Gheorghe Marian1În anul 2017, Moldova a adoptat noi standarde SM EN ISO aplicabile combustibilului din biomasă solidă, mai elevate decât standardele precedente EN, iar din martie a.c., a devenit obligatorie testarea și certificarea biocombustibililor, inclusiv la parametri chimici. Testările pot fi efectuate în cadrul Laboratorului de încercări în domeniul biocombustibilului în cadrul Universității Agrare din Moldova, singurul acreditat oficial din noiembrie 2016.

„Laboratorul activează din 2008, efectuând testarea parametrilor fizici ai biocombustibilului, iar după dotarea cu echipamentele necesare, cu sprijinul Proiectului Energie și Biomasă, și acreditarea Laboratorului, am început să efectuăm și testarea componenței chimice a biocombustibililor. În felul acesta, noi acum acoperim toată paleta de testări sau de caracteristici ale biocombustibilului”, spune directorul Laboratorului, Gheorghe Marian.

Laboratorul dispune acum de un analizor elementar pentru determinarea carbonului, hidrogenului, sulfului, azotului, clorului, și prin metodă indirectă - pentru calcularea conținutului de oxigen. Toate aceste informații, pe lângă alte caracteristici, trebuie afișate de către producător pe eticheta sau ambalajul fiecărui lot de biocombustibil începând cu anul 2015, în conformitate cu Regulamentul cu privire la biocombustibilul solid. Din grantul Proiectului Energie și Biomasă în valoare de 100 de mii de dolari, au mai fost procurate utilaje performante pentru mărunțirea probelor de laborator, inclusiv pentru separarea, fracționarea, distribuția granulometrică a mostrelor.

Înainte de a fi acreditat, Laboratorul efectua cercetări neoficiale la solicitarea Oficiului de carbon al Băncii Mondiale sau în cadrul unor contracte cu alți beneficiari pentru clarificarea unor situații ce apar în procesul de producere, stabilirea compoziției etc. Din momentul acreditării și, mai ales, după ce certificarea biocombustibilului a devenit obligatorie, au început să apeleze mai des la serviciile Laboratorului și producătorii de pelete și brichete. În acest an au fost 16, însă odată cu începerea noului sezon de producere, în toamnă, aceștia vor veni să-și certifice noile loturi de biocombustibil, speră Gheorghe Marian. Din păcate, susține acesta, nu toți producătorii sunt de bună credință și se întâmplă să livreze clienților biocombustibil de o calitate mai proastă decât cea anunțată. În aceste condiții au de suferit producătorii de bună credință, dar și mai rău, consumatorii se dezamăgesc de însăși ideea de combustibil din biomasă, care este într-adevăr o soluție pentru asigurarea securității energetice, descentralizării, creșterii bunăstării în regiuni și, nu în ultimul rând, reducerii impactului asupra mediului.

Dintre consumatori doar două primării s-au adresat Laboratorului pentru a verifica dacă biocombustibilul primit corespunde calității declarate. S-a dovedit că acesta e de bună calitate, iar problema era legată de setările incorecte ale centralei termice pe biomasă, astfel cantitatea de căldură primită fiind mai joasă.

Potrivit lui Gheorghe Marian, este extrem de important calitatea biocombustibilului să satisfacă așteptările consumatorului, care devin tot mai rafinate – unii vor brichete care să dea multă căldură și să nu li se înfunde soba, pentru alții, care au centrale termice performante, este importantă atât căldura emisă, cât și parametrii de topire a cenușii și compoziția chimică a peletelor sau brichetelor – pe lângă nocivitatea de mediu, sulful, clorul, azotul, duc la eroziunea unor componente ale centralei. Cenușa din paie are o temperatură de fuziune între 650 – 850 °C, iar cea lemn – 1300 – 1500 °C. Respectiv, dacă sunt folosiți biocombustibili nepotriviți pentru o centrală, cenușa se va topi, generând rășini ce se depun pe arzător și înrăutățesc fiabilitatea termocentralei.
6041 w640 h640 foto obraztsov 2
„Tendința ultimilor ani e reprezentată de amestecuri și mixturi de biomasă, iar încercările de laborator arată componența optimă a biocombustibilului destinat diferitor beneficiari. Avem mai multe proiecte de cercetare, inclusiv finanțate de Academia de Științe a Moldovei – privind durabilitatea agriculturii și cultivarea plantelor energetice, cercetătorii noștri elaborează teze de doctorat privind ridicarea puterii calorice a biomasei. De exemplu, Andrei Gudâma demonstrează în teza sa de doctorat că, prin torefierea biomasei, puterea calorică a biocombustibilului din reziduuri agricole, materie primă a cărei calitate lasă de dorit, poate crește cu 26%”, relatează Gheorghe Marian.

