20 de proiecte majore la UTM în valoare de peste 25 000 000 de lei
Universitatea Tehnică a Moldovei lansează 20 de proiecte majore, care urmează a fi finalizate în perioada 1 septembrie 2017 – 30 iunie 2018.- Laborator de Automatică Siemens cu tehnologie de ultimă generație, dotat de corporația germană Siemens, lider mondial în domeniul automatizărilor industriale.
Valoarea echipamentelor: 250 000 lei
2. Laborator de Toleranță și Control Dimensional, utilat cu echipamente de ultimă oră, donate de corporația japoneză Mitutoyo, lider mondial în domeniul măsurărilor, metrologiei și asigurării calității în industria construcției de mașini și automotive.Valoarea echipamentelor: 300 000 lei
- Lansarea unui spațiu de coworking și fabricare MAKER SPACE pe 900 m.p., arondat Centrului de Instruire și Inovații TEKWILL, care va oferi posibilități de prototipare, modelare și fabricare, dotat cu echipamente industriale de ultimă generație pentru prelucrarea materialelor (lemnului, metalelor, plastic), printere 3D și soluții IoT. Implementat prin Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de către de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida).
- Reamplasarea pavilionului RM de la WorldExpo Milano-2015 (cubul din Milano) în campusul Râșcani al UTM, cu utilizarea acestuia în cadrul activităților didactice și expoziționale.
- Laboratorul „Game development și Grafică computerizată” dotat cu stații grafice performante Apple iMac, urmând să fie completat cu echipamente pentru realitatea virtuală și augmentată. Valoarea echipamentelor: 850 000 lei
- Laborator Internet of Things (IoT), pentru proiectarea și crearea sistemelor de monitorizare și conducere la distanță a diverselor procese. Implementat prin Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Agenţia Suedeză – Sida.
- Laborator Măsurări, Traductoare și Acționări, pentru studiul conceptelor de bază privind măsurările electrice, traductoare, elemente de execuție și achiziția de date în sistemele automate, mecatronică și robotică. Finanțat de Proiectul de Competitivitate al USAID și Ambasada Suediei în Republica Moldova (Sida).
Valoarea echipamentelor: 1,2 mil lei
8. Laborator Robotică Industrială, dedicat studiului dispozitivelor și componentelor sistemelor robotizate și mecatronice, dezvoltarea aplicațiilor sistemelor robotice, elaborarea algoritmilor de inteligență artificială. Finanțat de Proiectul de Competitivitate al USAID și Ambasada Suediei în Republica Moldova (Sida).Valoarea echipamentelor: 230 000 lei
- Consolidarea și extinderea proiectelor comune, realizate de Facultatea Textile și Poligrafie și Centrul de excelență în design „ZIPHOUSE” cu școlile de design vestimentar din Milano.
- Laboratorul de Anti-malware și Anti-virus amenajat de compania BitDefender, care se alătură laboratorului de securitate informațională NATO din cadrul Centrului de CyberSecutity UTM.
- Laboratorul Securitatea Rețelelor dotat de corporația NEC și compania CISCO Systems, dedicat studiului securității sistemelor informaționale și telecomunicații.
- Consolidarea capacităților Centrului Naţional de Inginerie Biomedicală cu dispozitive moderne, echipamente și aparate electronice de măsurare, laboratoare tehnologice, microscoape electronice, sisteme cu microprocesoare, dispozitive reconfigurabile.
Înzestrarea cu dispozitive necesare a Centrului Naţional de Securitate Nucleară din cadrul Universităţii Tehnice a Moldovei.
Valoarea achizițiilor: 540 000 lei
Dezvoltarea laboratoarele didactico-ştiinţifice ale Centrului NIBM „Tehnologii Microelectronice şi Nanotehnologii” şi „Ingineria Sistemelor Microelectronice”.
