288615 880În Republica Moldova există toate șansele pentru a dezvolta o afacere de succes în domeniul IT. Această concluzie rezultă din raportul privind competitivitatea  industriei și serviciilor din sectorul tehnologiei informației din țara noastră, prezentat astăzi de către experții International Data Corporation (IDC), o companie globală de cercetare și consultanță în tehnologia informației.

Ministrul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, Pavel Filip, a menționat că raportul reprezintă o radiografie a situației de pe piața IT, care permite a privi lucrurile în complexitate de la infrastructura drumurilor până la mediul de afaceri, a identifica și elimina constrângerile existente. Ministrul a accentuat că  industria IT este una de perspectivă, care poate asigura o creștere economică, iar datele prezentate în raport vor servi la planificarea politicilor și intervențiilor strategice pe segmentul creșterii competitivității industriei IT. În acest sens, a fost evidențiat  proiectul Strategiei de creștere a competitivității industriei IT, care urmează a fi examinat în ședință Guvern. Documentul se axează pe factori critici pentru competitivitatea industriei IT, cum ar fi mediul de afaceri atractiv, capitalul uman calificat și promovarea țării ca destinație favorabilă pentru businessul IT.

O parte componentă a Strategiei este proiectul de lege cu privire la parcurile IT, care urmărește crearea premiselor necesare pentru simplificarea modului de lansare și dezvoltare a unei afaceri in domeniul IT.” Elementul-cheie al acestei inițiative este implementarea unui model inovativ de impozitare pentru rezidenții parcurilor IT prin aplicarea unui impozit unic. Astfel, vor fi eliminate birocrația și corupția, vor fi stabilite reguli clare de activitate și va fi asigurată previzibilitatea și atractivitatea mediului de afaceri”, a specificat ministrul Pavel Filip.


Studiul  privind evaluarea competitivității industriei IT prezintă o informație amplă privind structura pieței locale de servicii IT, a exporturilor de servicii IT, evaluarea factorilor care alimentează competitivitatea industriei IT, precum și intervențiile strategice necesare pentru promovarea produselor și serviciilor IT din Moldova.


“Datorită studiului realizat de IDC cu sprijinul  Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), managerii companiilor IT și investitorii vor avea un instrument de evaluare a potențialului sectorului si vor putea lua decizii bine informate pentru a dezvolta centre de servicii IT în Moldova sau a-și crește operațiunile”, a menționat Sergiu Botezatu, Manager Superior de Proiecte, USAID Moldova.

Potrivit raportului, piața industriei IT(cu excepția exportului) a constituit în anul 2013-152 milioane de dolari. Exportul de servicii IT în aceiași perioada s-a cifrat la 57 milioane de dolari, o cifră ce plasează această industrie printre lideri la exporturile țării noastre. În următorii ani este preconizată o dublare a acestei cifre.

Raportul privind competitivitatea  industriei și serviciilor din sectorul tehnologiei informației din Republica Moldova, realizat cu suportul proiectului USAID CEED II și a Agenției Germane pentru Cooperare Internațională (GIZ) de către International Data Corporation (IDC), companie globală de cercetare și consultanță în tehnologia informației.

Comunicat de presă

Euro egal cu dolarul in cateva saptamani Tu esti pregatit Moneda europeana a atins minimul ultimilor 12 ani in raport cu dolarul, iar lucrurile se vor inrautati pentru euro in perioada imediat urmatoare.

Analistii considera ca nu mai este decat o chestiune de zile pana cand paritatea euro-dolar va fi atinsa.

Deprecierea euro este accentuata de declansarea programului de relaxare cantitativa initiat saptamana aceasta de Banca Centrala a Europei.

Miscarea anticipata de catre toti jucatorii din piata a impins euro la sfarsitul saptamanii trecute sub pragul critic de 1,100 dolari, nemaiatins din septembrie 2003.

Deprecierea monedei europene a continuat, miercuri un euro tranzactionandu-se la cursul de schimb de 1,0692 dolari, arata postul CNBC.

In Romania, moneda americana a fost cotata de Banca Nationala la 4,2059 lei/unitate, in timp ce euro a ajuns la 4,4444 lei/unitate.

Paritatea, o concluzie logica

"Ne indreptam rapid spre paritate si aceasta este concluzia logica la evenimentele in derulare. Initial, am crezut ca acest lucru se va intampla abia anul viitor, dar acum cred ca trebuie sa ne asteptam la un raport egal euro-dolar in viitorul imediat", arata David Zahn, reprezentant al Franklin Templeton.

