Competiția Națională MOLDOVA ECO-ENERGETICĂ, ediția 2014 s-a lansat
Agenția pentru Eficiență Energetică anunță lansarea celui mai mare concurs național de premiere a iniţiativelor de succes în domeniul eficienței energetice și valorificării surselor de energie regenerabilă, Competiţia MOLDOVA ECO-ENERGETICĂ, ediția 2014.
A fost mărită până la 1.300 de euro cota de subvenţionare a procurării cazanelor pe biomasă pentru gospodării casnice şi microîntreprinderi
Chişinău, 3 martie 2014: Doritorii de a îşi încălzi casele sau microîntreprinderile cu energie din biomasă pot beneficia de cazane moderne pe bază de pelete sau brichete cu 1.300 euro rambursare din costuri. Majorarea cotei de subvenţionare de la 1.000 la 1.300 de euro a fost aprobată vineri, 28 februarie, prin votul membrilor Consiliului Proiectului Energie şi Biomasă, condus de Ministrul Economiei, Valeriu Lazăr.
"Sprijinul financiar pentru instalarea cazanelor pe biomasă în locuințe sau microîntreprinderi în zonele rurale țintește mai multe obiective. Pe de o parte, astfel, sporim independența și securitatea energetică a țării, utilizând inteligent deșeurile agricole, iar pe de altă parte creștem nivelul de viață al cetățenilor, care beneficiază de confort termic sporit la costuri mai mici față de resursele energetice tradiționale", a declarat viceprim-ministrul, ministrul Economiei, Valeriu Lazăr.
Cazanele ce pot fi procurate în cadrul acestui program urmează a fi produse şi/sau asamblate în Republica Moldova. Până în prezent, 15 companii au fost acreditate de către Agenţia pentru Eficienţă Energetică să ofere cazane pentru gospodării casnice în cadrul programului. Companiile respective au în portofoliu o gamă variată de cazane produse în Republica Moldova sau asamblate local de la producători renumiţi din Europa, cum ar fi Germania, Polonia, Cehia, România, Letonia, Grecia. Procesul de acreditare a companiilor ce vor livra cazane pe biomasă este unul continuu.
„Prin mărimea subvenţiei ne propunem să acoperim şi o parte din cheltuielile de instalare a cazanelor, care reprezintă, în medie, 30% din costul acestora. Decizia a fost luată în urma numeroaselor solicitări a doritorilor de a achiziţiona cazane pe biomasă la preţuri mai avantajoase", a declarat Nicolae Zaharia, expert în dezvoltarea afacerilor în cadrul Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă".
Circa 600 de familii vor putea cumpăra cazane moderne pe bază de biomasă în condiţii avantajoase. Până în prezent, circa 100 de familii s-au înscris în program.
Toată informaţia despre program, inclusiv oferta de cazane şi datele de contact ale companiilor acreditate este disponibilă pe www.biomasa.md
Programul de acordare în condiţii avantajoase a cazanelor pe biomasă pentru gospodăriile casnice este o activitate a Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă", realizată în parteneriat cu Agenţia pentru Eficienţă Energetică.
Pentru informaţii suplimentare contactaţi:
Ina Prisăcaru-Zglavuţă, specialist în comunicare şi mass media, Proiectul Energie si Biomasă, Tel: (+373 69)141006,
Nicolae Zaharia, specialist în dezvoltarea afacerilor, Proiectul Energie şi Biomasă, Tel: (+373 69713636),
UN FOR DE AFACERI MOLDO – POLONEZ VA FI ORGANIZAT DE MIEPO IN MARTIE
Chișinău, 28 februarie 2014. Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO), în parteneriat cu Agenția Poloneză de Informații și Investiții Străine (PAIiIZ) vor desfășura Forul de Afaceri Moldo-Polonez pe 28 martie a.c., la Chișinău.
La Forul de Afaceri Moldo – Polonez vor participa circa 70 de companii din diferite sectoare ale economiei Poloniei.
