„Business Factory” la final. Vezi cum s-a încheiat primul business reality show din ţară
Primul business reality show din Moldova a încheiat procesul industrial al fabricii sale de business cu Gala Absolvenților „Business Factory”. Toți participanții proiectului s-au ales cu nominalizări și premii pe măsură, iar marele câștigător a devenit Ilie Crețu, tânărul de 23 de ani care dezvoltă o afacere în domeniul construcțiilor.
La Gala Absolvenților „Business Factory” au venit oameni de afaceri, membri ai juriului și ai comunității Angry Business, dar și susținătorii celor șapte participanți din proiect. Fiecare dintre ei s-a ales cu câte un titlu, reieşind din calităţile cu care s-a remarcat pe parcursul celor 8 săptămâni din Coaching.
Prin urmare, Ana-Maria Cojocaru a fost numită cea mai perfecționistă businesswoman, Viorel Barbănouă este considerat cel mai fancy participant din proiect, Valeria Cosonea a primit titlul de cea mai flexibilă femeie de afaceri, Irina Rogojina - încăpățânata proiectului, Daniel Budici - cel mai entuziast și Arcadie Scobioala - cel mai ingenios businessman.
Marele câştigător al primului reality show de business din țară este Ilie Crețu. Tânărul în vârstă de 23 de ani a obținut cel mai mare profit din proiect, compania sa de construcții cânştigând în 2 luni un profit de 74 500 de lei. Tot Ilie a devenit favoritul publicului, acumulând un total de peste 1 000 de voturi.
Premiile oferite de sponsorii proiectului au fost: șapte tablete de ultimă generație, câte 50 GB trafic internet oferit de unul dintre operatorii de telefonie mobilă din ţară și premiul special pentru câștigătorul proiectului - un Iphone 5S. Și echipa MBC a mai oferit un premiu special pentru Arcadie Scobioala: filmarea unui spot publicitar și difuzarea acestuia timp de o lună la postul de televiziune.
Reality show-ul Business Factory a durat 8 săptămâni și s-a desfășurat în perioada 25 octombrie - 27 decembrie.
În Moldova există mașini SKD
În noiembrie 2014, în cadrul programului USAID, în raioanele republicii au fost plasate 10 mașini de gunoi și câteva unități de altă tehnică urbană. Este curios faptul că o parte dintre aceste mașini au fost importate în Moldova în varianta neasamblată – șasiul din Nijni Novgorod, utilaje din Kiev. Iar de asamblarea lor se ocupă compania autohtonă „Auto-Prezent”.
„Într-adevăr, Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională a procurat 10 mașini de gunoi pentru raioanele republicii. Însă, deocamdată, am asamblat doar două dintre ele, - a explicat directorul comercial al „Auto-Prezent”, Andrei Bostan. – Erau mașini de gunoi, cu încărcarea din spate, destinate eurocontainerelor. Alte 8 vehicule, cu încărcarea laterală, destinate containerelor standard de gunoi, au fost asamblate de către altă companie”.
În general, în cadrul acestui proiect, „Auto-Prezent” a asamblat 10 mașini pentru utilitățile publice: 2 mașini de gunoi și 8 mașini de epurare în vid. Pe lângă acestea, comanda includea și asamblarea a 6 gredere ale fabricii „Bryanskii Arsenal”.
„Într-adevăr, echipamentele montate pe partea superioară a șasiului camioanelor le asamblăm în cadrul întreprinderii noastre din Chișinău”, - a explicat Andrei Bostan.
„Noi suntem distribuitori autorizați ai unui șir de fabrici specializate de autovehicule și branduri comerciale – MAZ, GAZ, UAZ, „Bogdan”, a ramurei turcești FORD și a altor”, - își continuă discursul directorul comercial. Întreprinderea dispune de utilajele necesare, iar lucrătorii au fost instruiți în cadrul diverselor companii, al căror distribuitor este „Auto-Prezent”.
În principiu, la „Auto-Prezent ” este adunat un schelet din specialiști care au activat în cadrul primei Fabrici de Reparații Auto din Chișinău. „De aceea suntem singura întreprindere din țară căreia furnizorii oficiali i-au acordat dreptul de a realiza astfel de lucrări de instalare și montaj, - spune Andrei Bostan. – Astfel, utilajele destinate mașinilor de gunoi și de epurare le-am montat pe șasiul camionului Diesel de talie medie, GAZ-3309, al fabricii din Nijni Novgorod”.
