panouri fotovoltaiceUn femier din satul Mărinici, raionul Nisporeni, a înlocuit sursele convenţionale de electricitate cu cele neconvenţionale, datorită unui grant oferit de Ministerul Agriculturii din Austria.

Bărbatul a câştigat aproximativ 27.000 de dolari şi a instalat panouri fotovoltaice în gospodărie. Instalaţiile îi vor aduce agricultorului şi venit, deoarece intenţionează să vândă o parte din energia electrică generată.

Ştefan Ocară este singurul fermier din raionul Nisporeni care şi-a instalat panouri fotovoltaice. Bărbatul spune că pentru montarea celor trei panouri a investit 7.000 de dolari din surse proprii.

"Ele se orientează, adică au poziţie de iarnă şi de vară. Aceasta este partea inversa a panourilor si arcurile care schimba pozitia. Prin cablurile respective, energia captată de ecrane se transmite la un aparat special", a declarat femierul Ștefan Ocară.

Curentul electric produs va alimenta pompele de irigare şi un frigider în care fermierul păstrează agrişul pe care îl cultivă.

Fermierul spune că va utiliza o parte din energia electrică pentru necesităţile gospodăriei, iar restul îl va vinde distribuitorului de curent electric.

"Surplusul de energie va fi în reţeaua electrică existentă din sat. Vom găsi o înţelegere ca să ilumineze o mahală, o părticică, o bucăţică de sat", a spus primarul satului Mărinici, Serghei Echim.

Preţul de vânzare pentru curentul electric generat va fi stabilit de reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică.

Sursă: publica.md
Duminică, 20 Martie 2016 14:10

Portbagajul fără cricuri

sh17Compania ISTI Anvelope SRL a deschis primul din Moldova serviciu mobil de montare a anvelopelor.

Un astfel de serviciu este bine răspândit în țările dezvoltate. La el apelează nu doar proprietarii unor mașini cu roți mari, dar și lucrători simpli, care nu pot să-și permită să schimbe roțile automobilului fiind înbrăcați într-un costum curat. Pe lângă aceasta, firmele auto din Europa și SUA nu mai includ în set cu mașina pusă în vânzare pompe și alte utilaje necesare pentru montarea anvelopelor.

Serviciul mobil de montare a anvelopelor de la ISTI Anvelope – este, de fapt, un automobil complex, dotat cu cele mai recente tehnologii, capabil să efectueze orice lucrări cu anvelope pentru automobile cu greutatea până la 4 tone, în orice condiții și la orice oră. În cadrul companiei lucrează doi meșteri, un manager, care răspunde de relațiile cu clienții, și însăși conducătorul întreprinderii Elena Liuțcanova.

“Prețul serviciilor noastre este echivalent celui oferit pe piață de centrele de montare staționare, - povestește Elena Liuțcanova. – Într-un regim standard, service center mobil este capabil să schimbe anvelopele unui automobil în cel mai scurt timp. Acum, în luna martie, accentul se pune pe schimbarea sezonieră a anvelopelor. Astfel, în centrele de montare se creează rânduri. Iar datorită serviciul de montare mobil, șoferul poate să nu mai aștepte în rând și să schimbe anvelopele acolo, unde îi este mai comod. Plus, el poate să urmărească procesul de montare de la fereastra cabinetului său”.

Mai mult, ISTI Anvelope a început să ofere serviciile de stocare a anvelopelor. “Avem depozite speciale, destinate acestor scopuri, - spune Elena Liuțcanova. – Însă cererea pentru serviciul dat este încă prea mică. Ideea este absolut nouă pentru șoferii noștri și ei o tratează cu neîncredere. Între timp, noi câștigăm experiență”.

Oferta de montare a anvelopelor a fost dezvoltată în aceleași condiții. În primele săptămâni de activitate, complexul mobil, încărcat cu publicitate, circula zilnic pe străzile Chișinăului și se parca la intersecții aglomerate. Treptat, au început să apară comenzi. Iar începînd cu luna noiembrie, 1-2 comenzi pe zi, văzute drept un succes incredibil, s-au transformat în apeluri continue pentru montarea anvelopelor.   
sh21 1
În momentul lansării start-up-ului, antreprenorii au acordat o atenție deosebită aspectului cultural de oferire a serviciilor. În aceste scopuri, timp de mai multe săptămâni, clientul primea asistența nu doar din partea meșterilor, dar și din partea managerului companiei.   

