Vernisajul Vinului „Vernisaj Efervescent” – surprinzător!

Cea de-a IX-a ediție a Vernisajului Vinului „Vernisaj Efervescent” a fost cu adevărat surprinzătoare, demonstrând din nou că interesul pentru Vinul Moldovei creşte și tot mai multe persoane doresc să-şi eleveze cultura consumului corect al vinurilor de calitate. Evenimentul a adunat circa 1200 de persoane: oficiali de rang înalt, oaspeţi renumiţi de peste hotarele ţării, invitaţi speciali, jurnalişti, bloggeri şi sute de pasionaţi care apreciază calitatea.
Ediţia de iarnă a Vernisajului Vinului, care a avut loc în data de 21 decembrie 2015 la Palatul Republicii, a fost organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri, cu susținerea partenerului strategic, Proiectul de Competitivitate USAID.
Ion SULA, ministru în exerciţiu al Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova: „Vernisajul Vinului este una dintre frumoasele ocazii când se adună într-o atmosferă somptuoasă toți iubitorii și amatorii vinului de calitate. Nu pot să nu remarc că ediție de ediție Vernisajul Vinului capată popularitate și adună tot mai mulți admiratori. Mai mult decât atât, mă bucur că Republica Moldova își mărește portofoliul de branduri vinicole, care devin tot mai cunoscute și apreciate: nu doar la nivel local, grație unor asemenea evenimente cum este Vernisajul Vinului, dar și la nivel internațional. Ministerul Agriculturii, alături de partenerul său în sector, Oficiul Național al Viei și Vinului depune tot efortul, susținerea și încrederea, pentru ca produsele noastre vinicole să poată concura cu branduri de renume la nivel internațional. Grație vinificatorilor noștri, care își racordează nu doar exigențele față de calitatea produselor, dar și strategiile de piață, implementând standarde internaționale de calitate, Vinul Moldovei obține notorietate și își consolidează valoarea, dar și numele pe piața mondială. Vă invit să va delectați cu surprizele acestei ediții, care este una surprinzătoare!”
Dumitru MUNTEANU, director al Oficiului Naţional al Viei şi Vinului: „A devenit deja o tradiție ca în preajma sărbătorii de Crăciun să ne întâlnim în cadrul ediției de iarnă a Vernisajului Vinului. Astăzi suntem la cea de-a IX-a ediție a acestui eveniment de marcă, care își propune promovarea vinurilor premium adunate sub umbrela brandului de țară Vinul Moldovei. Pentru a IX-a oară consecutiv, împreună cu pasionații de vinuri de calitate, numărul cărora crește vizibil, celebrăm vinul de calitate, care capătă notorietate și își consolidează valoarea și peste hotarele țării. Acesta este rezultatul eforturilor comune, atât ale autorităților și ale Oficiului Național al Viei și Vinului, cât și ale companiilor vinicole care au implementat standarde internaționale de calitate, iar în rezultat au reușit să creeze produse vinicole care pot concura cu marile branduri internaționale din domeniu. De asemenea, vreau să menționez importanța contribuției celor care se află astăzi aici în sală – cei pe care îi pasionează vinurile de calitate, care doresc să deprindă și să-și eleveze cultura consumului de vin.”
Premieră: distincția „Cavalerul Vernisajului Vinului 2015”
Cea de-a IX-a ediție a Vernisajului Vinului „Vernisaj Efervescent” a venit și cu premii deosebite pentru cei care s-au implicat activ în promovarea brandului „Wine of Moldova” pe piețele internaționale. Distincția „Cavalerul Vernisajului Vinului 2015” a fost
acordată dlui Victor Guzun, ex-ambasador al Republicii Moldova în Estonia. Pe parcusul acestui an, diplomatul a participat, în calitate de ambasador al Vinului Moldovei, la mai multe evenimente de prezentare și promovare a Vinului Moldovei în capitala estoniană, Tallin, printre care și „FoodFest Tallin”, care s-a desfășurat în perioada 29-31 octombrie.
Eugen PÎSLARU, vicepreședintele Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Vin din Republica Moldova: „Cu 4 ani în urmă Asociația Producătorilor și Exportatorilor de vin organiza pentru prima dată în Moldova acest eveniment inedit, conform unui model american de degustare publică. Astăzi, consumatorii de vin și producătorii locali așteaptă cu nerăbdare Vernisajul Vinului pentru a lansa vinuri noi pe piață. Vernisajul Vinului este un brand al industriei vinului, un eveniment de calitate, care trebuie dezvoltat și perenizat, iar Asociația Producătorilor și Exportatorilor va continua să coordoneze acest proiect de succes.”
