Competiția de granturi. Proiectul „Dezvoltarea afacerilor inovatoare pentru o creştere economică durabilă la nivel local”
Proiectul „Dezvoltarea afacerilor inovatoare pentru o creştere economică durabilă la nivel local”, care urmează să fie implementat în perioada 2015 – 2017 anunță Competiția de granturi.
Obiectivele Schemei de Grant în domeniul Inovaţiei (SGI)
Obiectivele principale ale Schemei de Grant în domeniul Inovaţiei (SGI) sunt:
o stimularea dezvoltării inovaţiilor în cadrul IMM-urilor, asociaţiilor locale de afaceri, potenţialilor întreprinzători cu idei inovatoare şi motivaţie de expansiune, absolvenţilor incubatoarelor de afaceri, prin oferirea finanțării pentru produse, servicii și tehnologii noi sau îmbunătățite orientate spre piață cu un potenţial mare de comercializare;
o pilotarea unui mecanism de sprijin al inovaţiilor ca un exerciţiu de intervenții stipulat în Strategia Națională în domeniul Inovării (2013-2020), oferind o bază pentru amplificarea la nivel de guvern, şi, prin urmare, oferind perspective, lecții învățate și cele mai bune practici pentru programele viitoare guvernamentale destinate susținerii inovațiilor.
o Tipurile de proiecte inovative susținute
Proiectele preferate care vor aplica la SGI sunt proiectele inovative care să cuprindă activități de dezvoltare și alte activități pre-comerciale implementate de către IMM-le stabilite în Republica Moldova.
Suma finanţării
Granturile vor acoperi o sumă maximă de 8.000 USD sau maximum șaizeci de procente (60%) din valoarea totală a proiectului (care este mai mică) pentru proiectele pre-comerciale de dezvoltare a inovaţiilor.
Co-finanţarea a cel puţin patruzeci de procente (40%) din bugetul total al proiectului urmează să fie asigurată de către Solicitant din investiţiile sale proprii sau din alte surse.
Durata proiectului
Proiectul şi bugetul proiectului trebuie să fie planificate astfel încât să fie finalizate în termen de 12 luni. Cu toate acestea, proiectul poate fi extins pentru şase (6) luni suplimentare în situaţii excepţionale, la discreţia PNUD.
o Solicitanții eligibili
Solicitanții eligibili pentru schema de grant sunt:
o Solicitanţii eligibili sunt întreprinderile private (cel puţin 75 procente private conform Legii privind societăţile pe acţiuni) micro, mici sau mijlocii (IMM) din Republica Moldova, create cel puţin cu doi (2) ani înainte de data aplicării, în orice sector industrial, cu excepţia: serviciilor de catering, care oferă doar băuturi alcoolice; cazinouri, jocuri de noroc şi activităţi similare; construcția –cumpărarea de spatii rezidențiale şi comerciale pentru locuinţe/vânzări; benzinării; producţia şi distribuția produselor de tutungerie; vânzarea și deservirea autoturismelor, activităţile agricole primare.
o Solicitantul este o companie persoană juridică din sectorul privat, micro sau mică, înregistrată în conformitate cu legislaţia privind companiile din Republica Moldova.
o Solicitantul nu trebuie să aibă datorii restante în ceea ce ţine de contribuţiile publice.
o Solicitantul nu trebuie să aibă pierderi acumulate care să depășească valoarea capitalului proprii.
o Solicitantul şi proprietarii individuali nu au fost condamnaţi pentru infracțiuni legate de operațiuni de afaceri.
Descrierea procesului de aplicare
Granturile SGI vor fi oferite prin intermediul unei proceduri deschise de selectare formată din două etape (Pre-aplicarea şi Aplicarea Deplină), cu două cicluri de solicitare de cereri de finanțare (anul 1 și anul 2) prevăzute de-a lungul duratei Proiectului LED.
o Instrucţiuni pentru procesul de aplicare
Companiile vor aplica printr-un concurs deschis publicat de către Echipa de Management a SGI pe web-site-ul dedicat prin platforma online. Există două etape ale procesului de aplicare implementate consecutiv: 1: Evaluarea Notelor de Concept, şi 2: Evaluarea planurilor complete ale Proiectelor. Doar acele cereri de finanțare care au fost evaluate pozitiv la prima etapă și care au fost invitate să pregătească planuri complete de proiect sunt eligibile pentru a aplica pentru etapa a 2
NOTĂ: În timpul elaborării Cererii de finanțare, următoarele reguli trebuie să fie respectate:
o Se permite depunerea unei singure cereri de finanțare din partea fiecărui Solicitant;
o Nu se permite re-prezentarea Cererilor modificate și îmbunătățite.
o Vor fi luate în considerație doar Cererile de finanțare care au fost transmise prin platforma de aplicare online;
o Termenul limită pentru ambele etape trebuie să fie strict respectat.
o În cadrul procesului de evaluare, doar Cererile de finanțare complete vor fi acceptate. Documentele solicitate spre a fi prezentate pe suport de hârtie nu trebuie să fie expediate prin poștă la PNUD până la solicitarea acestui lucru, în caz dacă grantul este oferit Solicitantului respectiv.
