TripAdvisor: Bansko, Bulgaria, cea mai bună staţiune de schi din Europa de Est. Poiana Braşov pe locul 6
Staţiunea de schi Bansko, din Bulgaria, oferă cele mai bune preţuri pentru schi şi snowboard din Europa de Est, în general, în acest sezon, potrivit unui studiu anual TripAdvisor, prin compararea a 42 de staţiuni selectate.
Realizat de firma de cercetare de piaţă Ipsos MORI, studiul relevă faptul că Europa de Est este gazda a trei dintre cele mai ieftine şase destinaţii: Bansko (Bulgaria), Soci, în Rusia, şi Kranjska Gora, în Slovenia. o vacanţă scăzând la 352 de lire sterline, din 2014 – 2015. În clasament este inclusă pe locul 6 şi staţiunea Poiana Braşov, din România. T
he Telegraph precizează că staţiunea din Munţii Carpaţi se află la trei ore distanţă spre nord de cel mai apropiat aeroport, care este în Bucureşti, şi la 12 kilometri cu autobuzul de oraşul medieval Braşov. Castelul lui Dracula este la 23 de kilometri de staţiune şi merită o vizită.
Ţara a suferit îngrozitor în epoca lui Nicolae Ceauşescu, liderul ei între 1965 – 1989, când a fost răsturnat şi executat, aminteşte The Telegraph. În era post-comunistă, sporturile de iarna au suferit din lipsa investiţiilor, dar acum au prosperă. Numai în 2011, 25 de milioane de euro au fost cheltuite pe modernizarea staţiunii Poiana Braşov, cu o creştere majoră în dimensiunea pârtiilor de schi şi introducerea de telescaune noi, moderne.
Există o multe hoteluri bune la baza pârtiilor şi standardul de cazare şi calitatea meniurilor este ridicată. Cu toate acestea, vegetarienii ar trebui să evite grătarul săptămânal organizat aici, la care fripturi de urs flambate sunt servite în timp ce asişti la dansuri populare. Braşovul are o gama largă de magazine low-cost, o biserică superbă de secol XV şi o viaţă de noapte animată. Cei 25 de kilometri de pârtie nu par prea mult, dar înseamnă aproape dublu faţă de cât aveau în urmă cu cinci ani.
Cea mai mare îngrijorare este stratul de zăpadă, care rareori depăşeşte o jumătate de metru, iar într-o iarnă uscată poate suferi grav la începutul unui sezon care nu se întinde dincolo de martie. Dar o mare parte din recenta investiţie a fost făcută în zăpada artificială, şi având în vedere temperaturile suficient de scăzute, principalele pârtii sunt acum în siguranţă.
Lucrătorii migranți sunt invitați să aplice la Programul „PARE 1+1”
16 februarie 2016, Chișinău – Ministerul Economiei anunță despre relansarea înscrierii la Programul gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) PARE 1+1.
Programul „PARE 1+1” este destinat lucrătorilor migranţi sau rudelor de gradul întâi ale acestora, care doresc să investească în iniţierea sau extinderea unei afaceri în Republica Moldova.
Programul a fost lansat oficial în luna noiembrie 2010 şi este desfăşurat în baza regulii 1+1, care prevede că fiecare leu investit din remitenţe va fi suplinit cu un leu din cadrul programului. Suma maximă a finanţării constituie 200.000 de lei. Banii din cadrul Programului sunt oferiti drept grant nerambursabil.
Programul PARE 1+1 tinde să faciliteze accesul la finanţare al migranţilor şi să-i reintegreze în societate, contribuind, totodată, la stimularea transferurilor băneşti pe căi oficiale, introducerea bunelor practici din statele gazdă ale migranţilor, fiind creată o pârghie pentru introducerea inovaţiilor.
În acest context, Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM face apel către lucrătorii migranţi şi /sau rudele de gradul I ai acestora, de a se înregistra la Programul PARE 1+1, începînd cu 16 februarie curent.
Condiţiile de participare la program sunt următoarele:
- Să fie cetăţean al Republicii Moldova;
- Să fie lucrător migrant din Republica Moldova sau rudă de gradul I – beneficiar de remitenţe;
- Să intenţioneze să lanseze o afacere proprie în Republica Moldova sau să dezvolte o afacere existentă;
- Să dispună de capital propriu, provenit din remitenţe şi să poată confirma prin prezentarea documentelor justificative, provenienţa mijloacelor financiare (contract de muncă; certificat de confirmare a salariului/veniturilor; extras din conturi bancare; copiile dispoziţiilor de transfer bancar, declaraţii vamale).
