Star Kebab se transformă într-un brand internațional
În Bălți, la începutul lunii martie, se deschide primul restaurant din rețeaua de restaurante de fast-food din Chișinău Star Kebab. Pe 12 decembrie a anului trecut Star Kebab și-a deschis porțile pentru locuitorii orașului rusesc Krasnoyarsk. Pentru septembrie anului 2015 se planifică deschiderea primului Star Kebab în București.
În prezent, în Chișinău activează șapte restaurante ale acestei rețele. Printre ele, trei sunt private și patru funcționează pe bază de franciză.
“Înainte să deschidem rețeaua Star Kebab, am parcurs un drum lung. Lucrările preparative au durat un an și jumătate, - povestește managerul pe franciză Maxim Stamatin. – Pe lângă piața moldovenească a bucătăriei orientale, a mai fost analziată și cererea din țările vecine – Ucraina, România, Turcia.
Pe baza analizei realizate am definit conceptul comun, care rezultă în câteva principii simple, însă strict respectate.
Primul ar fi transparența. Mâncarea e gătită direct în sală din produse care se găsesc tot acolo. Clientul are posibilitatea să urmărească actvititatea bucătarului.
Respectiv, o atenție deosebită se acordă colaborării cu furnizorii de materie primă. Produsele trebuie să fie proaspete și de o calitate înaltă.
În plus, “transparența” mai înseamnă și curățenia salei și a încăperilor de depozitare a produselor, igiena personală, securitatea etc.
Care e scopul? Al doilea principiu al rețelei Star Kebab este atitudinea față de clienți. Consumatorii noștri sunt, în primul rând, oaspeți. Imaginați-vă că de ziua dumneavoastră au venit mai mulți prieteni. Dvs. îi primiți cu inima deschisă și le oferiți tot ce e mai bun. La fel procedăm și noi.
Grupul țintă sunt persoane între 18 și 40 de ani, fiind oameni independenți și în stare să aprecieze calitatea produsului și a serviciilor oferite. Nu avem meniu pentru copii, în schimb propunem băuturi naturale – limonadă, ayran și feluri de mâncare speciale, cum ar fi gozleme cu brânză, roșii și verdeață.
Prețurile erau orientate pentru consumatorii cu venituri “sub mediu”. Însă conceputul devenise cerut pe piață și de clienți cu venituri înalte. Reieșind din aceasta și din amplasarea geografică a Star Kebab-urilor în Chișinău, a fost luată decizia de a introduce diferențierea localurilor din punct de vedere al ofertelor și posibilităților de odihnă în familie.
La fel, am introdus program unic de loialitate, bazat pe cardurile Dream Card. În primul rând, e un program de fidelitate “7+cadou”. Acesta garantează un produs gratuit în momentul în care pe card sunt notate deja șapte produse similar din aceeași categorie: kebaburi, platouri, pocketuri, meniuri.
În al doilea rând, cardul oferă reducere în restaurantele Star Kebab. De exemplu, la prezentarea cardului veți plăti pentru o cafea espresso sau americano doar 7 lei în loc de 15 lei, fiind prețul indicat în meniu. Limonada, în acest caz, nu va costa 16 lei, ci doar 12 lei, iar ciocolata caldă 16 în loc e 19 etc.
Cardul poate fi obținut prin câteva metode prezentate pe site-ul nostru.
În afară de aceasta, cardul respectiv oferă dreptul de a obține reducere de 10% de la partenerii noștri: Trattoria della nonna, La Roma, Don Taco, Jazz Caffe, Poiana Bradului ș.a. Aici el are la fel un caracter de fidelitate și, în unele cazuri, reducerea poate să ajungă până la 20%. La rândul lor, în restaurantele Star Kebab funcționează cardurile de reducere de la partenerii noștri”.
“De la bun început Star Kebab a fost creat după principiu de franciză, - continuă Maxim Stamatin. – Deaceea, când am ajuns la momentul de aplicare în practică a proiectului, rețeaua s-a dezvoltat în felul următor: în septembrie anului 2011 am deschis primul restaurant, în martie 2012 al doilea, iar în august - al trelea. Ultimul a fost conceput sub formă de franciză. În această manieră ne dezvoltăm.
De exemplu, în Krasnoyarsk franciza noastră a atras atenția unei companii mari de construcții, care dorește să-și lărgească domeniul de activitate. Planurile ei includeau deschidere a câtorva restaurante în acest oraș, urmate de lărgirea francizei pe întreaga regiune a Siberiei.
În martie, în Bălți se va deschide un nou restaurant Star Kebab pe bază de franciză. În București, însă, am deschis unul personal, care va servi drept show-room pentru potențialii francizați”.
