PAC II a aprobat alte opt dosare pentru finanțare

Servicii de turism, produse din oțel inoxidabil, legume, fructe proaspete și congelate sunt ofertele beneficiarilor Proiectului Băncii Mondiale Ameliorarea Competitivității PAC II pentru export.
Printre noii beneficiari se numără două companii vinicole: Sălcuța și Crama Domnească. În prezent, vinurile ”Sălcuta” sunt exportate în Germania, Polonia, Cehia, Belgia, Slovacia, România, Africa, Kazahstan, Belarus, Ucraina, China, dar managerii întreprinderii și-au propus să cucerească noi consumatori de vinuri de calitate. Cu susținerea PAC Granturi, întreprinderea va implementa Standardul internațional ISO 22000:2005 și va moderniza procesul de îmbuteliere. Potrivit responsabililor companiei, aplicarea standardului internațional prin îmbunătățirea proceselor interne va facilita păstrarea poziției de piață și va cuceri noi consumatori, va îmbunătăți imaginea companiei și va crește încrederea partenerilor de afaceri.
Compania ”Crama Domnească” va pune pe masa consumatorilor din Germania, Austria și Letonia vinurile cu marca ”Equinox”. Cu susținerea Proiectului Ameliorarea Competitivității (PAC II), întreprinderea va contracta experți care vor efectua studii de piața, va elabora etichete și ambalaje noi si va iniția o campanie de promovare a vinurilor moldovenești pe piața europeană.
Alți trei beneficiari ai Proiectului vor exporta legume și fructe moldovenești pe piața Uniunii Europene. Este vorba despre companiile ”Pro Organic Fruct”, ”Agroparc Management” și ”Rikardel”. În timp ce primele două întreprinderi vor ieși pe piața europeană cu fructe proaspete, ”Rikardel” va oferi legume și fructe congelate după tehnologia șoc. Pentru a face față concurenței pe piața europeană, companiile își vor îmbunătăți procesele și produsele apelând la servicii de consultanță de calitate. Întreprinderea ”Pro Organic Fruct” din raionul Florești va contracta expert în tehnologii frigorifice și un tehnolog în păstrarea fructelor. De asemenea va apela la servicii de consultanță în anul 2017 și de certificare în anul 2018 pentru a corespunde sistemului de management al calității Global GAP pe segmentul horticol. Cu susținenerea PAC II, „Agroparc Management” din raionul Vulcăneşti va beneficia de consultanță la elaborarea proiectului tehnic pentru construcția unui frigider și a unui proiect tehnic de construcție a unui depozit.
”Considerăm că un management performant și un produs de calitate nu poate avea deplin succes fără un web site și respectiv, logo. Aceste aspecte vor contribui direct la promovarea produselor pe piața UE și posibilitatea companiei de a participa la expoziții internaționale”, susțin managerii întreprinderii ”Agroparc Management”, care vor contracta și expeți pentru elaborarea siteului și logoului. ”Rikardel” intenționează să se lanseze pe piața din România. Pentru a-și atinge scopul, compania, cu susținerea PAC Granturi va îmbunătăți website-ul, va realiza campanii de marketing și promovare, inclusiv online.
Tot cu susținerea Proiectului, ”Ilistur” își va îmbunătăți procesul de prestare a serviciilor, a managementului și a produselor oferite de companie, astfel încât să atragă mai mulți turiști de peste hotare pentru vizitarea obiectivelor culturale și istorice din țara noastră. Întreprinderea va apela la experți care vor elabora un brand book, spot video, o pagină web și alte materiale promoționale. De asemenea compania va implementa standardul internațional ISO 9001:2008.
"MOLINART Grup", companie care produce o gamă largă de obiecte din oțel inoxidabil, intenționează să se extindă prin creșterea exportului de servicii atât în Europa, cât și în spațiul CSI. „Piața evoluează, clienții devin mai prețențioși, mai selectivi și trebuie să vii cu oferte nu doar avantajoase și să fii un prestator foarte profesional. De aceea ne-am propus să examinăm toată activitatea companiei pentru a spori competitivitatea la export și am constatat că avem nevoie de schimbări majore ca să ne adaptăm conform cerințelor impuse de concurență în lupta pentru clientul final. Pentru aceasta ne-am propus să implementăm mai multe activități care vor contribui nemijlocit la sporirea competitivității la export, va susține extinderea afacerii și va ajuta compania ”MOLINART GRUP” să-și dezvolte și să-și îmbunătățească performanțele”, consideră managerii companiei. Cu susținerea PAC Granturi, întreprinderea va contracta experți care vor elabora un nou logotip, manualul de brand, un website nou multifuncțional și vor iniția o campanie de promovare în mediul online. De asemenea, întreprinderea și-a propus să implementeze standardele internaţionale ISO 9001.
