Nuielele din hârtie: pentru casă și pentru afacere
Împletirea din tuburile de ziar reprezintă o direcție nouă și promițătoare a business-ului la domiciliu, pe care o dezvoltă activ locuitoarea orașului Criuleni, mama a trei copii, Lilia Soltan.
Articolele inedite, frumoase și, un aspect important, trainice (coșurile pentru depozitarea obiectelor și a legumelor, cutii de diferite forme, vaze, oale, casete, rame foto, suvenire, obiecte decorative), țesute dibace din ziare și reviste vechi de către meșteriță, provoacă interes și sunt foarte solicitate de vizitatorii iarmaroacelor handmade din capitală.
Inițial, mulți cumpărători nu-și dau seama din ce material sunt realizate articolele oferite. Din cauza faptului că, în varianta finală, lucrările sunt vopsite, iar rezistența obiectelor este menținută atât de către densitatea țesutului, cât și de către unele tehnici utilizate.
„Din nuielele din ziare poți împleti orice îți dorești. Materialul este foarte moale, maleabil și, totodată, aplicând unele secrete, poți obține o rezistență mare a coșulețelor și a cutiilor și, în pofida originii lor „de hârtie”, acestea pot fi utilizate în condiții de umiditate înaltă, de exemplu la bucătărie și în baie”, - a spus Lilia Soltan, handmade meșter, pentru mybusiness.md.
În timpul discuției, meșterița a recunoscut faptul că nimeni din rudele sale nu s-a ocupat niciodată de împletire. „Le-am învățat singură pe toate. Viața m-a obligat să fac ceva. Soțul meu a plecat. Am rămas singură cu trei copii, iar unul dintre fiii mei are grupa a doua de invaliditate. Permanent sunt legată de copii, de casă, de gospodărie, însă copiii trebuie întreținuți. În Criuleni nu există job care să-mi fie potrivit. Așa că m-am gândit la un lucru la domiciliu, care să nu solicite investiții mari pentru materia primă, dar care să poată genera profit”, - spune Lilia Soltan.
În urmă cu doi ani, văzând pe Internet obiectele minunate, pe care oamenii le
realizează din ziare, Lilia Soltan a hotărât să încerce. Cu atât mai mult că în casă se găseau foarte multe ziare și hârtie. Totodată, a inspirat-o și ideea că, pe viitor, dacă totul va ieși bine, nu va fi complicat pentru ea să găsească materiale pentru lucru. Iar un plus de optimism i-a dat ideea de conservare a resurselor naturale, dat fiind faptul că se utilizează un material reciclat.
S-ar părea că aceasta este opțiunea dorită: „profit din nimic, iai ziarele vechi și le împletești”. Însă procesul de confecționare a articolelor din nuielele din ziare necesită mult timp. Pentru început, trebuie preparate tuburi din ziare, care să fie de grosimi egale (se taie hârtia, apoi se răsucesc, într-un anumit mod, tuburile și
se lipesc) și, doar după aceasta, se purcede la lucrul propriu-zis. Iar împletirea în sine necesită anumite abilități și multă răbdare. Dar eroinei noastre i-a reușit totul din prima încercare. Și a apărut dorința de a face și altceva, de a se dezvolta în domeniu, de a încerca variante noi de ornament. „Astfel a și început procesul. Am procurat vopselele necesare, pensule, lipici. Și, acum, mă ocup zilnic de lucru la domiciliu, de regulă noaptea, atunci când copiii dorm și pot să mă concentrez în liniște, să experimentez cu formele obiectelor, să încerc să împletesc ceva nou, inedit. De exemplu, am realizat recent un coș, care are forma unui cărucior. În el pot fi depozitate lucruri sau el poate fi folosit pe post de jucărie. Sau vasul destinat păstrării legumelor are forma unei ceainării. Printr-un orificiu special poate fi luată cantitatea necesară de ceapă sau de pachețele de ceai. Totodată, totul arată frumos și îngrijit. Sau ramele foto, în formă de stele, în care pot fi plasate cu ușurință fotografiile celor dragi”, - spune meșterița despre lucrările sale.
În cele din urmă, sortimentul de articole handmade a început să crească și, evident, cantitatea de ziarele și revistele a devenit insuficientă. Lilia Soltan a apelat la cunoscuți, iar apoi și la poștă, în vederea ziarelor vechi. Și a venit momentul în care ea a înțeles că e timpul ca produsele să iasă pe piață. Dar unde? Conform spuselor Liliei Soltan, în Criuleni nu există cerere pentru astfel de produse. De aceea ea a apelat la Internet și, pe rețelele de socializare, a aflat că în capitală se organizează tot felul de iarmaroace handmade. A vorbit cu organizatorii și, periodic, participă la astfel de evenimente, promovând în rândul cumpărătorilor ideea de „utilizare a produselor reciclate, realizate de meșterii locali”. Apropo, obiectele decorative, confecționate din nuielele de ziar, au fost remarcate de iubitorii de articole inedite și de susținătorii ecologiei. Era atrăgător și faptul că prețurile pentru astfel de obiecte nu sunt la fel de mari ca și la articolele similare de import (la fel materiale reciclate, dar străine). În dependență de mărime, formă și de complexitatea ornamentului, prețurile variază între 30 și 200 de lei.
