big presa ucraina se apropie de finalizarea demarcarii frontierei cu moldovaZeci de companii din Republica Moldova și Ucraina au participat la Forumul moldo-ucrainean, găzduit de Expoziția Națională „Fabricat în Moldova”, organizat de către Camerele de Comerț și Industrie a Republicii Moldova și Ucrainei, cu participarea ambasadorilor ambelor țări.

Vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie, Vladimir Didilica, a salutat prezenta delegației oficiale și a companiilor din Ucraina, menționând că aceasta este un partener strategic pentru Republica Moldova, și în acest sens, trebuie depuse toate eforturile necesare, atât la nivel cameral, cât și guvernamental, pentru a intensifica relațiile de colaborare economică și schimburile comerciale între state.

Ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova, Ivan Gnatișin a subliniat importanța forumului  pentru sectorul privat din ambele țări, menționând că: „este o platformă ce oferă posibilitatea agenților economici să facă schimb de oferte comerciale și să încheie noi parteneriate de afaceri”.

„Intenționăm să colaborăm și în continuare privind dezvoltarea proiectelor în comun, să organizăm forumuri de afaceri, întâlniri B2B, dând posibilitatea operatorilor din ambele țări să comunice și să identifice noi posibilități de cooperare”, a menționat ambasadorul Republicii Moldova în Ucraina, Ruslan Bolbocean. De asemenea, acesta  a mai adăugat că vizitarea expoziției „Fabricat în Moldova” este o bună oportunitate pentru companiile străine de-a se familiariza cu mediul de afaceri moldovenesc.

Potrivit Vicepreședintelui Camerei de Comerț și Industrie din Ucraina, Serghei Svystil, sectorul privat din Ucraina manifestă un interes sporit pentru a intensifica schimburile comerciale, dar este necesar de a facilita acest proces prin simplificarea procedurilor vamale şi reducerea numărului de documente necesare pentru efectuarea exportului, ceea ce îngreunează semnificativ întreg procesul. De asemenea, acesta a lansat invitație tuturor operatorilor economici, care doresc să găsească parteneri de afaceri, să participe la Forumul exportatorilor care va avea loc în perioada 27-28 aprilie la Kiev.


La Forum au fost prezenți reprezentanții Ministerului Economiei, Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Organizației de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova și Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor care au prezentat posibilitățile investiționale pe care le oferă Moldova, dar și oportunitățile pe care le implică regimurile comerciale preferenţiale de care dispune țara noastră, atât în relaţia cu statele membre ale UE, cât şi cu cele membre ale CSI, CEFTA și Turcia. De asemenea, companiile din Ucraina au avut ocazia să învețe din experiența Republicii Moldova în vederea implementării standardelor europene în domeniul sanitar și fitosanitar.

Din componenţa delegaţiei au făcut parte reprezentanţi ai companiilor din industria de prelucrare a lemnului; producători de  fructe, legume, miere și ceriale; utilaj medical; producători de aparate electrice de uz casnic și prelucrare a produselor alimentare; producția și prelucrarea cărămizii și grafitului; produse de birotică.

Comunicat de presă

ITMC 2015Programul ITMC (Internship, Training, Mentoring and Coaching) invită studenții și masteranzii din ultimul an de studii ai universităților, colegiilor și școlilor profesionale din Moldova să aplice la ediția 2016 a proiectului. Adițional la stagiul de practică  în una din companiile de top din țară, acesta va include 10 sesiuni de orientare și formare în domenii precum: Comunicare, Negocieri, Vânzări, Marketing, Managementul proiectelor, Leadership, ș.a. Mai mult, Programul  ITMC 2016 va include și evenimente de networking cu participarea personalităților de succes din țară - manageri, proprietari de afaceri, tineri talentați, care-și vor împărtăși ideile de business și viziunile inovaționale.


Obiectivul nr. 1 al Programului ITMC este integrarea armonioasă a absolvenților în câmpul muncii, prin oferirea oportunităților de stagiere și dezvoltare personală. În această ordine de idei, organizatorii Programului lansează un apel către comunitatea de afaceri de a se implica în proiect prin acordarea de poziții pentru stagierea tinerilor cu potențial din țară. Organizatorii, la rândul său, își asumă obligația de a identifica, pentru companiile participante, cei mai potriviți candidați pentru angajare din rândurile studenților înscriși.   