Despre planurile de viitor. În Moldova acest restaurant poate fi găsit la Buiucani în Chișinău și în Tiraspol.
“Însă noi ne orientăm spre dezvoltare internațională, - povestește Maxim Stamatin. – Numele nostru mereu figurează în articolele și pe site-urile despre franchising. La fel, participăm și la expoziții internaționale. De exemplu, săptămâna viitoare va avea loc expoziția de francize în Kiev, la care unul din standurile va fi ocupat de Star Kebab”.
Statistica afacerii:
- pentru moment, în Chișinău se numără aproximativ 45 000 deținători de Dream Card;
- taxa de intrare în sistemul de franciză Star Kebab – 5 000 euro; royalty – 4% din cifra lunară de afaceri; durata contractului – 10 ani;
- aria minimă a încăperii – 120 m.p.;
- investiții minime – 550 euro/m.p.
Foto: starkebab.md
Articol pregătit de MyBusiness.md
Energia electrică din Moldova trece la utilaje moderne
Una dintre specializările companiei „HABSEV GRUP” este furnizarea de energie electrică: asamblarea, comercializarea și montarea panourilor de distribuție electrică, a cablurilor, substațiilor, a iluminatului stradal ș.a. Dar, conform spuselor directorului de vânzări al companiei HABSEV, Iurie Chirtoagă, în primul rând, „noi producem și idei, implementându-le în Moldova”.
Compania HABSEV activează pe piața autohtonă din anul 2006, acumulând un istoric compus din numeroase proiecte și idei realizate. Unul dintre ultimele proiecte a constat în instalarea și montarea stâlpilor de iluminat stradal pe terasa Aeroportului Internațional Chișinău. Printre proiectele semnificative se numără livrarea de utilaje electrice pentru rețelele de furnizare a energiei electrice „Gaz Natural Fenosa”, „RED Nord-Vest”, „RED Nord” și „ERES” din Transnistria.
„Regiunea Transnistreană, - spune Iurie Chirtoagă, - este deosebit de activă în domeniul modernizării rețelelor sale de energie electrică. Anul trecut, ei au achiziționat de la noi 250 de transformatoare, un număr mai mare decât cel procurat de către alte rețele de distribuție din țară. Cei de acolo au calculat că, instalând aceste transformatoare, ei și-au redus cu 35% pierderile de energie electrică. Această economie este realizată datorită utilizării cablurilor de cupru și aluminiu în cadrul transformatoarelor. Cu cât este mai pur cuprul și aluminiul, cu atât mai reduse sunt pierderile de energie electrică”.
În continuare, Iurie Chirtoagă a explicat faptul că transformatoarele vechi, proiectate în perioada sovietică, pleacă în domeniul trecutului. Ele sunt înlocuite cu altele noi, europene – mai economice și mai ieftine. Există transformatoare pe piloni, care sunt instalate, în mare parte, în sate, pe stâlpii obișnuiți. Ele au o putere redusă și sunt cât se poate de suficiente pentru regiunea rurală, unde consumul de energie electrică este mic. Iar pentru orașe sunt utilizate așa-zisele stații de transformatoare în bloc. Ele pot fi instalate în zonele rezidențiale și în curți. Cablurile de energie electrică conectate în cadrul acestora sunt plasate sub pământ. Astfel de construcții sunt absolut sigure. „Transformatoarele din aceste substații sunt „uscate”, - zice Iurie Chirtoagă, - adică nu sunt tratate cu ulei tehnic, cum se obișnuia la transformatoarele vechi, element care crea un pericol de explozie sau de incendiu”. „Gaz Natural Fenosa” a apreciat avantajele de siguranță și de economie ale acestor transformatoare și le procură de la HABSEV deja al treilea an consecutiv.
Această companie internațională achiziționează de la HABSEV și cabluri de tip nou – mult mai sigure în utilizare și cu o protecție ridicată împotriva unui scurt circuit. Diferența constă în faptul că în cadrul cablurilor vechi era utilizat ulei. În climatul nostru, îndeosebi iarna, când noaptea sunt înghețuri, iar ziua – dezghețuri, după doi ani de exploatare, cablurile crăpau, uleiul curgea, apa ajungea la miez, fapt care cauza un scurt circuit. Și genera reparații continui ale rețelelor de energie electrică. Iar în cablurile noi este cusut polietilen, care apără firele de umezeală, iar pe deasupra este plasat un strat protector, care absoarbe apa.