Totodată, în afară de ajutorul financiar oferit din partea statului, programul oferă consultanţă şi instruire în domeniul antreprenorial, unde participanţii sunt ghidaţi şi tutelaţi, informaţi şi asiguraţi cu materiale informative necesare pentru iniţierea unei afaceri.
La final, pentru asigurarea durabilităţii afacerii finanţate din Program şi sporirea rentabilităţii acesteia, întreprinderile sunt ghidate pe parcursul a 24 de luni, beneficiind de consultanţă şi suport în desfăşurarea unei activităţi eficiente şi sigure.
Pentru mai multe detalii despre Program, puteţi accesa pagina web www.odimm.md
Sursă: http://mec.gov.md/
PNUD lansează o campanie amplă de colectare a istoriilor şi experienţelor despre șomaj
PNUD Moldova lansează o campanie amplă de colectare a informației privind șomajul, prin intermediul paginii web www.eucred.md. Pagina va colecta istorii şi experienţe din toată țara de la șomeri și de la cei care sunt în căutarea oportunităților de angajare la domiciliu.
Astfel, se va contribui la o mai bună înțelegere a situației actuale și a tendințelor în șomaj prin prisma percepției celor direct afectați de fenomen. Pe lângă aceasta, vor fi colectate idei şi soluţii care vor putea fi preluate de autorități în dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor pentru suportul șomerilor atât din localitățile urbane, cât și cele rurale.
„Vom colecta date calitative în timp real despre percepţiile populaţiei faţă de fenomenul şomajului. Mai mult, putem compara aceste percepţii cu ale altor ţări, unde au fost create platforme similare. Astfel, partenerii de dezvoltare şi actorii implicaţi vor fi mai informaţi şi vor afla din prima sursă despre ce cred oamenii şi cum văd ei politicile de susţinere a muncii decente.”, susţine Dumitru Vasilescu, manager de proiect la PNUD Moldova.
Pagina web www.eucred.md îi va găzdui pe toți cei care doresc să îşi împărtășească propria experiență legată de căutarea unui loc de muncă. Nu este nevoie de înregistrare pentru a completa formularul campaniei, iar întreaga procedură durează doar câteva minute. Persoanele care vor da curs iniţiativei vor contribui în acest mod la dezvoltarea serviciilor oferite șomerilor în Republica Moldova.
Campania este finanțată de PNUD şi se desfășoară cu implicarea Cognitive Edge (Marea Britanie), care asistă mai mult țări în procesul de colectare a istoriilor. Proiectul-pilot include acum şase ţări, printre care şi Republica Moldova.
Marfă din Italia, nedeclarată la vamă
În cadrul acţiunilor de control desfăşurate pe segmentul de intrare în ţară a postului vamal Leuşeni, a fost contracarată o tentativă de transportare ilicită a peste 300 piese de schimb, dosite printre coletele aduse din Italia. Bunurile urmau să fie comercializate ilegal pe piața autohtonă.
În data de 15 februarie curent, la pista de intrare în țară a postului vamal Leușeni, s-a prezentat pentru control un cetățean moldovean la volanul unui microbuz de model ”Mercedes Benz”, cu numere de înmatriculare în Bulgaria. Bărbatul transporta colete din Italia și era însoțit de doi pasageri.
În cadrul controlului vamal, atât șoferul, cât și pasagerii au comunicat inspectorilor din tura de serviciu că nu dețin mărfuri ce necesită a fi declarate.
În baza analizei indicatorilor de risc, angajații vamali de la Leușeni au dispus efectuarea unui control fizic detaliat al unității auto. Rezultatul nu s-a lăsat așteptat, peste 300 piese de schimb pentru mașini de spălat fiind descoperite printre coletele amplasate în compartimentul marfar al microbuzului.
Cazul este cercetat până la stabilirea tuturor circumstanțelor. Pentru fapta comisă, conducătorul auto riscă proces-verbal conform art. 287 Cod Contravenţional al RM, care prevede confiscarea lotului de marfă şi achitarea unei amenzi în cuantum de 3000 lei.
Gheretele și panourile publicitare vor fi înlăturate de pe străzile principale ale Chișinăului
Chişinău, 15 feb. /MOLDPRES/. Gheretele și alte unități comerciale ambulante vor fi lichidate de pe străzile principale ale municipiului Chișinăului, a declarat astăzi primarul capitalei Dorin Chirtoacă în cadrul şedinţei primăriei, informează MOLDPRES.
