

„Tanos-com” nu dispune de propriul atelier. Are două magazine, iar de la 1 martie se va deschide și al treilea – pe bulevardul Ștefan cel Mare. Toate croitoresele lucrează de acasă. Prețul variază în funcție de numărul de mărgele cusute. Fără a intra prea mult în detalii, putem spune că pentru realizarea unei broderii de format A4 (lucru care, conform spuselor Ianei, poate fi realizat într-o zi), lucrătoarea primește între 200 și 300 de lei (în dependență de complexitate). În varianta finală, cu ramă, această broderie costă între 700 și 1000 lei. Cu cât mai mari sunt dimensiunile broderiei, cu atât mai mare este prețul acesteia.
brd15
Broderiile ajung și peste Prut

„Primim multe comenzi din partea concetățenilor, care lucrează în străinătate”, a spus Iana. „Imaginați-vă situația în care clientul îi face o poză șefului său, iar peste o anumită perioadă de timp îi dăruiește acea poză brodată. În Italia, asemenea articole lucrate manual costă extrem de mult. De aceea, am decis nu doar să ne continuăm activitatea în Moldova, ci să ne și extindem și în România, prin deschiderea unei filiale la Iași”, comentează proprietara afacerii.

Afacerea se extinde

Afacerea „Tanos-com” a primit un impuls pentru dezvoltare în urma unui training, organizat de către proiectul internațional de susținere antreprenorialul feminin, la care Iana Ursu a participat acum cu doi ani.

Tot atunci Iana a realizat faptul că afacerea are potențial, dar acest lucru nu este suficient. Oricine ar putea cumpăra un soft și o imprimantă. Există multe alte aspecte, care trebuie luate în calcul pentru a te menține pe piață.

Proiectul de ieșire pe piața din România (și de consolidare pe piața din Moldova) doar în etapa de consulting costă 247 600 lei. Acesta presupune dezvoltarea a două site-uri noi în zonele .ro și .com („Tanos-com” dispune deja de două portaluri moldovenești).

În această ordine de idei, e nevoie de logo, design al ambalajului și al etichetei, branding, fotografii profesionale pentru brandbook și o strategie de promovare pe Facebook, Instagram, Google+. Totodată, e nevoie și de o strategie pentru a ieși pe piața din România.

Cu această idee, Iana Ursu a apelat la proiectul Băncii Mondiale PAC II, care susține potențialii exportatori. Cererea ei a fost analizată și a fost aprobat un grant care va acoperi 50 la sută din cheltuielile întreprinderii.

Sursă: madein.md

e5f073a86b2d6f85f47b3b5b4c7eacdeTraiul în sat nu înseamnă neapărat muncă în câmp. Tot mai mulţi moldoveni din zonele rurale renunţă la agricultură şi îşi deschid afaceri de succes în diverse domenii. Spre exemplu, doar în raionul Sângerei, anul trecut au apărut mai mult  de o sută de întreprinderi noi, - comunică publika.md.

Întâmplarea a făcut ca, în urmă cu doi ani, Lidia Bârsanu să gândească o nouă afacere.

"Am hotărît într-o bună zi să confecționez o rochie ficei mai mari la mateneul pentru grădiniță. Am văzu că mi se reușește și am mers și am făcut niște cursuri profesionale de cusătoreasă", a spus antreprenoarea Lidia Bârsanu.

După ce a urmat cursuri speciale, femeia a obţinut un grant în sumă de 26.000 de lei şi şi-a cumpărat o maşină de brodat.

"Elementele care se brodează pe stofă mai întîi se fac întrun program special la calculator după care se pune pe un USB portativ și se întroduce în mașina de brodat. După care deja dăm comanda ca mașina să brodeze, aici acum se brodează o mânecă pentru o ie", a spus Lidia Bârsanu.