12 restaurante au primit distincția „Wine Friendly”
În cadrul Vernisajului, cele 12 restaurante care pe parcursul anului 2015 au fost acreditate în cadrul programului ”Wine Friendly”, implementat de Oficiul Național al Viei și Vinului și Proiectul de Competitivitate USAID, și-au primit distincțiile ”Wine Friendly”. Acestea au fost înmânate de Doina Nistor, director al Proiectului de Competitivitate USAID.
Doina NISTOR, director, Proiectul de Competitivitate USAID: „USAID susţine Oficiul Naţional al Viei şi Vinului în iniţiativele sale de promovare a brandului unic de ţară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Programul ”Wine friendly” și-a propus să împrietenească Vinul Moldovei cu restaurantele din Republica Moldova, pentru ca toţi consumatorii să beneficieze de cea mai
înaltă calitate a serviciului de servire a vinurilor în restaurante. Or, este impropriu ca într-o tară vitivinicolă cu asemenea tradiții vinul să fie marginalizat în localuri. Ne bucurăm să constatăm că unele dintre cele mai bune restaurante din capitală au urmat îndemnul nostru şi au acceptat provocarea de a deveni ”Wine Friendly”. Localurile și-au îmbunătăţit meniurile pentru vinuri și au organizat instruiri despre servirea vinului , astfel încât consumatorii de vinuri de calitate, dar și turiștii să se poată delecta cu Vinul Moldovei, asortat cu cele mai potrivite bucate.”
„Vernisaj Efervescent” – o gamă variată de circa 200 de vinuri de calitate
Ediția a IX-a a Vernisajului Vinului a adunat 36 de companii vinicole din RM, dintre care 26 de producători mari de vinuri și 10 producători mici de vinuri, toate reunite sub umbrela brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Acestea au oferit oaspeţilor spre degustare aproximativ 200 de vinuri de calitate, dintre care 30 de vinuri noi.
Participanții au avut ocazia să aprecieze celei mai bune vinuri, oferindu-le vinificatorilor, în schimb, voturi. Câştigătorii concursului au fost Combinatul de Vinuri "Cricova" S.A., care a luat premiul „Vernisajul Efervescent”, pentru vinul spumant de tip aromat alb dulce, Capriccio, iar vinurile Lupi 2011 de la vinăria Gitana și Individo Rară Neagră Malbec Syrah de la Chateau Vartelly s-au învrednicit de premiul „Vernisajul în Roșu” .
Masterclass-uri profesioniste
Pentru a se alinia strategiei naţionale de promovare a brandul unic de ţară „Vinul Moldovei. O legendă vie”, în cadrul Vernisajului Vinului „Vernisaj Efervescent” au avut loc şi două masterclass-uri prezentate de sommelier-ul de talie internațională, Vitalie Kovach. Peste 50 de vizitatori ai evenimentului s-au grăbit să afle secretele servirii și degustării perfecte de la specialistul cu o experiență de peste 15 ani în domeniu.
Primii cu care dl Vitalie Kovach şi-a împărtăşit experienţa au fost angajaţii şi reprezentanţii restaurantelor. În principal, discuţiile s-au axat pe elaborarea corectă a unui meniu al vinurilor precum şi pe importanţa respectării cu stricteţe a codului de servire a vinului, ţinând cont de specificul restaurantului. Ulterior, somelierul din Ucraina a ţinut un seminar, sub forma unui ghid practic, dedicat publicului larg şi pasionaţilor de vinuri. Vitalie Kovach le-a împărtăşit oaspeţilor secrete utile pentru citirea etichetei de pe sticla de vin, pentru depozitarea vinului, pentru servirea acestuia, pentru degustarea şi asortarea vinului cu cele mai potrivite feluri de mâncare.
Vernisajul Vinului „Vernisaj Efervescent” – surprinzător!
Oaspeții Vernisajului Vinului s-au bucurat de o atmosferă deosebită, caracteristică sărbătorilor de iarnă. La intrare au fost întâmpinați cu pahare de vin spumant, iar pe întreaga durată a evenimentului a funcționat un „Champagne Bar”, la care erau servite trei tipuri de cocktailuri pe bază de vinuri spumante. Degustațiile de vinuri au avut loc pe fundalul melodiilor tematice de sărbători, interpretate de colectivul muzical coral „Cantabile”, precum și de trupa „Big Flash Band”. Pe parcursul evenimentului, magicianul Garry Cozma, prin trucurile sale, a reamintit participanților despre faptul că Vernisajul Vinului cu genericul „Vernisaj Efervescent” este cu adevărat surprinzător și magic, așa cum sunt și sărbătorile de iarnă!