ATENȚIE: DATA LIMITĂ PENTRU APLICARE ESTE 27 IULIE 2015
Sursă: inobiz.md
Cea mai mare competiție de idei de business bazate pe tehnologii curate din Europa își lansează cea de-a doua ediție
Cea mai mare competiție de idei de business bazate pe tehnologii curate din Europa își lansează cea de-a doua ediție cu 12 idei promițătoare de sustenabilitate care vor concura în cadrul Competiției ClimateLaunchpad
În localitatea Lalova, 26-28 iunie – Moldova este reprezentată de 12 echipe în cadrul ClimateLaunchpad 2015. Cea de-a 2 ediție a acestui concurs european se desfășoară în 27 de țări. ClimateLaunchpad descoperă potențialul tehnologiilor curate în Europa și susține antreprenorii să-și dezvolte ideile pînă la un business global. Acum echipele din Moldova vor participa la un Boot Camp – tabară de 2 zile și la 6 sesiuni de couching, care îi va pregăti pentru Finala Națională din 8 august. Cele mai bune 3 echipe își vor prezenta ideile la marea Finală Europeană în septembrie în Olanda.
Ideile cu care au aplicat echipele în Moldova variază de la “Dehidrator solar pentru produse alimentare” pînă la “Jocul MEGA: jocul ce are impact”. Criteriile de apreciere a ideilor sunt impactul asupra schimbărilor climatice, potențial de dezvoltare a antreprenoriatului și competențele și entusiasmul membrilor echipei.
Frans Nauta, Director adjunct al antreprenoriatului Climate-KIC și fondatorul competiției ClimateLaunchpad: “ClimateLaunchpad este o privire în viitorul tehnologiilor curate în Europa, și viitorul pare a fi unul foarte senin. Sunt oportunități diverse pentru afaceri innovative ce își propun combaterea schimbărilor climatice. Această competiție ajută echipele să-și dezvolte și promoveze ideile. Noi îi ajutăm să aibă un impact global.”
Cele mai bune 8 idei din Europa vor cîștiga acces la programul Acceleratorul Climate-KIC, orintat spre dezvoltarea ideilor mari de tehnologii curate în afaceri puternice. Cîștigătorul general al Finalei Europene va primi un premiu bănesc de €10,000, echipa a doua va primi €5,000 și cei ce se vor clasa pe locul trei vor primi €2,500.
Sara West, cîștigătoarea competiției din 2014 și co-fondatoarea Wavetube: “ClimateLaunchpad deschide accesul la o rețea imensă și experiență la care putem apela în timp ce accelerăm dezvoltarea noastră. Este o experiență unică în viață de ați exinde afacerea și rețeaua.”
Despre ClimateLaunchpad și Climate-KIC
ClimateLaunchpad (www.climatelaunchpad.org) este un program a Climate-KIC; principal inițiativă inovativă a climei în UE. Aceasta reprezintă cel mai mare parteneriat public-privat în inovații orintat spre mitigarea și adaptarea la schimbările climatice. Climate-KIC constă dintr-o rețea internațională de companii, instituții academic și sectorul public.
Climate-KIC este una din Comunitățile de Cunoștere și Inovare (Knowledge and Innovation Communities, KICs) create în 2010 de către Institutul European de Inovație și Tehnologii (European Institute of Innovation and Technology, EIT), care a fost însărcinată de către UE să asigure dezvoltare europeană durabilă și în același timp să abordeze provocările globale actuale. www.climate-kic.org
Contact
Maria Popova
+373 69118863
Valeria Svart-Gröger
+373 79710418 | +4915788521632
Social media
Facebook
www.facebook.com/ClimateLaunchpadMoldova
www.facebook.com/climatelaunchpad
www.facebook.com/ClimateKIC
Twitter
@ClimateLaunch
@ClimateKIC
Americanii nu vor mai şti ce citesc pe Internet
WPP, cea mai mare reţea de agenţii de publicitate din lume, condusă de Sir Martin Sorrell, va lansa o companie de publicitate nativă (native advertising) alături de tabloidul britanic The Daily Mail şi de aplicaţia mobilă Snapchat.
Publicitatea nativă a început să câştige tot mai multă popularitate în ultima vreme, mai ales în SUA, acolo unde va fi deschisă prima astfel de agenţie, sub numele Truffle Pig, scrie The Guardian.
Acest nou tip de avertising se referă la „camuflarea” mesajelor publicitare în funcţie de platforma pe care apar respectivele reclame.
De exemplu, un mesaj scris de un publicitar care apare pe site-ul unui ziar va lua forma unui articol scris de un jurnalist. Scopul acestei tehnici este să evite reacţia de respingere pe care o are utilizatorul unui site atunci când vede o reclamă.
WPP, The Daily Mail şi Snapchat îşi propun să lucreze cu clienţi din întreaga industrie media şi de publicitate, nu doar cu cei pe care îi au deja, şi vor ca Truffle Pig să ajungă o reţea internaţională.