În prezent, pe lângă montarea/demontarea și reparația anvelopelor, meșterii mai pot schimba și uleiul de motor. Mai mult, la dorința clientului, ei pot să facă câteva reparații autovehicule simple.
sh15
Echipamentul serviciului mobil era achiziționat cu cea mai mare atenție. Utilajele, în mare parte, sunt din Germania. Pe piața moldovenească nu se produc autobuze pentru montarea anvelopelor sh09gata-făcute. Astfel, mașina a fost procurată prin intermediul unui specialist. În aceste scopuri, el a găsit un microbuz Volkswagen LT35, care era remodelat într-o perioadă lungă de timp. Toate acestea au necesitat investiții considerabile. În schimb, compania dispune în prezent de un atelier mobil, care poate să ofere toate tipurile de lucrări de montare a anvelopelor pentru autovehicule de pasageri și comerciale usoare. Compania poate să realizeze chiar și montarea sau demontarea anvelopelor înguste, de tipul RunFlat, care sunt folosite la automobile sportive. “Utilajul necesar pentru aceste anvelope este complex și scump. Totuși, noi l-am achiziționat pentru a lărgi gama de servicii”, - explică Elena Liuțcanova.

Antreprenorii analizau și posibilitatea de montare a anvelopelor pentru vehicule grele – autobuze și camioane. Dar, până la urmă, au decis să-și realizeze ideea după ce montarea “pe roți” va prinde popularitate pe piața autohtonă.

“Sunt sigură, că vor mai apărea și alte servicii mobile de montare a anvelopelor, - continuă Elena Liuțcanova. – Poate deja au apărut câteva. Totuși, chiar și fără a lua în calcul concurența, suntem obligați să lucrăm asupra perfecționării calității serviciilor, dezvoltării strategiilor și lărgirii posibilităților afacerii create”.

Putem afirma cu certitudine, că start-up-ul a trecut deja peste cea mai grea perioadă din activitatea sa. Iar până la sfârșitul anului curent, întreprinderea planifică să achiziționeze încă un autobuz pentru oferirea serviciilor mobile. Plus, aceasta tinde să deschidă sucursale la Nordul și Sudul Moldovei. Pentru moment, sunt vizate orașele Bălți și Cahul. Totuși, planurile se pot schimba în orice moment.


Articol pregătiti de MyBusiness.md

uHE0uSIFanii trilogiei "Inapoi in viitor" (Back to the Future) sunt multumiti dupa ce Nike a prezentat saptamana aceasta, la New York, prima incaltaminte sport cu legare automata a sireturilor, amintind de cea purtata de Marty McFly in al doilea film al seriei.

Botezata HyperAdapt 1.0, incaltamintea revolutionara are captatori la nivelul calcaiului, care activeaza legarea de indata ce piciorul a intrat bine in gheata.

Disponibile in trei culori (negru, alb sau gri), ghetele vor fi in magazine aproape de sfarsitul anului, potrivit PDG-ului Nike, Mark Parker. Ar putea fi prin urmare un frumos cadou de Craciun.

Incaltamintea poate fi procurata totusi incepand din vara, cu conditia inscrierii gratuite in club Nike+.

Pe 21 octombrie 2015, chiar in ziua in care Marty McFly aparea in viitor in film, Nike dezvaluia Air Mags, modelul pe care il purta eroul trilogiei. Modelul a fost disponibil totusi in editie limitata, profiturile fiind varsate fundatiei actorului Michael J. Fox (Marty McFly in film), care lupta impotriva bolii Parkinson.

http://www.business24.ro

fika2In Suedia, unde echilibrul munca-viata personala este o prioritate, pauza de cafea reprezinta o parte integranta a culturii nationale.

Daca pentru cei mai multi locuitori ai planetei cafeaua este doar "combustibilul" care ii ajuta sa functioneze pe parcursul zilei, pentru suedezi, care ocupa locul trei la nivel mondial dupa consumul de cafea, licoarea constituie elementul central al unui adevarat ritual social: fika.

Fika, termen derivat din cuvantul suedez pentru cafea (kaffe), care poate fi folosit atat ca substantiv, cat si ca verb, inseamna mult mai mult decat a bea cafea. Poate sa nici nu fie vorba de cafea, ci de un ceai, insa mereu alaturi de o prajitura de casa sau de o gustare, in compania colegilor. Este un pretext pentru a lasa efectiv munca deoparte si de a te relaxa, scrie Quartz.