Valoarea achizițiilor: 1,5 mil lei
- Laboratoare dotate cu standuri experimentale și echipamente moderne produse de compania germană G.U.N.T. pentru Facultatea Energetică și Inginerie Electrică.
- Finalizarea dotării laboratoarelor de la Facultatea Tehnologia Alimentelor cu finanțare din partea Băncii Europene de Investiții (în total pentru 3 ani – 1.8 mil euro)
- Cursuri CISCO
- Redotarea Laboratorului de Modelare și Grafică Computerizată a Departamentului Design Industrial şi de Produs cu stații grafice Apple iMac, All-In-One și tablete grafice WACOM.
- Lansarea unui spațiu inovativ cu 4 săli de studii tehnologizate „Future classroom”, care va oferi studenților și profesorilor posibilitatea de a experimenta noi abordări pedagogice într-un mediu de învățare flexibil. Sălile de studii respective reprezintă un spațiu reconfigurabil și complet, echipat cu instrumente TIC de ultimă generație pentru desfășurarea activităților de predare-învățare individual și în echipă.
- Valorificarea oportunităților oferite de IBM Academic Initiative, platforma educațională, de conținut și cercetare oferită de corporația IBM, UTM fiind unica instituție din Republica Moldova cu acces, atât pentru profesori, cât și pentru studenți.
- Lansarea Centrului R&D (cercetare și dezvoltare) al corporației germane DRÄXLMAIER, primul de acest gen în RM. Amplasat în campusul Râșcani al UTM, centrul va oferi suport și asistență studenților și profesorilor din cadrul Facultății Inginerie Mecanică, Industrială și Transporturi.
- Laboratorul „Ingineria transportului feroviar” dotat cu echipamente și mostre de vehicule, locomotive și vagoane oferite de către ÎS „Calea Ferată a Moldovei”.
Valoarea echipamentelor: 500 000 lei
O firmă din Moldova, dată in judecată de Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Hugo Boss și Trussardi. Ce pretenții au fost invocate
O firmă din Moldova a fost obligată să achite despăgubiri morale și materiale de sute de mii de lei, unor companii mari, pentru că a comercializat produse, care încalcă drepturile exclusive asupra mărcilor. Mai exact, companiile Tommy Hilfiger Licensing LLC, The Calvin Klein Trademark Trust, The Hugo Boss Trade Mark Management și Trussardi SPA s-au adresat cu cerere de chemare în judecată împotriva firmei moldovenești Uzprimatex. Și asta pentru că pârâta comercializa produse inscripționate cu semne identice cu mărcile companiilor reclamante. Marile companii au solicitat magistraților să interzică pârâtei folosirea neautorizată prin actele de comerț de: import, export, distribuție și orice act comercial mărfurile cu mărcile reclamantelor. La fel, au solicitat ca firma să distrugă produsele recunoscute a fi contrafăcute, care se află în depozitul companiei, - comunică bizlaw.md.
Mai mult, reclamantele au solicitat să primească despăgubiri materiale, după cum urmează:
- The Hugo Boss Trade Management – 60.720 lei;
- Trussardi SPA – 66.000 lei;
- The Calvin Klein Trademark Trust – 39.600 lei;
- Tommy Hilfiger Licensing LLC – 110.880 lei.
- The Hugo Boss Trade Mark Management – 121.440 lei;
- Trussardi SPA – 132.000 lei;
- Tommy Hilfiger Licensing LLC – 221.760 lei;
- The Calvin Klein Trademark Trust – 79.000 lei.
Reclamantele au mai solicitat ca firma moldovenească să achite 2.500 de lei pentru întocmirea procesului-verbal de constatare a faptelor, 3.084 de lei pentru efectuarea cumpărăturii de control, dar și achitatea serviciilor avocatului în sumă de 25.000 lei.