Din acest motiv, consideră șeful Laboratorului, este nevoie de actualizarea Regulamentului privind biocombustibilul solid, pentru că, de când a fost aprobat, în 2013, piața a evoluat.

Chiar în timpul interviului, un producător de biocombustibil a venit la Laborator să-și ridice rezultatele testării unui produs nou – pelete din coajă de migdal, având la dispoziție cca 100 de tone de materie primă. Rezultatele testării au fost excelente, cu o singură excepție – durabilitatea fizică a peletelor trebuie întărită prin adăugarea a 20-30% de lemn, care conține lignină – un liant natural pentru pelete. Având în vedere că în Moldova sunt peste 2000 de hectare de plantații de migdal, acestea ar putea fi o bună sursă de materie primă.

Cert este că, atâta timp cât numărul de consumatori crește, iar cei 140 de producători de biocombustibil încă nu produc suficient de mult, aceasta va fi o afacere atractivă în Moldova.

Vitalie Condtațchi pentru MyBusiness.md

Sâmbătă, 02 Septembrie 2017 14:19

Butoaiele din lemn cedează în fața celor din inox

IMG 3668

Ca în fiecare an, toamna le dă şi mai mult de muncă dogarilor. Odată cu recoltarea strugurilor, gospodarii de la ţară sunt în căutarea butoaielor în care vor păstra vinul.

Dacă în anii precedenți, poloboacele din lemn erau cele mai solicitate, acum, acestea pierd teren în fața celor din inox. Companiile producătoare de recipiente spun că în această perioadă, cererea pentru asemenea butoaie a crescut cu 50 la sută.

Dogarul Gheorghe Pociumbanu din raionul Glodeni susţine că munca sa este una migăloasă şi necesită multă răbdare.

"Poate și o săptămână un butoi mai mare fiindcă le șlefuiesc absolut tot cu flexibilul tot absolut, le fac curate."

Un butoi este vândut cu până la două mii de lei. Pentru a economisi, unii gospodari decid doar să-şi repare poloboacele vechi. Acest serviciu costă 800 de lei.

"Cercurile se scot. Toate se desface ca să scoatem fundul. Mai în vârstă preferă să le repare pe cele vechi fiindcă nu ajunge finanțe."

În timp ce dogarii spun că numărul comenzilor scade de la an la an, întreprinderile care produc butoaie din inox cu greu fac față cererilor.

"În perioada de toamnă creşte cu 50, 40 la sută solicitarea. Mai solicitate sunt butoaiele cuprinse între 180 în medie și 350 de litri."

Specialiştii susţin că butoaiele din inox exclud oxidarea vinului şi sunt mai uşor de utilizat.

"Mai ușor cu de ăsta, de inox. Mai ușor. Numai le-ai dat, dar pe ăsta trebuie să îl desfunzi, să îl înfunzi. De atâta e mai. Eu așa socot."

"Acum este inox performant. Foarte bine se păstrează și nu își pierde calitățile."

Unii gospodari spun încă că nici în ruptul capului nu ar schimba poloboacele din lemn.

"Vinul îl păstrăm în butoaie, în butoaie de lemn. E mai convenabil și e mai natural."

"Așa am apucat de la părinți și așa fac și eu. Se păstrează cu mult mai bine ca în oțel, masă plastică sau chiar orice."

Un butoi din inox cu o capacitate de 60 de litri costă, în medie, 1300 de lei, iar preţul unuia de 180 de litri poate să ajungă şi la două mii de lei.

publika.md

Poza: mybusiness.md

62810455Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” a scos din nou la licitaţia cu strigare active neutilizate, - comunică Infotag.

