YEBA: „Comportamentul responsabil față de resursele naturale ne poate aduce sute de milioane de lei”

Cetățenii țării noastre pot economisi sute de milioane de lei pe an și, în același timp, se pot bucura de un mediu ambiant curat și prietenos, cu eforturi minime. Este mesajul Asociaţiei Europene a Tinerilor Antreprenori (YEBA), care lansează campania de educaţie ecologică „Raising ecological awareness among Moldovan citizens – Eco-campaign on water and energy saving” („Creșterea gradului de conștientizare ecologică în rândul cetățenilor moldoveni – campanie privind economia de apă și energie"). Campania continuă inițiativele lansate în cadrul Primului Forum Moldo-Polonez de Eficienţă Energetică, organizat în octombrie curent la Chișinău, și este implementată cu sprijinul Ambasadei Poloniei la Chişinău şi a Ministerului de Externe al Poloniei.
Artur Michalski, ambasadorul Poloniei în Republica Moldova: „În contextul integrării Republicii Moldova în UE este extrem de importantă abordarea unui comportament responsabil față de mediu și resursele naturale, atât din partea cetățenilor, cât și din partea agenților economici. Odată cu semnarea DCFTA (Zona de Liber Schimb), RM si-a asumat implementarea directivelor din domeniul ecologic, care includ informarea cetatenilor și adoptarea standardelor ecologice în afaceri. Polonia, în calitate de partener de dezvoltare, susține parcursul european al Moldovei și contribuie la transferul de bune practici, inclusiv în domeniul utilizării eficiente a resurselor naturale şi producerii de energie alternativă. 20 de companii poloneze au venit în Republica Moldova pentru a prezenta experiența europeană şi pentru a crea parteneriate economice cu întreprinderile din ţară. Suntem convinși că aplicarea DCFTA de către RM și sensibilizarea populației prin asemenea campanii va conduce la dezvoltarea economică a țării, stabilitate politică și bunăstare pentru cetățeni.”
Prin campania de sensibilizare YEBA publicul va afla, utilizând exemple simple de eficientizare energetică, despre cantitățile impresionante de resurse care pot fi economisite de întreaga țară, dacă fiecare cetățean va irosi cu doar un kWh sau un litru de apă mai puțin.
Activitățile campaniei se vor desfășura în perioada noiembrie-decembrie curent și vizează 2 categorii de public-țintă:
- cetățenii, care vor conștientiza importanța eficientizării energetice și utilizării corecte a resurselor naturale;
- administratorii/proprietarii de companii de orice nivel, care vor fi informați despre beneficiile implementării standardelor ecologice în afaceri.
Alexandrina Robu, președinte YEBA: „Ne propunem să promovăm conceptul de economie verde în mediul antreprenorial, îndemnând companiile să implementeze standarde ecologice în afacerile lor, cum ar fi standardul ISO 14001, care constă în utilizarea echipamentelor eficiente, sortarea şi reciclarea deşeurilor, utilizarea resurselor energetice cu provenienţă inclusiv din resurse alternative. Pe de altă parte, un calcul simplu ne arată că anual, din cauza neglijenței noastre acasă, în viața de zi cu zi, în calitate de cetățeni, irosim cantități considerabile de resurse naturale, care, fiind utilizate rațional, ne-ar ajuta să economisim atât resursele propriu-zise, cât și bani. Ne dorim să contribuim la reducerea facturilor pentru utilităţi ale cetăţenilor, prin sensibilizarea acestora faţă de necesitatea eficientizării termice şi electrice, dar şi față de folosirea corectă a apei şi a energiei.”
Efectele utilizării eficiente ale resurselor naturale
Un robinet defect care picură irosește 9000 de litri de apă pe an. Dacă stingem luminile inutile, Chișinăul poate economisi 100.000.000 de lei pe an. O familie poate economisi aproape 70.000 de litri de apă pe an, dacă nu lasă apa să curgă încontinuu, când spală vasele sau pentru igiena personală. Și lista poate continua. Comportamentul responsabil al fiecărui cetățean – prin gesturi elementare, care devin obiceiuri ecologice – se materializează în scăderea considerabilă a costurilor pentru facturile de întreținere și economii de mii de lei anual.