În motivare se spune că firma Uzprimatex are activitate de antreprenoriat în incinta unui centru comercial din capitală și vinde blugi cu numele mărcilor de renume mondial, care aparțin companiilor reclamante. Astfel, se aduce o atingere gravă a drepturilor de proprietate intelectuală a companiilor reclamante. La fel, acestea au mai indicat că nu au un contract de distribuție încheiat cu firma din Moldova și niciodată nu au avut relații comerciale.
La rândul său, firma din Moldova a depus o cerere reconvențională prin care a solicitat ca marile companii să fie decăzute din drepturile asupra mărcilor deținute în țara noastră. În motivare se spune că, potrivit Legii privind protecţia mărcilor, titularul mărcii este decăzut din drepturi în urma unei cereri depusă la judecătorie sau a unei cereri reconvenţionale într-o acţiune de apărare a drepturilor. La fel, compania a indicat că, într-o perioadă de cinci ani, mărcile nu au făcut obiectul unei utilizări efective în Republica Moldova. Totuși, legislația nu specifică termenul de ”utilizare efectivă”, iar drepturile și obligațiile părților se determină în funcție de principiile generale și de legislația civilă.
Instanța de fond a respins cererea de chemare în judecată a companiilor străine, ca fiind neîntemeiată. Nefiind de acord cu poziția instanței de fond, reprezentantul companiilor internaționale a atacat decizia la Curtea de Apel Chișinău.
Apelul a fost admis, iar instanța a emis o nouă hotărâre prin care s-a constatat faptul că produsele inscripționate cu semnele identice ale mărcilor companiilor străine sunt contrafăcute. Prin urmare instanța de apel a obligat pârâta să distrugă produsele contrafăcute și i-a fost interzis să le utilizeze în comerț. La fel, s-a decis ca firma să achite despăgubiri materiale în sumă de peste 277 de mii de lei, dar și despăgubiri morale de câte 10 mii de lei pentru fiecare companie reclamantă. Firma a fost obligată să achite 5.000 de lei pentru asistență juridică. Solicitările de a încasa și cheltuielile pentru întocmirea procesului-verbal și pentru efectuarea cumpărăturilor de control au fost respinse.
Decizia este definitivă și executorie de drept. Totuși, hotărârea poate fi atacată cu recurs la Curtea Supremă de Justiție în termen de două luni.
Poza: Versace, Armani, Zara. Expoziția bunurilor confiscate de Serviciul Vamal al Republicii Moldova. Foto MyBusiness.md
În Moldova a început recoltarea de goji
În Moldova a început recoltarea de goji. Aceste fructe chinezești sunt crescute în țara noastră de 26 de fermieri, - comunică publika.md.
În supermarketuri, un kilogram de boabe, cunoscute pentru proprietățile lor benefice, se vând cu aproape 500 de lei. Agricultorii care cultivă acest fruct delicat au planuri mari şi vor să ajungă şi pe piaţa externă.
Cea mai mare plantație de goji se află în satul Chirileni din raionul Ungheni. Aici arbuştii bizari au fost sădiţi pe o suprafaţă de patru hectare.
Arbuştii de goji rodesc din iulie şi pana la primul îngheţ. Fructele mici și delicate sunt culese cu mare grijă.
Boabele de goji se consumă proaspete sau uscate, iar din frunzele plantei, se prepară ceai. În China, acest fruct este utilizat pe scară largă în medicină.
Pentru livrare în magazine, fructele de goji sunt ambalate în recipiente de 200 de grame şi se vând la preţul de 50 de lei. Fermierii din Chirileni au planuri mari şi intenţionează să exporte goji în Polonia.
La noi în ţară sunt 26 de fermieri care cultivă goji, iar suprafaţa terenurilor plantate cu aceşti arbuşti creşte pe an ce trece.
Foto: healthyzen.com
Cel mai nou pariu al antreprenorilor români: berea artizanală

