Cântarele industriale – o muncă fină
În anul 2006, când a fost fondată compania „Comsales Grup”, direcția ei principală de activitate era definită ca fiind „construcție industrială”. Specializarea – construcții cu un cadru metalic. Însă, compania s-a dezvoltat și s-a extins și, treptat, activitatea ei a acoperit și alte segmente. Au fost adăugate lucrările de dezvoltare a proiectelor și construcția agricolă. Există și o direcție suplimentară, care s-a dezvoltat cât sepoate de rapid, - producția de cântare industriale.
„Toate cântarele sunt realizate după schițele noastre, - spune Vladimir Balaban, directorul comercial al Comsales Grup, - tot noi le producem și le livrăm. Cu alte cuvinte, ne ocupăm de întregul ciclu de lucrări – realizarea, partea de construcție – fundamentul, montarea și livrarea clientului”.
„La început, eram o organizație de construcție, - continuă Vladimir Balaban, - și dispunem de expertiza necesară pentru realizarea unui fundament și betonarea calitativă a acestuia. Ocupându-ne de prelucrarea metalelor, am ajuns la o calitate și o precizie atât de înaltă a muncii, încât nu ne-a fost prea complicat să realizăm un cântar. Am încercat și ne-a reușit, au apărut și cumpărători, comenzi”. Astfel, „Comsales Grup” a devenit unul dintre cei mai mari producători de cântare industriale din Moldova.
Procesul de montare a cântarelor industriale este împărțit în trei etape. Prima etapă: betonarea fundamentului. A doua – montarea părții metalice a cântarului. A treia – montarea și reglarea părții electronice. Există și o a patra etapă, cât se poate de importantă, - livrarea produsului și, respectiv,
punerea lui în funcțiune. Este vorba despre verificarea cântarului, pentru ca acesta să corespundă criteriilor metrologice și să afișeze rezultate corecte și precise. „Ne ocupăm de producția cântarelor deja de patru ani, - precizează Vladimir Balaban. – Direcția principală sunt cântarele de automobile. În sortimentul nostru de producție există și cântare platformă, cu o capacitate de ridicare între 3 și până la 15 tone”. De regulă, cântarele platformă sunt comandate pentru mașinile agricole, care, în comparație cu remorcile și autobasculantele, nu au o greutate atât de mare și dispun de o capacitate de ridicare relativ redusă.
Varianta cea mai solicitată este cântarul de automobile pe o platformă din beton. Acesta are o capacitate de ridicare de până la 60 de tone. Lungimea platformei este de 18 metri. Pe astfel de platforme sunt cântărite tractoarele cu remorci sau autobasculante cu remorcă. Mașina urcă pe cântar, iar calculatorul recepționează datele de cântărire. Factorul uman este exclus în totalitate.

„Motto-ul nostru, continuă discuția Vladimir Balaban, este – „Noi nu vindem cântare, ci evidența corectă a produselor”, - câte tone de marfă au ajuns la firmă și câte au plecat. În general, investițiile în cântarele precise și calitative se justifică rapid. Am și calculat – investițiile în cântar pe carierele de construcție se amortizează timp de o lună”.
Carierele de construcție reprezintă unul dintre cumpărătorii principali de cântare de automobile. „Comsales Grup” dispune de oferte și variante pentru sectorul agrar și alte sectoare ale economiei. Totodată, întreprinderea se ocupă de modernizarea vechilor cântare mecanice. Modernizarea presupune trecerea cântarelor la funcționarea electronică. Și lungirea platformei, în caz de necesitate, de la 12 metri până la 16 sau 18 metri.
„Dacă primim o comandă de modernizare a cântarului, - spune Vladimir Balaban, - noi studiem situația de producție în cadrul întreprinderii – ce tipuri de automobile sunt cântărite, cât de des, capacitatea de ridicare a automobilelor și lungimea lor. Lungimea reprezintă parametrul principal. Deoarece lungirea platformei reprezintă cea mai costisitoare parte din modernizarea cântarului. Cealaltă parte a muncii nu este chiar atât de scumpă.
În general, există două tipuri de cântare – la nivelul pământului, într-o gropiță și cântare situate deasupra pământului – în cazul acestora, automobilul urcă aidoma unui pasaj. Mai înainte, practic toate cântarele erau realizate într-o gropiță. Acum, însă, lucrurile s-au inversat, deoarece cântarele situate deasupra pământului sunt mai ieftine. Câte cântare producem lunar? Pot să spun că realizăm un număr suficient, pentru a avea timp sa le producem”.