Şi pentru a completa atmosfera de poveste, caracteristică Sărbătorilor de Iarnă, în incinta Palatului Republicii au fost amplasaţi doi brazi mari, alături de care oaspeţii evenimentului şi vinificatorii au făcut poze memorabile. Mai mult, doritorii de a achiziţiona cadouri pentru cei dragi au avut de unde alege, întrucât, evenimentul a inclus şi o zonă specială – „Art Zone”, unde au fost expuse suveniruri şi alte obiecte de artizant.
Magia sărbătorilor s-a reflectat nu doar în decorul evenimentului, care a fost unul deosebit, dar și în caracterul filantropic al inițiativei. 10% din suma totală obținută din vinderea biletelor a fost donată unui tânăr student în anul întâi la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Cristian Târșu, pentru a-și putea procura un saxofon, pe care în prezent îl închiriază pentru a susține examenele. Deși este extrem de talentat și a ocupat de 2 ori primul loc la concursurile de muzică raionale, nu are suficiente resurse pentru a-și achiziționa instrumentul muzical în care și-a pus speranța zilei de mâine.
Pe tot parcursul serii, participanții la Vernisaj au fost avut posibilitatea de a câștiga seturi de vinuri autohtone de calitate, în cadrul unei tombole. În total, 10 amatori de vinuri au plecat acasă cu seturi a câte 2 sticle de vin.
De asemenea, în ajunul sărbătorilor de iarnă, vizitatorii au putut achiziționa diverse vinuri de calitate la prețuri promoționale. Producătorii au comercializat sute de sticle de vin în cadrul târgului special amenajat la Vernisajul Vinului.
În vederea promovării consumului corect și moderat de vinuri de calitate, organizatorii au oferit în dar tuturor vizitatorilor pahare cu logo-ul „Wine of Moldova”, perfecte pentru a savura gustul și aroma celor mai selecte vinuri ale Moldovei, dar și broșuri informative care conțin datele de contact ale companiilor și ale produselor expuse la Vernisajul Vinului.
Despre Vernisajul Vinului
Vernisajul Vinului este un eveniment select dedicat promovării culturii vinului și a consumului vinului de calitate în Republica Moldova, organizat de Oficiului Național al Viei și Vinului și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri, cu susținerea partenerului strategic, Proiectul de Competitivitate USAID. Manifestarea a fost organizată pentru prima dată în 2011 și are loc în mod tradițional de 2 ori pe an, în ediții de primăvară și de iarnă, sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Până acum, au fost organizate 8 ediții ale evenimentului.
Foto: ProImagine și MyBusiness.md
Povestea unei afaceri online de 450.000 de euro pe an
Magazinele online destinate unei nişe ajung tot mai des, în ultima perioadă, afaceri de success pentru cei care le-au deschis. Atunci când îmbini pasiunea pentru IT cu cea pentru sport, rezultatul se transformă într-o afacere de succes. Este povestea unor studenţi de la Politehnică, pasionaţi de sporturile de iarnă, care, căutând online echipamente profesionale la preţuri avantajoase, au găsit o idee de business.
Nu există senzaţie mai plăcută decât momentul în care cobori panta cu schiurile, ar spune un practicant activ al sporturilor de iarnă. Mai ales după ce ai investit un buget mediu de aproape 3.000 de euro în echipamentul sportiv, într-un an, mărturiseşte tânărul antreprenor Andrei Blaj, cofondator al companiei Inovatech Comercial, prin care deţine website-urile Wintermag.ro şi Summermag.ro. El schiază de la 15 ani, cu un debut pe pârtiile de la Vatra Dornei, se dă cu kite-ul, cochetează cu snowboard-ul şi aleargă, având în palmares Semimaratonul Internaţional Bucureşti, Transmaratonul şi EcoMarathonu-ul. Spune că investeşte, în prezent, în jur de 1.000-2.000 de euro pe echipamentul sportiv, în contextul în care acesta este o parte esenţială, care poate contribui în proporţie de 100% la satisfacţia sportului. El şi-a trăit adolescenţa pe pârtie iar pasiunea pentru sporturile de iarnă a crescut de la an la an. În opinia sa, un practicant activ cheltuie între 1.000 şi 3.000 de euro pe an pe echipament. „Avem clienţi care cheltuie şi mai mult, dar ei sunt excepţii. Cred că media ar fi pe la 500 - 1.000 de euro“.
