EXPO 2015 - oportunitate unică pentru business-ul moldovenesc
Expoziția mondială EXPO 2015 se va desfășura la Milano, Italia, în perioada 1 mai - 31 noiembrie. Tema ediției din acest an este - «Hrană pentru Planetă. Energie pentru Viață» - dedicată viitorului planetei noastre și a securității alimentare, în contextul creșterii numărului populației globale. Republica Moldova, în premieră, va participa la cea mai importantă expoziție mondială cu pavilion propriu, fapt important nu doar prin prisma promovării de țară, dar și ca oportunitate unică pentru companiile moldovenești, interesate de parteneriate internaționale și extinderea relațiilor de export.
Organizatorii au pregătit, în acest sens, o vastă și complexă agendă destinată companiilor moldovenești, care combină acțiuni în cadrul pavilionului Republicii Moldova, și un larg spectru de posibilități oferite de EXPO 2015. Mai mult decât atât, vor fi realizate ateliere și evenimente de nișă, atât în Milano, cât și în alte regiuni ale Italiei. Producătorii moldoveni vor avea posibilitatea de a organiza prezentări și întâlniri cu potențiali parteneri străini în cadrul pavilionului Republicii Moldova, unde, pentru aceste scopuri, este rezervat și amenajat etajul doi. Producătorii locali, vor avea de beneficiat și din explorarea pavilioanelor altor țări prezente la expoziție, unde vor fi prezentate soluții și inovații în sectorul agroalimentar și cel industrial. Suplimentar agendei expoziționale, organizatorii și-au exprimat promptitudinea de a realiza vizite de studiu la companiile producătoare italiene, pentru a oferi companiilor din Moldova posibilitatea de a prelua, de la colegii italieni, know-how-ul din procesul de producție, precum și expertiza comercială a acestora.
Potențialul investițional și de comerț extern al Republicii Moldova va fi prezentat vizitatorilor EXPO 2015 în contextul diferitor evenimente specializate, care vor reflecta activitatea sectoarelor prioritare ale economiei naționale. Din luna mai până în octombrie vor fi realizate programe specializate pentru vinificatori, industria textilă, producătorii de fructe, sectorul turistic, etc. Ca și exemplu, în luna octombrie, va avea loc "Conferința mondială a distribuitorilor de vinuri moldovenești", care va include o prezentare publică cu degustare a celor mai bune vinuri moldovenești, precum și prezentarea acestora pentru presa locală de specialitate și o conferință cu participarea distribuitorilor internaționali, a rețelelor de comerț și a producătorilor de utilaj; sunt planificate vizite și ateliere în cadrul companiilor italiene - producătoare de vinuri.
Expozițiile mondiale EXPO fac parte din cele mai importante și de anvergură evenimente ale lumii. Această expoziție este simbol al industrializării și a devenit o platformă deschisă de prezentare a inovațiilor tehnice și tehnologice. La expozițiile mondiale, țările participante prezintă tehnologii și idei capabile să schimbe lumea. În cadrul EXPO 2015 vor participa 130 țări, precum și multe organizații internaționale, numărul vizitatorilor va depăși cifra de 20 mln oameni, perimetrul total al platformei expoziționale constituind1,7mln metri pătrați. Mai multe detalii pe paginile web: www.expo2015.org și www.worldexpo.md.
Proiectul de participare a Republicii Moldova în EXPO 2015 este administrat de Organizația pentru Atragere Investiții și Promovare Exporturi din Moldova (MIEPO).
Pe poze: director MIEPO Dona Școla; hartă expoziției; pavilionul Republicii Moldova
Cel mai scump bilet de avion "low-cost" din România. Un zbor dus-întors fără mâncare şi bagaj costă cât o călătorie la New York
Compania aeriană Wizz Air, cel mai mare operator aerian din România după numărul de pasageri transportaţi, vinde un bilet de avion pe relaţia Bucureşti-Palma de Mallorca şi retur, în perioada 1-8 august 2015, la preţul de 2.108 lei, adică 468 de euro, tarif care nu include mâncare, bagaj de mână mare sau bagaj de cală. Costul călătoriei depăşeşte 500 de euro, dacă sunt adăugate cele trei servicii suplimentare.
Tarifele companiilor aeriene low-cost ajung la niveluri atât de ridicate ca urmare a cererii crescute în vârful de sezon şi a lipsei concurenţei pe anumite rute.