Efectele implementării standardelor ecologice în afaceri
Companiile care adoptă standardele ecologice în afaceri resimt în foarte scurt timp efectele acestora: reducerea consumului de energie electrică, apă și alte resurse naturale, reducerea costurilor pentru gestionarea deșeurilor provenite din activitate, reducerea riscurilor la locul de muncă, reducerea costurilor pentru materiile prime și pentru distribuție etc. În ansamblu, toate aceste beneficii se reflectă pozitiv în bugetul anual al companiei. Mai mult decât atât, aplicarea standardelor ecologice în afacere contribuie și la îmbunătățirea imaginii companiei, consolidând statutul de actor social responsabil al acesteia. În rezultat, personalul acestor companii se simte în siguranță și se mândrește cu locul de muncă, astfel încât productivitatea crește, iar atitudinea „eco” devine un avantaj în păstrarea și atragerea noilor angajați de valoare.
Despre YEBA
Asociația Obștească „Asociația Europeană a Tinerilor Antreprenori” (YEBA) este o organizație neguvernamentală, non-profit și apolitică, înregistrată în Republica Moldova la 21 ianuarie 2013, care are ca misiune promovarea în rândurile populației și tinerilor antreprenori din Republica Moldova a practicilor, standardelor și a valorilor europene în afaceri, în scopul armonizării economiei Republicii Moldova la economia UE.
YEBA este membră a JEUNE (Organizația Tinerilor Antreprenori din Uniunea Europeană) și parteneră a Asociației Businessului European (EBA Moldova) care este creată sub auspiciile Delegației Uniunii Europene în Moldova.
Comunicat de presă
Serviciul Vamal: Call Center - serviciu pentru cetățeni și mediul de afacere
Acum, toată informația privind activitatea vamală poate fi obținută în timp util cu efort minim și siguranță maximă în calitatea răspunsurilor primite.
Agenții economici și persoanele fizice nu mai sunt puși în situația de a căuta informația în surse nesigure, cu riscul de a fi duși în eroare prin dezinformare.
Numărul persoanelor care solicită informații privind regulile de traversare a frontierei este în continuă creștere. Astfel, doar pe parcursul lunii octombrie, în adresa Centrului Unic de Apel au fost înregistrate peste 550 întrebări, atât din partea mediului de afaceri, cât și din partea persoanelor fizice.
Urmare a examinării solicitărilor parvenite, cele mai frecvente dintre ele vizează modul de traversare a frontierei de stat de către persoanele fizice cu produse alimentare și medicamente (limita admisibilă, actele normative), introducerea şi scoaterea mijloacelor băneşti; vămuirea unităţilor de transport și modul de îmatriculare a acestora, prelungirea, costul şi locul de achitare a vinietei etc.
Recepţionarea apelurilor la linia de informare se efectuează în zilele de lucru, între orele 08.00-17.00, de către operator. În afara programului, toți solicitanții pot înregistra mesajul prin intermediul robotului, iar în cel mai scurt timp ei vor fi contactați pentru a li se oferi un răspuns.
Pentru a obține consultații sau a sesiza despre orice fraudă vamală, apelați numărul Centrului Unic de Apel: (+373 22) 574 111.
Notă: În scopul creării unui dialog constructiv și răspunderea la solicitările și întrebările persoanelor fizice și juridice în regim operativ și optim, Serviciul Vamal al Republicii Moldova a creat în august 2013, Centru de Apel - Call Center.
Centrului Unic de Apel (Call Center), care este dotat cu două linii: 1) linia anticorupţie - unde pot fi semnalate cazuri de fraudă sau de corupţie şi 2) linia de informare - prin care pot fi solicitate informaţii despre regulile vamale.
Comunicat de presa
Mesajul Secretarului General ONU cu ocazia Zilei Internationale de incheiere a impunitatii pentru crime impotriva jurnalistilor
Astăzi ne amintim de jurnaliștii și colaboratorii mass-media care au fost uciși la datorie.
Mai mult de 700 de jurnaliști au fost uciși în ultimul deceniu - o dată la cinci zile - pur și simplu pentru faptul de a pune știri și informații la dispoziția publicului.
Mulți pier în conflictele pe care le abordează fără teamă. Prea mulţi au fost în mod deliberat reduşi la tăcere pentru că au încercat să comunice adevărul. Doar 7 la sută din astfel de cazuri sunt rezolvate, și mai puțin de 1 din 10 infracțiuni este chiar pe deplin investigată.
O astfel de impunitate adâncește teamă în rândul jurnaliștilor și permite guvernelor să exercite cenzura.
Trebuie să facem mai multe pentru a combate această tendință și să ne asigurăm că jurnaliștii îşi pot exercita meseria în mod liber. Jurnaliștii nu trebuie să se angajeze în auto-cenzură, deoarece se tem pentru viața lor.