Potrivit edilului, ”în ultimii ani a scăzut numărul gheretelor, dar a crescut cel al tonetelor, automobilelor rulotă, frigiderelor și al altor unități comerciale. De aceea acestea vor fi evacuate de pe arterele principale ale orașului și reamplasate pe străzile adiacente”.
”În timpul apropiat, consilierilor municipali urmează să li se propună spre aprobare un nou regulament privind amplasarea și emiterea autorizațiilor de funcționare a unităților comerciale ambulante. Acest lucru va permite ca orașul să capete un alt aspect, iar gheretele (statice) să fie înlocuite cu unități comerciale mobile”, a opinat Chirtoacă.
De asemenea, primarul a dispus ca de la 1 iunie curent, să fie demontate toate panourile publicitare (din metal) de pe carosabil și din sensurile giratorii, dar și cele care au fost amplasate ilegal pe străzile Chișinăului, cu excepția celor care sînt electronice, deoarece acestea urmează a fi reglementate aparte.
Conform statisticilor primăriei, de la începutul anului 2007 de pe străzile capitalei au fost evacuate circa 200 de gherete din totalul celor peste 4 mii de unități.
Science SLAM Moldova Ediția IT – vorbește tuturor despre proiectul, aplicația sau platforma ta
Ești o persoană din domeniul IT? Ai realizat un proiect ce ar putea face viața oamenilor mai simplă sau ar contribui la dezvoltarea Moldovei? Dorești să-ți împărtășești ideiile cu alți tineri? Atunci, IT Science SLAM Moldova îți oferă această șansă!Tot de ce vei avea nevoie pentru a participa la Science SLAM Ediția IT este:
- Un proiect din domeniul IT (aplicație, platformă, etc.)
- O comunicare de 10 minute despre proiectul tău (sunt acceptate orice idei: prezentări PowerPoint, cântece, scene teatralizate, etc.)
Formularul de participare îl poţi completa AICI. Data limită pentru înscriere este 29 februarie 2016.
Pentru mai multe informaţii şi detalii ne puteţi contacta la sau ne găsiţi pe pagina de facebook Science SLAM Moldova.
Science SLAM Moldova este un eveniment ce promovează inovația și știința din Republica Moldova. Timp de o seară, patru participanți își prezintă simplu propriile proiecte, timp de 10 minute fiecare. Dacă tradițional Science SLAM are o tematică generală (cu accentul pe cercetările oamenilor din știință), la cea de-a V-a ediție vom vorbi doar despre proiectele din domeniul IT ce pot contribui la dezvoltarea Republicii Moldova.
Science SLAM este un concurs intelectual care a apărut pentru prima dată în Germania în anul 2008. De atunci, evenimentul s-a răspândit rapid în ţări precum Marea Britanie, Elveția, Suedia, Luxemburg, Rusia, Finlanda, Danemarca şi Austria.
În Republica Moldova evenimentul este organizat de către Academia de Ştiinţe a Moldovei în parteneriat cu Centrul Proiecte Internaţionale, Reţeaua Punctelor Naţionale de Contact H2020, EURAXESS Moldova şi DAS Solutions.
Și cu copiii ce facem?
Magenta Consulting vă prezintă un studiu interesant pentru antreprenorii ce au drept public țintă părinții.
Magenta a nominalizat topul activităților practicate de părinți cu copii lor.
La noi, la moldoveni, există un obicei nescris: când se formează vreun cuplu toată lumea îi întreabă când fac nunta. Imediat cum tinerii joacă nunta toți încep să-i întrebe pe proaspăt însurăței când fac și ei un copil. Magenta Consulting a mers mai departe de atât și i-a întrebat pe moldoveni câți din ei deja au devenit părinți și ce au: băiat sau fată?
Când faceți un copil? După 30 de ani!
Magenta Consulting a realizat un studiu ca să afle câți dintre moldoveni au devenit deja părinți și cum obișnuiesc să petreacă timpul alături de copiii săi. Așadar, cercetarea a arătat că aproape 2/3 de moldoveni au copii – 70%, pe când 30% nu sunt părinți.
Majoritatea celor ce au copii o constituie moldovenii cu vârsta trecută de 30 de ani. Categoria moldovenilor fără copii o reprezintă mai bine de jumătate persoanele ce sunt în concubinaj și cele ce încă n-au atins vârsta de 26 de ani.