Wizz Air anunţa în luna septembrie că preţul mediu practicat pentru un bilet de avion este de 207 lei pentru un zbor dus. "Tariful nostru mediu de 47 de euro este extrem de competitiv în toate pieţele", au declarat anterior oficialii Wizz Air.
Wizz Air a transportat, în 2013, 3,2 milioane de pasageri pe piaţa locală, iar estimările pentru anul 2014 indică o creştere de 20% faţă de anul precedent. Compania maghiară Wizz Air are ca investitor principal fondul american de private equity Indigo Partners. Celelalte companii aeriene care operează în România nu percep taxe pentru bagajele de mână.
Un zbor dus-întors operat de compania Lufthansa, pe relaţia Bucureşti-Palma de Mallorca, costă 266 de euro (30 iulie-7 august 2015), potrivit site-ului companiei aeriene, diferenţa faţă de operatorul low-cost fiind de 202 euro. Preţurile pentru un zbor dus-întors între Bucureşti Otopeni şi New York, practicate de compania aeriană Aeroflot, pornesc de la 397 de euro, potrivit site-ului operatorului.
Știuletele exploziv
Compania autohtonă „Sadro-Ursu” SRL a inițiat producția noului tip de popcorn pentru cuptorul cu microunde, în cadrul căreia semințele se vând pe știuletele de porumb.
Pe ambalaj este indicată greutatea exactă a știuletelui – 100 g.
În cutia de ambalare se conține, de asemenea, o pungă de plastic și o clemă din plastic. În instrucțiune este indicat faptul că știuletele trebuie plasat în pungă, care va fi prinsă cu clema din plastic și, apoi, produsul trebuie introdus în cuptorul cu microunde, cu o putere de 800 W, timp de 1,5 – 2,5 minute.
În cadrul experimentului realizat de MyBusiness.md, pe știulete s-au deschis în jur de 80-85% de semințe, ceea ce poate fi considerat un rezultat destul de bun.
Prețul acestui popcorn, comercializat sub brandul „Pop Show Corn”, în comerțul cu amănuntul este de aproximativ 12-14 lei.
Instrucțiunile de pe ambalaj sunt scrise în limbile română, rusă și engleză. De asemenea, este indicat faptul că produsul nu conține organisme modificate genetic, coloranți și conservanți.
„Sadro-Ursu" SRL activează din anul 1993 și, actualmente, produce o gamă largă de popcorn cu diverse adaosuri pentru prepararea în cuptorul cu microunde și la aragaz (cu gust de cașcaval, unt, bacon, caramel, cremă de vanilie, mere și scorțișoară, ciocolată ș.a.).
Pe lângă producția sub marca comercială proprie, compania autohtonă produce popcorn cu private label al diferitor rețele internaționale, inclusiv, spre exemplu, brandul ucrainean „Furshet”.
Birourile de vânzări ale „Sadro-Ursu” activează în Rusia, Ucraina, România, Germania, Danemarca și Polonia.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Doi antreprenori, tată şi fiu, vând la Roma genţi din lemn fabricate în Argeş (Romania)

Florin Chelu, 56 de ani, a pus pe picioare la începutul lui ’90 un atelier de tâmplărie, care produce uşi furniruite pentru interior, iar anul trecut a transformat pasiunea şi experienţa de peste 20 de ani în lucrul cu lemnul într-o afacere de nişă.
„Totul a pornit la începutul anului 2014 în timpul unei excursii în Lisabona când am văzut într-un magazin o geantă realizată din bucăţi de oglindă, iar în ea se oglindea raftul din lemn pe care era aşezată. Văzând fladerul lemnului (desenul generat de fibra lemnului - n. red.) pe o geantă, ne-a venit ideea pentru Lemnia, ne-am întors acasă şi am început să lucrăm, iar după o lună am avut un prototip“, povesteşte Răzvan Chelu, 26 de ani, unul dintre cei doi fondatori ai Lemnia, administrat de firma Green Travel Expert. Atelierul se află în Câmpulung Muscel, judeţul Argeş.
