Mobility Games a trecut de momentul în care putea fi denumit un startup, dar dimensiunile firmei din Iași o recomandă încă în această categorie. Compania realizează jocuri pentru clienți mari de la Hollywood, cum ar fi Disney. Am vorbit cu Cătălin Marcu, game producer la Mobility Games despre trendurile din jocurile mobile și direcția în care se îndreaptă compania.

Mobility Games a pornit acum nouă ani, cu jocuri pentru telefoane ale timpului, în Java. Astăzi face venituri de 3 milioane de euro pe an și a realizat unele dintre cele mai populare jocuri: Frozen Free Fall de la Disney, Avengers Origins: Hulk pentru Marvel sau Athena’s Trials. Astăzi, Mobility Games a lansat jocul Anrgy Zombie pentru Pixel Fiction.

2015 10 27 11 09 39 Скриншот экрана

“Strategia noastră a fost să facem pași mici în direcția potrivită. La început ne-am creat un portofoliu de produse cu ajutorul căruia am reușit să deschidem discuții cu diverși parteneri. Pe măsură ce am demonstrat calitatea noastră, am început să avem parteneriate din ce în ce mai fructuoase și numărul celor interesați să lucreze cu noi a crescut”, povestește Cătălin Marcu. Cătălin a vorbit săptămâna aceasta în cadrul ALT Festival de la Brașov la Gaming Business Forum.

El spune că principalele avantaje ale Mobility Games au fost flexibilitatea unei firme mici, adaptabilitatea la cerințe și o mică doză de nebunie în ceea ce privește complexitatea proiectelor pe care le-au acceptat.


Cât durează să creezi un joc pentru Hollywood?

Astăzi, majoritatea francizelor de la Hollywood nu se opresc doar la o pagină de Facebook sau la un film. Pe lângă producția clasică, majoritatea lansează și aplicații care monetizează pasiunea copiilor sau a fanilor. Mobility Games a realizat câteva titluri foarte populare, cum ar fi Frozen Free Fall sau Avengers Origins.Catalin Marcu Mobility Games

“Jocurile produse de Mobility Games au avut o perioadă de dezvoltare între 2 și 6 luni, dar majoritatea cred că le-am terminat în 4 luni. Echipa diferă în funcție de complexitate, la început lucram cu 3 oameni – programator, artist și tester, dar mărimea echipelor a ajuns și la 20 de oameni pentru unele proiecte”, spune Cătălin Marcu.

Cătălin a intrat în contact cu oamenii din companiile mari la conferințe din străinătate, dar faptul că a demonstrat cu un portofoliu foarte bun l-a ajutat. Cu toate acestea, startul unui proiect e o discuție în care echipa Mobility încearcă să înțeleagă nevoile clienților, după care urmează un pitch. “Rareori încercăm să vindem ceva propriu în speranța că partenerul nostru îi va găsi utilitatea”, explică Marcu. În dezvoltarea jocului pentru un client, echipa de la Mobility Games are control creativ, dar există o discuție constantă cu părțile implicate pentru a nu dezvolta degeaba.

Astfel, Mobility Games a ajuns la o cifră de afaceri de 3 milioane de euro, iar modelul de business se păstrează în continuare.


Calitățile unui studio mic de jocuri

9 ani de dezvoltare de jocuri au pus Mobility Games într-o poziție foarte bună pe piață. Întâlnirea cu Disney s-a întâmplat în 2010, după ce Mobility Games a realizat un proiect de joc pentru copiii, Dress the Princess. Din 2011, studioul din Iași realizează proiecte mari pentru americani, iar un producător de jocuri are o responsabilitate uriașă.
Catalin Marcu Mobility Games

“Un game producer trebuie să știe să lucreze eficient cu oamenii din echipa sa. Trebuie să cunoască bine piața, iar cea de jocuri mobile e una foarte dinamică. Apariția modelului freemium și expansiunea sa agresivă asupra majorității titlurilor din ultimii ani a introdus un nou set de cunoștințe necesare, cum ar fi indicii de performanță și statistici despre utilizatori”, spune Cătălin.

Ca trenduri, pe lângă modelul freemium, jocurile match 3 (Candy Crush Saga) și cele de strategie, de tipul Clash of Clans sunt în continuare cele mai populare. De asemenea, pe piață se poate vedea și o modificare a polurilor de putere. L-am întrebat ăe Cătălin ce ar însemna să dezvolte și să promoveze singuri un joc. Mi-a spus că se poate, dar necesită o cunoaștere foarte bună a canalelor de promovare și a rețelelor sociale. “E importantă o abordare inedită față de modelele clasice, lucru demonstrat de majoritatea jocurilor indie care au avut succes în ultimii ani”, spune Cătălin. El crede că o strategie de promovare care a funcționat o dată nu va funcționa și a doua oară.

