Concursul vinului de casă „Polobocul de aur” evoluează în Festivalul vinului artizanal, tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare conexe
05.03.2015, Chișinău - Camera de Comerț și Industrie va organiza începând cu acest an Festivalul vinului artizanal, tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare conexe, sub genericul „Polobocul de aur”. Acesta se va desfășura anual în a doua sâmbătă/duminică după sărbătorile de Paști, iar locația va fi aleasă după proveniența celor mai bune vinuri artizanale din cadrul concursului anului precedent, ceea ce oferă ocazia de a cunoaște specificul tuturor regiunilor, promovând astfel potențialul turistic al țării.
Decizia de a înmâna premiile concursului „Polobocul de aur”, aflat la a XII-a ediție, în cadrul Festivalului vinului artizanal, tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare conexe a fost luată miercuri, de Biroul executiv al Camerei de Comerț și Industrie, care a aprobat Conceptul Festivalului, Regulamentul Concursului și structura comitetului organizatoric, dând startul pregătirilor pentru desfășurărea Festivalului din acest an.
Festivalul „Polobocul de aur” are drept scop popularizarea vinului artizanal, a tradiţiilor naţionale de fabricare a acestuia şi produselor gastronomice autohtone; promovarea culturii de producere și consum, efectuarea schimbului de informaţii între producătorii de vin de casă și stabilirea relațiilor de colaborare cu întreprinderile specializate; oferirea suportului Camerei de Comerț și Industrie și a altor instituții partenere producătorilor care doresc să se instituționalizeze pentru a-și putea comercializa produsele.
Președintele CCI, Valeriu Lazăr, a subliniat că Festivalul „Polobocul de aur” este conceput ca un eveniment de promovare a vinului artizanal, a tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare, afiliate acestui produs – simbol pentru Republica Moldova, dar și a atracțiilor turistice din țară, urmând a fi desfășurat în fiecare an în locații diferite. „Astfel de festivaluri sunt organizate tradițional de către colegii noștri din țările europene, iar concursul deja consacrat „Polobocul de aur” are potențialul de a deveni un eveniment de masă care promovează tradițiile noastre autentice, ca element al capacității turistice naționale”, a declarat Valeriu Lazăr.
În cadrul Festivalului vor fi expuse vinurile participanților înscriși la concursul ,,Polobocul de aur”, iar vizitatorii vor avea ocazia să desemneze, prin degustare, cel mai bun vin la categoria „Preferința consumatorilor”. De asemenea, la eveniment vor fi înmânate premiile pentru cei mai buni producători, care vor fi selectați de către un juriu profesionist, condus de șeful catedrei de Enologie a Universității Tehnice, Anatol Balanuța.
Evenimentul va fi organizat în parteneriat cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Culturii, Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Agenția Turismului, Asociația micilor producători de vinuri și alte instituții, asociații și programe relevante. Se presupune, de asemenea, implicarea activă a autoritățile publice locale și Agențiilor de Dezvoltare Regională.
Amintim că anterior, premiile concursului „Polobocul de aur”, câte un poloboc de 120 de litri, erau înmânate în cadrul Zilei Naționale a Vinului. Anual, la concurs participă în jur de 500 de producători de vin artizanal, fiind desemnați până acum 135 de învingători din 7500 de participanți din cadrul celor 12 ediții precedente.
Comunicat de presă
Tăiței din ouă de prepeliță
În cadrul expoziției „Fabricat în Moldova” a apărut un produs nou pentru piața noastră – tăiței, preparați din aluat pe bază de ouă de prepeliță. Luând în calcul faptul că ouăle de prepeliță sunt niște produse speciale, și tăițeii preparați din ele sunt inediți.
Administratorul întreprinderii individuale „Antoni Cristina”, Vadim Antoni, ne-a oferit mai multe detalii despre noul produs.
- Totul a început cu prepelița. Avem o fermă de prepelițe în satul Grătiești. Am fondat-o în anul 2008 cu 1000 de păsări. Actualmente, la fermă se găsesc aproximativ 20 de mii de prepelițe. La început vindeam doar ouă, în cantități mici. Din anul 2010 am inițiat și comercializarea de carne de prepeliță, iar în anul 2013 am amenajat un spațiu pentru afumare și am lansat pe piață carne de prepeliță afumată, ambalată în vid. Treptat a apărut cererea pentru organele interne ale prepelițelor.
Tăițeii au apărut în vara anului trecut, când am remarcat faptul că în perioada de primăvară-vară pe piață crește oferta de ouă de prepeliță și, respectiv, scade cererea pentru produsele întreprinderii noastre. Ca rezultat, apar partide de ouă necomercializate. Am hotărât să utilizăm ouăle pentru producția de tăiței. Am amenajat o încăpere pentru frământarea și rularea aluatului. Aceste procese sunt automatizate. Iar suprapunerea straturilor de aluat este realizată manual, deoarece ideea inițială consta în propunerea unor tăiței de casă. Noi am dezvoltat standardele firmei, am primit autorizațiile necesare, iar producția a trecut testarea de laborator și a primit certificatele necesare. Produsul nostru este sută la sută natural – conține doar făină și ouă.
Într-o singură partidă producem câte 10-15 kg de aluat (pentru aceasta lucrează un om). Însă a început să crească cererea pentru tăiței și din partea magazinelor, și a restaurantelor, și acum ne gândim să mărim volumul de producție, până la export, atunci când partida minimă este de mai bine de o mie de ambalaje. Termenul de valabilitate pentru tăiței este de cinci luni și, astfel, permite comercializarea acestora în țările vecine. Dar și în acest caz rămâne neschimbat principiul de tăiței de casă (tăiați manual), doar că vor fi implicați mai mulți lucrători.
Ambalajul de 300 de grame cu tăiței de prepeliță costă între 40 și 45 de lei în magazine. La fel ca și toate celelalte produse ale firmei, tăițeii sunt comercializați sub brandul „Darurile Prepeliței”.
