weddecor selina moisei1În Moldova exista o concurență foarte mare în rândul antreprenorilor care se ocupă cu decorul de nunți și evenimente festive. Anual sunt deschise și închise noi firme, care activează în această direcție, din motivul că acestea nu reușesc să facă față particularităților de gestionare a acestui tip de business. Doar la prima vederea poate părea că oricine ar fi capabil să se ocupe de un decor al unui eveniment. Pe de o parte, așa este. Nu este prea complicat să umfli baloanele colorate și să le aranjezi într-o sală. Dar, oare, cu un astfel de decor ai putea atrage clienții? Pentru ca evenimentul să fie unul remarcabil, ar trebui să existe o compoziție complexă și unitară, iar pentru implementarea acesteia este necesară implicarea profesioniștilor, care vin cu idei creative și care se ocupă de accesoriile și materialele necesare.


Agenția „Café del Provence”, fondată în urmă cu patru ani de către antreprenoarea Selina Moisei, a trecut de testul concurentei și iese în evidență în rândul ofertelor de pe piață, prin utilizarea stilurilor „provence” și „vintage”. Axându-se pe decorarea pentrecerilor de nuntă, Selina se ocupă și de amenajarea zilelor de naștere (pentru copii și adulți), a aniversărilor, cumătriilor și a petrecerilor baby shower (eveniment destinat viitoarelor mămici), care au devenit tot mai populare în capitală.


Fiind o persoană creativă și artistică (de profesie este artist grafic și îi place să confecționeze lucruri handmade), pentru Selina Moisei a fost mai dificil, la început, să se afle în postura de business woman. Inițial, mâinile ei de aur, gustul artistic rafinat și magnetismul personal au lucrat pentru buzunare străine, în aceeași industrie, fără a-i oferi beneficii financiare.

weddecor11
„Cu toate acestea, a fost o experiență utilă, deoare am avut ocazia să privesc businessul din interior. Poate că, dacă mi-aș fi deschis weddecor1afacerea, fără a avea experiență de lucru, aș fi făcut multe greșeli, cum se întâlmpă în cazul multor persoane, care consideră că decorul de evenimente reprezintă o sursă ușoară de venit. La deschiderea unei afaceri din acest domeniu trebuie să fii conștient de faptul că, o jumătate de an sau un an, profitul tău va fi la zero, în timp ce va trebui în permanență să investești în procurarea de inventar, promovare și dezvoltarea de idei”, - a zis pentru mybusiness.md directorul artistic al agenției „Café del Provence”, Selina Moisei.


Antreprenoarea a remarcat faptul că a avut nevoie de câteva sute de euro pentru startup, care, în mare, au fost cheltuiți pentru procurarea de materiale și utilaje. „Deschizându-mi afacerea, am decis din start că mă voi orienta spre stilurile provence și vintage, deși, în acea perioadă, la noi în țară, aceste direcții erau la început. Deși optez pentru aceste stiluri, sunt atrasă și de alte direcții și idei, de exemplu de stilurile indian sau marin.


Când te afli în căutare de variante, viața îți va sugera câteva, cu siguranță. În etapa inițială, m-a ajutat foarte mult tehnica „din gură în gură” și handmade-ul, de care mă ocupam și mă ocup în continuare, însă acum mai mult pentru suflet. Au început să mi se adreseze clientele, care au procurat cândva felicitările mele, sau coronițele de flori și alte elemente de decor, iar acum aveau nevoie de invitații la nuntă, cumătrie sau obiecte particulare pentru decor. În acel moment se dezvolta o discuție și, ca rezultat al acesteia, apăreau comenzi pentru decorarea (parțială sau totală) a unui eveniment festiv. Cineva se pregătea de nuntă, altcineva de ziua de naștere a copilului. Deși mă axez mai mult pe decorul nunților, îmi place foarte mult să amenajez sărbătorile copiilor. Aceste evenimente îți oferă frâu liber pentru imaginație. De exemplu, am avut o comandă de decor în stil „Alice în Țara Minunilor”. Întotdeauna este foarte interesant să lucrezi la comenzi inedite”, - a spus Selina.

weddecor2
Conform spuselor Selinei, nu este necesar să ai un birou în centrul capitalei, pentru a-ți gestiona afacerea. Clientul vrea să vadă weddecorrezultatul la petrecerea lui, dar nu felul în care arată biroul firmei. Pentru a avea succes în ceea ce faci, este foarte important să înțelegi ce își dorește clientul. Selina preferă să se întîlnească cu clienții în cafenele, unde ei pot discuta în baza variantelor existente, pot vizualiza portofoliul de lucrări, elemente de decor sau pot să urmărească pe internet anumite variante de decor, care ar putea fi ajustate la gusturile clientului. Conform spuselor Selinei, comenzile pentru decorul de nunți ar trebui preluate, în cazul ideal, cu o jumătate de an înainte de eveniment, dar nu mai târziu de trei luni înainte de eveniment. Pe parcursul timpului, sunt organizate câteva întâlniri cu clienții, în cazul schimbărilor intervenite în buget sau în numărul de invitați.


