IMG 9336

Rețeaua Globală a Antreprenoariatului (Global Entrerpeneurship Network - GEN)  a lansat luni, 16 noiembrie, cea de-a treie ediție a Săptămânii Globale a Antrreprenoriatului (Global Entrepreneurship Week - #GEW2015Moldova), prin intermediul unei mese rotunde în cadrul căreia a fost abordat subiectul Politicilor antreprenoriale.

„Săptămâna Globală a Antreprenoriatului este o campanie socială pentru susținerea antreprenorilor din Republica Moldova, creșterea vizibilității acestora la nivel internațional, transferul de know-how și de tehnologii spre mediul de afaceri local. Credem că antreprenorii din Republica Moldova au nevoie de susținere, de suport și de posibilitatea de a prelua acele modele inovaționale de dezvoltare a afacerilor, pentru a crește startupuri care nu sunt încorsetate de granițele țării noastre, ci pot să se dezvolte la nivel global”, a declarat, în cadrul sesiunii de deschidere oficială a #GEW2015Moldova, Olesea Fortuna, președintele GEN Moldova.

Rodica Miron, reprezentant al  Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova și USAID a menționat că SUA este onorată să fie partener la lansarea SĂPTĂMÂNII, dar și a mișcării la nivel global. „Ambasada va rămâne un partener strategic în susținerea antreprenoriatului în Republica Moldova, prin intermediul programului BRITE, care se va derula până în iunie 2016. Anticipăm că pe parcursul a următorilor cinci ani să dezvoltăm un program și mai robust de susținere a îmbunătățirii sectorului privat, a mediului de afaceri. Un factor important pentru ca aceste proiecte să fie viabile însă este este voința politică”, a menționat Miron.

În aceeași ordine de idei, Vlad Gâlcă, reprezentantul Fundației germane Friedrich Naumann a declarat că antreprenoriatul este forța motrice a economiei. „Pentru noi, libertatea economică este forța motrice. Fără libertate economică nu pot exista drepturi politice sau drepturi civice. Putem spune că libertatea economică ține de drepturile fundamentale. Schimbarea viziunii asupra domeniului economic în Republica Moldova, reprezintă modelul care va reduce sărăcia, discrepanța dintre nivelul de trai”, susține Gâlcă.




La rândul ei, Lucia Ușurelu, director ENTRANSE a punctat faptul că subiectele abordate în cadrul #GEW2015Moldova sunt foarte serioase și ar fi bine ca pe masa de lucru a aleșilor noștri să ajungă rezultatele discuțiilor. „Acest fapt ar fi cu adevărat o reușită.
În caz contar ar fi o discuție între noi. Iar ceea ce v-ați asumat, discuțiile pe subiecte cum ar fi Startegii de dezvoltare antreprenorailă, Orașe antreprenoriale, este un lucru foarte mare și vă îndemn să continuați în aceeași manieră”, a menționat Ușurelu.

Evenimentele Săptămânii Globale a Antreprenoriatului vor continua marți, 17 noiembrie, Zi a investițiilor. Subiectul va fi abordat prin prisma panelurilor de discuție:
•    Rețeaua Națională de Investitori & Rețeaua Globală de Investitori Înger;
•    Crowdfunding în Moldova & Platformele de finanțare și creditare.

#GEW2015Moldova va avea loc în incinta Centrului de Business Kentford, începând cu ora 10.00. Intrarea se face în baza înscrierii prealbile, prin completarea formularului: http://isondaje.ro/sondaj/402616298/1/

Precizăm că Săptămâna Globală a Antreprenoriatului are loc în fiecare an în a treia săptămână a lunii noiembrie. Pentru prima dată a avut loc în 2008, ca o mișcare locală a antreprenorilor din Kansas City, Statele Unite ale Americii. Aceasta a cunoscut o dezvoltare fulminantă, devenind una din cele mai importante mișcări globale.

Partenerii #GEW2015Moldova:
Ambasada Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, Fundația Friedrich Naumann, EuroCreditBank, Kentford, Umbrella Studio, Apa minerală „Eco Eterna”, Vinăria POIANA, VioSer Consulting, GEIA Group, Vibe Art Dance Studio, FreeBalance, MIEPO.