Până în prezent PAC II a aprobat 80 de dosare, alte 10 sunt în examinare. Suma granturilor aprobate este de aproximativ 13,5 milioane de lei.
Cireşi cultivaţi după tehnici americane. Afacerea de succes a unui fermier din Criuleni
Un agricultor din Criuleni a implementat un sistem inspirat din tehnicile americane, care asigură o roadă de cinci ori mai mare. La începutul lunii iunie, fermierul va culege primele cireşe. Fructele vor ajunge în special pe rafturile magazinelor din Uniunea Europeană, - comunică publika.md.Mihai Cojocaru practică agricultura de câteva decenii. Cu trei ani în urmă, fermierul a plantat o livadă de cireşi de patru hectare, după o tehnologie americană, care poate fi numită "livadă fără scară".
"Livada este concepută ca o livadă pietonală, lucrările se fac fără scară. În felul acesta noi avem lemn tânăr, cu frunze multe, care ne permit să căpătăm cireşe de calitate superioară", a spus agricultorul.
Sistemul de cultivare intensiv oferă o mulţime de beneficii.
"Dacă o livadă obişnuită oferă o roadă de trei, maxim cinci tone la hectar, aici roada este de 15, 20, chiar şi 25 de tone la hectar, în funcţie de soi. Livada este dotată şi cu un sistem performant de irigare şi anti îngheţ. Datorită tehnologiilor aduse din Israel, floarea de cireş rezistă chiar şi la temperaturi de minus şase grade. Toata livada se acoperă cu un fel de "tuman de apă", apa are zero grade. Adică, chiar dacă îngheaţă frunza, îngheaţă floarea, sub gheaţă este zero grade. Şi florile rezistă", a spus fermierul.
Pentru fiecare hectar, agricultorul a investit câte 40 de mii de euro. Agenția Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională i-a oferit un grant, care acoperă 48 la sută din cheltuielile pe care le-a făcut pentru cultivarea unui hectar.
La începutul lunii iunie, Mihai Cojocaru planifică să culeagă prima roadă.
Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, recolta medie a cireșului în perioada ultimilor 3 ani a fost de circa 3,24 mii tone pe hectar, iar media exportului în perioada anilor 2014 - 2016, a constituit circa 1 287 tone, în valoare de peste 500 de mii de dolari.
ACM Muncești a început procesul de producere a țevilor preizolate
Compania ACM Muncești din Chișinău a lansat recent o linie de fabricare a țevilor preizolate. Astfel de țevi sunt utilizate de către SA Termoelectrica (anterior - SA Termocom).
Termenul de exploatare al acestor produse este de 30-40 de ani, țevile având capacitatea de a reduce pierderile de energie cu până la 75%.
Reprezentantul ACM Muncești, George Rotari a povestit până în prezent acest tip de țevi au fost importate, însă acum ele vor putea fi cumpărate și de la un producător autohton. Cu atât mai mult, compania este gata să producă mai multe elemente ale unei conducte: țevile, reperele, suporturile sau compensatoarele necesare.
Linia va începe a funcționa imediat după Paști, iar producătorul deja pregătește actele pentru a participa la licitația de furnizare a țevilor pentru conductele de pe 2 străzi: Gh. Asachi și bulevardul Renașterii (de la tipografie până la circ).
În planurile de viitor ale companiei intră producerea blocurilor termice pentru fundația clădirilor pe baza de plăci ceramice.
Articol pregătit de mybusiness.md
Traducere: madein.md
PENTRU TRANZITAREA ROMÂNIEI CETĂȚENII MOLDOVENI AU NEVOIE DE VIZĂ
În ajunul sfintelor sărbători de Paști, precum și în contextul numărului de cetățeni care vor reveni de sărbători în Republica Moldova, pentru a fi alături de cei dragi, Viza.md reamintește că pentru traversarea frontierei şi tranzitarea teritoriului României spre R. Moldova, în baza unui titlu de călătorie moldovenesc (pașaport alb), este necesară deţinerea unei vize de tranzit românești, aplicată în document.