Vorbind despre planuri, Lilia Soltan a spus pentru mybusiness.md că își dorește să meargă și mai departe, să împletească din ziare scaune și mese pentru bucătăria de vară. „Garantez faptul că pe acel scaun vei putea să te așezi. Este o direcție cât se poate de promițătoare”, - consideră meșterița. Nu ne rămâne decât să așteptăm primul „scaun din ziare”. Este posibil ca apariția lui în cadrul unui iarmaroc de handmade va genera un val de modă pentru mobilierul confecționat din materiale reciclate, made in Moldova.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Bicicleta și scuterul au devenit motorul publicității
Vara străzile Chișinăului erau cutreierate de biciclete neobișnuite, care le făceau pe trecătorii să-și întoarcă privirile și care erau claxonate de automobiliști. De biciclete erau atașate construcțiile pe roți cu panouri publicitare. Această metodă de publicitate e bine răspândită peste hotare, iar pentru Moldova e ceva nou și neobișnuit.
Mihail Cecan (pe poză în dreapta), care a lansat acest serviciu în Chișinău, a decis să deschidă această afacere după ce, în 2008, a cumpărat o bicicletă scumpă și a început să analizeze variantele posibile de răscumpărare a cheltuielilor. În acest fel a fost creată întreprinderea care oferă servicii de publicitate mobilă, care, de fapt, sunt cerute nu de companii mici (ceea ce nu le-ar costa mult), ci de firme mari și vestite. Clienții lui au fost giganții pieței, cum ar fi Moldtelecom, Moldcell, Orifame, inclusiv Alina cosmetics și Holoday service. Managerul de promovare Ion Guțu a explicat că marile companii mereu caută metode noi de promovare a produselor sale. De aici apăruse și explozia de interes pentru serviciul dat. Micile întreprinderi, din contra, nu caută posibilități noi de reclamă.
Trei bicicliști cutreierau străzile centrale ale capitalei câte șase ore pe zi. În timpul pauzelor plasau panourile publicitare în locuri bine-observabile, inclusiv în parcuri. Și, la dorința clientului, răspândeau și flyere. Este deja demonstrat că această publicitate e mai eficientă decât billboard-urile și citylight-urile. Pe lângă faptul că atrage atenție, ea reușește să mențină privirea clientului potențial asupra ei pentru mai mult timp. Curiozitatea provoacă dorința de a examina mai detaliat purtătorul neobișnuit de publicitate.
Din păcate, acest proiect, activând timp de doi ani, s-a închis. Partenerul lui Mihai s-a lăsat de această activitate. În anul 2012 autorul ideei s-a întors la ea, dar cu dorința de a se extinde. În acea perioadă, el și-a găsit o altă pasiune – scuterul retro, și anume Vespa italian (care se produce din anul 1946).
- În prezent am trei scutere, mai multe în Moldova nu poți găsi, - povestește Mihail Cecan. – Ele sunt foarte stilate și atrag multă atenție, astfel pot avea și succes la o acțiune publicitară. În spatele fiecărui scuter va fi atașat panoul. E același mecanism aplicat ca și pentru biciclete, doar că e mai interesant. O astfel de combinație între un Vespa roșu și un panou publicitar nu poate trece neobservabilă. Bicicletele, la fel, vor fi utilizate, dar pe o altă platformă. Reclama pe scuter va părea mai prezentabilă datorită însăși mijlocului de transport frumos și ținutei solide a șoferilor, îmbrăcați în costume cu cravate și cămăși. În orașele vechi ale Europei de Vest e răspândită imaginea bărbaților bine îmbrăcați pe scutere.
Acest tip de publicitate mobilă nu este unul standard. O publicitate simpă de pe billdoard-uri, la radio etc nu mai este atât de eficientă. Iar variantele noi ale ei atrag multă atenție deoarece sunt neobișnuite. Știm exact că primii cinci clienți vor primi cea mai multă atenție din publicitatea pe Vespa. Iar după ce vor apărea primul și al doilea client, toți vor ști de acest serviciu, e de ajuns să ieșim de câteva ori în oraș cu panoul publicitar. În Europa și SUA este răspândită această metodă de reclamare, dar cu o singură diferență: de mijlocul de transport se anexează o rulotă cu publicitatea. Noi am decis să utilizam un banner solid din particularitățile de circulare pe drumurile noastre.
