Scumpirea cartofilor, un nou factor care ar putea destabiliza guvernul Turciei
Banalul cartof a devenit un factor amplificator al turbulenţelor politice şi economice din Turcia din cauza triplării preţului acestui aliment de bază într-un singur an, scumpire care reduce puterea de cumpărare a celor mai săraci dintre turci chiar înaintea celor mai dificile alegeri din ultimul deceniu pentru partidul de guvernământ, scrie Hurriyetdailynews.com.
Într-o piaţă dintr-o suburbie săracă a Istanbulului cartofii costă între 3 şi 4 lire turceşti (1 - 1,3 euro) pe kilogram, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut costau puţin peste o liră. Aceste scumpiri ar fi o problemă politică pentru guvern şi în vremuri mai puţin tensionate, dar ele survin acum chiar înaintea alegerilor locale din 30 martie, în care partidul aflat la guvernare, AKP (Dreptate şi Dezvoltare, în traducere), al premierului Recep Tayyip Erdogan, va încerca să-şi păstreze dominaţia, în pofida scandalului de corupţie la nivel înalt care macină puterea guvernului începând cu decembrie anul trecut.
„Nu am mai trăit niciodată asemenea dificultăţi economice, sub niciun alt guvern. Sigur că îi voi spune «stop» lui Erdogan la alegeri", îşi exprimă nemulţumirea un pensionar în vârstă de 68 de ani care cumpără cartofi de la o tejghea din piaţă. „Bag banii în buzunar, dar în câteva zile se duc", adaugă el, uitându-se supărat după un autobuz de campanie al AKP, care tocmai a trecut, din difuzoarele căruia se aude un discurs al lui Erdogan.
Partidul de guvernământ stă bine în sondaje
Pensionarul a refuzat să apară cu numele, spunând că îi este teamă să vorbească public despre politică. Tensiunile se intensifică acum, înainte de alegeri, în contextul unui scandal politic izbucnit în decembrie, când 47 de persoane au fost arestate sub acuzaţia de corupţie, printre care mai mulţi fii de miniştri. Guvernul a ripostat cu demiterea sau transferarea a mii de ofiţeri de poliţie şi două sute de procurori. Criticii lui Erdogan spun că prin aceste măsuri se încearcă împiedicarea anchetelor de corupţie.
Probabilitatea ca actualul partid de guvernământ să piardă puterea la nivel naţional este mică, unul din motive fiind performanţa economică bună din ultimii zece ani. Venitul pe cap de locuitor ajustat cu inflaţia a crescut cu aproximativ 40%. Dar scumpirea cartofilor este problematică pentru Turcia atât la nivel economic, cât şi politic, având în vedere că inflaţia depăşeşte în prezent cu mult ţinta băncii centrale.
Creşterea presiunilor inflaţioniste şi slăbirea lirei au determinat banca centrală a Turciei să majoreze agresiv dobânzile săptămâna trecută, în ciuda opoziţiei publice a lui Erdogan. Alte creşteri de dobânzi ar putea urma, caz în care vor spori costurile de finanţare ale companiilor punând în pericol creşterea economiei.
Scumpirea cartofilor se datorează în mare parte lipsei de eficienţă a sectorului de producţie alimentară din Turcia, spun analiştii, amintind că partidul AKP, deşi a condus ţara de-a lungul unui deceniu de majorări de venituri, nu a rezolvat unele din principalele probleme economice ale ţării.
„Problema nu ţine de roşii sau de cartofi, ci de problemele structurale ale Turciei în sectorul alimentar", scrie economistul Burak Kanli într-un raport Finansinvest.
„Volatilitatea preţurilor din Turcia este de şapte ori mai mare decât media UE 27 şi creşte constant", spune el, făcând o comparaţie cu Uniunea Europeană, căreia Turcia ar vrea să i se alăture la un moment dat.
Având în vedere ponderea mare a produselor alimentare în coşul de consum turcesc, volatilitatea preţurilor alimentelor are mare importanţă pentru economie.
http://www.zf.ro/
Managementul energetic - un element esenţial în implementarea proiectelor de eficienţă energetică
4 februarie 2014, Chişinău – Consolidarea capacităţilor de management energetic în sectorul public şi identificarea unui mecanism eficient de valorificare a surselor Fondului pentru Eficienţă Energetică în anul curent au fost principalele subiecte abordate la şedinţa care a întrunit, recent, administratorii Fondului pentru Eficienţă Energetică, reprezentanţi ai Agenţiei pentru Eficienţă Energetică, Inspectoratului de Stat în Construcţii, Agenţiei Achiziţii Publice ş.a. Şedinţa a fost prezidată de ministrul Economiei, Valeriu Lazăr.