Partenerii Media:
Portalurile: DIEZ, Agora, EA.MD, BANI.MD, Ilady.md, MYBUSINESS.md,
Posturile TV: MBC, Agro TV Moldova
        

CEFTA Week 2015În perioada 24-25 noiembrie 2015, la Chișinău se va desfășura „CEFTA Week” – forumul țărilor membre CEFTA, care își propune să promoveze și să dezvolte cooperarea economică în regiune. Evenimentul este organizat de Ministerul Economiei al Republicii Moldova, cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională USAID prin Programul „Comerţ, Investiţii şi Reglementarea Activităţii de Întreprinzător" (BRITE).



Republica Moldova deține în acest an Președinția CEFTA și depune eforturi susținute pentru a contribui la integrarea regiunii în economia europeană și mondială. Unul dintre obiectivele acestui mandat este promovarea CEFTA către un public larg, pentru o mai bună înțelegere a acordului și a beneficiilor sale. În acest context, forumul va stimula dezbaterile cu părțile interesate – comunitatea de afaceri, oficiali guvernamentali, mediul academic și comunitatea internațională și va evidenția angajamentul politic al părților de a pune în aplicare CEFTA.



În cadrul conferinței va avea loc ședința Comitetului CEFTA pentru Facilitarea Comerțului și negocierile CEFTA asupra serviciilor. Un punct important în programul conferinței 2015 este Forumul Camerelor de Comerț, unde va fi prezentat Raportul cu privire la implementarea concluziilor grupurilor de lucru din cadrul Forumului. Momentul culminant al CEFTA Week 2015 va fi întâlnirea pe 26 noiembrie a Comitetului Mixt al Miniștrilor din țările CEFTA. În cadrul acesteia, statele membre vor evalua implementarea Acordului, problemele care încetinesc acest proces și cele mai bune practici pentru a le depăși. De asemenea, miniștrii vor discuta pașii necesari pentru a stimula relațiile comercial-economice între membri și pentru a accelera integrarea regiunii CEFTA în economia europeană și globală, stabilind prioritățile și planul de activități CEFTA pentru perioada următoare.



„CEFTA Week" va reuni experți, oameni de afaceri, reprezentanți ai autorităților din țările membre CEFTA și ai instituțiilor internaționale. Vicepremierul și ministrul Economiei al Republicii Moldova în exercițiu, Stephan Christophe Bride, șeful Delegației UE în Republica Moldova, Pirkka Tapiola, și Ambasadorul SUA la Chișinău, James D. Pettit, vor susține discursuri în cadrul lansării oficiale a conferinței, ce va avea loc pe 24 noiembrie, ora 09:30, în incinta hotelului Raddison Blu Leogrand.

Despre CEFTA

Acordul de Liber Schimb Central-European (CEFTA) a fost încheiat în 1992 între Polonia, Ungaria si Cehoslovacia, în condiţiile dispariţiei sistemului CAER, în ideea facilitării schimburilor și a cooperării economice intraregionale. Totodată, acordul a fost văzut de la început ca un instrument de pregătire a statelor participante pentru aderarea la Uniunea Europeana şi prevede anularea taxelor vamale la operaţiunile de import şi export, a restricţiilor cantitative şi a altor taxe cu efect echivalent în comerţul cu produse industriale şi majorarea produselor agroindustriale. Actualmente membrii CEFTA sunt: Albania, Bosnia şi Herţegovina, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Serbia, UNMIK Cosovo. Moldova deţine preşedinţia CEFTA în anul 2015, după ce a mai obţinut prin rotaţie această funcţie în 2008.



Beneficiile Acordului CEFTA

Evenimentul va oferi participanților oportunitatea de a evidenția beneficiile acordului CEFTA în ceea ce privește:

  • Integrarea în Uniunea Europeană – CEFTA servește drept platformă de pregătire pentru viitorii membri ai UE;
  • Cooperarea economică în regiune – liberalizarea continuă în domeniul serviciilor și transferurilor de capital, intensificarea comerțului intra-regional, eliminarea barierelor comerciale, armonizarea regulilor de origine – un pas important spre aderarea la UE;
  • Stimularea investițiilor străine – părțile CEFTA creează condiții pentru a promova și a atrage investiții străine considerabile, pentru a asigura dezvoltarea economică continuă;
  • Zona de liber schimb – liberalizarea tranzacțiilor cu servicii și liberalizarea completă a comerțului cu produse agricole, simplificarea procedurilor, facilitarea fluxurilor libere de investiții, facilitarea liberei circulații a profesioniștilor și a forței de muncă calificate;
  • Integrarea în economia globală – îmbunătățirea accesului pe piață, participarea sporită la lanțurile de aprovizionare regionale și rețele de aprovizionare globale, racordarea metodologiilor în statisticile comerciale.