Cătălin spune că-i destul de dificil să găsești oameni pregătiți în această industrie. “Programa facultăților de profil nu pare a fi ținut pasul cu vremurile, așa că absolvenții nu sunt nici pe departe pregătiți pentru a lucra într-un mediu profesonist”, crede Marcu.

http://start-up.ro/

IMG 5401

În perioada 22-24 octombrie Vinul Moldovei a fost reprezentat pentru prima dată la Digital Wine Communications Conference 2015 (DWCC), ediția a VIII-a, desfășurată la Plovdiv, Bulgaria. Participarea Republicii Moldova a fost asigurată de către Oficiul Național al Viei și Vinului.
Conferința DWCC, organizată de compania Vrazon, este singurul eveniment internațional dedicat convergenței dintre cultura vinului și mediul web, care întrunește peste 300 de profesioniști din comunitatea globală a vinificației și experți în comunicarea online, oferindu-le o platformă pentru a aborda oportunitățile actuale de colaborare.

Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Moldova este o țară cu tradiții milenare în vinificație, pe care, fiind în pas cu timpul, trebuie să le pună în valoare și să le facă cunoscute lumii prin metode moderne. Acest eveniment este o oportunitate inedită pentru ca, prin intermediul cunoscătorilor prezenți, brandul național Vinul Moldovei să ajungă la un public extrem de vast și variat. În plus, aflându-ne aici, devenim parte a unei largi rețele internaționale de comunicare, care promovează schimbul de idei și creșterea standardelor în domeniu, dar, mai ales, cultura vinului, care depășește hotarele naționale, barierele lingvistice și limitele profesionale, devenind accesibilă tuturor.”

Programul celor trei zile ale conferinței DWCC a inclus prezentări și comunicări oferite de peste 40 de experți internaționali – vinificatori, somelieri, bloggeri, jurnaliști, scriitori, specialiști în PR, marketing și vânzări – care au abordat subiecte de actualitate pentru domeniu: provocările turismului vitivinicol, echilibrul dintre calitate și marketing, costuri de branding, relația companiilor cu media etc. De asemenea, invitații au avut posibilitatea de a participa la degustări, masterclass-uri, tururi vinicole și numeroase activități de socializare cu colegii din toată lumea.

În data de 24 octombrie, Robert Joseph, expert în vinuri și autor a peste 30 de cărți în domeniu, a moderat un master class cu titlul „Moldova: the next big thing?” (Moldova: următoarea mare descoperire?), dedicat unui public format din 50 de persoane: jurnaliști, bloggeri, profesioniști din mediu vitivinicol. Pentru degustarea din cadrul masterclass-ului și degustarea liberă oferită participanților la eveniment au fost selectate vinuri reprezentative ale brandului național vinicol Vinul Moldovei: Feteasca Neagră („Carpe Diem”, 2013), Cuvée Prestige („Cricova”, 2012), Feteasca albă (Vinăria din Vale” 2013), Lupi („Gitana”, 2011), Pinot Noir („Purcari” 2012), Cabernet Sauvignon („Mimi”, 2012), Pinot Grigio („Cimișlia Wineries”, 2014), Individo Rara Neagră/Malbec/Syrah („Chateau Vartely”, 2014), Cuvee Blanc („Et Cetera”, 2012), Negru de Purcari („Purcari”, 2012), Sol Negru Merlot („Asconi”, 2012), Cabernet Sauvignon („Mezalimpe”, 2011).

Robert Joseph, expert în vinuri, scriitor: „Am ales această abordare pentru masterclass în timpul vizitei mele recente în Moldova. Consider că noua generație de vinificatori moldoveni a reușit să revitalizeze calitatea vinurilor tradiționale, dar, în același timp, câștigă noi admiratori pe plan internațional cu vinurile moderne și savuroase, cum ar fi Pinot Noir sau Feteasca. Fiind o ţară cu cele mai extinse plantații de vie în raport cu suprafaţa sa totală, Moldova încă urmează a fi descoperită și îndrăgită de pasionații de vinuri fascinante.”

DWCC se desfășoară în fiecare an într-o nouă țară, în regiuni reprezentative pentru cultura vinificației. Astfel, în anul 2014 evenimentul a avut loc la Montreux (Elveția), iar în anul 2013 – la Rioja (Spania). Conferința întrunește în mod tradițional profesioniști din „lumea veche” producătoare de vin – Franța, Spania, Italia, precum și din „lumea nouă” – Australia, Chile, Africa de Sud etc.