Cablul de tensiune joasă de la HABSEV, care este utilizat pentru cablajul din interiorul apartamentelor, oferă 10% de economie a energiei electrice, datorită acelei purități înalte a cuprului și aluminiului. Dar principalul aspect constă în faptul că cablul este protejat de supraîncărcări, datorită particularităților de construcție. „Căci oamenii nu înțeleg că un cablu are o limitare a sarcinii, - explică Iurie Chirtoagă, - ei conectează simultan la rețea cazanul, cuptorul cu microunde, ceainicul electric – cablul de tip vechi nu rezistă și ia foc. Anul trecut au avut loc numeroase incendii din cauza supraîncărcării cablului. Iar compactorul special, utilizat la cablurile noi, nu le permite să ia foc”.
„Acum ne ocupăm de promovarea pe piața internă a două noi tehnologii, care sunt utilizate pe larg în străinătate, iar la noi sunt puțin cunoscute, - spune Iurie Chirtoagă. – Prima – „Casa inteligentă”. Proprietarul casei poate controla alimentarea cu energie electrică și siguranța sa printr-un iPhone, conectat la server-ul nostru. Noi am montat un astfel de echipament în cadrul a două locuințe – controlul iluminatului, a temperaturii sistemului de încălzire și a jaluzelelor. De pe iPhone, de exemplu, poate fi conectat boilerul, pentru ca la venirea stăpânului apa din el să fie deja caldă, aragazul ș.a.”. Deocamdată, acest serviciu este unul costisitor, însă, pe parcurs, la fel ca și în cazul tuturor tehnologiilor noi, acesta se poate ieftini.
A doua – stații de încărcare pentru vehiculele electrice. Primul automobil electric a apărut în anul 2008 și acum, după 6 ani, a devenit un fenomen răspândit chiar și pentru țările vecine, Ucraina și România, în timp ce pentru noi este ceva exotic, deocamdată. „În Moldova cunosc doar două astfel de mașini, - zice Iurie Chirtoagă, - dar noi suntem deja dispuși să instalam stațiile de încărcare pentru ele”. Ele dispun de o funcție de încărcare lentă – de câteva ore: ai conectat mașina la încărcător și până dimineața bateriile ei sunt deja încărcate. Există și o funcție de încărcare rapidă – de aproximativ 20 de ori mai accelerată. De exemplu, ți-ai lăsat mașina lângă supermarket, ai conectat-o la priză și, în timp ce stăpânul își face cumpărăturile, are loc încărcarea bateriilor. Automobilele în sine sunt mai costisitoare decât frații lor „pe benzină”, dar parcurgerea unui kilometru pe un vehicul electric costă 30 de bani. Iar pe gaz – 1 leu. Este de mai bine de trei ori mai ieftin.
„Iar panourile de distribuție electrică le asamblăm singuri, - continuă Iurie Chirtoagă. – Piesele necesare le aducem din străinătate – carcasele metalice și din plastic din Germania, miezul din Spania”. HABSEV produce cinci tipuri de panouri – de la unele de dimensiuni reduse, destinate clădirilor rezidențiale și până la cele industriale, care sunt instalate la întreprinderile care dispun de un grad înalt de umezeală sau prăfuire. Complexitatea panoului depinde de comandă. Actualmente, în cadrul programului „Compact”, în țară are loc modernizarea instalațiilor de tratare a apei – pentru ele au fost procurate 5 panouri de distribuție electrică de la compania HABSEV. „Gaz Natural Fenosa” și ambele firme „RED” achiziționează anual câte 100-200 de astfel de panouri. Principiul de construcție a unui panou de acest gen este similar cu cel al desktop-ului, modular: a ars unitatea, aceasta a fost schimbată, fără a apela la șuruburi și piulițe.
Vrea să facă un REALITY show pe Marte. Are deja voluntary

Bas Lansdorp, inițiatorul proiectului, spune că, în 1997, pe vremea când era student, a văzut imaginile de pe Marte transmise de roverul Sojourner și că a avut sentimentul că vrea să meargă acolo și să exploreze planeta cu ochii săi.
În vârstă de 37 de ani, Lansdorp este fondatorul și directorul executiv al Mars One, proiect ce îi va îndeplini visul din studenție. Mars One presupune trimiterea, pe Marte, a unui echipaj format din patru oameni, care să pună bazele primei colonii și a cărui întreagă misiune ar urma să fie televizată, în cadrul unei emisiuni de tip reality show.
"Un consorțiu de investitori m-au abordat și suntem aproape de încheierea unei înțelegeri. Urmează ca, pe parcursul mai multor ani, să finanțeze întregul proiect, în valoare de șase miliarde de dolari, ce va culmina cu lansarea, în 2024, a misiunii și a întregului show", a declarat Lansdorp, adăugând că au fost selectați patru voluntari din lista inițială de 100.
