applecrazyToate ceasurile inteligente Apple Watch disponibile in magazinele iStore din SUA s-au vandut in doar sase ore.

Pe de alta parte, cei care au comandat acest dispozitiv pe Internet sunt din ce in ce mai furiosi, arata 9to5Mac.

Desi data initiala de livrare era de 24 aprilie, se pare ca aceasta data a fost amanata cu cateva saptamani. Unii utilizatori il vor primi in iunie, iar altii chiar si in iulie sau august, potrivit sursei citate.

Gadgetul a fost mai intai lansat in SUA, Marea Britanie, Australia, Japonia, Germania, Franta si Hong Kong, iar in urmatoarele zile va fi regasit si in alte tari.

Inainte de deschiderea magazinului Apple din Paris, circa 100 de persoane se asezasera la coada pentru a achizitiona noul produs. La Sydney, cam 20 de oameni au vrut sa puna mana pe ceasul inteligent de la prima ora a diminetii.

"Ne asteptam ca stocurile sa fie epuizate rapid dupa lansare, datorita cererii mari din partea clientilor", a declarat, joi, Angela Ahrendts, directoarea comerciala a Apple.

"Suntem fericiti sa va prezentam Apple Watch, cel mai personal produs lansat vreodata de noi. Pentru ca sa le oferim cea mai buna experienta clientilor nostri, comenzile pentru ceasul inteligent vor fi preluate doar online, in perioada initiala a lansarii", a explicat aceasta, potrivit Business Insider.

Publicatia citata mentioneaza ca exista trei cauze ale intarzierii livrarilor. In primul rand, ar putea fi vorba de un stoc insuficient, asa cum s-a intamplat si in cazul smartphone-urilor 5S, 6 si 6 Plus. De asemenea, o alta explicatie ar fi ca Apple incearca sa atraga atentia cat mai mult asupra produsului. Daca compania da de inteles ca are atat de multe comenzi incat nu poate face fata, atunci lasa impresia ca ceasul inteligent este foarte cautat.

O a treia posibilitate ar fi faptul ca Apple Watch e un cosmar logistic, avand in vedere ca produsul este disponibil in trei modele si ca exista nu mai putin de 54 de variante de curele, astfel ca se pot face 486 de combinatii.

In Romania, ceasul inteligent este disponibil la QuickMobile in toate cele 3 variante, cu preturi cuprinse intre 1.849,90 lei si 5.799,90 lei pentru modelele Watch Sport si Watch, in timp ce preturile pentru Watch Edition, varianta de lux, placata cu aur de 18k, variaza intre 49.999,90 lei si 79.999,90 lei.

http://www.ziare.com/

 

Strongbow 6packCompania olandeză Heineken a ales Bulgaria drept centru pentru îmbutelierea şi exportul de cidru în Balcani şi Europa Centrală şi de Est, scrie agenţia Novinite.

Drumul este deschis de Zagorka, cel mai mare producător de bere din Bulgaria. Aceasta îmbuteliază deja cidru sub brandul Strongbow la fabrica din Stara Zagora, iar din martie a început să exporte în ţările vecine. Proiectul va fi extins cu investiţii de 2 milioane de euro într-o nouă facilitate de distilare şi îmbuteliere. În prezent, cidrul are o cotă mai mică de 1% pe piaţa bulgărească.

http://www.zf.ro/

 

Vineri, 10 Aprilie 2015 04:44

Prima felicitare din cosmos

spaceDuetul creativ PostCard, specializat în producția cardurilor poștale artistice în motive moldovenești (bucătărie, tradiții), au realizat pentru ziua Cosmonauților felicitări experimentale despre participarea Moldovei în explorarea cosmosului.


Pe hârtia groasă a cardului poștal artistul de la PostCard Stepan Crani a desenat un cosmonaut vesel, care se bucură de produsele zburătoare făcute în Moldova (sosul pentru legume “Moldova”, balsamul “Sănătatea”, tuburi de mâncare, peliculă fotografică reutilizabilă, vestitul creion “KiMek”, fructe uscate).


Noul produs a reușit să obțină reacții pozitive, atât din partea amatorilor de carduri poștale, cât și de la cei, care își mai aduc aminte de ziua Cosmonauților și de contribuția intelectuală și productivă a Moldovei în dezvoltarea astronauticii în perioada URSS.


“Este o serie experimentală cu un număr limitat de exemplare – doar 25 de bucăți. Însă ne-a plăcut mult ceea ce am reușit să realizăm, astfel vom încerca să mai listăm încă câteva felicitări”,  - a povestit pentru mybusiness.md organizatorul PostCard Anna Crani.


Prețul cardului astronautic – 4 lei.


Articol pregătit de MyBusiness.md

business gettyCu un program foarte aglomerat, sub stresul unor decizii ce valorează milioane de dolari, gestionarea prezenţei online şi a imaginii personale în acest mediu este încă o sarcină pentru care mulţi dintre cei mai de succes oameni de afaceri din lume nu au timp să o indeplinească, mai ales în condiţiile în care există o serie întreagă de reţele de socializare din care să aleagă.

Andrew Wessels a venit însă cu o soluţie, pe care unii o pot considera salvatoare, pentru cei mai bogaţi şi de succes oameni din lumea afacerilor. Potrivit forbes.com, Wessels a pus bazele unei reţele de socializare online dedicate exclusiv profesioiştilor din lumea afacerilor, întreţinută şi actaulizată de o echipa de experţi. Pentru a deveni membri, oamenii de afaceri trebuie să plătească un abonament anual de 1.500 de dolari..