Mai bine de 15 microberării au luat naştere în ultimii ani, cele mai multe fiind situate în Capitală şi în vestul României, arată o analiză a ZF. Astfel, nume precum Cazino, Gaura Neagră, Capra Noastră sau Oriel Beer au intrat pe lista unor beri artizanale mult mai cunoscute precum Ground Zero, Zăganu, Sikaru sau Nemţeana pariind pe faptul că românii îşi doresc să încerce şi altfel de produse. Berea artizanală înseamnă capacitate mică de producţie, adică sub 5.000 de hectolitri pe an, conform datelor furnizate de Laurenţiu Bănescu, care împreună cu Alexandru Geamănu au creat brandul Zăganu. A doua condiţie ca berea să fie artizanală este să ai o reţetă proprie, originală. În total, în România funcţionează circa 30 de fabrici de bere. Astfel, microberăriile reprezintă mai mult de jumătate din totalul fabricilor de bere din România.
zf.ro
Atelierul Lemnia, o afacere tată-fiu cu genți din lemn, încearcă să intre pe piața londoneză

Atelierul Lemnia, o afacere de familie lansată în urmă cu 3 ani în Câmpulung Muscel, județul Argeș, care presupune realizarea de genți din lemn și piele, încearcă să intre pe piața londoneză, expunându-și produsele, săptămâna viitoare, pentru al doilea an, la târgul internațional Pure London.
La târg vor fi prezenți retaileri britanici și internaționali, veniți să descopere branduri cu potențial de dezvoltare.
Firma este condusă de Florin și Răzvan Chelu, tată și fiu, iar gențile sunt vândute la un preț care pleacă de la 369 lei.
Lemnia are încheiat un parteneriat cu un magazin cu produse de design din Roma.
profit.ro
Rosstat: Fluxul migranților moldoveni în Rusia a scăzut considerabil
Numărul de migranți care au plecat în Rusia din Republica Moldova, în primele cinci luni ale anului 2017 a scăzut cu 54 la sută. Datele au fost prezentate de Serviciul Federal de Statistică din Federația Rusă (Rosstat), transmite Agora cu referire la rbc.ru.
În primele cinci luni ale anului 2016, în Rusia au migrat 115,64 mii de oameni, un număr suficient pentru a acoperi în totalitate scăderea naturală a populației.
Însă, la începutul anului 2017, Rosstat a înregistrat o scădere a afluxului de imigranți din țările CSI, un număr ce constituia cea mai mare parte a peroanelor venite pe teritoriul Rusiei.
S-a redus semnificativ afluxul de imigranți din țările precum Uzbekistan (- 38%), Azerbaidjan (- 40%), Republica Moldova (- 54%). Cel mai mult s-a redus fluxul de migranți din Ucraina - de la 57,3 mii la 32,9 mii (- 42%).
De multe ori vin în Rusia și mai puțin probabil să-l lase început cetățenilor din Belarus, Turkmenistan și Tadjikistan. Din țări străine cea mai mare contribuție la afluxul de migranți au făcut India (peste 304 persoane), Vietnam (297) și Siria (291).
Mai des în Rusia au început să vină cetățenii din Belarus, Turkmenistan și Tadjikistan.
Din țările din afara CSI, străine cea mai mare contribuție la afluxul de migranți a făcut India (cu 304 de persoane mai mult), Vietnam (+ 297) și Siria (+ 291).
Sexul vinde?
Sexul în publicitate
Noi, oamenii, avem o parte a creierului care răspunde de necesitățile primare, se numește creierul reptilian. Printre aceste necesități sunt hrana și dorința de reproducere. Drumul spre această parte a creierului, impulsivă, nu prea trece prin rațiune și conștientizare, ea e situată departe în neocortex. Specialiștii în marketing știu de această particularitate și folosesc sexul pentru a atrage atenția consumatorilor. A bărbaților, în primul rând, prin imagini siropoase de femei. Dar și a femeilor, pe care încearcă se le seducă prin detalii cu bărbați virili.Practica aceasta datează de mai mult de 100 de ani. În 1885, de exemplu, W.Duke and Sons, un producător de săpun de față, a inclus în ambalaje imagini erotice cu cele mai faimoase staruri. Legătura între săpun de față și sex nu e cea mai evidentă, dar a funcționat. Iar sexul a devenit tradițional și în publicitatea de alcool, fashion, mașini.
Pentru experimentul nostru, am ales o publicitate din această gamă – berea Skol.
Cum văd femeile sexul în publicitate?