Femeia creează, în special, costume naţionale. În prezent, în atelier muncesc două croitorese şi un inginer. Afacerea dă roade, iar planurile de extindere sunt mari. Lidia ar vrea să mai angajeze şase persoane.

Roman Buracioc, la cei 26 de ani ai săi, a reuşit să pună pe roate o afacere în satul Sângereii Noi. Tânărul confecţionează mobilă.

"Eu eramtot, eram și director, eram și asamblor, eram și montator, eram și designer, eram tot. Și așa s-a început treaba, încetișor, încetișor am strâns câțiva bani pentru sculele care îmi mai lipseau și cu care am putut să fac încă mai ușor toată munca", a spus antreprenorul Roman Buracioc.   

În atelierul lui Roman muncesc trei oameni. Anul acesta, tânărul intenționează să cumpere echipamente noi și să angajeze încă şase persoane.

"Visul nostru este, nu că ar fi, este ca în fiecare casă să fie cîte un produs de al nostru. Să se poată bucura de un preț bun și tot așa", a spus

În 2016, în raionul Sângerei au fost înregistrate 118 întreprinderi noi.

image 2017 01 25 21556880 0 grafic tech

Startup-urile europene din tehnologie au primit, anul trecut, investitii de peste 16,2 miliarde de euro, in peste 3.400 de tranzactii, arata datele unui raport realizat de Tech.eu. Marea Britanie ramane pe primul loc in topul tarilor cu cele mai mari finantari acordate firmelor mici aflate la inceput de drum. Iata care au fost domeniile care au atras cei mai multi bani.

Raportul a identificat peste 3.420 de tranzactii la nivelul anului trecut, prin care startup-urile tech din Europa (sunt incluse si Turcia si Israel) au obtinut finantari, cu 32% mai multe tranzactii decat in anul anterior. In cadrul acestor tranzactii startup-urile au primit in total 16,2 miliarde de euro, cu 12 mai multi bani decat in 2015.

Cei mai multi bani s-au dus catre firmele cu produse sau servicii in domenii precum: fintech (tehnologia financiara), sanatate, divertisement (mizical).

Cele mai mari investitii au fost facute in startup-uri din Marea Britanie (3,21 milirde euro) , Israel (2,77 miliarde euro), Franta (2,72 miliarde euro) si Germania (1,98 miliarde eruo). Cea mai mare crestere a fost inregistrata de Franta, care trece de pe locul patru pe trei, in ceea ce priveste volumul de finantari atrase de startup-uri, si pe primul loc in topul numarului de tranzactii prin care firmele au obtinut investitii, care au avut loc anul trecut.

Cei mai activit investitori in startup-uri tech, la nivel european au fost: Bpifrance, Gründerfonds, Index Ventures si Kima Ventures.

Sursă: startupcafe.ro

Coroplast

Comisia pentru selectarea rezidenților în cadrul Zonei Economice Libere ”Bălți” a desemnat compania ”Coroplast Harness Technology” SRL învingătoare la concursul din data de 19 ianuarie 2017, - comunică mybusiness.md.

”Coroplast Harness Technology” SRL, este o subdiviziune a companiei germane Coroplast, un producător cu renume și o istorie de peste 80 ani, specializată în producerea sistemelor de cablaje auto, electrice și industriale, având unități de producere în Polonia, Tunisia, China, Mexic și SUA. De asemenea, compania face parte din lista de angajatori de top din Germania, având peste șase mii de angajați.

În Republica Moldova,”Coroplast Harness Technology” SRL vine cu proiectul economic: „Asamblarea de module de cablaje pentru industria automotive”, și vor livra produsele atât către producătorii de cablaje din Moldova, cât și de peste hotare. Investiția companiei ”Coroplast Harness Technology” SRL va atinge cifra de 10 milioane euro, ce cuprinde construcția și utilarea propriei unități de producere pe teritoriul subzonei din or. Căușeni. Pentru prima fază a proiectului compania planifică vânzări anuale de circa de 22  milioane euro, și vor angaja de la 300 pînă la 600 de muncitori.