Programul ITMC din 2015 a inclus 20 de studenți care și-au desfășurat stagiul de licență sau masterat în 9 companii din Moldova. Stagiarii au participat la 12 training-uri ce au avut drept obiectiv îmbunătățirea abilităților și aptitudinilor de comunicare, analiză, negociere. Competențele dobândite de participanți în cadrul Programului au fost esențiale pentru încadrarea acestora în câmpul muncii. Ca urmare, 100% din stagiari au fost angajați în cadrul companiilor din țară.


Înscrierea și participarea studenților în Program este deschisă până în data de 15.02.2016, aici: http://goo.gl/forms/xWXl7XGRcq.
Companiile care doresc să facă parte din Program, vor accesa: http://goo.gl/forms/jSVc5sdM2G.  


Autor al Programului ITMC este Compania “Business Development Capital” SRL, creată în august 2015 de către o echipă de tineri care au participat la Programul de Dezvoltare a Sectorului Privat în Suedia. BDC își propune să dezvolte întreprinderile din țară prin promovarea modelului de management etic și a conceptului de responsabilitate social-corporativă.


Persoană de contact: Viorica Cerbușca, Tel. 022 210 444, 069377711

Forum Md Ro104.02.2016, Chișinău - România a devenit principalul partener comercial al Moldovei, dar ne dorim să devină și principala sursă de investiții în afacerile din Moldova, a declarat președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, Valeriu Lazăr, în cadrul Forumului de afaceri moldo-român, desfășurat miercuri în cadrul Expoziției naționale „Fabricat în Moldova”. Potrivit lui Valeriu Lazăr, experiența României, care a trecut prin procesul de asociere și aderare la Uniunea Europeană, poate fi extrem de utilă atât autorităților, cât și antreprenorilor din Republica Moldova. În spiritul parteneriatului excelent între sistemele camerale din Moldova și România, am încercat să oferim împreună o nouă platformă pentru dialog între întreprinderile din cele două state, pentru a oferi oportunități de a extinde afacerile bilaterale, a subliniat Lazăr.

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, a declarat, la rândul său, că România este o poartă către Uniunea Europeană, o piață cu un PIB în valoare de 18 mii de miliarde de dolari. Oficialul a subliniat că România a beneficiat de fonduri europene în valoare de 35,5 miliarde euro, în timp ce contribuția țării la bugetul comunitar abia de s-a ridicat la 11 miliarde de euro.

În acest sens, Daraban a exprimat disponibilitatea de a oferi sprijin întreprinderilor moldovenești prin întreaga infrastructură de business deținută de CCI România – întreprinderea specializată în expoziții din București, Romexpo, sau Rominvent, una dintre cele mai importante agenții de protecție a proprietății industriale din România, etc. Potrivit lui Daraban, volumul comerțului bilateral în 10 luni ale anului 2015 a depășit 1,035 miliarde dolari, iar exportul din Moldova a depășit în premieră valoarea de 400 de milioane de dolari. Totodată, Mihai Daraban a subliniat că întreprinderile moldovenești sunt foarte active în România, fiind înregistrate peste patru mii de companii cu capital moldovenesc, ce au un capital subscris de peste 34 milioane de dolari.

Viceprim-ministrul, ministrul Economiei, Octavian Calmâc, a declarat că prioritatea Guvernului de la Chișinău este restabilirea încrederii mediului de afaceri și a partenerilor de dezvoltare prin reforme hotărâte, care să recupereze întârzierile din ultimii ani. Oficialul a salutat prezența oamenilor de afaceri români la expoziția „Fabricat în Moldova”, pe care a calificat-o drept un test al durabilității economiei și a potențialului de export al țării. „Anterior, companiile multinaționale priveau Moldova ca pe o suburbie a pieței din CSI, acum însă lucrurile se schimbă și centrul de comandă al multor multinaționale ce operează și în Moldova se mută la București”, a declarat Calmâc.

Ambasadorul României în Moldova, Marius Lazurcă, a apreciat că schimburile comerciale bilaterale au atins un grad înalt de maturitate, fiind diversificate și cu valoare adăugată înaltă. Oficialul a precizat că economiile celor două țări au crescut sincronizat, iar în anul 2014 față de anul 2009 volumul comerțului bilateral a crescut de 4 ori.

Forumul de afaceri a continuat cu întâlniri B2B, în cadrul cărora oamenii de afaceri au făcut schimb de informații și oferte comerciale.

