Cum să întoarcem medicamnete gratuite în spitalele Moldovei
Devierile bruște ale cursului valutar în Moldova au adus multe consecințe negative. Una dintre cele mai grave a fost dispariția medicamnetelor gratuite în spitale. Societatea a început să-și aducă aminte de anii 90, când pacienții aduceau în instituțiile de sănătate lucrurile personale, inclusiv lenjeria de pat.
Totuși, mereu există fața cealaltă a medaliei. În cazul dat este vorba de furnizorii de medicamente (importate), care joacă doar conform regulilor deja stabilite și nu doresc anularea acestora în perioada “capitalismului sălbatic”. Astfel, din cauza unor problem inițiale impuse de legslația moldovenească, multe asociații de antreprenori au început să ofere, din punct de vedere al afacerii, mai multe soluții de ieșire din această situație dificilă.
Una din ele, Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham) a adresat Guvernului statului două scrisori cu variante posibile de soluții.
Subiectul respectiv a fost atins și în discuția noastră cu directorul executiv AmCham Mila Malairău (pe poză) și președintele comisiei pentru sănătate a Camerei de Comerț Americană Elisei Gonța.
- Care este volumul pieței de medicamente și în ce raport acestea sunt vândute prin farmacii sau direct în spitale?
Volumul vânzărilor de medicamente cu amănuntul (prin farmacii) pentru anul 2015 se prognozează a fi de 161,5 milioane euro. Din acestea, medicamente importate constituie 151,3 milioane euro (creștere cu 7,7% în comparație cu anul precedent). Medicamentele produse în Moldova în anul 2014 sunt evaluate la 10,2 milioane euro (creștere cu 4,2%).
Astfel, la dominarea absolută a pieței de produse importate, orice deviere pe piața valutară tensionează situația.
Raportul fizic dintre volumul de medicamente vândute prin farmacii și cele furnizate direct în spitale constituie 88% la 12%.
- Cum sunt stabilite prețurile pentru produsele medicale?
Medicamentele fac parte dintr-o categorie social importantă, astfe statul reglementează strict adaosurile comerciale. Cât despre piața generală, prețul final pentru consumatori include TVA de 8% sau 20% (dacă este vorbe de vitamine sau suplimente pe bază de plante), marja distribuitorului de 15% și adaosul comercial al farmaciei de maxim 25%. Astfel, putem să calculăm aproximativ prețul maxim.
În cazul achizițiilor guvernamentale pentru spitale, adaosul farmaceutic nu se aplică, iar cel de la producător (de la întrepriderile locale) sau la distribuitorii oficiali este redus, pentru ca produsele să fie competitive în cadrul licitațiilor.
Problemele apar în procesul înregistrării prețurior în Agenția Medicamentului, și nu în momentul formării prețurilor și a adaosurilor,
Conform algoritmului existent, prețurile se formează în euro sau în dolari, iar după se înregistrează în catalogul de prețuri în lei conform cursului valutar mediu al lunii precedente. Când piața valutară este stabilă, acest fapt nu influențează prețurile înregistrate. Însă, în momentul în care are loc creșterea semnificativă a cursului, prețurile în lei nu mai reprezintă adecvat valoarea în euro sau în dolari, iar importatorii își plătesc furnizorii anume în aceste valute.
Astfel, dacă nu se recalculează prețurile în lei, apar pierderi din diferența de curs. În procesul de recalculare sunt implicate instituțiile guvernamentale. Drept rezultat, nu se mai fac comenzi pentru noile importuri de medicamnete, ceea ce generează automat pierderi. De aici apare și deficitul de medicamnete în farmacii și în spitale.
Pentru a evita acest fapt, trebuie să fie găsit un alt algoritm de recalculare, care ar satisface interesele statului și a importatorilor. Nici o afacere nu poate funcționa în pierdere. Iar toate plângerile pentru companiile implicate în vânzarea de medicamente pe piața Moldovei sunt lipsite de sens.
Problema dată are nevoie de soluții complexe, pentru a nu mai afecta nici pacienți, nici companii integrate în piața farmaceutică.
- Cum sunt organizate licitațiile și cât de limpede, după părerea Dvs., acestea se desfășoară?