Serviciul fondat şi lansat de londonezul Andrew Wessels este intitulat The Marque, disponibil la adresa themarque.com, şi are deja 50 de membri fondatori, printre care se află manageri de top precum Ric Lewis, CEO al Tristan Capital Partners şi Nadja Swarovski, membră în consiliul director al afacerii cu cristale Swarovski a familiei sale.

De asemenea, miliardarul britanic Charles Dunstone, al cărui nume este legat de domeniul telefoniei mobile în Marea Britanie, finanţistul Ben Goldsmith şi mogulul din domeniul imobiliar Nick Candy sunt membri ai The Marque.

Andrew Wessels a finanţat compania din banii săi, iar printre investitori se numără şi reprezentantul pentru Europa al firmei americane KKR, care operează pe piaţa de capital, Dominic Murphy.

The Marque nu este prima reţea de socializare dedicată profesioniştilor din business: exista deja aşa-numitul MySpace pentru milionari ASmallWorld, care s-a transformat în 2013 într-un club de elită pentru călătorii, în timp ce absolvenţii universităţilor de top din domeniul business sunt verificaţi dacă vor să se alăture reţelei IvyConnect, lansate la New York.

Potrivit forbes.com, The Marque se diferenţiază de restul de reţele sociale prin faptul că se oferă să realizeze ea, prin intermediul experţilor proprii, partea de “socializare” şi actualizarea profilului membrilor.

După ce a dobândit un număr minim de membri, reţeaua va continua să crească exclusiv pe baza invitaţiilor trimise de membri altor profesionişti. Noii invitaţi sunt verificaţi de echipa lui Wessels pentru a evita includerea în reţea a nepotului vreunui afacerist care are nevoie de o slujbă.

“Avem reguli clare despre cine poate fi recomandat. Trebuie să fie directori cu experienţă, parteneri în instituţii bancare şi companii de pe piaţa de capital. Trebuie să fie oameni implicaţi în decizii care fac afacerile să funcţioneze”, a explicat Andrew Wessels, pentru Forbes, din biroul său din centrul Londrei unde se află sediul companiei şi majoritatea membrilor fondatori ai reţelei The Marque.

Ţinta reţelei nu este să aibă membri bogaţi, ci membri care au succes în domeniul lor de expertiză, iar succesul este definit, pentru The Marque, ca fiind “o contribuţie semnificativă în domeniul lor de expertiză, fie că este vorba despre afaceri, acte caritabile sau sport”. Wessels insistă că The Marque nu este o reţea elitistă, deşi din afară poate părea aşa. “Este un club bazat pe succesul profesional. Nu ne interesează ce şcoală aţi făcut. Nu ne interesează dacă aţi fost la şcoală”, spune fondatorul reţelei themarque.com.

Filtrele de acces sunt încă foarte stricte, managerii din eşalonul doi al marilor companii nefiind acceptaţi. Potrivit lui Wessels, este foarte posibil ca în viitor, un profesionist cu funţia de “vicepreşedinte” într-o mare companie să nu mai poată fi acceptat în cadrul reţelei sociale.

Membrii The Marque au voie să invite doar maximum cinci persoane în reţea, scopul final al lui Wessels fiind calitatea şi nu cantitatea membrilor. The Marque ar urma să fie o reţea cu câteba mii de membri, nu milioane.

http://adevarulfinanciar.ro/

 

11127893 876275012439748 134668300 nExistă oameni care îşi doresc lucruri pe care nu le vor avea niciodată. Ei le vor, dar pentru a le obţine, trebuie să depună efort, să mişte, să facă ceva. În business, acestea sunt acţiuni concrete cu rezultate măsurabile.

Experienţa celor peste 200 de participanţi ai cursului de Coaching AngryBusiness a generat câteva concluzii simple, dar foarte importante, care te pot ajuta atunci când decizi să porneşti o afacere proprie:

- La alegerea nişei de business trebuie să ţii cont de nivelul tău de pregătire intelectuală şi financiară;
- Lansarea unei afaceri nu înseamnă momentul în care ai făcut prima vânzare şi nici când ai înregistrat compania, ci atunci când ai început să testezi piaţa prin crearea ofertei, ca să vezi ce cerere există;
- Parteneriatele la început de cale sunt sortite eşecului în majoritatea cazurilor, pentru că ne alegem partenerul cu care ne asemănăm şi cu care suntem gata să împărţim doar frici şi riscuri. Trăieşte-ţi singur prima experienţă, iar mai apoi caută parteneri, şi asta doar din 3 motive: pentru expertiza lui, pentru bani, pentru contacte (pile);
- Focusează-te pe a genera profit, cât mai repede şi cât mai mult. După ce ai înteles că e posibil şi există potenţialul de a creşte, te vei gândi la investiţii, dezvoltare şi educarea pieţii;
- Dezvoltă celula ideală - modelul mic, dar sigur, în care toate procesele funcţionează perfect. Doar după asta purcede la deschiderea a noi filiale, reţea şi noi pieţi de desfacere;
- Urmăreşte cu stricteţe fiecare intrare şi ieşire în termeni de bani. Poţi face asta într-un simplu tabel Excel, dar care să fie gestionat zilnic;
- Dacă eşti şi proprietar şi director, stabileşte clar, din start, ce salariu vei primi în funcţia pe care o ocupi. Fă o diferenţă clară între banii tăi şi banii companiei;
- La început de cale, ocupă-te intensiv de generarea potenţialilor clienţi. Nu poţi schimba rezultatul, adică câţi clienţi cumpără, dar poţi influenţa numărul celor care află despre produsele sau serviciile tale;
- Vânează cele mai bune minţi de pe piaţă, caută cei mai buni experţi, consultă-te cu cei mai tari specialişti în domeniu şi nu economisi pe cunoştinţele şi abilităţile lor;
- Nu angaja studenţi şi începători. Eşti prea "sărac" ca să îţi permiţi oameni "ieftini";
- Creează un business ce poate fi măsurat în cifre exacte şi nu în impresii sau păreri.