Articol pregătit de MyBusiness.md
De la fotografie, la drone pentru ISU - Povestea inginerului roman cu o afacere de 100.000 de euro
Un inginer roman a pus bazele unei firme care realizeaza drone, ce a avut anul trecut o cifra de afaceri de 100.000 de euro.
Ziare.com a stat de vorba cu Dragu Mihai Daniel, un antreprenor pasionat de fotografie, ce demonstreaza ca tara noastra poate fi un centru al dezvoltarii tehnologiei.
"Eu, ca si formare, sunt inginer de electronica si telecomunicatii, asta am studiat la facultate. Iar dronele zboara cu ajutorul unui computer si sunt controlate prin telecomanda. Deci electronica si informatica se imbina perfect in cazul unui astfel de aparat de zbor", ne-a marturisit acesta despre modul in care a reusit sa puna in practica ce a invatat pe bancile scolii.
El a mentionat ca "drona" e un cuvant generic, astfel ca e mai corect sa denumim aparatele respective UAV-uri (vechicule zburatoare fara pilot la bord) sau platforme multirotor.
Din joaca se nasc unele afaceri
"La inceput, mi s-a parut interesanta arta fotografica, deoarece iti aducea o satisfactie imediata. Aici ma refer la reactia oamenilor la vederea pozelor si nu la partea financiara", a povestit Dragu Mihai Daniel.
In 2009, impulsionat de dorinta de a se juca cu un avion, si-a cumparat unul radiocomandat, pentru ca voia "sa reinventeze copilul din el". Insa ce a pornit dintr-o joaca a devenit un proiect. A montat pe avionul respectiv un aparat de mici dimensiuni, imprumutat de la o prietena, cu care a inceput sa faca poze de la inaltime.
Impresionat de rezultat, Dragu Mihai Daniel a realizat ca exista un mare potential in aceasta idee. Astfel, la inceputul lui 2010, a trecut la platforme multirotor, care au avantajul ca stau la un punct fix si poti incadra obiectul mai usor atunci cand faci poze.
"Am inceput sa fac prototipuri, pentru ca la acea vreme dronele aveau preturi uriase, de sute de mii de euro. Dezmembram niste Wii Motion Plus, folosite pe post de controller la consolele de jocuri Nintendo, care sunt niste dispozitive cu giroscoape in ele, cu care te jucai pe televizor tenis, de exemplu. Le desfaceam si luam senzorii si alte lucruri si construiam platforme multirotor, cu functii de baza, de stabilizare", a explicat antreprenorul.
Ulterior, el si-a perfectionat tehnica. "Le-am construit la inceput din lemn, apoi din plastic, iar pe masura ce au aparut componente ieftine, am ajuns sa le facem din fibra de carbon, la firma pe care am pornit-o in 2012", a adaugat acesta.
Firma a aparut odata cu prima comanda
Afacerea n-a fost realizata printr-o investitie propriu-zisa, avand in vedere ca era un fotograf care isi construia propriile drone.
"Am observat ca industria are un potential urias, ca incep sa apara drone comerciale si mi-am dat seama ca tehnologia folosita de mine este superioara celor regasite pe piata. Imediat ce am avut primul client ce a fost interesat de dronele facute de mine, am facut firma in doua saptamani - cred ca era undeva in noiembrie - si tot atunci am facut prima vanzare", a rememorat acesta.
"Proiectul e romanesc, ca si design, avem bancuri de teste, avem soft-uri. Ele sunt gandite si configurate in Romania, dar componentele nu sunt produse aici decat partial. La inceput, le luam pe toate din strainatate, dar de curand am inceput sa producem cadrele la nivel local", a mai spus antreprenorul.
De asemenea, firma lui ofera clientilor si un curs de baza de pilotare, iar la cerere, si cursuri extensive. "Trebuie sa ne asiguram ca acel client poate sa foloseasca drona in siguranta", a explicat Dragu Mihai Daniel.
Cat costa si la ce pot fi folosite
Toate dronele au aceleasi functii, iar diferenta este timpul de zbor. "Pentru un kit complet, care include si baterii, si monitor, si telecomanda, deci pentru tot ce ai nevoie, pretul pleaca de la 3.000 de euro, TVA inclus. Cele mai scumpe modele au costat 20.000 de euro", a mentionat antreprenorul.
Astfel de aparate de zbor pot fi utilizate in multe domenii.
"La inceput eram pe imagine foto-video, dar domeniul asta a fost umplut repede, pentru ca necesita cea mai putina pregatire. Eu m-am orientat catre zonele care necesita cunostinte de navigatie, de inginerie, cum ar fi cel topografic, agricol si forestier. E o integrare de stiinte", a marturisit antreprenorul.
Momentan, firma lui nu se bazeaza pe cantitate, avantajul fiind calitatea si viteza de integrare a noilor tehnologii. "Avem un timp de zbor foarte mare, de pana la 90 de minute, si aparatele noastre ridica 4 kilograme. In ceea ce priveste produsele facuta la comanda, am vandut intre 10 si 20 de unitati pe an. Dar am reusit in 2014 sa depasim o cifra de afaceri de 100.000 de euro", a mai spus acesta.
Versatilitate si succes
Pentru ca nu lucreaza cu stocuri si cu productia in masa, lui Dragu Mihai Daniel ii e mai usor sa fie versatil si sa integreze mai repede o tehnologie in produsele sale.
"Noi putem sa le facem dupa placul clientului. Poate cineva vrea ca aparatele sa mearga distante lungi - distanta maxima pe care o putem oferi e de 10 km. Dar poate altcineva nu vrea asta, ci sa ridice greutati mari - noi avem pana la 10 kg. Ca performante, avem dronele cele mai tari", a reliefat antreprenorul.