Ziua Internațională de încheiere a impunităţii pentru crime împotriva jurnaliștilor a fost proclamată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite pentru a sublinia necesitatea urgentă de a proteja jurnaliștii, și pentru a comemora asasinarea a doi jurnaliști francezi în Mali, la 2 noiembrie, în 2013.
Salut UNESCO pentru că e vârful de lance în avansarea Planului Națiunilor Unite de acțiuni privind siguranța jurnaliștilor și problema impunității - un mecanism puternic care unește eforturile agențiilor Națiunilor Unite, guvernelor, societăţii civile, mediului academic și mass-media.
Împreună, trebuie să punem ciclului de impunitate, pentru a proteja dreptul jurnaliștilor de a spune adevărul autorităţilor.
SECRETARUL GENERAL BAN KI-MOON
Lumea pietrelor Alexandrei Solod
Noi trăim într-o lume ordinară. Și, deseori, lucrurile noi care apar nu mai pot să ne uimească, mai ales dacă este vorba de bijuterii. Totuși, pe piața moldovenească sunt meșteri care pot să ne ofere obiecte speciale hand-made, realizate într-un singur exemplar. Unul dintre ei este artista Alexandra Solod, care a reușit să asimileze tehnica Wire Wrap.
În perioada schimbărilor majore, care au avut loc în anii 90’, filologul și profesoara de limba engelză Alexandra a fost nevoită să se ocupe, la fel ca și majoritatea moldovenilor pe atunci, de afaceri ocazionale. Împreună cu soțul ei, fostul militar, ea aducea din alte state bijuterii pentru vânzare. O bună perioadă de timp Alexandra deținea un mic butic de bijuterii. Însă în 2006 ea și-a vândut firma și a decis să producă articole de pietre semiprețioase. Alexandra își dorea să prefecționeze bijuteriile și să le facă diferite de cele de fabrică, prin oferirea unor combinații mai reușite. Noile bijuterii aveau o bază mai solidă – ața simplă era înlocuită cu o frânghie specializată sau cu o sfoară mai rezistentă. Mărgelele produse de meșterul erau oferite spre vânzare într-o galerie de artă.
- Acum doi ani a decedat proprietarul galeriei. Însă eu am decis să merg mai departe și să
colectez combinații mai complexe și mai interesante. Recent am început să asimilez tehnica Wire Wrap (ceea ce, tradus din engleză ar însemna stilul prin înfășurare cu sârmă). Astfel, eu învălui pietrele cu o sârmă de cupru. Puțini pot să perceapă și să accepte metoda asta. Ea este destinată mai mult clienților străini, decât celor locali. De exemplu, sârma folosită pentru ultimul inel este oxidată – aceasta este mai întunecată, pentru a crea efectul de antique copper (cuprul antic).
Fiecare piatră îmi arată spre ce direcție trebuie să mă orintez mai departe. Îmi aleg materia primă, o analizez și decid cu ce ea s-ar potrivi. După, fără a face o schiță, îmi imaginez cum ar arăta viitorul meu produs. Deseori îl refac de două sau de trei ori. Mi-am ales drept suport o frânghie specială, sârma cu memorie (memory wire) și lanțul, pe care pot forma buchete spectaculoase. Folosesc diferite tehnici, precum și elemente adiționale. Acestea mă ajută să creez adevărate obiecte de artă. Așa clienții pot diferenția lucrările de autor de produsele de fabrică – diversitatea formelor, structura și prezența unor detalii suplimentare, care sunt prelucrate cu acuratețe. Articolele respective valorează mai mult decât mărgelele simple, plasate pe o ață.
Pot să-mi repet o lucrare doar la comandă, dar nu pot să mi-o reproduc în
ideal. Într-un articol nou se simte ce eu mi-aș fi dorit să schimb în prima variantă. Și, deseori, obțin variații. În plus, fiecare piatră este unică. Aici mă refer la cele mășcate, desenele cărora sunt irepetabile, - povestește meșterul.
Alexandra își prezintă lucrările la expoziții și iarmarocuri organizate de asociația Handmade master, de Uniunea Meșterilor Populari, unde ea este membru, cât și pe Facebook și pe site-ul rusesc “Iarmarocul meșterilor” («Ярмарка мастеров»), care în 2013 a fost numit cel mai bun proiect al internetului rusesc. Lucrările ei sunt achiziționate de pe paginile web de locuitorii Rusiei – de la Moscova și până la Orientul Îndepărtat. La fel ea trebuia să-și trimită lucrările în Germania și Emiratele Arabe Unite. Pentru clienții moldoveni, meșterul mereu face reducere de 20%.
