CE banner 1160x100 NEW

Balan DOTROAlexandru Bălan a absolvit automatica la Universitatea Politehnica din Bucureşti şi este antreprenor de când se ştie, pornind pe acest drum în 2002 cu o reţea de internet „de bloc“ împreună cu câţiva vecini.

De-a lungul timpului, businessul a ajuns la stadiul de reţea de internet de cartier, iar în 2007 au decis să îşi vândă ideea către unul dintre cei mai mari operatori de telecom de pe plan local – RCS&RDS. Dar nu au părăsit ideea de a fi antreprenori, investind ulterior în jur de 50.000 de euro într-o firmă care furnizează servicii de telecomunicaţii strict companiilor.  În prezent, DOTRO Telecom oferă, cu ajutorul a 15 angajaţi, soluţii de internet, de telefonie fixă, de găzduire de web şi e-mail, dar şi implementare de soluţii de call-center către 500 de clienţi.

„Am decis să vindem businessul atunci pentru că voiam să trecem la un alt nivel şi pentru că deja piaţa trecea printr-o schimbare, se unifica serviciul de internet cu cel de televiziune, iar noi nu putea livra şi TV atunci. Dar destul de repede am pornit noua companie, am plecat la drum cu trei oameni, foşti angajaţi ai reţelei de cartier, şi ne-am dezvoltat constant infrastructura. Lucrăm şi cu firme mici, cu doi-trei angajaţi, dar şi cu mari companii şi instituţii precum Honda România, Poşta Română sau Camera de Comerţ“, spune Alexandru Bălan, business development manager al companiei şi cel pentru care DOTRO a devenit job full time. Ceilalţi trei acţionari au şi alte locuri de muncă şi sunt mai puţin implicaţi activ în business, dar se ocupă de partea investiţională a afacerii.

Anul trecut, compania a avut afaceri de peste 200.000 de euro, spune antreprenorul, în creştere cu 40% faţă de 2013, ca urmare a creşterii încrederii clienţilor în economie, a deschiderii către noi investiţii. „Până în 2013 clientul era foarte reticent, nu ştia ce se întâmplă cu businessul său, deci era mai reticent să semneze contracte pe un an când nu ştia dacă va mai fi pe piaţă atât timp“, explică Alexandru Bălan.

„Plus că mai erau şi cazurile în care aveau deja contract şi nu vedeau avantajul de a schimba, chiar dacă ştiau că ar avea costuri mai mici, li se părea complicat procesul.“

Pentru anul acesta el susţine că vizează o creştere de 30% a portofoliului de clienţi, cu o concentrare mai mare pe IMM-uri, care în ultima perioadă au devenit cel mai constant client al companiei.

DOTRO Telecom este prezentă şi în alte oraşe ale României, prin reprezetnanţi şi acolo unde clienţii pe care îi aveau deja în Bucureşti deţineau un birou.

„Lucrăm pe o piaţă foarte dinamică, unde există încă alţi doi-trei jucători de dimensiunea noastră şi unde trebuie să ne luptăm cu bugete de milioane de euro atât ca promovare, dar şi la nivel salarial“, adaugă Bălan.

http://www.zf.ro/

 

Windows10 1Microsoft a pus capăt speculaţiilor, anunţând pentru Windows 10 o dată oficială de lansare, precum şi modalitatea prin care acesta va ajunge la utilizatori. În premieră, Microsoft nu va mai oferi următoarea versiune de Windows în cutie de carton sigilată, pe care utilizatorii să o obţină stând la rând în faţa magazinelor. În schimb, Windows 10 va putea fi obţinut cu doar câteva click-uri şi un download de aproximativ 3GB, descărcat mai repede sau mai încet, în funcţie de viteza conexiunii la internet.

Microsoft vizează toţi utilizatorii de Windows 7 şi 8.1, propunând acestora upgrade gratuit la Windows 10. Anunţată cu o notificare apărută pe taskbar, oferta este vizibilă deja pentru o parte dintre utilizatorii Windows, aceştia având posibilitatea să-şi rezerve o copie Windows 10 încă de acum, introducând adresa email unde doresc să primească link-ul pentru download şi cheia de utilizator necesară pentru instalare. Download-ul propriuzis nu va fi însă disponibil mai devreme de 29 iulie 2015, când este programată lansarea oficială a noii versiuni Windows.

