Duminică, 26 Ianuarie 2014 08:13

Compania aeriana Carpatair a intrat in insolventa

Fokker-100-SmallCompania aeriana Carpatair a solicitat si obtinut joi intrarea in insolventa cu intentia de a urma un proces de reorganizare judiciara, motivand decizia prin daunele de 30 de milioane de euro provocate de litigiile cu Aeroportul Timisoara, avand ca obiect activitati anticoncurentiale, anunta agentia Mediafax.
"Cauzele unei astfel de decizii sunt legate in principal de existenta unor litigii impotriva Aeroportului Timisoara avand ca obiect activitati anticoncurentiale investigate in prezent de Comisia Europeana, dar si de instantele si autoritatile nationale, daunele estimate depasind 30 de milioane de euro", au declarat pentru Mediafax reprezentantii Carpatair.
In cursul procesului de reorganizare, compania va continua o activitate comerciala normala, iar conducerea companiei va fi asigurata de actuala echipa de management condusa de Nicolae Petrov, sub supravegherea administratorului judiciar desemnat.
Pentru perioada ramasa din sezonul de iarna, pana la sfarsitul lunii martie 2014, programul de operare a fost redus, mentinandu-se zborurile profitabile.
Principalii actionari ai companiei Carpatair, infiintata in anul 1999, sunt un grup de oameni de afaceri elvetieni.
24 Ianuarie 2014, Finantistii.ro.
Foto: CARPATAIR

29 ianuarie – 02 februarie 2014

Organizată de
Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova,
Patronată de Guvernul Republicii Moldova

Sloganul expoziției: "СALITATE – COMPETITIVITATE"

Locul desfăşurării: CIE "MOLDEXPO" SA
str. Ghioceilor 1, or. Chişinău,
Pavilionul Central şi Pavilionul nr. 2

28 ianuarie, marţi

10.00 – 18.00 – Înregistrarea participanţilor la expoziţie. Amenajarea standurilor

29 ianuarie, miercuri

10.00 – 18.00 – Program expoziţie
Pavilionul Central şi nr.2
10.00 – 18.00 – Târgul locurilor de muncă
Pavilionul Central
11.00 – 11.30 – Ceremonia oficială de inaugurare a expoziţiei naţionale
Pavilionul nr. 2

11.00 – 13.00 – Seminar: „Soluții financiare pentru businessul mic"
Prezintă: SA „FinComBank"
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

10.00- 14.00 - Evoluarea colectivelor artistice din raionul Criuleni
Prezintă: Consiliul raional Criuleni
Pavilionul № 2

13.30 – 15.00 – Prezentare: "Politicile actuale în domeniul activității de inovare și transferului tehnologic în vederea atingerii obiectivelor de dezvoltare a Republicii Moldova"
Prezintă: Ministerul Economiei al Republicii Moldova,
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

30 ianuarie, joi

10.00 – 18.00 – Program expoziţie
Pavilionul Central şi nr.2

10.00 – 18.00 – Târgul locurilor de muncă
Pavilionul Central
9.30 – 12.30 - FORUL DE AFACERI MOLDO-ROMÂN
Prezintă: Camera de Comerţ şi Industrie a RM,
Hotelul "Regency", Sala de Conferințe,
mun. Chișinău, str. Sfatul Țării, 17

10.00 – 11.30 – Seminar:"Marca comercială – între beneficii și riscuri"
Prezintă: Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală
a Republicii Moldova (AGEPI ),
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

11.30 – 12.45 – Conferință de presă și prezentarea produselor noi
Prezintă: SA "Franzeluța"
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

12.00 – 14.00 - Evoluarea colectivelor artistice din raionul Ialoveni
Prezintă: Consiliul raional Ialoveni
Pavilionul № 2

13.00 – 14.30 - Prezentare: "Colaborarea internațională și consolidarea capacităților manageriale – programe și schimb de experiență cu Germania și Austria"
Prezintă: Camera de Comerţ şi Industrie a RM
Centrul de Formare Continuă,
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

15.00 – 18.00 – Prezentare: „Implementarea standardelor europene și abrogarea standardelor conflictuale ca instrument pentru eliminarea barierelor tehnice"
Prezintă: Ministerul Economiei al Republicii Moldova,
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

17.00 – 20.00 – Ceremonia oficială de decernare a premiilor învingătorilor Concursului naţional „Marca comercială a anului"
Prezintă: Camera de Comerţ şi Industrie, AGEPI
Palatul Republicii, str. Maria Cebotari, 16

31 ianuarie, vineri

10.00 – 18.00 – Program expoziţie
Pavilionul Central şi nr.2

10.00 – 18.00 – Târgul locurilor de muncă
Pavilionul Central
10.00 - 14.00 - Conferința anuală a Programului de atragere a remitenților
în economie "PARE 1+1"
Prezintă: Organizația pentru dezvoltarea
sectorului întreprindelor mici și mijlocii,
Hotelul "Codru", str. 31 august, 127