Pentru viza de tranzit cetăţenii se pot adresa la cea mai apropiată Ambasadă sau Consulat al României.
Prevederea în cauză nu se referă la moldovenii care dețin permisele de şedere valabile emise de statele membre ale Uniunii Europene, care la întoarcere spre R. Moldova utilizează titlul de călătorie.
Sursa: viza.md
Prima linie de creditare din Moldova care susține liberul schimb cu UE

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Uniunea Europeană (UE) și Mobiasbanca - Groupe Société Générale lansează astăzi prima linie de creditare din Republica Moldova ce își propune să ajute companiile moldovenești să valorifice oportunitățile Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzătoar cu UE (DCFTA).
Aceasta va susține integrarea economiei Moldovei în piețele europene. Noul concept de tranziție a BERD susține că o economie de piață pe deplin funcțională ar trebui să fie integrată, competitivă, inclusivă, bine guvernată, ecologică și rezilientă.
Linia de creditare EU4Business-EBRD vine să ofere suport investițional întreprinderilor mici și mijlocii (ÎMM-uri) locale pentru a îmbunătăți calitatea produselor și a moderniza serviciile întru alinierea la standardele UE.
La sfârșitul anului 2016, BERD a oferit un împrumut de 10 milioane de euro pentru Mobiasbanca - Groupe Société Générale. În cadrul inițiativei EU4Business, UE susține linia de creditare prin intermediul granturilor pentru ÎMM-urile eligibile și prin finanțarea consultațiilor tehnice din partea experților locali și internaționali.
Dimitri Gvindadze, Șeful biroului BERD la Chişinău, a menționat: „Un sector privat de succes reprezintă piatra de temelie a dezvoltării economice a Moldovei și cu această nouă linie de creditare, BERD continuă să susțină întreprinderile locale. Această linie de creditare, cât și suportul mult apreciat din partea UE, va ajuta la perfecționarea standardelor și serviciilor, astfel încât întreprinderile să poată valorifica oportunități noi oferite de către DCFTA. Aceasta este în beneficiul tuturor: beneficiază sectorul privat, consumatorii locali și cei europeni, și întreaga populație a Moldovei – toți au de câștigat ca rezultat al impulsionării comerțului regional și a integrării investiționale, care la rândul lor stimulează creșterea economică și ocuparea forței de muncă.”
Pirkka Tapiola, Ambasadorul UE în Republica Moldova, a comentat: „Împreună cu partenerii noștri de la BERD, vă ajutăm să implementați reformele indispensabile și să valorificați la maxim oportunitățile oferite de către DCFTA pentru succesul economic al Republicii Moldova. Suntem împreună pentru a schimba spre bine viețile oamenilor, prin suport concret oferit pentru dezvoltarea afacerilor în țară.”
Elena Guzun, Director comercial pentru Corporate Banking la Mobiasbanca - Groupe Société Générale, a adăugat: “Strategia Mobiasbancă este de a oferi întreprinderilor mici şi mijlocii produse de finanţare accesibile şi avantajoase, împreună cu expertiza pentru dezvoltarea durabilă și modernă a afacerilor. Din acest considerent, dezvoltăm parteneriate cu instituţii financiare europene pe axa atragerii fondurilor internaţionale în cele mai favorabile condiţii de finanţare pentru clientii nostrii, inclusiv cu componenta de grant, şi sprijinim ÎMM-urile să-şi fortifice capacitatea de dezvoltare și competitivitatea. Consideram, că prin acest efort noi contribuim direct la dezvoltarea businessului mic si mijlociu, ceea ce la rindul său va impulsiona creșterea economiei naționale.”
Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu UE a intrat în vigoare în anul 2016 și stimulează implementarea unor reforme importante. Stabilirea unei zone de liber schimb creează noi oportunități comerciale, oferind acces la piața unică a UE – cea mai mare piață de desfacere din lume.
Linia de creditare EU4Business-EBRD face parte dintr-un program de acțiuni ce susțin întreprinderile în valorificarea accesului la piața nouă de desfacere. BERD și UE, de asemenea, susțin întreprinderile din Moldova prin creditare directă, consultanță specializată menită să ajute companiilor să crească și prin dialogul la nivel de politici publice pentru a îmbunătăți climatul investițional.