Mașina de producție a oamenilor de afaceri
Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) a concluzionat trei ani de desfășurare a programului de atragere în economia statului a resurselor câștigate de cetățenii RM peste hotare – PARE 1+1.
Este mai simplu să coși ruscacuri în Moldova, decât să le imporți
Mica întreprindere AVATEH-PRO reprezintă un exemplu de succes al unei mici afaceri, dezvoltate de la zero pe teritoriul Moldovei. Acumulând experiență de evoluare în condițiile schimbării structurii economice, SRL AVATEH-PRO și-a consolidat poziția pe piață, oferindu-le cumpărătorilor de pe teritoriul întregii republici un asortiment larg de genți și rucsacuri. Produsele Avateh pot fi procurate în magazinele din Bălți, Cahul, Soroca, Drochia, Nisporeni și Chișinău.
Serghei Braga: ”Afacerea necesită o gândire sistematică”
În anii 1990, eu cu prietenii mei, orgnizând periodic petreceri de companie, comandam pelmeni Olentina. Ne bucuram de faptul că erau nu doar cele mai gustoase din gama de produse analogice, dar și că puteau fi livrate la domiciliu. De fapt, puține lucruri s-au schimbat de atunci, chiar și politica livrării a rămas aceeași. Dar și atunci, cu 15 ani în urmă, mi se părea că este o afacere grozavă. Fondatorul și capul nemuritor al acesteia, Serghei Braga, a fost de acord să împărtășească secretul vitalității și productivității continue a afacerii sale în condițiile unei concurențe aspre în mediul de afaceri.
ÎNVINGĂTORII CONCURSULUI “ MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2013”
Nr. |
Denumirea mărcii |
Mărfuri/ produse |
Proprietarul/ distribuitorul |
Conducător |
Distincţii |
|||||||||
Categoria „Produse alimentare”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„TATA” |
Conserve din legume |
SA „Orhei-Vit” |
Director General – Efimov Boris |
Mercuriu |
|||||||||
|
„FRANZELUŢA” |
Paste făinoase |
Combinatul de panificaţie din Chişinău „Franzeluţa” SA |
Director general – Victor Cojocaru |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Avicola Floreni” SA |
Carne de pasăre |
SA „Avicola Floreni” |
Director General – Bîta-Bubuioc Odisea |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Vita Baby” |
Produse alimentare pentru copii |
SA „Orhei-Vit” |
Director General – Efimov Boris |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILĂ SOCIAL |
||||||||||||||
|
„FRANZELUŢA” |
Torturi congelate |
Combinatul de panificaţie din Chişinău „Franzeluţa” SA |
Director general – Victor Cojocaru |
Mercuriu
|
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
„FRANZELUŢA” |
Torturi congelate |
Combinatul de panificaţie din Chişinău „Franzeluţa” SA |
Director general – Victor Cojocaru |
Mercuriu
|
|||||||||
|
„kenvetov” |
Meire naturală şi produse nutritionale din miere |
„Roxinform Grup” SRL |
Director – Coşneanu Ion |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA REBRANDING DE succes |
||||||||||||||
|
Aroma Soarelui |
Producerea uleiul de floarea soarelui |
„Floarea Soarelui” SA |
Director – Stella Ostroveţcaia |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
Ciocolata „Bucuria” |
Produse de cofetărie |
SA „Bucuria” |
Director general – Tryakin Roman |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„5 Inimioare” |
Zahăr |
ÎM „Sudzucker Moldova ” SA |
Speaker-ul Comitetului de Conducere - Dr. Alexander Koss |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA brand regional |
||||||||||||||
|
„LEFRUCOM” |
Fructe şi legume uscate. Fructe uscate glazurate |
SRL „Lefrucom” |
Director – Cetulean Igor |
Medalie de Aur |
|||||||||
Categoria „Bere și băuturi nealcoolice”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„LA NATURE” |
Băuturi nealcoolice |
ÎM „Perren” SRL |
Director – Begu Serghei |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
Bere Chişinău |
Bere |
Î.M. „EFES Vitanta Brewery” S.A |
Director General – Kamil Yazici |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILA SOCIAL |
||||||||||||||
|
„OM” |
Apă potabilă |
Rusnac MoldAqua SRL |