La fel, vom utiliza scuterele pentru sesiuni foto, le vom da în arendă împreună cu șoferul pentru excursii prin Chișinău și participare la diferite evenimente. Pentru început voi fi și eu șofer, deși sunt director. Pentru moment nu oferim scutere în arendă deoarece trebuie să asigurăm lor și clienților securitatea. Problema este că automobiliștii locali nu atrag atenție asupra acestei categorii de participanți la trafic, astfel pentru un șofer fără experiență e periculos să circule pe străzile Chișinăului. Iar dacă va fi un accident, afacerea automat se va închide, - povestește interlocutorul.
Pe lângă publicitatea pe suporturi neobișnuite mai este și altceva. În prezent, echipa lui Mihail se ocupă de dezvoltarea site-urilor, designul web, propulsearea acestora în sistemele de căutare și publicitate Google. În combinarea acestor două domenii rezultă o companie bine-formată – de la crearea site-urilor până la reclamarea produsului pe străzi prin intermediul scuterelor retro și bicicletelor. Publicitatea mobilă va fi disponibilă doar în perioada caldă a anului. Însă Mihail așteaptă cu nerăbdare să savureze această plăcere. A alcătuit și sloganul: “Vespa – plăcerea pentru cei care îl conduc și fericirea pentru cei care îl privesc”.
- E plăcut să conduci acest tip de scuter deoarece el e foarte stabil. Iar dacă ești la volan într-un costum diplomatic, arăți și foarte stilat. Admiram oamenii pe scutere în vechile orașe Europene. Noi dorim să promovăm acest mod de viață și în Moldova (în afară de scopurile de afaceri). Iar prin exemplul nostru le propunem oamenilor să treacă de la patru roți la două. Este mai rapid și eficient. În plus, e mai ușor să găsești cu acesta un loc de parcare. Doresc ca în Moldova, ca și în Europa, să apară amatori de scutere și biciclete, - a afirmat Mihail Cecan.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Chișinău: orașul în care a murit rock’n’roll
“Am deschis magazinul în perioada în care rock-ul a fost la putere, - povestește Andrei Feodorov, directorul și proprietarul magazinului de rock Nirvana. – Pentru început, am arendat o încăpere, iar după am primit posibilitatea să procurăm acest mic spațiu în subsol la Râșcani. Nu e situat chiar într-un loc ușor observabil, dar e destul de vizibil pentru ca un rocker să afle despre noi, iar de la el să afle și restul.
Însă, dacă intră, intervin și cazuri destul de neplăcute. De exemplu, un bărbat a crezut că magazinul nostru vinde arme: a confundat inelele cu boxurile metalice. Altul, mai în vârstă, a crezut că noi vindem articole sataniste – ne făcea semne violente cu bățul, implora să ne trezim la realitate. Cu greu l-am calmat și l-am
condus până la ușa de ieșire”.
Deși, inițial, magazinul a fost format pentru amatorii de rock, el este la fel de bine vizitat și de bikeri. Ei au multe elemente în comun cu rockerii: cranii cu oase încrucișate, demonii în flăcări. Bikerii consideră că aceste imagini aportă un anumit farmec – le protejează pe drum. “În prezent, totuși, bikerii își procură articolele necesare de pe Internet, - continuă Andrei Feodorov. – O bandană pentru 25 lei o cumpără, desigur, la noi. Însă articolele mai scumpe sunt achiziționate prin intermediul paginilor web. Internetul a micșorat profitul multor colegi, nu doar vânzătorilor din magazinele rock.
Noi nu avem posibilitatea să concurăm cu Internetul. Doar toată marfa e adusă legal - plătim furnizorilor și taxele vamale. Astfel, costul produsului crește de câteva ori: cheltuieli de transport, 20% - TVA, 8% - indicativul, salariile vânzătorilor, serviciile comunale… Magazinele activează pentru o rentabilitate de 10-20%. Astfel, e mai ușor să faci cumpărăturile online ”.
În primul rând, ne încurcă Internetul. În al doilea rând, autoritățile orașului nu mai organizează concerte rock. Primarul Serafim Urecheanu a fost biker, juca șah și suporta activitățile rockerilor prin organizarea festivalurilor. Iar după ce a plecat, nu mai avem parte de concerte rock. Directorul trupei Zdob și Zdub Igor Dînga într-o zi a povestit reporterului MyBusiness.md că în capitalele Europene se
dezvoltă zeci de cafenele rock, unde își formează viitorul tinerele trupe rock. Așa își începeau activitatea the Beatles și multe altele. La noi, însă, tendința respectivă lipsește. Doar din acest punct de vedere putem afirma că, prin cultura sa, Chișinăul poate fi introdus drept capitala europeană doar pe hârtie. Iar acum câțiva ani se organizau des festivaluri de rock, ceea ce trezea interesul pentru articolele rock. Cum se anunță un concert – fanii veneau în avalanșă la magazin și cumpărau bandane, pictograme, inele…
“Acum trei ani tineretul a devenit pasionat de o altă tendință muzicală – una depresivă, - povestește Andrei Feodorov. – Atunci veneau clienți și cereau elemente corespunzătoare. Toți ca unul afirmau că sunt în depresie. Dar recent, nici depresia nu-i mai atrage pe tineri.