Din punctul sau de vedere, Banca Centrala Europana se poate arata ingrijorata doar daca ritmul de depreciere a monedei unice se accentueaza.

Euro, in cadere libera

Michael Hewson, analist sef la CMC Markts, crede insa ca declinul euro poate merge mult mai departe.

"Putini isi imaginau in mai, anul trecut, cand cursul euro-dolar era de 1,4000, ca in doar zece luni vom avea o valoare de 1,070 dolari/euro.

Urmatorul prag este de 1,050 ca minim al lunii martie, iar de acolo pana la paritate mai este doar un mic hop de trecut", arata acesta intr-o analiza remisa investitorilor.

Un reprezentant al Societe Generale se arata de acord cu estimarea lui Hewson si considera ca pana la echilibrarea cursului de schimb intre cele doua valute mai avem doar catva saptamani.

"Dimensiunea miscarilor din piata reflecta efectul relaxarii cantitative si ii forteaza pe oameni sa-si dea seama ca detin prea multe active in euro. Pragul de 1,05 va fi atins in curand, iar de acolo mai avem cateva saptamani pana la atingerea paritatii", considera Sebastien Galy.

Cu toate acestea, Galy se arata intrigat de faptul ca piata a prevazut in mod corect aceste evenimente inca din primele luni ale anului si avertizeaza ca este foarte rar ca evolutia sa se desfasoare fara fluctuatii puternice ale cursului de schimb intre cele doua monede.

Cursul euro-dolar evolueaza in directii contrare

Interventia bancilor centrale si lansarea programelor de relaxare cantitativa au ca efect depreciera valutelor, efect intretinut si de dobanzile scazute sau negative mentinut de institutiile financiare in cauza.

In momentul de fata, reducerea performantei euro pare un fenomen normal pe fondul unei cresteri economice anemice in Europa. Deprecierea euro ar puta insa relansa exporturile, pe masura ce valoarea marfurilor din zona euro devine accesibila cumparatorilor de pe alte piete.

Prabusirea monedei europene a fost accentuata si de riscul unui dezechilibru generat de o eventuala iesire a Greciei din zona euro.

In acelasi timp, anuntul facut de reprezentantii Rezervei Federale privind cresterea dobanzii de referinta incepand cu vara acestui an a impulsionat ritmul de apreciere a dolarului american.

Programul de relaxare cantitativa al Bancii Centrale Europne, in valoare totala de peste 1.000 de miliarde de euro, a coborat drastic si randamentul titlurilor de stat emise de guvernele din zona, facand investitorii sa se orienteze spre piete mai profitabile.

Moneda nesigura pentru urmatorii ani

Strategii Deutsche Bank cred ca valoarea programului de relaxare cantitativa ar putea fi mai mare decat suma anuntata initial de BCE, ceea ce va pune o si mai mare presiune pe moneda europeana.

"Rezervele mari constituite in euro si reducerea dobanzii de referinta, combinate cu efectul relaxarii cantitative au dus la o retragere masiva de capital din zona euro, impulsionand activitatea pe alte piete la nivel global.

Cu cat se vor retrage mai multi bani din Europa, cu atat mai mult euro va manifesta o slabiciune mai mare, iar randamentul obligatiunilor pe piata globala va fi in scadere", arata George Saravelos si Robin Winkler.

Cei doi analisti ai bancii prevad atingerea paritatii euro-dolar pana la sfarsitul acestui an, urmata de un curs de 90 de centi pentru un euro in 2016 si 85 de centi in 2017.

Iar scenariul lor avertizeaza ca in urmatorii 5 ani vom avea parte de destule surprize.

"Europa va continua sa fie un factor de dezechilibru pentru pietele globale pana spre finalul acestui deceniu", mai spun Saravelos si Winkler.

Business24.ro

3446Potrivit surselor noastre de informare, criza din Republica Moldova – este organizată  de serviciile  secrete din străinătate. Însă  modalitatea de a preveni pericolul este găsit.
 
Pe data de 3 şi 4 aprilie 2015 în  Chișinău, va avea loc business forumul Sales&Marketing. Sub acoperirea lui, ne-am propus să vă oferim  informații secrete care vă vor ajuta la salvarea vânzărilor.

Sales&MarketingForum tradițional, reunește cei mai buni experți în domeniul de marketing și vânzări.


Subiecte prezentărilor  au la bază situația de criză care a fost declanșată, astfel încât accentul va fi pus pe strategii de dezvoltare  și creşterea vânzărilor, căutarea de noi nișe și  majorarea profitului în perioade dificile.