Юлия ЯбанжиOrganizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) va deschide în mai 2017 cel de-al 10-lea Incubator de Afaceri în Raionul Cahul. Incubatorul va avea același format ca celelalte 9 Incubatoare de Afaceri, deschise în ultimii 8 ani în raioanele Soroca, Ştefan Vodă, Leova, Rezina, Sângerei, Dubăsari, Ceadâr-Lunga, Cimișlia şi Nisporeni.

Instituția va oferi doritorilor de a-și deschide o afacere spațiu la prețuri rezonabile, instruire și suport antreprenorial pe parcursul a 3 ani.

Iulia Iabanji, directorul general ODIMM a menționat, în cadrul unei sesiunii de informare organizate la Cahul, că incubatorul va oferi tinerilor antreprenori mai multe avantaje și va elimina o parte din barierele cu care se confruntă de obicei la etapa de inițiere a afacerii.

Potrivit Iuliei Iabanji, Incubatoarele reprezintă deja o istorie de succes pentru sectorul IMM. Ele și-au demonstrat vitalitatea și oportunitatea pe parcursul celor 8 ani. Primul Incubator de afaceri a fost deschis la Soroca, în decembrie 2009.3

„Dincolo de suportul logistic necesar demarării activității, a preţului redus la spaţiile de producere şi a oficiilor, Incubatorul de Afaceri oferă un mediu prielnic dezvoltării, prin furnizarea de informaţie şi consultanţă antreprenorială, a transferului de bune practici, prin acordarea de sprijin în dezvoltarea de parteneriate”, a menționat Iulia Iabanji.


Deschiderea Incubatoarelor de Afaceri reprezintă una dintre prioritățile Guvernului RM de creare a infrastructurii de suport antreprenorial pentru satisfacerea necesităţilor mediului de afaceri, în special din zonele rurale. Incubatorului de Afaceri din Cahulva fi deschis în colaborare cu autorităţile publice locale, în baza Matricei de Politici pentru Programul de suport Sectorial ,,Stimularea Economică în Zonele Rurale”, finanţat de Uniunea Europeană. În anul 2017 se preconizează deschiderea încă a unui Incubator de Afaceri la Călărași.


1Până în prezent, în cadrul celor 9 Incubatoare de afaceri, deschise cu suportul ODIMM au fost create 103 afaceri noi, care au contribuit la deschiderea a  408 locuri de muncă. De la crearea lor, în incubatoare au activat  289 de rezidenți. În 2017 vor fi deschise două noi Incubatoare de Afaceri – la Cahul și Călărași.

contra cigariPiaţa neagră a ţigaretelor a înregistrat în 2016 un nivel mediu de 16,8%, în creştere faţă de media anuală din 2015 care a fost 16%, regiunea nord-est fiind cea mai afectată de comerţul ilegal, conform unui studiu realizat de o companie de cercetare a pieţei, trimis Redacţiei.


     Nivelul din 2016 reprezintă cel mai ridicat nivel mediu anual din 2011 până în prezent, conform datelor companiei de cercetare Novel Research.


     Marian Marcu, directorul companiei de cerecetare, a spus: "Regiunea nord-est a fost cea mai afectată de comerţul ilegal cu ţigarete pe tot parcursul anului 2016, situându-se la 41,9%, în creştere cu 4,5% faţă de 2015. Regiunile sud-vest, vest şi nord-vest deţin, de asemenea, cote importante: 24,4%, 23,8%, respectiv 21,1%, cifrele fiind în uşoară creştere în 2016 comparativ cu 2015. Din punct de vedere al provenienţei, categoria «cheap whites» a continuat să deţină cea mai mare pondere (58,2%), urmată de produsele provenite din Ucraina (20%, în creştere cu 5,4%) şi Moldova (14,9%, în scădere cu 5,7% faţă de 2015). Ponderea produselor provenite din Serbia se situează la 2%, nivel relativ constant faţă de 2015. În 2016, comerţul ilicit se încadrează în trendul ascendent înregistrat în ultimii trei ani, cu o creştere absolută de 3,5% faţă de 2012".