După părerea Alexandrei Solod, e mai ușor să vinzi în realitate 50 de articole, decât doar
câteva pe Internet. În plus, acest gen de vânzare necesită mult efort, legat de fotografierea articolelor și pozarea cu ele (pentru a prezenta cum acestea arată) și editarea imaginilor. O altă problemă apare la alcătuirea denumirilor, care s-ar fi asociat cu articolul propus. Doar e plăcere să citești așa denumiri cum ar fi “Suflarea oceanului”, “Recif de corali”, “Turcoazul și ciocolata”, în mediu 300 de denumiri (conform pachetului limită. Însă, în general, Alexandra are mai multe lucrări). De unde apare inspirația?
- Mă inspiră capodoperele de artă renumite și oamenii interesanți – mai ales cei din Asociația Handmade masters și Uniunea Meșterilor Populari, - răspunde Alexandra. – De exemplu, am o lucrare care poartă denumirea de “Grand Canyon”. Este un set elegant, laconic și stilat, cu pietre interesante, cum ar fi iaspisul, care te atrage prin adâncimea tranziției de la culoare la imagine. Pentru mine, acesta se asociază cu vestitul Grand Canyon din SUA. Mă inspiră și conversațiile cu oamenii în timpul iarmarocurilor, când ei înțeleg cât mă costă să-mi execut lucrările. Mă determină reacțiile pozitive la acestea.
La fel mă inspiră lucările altor meșteri, pe care le găsesc pe pagina online a “Iarmarocului”. Mă interesează cum ei se prezintă. Chiar am memorat o frază spusă de un meșter din Sankt-Petersburg: “Timp de 20 de ani eu lucram cu oameni. Am obosit. Acum lucrez cu pietre, însă pentru oameni”. Această atitudine este asemănătoare cu ceea ce simt, de fapt, eu. Doar atunci când îmi conduceam rețeaua de buticuri, deseori mă dezamăgeam în vânzători – cu cât mai bună a fost atitudinea mea față de ei, cu atât mai mult urcau în cap. Am oboist să mă dezamăgesc în oameni și de stresuri – controale, rapoarte, etc. Nu-mi doresc să fiu o perosană juridică, e mai bine să fiu meșter. Alt meșter din Alma-Ata a scris: “Arta este pentru mine o insulă a libertății”. De fapt, această propoziție descrie starea mea spirituală.
Datorită activității mele, îmi sunt stăpână asupra timpului, ceea ce ese un privilegiu mare. Dar aici apar și unele neajunsuri. Doar eu nu delimitez “casa” de “serviciu” și nu am zile de odihnă. În schimb am parte de lumea neobișnuită a pietrelor și de multe idei, pe care le întruchipez în realitate, - spune meșterul.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Distribuitorii fericirii
În Moldova sunt puține companii care pot cu certitudine să confirme că distribuie fericirea. Doar, ca și orice altă afacere, realizarea fericirii necesită eforturi suplimentare. Totuși, Valentina Vozian, absolventă a facultății de finanțe, și partenerul ei Amir Roitman reușesc să o producă și, timp de trei ani, ei își conduc cu succes mica afacere.
Conform Dicționarului Explicativ al Limbii Române, fericirea poate fi definită ca o “împrejurare favorabilă, ce duce la o mulțumire sufletească”. Iar, după cum afirmă Valentina, compania ei mereu tinde să-și mulțumească clienții prin trezirea emoțiilor pozitive.
“Nu poți să cumperi fericirea, însă poți să procuri produsul nostru, ceea ce, de fapt, este tot aceeași”, - afirmă Valentina.
Așa, produsul este sub forma magneților pătrați, care sunt împodobiți de compania Valentinei Magniteks cu fotografii. 
„Noi producem fotografii magnetice instante pentru astfel de evenimete, cum ar fi nunți, zile de naștere sau petreceri corporate. Acestea sunt, de fapt, cadouri pentru oaspeți. Când ne-am lansat activitatea, nici nu ne așteptam că produsul nostru va trezi interesul din partea clienților. Acesta este doar un magnet cu o poză, însă persoana care-l primește poate să sară de fericire ca un copil”, - spune directorul companiei Magniteks.
Ideea de creare a fotografiilor magnetice instante i-a venit partenerului Valentinei, Amir, în timp ce acesta era la nunta surorii sale în Israel. Acolo el a observat pentru prima dată aceste suvenire neobișnuite. Când Amir s-a întors în Moldova, el a decis să implementeze conceptul dat pe piața noastră.
