Mii de vizitatori au pășit pragul pavilionului Rep.Moldova la Expo Milano 2015 chiar din primele zile
La 1 mai 2015, la Milano, Italia, a avut loc inaugurarea oficială a expoziției universale Expo Milano 2015. Republica Moldova participă, în premieră, cu pavilion propriu, la această importantă expoziție mondială. ,,Hrană pentru planetă. Energie pentru viaţă” este genericul ediției din 2015, unde 140 de state și organizații vin să prezinte ultimele inovații pentru a asigura securitatea alimentară la nivel global. Timp de jumătate de an cât va dura expoziția, aici sunt așteptați peste 21mln. de vizitatori. Pavilionul Rep. Moldova atrage zilnic mii de vizitori din toate colțurile lumii, chiar din momentul inaugurării expoziției.
Participarea Republicii Moldova la Expo Milano 2015 este un eveniment de anvergură, ce reprezintă un element esenţial pentru creșterea notorietății și vizibilității Moldovei pe plan mondial, o oportunitate pentru promovarea industriilor agroalimentare, vitivinicole, textile și a turismului receptor al RM pe piața Uniunii Europene și o ocazie unică pentru a promova companiile moldovenești, interesate de parteneriate internaționale și extinderea relațiilor de export.
Conceptul pavilionului țării, comunică energia și dragostea de viață a moldovenilor, reprezintînd o triadă de elemente artistice:
1. Floarea solară: cub triplu de oglinzi, în permanentă mișcare care refractează razele solare pe tot teritoriul adiacent pavilionului.
2. Moldova celeste: o expoziție din constelații unice, care pot fi văzute doar din Moldova
3. JOC. Energia pură a vieții: proiectarea filmului de lung metraj despre binecunoscutul Ansamblu Național Academic de Dansuri Populare ”JOC”.
Pavilionul țării a fost finalizat integral la data inaugurării, fiind rezultatul colaborării între artistul vizual autohton, Pavel Brăila și arhitecții studioului ”Gorgona”.
Gazdele pavilionului, care întâmpina cu zâmbet milioanele de vizitatori ai Expo Milano 2015, sunt 5 (cinci) moldoveni din diaspora din Italia, angajați pentru a reprezenta țara pe întreaga durată a expoziției.
Din cele relatate de Dona Școla, directorul MIEPO și Vice-comisarul Pavilionului RM, bugetul proiectului de participare a RM la Expo Milano 2015, constituie 47,6mln lei (cumulativ pentru 2014 și 2015), fiind compus la 70% din costuri legate de pavilion și lucrări artistice, cost care va fi integral recuperat, odată cu demontarea și transportarea lor în Moldova, unde pavilionul va funcționa ca și spațiu public – locația și destinația acestuia urmînd a fi definită prin consultări publice.
Pentru a îmbogăți experiența turiștilor și vizitatorilor străini în cadrul pavilionului, Organizația pentru Atragere Investiții și Promovare Exporturi din Moldova (MIEPO), în calitate de administrator al proiectului de participare a Republicii Moldova la EXPO Milano 2015, a pregătit un amalgam de activități tematice pentru fiecare lună, astfel încât să fie puse în valoare cele mai reprezentative trăsături ale țării. Luna iunie va demara în pași de dans, fiind desemnată luna dansului, dupa care va urma luna meșteșugurilor, apoi în luna lui gustar vizitatorii se vor bucura de unele delicii culinare în luna bucătăriei. Se va continua cu luna recoltei, în septembrie, pentru a culmina în luna octombrie cu nimic altceva decât vinul nostru legendar.
O agendă vastă și complexă de activității îi așteaptă și pe producătorii moldoveni care vor beneficia de o platformă de comunicare și negorieri, prin intermediul atelierelor și întâlnirilor de afaceri cu potențiali investitori chiar în cadrul pavilionului Republicii Moldova, unde, pentru aceste scopuri, este rezervat și amenajat etajul doi. Pe lângă prezentări de produs, seminare de promovare a atractivității turistice, vizite de lucru, producătorii locali vor avea de beneficiat și din explorarea pavilioanelor altor țări participante la expoziție, unde vor fi prezentate soluții și inovații în sectorul agroalimentar și cel industrial.
Potențialul investițional și de comerț extern al Republicii Moldova va fi evidențiat în contextul diferitor evenimente specializate, care vor reflecta activitatea sectoarelor prioritare ale economiei naționale. Ca și exemplu, va avea loc Conferința mondială a distribuitorilor de vinuri moldovenești, care va include o prezentare publică cu degustare a celor mai bune vinuri moldovenești, precum și prezentarea acestora pentru presa locală de specialitate și o conferință cu participarea distribuitorilor internaționali, a rețelelor de comerț și a producătorilor de utilaj. Ziua Investitorului Moldovean este o altă activitate planificată, obiectivul căreia este de a promova, la scară largă, proiectele investiționale sectoriale, precum și prezentarea oportunităților investiționale pe care le oferă țara noastră.
Suplimentar agendei expoziționale, organizatorii și-au exprimat promptitudinea de a realiza vizite de studiu la companiile producătoare italiene, atât în Milano, cât și în alte regiuni ale Italiei, pentru a oferi antreprenorilor din Moldova posibilitatea de a prelua, de la colegii italieni, know-how-ul din procesul de producție, precum și expertiza comercială a acestora.
”EXPO” este una din cele mai importante expoziții mondiale generice. Din momentul instituirii, în 1851, evenimentele ”EXPO” au devenit simbol al industrializării și constituie o platformă deschisă pentru demonstrarea progreselor tehnice și tehnologice. În cadrul expozițiilor mondiale, statele promovează idei și tehnologii care schimbă lumea. La EXPO 2015 vor lua parte 140 de țări și numeroase organizații internaționale. Numărul vizitatorilor va depăși cifra de 20 mln, iar suprafața totală a expoziției va constitui 1,1 mln km pătrați. Detalii pe site-urile www.expo2015.org și www.worldexpo.md
Idei de afaceri: aronia, planta cu un venit de 12.000 de euro la hectar
Culturile de nișă sunt la mare căutare în ultima perioadă de timp, fermierii caută plante mai puțin cultivate în România, care să le stârnească interesul consumatorilor dornici să-și diversifice alimentația, scrie adevarulfinanciar.ro.Aronia este un arbust ușor de cultivat și de întreținut, nu are cerințe prea mari față de sol, poate valorifica o gamă largă de tipuri de sol, dar se dezvoltă optim în soluri cu un pH cuprins între 5 și 7, informează Agrointeligența.