Pentru a ușura procesul de alegere al decorului de nuntă sau de alte evenimente festive, Selina Moisei a realizat câteva pachete cu diverse oferte. În timpul discuției cu clientul, anumite puncte (de exemplu designul invitațiilor, al buchetelor, al zonei foto, al mesei dulci, al cadourilor pentru invitați) sunt scoase sau adăugate și sunt incluse în contract. Se întâmplă ca, în timpul petrecerii, să fie stricate anumite obiecte din inventarul agenției. De aceea, toate momentele legate de compensarea pagubelor, aduse echipamentelor weddecor4utilizare, sunt incluse în contract.


După semnarea contractului, începe etapa creativă a lucrului, rezultatul căreia clienții îl vor putea vedea în ziua evenimentului. „Întotdeauna le spun clienților că poate fi mai rău sau mai bine decât ei se așteaptă să fie, însă, tot timpul, iese mult mai bine. A doua zi după nuntă îmi recuperez inventarul din restaurant și aștept cu sufletul la gură apelul clientului, pentru a-l întreba dacă totul a fost ok? De regulă, mă sună pentru pentru a-mi mulțumi și, în acel moment, pot să oftez cu ușurare. Decorul nunților ia multe emoții și, uneori, nu mai am puteri, atât sunt de obosită. În acele perioade apelez la handmade, activitatea care mă calmează și, apoi, mă reapuc de treabă. Nu decorez mai mult de zece nunți pe an, apelând și la ajutorul altor persoane, în caz de necesitate. În mod tradițional, perioada de vârf pentru nunți este toamna, cu toate că, eu prefer nunțile de primăvară, atunci când înflorește natura”, - a spus Selina.


Vorbind despre prețuri, Selina Moisei a remarcat faptul că totul depinde de volumul comenzii, costul materialelor utilizate și complexitatea muncii. Decorul de nuntă costă de la 300 de euro în sus; al zilelor de naștere, baby shower-urilor și al cumătriilor – de la 150 de euro. Cât despre publicitate și promovare, cele mai eficiente metode sunt feedbackul pozitiv al clienților și fotografiile celor care au apelat la serviciile agenției „Café del Provence”.



Articol pregătit de MyBusiness.md

1apriln5 424 424Tot mai multi specialisti in IT din Silicon Valley, de la companii precum Apple, Google, Yahoo sau Hewlett-Packard, prefera sa-si dea copiii la scoli in care nu exista calculatoare.

Astfel, in statul american California, colegiile care aplica metoda Waldorf, un sistem pedagogic axat pe stimularea curiozitatii si creativitatii, precum si a inclinatiilor artistice de exprimare ale elevilor, devin din ce in ce mai populare.

In aceste centre, cei mici deprind "noile forme de a gandi pe care le solicita multi angajatori", a explicat, pentru ziarul britanic The Guardian, Beverly Amico, liderul asociatiei scolilor Waldorf din America de Nord.

"Cursurile sunt tinute de o fiinta preocupata nu numai de educatia copiilor, ci si de ei ca indivizi", a detaliat acesta, reamintind ca in acest tip de scoli, clasele sunt construite din materiale naturale si dotate cu plante, fiind concepute in asa fel incat elevii sa se simta confortabil si sa fie relaxati.

"Elevii educati cu diverse tehnologii au deseori o dispozitie scazuta pentru a gandi diferit si pentru a rezolva problemele. Unele abilitati precum luarea deciziilor, creativitatea si concentrarea sunt mult mai importante decat manuirea unui iPad sau completarea unui tabel in Excel, mai ales tinand cont ca tehnologia folosita azi va deveni rudimentara si invechita in lumea de maine", a mai spus Beverly Amico.

De altfel, un recent raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a ajuns la concluzia ca sistemele de educatie care au investit considerabil in informatizare nu au inregistrat "o imbunatatire notabila" a rezultatelor obtinute de elevi la probele de citit, matematica si stiinta la testele PISA (Programme for International Student Assessment).

"Daca ne uitam la cele mai performante sisteme de invatamant, precum cele din estul Asiei, constatam ca au fost foarte prudente in privinta utilizarii tehnologiilor in salile de curs", a comentat directorul pentru educatie din cadrul OCDE, Andreas Schleicher.