Odată instalate, copiile Windows 10 oferite ca upgrade gratuit pentru versiuni Windows din generaţia anterioară vor putea fi utilizate fără limită de timp, având acces la actualizări de securitate pe toată durata de viată a dispozitivului. Trebuie ştiut că PC-urile în prezent echipate cu versiuni Windows piratate nu vor primi automat licenţe genuine Windows 10, rămânând cu watermark pe ecran şi alte limitări.

http://www.go4it.ro/

 

MEC logo4 iunie 2015, Chișinău - Ministerul Economiei şi Ambasada Republicii Moldova la Bucureşti în colaborare cu secţia comercială a Ambasadei Austriei din România au organizat, la 3 iunie curent, forumul investițional „Ziua oportunităţilor investiţionale şi de afaceri a Republicii Moldova” pentru companiile austriece care activează în România. La eveniment a participat viceministrul Economiei, Octavian Calmâc, șeful Cabinetului Viceprim-ministrului, ministrului Economiei, Ion Lupan, administratorii PI Tracom și ZEL Bălți.

Evenimentul a întrunit circa 50 de participanţi, reprezentanți ai corpului diplomatic austriac şi ai companiilor austriece, care activează în România şi Republica Moldova în domenii, precum industria de automotive și componente electrice, avia, financiar-bancar, consultanţă juridică, hârtie şi carton, construcţii, IT, eficiență energetică, energie electrică şi regenerabilă, producere de echipament industrial, componente pentru strunguri, design, comerţ de cabluri şi conductori, canalizare şi sisteme de epurare a apelor reziduale etc.

Viceministrul Economiei, Octavian Calmâc, a făcut o prezentare a politicilor în domeniul mediului de afaceri, a progreselor privind armonizarea legislației naţionale cu aquis-ul comunitar, dar și a rezultatelor implementării Acordului de Liber Schimb cu UE, încurajând antreprenorii austrieci să-și dislocheze afacerile în țara noastră.

Avantajele și oportunitățile investiționale oferite de Republica Moldova pe platforma parcurilor industriale și a zonelor economice libere au fost explicate de Ion Lupan, șeful Cabinetului Viceprim-ministrului, ministrului Economiei, ca urmare a prezentărilor făcute de către Vitalie Vrabie, administratorul Parcului Industrial TRACOM şi Marin Ciobanu, administratorul Zonei Economice Libere Bălți.

De asemenea, companiile prezente la eveniment, au avut posibilitatea să afle din experienţa companiilor austriece, dar şi a managerilor austrieci, care deja activează în Republica Moldova, precum Schonherr, BCR, Grawe Carat Asigurări şi Draxlmaier.

La finalul evenimentul, în cadrul sesiunii întrebări și răspunsuri, reprezentanţii Ministerului Economiei au răspuns la multiple întrebări adresate de antreprenorii austrieci, inclusiv cei din Republica Moldova, asigurându-i de tot sprijinul necesar în derularea unei afaceri investiționale în ţara noastră.


Serviciul de Comunicare și Relații Publice al Ministerului Economiei al RM

 

Miercuri, 03 Iunie 2015 12:41

Romania a trecut neoficial la moneda euro

euuromoneyChiar dacă România are, oficial, propria sa monedă, leul românesc, și nu face parte din zona euro, neoficial am trecut demult la moneda unică europeană.

Practic, toate sau aproape toate prețurile din România se calculează sau depind de cursul valutar euro-leu, iar numeroase activități economice depind într-o măsură mai mare de euro decât de leu. Să le luăm pe rând.

Accizele se calculează în euro, influențând automat prețurile produselor accizabile: țigările, băuturile alcoolice, cafeaua, carburanții, păcura, dar și unele produse considerate de lux precum hainele de blană, bijuteriile din aur, iahturile și unele autoturisme.

Factura la serviciile de telefonie mobilă se calculează în euro și se convertește la cursul valutar din ziua emiterii facturii. Și ofertele operatorilor de telefonie mobilă sunt prezentate tot în moneda europeană.

