Un nou instrument pentru finanțarea businessului inovator
În Moldova s-a desfășurat primul Seed Forum, organizat de Ministerul Economiei și Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, ODIMM.
„Seed Forum este o rețea globală de fonduri necomerciale și reprezentanți naționali ai mai bine de 40 de țări ale lumii, - a spus la deschiderea Seed Forum Global Steinar Korsmo. – Conceptul Seed Forum-ului a fost lansat în anul 2002 în Norvegia, dar, actualmente, a devenit unul global cu sediul în Londra. Procesul Forumului are drept scop asigurarea oportunității de colaborare pentru investitorii privați, fondurile cu capital de risc, fondurile de capital, business-angels etc. cu antreprenorii, care au idei inovatoare, însă nu dispun de resursele necesare pentru realizarea lor”.
Forumul realizează selecția, traininguri și o preselecție a ideilor și creatorilor lor, și doar după aceste etape prezintă aceste persoane investitorilor în cadrul unor evenimente de amploare, unde ei pot face cunoștință cu ideile originale.Evenimentul din Chișinău a demonstrat o corectitudine absolută a unei astfel de poziții. În cadrul acestuia și-au prezentat proiectele, ca și oameni de afaceri cu potențial, compania „EduJoc”, care produce jucării educative pentru copii și asociația „MoldRec”, care, deja de câțiva ani, încearca să implementeze în orașele mari din Moldova colectarea de produse electronice uzate, sortarea lor și exportul în România pentru reciclare.
Și, în paralel, proiecte calculate într-un mod mai puțin eficient, de tipul procurării de utilaje pentru un atelier de croitorie sau investiții de milioane pentru cultivarea de mure, realizate de oamenii care nu dispun nici de cunoștințele necesare pentru aceasta, nici de niște calcule cât de cât realiste.
Pentru astfel de situații și există proiecte de acest gen.„Lansarea Forumului reprezintă o parte componentă a proiectului de facilitare a accesului la finanțări, ACCESS, care este finanțat de către Ministerul Norvegian al Afacerilor Externe în conformitate cu Acordul de parteneriat, semnat la 7 aprilie 2015 dintre ODIMM și Seed Forum Norway Stiftelsen, - a zis pentru MyBusiness.md directorul general al ODIMM, Iulia Iabanji. – În cadrul acestui proiect, cu durata de doi ani, în Chișinău vor fi desfășurate o mulțime de traininguri, 4 conferințe Seed Forum, va fi organizată participarea a opt companii moldovenești în cadrul conferințelor de Seed Forum ale investitorilor din străinătate, crearea unui iHUB în Chișinău și a unei rețele de Business Angels în Republica Moldova.
iHub este un accelerator al creșterii competitivității pentru companiile inovatoare cu potențial de creștere, orientate spre internaționalizare. În cadrul acestuia vor fi prestate servicii de acces la finanțe și servicii de internaționalizare pentru antreprenori. La etapa actuală, echipa proiectului se află în proces de identificare a spațiului necesar pentru construirea IHUB Chișinău.
Un fost şef al HP a plătit 2 mil. dolari trupei The Rolling Stones pentru un concert privat
Trupa rock britanică The Rolling Stones a primit un onorariu de 2 milioane de dolari pentru un concert privat pe care l-a susţinut miercuri seară în Solana Beach, California, la o petrecere organizată de Ralph Whitworth, fostul CEO al companiei Hewlett-Packard, informează music-news.com.
Potrivit presei internaţionale, la acea petrecere spectaculoasă organizată de magnatul american au participat aproximativ 400 de persoane.
Setlistul acelui concert a inclus 15 piese, inclusiv câteva "rarităţi" precum "Crazy Mama", o piesă pe care trupa The Rolling Stones nu a mai interpretat-o în concerte din anul 1999.
Grupul britanic va susţine următorul concert din turneul său nord-american pe 30 mai în oraşul Columbus din statul Ohio.
The Rolling Stones, înfiinţată la Londra, în 1962, este una dintre cele mai renumite formaţii rock din lume. Trupa este formată din Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts şi Ronnie Wood. The Rolling Stones a vândut peste 200 de milioane de albume în lumea întreagă şi a susţinut mii de concerte cu casa închisă.
http://www.zf.ro/
Premiera: Barbat amendat ca folosea Apple Watch la volan
Un barbat a fost amendat in Canada pentru ca folosea Apple Watch la volan. Se pare ca este primul caz de acest fel de la lansarea ceasului inteligent, luna trecuta.