Împrumutul către Mobiasbanca - Groupe Société Générale este parte componentă a unui program mai larg ce constă din 380 milioane de euro sub formă de credite și garanții ale BERD oferite instituțiilor financiare pentru creditarea întreprinderilor din Moldova, Georgia și Ucraina, în timp ce UE oferă 19 milioane de euro pentru asistență tehnică, granturi și partajare a riscurilor.

BERD este cel mai mare investitor instutuțional în Republica Moldova. De la începerea activității sale în țară, Banca a investit peste 1.1 miliarde de euro în peste 110 proiecte în sectorul financiar, industrie agroalimentară, infrastructură, sectorul energetic și cel de producere.
Cum sa-ti cresti vanzarile dupa sarbatorile de Paste
In perioada Pastelui, traficul si conversiile inregistrate de magazinele online scad in comparatie cu media lunara din perioadele normale din an. Tocmai de aceea, dupa astfel de perioade, cand vanzarile stagneaza, este de dorit o revenire rapida, astfel incat sansele pentru rezultate bune sa fie mai mari. Aici te poate ajuta inteligenta artificiala.
Potrivit datelor colectate de RTB House pentru martie 2016 arata ca in weekendul extins cu ocazia Pastelui (sambata, duminica si luni), magazinele online au inregistrat o scadere cu 37% a traficului si 72% a numarului de conversii fata de media lunara.
Dupa acesta scadere accentuata, ziua de marti aduce o crestere semnificativa fata de weekend, 195% crestere a traficului si 197% crestere a numarului de conversii. Actuala analiza RTB House e concentrata pe strategiile pe care retailerii online le pot folosi pentru a-si maximiza vanzarile intr-o perioada cu fluctuatii mari.
Desi Pastele este o provocare pentru magazinele online, este important ca pentru a inregistra rezultate pozitive in vanzari, sa fie planificate activitati de advertising ajustate la specificul perioadei. Astfel, in zilele cand interesul pentru cumparaturi scade, nu vor fi afectate rezultatele finale.
"Constientizarea unui posibil declin si analiza tendintelor pe care cumparatorii le manifesta in aceste perioade pot ajuta in pregatirea unei campanii prin care sa fie incurajate cumparaturile din prima vacanta de primavara. De exemplu, bannerele special create pentru retargetare, cu oferte unice, ar trebui sa fie adresate direct utilizatorilor. In egala masura, comunicarea in mod explicit a perioadei in care vor fi promotii este o solutie eficienta", a declarat Catalin Emilian, country manager RTB House Romania si Bulgaria
Totodata, informatia obtinuta de magazinele online este un flux inimaginabil de date care, fara instrumentele potrivite, nu poate fi valorizata. In cazul campaniilor de advertising destinate obtinerii unui raspuns rapid de la un potential client, este in mod particular importanta cunoasterea nevoilor si a preferintelor de achizitie ale consumatorilor.
Algoritmii deep learning, una dintre cele mai promitatoare arii de cercetare din domeniul inteligentei artificiale, colecteaza si interpreteaza nu doar datele privind click-urile pe bannere, ci si informatii despre cele mai vizualizate oferte, categorii de produse preferate, metode de finalizare a tranzactiilor si tactici de cautare pentru produsele preferate.
Chiar daca toate variabilele sunt analizate automat, fara interventia oamenilor, publicitatea pregatita in acest fel este adaptata nevoilor specifice ale clientilor. Astfel, creste interesul potentialilor cumparatori si face in asa fel incat planul de vanzari pentru Paste sa poata fi atins. Oferindu-le consumatorilor recomandari potrivite nevoilor lor, magazinele se asigura ca isi maximeaza rata de conversie si scaderea din weekend nu are efecte negative.
Sursă: startupcafe.ro
Foto: mybusiness.md
Legea comerţului electronic, modificată
Proiectul privind modificarea şi completarea legii comerţului electronic, votat în lectură finală, are drept scop asigurarea unui cadru normativ favorabil pentru prestarea serviciilor societăţii informaţionale.
Documentul stabileşte condiţiile de furnizare a serviciilor electronice, principiile de reglementare a comerţului electronic, stabilirea răspunderii de servicii şi intermediarilor, crearea permiselor pentru prevenirea litigiilor şi susţinerea cooperării Republicii Moldova şi alte state în procesele de prestare a serviciilor informaţionale.