O mare parte din mărfurile alimentare și nealimentare comercializate în magazinele și în piețele din România depind de cursul valutar, fiind importate din state din Uniunea Europeană.

Prețurile locuințelor sunt afișate în euro în toate ziarele de anunțuri și pe orice site-urile de imobiliare. La fel este cazul și cu ofertele locuințelor scoase la închiriere.

Și prețurile autoturismelor, fie ele noi sau second-hand, sunt prezentate tot în monedă europeană, inclusiv pe site-urile dealerilor auto.

Tot în euro se vând și biletele de avion pentru orice destinație. Și vacanțele, în mod special cele în afară, tot în euro sunt prezentate și achitate la cursul zilei.

Și deoarece românii au ajuns să evalueze mai bine prețurile produselor și ale serviciilor, acest model a fost preluat și în domenii care nu au nicio legătură cu moneda europeană: cursuri și traininguri, asigurări, servicii de consultanță etc. De fapt, într-o economie puternic euroizată, fiecare furnizor de produse sau servicii va căuta să-și securizeze veniturile în lei raportat la cursul valutar față de euro. Din acest punct de vedere, situația cea mai confortabilă o au acei furnizori care își afișează prețurile direct în euro.

Pe de altă parte, pentru achiziția bunurilor prețul cărora se calculează în euro ai nevoie tot de euro. Din acest motiv, mulți ani la rând creditele în euro au înflorit, până când a venit criza și o parte din populație a intrat în incapacitate de plată, din cauză că salariile lor în lei au rămas constante sau au scăzut pe fondul crizei, în timp ce leul s-a depreciat substanțial în raport cu euro.

http://www.money.ro/

 

Dacia LadaCompania rusa AvtoVaz este foarte aproape de momentul lansarii modelului Lada XRAY, un hatchback care va fi concurentul direct al lui Sandero pe piata locala.

Jurnalistii de la Moscova scriu ca rusii au fost ajutati sa dezvolte acest nou model chiar de catre inginerii Dacia, de la centrul Renault Technologie Roumanie (RTR), in virtutea unui acord de colabirare intre AvtoVaz si Grupul Renault-Nissan.

"Dezvoltarea modelului Lada XRAY a implicat inclusiv centrul de inginerie Dacia, din Romania", scriu rusii.

De altfel, noul XRAY se bazeaza pe platforma tehnica a Daciei Sandero, diferentele fiind doar la nivel de design.

Rusii au imprumutat de la Sandero sasiul, structura caroseriei si mai multe subansamble, diferentele dintre cele doua modele fiind facute de motorizare si infatisare.

In prima faza, Lada XRAY va fi disponibila doar cu un motor pe benzina, de 1,6 litri, ce poate dezvolta intre 98 si 114 cai putere, urmand ca pe parcurs gama de motorizare sa fie imbogatita cu un propulsor de 1,8 litri si 122 de cai putere.

Lansarea oficiala ar urma sa aiba loc in luna decembrie a acestui an, pentru ca din ianuarie 2016 autoturismul sa fie disponibil pentru clienti.

Cu preturi cuprinse intre 9.400 si 12.000 de euro, XRAY va fi considerabil mai scump decat Sandero.

http://www.ziare.com/

 

TopWine China„Vinul Moldovei” este în căutarea unor noi piețe de desfacere. În premieră, reunite sub brandul de țară, 17 companii vinicole din Moldova vor participa la o expoziție specializată la Beijing – TopWine China 2015, care se va desfășura în perioada 4-6 iunie curent. Producătorii autohtoni vor participa la eveniment din inițiativa Oficiului Național al Viei și Vinului din Moldova (ONVV), cu suportul partenerului strategic USAID CEED II, care continuă campania de promovare a brandului de țară „Vinul Moldovei” pe cele mai importante piețe internaționale.


Dumitru Munteanu, directorul ONVV: „Suntem siguri că la expoziție vinificatorii noștri vor stabili noi parteneriate de afaceri și vor beneficia de mai multe oportunități de creștere a exporturilor. Participarea noastră la expoziție face parte din Planul de Marketing al ONVV, prin care ne-am propus ca Vinul Moldovei să devină un simbol al calității și un brand recunoscut la nivel internațional.”