Avantajul tehnicii produse în cadrul spațiului postsovietic constă în faptul că actualul contingent de instalatori și lăcătuși îi cunosc particularitățile. Astfel, ei nu trebuie să fie instruiți suplimentar. Acest aspect facilitează și reduce costurile pentru reparația acestor mașini, precum și pentru deservirea lor.
Grederele, furnizate de Briansk, au fost, de asemenea, asamblate parțial de către compania „Auto-Prezent”. „Ele au fost aduse în varianta semi-asamblată”, - a zis Andrei Bostan. Astfel de livrări de tehnică în varianta „Lego” sunt avantajoase și producătorului, și întreprinderii moldovenești. Pentru fabrica-producător este convenabil faptul că ea nu trebuie să piardă timp cu asamblarea mașinilor. Iar pentru compania moldovenească este avantajos faptul că, astfel, ea este asigurată cu muncă și primește partea sa de câștig din montajul tehnicii. Iar pentru cumpărător este convenabil faptul că mașinile și grederele asamblate din seturile auto din Chișinău sunt mai ieftine decât cele care sunt asamblate în totalitate în cadrul fabricii-producător.
În general, echipamentul de producție și personalul calificat îi permite companiei „Auto-Prezent” să se ocupe de asamblarea SKD a mașinilor și a tehnicii, ai căror distribuitori oficiali sunt. „Distribuitori autorizați, - accentuează Andrei Bostan. – În caz contrar, de exemplu „Bryanskii Arsenal” nu ar avea dreptul să ne furnizeze grederele în varianta neasamblată. Desigur, producătorilor nu le este indiferent cine și cum va asambla mașinile lor. Și nouă ne pasă cum ele vor fi asamblate. Deoarece noi răspundem de garanția lor și de serviciile de montaj. În această ordine de idei, pentru șasiurile GAZ-3309, pe care, conform comenzii USAID, au fost montate mașinile de gunoi și de epurare în vid, granția este de 2 ani. Pentru utilajele comunale, furnizate de compania ucraineană „Budșleahmaș”, garanția este de 12 luni. Dar noi suntem deja dispuși să acordăm și pentru aceste utilaje o garanție de două ori mai mare”, - a remarcat Andrei Bostan.
Conform datelor USAID, mașinile de gunoi procurate de la „Auto-Prezent” au fost trimise în Ștefan Vodă și în Cantemir. Mașinile de epurare – în Edineț, Drochia, Șoldănești, Căușeni, Basarabeasca și Strășeni.
„Dat fiind faptul că noi asamblăm mașini speciale, ca rezultat ele sunt mai ieftine, de aceea noi am și câștigat licitația de furnizare a mașinilor de gunoi și de epurare, - spune Andrei Bostan. – Alți participanți ai licitației au propus mașini finalizate, asamblate în cadrul întreprinderilor-producătoare, o variantă care este mult mai costisitoare. Pe lângă prețurile stabilite am reușit să ne încadrăm și în termenul de livrare prestabilit, care se reducea la o lună. Asamblarea și montarea utilajelor pe șasiurile pregătite a durat o săptămână, iar tehnica în sine a ajuns de la fabrică în aproximativ trei săptămâni”.
Specialiștii de la „Auto-Prezent” consideră că pentru serviciile de comunitate și nu doar le este mai convenabil să procure tehnică nouă și nu cea care a fost deja utilizată. Și nu este vorba de faptul că tehnica nouă dispune de garanție. În Occident, vehiculele utilitare cu o vârstă de trei-patru ani dispun de un grad destul de înalt de uzură a materialelor. Totodată, nu sunt cunoscute condițiile în care ele au fost exploatate și câți stăpâni au schimbat. În orice caz, întreținerea unui astfel de vehicul este mai costisitoare decât a unui nou.
Referindu-se la tehnica care a fost deja exploatată, Andrei Bostan a spus că „Auto-Prezent” se ocupă de montarea utilajelor și pe șasiul comandat. Astfel a fost montată o mașină de curățare a canalelor pe șasiul unui ZIL vechi, la comanda „Apă-Canal” din Edineț. Pe astfel de șasiuri sunt asamblate și utilaje europene. Una dintre comenzile recente consta din montarea pe baza camionului MAZ a unui braț italian pentru încărcarea automată a mărfurilor, fără a fi implicate dispozitive suplimentare.