Potentialul este urias, deoarece aceste aparate de zbor pot adauga o a treia dimensiune la tot ce face omenirea la sol. "Avem o comanda de la ISU de o drona pentru verificat incendii in padure", a mai spus Dragu Mihai Daniel, care a precizat ca a vandut drone si in strainatate.
http://www.ziare.com/
Topul Forbes al celor mai bogaţi oameni de pe glob. Anul trecut au apărut 181 de noi miliardari
Bill Gates a fost declarat cel mai bogat om din lume pentru a 16-a oară de revista Forbes, în topul anual al miliardarilor, scrie BBC.
Fondatorul Microsoft a reuşit să-l învingă din nou pe miliardarul mexican Carlos Slim în lupta pentru prima poziţie, cu o avere de 79,2 miliarde de dolari, cu 3 miliarde mai mult decât anul trecut.
În prezent există 1.826 de miliardari în lume, conform topul Forbes. În ultimul an au apărut 181 de noi miliardari.
Investitorul Warren Buffett a recâştigat locul trei în top, cu o avere netă de 72,7 miliarde de dolari, întrecându-l pe Armancio Ortega, fondatorul lanţului Zara.
1. Bill Gates 79.3 miliarde de dolari
2. Carlos Slim Helu 77.1 miliarde
3. Warren Buffett 72.7 miliarde de dolari
4. Amancio Ortega 64.5 miliarde de dolari
5. Larry Ellison 54.3 miliarde de dolari
6. Charles Koch 42.9 miliarde de dolari
7. David Koch 42.9 miliarde de dolari
8. Christy Walton 41.7 miliarde de dolari
9. Jim Walton 40.6 miliarde de dolari
10. Liliane Bettencourt 40.1 miliarde de dolari
http://www.zf.ro/
Proiectul Energie şi Biomasă 2, finanţat de Uniunea Europeană, s-a lansat
3 Martie 2015 – „80 de centrale moderne pe biomasă şi 21 de colectoare solare instalate în şcoli, grădiniţe, centre comunitare; 300 de cazane pe biomasă oferite la preţuri subvenţionate caselor private şi microîntreprinderilor; 7 Parteneriate Public-Private de livrare a bioenergiei”, sunt câteva din rezultatele scontate ale Proiectului Energie şi Biomasă 2, lansat astăzi în cadrul unui eveniment public organizat în şcoala din s. Varniţa, rl Anenii Noi, una din cele 144 de instituţii beneficiare ale primei etape de proiect (2011-2014).
„Republica Moldova demonstrează, prin forţa exemplului Proiectului Energie şi Biomasă, că obiectivele de eficienţă energetică şi energie regenerabilă pot fi atinse. E nevoie doar de consecvenţă şi efort. Iar semnarea Acordului de Proiect pentru etapa a doua, realizat datorită partenerilor de dezvoltate, va asigura continuarea acestui efort în următorii trei ani, astfel încât obiectivele asumate în Strategia energetică a ţării să fie atinse treptat”, a declarat Stephane Christophe Bride, Viceprim-Ministru, Ministru al Economiei, la evenimentul de lansare al proiectului.
Proiectul Energie şi Biomasă 2 va fi implementat în perioada ianuarie 2015 – noiembrie 2017 cu un buget total de 9,41 milioane Euro, acordaţi de Uniunea Europeană. Proiectul îşi va păstra la etapa de extindere cele patru activităţi intercorelate: 1) Încălzirea instituţiilor publice cu energie din biomasă; 2) Dezvoltarea sectorului privat bioenergetic; 3) Instruire şi educare; 4) Comunicare.
„Uniunea Europeană oferă asistenţă Republicii Moldova în dezvoltarea sectorului de energie regenerabilă ce va permite diminuarea impactului negativ asupra mediului ambiant, precum şi diversificarea surselor de energie utilizate în ţară. Suntem bucuroși să extindem activitatea Proiectului Energie şi Biomasă, unul de succes în prima fază, fapt ce va permite consolidarea pieței sectorului bioenergetic la crearea căreia am contribuit, precum și acoperirea noilor regiuni beneficiare. Toate acestea vor avea un impact pozitiv asupra îmbunătățirii calității vieții cetățenilor Republicii Moldova”, susţine Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova.
Noul Proiect Energie şi Biomasă îşi extinde hotarele de activitate în regiunea transnistreană, precum şi în oraşele mici, unde va instala în instituţiile publice centrale termice moderne pe biomasă. Dintre acestea, un număr anumit sunt predestinate proiectelor din stânga Nistrului, UTA Gagauzia şi raionul Taraclia unde vor fi acceptate şi solicitări din comunităţile rurale. Noutatea proiectului reprezintă şi noile tehnologii pe bază de energie solară ce vor fi instalate în grădiniţe, centre medicale şi alte instituţii în paralel cu cele de bioenergie.
„Ne dorim să aplicăm la fondurile Proiectului Energie şi Biomasă 2. Avem instituţii publice pe care vrem să le racordăm la încălzirea pe biomasă pentru a le oferi independenţă energetică extrem de importantă în regiunea în care se află satul Varniţa. Sunt mândru că satul se dezvoltă. Pe lângă liceul din comunitate, avem familii care şi-au instalat acasă cazane pe biomasă. Mai nou, doi antreprenori au lansat afaceri de producere a biocombustibilului în sat”, spune Alexandru Nichitenco, primarul satului Varniţa.
Proiectul îşi va focusa activităţile şi pe fortificarea dezvoltării sectorului privat bioenergetic prin pilotarea parteneriatelor public-private pentru asigurarea serviciilor durabile de livrare a agentului termic pe biomasă, acţiuni îndreptate spre sporirea calității biocombustibilului produs local şi co-finanţarea creării primului laborator de testare a calităţii biocombustibilului din R. Moldova.