Suprafața ocupată de „Comsales Grup”, pentru producția pieselor metalice necesare pentru construcțiile industriale și pentru cea a cântarelor de automobile, este de până la 2 mii metri pătrați – una dintre cele mai extinse întreprinderi industriale din Moldova. În timpul modernizării producției au fost procurate utilaje germane de cea mai înaltă calitate. Numărul total al angajaților este de 70. Pe liniile de producție lucrează 30-35 de persoane. Atunci când sunt realizate lucrări de construcție – se betonează fundamentul, pe care vor fi montate construcțiile metalice, întreprinderea angajează specialiști din domeniul construcțiilor.
Aproape nu sunt comenzi pentru construcții individuale, de regulă se procură soluțiile existente. Pentru o perioadă de timp, „Comsales Grup” producea și cântare de cale ferată. „Ne vom întoarce la ele, - promite Vladimir Balaban, - deocamdată, acestea nu au ajuns în strategia noastră de dezvoltare. Cândva, am realizat câteva, însă primeam puține comenzi de la calea ferată și, de aceea, am acordat puțină atenție acestei direcții”.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Atelier de croitorie, o afacere individuală
Pe una din stradele europene ale părții vechi a Chișinăului a apărut în primăvara anului curent un atelier de croitorie individuală ”Mândria”. Atelierul se deosebește nu doar prin locație (o amplasare mai reușită nici nu poate exista), dar și prin povestea sa: cum el a apărut și prin ce metode a reușit să devină renumit într-o perioadă scurtă de timp. Aici vor realiza orice comandă: vor repara și reînnoi articole vestimentare, vor alcătui și coase o rochie haute couture, care, în plus, va fi împodobită și cu broderii originale. Toate aceste servicii de calitate sunt oferite de proprietara atelierului Tatiana Mîrza și mica ei echipă, la ”un preț accesibil” și cu respect și dragoste pentru client.
Proprietara atelierului a povestit reporterului mybusiness.md că, pentru o perioadă lungă de timp, a fost obligată să lucreze pentru alții, deși mereu tindea să-și deschidă o afacere. ”Într-un moment am înțeles că nu mă dezvolt, stau pe loc, iar munca mea le aduce profit altor persoane. De aceea, am decis să-mi asum riscul și, în urma vânzării apartamentului meu cu o cameră, am deschis afacerea proprie”.
Resursele financiare câștigate au fost utilizate pentru luarea în chirie a încăperii, procurarea utilajului și materialelor necesare.
”În primele două luni de la deschidere, mă ocupam doar de reparația hainelor. Cu timpul, au început să mi se adreseze clienții cu comenzi pentru croitorie individuală a modelelor de haine. Întotdeauna am dorit să mă ocup de asta. Doar în mine ”zace” un croitor și primesc plăcere când cos haine la comandă individuală, alcătuind ceva neobișnuit și unic. Doar sunt multe magazine de articole vestimentare, însă femeilor, care au proporții mai neobișnuite, le este greu să-și găsească îmbrăcămintea. 
În același timp, eu mă ocupam de alcătuirea desenelor, elaborarea lor în program destinat croitoriei și printam imaginile pe țesături. Este un proces interesant și captivant. Doar într-un moment, pe o țesătură monotonă apare o imagine originală”, - spune Tatiana.
Tatiana a înțeles că vrea să-și dedice viața croitoriei la 15 ani. În timpul vacanței de vară, pentru a-și strânge ceva bani, ea s-a angajat la un atelier. La început, Tatiana realiza mici lucrări de reparație a hainelor, iar după, a trecut la croirea batistelor la o mică mașină de cusut. Când vacanța s-a terminat, școlărița a luat mașina acasă și, după lecții, croia logouri pe bluze și tricouri. La terminarea studiilor, Tatiana nici nu s-a gândit să-și aleagă o altă specializare, decât cea a croitorului. După, a venit perioada de activare pentru un angajator, urmată de apariția ideii de deschidere a afacerii personale. 