Avem în capitală și mișcarea de rapperi. Însă aici toate accesoriile vin din magazine de haine sport – un chipiu și un tricou mai larg.
În suportul afacerii principale noi am fost obligați să deschidem o secție de instrumente muzicale – chitare, corzi și altele. Am adus tobe. Acestea sunt greu de comandat de pe
Internet – va ieși prea scump. Astfel, am crezut că vom avea mai mulți clienți. Însă, în prezent, se formează tot mai puține trupe rock în Molodva și instrumentele nu sunt cerute. Așa, tobele noastre au rămas tot acolo. Avem mai multe chitare, majoritatea fiind la prețuri acceptabile – 1500 lei pentru una acustică. Noi vindem produse pentru începători". “Și sunt cerute?” “La un nivel cu celelalte produse”. “Nu vă încurcă piața online?” “Nu aici e problema. A scăzut cererea. E mai dificil să comanzi o chitară prin rețele Internet decât o jachetă de biker. Un prieten a reușit să achiziționeze o chitară scumpă din a treia încercare – primele două aveau un sunet diferit. În prezent, automobiliștii câștigă prin aducerea chitarelor în țară. Majoritatea au un defect tehnic sau mecanic. Acolo, chitara respectivă costă 30-40 euro, iar la reduceri – 10-15. Și la noi în țară ea se vinde la prețuri minime, deși nu mai este o chitară, ci lemne de foc. La noi vin clienții cu cererea de a repara chitare stricate: “E posibil de făcut ceva să sune bine?” Un profesional a încercat să interpreteze câteva piese utilizând o chitară similară și nu a reușit. Atunci, ce putem spune despre un copil căruia părinții cumpără o chitară ieftină, spunând: “dacă vei învăța să cânți pe aceasta, o să-ți cumpărăm una mai scumpă”? El nu doar că nu o să învețe nimic, dar o să-I dispară complet interesul pentru muzică. 
Instrumentele scumpe sunt inutile. Ne-au oferit în comision o chitară de firmă, prețul căreia pe piață ajunge până la o mie cinci sute dolari și a încercat s-o vândă pentru o mie. Aceasta a stat la noi un an și nimeni nu a cumpărat-o. Au fost câțiva care ne-au cerut să testeze sunetul și doar cu asta am rămas. În țară sunt puțini muzicieni profesioniști care au nevoie de o chitară scumpă și de calitate. O procură, de obicei, prin alte surse și o folosesc timp de 10-20 ani. Deaceea nu e o cerere mare pentru instrumentele scumpe”.
“Cea mai mare cerere au corzile pentru chitară – sunt un produs ușor uzabil, deci sunt bine vândute, - remarcă Andrei Feodorov. – În shimb, scade cererea pentru acordoare. E o unealtă care servește la acordarea chitarei. Acum au apărut programe de acordare pentru iphon-uri și acestea sunt tot mai des utilizate.
Și încă ceva: suntem un magazin de rock, însă nu avem posibilitatea să vindem muzică. Acum patru ani am încheiat un contract cu Zdob și Zdub, dar, când am început să le vindem albumele, a intervenit agenția de protecție a drepturilor de autor. Avem dreptul să le vindem muzica, însă nu o putem lăsa să răsune în magazin. Altfel, trebuie să plătim diferitor organizații publice. Așa am renunțat la ideea să vindem muzica, mai ieftin ieșim”.
Articole pregătit de MyBusiness.md
Decizie radicală luată de Ikea după ce Putin a promulgat această lege: O închidem
Cel mai mare retailer de mobilă din lume, gigantul suedez Ikea, a anunţat că îşi închide o revistă online în Rusia, de teamă că ar putea încălca legislaţia rusă care interzice promovarea valorilor gay în faţa minorilor, relatează BBC News online.Gigantul suedez în domeniul producţiei şi vânzării de mobilă a apreciat într-un comunicat că unele articole din "Ikea Family Live" ar putea fi considerate "propagandă" gay în Rusia.
Legea controversată a fost promulgată de către preşedintele rus Vladimir Putin în 2013, atrăgând un val de critici din partea organizaţiilor din domeniul drepturilor omului. Potrivit acestor organizaţii, legea a fost adoptată cu scopul de a interzice evenimente referitoare la drepturile homosexualilor, o acuzaţie pe care Moscova o dezminte.
"Atunci când facem afaceri, noi respectăm legislaţia ţărilor în care activăm, iar pentru a evita încălcări am luat decizia să oprim publicarea revistei în Rusia", anunţă Ikea într-un comunicat în rsă.
Revista - care este publicată în 25 de ţări - "prezintă diverse aspecte ale vieţii oamenilor acasă, indiferent de vârstă, gen, orientare sexuală, naţionalistate şi religie", se subliniază în comunicat.