Din cele 70% de moldoveni care au devenit părinți, 31% au și fii și fiice, 22% au doar fii și 17% doar fiice. Așadar, putem spunem că am spulberat mitul care spune „că după statistică pentru zece fete revin 9 băieți”, rezultatele cercetării marca Magenta Consulting arată că în Republica Moldova părinții cresc în egală măsură fete și băieți. Datele furnizate de statistica.md arătat că 67% dintre copii au o vârstă mai mică de 12 ani, 21% au între 13 și 16 ani, iar 12% sunt cu vârsta cuprinsă între 17 și 18 ani.
Copii în familie după gen, %.

Cea mai mare distracție – o vizită la bunei
Fiecare părinte știe că timpul liber al său este, de fapt, timpul petrecut împreună cu copiii săi. Magenta Consulting și-a propus să afle ce fac părinții moldoveni împreună cu fiii și fiicele sale în timpul liber. Rezultatele studiului au arătat că cei mai mulți dintre ei aleg cel mai des să meargă în vizită la bunici sau la rude împreună (copii până la 12 ani - 93%, copii cu vârsta între 12-16 ani – 94%). Vizitele în familie la bunici și rude sunt populare atât la părinții de fete cât și la cei de băieți în egală măsură. Alți părinți în cele mai multe cazuri privesc desene animate cu copiii săi, mai des această activitate este aleasă de către moldovenii ce au copii sub vârsta de 12 ani (92%).
De asemenea, părinții din Republica Moldova își distrează copiii ducându-i la cumpărături de haine și jucării sau citindu-le cărți, aceste activități sunt mai populare printre părinții ce au copii cu vârsta mai mică de 12 ani. Aceste activități prespun posibilitatea copiiilor să se distreze pe terenurile special amenajate din centrele comerciale sau să citească cărți în incinta unor librării special amenajate pentru lectură.
Frecvența activităților practicate de părinții și copii lor, %

Cercetarea relevă faptul că aproape fiecare al patrulea părinte petrece timpul cu copii săi mai mari de 12 ani în incinta muzeelor, iar fiecare al cincilea merge la cinema. Este interesant faptul că muzeele sunt mai vizitate față de cinematografe de către copii, atât de cei până la 12 ani, cât și după 12 ani.
Părinții încearcă să diversifice activitățile făcute împreună cu copiii săi practicând uneori cu ei sport, plimbându-se cu ei prin oraș, parc sau la lac. Practicarea sportului împreună este mai populară printre părinții de băieți, mai ales cei ce încă nu au împlinit 12 ani. Acest fapt ar face actuală crearea unor abonamete care ar asigura o reducere celor maturi care vin la sport cu cei mici.
Activități practicate de părinți cu copiii lor, după gen, %.
Specialiștii, totuși, spun că importantă este nu cantitatea timpului petrecut alături de odraslele sale, ci calitatea. Cele mai recomandate activități pentru părinți împreună cu copii sunt sportul, gătitul, lectura, jocurile, discuțiile, plimbările și picnicurile.
Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 1129 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 22 septembrie – 8 octombrie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor față în față.
Sursă: consulting.md
Arta de prelucrare a lemnului
Deja de cinci ani Andrei Teișanu se ocupă de prelucrarea artistică a lemnului. Totul a început de la o simplă curiozitate pe care o poate avea un copil: a luat dalta de la tata, meșterul popular specializat în prelucrarea lemnului, și a încercat să facă un ornament simplu. ”Așa am început să lucrez, - povestește Andrei. – Băieții ieșeau afară și jucau fotbal, pe când eu activam cu dalta și asimilam profesia de tâmplar. După ce am crescut, a apărut nevoie de bani. În acel moment tata mi-a spus: ”Hai, prelucrează acest ornament iar eu îți voi plăti”. Așa el mă stimula atât financiar, cât și artistic. În schimb, în momentul în care îmi alegeam specialitatea, știam deja ce o să lucrez”. În prezent, Andrei Teișanu este meșter popular, tâmplar și lucrează la atelierul tatălui său, situat în subsolul unui bloc de cinci etaje la Telecentru, chiar în fața Academiei de Științe din capitală.
Pe site-ul meșterului sunt plasate oferte pentru trei metode de prelucrare a lemnului – sculpturi, icoane și panouri de lemn. ”Nici nu știu ce comenzi primesc mai des, - explică Andrei Teișanu. – Cred că cele mai populare sunt icoanele. Ele sunt oferite drept cadou la nunți, zile de naștere și botezuri”. 
Executarea unei icoane durează mult – câte 8-9 ore timp de o săptămână. Este un proces minuțios, unde se lucrează cu mai multe dălți. ”Am 25 de dălți diferite”, - menționează Andrei. Imaginea se taie strat după strat după contur, făcut cu creionul pe lemn. Uneori făceam icoana dintr-o bucată întreagă de lemn. Alteori, foloseam inserții speciale. Dacă articolul este tăiat în întregime din lemn, acesta ”începe să joace și să-și trăiască viața”, - explică tâmplarul. 