Rezistentă la ger
Originar din America de Nord, arbustul de aronia este o specie rezistentă la ger, lemnul rezistă la temperaturi de -30°C, în timp ce rădăcinile rezistă la temperaturi de -11°C. Dacă pe perioada iernii se manifestă scăderi semnificative de temperatură, de -40°C, atunci doar 45-60% din muguri vor fi neafectați de ger.
Distanță de plantare 1,5-2 metri între plante
Ca în cazul tuturor arbuștilor, plantarea se face toamna târziu, sau primăvara devreme, când după înființarea plantației este necesară irigarea imediată pentru a permite prinderea rădăcinilor. Înainte de plantare se impune administrarea a 40-60 tone gunoi de grajd la un hectar și se desfundă terenul pe o adâncime de 40-50 cm, după care se mărunțește terenul cu freza. Arbuștii se plantează la o distanță de 1,5-2 metri între plante pe rând și 3-4 metri între rânduri.
Necesită irigare
Dacă iei în calcul înființarea unei plantații de aronia, trebuie să știi că este o plantă iubitoare de umiditate. Necesarul de apă este cel mai mare în perioada creșterii fructelor, lunile mai-iunie. În cazul în care zona pe care se amplasează cultura de aronia este caracterizată de perioade de secetă, atunci în mod clar trebuie să iei în calcul achiziționarea unui echipament de irigare care va asigura plantelor necesarul de umiditate.
Fertilizarea cu îngrășăminte complexe
Pentru a obține producții constante trebuie să fertilizezi cu îngrășăminte chimice complexe de tipul N-P-K și îngrășăminte azotate administrate fracționar. Deloc de neglijat este faptul că, o dată la 3 ani, trebuie să administrezi gunoi de grajd pe rândurile dintre plante. De știut că plantațiile cu certificare ecologică au șanse mai mari să exporte recolta, însă producțiile obținute sunt mai mici.
Scurtarea ramurilor la plantare
Încă de la înființarea plantației în câmp, cele 4-7 ramuri ale arbustului trebuiesc scurtate. După această tăiere, în fiecare an se lasă 4-5 tulpini noi, restul de tulpini se elimină. Pe parcursul celor 6-7 ani de la plantare, ramurile fructifere majore nu se îndepărtează, doar cele slabe, rupte sau culcate pe suprafața solului sunt eliminate.
Parctic tăierea începe din anul 7 de la plantare și are drept scop aerisirea centrului tufei și întreținerea arbuștilor. Aronia este predispusă la fructificarea în partea superioară a ramurilor ceea ce duce la prelungirea ramurilor. Scopul tăierilor este de a păstra echilibrul între lăstarii de diferite vârste (60% lemn tânăr, 40% lemn bătrân). Tulpinile îmbătrânite devin mai puțin productive și se recomandă eliminarea lor. Numărul de tulpini a unei tufe ar trebui să fie în jur de 30 – 35.
Ministerul Economiei încurajează mediul de afaceri să participe la proiectele de sporire a competitivității în cadrul programului COSME
11 mai 2015, Chișinău – Ministerul Economiei informează autoritățile publice, asociațiile de business, organizațiile neguvernamentale, IMM-urile și alte entități eligibile despre posibilitatea aplicării la proiectele disponibile în cadrul Programului COSME privind creșterea competitivității IMM-urilor din domeniul turismului, sportului, patrimoniului natural și cultural, serviciilor creative pentru mărfurile de larg consum ș.a. Apelurile sunt valabile pentru perioada iunie-iulie 2015.
Proiectul privind susținerea creșterii competitive și durabile a întreprinderilor din sectorul turistic este deschis pentru aplicații până la 30 iunie 2015 și are drept scop consolidarea competitivității și durabilității sectorului turistic european prin încurajarea extinderii sezonului turistic, prin diversificarea produselor turistice și prin sporirea accesibilității acestora. Apelul din acest an are trei teme: 1. creșterea fluxurilor turistice în sezoanele mici/medii pentru persoanele în vârstă și tineri, 2. diversificarea ofertei turistice a UE prin promovarea produselor turistice tematice transnaționale, 3. sporirea accesibilității turismului prin îmbunătățirea accesului la servicii pentru turistii cu nevoi speciale.
La acest proiect, pot aplica consorții de minimum 5 parteneri din cel puțin 4 țări eligibile diferite (atunci când aplică pentru Tema 1 și/sau 2) sau cel puțin 2 țări eligibile diferite (atunci când aplică pentru Tema 3). Consorțiul trebuie să întrunească cel puțin două IMM-uri din sectorul turismului, o autoritate publică națională sau regională/locală și o asociație sau o organizație din domeniul de tineretului sau persoanelor în etate (numai pentru TEMA 1).
Proiectul de promovare a destinaţiilor europene de excelenţă EDEN (”European Destinations of Excellence – Promotion of EDEN destinations and awareness raising”) a lansat apelul de aplicații până pe 25 iunie 2015.
Proiectul promovează modele de dezvoltare a turismului durabil în Uniunea Europeană și se bazează pe concursuri naţionale în cadrul cărora este selectată câte o „destinaţie turistică de excelenţă” în fiecare ţară participantă. Prin selectarea destinaţiilor, EDEN pune accentul pe valorile, diversitatea şi trăsăturile comune ale destinaţiilor turistice europene.
La acest proiect poate aplica autoritatea națională sau regională responsabilă de turism din una dintre țările selectate ca ”Destinație europeană de excelență” (EDEN) în cererile de propuneri lansate în perioada în 2007-2014.
De asemenea, în cadrul programului COSME mai sunt active următoarele proiecte:
Proiectul Stimularea competitivității industriilor culturale și creative pentru creștere și locuri de muncă (Boosting the competitiveness of cultural and creative industries for growth and jobs) este deschis pentru aplicare de Agenția Executivă pentru IMM-uri până pe 8 iunie 2015;
Proiectul Capacităţi de inovare bazate pe proiectare în IMM-urile europene (Capabilities for design-driven innovation in European SMEs) deschis până la 18 iunie 2015;
Studiu privind costuri de conformitate fiscală pentru IMM-uri (Study on tax compliance costs for SMEs) deschis până la 15 iulie 2015.