"MIEPO a prezentat condițiile derulării afacerilor și oportunitățile investiționale oferite de țara noastră pentru 25 companii poloneze, ce au însoțit viceministrul Afacerilor Externe al Poloniei, Katarzyna Kacperczyk, la Chișinău, săptămâna curentă. Decizia de organizare a forului de afaceri Moldo – Polonez ne vorbește despre interesul oamenilor de afaceri polonezi față de potențialul investițional al țării noastre. Nu în ultimul rînd, pe această cale, încurajez companiile din țară să profite de Forul de Afaceri Moldo - Polonez, inclusiv și pentru potențiala extindere a afacerii lor pe piața Poloniei," a spus Dona Școla, Director Executiv al MIEPO.
Pentru asigurarea participării extinse și reprezentative a mediului de afaceri din țară la Forul de afaceri Moldo - Polonez, MIEPO va implica activ atât asociațiile de business, cât și camerele de comerț din R. Moldova.
Decizia de organizare a Forului de afaceri Moldo-Polonez a fost luată în cadrul întrevederii dintre MIEPO și PAIiIZ, reprezentanții Ministerului Economiei al Poloniei și Ministerului Afacerilor Externe al Poloniei de la începutul săptămânii curente. Scopul întrevederii a fost stabilirea relațiilor de afaceri între companiile din R. Moldova și cele din Polonia, precum și stabilirea relațiilor bilaterale între instituțiile statului.
Despre MIEPO:
Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO) este o instituție fondată în Februarie 1999, care activează în coordonare cu Ministerul Economiei al Republicii Moldova și este abilitată să aplice politicile statului în vederea atragerii investițiilor în economie și promovării exporturilor de produse moldovenești. MIEPO va avea statut de structură publică și necomercială.
Pentru informații adiționale contactați: Rodica DIMITRIU, tel: (+373 22) 273654, e-mail:
Termodinamica pentru începători
Timp de 40 de ani pompele de căldură au călătorit în jurul lumii până au ajuns pe teritoriul Republicii Moldova.
Butoaie moldovenești în stil francez
Conform estimărilor francezilor, voluml optim al butoaielor pentru vin și coniac este de 225 litri. El este perfect pentru păstrarea vinurilor și a coniacurilor. Și se numesc astfel de butoaie cu termenul francez de barrigue.
Titularii de brevete au o nevoie mai mare de polițele AOAM
Printre persoane care se asigură în sistemul de asigurare obligatorie de asistență medicală (AOAM) sunt cei, pe care legea îi obligă să o facă într-un mod individual. Cine face parte din grupul respectiv și care ar fi acțiunile necesare în scopul de a nu rămâne fără ajutorul medical asigurat – la toate aceste întrebări și multe altele a răspuns pentru MyBusiness.md director general adjunct al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM) Diana Grosu-Acsenti.
Idei de afaceri: Serviciul aflat la mare cautare in Romania si pe piata externa
Violeta Rosu a pus in aplicare in propria afacere tot ceea ce a invatat dupa ani de analiza de solutii business pentru Orange. Astazi conduce Blue Point, o firma cu servicii de "call center", a carei cifra de afaceri creste de la an la an.
"Exista cerere foarte mare de telesales in piata. Toate companiile care cauta sa externalizeze call center-ul incep sa priveasca acest serviciu ca un centru de profit, nu numai ca centru de cost", explica femeia de afaceri.
Mai mult decat atat, Violeta Rosu priveste cu incredere catre pietele externe, cum ar fi Statele Unite ale Americii. E un target bun, daca iei in considerare faptul ca SUA externalizeaza mult in tarile in care costurile sunt scazute, explica aceasta, intr-un interviu acordat Business24.
Daca ar fi sa-si construiasca o noua afacere de la zero, aceasta ar fi o agentie de turism, tocmai datorita pasiunii sale de a calatori si de a vizita locuri din diferite colturi ale lumii.
Spuneti-ne, pentru inceput, care a fost momentul in care ati intrat in lumea afacerilor. Ce v-a determinat sa renuntati la cariera construita in unul dintre cele mai mari nume de pe piata telecom, Orange, si sa porniti pe cont propriu?