Autorii au propus în proiectul dat şi ajustarea noţiunilor utilizate, cum ar fi agent al comerţului electronic, care se substituie cu furnizor de servicii sau noţiunea de consumator, care deja va fi destinatar al serviciului.
Proiectul conţine şi prevederi referitoare la datele cu caracter personal. La prelucrarea acestora, furnizorii de servicii sunt obligaţi să respecte regimul de confidenţialitate a datelor, să întreprindă măsurile organizatorice şi tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal împotriva accesului ilicit. Furnizorii de servicii trebuie să facă public termenele şi condiţiile de prelucrare a datelor cu caracter personal, care să conţină informaţii despre:
• numărul de înregistrare în calitate de operator de date cu caracter personal
• categoriile informaţiilor colectate de la consumator
• scopul colectării informaţiilor şi modul de prelucrare a datelor cu caracter personal
• drepturile de care dispune consumatorul în calitate de subiect de date cu caracter personal
• mecanismele şi modul de monitorizare a activităţilor online ale consumatorului în scopuri de marketing, procedura de obţinere a consimţământului
• dreptul de a refuza colectarea datelor cu caracter personal de către furnizorul de servicii.
Proiectul prevede că destinatarii poartă răspundere pentru conţinutul informaţiilor transmise şi stocate prin intermediul reţelelor de comunicaţii, la solicitarea lor de către furnizorii de servicii a societăţii informaţionale.
Totodată, proiectul conţine prevederi referitoare la plasarea comenzii. Astfel, în cazul în care destinatarul plasează comanda prin mijloace electronice, furnizorul va confirma, fără amânări justificate, prin intermediu mijloacelor electronice, recepţionarea privind comanda, inclusiv acceptarea sau respingerea comenzii.
Informaţia privind comanda, inclusiv confirmarea recepţionării acesteia, se consideră accesate atunci când părţile, cărora le sunt adresate, au făcut schimb de informaţii afirmative.
Autoritatea care va supraveghea respectarea normelor privind protecţia consumatorilor în procesele de comercializare a bunurilor şi serviciilor prin intermediul mijloacelor electronice este Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor, iar controlul legalităţii prelucrărilor de date cu caracter personal în domeniul comerţului electronic va fi exercitat de către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.
Potrivit documentului, proiectul va condiţiona stimularea creşterii economice a întreprinderilor, sporirea investiţiilor în inovaţii, consolidarea competitivităţii întreprinderilor.
Sursă: Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
Ambalaje noi pentru untul fabricat în Moldova
Doi producători autohtoni de lactate, ÎI Met Sa Produse Impex (Drochia) și Fabrica Oloi Pak SRL (Comrat), au decis să comercializeze untul într-un nou tip de ambalaj ce se deosebește radical de tot ce există pe piața locală, începând cu anul 2017. Companiile însă au avut o abordare diferită în alegerea acestuia.
În mod tradițional, în Moldova untul este comercializat în vrac, la cântar sau în pachete a câte 200 g, 125 g și 400 (ultimele două tipuri fiind importate). După achiziționare, consumatorii de obicei păstrează untul în untiere sau alte vase speciale care trebuiesc apoi spălate.
Însă fabricile menționate mai sus au decis să aibă o abordare fundamental nouă a acestei probleme. Ambalajele oferite de acești producători de fapt reprezintă untiere de unică folosință. După ce conținutul acestora se termină, ambalajele sunt aruncate.
Și dacă fabrica din Comrat oferă un ambalaj care până acum era utilizat și la comercializarea brânzei topite, întreprinderea din Drochia vine cu o soluție absolut originală, o cutie pentru unt de formă cilindrică, foarte comodă pentru utilizatori.
Această abordare este, în principiu, inovatoare chiar și la nivel global. Doar câțiva producători din străinătate produc unt în astfel de „untiere de unică folosință.“ Aici ne referim la brandurile President la Motte, Beurre Tendre, Lurpac Tendre, Lurpac, Cвитлогорье și alții.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Traducere: Madein.md
Milioane pentru dezvoltarea agroturismului
Autorităţile sunt gata să ofere până la nouă milioane de lei pentru fiecare moldovean care vrea să-şi facă ţara mai atractivă pentru turiştii străini. Potenţialii beneficiari sunt îndemnaşi să-şi prezinte în continuare ideile la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentar. Până în prezent, doar şase pensiuni din ţara noastră au fost incluse în circuitul turistic internaţional, relatează Moldova 1.