Tatiana afirmă că, datorită faptului că și-a găsit clienți în timp scurt, diversitatea produselor realizate în atelier a crescut. De exemplu, vara au venit comenzi pentru halate ușoare pentru pensionare, în august a venit perioada pentru rochii de nuntă și pentru alte evenimente. De aici a apărut necesitatea de noi forțe de muncă. Așa, la atelier s-a angajat Iurii Caterenciuc (care a avut și el un atelier similar) și încă o croitoreasă. În acela moment, croitoreasa a deschis un magazin online, unde în prezent plasează pentru vânzare articole gata-făcute sub brandul ”Mândria” (rochii, cămeși și jachete cusute). După, a apărut și interesul din partea unor clienți din străinătate.
Luna octombrie a fost dedicată pregătirilor pentru concursul tinerelor designeri ”Art-Podium”, în cadrul căruia tandemul de creație Tatiana Mîrza și Iurii Caterenciuc au creat colecția ”doi” (palton și rochie), în nominalizarea ”îmbrăcăminte casual”. Tatiana a mai realizat colecția de rochii de seară, decorate cu broderii interesante. Acele 28 de modele sunt, în prezent, expuse spre vânzare. Prețul unui articol – de la 4000 de lei. 
”Îmi place să fac femeia într-adevăr feminină, cât de paradoxal asta nu ar suna. Îmi voi explica gândul. În prezent, lumea modei este dominată de ”unisex” - liniile sunt drepte și sportive. Îmi place să subliniez conturul corpului feminin. Chiar dacă realizez un articol cu forme simple, acesta, totuși, trebuie să conțină ”feminitate”, zburdălnicie, vervă. Nu înțeleg haine negre și dreptunghiulare.
Elemente interesante se pot ascunde în decor, care în prezent a devenit popular. Totuși, oamenii nu știu cum să-l poarte în viața de zi cu zi. Noi oferim modele de haine cu broderii, care ar fi acceptabile atât pentru a ieși în oraș, cât și pentru evenimente mai speciale. De exemplu, puține ateliere din Moldova croiesc paltoane. Astfel, noi am decis să dezvoltăm și să lansăm o serie de paltoane cu un decor etnic, care pot fi purtate în fiecare zi. În cadrul evenimentului ”Art-Podium”, noi am prezentat aceste modele de paltoane, în combinație cu rochiile noastre. 
La întrebarea, dacă croirea individuală nu ar trebui să fie destinată doar persoanelor cu venituri mari, Tatiana Mîrză a răspuns: ”Realizarea comenzilor individuale nu poate costa puțin. Însă eu înțeleg că salariile noastre nu sunt atât de înalte. De aceea, noi mereu tindem să satisfacem necesitățile clientului (mai ales celor permanenți și pensionarilor). Prețurile pentru croitorie individuală diferă în dependență de modelul comandat. De exemplu, sarafane fără mâneci – de la 300 de lei, fusta – de la 150 de lei. Articole cu broderii: rochii (în dependență de volumul lucrării) de la 1000 de lei, cămeși – de la 900 de lei, haine pentru copii – de la 350 de lei, jachete – de la 600 de lei. Un palton de cașmir fără broderie - de la 2000 de lei, iar cu broderie – de la 3000 de lei. Costul broderiei depinde de complexitatea imaginei. Tariful standard este de 4 lei pentru un minut de lucru cu mașina de cusut. Însă acesta nu include toate cheltuielile”.
Articol pregătit de MyBusiness.md
În Moldova a fost dezvoltat primul din lume colector solar 4-în-1
Săptămâna trecută, la Chișinău s-a desfășurat pentru a treia oară Săptămâna Globală a Antreprenoriatului #GEW2015Moldova. Evenimentul, organizat de asociația americană Global Entrepreneurship Network (GEN), a fost lansat în anul 2008. În prezent, el se desfășoară în 160 de state ale lumii.
Pe parcursul săptămânii au fost organizate mese rotunde, seminare, trainingrui, dedicate tinerilor antreprenori, femeilor în business, finanțării și dezvoltării unei afaceri și altor subiecte.
Săptămâna s-a încheiat cu finalul concursului național Get In The Ring, în cadrul căruia concurează proiecte-pretendente la obținerea finanțării de la GEN, îngeri din afaceri atrași de asociație și investitori, cărora le place să riște.
Câștigătorul concursului național a fost compania Energy Solaris SRL, care a prezentat proiectul primul din lume colector solar 4-în-1 AirSolaris, care, pe lângă faptul că asigură încălzirea și ventilarea încăperii, usucă fructe și pregătește mâncare în regimul de gătire lentă (slow-cooking).