La expoziția de la Beijing sunt așteptați aproximativ 10 mii de vizitatori: experți, importatori, distribuitori, jurnaliști, bloggeri, amatori ai vinurilor de calitate și potențiali parteneri de afaceri. Pentru a cunoaște mai bine vinurile noastre, pe durata evenimentului vizitatorii vor fi invitați la 2 degustări specializate. Primii chemați să testeze vinurile din Moldova vor fi mai mulți bloggeri specializați, adevărați formatori de opinie, care ulterior vor contribui la promovarea brandului „Vinul Moldovei”.


Trei masterclass-uri specializate, care se vor desfășura la standul Moldovei, sunt pregătie să răspundă curiozității vizitatorilor. Aceste vor fi prezentate de experta Fongyee Walker, co-fondatoarea „Dragon Phoenix Fine Wine Consulting”, prima companie independentă de servicii de consultanță și educație în domeniul vinului din Beijing.


Alina Fortunatova, expert principal de marketing, ONVV: „China prezintă un potențial imens pentru lărgirea pieței de desfacere a „Vinului Moldovei”. Ne dorim ca pe durata celor trei zile de expoziție să reușim să comunicăm cu un public cât mai divers și cât mai larg. Masterclass-urile sunt un instrument important de promovare, deoarece astfel participanții vor cunoaște mai îndeaproape vinurile noastre de calitate. ONVV se așteaptă ca circa 100 de participanți să se înscrie la masterclass-urile noastre.”


Actualmente 20 de companii vitivinicole din Moldova își exportă produsele în China. Datorită politicilor de promovare ale ONVV, în 2014 vânzările vinurilor moldovenești pe piața chineză au sporit cu 7%, iar producătorii noștri au exportat în această țară peste 1 milion 131 de mii de litri de vin.


Despre ONVV

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.

fia9

Pe data de 27 mai 2015 Asociația Investitorilor Străini din Moldova (Foreign Investors Association - FIA) a lansat „Cartea albă – propuneri de ameliorare a climatului investițional în Republica Moldova” în cadrul unei conferințe cu același generic. La aniversarea a 10 ani de activitate a asociației, FIA a prezentat cea de-a IV-a ediție a publicației, cele anterioare fiind lansate în anii 2005, 2006 și, respectiv, 2009.

fia7„Cartea albă”, ediția a IV-a, elaborată după o pauză de 6 ani, cuprinde propuneri de modificare a unor prevederi legislative, care creează impedimente în activitatea companiilor străine și, în același timp, descurajează intrarea unor noi investitori pe piața Republicii Moldova. Această ediție sintetizează contribuțiile directe ale companiilor în formularea propunerilor pentru modificarea cadrului legal în mai multe domenii, precum legislația fiscală, legislația muncii și legislația din domeniul concurenței.

La conferință au fost prezente circa 100 de persoane, printre care s-au numărat reprezentanți ai mediului de afaceri, juriști, economiști, funcționari publici etc. Invitații de onoare,  vorbitori în cadrul evenimentului și, totodată, experți cu putere de decizie în domeniile vizate de documentul lansat, au fost: Anatol Arapu, ministrul Finanțelor, Ruxanda Glavan, ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei și Viorica Cărare, președintele Consiliului Concurenței.

fia4Ridha Tekaia, președintele Consiliului Directorilor FIA, BC „Mobiasbanca - Groupe Societe Generale”: „Acest volum conține recomandări sistematice, care, în opinia investitorilor, pot îmbunătăți climatul de afaceri, dar și situația din țară în general. Membrii FIA sunt optimiști în ceea ce privește acceptarea recomandărilor, deoarece vedem un oarecare progres în consolidarea dialogului cu autoritățile publice, simțim impactul reformelor implementate. Investitorii străini cred în potențialul țării, de aceea FIA va continua să promoveze reforme avansate în Republica Moldova.”