Director- Rusnac Alexandru |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA REBRANDING DE SUCCES |
||||||||||||||
|
„Gura Căinarului” |
Apă potabilă |
Rusnac MoldAqua SRL |
Director- Rusnac Alexandru |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Băuturi alcoolice tari”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
Spicul de Aur |
Vodcă, balsam, lichior, |
SA „Enteh” |
Director – Cojavin Vadim |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
„RENAISSANCE PERFECT” |
Băuturi alcoolice – vodca |
ÎCS „Renaissance Perfect” SRL |
Director- Begu Serghei |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Sănătate şi frumuseţe” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„SANCOS” |
Servicii medicale |
Clinica de medicină estetică „Sancos” |
Director general – Valeriu Oglindă |
Mercuriu |
|||||||||
|
„MICROMED” |
Servicii medicale |
„Micromed” SRL |
Director – Lilian Baltag |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
Sanatoriul „Nufărul Alb” |
Servicii Sanatorial-Balneologice |
Sanatoriul „Nufărul Alb” SRL |
Director general-medic şef Scutelinic Vasilii |
Medalie de aur |
|||||||||
Categoria „Produse tehnico –industriale” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
SA Hidroinpex |
Hidraulice, utilaje, instalaţii pentru recoltarea rapiţei şi floarei soarelui |
SA “Hidroinpex” |
Director- Caldare Anatolii Vasilievici
|
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Agromaşina” |
Maşini agricole |
SA „Agromaşina” |
Director general – Reuleţ Oleg |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Artmet” |
Produse din metal şi aluminiu. Echipamente |
SA „Artmet” |
Director general – Odobescu Victor |
Medalie de Argint |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
Moldovahidromaş |
Pompe |
SA Moldovahidromaş |
Director general Vlas Mihai |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
IFA |
Servicii ştiinţifice şi tehnologice |
Institutul de Fizizcă Aplicată al AŞM |
Director Culiuc Leonid |
Medalie de Argint |
|||||||||
Categoria „Moda şi alte produse de larg consum” NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„ZORILE” |
Încălţăminte pentru bărbaţi, femei, copii |
SA „Zorile” |
Director general –Iacovlenco Fiodor |
Mercuriu |
|||||||||
|
„My revival” |
Articole de confecţie şi tricotaj pentru femei |
ÎCS „Classic Line” SRL |
Director- Andreev Valentina |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
„Ionel” |
Articole de îmbrăcăminte |
Fabrica de confecţii „Ionel” SA |
Director – Luchian Tamara |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
„Armir Collection” |
Încălţăminte |
„Armir” SRL |
Director Agachi Efim |
Medalie de aur |
|||||||||
Categoria „Servicii de consum şi vînzări cu amănuntul”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Zoluşca” |
Comercializare articole de igienă, detergenţi |
SRL „Iacob” |
Director – Iacob Vitalie |
Mercuriu |
|||||||||
|
Green Hills Market |
Realizarea mărfurilor de larg consum |
ICS „Vistarcom” |
Director general – Penschii Igori |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Moldpresa” |
Abonamente şi distribuire de presă |
SA „Moldpresa” |
Director general – Rusnac Victor |
Medalie de aur |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
AKURATI |
Curăţătorie chimică şi curăţătorie aqua ale mărfurilor textile |
SRL „Enima Grup” |
Administrator Beliciuc Alina |
Medalie de aur |
|||||||||
Categoria „ Turism, distracţii, cultura, sport” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA BRAND REGIONAL |
||||||||||||||
|
Casa Nunţii NOROC |
Restaurant |
„Casa Nunţii – Noroc” SRL |
Director general – Petraşcu Nicolae |
Medalie de aur |
|||||||||
Categoria „Mărfuri şi servicii pentru casă” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Creator Iu. Borş” |
Mobilă |
SRL „Creator Iu. Borş” |
Administrator General–Iurie Borş |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
„CONFORT” |
Mobilă moale şi corp |
SRL „CONFORT” |
Director general – Pavel Borş |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILĂ SOCIALĂ |