Participarea la Digital Wine Communications Conference 2015 este parte a politicilor implementate în vederea promovării brandului național „Vinul Moldovei”, în cadrul programului de marketing al Oficiului Național al Viei și Vinului.

Despre Oficiul Național al Viei și Vinului


Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol.
Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol ”Wine of Moldova. A legend alive”.

IMG 8100 3În viitorul apropiat pe rafturile supermarketurilor moldovenești va apărea sparanghel verde, crescut și congelat în Moldova prin metoda congelarii cu șoc termic.

“Este politica companiei noastre, - povestește tehnologul șef al companiei moldo-iordane Rikardel Dumitru Colțișor, unicul producător de fructe, legume, semifabricate și amestecuri din partea dreptă a Nistrului a Moldovei, fiind mai bine cunoscută sub marca comercială Kardel. – Activăm deja de patru ani. De fiecare dată începem sezonul cu o noutate.

Anul curent am decis să introducem pe piața Moldovei sparanghelul verde (mai este și sparanghel alb). Definiția la sparanghel și avantajele acestuia din punct de vedere medical au fost conturate pentru prima dată de medicul grec Hipocrate încă în anul Kardel1460 î.Hr. În evul mediu, planta dată, datorită efectelor pozitive pe care le are asupra organismului uman, a fost crescută în ogrăzile mănăstirilor. Și în prezent, în ciuda dificultăților de creștere, în fiecare an diferite state alocă noi terenuri pentru plantarea sparanghelului. Iar în lume apar tot mai mulți amatori ai acestuia.

Totuși, în Moldova sparanghelul este importat. Un kilogram costă aproximatov 200 de lei. În colaborare cu fermierii din Nordul Moldovei am reușit să asimilăm tehnologia de cultivare  a plantei date. Drept rezultat, noi putem să o oferim la un preț de 36 de lei pentru 400 de grame. Cu toate acestea, voi remarca că sparanghelul, în rând cu celelalte produse de la Kardel, este ambalat într-un pachet transparent, care perimte consumatorilor să vadă ce ei urmează să procure și dacă produsul nu conține gheață. În plus, totul se plasează într-o cutie de carton colorată, unde sunt Kardel2scrise rețeta și informația necesară“.

” În afară de sparanghel, - continuă Dumitru Colțișor – pentru sezonul 2015-2016 planificăm să introducem pe piață încă opt produse noi. Printre ele vor fi șampinioni congelați și supă de ciuperci, cu broccoli și alte legume. Aceasta este bine răspândită în Germania. În afară de aceasta, mai producem și borș tradițional moldovenesc cu sfeclă, amestec mexican, porumb dulce congelat și altele”.  

Produsele sub marca comercială Kardel sunt realizate doar din legume și fructe cultivate în Moldova. Acestea sunt culese, prelucrate și congelate în timpul sezonului. Kardel este prezent pe rafturile majorității rețelelor de supermarketuri ale țării și în alte magazine. În prezent, sortimentul companiei include aproximativ 40 de produse, ambalate în pachete a câte 300, 400 și 1000 de grame.



Articol pregătit de MyBusiness.md

Duminică, 25 Octombrie 2015 15:55

Energie alternativă: Polonia ne va ajuta

1DX 6847În data de 20 octombrie, la Chișinău, s-a desfășurat Forumul Moldo-Polonez de  Eficiență Energetică. Printre organizatorii proiectului s-au numărat Asociația Patronală în Domeniul Energetic din Moldova (APDE) și Asociația Europeană a Tinerilor Antreprenori (YEBA).
La deschiderea Forumului, Alexandrina Robu, directorul executiv al APDE, a punctat obiectivele evenimentului: „Transferul experienței poloneze din domeniul eficienței energetice și semnarea de contracte de lungă durată”.


În anul 2014, Polonia a oferit Moldovei un credit preferențial, în valoare de 100 milioane euro, pentru dezvoltarea și modernizarea tuturor ramurilor agriculturii din republică. Totodată, acest credit reprezenta baza de cooperare a antreprenorilor acestor două țări.
De exemplu, anul trecut au început tratativele cu privire la asamblarea tractoarelor poloneze „Ursus” în cadrul unei întreprinderi din Moldova.


Cât despre eficiența energetică „în stil polonez”, Moldova are multe de învățat și de achiziționat din partea polonezilor. Acest aspect se datorează faptului că Polonia, într-adevăr, a investit un număr mare de resurse în dezvoltarea „tehnologiilor verzi”.

evo16
Dezvoltarea surselor alternative de energie și implementarea tehnologiilor de economisire a energiei a reprezentat una dintre cerințele de bază pentru aderarea Poloniei la UE. Astfel de cerințe au fost înaintate tuturor candidaților, însă Polonia le-a și depășit. Ea a atras companiile locale, în vederea cooperării, și a stimulat, prin diverse metode, dezvoltarea „businessului verde”. Ca rezultat, în ultimii cinci ani, Polonia a devenit unul dintre cei mai importanți producători, dezvoltatori și implementatori ai programelor, tehnologiilor și utilajelor de eficiență energetică.