Anatol Arapu, ministrul Finanțelor al Republicii Moldova: „Opiniile care sunt expuse, analizele care sunt făcute de către reprezentanții bussinesului mare internațional, ne arată direcția în care trebuie să ne mișcăm, ce reforme trebuie să facem ca bussinesul să se simtă mai bine, ca la el acasă și să vină aici să genereze profituri. Ei mereu își expun foarte diplomatic, dar și direct opiniile despre politici și ne corectează, ne ajută să ne corectăm.”


fia2În discuțiile pe marginea sugestiilor prezentate în publicație s-au implicat și următorii reprezentanți ai FIA: Joachim Schreiber, fondatorul și primul președinte al Consiliului Directorilor FIA, Tirex-Petrol; Liudmila Climoc, viceprepreședinte al Consiliului Directorilor FIA, Orange Moldova; Alexander Koss, membru al Consiliului Directorilor FIA, Sudzucker; Gokce Yanasmayan, membru al Consiliului Directorilor FIA, Efes Vitanta Brewery.

Despre FIA


Asociaţia Investitorilor Străini (Foreign Investors Association) este o asociație non-profit și neafiliată politic, obiectivul său principal fiind facilitarea dialogului dintre investitori și factorii de decizie relevanți, pentru crearea unui mediu investiţional favorabil investiţiilor străine directe. Printre membrii asociației se numără cele mai mari și mai longevive companii cu capital străin din țară, investițiile lor cumulate depășind jumătate din volumul total al investiţiilor străine directe din Republica Moldova. Acestea oferă o mare varietate de bunuri şi servicii, acoperind toată gama domeniilor de activitate din economia țării: agricultură, industrie, sistemul bancar, telecomunicații, distribuție, audit și servicii juridice.

 

 

icwb2„Vinul Moldovei” a fost distins cu 43 de  medalii de aur și argint la cel mai important Concurs Internațional de Vinuri din România. Distincțiile sunt o recunoaștere a standardelor înalte de calitate aplicate la producerea vinurilor noastre și reconfirmă faptul că vinificatorii autohtoni continuă să păstreze vie tradiția legendară a Vinului Moldovei. Participarea vinurilor noastre la concurs a fost organizată de către Oficiului Național al Viei și Vinului, cu susținerea partenerului strategic USAID CEED II.


Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Sunt foarte mândru că Vinul Moldovei este apreciat internațional, reconfirmând faptul că vinurile noastre întrunesc standarde înalte de calitate. Cu siguranță am fi obținut mai multe medalii, dacă regulamentul nu ar fi presupus premierea doar a 30% dintre vinurile participante în competiție. Acest concurs este unul important pentru ambițiile comerciale ale vinificatorilor noștri. Expunerea directă către entuziaști și iubitori ai vinului constituie elemente de forță în creșterea notorietății și, implicit, a vânzărilor, nu doar pe piața din România, dar și a altor state din sud-estul Europei.


La concurs au participat vinificatori din 45 de țări consumatoare și producătoare de vin, iar aprecierile au fost oferite de către un juriu internațional, membrii căruia sunt recunoscuți prin experiența și profesionalismul lor. Concurența a fost acerbă. Peste 1000 de mostre de vinuri ale diferitor producători au fost examinate minuțios de profesioniști. „Vinul Moldovei” s-a înscris în concurs cu 161 de mostre de vinuri. Sub umbrela brandului de țară, vinurile produse în Moldova au impresionat prin soiuri locale, internaționale, cupaje, spumante, vinuri de desert, dar și divinuri. Calitatea de top a produselor nostre i-a determinat pe membrii juriului să ofere brandului de țară „Vinul Moldovei” 26 medalii de aur și 17 de argint. Aurul obținut în acest an la concurs depășește practic de 3 ori numărul distincțiilor obținute în anul precedent.


Concursul Internațional de Vinuri din România 2015, se află la cea de-a XII-a ediție și este organizat la inițiativa Oficiului Național al Viei și Vinului, de către ASER Wineconsulting, în parteneriat cu Degustatorii Autorizați din România, sub patronajul Organizației Internaționale a Viei și Vinului.