Totodata, el a subliniat ca elevii si studentii "care folosesc tablete si computere au, de foarte multe ori, rezultate mai slabe decat cei care utilizeaza cu moderatie aceste dispozitive".

http://www.ziare.com/

catwalk15Catwalk15 este unul dintre cele trei startup-uri selectate în programul de accelerare RICAP. Aplicația de mobil funcționează ca o punte de legătură între bloggerii de fashion și utilizatori, iar sistemul este unul bazat pe opinii și feedback reciproc în ceea ce privește domeniul modei. Am stat de vorbă cu unul dintre fondatorii proiectului, Mark Filipaș, și am aflat care sunt planurile de viitor ale Catwalk15, acum că aplicația urmărește să treacă la nivelul următor.

”Prima mea afacere a fost fondată în 2010. Este o agenție de web development, Riluri. Majoritatea clienților mei erau bloggeri de fashion. Am observat că aceștia nu puteau comunica eficient cu cititorii lor, iar atunci ne-a venit ideea aplicației. În esență, am vrut să le ușurăm comunicarea și să le permitem să țină mai bine legătura cu publicul, deoarece nu aveau cum să răspundă tuturor pe mail”, povestește Mark.

”Atunci ne-am hotărât să stăm de vorbă cu ei ca să putem face ceva în sensul ăsta, să-i ajutăm. Împreună cu Alina Ceușan, am început să lucrăm la aplicație. Chiar la început, am participat la un eveniment de tip ”Startup Weekend”, iar acest lucru mi-a dat imboldul necesar pentru a demara proiectul, alături de celălalt co-fondator, Marius Jumolea“.

Doi programatori și un blogger de fashion

Mark și Marius se ocupă în paralel și de afacerile proprii, iar Alina, unul dintre cei mai urmăriți bloggeri de fashion din România, îi ajută cu sfaturi în ceea ce privește moda: ”Eu înca am firma mea de dezvoltare web, iar cu ajutorul resurselor de acolo am pus aplicația pe picioare. Și Marius are același tip de background, cu firma Greppy Systems. Alina Ceușan e fashion adviser-ul nostru. Ea a fost alături de noi de la bun început”.

Cât despre investiție, cei doi antreprenori au susținut startup-ul din resursele proprii, iar pe partea de business au fost ajutați de mentorii puși la dispoziție de programul de pre-accelerare MVP Academy: ”Nu am apelat în exterior pentru investiții. Am investit doar din resurse proprii, a fost mai ușor așa, pentru început. Am vrut să valorificăm acest concept, să ne răspundem la toate întrebările, să vedem dacă ideea noastră ar funcționa cum trebuie. Primul pas a fost să căutăm experți în business. Un mentor. Am participat la un program de pre-accelerare bazat pe mentorat, la MVP Academy”.

”Munca propriu-zisă la aplicație, am început-o la final de 2014, pentru ca în martie 2015 să lansăm varianta de iOS. După aceea, am căutat să creștem comunitatea, să atragem cât mai mulți bloggeri. Momentan lucrăm la varianta de Android a aplicației, și am fost acceptați în programul de accelerare RICAP”, mai spune Mark.

Colaborare cu afaceriști din SUA și România

RICAP a selectat startup-ul lui Mark împreună cu alte două afaceri, din peste 100 de candidați înscriși: ”Suntem unul dintre cele trei startup-uri selectate în acest program. Lucrăm cu oameni specializați din SUA și din România. Pe viitor, cu ajutorul lor, vrem să creștem la nivel internațional. În acest moment avem 4.000 de utilizatori și lucrăm cu aproxmativ 100 de bloggeri. Până acum au fost schimbate 800.000 de opinii în aplicație cu ajutorul a 17.000 de ținute. Acum vrem să ducem aplicația la următorul nivel, vrem să atragem un partener. Fie un program de accelerare din Europa, fie un investitor de tip angel din România”.

Aplicația nu monetizează momentan, însă acesta este pasul următor pentru Catwalk15 potrivit lui Mark: ”Momentan nu ne-am concentrat pe partea de monetizare, ci doar pe partea de user experience. Ne bazăm pe generația ”milennial”, acesta este targetul nostru. În lume, această generație numără 2,5 miliarde de oameni, iar numai în SUA, aceștia cheltuie 600 de miliarde de dolari pe an, 40% din buget fiind destinat hainelor și accesoriilor. În partea de brand-uri și retaileri, bugetul pentru publicitatea pe partea de mobile crește vertiginos. Ne-am dat seama că lucrăm într-o piață cu creștere rapidă, unde se cheltuie din ce în ce mai mulți bani pe publicitate. Vrem și noi să intrăm în acest joc. De-asta ne gândim la o investiție din exterior, vrem să punem și canalele de monetizare în funcțiune. Acest aspect e un punct crucial pentru noi în următoarea perioadă”.