Conform spuselor reprezentantului Acceleratorului polonez al „tehnologiilo verzi”, Green Evo, Monica Bienkovski, conform planuriloe UE, ponderea surselor alternative de energie din volumul total al surselor energetice din fiecare țară europeană, ar trebui să fie de 20% până în anul 2020. Iar până în anul 2030 trebuie să atingă 40%. Cu toate acestea, Uniunea Europeană nu este sigură că vor putea ajunge la astfel de indicatori în 15 ani, însă există deja un punct de pornire. Și, în acest caz, Moldova nu reprezintă o excepție.


Dezvoltarea „sectorului verde” din economia poloneză este susținută de către guvernul polonez, care, prin Ministerul Mediului, oferă sprijin producătorilor polonezi, care lucrează în domeniul „tehnologiilor verzi”. Implicarea guvernului crește credibilitatea, pe piața mondială, a oamenilor de afaceri din țară, asigurând un nivel înalt de siguranță, dat fiind faptul că guvernul se poziționează ca și garant al tranzacțiilor și al acordurilor pe care „Green Evo” le realizează în alte țări. Acest aspect a însemnat un salt important pentru promovarea tehnologiilor poloneze de eficiență energetică în alte țări. În Moldova, în particular, sunt deja cunoscute pe larg cazanele care funționează pe bază de peleți, produse în Polonia.


În anul 2014, compania poloneză „Asket” a început să se ocupe de prelucrarea deșeurilor din agricultură, și anume prin producția de brichete și peleți din paie. Aceasta reprezintă o parte din programul „Cărbune de aur pentru Moldova”. Aceeași companie se ocupă de dezvoltarea și producția utilajelor destinate producerii de peleți și brichete.


Pentru a putea lucra eficient în afara Poloniei, precum și în interiorul țării, întreprinderile „verzi” aderă la asociația „Green Evo” – ”evoluția verde”. Începând cu anul 2010, când a fost fondată asociația-accelerator, s-a lucrat pe 74 de proiecte tehnologice. 62 dintre acestea au fost deja finalizate. Realizarea recentă a „Green Evo” constă în prezentarea noului biodiesel „Solaris Diesel Dual Fuel”, în vara acestui an.


Mold polandÎntreprinderea poloneză a semnat 1273 de contracte de furnizare a „tehnologiilor verzi” și a utilajelor. 244 dintre acestea vizează companii internaționale. Astăzi, „Green Evo” este prezentă pe patru continente, colaborează cu Rusia, Kazahstan, Peru, Chile, India, Algeria, Malaezia, Vietnam și Tailanda.


Piața din Moldova este destul de mică, însă foarte spațioasă. Cum a fost menționat la Forum, ponderea surselor alternative de energie în țara noastră este de doar 5%. Dacă e să comparăm acest indicator cu nivelul mediu european de 13-14%, putem concluziona faptul că în Moldova mai este mult de lucru. Pentru a ajunge din urmă Europa, țara trebuie să mărească ponderea energiei alternative cu 8% - să crească aproape dublu nivelul actual. În plus, există și angajamentul guvernului autohtin „20-20”...


11 companii din „Green Evo” sunt pregătite să vină pe piața moldovenească. Acest număr de companii au desfășurat prezentări în cadrul Forumului Moldo-Polonez de Eficiență Energetică. Iar 37 de companii autohtone își doresc deja să colaboreze cu ele, în patru domenii „verzi”. Conform spuselor ministrului adjunct al Ministerului Economiei, Valeriu Triboi, acestea sunt: tratarea apei, gestionarea deșeurilor, eficiența energetică și producerea energiei din resurse regenerabile. În cadrul Forumului a fost realizat primul pas spre această cooperare ecologică. Să sperăm că tot ce ne-am propus spre realizare în „sectorul verde” ne va și reuși.

În poză (de la dreapta spre stânga): directorul general al Agenției pentru Eficiență Energetică, Mihai Stratan; viceministrul economiei, Valeriu Triboi; ambasadorul Poloniei în Moldova, Artur Michalski; directorul executiv al APDE, Alexandrina Robu.