Licitațiile sunt organizate în mod centralizat, pe baza cererilor acumulate din partea spitalelor.
În loc de denumirea medicamentului, în liste este intodusă substanța cerută. Acest fapt se face pentru a lipezi licitația în scopul de a lua decizii obicetive.
Totul pare a fi corect, cu excepția unui lucru. Unul din criteriile de bază al licitației este prețul, astfel mereu câștigă cel mai ieftin medicament. Alegerea dată, din păcate, nu este mereu un raport reușit între preț și calitate. Avarul plătește dublul, mai ales în domeniul medicinei. Eficiența scăzută a medicamentelor duce, fie la necesitatea unui tratament suplimentar, fie la utilizarea unor medicamente suplimentare pentru înlătura consecințele. Deci, costul tratamentului crește și deseori întrece prețul produsului mai eficient, care nu a fost ales din motive financiare.
Din punctul nostru de vedere, sistemul de achiziționare a medicamentelor trebuie să reflecte nu doar prețul acestora, dar și calitatea și costul tratamentului. Pentru început, trebuie să fie stabilit scopul. Ne dorim medicamente gratuite ori sistemul eficient de îngrijire al sănătății, unde indicatorii de ameliorare a stării generale vor fi mereu în creștere (ceea ce în prezent este invers)? Și achiziționarea medicamentelor după sistemul “cumpărăm tot ce e mai ieftin” aduce numai consecințe negative.
- În ultimii ani partenerii externi în dezvoltare investesc tot mai mult în sistemul de îngrijire a sănătății Republicii Moldova. În același timp a crescut bugetul CNAM, care în anul 2014 a ajuns până la 4,65 miliarde lei. În plus, în Moldova crește numărul de decesuri din cauza bolilor cardiovasculare, fiind de două ori mai mare decât media pe Europa. Crește și numărul de boli cancerogene și de diabet zaharat… Ce măsuri ar fi tebuit luate pentru a normaliza situația și pentru ca aceasta să nu se mai repete, indiferent de posibilele devieri a cursului valutar și alți factori?
După părerea mea, noi, în calitate de reprezentanți ai afacerii farmaceutică și structurii de reglementare, dorim ca în Moldova să existe o piață de produse farmaceutice limpede, eficientă și nediscriminatorie. Fapt respectiv ar atrage noile companii, ar mări investițiile de la cele active, ar dezvolta competitivitatea și ar asigura cetățenilor Moldovei accesul liber la medicamente de diferită calitate la prețuri accesibile, inclusiv și la produse inovative.
Considerăm că toate acestea au nevoie de implicarea activă atât a statului, cât și a întreprinderilor și a consumatorilor în dezvoltarea eficientă a mecanismelor de dezvoltare.
Unul din exemple de aplicarea ineficientă a regulilor stabilite este lipsa de interes din partea statului în recalcularea prețurilor în lei în momentul creșterii cursului valutar. Aparent, aceste măsuri pot avea efecte pozitive asupra consumatorilor. Însă, din punct de vedere al funcționalității pieței, atitudinea respectivă a instituțiilor de stat indică asupra instabilității pieței și imprevizibilității sferei de afaceri, înlăturând orice implicare a companiilor americane sau europene în piața moldovenească, ei fiind obișnuiți să activeze în baza legii. Dat fiind faptul că volumul vânzărilor în Moldova este scăzut, companiile serioase părăsesc piața noastră. Și lipsa de interes influențează sortimentul deja micșorat de medicamente, din care medicii trebuie să aleagă recomandările corespunzătoare de tratament.
Cât despre optimizarea achizițiilor guvernamentale, ultima ofertă propusă de Ministerul sănătății a fost înăsprirea condițiilor contractuale (în cazul amenzilor) pentru distribuitori în cazul furnizării întârziate a medicamentelor. Astfel, toată responsabilitatea pentru criza valutară a fost trecută pe alți umeri.
Dar trebuie să fie luat în considerare și faptul că procesul de asigurare a spitalelor cu medicamente depinde atât de distribuitori, cât și reprezentanții instituțiilor de stat. Aici apar alte particularități. Furnizarea de medicamente poate întârzia din cauza plății tardive din partea spitalului. Ori, instituțiile de sănătate, din anumite motive, nu răscumpără de la distributori volumul de produse declarat etc.