Am implementat în structura evenimentului speakeri internaționali, care defapt sunt agenții noștri.  Pentru a nu provoca suspiciuni inutile, am criptat în discursuri formula secretă pentru a crește vânzările în cadrul companiei. Însă pentru a realiza misiunea, va trebui să  descifrați acest cod.
Rețineți că transferul de date va fi efectuat strict secret.


Prin urmare, pentru a participa la business-forum, nu trebuie sa vă diferențiaţi de un vizitator obișnuit. Pentru aceasta aveți nevoie de un costum de afaceri (Black Tie) și un bilet la eveniment.

Coordonatele Sales&MarketingForum: Moldova, Chişinău, Park Residence. http://marketing360.md


P.S. Agent 007, atrageți atenția asupra faptului că intrarea la eveniment este efectuată exclusiv pe bază de bilet. Pătrunderea la conferință prin acoperiș, geamuri, cu parașuta, tancul și celălalte ce vă vin în minte nu este recomandată. Cumpără bilet

Miercuri, 11 Martie 2015 13:52

Atentie! Facebook face o schimbare radicala

Facebook Like by FDPAfacerile care își măsoară succesul în numărul de Like-uri pe Facebook vor avea o surpriză neplăcută chiar începând din această săptămână.

Numărul de fani al paginilor mari de Facebook ar putea scăderea, după ce Facebook va șterge, începând de mâine, like-urile de la conturile inactive.

„Recent, ne-am actualizat modalitatea în care măsurăm numărul de persoane care au dat like la pagina ta. Paginile ar putea vedea o scădere a numărului de like-uri după 12 martie, când vom șterge like-urile provenite de la conturile inactive de Facebook”, scriu reprezentanții rețelei de socializare pe paginile de Facebook ale companiilor.

Publicația Fortunec.com precizează că Facebook va șterge unele conturi inactive din rețea. Astfel, vor fi șterse conturile persoanelor care și le-au dezactivat voluntar, precum și conturile persoanelor decedate.

Astfel, este posibil ca unele companii care au achiziționat pachete de like-uri contra cost de la diferite firme care oferă asemenea servicii să vadă o scădere a numărului de fani, dacă aceștia nu sunt persoane reale care interacționează regulat cu Facebook. Asta presupune să se logheze în rețea și să aibă activitate.

Această decizie vine după alte decizii pe care le-a luat Facebook de-a lungul timpului pentru a atenționa paginile care și-au crescut artificial numărul de fani sau prin alte mijloace neacceptate de rețeaua de socializare, cum ar fi aplicațiile sau cumpărarea la propriu a fanilor.

http://www.money.ro/

Din Inima fashion weekendLa cea de-a VII-a editie, evenimentul tradițional DIN INIMĂ Fashion Walk ia amploare, devenind Fashion Weekend. În această primăvară, două zile întregi sunt rezervate exclusiv brandurilor autohtone. Pe 14 și 15 martie, începând cu ora 17.00, Sala cu Orgă se va transforma într-un veritabil „catwalk”. 150 de personalități vor defila în creațiile a 33 de designeri autohtoni, participanți la DIN INIMĂ Fashion Weekend 2015. Evenimentul este organizat de către Asociația Patronală a Industriei Ușoare din Moldova (APIUS), în parteneriat cu Asociaţia Femeilor Antreprenoare din Moldova (‪AFAM‬) şi susţineţerea USAID CEED II, sub patronajul Ministerului Culturii. Ca şi la fiecare ediţie, DIN INIMĂ Fashion Walk este organizat cu susţinerea Primei Doamne, Margareta Timofti.


Evenimentul va reuni atât colecțiile designerilor  consacrați, precum Eugen Hudorojkov, Georgette, Sekana, Creme Brulee, Vestline, cât și ale creatorilor noi, cu viitor promițător, precum: Kheops, Goreea, Folks, Etnopera, Ludmila Storojuc, Polina Hasanova, Olea by Divero, Le parole.  
Monica Babuc, Sanda Filat, Grigore Belostecinic, Olia Tira - sunt doar câteva din cele 150 persoane publice, care s-au angajat să prezinte cu mândrie noile ținute, susținând astfel dezvoltarea industriei textile în Republica Moldova.