Principiul de activitate al companiei Magniteks este unul foarte simplu. Firma încheie contractul cu clientul, alege împreună cu el logo-ul pentru poze și listează fotografiile pe magneți prin intermediul unei “tipografii mini” .
“Noi alegem pozele făcute pe parcursul evenimentului, le edităm în Photoshop, le listăm cu ajutorul utilajului special adus din Germania și le laminăm, - continuă Valentina. – Spre final, acestea sunt expuse pe un stand metalic. Oaspeții se apropie de el și, dacă se regăsesc pe poze, le iau acasă și le anexează de frigider”.

Magniteks poate să deservească până la cinci companii timp de o zi, deși la companie activează doar șapte persoane. Firma colaborează cu astfel de giganți ai pieței, cum ar fi Moldcell, Oragne și alții.
“Noi dispunem de un call-center bine organizat. Clientul poate să ne telefoneze pe linia fierbinte, fiind sigur că noi îl vom deservi în scurt timp, - menționează Valentina. – Pe lângă persoanele fizice și juridice locale, noi mai primim comenzi din România și Ucraina. Ei ne telefonează și ne trimit poze. La rândul nostru, noi le asigurăm cu fotografiile listate pe magneți, pe care le trimitem înapoi în cel mai scurt timp posibil”.
Firma oferă două tipuri de magneți: acrilici și vinilici. Compania mai produce brelocuri și cărți de vizită. “Magneții, la dorința clientului, pot fi de orice formă. Aceștia pot servi și în calitate de cărți de vizită”, - adaugă Valentina.
Compania planifică să-și extindă sortimentul de produse și să ofere pe piață mărfuri și mai neobișnuite. În prezent, Magniteks se ocupă de realizarea unui produs neobișnuit, care va “exploda pe piața moldovenească”, afirmă Valentina. Doar nici fericirea nu stă locului.
Restaurantul care-şi provoacă clienţii să-şi prepare singuri acasă ce au mâncat în oraş
Clientului care nu poate mânca tot din farfurie la restaurant i se oferă, de regulă, opţiunea de a lua ce i-a mai rămas la pachet. Au apărut însă şi restaurante care încearcă să-l tenteze să-şi prepare singur acasă ce a mâncat în oraş.
Acest nou tip de restaurante combină de fapt o măcelărie cu un loc în care se poate lua masa, scrie Wall Street Journal, ele apărând în diverse oraşe americane. Clienţii care calcă pragul unor astfel de localuri trec întâi prin zona de măcelărie unde văd expuse tot felul de bucăţi de carne, aleg ce doresc să li se prepare, după care, dacă le-a plăcut, pot să cumpere şi pentru acasă să încerce singuri.
Avantajul restaurantelor cu măcelărie proprie este faptul că se pot testa diverse moduri de preparare pentru diverse bucăţi de carne, asemenea unităţi mândrindu-se cu faptul că folosesc tot ce se poate din animalul sacrificat, dându-le maeştrilor bucătari posibilitatea să demonstreze cât de inventivi pot să fie.
Pe lângă clasicele fripturi, clienţii sunt îmbiaţi cu picioare sau urechi de porc, de exemplu, în speranţa că, odată ce le-au mâncat preparate la restaurant, li va părea că nu e mare bătaie de cap să le prepare şi acasă.
Unele localuri merg chiar până la a organiza cursuri pentru educarea clienţilor care învaţă cum să aleagă, tranşeze şi să prepare carnea.
Lux part-time: Rochii Dolce& Gabbana, Blumarine, Lanvin, Gucci sau Bottega Veneta inchiriate pentru o seara cu 1000 RON
Iti doresti o rochie pe care nu ti-o poti permite? Inchiriaz-o. Este ideea pe care se bazeaza afacerea lansata, anul trecut, de antrepenorii romani, Daniel Penciuc (pe poza) si Dan Matei. Piata locala, in care activeaza serviciul de inchiriere de tinute de gala, fondat de cei doi, este una destul de dificila, in special din cauza faptului ca zona de fashion din Romania este inca dominata de produse ieftine si de proasta calitate, sustin acestia.
Cu o invesitie de circa 400.000 de euro, Daniel Penciuc si Dan Matei lansau anul trecut Dressbox, un serviciu de inchiriere de rochii de gala si bijuterii. Au construit o platforma online prin care pot fi inchiriate tinutele si, in acelasi timp, au deschis si un showroom in Bucuresti unde au expuse o parte dintre rochiile din colectie. Acesta se extinde pe o suprafata de peste 300 de metri patrati si este impartit in trei zone: showroom-ul propriu-zis, birouri si spatiu de depozitare.