Aplicația a prins bine pe piața locală, iar cu ajutorul bloggerilor aceasta s-a făcut remarcată și în străinătate: ”Vrem să ne orientăm spre piața internațională, avem foarte mulți utilizatori din Vestul Europei. Va urma după aceea, sperăm noi, și piața din America de Nord. Noi am început la nivel local, iar o mare parte din bloggerii noștri au și reach internațional. În modul acesta am reușit să ajungem și la utilizatori din alte țări. Ne vom extinde și pe Android, aplicația urmând a fi lansată în aproximativ două săptămâni”.

http://start-up.ro/

IMG 2176Conceptul actualizat al expoziției Fabricat în Moldova a fost prezentat și discutat vineri cu reprezentanți ai asociațiilor sectoriale și instituțiilor de stat partenere în organizarea expoziției și a programului de afaceri aferent.„Expoziția „Fabricat în Moldova” se înscrie în logica activităților de interes public, de a oferi o platformă multifuncțională, care să cuprindă atât oportunități B2B sau de stabilire a noilor contacte de afaceri, cât și de relaționare cu autoritățile și consumatorii. Camera de Comerț și Industrie a demonstrat că are capacitatea de a mobiliza sectorul privat și de a organiza expoziții reușite și de amploare. Însă, după 15 ani, e nevoie de anumite schimbări pentru a oferi valoare adăugată mai mare atât vizitatorilor, cât și expozanților, în special din perspectiva sporirii exporturilor”, a declarat președintele CCI, Valeriu Lazăr.

Eugen Boico, contractat de Proiectului de Competitivitate al USAID pentru a actualiza conceptul expoziției, a subliniat că „Fabricat în Moldova” se vrea în continuare cea mai importantă expoziție din Moldova, ce ar pune în evidență performanțele în domeniul producției autohtone, o platformă IMG 2191unde se vor regăsi atât întreprinderile mari, cât și cele mici, sub sloganul „Mândria Moldovei”. „Combinând expoziția cu vânzare și expoziția de promovare a imaginii, Fabricat în Moldova este locul unde va vrea să ajungă orice producător, fie că are obiectivul de a lansa un produs nou, fie de a-și consolida autoritatea brandului”, a declarat Boico.

Schimbările în procesul de organizare a expoziției se vor axa pe patru dimensiuni: etapa de invitare a expozanților, organizarea și amplasarea acestora, sistemul de navigare prin pavilioanele expoziției și etapa de follow-up sau de relaționare cu clienții după încheierea evenimentului, utilizând cele mai moderne instrumente IT. În urma unui proces de consultare a părților interesate, inclusiv asociații de business și instituții de stat, către luna iunie a.c. urmează a fi stabilite regulile de participare la ediția 2017 a Expoziției „Fabricat în Moldova”, în luna septembrie,  deschisă înscrierea expozanților, iar în luna noiembrie – lansată campania de promovare a acesteea.

Președintele Asociației Patronale din domeniul Industriei Ușoare (APIUS), Alexandra Can, și-a exprimat interesul Asociației de a contribui la actualizarea conceptului și a regulilor de participare la expoziție.

La rândul său, Președintele Asociației producătorilor de miere, Ștefan Condratiuc, a subliniat necesitatea de a promova, în cadrul expoziției, întreprinderile mici, aflate la început de cale, dar și programele de suport oferite IMM-urilor.
IMG 2199
De remarcat că Expoziția „Fabricat în Moldova” este parte a unui eco-sistem de evenimente organizate de CCI, axate pe stimularea performanței în afaceri, printre acestea numărându-se concursul „Marca comercială a anului”, Premiul pentru realizări în domeniul calității și Gala Businessului Moldovenesc, la care sunt înmânate distincțiile din concursurile menționate.

Amintim că Expoziția „Fabricat în Moldova” este organizată de Camera de Comerț și Industrie din anul 2002, bucurându-se pe parcursul celor 15 ediții de cca 450 de mii de vizitatori. În anul curent, expoziția a avut un număr record de expozanți - cca 300, și vizitatori - cca 40 de mii. Totodată, la programul de afaceri aferent expoziției au participat cca 900 de întreprinderi, fiind organizate trei forumuri bilaterale – cu participarea companiilor din România, Ucraina și Belarus - și semnate cca 50 de contracte sau memorandumuri de înțelegere.

Foto: MyBusiness.md

SITE FUJIKURACompania Fujikura Automotive Europe planifică deschiderea a 800 locuri de muncă în Zona economică liberă Chișinău. Anunțul a fost făcut în cadrul unei întrevederi cu reprezentanții Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).

Reprezentanții Fujikura Automotive Europe s-au arătat interesați de posibilitatea de colaborare în vederea selectării personalului din rândul șomerilor din mun. Chișinău, Anenii Noi, Ialoveni, Criuleni, Dubăsari, precum și Strășeni. În acest sens, ANOFM va întreprinde măsuri în vederea selectării personalului care va fi solicitat de către compania japoneză.