Cum a început businessul
Dacă în 2008 în România nu se vorbea prea mult despre eCommerce, Andrei Blaj, student la Politehnică, la acea vreme, alături de colegul său, George Turtureanu, au decis să dezvolte platforma Wintermag, care avea să devină un magazin online dedicat echipamentelor sportive pentru iarnă. El recunoaşte că nevoia de a crea acest magazin online a venit după ce, în calitate de client, a vrut să cumpere un echipament de schi şi a realizat că nu existau magazine online relevante, pe atunci. „Ni se părea foarte ciudat că nu există niciun site uşor de navigat, care să ofere informaţii coerente şi consistente despre produse de iarnă (schi, snowboard), aşa că l-am creat noi“, îşi aminteşte Andrei Blaj. Pentru a pune temeliile acestui business, nu au investit sume semnificative de bani, în contextul în care skill-urile de dezvoltare software le-au permis să simplifice procesul. Nu a durat mult până ce ideea a devenit afacere, astfel că, în câteva luni au dezvoltat magazinul online, au contactat furnizori, iar majoritatea s-au arătat încântaţi de business-ul lor şi au devenit colaboratori. Cinci ani mai târziu, antreprenorii au hotărât să diversifice activitatea şi au lansat Summergmag.ro, un magazin în care vând echipament sportiv de vară. Anul trecut, Inovatech Comercial a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 250.000 de euro, iar până la finele lui 2015 Andrei Blaj estimează o creștere de 80%, adică să aibă afaceri de 450.000 de euro. După şapte ani de la deschiderea magazinului, Wintermag, Andrei Blaj zice că face mai mult sport şi îşi încurajează şi echipa să facă la fel.
Sfaturile antreprenorului
Atunci când porneşti o afacere aceasta trebuie să fie soluţia unei nevoi pe care o ai, pare să fie filosofia lui Andrei Blaj. În opinia sa, pentru a avea o afacere de succes trebuie, ca antreprenor, să îţi placă ceea ce faci, iar ca un imperativ, întotdeauna trebuie să te concentrezi pe problemele clientului, pentru că acolo este cheia supreviețuirii. „Atâta vreme cât clienții sunt mulțumiți și fericiți cu produsele și serviciile oferite, aceștia rămân fideli“, spune el. În opinia sa, pentru ca afacerea să prospere, încă de la început trebuie să ţii partea financiară foarte bine sub control. Mai mult, trebuie să alegi oamenii cu care eşti pe aceeaşi lungime de undă. „Mai bine lucrezi de două ori mai mult pentru o perioadă de timp, până găseşti pe cineva potrivit decât să angajezi pe cineva care nu este potrivit“, spune antreprenorul. Andrei Blaj este de părere că, la început, concurenţa nu contează, iar focusul trebuie să fie pe client, pentru că astfel ai şansa să creşti baza prin „word of mouth“, cel mai valoros canal de marketing, după cum apreciază antreprenorul. Printre greşelile pe care le-a făcut prin prisma business-ului său, el susţine că a angajat oamenii nepotriviţi şi a crezut că există persoane care ştiu mai multe despre afacerea lui, decât el, indivizi care, de fapt, nu există în realitate.
A fost încheiat un proiect regional european pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin
Chişinău, 23 dec. /MOLDPRES/. Rezultatele proiectului regional european „Antreprenoriatul feminin – motorul de creare a locurilor de muncă în Europa de Sud-Est”, desfăşurat în perioada 2011-2015, au fost prezentate astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, informează MOLDPRES.
Angela Chicu, preşedintele Asociaţiei Femeilor Profesioniste şi de Afaceri din Republica Moldova, a subliniat că proiectul a fost realizat de către Centrul regional pe probleme gender (GTF) în parteneriat cu Consiliul regional de cooperare şi Centrul de Sud-Est de instruire a antreprenoriatului, cu suportul financiar al Agenţiei de colaborare Internaţională.
În cadrul proiectului au participat nouă ţări din Europa de Sud-Est – Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Croaţia, R. Moldova, Muntenegru, Slovenia, Serbia şi Turcia. Obiectivul de bază al proiectului a fost promovarea antreprenoriatului feminin prin preluarea bunelor practici în colaborare dintre stat şi sectorul privat, prin dezvoltarea reţelelor şi asociaţiilor la nivel naţional şi internaţional.
În context, sursa citată a precizat că, în octombrie 2011, Asociaţia Femeilor Profesioniste şi de Afaceri din Moldova a efectuat, cu susţinerea financiară a GTF din Croaţia, o analiză privind situaţia de dezvoltare a antreprenoriatului feminin în R. Moldova cu scopul de a determina pe ce loc se află la acest capitol ţara noastră în raport cu alte state din Sud-Estul Europei şi cu ce probleme se confruntă femeile antreprenoare. De asemenea, cu sprijinul financiar al GTF din Croaţia, în anul 2012, în R. Moldova a fost lansată platforma Asociaţiilor femeilor antreprenoare. În aceeaşi perioadă, au fost organizate vizite de documentare la nivel de Comisii parlamentare şi Guvern cu scopul de a studia bunele practici în domeniul antreprenoriatului feminin, în alte ţări ale Europei de Sud-Est, a mai precizat Angela Chicu.