Indiferent de nişa de business pe care o alegi, urmărind aceste câteva reguli simple, în scurt timp vei vedea diferenţa şi vei înţelege că rezultatul e posibil.

Îţi poţi permite să îţi doreşti orice, pentru că poţi obţine orice!

7Recent, Curtea Supremă de Justiție a examinat, în premieră, în ședință publică, cazul companiei Microinvest, una din cele mai mari companii de microfinananţare din Moldova, care are ca investitori și creditori mai multe fonduri internaționale. Este vorba despre un litigiu investițional, care vizează executarea silită a contractelor de investiție încheiate între companie și asociații săi. În urma examinării recursului companiei Microinvest, Curtea Supremă de Justiție a anunțat că se va expune asupra cazului dat în data de 8 aprilie. Mai jos publicăm un material realizat de un post de televiziune local, care a asistat la ședința de examinare a recursului Microinvest.


Litigiul a ajuns să fie judecat in instanța supremă judecătorească, după ce prin adoptarea unei decizii, magistraţii Judecătoriei Centru şi ai Curții de Apel Chișinău și-au atribuit competența de a judeca un litigiu investițional, ignorând clauza arbitrală și legislația Marii Britanii. 81,58% din capitalul social al companiei aparține investitorilor străini. Astfel, decizia finală a Curții Supreme de Justiţie va fi un semnal și pentru investitori, care ar putea aduce beneficii țării noastre.


Cazul a fost discutat în prezența reprezentantilor asociatilor companiei, cât și a Delegației Uniunii Europene, ambasadelor Germaniei, Olandei și Statelor Unite ale Americii. Cei 5 magistrați au ascultat timp de 2 ore argumentele invocate in cererea de recurs a companiei Microinvest.


„Noi salutăm decizia Curții Supreme de Justiție de a examina astăzi în ședință publică recursul înaintat de Microinvest și credem că asta va duce la creșterea încrederii în sistemul judecătoresc în general în Republica Moldova și ne va da și nouă posibilitate de a investi și în viitor în Microinvest și de a facilita contribuția Microinvest la dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii de aici din țară”, a declarat Uwe Konst, reprezentantul investitorilor internaţionali ai Microinvest.


Potrivit avocaților companiei, magistrații instanţelor inferioare au încălcat mai multe convenții internaționale la care Republica Moldova este parte, în urma unei decizii a Curţii de Apel Chisinau luată pe 18 decembrie 2014, cu privire la executarea silită a contractelor de investiții încheiate între companie și asociații săi.


17Povestea a început de la o cerere de chemare în judecată care a fost depusă de un asociat si fost administrator al companiei Microinvest, contrar normelor internaționale, care îi cereau să facă un recurs la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Instanța de fond din Moldova a acceptat cererea și a emis chiar o hotarare, care a fost atacată de companie.


Este de menționat faptul că Curtea de Apel a dat cîștig de cauză asociatului Microinvest în baza a 37 de documente despre care compania Microinvest a aflat abia după ce dosarul a ajuns la Curtea Supremă de Justiție.  


Nemulțumiți de deciziile  instanțelor inferioare de judecată, avocații companiei Microinvest au depus un recurs la Curtea Supremă de Justiție, prin care cer anularea hotărârilor de fond și respingerea posibilității examinării unor astfel de litigii în instanțele naționale.
Asociații companiei Microinvest au investit în Republica Moldova până în prezent aproximativ 99 milioane de lei, iar din cauza judecării incorecte a litigiului, compania riscă să piardă aproape 16 milioane de lei.


„Din păcate, deoarece judecătorii din Republica Moldova și-au recunoscut competența, compania Microinvest, deja suferă pierderi financiare considerabile, fiindcă ea a fost nevoită să se adreseze la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris și deja a suportat o multitudine de cheltuieli. În acest litigiu, care este unul foarte sensibil pentru toți investitorii, nu doar pentru compania Microinvest și asociații săi, este foarte important să se verifice, recunosc oare instanțele din RM clauze arbitrale, fiindcă investitorii foarte frecvent, când investesc în RM, nu au încredere în sistemul judecătoresc”, spune Octavian Cazac, avocat, reprezentantul companiei Microinvest.


Reprezentantul Guvernului Statelor Unite ale Americii la Chișinău, Samuel Mikhelson, care este unul dintre creditorii companiei Microinvest afirmă că investitorii străini care decid să investească în Republica Moldova se bazează pe contracte bazate pe legislația internațională. Mikhelson își exprimă încrederea în Curtea Supremă de Justiție și speră că instanța va asigura examinarea corectă a acestui caz.