Lista cuprinde 31 de vagoane fabricate în anii ’70-’80 ai secolului trecut, aflate la depoul de la Ungheni. Preţul iniţial variază de la 71,2 mii lei până la 85,3 mii lei. Având în vedere masa vagoanelor, acestea sunt vândute practic la un preţ ca pentru fier vechi. Astfel, un vagon care cântăreşte 20,5 tone este scos la vânzare la preţul de 76 880 lei (fără TVA), adică mai puţin de 4 lei pentru un kilogram. În Moldova, preţurile pentru fierul vechi pornesc de la 2 lei. Licitaţia va avea loc pe 19 septembrie.

bucatarie

O familie din raionul Criuleni a comandat un set de mobilă pentru bucătărie pentru care a plătit 39.300 de lei, iar când a fost livrată acasă au depistat că mecanismul de închidere era diferit de cel stipulat în contract, - comunică știrilocale.md.

La livrarea setului de mobilă, consumatorul a constatat că acesta are mecanismele pentru închiderea ușilor diferite de cele stipulate în contract. De asemenea, în perioada de garanție au apărut și alte deficiențe, iar consumatorul s-a adresat cu o cerere prealabilă agentului economic, cerînd înlăturarea deficiențelor sau restituirea contravalorii produsului.

În conformitate cu art.18 al Legii 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor, agentul economic a avut la dispoziție 14 zile calendaristice de la data recepționării reclamației, pentru a satisface revendicările consumatorului sau pentru a dovedi vina acestuia în ceea ce privește deficiențele apărute la produsul vândut, prin expertiza tehnică efectuată de o terță parte competentă în domeniu.

În urma măsurilor întreprinse de inspectorii Agenției, agentul economic a remediat defecțiunile apărute la setul de mobilă și a restituit consumatorului prejudiciul solicitat în valoare de 6000 lei.

undp logoSpecialiștii IT sunt invitați să participe la un atelier de lucru pentru elaborarea unui instrument de evaluare a serviciilor publice prestate de Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS). Evenimentul este organizat de Laboratorul de Inovații Sociale din Moldova (MiLab) – proiect comun al PNUD Moldova și Cancelariei de Stat –  în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC și CNAS și se va desfășura în perioada 12 – 26 septembrie 2017. Doritorii să participe la atelier trebuie să se înregistreze on-line până pe 8 septembrie, 18:00.

Timp de două săptămâni, participanții trebuie să conceapă aplicații prin care, pe de o parte, cetățenii să aibă posibilitatea reală să-și manifeste gradul de satisfacție față de modul în care au fost deserviți, iar, pe de altă parte, funcționarii să poată efectua rapoarte analitice pe baza reacțiilor respective.

Astfel, instituțiile publice vor putea evalua obiectiv gradul în care procedurile de operare corespund cu necesitățile cetățenilor, îmbunătățind astfel calitatea serviciilor prestate. Datele vor fi utilizate pentru a ajusta serviciile publice, astfel încât acestea să fie centrate pe nevoile reale ale oamenilor. 

Participanții la atelier vor fi ghidați de mentori, iar un juriu profesionist va evalua la final soluțiile prezentate. Echipa care va dezvolta cea mai bună soluție IT la atelier se va alege cu 10.000 de dolari, oferiți de PNUD Moldova. Premiul va fi acordat pentru dezvoltarea și implementarea soluției propuse.

În vara lui 2017, experții MiLab au efectuat o serie de interviuri și discuții de tip focus grup în șapte oficii teritoriale ale CNAS situate în Chișinău, Ialoveni, Cahul, Bălți și Comrat. Echipa de cercetare a analizat diverse aspecte ale experienței utilizatorilor, stabilind atitudinile, comportamentele și provocările respondenților atunci când sunt întrebați în ce măsură sunt satisfăcuți de calitatea serviciilor prestate.

Inițial acest instrument pilot de evaluare a serviciilor publice va fi testat în cadrul oficiilor teritoriale ale CNAS, ulterior fiind integrat și în alte instituții publice.

nicoleta vrabie 1140x641

Te-ai gândit vreodată cât de comodă este lenjeria în care dormi și că pijamaua este haina pe care o porți cam un sfert de viață? Creatoarea brandului Cellin, Nicoleta Vrabie, și-a dat seama demult despre acest lucru, iar scopul ei este să aducă această comoditate și rafinament tuturor femeilor din Republica Moldova. Aflați după ce principii se face cea mai rafinată lenjerie de noapte de la noi și unde o puteți găsi.