Pe durata desfăşurării proiectului menţionat au avut loc mai multe întruniri cu reprezentanţii organizaţiilor de afaceri, precum şi diferite expoziţii şi tîrguri la nivelul Camerelor de Comerţ şi Industrie ale ţărilor participante.
Stela Coropceanu, membru al Asociaţiei Femeilor Profesioniste şi de Afaceri din Moldova, a precizat că în prezent 46% dintre femeile antreprenoare cu vîrsta pînă la 35 de ani intenționează să deschidă o afacere în R. Moldova.
Moldovagaz, Red Union Fenosa, Lukoil-Moldova, Orange-Moldova şi Rompetrol Moldova au fost cele mai mari companii după cifra de afaceri în 2014
Acestea sunt rezultatele unui studiul al Biroului Naţional de Statistică, pentru 2014, în care au fost incluse 33,02 de companii active din Moldova, cu o cifră de afaceri de peste 235,3 mlrd lei şi un personal de peste 369,1 mii de oameni.
În cercetare este prezentată informaţia privind gradul de concentrare al companiilor (după cifra de afaceri) din 11 sectoare ale economiei. Astfel, cea mai mare concentrare a fost înregistrată în 2014 a fost înregistrată în domeniul producerii şi alimentării cu energie electrică, termică, gaz, apă caldă şi condiţionare a aerului, unde Moldovagaz, Red Union Fenosa, CET-2, Energocom şi Red-Nord asigură 75,29% din cifra de afaceri pe sector.
Pe locul doi după gradul de concentrare este sectorul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor – 64,24%, asigurat de companiile Orange, Moldtelecom, Moldcell, ÎS Registru şi Daac System Integrator.
Un grad mare de concentrare al companiilor mai este înregistrat în următoarele patru domenii: Transport şi servicii de depozitare, unde companiile Air Moldova, Calea Ferată a Moldovei, Avia Invest, Moldovatransgaz, Posta Moldovei şi Regia transport electric din Chişinău au format 30,39% din cifra de afaceri pe sector; categoria Hoteluri şi restaurante – unde companiile Trabo-Plus, Food Planet Restaurants, Leogrand, Codru Hospitality şi Universul Restaurantelor au asigurat 29,42% din cifra de afaceri, categoria Alte servicii – TOP-5 al companiilor (S&T Mold, Mecagro, întreprinderea municipală Combinatul de servicii funerare, Fitness-Com şi Stronghold) au asigurat 27,97% din cifra de afaceri pe sector; categoria Activitate administrative şi servicii adiţionale din acest domeniu – companiile Scavolin, Anesto-Tur, ÎS Serviciul Pază, AGP Turism şi Voiaj International&Co au asigurat 26,73% din cifra de afaceri.
Gradul de concentrare al celor mai cinci companii din alte 7 domenii este de la 10,32% la 12,83%. Potrivit BNS, cercetarea a fost efectuată în baza unei anchete şi cuprinde domeniul ce ţine de afaceri în economie (companii active din agricultură, industrie, alimentare cu energie electrică, termică, gaz, apă, construcţii, comerţ, servicii comerciale) şi nu vizează administrarea de stat, intermedierea financiară şi servicii care nu ţin de piaţă (educaţie, sănătate, sociale) // 21.12.2015 – InfoMarket.
Rezultatele și continuitatea reformării mediului de afaceri în Republica Moldova - prezentate în raportul 2014-2015 al Consiliului Economic

Chișinău, 22 decembrie, 2015. În cadrul întâlnirii cu reprezentanții presei de profil, Secretariatul Consiliului Economic al Prim-ministrului a prezentat raportul de activitate pentru perioada 2014-2015, precum și obiectivele, prioritățile și inițiativele care sunt în derulare.
Prin activitatea desfășurată pe parcursul anilor 2014-2015, Consiliul Economic al Prim-ministrului a reușit să intensifice dialogul public-privat. Inițiativele și intervențiile, propuse în urma consultărilor cu mediul de afaceri, au dus la economii semnificative de timp și bani. Datorită intervențiilor Consiliului Economic, din ultimii doi ani, antreprenorii au economisit aproximativ 87 de mln. de lei, bani care constituiau costuri inutile sau pierderi în procesul de interacțiune a acestora cu birocrația. De asemenea, anual antreprenorii pierdeau în așteptare 67 mii de zile de lucru, pentru diferite acte, certificate, aprobări și autorizări. Multe intervenții punctuale au ținut să excludă riscul corupției și mitei prin clarificarea unor reguli și simplificarea sau anularea procedurilor.