Comunicat de presă

ra20„Ne ocupăm în exclusivitate de autoturisme retro, - explică Igor Aleinov, directorul salonului auto „EWA Motors”. – Nu avem camioane sau mașini militare. Acum avem expusă o motocicletă militară, fapt ce reprezintă o excepție”.


În diverse țări, automobilele retro sunt clasificate în moduri diferite. În SUA, de exemplu, în categoria „retro” sunt incluse mașinile cu o vechime de 20 de ani. În spațiul postsovietic, dat fiind faptul că un singur model era produs timp de zeci de ani, termenul „retro” era atribuit mașinilor care, practic, au dispărut din circulație, - automobilele lansate până în anii 1950-60. În orice caz, acest aspect ține de articolele produse în industria auto sovietică. Există și o altă cauză a acestei clasificări. Conform spuselor lui Igor Aleinov, în anii 1970 a luat amploare revoluția tehnico-științifică, care a modificat și conceptul mașinii, și materialele din care era produsă.


„EWA Motors” nu este doar un salon auto, în care sunt expluse automobilele retro restaurate. Compania „EWA Motors” se ocupă și de producția de mașini. Automobilele sunt neobișnuite: „Avem un proiect cu mașinile Mercedes din anii 30, - explică Igor Aleinov, - și custom-uri pe bază de BMW și modelul nr. 21 de la Volga”. Custom – este un termen internațional. Se referă la automobile cu șasiuri moderne, peste care sunt instalate caroserii în stil retro, cu utilizarea unor detalii inedite. În salonul auto „EWA Motors” sunt expuse două custom-uri, produse de companie. Primul – o copie a mașinii Mercedes-Benz-500K, din anii 1930, - un roadster maro cu un motor modern de Mercedes, cu puterea de 320 c.p. Al doilea – o caroserie modificată a modelului nr. 21 de „Volga”, pe sasiu de BMW, seria 3. Actualmente, în producție se află a doua stilizare de roadster Mercedes-Benz-500K, numit „Carretta”. Deja există și un cumpărător.

Modelul Mercedes 500K a fost unul rar chiar și în anii de producție – au fost lansate doar 58 de bucăți. Iar până în zilele noastre s-au păstrat doar câteva unități, care sunt împrăștiate prin diferite colecții private. Producția de astfel de mașini le oferă ocazia persoanelor înstărite să procure, cel puțin, o replică a renumitului automobil.

ra05
Pe lângă producția de custom-uri proprii, „EWA Motors” se ocupă de restaurarea mașinilor vintage. Acestea sunt numite oldtimer.
Oldtimerii reprezintă o discuție aparte. Sunt mașini restabilite, în conformitate cu analogul de pe banda rulantă. Chiar și radioul din salon este retro – sunet pe unde medii și lungi, când șoferul și pasagerii se delectau cu vocile lui Robertino Loretti și Edita Piekha; husele saunelor păstrează stilul acelor ani; chiar și culoarea mașinii trebuie să corespundă perioadei în care automobilul era pe banda rulantă – cu 30-60 ani în urmă. Astfel, mașinile „Volga” și  GAZ-21 erau vopsite în culori reci și rezervate. Una dintre acestea, expusă în salon – roșu cu alb – reprezintă o fantezie coloristică a noului proprietar.


Cele aproximativ zece mașini „Volga”, „Pobeda” și două „Chaika” – GAZ-13 și GAZ-14, expuse în salonul auto „EWA Motors”, aparțin unor proprietari diferiți. Acestea pot fi procurate sau pot fi închiriate. „Sunt mașini de colecție, - explică Igor Aleinov, - sunt utilizate foarte rar pentru a le conduce. Cu toate că toate mașinile dispun de certificate de înregistrare, doar două mașini, dintre cele expuse, au fost utilizate pentru exploatare zilnică”.

ra06
„Automobilele se restabilesc doar la comandă, - continuă proprietarul EWA Motors. – Recent am primit o comadă de restabilire a două mașini „Chaika” Gaz-13”.


Restabilirea unui automobil vechi reprezintă o modalitate răspândită, cel puțin la noi în țară, de a lărgi colecția.