„Sunt bucuroasă să reprezint sistemul Națiunilor Unite in Moldova și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare care, în parteneriat cu UE și cu Guvernul Republicii Moldova, implementează acest proiect de succes, lider în promovarea abordărilor inovative pentru dezvoltarea durabilă. A doua etapă a Proiectului Energie și Biomasă va valorifica rezultatele primei etape şi va tripla impactul utilizării energiei regenerabile, și anume: crearea locurilor de muncă și iradierea sărăciei; protecția mediului ambiant și siguranţa accesului la energie; precum și sporirea calității vieții. Acestea sunt aspirațiile cetăţenilor Republicii Moldova exprimate în cadrul consultărilor recente post-2015, iar PNUD și UE sprijină realizarea acestora”, a menționat dna Dafina Gercheva, reprezentant rezident PNUD Moldova.
Proiectul Energie şi Biomasă 2 este un proiect de trei ani realizat în 2015-2017. Proiectul are un buget total de 9,41 milioane Euro acordaţi de Uniunea Europeană şi este implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.
Mai multă informaţie despre Proiectul Energie şi Biomasă găsiţi pe pagina web www.biomasa.md
„MOLDAGROTECH” (Spring), ediţia a XXVIII-a 4 – 7 martie 2015
Organizator: Centrul Internaţional de Expoziţii “Moldexpo” S.А.
Со-organizatog: Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova
Expoziţia internaţională specializată “Moldagrotech”este un proiect de amploare, care prezintă cele mai performante mașini și echipamente agricole, tehnologii și materiale pentru o agricultură eficientă. Expoziţia actuală este un eveniment de o importanţă statală, devenind de-a lungul anilor un forum național care demonstrează realizările complexului agroindustrial al Moldovei, prezintă tendinţele mondiale de organizare a unei produceri agricole eficient, dar şi aduce în prim-plan problemele cu care se confruntă sectorul. Expoziţia se desfăşoară de două ori pe an: primăvara - la începutul sezonului agricol şi toamna, la finele lucrărilor în câmp.
Evenimentul se bucură de suportul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
Pentru corespunderea standardelor expoziţionale mondiale şi pentru statutul său înalt Expoziţia internaţională specializată “MOLDAGROTECH” a fost distinsă cu Simbolul Asociaţiei Mondiale a Industriei Expoziţionale (UFI).
“Moldagrotech” (Spring) – 2015 este un business-forum, care corespunde tendințelor actuale de dezvoltare a agriculturii din Republica Moldova
La expoziţie participă circă 100 de companii, printre care cei mai importanţi producători şi distribuitori din Moldova, Austria, Germania, Ungaria, România, Rusia, Ucraina şi Cehia.
Acesta este un eveniment tehnic suta la suta B2B - prin dimensiunea sa și impactul comercial este comparabil cu evenimentele europene. Anume aici este evaluată cererea de pe piaţă, sunt prezentate tendinţele şi sunt puse în discuţie aspectele actuale din domeniu, se negociază cu publicul țintă, se iau decizii, se semnează contracte – aici se deschide sezonul agricol 2015!!!
Expoziţia:
Răspunzînd cerinţelor sectorului, expoziţia “Moldagrotech” (Spring) – 2015 va prezenta inovaţii din domeniu, mașini și echipamente de ultimă generaţie pentru tranziţia la o agricultură performantă.
“Agricultura eficientă” va fi cel mai vast segment al expoziției – tehnică pentru lucrări de cîmp. Distribuitori din Moldova vor demonstra modele noi de tractoare, tehnică de prelucrare a solului, maşini de semănat şi recoltat, tehnică de introducere a îngrăşămintelor de la branduri mondiale. Printre expozanţi – liderii pieţei de tehnică agricolă din Moldova: compania WT AgroProfi SRL – sponsorul general al expoziţiei, va prezenta branduri mondiale (CASE IH, Maschino-Gaspardo, Trimble); AGRO MEŞTER HD SRL va oferi tehnică agricolă John Deer, Rabe şi Strom; CHIVIRIGA Vitalie II (Holmer); AGROFERMOTECH SRL (Agco International GmbH, Fend, Sampo, Kuhn); AGROTRAC PRIM SRL (Armatrac); EMTEH - AGRO SRL (Гомсельмаш, Belarus, Salford, Gherardi); IM AGROPIESE TGR GRUP SRL (Master LUX); ESTAGROTEH M SRL (Pronar Sp. Z. oo, Meprozet Koscian SA etc.), SANTACRUZ SRL (Lombardini Engines); dar şi producători din străinătate: РОСАГРОМАШ (Rusia), НПО ВОСХОД ОАО (Ucraina), distribuitorul SC GREEN EXPERT SRL din România etc.
Printre inovaţii în topurile vînzărilor de tehnică eficientă se regăsesc sistemele GPS-navigare şi monitorizare. Pe acest segment participanţii, printre care AROBS Software IM, firma din România SC AGRI Inovaţie SRL etc., vor prezenta soluţii de optimizare a monitoringului şi de reducere a cheltuielilor de întreţinere a tehnicii agricole.
Ce ţine de procesarea şi păstrarea producţiei agricole, în special a cerealelor, de asemanea, creşte popularitatea tehnologiilor eficiente. Expoziția va prezenta o selecţie largă de complexe performante de uscare a cerealelor, mini elevatoare, sisteme de ventilare şi transportare a cerealelor, sisteme de control a temperaturii de la producători renumiţi, printre care companiile: compania GSS International SRL, producătorul din România TORNUM SRL etc.
Instrumentele de reducere a riscurilor, în funcție de condițiile climatice, reprezintă o prioritate pentru eficientizarea producției agricole.
Condiţiile climatice din republica noastră impun dezvoltarea sistemelor de irigare, cărora la expoziţia curentă li s-a acordat o atenție deosebită. Participanții, printre care ECO-IRIGARE SRL, DAKON SA, AVA GRUP etc., vor oferi ultimele modele de sisteme de irigare prin picurare, mobile, portabile etc.