Compania japoneză urmează să construiască o uzină de cablaje auto multiconductoare. Ei sunt interesați în special de elaborarea designului întregii rețele de cabluri și producerea cablajului auto. Interesul lor are la bază intenția marilor producători mondiali de a crea în anii 2020-2025 automobile cu dirijare complet autonomă.

Astfel, sistemelor de dirijare le revine un rol primordial. Fiind foarte complexe, sofisticate, dar și voluminoase, acestea urmează să capete și un aspect pe măsură. De aici și necesitatea elaborării unui design inedit pentru sistemul de cabluri şi cablaje auto, bazate pe fibra optică și produse electronice, care, pe măsura completării conținutului, să aibă capacitatea de a-și reduce volumul.

Compania japoneză Fujikura, fondată în anul 1885, cu sediul central în Japonia, este un important jucător pe piaţa mondială de automotive. La ora actuală compania înregistrează vânzări globale de peste 5,1 mld. euro, având peste 50.000 de angajaţi la nivel mondial. Componentele fabricate de Fujikura sunt montate ulterior pe diverse modele ale mărcilor Volkswagen, Audi, Porsche, Toyota şi altele.
 
Surse: Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD", Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM)

IMG 2132Un laborator modern destinat studenţilor noului curs educaţional „Operatori de cazane pe biomasă” a fost inaugurat astăzi la şcoala profesională nr. 3 din Chişinău. Echipamentul tehnic a fost achiziţionat din fonduri europene în cadrul Proiectului „Energie şi Biomasă”, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare. Trei şcoli profesionale din R. Moldova au lansat începând cu anul de studii 2015-2016 noi cursuri educaţionale dedicate sectorului energiei din biomasă, răspunzând astfel cererii de noi profesionişti solicitaţi în sectorul energetic. Schimbarea a fost posibilă datorită Memorandumului de parteneriat în dezvoltarea sectorului de învățământ profesional tehnic semnat în toamna trecută de către Ministerul Educaţiei şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în cadrul Proiectului Energie şi Biomasă, finanţat de Uniunea Europeană.

Învățământul profesional tehnic trece printr-un amplu proces de modernizare, Ministerul Educației acordându-i o atenție specială, având în vedere impactul pe care acest tip de învățământ îl are asupra pieței muncii. Oferta curriculară trebuie adaptată la cerințele pieței muncii, să fim cu un pas înainte, așa încât angajatorii să nu se confrunte cu lipsa de personal calificat și viitorii meseriași cu lipsa locurilor de muncă. Scopul nostru este pregătirea specialiștilor de înaltă calitate, pentru a contribui la dezvoltarea unei economii competitive”, a spus Cristina Boaghi, Viceministrul Educaţiei.

Școala profesionala nr. 3  din Chișinău este prima instituție din Moldova ce instruiește viitorii operatori de cazane pe biomasă.  Cei peste 20 de elevi vor fi în 2017 primii absolvenţi cu acte în regulă pentru meseria de „operator al cazanelor pe biomasă”.

Sectorul biomasei reprezintă o oportunitate extraordinară pentru Republica Moldova de a beneficia de energie din surse locale.  Totuşi, pentru a valorifica întregul potenţial de biomasă din ţară,   este de importanţă primordială ca tehnologiile  să fie folosită corect  şi ca operatorii de cazane să fie bine instruiţi pentru  a valorifica la maxim potenţialul biomasei.  Iată de ce apreciez înalt evenimentul de lansare a laboratorului modern pentru viitorii operatori de cazane pe biomasă”, -  afirmă Wicher Slagter, Însărcinat cu afaceri a.i în cadrul Delegaţiei  Uniunii Europene în R. Moldova .
IMG 2152
Amintim că elevii din trei şcoli profesionale din R. Moldova  studiază, în premieră, noile module „Plantele energetice – sursă de energie regenerabilă” pentru meseria Silvicultor şi „Centrale termice pe biocombustibil solid”  pentru meseria Operator în sala de cazane.  Este vorba de şcolile profesionale din s. Cuhureştii de Sus, rl Floreşti; or. Orhei şi şcoala Nr 3 din Chişinău.

Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi Uniunea Europeană sunt  un partener de încredere pentru Guvernul R. Moldova în efortul său de a spori securitatea energetică prin valorificarea potenţialul de energie regenerabilă. Împreună am reuşit în mai puţin de 5 ani să atingem o cotă de 13% de energie regenerabilă în balanţa energetică a ţării. E un rezultat remarcabil care, pe lângă diminuarea dependenţei energetice externe a însemnat dezvoltarea economică locală fiind lansate noi afaceri şi noi locuri de muncă, iar  în final banii pentru energia consumată rămân în ţară”, spune Narine Sahakyan, reprezentantă permanentă adjunctă a PNUD Moldova.