Sperăm că viitoarele negocieri cu Ministerul despre reglementarea procesului de furnizare și recalcularea prețurilor vor fi mai eficiente. Scopul nostru este să găsim un model perfect de asigurare a spitalelor cu medicamente pentru a nu mai afecta nici pacenți, nici alți participanți ai procesului dat.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Kanzashi pentru frumoasele moldovence
Meșterița din Chișinău Cristina Hîrjău își propulsează pe piața de hand-made articole neobișnuite produse după tehnica japoneză “kanzashi”.
Inițial, “kanzashi” era reprezentat prin agrafe și piepteni pentru păr în coafuri tradiționale de gheișă. La fel, în Țările Soarelui-Răsare se aplica și metoda de implimentare a compozițiilor florale în păr prin utilizarea bucăților de mătase. Crearea operelor de artă impecabile în stilul kanzashi necesita țesături, multă muncă și răbdare. Meșterii adunau șuvițe de păr în forme de flori și petale, lipindu-le cu clei de orez și le coseau, iar după le decorau cu piepteni și agrafe. Accesoriile similar pentru păr, realizate din combinații neobișnuite de flori, au devenit cu timpul populare în industria modei contemporane, iar metoda de creare a acestora a fost denumită kanzashi. În prezent, meșterii de realizare a accesoriilor kanzashi s-au răspândit în toată lumea, inclusiv în Moldova. Timp de doi ani Cristina Hînjău a reușit individual să asimileze tehnica kanzashi și acum o propulsează pe piața moldovenească de hand-made sub marca comercială CristinArt. Clește, broșe, cravate, accesorii de nuntă și mărțișoare realizate din benzi de mătase provoacă interes din partea celor care-i văd lucrările și atrag tot mai mulți admiratori de kanzashi din societatea moldovenească.
Meșterița dorește să-și deschidă afacerea și să-și stabilizeze pe piață marca comercială. “În prezent această activitate este un hobby de care mă ocup în timpul liber. Este o muncă suplimentară, de la care primesc plăcere enormă. Din cauza instabilității economice nu pot să-mi prognozez viitorul. Aș dori să-mi dezvolt în continuare activitatea pentru a o transmite fiicelor mele când ele vor deveni mature”, - a povestit pentru mybusiness.md Cristina Hînjău.
Tehnica kanzashi poate fi asimilată doar de un meșter răbdător. Lucrul necesită perseverență, acuratețe, fiecare detaliu trebuie să fie clar, sistematic, altfel construcția finală se va ruina. Metoda poate fi comparată cu tehnica origami, în care nu ai voie să faci o singură greșeală la realizarea figurii. Deoarece domeniul de specializare al Cristinei este legat de geometrie (a absolvit facultatea de inginerie), a reușit ușor să asimileze tehnica de execuție a figurilor complexe. “În același timp doresc să afirm că de fiecare dată când fac o lucrare nouă, continui să mă perfecționez în tehnica kanzashi. Deseori privesc lecții online. Dar mereu tind să nu copiez lucrările străine, ci să adaug și ceva de la mine, pentru ca articolele mele să fie recunoscute, iar marca CristinArt apreciată la justa ei valoare”, - spune meșterița. La vizualizarea acestor produse executate cu acuratețe la combinarea complexă a florilor și culorilor, nici nu-ți vine a crede că acum doi ani Cristina Hînjău își începea activitatea prin realizarea compozițiilor din flori din organza prin arderea petalelor, care au umplut piețele și magazinele capitalei. Așa ea a început să facă agrafe pentru fiicele ei (“de ce trebuie să cheltui bani pentru ceea ce poți să faci”). În același timp, prietenii remarcau aceste floricele tot mai des și o rugau să facă compoziții similare pentru ei. Și totuși Cristina rămânea nesatisfăcută și tindea spre altceva. Atunci ea a descoperit tehnica kanzashi și a înțeles: este exact ce ea avea nevoie. A procurat benzi de satin, instrumente, clei și a început să studieze tehnica.