Jeffrey Macesin din Quebec a primit o amenda in valoare de 120 de dolari si patru puncte de penalizare, dupa ce politistii rutieri l-au surprins in timp ce utiliza ceasul pentru a schimba o melodie care canta pe iPhone-ul sau, arata The Telegraph.
"Il aveam in geanta pus la incarcat (telefonul - n.red.), iar ceasul poate controla telefonul cand vreau sa pun muzica. Asa ca schimbam melodiile cu mana pe volan", a declarat soferul pentru CTV Montreal.
Macesin, care si-a cumparat smartwatch-ul in ziua in care s-a lansat, pe 24 aprilie, a fost santionat potrivit Codului de Siguranta pe Drumurile din Quebec, care prevede ca "nicio persoana nu poate, cand conduce un vehicul, sa foloseasca un aparat care se tine in mana si care include functiile unui telefon".
Canadianul a precizat ca va contesta amenda si punctele de penalizare, pentru ca, explica acesta, aparatul se afla pe incheietura, nu in mana.
"Nu e de tinut in mana. E un ceas. E pe incheietura. Aici devine controvesat, dar cred ca problema ar trebuie dezbatuta", a mentionat Jeffrey Macesin.
http://www.ziare.com/
Doi fraţi au reunit peste 15 producători români într-un magazin online
Tudor Barbu, 23 de ani, împreună cu sora sa Alina Grigore, 34 de ani, au pornit anul trecut în octombrie un magazin online numit Prăvălia Mică unde comercializează produse alimentare, terapeutice şi cosmetice realizate de peste 15 producători locali printre care şi Artesana (lactate), Apidava (miere), Cabana Moţilor (dulceţuri) sau săpunurile Cheia.
Iniţial, aceştia îşi deschiseseră un magazin fizic cu produse tradiţionale, însă pentru că această piaţă nu era încă foarte dezvoltată în România, au hotărât să se mute pe online.
„Întrucât nu mai aveam foarte multe resurse financiare pentru pornirea unui alt business în offline am căutat o idee de afacere care să nu implice o investiţie la fel de mare. De asemenea, pentru că în acel moment piaţa de e-commerce începuse să crească şi în România, un business în online părea a fi cea mai bună şi la îndemână soluţie. Aşa a venit ideea relansării Prăvăliei Mici“, spune Tudor Barbu, 23 de ani. El este absolvent al Facultăţii de marketing din cadrul ASE şi este student în anul doi la un master de marketing şi comunicare în afaceri, din cadrul aceleiaşi facultăţi.
Magazinul online a fost deschis cu o investiţie de 2.500-3.000 de euro, bani care au fost direcţionaţi către platforma online, promovarea sau asigurarea unui stoc iniţial de produse.
În prezent, Prăvălia Mică lucrează cu peste 15 producători, dar până la finalul anului cei doi fraţi intenţionează să dubleze cel puţin numărul acestora. În cadrul magazinului online se găsesc peste 380 de produse, printre care lactate, conserve, gemuri, uleiuri, dar şi specialităţi din miere de albine şi produse apicole, dar şi produse de îngrijire personală. Cele mai vândute produse sunt cele apicole (terapeutice sau dulciurile pe bază de miere pentru copii), urmate de conservele de fructe şi legume, dar şi de produsele lactate şi mezeluri.
„Principala zonă a ţării ca număr de comenzi este Bucureştiul cu zonele limitrofe. Este şi piata pe care ne axăm foarte mult: aici avem depozitul, aici locuim şi cunoaştem cel mai bine această piaţă datorită prezenţei noastre în cadrul târgurilor şi evenimentelor, dar totodată şi din perioada în care magazinul offline era deschis.“
Ca şi planuri pentru acest an, cei doi tineri speră să crească numărul de produse rulate, şi implicit, de comenzi şi să fidelizeze o mare parte a clienţilor actuali.
„Mizăm pe o dezvoltare a portofoliului de produse cu cel puţin 50% şi, începând cu această vară, ne dorim să oferim clienţilor şi posibilitatea de a comanda fructe şi legume naturale, produse de un furnizor în curs de acreditare bio.“
De asemenea, ei analizează şi o posibilă deschidere a unui magazin fizic. Tudor Barbu consideră că momentan, foarte multe persoane încă manifestă o reticenţă la achiziţionarea acestor produse din online, „românii fiind obişnuiţi să aibă produsul în faţă, să îl guste, să îl poată mirosi“.
