Șase pensiuni agroturistice din R. Moldova au fost incluse într-o nouă rețea de turism internațional
Chişinău, 28 ian. /MOLDPRES/. Șase pensiuni agroturistice din R. Moldova au fost incluse recent într-o nouă rețea de turism internațional și certificate la standardele de calitate CerTour, relatează MOLDPRES.
Președintele Asociației de Dezvoltare a Turismului în Moldova, Viorel Miron, a menționat astăzi la o conferință de presă că cele șase pensiuni agroturistice sînt ”Eco-resort Butuceni”, ”Casa din Luncă”, ”Casa Verde” și ”Vila Roz” (toate patru din raionul Orhei), ”Hanul lui Hanganu” (r-nul Rezina) ”Fata Morgana” (Dubăsari). Ele au fost evaluate, certificate și incluse în rețeaua internațională datorită implementării proiectului ”Sistem de certificare a calității în agroturism CerTour”, care s-a desfășurat în perioada mai 2013-decembrie 2015, în cadrul programului ”Bazinul Mării Negre”, cu suportul Uniunii Europene.
”Scopul proiectului CerTour este de a promova agroturismul în țările partenere precum Grecia, Bulgaria, Armenia, Georgia, Ucraina etc. și a îmbunătăți calitatea serviciilor prestate, prin aplicarea unui standard de calitate comun”, a precizat Miron.
Proprietarii celor șase pensiuni, prezenți la conferința de presă, au relevat că ”infrastructura proastă, atitudinea și aportul minim al autorităților publice locale frînează într-o anumită măsură dezvoltarea turismului în țara noastră”.
Sistemul de Certificare CerTour a autentificat pînă în prezent 255 de agropensiuni din 12 țări.
În R. Moldova își desfășoară activitatea circa 20 de agropensiuni. Conform datelor statistice ale Poliției de Frontieră, anual țara noastră este vizitată de aproximativ două milioane de turiști străini.
MORATORIU LA CONTROALE timp de 3 luni! Filip cere reformarea sistemului de control al Fiscului
Premierul Pavel Filip solicită stoparea abuzurilor comise asupra agenţilor economici de angajaţii de la FISC şi vameşi. Declaraţia a fost făcută de şeful Executivului în cadrul şedinţei Guvernului.
Filip a mai propus instituirea unui moratoriu de trei luni pentru controale. De asemenea, demnitarul a cerut ca angajaţii Serviciului Fiscal şi cei de la vamă, bănuiţi de abuzuri, să fie suspendaţi din funcţie.
Premierul Pavel Filip a declarat că activitatea multor întreprinderi este afectată din cauza controalelor abuzive.
"Controalele se desfăşoară cu abuzuri uriașe, iar agentul este supus la trei, patru controale timp de o săptămână. Se deschide un tablou destul de îngrijorător. Suspiciunile care planează auspra Fiscului, poliției economice, trebuie clarificate. Avem informaţii că se plătește mită în sume enorme. Nu mai vorbesc de investitorii străini".
Pavel Filip a propus instituirea unui moratoriu la controale pe o perioadă de 3 luni.
"Doar 5 % din dosare intentate de poliția economică ajung în instanța de judecată, asta denotă fabricarea acestor dosare. Pornind de la aceasta, solicit organelor de drept să se implice. Solicit suspendarea din funcție a conducătorilor și persoanelor vizate în anchete. Propun tutuoror miniştrilor să asigurăm un moratoriu asupra controalelor pe o perioadă de 3 luni. Domnule ministru de Finanțe, vă rog să luați toate măsurile pentru suspendarea din funcțiile de conducere - a tuturor șefilor, până la nivelul cel mai de jos, a tuturor celor care considerați că ar putea fi răspunzători pentru situația actuală – din Inspectoratul Fiscal și de la Vamă", a spus Pavel Filip.
Totodată, va fi lansat un număr de telefon la care se vor putea semnala abuzurile înregistrate.
"Rog pe responsabilul Cancelariei să facă toate demersurile, creați această linie telefonică, anunțați public numărul de telefon, stabiliți cine va răspunde și va prelua apelurile oamenilor. Vreau ca oricine este victima abuzurilor vreunui funcționar din aceste instituții să poată să ne telefoneze și să spună. Voi aștepta de la responsabilii cu această linie telefonică rapoarte săptămânale privind problemele semnalate", a conchis premierul.
Expoziția națională „Fabricat în Moldova” va găzdui mai multe reuniuni ale oamenilor de afaceri din Moldova, România, Belarus și Ucraina
28.01.16, Chișinău - Cea de-a XV- a ediție a expoziției „Fabricat în Moldova” va găzdui mai multe forumuri internațioanale și întâlniri B2B cu operatorii economici și reprezentanții mediului de afaceri din Moldova, România, Belarus și Ucraina.Inaugurarea expoziției va avea loc miercuri, 03 februarie, ora 11:00, în incinta Pavilionului Nr. 2 al CIE „Moldexpo”, în cadrul căreia, pe lângă activitatea expozițională, se va desfășura și Programul de afaceri, dedicat operatorilor economici cu scopul intensificării dialogului cu autoritățile publice. Totodată, acesta va deschide posibilitatea de a discuta oportunitățile investiționale și comerciale pentru dezvoltarea afacerilor și atragerea partenerilor străini.