-     Alexandrina Robu


-    Întâlnire în formatul B2B

Foto: MyBusiness.md și Proimagine


Articol pregătit de MyBusiness.md
  

Duminică, 25 Octombrie 2015 15:26

Business-jocuri “de-a pălării”

sapki liuudmila logvinenkoContabilul cu experiență Ludmila Logvinenco, ieșind la pensie, a deschis o afacere la care visa toată viața ei – producția pălăriilor pentru femei. Și, în afară de pălării și berete originale, ea mai produce fulare din blană, șaluri, rochii, jachete de alpacă și angoră prin împâslire și împletește cu cârligul căciuli, fulare și mănuși. Sortimentul maestrului mai include fulare, cusute pe degete și manual (așa doar, altfel nicidecum).

“Pe de o parte, am multe putere și experiență pentru a-mi continua activitatea profesională. Dar, ieșind la pensie, am înțeles: nu voi reuși să-mi duc activitatea de contabil și să mă ocup de împâslire a articolelor vestimentare. Acestea au nevoie de timp, puteri și energie. Deaceea, am decis să-mi iau un an de pauză și sapki1să mă ocup de acea activitate, pentru care simțeam vocația de mai demult – împâslire a lânie”, - a spus pentru mybusiness.md meșterul popular Ludmila Logvinenco.  

Pensia nu este mare, însă resursele financiară căpătate din munca ei îi permit să supraviețuiască și să se dezvolte (procurarea materialelor necesare, colectarea banilor pentru masterclass-uri). Ludmila Logvinenco lucrează cu gândul că, în viitor, își va deschide un magazin și un atelier. “Acestea sunt doar vise. Nu îndrăznesc să apelez la credit bancar, iar impozitele îmi consumă tot profitul. În prezent, împletirea articolelor vestimentare îmi permite să cunosc o meserie nouă și să îmi dezvolt creativitatea. Deci, este mai mult decât o afacere, care s-ar fi orientat spre producție în masă. Acum, atelierul meu este apartamentul meu, iar locurile de realizare sunt iarmarocurile”.

Doamna a asimilat independent tehnica de împâslire a lânei acum câțiva ani. Au ajutat-o informațiile și lecțiile video publicate pe Internet. De croșetare, în schimb, ea se ocupa din copilărie. Cunoștințele date chiar o salvau de multe ori.

“La vârsta de 14 ani deja puteam să-mi cos o rochie elegantă pentru a ieși seara la plimbare. Le făceam prietenelor sacouri și fuste la modă. În perioada de studenție mă ocupam de croșetare și de împletire. Iar în anii 90’, când am intrat în epoca “schimbărilor” și a intervenit criza de haine, sapki 11coseam articole vestimentare pentru toată familia. Atunci, în perioada instabilității economice, am aflat ce înseamnă să activezi în domeniul antreprenoriatului privat. Îmi veneau comenzi de coasere și împletire. Iar cu banii câștigați contribuiam la bugetul familiei.  

Acum, după mai mulți ani, am decis să mă reîntorc la ideea de “afacere personală”. Doar am experiență mare în împletire cu cârligul, iar lâna este pasiunea mea. Mereu îmi stârneau curiozitatea diferite tipuri de lână (alpacă, angoră, bucle de oaie, fleece) și îmi plăcea să simt conexiunea tactilă cu fibre naturale și salubre. Articole de lână sunt scumpe, dar și destul de practice. Acestea nu provoacă alergie, sunt călduroase, ușoare, contribuie la circulația sângelui și, spre deosebire de articolele sintetice, permite pielii să respire. Însă doar câteva tipuri de lână pot fi împâslite pentru o pălărie, ca aceasta să-și mențină forma. Aici trebuie să fie respectate câteva reguli tehnice, care pot fi asimilate doar prin practică”, - a povestit meșterul.

sapki9Ludmila și-a început activitatea de la cele mai simple forme – mărgele și flori. Cu timpul, ea a reușit să învețe ceva mai mult și deja a început să producă modele interesante și neobișnuite de pălării (înclusiv și în stil retro), decorate cu flori, berete, subțiri (aproape dantelă) și fulare cu imagini. Ea nu-și reclamează producția și nu plasează poze pe rețele de socializare. Ludmila apare doar la iarmarocurile din capitală, unde a observat cererea ridicată pentru producția ei. Cum se explică acest fapt?

“În prezent, nu am timp și posibilitate să mă ocup de reclamarea articolelor mele. Mereu sunt ocupată de împletire și de împâslire. Dar, cum îmi pregătesc pălăriile de iarmaroc, acestea se răscumpără imediat – posibil acum persistă cerere de sezon. Sunt sigură că nu-mi vin doar cumpărători ocazionali. Pălăriile și fularele realizate manual sunt adresate femeilor cu un anumit stil și gust. Mă orientez după următorul principiu: “fiecare haină își are cumpărătorul ei”. Deaceea, fiecare pălărie își va găsi purtătorul. Niciodată nu voi spune clientului că îi stă bine în pălăria mea doar ca să-mi vând produsul și să câștig bani”, - a răspuns meșterul.