Primele lucrări kanzashi au fost agrafe pentru păr. Au urmat broșe, care în continuare au fost combinate cu agrafe (rezulta accesoriul popular în prezent “doi în unu”), iar după Cristina a fost condusă doar de imaginație și cererea din partea consumatorilor. În promovarea produselor sale, tânăra meșterița utiliza activ rețele de socializare, a deschis un site unde își posta noile lucrări și menținea contact cu clienții. “În prezent acord mai multă atenție comenzilor individuale, cantitatea cărora depinde de sezon. Însă mereu am de lucru pe tot parcursul anului. Unii clienți, apreciind aceste articole neobișnuite pentru Moldova, îmi comandau accesoriile kanzashi pentru nuntă (accesoriile pentru păr, buchete, brățări, butoniere), panglice pentru pahare de vin, coșuri pentru cadouri, pernuțe pentru inele și design-uri pentru sticle de șampanie. În plus, buchetele de nunți în stil kanzashi pot fi păstrate toată viața, ele niciodată nu-și vor pierde forma”, - spune Cristina.
Pentru a face o lucrare meșterița are nevoie de la două ore până la câteva zile, în dependență de volumul (de la 3 cm până la 25 cm) și dificultatea compoziției florale. “Mătasea este foarte capricioasă. În plus, rar găsești materialul de calitatea superioară. Uneori, calitatea țesăturii, deși este de la același producător, diferă de la o serie la alta. Un alt instrument important sunt foarfecele, care trebuie să fie bine ascuțite, doar trebuie să tai mai multe bucăți identice dintr-un material capricios. Este complex și însuși procesul de formare al compozției, astfel la fiecare etapă elementele trebuie să fie cusute ori încleiate. Aici trebuie să fii mai atent, doar de la clei lucrarea poate să fie deteriorată.
De obicei, eu muncesc noaptea, când familia doarme și nimeni nu mă deranjează. Uneori, în cazul comenzilor voluminoase, mă ajută soțul, care-mi suportă activitatea și poate să îndeplinească unele lucrări ușoare. De exemplu, el m-a ajutat anul trecut la realizarea mărțișoarelor în stilul kanzashi”.
Prețurile propuse de meșteriță pentru articolele sale sunt ”mai mult decât accesbile” în comparație cu valoarea lor impusă în străinătate. “Nu pot să ridic prețul din cauza cererii scăzute. Astfel, încerc să lărgesc sortimentul și să manevrez prețurile pentru a mă dezvolta în continuare”, - a remarcat Cristina. Prețurile pentru produsele de la CristinArt variază între 15 și 600 lei. De exemplu, elastice de păr costă de la 15 lei, broșe – de la 40 lei, clame complexe – de la 250 lei, cravat-papioane – de la 100 lei, accesoriile de nuntă – de la 250 până la 600 lei.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Hobby-uri de seră: cât te costă să îți produci legumele preferate

Familia Albu din Codlea a început să producă sere acum 7 ani, concentrându-se mai ales pe cele de dimensiuni mici, care pot fi amplasate în grădini. Afacerea din județul Brașov este acum una care nu doar că merge, dar a reușit să aducă în atenție agricultura urbană făcută la nivel…profesionist.
Model adus ”de-afară”
Ideea producției de sere hobby a luat naștere după ce familia Albu a călătorit în Europa, unde a văzut că, indiferent dacă vorbim de mediul rural sau de oraș, oamenii care stau la curte investesc în sere de mici dimensiuni, în care îngrijesc plante ornamentale sau cresc legume și fructe într-un spațiu protejat.
”Plecând de la această constatare și vâzând că la noi oamenii alocă sume importante de bani pentru casele în care locuiesc, ne-am gândit că ar fi o idee să venim pe piața românească cu un concept inedit de seră dedicată micilor producători. Așa a luat naștere, acum 7 ani, afacerea noastră de familie. Noi încurajăm oamenii gospodari și pasionați de horticultură să renunțe la dependența de hipermarket și să-și producă singuri hrana. Poate că ar trebui și noi românii să ne ghidăm după motto-ul: Cultivă-ți singur hrana pentru că e ca și cum ți-ai tipări singur banii”, ne-a vorbit Erwin Albu despre afacerea pornită alături de familia sa.