În acest context, Camera de Comerț și Industrie organizează trei forumuri de afaceri cu scopul diversificării cooperării comercial-economice şi investiţionale cu businessmeni din România, Ucraina și Belarus.
În prima zi a expoziției, va avea loc forumul bilateral moldo – român, organizat în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR). Evenimentul va fi găzduit de către președintele CCIRM, Valeriu Lazăr, președintele CCIR, Mihai Daraban, cu participarea Viceprim-ministrului, Octavian Calmâc și Ambasadorului României, Marius Lazurca. În cadrul forumului vor fi discutate posibilităţile de promovare a relaţiilor comercial-economice moldo-române, oportunităţile de export/import în diverse domenii, precum şi posibilitatea de iniţiere a parteneriatelor de afaceri durabile. Forumul va avea loc miercuri, 03 februarie, ora 14:00 în incinta restaurantului „Casa Vinului”, sala mică.
De asemenea, pentru stabilirea unor noi colaborări, CCI invită operatorii economici la reuniunea oamenilor de afaceri din Moldova și Belarus. Din componenţa delegaţiei belaruse vor face parte 11 companii, cu următoarele domenii de activitate: fabricarea produselor agricole și de morărit; industria cerealieră; fabricarea produselor din lemn destinate utilizării în industria construcțiilor; fabricarea produselor parafarmaceutice; fabricarea componentelor și echipamentelor electro-mecanice și a instrumentelor optice; fabricarea autovehiculelor de transport rutier de standard european; fabricarea produselor din mase plastice și poliester; fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor și a îngrășămintelor pentru creșterea plantelor; fabricarea articolelor din turbă, substraturi pentru ambalarea și depozitare fructelor; fabricarea articolelor de marochinărie și a altor articole din piele; fabricarea produselor farmaceutice. Evenimentul va avea loc la 4 februarie 2016, începând cu ora 10:00 în incinta sălii de conferințe a CCI.
Posibilitățile de intensificare a comerţului şi utilizarea avantajoasă a preferințelor comerciale în contextul integrării europene, vor fi discutate în cadrul unei mese rotunde moldo-ucrainene. De asemenea, evenimentul va include prezentări de companii și întrevederi B2B în cadrul cărorara operatorii economici își vor putea găsi noi parteneri de afacaeri. Masa rotundă va avea loc pe data de 5 februarie 2016 la ora 09:30 în incinta sălii de conferințe a CCI.
Pentru mai multe detalii despre desfășurarea Forumurilor, puteți contacta direcția Evenimente de Afaceri din cadrul Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova: 022 210725; 022 221391.
Programul de afaceri al expoziție îl puteți vizualiza aici.
Cea mai bună izolație termică, dezvoltată de un român: Pereții se încălzesc prin captarea energiei solare!
Cea mai bună izolație termică este dezvoltată de un român – Sorin Macarie din Alba Iulia, care a dezvoltat un sistem prin care caselor se pot încălzi cu energie solară. Este nevoie doar de un perete de sticlă, perdea rotativă care este o reţea de transformare a energiei solare în energie termică şi un izolator cum ar fi polistirenul.
Sistemul este în curs de brevetare şi este experiment și analizat şi de către specialiștii Universității Tehnice din Cluj-Napoca cât şi de specialiştii de la ”Universității 1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.
20 de euro pe metru pătrat
Acest tip de izolaţie care costă 20 de euro pe metru pătrat ar putea să ne scutească de factura pentru încălzire. Investiţia ar trebui să se amortizeze în patru-cinci ani. Sistemul testat de albaiulian este realizat dintr-un perete de sticlă şi o perdea rotativă care este de fapt o reţea de transformare a energiei solare în energie termică. Sub aceste două straturi este aplicat un izolator clasic, vată minerală sau polistiren. Sistemul poate fi aplicat atât la blocurile de locuinţe cât şi la case, inclusiv la ferme. Această izolaţie încălzeşte peretele iar o parte din căldură este înmagazinată în zidul casei.
La acest moment albaiulianul lucrează la determinarea procentului de transfer care are loc între izolaţie şi perete. „Dacă afară este o temperatură mică, chiar sub zero grade Celsius şi este o zi însorită temperatura peretelui poate ajunge la peste 60 de grade Celsius. Reţeaua poate transfera atât energia solară cât şi energia telurică sau hidraulică. Din estimările de până la acest moment, pe soare, transferul este de 0,2 kw pe metru pătrat, căldură care se înmagazinează în perete“, a explicat Sorin Macarie. Albaiulianul este de părere că la 1.000 de ore de soare pe an pentru încălzirea unui metru pătrat din masa unei case normale se pot economisi 20 de metri cub de gaz.