El spune că investiţia într-un astfel de atelier nu este deloc „neglijabilă“, însă faptul că aveau deja o bună parte din utilaje din businessul anterior i-a ajutat la început. „În restul de echipamente, materiale, website şi promovare am mai investit câteva mii de euro.“
Antreprenorul spune că în general majoritatea comenzilor pe care le primesc sunt personalizate şi că, deşi este mai eficient să lucreze mai multe genţi în paralel, atunci când au de făcut o singură geantă lucrează între două şi trei zile. Pe site-ul atelierului Lemnia, preţul unei genţi variază între 239 de lei şi 279 de lei. „Toate operaţiunile necesită răbdare şi timp, însă cel mai dificil este să prelucrăm interiorul genţii şi să finisăm suprafaţa din lemn pentru a obţine un aspect impecabil.“
Pentru realizarea genţilor, cei doi antreprenori folosesc mai multe tipuri de lemn precum stejar, frasin sau fag. În prezent, cea mai mare pondere din vânzări se înregistrează în magazinul online, dar Lemnia are încheiate parteneriate cu magazine fizice. „Cel mai important parteneriat este cu reţeaua de librării Cărtureşti.“
Răzvan Chelu spune că lucrează deja la o colecţie nouă, pe care speră să o lanseze în primăvară. El afirmă că au foarte multe idei şi schiţe care urmăresc acelaşi concept, deci provocarea este să reuşească să materializeze cât mai multe dintre acestea.
Totodată, cei doi antreprenori vor ca în acest an să vândă genţile la nivel internaţional.
„Ţinta pentru acest an este să vindem genţile pe mai multe pieţe, atât prin site-ul propriu, cât şi în magazine fizice. Din fericire tocmai am făcut primul pas – am încheiat un parteneriat cu un magazin cu produse de design din Roma, şi avem discuţii care sperăm să se concretizeze cât mai curând, cu magazine din Viena, Basel şi Rotterdam“.
Operatorii economici sunt invitați să participe la Programul Internaţional „Misiunea Cumpărătorului”
11.02.2015, Chișinău - Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, în cooperare cu Oficiul Consilierului Comercial al Ambasadei Turciei în Republica Moldova, invită operatorii economici să participe la Programul Internaţional „Misiunea Cumpărătorului”, care se va desfășura în Turcia în cadrul mai multor evenimente expoziționale.
Programul „Misiunea Cumpărătorului" oferă o finanțare parțială a participării operatorilor economici moldoveni la evenimentele de afaceri derulate în Republica Turcia.
În cadrul programului sunt propuse următoarele patru târguri și expoziții:
1. Expoziţia ANFAŞ Food Product şi ANFAŞ BEVEX 2015 (23 - 26 februarie, Antalya);
2. Târgul Tehnologiilor de Prelucrare a Metalelor 3T 2015 (3 – 6 martie, Izmir);
3. Turcia în cadrul Târgului Istanbul Window 2015 (9 – 12 martie, Istanbul);
4. Târgului Beauty&Care 2015 (10 – 13 martie, Istanbul).
Detalii privind programul, termenul limită de înscriere în misiuni și alte informații suplimentare găsiți pe situl CCI sau la specialiștii Direcţiei Relaţii Internaţionale şi Evenimente de Afaceri a CCI a RM.
Tel: (022) 23 87 70, fax: (022) 221391, e-mail: . Persoana responsabilă: Viorel Eremia.
Comunicat de presă
Cele mai ciudate nume de firme din Romania: Sunt inspirate de cele sfinte, filme sau politicieni

KeysFin, o firma ce ofera servicii de business information si credit risk management dedicate mediului de afaceri, a cautat cele mai originale denumiri de afaceri din tara noastra.
"Sa incepem cu cele sfinte. Daca vreti sa faceti afaceri de succes, ar fi bine sa invocati inca din start ajutorul divin. Asa s-au gandit, probabil, cei care au deschis firma DUMNEZEU TRAIESTE SI VORBESTE SRL din Sibiu, specializata in cresterea ovinelor, caprinelor, cabalinelor, magarilor, catarilor si asinilor", se arata in comunicatul remis Ziare.com.
In Dolj exista o alta firma, ISUS TE IUBESTE SRL care se ocupa cu exploatarea forestiera, asta pe langa firmele cu nume de sfinti in genul SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL SRL sau SFANTUL PATRU IMPEX SRL, din Bailesti, specializata in fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice.