Nicoleta, povestește-ne ce trebuie să știe lumea despre tine?

    Sunt fondatoarea primului brand autohton de pijamale premium – Cellin. Sunt și mămică, așa că trebuie să le reușesc pe toate, mai cu seamă că în curând voi fi mamă „la pătrat”. Întotdeauna mi-am dorit să creez ceva frumos, indiferent în ce domeniu. Nu sunt fashion designer, nu am studii specializate, dar știu sigur ce vor femeile atunci când ajung seara, obosite, acasă – să îmbrace ceva comod, ceva care practic nu vor simți pe ele toată noaptea… Asta încerc să creez și nimic nu poate să-mi oprească avântul.
AI4B7769 1024x683
Când și cum a venit ideea de a crea lenjerie de noapte? Crezi că vine dintr-un deficit de alegere pe piața autohtonă?

    cellinIdeea de pijamale o aveam încă înainte de a deveni mămică. Fiind amatoare de lenjerie, deseori cutreieram magazinele din oraș și nu găseam ceva ce mi se potrivește, ceva comod dar și extrem de fin și frumos, în același timp. Curajul de a începe afacerea a venit tocmai acum, la distanță de mai bine de un an. Am cercetat piața și am înțeles că este loc și necesitate pentru acest gen de produs, așa că nu mi-a rămas decât să dau frâu liber imaginației și să creăm primele modele Cellin.
Cellin2 3 1024x683
Este atât de important un somn odihnitor și cât de mult depinde el de lenjeria în care dormim?

    Somnul sănătos înseamnă mai mult decât doar o pauză a creierului nostru, un somn sănătos și odihnitor garantează mai multă forță și energie în drumul spre realizarea visurilor și scopurilor noastre. În timpul somnului pielea noastră are nevoie să respire și atunci când pielea noastră se simte bine, și noi ne simțim bine „cu noi”. Cine ar putea să aibă mai multă grijă de somnul nostru dacă nu lenjeria în care dormim. O femeie care a adormit măcar o dată în mătase, nu-și va mai dori să se trezească în altceva.
AI4B8805
Prin ce sunt speciale pijamalele Cellin și căror femei se adresează?   

    cellinPijamalele Cellin sunt speciale, în primul rând, prin faptul ca folosim doar stofe naturale. Un mare accent punem pe mătasea naturală această mai este numită și „Regina țesăturilor”. Cineva spunea că cei mai buni tovarăși ai femeii sunt diamantele… Vreau să-l contrazic. Categoric. Au uitat de mătasea naturală și somnul îngeresc după o zi grea de muncă… Pijamalele Cellin sunt create pentru toate femeile care-și doresc un somn de regină…

Care este scopul vostru prin ceea ce faceți și cum vreți să schimbați percepția femeilor despre pijamale?

    Scopul nostru este de a face orice femeie să se simtă regină, chiar și atunci când doarme. Cu părere de rău femeile de la noi, chinuite de griji și probleme, uită uneori să fie femei și ultimul gând este cel despre un somn corect și sănătos. Pijamaua nu este maioul soțului cu trei mărimi mai mari! (râde). Credeți-mă că și el va aprecia dacă o să apăreți sexy și gata de somn, într-o pijama Cellin.
AI4B8936 683x1024
Cât de accesibilă trebuie să fie o pijama și cum se raportează ea la condițiile pieței, dar și la cerințele clientelor?

    Pijamalele sunt frecvent trecute cu vederea, deși sunt articole de îmbrăcăminte esențiale pentru confortul nostru zilnic – petrecem în ele mai bine de un sfert din viață! Cellin și-a propus ca scop facilitarea procurării unei pijamale perfecte pentru orice femeie. De asta suntem online, de asta livrăm clientelor la domiciliu. La moment toate modelele noastre le puteți găsi pe pagina noastră de Facebook și Instagram. În curând vom deschide și un showroom.

Apropo, aveți și un nume frumos… aproape de vedetă. Este inspirat de la ceva, cineva?  