„O parte din companie este deținută de companii americane. Ca urmare a importanței funcției sale socio-economice, Guvernul SUA a oferit de asemenea finanțare companiei Microinvest. Una din problemele în dispută este tratarea clauzelor internaționale arbitrale în instanțele de judecată moldovenești, iar acest subiect este unul important pentru climatul investițional moldovenesc și reprezintă un aspect cheie în atragerea investițiilor străine în Moldova. Prin urmare, acest caz are de asemenea impact în atractivitatea Moldovei pentru investitorii străini. Din nou, suntem mulțumiți că am putut să participăm la audierile de astăzi și suntem nerăbdători să vedem că procesul continuă într-un mod corect și așteptăm rezultatul din 8 aprilie”, a menţionat Samuel Mikhleson, ofiţer pe probleme politico-economice.


Avocatul companiei Microinvest, Octavian Cazac, susține că investitorii doresc ca audierile să fie asigurate de către experți internaționali, iar arbitrajul ar permite acest lucru. Mai mult reprezentanții companiei Microinvest susțin că nu este de competența judecătorilor din Moldova să examineze astfel de contracte.


„În această speță, avem două contracte, ambele guvernate de legile Angliei pe care nu le cunosc judecătorii RM, ambele sunt în limba engleză și sunt destul de voluminoase, iată de ce părțile au încredințat unor arbitri internaționali, nu și instanțelor din RM. Din păcate una din părțile la procesul de judecată, care este cetățean al RM și fost administrator a ales să încalce această clauză arbitrală să se adreseze în instanțele din RM. Asta e esența litigiului, noi nu recunoaștem competența instanțelor judecătorești din RM și noi sperăm că în final instanțele din RM să se desesizeze de competență și o să declare că nu sunt competenți și o să lase arbitrul internațional să constate cine are dreptate în acest litigiu”, spune avocatul Octavian Cazac.


La finalul ședinței de judecată, magistrații au anunțat că au nevoie de două săptămâni pentru examinarea detaliată a cazului, iar decizia finală va fi publicată pe site-ul CSJ pe 8 aprilie 2015.


Compania Microinvest activează pe piața financiar-bancară a Republicii Moldova din aprilie 2003, având o rețea de 16 filiale și o agenție, care acoperă majoritatea raioanelor Republicii Moldova. Compania are 117 angajați.

 

Poze:

- Samuel MIKHLESON, Ofițer pe probleme politico-economice, Ambasada SUA la Chișinău
- Completul de judecată, de la stânga la dreapata:  Ion Druta, Galina Stratulat, Iulia Sîrcu, Iuliana Oprea,  Ion Corolevschi

IMG 0372„Biocombustibilul din a doua generație reprezintă o sarcină complicată pentru producători, dar el creează oportunități noi pentru agricultură”. Cu această frază și-a încheiat discursul cercetătorul slovac, P.Kostic, în cadrul conferinței „Extinderea oportunităților pentru biocombustibil, bio-reciclare și bio-economie” (Advanced Biofuels, Biorefinery and Bioeconomy).

Această conferință s-a desfășurat săptămâna trecută în capitala Slovaciei, Bratislava. În cadrul acesteia au participat cercetători din țările Europei Centrale și de Est. Moldova a fost reprezentată de către membrii Academiei de Științe și a Universității de Stat din Moldova.

Organizatorii evenimentului au fost University of Ss.Cyril and Methodius (Trnava), Ministerul Afacerilor Externe al Slovaciei, cu sprijinul financiar al Inițiativei Central Europene (CEI) și a Centrului Comun de Cercetare al UE (JRC).

Ce e bioeconomia?

Conform definiției reprezentantului Comisiei Europene, Thomas Kalinowski, bio-economia nu reprezintă un sector, ci o intersecția a diferitor sectoare ale economiei.

De exemplu, în raportul cercetătoarei din Germania, A.Kaufmann, au fost enunțate datele următoare. Încă recent, materia primă de bază a industriei chimice germane a constituit-o cărbunele. Actualmente, baza (72%) este petrolul. Cu toate acestea, urmează etapa în care petrolul va fi înlocuit cu produse de origine vegetală. Dna Kaufmann a demonstrat o hartă, pe care erau desemnate zonele unde se propune cultivarea acestor produse agricole, de-a lungul Dunării.

În momentul de față, în întreaga industrie chimică din Europa se utilizează anual 8,6 milioane de tone de materie primă din resurse regenerabile. Către anul 2025 se presupune creșterea bunurilor, produse din materie primă bilologică, până la 5%, iar în astfel de domenii, cum ar fi sinteza organică fină (de exemplu, pentru producția de parfumerie) cota trebuie să reprezinte o jumătate, în producția de materiale din plastic – 15%.

Dacă e să discutăm pe plan global, atunci, actualmente, volumul anual de producție a industriei europene, bazată pe materia primă bio, se estimează la 57 miliarde de euro. În cadrul acesteia sunt implicați, direct sau indirect, 300 de mii de lucrători. Iar această cursă este abia la început. De exemplu, în SUA, în anul 2011, în acest domeniu au fost investiți 1,4 miliarde de dolari doar din resurse bugetare, fără a lua în calcul dezvoltările private.

De ce o fac?