Fika are loc in fiecare zi, de obicei de doua ori: dimineata, intre micul dejun si pranz, si dupa-amiaza. Pauza este asteptata cu nerabdare si orice alta activitate se opreste pentru a savura momentul, explica Anna Brones, coautoarea cartii Fika: The Art of The Swedish Coffee Break. Fika este un pretext pentru a reduce ritmul alert specific lumii moderne.

Englezii au ceaiul de dupa-amiaza, in Spania, America de Sud si Filipine exista merienda (gustarea de dupa-amiaza), insa putine tari practica aceasta reincarcare psihica intr-un mod atat de constient si atat de frecvent precum suedezii.

"Este adanc inradacinata in cultura noastra. Multi suedezi iau aceste pauze de mai multe ori pe zi, fie ca este weekend sau in timpul saptamanii", spune Matts Johansson, fondatorul lantului de cafenele Da Matteo din Goteborg, potrivit BBC.

Fika este obligatorie in cadrul mai multor firme suedeze, iar angajatii primesc gratuit bauturi calde.

Chiar daca doar 1% dintre angajatii suedezi lucreaza peste program, potrivit celui mai recent raport "Better Life Index" al OCDE, Suedia, unde mai multe companii experimenteaza un program de lucru de sase ore, ocupa un loc respectabil in clasamentul celor mai productive economii.

Astfel, conform datelor OCDE pentru 2014, Suedia ocupa locul 11 din 38 de tari dupa productivitatea angajatilor.

Ecouri la nivel global

"Pauza fika pe care o luam de doua sau de trei ori pe zi ne face mai productivi si mai eficienti", sustine Lars Akerlund, care a deschis un lant de cafenele Fika in New York.

Antreprenorului suedez si sotiei lui le-a venit ideea de a exporta aceasta traditie suedeza dupa prima lor vizita in orasul New York, coplesiti fiind de agitatia din jur.

Au deschis prima cafenea in 2006, langa Central Park. In prezent detin 17 cafenele si urmeaza sa mai deschida inca doua.

http://www.ziare.com/

acd4655889 200cropSuntem tot mai aproape de 25 martie, data-limită de prezentare a Declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit pentru anul 2015 și de achitare a acestui impozit. Mulți contribuabili au depus Declarația și au achitat impozitul pe venit aferent Declarației.

Totuși, dacă să ne referim la experiența campaniilor precedente de prezentare a declarațiilor, fluxul cetățenilor care își declară veniturile se intensifică anume în a doua jumătate a lunii martie. În acest sens, i-am adresat unele întrebări legate de prezentarea Declarației Parascoviei Cebotarenco, șefa Secției impozite directe, Direcția generală metodologia impozitelor și taxelor din cadrul IFPS. Sperăm, că răspunsurile specialistului vă vor fi de folos.

Что должен знать налогоплательщик о декларировании подоходного налога

COR: Doamnă Cebotarenco, lucrurile par a fi cunoscute de mulți dintre contribuabili, dar, cred, că ar fi bine să reamintim, în debutul acestui interviu, categoriile de persoane fizice, care au obligația de a depune Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET08).

P.C.: Potrivit Codului fiscal, obligația de a prezenta Declarația menționată pentru anul 2015 o au contribuabilii-persoane fizice ce nu practică activitate de întreprinzător, care au obținut venituri salariale de la două sau mai multe locuri de muncă, unde mărimea acestora depăşeşte cumulativ suma totală de 29 640 lei pe an; au obţinut venituri atât sub formă de salariu, cât şi din vânzarea proprietății; nu au primit salariu, dar au obţinut venituri de la vânzarea proprietății (case, apartamente, maşini, etc.) sau de la darea în chirie a terenurilor agricole, mărimea cărora depăşesc suma scutirii personale de 10 128 lei; îşi schimbă domiciliul permanent din Republica Moldova în altă ţară.

Declarația nominalizată urmează a fi depusă și de persoanele fizice, cetățeni străini sau apatrizi care au obținut statutul de rezident al Republicii Moldova (se află pe teritoriul Republicii Moldova mai mult de 183 de zile, în orice perioadă de 12 luni, care începe sau se termină în anul fiscal dat), în condițiile stabilite pentru persoanele fizice rezidente.