Pentru acest nou tip de izolaţie foarte important este peretele sudic care captează energia solară prin acesta iarna casa ar atrage orice flux termic exterior, având mai multe elemente în sistemul de stocare. Pe timp de vară peretele ar respinge orice căldură din exterior şi ar păstra o atmosferă răcoroasă. Primăvara și toamna, casa ar putea fi programată să absoarbă fluxuri termice după necesar. „Din păcate arhitecţii nu au cunoştinţe despre energiile verzi şi despre modul în care se poate construi o casă care să consume cât mai puţină energie. De exemplu o parte a acoperişului ar trebui realizată în unghi de iarnă, adică în unghi de 60 de grade pentru a putea fi acoperite cu panouri solare. Iar peretele sudic izolat“, a explicat Sorin Macarie.
Sursa: Adevarul.ro
Pregătirile pentru Expoziția Națională „Fabricat în Moldova” sunt pe ultima sută de metri
27.01.16 - Chișinău, Pregătirile pentru cea de-a XV- a ediție a Expoziției Naționale „Fabricat în Moldova”, care se va desfășura, în perioada 03 - 07 februarie 2016, sunt pe ultima sută de metri: vor participa la expoziție 17 Consilii raionale și circa 300 de antreprenori autohtoni din toate ramurile economice, totodată, a fost definitivat programul de afaceri cu sloganul „Competitivitate – Performanță și Calitate”, care va cuprinde mese rotunde, forumuri, seminare organizate în parteneriat cu multiple instituții publice, cu tematici actuale, axate pe necesitățile mediului de afaceri.
„Sloganul expoziție rămâne același din ediția precedentă, deoarece avem aceleași provocări, aceleași așteptări din partea mediului de afaceri și aceleași priorități – intensificarea dialogului public-privat, susținerea producătorilor, creșterea performanței întreprinderilor, sporirea competitivității și promovarea produselor și serviciilor autohtone”. Vreau să adaug că, în acest an, ne-a bucurat foarte mult interesul sporit al agenților economici, spațiul expozițional este rezervat în totalitate, ceea ce înseamnă că mediul de afaceri a înțeles cât de importantă este platforma expoziției pentru promovarea produselor. Țin să menționez că anul acesta va fi unul interesant, având în vedere că, în paralel lucrăm la un nou concept al expoziției, pe care îl vom lansa imediat după finalizarea ediției curente, a menționat președintele CCI, Valeriu Lazăr.
Pentru prima dată, expoziția „Fabricat în Moldova” se va desfășura și în format on-line, astfel pentru a facilita dezvoltarea mediului de afaceri autohton, CCI a elaborat un instrument modern și eficient - o platformă on-line, care include expoziția „Fabricat în Moldova” pe care o puteți găsi la adresa web:www. virtual-fairs.md. Aceasta încorporează toate beneficiile unei expoziții reale, astfel expozanţii vor avea posibilitatea să interacționeze direct cu potențialii clienți, să stabilească noi contacte și să discute despre modalităţile de colaborare și dezvoltarea a afacerilor. Pană la moment sunt înregistrate circa 50 de companii, iar conceptul acesteia va fi lansat în cadrul expoziției tradiționale „Fabricat în Moldova”, miercuri 03 februarie, ora 12:00, în incinta CIE „Moldexpo”.
Totodată, la programul de afaceri, CCI în parteneriat cu IDIS Viitorul va organiza o masă rotundă cu tematica: „Agenda Locală de Business: micro soluţii pentru macro politici”. Evenimentul va avea loc vineri, 05 februarie cu începere de la ora 09:30, la Moldexpo, în pavilionul Central, et. II, sala de conferinţe. În cadrul acesteia se vor pune în discuție realizările și experiența dobândită, timp de un an, în vederea construirii dialogului public-privat la nivel local, constrângerile şi priorităţile în dezvoltarea businessului la nivel local, reducerea discrepanţelor teritoriale în dezvoltarea economică în viziunea APC și provocările descentralizării.
Concomitent, în cadrul programului mai multe instituții publice vor desfășura diverse seminare și mese rotunde cu tematici actuale, printre care|: Forumul „Economia Verde”, organizat de către Ministerul Economiei, Ministerul Mediului și UNEP; Seminarul: „Instrumente de Promovare a Exportului” organizat de MIEPO; Seminar: „Credite accesibile cu garanţiile financiare” – ODIMM; Seminar: „Implementarea principiilor HACCP - condiţie pentru liber schimb de alimente cu UE” – ANSA; Seminar: „Imaginea ca element de promovare a afacerii” – AGEPI; Seminar: „Infrastructura calităţii în contextul implementării ZLSAC” – Ministerul Economiei; Târgul locurilor de muncă: „Instrumente inovative pe piaţa muncii din Republica Moldova” - ANOFM. Programul de afaceri al expoziției îl puteți vizualiza pe acest link.