10.00 – 11.30 – Prezentare: "Funcțiile publice vacante – pe o platformă comună" și "www.e-angajare.md și www.angajat.md –instrumente inovative de recrutare pe piața muncii din Republica Moldova"
Prezintă: Cancelaria de Stat, Direcția reforma
administrației publice centrale,
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de muncă
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

12.00 – 13.30 – Prezentare: „Perspectivele dezvoltării comerțului exterior în contextul Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător"
Prezintă: Ministerul Economiei al Republicii Moldova,
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

12.00- 14.00 - Evoluarea colectivelor artistice din raionul Anenii Noi
Prezintă: Consiliul raional Anenii Noi
Pavilionul № 2

14.00 – 15.30 – Prezentare: „Masuri de eficiență energetică ca instrument de diminuare a costurilor activității entităților economice"
Prezintă: Camera de Comerţ şi Industrie a RM
Centrul de Formare Continuă,
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

14.00 -15.30 - Prezentare: "Perspectivele promovării produselor agroalimentare moldovenești pe piața Uniunii Europene – prevederile Acordului de Asociere RM-UE"
Prezintă: Camera de Comerţ şi Industrie a RM
Centrul de Formare Continuă,
Camera de Comerț și Industrie a RM,
bd. Șt. cel Mare, 151, sala de conferințe

15.45 – 17.00 – Seminar: „Plata indemnizațiilor pentru concediile medicale (buletinele de boală)"
Prezintă: Casa Naţională de Asigurări Sociale
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

17.00 – 18.00 - Seminar: „Procesul de raportare la CNAS începând cu 01.01.14".
Prezintă: Casa Naţională de Asigurări Sociale
Pavilionul Central, Sala de conferinţe

1 februarie, sâmbătă

10.00 – 18.00 – Program expoziţie
Pavilionul Central şi nr.2
12.00- 13.30 - Prezentare de modă a hainelor pentru copii
Prezintă: SRL "Zivax - Maxi"
Pavilionul № 2

10.00 – 18.00 – Târgul locurilor de muncă
Pavilionul Central

2 februarie, duminică

10.00 – 18.00 – Program expoziţie
Pavilionul Central şi nr.2
10.00 – 18.00 – Târgul locurilor de muncă
Pavilionul Central

23 ianuarie 2013, Chişinău - Prima ședință a Comitetului Mixt în cadrul Acordului între Guvernul Republicii Moldova şi Uniunea Europeană cu privire la protecţia indicaţiilor geografice pentru produsele agricole şi alimentare a avut loc la Ministerul Economiei la 22 ianuarie, curent.

Reuniunea Comitetului Mixt a fost prezidată de viceministrul Economiei, Octavian Calmîc şi a întrunit, din partea Republicii Moldova, reprezentanți ai instituțiilor de resort implicate, precum Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, AGEPI, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și, din partea Uniunii Europene, reprezentanții Dircţiei Generale pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală din cadrul Comisiei Europene, precum și ai Delegației Europene în RM.

Unul dintre subiectele de bază din cadrul primei ședințe a Comitetului Mixt a fost extinderea anexelor la Acord cu noi indicaţii geografice (IG) și denumiri de origine (DO). Drept urmare, Republica Moldova a prezentat spre considerare patru indicații geografice înregistrate pe parcursul anului 2013 – „Codru", „Valul lui Traian", „Divin" și „Ştefan Vodă", care vor fi incluse în anexele la Acord pentru protecție pe teritoriul UE după procedurile de consultare publică.

În cadrul întrunirii, conform prevederilor Acordului, a fost aprobat Regulamentul de funcționare a Comitetului Mixt. În acest context, la propunerea delegației CE, Republica Moldova a acceptat să dețină Președinția Comitetului în anul 2014.

Un alt subiect abordat la reuniune a fost procesul de implementare a prevederilor Acordului între Guvernul Republicii Moldova şi Uniunea Europeană cu privire la protecţia indicaţiilor geografice pentru produsele agricole şi alimentare. Partea moldovenească a făcut o trecere în revistă asupra funcționării sistemului de protecție a drepturilor proprietății intelectuale în materie de IG și DO precum și a acțiunilor întreprinse pentru punerea în aplicare a Acordului.

În final, părţile au constat că în Republica Moldova există premizele necesare în vederea valorificării posibilităţilor oferite de Acord, cum ar fi cadrul normativ adecvat, armonizat cu Acquis-ul comunitar şi cadrul instituţional. De asemenea, Acordul prevede posibilitatea adăugării de către părţile contractante, în anexele la Acord, a unor noi IG pentru a fi protejate. Acest fapt va permite producătorilor din Republica Moldova protejarea, pe teritoriul Uniunii Europene, a indicaţiilor geografice autohtone înregistrate conform legislației în vigoare şi va sprijini politica comună în domeniul calităţii.