„Nu cred că vom fi singurii care să facem o astfel de agenţie. Pentru mine, acest proiect seamănă cu ce face Google cu sistemul de operare Android şi cu produsele Nexus. Nu vom fi singurii care să facem asta, dar vrem să fim primii”, spune Jon Steinberg, CEO la Daily Mail America de Nord.
WPP şi The Daily Mail vor deţine participaţii minoritare egale în noua companie, restul pachetul de acţiuni revenind Snapchat.
Directorul WPP, Martin Sorrell, este unul dintre cei mai puternici executivi din lumea publicităţii şi un proeminent om de afaceri cu origini româneşti. Cu un pachet salarial de 43 milioane de lire sterline anul trecut, Sorrell este cel mai bine plătit director din grupul celor mai mari 100 de companii listate pe bursa de la Londra.
http://www.zf.ro/
50 de copii descoperă secretul energiei regenerabile la Tabăra de Vară ENERGEL, ediţia a patra
50 de copii din R. Moldova îşi petrec zece zile de vacanţă la Tabăra de Vară ENERGEL, unde învaţă cum să utilizeze energia din surse regenerabile şi descoperă secretul consumului inteligent de energie. Majoritatea copiilor au fost selectaţi în urma unui concurs lansat public şi reprezintă primele comunităţi beneficiare ale Proiectului Energie şi Biomasă, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).
Irina Constantinova are 12 ani şi este elevă la un liceu din Comrat. Ea, în echipă cu un grup de entuziaşti din localitate, au inventat o motocicletă ce se alimentează de la energia solară, invenţie datorită căreia a şi primit un bilet la Tabăra de Vară ENERGEL. „De trei ani vin zi de zi la Asociaţia de promovare a energiei eoliene din Comrat unde, împreună cu echipa de acolo, învăţăm deja să îmblânzim soarele. Am construit deja 4 motociclete ce se alimentează cu energie curată, produsă de la soare, şi nu poluează atmosfera”, spune Irina Constantinova, precizând că următorul proiect de vis este un automobil solar.
În perioada 6-17 iunie, în satul Răculeşti, raionul Criuleni, se desfăşoară cea de-a patra ediţie a taberei de vară ENERGEL, prima având loc în vara lui 2012. „Securitatea energetică şi asigurarea unui viitor energetic durabil sunt priorităţi cheie pe agenda Uniunii Europene, la fel şi păstrarea mediului mai curat, fiind o condiţie necesară bunăstării populaţiei şi creării unui viitor sigur pentru copiii noştri. Vreau să felicit elevii care au fost selectaţi pentru ediţia din acest an a Taberei de Vară ENERGEL şi să le doresc un proces educaţional interesant”, a declarat Pirkka Tapiola, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, în cadrul unei vizite la Tabăra de Vară desfăşurate astăzi.
Tabăra de vară ENERGEL este parte a iniţiativei educaţionale de promovare a energiei regenerabile şi eficienţei energetice demarată de Proiectul UE-PNUD „Energie şi Biomasă în Moldova” în comunităţile în care instalează centrale termice pe biomasă. „Ministerul Economiei susţine iniţiativa de succes demarată de Proiectul Energie şi Biomasă de a studia în şcoli cursul de energie regenerabilă şi eficienţă energetică. Rezultatele acesteia impresionează şi demonstrează că tinerii sunt cei care aduc schimbarea în comunităţile şi familiile lor prin propriul exemplu şi propria convingere”, afirmă Valeriu Triboi, Viceministru al Economiei.
Amintim că în 2011, Proiectul Energie şi Biomasă a lansat cursul de regenerabile şi eficienţă energetică în şcolile din comunitățile care îşi racordau instituţiil
e publice la sisteme de încălzire pe biomasă, cu suportul financiar al Uniunii Europene. În 2013, Ministerul Educaţiei a susţinut iniţiativa proiectului şi a emis un ordin ce a permis tuturor şcolilor din ţară dreptul de a studia opţional cursul „Surse de energie regenerabilă”. Astfel, în perioada 2011-2014, apr. 350 de școli din țară au devenit parte a acestei inițiative educaționale, 19 mii de elevi studiind cursul de regenerabile și eficiență energetică în propria şcoală. Cei mai buni dintre ei, selectaţi în urma unui concurs, au obţinut invitaţie la tabăra de vară ENERGEL.
„Copiii pot juca un rol cheie în aspiraţiile noastre de dezvoltare durabilă”, a spus Dafina Gercheva, Reprezentant Rezident PNUD Moldova. „Împreună cu Uniunea Europeană şi Guvernul Republicii Moldova, depunem eforturi pentru a spori conştientizarea beneficiilor valorificării surselor de energie regenerabilă. Este o condiţie necesară dorinţei de a schimba tradiţiile de consum şi producere de energie. Generaţia noastră nu trebuie să priveze copiii de şansa de a trăi într-o lume curată, liberă de poluare. Iată de ce e necesar să găsim soluţii inovative provocărilor de dezvoltare trasate în faţa noastră”.
Inițiativa educațională pe regenerabile și eficiența energetică este desfășurată în parteneriat cu Institutul de Formare Continuă, Centrul Republican pentru Copii și Tineret ”Gutta-Club” şi Agenţia pentru Eficienţă Energetică.