Comunicat de Presă
UNFPA lansează Programul de Burse pentru Tinerii Inovatori (Young Innovators Fellowship Programme)
26 ianuarie 2016 - UNFPA, Fondul ONU pentru Populație, lansează Programul de Burse pentru Tinerii Inovatori (Young Innovators Fellowship Programme), la care sunt invitați să aplice tinerii în vârsta de 18-25 de ani.
În cadrul programului opt tineri vor fi selectați pentru a efectua un stagiu la sediul UNFPA din New-York pentru o perioadă de trei luni. Ulterior, șase din cei opt tineri vor continua stagiul în Birourile Regionale sau Oficiile de Țară UNFPA din regiunea Asia, Pacific, Africa de Sud și de Est, și regiunea Statelor Arabe, pentru o perioadă de nouă luni. Doi tineri își vor continua stagiul la New-York pe durata acestor nouă luni.
Data limită pentru depunerea dosarului este 22 februarie 2016 și poate fi efectuată online pe situl UNFPA la capitolul “Jobs”: http://goo.gl/u43rCL
Detaliile privind Programul de Burse pentru Tinerii Inovatori sunt expuse în documentele din anexe și pe pagina oficială UNFPA: http://goo.gl/G3W8gB.
Programul de Burse pentru Tinerii Inovatori este finanțat de către Fondul de Inovare UNFPA.
Consiliul Concurenței: Ministerul Sănătății a privilegiat întreprinderea Sanfarm-Prim și a distorsionat piața serviciilor farmaceutice
Potrivit deciziei emise de Consiliul Concurenței, Ordinul Ministerului Sănătăţii,,Cu privire la fortificarea prestării serviciilor farmaceutice”, încalcă Legea Concurenței și distorsionează piața serviciilor farmaceutice. Acesta prevede ca autoritățile publice locale să ofere în folosință gratuită, către S.A. Sanfarm-Prim, pe un termen de cel puțin 10 ani, spaţiile ocupate de Secţiile de asistenţă cu medicamente şi farmaciile din cadrul Centrelor Medicilor de Familie din toată țara, cu excepția municipiului Chișinău.
Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova s-a adresat la Consiliul Concurenței pentru investigarea Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 440 din 15 mai 2012 ,,Cu privire la fortificarea prestării serviciilor farmaceutice”, prin care a fost solicitat autorităţilor publice locale să adopte decizii privind transmiterea spaţiilor ocupate de către Secţiile de asistenţă cu medicamente şi dispozitive medicale (farmacie) a Centrelor Medicilor de Familie (CMF) şi filialele acestora, inclusiv din Centrele de Sănătate autonome, către S.A. Sanfarm-Prim, cu încheierea, până la 31 decembrie 2012, a contractelor de comodat, pe un termen de cel puţin 10 ani.
Ulterior, 10 consilii raionale au refuzat transmiterea spaţiilor în comodat la S.A. „Sanfarm-Prim”, iar Consiliul Raional Taraclia menționează că în urma licitației a fost încheiat contractul de comodat cu S.A. „Sanfarm-Prim”.
Sanfarm-Prim, prin scrisoarea nr. 04-550 din 6 Iunie 2014, a informat Consiliul Concurenței despre faptul că «la momentul actual S.A. „Sanfarm-Prim” nu a primit în nici un raion secţiile de asistenţă cu medicamente şi dispozitive medicale (farmacie) a CMF şi filialele acestora».
Prin aprobarea Ordinului nr. 440 din 15 mai 2012, Ministerul Sănătății a creat
premise pentru denaturarea concurenței în localitățile în care activează și alte farmacii și pentru împiedicarea concurenței în localitățile în care nu există prestatori deservicii de asistență farmaceutică, constată Consiliul Concurenței.
Astfel, a fost luată decizia de a califica acțiunile Ministerului Sănătății prin emiterea Ordinului nr. 440 din 15 mai 2012 „cu privire la fortificarea prestării serviciilor farmaceutice” ca încălcare a art. 12 alin. (1), lit. b) al Legii concurenței nr. 183 din 11.07.2012.
Sursă: agora.md
Oamenii de afaceri vor avea posibilitatea să transfere o singură dată pe lună toată suma pentru impozite într-un Cont Unic
Trăim într-un sistem învechit, care ne obligă să mergem pe căi complicate și costisitoare, chiar dacă avem toate posibilitățile să ne facem existența mai simplă și mai comodă. Businessul din Moldova pierde aproximativ 12 milioane de lei anual pentru comisioane bancare la plata impozitelor.
Contribuabilii întocmesc ordine de plată separate pentru fiecare impozit, taxă, acciz sau amendă, ce trebuie plătite la bugetul național, arată un reportaj Realitatea TV.