Obiectivele specifice ale ediției 2015 CEFTA Week:

  • să exploreze modalitățile de a consolida interconectivitatea în regiunea CEFTA;
  • să stimuleze dezbaterile cu părțile interesate – comunitatea de afaceri, oficiali guvernamentali, mediul academic și comunitatea internațională;
  • să evidențieze angajamentul politic al părților de a pune în aplicare CEFTA;
  • să asigure asistență tehnică pentru a aborda obstacolele din calea aplicării CEFTA ș.a.



Relații comerciale Republica Moldova – statele CEFTA

Volumul comerţului Republicii Moldova cu țările membre CEFTA în prima jumătate a anului 2015, a înregistrat suma de 9 951 mii USD, demonstrând o creștere de 9,2%, comparativ cu perioada similară a anului precedent. Exportul de mărfuri efectuat în anul de referinţă din Republica Moldova în regiunea CEFTA a însumat 1 972mii USD şi a înregistrat o creştere de 48%, comparativ cu perioada similară a anului 2014. Importul de mărfuri efectuat în perioada menţionată în Republica Moldova din statele membre ale Acordului CEFTA a însumat 7 979 mii USD şi a înregistrat o creştere de 2,6%, în raport cu prima jumătate a anului 2014.

2d3658b5b5a67062adf57589c33f564cOrice persoană poate întâmpina așa probleme, deși acest fapt rămâne a fi nedorit. Vorbim despre cazuri, când un pacient are nevoie de o analiză, care este imposibilă de făcut în Moldova. În alte cazuri, este nevoie de transportare a unor medicamente în condiții speciale.

Acestea, în rând cu multe alte produse, fac parte din categoria de mărfuri periculoase. Și doar compania certificată în acest domeniu are dreptul de a le transporta.

Reprezentantul oficial al corporației transnaționale DHL este unica companie din Moldova, certificată în transportarea mărfurilor periculoase.

“Mărfuri esențiale pentru viața și sănătatea unei persoane sunt toate materialele obținute de la oameni și animale (păr, sânge, unghii, lichidul intraocular, etc), care este transportat în laboratoare specializate, - povestește directorul tehnic al companiei DHL Moldova Vitalii Covalciuc. – Aceste laboratoare se află, în marea majoritate a cazurilor, în Europa și SUA. În alte cazuri, unele analize pot fi efectuate doar pe teritoriul Chinei sau a altor state. Condițiile speciale de transportare sunt impuse în următoarele cazuri:
485d1f74af827159a116160c855603f4
- analiza ADN-ului. Aici nu vorbim doar de analize simple de identificare a paternității. Așa întrebări nu necesită condiții speciale de transportare a probelor. De altfel, ele sunt necesare pentru identificarea substanțelor declanșatoare a reacțiilor alergice, a bacteriilor maligne și a reacțiilor la unele medicamente;  

- pentru organele de protecție, la identificarea substanțelor psihotrope sau narcotice în organismul uman;

- pentru un domeniu foarte important – analize prescrise copiilor la prezența unor patologii și în alte cazuri similare. Personal, am auzit de unele cazuri, când părinții încercau să transporte probe ilegal. Acum, ei au o altă soluție pentru problema dată! Serviciile noastre sunt de calitate și noi respectăm toare condițiile impuse, inclusiv și la transportarea celulelor stem pentru depozitarea lor la băncile europene;  

- pentru comisiile anti-doping, care activează în cadrul competițiilor sportive. Aici sunt incluse și acele competiții, unde participă și animale, cum ar fi curse de cai;

-  pentru clinici veterinare, etc.