     Comerţul ilegal cu ţigarete nu înseamnă doar pierderi semnificative la bugetul de stat, dar şi impulsionarea fenomenului de crimă organizată, spun reprezentanţii ANAF.


     Dorel Fronea, vicepreşedinte ANAF şi coordonator al activităţii structurilor vamale, a spus: "Acest record înregistrat în 2016 de piaţa neagră demonstrează încă o dată că este absolut necesară reorganizarea structurilor vamale, în vederea creşterii eficienţei activităţii, precum şi o abordare concertată a combaterii comerţului ilegal. În august 2016, am demarat reoperaţionalizarea structurilor vamale, am relansat şi eficientizat echipele canine, iar în ianuarie 2017 am reînfiinţat echipele mobile. Strategia Naţională de combatere a comerţului ilegal cu ţigarete, iniţiată de Vamă, a fost finalizată şi urmează să fie lansată public. Obiectivul este de a atinge un nivel al contrabandei cât mai apropiat de media de 10% din Uniunea Europeană. Sunt convins că prin măsurile incluse în Strategia anticontrabandă, care presupun un proces de reorganizare profundă, vom putea reduce contrabanda".


     În 2016, statul a pierdut circa 672 milioane de euro, bani care în loc să meargă către priorităţile guvernamentale au ajuns în buzunarele contrabandiştilor, spun reprezentanţii BAT Romania. Aceştia apreciază că deşi creşterea pieţei negre a fost limitată de eforturile comune ale industriei şi Autorităţii Vamale, devine clar că 2017 va fi un an de test pentru statul român.


     Reprezentanţii industrei apreciază că este necesară o implementare cât mai rapidă a Strategiei Naţionale de combatere a traficului ilicit cu produse din tutun, cu participarea activă a tuturor factorilor cu atribuţii în domeniu.


     Gilda Lazăr, director la JTI România, Moldova şi Bulgaria, a spus: "Recordul înregistrat de comerţul ilicit cu ţigarete în 2016 reflectă situaţia extrem de dificilă în care s-a aflat piaţa legală a ţigaretelor, situaţie generată de incertitudinea legislativă în care ne-am desfăşurat activitatea, în absenţa unui dialog transparent şi constructiv al autorităţilor de reglementare cu reprezentanţii celui de al doilea mare contribuabil la bugetul de stat. Incertitudinea permanentă şi reglementările disproporţionate nu duc la atingerea obiectivelor de sănătate publică, ci au ca efect direct creşterea contrabandei".


     Pentru reducerea contrabandei sunt necesare mai multe schimbări legislative. Conform studiului, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracţiunilor de evaziune fiscală şi de contrabandă cu ţigarete, este necesară clarificarea situaţiei la punctele de trecere a frontierei interne cu Ungaria şi Bulgaria, precum şi stabilirea unor atribuţii specifice pentru poliţia locală şi jandarmerie, întrucât comerţul ilegal cu ţigarete se desfăşoară în zona de competenţă a acestora - pieţe, oboare, staţii de metrou.


     Alexandra Olaru, director la Philip Morris România, a apreciat: "După ce în luna septembrie a fost înregistrată o creştere abruptă a pieţei negre în toate regiunile ţării, media anuală calculată de Novel vine ca o concluzie îngrijorătoare a evoluţiei fluctuante a comerţului ilegal din 2016. Faptul că regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de comerţul ilegal ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă pentru toate instituţiile statului. În plus, aşa cum se întâmplă de fiecare dată în sezonul rece, ţigaretele traficate ilegal în această perioadă se regăsesc pe piaţă abia în primăvară, aşadar este de aşteptat ca în lunile următoare nivelul contrabandei să crească. Ca urmare, este cu atât mai mult necesară aplicarea cât mai curând a Strategiei Naţionale de combatere a comerţului ilegal, iniţiată de Autoritatea Vamală".