Automobilele retro sunt articole unice. Sunt vândute foarte rar din colecție, la prețuri foarte mari. O modalitate de compromis reprezintă restabilirea automobilului din „materie primă”, adică dintr-o mașină veche. „Materia primă” poate fi în stări diverse – fie acceptabilă, fie în stare de fier vechi, - explică Igor Aleinov. – Automobilul aflat în stare deplorabilă costă foarte puțin, iar prețul de restabilire poate ajunge la 40-45 mii de euro”. Toți colecționarii de oldtimeri sunt oameni de afaceri, oameni înstăriți. Mulți vor să participe personal la restabilirea mașinii sale, să lucreze cu instrumentele. „Atunci restabilirea se poate lungi, chiar până la patru ani”, - continuă antreprenorul.


Automobilul, ca și materie primă, se procură pe Internet. Conține: șasiu, caroserie, motor. Astfel de mașină poate fi restabilită în conformitate cu dotațiile automobilului, când a părăsit banda rulantă. „Nu se procură doar caroseria, - explică Igor Aleinov, - aceasta este un simplu fier vechi și va fi foarte scump să restabilești o astfel de mașină”. În Rusia, în Moscova, există producții care pot realiza orice piesă a mașinii retro – de la elementele caroseriei și până la motor, însă, pentru client, asemenea piese vor costa destul de mult. Este mult mai ieftin să procuri o mașină veche și să o restabilești, dat fiind faptul că, la noi în țară, se găsesc multe automobile sovietice, disponibile pentru cumpărători.

ra12
De aceea, colecțiile auto cresc. Dar, în mare parte, colecțiile locale constau din mașini sovietice vechi – „Volga”, „Chaika”, „Pobeda”, „Moskvich” – reprezintă setul de domn al colecționarului auto din Moldova. Poate că, din această cauză colecțiile colecționarilor moldoveni sunt lipsite de vreo sistematizare – se procură orice poate fi ușor restabilit. „În orice caz, eu nu am remarcat vreo regulă de sistem în colecțiile noastre, - spune Igor Aleinov. – Se procură „Chaika” Gaz-13, modelele rare de „Volga”. Dar nu sunt colecții tematice, sistematizate. De exemplu, mașinile retro de la un singur brand, sau din același an de producție, sau automobile Wehrmacht. Astfel de colecții sunt foarte scumpe. Iar colecțiile auto de la noi reprezintă, mai degrabă, o investiție de resurse”.


„Mai înainte, se procurau astfel apartamente, - spune Igor Aleinov, - cum astăzi se cumpără mașini retro. Dar apartamentele își pierd din preț, în timp ce automobilele retro se scumpesc. Cererea pentru acestea va fi în continuă creștere, cauzând ridicarea prețurilor.

„Există mașini restabilite și există materie primă, adică un fundament pentru restabilire, - explică Igor Aleinov. – Numărul mașinilor restabilite nu este în scădere, cu toate că nu se exclud pierderile din cauza catastrofelor naturale sau a războaielor. În timp ce numărul mașinilor vechi, care pot servi drept fundament pentru restabilire, se află în scădere. Acest aspect contribuie la creșterea prețurilor mașinilor restabilite. Totodată, crește numărul de colecționari, element care, de asemenea, crește cererea pentru automobilele retro și, respectiv, prețurile lor, aspect care stimulează crearea de noi colecții auto și creșterea celor vechi – este vorba despre o investiție rentabilă”


Articol pregătit de MyBusiness.md

Duminică, 31 Ianuarie 2016 19:18

Mobilă din palete

D7t3gaeKV0YUn grup de tineri din Chișinău a lansat un proiect-pilot curios: producția mobilei din palete (plăci de lemn, care sunt folosite pentru transportarea într-o manieră compactă a greutăților).


Inițiatorul proiectului este designerul Iurie Papulov. ”Acest tip de mobilier este destul de popular peste hotare, - a povestit el pentru mybusiness.md. – La noi însă, am văzut mobila similară doar o singură dată. Astfel, mi-am spus că voi încerca să o produc”.


Iurie Papulov afirmă, că mobila este făcută în stil minimalist. Ea este destul de utilă, fiind cel mai des procurată pentru case de pământ, de grădină și terase. Ea este durabilă și rezistentă chiar și la condiții climatice nefavorabile. Mai mult, ea este nepretențioasă în ceea ce privește îngrijire: e nevoie să o ștergi cu o cârpă umedă și atât.

7fecfd18e8f9bdbf342c3eca5ed82d88
Cu toate acestea, ea oferă posibilitatea de a realiza cele mai îndrăznețe idei, iar prețul poate fi avantajos pentru un număr mare de clienți.