"Cei care n-au avut curajul sa invoce sfintii, s-au gandit la miracole si alte evenimente crestine. Asa au aparut INVIEREA DOMNULUI BUCURESTI PENTRU PRESTARI SERVICII, EVANGHELIA CONSTRUCT SRL din Bucuresti, INGERUL PAZITOR SRL din Calarasi, INVIEREA LUI LAZAR SRL din Giurgiu, MIRACOL - FRUCTE SI LEGUME SRL din Glina, PAMANTUL FAGADUINTEI din Ploiesti, APA VIE SRL din Tg. Jiu si SPIRIDUSUL CREATOR SRL-D din Popesti Leordeni, asta pe langa cele sapte firme care contin revelatii in denumire, precum REVELATII IMPEX SRL", potrivit sursei citate.
Alti oameni de afaceri au ales cealalta cale, iar dovada sta DIAVOLBLU SRL din Tartaresti. La Registrul Comertului sunt inregistrate si trei firme care contin numele Vrajitoarea.
Nici conationalii de alte religii nu s-au lasat mai prejos. Asa au aparut MUSULMANU MOTORS C & L SRL din Arges, MUSULMANCA SRL din Ialomita, MECCA & MEDINA SRL din Roman, ALLAH COMPANY IMPEX SRL din Bucuresti, cele 5 firme cu nume de JIHAD si cele 100 de firme cu numele de ISIS, ca tot sunt la moda.
Multe firme au in denumirea lor cuvinte precum apocalipsa, armaghedon, ebola sau cancer.
Ghinion si noroc
Exista o firma numita GHINION IMPEX in Ialomita, dar si AGENTIA DE SPART GHINIONUL SLR in Bucuresti, firma aflata inca in functiune si care se ocupa cu "activitati de difuzare a programelor de radio".
Exista o firma numita TEAPA SRL, din Ocna Mures, specializata in lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale.
Alte exemple sunt TEPAR & POPUTA SNC din Cluj Napoca, HACKER SRL din Cluj, firma specializata in activitati de secretariat, dactilografiere, multiplicare si traduceri, PACALICI SRL din Iasi, firma specializata intermedieri in comertul cu produse diverse, DRUMUL LOZALOR SRL din Satu Mare, specializata in pregatirea drumurilor, cele 11 firme care contin denumirea faliment, precum FALIMENT IMPEX SRL, dar si alte firme cu denumiri oarecum asociate, de la casa de productie TV IDIOT FILM SRL din Draganesti-Olt la CRIZA SRL din Calarasi si MILOGUL SRL din Cluj Napoca.
Exista, bineinteles, si firma DRUMUL INVINGATORILOR SRL, iar in Orsova intalnim restaurantul VISUL AMERICAN SRL.
Patronii se inspira si din filme
Dincolo de cele sfinte, de provocarile crizei si apocalipsa, patronii romani se inspira si din filme, atunci cand isi aleg denumirile de firme.
Avem, astfel, o puzderie de firme cu numele LAS FIERBINTI SRL din Suceava, MATRIX SRL, AVATAR HOSTING din Bucuresti, SUPERMAN TOTAL din Hunedoara, STAR WARS SRL din Constanta, HOBBIT BROKER DE ASIGURARE, SAURON SRL, CEI TREI MUSCHETARI IMPEX, BRUCE LEE SRL din Pitesti si cele 4 firme cu denumirea VAN DAMME.
Daca tot vorbim de personaje cunoscute, notam si DI CAPRIO SRL din Dolj, AL PACINO SRL din Timisoara, DE NIRO SRL, ALBANO FOTOVOLTAICO SRL din Timis si firma DAN SPATARU JR. TRAVEL SRL din Bucuresti.
Nume de politicieni
Avem bineinteles si denumiri cu valente istorice. GINGIS HAN este prezent in patru firme, iar CEAUSESCU & PARTNERS se ocupa de audit financiar in Constanta. Notam si OBAMA VASI SRL din Buzau, PRINTUL MARELUI PUTIN SRL din Bucuresti, PRINTESA DAIANA SRL, PRINTUL DRACULA SRL, dar si PRINTESA ASFALTULUI SRL din Galati.
Cei de la Keysfin au numarat, totodata, numai putin de 23 de firme cu numele BASESCU si 28 cu PONTA.