    Mulțumesc. Numele l-am ales multe ore în șir împreună cu soțul meu, de parcă am fi botezat încă în copilaș. Am căutat cu multă grijă și emoții ceva potrivit. Cellin întruchipează în sine stilul elegant, senzual, feminin dar și comod al pijamalelor noastre.

Cine concepe modelele și cum alegeți stofele?

    Modele le concept chiar eu. Mereu mă inspirat frumosul și frumusețea femeilor din jur. Mă bucură mult faptul că modele sunt apreciate de către clientele noastre, atât pentru design, cât și pentru calitatea execuției.

Spune-mi cum vedeți Cellin peste 5 sau chiar 10 ani?

    E greu să privești acum spre viitor. Dar de un lucru suntem siguri: o femeie care pune pe ea măcar pe o noapte pijamalele noastre nu va mai putea renunța niciodată la ele. Suntem siguri că vom reuși să învățam femeile noastre să descopere secretele și tărâmurile viselor în lenjeria Cellin.

ea.md

Pr0211Termenul de implementare a programului moldo-german de creșterea a calificării managerilor întreprinderilor din Moldova va fi prelungit cu trei ani – de la 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020, - comunică InfoMarket.

O declarație de intenții în acest sens va fi semnată de ministerul Economiei și Infrastructurii din Moldova și ministerul Economiei și Energeticii din RFG. Guvernul a aprobat proiectul de declarație, lansarea negocierilor pe marginea acesteia și semnarea documentului. Programul de calificare a managerilor ”Moldova – Germania” a fost lansat pe 19 noiembrie 2008. În prezent, colaborarea are loc în baza declarației de intenții, semnată intre ministerele economiei din cele două țări pe 17 mai 2011.

Noua declarație va prelungi termenul realizării programului pana la finele anului 2020. În cadrul programului, managerii moldoveni vor obține abilități necesare pentru implementarea reformelor la întreprinderile administrare cu scopul creșterii competitivității companiilor și tranformării acestora în parteneri de încredere pentru colaborare cu partenerii germani. Programul va fi implementat în două etape. Prima etapă este realizată în Moldova și prevede organizarea la Camera de Comerț și Industrie a cursurilor de pregătire a managerilor în Germania, pentru studierea specificului culturii de afaceri germane. Cea de-a doua etapă are loc în Germania și prevede diferite stagii și practică, vizite la întreprinderi, participarea la seminare practice.

Programul este destinat managerilor de nivel mediu și superior de la intreprinderile moldovenești cu potențial de export, personal calificat, care vor să stabilească contacte noi sau să le există pe cele existente cu partenerii din Germania.

Cheltuielile pentru implementarea programlui pe teritoriul Germaniei vor fi acoperite de partea germană. În RFG fiecare participant moldovean la Program va primi o bursă de 400 euro, va fi asigurat cu locuință, produse alimentare și transport. În același timp, cheltuielile legate de pregătirea profesională și lingvistică a participanților programului pe teritoriul Moldovei vor fi acoperite din mijloacele Porgramli de promovare a exportului moldovenesc, administrat de ministerul Economiei și Infrastructurii. Cheltuielile de drum vor fi achitate de întreprinderile de unde vin managerii. În 2009 – 2016, la program au participat peste 270 de manageri. Peste 60 la sută dintre participanți au stablit și dezvoltat diferite legături comercial – economice cu partenerii din Germania. Mai mult, în această perioadă au fost semnate mai multe contracte de import din Germania a utilajului, produselor farmaceutice și alimentare, materiale de construcție etc și au fost exportate în RFG producție agricolă, detalii și piese pentru industria auto, diferite servicii, etc.

Un program analogic de creștere a calificării managerilor în Germania este realizat în prezent în 18 țări: în Rusia, Ucraina, Belarus, Kazahstan, Uzbekistan, Kârgâzstan, Azerbaidjan, Moldova, China, Vietnam, India, Mongolia și Egipt.

top 10 cele mai valoroase branduri romanesti 36511

Dacia este cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 1,2 miliarde euro, iar Dedeman, cu o valoare de 206 milioane euro, este cel mai valoros brand cu acţionariat 100% românesc, relevă raportul Brand Finance România 50, scrie Mediafax.