     Şi în 2016, autorităţile au folosit toate resursele pe care le-au avut la dispoziţie în scopul combaterii comerţului ilicit cu ţigarete. Au fost făcute sute de percheziţii, s-au destructurat zeci de reţele de crimă organizată, au fost descoperite fabrici ilegale şi magazine aprovizionate de contrabandişti.


     Adrian Pirau, director comercial, Imperial Tobacco România, a spus: "Toate aceste eforturi nu au reuşit să contrabalanseze un cadru de reglementare instabil, care s-a reflectat pe parcursul anului şi în bilanţul ANAF, care a arătat fluctuaţii ale încasărilor din accize. Ca urmare, este necesar ca acţiunile autorităţilor de aplicare a legii să fie susţinute de toţi factorii cu putere de decizie într-un domeniu care aduce la buget circa trei miliarde de euro anual!".


     Sectorul tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după cel petrolier. În 2015, companiile de tutun au virat la buget circa 3 miliarde de euro, însemnând accize, TVA, taxe şi contribuţii. Suma reprezintă aproape 2% din PIB, sau echivalentul a 12,5% din totalul veniturilor bugetare, conform sursei citate. 

Sursă: bursa.ro

Am28
Întreprinderea S.A. „Alimcom” I.M din Chișinău este unul din cei mai vechi producători autohtoni din domeniul alimentar, oferind consumatorilor maioneză de calitate fabricată din materie primă naturală.

„Ne-a fost sugerat să producem maioneză cu conținut scăzut de calorii, dar am refuzat – am vrut să păstrăm brandul”, a explicat Ana Caragea, managerul de producție al uzinei alimentare din Chișinău, S.A. „Alimcom” I.M. Trebuie precizat faptul că, în producția maionezei cu conținut scăzut de calorii, sunt utilizate tehnologii moderne, care implică folosirea unei ponderi mari de substituenți alimentari. În timp ce în producția maionezei cu brandul „Provensal”, a companiei „Alimcom”, sunt utilizate doar ingrediente naturale. Conform spuselor Anei Caragea, o singură companie din Moldova mai produce maioneză doar din ingrediente naturale – întreprinderea „Belmar” din Bălți.

Compoziție verificată în timp

Rețeta maionezei „Provensal”, produsă de „Alimcom” timp de câteva decenii deja, a fost dezvoltată încă în perioada sovietică, când practic nu existau produse chimice alimentare. Anume acest aspect diferențiază maioneză companiei „Alimcom” de altele de pe piață – faptul că este produsă doar din ingrediente naturale. „Maioneza noastră conține un singur conservant – E-260”, a explicat Ana Caragea. Acest cod ascunde acidul citric, ca aditiv alimentar. Cu alte cuvinte, un alt ingredient natural.

Fără substituenți alimentari

„Alimcom” are furnizori tradiționali de materie primă naturală verificați de-a lungul timpului. „Pudra de muștar o procurăm din Ucraina, deoarece nu se găsește la noi în țară”, a explicat Ana Caragea. Celelalte ingrediente sunt locale. Laptele praf este adus din Florești. Praful de ouă – din satul Corlăteni, raionul Rîșcani, iar uleiul este adus deja de mulți ani de la întreprinderea „Floarea Soarelui” din Bălți. Cele 67%, care indică ponderea de grăsime a maionezei pe ambalaj, sunt generate de uleiul de floarea soarelui. De aceea este foarte importantă calitatea acestuia. „Uleiul din Bălți este foarte bine curățat, a spus managerul de producție. „Am încercat să găsim furnizori de ulei situați mai aproape, pentru a reduce costurile de transport. Dar nu ne-a reușit să găsim ulei de aceeași calitate”, a adăugat managerul. Potrivit ei, cât timp maioneza este proaspătă, își păstrează gustul și aroma. Dacă stă timp de două săptămâni – apare gustul amar. Probabil gustul amărui se datorează impurităților din ulei, care nu au fost curățate. În cazul uleiului din Bălți, nu apare această problemă, spus Ana. 