Colectia Dressbox cuprinde peste 1.000 de rochii, a caror valoare de vanzare, in magazine, ar ajunge in total la peste 1 milion de euro, potrivit lui Daniel Penciuc. Fondatorul mai precizeaza ca cele mai scumpe rochii pe care le detin sunt realizate de case de moda precum Dolce& Gabbana, Blumarine, Lanvin, Gucci sau Bottega Veneta. "Pretul acestora in magazine depaseste chiar si 5.000 de euro insa, in general, pretul de inchiriere nu este mai mare de 1.000 de lei", mai adauga el. Pretul de inchiriere, pentru tinutele ceva mai ieftine, incepe de la 150 de lei, iar media inchirierilor ajunge la circa 400 de lei.
Penciuc a observat ca exista o cerere care creste constant pentru branduri americane premium, poate mai putin cunoscute in Romania. Pe aceasta lista se regasesc creatii de la renumite case de moda, cum ar fi Badgely Mischka sau de la designerul american de origine japoneza Tadashi Shoji, un preferat al lui Michelle Obama, sotia presedintelui Statelor Unite ale Americii.
De asemenea, firma inchiriaza si bijuterii. "Printre cele mai valoroase accesorii din colectia noastra se regasesc inele semnate Oscar de la Renta, bijuterii Rivka Friedman sau Keneth Jay Lane. Cel mai mare pret de inchiriere il au inele Oscar de la Renta, adica 99 de lei", explica fondatorul Dressbox.ro.
La inceput cumparau rochiile si accesoriile din magazinele de brand, de la distributori autorizati sau direct de la casele de moda. Insa, in ultima perioada, lucreaza direct cu casele de moda, deoarece nu mai sunt un business nou si pot negocia direct, mai spune Penciuc.
Cum functioneaza serviciul
Rochii si bijuteriile pot fi inchiriate direct din showroom sau prin intermediul platformei online. Daca clienta a facut comanda online, rochia ii este trimisa acasa, o poate proba si daca nu ii vine, poate solicita un alt produs. Rochiile pot fi inchiriate pentru o perioada de 4 zile, dupa care sunt returnate in showroom sau prin curier. Livrarea este gratuita doar pentru comenzile online de peste 300 de lei. Fondatorii Dressbox tin sa sublinieze ca nu este perceputa niciun fel de garantie, iar micile pete sau defecte pot fi trecute cu vederea. Totusi, daca hainele sunt returnate cu defecte mari, clientele vor trebui sa achite costul de croitor pentru reparatia rochiilor.
Pana acum nu s-a intamplat "sa uite" vreo clienta sa returneze produsele. In momentul inchirierii se semneaza un acord de inchiriere intre clienti si companie si nimeni n-a fost "curios" sa-si asume riscul penalitatilor, dupa cum marturiseste Penciuc.
"Profilul clientelor Dressbox este foarte divers, incepand de la varsta si evenimentele la care vor folosi tinutele pana la modul in care afla despre serviciile noastre. Avem cliente si de 17-18 ani, dar si doamne mature", spune reprezentantul serviciului de inchiriere.
Cat despre piata in care activeaza noua afacere, el sustine ca nu e una tocmai usora in special din cauza numarului mare de produse ieftine si de proasta calitate. Dar pana la urma, acest lucru face ca nisa careia se adreseaza Dressbox sa fie una clar conturata.
"La fel ca in alte tari, in piata de fashion din Romania este o competitie acerba. Din pacate, la noi este dominata de produse ieftine si de calitate indoielnica. De foarte multe ori, clientii vad o fotografie, care nu coincide cu produsul pe care il primesc ulterior acasa. Dar, in ultima vreme clientii sunt din ce in ce mai selectivi si exigenti, cand vine vorba de astfel de lucruri si taxeaza comerciantul respectiv fie prin review-uri negative fie, cel mai grav, prin faptul ca nu se mai intoarce sa cumpere ceva. Or toate studiile arata ca este mult mai scump sa aduci un client nou, decat sa pastrezi unul vechi", argumenteaza Daniel Penciuc.
Compania estimeaza ca va incheia anul cu o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro. Cea mai buna cifra de afaceri inregistrata de startup a fost in ultimul trimestru fiscal al lui 2015, reprezentand aproximativ 40% din totalul primului an de activitate pe piata. "Acest interval de timp a cuprins si sezonul evenimentelor, iar interesul pentru tinute exclusiviste si elegante a fost unul crescut", explica fondatorul Dressbox. Compania are 8 angajati, printre care se numara stilisti, oameni de marketing, sofer si responsabili de stoc.