Brandul auto Dacia este cel mai valoros brand românesc în 2017, şi de altfel singurul care depăşeşte un miliard de euro. „Dacia este un brand solid, popular, şi a fost practic singurul brand auto care putea fi cumpărat în România până în 1989. Preluarea de către Renault în 1999 a marcat un reviriment al brandului, iar astăzi Dacia este al doilea brand din portofoliul Renault ca vânzări, cu 90% din producţie vândută în 34 de ţări”, arată studiul.

În privinţa industriilor prezente în clasament, în afară de categoria “auto” care este cu totul singulară, sectorul de retail se distinge prin cele 10 branduri care valorează împreună peste 796 milioane euro. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG şi retailerul Dedeman.

Ajuns astăzi al doilea cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 361 milioane euro, eMAG a fost înfiinţat de trei tineri antreprenori în 2001 într-un apartament de bloc - echivalentul local al “garajului” din Silicon Valley. Alimentat de investiţiile fondului global Naspers, care între timp a devenit acţionar majoritar, eMAG a crescut exponenţial, devenind cel mai mare retailer online din România. “Amazonul românesc” şi-a păstrat spiritul antreprenorial, adăugând constant noi categorii de produse pe platforma sa, în timp ce îşi continuă expansiunea în Europa de Est.

Al treilea cel mai valoros brand românesc, Dedeman, a excelat în modelul de business mai degrabă tradiţional al magazinelor de materiale de construcţii şi pentru amenajări interioare - dar a valorificat tendinţele moderne de amenajare a casei, bricolaj de tip do-it-yourself (DIY) şi comerţ modern (cash & carry). Cu o valoare de 206 milioane euro, este în acelaşi timp cel mai valoros brand cu acţionariat 100% românesc. Brandul a crescut şi prin extinderea perseverentă a reţelei naţionale - chiar şi în timpul crizei economice - depăşind competitori internaţionali puternici şi devenind lider incontestabil de piaţă.

Citește continuarea materialului pe Mediafax.

usun and windExecutivul a aprobat astăzi un proiect de lege pentru ratificarea Acordului-cadru între Republica Moldova şi Corporaţia Financiară Nordică de Mediu (NEFCO), semnat la Chișinău la 21 iulie 2017. Astfel, vor fi create noi oportunități pentru finanțarea proiectelor cu impact benefic asupra mediului înconjurător, a relatat agenției MOLDPRES Direcţia comunicare şi protocol a Guvernului.

Fondurile sunt destinate implementării proiectelor în domeniul eficienţei energetice, energiei regenerabile și al mediului: reabilitarea clădirilor, a sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică, înnoirea şi modernizarea parcurilor auto, soluţionarea problemelor aferente managementului apelor uzate şi deşeurilor municipale. Proiectele vor fi realizate la nivel de municipii/oraşe, inclusiv utilizând parteneriatul public-privat. Totodată, pot fi eligibile şi întreprinderile municipale, cele cu capital majoritar de stat, care şi-au propus raţionalizarea propriului consum de energie.

Finanţarea se efectuează sub formă de împrumuturi de până la 5 milioane de euro, în condiţii de piaţă sau preferenţiale, care conţin, după caz, o componentă de grant.

De notat că NEFCO este și una dintre instituţiile financiare internaţionale care are rolul de Agenţie de implementare a proiectelor finanţate de către Fondul Regional al Parteneriatului Europei de Est pentru Eficienţă Energetică şi Mediu (E5P), la care Republica Moldova participă și are acces la resurse în valoare de 150 milioane de euro, dintre care circa 30 de milioane de euro constituie grant.

Corporaţia Financiară Nordică de Mediu a fost înfiinţată în anul 1990 de către Danemarca, Islanda, Norvegia, Finlanda şi Suedia.

vokzal buharestPopulația rezidentă în România a scăzut în 2016 cu 122.000 de persoane, ritm accelerat față de cel din anul precedent, principala cauză fiind emigrația tot mai intensă, la care s-a adăugat declinul demografic, arată datele publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS), - informează profit.ro.

La 1 ianuarie 2017, populația rezidentă în România număra 19,638 milioane persoane, arată statisticile oficiale. Anterior, la 1 ianuarie 2016, populația rezidentă era de 19,76 milioane persoane/

Citește mai departe