Cât despre mașinile de gunoi, comandate prin licitația USAID, ele fac parte din categoria unui volum redus de încărcare – doar 8 metri cubi. Pentru raioanele unde ele au fost întreptate acest volum este cât se poate de suficient. Pentru comparație, volumul buncărului mașinii de gunoi poate ajunge la 24 de metri cubi. Astfel de mașini sunt, de regulă, solicitate pentru municipii și pentru raioanele în cadrul cărora sunt amplasate poligoane de gunoi.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Cărți poștale – un produs zburător pentru o afacere de familie
Stepan și Anna Crani se ocupă de execuția unui produs care, atât în sens direct, cât și în cel indirect, zboară mai repede decât vântul. Ei produc cărți poștale cu o notă de artistism în ele – acele cărți, care sunt semnate, la care se lipește marca și care se aruncă în cutie poștală. Imaginile sunt alcătuite și desenate direct de familia de artiști.
De fapt, aceste sunt imaginile ce reprezintă tradițiile și mâncărurile moldovenești. Drept nume pentru mica lor afacere, familia a ales acel cuvând, care simbolizează pasiunea lor pentru cărți poștale – Monstrcard.
“Ceea ce noi facem e mai mult un hobby, decât o afacere. Ne place să desenăm. Stepan a absolvit facultatea de arhitectură și de mic desenează comicsuri. Eu am făcut școala de arte și pictez relativ bine. De ce am decis să producem felicitări? De fapt, îmi plăcea mult să scriu și să primesc scrisori, să semnez și să trimit cărți poștale. Într-o zi am înțeles că în 10 ani am reușit să trimit toate felicitările poștale care există la noi în Moldova. Și am vrut să găsesc anume acea imagine, care să reprezinte modul și stilul de viață al moldovenilor.”, - a povestit pentru mybusiness.md Anna Crani. Apropo, artista face parte din proiectul internațional de postcrossing, care se bazează pe ideea de schimb de felicitări (detaliile pot fi găsite pe internet).
Astfel, am decis să facem cărți poștale care pot fi trimise în alte țări, promovând viața și cultura din Moldova. În aceste scopuri, Anna și Stepan au început să analizeze standardele cărților poștale, să genereze idei creative și să picteze imagini care să corespundă cerințelor.
“Primele carduri au fost inspirate din bucătăria moldovenească tradițională. Pe partea din față a felicitărilor Stepan a desenat rețetele diferitor gustări (mămăligă, izvar, desertul “Cușma lui Guguță”). Rețetele sunt făcute schematic (sunt prezentate ingredientele și etapele de pregătire a mâncărurilor), dar, analizând un pic mai atent felicitarea, oricine (chiar și un străin), va fi capabil să facă acest fel de mâncare.
Am adus primele carduri la iarmarocul ce se desfășura în timpul velohorei de toamnă. Clienții au rămas mulțumiți, mă întrebau dacă vor mai urma felicitări cu alte imagini. Astfel, am început să ne implicăm tot mai mult în ideea de tradiții și sărbători naționale. Au apărut desene cu moldoveni care produc vin, cântă colinzi. Așa ne-a venit și ideea să desenăm harta Moldovei cu obiectivele ei turistice de bază”.
La întrebarea despre problemele care pot să apară în legătură cu privatizarea drepturilor de autor, Anna Crani a răspuns că, pentru moment, e unul din obiectivele de bază să le rezolve cât mai repede, astfel încât “pirateria» și copierea sunt foarte răspândite. “Am decis să renunțăm la printarea logoului pe felicitare. Nu dorim să stricăm imaginea. Mai sunt și alte secrete tehnologice care ne demonstrează drepturile de autor. În acest caz, dacă vom depista actul de piraterie, vom fi capabili ușor să găsim producătorii de imagini contrafăcute”.
Cărțile poștale Monstrcard se vând la iarmarocuri și în unul din magazine din Chișinău, cu care mica firmă a încheiat contractul. Luând în considerare faptul că ele sunt emise în cantități mici, aproape fiecare poate fi considerată unică. Cu toate acestea, Anna Crani a remarcat că felicitările se vând fără cheltuieli suplimentare din timp personal pentru alcătuirea imaginii de autor (peste hotare, imaginea de autor costă aproximativ 50 dolari). Prețul e absolut simbolic – 3 lei 50 bani pentru o bucată.