Format dintr-un colector solar de ultimă generație, cu un randament mai mare decât al panourilor fotovoltaice, AirSolaris captează razele solare, încălzește aerul proaspăt de afară și îl direcționează printr-un tub în casă. Aici, aerul ajunge într-un cuptor exclusiv, meșterit manual. Capitonat cu plută italiană 100% naturală, prelucrată cu un strat antibacterial protector, cuptorul AirSolaris reține căldura în interior și o distribuie uniform.
Vara, acest cuptor oferă posibilitățile unui aparat sous-vide destinat pentru slow cooking — un trend tot mai popular în lume de preparare a mâncării, în special a cărnii și peștelui, la temperatură mică, timp de câteva ore. Ca rezultat, acestea își păstrează calitățile nutritive, gustul fin și textura tandră. Slow cooking-ul sau gătitul lent este, mai ales, pe placul amatorilor de steak medium rare și este pe larg utilizat în gastronomia restaurantelor de elită. Spre deosebire de carnea gătită pe tigaie sau la grătar, cea preparată lent are o culoare uniformă pe interior, iar crusta exterioară este cu mult mai subțire, ceea ce asigură un gust deosebit.
La fel, în cuptorul AirSolaris, ca și în aparatul sous-vide, pot fi preparate legume. Gătite lent, acestea își păstrează vitaminele și sunt cu mult mai savuroase decât cele gătite la abur.
“Prototipul AirSolaris a fost pentru prima dată prezentat în octombrie în pavilionul Moldovei la Expoziția Mondială World Expo Milano 2015, - a povestit pentru mybusiness.md directorul și fondatorul Energy Solaris Eric Parsons. – În prezent, noi avem nevoie de finanțare în mărime de 500 de mii de euro pentru lansarea producției în serie a sistemului. După ce vom obține finanțarea, vom avea nevoie de jumătate de an pentru a oferi produsul nostru spre vânzare”.
“Câștigătorul concursului Get In The Ring, în cazul dat – Energy Solaris, va participa la concursul regional, care va avea loc în ianuarie anul viitor la Sofia (Bulgaria), - a povestit președintele GEN Moldova Olesea Fortună. – Acolo vor fi prezenți participanți ai 12 state din Europa de Sud-Est. Dacă proiectul va fi acceptat, domnul Parsons va fi invitat la finala mondială. Aceasta va avea loc în martie, la Medellin (Columbia)”.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Lampa controlată prin smartphone creată de doi români a primit 180.000 de dolari pe Kickstarter
Proiectul a doi români are un succes fulminant pe Kickstarter. The Lampster este o lampă creată din faruri vechi de la tractoare și motociclete, care ia forma unui robot. Designul său a atras 865 de persoane pe platforma de crowdfunding care au donat 180.000 de dolari în doar câteva zile, deși creatorii doreau doar 30.000 de dolari.
The Lampster este o lampă de birou sub forma unui robot care poate fi controlată prin telefon. Astfel, lampa cu formă simpatică poate fi deschisă sau închisă din telefon sau cu ajutorul touch screen-ului. De asemenea, intensitatea luminii poate fi schimbată, la fel și culoarea, pentru o atmosferă mai interesantă în cameră. Capul lămpii e realizat dintr-un far de tractor.
Lampa nu e tocmai mică, are 46 de centimetri și poate fi pusă ori pe birou, ori pe o poliță pentru a crea atmosferă specială în cameră. În plus, cei doi creatori, Radu și Andrei, vor vopsi fiecare model în opt culori și trei modele speciale.
Patru campanii de Kickstarter de succes
Capul lămpii poate fi mutat în orice direcție și ajustat pe înclinare, pentru a fi potrivit cititului sau scrisului.
Ideea i-a venit lui Radu acum doi ani, care a venit către Andrei Chivote pentru a realiza designul acestei lămpi. Andrei e arhitect, dar pasiunea lui este designul.
Lampa începe de la 140 de dolari și ajunge la 180 de dolari pentru cele trei versiuni de culori speciale – Army, Artsy și Duality. Primele livrări ar începe în iunie 2016, potrivit celor scrise pe site-ul campaniei.
Andrei Chivote Amărășteanu mai are experiența unor campanii de Kickstarter reușite, deoarece a realizat nenumărate genți sub brandul Chivote care au strâns finanțare prin crowdfunding. Gențile lui au strâns 20.000, 15.000, 16.000, respectiv 18.000 de lire sterline în diferite campanii lansate pe Kickstarter.
Activitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilor din Republica Moldova în ianuarie-septembrie 2015
Biroul Naţional de Statistică informează, că în ianuarie-septembrie 2015 agenţiile de turism şi turoperatorii au acordat servicii turistice la 209,1 mii de turişti şi excursionişti, cu 3,1% mai mult decît în perioada corespunzătoare din anul 2014. În ianuarie-septembrie 2015, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2014 s-a majorat numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul receptor (+20,0%) şi emiţător (+6,7%), pe cînd la turismul intern numărul acestora s-a redus cu 19,0%.
Numărul de turişti şi excursionişti, participanţi la turismul organizat de agenţiile de turism şi turoperatori, după scopul vizitelor, se prezintă astfel:
| Ianuarie-septembrie 2015 |
Ianuarie-septembrie 2015 în % faţă de ianuarie-septembrie 2014 |
|||
| turişti şi excursionişti |
turişti-zile |
turişti şi excursionişti |
turişti-zile |
|
| TOTAL |
209078 |
1490074 |
103,1 |
105,5 |
| Turism receptor (primirea cetăţenilor străini în ţară) - total |
11002 |
33789 |
120,0 |
127,4 |
| din care, în scopuri de: |
||||
| odihnă, recreere şi agrement |
6793 |
16695 |
136,4 |
164,7 |
| afaceri şi profesionale |
3307 |
9996 |
103,7 |
115,9 |
| tratament |
394 |
5410 |
78,8 |
79,7 |
| alte scopuri |
508 |
1688 |
102,4 |
174,0 |
| Turism emiţător (deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în străinătate) - total |
171212 |
1229761 |
106,7 |
106,0 |
| din care, în scopuri de: |
||||
| odihnă, recreere şi agrement |
170058 |
1220758 |
107,3 |
106,5 |
| afaceri şi profesionale |
459 |
2254 |
54,6 |
46,3 |
| tratament |
643 |
6443 |
64,6 |
76,2 |
| alte scopuri |
52 |
306 |
66,7 |
105,5 |
| Turism intern (deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în interiorul ţării, în scop turistic) |
26864 |
226524 |
81,0 |
100,4 |
Din cei 11,0 mii de turişti şi excursionişti străini, care au vizitat Republica Moldova în ianuarie-septembrie 2015 şi au beneficiat de serviciile agenţiilor de turism şi turoperatorilor 61,7% au sosit în scopuri de odihnă, recreere şi agrement, 30,1% - de afaceri şi profesionale şi 3,6% - de tratament. Ponderi mai însemnate în numărul total de turişti şi excursionişti străini sosiţi în Republica Moldova le-au revenit cetăţenilor din România (17,3%), Ucraina (10,8%), Federaţia Rusă (9,4%), Turcia (6,0%), Statele Unite ale Americii (4,5%), Suedia (3,5%), Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (4,0%), Polonia (3,9%) Italia (3,7%), Germania (3,2%), Bulgaria (2,7%), Olanda (2,4%), Israel (2,3%), Japonia (2,1%), Franţa (2,0%), Belarus (1,9%), Elveţia (1,5%), Norvegia (1,2%), Lituania (1,1%), Austria (1,0%).
Prin intermediul agenţiilor de turism şi turoperatorilor în ianuarie-septembrie 2015 au plecat în străinătate 171,2 mii de turişti şi excursionişti, cu 6,7% mai mult comparativ cu perioada similară din anul 2014. Majoritatea cetăţenilor moldoveni au plecat în străinătate în scopuri de odihnă, recreere şi agrement (99,3%). Cetăţenii Republicii Moldova au preferat să călătorească, în principal, în Turcia (37,6% din total plecaţi în străinătate), Bulgaria (31,8%), Grecia (11,7%), România (8,8%), Ucraina (1,6%), Egipt şi Italia (cîte 1,1%), Montenegro şi Spania (cîte 0,9%).
Numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul intern în ianuarie-septembrie 2015 a totalizat 26,9 mii de turişti, în scădere cu 19,0% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2014. Deplasarea rezidenţilor moldoveni în interiorul ţării, în scop turistic, a fost organizată în special de agenţiile de turism şi turoperatorii din municipiul Chişinău (40,5%) şi regiunile de dezvoltare: Centru (28,6%) şi Sud (26,0%).