Mai multe detalii despre concurs și premiile acordate vinurilor puteți afla aici: http://www.iwcb.ro/registration2015/results_iwcb_2015.php?so


Despre ONVV

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.

Int02Acest complex rezidențial, din capitala Moldovei, se află sub atenția nu doar a țării noastre, ci și a Băncii Mondiale, EBRD și sub cea a experților în domeniul încălzirii cu ajutorul surselor alternative din întreaga lume. Proiectul este unic, nu a fost realizat niciodată nicăieri și mulți aveau dubii cu referire la posibilitatea de realizare a lui. MyBusiness.md a întrebat și a aflat faptul că, totuși, a început construcția lui și aceasta se află deja în etapa de fundament.

Pe pereții exteriori ai complexului locativ din Chișinău, „Eco Moldova”, nu vor fi plasate aparatele de aer condiționat. Sistemul de climatizare este încorporat constructiv în clădire. La fel ca și încălzirea complexului, acesta este geotermal – utilizează energia termică a Pământului. „Prin acest proiect ne dorim să demonstrăm faptul că blocurile cu multe etaje pot fi încălzite și fără utilizarea gazului natural”, - a explicat Alexandr Covalenco, directorul companiei „Interactiv”, cea care se ocupă de construcția complexului unic.

Int05Alexandr Covalenco a spus că în lume deja există clădiri, încălzite geotermal – centre comerciale, hoteluri, încăperile interioare ale stadioanelor, sisteme administrative. În Suedia este un raion alcătuit din 12-14 blocuri cu cinci etaje, încălzite după principiul geotermal. Iar un întreg complex rezidențial reprezintă o inovație în lume. Și acest „pentru prima dată” are loc la noi în Moldova, în sectorul Ciocana din capitală.

Conform spuselor lui Alexandr Covalenco, ideea construcției unei astfel de case i-a venit în anul 2013. Iar în primăvara anului 2014, compania a început să sape prima groapă. Actualmente, au fost forate sondele geotermale cu o adâncime de 105 metri și au fost ridicate temeliile pentru patru blocuri – în total, 9 scări. Per ansamblu în complex vor fi 38 de scări.

Numărătoarea acestor case are loc după scări. Câte scări sunt, atâtea sonde pentru încălzirea geotermală și climatizarea clădirii. Prima clădire a complexului „Interactiv” se preconizează a fi data în exploatare către mijlocul anului 2016.

IMG 1132Nu există standarde de construcție pentru astfel de case. Atunci când am început construcția, ne-am bazat pe calculele experimentale. Pentru consultanță, Camera de Comerț și Industrie din Moldova a chemat un specialist din Germania. El a stat în Chișinău trei săptămâni – a făcut cunoștință cu proiectul și calculele – s-a dovedit a fi faptul că acestea au fost realizate corect. După un astfel de feedback, chiar și scepticii înrăiți dintre oficialii guvernamentali nu mai aveau dubii – ideea este cât se poate de reală.

Sistemul de încălzire geotermală funcționează conform principiului „reversului frigiderului”. Un frigider de uz casnic este format din două circuite – cel care se localizează în interiorul frigiderului este rece, iar cel care este situat în exterior – fierbinte. Între circuitele-tuburi, prin care circulă lichidul de răcire sau un purtător de căldură – schimbător de căldură. Același principiu în are și încălzirea geotermală a clădirilor, doar că invers – circuitul interior – apa din țevile și radiatoarele sistemului de încălzire este fierbinte, iar cel din exterior – apa din țevile sondei geotermale este rece.

IMG 1122Pentru climatizator nu se necesită un schimbător de căldură. Adâncimea sondei de 105 metri a fost determinată de calcule. La această adâncime, apa se încălzește până la 10.5 C˚. Ajungând în sistemul de climatizare, aceasta îndeplinește funcția de răcitor. „Și costă foarte ieftin, - concretizează Alexandr Covalenco, - toate cheltuielile sunt reprezentate de achitarea energiei electrice necesare pentru funcționarea pompei”.