Prețul unei palete variază între 40 și 90 de lei (de mărimea 1200x1000). Tinerii antreprenori le procură la depozitele en-gros și de la alte întreprinderi comerciale. Ulterior, lemnul este lustruit și dat cu lac sau vopsea rezistentă la apă.  

276f2bf0f794013a35d686a882dbd782
Prețul pentru un set, compus din masă, fotolii dublu și simplu și o măsuță de cafea, variază între 1200-1500 de lei. Comanda pentru perne se face separat, de la producătorul specializat.  


Start-up-ul își realizează producția și primește comenzi pe un site popular de anunțuri private. Iar dacă produsul va avea succes, tinerii își vor înregistra firma pe piață.


Articol pregătit de MyBusiness.md
 

Duminică, 31 Ianuarie 2016 15:34

Afacere de succes, pe vârful unui creion

12607283 989843891082537 178019735 nPictor-caricaturist din Ungheni Alexandru Plăcintă a decis acum patru ani să deschidă o afacere, bazându-se pe talentul său.

De fapt, aceasta a fost o decizie, luată de întreaga familie. Ulterior, ea a dus la împărțirea obligațiunilor: Alexandru pictează, iar soția lui Olga se ocupă de administrarea afacerii.

Proiectul a avut succes. Vom trece peste evenimentele, care au avut loc în anii precedenți și ne vom orienta atenția asupra prezentului. Pictorul are la dispoziție două site-uri, unul pentru comenzi personale, iar al doilea pentru cele corporate. Iar pagina sa de Facebook are peste 19 mii de like-uri.
12632846 989843911082535 1545014751 o
Pe site-ul de comenzi personale, clientul are posibilitatea să aleagă una din cele opt tipuri de caricaturi, care poate fi transformată în portret. Posibilități sunt numeroase: fie îți alegi portretul personal, al copilului sau al șefului, fie de grup. Iar în fiecare categorie este plasată câte o galerie mare de exemple de lucrări pictate.

După, e nevoie de a încărca fotografia personajului și de a aștepta trei zile pentru ca aceasta să fie transpusă în portret. Clientul mai trebuie să aștepte încă câteva zile, pentru ca lucrarea să-i fie transferată prin poștă. Costul unei picturi (inclusiv și transferul) variază între 349 și 999 de lei.

Varianta pentru evenimente de masă este însă, diferită. Achitarea se face pentru o oră de lucru. Pictorul este invitat original dd7a74174e36471c14a31c327ab5517ala evenimente, petreceri simple sau corporate și botezuri. Acolo, el propune oaspeților serviciile sale de a desena portretele lor. ”În cazul comenzilor individuale, Alexandru poate să folosească diferite tehnici de pictură, - explică Olga Plăcintă. – La petreceri corporate el lucrează doar cu creionul – cea mai eficientă unealtă de lucru. Mai este o altă variantă, mai simplă, însă aceasta nu oferă un rezultat decent”.

Două ore de lucru, în care pictorul reușește să facă 25-30 de portrete, costă 250 de euro. 3 ore (40-45 de picturi) – 300 de euro. Un pachet de servicii ”Full” (până la ultimul doritor) – 500 de euro. Cu toate acestea, Alexandru folosește foi A3 personalizate, pe care este imprimat și logoul, cum ar fi ”Nunta Vasile și Elena, ianuarie 2016”.
dd7a74174e36471c14a31c327ab5517a
Prețurile sunt ridicate, dar aici trebuie de luat în considerare și faptul că afacerea familiei Plăcintă a ieșit deja pe piața României. Acolo, serviciile pictorului au parte de o cerere ridicată: primăvara și vara 2016 sunt deja pline de comenzi și Alexandru are timp liber doar pentru toamna anului curent.

Totuși, soții nu planifică să se mute în capitală. ”Pentru ce? – a întrebat mirată Olga. - Spre deosebire de Chișinău, Ungheni este mai aproape de Iași. Or, 90% din comenzi le primim anume din România”.

Fotografie din arhiva personală a lui Alexandru Placinta

Articol pregătit de MyBusiness.md



pareUn mecanism prin care autorităţile contribuie la crearea locurilor de muncă este proiectul PARE 1+1. Prin acest instrument, migranţii reveniţi în Moldova sunt încurajaţi să-şi investească economiile în afaceri, iar statul contribuie cu un leu la fiecare leu investit.