COR: Să ne referim în continuare la scutiri. De obicei, persoanele fizice adresează multe întrebări sub acest aspect.

P.C.: Conform Codului fiscal, fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) la determinarea impozitului pe venit are dreptul la scutire personală. Aceasta pentru 2015 constituie 10 128 lei, sau 15 060 lei pentru persoanele care sunt specificate la alin.(2)art.33 din Codul fiscal. De asemenea, este necesar de menționat, că persoana fizică rezidentă aflată în relații de căsătorie are dreptul la o scutire suplimentară (pentru anul 2015) în mărime de 10 128 lei, dacă soțul (soția) nu beneficiază de scutirea personală.

Pentru aceasta soțul (soția ) care transmite scutirea urmează să prezinte angajatorului o cerere de acordare a scutirii suplimentare. Astfel, în cazul în care pe parcursul anului soții divorțează și unul din ei a beneficiat de scutirea personală a celuilalt, ambii au obligația de a prezenta în parte Declarația, prin care fiecare vor reflecta suma scutirii persoanele, astfel efectuând recalculul impozitului pe venit.

COR: Deci, nu este necesar de a mai prezenta alte documente suplimentare la transmiterea scutirii?

P.C.: La organul fiscal teritorial se prezintă doar Declarația (forma CET08). Totodată, în cazul în care organul fiscal stabilește, în baza informației disponibile în Sistemul Informațional al SFS, că persoana fizică care a transmis soțului (soției) scutirea personală a utilizat și el (ea) scutirea transmisă ei vor fi invitați pentru a depune Declarația, prin care se va efectua recalculul impozitului pe venit și, după caz, se vor aplica sancțiuni.

În ce privește scutirea pentru persoanele întreținute, menționăm, că pentru anul 2015 aceasta a constituit 2 256 lei pentru fiecare persoană întreținută, cu excepția invalizilor din copilărie pentru care scutirea constituie 10 128 lei. Actualmente, Codul fiscal stabilește că persoana întreținută este persoana care întrunește 2 condiții: este un ascendent sau descendent al contribuabilului, al soţiei (soţului) contribuabilului (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii) ori invalid din copilărie, rudă de gradul doi în linie colaterală și care are un venit ce nu depăşeşte (în anul 2015) suma de 10 128 lei anual.

Este de menționat, că persoana întreținută poate fi considerată și persoana care a început să lucreze în baza contractului individual de muncă după ce a absolvit instituția de învățământ. În cazul acesta scutirea poate fi utilizată, dacă venitul obținut până la finele anului fiscal nu depășește 10 128 lei. În cazul dat, beneficiază de scutirea pentru persoana întreținută ambii părinți și ei nu urmează să prezinte Declarația prin care ar refuza de scutirea dată.

Continuare: Ce trebuie să știe un contribuabil despre declararea impozitului pe venit (Partea II)

Ce trebuie să știe un contribuabil despre declararea impozitului pe venit (Partea III)

Ce trebuie să știe un contribuabil despre declararea impozitului pe venit (Partea IV)

Sursă: Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

vlogger de fashionLaura Muşuroaea, creatoarea canalului cu acelaşi nume, a ajuns să aibă, în cinci ani, în jur de 70.000 de abonaţi: „A evoluat încetişor, dar sigur. Acum cinci ani când am început eu piaţa nu era pregătită pentru un astfel de conţinut, dar nici eu nu mă ocupam serios de canal. După doi ani mi-am dat seama că asta îmi doresc să fac cu adevărat şi m-am pus serios pe treabă. Am început să postez constant, să învăţ să montez mai bine, să găsesc subiecte cât mai interesante, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Cu timpul, oamenii s-au obişnuit şi acest tip de conţinut a devenit tot mai de interes“, spune tânăra de 25 de ani.