In prezent, se concentreaza pentru a extinde brandul la nivel national si analizeaza posibilitatea deschiderii si altor showroom-uri in diferite orase din tara. In cea mai mare parte investitiile se vor indrepta si in viitor, ca pana acum, spre achizitia de noi rochii si accesorii pentru a-si putea diversifica oferta si a-si mentine colectia in pas cu moda - asa cum este nevoit un business de acest fel sa o faca, dar si in promovare si in site.
Cei doi antreprenori, fondatori ai Dressbox, nu se afla la prima afacere lansata pe piata. Daniel Penciuc, absolvent de comunicare, atat in Romania, la Iasi, cat si in SUA, la New York University, s-a intors in tara in 2002 si a pus a pus bazele agentiei de publicitate AdFactory. Dan Matei, absolvent de stiinte economice, a plecat in Marea Britanie in urma cu peste 10 ani, unde a fondat o companie care activeaza in domeniul cosntructiilor.
Pe piata din Romania mai exista si alte afaceri similare Dressbox. Printre acestea se numara Inchiriat-rochii.ro, Mireille-dresses.ro sau Thedressup.ro, dar, fiecare, cu haine, preturi si politici de inchiriere diferite.
Resursele creditului polonez disponibile pentru operatorii economici din sectorul industrial
30 octombrie 2015, Chișinău – Ministerul Economiei a definitivat manualul operațional, care stabilește toate condițiile de accesare a creditului oferit de Guvernul Poloniei pentru componenta industrială în mărime de 10 milioane euro și, în cel mai apropiat timp, va fi anunțat concursul pentru solicitanți.
Astfel, agenții economici vor putea beneficia de echipamente, utilaje, elemente de infrastructură, livrate în credit de antreprenorii din Polonia pentru proiecte în domeniul industriei și infrastructurii aferente cu rambursare în rate, pentru o perioadă maximă de 12 ani, din care primii trei ani reprezintă perioada de grație.
Valoarea contractelor pentru livrarea de bunuri şi servicii trebuie să fie minimum de 0,5 milioane euro și nu mai mare de 2,5 milioane euro, iar valoarea bunurilor şi serviciilor de origine poloneză, în cadrul contractelor pentru livrarea de bunuri și servicii, nu poate fi mai mică de 60%.
Scopul general al creditului de asistență constă în sporirea competitivităţii sectorului industrial prin restructurarea şi modernizarea acestuia, creşterea treptată a cotei de produse industriale cu valoare adăugată înaltă.
Menționăm că, din totalul de 100 milioane euro a creditului de asistență a Guvernului Poloniei acordat Guvernului Moldovei, 10 milioane euro sunt în gestiunea Ministerului Economiei, iar 90 de milioane euro au fost distribuiți Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare. Rata finală pentru acest credit achitată de către agenții economici beneficiari de mijloace creditare s-a stabilit în valoare de 2% anual.
Pentru cota de 10% din totalul creditului de asistență destinat domeniului industriei și infrastructurii aferente, Guvernul a desemnat în calitate de instituție implementatoare Unitatea de Implementare a Grantului Acordat de Guvernul Japoniei.
Mai multe informații despre opțiunile/condițiile acordării mijloacelor din contul creditului de asistență polonez urmează de solicitat de la Unitatea de Implementare a Grantului Acordat de Guvernul Japoniei
Contacte:
Director executiv: Alexandru Ceban
Mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfînt 180, of. 811
Tel: +373 22 23 85 74
E-mail: www.jnpga.md,
Stai – nu cădea!
Suporturile universale pentru telefonul mobil (mobile stand), care îi creează un loc pe masa de lucru și, ceea ce e și mai important, îl securizează. Suportul este o noutate de la brandul moldovenesc ”Oolha”. În afară de aceste funcții, suporturile mai pot servi și pentru stocarea unor obiecte mai mici, cum ar fi tablete, stick-uri, pixuri și creioane. Astfel, la suportul de bază este anexată și o cutie, mărimile căreia depind de dimensiunile standului pentru telefon.
Ideea nu este una inovativă, însă aspirațiile creative ale arhitecților din capitală – Evghenii Cațel și Alla Evdochimova – au reușit să o modeleze într-un mod neobișnuit. Așa, artiștii oferă utilizatorilor patru modele diferite de mai multe mărimi și forme.