În primul rând, oricare activitate economică, ca să poată face față concurenței, trebuie să aibă o eficacitate maximă. Adică trebuie să utilizeze pe deplin deșeurile alimentare și cele nealimentare, creând o infrastuctură adecvată pentru aceasta – profitabil și rațional.

De exemplu, dintr-un lemn calitativ se fabrică mobilă. Din așchiile rezultate și din rumeguș - plăci aglomerate. Din reziduurile rămase – brichete și pelete. În concluzie – este prelucrată cu valoare adăugată 100% de materie primă.

Al doilea scop este pe plan global. Pentru toți este clar faptul că resursele neregenerabile de energie vor seca la un moment dat. În plus, deja azi petrolul și gazere reprezintă o materie primă prețioasă, din care pot fi obținute produse mult mai avantajoase decât combustibilul.

Încă nu este clar ce le va înlocui. Este puțin probabil că va fi vorba despre o soluție unică, cum ar fi bateriile shipstone din cărțile lui Robert Heinlein. Probabil va fi vorba despre niște decizii complexe. Însă, iarăși, nimeni nu poate spune despre ce anume este vorba. Se desfășoară o căutare la nivel global.

Al treilea factor este cel geografic. Europa bogată nu dispune de rezerve energetice de resurse naturale, care să îi poată satisface cerințele. În plus, trebuie luată în calcul interdicția directă sau atitudinea dezaprobatoare față de extragerea și dezvoltarea cărbunelui. Și interdicția categorică din partea, de exemplu, a Germaniei și Franței pentru dezvoltarea de șist.

Adică, există un potențial pericol al siguranței energetice a Uniunii Europene. Iar pentru asigurarea securității, de regulă, oamenii sau statele inteligente se străduie să nu economisească.
În consecință, sunt investite resurse imense pentru cercetările științifice, atât în cadrul programelor-cadru (care sunt în vigoare din anul 1984), cât și prin intermediul altor proiecte (uni-, bi- și multilaterale). Amintesc faptul că bugetul programului cadru 7 (PC7), care a fost în vigoare între anii 2007 și 2013 (majoritatea cercetărilor, prezentate în cadrul conferinței din Bratislava, au fost finanțate de acolo) a constituit 54,6 miliarde de euro. Bugetul următorului program, „Orizont 2020”, este de aproximativ 80 miliarde de euro.

Cumpărați pământ! El nu se mai produce

    Potrivit raportului omului de știință, Martin Kaltschmitt, în procesul de producție a materiei prime pentru industria, orientată pe materie primă bio, trebuie să fie atrase atât terenurile fertile, cât și cele degradate și marginale (marginal lands).

    În plus, doar terenurile marginale și cele degradate trebuie să fie utilizate pentru cultivarea de biomasă. Pe termen lung și în vederea transformării graduale a lor în terenuri fertile.

    În opinia cercetătorului, în deceniul următor va crește considerabil rolul terenurilor, care sunt utilizate pentru cultivarea produselor agricole: produse alimentare, materie primă sau culturi energetice. Probabil, parțial, de aceste perspective este legată activitatea sporită, pe care, noi în mybusiness.md, am remarcat-o de la începutul anului curent: fondurile de pensie din Cehia au început cumpărarea masivă de teren; un fenomen similar poate fi observat în România, unde prețul mediu pentru pământ este de aproximativ 3 600 euro/ha, în comparație cu 10-15 mii de euro în Germania sau Franța. Probabil, astfel de procese, în pofida interdicției existente de a vinde teren străinilor, au loc și în Moldova, unde prețul pentru pământ este cât se poate de mic, în comparație cu țările UE.

Sursele de tehnologie

Conform spuselor președintelui comitetului organizatoric al congresului, Stanislav Mertuș, în cadrul interviului pentru mybusiness.md: „Știința creează cunoaștere. Ulterior, aceste cunoștințe, prin transferul tehnologic, devin aplicate. Și sunt transmise producătorilor”.

Sunt acele inovații, despre care se tot vorbește. Și introducerea cărora poate genera sau căpătarea de avantaje considerabile în fața concurenților, sau producția de produse high-tech cu o înaltă taxă pe valoare adăugată și cu potențial de export.

Volumul de informație, prezentată în cadrul conferinței din Bratislava, este enorm, divers și,  foarte important, adaptat la Europa Centrală și cea de Est. Inclusiv biocombustibil de generația a 4-a, bazat pe produse modificate genetic. Prezentările pot fi găsite AICI.


Locul Moldovei

Statutul și finanțarea științei în Moldova este un subiect bine cunoscut. Moldova s-a alăturat programului cadru 7 la finalul anului 2011 și nu a reușit să realizeze pe baza lui proiecte cât de cât importante.

De aceea, la conferință s-a desfășurat doar o prezentare a dezvoltărilor „de hidrogen”, în baza reactorului din Fârlădeni, a profesorului Universității de Stat din Moldova, Victor Covaliov, realizată de fiica și studenta lui, Olga Covaleova. Despre ei v-am povestit deja anul trecut.

Și prezentarea generală a oportunităților Republicii Moldova în bioenergie, prezentată de către omul de știință al Institutului de Energetică al Academiei de Științe a RM, Mihai Tîrsu.