Oamenii cheltuiesc timp suplimentar pentru a realiza zeci de transferuri către conturile Trezoriei de Stat, dar și bani pentru comisioanele bancare sau pentru eventualele penalități în cazul erorilor. Și toate astea, în necunoștință de cauză. Totul poate fi mult mai simplu.
Experții Programului USAID BRITE, în parteneriat cu Ministerul Finanţelor, au realizat un concept de reformă menită să faciliteze activitatea întreprinzătorilor, dar și să ajute statul să economisească bani. Reforma promovată de Update Moldova vizează Crearea Contului Unic la plata impozitelor. Experții spun că aceasta le-ar permite oamenilor de afaceri să economisească cel puțin 10 milioane de lei anual. O confirmă și Șeful Inspectoratului Fiscal de Stat, Ion Prisăcaru.
Noi nu inventăm bicicleta, ea e inventată. Contul trezorial noi nu-l inventăm. Contribuabilul va întocmi o factură care o va prezenta la Fisc. Electronic. Nu pe hârtie. Așa că agenții economici în general vor economisi 12 milioane de lei. Mai departe, dispozițiile astea de plată trebuie prelucrate. Le prelucrează trezoreria. Ulterior trezoreria nu va avea de prelucrat, economisirea timpului corespunzător banilor publici. Va câștiga și statul, nu numai agentul economic în rezultatul implementării acestui cont unic trezorial, a declarat Ion Prisăcaru, șeful Inspectoratului Fiscal.
În prezent, contribuabilii trebuie să efectueze mai multe plăți fiscale din cauză că unele impozite, în special taxele locale, pot fi distribuite pe mai multe conturi trezoreriale de încasări și, respectiv, la mai multe trezorerii teritoriale. Autorii reformei sunt de părere că această modalitate de plată vine în contradicție cu practicile mondiale de succes, spre care țara noastră tinde.
Contul unic lucrează în modul următor: Contribuabilul alege ce impozit și taxă achită prin intermediul unei facturi de plată care ulterior, suma totală este achitată printr-un singur ordin de plată la un cont unic în cadrul trezoreriei de stat. Trezoreria de stat face descifrarea și redirecționează sumele către bugetele de toate nivelurile, a spus expertul în cadrul Programului USAID Oleg Sîrbu.
Astfel, în rezultatul reformei, oamenii de afaceri vor avea posibilitatea să transfere o singură dată pe lună toată suma pentru impozite într-un Cont Unic, iar statul va redirecționa resursele către destinațiile de buget necesare. Bussinesmanii vor emite un singur ordin de plată și nu șapte, cum o fac în prezent.
Asta ar însemna reducerea costurilor. Dacă în medie, anual, agenții economici au de cheltuit 12 milioane de lei pentru efectuarea ordinelor de plată și comisioanelor bancare, asta ar reduce la 2 milioane de lei costurile agenților economici. Un alt avanataj ar fi reducerea timpului acordat pentru elaborarea, gestionarea și emiterea acestor ordine de plată, a declarat Sergiu Chirica, manager la Camera Americană de Comerț din Moldova.
Chiar dacă întreprinzătorii recunosc că deseori sunt descurajați de birocrația sistemului, ei speră că odată cu digitalizarea societății, lucrurile se vor schimba.
Un agent economic activ are mereu nevoie de reforme. Ceea ce se întâmplă la noi în ultima perioadă, atât declarația electronică și implementarea facturilor fiscale electronice, și dacă va mai fi și contul unic, într-adevăr este o optimizare atât de resurse financiare pentru achitarea salariilor, cât și raportarea dintre venituri și cheltuieli, a menționat Georgeta Covali-Rusu, directorul unui SRL.
Conceptul contului unic a fost discutat și cu reprezentanții Ministerului Finanțelor și Trezoreriei de Stat. Solicitați de Realitatea TV, reprezentnații Ministerului au declarat că preconizează ca mecanismul elaborat al Contului unic să fie lansat în al doilea trimestrul al acestui an cu ajutorul USAID BRIDE, iar în luna iunie 2016 acesta să fie testat, pentru a-l definitiva. Totuși, autoritățile sunt de părere că implementarea acestui mecanism nu va avea loc mai devreme de începutul anului 2017.
În prezent atât Ministerul Finanțelor și Trezoreriei de Stat, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, dar și mediul de afaceri lucrează pentru a dezvolta soluţia IT necesară pentru repartizarea banilor pentru realizarea acestei reforme.
Locurile de muncă sunt mutate din Italia în Moldova
Proiectul Băncii Mondiale de ameliorare a competitivității întreprinderilor moldovenești, PAC II, a alocat fabricii de tricotaje din Chișinău, „Steaua-Reds”, un grant în valoare de 200 mii lei, în scopul creșterii competitivității de export a întreprinderii.
Un acord în acest sens a fost semnat săptămâna trecută de către responsabilul departamentului de implementare a PACII, Aurel Casian, și directorul general al ICS „Steaua-Reds” SA, Irina Cursacova.