Pe lângă cunoştinţele teoretice, elevii au acces direct la tehnologiile studiate, la şcoala profesională nr. 3 fiind instalat un laborator  conectat la sistemul de încălzire termică pe biomasă, ce are în dotare cazane pe biomasă de diferite tehnologii ce funcţionează în regim real; iar pe teritoriul şcolilor profesionale din s. Cuhureştii de Sus, rl Floreşti; or. Orhei urmând a fi plantate în următoarele săptămâni salcie şi salcâm energetic.

IMG 2158„Sectorul energiei regenerabile se dezvoltă cu paşi rapizi. În R. Moldova s-au făcut investiţii importante ce au impulsionat lansarea unei noi industrii - cea a energiei din biomasă. Dezvoltarea segmentului responsabil  de crearea cererii pentru biocombustibilul din biomasă, a rezultat într-o evoluție a sectorului privat, care este și cel mai  mare promotor al tehnologiilor de procesare și producere a acestor combustibili. În același timp, cererea crescândă de biocombustibili condiționează apariția de specialişti calificaţi, de profesioniști  în gestionarea  noilor tehnologii.  Această evoluție a lucrurilor ne impune să ne dorim și să planificăm următorii pași în vederea extinderii unor asemenea cursuri  în mai multe instituţii din cadrul învăţământului profesional-tehnic, dar şi superior”,  afirmă Mihail Stratan, directorul Agenţiei pentru Eficienţă Energetică.

În prezent, peste 160 de instituţii publice din toată republica sunt racordate la sisteme de încălzire pe biomasă din fondurile europene ale Proiectului Energie şi Biomasă. Circa 1000 de familii au instalate cazane pe biomasă cu subvenţii acordate în cadrul proiectului. De asemenea, peste 30 de companii din ţară asamblează sau produc cazane pe biomasă şi le oferă consumatorilor din R. Moldova.

Pe poza: Narine Sahakyan și Wicher Slagter

Foto MyBusiness.md

inventia unui savant moldovean a intrat in top 10 cele mai impresionante nanotehnologii din februarie 2016 16817Portalul Nanotechweb.org a selectat 10 cele mai impresionante invenții nanotehnologice din februarie 2016. Una dintre acestea aparține academicianului moldovean Ion Tighineanu.


Portalul londonez Nanotechweb.org, a selectat 10 invenții nanotehnologice la nivel global, din luna februarie 2016, care reprezintă cele mai dinamice state ale lumii: SUA, Japonia, Germania, Marea Britanie, Franţa, Canada, China, Belgia, Olanda, Elveţia.

Invenția realizată de echipa academicianului Ion Tighineanu, prim-vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, în colaborare cu parteneri din Germania, Marea Britanie şi Australia, a fost selectată de portalul londonez Nanotechweb.org ca fiind, la scară globală, una dintre cele mai impresionante nanotehnologii ale lunii februarie curent.

Savantul moldovean şi colegii săi au demonstrat o nouă modalitate de dirijare a proprietăţilor nitrurii de galiu prin variaţia direcţiei de creştere. Nanotehnologia propusă permite crearea de nanoarhitecturi semiconductoare tridimensionale ce emit lumină în diverse culori ale spectrului. Portalul londonez aduce exemple de arhitecturi nanostructurate hexagonale cu o suprafaţă specifică extrem de mare, precum şi de nanocreioane, ale căror ascuţiş, la excitarea cu electroni, emite lumină în toate culorile curcubeului.

În toamna anului trecut, în cadrul Conferinţei Internaţionale în domeniul Nanotehnologiilor şi Ingineriei Biomedicale, acad. Tighineanu a prezentat referatul „O nouă decolare a nitrurii de galiu”. În prezentare, savantul a menţionat ascensiunea spectaculoasă în decursul ultimilor două decenii a acestui compus chimic, care a stat la baza elaborării surselor de lumină albastră şi ultravioletă, iar actualmente „se avântă” să cucerească domeniul dispozitivelor electronice la frecvenţe foarte înalte. Nitrura de galiu este un compus chimic inert, piezoelectric, biocompatibil, rezistent la radiaţii şi temperaturi înalte, proprietăţi ce i-au permis să ocupe a doua poziţie în ierarhia materialelor semiconductoare, după siliciu.

Elaborarea savanţilor noştri deschide noi orizonturi pentru implementări practice ale nitrurii de galiu domenii precum optoelectronica, fotonica, biomedicina etc.

Sursă: agora.md

HY hub

Societatea de Andrologie și Sănătate Sexuală a elaborat o aplicație unică pentru telefoane mobile, HY hub (Health Youth hub). Este primul soft, care va perimite utilizatorilor săi să afle informație utilă despre sănătatea lor. La fel, ei vor avea posibilitatea să primească o consultație individuală de la un medic-specialist în regim online.