Pe segmentul mijloace de protecție a plantelor și îngrășăminte distribuitorii din Moldova: VADALEX-AGRO SRL, AGRIMATCO-SERVICE SRL etc. vor etala produse şi tehnologii noi. Cu elaborări noi de mijloace tehnice pentru protecţia plantelor va participa şi producătorul autohton Institutul de tehnică agricolă MECAGRO
Echipamente pentru creşterea animalelor şi păsărilor: mijloace tehnice de menținere și de reproducție a porcinelor, cabalinelor, bovinelor și păsărilor de curte vor fi prezentate de producătorul din Cehia BRUNNTHALLER. Furaj echilibrat, proteine, vitamine şi concentrate va prezenta producătorul autohton MĂRCULEŞTI-Combi S.A.
Un segment aparte al expoziției îl va constitui oferta de echipamente pentru industria alimentară. Companiile DINA COCIUG SRL, SC ECOLUX SRL etc. vor prezenta echipamente industriale de procesare, sisteme de ventilație, refrigerare, sisteme de contabilitazare și de management.
Un eveniment special desfăşurat în cadrul “Moldagrotech” (spring): Tîrgul materialului semincer şi săditor: pueţi de pomi fructiferi, viţă de vie, plante medicinale și ornamentale, legume și flori vor putea fi cumpărate la târgul organizat pe spaţiile în aer liber ale CIE Moldexpo.
Program de afaceri
Expoziția este însoțită de un program consistent de seminare, mese rotunde, prezentări, activități de informare şi consultare.
Concursul internaţional «Util pentru Moldova»
La concurs vor participa companii cu tehnologii și echipamente, precum și produse chimice de protecție a plantelor. Mostrele prezentate vor fi evaluate în funcție de relevanța lor pentru utilizare și punere în aplicare în agricultura Republicii Moldova. Câștigătorii vor fi premiați cu Grand Prix, trofee de aur, argint şi bronz, diplome ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
“Moldagrotech” (spring) îşi aşteaptă participanţii şi vizitatorii
Inaugurarea expoziţiei va avea loc la 4 martie 2015, ora 11:00
în pavilionul nr.2 al CIE „MOLDEXPO”SА
Programul expoziţiei:
4 - 6 martie, 10:00 – 18:00
7 martie, 10:00 – 16:00
Salonul Divin, punte de lansare și promovare a divinurilor autohtone
Oficiului Național al Viei și Vinului, cu susținerea Asociației Producătorilor de Divin și Brandy din Moldova, a organizat prima ediție a Salonului Divin. Evenimentul a avut loc vineri, 27 februarie, la restaurantul „Mi piace” din cadrul Park Residence, și are scopul de a promova cultura de consum a divinurilor de calitate în Republica Moldova.
Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Divinul moldovenesc este un produs cu care ne mândrim. Pe parcursul ultimilor ani am avut cu toții posibilitatea de a degusta vinurile de calitate în cadrul diverselor evenimente dedicate acestui produs, printre care și Vernisajul Vinului. Însă nu am vrea ca divinul, un produs autohton de înaltă calitate, să rămână în umbră. Astfel, Oficiul Național al Viei și Vinului pe care îl reprezint, în parteneriat cu Asociația Producătorilor de Divin și Brandy din Moldova, a venit cu inițiativa de a aduce un omagiu celor care muncesc zi de zi la producerea licorii zeilor, divinul.”
Principalul punct de atracție al evenimentului a fost masterclass-ul prezentat de sommelierul român Cătălin Păduraru, unde vizitatorii salonului au aflat despre metodele de producere a divinurilor de calitate și au învățat să deguste corect un divin, apreciindu-i aroma distinctă și calitățile gustative. În același timp, în sălile alăturate, Rodion Prodan, președintele Asociației Barmanilor din Moldova oferea un spectacol de gust și culoare, preparând coctailuri originale, se desfășurau ateliere gastronomice și degustări de dulciuri, toate băuturile și bucatele prezentate fiind preparate pe bază de divin.
Participanții la Salonul Divin au avut ocazia să viziteze standurile producătorilor de divin și să savureze această băutură rafinată. Spre degustare au fost propuse cele mai bune divinuri de colecție de la 9 companiii vitivinicole: Euroalco, Castel Mimi, Bardar, Vismos, Călărași Divin, Aroma, Ungheni Vin, Colus Vin și Barza Albă.
Constantin Olaru, președintele Asociației Producătorilor de Divin și Brandy din Moldova: „Salonul Divin este o importantă platformă de promovare și comunicare între producătorii de divin și consumatori. Divinurile și brandy-urile nu sunt în concurență cu vinurile, sunt produse aparte. Acestea trebuie să fie apreciate și promovate în cadrul brandului comun Vinul Moldovei, pentru ca să poată fi descoperite și să devină cunoscute și pe piața internațională, în special cea a Uniunii Europene. Sunt convins că Salonul Divin va contribui semnificativ la realizarea acestui obiectiv.”
Obiectivele Salonului Divin derivă din Strategia de Marketing și Promovare Wine of Moldova - un document de politici implementat de ONVV, conform mandatului sectorului vitivinicol. Acest document, elaborat cu suportul proiectului USAID CEED II, include analiza și segmentarea piețelor țintă de export, identifică poziționarea de produs, mesajele de comunicare și obiectivele de marketing.
Despre Oficiul Național al Viei și Vinului
Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Wine of Moldova. A legend alive”.
Foto: Proimagine și MyBusiness.md
Izolarea termică din Leova – calitatea ce depășește Europa
“Răspund pentru cuvintele mele, nu avem concurenți pe piața moldovenească, afirmă categoric directorul companiei Izoterm Service Ruslan Diacenco. – Iar unele lucrări executăm mai bine decât companiile internaționale. Noi am avut posibilitatea să comparăm când am lucrat la o fabrică de zahăr din Rebublică. Înainte, acolo au fost specialiștii din Germania. Noi, totuși, i-am depășit, - așa au afirmat clienții”.