Sistemul de încălzire geotermală este capabil să asigure încălzirea purtătorului de căldură până la 60 C˚. Pentru aceasta, în fiecare scară sunt instalate două pompe de căldură cu o capacitate totală de 96 kW. În cazul în care capacitatea lor nu va fi destulă, în perioada cu înghețuri puternice, se vor conecta două pompe de căldură din punctul de căldură, instalat pe acoperiș, deasupra fiecărei scări. Ele funcționează după principiul de încălzire cu aer a apei și, în mare parte, sunt destinate pentru încălzirea apei pentru alimentarea cu apă caldă. De asemenea, pe acoperișul clădirii vor fi instalate panouri solare – 21 de bucăți pentru fiecare scară, pentru asigurarea alimentării cu apă caldă. Plus câte un generator eolian pe fiecare scară. Într-adevăr, așa ceva nu s-a mai făcut în lume.

Conform unor calcule preliminare, încălzirea „geotermală” a unui metru pătrat din suprafață va fi de 2.5 ori mai ieftină decât în cazul Int07încălzirii cu gaz natural. Dar există o altă problemă – utilajele în sine, necesare încălzirii ecologic pure, sunt foarte scumpe. „Un metru de sondă costă 14 euro, - spune Alexandr Covalenco, - iar pentru complexul rezidențial trebuie să fie forate 2200 de metri de sonde”. Și acesta reprezintă doar un tip de cheltuieli. Deocamdată, compania „Interactiv” comercializează apartamente în casa „geotermală” cu 500 de euro pentru un metru pătrat. „Cu utilajele necesare încălzirii geotermale și climatizare, prețul pentru metru pătrat va crește la 560-570 de euro. Dar noi nu creștem prețurile, mizând pe granturi. Deja am fost vizitați de către reprezentanții Băncilor Mondială și Europeană, au făcut cunpștință cu planurile noastre, se mirau. Acum le-am oferit calculele și proiectul. Așteptăm răspuns”.

Un astfel de sistem de încălzire este neobișnuit și stârnește dubiile cumpărătorilor de vârstă medie și cea mai mare. Compania „Interactiv” a luat în calcul acest factor socio-demografic, orientând proiectul „Eco Moldova” către cumpărătorii tineri, care și-au creat recent o familie – toate apartamentele din casele „geotermale” au o cameră sau două, cu rare excepții. „Tinerii reacționează mult mai pozitiv la astfel de lucruri noi”, - explică Alexandr Covalenco, axându-se pe propria experiență: la sfârșitul anilor 90, compania „Interactiv” trecuse prin niște situații similare, atunci când, pentru prima dată, a propus instalarea cazanelor de încălzire autonomă în fiecare apartament dintr-un bloc. Acum, acest fapt este unul normal, atunci, însă, părea neobișnuit – în fiecare apartament un cazan aparte. Nu este exclus faptul că, peste vreo cincisprezece ani, noul mod de încălzire, propus de „Interactiv”, care sărbătorește 20 de ani în acest an, va deveni un fenomen obișnuit în industria de construcții.

 

Igor Fomin, Oleg Tațenco



Articol pregătit de MyBusiness.md

Duminică, 31 Mai 2015 13:20

Ați comandat dulciurile vegane?

vegan Ион Платон и Диана Кэнэнэу 2În Moldova a apărut prima cafenea online pentru vegetarieni. Fondatorii RawVeganCafe Ion Platon și Diana Cănănău gătesc individual dulciuri vegane și le vând prin Internet. Livrarea se realizează doar pe teritoriul Chișinăului și a Orheiului. În prezent, meniul cafenelei vegetariene virtuale include cinci deserturi neobișnuite, compuse exclusiv din ingrediente ecologic-pure aduse “de peste mări” (unt de cacao, cocos, nuci, semințe, carob).  