Programul, prezentat de întreprindere, este destul de extins. Acesta include trei direcții principale: îmbunătățirea managementului, a procesului de producție și a produselor în sine. Pentru implementarea scopurilor propuse, fabrica are nevoie de ajutorul consultanților din străinătate. Totodată, există planuri ca „Steaua-Reds” să primească certificatul ISO 9001:2015, cu referire la managementul calității și, conform acestui sistem, să fie realizat un audit intern în cadrul companiei. Costul total al proiectului este de 499 mii de lei.
„Întreprinderea noastră este unică, nimeni din Moldova nu are astfel de utilaje, - a spus Irina Cursacova. – Cu toate acestea, concurența de pe piața mondială impune o dezvoltare continuă. Și, apreciind în mod obiectiv potențialul „Steaua-Reds”, observăm oportunități mari, care nu sunt utilizate, actualmente, în direcțiile de vest și est”.
Întreprinderea moldo-italiană „Steaua-Reds” a fost înregistrată în anul 1998 în baza fuziunii cu „Steaua”, care, la rândul său, era succesorul asociației de producție „Steaua Roșie”. Astfel, reiese faptul că, în principiu, istoria și tradițiile fabricii au mai bine de 50 de ani. În anul 2001, cofondatorul italian a cumpărat partea colegului moldovean și fabrica a devenit o întreprindere cu o pondere de 100% capital străin.
Actualmente, întreprinderea dispune de 7000 m2 de suprafață de producție și depozitare. Mai bine de 300 de utilaje, dintre care 35 de unități reprezintă utilaje moderne, japoneze, de tricotare, prețul fiecăruia fiind de aproximativ 75 mii de euro. Capacitatea de producție este de 400 000 unități de producție anuală. Sortimentul include produse pentru femei, bărbați și copii: pulovere, jachete, tricouri, rochii, fuste, căciuli, fulare, poncho ș.a.
La fabrică lucrează 180 de persoane, iar salariul mediu este de 4900 lei.
„Noi nu utilizăm în totalitate capacitatea de producție existentă, - continuă Irina Cursacova. – Fabrica lucrează doar la comandă. Comenzile sunt de diferite tipuri. Primul tip – reprezintă produsele cu brandul nostru, „O’Devalle”, pe care le livrăm în Italia, iar 2% rămân în Moldova și sunt comercializate în cadrul magazinului de specialitate. Al doilea tip – sunt produse tricotate, sub marca comercială a unui client important din Ivanovo, care, anual, lansează o colecție mare de îmbrăcăminte pentru bărbați (este vorba despre o colecție completă: costume, cămăși, cravate, lenjerie și chiar încălțăminte) și o comercializează, în mare, în Moscova. Noi realizăm toate articolele tricotate pentru această colecție. Această colaborare are deja mulți ani. Și al treilea tip de comandă este lucrul cu materia primă primită, în mare parte pentru clienții din Italia.
Se observă o tendință interesantă aici. Este cunoscut faptul că, al treilea tip de comenzi este cel mai inoportun pentru noi. Dacă în cazul primelor variante noi suntem cei care dezvoltăm modelele, procurăm materialele necesate ș.a, atunci în regimul „lohn” ne ocupăm doar de coaserea articolelor – aproximativ 10% din prețul lor final. Restul este „mâncat” de celelalte activități. În ultima perioadă de timp, în Italia a început reducerea în masă a specialiștilor care se ocupă de evidență, comandă și alte proceduri. Clienții preferă să delege acest tip de muncă partenerilor de încredere. Într-un caz extrem, indică producătorul de la care să fie procurate materialele sau accesoriile. Acest fapt ne oferă ocazia să creștem cota fabricii din prețul final al produsului. Și, respectiv, să întreținem și să dezvoltăm specialiștii proprii, să oferim salarii mai mari lucrătorilor.
Dar, în acest sens, managementul și organizarea tuturor proceselor trebuie să corespundă standardelor internaționale. De aceea, în proiectul pe care l-am prezentat la PACII pentru cofinanțare, noi urmărim mult mai multe aspecte, decât doar creșterea vânzărilor. Este vorba despre oportunitatea ca întreprinderea noastră să iasă la un alt nivel de colaborare cu clienții străini”.
O perioadă îndelungată de timp gama de producție a „Steaua-Reds” era reprezentată doar din produse tricotate, însă, anul trecut, a fost deschis un atelier de cusătorie, în care, deocamdată, lucrează 25 de persoane.
În timpul excursiei în cadrul întreprinderii, dna Cursacova a prezentat echipamentele vechi și noi. Subiectul discuției au devenit tehnologiile.