Andrei Teișanu face articolele sale din tei. Este o materie primă moale și ușoară, care poate fi bine prelucrată, tăiată și nu lasă așchii.
”Folosim un tei de calitate, pe care-l procurăm lângă Chișinău, - explică Andrei Teișanu. - Lemnul de esență tare – stejar, frasin, pomi fructiferi – este mai scump și mai greu de prelucrat”. Andrei Chișlaru, viitorul meșter popular și asistentul lui Andrei Teișanu, a menționat în calitate de specialist a speciilor de arbori că teiul nu putrezește timp de 70 de ani, însă el se găsește rar în Moldova. Mai mult, durata de viață a articolul din tei poate fi prelungită dacă acesta este acoperit cu lac. Totuși, e de dorit ca acesta să treacă prin mai puține schimbări de temperatură, altfel lemnul se usucă și crapă. Lacul însă, ajută la conservarea articolului. Dacă mordantul oferă tonul potrivit lemnului, lacul îl protejează de la putrezire. “Folosim două tipuri de lac, - explică Andrei Teișanu. – Acestea sunt: acrilic și de iaht. Din punctul meu de vedere, lacul acrilic protejează lemnul mai bine decât cel de iaht. El creează pe suprafață un strat rezistent de protecție. În același timp, suprafața dată cu lac nu trebuie să aibă crăpături sau zgârieturi. Prelucrare cu lac a unui metru pătrat durează 2-3 ore. Mai e nevoie de 10 ore pentru a-l usca”.
Una dintre cele mai populare sculpturi este crucea – pentru biserici sau ogrăzi ale caselor pe pământ. “Odată am primit comanda de sculptare a torsului de femeie, înfășurat în iedera târâtoare, - își aduce aminte meșterul. – A fost o comandă pentru un cabinet de oficiu. Sculpture pentru apartamente sau case sunt mai des comandate de vânători. Acestea reprezintă trofee pentru ei”.
Andrei mai primește rareori și alte tipuri de comenzi, ce țin de prelucrarea specifică a lemnului. Este vorba de mobila prelucrată. Însăși mobilierul este făcut de persoana specializată în acest domeniu – producătorul de mobilă. Andrei Teișanu mai face suplimentar ornamentul, care după este lipit de articole de mobilier. “Această mobilă este scumpă, - spune meșterul. – Iar împreună cu ornament devine și mai costisitoare. De aceea, eu primesc puține comenzi de la producători de mobilier”.
Recent, în unele familii bogate a apărut moda de a avea emblema familiei. “Am primit câteva comenzi de acest gen, - povestește Andrei Teișanu. – Clientul îmi explică stilul și tema emblemei, iar după ce schița este aprobată, încep lucrarea. Ultima comandă pentru emblemă a fost de la proprietarul unui restaurant. Una din cerințe a fost indicarea datei fondării afacerii. Ea a fost plasată în sala restaurantului. Așa, mulți îmi comandă embleme. Însă nu e neapărat ca acestea să reprezinte o familie”.
Meșterul reușește să deseneze bine schițele. A absolvit facultatea de grafică a Colegiului de Arte Plastice “Alexandru Plămădeală”. Abia după ce schița este aprobată de client, meșterul purcede la lucru. “De obicei, noi vedem deodată dorința clientului. Au fost puține cazuri când trebuia să refacem schița”. 
Însă cel mai greu pentru meșter e să facă catapetesme. “Am creat o pagină specială pe Facebook și am deschis un site, - spune Andrei Teișanu. – Acestea mă ajută să-mi găsesc clienți. Însă comenzi pentru catapetesme îmi vin doar prin cunoscuți. Cea mai mare parte a lucrării este realizată de tatăl meu, care deja de mulți ani se ocupă cu prelucrarea lemnului. Producerea catapetesmelor este o muncă grea și minuțioasă. Timp de 25 de ani tata a reușit să facă doar 13-14 catapetesme. Și fiecare lucrare dura 2 ani. Dacă ai deja o comandă pentru o catapeteasmă, nu are sens să accepți și a doua. O poți face doar dacă te ajută un asistent competent. Chiar și desenarea unei schițe de catapeteasmă necesită experiență. De aceea, și schițele sunt făcute de tatăl meu”. 