Proiectul „Energie şi Biomasă” este un proiect de trei ani: 2015-2017. Proiectul are un buget total de 9,41 milioane Euro acordaţi de Uniunea Europeană şi este implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.
DHL încearcă să simplifice condițiile de export pentru producătorii moldoveni
„DHL Express”, liderul în domeniul serviciilor de curierat expres la nivel internațional, a tras concluziile în urma a 20 de ani de activitate pe piața din Moldova. În această perioadă de timp, compania s-a poziționat în fruntea clasamentului operatorilor expres din țară și, actualmente, continuă să își dezvolte rețeaua și să crească numărul clienților.
Oficiul „DHL” a fost deschis în Chișinău în anul 1995, fiind prima dintre companiile străine de curierat rapid, care a propus clienților din Moldova servicii de livrare internațională de produse, printr-un parteneriat cu firma autohtonă „SPN”.
Astăzi, companiile „DHL Express” și „SPN” sunt reprezentate prin două birouri moderne de servicii în Chișinău și șapte oficii pe teritoriul Moldovei.
În anul 2014, „DHL Express” a transportat pentru clienții Moldovei mai bine de 100 000 de produse diferite. În jur de 70% dintre clienți sunt din sectorul corporativ: instituții de stat, bănci, companii de comerț și de producție.
Reporterul nostru s-a întâlnit cu directorul executiv „DHL Express” în statele membre CSI și în cele ale Europei de Sud-Est, Adrian Marley, managerul regional pentru țările CSI și Georgia, Edward Kaspersky și directorul general al companiei-reprezentant oficial „DHL” în Moldova, „SPN”, Nicolai Artemenko.
Reporter: Dnl Marley, în perioada prelungitei crize economice globale, cum se simte „DHL” în regiunile deservite?
Adrian Marley: „DHL” este liderul mondial în domeniul logisticii și a curieratului rapid, a cărui rază de activitate cuprinde întreaga lume. DHL le oferă în permanență clienților săi tehnologii avansate și soluții în curieratul expres internațional; servicii poștale naționale și internaționale; transport aerian, terestru și maritim; logistică contractuală și comerț electronic. Rețeaua DHL acoperă peste 200 de țări și teritorii din întreaga lume. În cadrul companiei activează peste 325 000 de angajați înalt calificați, datorită cărora compania oferă servicii calitative și sigure, în conformitate cu necesitățile clienților în vederea celor mai bune soluții logistice.
Datorită prezenței pe piață la nivel global, noi, practic, nu depistăm oarecare scăderi în activitatea companiei, per total: dacă se micșorează cererea într-o anumită regiune, în altă parte aceasta crește.
Reporter: Curieratul expres și alte servicii de logistică reprezintă un fel de indicator al activității businessului și, în baza acestuia, poate fi analizată situația economiei mondiale. Anul trecut „DHL” a înregistrat un profit de 56 miliarde de euro. Care sunt cifrele anului curent?
Adrian Marley: Remarcăm o creștere a vânzărilor în toate cele patru regiuni în care ne desfășurăm activitatea: în America, Asia, Orientul Mijlociu și, îndeosebi, în Europa. În acest caz, vorbim despre performanța întregului grup „Deutsche Post”, care este principalul acționar „DHL” și, pe lângă curieratul expres, se ocupă și de transportul aerian, contracte de logistică etc.
Reporter: Dnl Kaspersky, observăm și simțim pe propria piele o profundă criză, cu care se confruntă țările din spațiul postsovietic. Se reflectă aceste circumstanțe în activitatea „DHL Express”?
Edward Kaspersky: Dacă este să vorbim despre începutul crizei, adică anii 2008-2009, atunci, actualmente, situația se prezintă totalmente diferit. S-au stabilizat piețele din toate regiunile supravegheate și activăm cât se poate de bine în cadrul lor. Și continuăm să primim rezultate pozitive din aceste direcții. Acest aspect se datorează faptului că am venit aici cu mulți ani în urmă, lucrăm de mult timp și, întotdeauna, în primul rând, ne străduim să respectăm toate prevederile legale, iar în al doilea rând, să asigurăm un nivel înalt al serviciilor.
Nu putem subestima nivelul de responsabilitate, pe care îl simțim pentru clienții noștri din toate țările și regiunile în care activăm. În permanență investim un număr mare de resurse în infrastructură, iar toate aceste eforturi ne ajută să depășim situațiile complicate în momentele necesare.
Dacă e să vorbim despre dinamica financiară, în toate țările din regiune am remarcat, întotdeauna, o creștere. Primii 12-14 ani, aceasta era măsurată în două cifre, iar în ultimii ani, ca rezultat al unor motive clare, creșterea a încetinit puțin. Cu toate acestea, fiecare perioadă fiscală se termină cu profit.
Cu siguranță, fiecare țară își are propriile dificultăți, dar noi ne îndeplinim responsabilitățile pretutindeni.
Reporter: Dar care sunt indicatorii Moldovei, în comparație cu alte state din fosta URSS?