||||||||||||||
|
„Fresh&Joy” |
Şerveţele din hîrtie, lavete |
ÎI „Alexandru Chelaru” |
Director- Chelaru Angela |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Aparate audio, video, echipament pentru oficiu, electronică” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„HANSA” |
Tehnică de uz casnic |
SRL „HANSA-M” |
Director- Dragunov Constantin |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA INTER |
||||||||||||||
|
„KARCHER” |
Tehnică pentru curăţenie. Aspiratoare |
ÎM „Karcher” SRL |
Director general – Grecov Igori |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Hârtie, carton şi produse din aceste materiale, produse editoriale ” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
Combinatul Poligrafic |
Articole din hîrtie şi carton,produse editoriale |
Î.S. „Combinatul Poligrafic din Chişinău” |
Director – Ctitor Tudor |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Mijloace de transport şi servicii” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
„RTEC” |
Servicii de transportare a călătorilor înfolos public |
Întreprinderea municipală „Regia transport electric” |
Director general Morgoci Gheorghe |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Air Moldova” |
Mijloace de transport şi servicii |
ÎS Compania Aeriană „Air Moldova” |
Director General – Mircea Maleca |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Mijloace şi servicii de telecomunicaţii” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„Artsintez Media” |
Servicii din domeniul telecomunicaţiilor |
„Artsintez media” SRL |
Director – Grosu Radu |
Medalie de Argint |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
Orange Internet Acum |
Servicii de comunicaţii |
I.M. Orange Moldova SA |
Director General – Liudmila Climoc |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
Orange |
Servicii de comunicaţii |
I.M. Orange Moldova SA |
Director General – Liudmila Climoc |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„Poşta Moldovei” |
Servicii poştale |
ÎS „Poşta Moldovei” |
Director general – Serghei Nastas |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
www.999.md |
Portal de anunţuri gratuite |
Simpals SRL |
Director general – Voloşin Dmitrii |
Medalie de Argint |
|||||||||
Categoria „Instituții financiare – produse și servicii”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„sindicard” |
Card bancar |
BC „UNIBANK” SA |
Preşedinte – Ţugulischii Dumitru |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„VICTORIABANK PRIMA BANCĂ DIN MOLDOVA” |
Servicii bancare |
BC „VICTORIABANK” SA |
Preşedinte – Natalia Politov-Cangaş |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILA SOCIAL |
||||||||||||||
|
BC „Moldova Agroindbank” S.A. |
Servicii bancare. Conturi, operaţiuni, plăţi |
BC „Moldova Agroindbank” S.A. |
Preşedinte Comitetului de Conducere al băncii-Serghei Cebotari |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA REBRANDING DE SUCCES |
||||||||||||||
|
„FINCOMBANC” |
Servicii bancare |
„FinComBank” SA |
Preşedinte – Hvorostovschii Victor |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA INTER |
||||||||||||||
|
Banca comercială „EXIMBANK-Gruppo Veneto Banca” SA |
Servicii şi produse bancare |
Banca comercială „EXIMBANK-Gruppo Veneto Banca” SA |
Director general Beniamino Contessotto |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Servicii în domeniul energeticii – comercializarea produselor din petrol și gaze, distribuirea energiei electrice și termice” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILĂ SOCIAL |
||||||||||||||
|
„ GAS NATURAL FENOSA” |
Energie electrică. Producţie şi comercializare |
ÎCS „Red Union Fenosa” SA |
Preşedinte – Silvia Radu |
Mercuriu |
|||||||||
|
MOLDOVAGAZ |
Importul transportarea şi livrarea gazelor naturale |
SA „Moldovagaz” |
Preşedinte al consiliului de Administraţie – Alexandru Gusev |
Mercuriu |
|||||||||
|
„ECTO” |
Combustibil. Benzină. Motorină |
ÎCS „Lukoil-Moldova” SRL |