“În Moldova sunt puțini meșteri-tâmplari, - explică Andrei. – Personal cunosc nu mai mult de zece persoane. Nimeni din ei nu are un magazin, butic sau un spațiu de vânzare a produselor”. Andrei Teișanu își vinde articolele la expozițiile de la Moldexpo sau la iarmarocuri, care precedă sărbători mari. Acolo el reușește să primească comenzi. “Îmi mai vin comenzi de la cunoscuți sau de la cei, pentru care deja am făcut icoane sau sculpturi”, - a mai adăugat el.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Ilustrația: între afacere și fantezie
Pictorița Aliona Bereghici reprezintă un exemplu al persoanei de artă, care, prin muncă și talent, dezvoltă o proprie afacere, care îi este foarte dragă – desenarea de ilustrații, și o propune pieței. Într-o anumită perioadă din viață, luând decizia fermă de a fi independentă din punct de vedere profesional, artista (ea pictează în acuarelă și în cadrul unor programe pentru calculator) a urmat direcția de freelance, iar apoi a găsit o nișă, pentru produsul său unic, și a reușit să îl promoveze pe piața locală. Ea se ocupă de ilustrarea cărților, desenează și comercializează pe internet lucrările sale pictate în acuarelă, ilustrațiile tipărite (inclusiv și cu mâncare) și, totodată, realizează cărți poștale cu miniaturile propriilor picturi.
Actualmente, în portofoliul pictoriței se găsesc cinci cărți ilustrate, publicate în străinătate. În anul 2013, Aliona a devenit participantă a concursului „Amazon Publishing”, realizând ilustrații în acuarelă pentru cartea Margaritei Engle „The Sky Painter”. Conform spuselor Alionei Bereghici, de când lucrează pe cont propriu, a ajuns la etapa în care numele lucrează pentru ea – s-a format un cerc de admiratori, care urmăresc activitatea ei artistică. O dată pe an, pictorița realizează iarmaroace online, în cadrul cărora comercializează la preț redus ilustrațiile și cărțile poșale, care sunt cumpărate rapid de către amatorii de acuarelă din întreaga lume.

„Vreau să lucrez aici și să comercializez ilustrațiile pe piața internă. În Chișinău există un cerc al amatorilos de ilustrații, însă, deocamdată, acesta este limitat. Mă inspiră faptul că se naște o nouă generație de colecționari și amatori de ilustrații, care sunt deja dispuși să plătească pentru munca pictorului”, - a zis Aliona Bereghici pentru mybusiness.md.

După ce, timp de câțiva ani, a lucrat la o companie privată, unde realiza ilustrații la comandă, la un moment dat, artista a înțeles că a obosit de munca de rutină. Și, tocmai, a apărut o ocazie potrivită. Prietenii au planificat o publicare de carte în România, care a
interesat-o din punct de vedere profesional. Luând decizia de a lua o pauză de un an de la locul de muncă, pentru a lucra la ilustrațiile pentru carte, Aliona a realizat faptul că nu se va putea întoarce la vechea activitate. Și, finalizând proiectul, a urmat direcția de freelance și, într-un timp destul de scurt, a aderat la agenția internațională a ilustratorilor.
„Am simțit gustul libertății de creație și a responsabilității pentru ziua de azi, am devenit stăpâna timpului meu. Însă, nu pot să zic că mi-a plăcut pe deplin acea perioadă a activității mele. Deoarece, eu oricum eram dependentă de cineva. În plus, la început, și partea finaciară era la pământ. Cu toate acestea, am înțeles cum funcționează sistemul pentru freelanceri, cum trebuie să comunici cu clienții. Deoarece nu este suficient să cunoști o limbă străină, trebuie să înțelegi psihologia clientului din străinătate. Este doar o aparență convingerea că, dacă ai crescut din punct de vederea artistic, vei fi observat de către clienți. Este foarte important să reușești să-ți organizezi lucrul, să discuți cu diferiți clienți, pentru ca, la final, să realizezi comanda și să câștigi bani. Aceste amănunte nu le poți afla de la cineva, ci doar din propria experiență din domeniu”, - spune artista.