Izoterm Service a apărut anul trecut, când în Moldova s-au întors de peste hotare patru persoane. Și-au adunat resursele și au creat compania de realizare și de izolare a țevilor, rezevoarelor, sistemelor de încălzire centralizată și de ventilație din aluminiul inoxidabil. Directorul și generatorul ideei de formare a companiei devenise Ruslan Diacenco. A lucrat în Italia 15 ani în executarea și montarea sistemelor de izolare termică. Astfel, când s-a întors, știa deja toate particularitățile acestei meserii. Nu ne-au ajuns resursele financiare existente, povestește Ruslan. Ne-a ajutat programul “PARE 1+1”. Am încheiat contractul pentru trei ani cu incubatorul de afaceri din Leova și am început activitatea. Suntem în incubator deja de un an. Avem realizate câteva lucrări.
Ruslan Diacenco activează în compania sa în rând cu toții. Marketologul Andrei Macahaniuc afirmă cu certitudine că o mică afacere trebuie să funcționeze după acest principiu: “Suntem toți egali. De exemplu, eu analizez piața. Însă, în același timp, lucrez la fel ca și directorul nostru. Am activat peste hotare 12 ani într-un alt domeniu. Acum, însă, studiez izolarea termică. În prezent, noi producem polistiren rotund pentru izolarea termică a țevilor și am început să lucrăm asupra vatei minerale. De activitatea noastră sunt interesate fabricile de vinuri, deoarece rezervoarele izolate se importă din vest. Iar noi le producem pe loc: 10 metri în lungime, 3 metri în diametru. Realizăm foliile și nituirea la un nivel cu Europa. Aici se găsesc perspectivele noastre de dezvoltare”. Deși Izoterm Service e o companie tânără, cei patru antreprenori au reușit să lucreze pe unele obieccte prestigioase. Unul din ele ar fi Franzeluța: “Acolo am lucrat asupra încălzirii centralizate și de izolării ei, - povestește Ruslan Diacenco. – Am primit comenzi de la JLC și de la multe firme de vinuri, unde totul se ține pe metale inoxidabile și pe izolarea termică. Am fost în Cricova, am primit o comandă de la Veris-vin. Fabrica renumită Spicul de Aur din Bălți, la fel, a apelat la serviciile noastre – acesta a fost un obiect mare. Anume atunci clienții au început să afirme că lucrăm bine și calitatea noastră se echivalează cu cea europeană – totul e executat cu grijă și precizie”.
În același timp, atelierul companiei se extinde pe doar 40 m.p. Incubatorul din Leova nu a găsit o încăpere mai mare. “E greu să lucrezi într-un spațiu limitat, - povestește Andrei Macahaniuc, - însă când o să ne dezvoltăm, o să găsim o încăpere mai mare”. Între timp, micul colectiv produce în atelier țevi cu izolare termică și realizează comenzi individuale – pentru conducte de apă și hornuri. Cererea vine de la case private și blocuri de locuit. Materia primă – aluminiu, e comandat în Chișinău prin mediatori, - explică Andrei Macahaniuc. – Compania e prea mică pentru o colaborare directă cu furnizorii de metal. Conductele de apă și hormurile sunt lucrări sezoniere. Cererea pentru hornuri vine primăvara și toamna, iar pentru conducte – toamna. Astfel, fie avem mult de lucru, fie nu facem nimic. Așa ne dedicăm timpul și unor comeniz mici”.
Colaborarea cu persoanele fizice și cererile de la firmele raionale reprezintă pentru compania Izoterm Service doar 10% din volumul total de activitate. “Atunci, poate, trebuie să vă mutați în capitală?” “Lăsați-ne să creștem mai mult și după vom decide ce o să facem în continuare”, - a răspuns Andrei Macahaniuc.
Artcol pregătit de MyBusiness.md
Angelica Severin: În lipsa limitelor de creație
Astăzi, Angelica Severin este un designer renumit, colecțiile ei apar în toate fashion-show-urile, iar costumele ei sunt purtate de către artiștii de circ din întreaga lume. Angelica a trecut prin numeroase concursuri internaționale, la care a și luat premiul mare, deși, în detrimentul ascensiunii pe plan profesional, ar fi putut să se limiteze la lucrul simplu și liniștit al unui designer, desvoltându-și atelierul propriu și având parte de calma fericire din familie.
- La un moment dat mi-am dat seama că nu îmi ajunge dezvoltare pe plan profesional, deși am însușit toate detaliile tehnice, - spune Angelica. - Și m-am înscris la universitatea „Perspectiva” și, absolvind-o, am primit a doua specializare – cea din domeniul artei. Lucrarea mea de licență – colecția „Zboruri în vise și aievea”, a reprezentat un adevărat salt de la șifonuri și corsete, incluzând costume pentru tineri, confecționate în tematica parașutistă. Și, în anul 2007, am plecat în Moscova, la „Vogue Assembly”, unde am și ocupat locul I. În același an, în cadrul concursului de designeri din Harkov, „Parom”, am primit Marele Premiu în categoria „Am o idee”.
În următorii trei ani, în Ucraina și Rusia, Angelica Severin a adunat premii cu colecții noi, care nu se aseamănă între ele și par a fi rupte din vieți diferite. „Vânătoarea regală” este dedicată uniformei de ofițer, care simbolizează onoarea și demnitatea, iar această idee a fost întruchipată în rochiile de seară! La baza lor s-a aflat uniforma istorică a ofițerilor din armata țaristă. Una dintre aceste rochii a fost purtată de către fiica compozitorului Liviu Știrbu, talentata pianistă Livica, în cadrul concertului din Kremlin, care s-a desfășurat sub patronatul primei doamne a Rusiei, Svetlana Medvedeva, care a lăudat interpretarea artistei și a remarcat rochia ei „de aur”.