Aveam nevoie de o schimbare in acel moment si, in loc sa schimb o corporatie cu o alta, m-am gandit ca cel mai bun lucru pentru mine ar fi sa pornesc o afacere pe cont propriu. Prietenii mei, care sunt si actualii mei asociati, aveau deja o companie si aveam, astfel, un model de anteprenoriat dupa care sa ma ghidez.
Asa ne-am gandit sa punem la punct un business in care eu sa vin cu experienta operationala si ei cu experienta de anteprenori. Asa s-a nascut, de fapt, Blue Point.
Cine sunt partenerii dumneavoastra in aceasta afacere?
Parteneri in afacere sunt cei din Arkadia Consulting, ca persoana juridica, si noi trei, eu, Cristian Postolache si Liviu Proteasa, ca persoane fizice. Cand am inceput business-ul am fost mai multi, am fost cinci persoane.
O fosta colega de-a noastra din facultate, impreuna cu sotul ei, s-au retras ulterior din afacere si au ales sa dezvolte proiecte personale in alte domenii de activitate.
Care a fost cel mai dificil moment in toti acesti ani?
Nu pot sa numesc un moment, fiecare an a avut provocarile lui. Inceputurile sunt intotdeaunamai dificile, de exemplu - in primii ani iti testezi ipotezele de la care ai plecat, ideile, investitia, tehnologia, modelul operational.
Si faci greseli. Important este sa inveti din ele si sa corectezi repede. Inveti sa devii eficient si acumulezi experienta. Nu te poti opri niciodata, nu poti sa zici ,,gata, totul functioneaza".
Fiecare zi iti aduce noi provocari si tot timpul inveti, te adaptezi, iti imbunatatesti afacerea. Ca in orice business pe care il incepi, iti asumi toate aceste lucruri si iei in calcul si ce se poate intampla mai rau. Cazul nostru a fost, insa, unul fericit.
Ati inregistrat, in 2013, o cifra de afaceri de 5.4 milioane de lei, in crestere cu 24% fata de 2012, si ati declarat ca in mare parte cresterea s-a datorat serviciilor de telesales. Spuneti-ne mai multe despre acest tip de servicii si despre potentialul lor pe piata din Romania.
Noi am crescut foarte mult cu actualii clienti, pe care ii avem de mult timp - unii dintre ei sunt alaturi de noi inca de la inceput. In 2013, cresterea cifrei de afaceri s-a datorat unei cresteri de volum de munca cu actualii clienti.
Exista cerere foarte mare de telesales in piata. Toate companiile care cauta sa externalizeze call center-ul incep sa priveasca acest serviciu ca un centru de profit, nu numai ca centru de cost. In acest context, call center-ul trebuie sa si vanda, fie ca este vorba despre telesales, fie ca este vorba despre vanzare pe inbound.
Din ce in ce mai mult, toate companiile se uita la costuri si la cat produce fiecare departament al lor, iar totul se transforma intr-o vanzare, asa ca, dupa parerea mea, serviciile de telesales au un mare potential in acest moment.
Pe de alta parte, in cadrul Blue Point oferim solutii complete de call center - de la outbound (telesales, telemarketing, sondaje de opinie etc.) la inbound (suport clienti, infoline si helpdesk, suport tehnic, programe de loializare s.a.) si ambele sunt la fel de cautate si apreciate.
Ati declarat ca aveti inplan intrarea pe pietele internationale de servicii call center. Puteti dezvolta putin acest aspect? Catre ce tari va orientati? Care sunt tarile cu cel mai mare potential?
Cel mai mare potential il au Statele Unite ale Americii. Este foarte usor sa gasesti la noi vorbitori foarte buni de limba engleza. SUA externalizeaza foarte mult catre tari din Asia, unde costurile sunt foarte mici.
Insa si Europa are potential, pentru ca aici exista o calitate mai mare si a limbii vorbite, si a nivelului de intelegere pentru servicii de suport tehnic.
La fel de bine, ne uitam si catre vorbitori de limba italiana, spaniola sau franceza.
Care este deviza dupa care v-ati ghidat intotdeauna ca manager. De ce?