Menţionăm că Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Uniunea Europeană cu privire la protecţia indicaţiilor geografice pentru produsele agricole şi alimentare a fost semnat la 26 iunie 2012, la Bruxelles şi a intrat în vigoare, pentru Republica Moldova, la 01.04.2013.

Comunicat de presă

21.01.2014, Chișinău – Centrul de instruire activă (CITA) a forței de muncă urmează a fi lansat în orașul Strășeni odată cu începutul noului an școlar, astfel în viitorul apropiat urmează a fi lansate procedurile de reconstrucție a încăperilor și pregătirea profesorilor. O constatare în acest sens a fost făcută în cadrul întrevederii viceprim-ministrului, ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, cu reprezentanții Asociației germane pentru dezvoltare GIZ și ai Universității tehnice din Ilmenau, aflate în vizită la Chișinău.

Viceprim-ministrul Valeriu Lazăr a declarat că așteptările de la proiect sunt foarte înalte, acesta urmând să piloteze în Moldova modelul dual, german, de instruire profesională. În context, ministrul Economiei și-a exprimat satisfacția că deja 12 companii au semnat precontracte cu viitorul Centru de instruire activă, iar locomotiva acestui proces o vor constitui companiile germane. Valeriu Lazăr a declarat că Guvernul a alocat 3 milioane de lei pentru reconstrucția spațiului de instruire, lucrările urmând să înceapă în luna februarie.

Profesorul Herfried M. Schneider de la Universitatea tehnică din Ilmenau a declarat că activitățile de până acum s-au concentrat pe două direcții – analiza școlilor germane pentru identificarea utilajului necesar și elaborarea proiectului de reconstrucție a clădirilor Centrului de instruire. Totodată, dl Schneider a declarat că mai multe centre de instruire din Germania sunt interesate să pună la dispoziție profesori pentru Centrul de instruire din Strășeni.

Asociația germană pentru cooperare (GIZ) și-a manifestat acordul prealabil pentru suportul costurilor financiare legate de dotarea cu echipament modern a sălilor de curs și laboratorului, asigurarea cu soft-uri și programe specializate, amenajarea spațiilor de instruire practică în cadrul centului. GIZ este dispusă să acopere costurile legate de dotarea tehnică modernă, în sumă de cca. 2 mln. euro sub forma unui grant. O decizie finală în acest sens urmează a fi luată în luna aprilie a.c.

Centrul de instruire activă, situat în cadrul platformei industriale de la Strășeni, va instrui anual peste o mie de muncitori calificați și circa 100 de manageri operaționali pentru companiile industriale rezidente ale Zonei Economice Libere Bălți, inclusiv sub-zona Strășeni, dar și pentru alte companii care vor dori să participe la noul sistem de instruire.

La baza creării CITA va sta conceptul de instruire duală, ce presupune participarea statului, a instituției educaționale și a companiilor private în procesul educațional. De menționat că utilajele pentru instruirea practică vor fi oferite de companii și vor fi identice cu cele la care cursanții vor munci ulterior, companiile participând activ și la programul de studii, adaptat la necesitățile concrete ale fiecărei întreprinderi.

Comunicat de presă

Parcul industrial „Răut" din Bălți desfășoară un concurs pentru selectarea noilor rezidenți în baza a 3 imobile cu cinci etaje, cu o suprafață totală de aproape 11 mii metri pătrați.

Termenul limită de recepţionare a ofertelor este 03 februarie 2014, ora 16-00, iar concursul va avea loc pe data de 04 februarie 2014, ora 1000 în incinta blocului administrativ „RĂUT" SA, cu sediul în str. Decebal, 13, mun. Bălţi.

Participanţii vor prezenta proiectele investiţionale de desfășurare a activității industriale în cadrul Parcului Industrial „RĂUT", cu utilizarea tehnologiilor moderne şi inovaţionale, şi de prestare servicii conexe. Plata de participare pentru fiecare bun imobil expus la concurs constituie echivalentul în lei a 200 dolari. Participanţii au dreptul să se familiarizeze cu setul de documente și să viziteze obiectele propuse în locaţiune sau arendă. Comunicatul informativ integral poate fi găsit pe site-ul www.raut.md.

Caietul de sarcini și informaţii suplimentare pot fi solicitate la sediul „RĂUT" SA, Întreprinderea administratoare a Parcului Industrial „RĂUT". Telefon de contact/fax. 0231 2-30-90, 079701528 e-mail: .

20.01.2014, Chișinău – Urmare a concursului, desfășurat la 16 ianuarie curent, trei întreprinderi cu capital străin au devenit rezidente ai subzonei patru, Strășeni, a ZEL „Bălţi".