Serviciul de Comunicare și Relații Publice al Ministerului Economiei al RM
Locaţiunea spaţiilor în centre comerciale – un avantaj incontestabil
Astăzi nimeni nu pune la îndoială avantajul, rentabilitatea şi comoditatea locaţiunii spaţiilor comerciale în centrele comerciale şi distractive organizate. În acelaşi timp, acum câţiva ani credeam că un magazin separat sau un punct de vânzare este visul suprem al oricărui vânzător. Însă timpul şi experienţa au demonstrat contrariul…
Un centru comercial modern nu este doar o simplă clădire mare, o întreprindere comercială, în care se efectuează schimbul de mărfuri şi servicii pe mijloace băneşti, în condiţii de amploare, universalitate şi complexitate a locului, unde se fac cumpărături. Acum câteva decenii, ţările occidentale au conştientizat faptul că centrele comerciale şi comercial-distractive reprezintă un atribut al oricărui megalopolis. La etapa actuală, este greu de imaginat spaţiul orăşenesc al oraşelor moderne fără proiecte comerciale de anvergură, clădiri sclipitoare, care se numesc falnic „mall-uri”. Acestea sunt un fel de mini-oraşe, vizitate de către cetăţenii cu orice statut social şi de orice vârstă, în timpul liber. Oamenii vin aici nu doar pentru a cumpăra, de exemplu, o pereche de pantofi, o rochie, un costum, o bijuterie etc., ei vin la mall pentru a-și petrece timpul împreună cu familia, pentru a se întâlni cu prietenii într-o atmosferă confortabilă.
Experţii din domeniul comerţului afirmă că anume datorită mall-urilor, centrelor comerciale, a apărut noţiunea de „cultura shopping-ului”, însoţită în mod obligatoriu de o gamă largă de tipuri de divertisment pentru copii şi adulţi, precum şi de o varietate de puncte de alimentaţie publică, în care orice gurmand îşi va putea satisface poftele culinare.
În Moldova, industria centrelor comercial-distractive în perceperea sa clasică a început să se dezvolte recent. Este un sector destul de tânăr. Însă, nu toate proiectele realizate au asigurat acel efect, la care au sperat investitorii.
Primul centru comercial din Moldova a apărut cu 15 ani în urmă. De atunci, în Chişinău şi în alte oraşe au fost deschise zeci de centre de diferite dimensiuni, inclusiv un centru comercial care corespunde standardelor europene. Unele din ele au devenit populare, altele nu au rezistat în timp. Însă, oricum, acest sector continuă să se dezvolte, iar centrele comerciale atrag din ce în ce mai mulţi vizitatori.
Totuşi, care este secretul succesului oricărui centru comercial-distractiv? Dezvoltatorii ştiu că printre aspectele principale de atracţie ale mall-urilor, centrelor de divertisment și de shopping, un rol important în joacă, nu doar pentru cumpărători, ci şi pentru locatarii spaţiilor comerciale, amplasarea reuşită a obiectului, dimensiunea acestuia, logistica internă, existenţa parcării cu un număr suficient de locuri, prezenţa locatarilor cunoscuţi, finisarea calitativă a spaţiilor şi a clădirii în general, managementul calificat în dezvoltarea centrului.
Este foarte dificil să subliniem în această listă de aspecte caracteristicile fundamentale pentru reuşita proiectului Administraţia oricărui centru comercial-distractiv ştie că rezultatul pozitiv al afacerii depinde de o abordare complexă în soluţionarea tuturor chestiunilor de funcţionare a obiectului. Unul dintre indicatorii dezvoltării de succes a mall-ului este fluxul mediu de vizitatori ai centrului pe zi. Într-un centru comercial de top, care corespunde standardelor mondiale de calitate în acest domeniu, am aflat care este numărul mediu de vizitatori pe zi – această cifră a depăşit 13 mii şi creşte în permanenţă. În primul rând, aceasta demonstrează popularitatea în creştere a mall-ului printre cetăţeni şi popularitatea formatului selectat în timpul dezvoltării proiectului.
Însă este foarte dificil să te dezvolţi şi să menții tendinţele de creştere, fără stabilirea relaţiilor de parteneriat cu locatarii spaţiilor comerciale. Centrele comerciale lucrează asiduu în această direcţie, deoarece companiilor care arendează spaţii în mall-uri pe termen lung, trebuie să le fie asigurate condiţii, care ar permite afacerilor lor să progreseze. Fără acestea, menţinerea unei colaborări reciproc avantajoase ar fi destul de dificilă.
Noi am reuşit să comunicăm cu unii locatari ai spaţiilor comerciale în centrul comercial-distractiv Shopping MallDova, care este considerat unul dintre cei mai buni operatori ai pieţii. Potrivit acestora, după ce au închiriat unele spaţii din mall, au primit în mod automat un pachet de servicii, care i-a scutit de un şir întreg de griji în curăţarea spaţiilor, climatizare, încălzire, securitate etc. În acelaşi timp, în acest centru se desfășoară în mod regulat diferite promoţii, tombole, activităţi distractive, care măresc esenţial fluxul vizitatorilor şi, respectiv, cifra de afaceri a magazinelor.
Compania „Feralux” (restaurantele „SIM-SIM” şi „Morpho”) închiriază spaţii la Shopping MallDova din anul 2008. Potrivit administrației, compania nu s-a gândit mult dacă merită să deschidă restaurante proprii la mall, deoarece chiar de la etapa iniţială acest centru a fost foarte atractiv şi nu au avut îndoieli că proiectele care se realizează în el vor avea succes.
„Principalul avantaj al activităţii în cadrul centrului comercial-distractiv constă în popularitatea brandului, care se caracterizează prin profesionalism, calitate, amploare, precum şi amplasare confortabilă şi frecventare înaltă”, a menţionat reprezentantul companiei.
Compania „ARIDON”, de asemenea, închiriază spaţiu în acest centru comercial din momentul deschiderii sale oficiale (în anul 2008). Acest locatar este satisfăcut de faptul, că administraţia centrului comercial găseşte, în mod rapid şi corect, soluţii pentru problemele care apar în timpul activităţii.
„Echipa centrului este foarte receptivă şi operativă în luarea deciziilor, acordă o atenţie deosebită fiecărui locatar şi susţine propunerile noastre. Și noi suntem pe deplin satisfăcuţi de nivelul deservirii comunale şi de marketing”, au declarat reprezentanții companiei.
Chronotime Moldova închiriază la Shopping MallDova spaţiu pentru magazinele Swarovski, Swatch și Cellini. După ce a devenit locatar al spaţiilor din centrul comercial, compania, după cum afirmă reprezentanţii din administraţia acesteia, a obţinut acces la pachetul întreg de servicii de calitate înaltă. Iar referitor la avantajul desfăşurării activităţii în acest centru, conducerea companiei ne-a răspuns:
„La momentul actual, Shopping MallDova este singurul centru comercial de tip european din Moldova, cu o infrastructură bine dezvoltată. Are o amplasare reuşită, este solicitat şi popular printre cumpărători, este uşor să te orientezi în el”, au precizat reprezentanţii locatarului.