Director – Isayev Feiruz |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
NOMINAŢIA INTER |
||||||||||||||
|
„LUKOIL” |
Combustibil. Benzină. Motorină |
ÎCS „Lukoil-Moldova” SRL |
Director – Isayev Feiruz |
Mercuriu |
|||||||||
Categoria „Construcții –mărfuri și servicii. Imobil” |
||||||||||||||
NOMINAŢIA DEBUTUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„KASTEEL” |
Tablă profilată, ţiglă metalică |
CZC COM SRL |
Director – Zberea Constantin |
Medalie de Aur |
|||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
„LARA” |
Servicii imobiliare – tranzacţii, construcţie |
Bursa imobiliară „LARA” SRL |
Director – Laţanovschii Serghei |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„ITN” |
Efectuarea studiukui de fezabilitate, cercetări inginereşti |
„Intexnauca „ SA |
Director general – Şandrovschii Veniamin |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„Profsistem” |
Producatori de usi si ferestre |
„Profsistem” SRL |
Director- Gudima NataliaF |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„Etalon Prim” |
Construcţii din aluminiu şi PVC |
SRL „Etalon Prim” |
Director – Postica Ion |
Medalie de Argint |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
„Steclar” |
Geamuri termopan |
SRL „Steclar” |
Director General- Postica Ion |
Medalie de Bronz |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
|
„MACON” |
Materiale de construcţie |
SA „Macon” |
Director general – Serghei Goras |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA INTER |
||||||||||||||
|
„KERAMIN” |
Gresie şi faianţă. Obiecte sanitare |
„Keramin Grup” SRL |
Director- Babin Ana |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILĂ SOCIALĂ |
||||||||||||||
|
„LAFARGE CIMENT” |
Ciment |
SA „Lafarge Ciment (Moldova)” |
Director general – Louis de Sambucy |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA APRECIEREA CONSUMATORILOR |
||||||||||||||
|
„Combinatul de ciment din Rîbniţa” |
Ciment |
SA „Combinatul de ciment din Rîbniţa” |
Director general – Nefedov Andrei |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
Gard Line |
Garduri din sirma metalica |
„Rultehcom” SRL |
Director – Cebotari Ion |
Medalie de Argint |
|||||||||
|
GRAVENA |
Obiecte sanitare |
„Gravena Sanipro” SRL |
Director Zbanţ Nina |
Medalie de Bronz |
|||||||||
|
Rultehcom |
Garduri din sirma |
„Rultehcom” SRL |
Director – Cebotari Ion |
Medalie de Bronz |
|||||||||
NOMINAŢIA BRAND REGIONAL |
||||||||||||||
|
„Magistrala Nistru” |
Construcţia Drumurilor |
„Magistrala Nistru” SRL |
Director – Moldovan Mircea |
Medalie de Aur |
|||||||||
Categoria „Mărfuri și servicii B2B”
|
||||||||||||||
NOMINAŢIA FAVORITUL ANULUI |
||||||||||||||
|
“VERITRANS PLUS” |
Servicii de laborator a încercărilor şi verificărilor metrologice a mijloacelor de măsurare utilizate în domeniul de interes public |
Laboratorul de încercări „Veritrans Plus” SRL |
Director – Irina Gutnic |
Mercuriu |
|||||||||
|
„INCASO” |
Servicii de colectare/recuperare a datoriilor |
Compania de colectare a datoriilor „Incaso” SRL |
Director General –Mîrza Veaceslav |
Medalie de Argint |
|||||||||
NOMINAŢIA RESPONSABILA SOCIAL |
||||||||||||||
2 |
“TRANS – STANDARD” |
Servicii de certificare a produselor, serviciilor şi sistemelor de management |
SRL „Trans – Standard” |
Director – Adrian Doroş |
Mercuriu |
|||||||||
NOMINAŢIA EXPORT |
||||||||||||||
4 |
ZEL“Ungheni-Business” |
Prestarea serviciilor de consultanţă întru împlinirea proiectelor economice în regim de zonă liberă |
ZEL“Ungheni-Business” |
Administrator Principal – Iepuraş Natalia |
Mercuriu |
|||||||||
REPUTAŢIE ŞI ÎNCREDERE |
||||||||||||||
|
„FRANZELUŢA” |
Produse de panificaţie |
Combinatul de panificaţie din Chişinău „Franzeluţa” SA |
Director general – Victor Cojocaru |
Mercuriu
|
|||||||||
|
„Naturalis” |
Suc, nectar, conservaţii |
SA „Orhei-Vit” |
Director general- Efimov Boris |
Mercuriu |
|||||||||
|
„MOLDCELL” |
Servicii de telefonie mobilă |
ÎM „Moldocell” SA |