Sloganul spune: “Dacă cel care a inventat degustătorul ar fi băut Skol, acesta ar fi arătat nu așa. Ci, așa.” Imaginea cu sex appeal e prezentă. Numele brandului, la fel. Dar ce văd femeile și ce văd bărbații în această publicitate? Cu ajutorul Eye Tracking am urmărit mai întâi doamnele:

- femeilor le plac istoriile din spatele unui produs, deci au citit sloganul;
- femeile compară, deci s-au uitat la fața modelului și i-au analizat silueta;
- s-au gândit, probabil, cât de comod ar fi să bei la nivelul din cea de-a doua poză;
- au observat marca băuturii alcoolice;
- au remarcat și canapeaua de pe fundal - cât de atente sunt la detalii!
Cum reacționează bărbații la sexul din publicitate?

Bărbații au reacționat direct cu creierul reptilian:
- s-au uitat la fese, au ignorat sloganul;
- au privit din nou la fese și la senzualitatea cu care modelul bea;
- au observat cel mai important element – denumirea berii Skol;
- canapeaua din spate - niciunul nu a remarcat-o.
Concluzia? Sexul atrage atenția, asta am înțeles cu toții. Mai ales atenția bărbaților. Dar aceasta nu neapărat înseamnă că el vinde independent de alte componente. Cum ar fi calitatea produsului în sine, de exemplu.
Sursă: consulting.md
Cel mai scump automobil din Moldova procurat în acest an costă €150 000
Conform datelor prezentate de dealerii auto, situaţia financiară a moldovenilor în acest an este mai bună comparativ cu anii precedenţi -2015 şi 2016. Faptul este vizibil pe piaţa internă a automobilelor, unde vânzările au sporit esenţial.
Cresterea acestora în primul semestru al anului 2017 este de 37,4% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 şi de 26,3% faţă de anul trecut. Total, în prima jumătate de an în Moldova au fost procurate 2307 automobile noi (în 2015 – 1675, iar în 2016 – 1823).
Cele mai scumpe au fost Bentley Continental, costul căruia atinge 150 mii euro, un Maserati Quattroporte, pentru care au fost achitaţi $110 mii, Jaguarul F-TYPE decapotabil de 88 mii euro, Mercedes-Benz SL la preţul de 85 mii euro şi Ford Mustang, cumpărat cu aproape 40 mii euro.
Trebuie să spunem, că proiectul politicii fiscale şi vamale pentru anul 2018 prevede extinderea bazei fiscale, cu includerea în lista impozitului pe avere a automobilelor noi. Cei care vor procura o maşină costul căreia pe piaţa internă va depăşi 1,5 mil. lei (circa 75 mii euro), trebuie să fie pregătiţi pentru achitarea, în următorii 2 ani de la data înmatriculării, a impozitului pe avere, care constituie 8% din costul obiectului impozabil. De asemenea, proiectul prevede că procurarea, spre exemplu, a două automobile cu costul de 1,4 mil. lei fiecare nu constituie obiect al impunerii.
Cu toate acestea, cota automobilelor noi constituie doar 17.3% din totalul înmatriculărilor de automobile din ţara noastră şi nu fiecare, la moment, poate deveni obiect al impunerii conform criteriilor cost-anul producerii. În special dacă luăm în considerare, că circa jumătate din numărul total al maşinilor înregistrate au o vechime de 8-10 ani.
Cât costă să îți înscrii copilul la cea mai modernă școală din Chișinău? Taxele anuale ajung la mii de euro