"Ar fi ca și cum Marco Polo și-ar fi filmat expedițiile. Toți cei care au acces la televiziune sau Internet vor putea urmări show-ul. Cred că trimiterea unui echipaj uman pe Marte este una dintre cele mai bune metode de a face lumea un loc mai bun", mai spune olandezul.
Optimismul său nu este însă împărtățit și de către oamenii de știință. "Ma tem că singura certitudine este legată de sfârșitul tragic al participanților la proiect. Fie vor muri pe drum, ori la scurt timp după ce vor ajunge. Iar decesul lor teribil, va determina publicul să nu mai dorească să audă nimic despre misiunile spațiale cu echipaj uman decenii la rând", consideră profesorul Chris Welch, de la Universitatea Internațională Spațială, din Strasbourg.
Evz.ro
Apple vrea să înceapă producţia de maşini electrice în 2020, pentru a concura cu Tesla şi General Motors
Apple accelerează procesul de construire de maşini electrice şi intenţionează să înceapă producţia în 2020, pentru a intra în competiţie cu Tesla şi General Motors (GM), care vor să lanseze peste doi ani modele îmbunătăţite ale maşinilor pe care le produc deja.
Atât Tesla, cât şi General Motors vizează lansarea în 2017 a unor maşini electrice care să ruleze mai mult de 200 de mile la o încărcare şi care să coste sub 40.000 de dolari.
Echipa care lucrează la construirea unei maşini electrice sub brandul Apple este alcătuită din 200 de membri, compania căutând în continuare experţi în robotică şi producţia de baterii, potrivit surselor Bloomberg.
Specialiştii din industria auto estimează că un producător cu experienţă în domeniu are nevoie de o perioadă de 5-7 ani pentru a crea un nou model de automobil.
"Dacă începi de la zero, vorbim probabil de aproximativ zece ani. Un automobil presupune un dispozitiv tehnologic foarte complex", a declarat Dennis Virag, preşedinte al Automotive Consulting Group.
La începutul lunii februarie, producătorul american de baterii A123 Systems a dat în judecată gigantul IT pentru că a iniţiat "o campanie agresivă" pentru a-i convinge specialiştii să se angajaze la Apple.
A123 a indicat că cinci dintre angajţii săi au plecat deja la Apple şi că, în plus, compania americană a încercat să atragă experţi în producţia de baterii de la LG Chem, Samsung Electronics, Panasonic, Toshiba şi Johnson Controls.
"Apple dezvoltă în prezent o divizie de baterii pentru a concura pe acealşi sector precum A123", se arată în plângerea înaintată unei instanţe judecătoreşti din SUA de către A123.
De asemenea, Elon Musk, directorul executiv general al Tesla, a declarat că Apple încearcă să-i atragă angajaţii, oferindu-le bonusuri la semnătură în valoare de 250.000 de dolari şi creşteri salariale de 60% faţă de câştigurile de la Tesla.
Industria producătoare de maşini presupune investiţii majore, costurile unei uzine de producţie putând urca până la peste 1 miliard de dolari. În aceste condiţii, Elon Musk, directorul executiv al producătorului de maşini electrice Tesla, a declarat anul trecut că este "foarte dificil" să creezi un nou model de automobil.
Apple a înregistrat un profit record, de 18 miliarde de dolari, în primul trimestru al anului fiscal 2015 (octombrie-decembrie 2014), în urcare cu 38% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, în timp ce veniturile au avansat cu 30% la 74,6 miliarde de dolari faţă de 57,6 miliarde de dolari.
Anul trecut, un alt gigant din IT, Google, şi-a anunţat intrarea pe segmentul auto, vizând încheierea unor parteneriate cu producători din industria auto, pentru crearea unor maşini autonome în câţiva ani.
http://www.businessmagazin.ro/
ONVV a lansat programul „Wine Friendly Restaurant”

Programul „Wine Friendly Restaurant” este dedicat tuturor somelierilor interesați și localurilor din Republica Moldova care doresc să-și crească nivelul servirii de calitate a vinurilor. Acesta va include un set complex de activități: campanii și promoții dedicate vinurilor în restaurant, sesiuni de formare profesională în domeniul servirii vinurilor pentru angajații restaurantelor; evenimente specializate dedicate vinului și gastronomiei, precum și auditarea restaurantelor în privința servirii optime a vinului. Localurile care vor corespunde condițiilor de acreditare vor primi titlul de „Wine Friendly Restaurant”, beneficiind de activitățile programului și de premii oferite de vinificatori.