Merită de remarcat faptul că perioada medie de livrare a mărfurilor prin intermediul companiei DHL este de 1-2 zile, chiar și până în China.
550f513e39c6060c5f93f27861390003
Tot atât durează și livrarea în Moldova a medicamentelor congelate sau refrigerate, care au nevoie de gheață uscată pentru a fi transportate. Ea asigură menținerea temperaturii scăzute până la minus 66 grade Celsius. Astfel de mărfuri (din cauza gheței, care, de fapt, reprezintă dioxidul de carbon CO2) sunt considerate periculoase”.

“În general, conform clasificării reglementate de ONU, lista de mărfuri periculase include mai mult de 3000 de denumiri și este divizată în 3 categorii, - continuă Vitalii Covalciuc. – Am început discuția de la mărfuri destinate persoanelor în stare gravă de sănătate. Doar nu este nimic mai prețios în lume decât viața unui om. Însă aceasta este doar o mică parte din ceea ce noi am putea transporta. Voi reaminti că, în Moldova, doar DHL se ocupă de livrarea mărfurilor periculoase.
639cb32ebb5584d98b59ac9efd961895
De exemplu, noi transportăm tije ce conțin substanțe radioactive pentru o eventuală reutilizare a acestora. Ele sunt folosite pentru instalarea unor tehnologii medicale, răspândite în centrele de sănătate ale Moldovei. Tot în această categorie voi include și substanțe explozive și inflamabile și combustibilul.

În așa cazuri, compania-transportator se obligă să verifice la început tot traseul urmărit, aeroporturile de tranzit și depozitele și să completeze declarațiile de rigoare. În Europa sunt 4 documente, care ar trebui fi completate în legătură cu acest subiect: Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase (ADR, fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route); IMDG (International Maritime Dangerous Goods) - Codul maritim internațional al mărfurilor periculoase; ICAO-TI (Technical Instructions for The Safe Transport of Dangerous Goods by AIR) – ghid de transportare a mărfurilor periculoase, documentul ICAO 9284; RID (International Regulations Concerning the Carriage of Dangerous Goods by Rail) – regulamentul privind transportarea mărfurilor periculoase pe calea ferată.
603e5e5aa18c5e080d64e605b02a6449
DHL Moldova este certificată în conformitate cu aceste patru cerințe și în baza altor documente de rigoare”.

DHL Moldova

belt1Atuurile cunoscuților meșteri handmade din capitală, Oleg Satanovschi și Svetlana Șalberova, sunt utilizarea materialelor naturale calitative și a ornamentelor (cu motive etnice și florale).


Curelele și brățările „owlymowly”, sunt realizate din piele tăbăcită vegetal, tratata doar cu ingrediente vegetale, care au ajutat la păstrarea colagenului, element care permite modelarea pielii după formele și ornamentele dorite. În realizarea curelelor a fost utilizată o tehnică nouă pentru Moldova – tăierea desenului cu un cuțit rotativ și ștanțarea (lucrul cu ștanțele). Ulterior, ornamentele de pe curele și brățări au fost colorate utilizând vopsele speciale și prelucrate cu materiale de belt4fixare.


„Curelele propuse sunt adresate, în primul rând, bărbaților cărora le plac lucrurile bine făcute și își doresc să sublinieze individualitatea lor. În pofida „aspectului neobișnuit”, curelele nu sunt atribuite unui stil anumit. Astfel de curele pot fi purtate atât la blugi, cât și la pantaloni clasici, daca asortezi corect gama de culori a întregului outfit. Depinde de gust. Totodată, curelele din piele, cu ornamente interesante, adaugă un strop de stil și pe paltoanele de dame, pe rochii sau pe blugi. Același lucru poate fi aplicat și pentru brățările din piele, care vor fi la moda mereu. Depinde de preferințe”, - a zis belt5Svetlana Șalberova pentru mybusiness.md.


Conform spuselor meșterilor, astfel de curele vor rezista și câțiva zeci de ani („proprietarul curelei va îmbătrâni pe an ce trece, iar cureaua nu îmbătrânește, ea își va îndeplini în continuare funcția”).


belt3Câteva modele sunt cusute manual cu cea mai trainică cusătură, utilizată pentru piele („cu ajutorul a două ace se coase prin găurile realizate manual”).