Doina Nistor, director USAID CEED II: „Anul acesta am decis că evenimentul va dura două zile, pentru a oferi publicului prilejul de a cunoaște mai multe branduri autohtone, iar producătorilor – ocazia de a-și promova colecțiile de articole vestimentare, încălțăminte și accesorii. Un alt motiv pentru extinderea evenimentului este faptul că Fashion Walk și-a demonstrat eficiența: participanții edițiilor anterioare se bucură de popularitate, iar consumatorul local are tot mai multă încredere în produsele moldovenești de calitate. DIN INIMĂ a devenit deja un brand cu renume național, care aduce sub umbrela sa mărcile autohtone demne de atenția publicului.”


În prima zi a evenimentului publicul va putea admira colecțiile de primăvară, pline de culoare și stil de la Kheops, Goreea, Lia Fia, Nanetty, Hîncu, Creme Brulee, Ponti, Georgette, Tricon, My Revival, Cristina, Sekana, Ionel, Zorile, L'ame de la femme, Julia Allert, L'atiana, Sandi și Divero.
În cea de a doua zi de Fashion Weekend, pe podiumul DIN INIMĂ vor putea fi admirate cele mai recente colecții de la Malena, Folks, Etnopera, Malcom, Ludmila Storojuc, Seline, Polina Hasanova, Maxi Kids, VB, Irka Shoes, Alina Bradu, Brio Exclusive, Irina Ulianovschi, Olea by Divero, Raquette, O'Blanc, Le Parole și EHO.  


Biletele sunt deja puse în vânzare și pot fi procurate la prețul de 250 de lei. Biletele VIP costă 350 de lei și includ participarea la evenimentul de networking, care va avea loc la Hotelul Codru, după show. Biletele pot fi găsite pe iTicket sau pot fi rezervate la nr. de telefon: 060 879 444. Din momentul rezervării aveți 24 de ore la dispoziție pentru a le achita.


Vă invităm să fiți parte a celui mai mare eveniment național al primăverii în domeniul fashion, pentru a vă familiariza cu noile tendințe și, în același timp, pentru a susține producătorul autohton.


Despre proiectul „Din Inimă”


Campania „Din Inimă”, lansată și susținută de Proiectul USAID CEED II contribuie la dezvoltarea brandurilor locale de modă, care reprezintă produsele cu cea mai înaltă valoare adăugată ale unei industrii, ce oferă locuri de muncă unui număr de peste 20.000 de femei.
În prezent, 65 de întreprinderi din industria ușoară, susținute de Proiectul USAID CEED II, produc și vând îmbrăcăminte sub marcă proprie pe piața locală, ceea ce reprezintă circa 19 % din numărul total de întreprinderi ale acestei ramuri. Companiile participante la campania „Din Inimă” au învățat să colaboreze pentru a se bucura de rezultatele promovării în comun.

roadrunner 5g 720x364 1Companiile de reţele şi de telecomunicaţii pariază pe dezvoltarea reţelelor wireless din a cincea generaţie pentru a respinge un asalt al furnizorilor de internet care le ameninţă afacerea de bază, aceea de a interconecta masele. Însă principala lor problemă este că industria de profil încă nu ştie cum ar trebui să fie infrastructura 5G, scrie The Wall Street Journal. Tom Wheeler, preşedintele Comisiei Federale pentru Comunicaţii din SUA, a descris incertitudinile spunând că 5G este precum o pictură de Pablo Picasso. „Eu văd ceva diferit de ceea ce poate că vezi tu. Cred că aici a ajuns 5G-ul”, a afirmat Wheeler.

Însă companii de telefonie mobilă din întreaga lume, inclusiv AT&T din SUA, Ericsson din Suedia, Deutsche Telekom din Germania şi Huawei Technologies din China, se grăbesc să schiţeze un tablou comun despre ceea ce ele speră să fie următoarea generaţie de reţele wireless, chiar dacă ultimul standard, 4G, este încă în dezvoltare.

Industria de profil intenţionează să obţină o rată de latenţă (viteza cu care comunică între ele două gadgeturi) de o milisecundă, faţă de 50 de milisecunde în cazul 4G. Operatorii telecom vor, de asemenea, reţele mai eficiente la viteze de sute de km pe oră. Scopul lor este de a ajunge la viteze de transmitere a datelor de 10 gigabiţi pe secundă pentru 5G, de mii de ori mai mari decât actualele viteze ale 4G.