În cadrul acesteia, în special, a fost remarcat faptul că, în Moldova, producția de energie din resurse regenerabile, în perioada anilor 2010-2014, a crescut de la 7 la 11% în balanța energetică a țării. În primul rând, datorită a două proiecte: „Energie și biomasă”, care a fost finanțat de către UE și UNDP, și „MoSEFF”, finanțat de EBRD. Actualmente, 144 de instituții publice au schimbat sistemele ineficiente de încălzire pe cazane care funcționează pe biomasă, cu puterea de 29,6 MW; au fost implementate generatoare eoliene cu puterea totală de aproximativ 1 MW; pompe geotermale de 500 kW; instalații de biogaz de 2MW; colectoare solare de 500 kW.

În anul 2013 a fost aprobată strategia energetică a RM până în anul 2030, care presupune construcția de stații de energie eoliană, cu puterea de 400 MW. Totodată, cercetările oamenilor de știință a Institutului demonstrează faptul că sistemul energetic al țării este capabil să primească doar 50 MW, deocamdată. Mai sus de această cifră pot apărea probleme la nivel de echilibru energetic.

Conform calculelor, în viitorul apropiat, combustibilul din biomasă, în total, poate acoperă până la 20% din tot necesarul energetic al țării, iar toate sursele alternative de energie (excluzându-le pe cele geotermale), prin presupunere, pot oferi până la 500 ktoe (kilotone de echivalent petrol) din cantitatea de 2318 ktoe, consumate de țară în anul 2013.

Igor Fomin, Redactor șef MyBusiness.md, Bratislava-Chișinău

fresh angela 1Șervețele pentru spălarea geamurilor, care nu lasă urme, precum și pentru curățarea uscată și umedă, bureți de uz casnic și în scopuri de igienă și multe alte produse cu brandul „Fresh@Joy”, care le sunt bine cunoscute consumatorilor din Moldova. În același timp, puțini sunt cei care știu că aceste articole de calitate europeană sunt produse la noi în țară, la o întreprindere mică, al cărei fondator și manager este Angela Chelaru.

Datorită perseverenței, a optimismului și a intuiției feminine, absolventa facultății de economie și comerț a Universității de Stat a reușit să transforme o activitate într-o afacere de succes, organizând propria producție în condițiile unei concurențe dure.

Timp de șapte ani consecutiv, marca comercială „Fresh@Joy” a câștigat numeroase premii în cadrul concursului „Marca comercială a anului”, în diferite categorii, organizat de Camera de Comerț a RM. În lista de realizări ale antreprenoarei se găsesc șase „Mercurii de Aur” și o medalie de aur.

„Pe parcursul tuturor anilor de activitate, noi am lucrat și lucrăm sub același brand și cu o singură formă de organizare juridică. Perioadele mai complicate ne-au permis să ne dezvoltăm, să fim mai buni, să lărgim sortimentul. Timp de 20 de ani am fost nevoiți să începem de la zero de câteva ori, atunci când „sărea” dolarul în anii 1998 și 2005. Efectiv, noi ne-am lansat comercializând produse pe care le importam în Moldova din Polonia, Bulgaria. Dar, la un fresh5moment dat, ne-am gândit că astfel de articole le putem produce și noi singuri în Moldova și, astfel, să le propunem consumatorilor moldoveni produse mai econome și, totodată, să oferim noi locuri de muncă. În această ordine de idei, începând cu anul 2000, am început parțial să importăm în Moldova materiale pentru șervețele. Am inventat marca comercială „Fresh@Joy”, am înregistrat-o la AGEPI și am început să producem șervețele pentru curățarea uscată și umedă, precum și bureți de uz casnic”, - a spus pentru mybusiness.md proprietara și directorul companiei „Fresh@Joy”, Angela Chelaru.

Și până în prezent aceste trei articole sunt de top, în pofida faptului că, actualmente, sortimentul de produse include 60 de titluri, care poartă brandul „Fresh@Joy”. „Noi folosim cu succes brandul nostru în colaborare cu alți producători, creând parteneriate reciproc avantajoase. Deocamdată, lucrăm doar pentru piața internă, dar planificăm să ne exportăm produsele în Europa”, - a spus dna Chelaru, vorbind despre succesul dezvoltării producției proprii.

Sortimentul de produse „Fresh@Joy” se află într-o continuă extindere și este solicitat atât de către consumatorii de rând, cât și de companiile de cleaning, hoteluri și restaurante. fresh7Actualmente, mica întreprindere dezvoltă activ linia de genți-eco (din materiale naturale trainice), cu printuri interesante și la modă, adresându-le elevilor, femeilor casnice și celor care zilnic merg la cumpărături.

Afacerea Angelei Chelaru a trăit câteva perioade de cădere. Ce a ajutat-o să găsească ieșirea dintr-o situație complicată și să resusciteze businessul? „Soluțiile veneau într-un mod intuitiv. Regulile unei afaceri le-am învățat pe parcurs. Deși am absolvit o facultate de economie și comerț, îmi lipsea înțelegerea lucrului în condițiile unui sistem comercial capitalist. Toate bazele afacerii și particularitățile ei le-am învățat din greșelile proprii. De exemplu, în anul 1998, noi importam marfă conform cursului valutar al dolarului de 4,7 și o comercializam la același curs. Dar, în decursul unei nopți, cursul s-a ridicat brusc până la 9,8. Ce s-a întâmplat? Clienții noștri dispuneau de condiții avantajoase și termene de plată stabilite, de aceea ne-au plătit conform cursului valutar vechi, iar noi am fost puți în situația de a returna banii la cursul nou și, prin urmare, am ajuns într-un minus destul de simțitor. Dar nu am renunțat, ci am pornit afacerea de la zero. O situație asemănătoare a avut loc recent, în ianuarie-februarie 2015, însă acum știm deja ce să facem, pentru ca să nu fim în pierdere. Văzând că a început să crească dolarul, am luat decizia de a sista vânzările pe o perioadă de două săptămâni”, - a răspuns Angela. Totodată, femeia de afaceri, într-un mod modest, a omis să vorbească despre faptul că  întreprinderea ei este pusă în situația de a „supraviețui” în condițiile unei concurențe dure din partea importatorilor străini.