Ca imaginatia romanilor in materie de nume de firme este de-a dreptul fabuloasa o constituie si urmatoarele exemple.
In Olt este inregistrat o firma cu denumirea SCUIPICI COMPANY CONFECTION DE LOUX, iar in Pitesti functioneaza societatea EU SI TU PENTRU VIITOR din Pitesti, specializata in lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale.
In Capitala sunt inregistrate firmele STRALUCITORII DE MASINI SRL si USTUROI CU MAMALIGA PRODUCTION SRL, in Sinaia avem PUTIN DIN TOT SRL, in Calarasi REGELE FIARELOR SRL, in Timis BESTIAL RECORDS SRL, in Craiova MARADONA BEAUTY, iar in Alba Iulia OCCIDENT MURDAR CURAT LUX SRL.
Exista si firme cu nume ce contin cuvintele var, cumnat, gigolo si chiar 13 societati nu denumirea poponet.
Nici animalele nu au fost uitate. Iata cateva exemple: ELEFANTUL BIMBO COMIMPEX SRL, SAPTE MAIMUTE SRL sau SOARECE ATRACTIV SRL.
Ziare.com
Open contest for a new project in berry production and marketing Central and North Moldova 2015-2017
HEKS Moldova is seeking a partner organization (NGO) to implement a project in berry production and marketing in Central and North Moldova which is about to start in April 2015 for a period of 3 years.
Interested organizations should send their organizational CV with contact details to with the subject title: Berry project
A special attention will be given to NGOs from rural areas (outside Chisinau) since HEKS Moldova's country strategy is supporting development of rural communities and NGOs from rural areas (raional NGOs and NGOs from Balti are also eligible).
In case of questions please contact: 0 794 05875, Veronica Cazacu
Anticamera online, serviciu pentru contribuabili, în curând funcțional
În scurt timp, contribuabilii vor purta un dialog deschis cu reprezentanţii conducerii Serviciului Fiscal de Stat (SFS), această oportunitate fiind oferită de noul serviciu electronic ”Anticamera online”, lansat recent.
Șeful IFPS Ion Prisăcaru, a menționat că specialiștii de la întreprinderi – contabilii, cei antrenați în procesul de achiziții publice, conducătorii companiilor, alți specialiști, vor avea posibilitatea de a adresa întrebări, de a preciza unele aspecte ce țin de interpretarea prevederilor legislative, de a semnala unele cazuri de evaziune fiscală sau de comportament neadecvat din partea unor angajați ai fiscului. În discuție se vor include și reprezentanții altor instituții, cu care fiscul conlucrează.
Vor fi anunțate din timp persoanele din conducerea IFPS, șefii de direcții, care vor participa la dialog, vor fi stabilite și anumite ”ore de primire”, virtuale desigur. De un asemenea serviciu dispune Agenția Fiscală Suedeză, cu care noi colaborăm. Și am avut ocazia să particip la ”ședințele” Anticamerei online suedeze, să văd cum funcționează, cum răspund angajații Agenției la interpelările și solicitările contribuabililor, — a spus el.
”Anticamera on-line” reprezintă un nou instrument al Strategiei de comunicare a SFS, prin care se propune, prin o mai bună exploatare a potenţialului tehnologiilor informaționale, de a fluidiza comunicarea dintre contribuabili şi conducerea SFS. Acestui obiectiv major răspund și celelalte servicii, lansate de fisc pe parcursul anilor precedenți. Printre acestea se înscriu ”Declarația electronică”, ”Contul curent al contribuabilului”, factura electronică, alte servicii, ce oferă informații necesare contribuabililor, în total 16 servicii.
Vom continua să lucrăm în această direcție și în anul curent, facilitând accesul contribuabililor la informația fiscală, ca ei să fie la curent cu schimbările ce intervin în legislație în administrarea fiscală, le vom oferi și posibilitatea de a se instrui, — a precizat șeful IFPS.
Printre serviciile ce urmează a fi lansate pe parcursului anului curent, sunt și trei e-cereri: e-cererea privind înregistrarea subdiviziunilor, e-cererea privind lipsa sau existența restanțelor la buget, e-cererea privind înregistrarea plătitorilor de T.V.A.
Contactele inspectorilor fiscali cu contribuabili trebuie să fie reduse la minim, în beneficiul ambelor părți. În afară de aceasta, prin lansarea serviciilor electronice se reduc cheltuielile, pe care le suportă contribuabilii la plata impozitelor și taxelor, – a relevat el.