“Din cauza că, în prezent, e mai ușor să scrii sau să trimiți o felicitare prin e-mail sau rețele de socializare, unde poți să mai adaugi și o imagine, mulți văd în felicitările de hârtie un ecou din trecut. Îmi pare rău că este așa. Doar o felicitare cu o imagine și câteva cuvinte scrise de mâna expeditorului îți oferă sentimente mai speciale”, - a spus Anna Crani.
Iar în ajunul sărbătorilor de iarnă, Monstrcard a emis felicitări cu personajele din calendarul oriental, care sărbătoresc Anul Nou în stil moldovenesc.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Simbolul sărbătorilor de iarnă licitat cu 6 700 lei
În incinta Muzeului Național de Artă, la inițiativa organizației sociale „KLumea” și cu sprijinul sponsorului general, „UNIBANK”, s-a desfășurat, al patrulea an consecutiv, „Balul brazilor de Crăciun”.
Este vorba despre o expoziție-concurs, în cadrul căreia nu doar sunt prezentate lucrările descendenților din diverse instituții de învățământ din țară, ci ele mai și concurează una cu cealaltă. Dar intriga principală a evenimentului constă în faptul că, după desemnarea câștigătorilor, exponatele sunt supuse unei licitații, în cadrul căreia fiecare doritor poate deveni proprietarul unui brad de Crăciun cu un design inedit.
Conform spuselor organizatorilor, la concursul preliminar din acest an au participat 65 de lucrări, dintre care au fost selectate 20 pentru a fi prezentate în cadrul expoziției din muzeu. „Balul brazilor de Crăciun” a durat 11 zile și a fost vizitat de către mai bine de patru mii de persoane, un număr care este de aproximativ două ori mai mare decât cel din anul trecut.
În ultima zi de desfășurare a expoziției „Balul brazilor de Crăciun”, analizând lucrările și calculând punctajul oferit de către public, juriul a desemnat 10 câștigători. Anul acesta, titlul de cel mai frumos brad de Crăciun l-au obținut două lucrări: „Clipe. Fiori. Fericire”, realizată de studenta Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Oxana Turtureanu și „Metamorfoza” studentului Universității Tehnice, Alexandru Tirentie, care, apropo, a câștigat și anul trecut. Primul premiu consta în 10 mii lei, al doilea – 5 mii lei (câștigătoarea fiind Ana Sadovnicova), al treilea – 2 000 lei („Așteptarea” Ecaterinei Capațina și „Licăr de nea” al Adrianei Lupu). În categoria „alegerea publicului”, premiul era de 3 mii lei și a fost ridicat de către Maria Butnaru. Câștigătorii în categoria „Cei mai inediți brazi” au primit câte o mie de lei. Trebuie menționat faptul că, în acest an, pentru prima dată Ministerul Culturii a devenit membru al fondului destinat câștigătorilor.
După desemnarea câștigătorilor, toți cei 20 de brazi au fost supuși licitației. Prețul minim de pornire pentru fiecare lot era de 500 lei. În cadrul licitației, cel mai costisitor s-a dovedit a fi bradul-câștigător, „Metamorfoza”, cumpărat cu 6 700 lei de către o antreprenoare cunoscută. Alte simboluri ale sărbătorilor de iarnă au fost licitate la 5 100, 3 500, 2 500 și 2 100 lei.
„Acest eveniment minunat este axat pe susținerea tinerelor talente. Lucrările prezentate au fost realizate dintr-o diversitate mare de materiale (de la lemn, lână și până la gloanțe, plastic), tehnici handmade și chiar stiluri de arhitectură. Este remarcabil faptul că banii, acumulați în cadrul licitației, vor fi redirecționați spre acele instituții de învățământ, ai căror studenți au realizat acești brazi, fiind destinați completării resurselor tehnice pentru procesul de studiu”, - a remarcat directorul de marketing al BC „UNIBANK”, Alexandra Sidorenco.