La aceste viteze, un film de înaltă definiţie poate fi transferat în câteva secunde. Însă în prezent tehnologia care să permită aceste transferuri nu există. Compania coreeană de telecomunicaţii KT, în parteneriat cu Samsung Electronics, au obţinut o viteză de transfer de 7,5Gbps într-un mediu de test. Ericsson şi Nokia testează viteze de 2 Gbps.

http://www.zf.ro/

 

miepo logoOrganizația pentru Atragere Investiții și Promovare Exporturi din Moldova (MIEPO) anunță despre lansarea apelului public pentru colectarea de proiecte investiționale pentru anul 2015. Proiectele investiționale selectate în urma prezentului apel vor fi recomandate potențialilor investitori și finanțatori externi în cadrul misiunilor de afaceri specializate, delegații oficiale, forumuri, conferințe naționale și internaționale, întrevederi bilaterale, resurse electronice și alte instrumente informaționale.


Agenții economici interesați în atragerea de investiții străine pentru proiecte planificate pentru 2015, sunt invitați de a completa formularul online: https://docs.google.com/forms/d/1fmH1uB-wl-6wd-V9I1re6Ue96CPqt6OOl-nnUThazMM/viewform. Data limită de depunere a dosarului - 27 martie 2015. Informații suplimentare: 022 273-654 și . 


________________
MIEPO este o structură a Ministerului Economiei al Republicii Moldova, cu mandat pentru activități în atragere investiții, promovare exporturi și promovare de țară. Fondată în 1999, organizația asistă investitorii străini în formarea de parteneriate de durată și contribuie la dezvoltarea sustenabilă a exportatorilor din Moldova, prin aplicarea unui spectru larg de servicii și programe specializate. Misiunea MIEPO este de a  facilita dezvoltarea afacerilor și parteneriatelor în Moldova prin implicare, comunicare și promovare. _________________

Duminică, 08 Martie 2015 18:27

„Drancor” trece la ofensivă

466 548866 img2 1„Cuvântul „criză”, scris în chineză, - spunea John Fitzgerald Kennedy, - constă din două caractere: unul înseamnă „pericol”, iar celălalt – „oportunitate”.

Se pare că la fabrica „Drancor”, una dintre cele mai mari întreprinderi din țară, care se ocupă cu producția de înghețată, cuvintele celui de-al 35-lea președinte al SUA au fost luate cât se poate în serios și, în timpul unei crize mondiale de proporție, se încearcă nu doar dezvoltarea companiei, ci și trecerea la un nou nivel.

„În anul 2013 am procurat, iar în 2014 am lansat, o nouă linie de producție a înghețatei, care corespunde celor mai moderne cerințe, inclusiv celor europene, și care are o capacitate de producție de 9-14 mii de porții pe oră, - spune directorul general al „Drancor”, Vasile Drangoi. – Este vorba despre TeDr1 1knoline 9 (Italia). Și am dezvoltata rețetele a 13 noi tipuri de înghețată. Am început să comercializăm o parte dintre ele la sfârșitul sezonului trecut, de exemplu „Gulliver”. Iar majoritatea lor va apărea în această primăvară: „New Why Not”, „Maxi Cornet”, „Super Fruct”, „Tropicana”, „Ice Tea”.

Pe linia veche vom produce doar înghețatele cu cele mai mari vânzări – „Eskimo” și „Moldova”.
Compania „Drancor” a fost înregistrată în anul 1989, iar din anul 1996 se ocupă cu producția de înghețată. Actualmente, capacitatea de producție a întreprinderii este de 450 de tone lunar, iar sortimentul este de aproximativ 60 de articole.

Timp de mulDr6 1ți ani, o parte din producția fabricii era și este furnizată pentru export în România.
În 2015 „Drancor” își extinde geografia exportului. Au fost încheiate și încep să activeze contractele cu șase țări arabe: Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Kuweit, Bahrain, Qatar, Oman.

O parte dintre problemele legate de lansarea pe piețele noi au fost soluționate, trecând la achiziționarea materiei prime, care corespunde standardelor europene, de la furnizorii olandezi, germani, danezi și italieni. Cât despre problema legată de controlul calității, se pare că aceasta nu are legătură cu întreprinderea: în cabinetul directorului general se găsește un întreg set compus din diverse premii internaționale. De la medalia de aur, primită în anul 1998 în Paris pentru „Cel mai bun producător național” (pe care a și putut-o pipăi jurnalistul) și până la premiul obținut în anul 2014 la „International food & beverages quality awards” (Madrid, Spania).
Dr7 1
„De asemenea, în Moldova vom extinde rețeaua de parteneri comerciali, - spune Vasile Drangoi. – Am procurat 700 de frigidere noi, în plus față de cele 4000 existente”.