„Am decis să utilizăm ornamentele tradiționale moldovenești nu pentru că este un trend actual. Acesta este un limbaj semiotic și simbolic foarte interesant, cu ajutorul căruia poporul își exprima viziunile (ritualurile, obiceiuri) și atitudinea față de natură. Luând în calcul longevitatea articolului, ne dorim ca posesorii acestor curele și brățări nu doar să le poarte cu drag, ci să și se intereseze puțin despre istoria regiunii, să se gândească la mesajul ornamentelor”.


Prețurile pentru aceste curele sunt de 1800 lei, iar brățările au un preț de 160-250 lei.


Articol pregătit de MyBusiness.md

Duminică, 15 Noiembrie 2015 14:58

Trei de șapte pentru agricultură

dr08 Petru LunguSocietatea cu răspundere limitată cu denumirea interesantă “777 și C” a fost creată în anul 1992. Fondatorul acesteia a devenit un angajat al Asociației Producătorilor “Agromașina” (în trecut – AP ”Plodselihozmaș”).

“O perioadă de timp noi ne adresam la alte întreprinderi pentru producerea nodurilor și unităților, - povestește direcotrul "777 si C" S.R.L. Petru Lungu. – Aveam puține utilaje și, respectiv, nu reușeam să îndeplinim toate comenzile la timp. Însă, în anul 1999 suprafața întreprinderii noastre s-a mărit cu 1000 m.p., iar numărul de utilaje a crescut până la 50 de unități. Acest fapt ne-a permis să realizăm toate comenzile individual.

Calitatea înaltă a producției noastre de bază se datorează activității angajaților calificați, care au obținut experiență bogată la cele mai mari unzine constructoare de mașini din Chișinău.

dr07Utilajele noastre sunt vechi, însă, datorită asistenței care le este acordată de personalul nostru, se păstrează într-o stare bună și asigură nivelul necesar de siguranță și eficiență.

La câțiva ani după deschiderea firmei, noi îndeplineam orice comandă, de la producerea porților pentru garajelor, până la lucrări secundare de executare și montare a construcțiilor metalice pentru stațiile de benzină. Nu am avut un lucru stabil deoarece montatorii, care ni se adresau pentru realizarea unor lucrări specializate, plecau din țară odată ce li se oferea un loc de muncă peste hotare.

Așa, noi am decis să ne stabilizăm pozițiile în nișa noastră de activitate – producția utilajelor pentru fermele mici sau chiar și complexele agricole, fără a uita, totuși, de utilajele tehnice și produse nestandard pentru întreprinderile industriale și firmele de construcții.

dr02Moldova este o țară agrară. Astfel, noi am decis să elaborăm mai multe utilaje pentru fermieri și să le lansăm în serie. Doar la producția în serie, spre deosebire de comenzi individuale, costul fiecărei unități scade considerabil. Mai mult decât atât, acest fapt asigură și vânzări stabile a produselor realizate.

“Prețul utilajelor agricole pentru persoanele fizice și fermele mici variază între 1,5 mii și 10 mii lei, - adaugă Victor Râbacov, directorul comercial al "777 si C". – Pentru complexe agricole și de morărit, pentru întreprinderile industriale și de producție, prețul se calculează altfel.

dr15La producția utilajelor, ținem cont de specificul și cerințele pieței locale. Noi producem utilaje în dependență de cerințele pieței locale.

Noi, fiind producători autohtoni, am putea obține și suportul din partea statului. Însă, pentru aceasta, trebuie să participăm la mai multe programe de dezvoltare a agriculturii,  a creșterii animalelor și păsărilor.

Este evident faptul că procurarea mașinilor de tocat, separatoarelor și încărcătoarelor de cereale, transportatorilor, distribuitorilor de furaje și a utilajelor de prelucrare a legumelor și a fructelor autohtone va costa mai puțin, decât achiziționarea acestora peste hotare contra valutei. Noi avem posibilitatea să producem utilaje de o calitate mai bună, în comparație cu dr14ceea ce oferă firmele străine. La fel, avem posibilitatea să testăm utilajele străine procurate recent, prin identificarea puctelor slabe pentru ca, în viitor, să nu avem probleme cu utilajele noastre.

Astfel de programe, mai ales cele de lungă durată, de la doi până la cinci ani, ar da un imbold puternic creșterii și dezvoltării producției agricole autohtone, fermierilor, producătorilor laptelui, preparatelor de carne și de păsări și, pe lângă aceasta, ar atrage intvestitori locali și străini. Doar la noi activează instituțiile care ar asigura acest fapt. E important să tindem spre asta.