Viorel Prisacari din satul Slobozia-Măgura, Sângerei, de doi ani are o fermă de caprine, dar nu obişnuite, ci cu rădăcini elveţiene. Bărbatul este decis să îşi dezvolte afacerea şi să ajungă să ofere brânză ecologică nu doar elveţienilor, ci şi altor turişti străini.
„Este considerată una dintre cele mai bune rase de capre de pe glob, care în mediu poate da şi șase litri de lapte pe zi, dacă este întreţinută şi hrănită corespunzător”, susține fermierul.
Viorel Prisacari este şi fondatorul unui cluster agroturistic în regiune. „Ne propunem în luna mai să scoatem pe piaţa internă lactate anume de caprină, lapte pasteurizat şi îmbuteliat, brânzeturi, caşcavaluri, iaurturi. Un produs natural sută la sută şi fără careva adausuri”, afirmă tânărul fermier.
Dar până dau năvală turiştii, fermierul mai are multe de făcut, astfel încât vizitatorii să rămână impresionaţi. Bărbatul este ghidat de specialişti cum şi cu ce să-i ademenească pe străini.
„Tinde să ofere un set de servicii agroturistice şi aici vorbim despre cazare, alimentaţie tradiţională şi specifică regiunii respective şi vorbim despre atracţii din raza a 30 de km a dealului Movila Măgura. În cadrul clusterului vor fi organizate diferite master-class-uri, la meşteşugărit, în artă populară şi în paralel la prepararea bucatelor”, a menționat coordonatoarea clusterului agroturistic, Anghelina Carțîn.
În acelaşi timp, lucrările la pensiunea agroturistică sunt în toi. „Facem reparaţie, lucrez cu electricitatea, dar dăm mâncare şi la caprine când trebuie”, a spus unul dintre muncitori.
Valorificarea potenţialului turistic al ţării noastre se află în atenţia autorităţilor, care sunt dispuse să finanţeze construcţia pensiunilor agroturistice. Solicitanţii însă trebuie să îndeplinească o condiţie esenţială: să includă în proiect şi linii de prelucrare a producţiei.
„Noi subvenţionăm pensiunile agroturistice per-total, dar asta presupune că noi subvenţionăm separat o parte din construcţii până la 50%. După care subvenţionăm dezvoltarea unui sector de procesare, nu vorbim de ceva enorm, de ceva micuţ, de mini uscătorie de procesare, o mini fermă sau o mini fabrică de procesare a unui vin, ceva ce ar fi atractiv”, explică viceministrul Agriculturii, Iurie Ușurelu.
Potrivit regulamentului aprobat de Guvern, cei care vor să iniţieze o afacere în agroturism pot beneficia iniţial de o subvenţie de patru milioane de lei din partea statului, pentru o perioadă de trei ani. Întreaga sumă pe care o poate aloca statul constituie maxim nouă milioane de lei, pe parcursul a cinci ani. Pensiunile însă trebuie să dispună de propriile gospodării şi să asigure anumite standarde.
„În cadrul pensiunii se va utiliza nu mai puţin de 70% din producţia proprie. Ele se promovează ca pensiuni, de exemplu casa unui fermier, ca localitatea unde poţi să serveşti produse naturale”, a specificat viceministrul Agriculturii.
Potrivit lui, cele mai multe solicitări de a construi pensiuni agroturistice au venit din partea de sud a ţării. În prezent, doar șase pensiuni din Republica Moldova sunt incluse într-o reţea turistică internaţională.
Sancţiune de 1,6 mil. lei, pentru împiedicarea controlului Consiliului Concurenţei
Întreprinderea «System Capital Management» S.R.L. (TM "Capital Tour") a fost sancționată cu 1,6 mil. lei pentru refuzul de a se supune inspecţiei efectuate de către colaboratorii Consiliului Concurenței, în urma deciziei adoptate de către Plenul Consiliului Concurenței.
La 22.03.2017, angajații Consiliului Concurenței au desfășurat inspecția la sediul întreprinderii „System Capital Management", de unde au fost ridicate doar o parte din documentele contabile, alte informații urmau a fi solicitate și ridicate în cadrul inspecției în următoarele zile.