Ludmila afirmă că realizarea unei pălării necesită patru ore de muncă. “Este un lucru voluminos. Articolul este executat manual, de la început și până la sfârșit. Drept rezultat, produsul este unic și el își așteaptă cumpărătorul. Primesc mare plăcere de la jocurile “de-a pălării”. Căciulile și fularele împletite sunt mai obișnuite după formă și conținut, iar pălăriile împâslite au farmecul lor. Acestea pot fi de forme diferite, în dependență de dispoziție și stil”.

Prețurile pentru pălării – 300-550 de lei, fulare și șaluri – de la 700 de lei, jachete și rochii – 1200-1500 de lei.



Articol pregătit de MyBusiness.md

KokoChanCompaniile din industria luxului nu se culcă pe lauri, bazându-se pe lunga tradiţie din domeniul lor, ci încearcă să-şi crească o nouă generaţie de clienţi. O modalitate de a realiza acest lucru o reprezintă organizarea unor expoziţii cu intrarea liberă separate de prezentările colecţiilor, care să atragă publicul larg şi mai ales pe cei activi pe reţelele de socializare online, scrie Financial Times.

Printre evenimentele de acest tip se numără expoziţia Wanderland a casei Hermes, care reunea câteva mii de obiecte din arhiva sau colecţiile moderne ale companiei. La rândul său, Louis Vuitton a organizat o expoziţie care să prezinte lucrările şi să explice viziunea directorului său de creaţie Nicolas Ghesquiere. Expoziţia, intitulată Series 3, a putut fi vizitată la Londra şi a avut ca subiect procesul de creaţie a colecţiei de toamnă/iarnă 2015, deja disponibilă în magazine, cu scopul de a arăta publicului aspectele nevăzute ale unei colecţii de modă.

Un alt eveniment este cel al casei Chanel, intitulat Mademoiselle Privé şi menit, aşa cum afirmă conducerea companiei, să atragă tinerii. Spaţiul expoziţional a fost astfel amenajat încât să permită fotografierea uşoară de către vizitatori, care mai apoi să se laude pe internet postând imagini din locurile prin care au trecut. Mademoiselle Privé„ se axează pe măiestria atelierelor de haute couture şi bijuterii ale Chanel şi pe popularul parfum al companiei, Chanel No. 5.

http://www.businessmagazin.ro/

rukopojatieSe spune ca nu trebuie sa intri in afaceri cu prieteni apropiati sau cu rude si de multe ori neintelegerile ce rezulta dintr-o astfel de colaborare sunt fatale pentru relatia dintre partenerii de business. Oameni care se inteleg perfect intr-un cadru informal si relaxant descopera ca sunt cu totul diferiti intr-o atmosfera rigida, de business. The Guardian a vorbit cu prieteni care s-au asociat si care au avut neintelegeri, dar au reusit sa le si depaseasca.

Cand prieteni foarte buni se decid sa infiinteze un business, multe lucruri rele se pot intampla, iar o prietenie ce pare solida ajunge sa fie pusa la grea incercare. Oamenii au viziuni diferite asupra business-ului, asupra modului de actiune si asupra gestionarii finantelor.

Oameni care se inteleg perfect intr-o excursie sau intr-o iesire la shopping pot avea certuri cand este vorba de business, fiindca sunt mize mari la mijloc: sume importante de bani si timpul dedicat afacerii. Daca certurile sunt dese si afacerea are de suferit, productivitatea scade, strategia nu mai este fluenta si business-ul nu evolueaza.

In destule cazuri certurile se acutizeaza dupa sase luni de la infiintarea business-ului cand dispare incantarea initiala si cand se instaleaza o anumita rutina. Iar daca rezultatele bune intarzie sa apara creste riscul aparitiei situatiilor in care oamenii se invinovatesc reciproc.

Care ar fi rezolvarea? In multe cazuri e util ca una dintre parti sa faca un compromis pentru a pune capat certurilor, iar alteori un dezacord poate fi rezolvat apeland la statistici care pot ajunge sa dea dreptate uneia dintre parti. O alta solutie este feedback-ul venit de la o persoana neutra care nu are cu niciunul dintre "certareti" o relatie de prietenie si deci poate analiza "la rece".

Pentru ca o asociere intre prieteni sa nu se transforme intr-un dezastru pentru firma este recomandata o perioada "de proba", practic sa existe mai intai colaborari pe proiecte mult mai mici si mai neimportante decat un startup.