Director General - Barkin Secen |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Ionel” |
Articole de îmbrăcăminte |
Fabrica de confecţii „Ionel” SA |
Director – Luchian Tamara |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Floarea Soarelui” |
Producerea uleiul de floarea soarelui |
„Floarea Soarelui” SA |
Director – Stella Ostroveţcaia |
Mercuriu
|
|||||||||
|
„ROGOB” |
Carne şi mezeluri |
FPC „Rogob” SRL |
Director Roşca Igor |
Mercuriu
|
|||||||||
|
Mileştii Mici |
Produse vinicole |
ÎS Combinatul de Vinuri de Calitate „Mileştii Mici” |
Administrator – Castraveţ Gheorghe |
Mercuriu |
|||||||||
|
„Codru” |
Divin |
SA „Barza Albă” |
Director general- Tonciuc Vladimir |
Mercuriu |
|||||||||
|
„VIS” |
Conserve din fructe şi legume |
„Alfa Nistru” SA |
Director – Ceban Ilarion |
Mercuriu
|
|||||||||
|
„TRICON” |
Articole de confecţie şi tricotaj |
SA „Tricon” |
Director- Andreev Valentina |
Mercuriu |
|||||||||
|
“ECOFIN” |
Audit |
„Ecofin-Audit-Service” SRL |
Director- Irina Ceban |
Mercuriu |
|||||||||
PATROMONIUL REPUBLICII |
||||||||||||||
|
„Bucuria” |
Produse de cofetărie |
SA „Bucuria” |
Director general – Tryakin Roman |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„Domniţa” |
Zahăr |
ÎM „Sudzucker Moldova ” SA |
Speaker-ul Comitetului de Conducere - Dr. Alexander Koss |
Medalie de Aur |
|||||||||
|
„Gura Căinarului” |
Apă potabilă |
Rusnac MoldAqua SRL |
Director-Rusnac Alexandru |
Medalie de Aur |
|||||||||
Au fost premiați învingătorii Concursului ”Marca comercială a anului 2013
Pe 30 ianuarie 2014, la Chișinău, în cadrul programului de afaceri al Expoziției naționale "Fabricat în Moldova", a avut loc ceremonia oficială de premiere a învingătorilor Concursului "Marca comercială a anului 2013". La cea de a XI-a ediție au fost depuse peste 150 de cereri de participare, circa 100 dintre care au trecut preselecția concursului.
Concursul "Marca comercială a anului" este organizat de Camera de Comerț și Industrie împreună cu Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală.
La ceremonia de premiere a învingătorilor au fost prezenți factori de decizie, reprezentanţi ai corpului diplomatic acreditat în Republica Moldova, oameni de afaceri, parteneri ai CCI şi ai AGEPI.
Distincțiile au fost înmânate de Președintele Parlamentului, Igor Corman, Viceprim-ministrul Valeriu Lazăr, Ministru al Economiei, precum și Ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vasile Bumacov.
În deschiderea evenimentului, președintele CCI, Gheorghe Cucu, a accentuat că, în prezent, o economie modernă nu poate fi concepută fără de mărcile comerciale. Pe o piață liberă, anume mărcile comerciale sunt cele care vin primele în contact cu consumatorii, luând asupra lor tot greul concurenței. Gheorghe Cucu le-a mulțumit companiilor participante la concurs, membrilor grupului de experți și i-a felicitat pe învingători.
Speakerul Igor Corman a menționat că, produsele moldovenești, de calitate, trebuie să fie cunoscute, iar oamenii, care prin munca lor ajung la asemenea rezultate, merită să fie apreciați. Semnarea Acordului de Asociere cu UE și crearea Zonei de Comerț Liber va facilita accesul țării noastre la piețe noi, cu reguli corecte. "În dialogul cu Uniunea Europeană depunem tot efortul ca să asigurăm și interesele producătorilor, astfel încât să fiți sprijiniți, să aveți posibilitatea să fiți competitivi și să sporiți calitatea produselor noastre", a spus sursa citată.
Unul dintre deținătorii marelui premiu, "Mercuriul de aur", la nominalizarea închisă "Reputaţie și încredere" este Combinatul de Vinuri de Calitate "Mileștii Mici". Referindu-se la semnificația distincției obținute, Gheorghe Castraveț, administratorul companiei, a spus că trofeul simbolizează succesele înregistrate de întreprindere pe parcursul anului 2013. "Aceste rezultate se cuantifică în construirea unei noi fabrici de prelucrare a strugurilor după cele mai moderne tehnologii. Obținerea marelui premiu la o asemenea nominalizare ne motivează să devenim și mai responsabili", a conchis interlocutorul.