„Ochi dubli” este colecția pentru bărbați, realizată într-un stil totalmente diferit. La șase dimineața, atunci când la radio Maia Cristalinskaia cânta „Ai astfel de ochi, de parcă fiecare dintre ei are câte două pupile...” (din filmul „Omul merge după soare”), Angelica a primit doza de inspirație necesară pentru a începe imediat să creioneze schițele. Apropo, pentru această colecție, la „Vogue Assembly” din Moscova, Angelica Severinit a primit admiterea în cadrul Unversității de Arte din Londra. Cu regret, designerul nu a putut să accepte oferta, din cauza taxelor de studiu ridicate.
Atunci când festivalul „ArtPodium” s-a transformat în fashion-week, Angelica Severin i-a dedicat o colecție de rochii de seară din catifea cu broderie aurie. Pentru a reuși să coase paisprezece modele, ea a petrecut o lună în casă, se trezea dimineața și adormea noaptea târziu printre schițele sale și bucățile de material. Dacă numeroși designeri doar creionează schițele, care sunt realizate de către croitori, Angelica își realizează personal lucrările. Acestea înseamnă multă muncă asiduă și minuțioasă.
Și tot nu e mulțumită pe deplin. Ba a învățat design-ul industrial de la americani, ba a fost partenerul concursului de coafori, unde modelele defilau în rochiile ei. În plus, a lucrat intens cu artiștii în proiectele „Muzica și moda”, „Premiul muzical al anului”, creând ipostaze individuale pentru artiști. Totodată, Angelica lucrează ca stilist al unui proiect pentru copii și coase costume în „Casa muzicii rusești”.
Pictorului îi plac îndeosebi costumele de scenă, din cauza frâului liber al imaginației, care este limitat în cazul modelelor destinate vieții de zi cu zi. Toate colecțiile sunt foarte dragi autorului, dat fiind faptul că ea, în comparație cu modelele realizate la comandă individuală, vede viața lor ulterioară. Multe haine sunt închiriate de către artiști pentru prestațiile scenice sau pentru ședințele foto. Acest aspect demonstrează cât de solicitate sunt ele, cât de mult plac oamenilor și, totodată, aduc un profit pentru a acoperi cheltuielile. Și, desigur, locul lor nu e în dulapuri, ci pe manechine, într-un show-room permanent. Căci, pentru a vinde colecțiile, nu este suficientă demonstrarea lor pe podium, clientul trebuie să aibă ocazia să le atingă, să se uite mai atent la ele și, doar atunci, se va putea coase un model adaptat parametrilor lui.
Multe lucrări creative ale Angelicăi sunt legate cu Circul – pentru artiștii din Rusia, Ucraina și Moldova. Fiecare costum destinat trucurilor trebuie să fie nu doar colorat și interesant, dar trebuie să și respecte cerințele de siguranță și să nu intimideze mișcările artistului. Designerul se mândrește într-un mod deosebit de costului lui Moș Crăciun, realizat în stil moldovenesc, în care a fost îmbrăcat moderatorul spectacolelor de Revelion din cadrul Circului din Chișinău. Sarcina a fost cât se poate de complicată – combinarea tematicilor de Revelion cu cele folclorice, rezultatul obținut fiind cât se poate de inedit. În opinia designerului, costumul național moldovenesc încă nu a fost dezvăluit în modul cuvenit. De exemplu, atunci când „Miss Moldova” participă la concursul „Miss World”, reprezentând țara noastră, în categoria corespunzătoare ea nu are un costum național. Pentru ca, într-o oarecare măsură, să umple acest gol, Angelica Severin a creat colecția „Folk”, în cadrul căreia sunt prezente și rochii de seară.
- Eu, ca și profesionist, am o dificultate – nu dispun de limite de creație, dat fiind faptul că pot și vreau să lucrez în direcții diferite, deși aș putea avea un succes mai mare, concentrându-mă pe o singură tematică, - a spus designerul. – Iar eu sunt tentată ba de colecția pentru tineri, ba de cea pentru bărbați, ba de cea de nuntă. Atunci când pentru locul I în cadrul „Vogue Assembly” am fost premiată cu un certificat pentru tipărirea pânzei de autor, am creat desenul materialului și am modelat din ea o nouă colecție, cu denumirea „Gloss”, în cadrul căreia a fost și o mireasă inedită cu cravată masculină. Am vrut să-mi încerc puterile și în tematica marină, unde, s-ar părea, că totul a fost deja spus, însă colecția mea „Zborul în dungi” a propus o nouă tratare a pânzei în dungi. Ultima mea lucrare, colecția capsulară de primăvară-vară, reprezintă deja un pret-a-porter pentru întruchiparea industrială. Timp de patru ani am fost la diferite concursuri, iar apoi, după o pauză de trei ani, am plecat, din nou, în Moscova, unde, spre uimirea mea, am aflat că deja nu mai este necesară creația pentru creație. Astăzi sunt solicitate proiectele pret-a-portret – ceea ce interesează o fabrică anumită. Este necesar ca producătorii noștri să învețe această cultură.
În Moldova nu există o industrie ușoară individuală, ea era dependentă de materia primă importată, atunci când clientul solicita modelele, schițele, care trebuiau să fie doar asamblate corect tehnic. De aceea, țara noastră nu necesită designeri. La „ArtPodium” apar diverși tineri interesanți și talentați, însă, o mare parte dintre ei, pur și simplu, se pierd. Pentru a fi solicitați, ei trebuie să-și creeze afacerea proprie, fapt care, în primul rând, necesită resurse majore, iar, în al doilea rând, este foarte complicat să fii în același timp și pictor, și om de afaceri. Actualmente, eu învăț personal particularitățile lumii de afaceri în cadrul unui proiect pe Internet.