Gustos și sănătos

Rețeta maionezei „Provensal” a fost elaborată pentru volume mari de producție, dar s-a ținut cont de faptul că acest sos trebuie să fie atât gustos, cât și sănătos. De aceea, în compoziția lui se găsește anume uleiul de floarea soarelui, care are cea mai mică cantitate de colesterol dintre toate uleiurile alimentare. Pentru a neutraliza și a distruge acest colesterol, în compoziția maionezei se găsesc uleiurile de muștar din praful de muștar. Din cele spuse mai sus, poate fi ușor dedus faptul că discuțiile despre conținutul înalt de calorii în maioneza naturală sunt prea exagerate.

Cererea scade, din păcate

În ultimii ani a scăzut dramatic cererea pentru maioneza naturală. În urmă cu 6-8 ani, compania producea zilnic câte 14-20 de tone de maioneză. În luna decembrie, înainte de sărbătorile de iarnă, atunci când cererea pentru maioneză creștea brusc, volumele zilnice de producție ajungeau la 20-22 tone”, a spus Ana Caragea. Acum, însă, întreprinderea produce lunar câte 3-4 tone de maioneză. Astfel, au fost reduse la minimum și tipurile de ambalaje. Dealerul care livrează maioneza „Alimcom” în rețeaua comercială comandă sosul doar într-un singur tip de ambalaj – cutia pătrată cu greutatea de 200 grame.



Scăderea puterii de cumpărare a populației, cauzată de criză, a avut un impact negativ asupra popularității maionezei naturale. Prețul angro pentru ambalajul de 200g de maioneză este de 9,5 lei, în timp ce pe rafturile din supermarketuri prețul acestuia ajunge la 16,4 lei. În principiu, de acești bani poți cumpăra o jumătate de kilogram de maioneză cu conținut scăzut de calorii de la un producător de import. În cazul multor produse este ridicată ponderea de substituenți alimentari în compoziție, dar cumpărătorul se orientează mai mult după factorul de preț. Cu toate că nu se face nicio economie, la procurarea maionezei ieftine. Maioneza este un produs cu o cerere ocazională și chiar și procurarea unei maioneze scumpe, practic nu va afecta bugetul de familie. „Dacă nu ar fi fost criza, popularitatea maionezei naturale nu ar fi scăzut”, consideră managerul de producție.

Deocamdată, întreprinderea „Alimcom” continuă să aștepte vremuri mai bune. „Cea mai mare parte din cifra de afaceri vine de la clienții fideli”, a spus Ana Caragea. Producția de maioneză are loc o dată pe săptămână, rareori de două ori. În cadrul întreprinderii există cinci linii de producție: de maioneză, de muștar, de ape minerale, de halva și de oțet. Ultimele două linii de producție încă nu au fost pornite. Întreprinderii are 25 de lucrători. „În vremurile bune, aici lucrau până la 250 de persoane. Să sperăm că vremurile bune se vor întoarce”, a conchis Ana Caragea.


Sursă: madein.md


olga blanc si a prezentat colectia vestimentara la un important eveniment de moda din china

Designerul Olga Blanc a participat recent la unul din cele mai importante evenimente din domeniul modei - Harbin Fashion Week din China.

Creatoarea de vestimentație continue să-și promoveze produsele peste hotarele țării și de această dată și-a prezentat colecțiile O’Blanc Spring/Summer 2017 și O’Blanc Memories Spring/ Summer 2017. Modelele ce au purtat vestimentația au fost din Asia, ceea ce a reprezentat o experiență nouă și plăcută pentru designerul din Moldova, a comunicat Olga Blanc pentru o revistă online din țară.