Dar, în general, MyBusiness a ajuns la „Drancor” nu atât de mult din cauza extinderii sortimentului și a modernizării utilajelor, ci a faptului că întreprinderea a dezvoltat un tip de producție totalmente nou. Este vorba despre batoanele de ciocolată de nouă tipuri, numărându-se și astfel de specialități care, actualmente, nu există pe piața locală: ciocolată de lapte, cu napolitane, cu arahide, cu nuci, de lapte cu mac, cu lămâie, cu aromă de ceai verde, cu portocală și cu căpșuni. Plus prune uscate cu nuci în glazură de ciocolată.

„Încă demult a apărut ideea de a oferi cumpărătorului moldovean o ciocolată calitativă la prețuri „corecte”, - își amintește Vasile Drangoi. – Încă în anul 2002 am procurat utilajele necesare și am început să le utilizăm pentru glazura înghețatei, iar întrebarea legată de lansarea batoanelor de ciocolată a rămas suspendată în aer. Și abia acum am hotărât că a venit timpul.

Este evident faptul că acest lucru necesită o construcție totalmente diferită a distribuției, o altă IMG 0239 1logistică. Deja adunăm reprezentanți de vânzări, care se vor ocupa în exclusivitate de această direcție, mașini speciale, încheiem contracte legate de comercializare”.

A treia direcție a activității companiei „Drancor”, producția de semifabricate, va avea și ea noutăți în 2015. Pe lângă tradiționalul aluat; pizza; plăcinte cu brânză, cartofi, varză, se vor adăuga turtele cu vișină, gem, cremă de ciocolată și „urechiuși” congelate.

„Acest produs are, de asemenea, o direcție de export, - comentează Vasile Drangoi. – El este solicitat nu doar în Moldova, ci și în România”.

Articol pregătit de MyBusiness.md

анжела елисеева ceramicaPictura pe ceramică reprezintă o nouă direcție în activitatea meșteriței Angela Eliseeva. Actualmente, arsenalul de creație al artistei conține, pe lângă articole din lemn decorate manual (lădițe, casete pentru chei, talgere, cufere), o serie de cadouri originale din ceramică. Fiind pictate într-un stil aparte, figurinele – semne zodiacale, farfuriile de perete, ceasurile, candelabrele – reprezintă articolele noi, create de meșteriță, care pot fi vizualizate și comandate doar de pe magazinul online artgift.md.

Conform spuselor artistei, lucrul cu noul material a fost condiționat de „dorința de a uimi” și situația economică. „În pofida nișei alese, piața te îndeamnă să te miști, deși meșterul își dorește să confecționeze un articol deosebit, care, în mod obiectiv, nu ar putea să fie ieftin. De aceea, atunci când creațiile unice nu se vând pentru o perioadă lungă de timp, artistul trece printr-o perioadă chinuitoare de așteptare a cumpărătorului său. Iar pentru ca să nu existe astfel de situații, este necesar să manifești flexibilitate, lărgind sortimentul de produse, care poate demonstra domeniile de creație și poate atrage cumpărători cu  nivele diferite de venit. Dat fiind faptul că, în comparație cu lemnul, ceramica este mai ieftină și, totodată, poate fi pictată cu ușurință, am hotărât să introduc o direcție nouă, extinzând paleta de articole decorative cu ajutorul acestui material”, - a spus meșterița Angela Eliseeva pentru mybusiness.md.

ceramica3Pentru cititorii noștri vom concretiza faptul că lucrările din lemn (lădițele, casetele, tavele, mesele de cafea) ale artistului pot fi atribuite categoriii „articole de artă”, de aceea prețul lor și este ridicat (110-350 de euro). Cerințele ridicate față de lucrul propriu, simțul artistic, silința determină meșterul să păstreze un nivel al calității ridicat. Din această cauză, lucrările ei au un astfel de feedback: „Am văzut pozele de pe site, dar, în realitate, articolul a depășit așteptările mele”. Astfel de recenzii sunt o sursă de energie, inspirând artistul să creeze în continuare și să lucreze din ce în ce mai bine.

Articolele din ceramică, realizate de Angela Eliseeva, sunt la fel de frumoase și profesioniste. Ca și în cazul lucrurilor din lemn, ea a recurs la experimente de creație și tehnologice. Pentru a ajunge la efectul de culoare dorit, în urma numeroaselor încercări și eșecuri, artista și-a dezvoltat o tehnică proprie de aplicare a culorii pe ceramică, care imită tehnica japoneză de prelucrare a ceramica4obiectelor din ceramică, „raku”. Articolele raku sunt unice, deoarece este imposibil să prezici cum vor arăta. Nu se aseamănă între ele, iar rezultatul final, de regulă, reprezintă o surpriză plăcută. La fel și în cazul Angelei Eliseeva, pictura articolelor decurge în condițiile de flux de creație. Sunt foarte puține șanse să fie găsite două obiecte similare, realizate de ea.