Concursul "Marca comercială a anului 2013" a demarat prin efectuarea unui studiu al opiniei publice, care a avut loc în ianuarie curent, în regiunile de Nord, Centru şi Sud ale ţării, precum şi în mun. Chişinău, sondajul vizând mărcile comerciale participante la concurs.
Concomitent, în perioada 15 - 27 ianuarie a.c, în urma analizei materialelor prezentate de participanți și ca rezultat al studiului opiniei consumatorilor, membrii comitetului organizatoric au stabilit învingătorii.
La competiție au participat întreprinderi şi organizaţii cu diverse forme de proprietate, persoane juridice înregistrate în Republica Moldova, care produc bunuri materiale şi/sau prestează servicii pe teritoriul ţării.
Pe lângă tradiționalele nominalizări – "Aprecierea consumatorilor", Patrimoniul Republicii", "Debutul anului", "Export", "Inter", "Favoritul anului", "Marca comercială responsabilă social", "Rebranding de succes" – în regulamentul concursului a fost inclusă și o nominalizare nouă: "Brand regional". La această nominalizare au participat mărcile comerciale autohtone, ale căror titulari îşi desfăşoară activitatea de întreprinzător într-o anumită regiune a ţării şi întreprind acţiuni de promovare doar pe acest teritoriu.
De asemenea, reamintim că, în cadrul Concursului "Marca comercială a anului" există și o nominalizarea închisă: "Reputaţie și încredere", la care nu se primesc cereri de participare, distincțiile fiind oferite prin decizia comitetului organizatoric.
Premiul mare al concursului este "Mercuriul de aur", urmat de medalii de aur, argint sau bronz.
Concursul "Marca comercială a anului" a fost inițiat în 2003, cu scopul de a evidenția cele mai reuşite proiecte în domeniul creării şi promovării mărcilor comerciale autohtone pe piaţa internă şi externă, a spori competitivitatea lor şi a contribui la creșterea profesionalismului echipelor de marketing.
Conform datelor statistice prezentate de AGEPI, la momentul actual în Republica Moldova sunt înregistrate peste 14 mii de mărci comerciale internaționale și circa 12 mii de mărci comerciale autohtone.
Press-release
Cea mai mare descoperire din domeniul energiei neconvenţionale poate schimba lumea!
Putem fi contemporani unui eveniment care poate schimba din temelii societatea umană, un moment la fel de revoluţionar ca şi cel al descoperirii motorului cu aburi, în 1712.
Într-un interviu publicat de energypost.eu directorul Diviziei de Combustibili Alternativi şi Strategii de Mediu a companiei Boeing, Darrin L. Morgan, a anunţat că echipele de cercetători ale Institutului Masdar din Abu Dhabi au făcut o descoperire care poate aduce saltul decisiv în tehnologia biocombustibililor.
Calitatea slabă a combustibililor obţinuţi din nisipuri sau şisturi bituminoase, precum şi refuzul companiilor petroliere de a oferi parametrii calitativi mai buni în cazul celor tradiţionali, a generat căutarea unor resurse alternative, mai ieftine şi mai puţin poluante.
Cercetătorii Institutului Masdar şi-au canalizat studiul descoperirii unei noi surse de biomasă asupra unei specii de plante care s-a adaptat condiţiilor de viaţă oferite zone aride, deşertice, dar bogate în săruri - halofitele - ideale din punct de vedere al resurselor consumate şi al potenţialului de cultivare - 20% din suprafaţa Pământului este acoperită de zone deşertice, iar 97% de apă sărată.
În procesul de transformare a biomasei - partea biodegradabilă din substanţele vegetale sau animale - în combustibil, principalul obstacol este reprezentat de costul de producţie.
Esenţial în procesul de obţinere a hidrocarburilor din biomasă este eliberarea zaharurilor, prin separarea celulozei de lignină - o substanţă care contribuie la menţinerea coeziunii structurale - operaţiune care generează un consum mare de energie.
Oamenii de ştiinţă au descoperit că specia de halofite cercetată are un nivel redus de lignină şi este bogată în tipurile de zaharuri ce pot fi transformate în hidrocarburi, procesul de producţie al acestora producându-se la temperaturi mai mici, deci cu un consum mai redus de energie.