Reamintim că Olga Blanc este unul din cei mai renumiți designeri vestimentari din țară care a îmbrăcat zeci de vedete de la Hollywood cum ar fi Irina Shayk, Chante Moore, Joyce Giraud, Aria Crescendo, Rocsi Diaz, Yvette Yates și altele, a lansat un showroom în SUA și participă cu regularitate la diferite prezentări de modă internaționale.

Sursă: madein.md

Sursă foto: facebook

diversitatea de forme si culori in florile decorative ale micii intreprinderi paper lux
Acum un an, nepoata lui Iurii Cojuhari i-a sugerat unchiului său ideea realizării florilor din hârtie. Conceptul a venit în contextul în care ea locuiește în Germania și din spusele ei „la noi acum această tendință este foarte populară”. Astfel, din această inițiativă întreprinderea și-a lansat „afacerea cu flori”.

De la idee la realizare

Iurii Cojuhari, directorul întreprinderii de familie „Paper Lux”, dintotdeauna a mânuit cu talent hârtia. El este un pictor profesionist, profesor de pictură și încă din anul 1980 a început să se ocupe de confecționarea articolelor din hârtie, atunci când absolvea Universitatea Pedagogică din Chișinău.

Hârtia poate fi folosită pentru confecționarea unui număr foarte mare de accesorii, cum ar fi ambalajele în formă de tuburi sau pungile pentru cadouri. Acestea sunt extrem de populare, în mod deosebit în perioada sărbătorilor de iarnă, atunci când companiile solicită invitații de sărbătoare, meniuri, pungi pentru cadouri, chiar și albume cu felicitări. Cu toate acestea, perioada sărbătorilor se încheie, iar împreună cu ea, solicitările la comenzi scad. Pentru ca întreprinderea să nu sufere din cauza numărului mic de comenzi sezoniere, „Paper Lux” a găsit o soluție – confecționarea florilor din hârtie, care sunt utilizate la decorul diferitor evenimente festive.

„Am făcut un mic research pe internet și am remarcat faptul că la noi în țară nu există o ofertă pentru acest tip de produse”, a spus Iurii Cojuhari. Tot atunci s-a întrebat cum pot acestea fi confecționate și a căutat unde ar putea să învețe să le confecționeze.

Cea mai apropiată companie, care oferea workshop-uri în acest domeniu, se afla în Moscova, iar costul celor două zile de cursuri era de 500 euro. Celelalte workshop-uri, pe care bărbatul le-a găsit pe internet, de asemenea erau contra cost. „Cursurile gratuite erau foarte superficiale și erau destinate începătorilor”, afirmă Iurii Cojuhari. Datorită experiențe lui cu hârtia de atâția ani, într-o zi a confecționat prima floare. „Într-o zi, împreună cu soția mea am început să lucrăm la conceptul acestor flori de hârtie, iar peste o săptămână, am reușit să creăm prima noastră floare”, a povestit meșterul. În acest fel, au înflorit creațiile micii întreprinderi „Paper Lux”.



În prezent, pe lângă „Paper Lux”, în Chișinău își desfășoară activitatea alte patru companii, specializate în realizarea florilor pentru decorul evenimentelor festive. „Îi cunosc pe proprietarii companiilor, iar unii dintre ei chiar îmi sunt prieteni, a spus Iurii Cojuhari. „Credeți că sunt concurenții noștri? Eu nu cred. În Chișinău, în fiecare weekend se desfășoară până la o sută de nunți, oare aș putea să le ofer servicii la toate? În această situație, este convenabil să existe cât mai multe companii care oferă servicii de acest tip, pentru a le populariza”, afirmă proprietarul afacerii.