Conform spuselor Natei Albot (liderul organizației sociale „KLumea”), luând în calcul faptul că în fiecare an crește numărul participanților și al vizitatorilor „Balului brazilor de Crăciun”, există probabilitatea ca, anul viitor, pentru desfășurarea unui asemenea eveniment va fi necesară o încăpere cu o suprafașă mai mare.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Concursul privind selectarea administratorului parcului științifico-tehnologic ”Inagro”
Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică al Academiei de Ştiinţe a Moldovei şi Agenţia pentru Inovare şi Transfer Tehnologic anunţă concursul pentru selectarea administratorului parcului științifico-tehnologic din domeniul agriculturii ecologice și intensive ”Inagro”.
La concurs pot participa persoanele juridice care:
Sunt rezidente a Republicii Moldova;
Nu se află în stare de faliment ori de lichidare;
Dispun de personal calificat, cu experienţă în managementul afacerilor;
Prezintă un proiect d dezvoltare a infrastructurii de inovare a parcului.
La cererea depusă pentru participarea la concurs se vor anexa următoarele documente:
declaraţie privind intenţia de a administra parcul ştiinţifico-tehnologic şi de a oferi asistenţă potenţialilor rezidenţi;
copia actului de constituire şi/sau a statutului;
informație despre numărul mediu scriptic de personal din anul anterior;
descrierea infrastructurii (sedii, încăperi şi alte imobile, echipamente de birou, calculatoare) necesare serviciilor, asigurarea publicității locale a programului în perioada de reinițiere a activității parcului;
certificat care confirmă lipsa de restanțe la bugetul public național;
cazierul juridic;
scrisori de garanție (în cazul cofinanțării);
proiectul privind organizarea şi funcţionarea parcului ştiinţifico-tehnologic, care se va elabora în corespundere cu prevederile Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2014 aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 731 din 08.09.2014 și în baza formularului tip.
În cazul proiectului câştigător, activitate principală a organizaţiei, va fi administrarea parcului ştiinţifico-tehnologic şi/sau administrarea fiduciară, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Termenul limită de prezentare a documentelor: 17.01.2015.
Caietul de sarcini, formularul cererii şi formularul proiectului sunt disponibile pe pagina oficială a Agenţiei pentru Inovare şi Transfer Tehnologic: www.aitt.md
Documentele se vor prezenta la adresa: mun.Chişinău, str.Mioriţa 5, oficiu 405.
Pentru informaţii suplimentare şi consultări ne puteţi contacta la: nr. de tel.: 88-25-63 sau pe adresa:
Un guvernator grec vrea să reconstruiască Colosul din Rodos
Un guvernator grec vrea să reconstruiască Colosul din Rodos, celebra statuie considerată a şasea minune din Antichitate, care s-a prăbuşit în urma unui cutremur în urmă cu peste 2.000 de ani.
Colosul din Rodos aparţine istoriei şi legendelor din lumea antică. Statuia era considerată cea de-a şasea minune din Antichitate. Dintre cele şapte minuni antice, doar piramida lui Keops, din Egipt, a supravieţuit până în zilele noastre, informează lefigaro.fr.
O expoziţie vernisată de curând la Muzeul Luvru, intitulată "Rhodes, une île grecque aux portes de l'Orient" ("Rodos, o insulă grecească la porţile Orientului"), a reprezentat o bună ocazie pentru a readuce în actualitate un vis mai vechi: ridicarea din nou a uriaşului din bronz şi lemn, după imaginea zeului Helios, care păzea de pe picioarele sale imense intrarea în portul din Rodos în urmă cu peste două milenii (303-225 î.e.n.). Ideea renaşterii sculpturii monumentale a lui Chares din Lindos - ce avea o înălţime de 32 de metri fără a se ţine cont de piedestalul din marmură - beneficiază de sprijinul noului guvernator al insulei greceşti Rodos.
Specialiştii în arta antică nu cred însă în acest proiect ce pare nerealizabil. După părerea lor, proiectul edilului grec ar avea un singur obiectiv - marketingul. Turismul reprezintă însă o parte importantă pentru economia insulei. Simplul anunţ al revenirii uriaşului din bronz la intrarea portului din Rodos reprezintă deja prin el însuşi o formidabilă acţiune publicitară.