A descoperit comunitatea vloggerilor din zona de beauty din întâmplare, căutând sfaturi pe internet. A fost fascinată de faptul că există clipuri în care oamenii îţi dau sfaturi şi te ajută împărtăşind experienţa lor cu tine. „Am urmărit cu mare atenţie tutorialele respective. La noi nu se găseau acele produse şi mi-a fost dificil să le realizez. Am căutat astfel de clipuri în limba română, dar am rămas foarte dezamăgită pentru că nu existau. Fiind foarte entuziasmată de ce se întâmplă în afară, am prins curaj să încep eu să fac astfel de clipuri.“ Ca sursă de inspiraţie o aminteşte pe Anna Saccone, o vloggeriţă din Irlanda pe care o urmărea deja de câteva luni. Ea făcea tutoriale de machiaj, arăta cum îşi aranjează părul într-o zi obişnuită sau cum îşi alegea vestimentaţia. Încet-încet a descoperit şi alţi vloggeri şi a fost tot mai fascinată de idee.

Tânăra defineşte vloggingul ca „un nou tip de televiziune, dar una mai apropiată de public, mai transparentă, cu un mesaj mai cald“; tocmai din acest motiv a investit constant în aparatură, în cursuri şi a învăţat să lucreze în programe de montaj şi de sunet. Tema clipului o decide, de obicei, în funcţie de perioada anului sau în funcţie de cererile abonaţilor săi. „Dacă este Crăciun, am să dau un exemplu de machiaj pentru o petrecere sau câteva idei de ţinute. Dar există şi anumite clipuri stabilite de comunitate care se fac lunar; durata unui clip nu depăşeşte 10 minute, deoarece experienţa mi-a demonstrat că peste acest timp oamenii îşi pierd răbdarea de a viziona. Dar cred că trebuie să îţi simţi comunitatea, să îi asculţi, să înţelegi ce îşi doresc şi ei. Momentan postez de două ori pe săptămână. Frecvenţa se stabileşte şi în funcţie de nişă, public şi cerere. Eu când am început nu aveam un program, postam când îmi aduceam aminte. Dar, în timp, am înţeles importanţa de a posta constant. Cred că nu contează cât de mult postezi într-o săptămână, atât timp cât este constant, oamenii îţi ştiu programul şi ştiu că se pot baza pe tine.“

Nu a plecat de la început cu ideea de a câştiga bani de pe urma canalului, fiind mai degrabă vorba de un hobby, în ideea de a-şi ocupa timpul cu ceva. Cu timpul, a descoperit că asta îi este vocaţia şi „uşor-uşor a început să fie monetizată. Vă pot spune că mă întreţin din vlogging şi doar de asta mă ocup“. Şi în cazul Laurei Muşuroaea, parteneriatele cu branduri reprezintă principala sursă de venit: „Am avut diferite campanii cu branduri, pentru care am realizat clipuri. Am refuzat nenumărate campanii pentru firme în care nu cred sau ale căror produse nu le folosesc“. Deşi banii sunt un factor foarte important, spune ea, ideal este ca cei care creează conţinut să nu promoveze produse în care nu cred.

http://www.businessmagazin.ro/

ws360 bogdan georgescuBookster împlinește astăzi trei ani de când a fost fondat la București ca o bibliotecă virtuală pentru angajații din corporații. După 160 de firme și alte 100 care așteaptă să intre în program, aceasta este povestea startup-ului fondat de un fost director din imobiliare, Bogdan Georgescu.

Bogdan Georgescu a fondat Bookster pe 15 martie 2013, iar șase luni mai târziu făcea primele parteneriate mari, cu ING și Banca Transilvania. După 10 ani la conducerea firmei de consultanță imobiliară Colliers International, Bogdan a lansat Bookster, inspirat de ceea ce pornise deja în compania pe care a condus-o.

„Implinim astăzi trei ani. Am pornit ca un proiect romantic care să ajute oamenii să citească mai mult. Modelul a plecat de la optimizarea costurilor de livrare – să ducem cărțile la biroul companiei, nu la fiecare abonat în parte“, povestește Bogdan Georgescu, fondatorul Bookster la Wall-Street 360.

    După școală, mai ales, cei mai mulți oameni se opresc din creștere și dezvoltare. Educația pare uneori rolul școlii și nimic mai departe

Bogdan Georgescu și-a dat demisia de la conducerea companiei de imobiliare Colliers și a început un business în zona de cărți. „Am fost atras de latura educațională. La Colliers am avut o bibliotecă și a funcționat. Patapievici spunea că intelectul se dezvoltă în timp și prin lectură de calitate. După școală, mai ales, cei mai mulți oameni se opresc din creștere și dezvoltare. Educația pare uneori rolul școlii și nimic mai departe. M-am gândit că dacă aduc oamenii mai apropae de cărți pot crește ulterior. Noi venim dintr-un sistem de educație deficitar“.