Am avut și un atelier, care s-a închis după nouă ani de activitate. Astăzi nu mai sunt mulțumită de acel format, am crescut „în minte” pentru acel business. Acum vreau să creez o linie de îmbrăcăminte și o mini-fabrică. Cu regret, este foarte complicat să plasezi o comandă de coasere a unei colecții în cadrul unei întreprinderi, deoarece ei își doresc să producă volume mari, pe care eu, în Moldova, nu le voi putea comercializa. De aceea eu îmi imaginez o producție mică și flexibilă, care poate trece cu ușurință de la o colecție la cealaltă. Cândva mi-am pus întrebarea: e ceea ce-mi doresc sau ceea fără de care nu pot trăi? Ideea mea nu mă lasă să trăiesc liniștit. Vreau să o văd realizată, ca și nașterea copilului.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Profesie: consierge personal
Serviciul de consierge e o nuotate în sfera de servicii a Moldovei. În decembrie anul trecut s-a lansat primul serviciu de realizare profesională a cerințelor de uz casnic – Personal Consierge.
În prezent, profesia de consierge se rezumă la imaginea unei persoane, care are grijă de clienții unui hotel în asigurarea acestora cu condițiile favorabile de trai. Totuși, lista de funcții a unui consierge s-a extins peste limitele bine-cunoscute. Astfel, în întreaga lume există companii care oferă serviciile sale de executare a diferitor cerințe de uz casnic pentru clienții săi. Unele din puținele oferte pe care le propune prima firmă de consierge din Moldova sunt – curier, livrarea produselor, florilor și cadourilor, comanda biletelor, bronarea meselor în restaurante și a camerelor de hotel, plimbatul câinilor, bonă pentru o oră, ducerea rufelor la spălătorie, traducătorul și ghidul personal.
Totul începuse de la participarea Irinei Rogojina (fiind în prezent directorul SRL Personal Consierge) la proiectului “Business Factory”, unde ea a venit pentru a-și dezvolta ideea de organizare în Chișinău a serviciilor de consierge pentru turiștii internaționali. În cadrul proiectului, Irina a avut posibilitatea să afle din experiența personală cât ar costa acest lux cu grupul de turiști din Turcia.
“Totul a decurs bine și turiștii au rămas mulțumiți. Iar eu am înțeles că acest domeniu de activitate e cerut pe piață și are perspective de dezvoltare. Oaspeții internaționali, care ajung în Moldova și nu știu particularitățile de trai în țară, au nevoie de serviciul dat, ce îi ajută să se simtă aici confortabil”, - a povestit pentru MyBusiness.md directorul SRL Personal Consierge Irina Rogojina. După finalizarea proiectului “Business Factory”, ea se dedicase complet dezvoltării afacerii. După spusele ei, a avut nevoie, pentru lansare, 1000 euro (pentru înregistrarea firmei, pregătirea anunțurilor publicitare și a cărților de vizită, deschiderea paginei web, unde turiștii au posibilitatea să-și alcătuiască în mod individual lista de servicii consierge pentru perioada de ședere în Moldova).
“Noi (lucrez împreună cu sora mea) am renunțat la ideea de arendă a oficiului din cauza prețurilor prea ridicate pentru aceasta. Comunicarea cu clientul are loc prin internet. În plus, noi avem mașină. Faptul dat ne permite să corespundem principiului nostru: “Noi venim la client”. În acest caz, oficiul nostru e pe roți”, - spune Irina.
Într-o perioadă scurtă de timp, Personal Consierge a reușit să-și extindă activitatea, oferind serviciile de consierge și pentru locuitorii Chișinăului. Potențialii clienți sunt mame, ce au copii mici. Acestora sunt destinate ofertele de plată a serviciilor comunale, bonă pentru o oră, întâlnirea copilului de la școală sau grădiniță. Altă categorie de clienți ar putea fi oamenii de afaceri, care duc lipsa de timp personal și au nevoie de o persoană care ar putea să le rezolve unele sarcini individuale (luarea hainelor de la curățătorie, livrarea cadourilor și florilor, bronarea biletelor).
“Lista de servicii oferite de Personal Consierge e foarte mare datorită contractelor încheiate cu diverse firme din sfera de servicii. Pentru moment, nu avem nevoie de angajați. Am ales calea de mediere a intereselor fiecărei părți participante: clienți, firma, care poate să ofere serviciile corespunzătoare și compania noastră de consierge-service”, - a spus Irina.
Cum funcționează această ofertă? „Comanda diferitor servicii (livrarea hainelor la curățătorie, plimbatul câinelui, spălarea geamurilor) se realizează online de către client pe site-ul nostru. De exemplu, un antreprenor are nevoie să-și spele costumul. Noi îi luăm hainele, le livrăm la curățătorie chimică și, după, le întoarcem clientului. Cu toate acestea, el nu trebuie să-și piardă timpul în căutarea firmei, iar prețul pentru serviciul oferit de noi se va echivala cu suma pe care clientul ar fi plătit-o individual. Care e profitul, atunci? Noi am încheiat mai mult de 100 de contracte avantajoase (cu reduceri) cu companiile care oferă diverse servicii. Din diferența de preț, noi obținem resurse financiare în realizarea misiunii noastre și oferim avantaje firmelor colaboratoare. Sau, de exemplu, o mamă ocupată are nevoie de bonă pentru câteva ore. Îi este mai avantajos să apeleze la serviciile noastre, astfel încât firmele specializate preferă să încheie contracte de lungă durată. Noi, însă, ne orientăm spre satisfacerea nevoilor după caz”.
Cât costă servicul de consierge în Moldova? “Noi oferim servicii simple, astfel nu dispunem de un price-list tradițional. În schimb, noi discutăm cu clientul toate detaliile pentru a-i înțelege nevoile – prețul serviciului, care include anumite oferte și nimic mai mult. În colaborare cu oamenii de afaceri, plata se realizează pe oră, iar cu persoanele fizice negociem prețul în dependență de volumul cererii. Pot să afirm că prețurile nu sunt exagerate. E mai prețios timpul pe care clientul ar putea să-l dedice sarcinilor date”, - a răspuns Rogojina.
Articol pregătit de MyBusiness.md