Strategia pentru un magazin fizic
„Lucrăm la un studiu de cercetare pentru poziţionarea acestui magazin, analizând toate adresele de livrare ale clienţilor pentru a putea găsi un punct de echilibru pe harta Bucureştiului unde să amplasăm prăvălia. Probabil că următorul pas va fi acesta, însă nu putem estima încă perioada de timp în care ne vom lansa din nou şi în offline“.
http://www.zf.ro/
A incalcat regulile scolii si asta l-a facut multimilionar
Nu exista prea multi oameni care au devenit multimilionari pentru ca au incalcat regulile la scoala, insa britanicul Jack Cator este unul dintre ei.
In 2005, cand avea 16 ani, era foarte frustrat de faptul ca liceul sau din Norfolk a pus restrictii in accesarea Internetului de pe calculatoarele din dotare, pentru ca elevii sa nu intre pe site-urile de muzica sau jocuri, potrivit BBC.
El s-a gandit ca isi poate folosi cunostintele de programare pentru a pacali sistemul. "M-am gandit ca ar fi amuzant sa fentez filtrele puse de scoala", povesteste Jack Cator.
Povestea unui mic geniu in IT: Pustiul de 13 ani din Sibiu, care a stabilit un record in lumea programatorilor
Pentru a face acest lucru, el a folosit un site care deghizeaza semnatura digitala a calculatorului (IP-ul), printr-un server situat in strainatate, care permite utilizatorului sa navigheze pe Internet in mod anonim. Practic, se foloseste de o retea privata virtuala (VPN).
Apoi, Cator s-a pus pe treaba si, in loc sa caute informatii pentru teme, el se uita la videoclipurile sale preferate.
Insa calitatea furnizorilor VPN era indoielnica si contineau prea multe reclame, asa ca s-a gandit sa isi faca propriul site pentru retele private virtuale. Numele i-a venit intr-o dupa-amiaza, cand statea pe canapeaua din casa parintilor si este unul sugestiv: Hide My Ass (HMA).
Dupa 10 ani, Cator si-a vandut afacerea pentru 40 de milioane de lire sterline grupului AVG, care se afla in spatele antivirusului cu acelasi nume.
HMA are doua milioane de clienti, venituri de 11 milioane de lire si profit de 2 milioane de lire.
Chiar daca AVG a cumparat firma, Cator isi pastreaza functia de director executiv.
http://www.ziare.com/
Programul ESRA în Moldova: 8 incubatoare de afaceri, 1600 întreprinderi noi, 10.000 de locuri de muncă
În cadrul conferinţei, viceministrul Economiei, Valeriu Triboi, a vorbit despre principalele realizări ale programului, datorită căruia au fost deschise 8 incubatoare de afaceri și instituită rețeaua incubatoarelor de afaceri, au fost create circa 10 mii de locuri noi de muncă, 1600 de întreprinderi, fiind oferite 3200 de grant-uri.
„Cu ajutorul proiectului am reușit să susținem sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din zonele rurale, să dezvoltăm domeniul educației antreprenoriale, inclusiv a fost lansat proiectul Piața Agricolă Angro din Chișinău și inițiat procesul recensământului agricol. La fel, remarcăm şi îmbunătățirea accesului la instrumente financiare pentru antreprenori, inclusiv prin intermediul capitalizării Fondului de garantare a creditelor; susținerea implementării Programului Național de Abilitare Economică a Tinerilor, Programului de atragere a remitențelor în economia Republicii Moldova (PARE 1+1), Sistemului de grant-uri AIPA pentru sectorul agricol şi altele”, a afirmat viceministrul Economiei.
La rândul său, şeful Delegaţiei UE în Republica Moldova, Pirkka Tapiola, a menţionat rolul IMM-urilor în dezvoltarea mediului de afaceri şi crearea locurilor noi de muncă, precum şi relevanța acestora pentru activitatea economică a Republicii Moldova din mediul rural. „Sperăm să continuăm colaborarea cu instituţiile de stat ale Republicii Moldova şi prin alte proiecte de suport bugetar”, a menţionat Pirkka Tapiola. În context, liderul proiectului „Stimularea economiei în localităţile rurale”, Philip Santes, a remarcat implicarea activă a Ministerului Economiei pentru buna desfăşurare a acestui proiect.
Notă: În 2010, Guvernul Republicii Moldova și UE au semnat Acordul de finanțare privind implementarea Programului de Suport Bugetar „Stimularea Economică în Zonele Rurale” – PSB ESRA, care avut ca scop susţinerea dezvoltării economice durabile în zonele rurale ale țării, inclusiv, prin crearea afacerilor noi în mediul rural, care să genereze locuri de muncă bine plătite și care să ofere o creștere socio-economică uniformă în zonele ale țării. Urmare unor completări financiare în 2013 și 2014, contribuția financiară totală a UE pentru programul PSB ESRA a însumat 72 milioane de euro în perioada 2010-2014, dintre care aproximativ 68 milioane de euro au fost alocaţi direct pentru suportul bugetar și aproximativ 4 milioane euro pentru asistență tehnică și alte măsuri complementare. Proiectul de asistenţă tehnică ESRA a fost implementat de un consorțiu condus de GFA Consulting Group GmbH.