La 23.03.2017, echipa de inspecție s-a prezentat la sediul SRL „System Capital Management" pentru continuarea inspecției, însă conducerea întreprinderii au împiedicat efectuarea acesteia, motivând că contabilitatea este ocupată cu întocmirea raportului financiar anual și pentru a efectuarea inspecției, angajații Consiliului Concurenței urmează să se prezinte după data de 30.03.2017.
Totodată, reprezentantului întreprinderii „System Capital Management" SRL i-a fost explicat, că întreprinderea are obligația să se supune inspecției Consiliului Concurenței, iar refuzul de a se supune inspecției constituie o încălcare a normelor de procedură ale legislației concurențiale și atrage aplicarea unei amenzi pentru obstrucționarea inspecției.
Chiar și după ce au fost informați în mod repetat despre obligația întreprinderii de a se supune inspecției, reprezentantul întreprinderii „System Capital Management" SRL a refuzat categoric de a se supune inspecției.
Urmare a evenimentelor petrecute la sediul întreprinderii „System Capital Management" SRL, angajații Consiliului Concurenței au efectuat inspecția și la SRL «Trapeza-Tour», la care angajat în funcția de contabil-șef activează aceiași persoană care activează în funcția de contabil-șef și la „System Capital Management" SRL.
Fiind invitat de angajații Consiliului Concurenței de a se prezenta la sediul SRL «Trapeza-Tour», contabilul-șef s-a deplasat la întreprinderea în cauză, ceia ce denotă faptul, că motivul real invocat de conducerea întreprinderii nu a fost perfectarea dărilor de seamă anuale, ci o acțiune intenționată de a nu permite efectuarea inspecției la sediul SRL „System Capital Management".
La 24.03.2017, Plenul Consiliului Concurenței, în baza deciziei nr.7 a constatat încălcarea normelor de procedură prevăzute de legislația concurențială de către întreprinderea „System Capital Management" SRL prin refuzul de a se supune inspecţiei desfăşurate în conformitate cu art. 56 din Legea concurenţei nr. 183 din 11.07.2012, fiind aplicată o amendă calculată din cifra totală de afaceri realizată în anul 2016, în sumă de 1.603.602 lei.
Suma urmează a fi achita în bugetul de stat timp de 60 de zile lucrătoare de la data comunicării prezentei decizii.
Astfel, Consiliul Concurenței atenționează reprezentanții mediului de afaceri asupra faptului că angajaţii CC cu abilitaţi să desfăşoare o inspecţie au dreptul să intre în încăperi, pe terenuri sau în mijloace de transport aflate în proprietatea sau în folosinţa întreprinderii, asociaţiei de întreprinderi sau autorităţilor administraţiei publice, să examineze registre şi orice documente aflate în raport cu obiectul şi scopul investigaţiei, indiferent de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, să ridice sau să obţină copii sau extrase, sub orice formă, din registre şi documente, să ridice registrele şi documentele, să sigileze încăperile destinate activităţii întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi, să solicite oricărui reprezentant sau angajat al întreprinderii, al asociaţiei de întreprinderi sau al autorităţii administraţiei publice explicaţii asupra faptelor sau documentelor aflate în raport cu obiectul şi scopul investigaţiei şi să înregistreze răspunsurile acestora, să ceară ca informaţia aflată în raport cu obiectul şi scopul investigaţiei, păstrată pe calculator şi accesibilă din încăpere, să fie prezentată într-o formă care ar permite ridicarea, precum şi să fie vizibilă şi lizibilă.
În cazul în care angajaţii Consiliului Concurenţei cer explicaţii reprezentanţilor sau angajaţilor unei întreprinderi sau ai unei asociaţii de întreprinderi, explicaţiile vizate pot fi înregistrate sub orice formă. Totodată, întreprinderea, asociaţia de întreprinderi, autoritatea administraţiei publice au obligaţia să se supună inspecţiei Consiliului Concurenţei, în caz contrar vor fi aplicate sancțiuni în conformitate cu prevederile legale.
Activitatea întreprinderilor supuse inspecției nu este perturbată în cazul în care cei vizați sunt cooperanți. Împiedicarea sau refuzul de a vă supune inspecției sunt sancționate.
Sursă: bani.md