Noi oportunități de finanțare pentru proiecte în domeniul energiei regenerabile
Autoritățile publice locale și agenții economici interesați de parteneriate publice-private în domeniul energiei regenerabile au la dispoziție noi oportunități de finanțare. Ministerul Economiei informeză că Agenţia Internaţională pentru Energie Regenerabilă (IRENA) în parteneriat cu Fondul Abu Dhabi pentru Dezvoltare (ADFD) au dat start aplicărilor online pentru proiecte în domeniul energiei regenerabile, destinate țărilor în curs de dezvoltare.
Data limită de depunere a cererilor pentru următoarea etapă de finanțare este 15.02.2016, 17:00 (ora Abu Dhabi).
Conform criteriilor de eligibilitate, proiectele trebuie să fie durabile, reaplicabile, să poată fi ulterior extinse, inovatoare și transformabile, să fie în conformitate cu prioritățile Guvernului și să fie susținute de o garanție guvernamentală. Totodată, proiectele vor fi evaluate după criteriul tehnic, viabilitatea economică, impactul socio-economic și de mediu.
Fondul Dhabi Abu pentru Dezvoltare (ADFD) oferă fonduri de finanțare preferențiale de până la 350 de milioane de dolari, disponibile pe parcursul a șapte etape, destinate proiectelor din domeniul energiei regenerabile din țările în curs de dezvoltare, selectate conform criteriilor stabilite de IRENA.
Mecanismul de finanțare oferă pentru fiecare etapă între 50 și 15 mln. USD pentru proiect, acoperind până la 50% din costurile proiectului. Finanțarea este oferită la o rată a dobînzii de la 1% la 2%, pe o durată de 20 de ani, cu o perioadă de grație de 5 ani.
Pentru mai multe informații despre mecanismul de finanțare al proiectelor, vă rugăm să consultați nota informativă, accesând adfd.irena.org.
Sursă: mec.gov.md
A fost aprobat primul dosar de finanțare în cadrul Componentei de grant a Proiectului Ameliorarea Competitivității II (PAC II)
Producătorul de componente electronice inductive, module si ansamble electrice, I.M.”Elektromanufacturing” SRL din Bălți va beneficia de un grant în valoare de 185 mii de lei pentru a-și îmbunătăți calitatea produselor și, respectiv, competitivitatea la export.
Proiectul de îmbunătățire a activității companiei a fost recomandat spre finanțare de Comitetul tehnic, din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Economiei, Organizației pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM), Camerei de Comerț și Industrie (CCI), iar ulterior a fost aprobat de Comitetul de validare.
Compania a solicitat co-finanțare pentru un proiect de îmbunătățire a afacerii ce prevede implementarea unui complex de servicii printre care: certificarea și menținerea unui Sistem de Management a Calității conform standardului internațional SR ISO / TS 16949:2009 – standard aplicabil în industria de automotive, formarea de auditori interni și crearea unui website propriu care sa asigure prezenta companiei în mediul on-line.
Urmare a cofinanțării din partea PAC II, întreprinderea planifică să-și îmbunătățească managementul de afaceri și, respectiv, produsele și serviciile existente și să lărgească gama de produse la export, precum și să exporte către piețe și clienți noi.
”Electromanufacturing” SRL este înregistrată în Moldova din anul 2012 și are peste 240 de angajați. De la începutul activității, întreprinderea și-a diversificat gama de produse de la un numar de 3 repere la 43 repere de produse.
Amintim că IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de îmbunătățire a competitivității produselor și accesarea noilor piețe de desfacere. Din bugetul total al proiectului, prin PAC II urmează a fi acordate finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar. Astfel, agenții economici își vor putea spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.
Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate.
Pentru mai multe informații: E-mail: , www.uipac.md, tel: 373 22 296 723
Păsările decorative, de la pasiune la afacere
Începută ca un hobby, creşterea păsărilor de rasă a devenit un mic business pentru unii întreprinzători, preţul unui singur exemplar ajungând la câteva sute de lei.