Deși construiesc și solarii învelite cu folie, antreprenorii din Codlea și-au concentrat atenția pe serele hobby, de mici dimensiuni. “Avem în oferta noastră atât sere, cât și solarii. Solariile nu sunt încălzite și sunt confecționate din arce și folie, în timp ce serele sunt prevăzute cu sisteme de încălzire, sunt construite din sticlă sau policarbonat și sunt puse pe structură rigidă”, a declarat Erwin Albu pentru Agrointeligența.
Serele hobby produse de familia din Codlea pot fi folosite nu doar pentru producția de legume sănătoase lângă casă, ci se adresează și celor care au pasiuni mai costisitoare. Astfel, structurile pot fi amenajate pentru relaxare și pentru a se cultiva plante exotice.
Din sticlă sau policarbonat

Având în vedere vremea imprevizibilă din România, familia Albu recomandă mai ales serele cu policarbonat, rezistent la grindină și alte intemperii. ”De asemena, recomandăm policarbonatul în detrimentrul sticlei pentru familiile care au copii ceva mai neastâmpărați. Din ce în ce mai mult clienți optează pentru policarbonat pentru că prezintă o serie de avantaje: o izolare mai bună, reduce costurile cu încălzirea, obții o productivitate mai ridicată și policarbonatul este construit din materiale 100% reciclabile. Dezavantajul este reprezentat de faptul că acest material nu este așa de transparent cum este sticla”, ne-a explicat Erwin Albu care sunt avantajele și dezavantajele serelor acoperite cu policarbonat.
Despre materialele utilizate la producția serelor hobby, familia Albu spune că a reușit să aibă o rețea bună de furnizori de la care cumpără subansamble pe care le prelucrează, le adaptează și le transformă în ceea ce își dorește fiecare client în parte. ”Încercăm să găsim materii prime pe plan local, dar atunci când este vorba de o cerere de top apelăm la distribuitori din: Olanda, Germania și Țările Nordice. Se folosc doar profile de aluminiu, sticlă și policarbonat”, a declarat pentru Agrointeligența tânărul antreprenor Erwin Albu.
FOTO: serecodlea.ro
Povestea fondatorului I Love Cluj
Andrei Mutu, 25 de ani, un tânăr din Cluj-Napoca absolvent al Facultăţii de Finanţe-Bănci, a intrat în lumea antreprenoriatului „dintr-o joacă” în urmă cu cinci ani şi a fondat I Love Cluj, care s-a transformat dintr-o comunitate pe Facebook într-un business care duce numele Clujului pe căni, tricouri sau pixuri.
Tânărul a început cu o pagină de Facebook, care a strâns până în prezent 150.000 de fani, şi din banii pe care i-a adunat din publicitatea de pe reţeaua de socializare şi cu ajutorul rudelor, circa 4.000 de euro, a cumpărat primele suveniruri inscripţionate I Love Cluj pe care le-a distribuit iniţial în câteva magazine din oraş. Acum a investit 7.000 de euro într-un magazin online cu produsele I Love Cluj. Investiţia include atât realizarea magazinului, cât şi stocurile, promovarea şi administrarea acestuia.
„Prin lansarea acestui magazin online ne dorim să arătam că oraşul Cluj este primul din ţară care are un brand tot mai complet de suveniruri şi începem să ne comparăm cu marile oraşe europene ca Amsterdam, Londra sau Berlin”.
Sub brandul I Love Cluj sunt comercializate căni, tricouri, pixuri şi alte accesorii. Pentru produse, tânărul colaborează cu zece furnizori şi spune că, din păcate, pentru anumite obiecte nu găseşte producători locali care să realizeze produsele cerute. „Pentru căni, care sunt de altfel şi cele mai cumpărate produse, colaborăm cu Apulum din Alba Iulia. Dar tricourile din păcate nu sunt produse în România pentru că pe acest segment nu sunt foarte mulţi producători care să asigure un anumit nivel de calitate a produselor”, afirmă Andrei Mutu, care spune că a vândut peste 6.000 de căni I Love Cluj.
Cei mai mulţi clienţi sunt clujeni, dar există şi străini - în special care vin în România în scop de afaceri. Antreprenorul vrea însă să aibă în magazin produse realizate în oraş, fie manual, sau industrial. „Vreau să creez un brand, nu doar un manifest. Deja oamenii vor să aibă o experienţă personală şi un brand local care transmite mult mai mult decât poate o multinaţională, de exemplu”.