De la 1 septembrie, primii elevi vor păși pragul acestei școli, iar unii părinți deja și-au înscris odorașii la această instituție.
Tocmai datorită condițiilor și formei deosebite de predare, taxa de școlarizare este una considerabilă. Este clar că nu oricine își va permite să ofere copilului său posibilitatea să studieze într-o școală de acest gen.
Potrivit documentelor școlii, pentru un an de studii a unui copil cu vârsta cuprinsă între 7 și 13 ani, părinții vor fi nevoiți să scoată din buzunare 4000 de euro. Și asta pe lângă suma de 250 de euro pe care trebuie achitată atunci când îți înregistrezi copilul la școală.
Totuși, administrația Școlii Heritage oferă posibilitatea de a achita în două tranșe taxa de studii, fiecare a câte 2000 de euro. Aceste sume se referă la copii care dețin cetățenia Republicii Moldova, sau ai căror membri de familie dețin cetățenie moldovenească. O condiție de bază este ca copilul sau familia să aibă reședința permanență în R. Moldova.
Nu aceeași taxă trebuie să o achite nerezidenții. Înscrierea la această școală a unui copil străin, aflat la întreținerea angajaților unor organizații internaționale, copii diplomaților și corporațiilor străine, se va face nu cu 250 de euro, ci cu 450.
Totodată, taxa de studii va constitui pentru acești copii 10.000 de euro, cu aceeași posibilitate de a o achita în două tranșe egale.
În ambele cazuri, al doilea copil al familiei va beneficia de o reducere de 10%, iar al treilea copil – 15% din taxa de școlarizare anuală.
Totuși, în taxele menționate mai sus nu intră și alimentația (micul dejun și prînzul), care este recomandată, uniforma școlară și sportivă – obligatory, materialele de studio – obligatoriu și transportul – opțional.
Pentru a afla mai multe informații despre admitere, procesul de învățare, infrastructură și profesori, vă invităm la un tur de prezentare al școlii în orice zi a săptămânii, luni-vineri - la orele 17:00 sau 17:30 și sâmbătă la orele 11:00 și 12:30.

"Școala noastră este deosebită din mai multe motive. În primul rând, studiile se vor desfășura în limba maternă a elevului (română sau rusă), dar și în limba engleză. Echipa de profesori este internațională, iar vorbitorii nativi îi vor iniția pe copii în toate subtilitățile lingvistice necesare pentru a însuși și a vorbi engleza fluent. În plus, elevii vor studia conform unui curriculum mixt – național și internațional, care cuprinde toate recomandările Ministerului Educației al RM, alături de programele inovative International Primary Curriculum (IPC) și Cambridge International Education (CIE). Astfel, la absolvirea liceului, elevii vor susține atât examenele de bacalaureat, cât și examenele pentru certificarea internațională Cambridge, obținând o diplomă națională și una internațională, care le va deschide ușile marilor universități ale lumii."
Valoarea totală a investițiilor în cadrul proiectului se ridică la 10 milioane de euro.
bani.md
TOP 5 gadgeturi high-tech pe care să le iei cu tine pe plajă
-
AQUAVAULT

Dispozitivul este disponibil în două versiuni: una, mai compactă, din material textil şi alta din plastic. Materialul textil din care este realizată prima versiune este rezistent la tăieturi, astfel încât hoţii echipaţi cu un briceag sau cuţit să nu o poată tăia.
-
SUNSCREENR

-
EVAPOLAR 2

Fiind un dispozitiv inteligent, Evapolar 2 are aplicaţie dedicată pentru smartphone prin intermediul căreia poate fi controlat. Aparatul de aer condiţionat consumă puţină energie şi poate fi alimentat de la priză, un laptop sau un power bank prin intermediul portului USB cu care este prevăzut.
-
SCORKL

Având dimensiuni mici, echipamentul este ţinut în gură, fără a avea un ham sau alte sisteme de prindere.
SCORKL poate fi încărcat şi direct de la un tub de exigen convenţional.
-
SNAPPYSCREEN