„Astăzi, produsele tricotate sunt rareori realizate dintr-un singur tip de ață, - a spus dna Cursacova. – Se utilizează mai multe tipuri, de aceea noi spălăm produsele finale în regime speciale, pentru ca acestea să devină mai stabile. Noi chiar și oferim acest tip de serviciu unor alte întreprinderi moldovenești”. (Discuția a avut loc lângă un stativ cu două rânduri de umerașe, pe care se uscau rochii, produse de către o renumită fabrică autohtonă pentru Max Mara).
Clienții nu au pretenții cu referire la produse: întreprinderea este capabilă să realizeze cele mai complicate modele, create de către designerii italieni. Irina Cursacova mi-a arătat căteva produse finale, realizate de „Steaua-Reds” pentru clienți italieni, care aveau deja atașate etichetele și prețurile: și calitatea articolelot, și prețurile afișate pe acestea sunt impresionante.
Conform spuselor lui Aurel Casian, pentru mybusiness.md, grantul oferit întreprinderii „Steaua-Reds” este al treilea astfel de grant, alocat în cadrul proiectului PAC II. Primul a fost oferit întreprinderii din industria electronică, „Electromanufacturing”, din Bălți, și companiei din Ungheni "Doctor Farm", producătorul unei game largi de produse din ierburi aromatice și medicinale, precum și a ceaiurilor alimentare și medicinale.
Amintim că IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de îmbunătățire a competitivității produselor și accesarea noilor piețe de desfacere. Din bugetul total al proiectului, prin PAC II urmează a fi acordate finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar. Astfel, agenții economici își vor putea spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.
Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate. Detalii despre finanțare: www.uipac.md
Articol pregătit de MyBusiness.md
Vladimir Marinovici: Cum să formezi “o echipă de vis”
Discursul la BIZZ Forum (Chișinău, 21.01.2016).
Vladimir Marinovici: Ex-director general al companiei “Get Taxi”, care în anul 2013 a intrat în TOP-15 companii, care au reușit să se dezvolte repede, conform revistei Forbes.
El este unul din cei mai de succes manageri de top din Rusia. A reușit să mărească rețea de magazine “Ulibka radughi” ("Улыбкарадуги") de la 2 la 68 de unități. A dezvoltat fabrica de ciocolată și marțipan “Aztek” ("Ацтек"). Proiectul necunoscut al lui Marinovici “Vigoda.ru” a devenit lider în domeniu, cu cifra de afaceri de 1 mlrd. de ruble pe an.
Mai mult, Vladimir răspundea pentru componența produsului unui proiect unic “Novaya Zvezda” ("Новая звезда") și a activat împreună cu Rustam Tarico (brandul “Russkiy standart”).
Expertul școlii de business “VVERH”.
Eu am descoperit o chestie mișto. Tehnologiile sunt importante. Calculatoare, utilaje, pământul, banii – toate acestea sunt importante. Totuși, ele nu ar fi existat fără oameni.
Succesul unei afaceri este succesul echipei. Proiectele care mi-au reușit (au fost și cele, care au eșuat) au avut succes anume datorită unei echipe bune.
Într-o anumită perioadă a biografiei mele, am fost “un băiat șmecher”: “Te-ai dus și ai făcut aia și aia, altfel eu te voi împușca!” Tu ai nevoie de această atitudine, când ieși pe piață cu un produs nou. Astfel de perseverență te ajută să spargi rezistența pieței. Totuși, până seară te simți complet epuizat și lipsit de energie. Așa, în anii 2002-2003 eu am început să analizez situația dintr-un alt punct de vedere. Mă gândeam, dacă e posibil de a păstra energie, neschimbând în același timp, ritmul de activitate?
Atunci am alcătuit o formulă. Dacă fiecare își va juca rolul corect, vom ajunge la un rezultat pozitiv. Deseori, aici apar probleme din cauza că cineva nu-și îndeplinește rolul.
După, am ajuns la a treia etapă. Dacă voi strânge oameni buni într-un loc potrivit, voi oferi lor resurse corecte și voi indica fiecăruia sarcinile, voi putea ajunge la un rezultat pozitiv.
După, eu am formulat 4 reguli pentru lansarea unui start-up de succes:
1. Nu puteți să lucrați pentru toată echipa. În cazul în care dați ordine angajaților, Dvs. lucrați pentru ei, și nu invers.
2. Perfecționismul. Voi încerca să explic ce e aia. De ce investitotii nu dau bani? Sunt trei cazue. În primul rând, fondatorul start-up-ului este nebun. De exemplu, el vine cu proiectul unei oglinzi, prin intermediul căreia vrea să aducă căldura în Antarctica. În al doilea rând, persoana dorește pentru 5% din proiect 150 mln. de ruble, ceea ce este o apreciere neadecvată a afacerii. Ea afirmă că proiectul va fi “al doilea Google”. Iar când tu o întrebi de ce, ea îți răspunde: “O să vezi!”. Și, în al treilea rând, investitorii se tem că un start-up-ul va face un produs de calitate, însă nimeni nu-l va procura.