Serviciul de Comunicare și Relații Publice
al Ministerului Economiei al RM
Investițiile în parcurile industriale depășesc un miliard de lei
28 mai 2015, Chișinău – Parcurile industriale din RM întregistrează, în patru ani de activitate, o dinamică ascendentă a investițiilor și a cifrei de afaceri, generând fonduri suplementare la buget și locuri de muncă. Astfel, Ministerul Economiei estimează pentru perioada 2011 – I semestru 2015, un volum total al investițiilor de peste un miliard de lei în șase parcuri industriale (PI „Tracom”, mun. Chișinău, PI „Bionergagro” or. Drochia, PI „Răut” mun. Bălți, PI „Edineţ” or. Edineț, PI „Triveneta Cavi Divelopment” or. Strășeni, și PI „FAIP” or. Durlești), iar în două parcuri industriale (PI „Tracom”, mun. Chișinău și PI „Răut” mun. Bălți), în care s-a desfășurat activitate economică, volumul veniturilor încasate, de asemenea, va depăși un miliard de lei.
Deocamdată, datele oficiale pentru perioada 2011- T I 2015 relevă un volum total de investiții în aceste șase parcuri industriale de 842,8 mln. lei, iar suma veniturilor încasate în parcurile industriale de la Chișinău și Bălți fiind de 919,3 mln.
Succesul parcurilor industriale a fost precedat de efortul echipei Ministerului Economiei de a dezvolta infrastructura de afaceri și a oferi investitorilor condiții atrăgătoare de activitate. La ora actuală investitorii din parcurile industriale beneficiază de un șir de stimulente precum schimbarea gratuită a destinației terenului pentru crearea parcului industrial, privatizarea terenului aferent construcțiilor la prețul normativ, o reducere de până la 70% din prețul stabilit de legislație pentru arenda terenurilor și/sau clădirii, optimizarea controalelor de stat, finanțarea din bugetul de stat sau din Fondul Național de Dezvoltare Regională (FNDR) a construcției infrastructurii tehnice și de producție din cadrul parcurilor industriale ș.a.
Până la finele anului curent se preconizează finalizarea lucrărilor de construcție a uzinei de cablaje industriale, energetice de înaltă și medie tensiune ”Triveneta Cavi” din Strășeni. Proiectul presupune deschiderea a cel puțin 1000 de locuri de muncă, volumul de export preconizat în primul an va constitui 50 de milioane de Euro sau aproximativ 1 miliard de lei.
Serviciul de Comunicare și Relații Publice
al Ministerului Economiei al RM
Primul mall PĂRĂSIT din Romania. Cum arată acum investiţia de 70 de milioane de euro – FOTO
Gradul de ocupare a mall-ului Galleria Arad se va reduce la 50%, de la 1 iunie, după închiderea hipermarketului Cora, care funcţionează de câteva zile cu rafturile goale, fiind aprovizionat doar cu alimente perisabile, în timp ce la produsele care se mai află la vânzare sunt reduceri semnificative.
Mai mulţi chiriaşi au părăsit, în ultima perioadă, mall-ul Galleria Arad, reducându-se semnificativ gradul de ocupare, transmite corespondentul MEDIAFAX.
De altfel, de la 1 iunie, hipermarketul Cora, cel mai mare chiriaş din centrul comercial, care ocupă 9.000 de metri pătraţi, se va închide.





Eroarea care permite blocarea unui iPhone cu un singur mesaj
O eroare descoperită în sistemul de operare iOS permite blocarea unui iPhone prin simpla trimitere a unui anumit şir de caractere, sub forma unui mesaj de tip text.
Potrivit Business Insider, eroarea afectează doar o parte dintre dispozitivele Apple şi funcţionează numai atunci când mesajul este trimis între două telefoane iPhone.
Mesajul care cauzează probleme este format din următoarele caractere:
effective. Power لُلُصّبُلُلصّبُررً ॣ ॣh ॣ ॣ 冗
Conform celor afectaţi, în momentul în care mesajul este primit, aplicaţia de mesagerie a telefonului se blochează în mod repetat, iar în unele cazuri, poate forţa iPhone-ul să repornească.