Șeful Secretariatului Consiliului Economic al Prim-ministrului, Dumitru Alaiba, a menționat că printre principalele proiecte realizate de Consiliu au fost:
- reducerea numărului de acte în procesul de vămuire a mărfurilor importate și exportate în Moldova (pentru export numărul actelor care însoțeau declarația vamală a fost redus de la 9 la 3, iar pentru import - de la 11 la 3). Conform estimărilor, doar această simplificare economisește anual antreprenorilor aproximativ 55 de mln. de lei ce erau pierduți pe birocrație și colectarea actelor inutile. Anual au loc aproximativ 150 mii de operațiuni de export și 250 de mii de operațiuni de import;
- anularea prezentării extraselor din Registru de stat al unităților de drept. Antreprenorii vor economisi aproximativ 8 mln. de lei, acestea fiind costurile totale suportate de către antreprenori pentru obținerea extraselor din Registrele de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali. Din 50 de instituții ce trebuiau să implementeze această reformă, 42 deja au anulat necesitatea prezentării acestui document intermediar care constituia o barieră în plus;
- publicarea setului de date despre fondatorii întreprinderilor din Republica Moldova, inclusiv numele fondatorilor a 200 de mii de companii din Moldova. Urmare a insistențelor Secretariatului, a fost deschis setul de date despre întreprinderile din Moldova, în strictă conformitate cu legislația. Această inițiativă are o componentă puternică de prevenire a corupției și traficului de influență, dar și de economisire a circa 4,4 mln. de lei anual;
- simplificarea procedurii de export a produselor de origine animalieră. Antreprenorii vor economis anual cca 1,5 mln. de lei. Numărul de vizite a fost redus cu 70%, iar numărul de zile de așteptare – cu 50%;
- oferirea asistenței Serviciului Vamal pentru publicarea listei agenților economici care au fost supuși controlului de stat. Deși nu există o prevedere expres în lege, Serviciul Vamal publică trimestrial lista companiilor unde au efectuat controale, lucru care contribuie la transparența controalelor de stat;
- raportarea electronică la Biroul Național de Statistică – lansată urmare a sesizărilor mediului de afaceri. La moment, deja 1500 de companii raportează online. Acum toate instituțiile statului, care solicită antreprenorilor rapoarte, au opțiunea de raportare electronică;
- simplificarea procedurii de înregistrare a afacerii (de la 5 pași la 1 pas, iar durata - de la 5 zile la o zi). Noile întreprinderi înregistrate vor economisi circa 96 de mii de ore de lucru anual datorită simplificărilor. Anual, se înregistrează circa 6 mii de companii noi;
- platforma www.finantare.gov.md - pentru o transparență deplină a oportunităților de finanțare a afacerilor. Pe portal sunt disponibile 33 scheme de finanțare a afacerilor, în sumă totală de aproximativ 500 mln. de euro..
În continuare, pe agenda Consiliului Economic rămân inițiativele demarate, dar nefinisate precum:
liberalizarea proiectelor salariale – dreptul fiecărui angajat de a-și alege banca la care să primească salariul, lucru care va anima concurența dintre băncile comerciale în acest domeniu;
eliminarea obligativității ștampilei. Deși această inițiativă ar fi putut realizată, Parlamentul a respins un proiect susținut atât de reprezentanții asociațiilor de afaceri, cât și de partenerii de dezvoltare. Inițiativa dată ar putea economisi antreprenorilor 10 milioane de lei anual;
simplificarea cadrului de raportare prin introducerea raportului unic și a schimbului de informații dintre autorități, lucru care va economisi antreprenorilor o sumă substanțială.
În perioada 2014-2015, Republica Moldova a urcat în clasamentele mondiale, unele rezultate se datorează inclusiv eforturilor Secretariatului Consiliului Economic. Astfel,Moldova s-a poziționat pe locul 3 în clasamentul Băncii Mondiale „Open Corporates”, datorită nivelului dezvăluirii registrelor comerciale. În clasamentul Băncii Mondiale Doing Business, în anul 2014, Moldova a urcat 19 poziții, înregistrând progrese semnificative la capitolul accesibilitatea creditelor. În 2015, deși per general clasamentul Doing Business a arătat o scădere, la indicatorul „Deschiderea afacerii”, unde Secretariatul a fost activ în simplificarea procedurii, a fost înregistrată o creștere de 9 poziții.