Vitalie Pănuță, vicedirectorul Oficiului Naţional al Viei şi Vinului: „Prin programul «Wine Friendly Restaurant» ONVV își propune să ofere susținere în dezvoltarea culturii de servire optimă a vinurilor în HoReCa, dar și să promoveze vînzările de vinuri în restaurante prin intermediul unor campanii specifice. Programul reprezintă o continuitate a politicilor implementate în vederea promovării Vinului Moldovei în cadrul Programului de Marketing al ONVV.”
Brigitte Leloup, vicepreședintele Asociației Somelierilor din Europa: „Moldova produce vinuri bune, însă este necesară promovarea culturii de servire optimă a vinurilor de calitate în restaurantele din țară. Astfel personalul localurilor va obține capacitatea de a prezenta convingător vinurile, iar clienții vor manifesta interes pentru produsul autohton de calitate, preferîndu-l în detrimentul altor băuturi.”
Titlul de „Wine Friendly Restaurant” va fi acordat localurilor care se vor înscrie în program, vor urma recomandările comisiei de atestare și vor corespunde condițiilor de acreditare: asortiment larg de vinuri autohtone, preț rezonabil, servire de calitate a vinurilor, vînzarea vinului la cupă, promoții și oferte speciale. Insigna „Wine Friendly Restaurant” va putea fi afișată în exteriorul și interiorul localului, dar și în materialele editate de restaurant, ca însemn al calității servirii de vinuri.
În urma instruirilor, Asociația Somelierilor din Europa va organiza periodic examene de certificare profesională pentru candidații la obținerea Diplomei de Somelier European (DSE). Accesul somelierilor moldoveni la certificare reprezintă o acțiune de maximă importanță pentru Republica Moldova, deoarece DSE este un titlu profesional eliberat sub patronajul Comisiei pentru Vin, Băuturi Spirtoase și Alimentație de Calitate a Parlamentului European.
Despre ONVV
Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Wine of Moldova. A legend alive”.
Foto: Agenția de comunicare full service „Proimagine” și mybusiness.md
Grecia e mai ieftină decât Bulgaria. Particularitățile bronării în prealabil pentru 2015
Agențiile de turism, de obicei, la începutul anului oferă serviciile bronării mai devreme a vacanței de vară. Însă, în țara noastră, în regiune și în Europa a intervenit criza economică. Iar, începând cu Anul Nou, aici s-a mai alăturat și scăderii cursului valutei naționale.
Pe de altă parte, din 28 aprilie a anului trecut a fost introdus regimul fără viză pentru cetățenii Republicii Moldova la intrarea în statele UE pentru o perioadă de 90 de zile. Din 1 iunie anului 2014 autoritățile Turciei au introdus o lege similară pentru RM pentru 30 de zile. Astfel, destinațiile populare de călătorie, cum ar fi Turcia, Bulgaria, Grecia, la fel cum Italia, Spania, Franța ș.a. au devenit mai accesibile. Și nimeni nu ascunde faptul că, înainte de intervenire a regimul fără vize, mulți cetățeni ai Moldovei se adresau la agențiile turistice în scopul de a primi un suport în obținerea vizei. Acum, acest fapt este eliminat.
În al treilea rând, din câteva motive bine-cunoscute, a scăzut cererea pentru Ucraina. Înainte, totuși, această destinație a fost populară datorită prețurilor joase, lipsei de viză și obișnuinței implimentate de timp.
Cum toate astea se reflectă asupra industriei turistice moldovenești pentru anul 2015?
De referință: La începutul anului, în Moldova au fost înregistrate 420 de agenții turistice, iar anul trecut – 440. Conform datelor oferite de Biroul Național de Statistică, în anul 2014, 180,6 mii de persoane au apelat la serviciile agențiilor de turism, fiind cu 14,7% mai mult decât în anul 2013.
Cele mai populare destinații de odihnă au fost Turcia (35,2% din numărul total de turiști), Bulgaria (33,4%), România (10,2%), Grecia (8,5%), Egiptul (2,1%), EAU și Ucraina (câte 1,6%) și Spania (0,9%).
Reducere până la 43%
Observând anunțurile, putem liber să facem concluziile referitor la prețurile oferite. Cea mai avantajoasă, din punct de vedere financiar, e călătoria în Grecia – de la 75 euro pentru o persoană (valabilă pentru bronare până în 28 februarie) pentru șapte zile într-un hotel de două stele, cu micul dejun și cina, asigurarea medicală și transport incluse. (Costul călătoriei dus-întors până la insula Halkidiki într-un autobuz confortabil de la unul din cei mai cunoscuți operatori pentru direcția respectivă e de 120 euro pentru o persoană, inclusiv pentru copii. Autobuzele ce parchează lângă Piața Centrală din Chișinău și microbuzele au prețuri mai reduse).