"Revista reflectă valorile companiei Ikea, ca drepturi egale şi oportunităţi pentru toţi", insistă gigantul.
Biroul de presă al Ikea în Rusia nu a primit niciun avertisment oficial pe tema "propagandei gay", potrivit AFP, citată de BBC.
Autorităţile ruse nu au comentat gestul Ikea.
Gigantul a fost fondat în Suedia în 1943 şi a devenit una dintre cele mai de succes multinaţionale.
Controversata lege rusă prevede amenzi dure pentru oricine oferă informaţii despre homosexualitate persoanelor cu vârsta sub 18 ani.
Gandul.info
Cele mai spectaculoase şi avantajoase outleturi din Europa
Centrele comerciale de tip outlet sunt din ce în ce mai prezente în marile capitale europene. Este imposibil sa mergi în vacanţă şi să nu te delectezi la final cu o binemeritată sesiune de shopping.Înainte să pleci spre paradisul reducerilor, trebuie să ai în vedere un buget aproximativ. Dacă îţi stabileşti anumite limite, cu certitudine nu te vei întoarce acasă cu portofelul gol.
Mai întâi de toate, realizează o listă cu piese vestimentare sau accesorii care îţi lipsesc din garderobă. În felul acesta vei evita shopping-ul implusiv şi te vei limita doar la piesele care sunt un must-have pentru tine.
Gândeşte-te de două ori înainte de a te lăsa pradă etichetelor ce anunţă preţuri chiar şi cu 80% mai mici – este foarte probabil să nu ai nevoie de lucrul respectiv, iar achiziţionarea lui poate fi doar un impuls de moment.
Parndorf Designer Outlet este un loc foarte cunoscut pentru împătimiţii de shopping. Outletul este situat în apropierea autostrăzii care leagă Budapesta de Viena. Ţinând cont de faptul că dispune de aproximativ 150 magazine însumând 600 de branduri, dar şi spaţii de joacă pentru copii sau restaurante, acest outlet este o alternativă de luat în calcul atunci când vă gândiţi la sesiuni de shopping în afara ţării.
În capitala modei italiene, la Milano, Fidenza Village are oferte tentante pe toată perioada anului. Nu rataţi reducerile la branduri precum D&G, Valentino, Missoni sau Armani.
Dacă vizitezi Florenţa, nu trebuie sa rateazi Prada Outlet Factory, locul unde luxuriantul nume Prada este mai accesibil fashionistelor datorită preţurilor reduse.
„La Roca Village” este un outlet celebru situat în Spania. Dacă se întâmplă să ajungi în Barcelona, nu trebuie să îl ratezi. Produsele sunt reduse până la 60%, iar retailerii spanioli vin cu oferte de nerefuzat.
Vallee Village este un outlet exclusivist situat în inima Parisului. Complexul satisface chiar şi cele mai pretenţioase gusturi: poţi găsi magazine de lux sau articole unicat semnate de designeri celebri.
Roermond Outlet, situat în Olanda oferă produse foarte variate, de la haine până la genţi, accesorii, încălţăminte sau obiecte de design interior, cu reduceri cuprinse între 30 si 70%.
One.ro
ACED va organiza o vizită de studiu în Turcia pentru producătorii de cireșe
Proiectul Competitivitatea Agricolă şi Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED), finanţat de către Guvernul SUA, va organiza o vizită de studiu sub genericul “Tehnologii avansate de producere a cireșelor”, pentru producătorii de cireșe și consultanții în domeniu. Vizita va avea loc în Turcia în ultima săptămână a lunii mai 2015 și are drept scop oferirea de susținere producătorilor de material săditor pomicol din Republica Moldova.
În cadrul acestei vizite de studiu vor fi abordate o serie de subiecte de interes vital pentru producătorii de cireșe autohtoni, principalele fiind schemele de plantare și tipuri de coroană, sisteme de cultură; particularități și procedee de tăiere; caracteristica soiurilor si portaltoaielor; managementul solului și fertilizarea plantațiilor; protecția integrată a plantelor; irigarea și conservarea apei; practicile de recoltare și post recoltare; practicile de ambalare și tipurile de ambalaj.
Participanții la această vizită vor fi selectați în baza unui concurs de formulare. Ei vor acoperi din cont propriu cheltuielile pentru cazarea la hotel, hrana pe durata vizitei (7 zile inclusiv zilele de călătorie) și costurile pentru perfectarea vizei. ACED va fi responsabil de organizarea vizitei de studiu și procurarea biletelor de avion, dar va oferi și suport informațional la solicitarea de viză. Formularul și condițiile de participare pot fi descărcate de pe situl www.agroconect.md sau www.aced.md. Data limită este 10 aprilie 2015.