Freelance-ul are și momente mai puțin plăcute, atunci când banii se termină, iar clienții nu se grăbesc să apară la orizont. În acel moment, începi să te gândești la alte modalități de câștig. A apărut ideea de tipărire a propriilor lucrări într-o nouă formă – cea de carte poștală. Însă, inițial, Aliona și-a întrebat prietenii, dacă aceștia ar fi dăruit astfel de felicitări? Reacțiile primite au fost pozitive și pictorița a înțeles faptul că oamenii s-au plictisit de internet și mulți își doresc să învie tradiția de expediere a cărților poștale printate, cu desene pe ele. În această ordine de idei, a apărut problema tipăririi ilustrațiilor. Alionei i-a luat mult timp să găsească în Chișinău o tipografie calitativă, care ar putea să transpună pe hârtie desenul, fără a distorsiona culorile. Și, cu puțin timp înainte de Revelion, artista a găsit o tipografie potrivită, unde calitatea tipăririi și a hârtiei erau pe placul ei. Astfel, a apărut prima partidă (din 30 de bucăți) a cărților poștale-miniature ale Alionei Bereghici – „Ariciul” și „Poveste de iarnă”.

Vorbind despre formatul ales, Aliona a remarcat faptul că s-a gândit din timp la soarta pe care o va avea cartea poștală. „Luând în calcul faptul că formatul standard de cărți poștale nu este potrivit pentru desenele detaliate, am ales formatul 10*15 „plus”, care încape în plic, dar felicitarea are o dimensiune un pic mai mare, decât cea standard. Iar toate detaliile pot fi admirate și ilustrația poate fi pusă în ramă, pe perete”.

Cărțile poștale, publicate pe pagina personală de pe o rețea de socializare (cu prețul de 10 lei) au fost cumpărate într-un timp foarte scurt. Conform spuselor Alionei, a stabilit pețul „într-un mod instinctiv, pentru ca acestea să fie disponibile unui număr cât mai mare de persoane” și, prețul s-a dovedit a fi foarte mic, dat fiind faptul că a cauzat o pierdere pentru artistei. Ulterior, calculând cheltuielile, a ridicat prețul la 20 de lei, pentru a amortiza costurile. „Câștigul meu constă în faptul că pe ilustrații este indicat numele meu și oamenii o vor cunoaște și, poate că, vor dori să vadă și alte lucrări ale mele. Pentru cineva este o bucurie, iar pentru mine – modalitate de promovare”, - a remarcat Aliona.
Și acest lucru s-a întâmplat. Pagina personală a fost asaltată cu mesaje: „Vor mai fi carți poștale? Unde pot fi procurate?”. Acesta a reprezentat indiciul necesar, care a remarcat faptul că trebuie să continuie. Valul de interes, desigur, se explica prin apropierea sărbătorilor de iarnă. Ca rezultat, a vizitat tipografia de câteva ori, iar tirajul total al „Ariciului” și al „Povestei de iarnă” a fost de aproximativ 500 de exemplare.
Este important faptul că interesul cumpărătorilor s-a păstrat și după sărbătorile de iarnă, când pe rețelele de socializare au apărut trei căți poștale noi („Pasărea albastră”, „Scufița roșie”, „Ploița”). Și această reacție este una normală, dat fiind faptul că nu este vorba despre o simplă carte poștală. Este o miniatură realizată calitativ, care poartă mesajul pictoriței din Moldova, invocând subiecte atemporale. Chiar și peste 20 de ani o astfel de felicitare îți va bucura ochiul.
Aliona Bereghici nu și-a deschis planurile artistice și cele de business, deoarece, conform spuselor ei, lucrurile sunt abia la început. „Ilustratorii din străinătate își folosesc lucrările la maxim. Le tipăresc peste tot, unde ar fi admisibil (pe cărți poștale, pe pereți, pe pânză, pe tricouri, pe genți). În Moldova, deocamdată, există o problema la calitatea tipăririi, nu la cererea pentru un astfel de tip de producție. Cu regret, deocamdată, în capitală nu poate fi găsit printul de tip giclee, care ar corespunde tuturor cerințelor”, - a remarcat Aliona.
Articol pregătit de MyBusiness.md
“Două băbuțe din Anglia ne-au inspirat”. Povestea Bucharest City App, după 10.000 de download-uri
Bucharest City App este una dintre aplicațiile care au atras cel mai mult atenția, în ultima perioadă, pe piața autohtonă. Este făcută să cuprindă detalii despre transportul în comun, evenimentele majore din capitală, numeroase oferte ale restaurantelor, cât și toate obiectivele turistice care nu trebuie ratate. Rezervări sau planificări de rute pot fi de asemenea realizate cu ajutorul aplicației. Pe scurt, orice informație ați căuta despre București, cu siguranță o veți găsi în Bucharest City App.
”Am întalnit într-o zi două băbuțe super simpatice din Anglia. Ele făceau o croaziera pe Dunăre și aveau un stop de o zi în București. Își cumpăraseră cea mai scumpă hartă, de pe care, evident, lipseau foarte multe obiective. Atunci ne-a venit idee creării unui ghid foarte detaliat și practic”, spune Alex Filip, unul dintre cei doi fondatori.