fresh1„Pentru mine, faptul că noi am „supraviețuit” în aceste condiții reprezintă o rată a succesului și un indiciu clar că ne-am stabilit pe piața moldovenească. Apropo, la început, principalul nostru consumator era „Piața Centrală” din capitală și doar apoi la orizontul nostru a apărut primul supermarket. Atunci când ne-am arătat produsele în supermarket, în primă fază nu ni s-a dat crezare că aceste articole sunt produse în Moldova, din cauza aspectului exterior și a denumirii străine. Actualmente, noi ocupăm un loc bun în rețelele comerciale din capitală; lucrăm și în raioanele republicii.

fresh angela2Am învățat să privim într-un mod pozitiv concurența, deoarece aceasta de îndeamnă să avansăm, nu ne lasă să ne relaxăm și ne mobilizează forțele pentru lucrul la îmbunătățirea continuă a calității produsului, pentru a corespundelor cerințelor europene înalte. Desigur, există companii-giganți din străinătate, care activează pe același segment cu noi, dar, cu toate aceste, în rețelele comerciale, articolele noastre sunt tratate la egal cu ale lor, ocupând locuri prestigioase pe rafturi. Suntem conștienți de faptul că promovarea produselor în cadrul rețelelor comerciale este strâns legată de anumiți factori, inclusiv de puterea financiară, de aceea, în măsura posibilităților, investim în soluții eficiente de marketing. În punctele de lucru, unde cheltuielile pentru marketing sunt mai mari decât venitul din vânzări, noi renunțăm la colaborare”, - zice Angela Chelaru.

Printre metodele eficiente de promovare a produselor „Fresh@Joy” în cadrul publicului țintă, Angela Chelaru a menționat instrumentul de marketing Face-to-Face. „Noi înșine, în colaborare cu partenerii din diferite domenii, organizăm evenimente tematice, unde îi invităm pe partenerii noștri de afaceri fideli și pe cei potențiali. Scopul principal al acestor activități este networking-ul, care permite stabilirea noilor relații de afacere”, - a spus dna Chelaru.

Articol pregătit de MyBusiness.md

str03Igor Știrbu execută fântânile sale extraordinare din anul 2003, dar a asimilat metoda de producție a acestora absolut spontan. “Sunt un meșter popular din Cosăuți – cioplitor în piatră. Mi-am deschis firma Internament în Soroca. Realizez monumente. Însă, într-o zi a venit un client care ne-a cerut să executăm inel de fântână. Am fi putut să facem unul obișnuit, care ar fi costat de 1,5 ori mai ieftin, dar construcția lui ni s-a părut lipsită de originalitate, - povestește Igor Știrbu. – Am început cu inelul, dar am realizat întreaga fântână. Am produs-o în 9 luni. Am făcut schițe, am invitat un pictor. Așa a apărut această lucrare – fântâna noastră din Soroca”.

Zeci de firme din Moldova execută fântâni. Formele de producție sunt importate din Polonia, deaceea multe companii propun fântâni aproximativ identice. Igor Știrbu a făcut tot posibil ca fântâna lui să fie diferită și a reușit. Ea este octaedrică, iar în părți sunt amplasate suporturi, fiind o imitație a pietrei din Cosăuți. Partea din față este marcată prin basorelief care reprezintă cetatea din Soroca.

str07Primii clienți au fost din raionul Soroca. După, antreprenorul și-a extins activitatea în Rîșcani, Drochia, Glodeni, Șoldănești. Odată au primit comanda de la un preot, care i-a rugat să înlocuiască basorelieful cetății printr-o cruce ortodoxă. “Am lucrat mult, tot încercam să facem basorelieful bisericii, - povestește Igor Știrbu, - ciopleam crucea în piatră. Iar în momentul în care am primit câteva comezni similare, am decis să producem o formă nouă – crucea convexă cu patru capete, înăuntrul căreia este situată cea ortodoxă cu opt capete”.

Internament primește și comenzi individuale. Unii clienți își doresc pe fântână stema sau monograma personală. Câțiva clienți din Comrat au întrebat dacă există posibilitatea să înlocuiască imaginea cetății din Soroca cu stema Găgăuziei. “E dificil să schițezi modelul, - explică Igor Știrbu. - Umplerea formei este partea cea mai ușoară. Prețul pentru comanda individuală este mai mare cu 200 euro. În prezent suntem în procesul de realizare a variantei cu Ștefan cel Mare, care va fi gata într-un an. Am decis să ne extindem geografic vânzările în raioanele centrale ale Republicii. Aici basorelieful marelui voievod poate fi mai bine integrat. În plus, ne pregătim să ieșim pe piața României, unde fântâna cu acest basorelief va fi apreciată mai bine”.

str08Internament a decis să-și extindă vânzările și volumul de producție din cauza crizei. “Materialele, din care producem fântâni, au crescut în preț, - explică Igor Știrbu. – La realizarea fântânei utilizăm cel mai scump ciment de marca 500. Însă am observat că absolut totul s-a scumpit, iar salariile au rămas la fel. Chiar și imigranții din Rusia nu mai au posibilitatea să trimită mulți bani în țară. Pentru a nu mări prețurile pentru fântâni, am decis să lărgim volumul de producție. În acest caz, am extins piața de vânzări și am venit în Chișinău”.