Număr record de vinuri moldovenești, la prestigioasa expoziție europeană specializată ProWein 2015
Vinurile Moldovei vor fi expuse în cadrul celei mai grandioase expoziții europene de vinuri și băuturi alcoolice - ProWein 2015. Pe parcursul a trei zile, 15-17 martie 2015, la Dusseldorf, Germania, va participa un număr record de companii vinicole moldovenești – 29. Producătorii își vor expune băuturile la un stand comun cu o suprafață de 150 m², sub egida brandului vinicol de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”, organizat și finanțat de Oficiul Național al Viei și Vinului, cu susținerea partenerului strategic de dezvoltare, proiectul USAID CEED II și suportul programului CBI.
Dumitru Munteanu, director al Oficiului Naţional al Viei şi Vinului: „Dacă anul trecut au participat 13 companii vinicole din partea Republicii Moldova, în acest an numărul lor s-a dublat. În premieră, vor participa câteva companii membre ale Asociației Micilor Producători de Vin din Moldova, dar și cinci companii producătoare de brandy și divin. Ne bucură faptul că avem un stand reprezentativ pentru industria noastră la această expoziție specializată, unde companiile moldovenești vor oferi o varietate foarte largă de vinuri, peste 250 de tipuri.”
Expoziția ProWein va reuni anul acesta peste 5000 de expozanți din 50 de țări, care vor încerca să atragă la standurile lor experți în vinificație, distribuitori și importatori de vinuri, specialiști și sommelieri internaționali. Această expoziție este o platformă eficientă pentru a stabili relații noi de parteneriat și de afaceri, dar și pentru a găsi oportunități de creștere a exporturilor.
„Pentru a atrage vizitatorii la standul național și a-i convinge de înalta calitate a vinurile moldovenești, vor fi organizate 5 masterclass-uri susținute de Master of Wine Christy Canterbury. În plus, participarea la ProWein a fost precedată de acțiuni de comunicare și PR internațional, realizate de o agenție specializată”, a declarat Diana Lazăr, vice-directorul Proiectului USAID CEED II, membru al comitetului organizatoric. Vinurile din din soiuri autohtone, Feteasca Albă, Feteasca Neagră și Rara Neagră, dar și vinurile de cupaj notorii și cele din regiunile geografice protejate vor fi puse în valoare și prin materialele promoționale ale vinificatorilor.
„Wine of Moldova” – un brand internaţional și un simbol al calității
Promovarea brandului național vinicol „Vinul Moldovei” la expoziţia ProWein urmărește poziționarea Republicii Moldova ca un producător de vinuri de calitate în Uniunea Europeană și creșterea exporturilor de produse cu valoare adăugată înaltă pe noi piețe. Acțiunea corespunde Cadrului de Marketing și Promovare Wine of Moldova - un document de politici implementat de ONVV, conform mandatului sectorului vitivinicol.
Despre Oficiul Național al Viei și Vinului
Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creată în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Activitățile ONVV se finanțează, pe principii paritare, din contribuțiile sectorului privat vitivinicol și din alocațiile bugetului public.
Recomandări AmCham Moldova la Proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea și completarea Regulamentului privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate
Dlui Mircea BUGAMinistru al Sănătății al Republicii Moldova
Copie: Dlui Chiril GABURICI
Prim-ministru al Republicii Moldova
Copie: Dlui Stephane Bride
Ministru al Economiei al REPUBLICII Moldova
Nr. 8 din 4 martie 2015
Ref.: Recomandări AmCham Moldova la Proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea și completarea Regulamentului privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate
Stimate Domnule Ministru,
Din numele Asociației Patronale “Camera de Comerţ Americană din Moldova” (în continuare „AmCham Moldova”) venim să Vă asigurăm de înaltele noastre considerațiuni.
Prin această scrisoare intenționăm să aducem contribuția noastră la revizuirea Proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea și completarea Regulamentului privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate. Salutăm inițiativa Ministerului Sănătății de a îmbunătăți mecanismul de achiziționare de medicamente și alte produse de uz medical în scopul asigurării livrărilor continue de medicamente și dispozitive medicale către instituțiile medicale, într-un final garantând-se accesul neîntrerupt al pacienților la tratament. Pe de altă parte, făcând abstracție de domeniul reglementat de Proiect, precum şi în baza principiului de egalitate în faţa Legii, solicităm respectuos îndeplinirea procedurilor legale față de Proiectul în cauză, cât și vis-a-vis de orice alte proiecte viitoare, considerate social importante și cu un impact major asupra anumitor sectoare ale economiei.
Așadar, ne vom referi, în primul rînd, la aspecte importante de procedură, iar ulterior, mai jos, sunt listate și obiecțiile privind conținutul Proiectului.