Printre acestea se numără două suporturi mini (pentru utilizarea zilnică. În plus, este un model compact pentru cei, care pleacă deseori peste hotare sau au parte de multe călătorii de afaceri). Cele medii sunt destinate telefoanelor și tabletelor de 7 inch. Iar pe un suport mare pot fi plasate atât telefonul, cât și o tabletă de 10 inch.

”Modelele oferite de noi nu reprezintă, în sens direct, o inovație. Ideea ne-a venit în baza necesității personale. Aveam nevoie de un obiect, care ar suporta telefonul pentru ca acesta să rămână mereu în fața ochilor și ar fi posibil rapid de văzut cine sună. Telefonul – este metoda universală de comunicare. Prin intermediul acestuia mai poți asculta și muzică, citi documente, vizualiza ma
teriale video. Așa, plasarea acestuia ”în picioare” (vertical și orizontal) poate fi foarte comodă”, - a spus pentru mybusiness.md Alla Evdochimova.
”Telefoanele touchscreen, de regulă, au un ecran mare și fragil. De aceea, ele trebuie să fie utilizate cu grijă. Noi am început să căutăm variante posibile și obiecte analogice existente. Ceea ce a fost oferit de alții nu ne satisfăcea. Astfel, noi am încercat să proiectăm o formă comodă pentru utilizare și căutam materia primă necesară pentru suportul dat. Cineva se mulțumește cu standul de plastic, alții preferă unul de piatră. În final, noi am ales lemnul – este un material ecologic și frumos”, - a spus Evghenii Cațel.
El a remarcat că, în realizarea suporturilor, ei folosesc trei tipuri de lemn (stejar, frasin, cireș). Standurile sunt produse parțial în Moldova, parțial în Ucraina. ”În prezent, noi executăm produsele noastre în cantități mici și continuăm să ”experimentăm” cu forme. La fel, analizăm piața locală și cererea existentă pentru oferta noastră”.
Vânzarea suporturilor universale are loc prin rețele de socializare și la iarmarocurile specializate. Prețul, în dependență de mărime, variază între 180 și 250 de lei..
Articol pregătit de MyBusiness.md
Prima conferință din Moldova a dezvoltatorilor de jocuri va avea loc în luna noiembrie

Game Factory în parteneriat cu Generator Hub au creat primul eveniment în Moldova orientat spre dezvoltarea jocurilor video, Game Factory 2015. Participanții la eveniment vor avea șansa de a descoperi tehnologii utilizate de marile companii creatoare de jocuri, ei vor afla, de asemenea, cine sunt creatorii acestor jocuri și alte informații utile cu privire la acest subiect.
Evenimentul începe la data de 21 noiembrie, la orele 11:00 în incinta Generator Hub (bd. Ștefan cel Mare 202, Block 2 etajul 4). Acesta va continua la data de 22 cu o serie de workshopuri de la Unity 3D, Epic Game și Simpals.
Scopul organizării conferinței este de a facilitata schimbul de experiență și crearea ecosistemului industriei de dezvoltare a jocurilor în Republica Moldova.
În cadrul evenimentului vor participa oaspeții internaționali din țări precum: Ucraina; Polonia; Suedia; România; Belarus; Turcia care vor împărtăși cunoștințele și experiența lor. Veți avea ocazia să întâlniți unii speakeri de mare valoare, specialiști de renume în acest domeniu. Acesta va fi un mare eveniment, care va reuni așa giganți din industrie precum „Gameloft” (România) și „Ubisoft”, „Epic Game”, „Unity3D”, „PlaytestIx” (Ucraina), „11bit” și „CD Project Red ” (Polonia), ” Zeptolab „(Rusia),” Wargaming „(Belarus),” Forgotten Key „(Suedia),” Spooky House ” , „Oriplay”, „Ofarm”, „DQTeam”, „Simpals” și „CodeArt”(Moldova) și „Peak Games” (Turcia).
În anul 2015 venitul industriei producătoare de jocuri a atins peste 75 mlrd dolari. Cei mai mari consumatori și producători de jocuri sunt SUA, Japonia, Coreea de Sud, Canada, Brazilia si unele țări din Europa. Industria jocurilor video i-a amploare în țările din vecinătatea Moldovei, precum Ucraina, România, Belorusia. De exemplu, veniturile companiei Polarium în 2014 au fost de 100 mln dolari, iar compania Belorusă Wargaming – a încasat venituri de 560 mln dolari.
Sursă: diez.md
http://gamefactory.info/en/near_conference/
https://www.facebook.com/events/1076359942419399/