Pentru perioada următoare, antreprenorul vrea să lărgească gama de produse comercializate, să „atace” zona dedicată copiilor sau cea a decoraţiunilor interioare, dar şi să deschidă un magazin fizic. „Deja mă interesez ce costuri presupune un magazin fizic. Poate îl deschidem pe final de an”, spune proprietarul Crema Group, cea care administrează magazinul I Love Cluj. Pentru anul acesta, antreprenorul aşteaptă vânzări de 45.000 de euro. „Nu vreau ca I Love Cluj să fie perceput ca pe un business, ci ca antreprenoriat social. Avem nevoie de bani pentru a ne asigura capitalul şi pentru alte proiecte sociale”.
Tânărul, care nu are angajaţi, ci câţiva colaboratori, spune că are în plan şi alte proiecte precum o asociaţie, dar vrea să facă şi o hartă fizică cu recomandări, în care atât străinii, dar şi localnicii să găsească locuri unde pot mânca sau unde se pot caza.
http://www.zf.ro/
Facebook isi face sute de drone solare mai mari ca un Boeing 767
Se estimeaza ca exista cinci miliarde de oameni in intreaga lume care nu au acces facil la Internet, dar Facebook este gata sa cheltuiasca miliarde de dolari pentru a schimba asta.
Compania fondata de Mark Zuckerberg a anuntat recent ca are de gand sa ofere conectivitate globala gratie unor drone solare enorme, proiectul purtand numele Aquila.
Ideea este inca in stadiile initiale de planificare, dar Facebook pare foarte hotarat sa o duca la bun sfarsit, potrivit Engadget.
Facebook a cumparat producatorul de drone Ascenta, anul trecut, iar acum echipa responsabila cu divizia UAV (unmanned aerial vehicle - vehicul aerian fara pilot uman) are in curs de dezvoltare o platforma capabila sa stea in aer pana la trei luni, la altitudini de pana la 27.000 de metri.
Fiecare drona este de asteptat sa aiba o anvergura a aripilor rivalizand cu un avion Boeing 767 (aproximativ 47 de metri de la varf la varf), dar va cantari cam cat o masina Kia, mai arata sursa citata.
Compania crede ca aproximativ 1.000 de astfel de drone mari ar fi suficiente ca sa asigure conectivitate de mare viteza pe toata planeta.
De asemenea, Facebook ar putea avea in vedere si accesarea satelitilor, in cazul in care ar exista regiuni prea indepartate sau inospitaliere pentru ca dronele sa le poata furniza Internet.
Zboruri initiale de testare sunt deja programate pentru aceasta vara, desi pana ce proiectul va deveni realitate mai poate dura ani.
Facebook are in acest domeniu o concurenta reala din partea Google, care foloseste baloane meteorologice de mare altitudine in loc de vehicule aeriene fara pilot pentru a oferi Internet de mare viteza.
http://www.ziare.com/
H&M şi-a deschis magazin online în România
Retailerul suedez H&M, prezent pe piaţa locală din primăvara lui 2011 când a deschis primele magazine în Bucureşti, a intrat începând de ieri şi pe online, deschizând magazinul virtual pentru piaţa locală.
Magazinul online al H&M va vinde pe lângă produse de modă şi de casă, care se găsesc local şi în offline, şi produse cosmetice. Deşi produsele vor avea aceleaşi preţuri ca în magazin vor exista şi oferte exclusive în online.
Livrarea va fi gratuită până pe 19 aprilie, iar pentru comenzile ulterioare reprezentanţii H&M au precizat că preţul va fi 16,9 lei. Ei nu au oferit ţinte de vânzări pentru magazinul online.
Suedezii au intrat pe piaţa locală în urmă cu patru ani, după mai mulţi ani de tatonări. De altfel, retailerul a fost ultimul nume mare intrat în contextul în care spaniolii de la Inditex au venit în 2004 în franciză şi trei ani mai târziu şi-au făcut intrarea direct. La momentul venirii H&M pe piaţă erau deja activi şi C&A şi New Yorker.