Lucrul in care cred cel mai mult, ca manager, este faptul ca oamenii sunt cea mai importanta resursa a noastra, ca atare imi doresc ca ei sa se simta bine in companie si sa simta ca se dezvolta profesional.
Tin foarte mult la transparenta, la flexibilitate si la apropierea de oamenii din echipa mea. Asta este atmosfera pe care mi-am propus sa o redau si in cadrul Blue Point.
Ce pasiuni aveti? Cum alegeti sa va relaxati?
Imi place foarte mult sa merg la film, sa ma plimb cu rolele si sa ies cu prietenii la munte, in aer liber. De cele mai multe ori, imi place sa organizez chiar eu iesirile cu prietenii. Mai nou, am inceput sa citesc carti de parenting.
Daca ar fi sa va transformati o pasiune in afacere care ar fi aceasta?
Cred ca raspunsul firesc e ca as lua-o de la inceput cu ce fac acum. Blue Point e o afacere nascuta din pasiune - fara sa pui pasiune in ceea ce faci, nu cred ca poti construi lucruri durabile.
Apoi, cred ca mi-ar placea sa am si o agentie de turism. Mi se pare fascinant sa calatoresti si sa vizitezi locuri peste tot in lume.
Firmă mică, angajez profesionist de top
Forbes vă prezintă patru moduri în care micile firme pot să atragă angajaţi de valoare.
In ciuda unui număr mare de oameni care îşi caută un loc de muncă, companiile se luptă să atragă şi să menţină talentele. Este ceea ce se numeşte paradoxul talentului, scrie forbes.com. Micile firme concurează astfel cu giganţi, multinaţionale care oferă avantaje incomparabil mai mari. Dar tocmai de aceea, nu este vorba de o competiţie pierdută din start. Ca mic angajator, poţi oferi altceva:
1. Bazează-te pe angajaţi pentru a atrage noi talente. Ei pot cunoaşte alţi profesionişti potriviţi care să completeze necesarul de personal al firmei.
2. Pune în valoare potenţialul firmei. Micile afaceri sunt flexibile şi în creştere, ceea ce se potriveşte cu ambiţia profesioniştilor de a avansa rapid.
3. Cultivă oportunităţile de învăţare. Nu doar un teren de tenis sau mesele gratuite sunt motivante, oamenii ambiţioşi îşi doresc ocazii de a învăţa şi de a ieşi din tipare.
4. Nu vă mulţumiţi să angajaţi persoana disponibilă, doar pentru că nu aţi găsit pe cineva mai bun. Pe de altă parte, implică echipa în recrutarea noilor angajaţi şi gândeşte-te la potenţialul celor pe care îi intervievezi. Chiar dacă acum nu par pregătiţi, ar putea învăţa repede.
O firmă germană a creeat prima armă de foc inteligentă
Un producător german de armament a produs un pistol care trage numai când posesorul poartă un ceas electronic specific, scrie Business Insider.
Arma de foc Armatix iP1, produsă de Armatix GmbH, este primul pistol intelligent din lume. Arma se conectează la ceasul electronic şi tranmsite impulsuri, prin intermediul cipurilor de la cele două dispozitive, acţionând ca o piedică: când beculeţul de pe armă este verde, arma este gata să tragă, dar dacă lumina nu s-a schimbat în culoarea verde, nu se poate acţiona asupra pistolului.
Organizaţia americană pentru arme de foc (NRA) susţine că nu sunt convinşi de ideea unei arme inteligente.
„Nu susţinem mandatele guvernametale care permit folosirea unor caracteristici scumpe şi nesigure pentru arme, precum mânere care citesc amprentele pentru a acţiona dispozitivele de tragere", au declarat reprezentanţi ai NRA.
Ron Conway, un investitor american, a anunţat luna trecută un premiu de un milion de dolari pentru orice companie care aduce cu succes următoarea inovaţie în domeniul armelor inteligente.
„Avem nevoie de armele iPhone. Antreprenorul care reuşeste aceasta va fi Mark Zuckerberg-ul armelor, iar pe urmă investitorii se vor îngrămădi", a spus Conway.
The Economist: Tara cu cele mai sigure drumuri din lume. Care este secretul ei?