Fântânile Soroca au atras atenția supermarketurilor de materiale de construcție, fiind pentru acestea absolut neobișnuite. “Compania Supraten ne-a cumpărat o fântână spre realizare. Ea va fi expusă în complexul comercial la Ciocana. Prețul ei va depinde de adaosul comercial, - explică Igor Știrbu. – Prețurile noastre sunt orientate spre consumatori din raioane, care nu dispun de resurse financiare mari. În Chișinău sunt alte principii. De obicei, când indic aici prețul fântânii, mă întreabă dacă suma este în euro sau în dolari. Iar când le răspund că este în lei, se miră că pare a fi prea ieftin”.

Fântânile de la Internament vândute direct costă aproximativ 6 mii lei. Este prețul pentru cea mai scumpă fântână, ea fiind realizată din beton, cu mecanismul rotativ și acoperiș. “O latură a acoperișului are lungimea de 1,45 metri. Unii își doresc un acoperiș mai mare, pentru a instala lângă fântână masa și scaunele, folosind-o în calitate de foișor. “Un acoperiș mare” va avea latura de 2,5 metri, iar fântâna respectivă va costa 10 mii lei”.

str06O fântână medie cu mecanismul rotativ mic va costa 4 mii lei. Iar una “goală”, fără accesorii, este de 3 mii lei.

Cel mai popular model este unul de 6 mii lei. În prezent clientul dorește să obțină articolul complet, pentru a nu mai avea probleme cu instalarea acoperișului sau a mecanismului rotativ. Cele mai multe comenzi vin de la copii care pleacă în oraș și din banii câștigați cumpără părinților fântâni în sat.

În plus, clientul poate să comande capac pentru fântână, care este oferit în mai multe variante – glisant, cu două uși, din metal sau lemn. Este un element indispensabil dacă fântâna este situată lângă drum sau în câmp.

Pentru moment Internament finalizează realizarea componentelor pentru fântâni, care pot fi folosite în lucrări de restaurare. Acestea sunt reprezentate prin câteva secțiuni cu montări care conturează o fântână veche.

Fântânile reprezintă o activitate sezonieră. De obicei le comandă în ajunul sărbătorilor religioase. Frați și surori strâng bani și instalează în ogradă o fântână. Am avut și cazuri când lucrarea noastră era utilizată pentru a decora grădina – stăpânul turna în ea sol și planta flori. Unii pompează apa, dar totuși instalează fântâna cu toate accesoriile necesare. În Republică activează programul de curățare a apei potabile – satul obține finanțare și comandă câte 3-5 fântâni Soroca. “O fântână produsă de noi este situate în fața primăriei orașului Soroca”, - adaugă Igor Știrbu.

În prezent, compania ocupă o suprafață de 2500 m.p. cu un număr total de angajați, inclusive direcotrul firmei, de la 2 la 10 persoane, în dependență de volumul lucrării.

Instalarea fântânei în Soroca costă 300 lei – încă un preț surprinzător de scăzut. Clientul aplică pe suprafață ciment sau pietre de pavaj, “iar noi instalăm fântâna, - explică Igor Știrbu, - și nu mai adăugăm nici un suport. O fântână cântărește aproximativ 500 kg, nici nu o poți mișca din loc!”

Articol pregătit de MyBusiness.md

farmkontrol nad biodobavkamiSuplimente de alimentare conțin umpluturi precum pudră de orez în loc de ginseng și au în compoziție substanțe alergene, în ciuda asigurărilor de pe etichetă, arată o anchetă a procurorilor americani. Scoase de pe piață în New York, unele dintre aceste mărci de produse se vând fără restricții în România.

În România, cinci actori își împart responsabilitatea în domeniul suplimentelor alimentare: Ministerul Sănătății – pentru vitamine și minerale, Ministerul Agriculturii, prin IBA – pentru produse din plante, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, Agenția Națională Anti-Doping și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. În urmă cu patru ani, Ministerul Sănătății a propus modificarea legislației pentru ca întreg domeniul suplimentelor să intre sub egida sa. „Având în vedere că responsabilitățile sunt împărțite într-o manieră interpretabilă, ministerul consideră imperios necesar modificarea legislației actuale”, spuneau oficialii ministerului în expunerea de motive a actului normativ. Legea suplimentelor naturale a fost însă uitată, în prezent fiind blocată la Camera Deputaților.

Surprizele neplăcute din sticluța cu capsule


unele produse nu conțin extractul pe care-l laudă pe ambalaj pot conține alergeni, de genul soia, nuci, alune, fără să anunțe pe etichetă unele, de genul produselor pentru slăbit, conțin substanțe farmaceutice conțin înlocuitori de genul făină de orez sau de grâu.

Sursa: Institutul pentru Bioresurse Alimentare

http://www.money.ro/