„Atunci când sunt rugată să repet o anumită pictură, „cum e în poză”, pot doar să promit că voi realiza ceva asemănător. Îmi place abordarea care permite păstrarea unicității a fiecărui articol. Cât despre ceramică, mi-a reușit să inventez o metodă de pictură a ei, fără a implica expunerea la temperaturi ridicate. Cum anume? Acesta este secretul meu profesional”, - a zis dânsa.
În condițiile de instabilitate economică și salturi ale monedei naționale, nu prea există comenzi importante și Angela Eliseeva a hotărât să se axeze pe realizarea articolelor din domeniul „cadouri creative”, care se încadrează într-o categorie de ceramica7prețuri relativ mici. Și, totodată, artista a accentuat faptul că pe piața autohtonă nu există o alegere mare pentru obiecte care ar putea fi poziționate ca fiind „cadouri pentru bărbați”.

„Pe piață există atâtea lucruri pentru femei, încât mi-am dorit să realizez ceva și pentru bărbați. Consider că e timpul să se treacă de la seturile standard „aftershave, aparat de ras, cămașă” la altceva. În lumea feminină există numeroase chestii utile, care pot să înfrumusețeze viața bărbaților, ale căror interese sunt mult mai vaste decât percepțiile comune. De exemplu, o variantă ar fi un talger frumos, destinat micului dejun. Îi va fi plăcut să primească o cană de cafea sau de ceai pe un astfel de talger nu doar unei femei, ci și unui bărbat. Sau, credeți că nu va genera emoții plăcute o figurină-semn zodiacal, care se încadrează bine în designul camerei și care, totodată, va semnala celor din jur cine „domnește” pe acest teritoriu? Iar un astfel de cadou poate fi oferit fie unei ceramica11persoane apropiate, fie unui coleg de muncă sau șefului. Sau farfuriile de perete, care au fost întotdeauna un element modern al design-ului și, astăzi, sunt iarăși foarte populare; candelabrele originale, care creează o atmosferă plăcută în cameră?” – reflectează meșterița.

Care sunt prețurile pentru pictura pe ceramică? Se încadrează în nivelul de venit al unui cumpărător cu venit mediu. De exemplu, prețurile pentru farfuriile decorative de perete pornesc de la 10 u.c, în dependență de dimensiune; figurinele cu chipul semnelor zodiacale – până la 80 u.c.

Răspunzând la întrebarea cu privire la perspectivele de comercializare a articolelor originale, realizate de către meșterii autohtoni, Angela Eliseeva a constatat faptul  că în Moldova astfel de oportunități sunt foarte puține. „Deocamdată, rămâne eficientă varianta de vânzare pe Internet. O soluție benefică pentru mulți ar fi deschiderea de magazine handmade în Chișinău, unde, într-o atmosferă confortabilă, ar fi prezentate lucrările artiștilor handmade. Pentru meșteșugari soluția ar fi magazinul-galerie, unde cumpărătorului îi poate fi prezentat întregul spectru de creație și el va putea memoriza numele artiștilor și nu va dori să plece fără a procura ceva”.

Articol pregătit de MyBusiness.md

Duminică, 08 Martie 2015 15:22

ODIMM a închis inelul Mării Negre

IMG 0300 1În Chișinău s-a desfășurat conferența de încheiere a proiectului de creare a Rețelei regionale a incubatoarelor de afaceri (Black Sea BI-NET).


Scopul proiectului “Rețeaua regională a incubatoarelor de afaceri” a fost accelerarea dezvoltării economiei competitive și productive în regiunea bazinului Mării Negre prin crearea rețeleie de incubatoare, schimbul de experiență și de cunoștințe și suportul întreprinderilor mici și mijlocii care au intrat în această rețea internațională.  


Proiectul a fost lansat și în Moldova în martie anului 2013. Liderul acestuia a fost recunoscută Organizația de Dezvoltare a Întreprinderilor Mici și Mijlocii ODIMM. În total, în cadrul proiectului au participat șase state din bazinul Mării Negre: Moldova, România, Ucraina, Grecia, Armenia și Turcia. Bugetul proiectului a constituit 800 mii euro, o mare parte din care a fost acordată de Instrumentul European de Vecinătate și Parteneriat (IEVP) și Instrumentul de Asistență pentru Preaderare (IPA) în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră în bazinul Mării Negre.