În contextul serviciilor oferite de către SFS contribuabililor, Ion Prisăcaru a subliniat că toate sunt gratuite. Întrebat despre majorarea de la 3 februarie a prețurilor pentru procurarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, inclusiv facturi și facturi fiscale, el a spus că nu e nici o problemă. Această scumpire ar putea să-i determine pe unii agenți economici să utilizeze facturile electronice.
Le-am dat posibilitate agenților economici din iulie 2014 să-și imprime ei formulare, să nu le procure de la fisc. Dar cea mai bună soluție este să utilizeze serviciul e-factura. Sper că, în curând, numărul utilizatorilor acestui serviciu va crește semnificativ, — a mai adăugat Prisăcaru.
Semifabricatele congelate nu sunt utile pentru Moldova

“Toată materia primă e importată. Măsline pentru pizza, coriandru, piper negru și alte condimente – toate sunt furnizate din străinătate. Margarina, la fel, este importată. La noi ea nu se produce. Chiar și sarea e adusă din altă țară”, - explică tehnologul Cetigan Natalia Gasparian, “Și făina moldovenească nu trebuie să fie utilizată, - replică managerul întreprinderii Vlad Ceban, - dacă doriți ca produsul – colțunași sau pizza – să fie gustos. Ea e importată din Ucraina. Furnizorii cer achitarea imediată a produsului comandat. Noi îi plătim în dolari și ne vindem produsele în lei, care sunt din nou schimbați în dolari. Chiar și în perioadele mai

Din conversație, reporterul MyBusiness.md a aflat că, totuși, nu a fost mereu așa. Cetigan e activă pe piață din anul 2004 și primii cinci ani de funcționare au fost rentabili și avantajoși. “În anul 2006 am procurat în suburbie un teritoriu și am dat comandă de proiect al unei noi întreprinderi”, - povestește Natalia Gasparian. Însă a intervenit criza din anul 2009 și, odată cu aceasta, a scăzut brusc puterea de cumpărare a populației și proiectul unei noi întreprinderi a rămas doar pe hârtie.
În prezent, capacitatea de producție a întreprinderii Cetigan ocupă 300 de metri pătrați. Numărul de angajați – 50 de persoane. “Noi producem mici, colțunași, pelmeni, cârnați și altele. Totuși, întâmpinăm greutăți în lărgirea sortimentului de producție, doar acesta depinde de puterea de cumpărare joasă a populației și de lipsa de interes pentru noile variante de produse”, - explixă Vlad Ceban.
Să luăm drept exemplu pizza. “Am produs 6 variații de pizza, rețetele cărora au fost alcătuite de noi, - povestește tehnologul Cetigan, - cu șuncă, pui, pastramă, salam, pizza vegetariană și pizza mică.

“Am produs multe, - continuă Vlad Ceban, - clătite, colțunași, prăjituri umplute, blinele beloruse, iar după închideam producția din cauza că nu se vindeau. În Ucraina produsele semifabricate au un succes enorm – ei realizează totul ce este posibil: sarmale, găluște, borș congelat... ” Iar în Moldova populația trăiește după alte reguli – totul ce gospodina poate să facă de sine stătător nu se vinde. Populația nu are bani, astfel cumpără numai ceea ce e mai ieftin. Din cele 6 variante de pizza au rămas în producție doar două – cu șuncă și cu pui – cele mai ieftine.
Probleme de realizare. “Noi vindem pizza pentru 23 lei, - povestește Natalia Gasparian. – Magazinul mai adaugă 20-25 procente. Chiar și rețelele de supermarket-uri ne întorc banii abea în 3-4 luni după realizare. În plus, unele, la fel, produc pizza și pentru ele e mai importantă vânzarea produsului lor decât al nostru”.