Ghid offline și online
”Când am văzut asta, eu cu Dragoș (n.r – Dragoș Asaftei, fotograf și cofondator) ne-am ambiționat să facem un ghid complet. Am citit absoult toate materialele despre Bucuresti, am extras ce ni s-a parut cel mai relevant si am făcut ghidul, sub forma unei povești. Pe baza ghidului am zis să facem și o aplicație. Inițial voiam s-o facem pentru străini, însă ne-am răzgândit și am zis s-o facem pentru toată lumea”.
Alex Filip, 27 de ani, este din Piatra Neamț și, împreună cu partenerul său Dragoș Asaftei, au pus bazele companiei Eventur, cea care cuprinde toate afacerile tinerilor: ”Aplicația n-a fost doar ideea mea. Sunt cofondator cu Dragoș la Eventur, compania mamă care înglobează toate afacerile noastre. Avem și pagina de Facebook ”Travellers of Bucharest”, realizată pe modelul ”Humans of New York”.
Capital privat, fără investitori sau sponsori
”Finanțarea aplicației a fost suportată din surse proprii, e un proiect cu capital 100% privat, fără implicarea autorităților sau a vreunui brand. Ne-am bucurat că am putut să-l susținem financiar. Am fost în discuții și cu un sponsor principal însă am renunțat la idee. Ne-ar fi pus foarte multe condiții. Nu ar mai fi fost produsul nostru, și am fi fost considerați niște angajați. Ar fi fost un pas greșit să lansăm aplicația sub umbrela unui mare sponsor. Pentru consumator ar fi fost o problemă de credibilitate din start. A fost cea mai înțeleaptă decizie s-o susținem din surse proprii. Investiția totală a fost de 25.000 de euro, iar aplicația a fost creată cu ajutorul unei echipe profesioniste de programatori”, mai povestește Alex.
Bucharest City App este lansată pe cele mai populare platforme mobile și a atins deja pragul de 10.000 de descărcări în doar nouă zile de la lansare, incluzând și download-uri din străinătate: ”Aplicația e gratuită și pe iOS și pe Android. Am atins aproape 10.000 de descărcări. Pentru că am folosit ca vector de promovare pagina noastră ”Travellers of Bucharest”, am reușit să atragem și descărcări din străinatate. Proporția ar fi de 90% descărcări din România, și 8% din afara granițelor. În doar nouă zile am atins acest număr și nici măcar nu am demarat campania de marketing”, declară optimist tânărul antreprenor.
”Vrem să ne extindem și pe piața externă, acesta e obiectivul. În Europa de Nord, în țările anglo-saxone, nordice. Nu prea ne interesează spațiul latin. Cu ei ai ce discuta, latinii sunt mai boemi, mai lențbucharest-city-app-931b96-h900i. Cam ăsta ar fi visul nostru, să mergem spre nord”, spune Alex referitor la planurile de viitor. ”La nivel de «gălăgie» în presă suntem deja cu mult peste așteptări. Nu credeam că o să avem un așa impact. Toate reportajele au venit de la sine, nu am căutat noi pe nimeni. Asta ne-a validat încrederea că ceea ce am scos pe piață e un produs bun. La nivel de cifre, absolut toți parametrii sunt peste așteptări. La nivel de retenție și la volumul de afișări stăm extraordinar de bine. Nu ne-am fixat obiective pentru că așteptările ne-au surprins foarte tare. Trebuie să le ajustăm pe măsură ce avem mai multe rezultate”, mai povestește tînărul antreprenor.
Subscripție pentru restaurante, nu pentru utilizatori
”Monetizarea va urma și ea în viitor, însă nu acesta este scopul nostru acum. Utilizatorul va folosi tot timpul aplicația pe gratis. Banii vor veni din subscripții de la restaurantele sau localurile care vor să fie promovate în aplicație. Nu intenționăm să introducem reclame agresive, poate doar un mic advertising pe ici pe colo. În trimestrul doi avem ca obiectiv demararea planului de monetizare. Momentan nu ne interesează banii, nu am plecat cu gândul ăsta de îmbogățire rapidă, de exit. Vrem ca aplicația să fie folosită, vrem retenție de peste 50%. Știm că e un produs de care era nevoie pe piață. Nu dorim în niciun caz să stricăm experiența utilizatorului. Vrem să fie fără pop-up-uri, fără subscripții pe «șestache»”, ne spune Alex, încrezător în viitorul aplicației.