Pe parcursul proiectului au fost desfășurate diverse evenimente, a fost creată Platforma internațională de colaborare Black Sea BI-NET și editat ghidul “Cum să creezi o rețea de incubatoare”.


Totuși, proiectul a atins alte rezultate, decât cele prezentate mai sus.


IMG 0297 1“În Moldova a fost creată și activează rețeaua de incubatoare de afaceri RIAM, - a anunțat directorul general ODIMM Iulia Iabanji. – Ea este unul din participanții la Black Sea BI-NET și include 8 incubatoare. Pentru moment, avem pregătit de lansare al nouălea incubator în Cimișlia și, pentru viitor, planificăm să deschidem încă două. Dorim să o facem în acele regiuni rurale, de unde pleacă activ tineretul să lucreze peste hotare.


Cu toate acestea, rețeaua poate să-și permită să cheme consultanții calificați, care vor ajuta participanții în alcătuirea cererilor de finanțare din fondurile europene mari, cum ar fi COSME, Horizon 2020 etc. O întreprindere mică nu poate să o facă individual”.


“Băncile din Grecia nu oferă bani pentru întrepridnerile începătoare. Astfel, tinerii noștri pleacă la muncă în Germania, - continuă Nicolas Petropoulos, președintele Rețelei regionale grecești de cooperare și organizare a suportului pentru ÎMM. – Un incubator este, în primul rând, posibilitatea de a-i ajuta pe tineri să-și deschidă o afacere personală acasă”.


IMG 0314 1Însă, toate acestea reprezintă o mică parte din acel rol pe care îl joacă incubatoarele de afaceri. Și cu cât e mai bogată țara, cu atât mai multe resurse ea implimentează în dezvoltarea infrastructurei lor. De exemplu, Turcia a contribuit direct în dezvoltarea lui Black Sea BI-NET cu suma de 180 mii euro. Alte țări au participat din banii europeni.


“În doi ani nu am creat nici o structură materială, - a povestit pentru MyBusiness.md directorul Centrului Național de Dezvoltare a Întreprinderilor Mici și Mijlocii al Armeniei Karen Gevorkyan. – În schimb, am obținut posibilitatea să formăm contacte noi pentru schimb de experiență. De exemplu, în Armenia activează două tipuri de incubatoare: tradiționale, cu clădiri și oficii, și virtuale. Și într-unul din incubatoare de ultimul tip am adunat 12 întreprinderi din toată țara care produc fructe uscate, am creat pentru acestea o marcă de recunoaștere comună și le dezvoltăm în același ritm. La fel am procedat și cu producătorii de brânză și cu agricultorii”.


“Noi am dezvoltat un sistem special de teste care verifică dacă persoana este în stare să devină antreprenor, - și-a povestit experiența directorul incubatorului academic din Zaporojie (Ucraina) Iurii Petraș. – Acesta include traininguri, seminare, jocuri intelectuale ș.a., servind drept exemple la ceea ce-l așteaptă pe viitorul antreprenor în realitate la ieșire din Camera Înregistrării de Stat. Foarte puțini reușesc să treacă.


IMG 0305La fel, pentru proiectele de perspectivă, care nu au reușit să intre în incubator gratuit, noi am creat co-working centre, unde doritorii au posibilitatea să închirieze oficiile la prețurile mai joase decât cele de piață. Veniturile sunt investite în dezvoltarea incubatorului. Și, pe de altă parte, avem în planuri să deschidem un parc tehnic, unde se vor desfășura cercetările științifice și vor fi create modelele și prototipurile”.


A doua zi a conferinței, Brokerage Event, a fost dedicată introducerii rezidenților incubatoarelor de afaceri din Moldova colegilor veniți din cele cinci state vecine din bazinul Mării Negre. Tot atunci au fost analizate posibilitățile de desfășurare a activității practice comune.


În total, rețeaua existentă include 80 de incubatoare din diferite țări. Însă numărul dat reprezintă doar începutul. Rețeaua va fi dezvoltată și completată. De exemplu, din România în Black Sea BI-NET au intrat doar incubatoarele din județele Galați, din Turcia – doar 6 incubatoare (dintre care două sunt în procesul de lansare) din provincia Samsun.


Pe poze:


- Iulia Iabanji
- Iurii Petraș (în partea stângă) și Nicolas Petropoulos
- Karen Gevorkyan



Articol pregătit de MyBusiness.md