Majoritatea ofertelor de odihnă în Grecia încep de la 94-96 euro/pers. pentru șapte zile și șapte nopți în hoteluri de trei stele (mesele sunt programate de hotel) și până la 550 euro într-un hotel de patru stele (ultra-all inclusive). Deși sunt și hoteluri de cinci stele cu micul dejun și cina incluse (HB – half board) pentru 235 euro. Aici operatorii fac referință la reducerile până la 40% (în majoritatea cazurilor 30%) oferite de hotel. Iar pe insula Creta, luând în considerare costul zborului (prețul aproximativ e de 250 euro de persoană, inclusiv pentru copii), ai posibilitatea să găsești oferta de odihnă pentru 360 euro pentru o săptămână.
rmătoare țară accesibilă este Bulgaria. Unii ofereau reducere de 20% înainte de Anul Nou. Alții – câte 25-30% până la sfârșitul iernii. Iar câteva promoții erau mai mult decât șocante – reducere de 43%! În unele cazuri ai posibilitatea să obții scădere de preț de 10% până la 31 mai. Cele mai avantajoase prețuri încep de la 97 euro/pers. în hoteluri de două stele cu micul dejun inclus (BB – bed&breakfast) (șapte nopți, transport, asigurare, adunări comune). Limita de prețuri la rezervarea în prealabil este de 287 euro/pers. (pentru aceeași durată, fără transport). Anul trecut, pentru cei care au procurat oferta, autobuzul de la agenția de turism costa 60 euro.
Desigur, Turcia, în comparație cu primele două destinații, pare a fi destul de scumpă – de la 410 euro/pers. în hotel de patru stele (șase nopți). Însă, suma respectivă include biletul de avion, transportul de la aeroport, mese etc. Hotelul de cinci stele e cu 12 euro mai scump, deși există oferte și de la 850 euro/pers. pentru șapte nopți cu o serie de servicii și evenimente interesante incluse în preț.
Cu toate acestea, e foarte atractivă Spania, țara situată pe coasta Mării Mediterane – de la 375 euro, inclusiv biletul de avion până în Barcelona. Ce-i drept, zborul e din București și adunarea pentru aeroport e destul de costisitoare – 95 euro, chiar și pentru copii. Unele agenții oferă odihnă în hotelurile de patru stele pentru 285 euro/pers. cu o serie de evenimente incluse în preț, cum ar fi călătoria în Barcelona, trasportul de la aeroport, însă cheltuielile de zbor revin pe umerii turiștilor (există zboruri directe din Chișinău). La fel, în Spania ni s-a “deschis” insula Mallorca cu o reducere de 25% - la un preț de 598 euro pentru șapte nopți, cu micul dejun, cina și zborul incluse.
Mai devreme decât “bronarea în prealabil”
- Cele mai vestite direcții cu bronarea în prealabil sunt Turcia, Bulgaria și Grecia. Totuși, pentru vara anului 2015, bronarea începuse mai devreme decât anul trecut (în ianuarie), - povestește președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism Alexandru Juravel. – Operatorii au început să ofere călătorii de vacanță cu reduceri mari din finalul lunii noiembrie – începutul lunii decembrie 2014. Tot atunci au început și vânzările. Acest fapt se datorează promoțiilor organizate de hotelurile din Turcia, care ofereau o reducere de 5% pentru bronarea până în 31 decembrie. Un astfel de avantaj reprezintă o noutate pentru sezonul 2015. În mod tradițional, hotelurile turcești propuneau o reducere de maxim 30%, la care se adăugau și 5-7% de la agențiile de turism. Astfel, reducerea maximă la bronarea în prealabil ajungea până la 37%. Iar, luând în considerare noua ofertă, în total, turistul poate să economisească până la 42%.
În același timp, Bulgaria și Grecia au propus alte oferte speciale de la hoteluri, cu reducere de până la 30% pentru bronarea până la Anul Nou. Surplusul era oferit din partea agențiilor de turism. Ciudat, însă acestora le este avantajos să reducă chiar din comisioanele de 10%. Doar perioada între sezoane e absolut moartă pentru industria de turism, iar aceasta are nevoie de resurse pentru dezvoltarea sa continuă.
Vânzările au scăzut
Anul trecut, veniturile obținute din vânzarea călătoriilor la bronarea în prealabil erau destul de ridicate. În fiecare an cota vânzărilor să mărea. Dacă în anul 2013 ea constituia 20%, în 2014 aceasta s-a ridicat până la 30%, astfel se observa tendința de creștere. Totuși, anul curent, conform datelor existente, vânzările au scăzut din cauza instabilității economice. Reducerile maxime mereu continuau până în 31 ianuarie. Anul dat multe hoteluri și-au păstrat oferte și pentru luna februarie. (De remarcat faptul că un hotel mic niciodată nu va oferi reduceri mari).