Aplicația este concepută pentru tineri, în vârstă de până la 30 de ani. Scopul principal, pe care-l urmăresc dezvoltatorii, este să ofere utilizatorilor aplicației suportul necesar în ducerea unui mod sănătos de viață. “În prezent, tinerii nu înțeleg, de ce ei ar trebui să aibă grijă de sănătatea lor, a menționat președintele Societății de Andrologie și Sănătate Sexuală Ion Dumbrăveanu. Mă refer mai mult la educația reproductivă. Secțiile de andrologie văd tot mai mulți tineri, care vin acolo în scopul de a primi tratament sau o consultație specială”.

Conform datelor statistice, aproximativ jumătate din bărbați din Moldova suferă de impotență. Dintre aceștia, 20% sunt tineri. Mai mult, o pătrime din bărbați se confruntă cu ejacularea precoce, iar o treime din ei au o vârstă mai mică de 30 de ani.

La fel, doar jumătate din tineri din țara noastră folosesc contraceptive, fapt ce cauzează creșterea numărului de avorturi.

“Cifrele sunt alarmante. Imaginați-vă, timp de 20 de ani natalitatea din țara noastră a scăzut de două ori, - povestește Ion Dumbrăveanu. – Astfel, noi am decis să creăm o aplicație pentru telefoane mobile, care i-ar ajuta pe tineri să afle mai mult despre sănătatea sexuală. Doar ei nu mai citesc cărți. În schimb, toți folosesc telefoane mobile”.

Informația necesară pentru lansarea aplicației a fost colectată și prelucrată de studenții Univerității de Stat de Medicină. “Scopul nostru este să mărim natalitatea și să micșorăm numărul de maladii ale sistemului de reproducere. În aceste scopuri noi am sistematizat corect informația și am afișat-o într-o formă ușor accesibilă pentru utilizatorii aplicației”, - a explicat coordonatorul proiectului și studentul Universității de Medicină Iurie Arian.

La accesarea aplicației, pe ecran se afișează șase rubrici. Primele trei – “Sănătatea mea”, “Despre El” și “Despre Ea” – sunt strict informative. Aici utilizatorul poate să afle date ce țin de sănătatea generală, precum și cele referitoare la sistemele de reproducere masculin și feminin.

Ultimele trei sunt interactive.

Secțiunea “Quiz” le permite utilizatorilor să-și testeze cunoștințele în medicină.

Totuși, organizatorii afirmă că cea mai interesantă rubrică este “Trimite întrebarea ta!”. Utilizatorul primește posibilitatea să trimită o întrebare operatorului aplicației. Acesta, la rândul lui, o redirecționează specialistului în domeniu. “Este o opțiune utilă. Tânărul poate să primească o consultație de la un medic-specialist în regim online. În același timp, tânărul nu va simți incomodități, astfel încât întrebarea este adresată în condiții de anonimitate”, a povestit Iurie Arian.  

Ultima rubrică este “Părerea ta contează”. Ea va permite dezvoltatorilor aplicației să primească de la utilizatori un feed-back și recomandări pentru modernizarea soft-ului.

HY hub a fost realizată cu suportul financiar din partea Ministerului Tineretului și Sportului. Lansarea aplicației a costat 130 mii de lei.

Proiectul se află la etapa inițială de dezvoltare. Organizatorii promit că aplicația va fi modernizată pe parcurs, în dependență de recomandările utilizatorilor ei.

HY hub este disponibilă pe platformele Apple Store și Google Play.


Articol pregătit de MyBusiness.md

1172675049b4a075ec31oSectorul tehnologiilor informaționale este unul atractiv pentru tineri și pentru a le menține interesul față de acesta este necesară și o remunerare corespunzătoare. De asemenea, legislația prevede și un sistem atractiv de impozitare — a menționat în cadrul întâlniri cu presa Olga Golban, șefa Serviciului Impozite directe și Impozitare Internațională, Direcția generală Metodologia Impozitelor și Taxelor a SFS.

Astfel, indiferent de mărimea veniturilor pe care această categorie de angajați o obține, venitul impozabil stabilit pentru ei este de două salarii medii lunare prognozate pe economie.

Pentru anul 2015, perioadă fiscală pentru care se prezintă până la 25 martie Declarațiile privind impozitul pe venit, salariul mediu lunar pe economie a fost prognozat în mărime de 4500. Deci, suma venitului impozabil pentru această categorie de contribuabili va fi de 9000 lei.

Totodată, potrivit Codului fiscal, angajații IT nu au dreptul la scutirea personală, nu au dreptul să transmită această scutire soțului (soției) și nu beneficiază nici de scutirea pentru persoanele întreținute.