Vectorul activității Consiliului Economic al Prim-ministrului a rămas în continuare orientat spre înlăturarea principalelor constrângeri din calea dezvoltării sectorului privat, asigurarea unui cadru de reglementare clar, funcțional, nediscriminatoriu și transparent, reducerea birocrației și minimalizarea riscului corupției.
***
Consiliul Economic al Prim-ministrului Republicii Moldova promovează dialogul dintre sectorul public și privat cu scopul de a îmbunătăți mediul de afaceri, contribuind la dezvoltarea IMM-urilor și creșterea gradului de concurență pe piața autohtonă.
Consiliul își propune să înlăture constrângerile principale care stau în calea dezvoltării sectorului privat, să asigure un cadru de reglementare clar, funcțional, nediscriminatoriu și transparent, să îmbunătățească calitatea serviciilor publice pentru mediul de afaceri, să reducă birocrația și să minimizeze riscul corupției.
Consiliul Economic al Prim-ministrului a fost creat în decembrie 2012, cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Activitatea instituției este susținută de către Secretariatul responsabil de promovarea si monitorizarea deciziilor luate de Consiliu.
De ce paiele daneze sunt mai bune decât cele moldovenești?
Fermierul danez Claus Vize crește porci și grâu. El are 800 ha de pământ și o fermă de porci, cu o suprafață de 1000 m.p., unde sunt 950 de femele, care produc anual până la 28 000 de purcei.
Cu puțin timp înainte, domnul Vize, la fel ca și colegii lui din Moldova, folosea o parte din paie rămase de la recoltă în calitate de îngrășământ. Restul era ars. Acum, odată cu dezvoltarea în Danemarca a legislației și infrastructurii de utilizare a combustibilului din biomasă, Claus anual culege de pe câmpurile sale aproximativ 1200 de tone de biocombustibil. Mai mult, tehnica utilizată este bine-cunoscută: remorca de la combină transformă paiul în baloturi de 560 kg. Mulți dintre noi am reușit să urmărim acest proces încă în copilărie, în desenul animat rusesc “Nu, pogodi!” («Ну, погоди!»).
Fermierul folosește aproximativ 150 de tone pentru încălzirea fermei de porci, pe când înainte, el era nevoit să consume în aceste scopuri 50 de tone de motorină. În aceste scopuri, el și-a procurat un cazan de la un dealer local (sau raional, conform percepțiilor noastre) al companiei-producător, care și-a asumat instalarea și deservirea tehnică. Volumul total de investiții a ajuns până la 70 mii de euro.
Acea o mie de tone rămasă este vândută stațiunilor electrice, aflate la distanța de 10-20 km de la gospodăria fermierului. Acestea folosesc paiul, fie în calitate de combustibil, fie ca adaos pentru deșeuri lichide la obținerea biogazului (aplicarea unor componente solide sporește eliminarea metanului cu 50%). În același timp, gospodarul s-a plâns jurnaliștilor din Moldova că prețul de cumpărare este destul de scăzut: 60 de euro pentru o tonă. Iar prețul mediu în Danemarca ajunge până la 80 de euro (convertite din valuta locală – coroana daneză). 
Jurnaliștii își exprimau compasiunea pentru problemele fermierului și, în același timp, pozau în fața casei de trei etaje a agricultorului, unde, lângă ușa de intrare, mai erau și trei mașini: un Land Cruiser a lui Claus, un VW Beetle, care aparține soției fermierului și unul din mai multe tractoare verzi John Deere, aflate în posesia gospodarului.
Criza petrolului și biomasă
”Până în anul 1973, Danemarca importa 99% din energie consumabilă, - povestește consilierul principal al oficiului danez UNDP Anders Hasselager. – După, a intervenit criza mondială a petrolului”. (Toate acestea s-au întâmplat după ce țările-membre ale OPEC din Liga Arabă, în rând cu Siria și Egipt, au refuzat să exporte petrolul statelor ce oferă suportul Israelului în conflictul său cu Siria și Egiptul în cadrul Războiului de Iom Kipur. Declarația viza, în primul rând, SUA și aliații săi din Europa de Vest. Pe parcursul următorului an, prețurile pentru petrol s-au mărit de la trei la doisprezece dolari pentru un baril).
Guvernul micului stat insular (pe uscat, Danemarca ocupă un teritoriu de 42,4 mii m.p., populația – 5,6 mil. Suprafața Republicii Moldova – 33,7 mii m.p.) a înțeles repede problema și a decis să-și orienteze activitatea spre producția energiei din resurse locale. În anul 2014, 28% din totalul de energie consumabilă din țară era produs din resurse regenerabile. Cât despre cea electrică, jumătate era produsă pe loc (40% de la morile de vânt, 10% din biomasă). Mai mult decât atât, Danemarca, unde suflă vânturi de mare puternice, a început să exporte energie electrică în state vecine: Germania și Norvegia. 