Încă de la început compania suedeză a mizat pe o expansiune agresivă, pariind pe circa 10 deschideri anuale. H&M s-a orientat atât către marile oraşe ale ţării în frunte cu Bucureştiul, cât şi către cele din eşalonul doi, printre care Botoşani, Târgu Jiu sau Buzău. Această strategie s-a văzut şi în rezultatele financiare, compania terminând anul financiar 2014 (care începe la 1 decembrie şi se termină la 30 noiembrie) cu vânzări în România de 138 mil. euro, plus 43%, respectiv 3,6 mil. euro per magazin.
http://www.zf.ro/
Jurist, care e mereu alături de tine
Compania de consultanță juridică Juststudiumanima SRL oferă un nou serviciu pentru Moldova: consultanțe juridice în posesia cardului preplătit.
Posesorul acestui card poate oricând să se adreseze pentru o consultare la un avocat cu experiență prin mail sau telefon. Astfel, el va primi o consultare imediată pentru un număr larg de întrebări. Numărul de apeluri este nelimitat.
Fondatorul companiei Juststudiumanima Igor Blanari este sigur că serviciul va avea succes. “Compania noastră activează din anul 2007 în diferite domenii, iar printre angajații noștri se numără licențiații în drept; masteranzi, specializați în oferirea serviciilor oamenilor de afaceri; doctoranzi în științe juridice. Juststudiumanima SRL este una din companii care a fost invitată de Ministerul justiției să participe la realizarea proiectului de reformare a jurisprudenței moldovenești”.
Deși oferta dată nici nu a fost publicată pe site-ul oficial al companiei, au fost realizate deja 10 carduri. Abonamentul neliminatat pe trei luni costă 1000 lei, pe un an – 4000 lei.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Tony Hawks Center este încălzit într-un mod alternativ
În luna noiembrie a anului precedent, 2014, centrul de hidro-kinetoterapie pentru copii, „Tony Hawks Center”, a montat un sistem alternativ de încălzire. Asamblajul, compus din 18 panouri solare, și automatizarea sistemului de încălzire au costat 290 de mii de lei. Banii au venit din partea unei persoane fizice – actorul de comedie din Marea Britanie, Tony Hawks (numele căruia îl și poartă centrul) și a ONG-ului britanic „Child Aid”. Tony Hawks este cunoscut în țara noastră prin cartea sa „Cum am jucat tenis cu moldovenii”. Fondul financiar, acumulat din vânzările acestei cărți, a constituit baza sprijinului financiar al centrului.
„Tony Hawks Center” este un centru medical destinat copiilor care suferă de boli cronice, proveniți din familii social vulnerabile.
Instalarea de colectoare solare avea un scop concret – diminuarea cheltuielilor pentru încălzirea centrului, precum și asigurarea lui cu apă fierbinte pentru necesitățile tehnice. Și mai ales – menținerea temperaturii optime în bazin, care este utilizat pentru procedurile medicale.
Medicul pediatru și directorul executiv al centrului, Diana Covalciuc, a spus că bazinul are o capacitate de mai bine de 40 m3 de apă.
În ziua în care era realizat acest reportaj, temperatura aerului din exterior s-a încălzit până la 6˚ Celsius. Bateriile solare, împreună cu încălzirea cu gaz, asigurau la ieșire temperatura apei de + 52˚C. „Apa, încălzită cu ajutorul panourilor solare, este suficientă pentru a umple piscina, - a zis directorul Centrului, - și pentru asigurarea cu apă caldă a clădirii. Însă, energia acumulată din panourile solare nu este suficientă și pentru încălzirea Centrului, de aceea este necesară conectarea încălzirii cu gaz”. În a doua jumătate a lunii martie, administrația centrului planifică deconectarea încălzirii cu gaz. Odată cu încălzirea aerului exterior și cu creșterea zilelor cu soare, energia panourilor solare va fi destulă pentru necesitățile tehnice ale clădirii.
Pentru a minimaliza la maximum pierderile de căldură, înainte de montarea panourilor solare, pereții și acoperișul centrului au fost izolați termic. Cheltuielile pentru încălzire, furnizarea de apă caldă și bazin s-au redus, aproximativ, în jumătate. În cele aproape 5 luni, în care funcționează sursa alternativă de căldură, Centrul a putut să economisească în jur de 10% din prețul cheltuielilor pentru asamblarea ei.