Avantajele locaţiunii spaţiilor comerciale la mall-uri
| Generale |
- Amplasarea confortabilă a obiectului - Infrastructură modernă - Soluţii avansate de arhitectură şi design - Frecventarea înaltă a mall-ului - Parcare amenajată - Locuri amenajate pentru odihna gratuită a vizitatorilor - Pază |
| Comunale |
- Climatizare - Încălzire - Deservirea reţelelor |
| De marketing |
- Desfăşurarea diverselor promoţii - Tombole - Activităţi distractive - Campanii publicitare |
Am putea spune că, devenind partenerul centrului comercial, orice companie se va putea concentra doar asupra dezvoltării afacerii sale, fără a irosi efort şi timp pentru soluţionarea unui şir întreg de probleme aferente. Iar acesta este un avantaj incontestabil…
Tracom a concluzionat patru ani de activitate
În Moldova, pentru moment, sunt înregistrate 9 parcuri industriale: Tracom (Chișinău); Răut (Bălți); Edineţ; Bioenergagro (Drochia); CAAN și Triveneta CAVI Development (Strășeni); Cimişlia; FAIP (Durlești); Comrat (compania-administrator Sud Invest Company SRL).
În anul 2014 volumul vânzărilor a întreprinderilor-rezidente parcurilor date a constituit 452,5 milioane lei, ceea ce este cu 117% mai mult decât în anul 2013.
În 4 ani de activitate, în cadrul parurilor industriale s-au realizat investiții în sumă de 317,5 mln lei, s-au produs și comercializat mărfuri în sumă de 791,5 mln lei, au fost achitate impozite și taxe în sumă de 144,1 mln lei și au fost create 1234 locuri de muncă.
Acum patru ani în Moldova nu exista nici un parc. Mai mult decât atât, însăși ideea de creare a acestor aglomerate, care se propulsa activ de Ministerul Economiei, părea utopică.
Primul proiect de inițiere a parcului industrial moldovenesc a fost Tracom, care este amplasat pe teritoriul fostei uzine de tractoare din Chișinău (UTC), având suprafața totală de 32,26 ha.
Să ne reamintim că timp de zece ani conducerea statului nu găsea soluții în utilizarea acestui teritoriu amplasat în centrul Chișinăului. El nu servea la construcția blocurilor locative, astfel încât solul, pe parcursul a 50 ani de activitate a UTC, a absorbit prea multe deșeuri industriale. Tentative multianuale de a restabili acolo construcția tractoarelor beloruse au eșuat. Căutarea investorilor strategici, care ar fi procurat și ar fi amenajat acest teritoriu imens nu a dat nici un rezultat.
Iar, luând în considerare situația economică din țară, “proiectul Tracom” a devenit pentru Moldova nu doar o sarcină locală, dar și una strategică: experiența pozitivă poate fi aplicată în toată Moldova, iar cea negativă luată drept exemplu de cum nu trebuie procedat.
În ajunul celei de-a patra aniversări de adoptare a Regulamentului Guvernului Nr.440 din 16.06.2011 de atribuire SA Tracom statutul de parc industrial, administratorul acestuia Vitalie Vrabie și-a chemat în vizită colegii – directorii structurilor, administratorii altor parcuri din Moldova: să prezinte ce a reușit să facă, să povestească despre planuri și perspective de viitor.
Tracom, în forma sa actuală, oferă impresii interesante acelor persoane care au fost aici acum câțiva ani și au văzut imaginea întreprinderii ruinate.
Timp de ultimii 4 ani pe teritoriul parcului a fost adus gaz, au fost restabilite instalațiile sanitare și conectate la rețeaua orașului. A fost modernizată și conexiunea telefonică. A fost construită o substație electrică cu puterea de 50 kWA. Reabilitată ramura feroviară. Deschise trei ieșiri – pentru transport și pentru pietoni. (Una din ele este echipată cu spălătorie auto pentru automobile și camioane). Se produc lucrări de plasare a asfaltului pe drumuri interne.
Și, în pași mici apar pete colorate ale clădirilor restaurate, în care deja activează diverse companii de producție și servii.
“Au fost realizate 30 de licitații pentru a obține dreptul de a fi unul din reședinții parcului, - a povestit Vitalie Vrabie. – Au participat 80 de companii, dintre care au fost alese 39. Cheltuieli planificate – 50 mln euro, volumul anual al vânzărilor – 80 mln euro, vor fi create 1800 locuri de muncă”. Între timp se observă următoarea dinamicitate. Dacă în anul 2012 în parc activau 273 lucrători, în 2013 numărul lor a crescut până la 414, în 2014 – 732. Volumul vânzărilor: 104 mln/160 mln/381 mln. Volumul investițiilor: 35 mln/134 mln/232 mln. Toate acestea au rezultat în ciuda crizei economice și politice din țară.
În prezent în parc se produc cabluri electrice, mobilă, sacuri pentru ciment și alte materiale granulare, haine medicale de unica folosință, piese turnate din fontă ș.a. Însă e mai important faptul că schema funcționează și poate fi dezvoltată în continuare.
Administrația Tracom deja a decis să realizeze cel mai dificil obiect: atelier de asamblare principal cu o suprafață totală de 35 mii m.p. “Investitori mare, - explică domnul Vrabie, - nu doresc să viziteze teritoriile neasamblate cum ar fi Greenfield sau Brownfield. Din experiența statelor vecine putem concluziona că ei ar fi în stare să producă și să asambleze utilaje, să angajeze persoane în prezența spațiilor moderne de producție, depozitare și oficii. Noi, pentru moment, nu avem posibilitatea să propunem acestea din lipsa de finanțare”. Viceministrul economiei Tudor Copaci, care a fost prezent la întâlnire, a povestit că ministerul încearcă regulat să includă în proiectul bugetar al anului viitor 10-20 mln lei pentru dezvoltarea parcurilor industriale (cifra, totuși, nu poate impresiona, luând în considerare ultimele evenimente din viața financiară a Moldovei, - nota MyBusiness.md). Însă ministerul de finanțe blochează regulat aceste inițiative. Și doar anul trecut a fost stabilită o înțelegere cu ministerul dezvoltării regionale și construcțiilor, în rezultatul căreia din fondul dezvoltării regionale au fost oferite parcurilor industriale din Bălți și Edineț 26 mln lei.
În plus, mai sunt și fonduri pentru trafic și mediu, accesul la care este limitat.