Până când Colosul din Rodos va putea fi din nou admirat de turişti, el poate fi vizualizat cu ajutorul operelor de artă pe care le-a inspirat. În 1954, Salvador Dali l-a pictat într-un tablou care a devenit celebru. Sergio Leone a regizat în 1961 un formidabil film istoric. Lungmetrajul a prezentat pe marele ecran scena seismului care a dus la prăbuşirea sculpturii uriaşe, în anul 225 î.e.n. şi i-a avut în rolurile principale pe Georges Marchal şi Lea Massari. Jules Verne, căruia nu i-a lipsit niciodată imaginaţia, a readus la viaţă Zeul-Soare (Helios) în romanul "Călătorie spre centrul Pământului". La rândul său, René Goscinny, considerat unul dintre cei mai spirituali autori de benzi desenate, a personificat Colosul din Rodos sub forma unui luptător uriaş, originar din Rodos, în volumul "Asterix la Jocurile Olimpice".
BERD sprijină extinderea Unimarket
Rețeaua de magazine alimentare urmează să deschidă noi magazine, un depozit și un centru de logistică.
Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a oferit echivalentul în lei moldovenești al unui împrumut de 5 milioane dolari SUA pentru sprijinirea extinderii rețelei autohtone de retail alimentar Unimarket Discount SRL (Unimarket).
Înfiinţată în 2010, compania operează o rețea de 35 de supermarketuri de discount mici, cele mai multe dintre ele localizate în Chișinău. După ce și-a asigurat o poziție puternică pe piață aici, compania acum își propune extindirea și în regiunile țării.
Planul de investiții al companiei, în valoare de 6,5 milioane dolari SUA, include deschiderea a 17 magazine noi, atât în Chișinău cât și în orașele mai mici, precum Hîncești, Dondușeni, Drochia, Edineț și Soroca. De asemenea, Unimarket intenţionează să construiască un nou depozit, dar și un centru logistic pentru deservirea rețelei de retail a companiei, cât și în vederea îmbunătățirii eficienței costurilor.
Gilles Mettetal, Director BERD pentru industria agroalimentară a declarat: “Unimarket are un potențial mare de creștere în special în localitățile rurale ale țării. Consumatorii din orașele mai mici tind să treacă de la piețele tradiționale deschise către retailul organizat cu deservire calitativă și sortiment divers de mărfuri, iar Unimarket este bine poziționat pentru a beneficia de aceste oportunități.”
Acesta a adăugat: „BERD are plăcerea de a sprijini extinderea rețelei în afara Chișinăului, unde clienții vor beneficia de noi magazine alimentare în locații convenabile și de cumpărături la prețuri accesibile. Aceasta de asemenea va stimula economia locală și va crea locuri noi de muncă.
În cadrul programului de investiții, compania va investi un milion de euro pentru măsuri de eficiență energetică. Îmbunătățirile planificate vor permite economii de 29% a consumului energiei electrice și o reducere de aproape 100% de gaze naturale, precum și reducerea cu 493 de tone a emisiilor anuale de CO2.
Susținerea rețelelor de retail, precum este Unimarket, este parte a eforturilor BERD de a stimula industria agroalimentară, un sector important în multe țări în care investește Banca.
Până în prezent, BERD a investit peste 8,5 miliarde de euro în mai mult de 530 de proiecte în sectorul industriei agroalimentare al țărilor în care operează. Implicarea Băncii include toate activitățile de-a lungul întregului lanț de producție, de la agricultură, prelucrare și comercializare, pînă la distribuția produselor alimentare, ambalare și vânzare cu amănuntul. BERD, de asemenea, joacă un rol important în dezvoltarea sectorului prin sprijinirea clienților corporativi locali și străini, precum și a microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii.
În Moldova, BERD este cel mai mare investitor instituțional. Prioritățile Băncii sunt de a sprijini activitatea sectorului privat, promova standarde europene și integrarea regională, precum și de a ajuta la dezvoltarea utilităților publice eficiente și durabile. Până în prezent, BERD a investit circa 900 de milioane de euro în peste 100 de proiecte.
Comunicat de presă
TripAdvisor a fost amendat cu jumătate de milion de euro de italieni pentru recenzii false
Autorităţile italiene din domeniul concurenţei au anunţat, luni, că au amendat cu 500.000 de euro TripAdvisor, pentru că pe site-ul de călătorii au fost publicate comentarii care nu erau scrise de turişti, ci de profesionişti, fără ca utilizatorii să fie informaţi cu privire la acest lucru.