Produsele Frozzy se vând în toată Moldova. Totuși, încurcă concurenții nelicențiați. “Acum în fiecare sat există câte un aparat de pelmeni, - se plânge Vlad Ceban. – Unele produse se realizează oficial, altele – nu. În așa mod piața devine dezechilibrată, doar prețurile rămân joase. Noi, însă, plătim impozitele, ceea ce influențează direct prețul. După anul 2009 au apărut multe impozite noi: pe profit,

Cetigan a încercat să delimiteze secțiile separate a produselor sale, dar a fost prea scump. Magazinul cere pentru arendă o sumă prea mare, adăugând și salariul vânzătorului. Își pot permite secțiile date doar firmele mari, care vor obține din aceasta rentabilitate. În Moscova astfel de pucte comerciale sunt utile:

“Ne-ar fi de folos exportul în Ucraina, în Rusia, - spun angajații Cetigan. – Dar ne încurcă toate condițiile impuse de sistemul birocratic. Au venit românii, au gustat și au apreciat produsele noastre. Și-au luat acasă modelele oferite spre degustare și atât. Piața UE ne este închisă, deși ne o promit deja de 8 ani. Ne-ar ajuta implicarea statului în dezvoltarea micului business. Dar unde să o găsim? ”
Cum „Business Factory” era cât pe ce să se transforme în „Dom-2”
Participanta în cadrul primului business reality show din Moldova, „Business Factory” la MBC TV, Valeria Cosonea, a venit la proiectul cu ideea deschiderii unui magazin online de comercializare a ceasurilor și a demonstrat faptul că „totul este posibil”. În timpul participării la reality show, tânăra a reușit nu doar să-și deschidă un magazin online, cu investiții minime, și să îl facă de succes, dar și, în cadrul unuia dintre concursurile proiectului, a vândut un măr cu 50 de lei unui cumpărător necunoscut, în decursul a șase minute. Și, deși Valeria nu a fost desemnată câștigătoarea proiectului, ea, totuși, a primit cel mai important cadou pentru sine: în cadrul programului, Valentin Purici a cerut-o public în căsătorie pe asntreprenoarea de 19 ani.
Ce a însemnat acest gest? O mișcare bine gândită pentru promovarea afacerii proprii și a numelui sau implica sentimente pure, țesute în jurul lucrului comun? Cum a reușit tânăra femeie de afaceri să organizeze un magazin online de succes, specializat în comercializarea de ceasuri, în condițiile pieței autohtone săturate și ale posibilității de a procura ceasurile analogice de pe alte site-uri online? Fericitul cuplu de afaceri, Valeria Cosonea și Valentin Purici, au acceptat să răspundă la întrebările MyBusiness.md.
Mybusiness.md: Valeria și Valentin, voi ați devenit „starurile” proiectului TV „Business Factory” și era cât pe ce să transformați reality show-ul în „Dom-2”, atunci când a fost enunțată cererea în căsătorie. A fost o mișcare de promovare pregătită sau cum? Ați depus deja cererea la Serviciul de Stare Civilă?
Valeria Cosonea: Sincer vorbind, eu nu știam nimic despre aceasta (râde)...
Valentin Purici: În urmă cu jumătate de an, aflându-mă în străinătate, am dat peste o expoziție de articole din aur. În ultima zi erau și reduceri mari, iar mie mi-a plăcut un inel și am hotărât să îl cumpăr pentru Valeria, ghicindu-i și mărimea la deget. Recunosc că vroiam să o cer în căsătorie, dar nicidecum nu îndrăzneam... Iar atunci când Valeria a devenit participantă a proiectului, m-am gândit că „E timpul! Să fie o surpriză pentru ea și să afle un milion de oameni despre aceasta”.Valeria: Deși am zis „Da”, am hotărât că nunta o vom face peste un an. Pe lângă business, ambii suntem ocupați cu studiile. Eu sunt studentă la Universitatea Tehnică, la specializarea de contabilitate, iar, în acest an, Valentin își finisează studiile în cadrul Universității de Medicină.
Mybusiness.md: Cum a apărut ideea în sine de creare a magazinului online?
Valeria: Când am aflat despre proiectul TV, organizat de Angry Business, am hotărât să încercăm să participăm. Nu eram sigură de faptul că mă vor accepta. Dar Valentin a spus că „Trebuie!”. Mi-a oferit imboldul necesar, m-a susținut și m-a ajutat în toate.