Mai mult decât atât, e clar faptul că accesul la finanțare și la alte programe poate fi obținut doar în urma realizărilor făcute. Astfel, Tracom poate la fel lua rolul de indicator.
În urma întâlnirii, administratorii parcurilor industriale ale Moldovei au decis să creeze o asociație. Și, posibil, acordul de creare a acesteia va fi semnat spre sfârșitul lunii mai în cadrul întâlnirii cu ministrul economiei Stephane Bride.
Pe poză: Vitalie Vrabie
Articol pregătit de MyBusiness.md
Să lucrezi pentru tine, nu pentru „un nene”
Asociația antreprenorilor cu dizabilități din RM, „Abilități Europene Fără Limite”, și-a început activitatea în luna decembrie a anului trecut. Această denumire trezește uimirea tuturor celor care o aud, prin faptul că este inedită și specifică. Într-adevăr. Noua asociație nu se încadrează în direcția generală a organizațiilor care se ocupă de persoanele cu dizabilități din Moldova, în primul rând prin faptul că este orientată pe susținerea și dezvoltarea abilităților antreprenoriale.
„Auzim deseori fraza: „La noi în țară oamenii sănătoși nu riscă să-și deschidă o afacere, aici, însă...”. Membrii asociației noastre, care sunt doar zece, deocamdată, spulberă acest stereotip prin propriul exemplu de gestionare a unei afaceri. Dizabilitățile fizice ale omului nu sunt luate în calcul, atunci când există o inițiativă și dorința de a-ți dezvolta propriul business. În lume sunt numeroase persoane, inclusiv oameni de afaceri, care suferă de un anumit handicap”, - a zis președintele Asoțiației antreprenorilor cu dizabilități din RM, „Abilități Europene Fără Limite”, Irina Revin, pentru mybusiness.md.
Conform datelor organizațiilor de protecție socială, actualmente, în Moldova sunt înregistrate mai bine de 183 de mii de persoane cu dizabilități. „Cu regret, în societatea noastră astfel de oameni sunt lipsiți de inițiativă, se află într-un cocon de inacțiune sau în rol de persoană care cere. Cu toate acestea, mulți dintre ei nu și-au pierdut capacitatea de a lucra, iar acest aspect presupune faptul că ei ar putea fi de folos societății. Și nu este vorba doar despre faptul că ei ar putea face ceva cu mâinile sale. Cu o abordare corectă, reglând afacerea, aceasta poate fi gestionată. Contează să fie găsită o idee bună. Pentru aceasta este necesară dezvoltarea propriilor abilități, inclusiv a celor mentale, și nu în ultimul rând a celor de moralitate. Se pot schimba multe odată ce încerci să faci ceva, iar în Moldova există exemple reale de succes”, - a zis Irina Revin, a cărei poveste de viață reprezintă o confirmare a spuselor sale.
„Femeia de cristal” (Irina suferă de o boală rară – osteogeneză imperfectă), absolventă a două facultăți (are specializare de economist și IT manager) a reușit să-și construiască propria afacere practic de la zero. Actualmente, Irina Revin este directorul firmei de IT „Revin-pro”, care se ocupă de crearea de site-uri și aplicații, orientate pe piața externă.
„După absolvirea facultății am lucrat într-o agenție de publicitate. Iar într-un anumit moment am realizat faptul că nu mai vreau să lucrez pentru „un nene”, ci vreau să mă dezvolt și să lucrez pentru mine. Atunci când mi-am dat demisia, dispuneam o sumă de bani care mi-ar fi asigurat doar două luni de trai. De fapt, mă duceam nicăieri. Și am început să mă gândesc cu ce aș putea să mă ocup. Și s-a trezit creierul: „Trebuie să faci ceea ce știi și ce îți place”. Ca rezultat, am început să mă ocup de dezvoltarea site-urilor. Inițial, lucram ca și freelancer, preluam comenzi. Mai târziu, remarcând calitatea muncii, au început să mi se adreseze clienți din ce în ce mai importanți, în mare parte din străinătate. Acest aspect m-a determinat să mă gândesc la necesitatea obținerii de status de persoană juridică. Ca rezultat, la început mi-am înregistrat firma în America, iar după trei ani și jumătate – în Moldova. S-a dovedit a fi faptul că este mult mai simplu să îți înregistrezi firma în străinătate, decât acasă. Dacă în SUA întreaga înregistrare s-a desfășurat online (există semnătură și ștampilă electronică), atunci în Moldova a trebuit să trec pe la o multitudine de autorități, iar unele dintre ele se află în niște clădiri vechi, fără lift. Pentru o singură ștampilă trebuia să urc pe cârje scările risipite. În plus, nu primeam de la funcționari informații despre cum ar trebui să procedez în continuare”, - spune Irina.
Experiența personală, precum și întâlnirile cu antreprenorii din comunitatea de persoane cu dizabilități, care împărtășesc aceleași viziuni, au generat ideea că Moldova necesită o organizație care îi va ajuta pe tinerii antreprenori cu dizabilități. Ajutorul presupune consultanță juridică („legile sunt multe, dar trebuie să le înțelegi”), organizarea de traininguri, al căror scop este familiarizarea cu skillsurile de gestionare a unei afaceri (la nivel de bază), ghidarea tinerilor antreprenori în vederea scrierii planurilor de afacere, căutarea de fonduri preferențiale pentru proiect (cu rambursarea creditului pe termen de 5-10 ani).
Conform spuselor cofondatorului Asociației, Oxana Pișeanskaia, la momentul actual, acțiunile organizației sunt îndreptate spre căutarea de persoane întreprinzătoare, cu dizabilități, precum și fuziunea celor care au deja o afacere. „Suntem siguri de faptul că, din numărul total de persoane cu dizabilități din Moldova, există măcar o sută de oameni care își doresc să fie oameni de afaceri, dar nu le reușește, deoarece nu știu cum ar trebui să procedeze. Există multe persoane cu dizabilități fizice, dar care sunt specialiști cu studii superioare finalizate. Desigur, este o mare diferență dintre ceea ce știi tu să faci și abilitatea de a gestiona o afacere. Dar, având competențele necesare, unor astfel de oameni le va fi mai ușor să depindă de ei înșiși și să aibă o afacere proprie, decât să se „închine” angajatorilor, care angajează fără prea mult entuziasm persoanele cu handicap. Noi suntem dispuși să susținem astfel de persoane și să le împărtășim propria noastră experiență. În acest sens a și fost dezvoltat portalul abilitati.md, unde vor putea fi adresate întrebări și primite consultații”, - zice Oxana Pișeanskaia, care, pe lângă activitățile sociale, gestionează o mică întreprindere de contabilitate pentru ONG-uri. Apropo, Oxana a primit destule refuzuri de angajare, explicația cărora era una banală: condițiile de muncă nu erau adaptate pentru lucrătorii cu dizabilități.