Adrian Marley: În decursul celor 20 de ani, de când colaborăm cu Moldova, am remarcat nivelul înalt de profesionalism și competență a managerilor locali. Este ceea ce aș putea spune din partea mea.
Nicolai Artemenko: În acești 20 de ani a fost parcurs un drum lung și complicat: de la o neînțelegere completă (în URSS nu a existat o astfel de afacere) la situația în care am ajuns la posibilitatea de dezvoltare ținând cont atât de interesele businessului, cât și ale statului și ale cetățenilor, care locuiesc pe acest teritoriu.
Regula noastră este să trăiești viața țării și a poporului. Să iei în calcul pentru activitatea ta dificultățile prin care ei trec. Să nu înaintezi în salturi, să nu depășești, dar nici să nu rămâi în urmă. Anume aceste aspecte reprezintă cheia succesului în dezvoltarea oricărei afaceri.
Reporter: Pe parcursul a mai multor ani, în Moldova se remarcă creșterea rapidă a cumpărăturilor de pe magazinele online străine. Iar multe dintre ele (de exemplu Sportsdirect.com), pe direcția moldovenească, dintre toate serviciile internaționale de curierat expres, colaborează doar cu „DHL”. Oare acest aspect este legat de vreo politică specială, aplicată pentru țara noastră?
Adrian Marley: În primul rând, acest aspect este legat de activitatea întregului grup „DHL”. Și noi, și colegii noștri din Marea Britanie, care se află în conctact nemijlocit cu „Sportsdirect”, considerăm că consumatorului trebuie să îi fie oferită opțiunea de a alege ceea ce își dorește. De exemplu, dacă în Moldova este dificil să procuri echipamentul necesar pentru golf, noi suntem obligați să oferim o astfel de oportunitate.
Nicolai Artemenko: S-ar putea să repet un anumit gând, însă voi spune că nu va putea obține succes o firmă care nu ia în calcul interesele și necesitățile clienților săi. Acest principiu se află la baza activității noastre.
Reporter: Dar ce puteți spune despre direcția opusă? Din câte știu, producătorii autohtoni de vinuri, articole vestimentare, încălțăminte și multe alte produse întâlnesc dificultăți în dorința lor de a comercializa produsele în mediul online?
Nicolai Artemenko: Compania „SPN” este un participant activ în dialogul cu autoritățile fiscale și Departamentul de control vamal, prin participarea la diverse asociații de afaceri. De exemplu, în calitate de membru al Consiliului Consultativ al Departamentului de control vamal, mai bine de un an în urmă, am propus o inițitivă de simplificare a exportului mărfurilor pentru persoanele juridice.
În ziua de azi, există o astfel de practică la nivel mondial. Chiar daca magazinul online vinde o singură sticlă de vin, el este obligat să emită pentru ea o declarație vamală de export, care costă 35 de euro, plus cheltuielile de transport. Este clar că o astfel de activitate pierde orice sens economic.
Ca rezultat al colaborării dintre Departamentul controlului vamal, Consiliul Consultativ și Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham Moldova), a fost elaborată o decizie cu privire la simplificarea procedurii vamale pentru astfel de mărfuri.
Însă, această acțiune nu este suficientă. Nu e destul ca produs, pur și simplu, să zboare din Moldova. Noi trebuie să îl ajutăm pe expeditorul din Moldova să învețe toate particularitățile de oformare a mărfii în țara de destinație, pentru a evita apariția unor dificultăți pentru destinatar.
Proiecte noi de eficiență energetică
Săptămâna europeană de eficiență energetică, care s-a desfășurat în Moldova de pe 15 până pe 21 iunie, a fost deschisă de seminarul “Platforme de prezentare a proiectelor partenerilor de dezvoltare în domeniul eficienței energetice și surselor de energie regenerabilă”. Aici au fost prezentate patru proiecte de mărire a eficienței energetice, care au fost lansate în Moldova anul curent.
Proiectul de creare a companiilor de deservire energetică ESCO (Energy Service Companies) a fost prezentat de managerul acestuia Nicolae Zaharia.
Proiectul dat a fost lansat la începutul anului, bugetul său a constituit 1,45 milioane de dolari, dintre care 1,3 milioane au fost obținute din fondul Global Environmental Facility (GEF) și 150 mii de dolari de la UNDP. Proiectul e alcătuit pentru perioada de 4 ani și pentru moment se află la etapa de apreciere și analiză a situației existente; planificsarea măsurilor care ar fi trebuit luate în viitor
Există două scopuri. Primul – dezvoltarea planului urbanistic “Verde” pentru Chișinău (partenerii căruia sunt Agenția de eficiență energetică, Fondul de eficiență energetică și primăria capitalei). După – prezentarea planului dat în alte municipii și orașe ale țării. Pentru început, ar fi minimum trei. Aici apare nevoia de trecere peste bariere instituționale, legislative și financiare.