- Anul respectiv, hotelurile își vor prelungi durata ofertelor din cauza scăderii considerabile a cererii de odihnă pentru țările respective din partea turiștilor ucraineni și ruși. Pentru ca hotelul să fie mereu ocupat, unele oferte speciale vor fi valabile și în timpul sezonului, - presupune interlocutorul.
Noutățile sezonului
Pentru Moldova s-a deschis o nouă direcție frumoasă – Muntenegru. Până în prezent, călătoriile în regiunea dată erau reținute din cauza costului vizei (60 euro), însă în iulie anului trecut aceasta la fel a fost anulat pentru cetățenii Republicii Moldova. Companiile de turism naționale au introdus în lista lor de oferte călătoriile săptămânale Chișunău-Tivat-Chișinău, care vor deservi și călătoriile spre Croația și Dubrovnik, doar Tivat e situat la 60 km de frontiera Croației.
Din cauza că Muntenegru e o țară mică, aceasta nu dispune de multe hoteluri, iar turiștii din Rusia și Ucraina reușeau să le ocupe din timp. Astfel, nu existau posibilități de bronare în prealabil a călătoriilor în destinația respectivă. Totuși, din anumite motive cunoscute, în Rusia și Ucraina a scăzut cererea de odihnă pentru Muntenegru și peste hotare, în general. În acest caz, hotelurile Monte-Negro, pentru prima dată, au oferit reduceri la bronarea din timp – până la 20%.
În plus, ne promit zborurile săptămânale spre Mallorca la oferte similare de la agențiile de turism. În același timp, (cu aproximări, rezultatul final va fi cunoscut la sfârșitul lunii februarie) se va mări frecvența zborurilor spre insula Creta.
Riscurile bronării în prealabil
Mulți turiști, care își doresc să economisească pentru perioada vacanței de vară, își pun întrebarea – cât de riscant e să oferi banii agențiilor de turism cu jumătate de an înainte de călătorie? Anul trecut în Moldva au fost cinci cazuri de închidere a agențiilor turistice după ce acestea au vândut ofertele mai devreme de sezon. În același timp, mulți urmăresc știri și observă că multe agenții de turism, chiar și în Rusia, se închid una după alta. Conform datelor Asociației ruse de tour-operatori (Russian Association of Tour-Operators), în anul 2014 aproximativ 175 mii de turiști și-au pierdut banii din cauza falimentelor continue a agențiilor de turism. Cum poți să te protejezi în acest caz?
- E de dorit să nu vă adresați la agențiile turistice puțin cunoscute. Sunt importante reputația acesteia, durata de activitate pe piață și starea oficiului. Dacă are o cameră arendată într-un hotel, operatorul respectiv nu poate fi unul de încredere. Însă riscul major e reprezentat de schimbarea planurilor clientului. În acest caz, conform condițiilor bronării în prealabil, data și familia nu pot fi schimbate, - spune Alexandru Juravel.
Sau oferta “last minute” e mai avantajoasă?
E posibil de a compara călătoriile procurate în prealabil și cele de ultimul minut. Ce e mai avantajos? De fapt, aici e nevoie de o analiză diferențiată. Specialiștii ne recomandă să rezervăm odihna în Turcia pentru iunie, astfel încât aceasta se vinde complet cu bronarea în prealabil. Cea mai mare cerere revine pentru perioada respectivă, astfel încât vacanța de la începutul verii e mai ieftină decât cea din august (cea mai scumpă perioadă pentru odihnă pe malul mării), iar în iulie în Turcia e prea cald. Dacă concediul revine pentru iulie, are rost să așteptați oferta last minute, astfel încât ea mereu apare atunci. Călătoriile respective pot fi mai avantajoase, după preț, decât în cazul bronării în prealabil, dar veți suporta temperaturi ridicate până la 45 grade.
Sunt rare oferte interesante în iunie și august. Totuși, luând în considerare criza, nimini nu știe cum va acționa piața anul respectiv. Dar, din experiența anilor precedenți, majoritatea călătoriilor pentru august se bronau din timp, ele fiind cele mai costisitoare, iar reducerea de 30% oferea o economisire considerabilă.
Mai există o altă particularitate interesantă. Directorul unei agenții a afirmat că, în timpurile instabile, unele persoane tind să se debaraseze de lei, achitând în avans odihna de vară prin salvarea unei părți din venituri în valută, ce devine tot mai ieftină în fiecare zi: “În comparație cu anul precedent, în ianuarie 2015 am avut cu mult mai multe vânzări”.