1. Emiterea / aprobarea actelor normative, în lipsa unor documente de însoțire a proiectului de act normativ (Analiza Impactului de Reglementare), fără a fi consultate cu mediul de afaceri, cu Grupul de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător, încalcă mai multe acte legislative şi normative, aşa precum:
- Art. 4, alin (61) a Legii nr. 317, privind actele normative ale Guvernului, prevede că autorităţile administraţiei publice şi instituţiile abilitate prin lege cu funcţii de reglementare şi de control sunt obligate:
a) să informeze asupra proiectelor de acte normative şi să asigure implicarea sectorului privat, a societăţii civile şi a persoanelor fizice în elaborarea de acte normative şi în procesul luării deciziilor;
b) să asigure accesul liber la proiectele de acte normative prin publicarea acestora în mijloacele de informare în masă şi plasarea în pagina web a autorităţii administraţiei publice sau a instituţiei abilitate prin lege cu funcţii de reglementare şi de control respective.
- Art. 37, Legea nr. 317, din 18.07.2003, stipulează obligația întocmirii documentelor de fundamentare (Analiza Impactului de Reglementare) a necesității de elaborare a proiectului de act normativ;
- Hotărârea Guvernului nr. 1230 din 24 octombrie 2006 cu privire la aprobarea Metodologiei de analiză a impactului de reglementare şi de monitorizare a eficienţei actului de reglementare, conform căreia autoritatea publică este obligată să efectueze analiza impactului de reglementare la elaborarea proiectelor de acte normative. Această analiză se prezintă spre revizuire şi aprobare Grupului de Lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător;
- Hotărârea Guvernului nr. 1030 din 3 octombrie 2005, pct. 5 cu privire la Registrul actelor oficiale de reglementare a activităţii de întreprinzător, conform căruia autorităţile administrative, până la aprobarea actelor normative ramurale ce se referă la reglementarea activităţii de întreprinzător, vor supune aceste proiecte unei expertize juridice, economice, financiare în Grupul de lucru al Comisiei de
stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător;
- Includerea Proiectului dat în Ordinea de zi a Guvernului fără respectarea cerinţelor de mai sus şi avizele finale ale ministerelor, după discutarea tabelei de divergenţe şi remedierea neajunsurilor din Proiect, în pofida pct. 10 din H.G. nr. 34, din 17.01.2001 despre aprobarea Regulamentului Guvernului R. Moldova.
- Aprobarea conceptuală / de principiu a Proiectului în şedinţa din 25.02.2015, într-o viitoare redacţie, ce va fi definitivată în 7 zile din momentul şedinţei.
În continuare, dorim să înaintăm o serie de comentarii de ordin tehnic şi redacțional, menite să îmbunătățească proiectul de act normativ vizat.
1. Considerăm oportun de a insera în cadrul proiectului de Hotărâre de Guvern respectiv prevederi ce ar oferi posibilitatea de a diminua / majora cantitatea produselor destinate livrării în cadrul unui contract de achiziții specific, din contul majorării / diminuării prețului la produsele respective, în cazurile când prețurile au suferit schimbări ca urmare a fluctuațiilor cursului valutar, prețul fiind recalculat conform reglementărilor Hotărîrii de Guvern nr. 525, din 22.06.2010.
2. Sugerăm, în cadrul regulamentului vizat, elaborarea mecanismelor ce ar permite gestionarea cazurilor excepționale:
- Propunem stipularea în cadrul actului normativ respectiv a unor prevederi ce ar exonera vânzătorii (1) de obligații privind livrarea medicamentelor și a dispozitivelor medicale în caz de rechemare a acestora de către producător, precum și scutirea de la orice sancțiuni în acest sens;
- Propunem elaborarea prevederilor ce ar exonera agenții economici de la penalități în cazurile când marfa nu se livrează din cauza neachitării datoriilor istorice pentru bunurile procurate în cadrul altor contracte de achiziții încheiate cu aceeași instituție medicală. Menționăm, că agentul economic - vânzător (2), la rândul său, își onorează obligațiile contractuale ce țin de achitarea bunurilor vis-a-vis de producătorii de medicamente;
3. Recunoaștem necesitatea asigurării neîntrerupte a livrărilor de medicamente către instituțiile medicale, inclusiv prin înăsprirea sancțiunilor aplicate furnizorilor de medicamente, însă considerăm necesar de a remarca caracterul neechitabil al prevederilor pct. 591 , din Regulament, constatând discrepanța penalităților aplicate vânzătorului, raportate la penalitățile prevăzute cumpărătorului.
Făcând trimitere la prevederile art. 716, alin. 1, Cod Civil: „O clauză contractuală standard este lipsită de efect dacă prejudiciază disproporționat, contrar principiilor bunei-credințe, cealaltă parte a contractului. […]”, cât și în lumina existenței amenzilor prevăzute în cadrul art. 771 (Nerespectarea angajamentelor privind asigurarea instituţiei medico-sanitare cu medicamente), Codul Contravenţional al Republicii Moldova, solicităm respectuos revizuirea sancțiunilor aplicabile furnizorilor de medicamente.
În speranța unei colaborări fructuoase pe viitor, ne exprimăm disponibilitatea pentru detalierea comentariilor şi recomandărilor adresate.