În opinia Irinei Revin, antreprenorii cu dizabilități se ciocnesc de aceleași probleme ca și restul, dar se adaugă dificultăți asociate (lipsa de rampe și alte condiții necesare, procesul lung de înregistrare, mersul la autorități, nivelul scăzut de informare), care nu-i permit unei persoane să-și organizeze activitatea într-un mod confortabil.
„Aderând la Asociația de antreprenori, care lucrează și plătesc impozite la stat, ei vor putea deja să întrebe statul de ce nu sunt create condițiile necesare pentru adaptarea socială, dar nu să-i ceară ajutorul. În ceea ce privește legislația, totul e cât se poate de ok, dar nu există instrumente care ar și implementa aceste frumoase legi. De aceea pe ordinea de zi se află crearea de lobby, care ar putea promova în Parlament interesele oamenilor cu dizabilități”, - zice dânsa.
Membrii Asociației consideră că există numeroase direcții diferite, în care își pot desfășura activitatea antreprenorii cu dizabilități, dacă și-o doresc. De exemplu, producția de îmbrăcăminte, încălțăminte și alte produse de consum în masă, domeniul designului, servicii de consulting pe Internet, traininguri și programe de formare, care permit schimbul de experiență cu alte persoane, care se ciocnesc de probleme similare, serviciile saloanelor de înfrumusețare. Ca și exemplu a fost menționată antreprenoarea Mariana Andrușoi din Ceadîr-Lunga, care a început prin furnizarea de servicii de manichiură la domiciliu, iar acum se pregătește de deschiderea propriului salon.
Autor: Svetlana Șalberova
Articol pregătit de MyBusiness.md
Florăriile noastre concurează cu Olanda
Pe cea mai mare piață de flori (str. Bănulescu Bodoni) apar tot mai multe flori moldovenești care reușesc să înlăture concurența celor importate, produse în cadrul licitațiilor de flori din Amsterdam (Olanda).
În câteva buticuri își realizează vânzări însăși producătorii. Însă, floriștii sunt persoane timide care, fie nu doresc să povestească despre afacerile lor, fie o fac fără tragere de inimă. Totuși, am reușit să discutăm cu unul din ei.
Co-proprietarul gospodăriei țărănești din satul Bardar, raionul Ialoveli, Tamara și-a dedicat 20 de ani din viață floriculturii. Tot aici e implicat și soțul ei. O seră mică construită dintr-un carcas de lemn acoperit cu o peliculă e situată în grădina casei (aria totală a suprafeței, ce include casa, este de 10 acri). Familia reușește să-și dezvolte afacerea individual, fără a angaja alți lucrători, deși este ocupată de dimineață până seară. În afară de lucrul în seră, Tamara o dată în două zile își vinde flori în butic. O înlocuiesc realizatorii care lucrează noaptea. În activitatea dată sunt implicate și rudele Tamarei, care sunt proprietarii altor sere. Iar fratele ei a creat prima din Moldova afacere privată de creștere a lalelelor.
Tamara, deși a absolvit facultatea de contabilitate, a devenit florist, asimilând toate particularitățile de creștere a acestor plante frumoase. Totuși, prima specializare a ajutat-o să ducă evidența contabilă gospodăriei țărănești individual. Ea afirmă că florile pot fi vândute pe tot parcursul anului. Doar că iarna acestea necesită mai multe cheltuieli. Astfel, pentru ca prețurile de iarnă să nu fie prea ridicate, costul inițial este calculat în baza cheltuielilor anuale. Iarna aici sunt crescute lalele, garofițe, alstromerii (care seamănă cu lalele de diferite culori).
De exemplu, alstromeriile nu-și scimbă prețul atât iarna, cât și vara – 15-20 lei bucata (răsăduri sunt din Olanda). Cel mai mult variază prețuri pentru lalele. În prezent, când acestea înfloresc în zone deschise, ele se vând câte 5-7 lei bucata, iarna – câte 15-20 lei. Însă totul depinde de soiul și calitatea produsului. Lalelele creează, de obicei, cele mai multe probleme.
În ultimul timp floriștii naționali tot mai mult preferă cepe de lalele olandeze, pe care le procură de la importatori locali pentru 4-10 lei bucata sau chiar și mai scump. Soiurile moldovenești includ doar pe cele roșii, care sunt destul de simple și, respectiv, mai rar cerute. Clienții mereu doresc ceva mai original.
- Cel mai dificil e să ghicești care va fi soiul și culoarea lalelelor care va fi cea mai cerută pe piață, - afirmă Tamara. – Totul depinde de culoarea recent intrată în modă. Când designerii propuneau haine galbene, lalele galbene erau vândute în primul rând. Mereu tindem să producem soiuri noi, însă ceea ce se vinde anul curent poate să nu mai fie cerut în viitor. Apropo, lalelele anului dat deja se termină.
Consumatorii iubesc flori de sezon. Unii floriști cresc în sere ghiocei – mari și frumoși – din cepe olandeze. Mi-a venit și mie ideea să le plantez, însă în acest caz aș fi fost nevoită să construiesc încă o seră mică. Nu mai vreau să investesc bani.
Dacă a venit timpul narciselor, acestea se vând cel mai bine. Cum apar crini, clienții își orientează preferințele asupra lor. Crinii mei cresc afară. Par a fi o plantă simplă, care se
dezvoltă repede, dar, când am plantat rădăcini, în al doilea an erau puține și doar în al treilea s-au răspândit. După vor apărea bujori. La sfârșitul lunii mai va înflori eustoma (trandafir irlandez) și se va ține până la sfârșitul lunii noiembrie (răsad pentru ea este, la fel, din Olanda). Deoarece acestea sunt flori ce preferă căldura, nu pot fi crescute iarna. Vara vor apărea romanițe, iris, trandafiri. Toamna – multe soiuri de crizanteme (inclusiv și cele coreene). În total producem pe an 15 soiuri de flori.