3. Stabilitatea sistemului este determinată de relația dintre elementele acestuia. Ce ar însemna asta? Noi putem să procurăm cel mai bun utilaj, calculator, automobil… Însă acest fapt n-o să ne ajute! Ne ajută doar avantajele, pe care le aduce fiecare persoană.
4. Regula de luptă. Nu trebuie să practici toate mișcările, ci doar acelea, care-ți reușesc cel mai bine. Trebuie să alegi acea parte, unde ești cel mai puternic. Eu pot să vând bine, mă descurc în logistică și cunosc principiile de distribuire. Însă prin care parte poate fi observată ingeniozitatea mea? Ea se observă în capacitatea mea de a forma o echipă. Când îți strângi o echipă, trebuie să știi, ce poate să facă cel mai bine fiecare angajat. Astfel, scopul meu e să strâng o echipă, unde oamenii vor face lucrul lor mai bine, decât l-aș fi făcut eu.
Toate companiile de succes, aveau un lider și un al doilea lider. Să luăm drept exemplu compania Microsoft. Primul a fost Bill Gates, iar al doilea – Steve Ballmer, care a construit pentru Gates vânzări și a făcut compania să câștige miliarde.
Am descoperit 5 tipologii de persoane: persoana la conducere, pentru relații, tehnician, persoana haotică și persoana plină de energie. Trebuie să depistați, ce reprezentați Dvs. și să completați afacerea cu alte componente.
Proprietarul are trei obligațiuni: să dezvolte, să adauge resurse (oameni, timp, bani) și să formeze o echipă. Atât! Dvs. nu puteți să gândiți pentru toți și să indicați fiecărui angajat ce el trebuie să facă. Când încercați să controlați activitatea angajaților, vă arătați slăbiciunea, și nu datoria.
Când primesc un membru nou în echipă, îi pun trei întrebări. Prima – laudă-te! Nu are importanță cu ce să te lauzi. De exemplu, eu am prins un pește de 37 kg sau am zburat cu balonul cu aer cald. Dacă persoana nu știe ce să răspundă, mă pierd și eu și nu știu ce să fac mai departe. A doua întrebare: de ce ai ales compania mea? Catastrofal! Ea vrea să se angajeze la compania ta, însă nu a accesat măcar site-ul ei. Și nu a intrat niciodată în magazinul tău. Și a treia întrebare: “Cine ești? Vei fi o problemă sau o soluție?”.
Vă rog să scrieți formula: 3-7-90.
Am descoperit o lege biologică. Doar 3 personae din 100 vor activa eficient. Acestea vor face totul pentru a obține un rezultat cu sens. Încă 7 persoane din 100 vă vor ajuta în conducerea businessului. Ele înțeleg principiul de funcționare a acestuia. Dacă torni apa fierbinte într-un pahar, te oprești atunci, când ajungi la margine. Altfel, vei turna apa peste tine. Restul 90 de persoane nu o vor face niciodată! Scopul meu e să nu permit ca în compania mea să pătrundă una din acele 90 de persoane. Acestea nu au sens și nu sunt eficiente, ci lucrează automat.
Fiecare angajat trebuie să înțeleagă, că proprietarul nu are un buzunar magic, iar contabilitatea nu dispune de un xerox miraculos, ce face bani. Personalul va obține bani, numai dacă va reuși să vândă ceva. Dvs. nu trebuie să explicați acest fapt angajaților, ei trebuie să-l înțeleagă. “Dacă trebuie să explici ceva, înseamnă că nu e nimic de explicat”, - a scris odată poetul Zinaida Gippius.
Cei, care vor să vândă ceva, o vor face neapărat. Restul vor căuta cauza, începând de la prețul ridicat și până la încălzirea globală.
Am două metode de motivare a personalului. Prima – lauda. A doua – concedierea. Atât! În schimb, metodele mele dau rezultate pozitive.
Dacă angajatul meu face greșeli, eu îl învăț. Dacă el nu învață, nu poți alcătui un alt sistem de motivare. Nu va funcționa!
Metoda unică de a face echipa Dvs. să fie eficientă, e să știți care sunt responsabilitățile fiecăruia. Iar rezultatul trebuie să fie calculabil. Activitatea tuturor specialiștilor, de la cei din vânzări, marketing și până la logistică, poate fi calculată. Cifrele însă, pot fi controlate.
Și, spre final, voi explica “testul lui Marinovici”. Dacă conducătorul companiei sau a unui department va pleca pe 30 de zile în Grecia, activitatea companiei (departamentului) se va: îmbunătăți, înrăutăți sau totul va rămâne la fel?
Dacă activitatea va scădea, înseamnă că firma lucrează după principiul unei piramide inversate, unde totul se bazează pe o persoană. Este o situație incorectă. Piramida trebuie să fie pusă corect, iar în vârful ei să fie plasată o singură persoană – directorul ei. Trebuie să tindeți spre această stare.
Articol pregătit de MyBusiness.md