Cel mai mare proiect investiţional va fi realizat de Întreprinderea Mixtă „ITALPROD" SRL, care planifică producerea utilajului pentru prelucrarea strugurilor. Volumul de investiţii va constitui 1,2 mil. euro, volumul vânzărilor 4 mil lei/anual. Compania intenționează să angajeze, la prima etapă, 50 persoane cu un salariu mediu lunar de 5500 lei. Inițierea procesului de producere este preconizată pentru trim. I 2014.

ÎM „FERPONT" SRL va produce structuri din oţel pentru beton armat. Conform condiţiilor concursului, volumul investiţiilor pentru realizarea proiectului în cauză va constitui 500 mii euro. Volumul vânzărilor – 1 mil euro/anual, numărul locurilor de muncă la prima etapă – 9 persoane, cu un salariu mediu lunar de 400 euro. Lansarea procesului de producere este preconizată pentru prima jumătate a anului 2014.

Întreprinderea „ENERGY SOLARIS" SRL va produce echipament pentru captarea şi transformarea energiei solare în scopul încălzirii apei şi încăperilor. Volumul de investiţii va constitui 100 mii euro, volumul vânzărilor – 2,5 mil. lei/anual, iar numărul locurilor de muncă create la prima etapă – 9 persoane, cu un salariu mediu lunar de circa 6500 lei. Lansarea procesului de producere este programată, de asemenea, pentru prima jumătate a anului 2014.

Comunicat de presă

 

Antreprenorii (atât cei începători, cât și reprezentanții sectorului afacerilor mici) spun că pentru ei, problema principală constră în obținerea unei finanțări. Din cauza faptului că, deseori, problemele lor nu sunt înțelese de către băncile comerciale, se formează o oarecare neîncredere față de sistemul bancar, în ansamblu. Iar pe un astfel de fundament este imposibil să construiești relații de afaceri și de parteneriat durabile. Totodată, o mare parte dintre persoane refuză să-și deschidă o afacere proprie sau chiar pleacă din țară, în căutarea unor surse de venit decent, anume din cauza fricii de un eventual refuz din partea băncii în oferirea de credit. Cu toate acestea, țara are nevoie de oamenii săi întreprinzători. Echipa MyBusiness.md s-a adresat la reprezentantul unei bănci, care împărtășește aceeași opinie, pentru a obține mai multe comentarii. La întrebările revistei a răspuns Olesea Polovnicova, șeful secției de microcreditare a băncii Fincombank.

Duminică, 19 Ianuarie 2014 15:43

Afacere pentru esteți

În rând cu diamantele, cele mai bune prietene ale femeilor sunt florile. Dar, spre deosebire de bijuterii, ele au fost în topul vânzărilor, fiind cele mai cerute pe piață. Floristica creativă, ce apăruse recent, a reușit să-și demonstreze aparteneța la o afacere frumoasă și profitabilă. Despre specificul ei, la fel avantajele și neajunsurile, mybusiness.md a aflat de la directorul companiei Flopart – Aurelia Malai.

Iurii Rusu și-a deschis atelierul de bijuterii în Chișinău acum trei ani și, din punctul său de vedere, "cu încetul merge înainte". "Bijutierul nu are parte de un succes rapid", - analizează cu o înțelepciune uimitoare pentru vârsta sa, meșterul de 25 de ani.

stamps-luxembourg-057Restrictiile de munca pentru romani si bulgari au fost ridicate de la 1 ianuarie in opt state ale Uniunii Europene: Austria, Germania, Olanda, Belgia, Luxemburg, Franta, Malta, Marea Britanie si Spania, care primise pentru un an dreptul de a reintroduce aceste restrictii din cauza crizei economice. Multe dintre aceste tari ofera cele mai mari salarii minime din Europa, potrivit datelor Eurostat.
Luxemburg este ţara din Europa care oferă cel mai mare salariu minim pe economie, un muncitor putând câştiga cel puţin de 10 ori mai mult decât în România, conform datelor oferite de agenţia statistică europeană Eurostat.

Salariul minim pe economie în Luxemburg este de 1.874 euro, de peste 10 ori mai mare decât salariul minim din România, de 179 euro.

Ca suprafaţă şi populaţie, Luxembourg este unul dintre cele mai mici state din Europa, însă are cel mai mare PIB per capita din lume, de aproape 59.000 de euro, faţă de numai 12.100 de euro cât are România.

Pe locul doi în topul celor mai mari salarii minime pe economie se află Belgia, care oferă muncitorilor un salariu minim de 1.502 euro, fiind urmată de Olanda şi Irlanda, care oferă 1478 şi respectiv 1462 de euro.

Marea Britanie, care se temea cel mai tare de o invazie a imigranţilor odată cu ridicarea restricţiilor de muncă, oferă un salariu minim pe economie de 1.190 de euro.