În trecut creșteam și iarna trandafiri moldovenești. Însă aveam multe cheltuieli nejustificate. Acum le producem doar în perioada caldă a anului. Putem să pregătim totul din timp pentru ca ei să apară mai repede pe piață. Însă conumatorii preferă trandafiri aduși din Olanda, chiar dacă aceștia sunt mai scumpi. Oamenii apreciază faptul că ei sunt înalți, de aceeași lungime, având o tulpină groasă și corole de aceeași mărime. Iar trandafiri moldovenești nu sunt
atât de înalți, doar cei roșii ajung până la lungimea de 1,2 m, însă sunt tardivi. În Olanda trandafiri sunt crescuți în respectarea anumitor reguli, care în Moldova nu se aplică. Totuși, în ciuda cererii, nu vând trandafiri importați deoarece îi cresc pe ai mei. În plus, nu vreau să mă ocup de import. În afară de flori standarde, vindem și surfini (este un hibrid între petunii, care se diferențiază prin tulpine mari și corole bogate – rezultă o cascadă de flori) în oale pentru balcoane. Pentru acestea procurăm răsad în Moldova și le creștem în seră.
Este tot mai greu de a menține afacerea din cauza unei concurențe mari, ce include și flori importate. Oamenii sunt obișnuit cu importul și rămân surprinși de fiecare dată când află că florile din buticul meu sunt crescute în Moldova. Afacerea a fost interesantă în perioada când clienții așteptau florile să fie transportate din sate. Așa a fost în perioada când fratele meu a început să crească lalele: consumatorii îl așteptau să aducă pentru a doua oară flori. Însă el are deja 75 ani și nu mai are posibilitatea să se ocupe de afacera dată. Doar este o muncă grea, - a mărturisit floristul.
Tamara, în așteptarea clienților, niciodată nu pierde timpul: face buchete la comandă sau coronițe de flori pentru mirese. În timp ce își descria meseria, plasa o floare după alta într-o nouă coroniță albă pentru mireasă.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Băncile chineze au devenit forţa dominantă în sistemul bancar mondial
Puterea financiară a Beijingului dă băncilor chineze forţa de a-i împinge pe rivalii americani de pe poziţiile de jucători dominanţi pe scena financiară globală.
Cea mai recentă dovadă a forţei instituţiilor financiare din China este clasamentul Forbes al celor mai mari companii din lume. În ediţia din acest an, pentru prima dată, cele mai mari patru bănci din China ocupă primele poziţii în acest top. Industrial and Commercial Bank of China a păstrat primul loc pentru al treilea an consecutiv, în timp ce Bank of China a urcat cinci poziţii până pe patru. Locurile doi şi trei sunt ocupate de China Construction Bank şi Agricultural Bank of China.
Statele Unite şi China domină în continuare lumea globală a businessului, însă China, deşi deţine jumătate din poziţiile ocupate de companiile americane în clasamentul Forbes, a adăugat mai multe poziţii decât orice altă ţară din lume.
Câştigurile raportate de băncile din cea de-a doua economie ca mărime din lume ilustrează clar ameninţarea pe care acestea o prezintă la adresa instituţiilor financiare americane, potrivit analistului Dick Bove de la Rafferty Capital Markets, citat de CNBC. Băncile chinezeşti au posibilitatea să-şi majoreze rapid activele datorită politicii guvernului chinez, care şi-a redus cerinţele privitoare la rezervele obligatorii. În schimb, Statele Unite urmează în continuare o politică de restrângere a operaţiunilor celor mai mari bănci ale ţării. O comparaţie între activele celor mai mari patru bănci americane, JP Morgan Chase, Citigroup, Bank of America şi Wells Fargo şi rivalele chineze ale acestora, Industrial and Commercial Bank of China, China Construction Bank, Agricultural Bank of China şi Bank of China, redă o imagine sumbră pentru băncile din cea mai mare economie a lumii.
În 2004, tabăra americană avea active cu 200% mai mari ca valoare comparativ cu cea chineză şi profit net cu 339% mai mare. Acum, procentele sunt 71,6 şi 50,8.
Scăderea accentuată este rezultatul direct al eforturilor autorităţilor americane de a restricţiona operaţiunile băncilor prin ceea ce unii analişti consideră a fi reglementare excesivă.
În ultimii ani, băncile chineze au devenit din ce în ce mai active la nivel mondial la capitolul achiziţii sau finanţări de achiziţii în domenii variind de la cel bancar la cel imobiliar şi transport. La începutul acestui an, Industrial and Commercial Bank of China anunţa finalizarea achiziţiei a 60% din Standard Bank cu sediul în Londra.
La rândul lor, Bank of China şi China Merchants Bank pun la punct o facilitate de creditare de aproximativ 800 milioane de dolari pentru a finanţa achiziţionarea de către un consorţiu chinez a companiei OmniVision Technologies, listată în SUA.
Totuşi, băncile chineze se confruntă la rândul lor cu o serie de probleme. Cea mai mare este legată de creşterea volumului de credite „toxice“. Potrivit Bloomberg, cele mai mari cinci bănci ale Chinei riscă să se confrunte în acest an cu cea mai slabă creştere a profitului din ultimul deceniu. Rezultatele pe primul trimestru au indicat un avans al creditelor neperformante.
http://www.zf.ro/
Cafea cu parfum de succes
Cafeaua de specialitate este o tendinta care a luat amploare la nivel mondial. In SUA, orice local care se respecta iti propune asa ceva in meniu, iar asta a facut ca in 2014 consumul de cafea de specialitate sa-l depaseasca pe cel de cafea comerciala, spune Andrei Simion, co-fondator Guido Coffee.
Antreprenorul vorbeste despre inceputurile aparte pe care le-a avut cu cafeaua de specialitate, dar si despre mica prajitorie pe care a pus-o pe picioare alaturi de multicampioana nationala si locul 6 mondial la "Coffee in good spirits", Floriana Vlaicu.
A descoperit aroma cafelei adevarate in Grecia, dupa care a decis ca avem de invatat de la greci.
A adus in Romania cativa traineri din insorita tara si, in timp ce parcurgea toate cursurile de specialitate, a investit 80.000 de euro in ceea ce urma sa devina prajitoria "Guido Coffee".
Aduce cafele din zece tari din America Centrala si de Sud, Africa si Asia, dar nu asta e ceea ce ii da plusvaloare afacerii sale.
"Selectam anumite microloturi din aceste tari care au caracteristici diferite, specifice zonei si metodei de procesare", explica antreprenorul si iubitorul de cafea Adrian Simion, intr-un interviu acordat Business24.
Cum ati descoperit dumneavoastra gustul adevaratei cafele?
Prima data am gustat in Viena, acum 10 ani, o cafea care era superioara fata de ce gaseam in Romania.
Pana atunci nu eram un consumator de cafea.