“ Dulciurile vegane, pe care le oferim spre vânzare, sunt o noutate pentru locuitorii Moldovei, precum și însăși ideea de vegetariansim. Nu impunem altor ideile noastre asupra alimentației corecte, doar producem deserturi pentru amatori de dulciuri, indiferent dacă ei consumă carnea sau nu. Înțelegem că oferta noastră e orientată spre un grup țintă anumit, dar, știind că vegetarianismul devine tot mai popular în Moldova, mai ales printre tineri, iar produsele noastre sunt compuse exclusiv din ingrediente ecologic-pure, vindem bomboanele și prăjiturile noastre tuturor doritorilor. Aceste produse aduc doar beneficii și nu au cum să fie contraindicate”, - a povestit pentru mybusiness.md directorul RawVeganCafe Ion Platon.  

vegan3Ideea de deschidere a cafenelei Web vegetariene i-a venit celor doi din anumite motive. Este o continuare a modului lor de viață (Ion deja de doi ani consumă doar alimente vegane, iar Diana este vegetariană). În urma participării la câteva iarmarocuri (handmade și eco) cu producția lor și observând interesul consumatorilor, ei au decis să-și dezvolte afacerea și să deschidă site-ul de vânzare a dulciurilor vegane.


“În prezent, de pe Internet poți comanda direct în oficiu sau acasă sandiwch-uri, kebab-uri, pizza, plăcinte. Însă toate acestea sunt, din punctul nostru de vedere, alimente moarte și nesănătoase. Am decis să ne integrăm în acest domeniu și să deschidem un magazin online de produse vegetariene, unde fiecare doritor ne poate comanda acest tip de mâncare. Doar noi cheltuim timp pentru pregătirea mâncărurilor acasă. De ce să nu propunem aceleași rețete celorlalți?” – spune Ion.


vegan1Meniul RawVeganCafe include doar cinci deserturi, compuse din produse ecologice, pregătite la o temperatură anumită pentru ca acestea să păstreze substanțe utile. În dulciuri nu se adaugă cacao din cauza cafeinei. Ea este înlocuită prin carob – praful arborelui roșcov. Mulți cred că anume cu păstaiele dulci ale roșcovului se hrănea Ioan Botezătorul în pustiu – acest fapt a fost înregistrat în dicționarul Brockhaus și Efron din anul 1901. Mai mult decât atât, în Germania păstaiele carob poartă denumirea de “pâinea lui Ioan”. Astfel, produsele nu conțin nici un ingredient care ar dăuna organisumului.


Diana Cănănău a remarcat că deserturile de la RawVeganCafe nu trec prin tratament termic pe aragaz. “Folosim deshidratorul. Astfel produsele noastre rămân “vii”. În total, pregătirea deserturilor vegane ocupă de la 6 la 14 ore. Astfel se explică durata lungă de executare a comenzilor”, - a spus ea.


vegan Ион Платон и Диана КэнэнэуSchema de lucru a RawVeganCafe este foarte simplă: clientul face comanda online, care este realizată și livrată pe teritoriul Chișinăului timp de 48 ore, iar în zilele de odihnă – în Orhei.


Prețurile pentru deserturile RawVeganCafe sunt destul de ridicate – 65-96 lei pentru 100 grame. RawVeganCafe explică acest fapt prin necesitatea de importare a ingredientelor (excepție fac mierea, fructe și fructe de pădure). “Însă, în ciuda prețurilor înalte, cererea este mare. Cineva ne comandă produse pentru micul dejun, cineva pentru cină. Unii le consideră drept un desert sănătos. Un client ne-a spus odată: “Nu sunt vegetarian, dar îmi plac dulciurile. Iar de la deserturile voastre niciodată nu mă voi îngrășa”. “Și chiar așa e”, - spune Diana Cănănău. Ea a mai adăugat că, odată cu sosirea verii, în produse vor fi incluse mai multe fructe și fructe de pădure ecologice (vișină, căpșune, caise).


vegan4RawVeganCafe mai planifică să producă crackerși vegani, realizați exclusiv din semințe, nuci și legume.


La întrebarea despre perspectivele de deschidere în capitală a cafenele pentru vegetarieni, Ion Platon a răspuns că, în ciuda popuarității vegetarianismului în Europan, nu vei întîlni acolo o cafenea sau un restaurant care ar vinde doar produse vegetariene și vegane. “În Moldova cultura vegană abea se născuse. Majoritatea cafenelelor capitalei nu oferă mâncare vegetariană. Însă, observând interesul crescut pentru deserturile noastre, vom începe să căutăm colaborări”, - a spus Ion Platon.

Articol pregătit de MyBusiness.md