Doi antreprenori, George Voinea şi Ion Gheorghe Bodeanu, au decis să crească rase rare de păsări pentru a participa la competiţii sau pentru a le vinde celor care au aceeaşi pasiuni ca şi ei. În vârstă de 36 de ani, Geroge Voinea, a început să fie interesat de păsările de rasă în urmă cu patru ani. S-a mutat de la bloc la curte împreună cu familia sa în comuna Vidra, din judeţul Ilfov. Având o curte spaţioasă, de 800 de metri pătraţi, tânărul şi-a dorit să crească păsări, dar nu de orice fel, ci unele speciale. Ceea ce a şi făcut. George a început cu achiziţia câtorva păsări de Brahma, iar, între timp, a cumpărat multe alte rase. Acum, deţine 300 de exemplare: de la raţe mandarine sau caroline până la găină de Mătase Japoneză sau Moţată Olandeză. Voinea spune că, la început, a făcut o investiţie minină de 1.000 de lei. După câţiva ani în care a cumpărat păsări de rasă din Ungaria şi Germania, a reuşit să-şi finanţe achiziţiile din ceea ce vinde. Rasa cu care George se mândreşte cel mai mult este găina de Mătase Japoneză. Preţul unui astfel de exemplar porneşte de la 50 de lei. „Acestea sunt printre singurele găini care au carnea şi pielea de culoare mov. Este găina cu blană, deoarece nu are fulgi şi are 5 gheare. Aceste exemplare sunt foarte rare”, mai spune George. Preţurile pornesc, aşadar, de la 50 de lei pentru o găină de Mătase Japoneză şi ajung până la 250 de lei pentru un fazan auriu. Însă, cel mai scump exemplar pe care îl are întreprinzătorul este papagalul Nemeş roşu. Acesta este scos la vânzare pentru 250 de euro.
Business din păsări colorate şi albine
Ion Gheorghe Bodeanu a ieşit la pensie şi, din 1995, creşte exemplare de rasă. El a început să crească păsări de rasă de când şi-a cumpărat o casă de vacanţă în Brăneşti şi spune că a ajuns la 150 de păsări din diverse specii: de la Brahma, până la potârniche sau Chochinchina. Pentru el toate păsările pe care le deţine sunt frumoase, dar rasa de care este cel mai mândru este Chochinchina deoarece are un penaj bogat. Un astfel de exemplar poate costa până la 700 de lei. Întreprinzătorul spune că face acest lucru din pasiune, iar, pentru a se susţine financiar îngrijeşte albine. Are 20 de stupi, din care produce anual 600 de kilograme de miere.
Tuningul telefonului: să ne ajute Oracalul!
Pentru a decora, dar și pentru a proteja telefoanele mobile, tabletele și laptopurile de acțiunea factorilor externi, nu trebuie procurate huse costisitoare, bare de protecție și alte dispozitive. Un artist handmade întreprinzător din Chișinău, Nicolae Șoițu, propune o soluție ieftină și relativ simplă pentru problema existentă – gadgetul poate fi protejat și, totodată, poate primi un strop de individualitate cu ajutorul hârtiei adezive Oracal.
„Totul a început de la telefonul surorii mele, a cărui carcasa avea o crăpătură, formată în urma unei căderi. Am hotărât să încerc să îl „renovez” cu ajutorul foii adezive. Ca rezultat, crăpătura a fost ascunsă, iar telefonul a început să arate mai interesant, datorită desenului individual. M-am gândit că un astfel de serviciu ar putea fi solicitat în rândul altor proprietari de smartphone-uri, tablete etc.
Dat fiind faptul că nu prea îți schimbi întreaga carcasă, din cauza unei singure zgârieturi sau crăpături. Am selectat și am imprimat pe foi adezive, de culori diferite, diverse tipuri de ornamente, desene, litere, fraze, simboluri zodiacale, pentru ca fiecare să își poată alege ceva reprezentativ pentru sine. Și, cu această idee, am mers la un iarmaroc de produse handmade.
Și a avut un succes cât se poate de mare”, - a spus Nicolae Șoițu pentru mybusiness.md.
Stickerul din foaie adezivă reprezintă o peliculă subțire de protecție, pe care se aplică un desen, utilizând culori saturate.
„Etichetele adezive de vinil se păstrează pe un termen lung, fără a pierde din caracteristicile externe și din proprietăți. Acestea protejează carcasa telefonului de la zgârieturi, oferind, totodată, puțină rugozitate suprafeței netede a obiectului. De aceea, chiar și după lipirea unui desen mic, telefonul lunecă mai greu pe suprafața mesei. Totodată, stickerele nu lasă urme pe carcasa telefonului, astfel, ar putea fi schimbate destul de repede și des”, - a menționat Nicolae.