Potrivit AFP, sesizată de mai multe asociaţii ale consumatorilor, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), autoritatea care asigură respectarea concurenţei în Italia, a decis că site-ul de călătorii american TripAdvisor şi filiala sa italiană nu au fost suficient de oneste cu internauţii.
AGCM spune că TripAdvisor i-a făcut pe utilizatorii săi să creadă că toate comentariile publicate pe acest site au fost scrise de turişti, însă unele dintre mesaje erau postate de profesionişti.
AGCM interzice "difuzarea de informaţii înşelătoare cu privire la persoanele care au scris comentariile".
TripAdvisor insistă asupra "caracterului autentic şi sincer al comentariilor", făcându-i astfel pe consumatori să creadă că informaţiile publicate pe acest site de călătorii sunt sigure, mai spune AGCM.
TripAdvisor are la dispoziţie 30 de zile pentru a plăti amenda şi 90 de zile pentru a explica AGCM cum va evita pe viitor astfel de situaţii, respectiv ca utilizatorii să ştie când sunt publicate "informaţii publicitare care nu corespund realităţii".
Dronele, printre cadourile cele mai dorite de Crăciun în Statele Unite ale Americii
Dronele, cunoscute mai degrabă ca aparate de zbor folosite de armată sau utilizate de companii, sunt din ce în ce mai utilizate pentru distracţie de tot mai multe persoane în Statele Unite, lucru ce dă bătăi de cap autorităţilor privind reglementarea întrebuinţării acestor dispozitive, potrivit AFP.
Andrew Steele, un adolescent de 15 ani din Statele Unite, a cerut o dronă drept cadou de Crăciun. O dorinţă insolită sau avangardistă, dar băiatul este departe de a fi singurul, după cum o demonstrează miile de fani ai acestor dispozitive zburătoare teleghidate care au luat cu asalt un târg specializat deschis recent la Los Angeles.
Deşi, în general, dronele sunt percepute drept aparate militare sau utilizate de diverse companii pentru scopuri precise, aceste dispozitive sunt din ce în ce mai mult folosite pentru distracţie. Iar gama de modele disponibile ce s-ar putea regăsi într-un cadou de Crăciun în această săptămână este la fel de variată ca şi aşteptările utilizatorilor.
"Apreciez foarte mult stabilitatea camerei, chiar şi când este în mişcare", a spus un adolescent despre noua sa jucărie pentru care părinţii au plătit 1.200 de dolari.
Dronele se vând ca pâinea caldă, iar pentru a face faţă cererii care creşte, fabricantul chinez al aparatelor a fost nevoit să crească de o sută de ori numărul angajaţilor în opt ani.
Tony Mendoza, un vânzător al fabricantului UAV-RC.com, care prezintă produsele în cadrul unui stand din târgul de drone de la Los Angeles, a făcut o demonstraţie privind capacităţile unui model de intrare în gamă. "Este o dronă foarte simplă, care costă doar 25 de dolari", destinată tuturor copiilor, a spus Mendoza.
În aceste condiţii, cu cât se vor afla mai multe drone sub bradul de Crăciun, cu atât vor zbura mai multe în noul an, lucru ce dă dureri de cap autorităţilor de reglementare.
"Este foarte important, indiferent de dimensiunile dronei, ca utilizatorii să fie atenţi la ceea ce îi înconjoară şi să se asigure că utilizează aparatul fără a pune pe cineva în pericol", a declarat, pentru AFP, Lisa Ellman, fostă consilieră la Casa Albă.
Pe lângă nevoia de utilizare în condiţii de siguranţă, nici nu se pune problema "spionării vecinilor" cu aceste drone echipate cu camere, a adăugat Ellman, legat de acest subiect foarte sensibil mai ales la Los Angeles, unde locuiesc numeroase vedete.
Dar, chiar dacă dronele devin din ce în ce mai accesibile pentru orice utilizator, aceştia trebuie să mai şi reuşească să le facă să zboare, iar, potrivit lui Adam Gibson, un profesionist care organizează sesiuni de antrenament, acest lucru nu este tocmai simplu.
"Pentru a ştii cum să utilizezi aceste sisteme în mod corect, trebuie să urmezi un curs de formare de două săptămâni, cu până la 20 de ore de antrenament pe săptămână", a declarat Gibson, patron al companiei Ctrl.Me.