Al doilea – implimentarea modelului de afaceri a Contractelor de eficiență energetică (Energy Performance Contracts). În cadrul acestuia companiile vor desfășura, din resurse proprii, auditul energetic încăperilor, vor stabili măsuri necesare de mărire a eficienței energetice și vor realiza lucrări necesare (cu acordul proprietarului sau a locatarilor clădirii). După, într-o perioadă mai lungă de timp, firma își va compensa cheltuielile din economiile proprietarilor/locatarilor.
Este clar faptul că scopul dat este foarte dificil. Pentru prima etapă, în Chișinău vor fi selectate 20 de clădiri. Printre acestea, 15 sunt publice, iar 5 se află în proprietate privată. Experiența acumulată va fi răspândită în întreaga Republică.
În scopul de suport financiar al companiilor de servicii, va fi creat fondul de garantare a creditului în mărime de 900 mii de dolari care va fi plasat în una din băncile comerciale ale țării. Multiplicarea resurselor atrase și împrumutate se planifică a fi reprezentată sub formă de proporție de 1 la 3. Managerul departamentului pentru proiecte și colaborare tehnică a Reprezentanței Comisiei Europene în Moldova Alexandre Darras a povestit despre trei proiecte europene spre finanțare, care au fost lansate în februarie 2015 în urma rezultatelor concursului desfășurat în cadrul programului SuDEP (investiții în eficiența energetică și dezvoltarea energiei regenerabile în localități).
Aceste finațări sunt orientate spre atracția surselor energetice regenerabile pentru blocurile comune, la fel și modernizarea și economisirea energiei în iluminarea stradală.
Beneficiarii direcți ai finanțărilor respective vor fi municipiile Ungheni, Orhei, Ocnița, Soroca și Cantemir, care au semnat Convenția Primarilor (Convenant of Mayors). Cu toate acestea suportul financiar din partea Uniunii Europene presupune cofinanțare în volumul de 20-30% din partea autorităților locale.
Energii Regenerabile și Eficiență Energetică pentru Clădirile Publice (REEPB): Proiectul dat va funcționa pentru rentabilitatea grădiniției Nr.11 din Ungheni. El presupune instalarea pompelor geotermale și panourilor solare, care vor permite transferul de energie electrică în sistemul comun de energizare. Proiectul e alcătuit pentru perioada de 36 luni și finanțarea UE va constitui 71,5% din costul total al acestuia.
Proiectul complex demonstrativ pentru dezvoltarea stabilă a energiei în orașul Orhei: Proiectul dat va funcționa pentru dezvoltarea surselor de energie de cogenerare de eficiență ridicată, dezvoltarea utilizării resurselor regenerabile de energie, modernizarea sistemului de alimentare cu energie termică și consolidarea eficienței energetice în câteva blocuri locative ale orașului. Proiectul e alcătuit pentru 38 luni și UE va finanța 75,4% din costul total al acestuia.
Green Light Moldova – Modernizarea și economisirea energiei în iluminatul stradal: Proiectul dat presupune instalarea felinarelor moderne eficiente energetic în municipiile Ocnița, Soroca și Cantemir. El este alcătuit pentru 24 de luni, finanțarea UE – 80% din costul total al acestuia.
Managerul proiectului, finanțat de BERD, MoSEFF Alexandru Bologa a anunțat: “Proiectul MoSEFF-1 a avut buget de 20 milioane euro. Proiectul în curs de finalizare MoSEFF-2 – 22 milioane euro. Activitatea noastră e recunoscută drept una eficientă și în prezent noi ducem tratative de lansare a proiectului MoSEFF-3”.
Pe poze:
- Nicolae Zaharia
- Alexandre Darras
Articol pregătit de MyBusiness.md
“Gadget” pentru cărți
Designerul Victor Buzu a decis să se adreseze la un element important al cărților vechi – semnelor de carte de hârtie. Nu este doar un “gadget de citire”, care facilitează căutarea paginei necesare și ajută la păstrarea cărții, dar reprezintă și un mic suvenir, produs în Moldova. Tema de bază a semnelor de carte de la BUZU este ornamental național și decorurile covoarelor, prosoapelor, cămeșelor moldovenești.
Absolventul facultății de arhitectură și design Victor Buzu, activând pentru o perioadă scurtă de timp într-o companie privată de design, a decis: “Îmi ajunge să lucrez pentru cineva, trebuie să fac ceva pentru mine. E important să găsesc o idee”. Gândul de producere a semnelor de carte drept suvenire i-a venit în Bratislava. “Acolo căutam în magazine o felicitare interesantă pentru amintire, care ar inlude elemente naționale ale culturii slovace. Nu am găsit nimic. Atunci am înțeles că nici în Moldova nu sunt felicitări cu motive naționale. Am început să analizez posibilitățile de creare a unui suvenir național, care ar fi interesant și util nu doar pentru străini, dar și pentru locuitorii Moldovei. Așa mi-a venit ideea de realizare a semnelor de carte cu ornamente moldovenești”, - a povestit pentru mubusiness.md Victor Buzu.
La revenire în țară, Victor Buzu s-a dus la Bibioteca Națională unde a petrecut trei zile, analizând ornamente diverse (pe covoare, prosoape, bluze) răspândite pe întregul teritoriu Republicii. Și-a
concentrat atenția asupra câtorva elemente de bază, pe care le-a utilizat în completarea «spațiului» semnelor de carte în dependență de mărimea acestora.