În cadrul iarmaroacelor handmade a fost foarte solicitată propunerea meșterului de a decora telefonul, în special în rândul tinerelor vizitatoare. Au fost foarte călduros primite simbolul turistic al Moldovei și literele. Nicolae a primit rugăminți de efectuare a tuningului pentru laptop, pentru ca acesta „sa arate mai inedit”, precum și cereri de reparare a telefonului stricat.
„Mi s-a adresat o domnișoară cu rugămintea să-i „lipesc” carcasa din spate a telefonului, stricată în ultimul hal. Am și făcut-o, cu multă atenție, fără a lăsa bule de aer, ajustând stickerul la toate curbele telefonului. Clienta a fost foarte mulțumită. La fel și eu”.
Costul serviciului (în dependență de dimensiune și complexitatea desenului-sticker) este de 35 – 50 lei.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Producătorii de brichete şi pelete de pe ambele maluri ale Nistrului învaţă cum să producă biocombustibil de calitate
Participanţii la atelier au cunoscut de la experţi în domeniul calităţii biocombustibilului cerinţele minime faţă de biocombustibilii solizi ce pot fi determinate în rezultatul analizei tehnice (umiditatea, puterea calorifică, cenuşa, materiale volatile, dimensiuni, durabilitate, densitatea), precum şi chimice elementale (C, H, O, S, N, Cl), ultima fiind indisponibilă, deocamdată, pe piaţa din R. Moldova.
„Producem pelete din plop de mai bine de trei ani. În lipsa laboratorului de testare a calităţii singurul certificat disponibil pe piaţa din Republica Moldova pe care îl facem este Raportul de încercări. Probarea calităţii biocombustibilului este vitală însă atât pentru consumatori care trebuie să cunoască ce produs cumpără şi dacă acesta întruneşte parametrii necesari bunei funcţionări ai cazanului pe biomasă, cât şi pentru producători pentru a vedea cum se plasează produsul lor pe scara ierarhică a calităţii şi a stabili, în final, un preţ raportat la calitatea produsului finit şi sursa de biomasă folosită”, susţine Alexandru Matrohin, producător de biocombustibil participant la atelier.
Amintim că în decembrie 2014 Guvernul a aprobat o hotărâre prin care obligă producătorii de biocombustibil din R. Moldova să certifice calitatea biocombustibilului produs. Hotărârea Guvernului este obligatorie din ianuarie 2015 însă este în imposibilitate de a fi realizată în lipsa laboratorului şi a cerificării calităţii brichetelor şi peletelor de producţie autohtonă.
Proiectul Energie şi Biomasă oferă asistenţă în fortificării pieţei de producere a biocombustibilului. Unul din programe lansate cu asistenţă europeană vizează crearea primului laborator de testare a calităţii biocombustibilului. „Proiectul Energie şi Biomasă va achiziţiona din fonduri europene echipament modern de testare a calităţii biocombustibilului solid (brichete, pelete) produs în R. Moldova. Echipamentul urmează a fi achiziţionat în următoarele luni, în cadrul unui tender internaţional”, a declarat Alexandru Ursul, managerul Proiectului Energie şi Biomasă.
„Calitatea biocombustibilului produs în R. Moldova este crucială pentru dezvoltarea industriei energiei din biomasă şi, implicit, a pieţei producerii de biocombustibil aflată, deocamdată, la etapă incipientă de dezvoltare”, susţine Grigore Marian, şeful Laboratorului de încercări a calităţii biocombustibilului solid din cadrul Universităţii Agrare, una din cele două instituţii ce oferă în prezent producătorilor de biocombustibil rapoarte de încercări a calităţii brichetelor şi peletelor.
Participanţii la atelier au vizitat Laboratorul de încercări a calităţii biocombustibilului solid din cadrul Universităţii Agrare unde au văzut etapele de testare parţială a calităţii brichetelor şi peletelor în baza echipamentului de care dispune acest laborator. De asemenea, participanţii au mers în vizită la un producător de biocombustibil solid unde au văzut procesul de producere şi şi-au împărtăşit experienţa, lecţiile învăţate în transformarea deşeurilor în biocombustibil.
Proiectul Energie şi Biomasă 2 este un proiect de trei ani realizat în 2015-2017. Proiectul are un buget total de 9,41 milioane Euro acordaţi de Uniunea Europeană şi este implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare. Mai multă informaţie despre proiect găsiţi pe www.biomasa.md sau pe Facebook: Energie din Biomasă