O posibilă cauză a acestei erori ar consta, conform unora dintre utilizatori, în faptul că dispozitivul nu reuşeşte să redea corect textul, ceea ce duce la ocuparea unui spaţiu de memorie mai mare decât în mod obişnuit şi, implicit, la blocarea aplicaţiei.
Potrivit Forbes, o variantă pentru rezolvarea acestei erori constă în primirea unui mesaj nou de pe telefonul care a cauzat, iniţial, problema. O altă soluţie ar fi trimiterea unui alt mesaj pe telefonul afectat, chiar de către utilizator, cu ajutorul Siri sau Mac.
Nu este pentru prima oară când astfel de probleme sunt semnalate de utilizatorii acestui sistem. În 2013, o eroare similară cauzată de anumite caractere arabe provoca unele probleme, atât la iOS 6, cât şi la OS X 10.8.
Carrefour a devenit procesator de alimente ecologice
Retailerul francez Carrefour, numărul trei pe piaţa hipermarketurilor din România, a obţinut anul trecut certificarea necesară pentru a putea produce produse bio. Carrefour România, al treilea cel mai mare lanţ de hipermarketuri din România după numărul de magazine de mari dimensiuni, a primit anul trecut, de la organismul de certificare Ecocert, un atestat care îi permite să proceseze o serie de produse ecologice. Este singurul retailer care figurează pe lista "procesatorilor" certificaţi de un organism de acreditare pe zona agriculturii ecologice, potrivit datelor publicate de către Ministerul Agriculturii.
Procesator de pâine bio
Momentan, retailerul produce şi comercializează doar produse de panificaţie ecologice, dar a obţinut aprobarea Ecocert pentru mai multe tipuri de alimente. " Carrefour deţine această certificare (pentru produse ecologice n.red) pentru anumite produse de panificatie fabricate în magazinele sale", au declarat pentru ECONOMICA.NET oficiali ai Carrefour România, fără a oferi detalii cu privire la planurile pe care compania le are pe acest segment. Spre exemplu, hipermarketul Carrefour Orhideea produce în laboratorul propriu pâine ecologică.
Carrefour a primit "documentul justificativ" care îi oferă dreptul de a procesa alimente ecologice anul trecut, după o inspecţie a Ecocert efectuată în octombrie 2014. Valabilitatea atestatului începe însă, pentru mare parte dintre produsele ecologice, pe 30 ianuarie 2015 şi se sfârşeşte în ultima zi a acestui an. Pe lista alimentelor pentru care a obţinut certificarea se numără produse de morărit şi panificaţie, amidonuri, băuturi nealcoolice, carne de pasăre şi produse de abator,carne de ovine,porc,vită, pui, cafea sau ceai. De asemenea, la categoria "catering" figurează produse precum mezeluri, supe, ciorbe şi preparate pentru acestea.
Potrivit legislaţíei în vigoare, comercianţii cu amănuntul care vând produse ecologice ambalate şi etichetate direct consumatorului sau utilizatorului final se exonerează de la înregistrarea în sistemul de agricultură ecologică.
În schimb, nu beneficiază de această exonerare acei comercianţi cu amănuntul care produc, procesează sau depozitează altfel decât prin menţinerea unei legături cu punctul de vânzare sau care importă produse ecologice ori au subcontractat activităţile menţionate anterior către o parte terţă.
Vânzări în creştere
În acord cu trendul pieţei, Carrefour a raportat anul acesta o creştere a vânzărilor de produselor bio cu aproximativ 18,5% comparativ cu anul tercut. Categoriile cele mai căutate sunt iaurtul, ouăle, laptele, fructele şi legumele, dar şi baby food, alimentele pentru mic dejun, snacking şi ingredientele Bio. "Vânzările de produse proaspete bio reprezintă aproximativ 2% din vânzările pe această categorie (lactate, oua, mezeluri, branzeturi, congelate). Trendul este semnificativ ascendent", au declarat pentru ECONOMICA.NET oficialii Carrefour potrivit cărora ponderea articolelor bio din total categorie bacanie a ajuns la 1%.
Cu peste 10.100 de magazine în 34 de țări, Grupul Carrefour este al doilea retailer mondial și numărul unu în Europa.În România, Grupul Carrefour va număra 177 de magazine dintre care 28 hipermarketuri 'Carrefour', 95 supermarketuri 'Market', 44 magazine de proximitate 'Express', 9 magazine de proximitate 'Contact' și un magazin de comerț online: www.carrefour-online.ro.
Compania a raportat în 2013 o cifră de afaceri de peste 4,28 de miliarde de lei.