Valentin: Eram sigur de faptul că o vor ptimi și că va ajunge în final cu un rezultat bun. Am luat în calcul următorii factori: 19 ani, o tânără, iar varianta de afacere propusă cu siguranță va aduce profit. Așa și s-a întâmplat. Sensul afacerii nu constă în idee, ci în rezultatul acesteia. Poate fi o idee cât se poate de banală, însă ea trebuie realizată în fiecare zi. Problema principală a multor oameni de afaceri începători constă în ceea că ei amână pe mâine realizarea ideii. Știți cine nu a avut rezultate bune în cadrul proiectelor Angry Business? Doar cei care nu au făcut și nu fac nimic. Valeria a demonstrat faptul că poți face un business elementar, fără a avea nevoie de investiții prea mari. În cadrul proiectului, ea a câștigat 14 mii de lei – oare acest aspect nu spune multe? Nemaivorbind de faptul că ea a reușit să vândă un măr la 50 de lei, timp de șase minute.
Mybusiness.md: Care a fost capitalul de pornire necesar pentru deschiderea magazinului online?
Valeria: N-o să mă credeți. Au fost doar 200 de dolari, necesari pentru realizarea de landing-page și procurarea primului lot de ceasuri. Desigur, unele lucruri le-am învățat în cadrul proiectului, dar altele le știam deja. Am comandar diferite tipuri de ceasuri de la producătorii japonezi, coreeni și chinezi, prin serviciul de curierat rapid și partida a ajuns în două săptămâni. Ulterior am realizat landing-page, ne-am gândit la texte și oferte și, astfel, tictac.md și-a început activitatea. Vânzările au mers bine și chiar foarte bine. Cel mai bine se vând ceasurile pentru bărbați. În decursul a patru luni, sortimentul magazinului online a crescut de la 30 la 100 de modele. Iar acum, modelele de ceasuri se actualizează săptămânal.
Mybusiness.md: Prin ce metode activizați vânzările pe site-ul dvs? Oare cumpărătorii nu-și dau seama că pot procura ceasuri similare de pe site-urile din străinătate?
Valentin: Ce să vă spun? Nu toți pot face comenzi de pe site-urile străine, din diverse motive. În plus, livrarea mărfurilor poate dura și două luni. În afară de acest aspect, nu poți ști ce calitate și aspect vor avea produsele solicitate. La noi în magazin, însă, cumpărătorul nu trebuie să aștepte și are ocazia să țină în mână produsul. Au existat cazuri în care clientul a ales un model de ceas de pe site, dar noi i-am propus să vadă alte zece variante. Ca rezultat, cumpărătorul a procurat cu totul alt ceas, decât cel pe care l-a comandat. În jumătate dintre cazuri se întâmplă la fel.
Pentru a crește vânzările, noi folosim sistemul de reduceri. Unele modele de ceasuri se vând cu 30% reducere, până la o oră anumită (pe pagină este plasat un cronometru). Mai mult decât atât, noi îi explicăm clientului de ce este convenabil să cumpere de la noi (preț atrăgător, sortiment larg, garanție de trei luni pentru produs, livrare gratuită în decursul a două-trei ore). Pentru a spori încrederea cumpărătorului, publicăm pe site recenziile clienților în legătură cu modelele de ceasuri și serviciul oferit. Dacă omul a văzut toate ofertele, dar nu și-a ales nimic și vrea să părăsească pagina, atunci „apare” încă o fereastră, care propune 50% reducere la orice model de ceas, dacă acesta este procurat acum, mișcare ce chiar funcționează.
De asemenea, am mai introdus un truc. Dacă persoana a procurat un ceas, atunci primește un bonus pentru următorul model de ceas, în cazul în care îl procură în decursul a 24 de ore. Chiar dacă cumpărătorului nu-i trebuie un ceas în plus, el, probabil, va dori să procure unul pentru altcineva, în calitate de cadou, de exemplu. Astfel de oferte sunt foarte eficiente în perioada de sărbători. De regulă, din patru-cinci vizitatori ai site-ului doi devin cumpărători.
Mybusiness.md: Totuși, reiese că afacerea voastră reprezintă un proiect din domeniul vânzărilor. Nu doriți ca, în viitor, să vă ocupați de o producție proprie?
Valeria: Planificăm ca, peste câțiva ani, să ne ocupăm de producția de haine, cu design propriu. Însă, pentru început, trebuie să trecem de acele etape pe care ni le-am propus.
Principiul nostru este că trebuie să te ocupi de ceea ce îți place. Dacă omul simte că îi va reuși, atunci cu siguranță va avea succes.