Articol pregătit de MyBusienss.md
5 sfaturi cum sa devii un vinzator de success
Cu aceste sfaturi sa impartasit cu tine Veaceslav Bogdanov, trainer în vânzări cu 20 de ani de experienta in vanzari! El este conducătoru companiei МАСТЕР ПРОДАЖ ("Maestru în vinzari" SRL), care oferă cursuri de formare practică pentrutoți cei implicați în vânzări (training de vanzari, cursuri deschise pentruvanzatori, formare corporativapentru personalul de vânzări).
Primul sfat pentru vinzator:
In primul rind trebuie sa incepi cu imbunatatirea personalitatii proprii. Cel mai important in acest caz este starea emotionala, deasemenea ar fi bine sa duceti un mod sanatos de viata si sa nu comiteti actiuni ilegale. Aduceti-va in ordinea viata personală.
Al doilea sfat pentru vinzator:
Analizati-va caracteristicile personale, talentele si capacitatile. Cu cit mai multe calitati bune, necesare unui vinzator aveti, cu atit mai multe sanse aveti de a deveni un vinzator de success. Ocupati-va cu lucrurile dorite si placute. Cea mai importanta calitate pe care ar trebui sa o posede un vinzator de success este abilitatea de acomunica în mod corect si sa poti ușor de a ajunge laun acord comun, cu orice persoană, precum și capacitatea de a atrageoameni.
Al treilea sfat pentru vinzator:
Actionati! Timpul liber din fluxul de intrare de clienti folositil pentru a gasi noi clienti si mentineticomunicarea si cu clientii mai vechi! Cea mai reaactiune-esteinacțiunea!
Al patrulea sfat pentru vinzator:
Acționând, urmați pașii înordinea corectă etapelorde vânzări! Secvențelerezonabileșicorecte:
1. Cautarea clientului;
2. Stabilirea unui contact;
3. Clarificarea adevăratelor nevoialeclientului;
4. Prezentarea bazatăpenecesitatile aflate;
5. Finalizarea tranzacției (dacă este cazul, lucru cu obiecțiile).
Al cincelea sfat pentru vinzator:
Studiati multși analizaticunoștințele dobândite! Lumea și tehnologiile seschimba, de aceea este foarteimportant să se examineze în mod constant produsul sau serviciul pe care doriti sa-l vindeti. Invatati, practicatiși antrenati-va. Cunoștințele și abilitățile vor rămânecu tine pentru totdeauna, doar dacă formarea ta include practica!
Foto: facebook.com
Articol este scris pentru MyBusiness.md
Alternativa la Google Glass - ce stiu sa faca si cat costa noii ochelari inteligenti de la Sony

Poate cea mai importanta diferenta este, insa, pretul. Cu un cost de 840 de dolari, SmartEyeglass se va vinde la jumatate de pret fata de Google Glass, produs a carui vanzare a fost oprita la inceputul lunii ianuarie.
Sony spune ca ochelarii sai vor prezenta "o realitate augmentata adevarata" si ofera utilizatorului "o lume a cunoasterii".
In comparatie cu ochelarii inteligenti de la Google, care aveau un display full colour, produsul prezentat de Sony are o rezolutie de 419 x 138 monocrom, fiind capabil sa ofere doar text de culoarea verde.
Cei care poarta deja ochelari nu vor putea folosi produsul de la Sony, care urmeaza sa fie lansat in luna martie.
Ziare.com
Vector european al producătorilor de încălțăminte din Republica Moldova
Participarea producătorilor moldoveni la aceasta prestigioasă expoziție a fost susținută de proiectul USAID CEED II cu scopul de a extinde accesul producătorilor de încălțăminte și accesorii din Moldova la noi piețe de export.
Producătorii moldoveni sunt entuziasmați să revină la următoarea ediție GDS în vara anului 2015. Ei trebuie să valorifice acum mai mult de 40 de noi contacte obținute în timpul expoziției, să transmită oferte și informații suplimentare pentru vizitatorii standului.
Pentru că sursele interne nu-i ajung, Bulgaria va „importa“ experţi în IT

De aceea Bulgaria va importa specialişti în IT, a declarat ministrul economiei Bozhidar Luka, citat de Novinite. Ministrul a explicat că „produsele“ pentru care Bulgaria este cel mai bine cunoscută în întreaga lume nu mai sunt vinurile, fructele şi legumele, ci experţii în IT.
Luka a menţionat că Europa se confruntă o penurie de specialişti în tehnologia informaţiei de 1,4 milioane de persoane.
Zf.ro