Începuturile au avut o abordare diferită. Bogdan voia o bibliotecă de cărți electronice, mai simplă de administrat. „Am început cu ideea de a avea o bibliotecă electronică. Dar ponderea pe piață era de 3%. Europa are în continuare o pondere mică-Germania, Franța au procente de 4-5%. În continuare oamenii preferă cartea fizică, ceea ce e complicat și pentru noi la nivel de logistică“.

    Am început cu ideea de a avea o bibliotecă electronică. Dar ponderea pe piață era de 3%. Europa are în continuare o pondere mică-Germania, Franța au procente de 4-5%

50.000 de cărți

Rezultatele Bookster sunt impresionante. „Lucrăm cu 160 de companii și 24.000 de abonați. A fost o creștere frumoasă. Am început cu un proiect pilot cu patru companii mici, iar în septembrie 2013 am pornit cu Banca Transilvania și ING. Avem o listă de așteptare de peste 100 de companii care așteaptă să între în proiect în viitor“. În privința chestiunilor financiare, Georgescu spune că „am ajuns la o cifră de afaceri de peste 500.000 de euro. Anul acesta vrem să dublăm cifra de afaceri. Anul trecut am avut o mică pierdere, iar anul acesta vrem să facem pentru prima oară profit“.

    Lucrăm cu 160 de companii și 24.000 de abonați. A fost o creștere frumoasă. Am început cu un proiect pilot cu patru companii mici, iar în septembrie 2013 am pornit cu Banca Transilvania și ING

Pornit ca un serviciu localizat în București, s-a extins în toată țara. „Noi le facilităm accesul la cărți de bună calitate, scumpe, pe care nu și le permiteau înainte. Când am început Bookster am vrut să facem un serviciu local în București, doar în clădiri mari de birouri. Primul client, Banca Transilvania, avea sediul la Cluj și oameni în toată țara. Acum livrăm în sute de localități din România. Avem cam 2/3 din abonați în București. Proporția se schimbă treptat spre țară“.

    Companiile care vin la Bookster nu mai văd doar dezvoltare profesională, ci vor servicii pentru oameni compleți. Avem 50.000 de cărți pe o gamă foarte largă de subiecte de interes

„Surpriza mare a fost că am început Bookster ca o bibliotecă de cărți de dezvoltare profesională. M-am întâlnit cu directori de HR care voiau cărți pentru viața lor personală. Companiile care vin la Bookster nu mai văd doar dezvoltare profesională, ci vor servicii pentru oameni compleți. Avem 50.000 de cărți pe o gamă foarte largă de subiecte de interes“, spune Bogdan Georgescu.

http://start-up.ro/

1433228918Termenul-limită de întârziere a plăților la scadență din partea beneficiarilor împrumuturilor, acordate în cadrul Programului național de abilitare a tinerilor(PNAET) urmează a fi majorat de la 5 zile la 30 de zile, potrivit unei modificări propuse de Ministerul Economiei în decizia Guvernului ”Cu privire la PNAET din 3 iunie 2008”.

PNAET este destinat susținerii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, conduse de tineri antreprenori cu vârsta între 18-35 de ani. Prin componenta 1 a Programului tinerii se pot instrui în domeniul afacerilor. Iar prin componenta II a PMAET, ei pot obține finanțare pentru proiecte investiționale ți contracte de leasing, prin acordarea de împrumuturi comerciale rambursabile, cu porțiune de grant.

Potrivit condițiilor PNAET, împrumutul poate fi acordat în valoare maximă de 300mii lei, termenul maximal al împrumutului fiind de 5 ani.

Din suma finanțării, care include 60 la suta suma împrumutului cu dobânda, iar 40 la suta suma grantului fără dobândă, beneficiarul rambursează băncii comerciale intermediare participante la Program suma împrumutului conform contractului de credit și graficului de rambursare, ținând cont de fluxul de mijloace bănești ale beneficiarului, generat de afacere. La rambursarea fără întârzieri a sumei principale a împrumutului, suma grantului de 40 la sută a acestuia este valorificată și se exclude din evidență.

Însă dacă beneficiarul întârzie plățile la termen cu mai mult de 5 zile lucrătoare, acesta pierde dreptul la valorificarea porțiunii de grant și grantul, conform condițiilor Programului devine împrumut rambursabil cu dobândă.