Așa, noi trebuie să unim cererea agricultorilor pentru tehnologii agricole (să colectăm datele în mai multe raioane ale țării) și să plasăm comenzi pentru producția tehnologiilor la întreprinderile de producție ale Republicii. Noi vom participa cu mare plăcere la realizarea acestor lucrări.
În prezent, întreprinderea noastră oferă venitul stabil la 20-30 de familii din Republica Moldova (totul depinde de numărul de comenzi). Vom putea face și mai multe, dacă cerințele noastre vor fi auzite și luate în calcul”.

Între timp, personalul de la "777 si C" S.R.L. crede că vor fi multe schimbări și toate spre bine. De fapt, asta o doresc toți locuitori ai Republicii noastre.


Articol pregătit de MyBusiness.md

3005 energysaveDin 31 decembrie 2018, autoritățile publice din țările membre ale UE care dețin sau ocupă o clădire nouă trebuie să constituie un exemplu de eficiență energetică prin construirea, cumpărarea sau închirierea de „clădiri cu consum de energie aproape zero”. O prevedere în acest sens se conține în Directiva privind performanța energetică a clădirilor.


Autoritățile de la Chișinău s-au angajat să facă același lucru începând cu 30 iunie 2019.


Începând cu 31 decembrie 2020, toate clădirile noi din Uniunea Europeană vor consuma energie „aproape zero” iar energia va proveni în foarte mare măsură din surse regenerabile.

Sursă: ESCO Moldova

Sâmbătă, 14 Noiembrie 2015 14:37

159 de milioane de dolari pentru un kitch american

florida palace 465x215Un palat construit în Florida în stilul celui de la Versailles, dar şi cu o minunată vedere spre ocean, a fost scos la vânzare cu 159 de milioane de dolari, informează vineri AFP.

Reşedinţa numită Palatul Regal, una dintre cele mai scumpe proprietăţi americane, are 5.500 de metri pătraţi, 11 camere, 17 băi, o scară de marmură de 2 milioane de dolari şi primul cinematograf Imax privat din lume, care poate găzdui 18 spectatori, precizează Sotheby's Internaţional Realty, care se ocupă de vânzare.

Proprietatea se află în cartierul exclusivist Hillsboro Beach şi dispune de o plajă privată şi de un debarcader unde poate acosta un iaht de 60 de metri. Impozantul garaj poate adăposti 30 de maşini, iar reşedinţa are în dotare un spa, o sală de gimnastică şi o saună.

Stilul interior este oarecum rococo, cu podele din marmură din Africa de Sud. Peste 300.000 de foiţe de aur au fost folosite pentru pereţii şi tavanele palatului, preţul lor fiind de 3 milioane de dolari.

Construcţia Palatului Regal a durat cinci ani, iar casa este terminată în proporţie de 95%. În 2014 a fost scoasă la vânzare cu 139 de milioane de dolari, însă lucrările suplimentare i-au crescut preţul: vor fi adăugate două case de oaspeţi, de 280 de metri pătraţi fiecare, iar între ele va fi construită o piscină, precum şi o vastă reţea de atracţii subterane, printre care un patinoar, o pistă de karting, un bowling şi un club de noapte, mai arată Sotheby's International Realty.

Lucrările vor fi terminate în doi ani. Proprietatea îi aparţine în prezent lui Robert Pereira, magnat în sectorul construcţiilor.


Sursa: Agerpres

job bestÎn acest moment, Facebook nu mai este doar o simplă reţea de socializare. S-a transformat într-o adevărată industrie care produce milioane de dolari, iar noua idee a lui Mark Zuckerberg va revoluţiona viitorul. Este vorba despre cel mai căutat şi cel mai bine plătit loc de muncă care va fi disponibil în următorii ani.

De fiecare dată, Mark Zuckerberg a ştiut să îşi reinventeze creaţia, făcând-o un element cheie pentru toate sectoarele de activitate (publicitate, marketing, ONG, etc). Noua idee care va revoluţiona piaţa locurilor de muncă este  „TechPrep”, un site dedicat grupurilor minoritare, care centralizează toate informaţiile referitoare la ştiinţele calculatoarelor şi programarea informatică. Potrivit jurnalul.ro, scopul iniţiatorilor acestui proiect este să ofere instruire şi oportunităţi de carieră în acest domeniu în continuă dezvoltare, care are nevoie de tot mai multă forţă de muncă tinerilor care provin din medii defavorizate.