“Mi-am concentrat atenția asupra mărimii semnului de carte. Trebuia să aleg o variantă universală, care ar fi comodă în utilizare, dar pe care aș putea implimenta raportul necesar de decor. Drept rezultat, am obținut patru semne de carte cu ornament autentic și unul alcătuit sub forma covorului moldovenesc. Cu toate acestea, mulți percep varianta “de autor” drept “autentică”, - a spus Victor Buzu.
Chiar dacă, în prezent, cărțile electronice devin din ce în ce mai populare, designerul este sigur că au rămas încă mulți amatori de cărți de hârtie. “Oamenii au grijă de cărți și mereu utilizează semne pentru acestea. Iar dacă e vorba de cărți scumpe, ce conțin ilustrații, un semn de carte frumos și de calitate ar reprezenta un element indispensabil”, - consideră el. Apropo, în ultimul timp semnele de carte, mai ales cele de suvenire, au devenit un obiect important de colecționare, Astfel, ideea de realizare a acestora are mult potențial, e important doar să fie promovată corect.
Victor Buzu afirmă că a investit în start-up-ul său 150 euro (luând în considerare cheltuieli pentru hârtie și listare). “Acum mă întreb când va fi vândută prima ediție și când îmi voi recupera suma investită. În prezent particip la iarmarocurile hand-made vizitate de multe persoane, inclusiv turiști, care ar fi în stare să procure semne de carte. Prețul este de 10 lei pentru o bucată. Pot să afirm că
produsul meu îi interesează pe consumatori. Oamenii vin, întreabă, propun alte idei, care vor fi luate în calcul la realizarea edițiilor viitoare. Ideal ar fi ca creatorul-designerul să caute idei spre realizare, iar problemele de promovare a produsului să fie rezolvate de persoane care știu să o facă. Aș fi dorit să mă ocup doar de partea creativă, pentru ca restul să fie făcut fără implicarea mea directă”, - spune el.
Planurile lui Victor Buzu includ executarea, prin serigrafie, a semnelor de carte de calitate înaltă, pe care vor fi reprezentate schematic nu doar elemente de decor, dar și etapele de coasere a covoarelor. Activitatea meșterilor populari mereu trezește interesul și dorința de a analiza mai atent detaliile lucrărilor. În plus, în parteneriat cu firma de producție a stickerelor, Victor Buzu propune doritorilor să-și “împdobească” husele pentru telefoane mobile și tablete cu ornamente naționale.
Articol pregătit de MyBusiness.md
SUA modifică banii. O femeie va apărea pe bancnota de 10 pentru prima dată în istorie
O femeie îl va înlocui pe Alexander Hamilton, unul dintre părinții fondatori ai SUA, pentru prima dată în istorie, pe bancnota de 10 dolari, iar americanii trebuie să decidă până la sfârșitul anului cine va fi personalitatea istorică respectivă, scrie Incont.ro.
Noua bancnotă de 10 dolari va purta chipul unei femei eminente, a anunțat Ministerul de Finanțe.
Bancnota va intra în circulație în 2020, când se aniversează 100 de ani de când femeile au primit drept de vot, scrie The New York Times.
Alexander Hamilton a fost consilier al lui George Washington și primul ministru de finanțe al SUA. Tot el a coordonat deschiderea primei bănci naționale.
Senatoarea democrată Jeanne Shaheen a propus-o pe noua bancnotă pe Harriet Tubman, o fostă sclavă și militantă pentru abolirea sclaviei din secolul al XIX-lea.
Alte sugestii de pe #TheNew10 pe Twitter: Sojourner Truth, sclava evadată și militantă pentru abolirea sclaviei și Jeannette Rankin, prima femeie aleasa în Congresul SUA în 1916.
Pe imagine - Harriet Tubman
http://incont.stirileprotv.ro/
La ce se pot aştepta turiştii în cazul în care Grecia iese din zona euro
Intrarea Greciei în faliment şi chiar o ieşire a acesteia din zona euro şi din UE ar putea să devină curând realitate. Specialiştii în turism consideră că un astfel de scenariu îşi va face simţite efectele şi asupra turiştilor care aleg tărâmul elen ca destinaţie de vacanţă anul acesta şi anul viitor.
Grecia este una dintre cele mai căutate destinaţii turistice din lume, iar pentru români reprezintă şi anul acesta principala destinaţie estivală de peste hotare. Grexit-ul, adică ieşirea Greciei din zona euro, va aduce o serie de schimbări şi în zona de turism, unele dintre ele neplăcute. Consilierul în turism Nick Trend a explicat pentru publicaţia britanică „The Telegraph“ cum ar putea fi afectaţi turiştii de posibila intrare a Greciei în incapacitate de plată, posibil în acestă vară, spre sfârşitul lunii iunie, începutul lui iulie, dacă negocierile cu creditorii şi UE vor eşua.