Situația nefavorabilă,creată pe piața monetară, dar pentru a diminuă îndatorările tinerilor antreprenori participanți la PNAET a determinat Ministerul Economiei să propună majorarea termenului — limită de întârziere la plăți până la 30 de zile, Anume, după expirarea acestui termen, beneficiarii își vor pierde dreptul la grant în caz de întârzieri de plăți la scadență.

Modificarea termenului urmează să fie aprobată de Guvern, iar acțiunea acestei modificări se propune să fie aplicată, cu începere de la 1 ianuarie 2016.

Contactată pentru un scurt comentariu, directorul Organizației pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) Iulia Iabanji a spus că această modificare va contribui la încurajarea și capitalizarea afacerilor tinerilor antreprenori, participanți la PNAET.

Iabanji a specificat că anual în cadrul PNAET, implementarea căruia a debutat în 2008, sunt inițiați în domeniul afacerilor circa 350-400 de tineri, iar circa 120 de proiecte propuse de tineri obțin finanțare prin acest Program. Totodată, directorul ODIMM a menționat că tinerii antreprenori sunt susținuți și prin alte proiecte, implementate de ODIMM. De exemplu, o bună parte din participanții la cunoscutul proiect de atragere a remitențelor în economia națională PARE 1+1 sunt persoane tinere.


Sursă: Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
Pegas CascadAnul trecut, compania vinicolă din Moldova, „Cascadvin”, a lansat o linie de producție a băuturilor slab alcoolice cu brandul umbrelă „Pegas”.

Sortimentul include patru gusturi și arome: căpșună, piersică, mohito și muscat. Conținutul de alcool în băutură este de 6-7%, iar a zahărului – 4.5-5%.

„La început, lansasem băutura Pegas Piersic, - a spus pentru mybusiness.md specialistul de marketing al întreprinderii, Iulia Globenco. – Am fost mulțumiți de vânzări și am realizat un chestionar, pe care l-am aplicat consumatorilor, cu referire la aromele pe care aceștia și-ar dori să le încerce. Ca rezultat, am lărgit paleta de producție cu încă trei gusturi.

Noi poziționăm aceste băuturi ca fiind low-price, segmentul pentru piața de masă. De aceea, am ales să nu îmbuteliem băutura în sticlele tradiționale de 0.33 l, destinate băuturilor slab alcoolice, ci am optat pentru un ambalaj de plastic PET de 0.5 și 1.5 l, pentru ca acestea să poată fi procurate ușor din magazin, apoi aduse acasă și seara să fie savurată băutura, aidoma unui cocktail din bar. O sticlă de 1.5 litri de pe raftul unui magazin ar trebui să aibă prețul de aproximativ 17 lei.

Calculele au fost justificate. Mai mult de atât, în acest sezon am renunțat la PET-urile de 0.5 litri și am început să îmbuteliem produsul în PET-uri de 2 litri”.



Articol pregătit de MyBusiness.md




SPARKZpeople werkplezierMoldovenii aflați în căutarea locului de muncă potrivit și mai ales bine plătit, pot în prezent alege din o listă de 100 de oferte înregistrate la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Lista include joburi de tehnologi, consultanți, ingineri, manageri și administratori și alte oportunități. Pentru locurile de muncă disponibile, angajatorii promit salarii care pornesc de la 2500 de lei și ajung până la cel mult 15 mii de lei.

Astfel, un salariu de 15 mii de lei promit reprezentanții unui SRL din municipiul Chișinău, aflat în căutarea unui tehnolog.

Lefuri de 10 mii de lei oferă cel puțin patru întreprinderi, care au nevoie de director, director departament, consultant și tipograf prin digital.

Parcul de troleibuze nr. 1 caută tocmai 30 de conducători de troleibuze, cărora le promit salarii cuprinse între 5500 de lei și 6000 de lei.

De asemenea, o societate pe acțiuni are nevoie de mai mulți cusători, pentru care propun lefuri de la 2500 la 6000 de lei.

Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, pot aplica CV-ul pentru una dintre ofertele menționate în listă accesând portalul www.angajat.md.

Vedeți lista completă celor mai bine plătite joburi vacante înregistrate de ANOFM la 14 martie 2016.


Sursă: bani.md