Vrei să fii inginer de software? Sau ai vrea să creezi aplicaţii? Acestea sunt doar exemple, pentru că în tehnologie şi IT posibilităţile sunt nelimitate. Computerele vor deveni din ce în ce mai importante în existenţa oamenilor şi nu doar pentru a comunica, munci sau a ne juca, subliniază Facebook.

Până în anul 2020 vor fi disponibile mai mult de 1.000.000 locuri de muncă în acest domeniu, care vin cu avantajul unui pachet salarial atractiv.

În faţa acestei perspective, Facebook a lansat „TechPrep”, pentru a-i forma şi informa pe tinerii interesaţi din întreaga lume, dar şi pe părinţii acestora, care uneori nu au posibilitatea să îi susţină financiar.

TPPPeste 650 de întreprinderi autohtone au beneficiat de seminare de instruire în domeniul achizițiilor publice, organizate de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI), în parteneriat cu Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Sesiunile de instruire au loc în cadrul Proiectului ,,Modernizarea serviciilor publice locale în Republica Moldova”, componenta ,,Acordarea suportului complementar sectorului privat”, din sursele oferite de Uniunea Europeană.

Scopul general al proiectului este asigurarea transparenței procedurilor de achiziții publice, consolidarea capacităților și implicarea cât mai activă a operatorilor economici la nivel regional în procesele de licitație publică organizate de către Agențiile de Dezvoltare Regională pentru proiecte de infrastructură în domeniul aprovizionării cu apă și canalizare, de gestionare a deșeurilor solide, eficiența energetică a clădirilor publice, precum și drumuri locale și regionale.

În cadrul proiectului, Camera de Comerț și Industrie a desfășurat mai multe activități privind informarea și implicarea reprezentanților sectorului privat în cadrul seminarelor, atelierelor de lucru, meselor rotunde ce au avut drept obiectiv dezvoltarea capacităților sectorului privat cu privire la procedurile de achiziții publice cu includerea tematicilor bazate pe necesitățile antreprenorilor, cum ar fi: crearea parteneriatelor în cadrul achizițiilor publice și implementării proiectelor majore, utilizarea aplicațiilor electronice în cadrul achizițiilor publice, procedurile de executare a lucrărilor privind achizițiile publice, planificare strategică și programare.

În perioada de implementare a proiectului aprilie 2014 – decembrie 2015, CCI a organizat 24 de seminare  de instruire pe întreg teritoriul țării, la care au participat 657 de companii. În cadrul seminarelor au fost discutate subiecte ce țin de cadrul legal al achizițiilor publice, drepturile și obligațiile autorităților contractante și a operatorilor economici în cadrul procedurilor de achiziție, evaluarea procedurii de achiziție, noile prevederi, modificări și similitudini ale cadrului legal în domeniul achizițiilor. 

Săptămâna aceasta au fost organizate încă 2 seminare (11 și 12 noiembrie) în Cimişlia şi Criuleni pe aceeași tematică.

De asemenea, au fost organizate 5 mese rotunde, în cadrul cărora, participanții au analizat politicile dezvoltării regionale și experiența în implementarea proiectelor investiționale de dezvoltare regională în Moldova; proiectele de infrastructură regională și achizițiile publice; bazele dreptului european privind achiziţiile publice şi necesitatea focalizării atenţiei asupra cerinţelor cu privire la eficienţa energetică. Totodată, au fost organizate 3 module de instruire pentru colaboratorii din filialele Camerei de Comerț și Industrie, reprezentanții Agenției de Dezvoltare Regională și Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor.

Pentru informații suplimentare, puteți contacta persoana responsabilă din cadrul Direcției Dezvoltarea Mediului de Afaceri a Camerei de Comerț și Industrie, Dorin Rojnevschi, la numărul de telefon 022 22-33-10 sau la adresa de e-mail: .