Grexit-ul ar presupune naţionalizarea de urgenţă a băncilor, introducerea unei noi monede şi implementarea de măsuri pentru a împiedica oamenii să scoată bani în afara ţării. Bineînţeles, trecerea la altă monedă nu se va face instant, dar o astfel de decizie va bulversa şi industria turismului, crede specialistul britanic. Noua drahmă grecească ar avea nevoie de aproximativ 18 luni pentru a se stabiliza, timp în care euro va exista în paralel.
Probleme la plata cu cardul
Chiar dacă încă ar mai putea să plătească în euro, turiştii aflaţi vara aceasta în vacanţă în Grecia ar putea avea probleme legate de retragerea de bani de la ATM-uri. Acest lucru s-a întâmplat, de exemplu, în primăvara lui 2013, când a avut loc ultima criză. Preventiv, turiştii ar trebui să aibă la ei o sumă suficientă în euro pentru a acoperi cheltuielile de vacanţă. În cazul în care sunt impuse limite pentru sumele care pot fi scoase din Grecia, atunci trebuie pur şi simplu să declare la intrarea în ţară suma pe care o au la ei, astfel încât să o poată justifica la plecare.
Consilierul în turism Nick Trend spune că plata cu cardul ar trebui să fie restabilită rapid în cazul înlocuirii monedei, conform informaţiilor oferite de reprezentanţii VISA. Totuşi, restaurantele, magazinele şi hotelurile din Grecia ar putea să devină refractare faţă de acceptarea platei cu cardul.
Vacanţe mai ieftine de vara viitoare
Cu siguranţă, Grexit-ul va duce la ieftinirea vacanţelor în Grecia pe viitor, dar acest lucru nu se va întâmpla vara aceasta, pentru că hotelurile, restaurantele şi magazinele pentru turişti vor continua, cel mai probabil, să solicite plata în euro, punctează specialistul. Cei care se gândesc să plece în vacanţă în Grecia spre finalul verii, când preţurile vor fi mai mici, ar fi indicat să-şi rezerve oferte prin agenţii de turism şi să nu plece pe cont propriu. Operatorii de turism au obligaţia de a se asigura că nu întâmpinaţi probleme pe durata concediului sau să rezolve eventualele neplăceri. Unul dintre cei mai mai mari operatori de profil, TUI (Touristik Union International), are deja un plan de măsuri pentru zona Greciei.
Posibile proteste de stradă
Nu sunt excluse protestele stradale în această perioadă, mai ales în Atena şi în marile oraşe. Totuşi, în insule ar trebui ca atmosfera să se păstreze linişită, mai ales că grecii sunt conştinenţi de măsura în care economia lor depinde de turism.
Sursă: adev.ro/nq5dol
BBC testează metode de a controla televizorul cu ajutorul minţii
Oricine a încercat să acceseze funcţiile avansate puse la dispoziţie de un Smart TV modern a remarcat cu siguranţă faptul că o simplă telecomandă cu butoane nu poate oferi suficientă flexibilitate pentru navigarea eficientă a interfeţei grafice şi folosirea aplicaţiilor. Telecomenzile pentru SmartTV, prevăzute cu rotiţă de scroll şi touchpad rezolvă problema dar nu sunt nici ele foarte comode, utilizatorul trebuind să dea dovadă de dexteritate şi multă răbdare. Cum ar fi însă dacă am putea face toate astea cu puterea gândului, doar privind ecranul televizorului?
Încercând să răspundă la această întrebare, cercetătorii diviziei digitale şi ai studioului user experience din cadrul BBC au demarat un proiect numit Mind Control TV, propunând găsirea celei mai bune modalităţi pentru a controla televizorul doar cu puterea gândului.
Primul dispozitiv experimental ia forma unui headset puţin costisitor, prevăzut cu doi senzori care asigură detecţia undelor cerebrale ale purtătorului. Semnalul este preluat apoi de o versiune experimentală a aplicaţiei iPlayer, modificată pentru a putea fi controlată folosind tehnici alternante de meditaţie şi concentrare.
Ajutaţi cu un indicator grafic, participanţii la experiment au de ales între cele 5 programe TV din listă, evidenţiate în mod succesiv, timp de 5 secunde fiecare. Selectarea unui program este făcută crescând nivelul de concentrare în momentul când acesta este evidenţiat pe ecran. Indicatorul afişat în stânga ecranului are rolul de a ilustra nivelul de activitate cerebrală, purtătorul trebuind doar să se concentreze pentru a duce indicatorul deasupra nivelului de repaus, atunci când doreşte iniţierea unei comenzi.
Momentan, sistemul aflat la stadiu incipient nu oferă acurateţea necesară pentru a permite deosebirea mai multor comenzi (ex. stânga, dreapta, sus, jos), însă sistuaţia s-ar putea îmbunătăţi în viitorul nu prea îndepărtat. Potrivit BBC, tehnologiile perfecţionate în cadrul acestui proiect ar putea fi în cele din urmă folosite pentru a ajuta persoanele cu dizabilităţi, oferind acestora o modalitate pentru a accesa conţinut online şi controla funcţiile de bază ale dispozitivelor din imediata vecinătate.
http://www.go4it.ro/