Diferite tipuri de flori din hârtie

„De exemplu, există flori confecționate din hârtie gofrată, pe care le realizează compania din capitală „Le pompon” decor. Ele se aseamănă cu niște pompoane, arată bine, cochet și drăguț. Sunt ieftine, dar au și o „durată de viață” mică , pe parcursul unui singur eveniment”, spune Iurii.

„Paper Lux” realizează flori dintr-un material mai obișnuit pentru ei – carton colorat. Materialul este destul de rezistent, dar e mai scump. Floarea confecționată din acest material poate fi refolosită de până la cinci - șase ori. Uneori, acestea sunt procurate pentru decorul permanent al unei încăperi, de exemplu, a unei săli de restaurant.

De regulă, panourile decorate cu flori din hârtie sunt amplasate tot în restaurante, acolo unde se desfășoară evenimentul festiv. În centrul panoului este plasat logo-ul întreprinderii, sau numele persoanei omagiate (dacă este o zi de naștere), sau numele mirelui și a miresei (dacă este o nuntă). Spațiul de împrejur este umplut cu flori. Pentru botezuri sau zile de naștere a copiilor, de regulă sunt la căutare flori în nuanțe reci, de la note albastre, până la culori de verde închis. Pentru fetițe, cel mai des sunt întrebate panouri cu flori de culori calde, predominând culoarea roz. „Există și comenzi inedite. Un antreprenor a comandat decorul unui panou cu flori mai deosebite,  petalele acestora erau confecționate din bancnote de o sută de dolari”, precizează Iurii.



Zile de naștere și nunți

Decorul evenimentelor cu panouri florale este o afacere destul de stabilă. Aceasta cunoaște momente de ascensiune – de exemplu, toamna, când în Moldova se desfășoară cele mai multe nunți. „În perioada Postului nu se organizează nunți, dar zilele de naștere nu sunt anulate, datorită lor și se menține nivelul de comenzi”, a explicat Iurii Cojuhari.

În prezent, panourile florale nu mai sunt populare doar în Chișinău. Aproximativ jumătate din numărul de comenzi vin din raioane. Și nu doar pentru evenimentele festive. „Un dentist din Cimișlia a făcut o comandă de un panou cu flori galbene, pentru decorul sălii de așteptare a cabinetului său, pentru ca pacienții, care își așteaptă rândul, să admire mai bine panoul, decât să se uite la televizor”, povestește bărbatul.

Un alt client a făcut o comandă de un panou cu flori pentru soția lui și anume pentru decorul dormitorului. Deși sunt confecționate din hârtie, florile se păstrează destul de mult timp. Nu pot fi spălate, dat fiind faptul că sunt din hârtie, dar praful care se depune pe ele poate fi ușor îndepărtat cu ajutorul aspiratorului.



Nu există flori identice

Pe un panou pot fi amplasate până la câteva zeci de flori. Confecționarea florilor mici, cu diametrul de 15 centimetri, durează o jumătate de oră. Florile mai mari sunt realizate timp de o oră, o oră și jumătate. La un eveniment a fost făcută o comandă de o floare mare, de doi metri. Confecționarea acesteia a fost destul de solicitantă, doar pentru realizarea petalelor au fost utilizate 46 de foi mari de carton.

Fiecare floare este unică, spune eroul materialului de astăzi. „Când abia am început să confecționăm flori din hârtie, am făcut sute de piese, iar atunci credeam că așa va începe lucrul”, își amintește pictorul. „Însă, acestea au rămas neatinse și până în prezent. Planificăm să organizăm un workshop de confecționare a florilor din hârtie, acolo voi folosi aceste piese. Florile realizate după schițe arată prea artificial. Eu nici nu realizez schițe pentru viitoarele flori, totul ține de inspirație. Am realizat o floare, iar cealaltă îmi doresc să arate altfel. Am încercat să reproduc cele mai bune modele, dar nu am reușit – oricum, fiecare floare arată diferit”, conchide Iurii Cojuhari. 

Sursă: madein.md