In 2013 am vizitat Atena unde am fost in mai multe localuri cu cafea de specialitate. Acolo am gustat cafele cu arome naturale foarte diferite intre ele si care lasau un retrogust prelung. Am fost impresionat de faptul ca pana atunci nici nu stiam ca exista asa ceva.
Cursurile au fost efectuate la noi imediat dupa instalarea echipamentelor cu traineri din Grecia, dupa care a urmat o lunga perioada de testare a profilelor si a comportamentului cafeleleor noastre in diferite metode de preparare.
Cum v-ati gandit sa puneti bazele unei prajitorii in Bucuresti?
Pasiunea pentru cafea m-a determinat sa incep, chiar daca inainte am lucrat in domenii complet diferite.
Preparam de mai mult timp espresso acasa si experienta din Atena m-a convins sa aduc si in Romania astfel de cafele, atat pentru consumul de acasa cat si pentru HoReCa.
Cine este partenerul dumneavoastra de afaceri? Spuneti-ne mai multe despre ea si despre pasiunile pe care le aveti in comun.
Floriana Vlaicu este cel mai pasionat om de cafea pe care l-am cunoscut vreodata.
Este multicampioana nationala si locul 6 mondial la "Coffee in good spirits", o disciplina de preparare a cafelei impreuna cu bauturi spirtoase.
De asemenea este cofondatoare a Bucharest School of Coffee, loc in care am si cunoscut-o.
Pasiunea pentru cafea si dorinta de a o impartasi ne-a apropiat si dupa cateva discutii ne-am dat sema ca ne completam reciproc si am hotarat sa deschidem Guido Coffee, magazin, prajitorie si scoala de cafea.
Ce cafele aduceti la noi in tara?
Aducem cafele din 10 tari din America Centrala si de Sud, Africa si Asia. Din tari precum Panama sau Etipoia avem cate 2 sau 3 sortimente.
Insa nu este vorba doar despre tarile de origine, cat despre faptul ca selectam anumite microloturi din aceste tari care au caracteristici diferite, specifice zonei si metodei de procesare.
Pentru fiecare sortiment facem numeroaste teste pentru a ajunge la profilul de prajire care scoate in evidenta aceste caracteristici si cele mai bune arome.
Cate astfel de prajitorii are Romania?
Sunt mai multe prajitorii care folosesc cafea de origine, insa prajitorii cu cafea de specialitate sunt mai putin de 10 in toata tara.
Spuneati ca investitia a fost de 80.000 de euro. In ce a constat aceasta investitie?
Ne-am propus de la inceput sa avem cele mai bune echipamente, atat pentru prajit cat si pentru preparat.
In consecinta, cea mai mare parte din investitie a mers catre echipamente, cafea si accesorii aferente, dar si in amenajare si promovare.
In cat timp sperati ca veti recupera investitia?
Este greu de estimat pentru ca dezvoltarea afacerii este mult mai importanta acum.
Ne dorim ramanem un reper pentru calitatea cafelelor noastre si asta insemna o investitie mare de resurse in cercetare si dezvoltare.
Ce ne puteti spune despre aceasta tendinta a localurilor din afara de a alege sa le ofere clientilor o altfel de cafea?
Cafeaua de specialitate este un trend mondial care a luat o amploare foarte mare in ultimii ani. 2014 este primul an in care in SUA consumul de cafea de specialitate a depasit consumul de cafea comerciala.
In afara astfel de localuri sunt vanate de consumatori si se organizeaza asa numitele "coffee tours" in jurul acestora.
Are potential si Romania pentru astfel de optiuni?
Cu siguranta. Atata timp cat produsul oferit clientilor este net superior, ma astept ca in urmatorii ani ca din ce in ce mai multe localuri sa-si indrepte atentia catre cafeaua de specialitate.
In mod clar atentia catre calitate este un diferentiator foarte important si odata cu cresterea nivelului de educatie al consumatorilor pentru cafea, localurile vor veni in intampinarea cererii.
Primul local cu care ati colaborat ii apartine lui Chef Foa. Cum ati intrat in contact cu el?
Primul local cu care am colaborat pornind de la consultanta si training pana la echipamente si bineinteles cafea a fost M60, o cafenea situata pe Str. Mendelev.
O partenera a lui Chef Foa a intrat intr-o zi in magazin, dorindu-si o cafea mai buna pentru Stradale, un restaurant cu produse deosebite.
Cred ca degustarea pe care am organizat-o pentru ei a reusit sa ii convinga. In mai putin de o luna a fost organizat evenimentul de deschidere si de atunci atat clientii cat si echipa de acolo sunt foarte multumiti de alegere.
Cum ati caracteriza primul an de activitate pentru GUIDO?
Mai avem doua luni pana sa implinim 1 an si cred ca dincolo de idee si pasiune, in spatele Guido Coffee sta foarte multa munca.
Efortul s-a indreptat pentru cresterea brand-ului prin produse de calitate si educatie.
Experimentam constant cu cafele noi, metode de preparare si in acelasi timp dezvoltam produse noi pe care dorim sa le scoatem pe piata cat mai curand.
Ce planuri de business aveti?
Asa cum am spus, cel mai important aspect pentru noi este dezvoltarea. In curand vom mari capacitatea de productie si dorim sa ne marim echipa cu oameni la fel de pasionati ca si noi.
De asemenea urmeaza sa ne ajunga un espressor foarte performant, care ofera posibilitatea de a experimenta diferite moduri de extractie, primul de acest fel in Bucuresti.
Astfel ajungem la cercetare care este una din liniile noastre de dezvoltare foarte importante.
Nu in ultimul rand dorim sa ne imbunatatim prezenta pe piata in mai multe localuri si la evenimente.
http://www.business24.ro/
Refuzul de a plasa în cîmpul muncii persoane cu dizabilități va fi sancționat
Chişinău, 7 mai /MOLDPRES/. Angajatorii care vor refuza să încheie un contract de muncă cu o persoană cu dizabilităţi, ce dispune de recomandări, vor fi amendaţi. Prevederea este inclusă într-un proiect de lege care a fost adoptat astăzi de Parlament în lectura a doua, informează MOLDPRES.Potrivit proiectului, amenda în aceste cazuri va ajunge pînă la șapte mii de lei. Documentul mai prevede aplicarea unor amenzi de pînă la zece mii de lei pentru încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor cu dizabilități.
Amenzi de pînă la opt mii de lei vor fi aplicate şi pentru neamenajarea mijloacelor de transport în comun, astfel încît acestea să poată fi folosite de către persoane cu nevoi speciale.
Legea urmează să intre în vigoare la data publicării, cu excepția unor articole.