Bugetul proiectului pentru 2016 este de 40 de milioane de lei, cu 10 milioane mai mult decât anul trecut.

Suma de care poate beneficia un antreprenor din partea statului este de 200.000 de lei.

În perioada 2010 - 2015, 614 moldoveni s-au bucurat de finanţare nerambursabilă pentru dezvoltarea afacerilor.

Până acum au fost acordate granturi în valoare de 133 de milioane de lei, iar investiţiile efectuate de beneficiarii programului sunt de peste 350 milioane de lei. Potrivit autorităţilor, la fiecare leu investit de stat în economie au fost atraşi alţi 2,7 lei.

Cele mai multe afaceri au fost iniţiate în domeniul agriculturii.

http://www.publika.md/

Chişinău, 29 ian. /MOLDPRES/. Ministerul Educației și Centrul de Excelenţă în Informatică și Tehnologii Informaționale (CEITI) au lansat astăzi proiectul „Parteneriate pentru calitatea şi relevanţa învăţămîntului profesional tehnic în domeniul TIC din R. Moldova”, finanțat de Austria și România, comunică MOLDPRES.
16000751 big1454080562
Proiectul prevede noi metode de creştere a capacităților în planificarea și organizarea iniţiativelor de actualizare a curriculei pentru specialităţile TIC, îmbunătăţirea metodelor de predare, implementarea programelor de dezvoltare profesională pentru profesori și crearea oportunităților de stagiere în companiile TIC pentru elevii care studiază specialităţi de profil.

La eveniment au participat viceministrul Educației, Cristina Boaghi, reprezentantul Ambasadei României în R. Moldova, Radu Mihai Filip, șeful Biroului Agenției de Dezvoltare Austriacă, Gerhard Schaumberger, directorul CEITI, Vitalie Zavadschi, alte persoane.

Viceministrul Educației, Cristina Boaghi, a menționat că lansarea unui astfel de proiect în țara noastră ”este o modalitate și o posibilitate de a ne promova instituțiile. Tehnologiile informaționale ocupă tot mai mult loc în procesul educațional, iar în prezent este imposibil de a asigura o bună dezvoltare a sistemului de învățămînt fără a utiliza dispozitivele multimedia”.

La rîndul său, reprezentantul Ambasadei României în R. Moldova, Radu Mihai Filip, a declarat că instituirea standardelor europene în sistemul educațional profesional moldovenesc ”este un pas important în crearea unor noi oportunități pentru studenți și elevi, prin oferirea unor noi posturi de muncă, precum și în dezvoltarea multidimensională a acestui sector”.

Șeful Biroului Agenției de Dezvoltare Austriacă, Gerhard Schaumberger, a specificat că Ambasada Republicii Austria la Chișinău ”va susține dezvoltarea învățămîntului profesional, dar și cel în ansamblu, iar prin intermediul participării la acest proiect autoritățile austriece își confirmă disponibilitatea de a oferi suportul în modernizarea procesului educațional”.

Valoarea proiectului constituie circa 700 de mii de euro și el va fi implementat de Centrul Educațional Pro Didactica şi Asociaţia Naţională a Companiilor din Domeniul TIC, în perioada decembrie 2015 – noiembrie 2018. În cadrul Centrului de Excelenţă în Informatică și Tehnologii Informaționale își fac studiile circa 1800 de elevi și predau peste 100 de cadre didactice.

Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership 300x144Uniunea Europeană (UE) va acorda Moldovei 18,75 mil. de euro pentru proiectele de eficienţă energetică şi protejare a mediului prin intermediul Fondului regional de parteneriat al Europei de Est pentru eficienţă energetică şi ecologie (E5P).

Potrivit agenţiei „INFOTAG”, cu referire la Ministerul Economiei, astfel prevede acordul semnat cu BERD privind cofinanţare în scopuri de sprijinire a activităţii Fondului.

„Achitarea primelor tranşe va avea loc în viitorul apropiat. Resursele pot fi folosite pentru proiecte de eficienţă energetică şi ecologie (izolarea termică a clădirilor, măsuri de economisire a energiei, noi sisteme de încălzire, aprovizionare cu apă şi canalizare). De finanţare pot beneficia şi administraţiile locale”, au menţionat specialiştii ministerului.

Potrivit lor, Moldova este, de asemenea, obligată să contribuie financiar la formarea fondului. Este vorba despre 1 mil. de euro, pe care RM trebuie să-l transfere în anii 2015-2018.