Boeing, alături de alte câteva societăţi implicate în proiect, a dezvoltat o unitate pilot de producţie în Abu Dhabi.
Surprinzător, implementarea rezultatelor cercetării nu s-a produs într-o zonă aridă ci a fost aleasă o altă modalitate: acvacultura - dezvoltarea culturii de halofite având drept fertilizator azotul, fosforul şi potasiul - elemente chimice poluatoare ale oceanelor, aflate în suspensie în apa acestora.
Unitatea pilot se întinde pe o suprafaţă de două hectare, iar dacă rezultatele vor fi conform aşteptărilor, se va extinde pe o suprafaţă de 100 de ori mai mare.
Optimişti, oamenii de ştiinţă se aşteaptă la un mare succes, care va schimba strategiile din domeniul energetic şi va schimba din temelii societatea umană.
Sceptici, nu putem decât aştepta decât sperând la mai bine!
http://jurnalul.ro/
SUA: Teste pentru înlocuirea tuturor numerelor de telefon cu adrese IP
Operatorii telecom din SUA vor face teste pentru tranziţia telefoniei de la reţelele analog la cele digitale, ceea ce ar presupune înlocuirea tuturor numerelor de telefon cu adrese IP.
FCC, comisia federală americană care reglementează industria telecom, a aprobat cu unanimitate de voturi testele, care vor presupune transferarea serviciilor de telefonie pe tehnologie digitală pentru a evalua impactul asupra clienţilor.
Testările nu vizează tehnologia în sine, deja utilizată la scară largă, şi nu vor avea efecte în zona legislaţiei şi reglementărilor, au precizat reprezentanţii FCC.
Printre obiectivele testelor se numără reacţia clienţilor şi performanţele tehnologiei digitale în situaţii de urgenţă sau în zone izolate.
"Nu putem solicita în continuare operatorilor să investească atât în reţelele vechi, cât şi în infrastructură mai nouă", a comentat comisarul FCC Ajit Pai, citat de Reuters.
Furnizorii de telefonie fixă vor face astfel primii paşi spre înlocuirea vechilor reţele pe bază de sârmă de cupru cu infrastructură modernă, pe bază de fibră optică sau chiar wireless.
Clienţi din spaţiul rural sau din zone izolate au reclamat de-a lungul timpului proasta calitate a serviciilor pe bază de IP, din cauza semnalului slab.
Testările vor fi pe bază de voluntariat, iar FCC a cerut să fie derulate diversificat din punct de vedere al densităţii populaţiei, structurii demografice şi topologice, şi condiţiilor climaterice.
http://www.mediafax.ro/
Cei mai mari bautori de vin: doar anul trecut au consumat aproape 2 mld. sticle
Chinezii i-au depasit pe francezi in privinta consumului de vin rosu, doar anul trecut fiind consumate pe continentul asiatic 1,86 miliarde de sticle, o crestere de 136% in ultimii cinci ani, scrie Financial Times.
Cu toate acestea, expertii sustin ca aceasta crestere a apetitului pentru vinurile rosii a consumatorilor chinezi este o chestiune de afinitate culturala decat de gust. Culoare rosie este considerata de asiatici drept aducatoare de noroc si este asociata Partidului Comunist, in timp ce albul este sinonim cu moartea si este de cele mai multe ori intalnit la inmormantari.
Franta, unde consumul de vin rosu este in scadere, se situeaza pe locul doi in clasament, urmata de Italia. SUA ramane cea mai mare piata pentru toate tipurile de vin.
"Rosul este culoarea Chinei. Rosu simbolizeaza sanatatea, puterea si norocul. In lumea afacerilor aceste valori sunt fundamentale, de aceea o tranzactie sau un parteneriat va fi intotdeauna incheiat cu un pahar de vin rosu", a declarat un reprezentant al unei asociatii franceze din industria vinului.
Cererea de vin rosu a crescut in China incepand cu anii 2000 si vanzarile actuale sunt cu 175% mai mari fata de 2005. In aceeasi perioada, vanzarile de vin rosu in Franta au scazut cu 18%, iar in Italia cu 5,8%. Estimarile cercetatorilor vizeaza un consum de 4 mld. sticle de vin pe an pana in 2017.
In 2012, casa de licitatii Christie's a vandut in Hong Kong vinuri in valoare de peste 32 mil. euro.
http://www.wall-street.ro/