Cu un numar foarte scazut de decese cauzate de accidentele auto, Suedia constituie un model de succes in ceea ce priveste siguranta rutiera, scrie publicatia britanica.
Anul trecut, 264 de persoane au murit in urma unui accident rutier in Suedia, ceea ce reprezinta un nou record minim pentru aceasta tara. Desi numarul masinilor aflate in circulatie si numarul de kilometri parcursi s-au dublat din 1970, numarul accidentelor fatale a scazut cu 4/5 in aceeasi perioada, potrivit The Economist.
In conditiile in care trei din 100.000 de suedezi mor anual pe soselele tarii, comparativ cu 5,5 din 100.000 de locuitori in Uniunea Europeana, 11,4 in America si 40 in Republica Dominicana, drumurile din Suedia au devenit cele mai sigure din lume, arata publicatia citata.
Alte zone, precum New York-ul incearca sa copieze modelul suedez de succes.
Cum a reusit Suedia?
Din 1970, cand s-a atins nivelul maxim al deceselor in accidente rutiere, tarile dezvoltate si-au imbunatatit capacitatea de a reduce numarul lor. Prin contrast, acestea au crescut in tarile sarace, unde vanzarile de masini au accelerat.
In ceea ce priveste Suedia, parlamentul a elaborat in 1997 un program numit "Vision Zero", care are ca scop eliminarea atat a deceselor, cat si a leziunilor serioase survenite in urma accidentelor auto.
Planificarea a avut un rol important in reducerea accidentelor. Elementul central in construiea drumurilor suedeze consta in acordarea de prioritate sigurantei in detrimentul vitezei sau comoditatii.
Limitele de viteza scazute in localitati, zonele destinate pietonilor si barierele care separa masinile de biciclete si de vehiculele care circula din sens opus au ajutat. Conform estimarilor, construirea a 1.500 de kilometri de drumuri "2+1" - cu banda din mijloc folosita pentru depasiri, a salvat aproximativ 145 de vieti in primul deceniu de la lansarea Vision Zero.
De asemenea, cele 12.600 de treceri sigure, care includ poduri pentru pietoni sau treceri prevazute cu lumini intermitente si protejate prin masuri de reducere a vitezei in apropierea lor, au dus la injumatatirea numarului de decese pietonale in ultimii cinci ani.
La aceste rezultate au contribuit si politicile stricte. In prezent, sub 0,25% dintre soferii testati depasesc limita legala de alcoolemie. In 2012, un singur copil a murit in Suedia din cauza unui accident de masina, comparativ cu 58 in 1970.
Urmatorul pas in atingerea scopului ambitios al autoritatilor suedeze consta in reducerea erorilor umane si mai mult, de exemplu, cu ajutorul masinilor care impiedica sofatul sub influenta acoolului - prin utilizarea unui acoolmetru incorporat, sau prin implementarea mai rapida a unor sisteme precum alerte de avertizare pentru viteza sau neutilizarea centurii de siguranta.
In cele din urma, ar putea nici sa nu mai fie nevoie de soferi. Producatorul auto Volvo va lansa in Suedia, pana in 2017, un program pilot pentru testarea masinilor fara sofer, in parteneriat cu Ministerul Transporturilor.
Date statistice
Conform unui raport din iunie 2012 al organizatiei Tispol, in Suedia existau, la 9,48 milioane de locuitori, 6,85 milioane de vehicule, respectiv 4,4 milioane de autoturisme, aproape 550 de mii de camioane, aproximativ 14 mii de autobuze, 280 de mii de motociclete etc.
Peste 6 milioane de suedezi detineau permis de conducere.
Reteaua de drumuri a tarii avea 144.900 de kilometri de drumuri, din care peste 2.000 de kilometri erau autostrazi si drumuri expres.
Conform unui studiu al cercetatorilor din cadrul Universitatii din Michigan, in 2009 Suedia a avea 81,4 miliarde de kilometri parcursi, respectiv 8.799 de kilometri/persoana.
In septembrie 1967, Suedia a trecut la circulatia pe partea dreapta.