Capitalul E5P constituie circa 170 mil. de euro este gestionat de BERD şi destinat promovării investiţiilor în domeniul eficienţei energetice şi statele Parteneriatului Estic.

http://www.infotag.md/

f5dd75bbd3ddFormatele publicitare din prezent nu mai seamana foarte mult cu cele din urma cu doua decenii. In prezent, exista mii de moduri de a configura bannere, de la dimensiuni si design la modalitatea de plata si mediul de afisare, arata o analiza a RTB House.

Compania furnizoare de tehnologie a realizat o lista cu cateva elemente de care trebuie sa tii cont daca vrei sa iti promovezi afacere cu ajutorul bannarelor.

Afisarea pretului nu este intotdeauna cea mai buna idee


Poate parea normal sa fie inclus pretul produsului, cand scopul bannerului este sa vanda ceva anume, dar este intr-adevar eficient? RTB House sustine ca oamenii sunt mai predispusi sa dea click pe un banner care nu ii informeaza cu privire la costul unui produs sau serviciu.

Astfel, formatele fara pret afisat au obtinut rezultate cu 12% mai bune in comparatie cu formatele similare, care au inclus pretul in grafica.

Aceste banere fara pret afisat au atins o rata de click (CTR) medie de 0,64%. Analiza RTB House arata ca avand mai putine elemente au si rezultate mai bune.

"Simplitatea tinde sa creasca eficienta, astfel incat eliminarea preturilor din bannere este un lucru de luat in calcul inainte de a incepe o campanie", a declarat Catalin Emilian, RTB House.

"Este important sa ne amintim ca strategii diferite de lucru care functioneaza pentru anumite campanii nu vor functiona la fel si pentru altele. Un exemplu ar fi campaniile care promoveaza reduceri, care ar putea sa profite mai mult de pe urma afisarii pretului, daca este unul atractiv", a completat acesta.

Un numar mare de produse afisate ajuta

Cat de multe produse ar trebui sa fie incluse intr-un banner? In acest caz, mai multe inseamna mai bine. Utilizatorii au tendinta de a da click mai des pe bannere cu 12 elemente. Aceste reclame cu 12 produse au atins o CTR medie de 0,55%, ceea ce reprezinta cu 20%, 17% si 15% mai buna decat anunturile cu 3, 2, respectiv 4 produse.

"Cu cat este mai mult spatiu disponibil pe un banner, cu atat e mai mare oportunitatea de a prezenta un numar mai mare de produse. O strategie buna este de a arata unui utilizator produsele pe care le-ar prefera si apoi pot fi incluse cele care completeaza interesele sale. Acest tip de selectie este posibil datorita mecanismelor de recomandare utilizate in campaniile de retargeting, dar chiar si fara acest mecanism de selectie rezultatele bannerelor cu mai multe produse ar trebui sa fie superioare", a adaugat Catalin Emilian.

Logo-ul e important, dar oferta este si mai importanta


Eficienta unei campanii depinde si de pozitia logo-ului. Anunturile cu un logo situat in partea de jos a unei reclame au un randament cu 7% mai bun decat cele cu logo in partea de sus. CTR medie a fost de 0,63% pentru primele in timp ce pozitionarea in zona superioara a generat una de 0,59%, mai arata analiza RTB House.

Catalin Emilian este de parere ca un logo in partea de sus a unei reclame ar putea parea drept ideal, dar rezultatele analizei companiei au aratat ca utilizatorii au alt comportament care contrazice aceasta ipoteza. In unele cazuri, logo-ul ar fi luat din spatiul destinat ofertei sau produsului care de multe ori este mai important si atrage atentia mai mult decat logoul companiei.

Teste si modificari


O strategie buna este testarea intotdeauna pe diferite tipuri de bannere si optimizarea in fiecare etapa a campaniei. In urma cu cativa ani, bannerele pregatite la inceput ramaneau pe toata perioada campaniei. Acum, pot fi modificate oricand pentru un randament cat mai ridicat.

Datele din aceasta cercetare au fost colectate folosind unelte de retargeting personalizat dezvoltate de RTB House. Testele au fost derulate pe cel mai popular format de banner: 300x250.

RTB House este o companie care dezvolta instrumente pentru cumpararea de spatiu publicitar si afisarea de bannere in modelul de licitare in timp real (RTB).

http://www.startupcafe.ro/