De asemenea, angajații IT nu au dreptul la deduceri, adică din venitul impozabil al acestora nu vor fi scăzute contribuțiile obligatorii de asigurări sociale și de asigurări medicale, precum se procedează în cazul altor categorii de contribuabili, care au dreptul la deducerea contribuțiilor de asigurări sociale și primelor obligatorii de asigurare medicală.

În prezent, companiilor, care practică activități legate de analiza, proiectarea și programarea sistemelor informaționale, pregătirea spre utilizare, precum și producerea de programe la comanda beneficiarilor, le sunt acordate unele facilități fiscale. Este vorba de menținerea nivelului fix al contribuțiilor de asigurări sociale, datorate la nivel de angajator, la 2 salarii medii, prognozate pentru fiecare an.

O altă facilitate prevede plafonarea veniturilor salariale impozabile lunar ale angajaților companiilor IT la 2 salarii medii lunare pentru fiecare an.

Totodată, companiile IT achită impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător la nivelul aplicabil companiilor întregii economii de 12%.

Ministerul Tehnologie Informației și Comunicațiilor a publicat recent pentru consultări publice un proiect de lege, prin care solicită menținerea acestor facilități, care expiră în 2016 pe încă 5 ani, până în anul 2021.

MTIC menționează, că pe parcursul aplicării acestor facilități, precum și a scutirii integrale în perioada 2005 — 2011 de plata impozitului pe venit, exporturile IT au crescut de la 4 mil dolari la 71 mil dolari.

În această perioadă pe piața RM au venit mai multe companii IT internaționale, precum ar fi Cedacri(Italia), Tehnosoft (Olanda), Gilat(Israel), care angajează specialiști locali și le oferă salarii competitive și care contribuie la dezvoltarea pieței IT în Moldova.

Stimulentele fiscale oferite, în opinia MTIC, au contribuit și la reducerea fenomenului achitării ”salariilor în plic”. Salariul mediu pe domeniu constituie 10585 lei, cu 60% mai mare decât cel mediu înregistrat pe economie. De asemenea, îl întrece pe cel înregistrat în instituțiile,care prestează servicii financiare, acestea s-au menținut în top pe parcurs de mai mulți ani.

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

media 145675277088443000Fundația Est-Europeană a desfășurat, la 26 februarie curent, ceremonia de premiere a celei de-a doua ediții a concursului „Promovăm Siguranța Alimentară”. Învingătorii au fost desemnați în rezultatul inspecției efectuate de experți independenți, contractați de Fundație, precum și în baza analizelor de laborator a produselor.

Astfel, patru companii din Republica Moldova au obținut titlul de „Operator Alimentar Responsabil 2015”, Premii pentru Excelență la Categoria Aur, iar alte patru — la Categoria Argint.

Scopul concursului constă în identificarea companiilor ce activează în domeniul alimentar în mod responsabil, ținând cont de drepturile și interesele consumatorului. Acțiunea a avut loc în cadrul proiectului “Armonizarea politicilor în domeniul sanitar ale Republicii Moldova și Georgiei cu cele din UE”.

Sorin Mereacre, președintele Fundației Est-Europene, a venit cu un mesaj de mulțumire către participanții galei de premiere a operatorilor responsabili, apreciind curajul companiilor care s-au înscris în concurs. El a remarcat faptul că, spre deosebire de prima ediție a concursului, numărul particicpanților s-a triplat, ceea ce este un succes al evenimentului.

Signe Burgstaller, ambasadoarea Suediei în Republica Moldova a remarcat faptul că odată cu semnarea Acordului de Asociere, și în special a Zonei de comerț liber cu UE, se deschid noi oportunități atât pentru producătorii din Republica Moldova, de a exporta produse pe piața UE, cât și pentru consumatorii din UE.

Astfel, titlul de „Operator Alimentar Responsabil 2015”, Premii pentru Excelență, Categoria Argint, au fost decernate la 4 companii:

  1. „Prosper Pro” SRL, Cafenea „Blinoff” din Chișinău;
  2. „Smokehouse” SRL din Chișinău;
  3. „Oky Doky” SRL din Chișinău;
  4. S.C. „Telius-C.C.C.” SRL, Bar „Kalsberg Grill Pub” și Cafenea „Malina”, din municipiul Bălți.

Iar titlul de „Operator Alimentar Responsabil 2015”, Premii pentru Excelență, Categoria Aur, experții au decis să înmâneze companiilor:

  1. „Schif-1” SRL, Cafenea „Balcan” din Cahul;
  2. S.A. “Fabrica de brânzeturi din Cahul”;
  3. „Monicol” SRL din Chișinău;
  4. „Pan-Carleal” SRL din Chișinău.

În calitate de trofee aceștia au primit statuete de bronz, realizate de artistul plastic din Republica Moldova Veaceslav Jiglițchi.
Sursă:| www.realitatea.md