Sunt multe cazuri in care afacerile pornite de prieteni apropiati sunt un succes si la asta contribuie si separarea clara a sarcinilor fiecaruia inca de la inceput.

http://www.startupcafe.ro/

DSC 0208Rețeaua existentă a Centrelor de Carieră SYSLAB se va consolida în continuare, cu accent pronunțat pe componenta antreprenoriatului, după atingerea unei rate de succes de circa 80% din beneficiari ocupați pe piața muncii.

CHIȘINĂU, 23 octombrie 2015 – Evenimentul de lansare a etapei a doua a Proiectului SYSLAB a fost organizat la 23 octombrie în Centrul de dezvoltare a carierei SYSLAB din Chișinău. Această etapă reprezintă o continuare logică a celei precedente, Proiectul Antreprenoriat Inovativ pentru Angajare Durabilă , inițiat în 2013 și implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare din Moldova cu suportul Ministerului Afacerilor Externe din Norvegia .

La deschiderea evenimentului, Coordonatoarea Rezidentă ONU / Reprezentanta Rezidentă PNUD, Dafina Gercheva, a remarcat că ‘discrepanța între cerere și ofertă pe piața muncii a fost abordată în mod continuu prin intermediul rețelei celor cinci Centre SYSLAB și este o plăcere de a anunța lansarea noului ciclu al proiectului, care va fortifica în continuarea rețeaua dată’. Oficiala s-a mai referit și la așteptările și aspirațiile persoanelor din Moldova exprimate pe parcursul consultărilor naționale privind viitorul țării: ‘Locurile de muncă decente sunt printre prioritățile enumerate’, și ‘SYSLAB abordează aceste necesități prin promovarea spiritului antreprenorial inovator și generând ocupare pe piața muncii’, a concluzionat dânsa.

La rândul său, Viceprim-Ministrul, Ministrul Economiei Stephane Christophe Bride și-a exprimat aprecierea față de rezultatele precedentei faze SYSLAB, subliniind importanța continuării acestuia ‘pentru a consolida rețeaua existentă și a asigura integrarea pe piața muncii a șomerilor calificați,  absolvenților și migranților reveniți.’ Oficialul de asemenea a asigurat proiectul de suportul deplin al Ministerului în implementarea SYSLAB 2.0.

Cele cinci Centre de dezvoltare a carierei create în Republica Moldova și care funcționează conform metodologiei SYSLAB acordă asistență persoanelor șomere calificate în obținerea unui loc de muncă relevant pe piața locală a muncii sau în inițierea propriilor afaceri. Către luna septembrie 2015, Centrele de dezvoltare a carierei au acordat asistență unui număr de circa 500 de persoane, din care 78% au fost angajați și 4% au creat un plan de afaceri individual și/sau au inițiat propria afacere.

La etapa a doua a Proiectului, se va miza pe o coordonare mai bună a metodologiei SYSLAB între cele 5 Centre de dezvoltare a carierei, pentru a spori numărul beneficiarilor care îşi găsesc un loc de muncă. Totodată, componenta privind antreprenoriatul va deveni mai temeinică prin elaborarea și implementarea unui program dedicat de auto-ocupare. Pentru implementarea proiectului a fost alocat un buget de 12 milioane coroane norvegiene. Actualmente, centre SYSLAB funcționează în Chișinău, Bălți, Cahul, Comrat și Rezina.

 

Informație adițională: Dumitru Vasilescu, Manager de Proiect, tel.: (373 22) 839 911, .

***

PNUD stabilește parteneriate cu persoane de la toate nivelele societății pentru a ajuta la edificarea unor națiuni care să poată rezista crizelor, să conducă și să susțină dezvoltarea care să ducă la îmbunătățirea calității vieții tuturor. Fiind prezent în 177 de țări și teritorii, inclusiv în Republica Moldova, Programul oferă perspective globale și contribuții locale pentru a ajuta la abilitarea vieților și edificarea unor națiuni rezistente.

Mai multă informație despre PNUD Moldova este disponibilă pe www.md.undp.org


12106706 433779030165805 7009928226979143221 nVinul Moldovei își continuă expansiunea pe piețele strategice europene. Pe data de 22 octombrie 2015 țara noastră a fost reprezentată în premieră la expoziția „International Wine Show Prague”, alături de alte 16 state participante. Evenimentul aflat la cea de-a XV-a ediție se desfășoară anual la Praga, Republica Cehă, fiind dedicat profesioniștilor și agenților economici din domeniul vinicol.