Cu deosebită considerațiune,
Mila Malairău
Director Executiv
AP „Camera de Comerț Americană din Moldova”
1 Termenii de „vânzător”, „furnizor de medicamente” și „cumpărător”, sunt utilizați în sensul celui din cadrul Contractului Model
de achiziții publice a medicamentelor sau a dispozitivelor medicale (Anexa 3 din cadrul proiectului Hotărîrii Guvernului cu privire
la modificarea și completarea Regulamentului privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru
necesitățile sistemului de sănătate).
2 În cadrul Contractelor de achiziții publice a medicamentelor și dispozitivelor medicale
Apple Watch nici n-a aparut si chinezii l-au si copiat: Modele ordinare si ieftine, la vanzare
Copii ale ceasului inteligent al celor de la Apple, care urmeaza sa ajunga in magazine abia din 24 aprilie, au fost deja scoase la vanzare pe site-ul chinezesc Alibaba.
Asa-zisele smartwatch-uri ale chinezilor apar sub numele de iWatch si AW08 si imita la perfectie display-ul ceasului Apple, precum si design-ul acestuia, informeaza BBC.
Totusi, din specificatiile prezentate alaturi de imagini reiese ca dispozitivele functioneaza pe sistemul Android al Google, nu pe sistemul de operare al celor de la Apple, iOS.
Un indiciu ca smartwatch-urile chinezesti nu se ridica la nivelul celor originale este pretul de 40 de dolari, in contextul in care pretul unui Apple Watch porneste de la peste 300 de dolari si ajunge chiar si pana la 10.000 de dolari, pentru modelele din Gold Edition.
In schimb, bateria dureaza mai mult, tocmai pentru ca nu au aceleasi functii complexe care sunt instalate pe Apple Watch.
Apple a lansat, luni seara, primul ceas inteligent produs de compania americana. Apple Watch va fi disponibil in magazine incepand cu data de 24 aprilie in Statele Unite si Europa, insa cei mai nerabdatori il pot comanda in avans din 10 aprilie.
Preturile pornesc de la 349 de dolari, pentru o varianta de baza, si depasesc chiar si 10.000 de dolari pentru modelele Apple Watch Edition.
Astfel, modelele editiei de lux vor cuprinde ceasuri cu bratari de aur, cel mai scump fiind un smartwatch din aur masiv.
http://www.ziare.com/
Cutii elegante pentru lucrurile din casă
Elena Grabovschi și-a fondat propria firmă, „RuxiBox”, și a început să se ocupe de producția cutiilor decorative, destinate păstrării bunurilor de uz casnic.
„Cumpăram astfel de cutii pentru mine, din Europa, România, - începe discuția Elena. – Iar apoi m-am gândit că, dacă mie îmi plac și îmi sunt necesare, atunci sunt necesare și altor femei, adică va exista o cerere pentru ele. Și, în acest caz, ce-ar fi să mă ocup de producția lor la noi, în Moldova?”.
Sunt cutii pentru lucrurile mici, în general pentru obiectele de uz zilnic ale femeilor – pentru lenjerie, șervețele, articole de papetărie ș.a. Există și cutii mai mari, pentru păstrarea încălțămintei, a hainelor de iarnă, a jucăriilor. La baza acestora se află un carton cu grosimi diferite – pentru pereții laterali și partea de jos – mai solid. Pentru pereții destinați diviziunilor interioare este folosit un carton mai moale. Sunt cutii cu pereții interiori confecționați din pânză, iar altele, din contra, nu dispun de ei. Sortimentul de producție include și pungi și gentuțe frumoase pentru păstrarea revistelor, a obiectelor moi și a jucăriilor. „Noi singuri am dezvoltat principiul de fixare a pereților laterali de partea de jos și de plasare a secțiunilor interioare”, - explică Elena Grabovschi. Ulterior, cutia este decorată cu un material textil.
În cadrul procesului de producție este utilizată pânza de fâș. În primul rând, din considerente de igienă, în al doilea rând, deoarece practic orice murdărie poate fi curățată cu ușurință de pe suprafață. În al treilea rând, ea este mai ieftină decât alte țesături. „Acum, cutia de dimensiune medie costă în jur de 100 lei”, - spune directorul. Cu toate că, printre bunurile comercializate există și articole a căror preț este de 145, 190 și chiar 245 de lei. „Probabil, atunci când se va regla procesul de producție și se va forma o cerere stabilă, cutiile vor putea fi decorate cu materiale mai frumoase și mai scumpe, de exemplu cu
mătase”, - adaugă Elena Grabovschi.
„Deocamdată, pentru mine este complicat să spun care este nivelul cererii și care articole sunt preferate de către cumpărători, - spune administratorul „RuxiBox”. – Actualmente, dispunem de un singur punct de lucru. Până când, plasăm comenzile de producție în cadrul atelierelor mici de cusătorie, dar deja am închiriat o încăpere proprie – o cameră mică, care dispune de utilaje de cusut și acum ne ocupăm de selecția personalului”.
Articol pregătit de MyBusiness.md