12189609 10153244283550662 5411248303269113679 nVinul Moldovei continuă să își facă drum pe piața occidentală. În perioada 6-7 noiembrie, câţiva producători autohtoni au fost invitaţi în Marea Britanie, pentru a participa la unul dintre cele mai populare evenimente dedicate pasionaților  de vinuri de calitate – „Laithwaites LIVE London”, organizat de compania cu acelaşi nume.  Participarea producătorilor autohtoni la renumitul eveniment a fost susţinută de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV). Acţiunea se aliniază planului de marketing al ONVV cu privire la creşterea volumului şi valorii exporturilor de vinuri moldoveneşti.


Dumitru Munteanu, directorul ONVV: „Consumatorul britanic nu este foarte familiarizat cu vinurile noastre. Iată de ce, acest eveniment a reprezentat o platformă eficientă de promovare, care cu siguranţă va răspunde ambiţiilor comerciale ale producătorilor noştri. Suportul acordat vinificatorilor în vederea creării oportunităţilor de promovare pe pieţele externe reconfirmă angajamentul nostru strategic, prin care „Vinul Moldovei” să devină un simbol al calităţii şi un brand recunoscut la nivel internaţional.”


Cu mesajul „From Moldova with love”, expertul internaţional  Beth Willard a invitat oaspeţii la standurile noastre, pentru a descoperi 11200762 10153244286650662 4922540455000612266 ntradiţiile milenare ale vinului moldovenesc în cadrul celor 4 masterclassuri de prezentare a Moldovei și a soiurilor autohtone. Profesionista activează în departamentul de achiziţii al „Direct Wines” – companie recunoscută în domeniul importului şi distribuţiei de vinuri – şi poate fi considerată un ambasador excepţional pentru brandul „Vinul Moldovei” în Marea Britanie.


Beth Willard, expert „Direct Wines”: „Am făcut cunoştinţă cu vinul moldovenesc acum 10 ani şi m-am îndrăgostit de el. De fiecare dată când mă întorc acasă după o vizită în Moldova,  cumpăr vin pentru colecţia personală şi pentru a-mi delecta prietenii. Pot afirma cu siguranţă că vinul produs în Moldova este la fel de bun ca şi cel din Franţa, Italia sau Spania”.


La Londra vinurile noastre au fost înalt apreciat de cei peste 2000 de oaspeţi. Acestea au concurat pentru un loc în topul preferinţelor cu cca 300 de vinuri din Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Austria, Germania, Anglia, Ungaria, Argentina, Chile, Africa de Sud, Noua Zeelandă şi Australia.  Pe durata evenimentului, oaspeţii au avut posibilitatea să deguste, dar şi să cumpere vinurile preferate. În plus, pentru ei au fost organizate mai multe prezentări, la care au învăţat cum să descopere aromele vinurilor şi să cunoască un vin de calitate. Ţara noastră a fost reprezentată de 3 mari producători aflaţi sub brandul „Wine of Moldova”.


11707472 10153244283560662 329172213452695942 nLudmila Gogu, director „Chateau Vartely”: „Am găsit curiozitatea la ea acasă, iar vinul Vartely a intrigat. „Laithwaites LIVE London” 2015 ne-a oferit oportunitatea de a sta la un pahar de vorbă cu consumatorul britanic, care este unul exigent. Concluzia este evidentă: mai mult de 2000 de membri ai clubului nu doar ştiu unde este Moldova pe hartă, dar și cu siguranță vor reveni să descopere terroir-ul vinurilor de pe meleagurile regiunilor Codru și Bugeac.”


Grigore Meriacre, manager export „Vinăria Purcari”: „Aş vrea să spun un mare mulţumesc echipei Laithwaites pentru acest eveniment de promovare a vinurilor moldoveneşti, organizat strategic, chiar în centrul Londrei. Venind cu vinuri de înaltă calitate şi având compania Laithwaites ca partener de dezvoltare, suntem sigur ca vinurile noastre au un viitor strălucit în Marea Britanie!”


Elena Ghenceva, manager export „Albăstrele”: „Suntem foarte mândri să cooperăm cu Laithwaites încă din anul 2003, dar şi pentru că suntem primul exportator de vinuri moldoveneşti pe cea mai plină de provocări piaţă – Marea Britanie. Vom continua să întreprindem acţiunile necesare pentru a creşte vânzările şi a surprinde consumatorul cu cele mai bune vinuri.”


Despre Oficiul Național al Viei și Vinului


Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol.


Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.