Diana Covalciuc i-a spus reporterului MyBusiness.md că suprafața totală încălzită a Centrului este de 300 metri pătrați. În plus, este încălzit puțin și subsolul clădirii, pentru ca să nu fie supus umezelii, cu o suprafață de 150 metri pătrați. „Acum, noi plătim pentru încălzire 5-6 mii de lei pe lună. Eu locuiesc într-o casă particulară, a cărei suprafață este de două ori mai mică decât cea a Centrului, fiind de aproximativ 150 m2, dar în lunile de iarnă plătim mai mult. Nu cu mult, dar mai mult”, - a precizat Diana Covalciuc.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Training pentru TRAINERI: învaţă să conduci şi instruieşti eficient o echipă

Participă la Training pentru TRAINERI, un program format din partea teoretică şi exerciţii practice din care vei înţelege clar ce înseamnă a fi trainer şi cum să livrezi un training eficient.
Vezi AGENDA trainingului aici >>>
Ce înseamnă ToT?
Locul de unde vei prelua instrumente, tehnici şi strategii corecte de instruire a unui grup; vei învăţa să combini armonios toate elementele unui training calitativ - aranjare, logistică, captarea atenţiei, discurs, structură şi program, depăşirea situaţiilor dificile etc.; vei înţelege cum să transmiţi un mesaj aşa ca să-ţi influenţezi publicul, îndemnând la acţiuni concrete într-un anumit domeniu.
Potrivit nu doar pentru traineri
Un astfel de training este recomandat inclusiv directorilor de companii, în special în Moldova, unde firmele nu investesc prea mult în instruire externă şi antreprenorii îşi instruiesc singuri angajaţii. A preda angajaţilor tăi prin a da ordine e o strategie greşită, trebuie să ştii cum să livrezi informaţia aşa încât ea să fie percepută corect. Participă dacă eşti specialist în resurse umane, instruieşti şi comunici cu personalul companiei, dar şi dacă eşti student, tânăr implicat, care îşi asumă roluri de leadership şi trebuie să poată coordona eficient o echipă.
Trainingul pentru TRAINERI este potrivit oricărui domeniu de activitate, iar participanţii vor intra în pielea unui trainer prin mai multe exerciţii practice şi pregătirea unei minisesiuni de training.
Înregistrează-te ACUM la Training pentru TRAINERI şi beneficiază de preţ redus >>>
“În plină eră informaţională a devenit crucial să poţi alege informaţia potrivită, dar mai ales s-o poţi livra. Spre deosebire de oratorie, care ţine strict de speaker, de controlul emoţiilor, savurarea procesului şi aplauze, trainingul înseamnă concentrarea atenţiei pe cei din faţa ta, pe rezultatele lor după ceea ce pleacă de la tine.” (Alexandru Bordea, trainer certificat CNFPA România).
Probabil cel mai scump ceas din lume: Cum arată piesa de 40 mil. $, realizată numai din diamante, expusă la Basel
Graff, una dintre cele mai cunoscute case de bijuterii de lux din lume, a expus anul acesta la BaselWorld, cel mai mare târg de ceasuri şi bijuterii la nivel global, un ceas executat numai din diamante al cărui preţ este de 40 de milioane de dolari. Aceasta este cea mai scumpă piesă expusă anul acesta la BaselWorld şi cel mai probabil îşi va găsi cumpărătorul în China, după cum au spus reprezentanţii companiei.
În total, piesa, care se numeşte Fascination, este alcătuită din diamante de aproape 153 de carate în timp ce în mijlocul piesei stă un diamant de 38 de carate. Diamantul central se poate scoate şi poate fi purtat ca inel. Piesa în întregime poate fi purtată şi ca un ceas şi ca o braţară, cadranul ceasului putând fi ascuns sub diamantul central.
“Dacă tot putem, de ce să nu facem ceva fabulos?”, îşi întreba ieri o reprezentantă a casei Graff grupul de vizitatori asiatici care asistau la o prezentare a piesei de 40 de milioane de dolari.
“Bună decizie!”, au replicat aproape în cor aceştia.
http://da.zf.ro/