Viorel Garaz, expert marketing, Oficiul Național al Viei și Vinului: „Cehia prezintă un interes strategic pentru vinurile moldovenești: în 2015 exportul de vin îmbuteliat în această țară a crescut cu 21%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și considerăm că piață de desfacere cehă are un potențial de creștere considerabil. Participând la asemenea evenimente, ne dorim să fim mai aproape de potențialii parteneri și să facem cunoscută calitatea Vinului Moldovei în cercurile decisive pentru relațiile comerciale moldo-cehe.”

La invitația organizatorilor și a Ambasadei Republicii Moldova în Cehia, cu susținerea Oficiului Național al Viei și Vinului și proiectului USAID CE WIN, la expoziția „International Wine Show Prague 2015” au participat 16 companii vitivinicole din Moldova: „Chateau Vartely”, Vinăria „Poiana”, „Călărași Divin”, „Fautor”, „Suvorov-Vin”, „Vinăria din Vale”, „Mold-Nord”, Vinăria „Țiganca”, „Cricova”, „Cimișlia Wineries”, „Et Cetera”, „Dionis Club”, „Castel Mimi”, „Barza Albă”, „Vinuri de Comrat”, „Maurt”. Producătorii au prezentat publicului ceh zeci de vinuri din soiuri europene și locale, dar și divinuri de calitate.

În cadrul expoziției, Vinul Moldovei a atras un număr sporit de vizitatori, în special prin masterclassul cu degustare prezentat de Christy Canterbury. Experta americană, deținătoare a prestigiosului titlu de Master of Wine, care este și ambasadoare a brandului național „Wine of Moldova”, a oferit participanților informații despre vinurile moldovenești de calitate și a elucidat valențele gustative ale celor mai fine băuturi produse în țara noastră.

Pentru a familiariza mediul de afaceri din Cehia cu Vinul Moldovei, organizatorii au publicat în revista evenimentului, „Eno Marketing for Professionals”, un articol detaliat și cuprinzător, dedicat vinurilor produse în Moldova. Textul semnat de Lucie Finková relatează despre zonele vitivinicole și tradițiile de vinificație de 2000 de ani ale țării noastre, sintetizează cele mai recente evoluții în dezvoltarea domeniului, prezintă particularitățile soiurilor autohtone și ale celor mai apreciate vinuri moldovenești, oferă date statistice recente despre producția și importurile de vinuri. Autoarea notează: „Vinul Moldovei exprimă autenticitate, iar produsele tradiționale moldovenești sunt destinate consumatorilor aflați în căutare de aventură. Fiind apreciat pentru terroir-ul local, dar și pentru nuanțele fine universale, vinul produs în Moldova devine tot mai popular în cele mai mari metropole ale lumii.” Publicația cu un tiraj de 2000 de exemplare este distribuită în exclusivitate profesioniștilor din domeniu: importatori, distribuitori, reprezentanți HoReCa, somelieri etc.  

Participarea la evenimentul desfășurat în Cehia este parte a politicilor implementate în vederea promovării brandului național „Vinul Moldovei”, în cadrul programului de marketing al Oficiului Național al Viei și Vinului, care include analiza și segmentarea piețelor țintă de export, identifică poziționarea de produs, mesajele de comunicare și obiectivele de marketing.

Despre Oficiul Național al Viei și Vinului


Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol.
Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol ”Wine of Moldova. A legend alive”.

o vbVfo4La 20 octombrie 2015 a fost lansat un nou proiect de asistență al Agenția Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională (USAID) pentru Creșterea Competitivității prin Dezvoltarea Capitalului Uman și Inovație (CE-WIN).

"Este cel mai recent exemplu de susținere a R. Moldova din partea SUA pentru a-și obține independența economică. Proiectul CE-WIN va consolida succesele și eforturile proiectului precedent, CEED II. Cumulativ, aceste trei proiecte vor reprezenta 15 ani de suport din partea Guvernului SUA pentru cele mai importante sectoare de creștere economică a R. Moldova: vinificația, turismul, tehnologiile informaționale și industria ușoară”, - a declarat pentru Unimedia, ambasadorul SUA în R. Moldova, James D. Pettit.

Proiectul CE-WIN se ridică la 2,8 de milioane de dolari, iar termenul de realizare este până în anul 2020. Totuși, conform datelor publicate de Unimedia, suma se ridică la 21 milioane de dolari.

Pentru a contribui la consolidarea capacităților și a inovației în mediul de afaceri din Republica Moldova, proiectul va institui, de asemenea, un fond de Angajament, Creștere și Dezvoltare Sectorială (SEED) de 5 milioane dolari SUA, informează agora.md. Acesta va contribui la oferirea granturilor întreprinderilor și asociațiilor sectoriale.