Pentru a evita accidentele, trebuie nu numai ca utilizatorul să ştie să piloteze aparatul, ci şi să îl configureze corect, cu riscul de a-l vedea prăbuşindu-se.
"Multe dintre prăbuşirile pe care le observăm noi sunt datorate faptului că busola dronei nu a fost calibrată corespunzător", a explicat Gibson, care a mai spus că unele accidente sunt cauzate de faptul că dronele au fost revopsite de utilizatori folosind substanţe care interferează cu sistemele de navigaţie (GPS).
Odată ce aparatul este configurat corect, iar principiile de pilotare de bază sunt stăpânite, cerul este al utilizatorului, cu condiţia de a rămâne sub 120 de metri altitudine, pentru a nu risca să se ciocnească cu alte aparate zburătoare mult mai mari şi care transportă pasageri.
Nu da click! Poti ramane si fara bani, si fara cadouri de Sarbatori: La ce sa fii atent
Craciunul este unul dintre cele mai agitate evenimente pe parcursul unui an, pentru ca majoritatea utilizatorilor de Internet cumpara cadouri. Insa cum ne protejam de eventualele atacuri cibernetice, pentru a nu cadea in capcana hackerilor?
Campaniile de frauda au inceput in urma cu cateva saptamani, iar specialistii firmei de securitate cibernetica Bitdefender au identificat un numar relativ mare de abordari, a precizat Bogdan Botezatu, senior e-threat analyst, pentru Ziare.com.
Acestea sunt:
a) Tombole false. Un utilizator primeste un mesaj de tip spam prin care este anuntat ca adresa lui de mail a fost extrasa in tombola de Craciun si ca i se cuvine o suma oarecare. Pentru a primi banii, i se cer informatii despre cardul de credit.
Insa acesta va fi folosit in mod neautorizat, iar banii nu vor fi virati niciodata asa-zisului castigator.
b) Magazine false care vand cadouri de Craciun. Aceste magazine online sunt create instant si populate cu diverse produse la reduceri uriase. Utilizatorilor li se trimit mesaje nesolicitate, care par a fi newslettere ale acelor magazine.
Dupa ce utilizatorul cumpara produsele de care e interesat, banii vor fi retinuti, dar produsele solicitate nu vor ajunge niciodata, pentru ca ele nu exista.
c) Felicitari virtuale. Foarte multi utilizatori de Internet folosesc servicii de felicitari virtuale pentru a transmite in mod gratuit urarile de sarbatori catre cei dragi. De multe ori, insa, hackerii trimit mesaje cu ceea ce pare a fi o felicitare de Craciun, insa ataseaza virusi respectivului mesaj.
Atunci cand victima incearca sa vizualizeze felicitarea, aceasta va rula un virus bancar sau un troian generic folosit pentru diverse operatiuni. Calculatorul astfel infectat poate fi controlat de la distanta de hacker.
Fii vigilent!
Tot ceea ce intra in categoria cumparaturilor online trebuie tratat cu mare atentie, deoarece exista riscul de a cumpara de pe un site fals.
Specialistii recomanda sa cumparati doar din magazinele online pe care le-ati mai folosit in trecut si cu care ati avut experiente pozitive.
De asemenea, nu deschideti niciodata mesaje nesolicitate sau de la persoane pe care nu le cunoasteti. Instalati o solutie de securitate care sa scaneze mesajele inainte de a le deschide si care sa aiba un modul de protectie antifrauda.
Mai multe atacuri in 2015?
Numarul de atacuri cibernetice creste de la an la an. De exemplu, rata de crestere a numarului de virusi in ultimul an este de aproape 30 la suta (de la aproximativ 200 de milioane in 2013 la 310 milioane in prezent).
"De asemenea, estimam ca anul viitor focusul infractorilor informatici se va muta pe platformele mobile (Android si iOS), deoarece tot mai multi utilizatori folosesc platformele mobile pentru operatiuni bancare si pentru socializare.
Tot in 2015 vom vedea si primele atacuri semnificative asupra terminalelor inteligente, precum smart TV-uri, termostate digitale, sisteme de iluminat si alte dispozitive conectate la Internet", a precizat specialistul Bitdefender.