În plus, Anders Hasselager a povestit și despre criza din Crăciunul de anul trecut. Întreprinderile s-au închis în timpul sărbătorilor, iar, între timp, a suflat un vânt puternic. Așa, danezii nu au avut posibilitatea să utilizeze energia electrică produsă și au apelat la vecini: vă propunem să ne cumpărați energie la orice preț! ”Dar nici noi nu avem nevoie de ea. Am intrat și noi în perioada de sărbători!”, a fost răspunsul. Și energeticii danezi au fost nevoiți să plătească germanilor și norvegienilor, pentru ca aceștia să le utilizeze excesul.
Cu toate acestea, în așa cazuri în țară se construiesc activ sisteme de depozitare, reprezentate prin rezervoare pentru 800 de tone de apă, unde energia electrică se transformă în termică. Ea se păstrează în așa condiție o perioadă de timp sau, în alte cazuri, se folosește în calitate de sursă de încălzire sau de apă caldă, economisind, în același timp, paiul și rumegușul.
ONU și biomasă
Noi ne-am întâlnit cu Anderson Hasselager în clădirea UN-City (sediul nou al ONU de la Copenhaga). Acolo, cei opt jurnaliști din Moldova au fost invitați de proiectul ”Energie și Biomasă”, care deja de patru ani este finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNDP. Noul sediu al ONU se deosebește prin anumite caracteristice ecologice. Acestea includ: micșorarea temperaturii a apei de mare, colectarea apei de ploaie pentru necesitățile tehnice și bateriile solare, care pot genera până la 297 000 kW/oră pe an, sau 50% din totalul de energie consumată de oficiul imens al ONU.
Astfel, pe lângă faptul că întreaga populație a Danemarcei trece de la un tip de combustibil la altul, statul danez mai implementează și promovează tehnologiile de economisire a energiei.
Independența energetică a insulei
În aceste scopuri, pentru 2 mil. de euro, pe insula Samsøa fost construită Academia Energetică. Aceasta reprezintă o clădire cu o suprafață totală de 1600 m.p., unde sunt prezentate pentru public larg metodele de utilizare a celor mai diverse tehnologii de economisire a energiei. Rădăcinile se trag încă din timpurile medievale: clădirea e construită în stilul ”viking”, unde se aplică experiența de mii de ani a scandinavilor.
”De exemplu, în mijlocul clădirii este amplasat ”nucleul” de beton, - explica în timpul excursiei consilierul Academiei Michael Cristiansen. În spatele pereților acestuia sunt amplasate componente ale oficiului, ce consumă cel mai mult energie: bucătărie, baia, etc. Pe parcursul unei zile de iarnă, betonul se încălzește, iar noaptea căldura se emană. Așa, searaalimentarea cu căldura se închide. Vara, din contra, betonul răcit noaptea ne permite să economisim resursele pentru aerul condiționat. Desigur, spre deosebire de noi, vikingii în loc de beton foloseau pietre la construcția caselor”.
E greu de descris toate tehnologiile prezente în clădire: de la ziare vechi, impregnate cu borul necombustibil, care reprezintă o metodă extraordinară de izolare, până la sistemul informatic, ce rabatează o dată pe oră automat ferestrele.
Și nici nu trebuie să le menționăm pe toate. Nu există o tehnologie universală de economisire a energiei. Aceasta, de obicei, se formează în baza unui set de decizii. Doar că utilizatorii trebuie să observă resursele de care dispun, pentru a le aplica eficient.
De exemplu, în Danemarca sunt avantajoase investițiile în reducerea consumului de energie al clădirii, fapt ce îi mărește costul. Acesta este stabilit de un specialist, prezent în fiecare municipalitate. Eficiența energetică variază de la indicatorul D până la AAA+. Pentru insula Samsø, consumul optim este de 15 kW/oră. El poate fi și mai redus și, respectiv, mai costisitor, ceea ce deja nu este eficient. Cât despre Moldova, aici indicatorul dat ajunge până la 140 kW/oră, conform datelor biroului de construcții Verdelit. Însăși Michael Cristiansen, împreună cu alți 3 membri ai familiei sale, are o casă cu suprafața de 160 m.p., cu consumul de energie de 30 kW/oră. Așa, în comparație cu vecinii, care plătesc pentru căldură și apa fierbinte 3 mii de euro, el cheltuie doar 365.

Merită de menționat faptul că ”fenomenul Samsø” este cunoscut în toată lumea. Totul a început acum 10 ani, când prim-ministrul Danemarcei a promis în cadrul unui summit internațional că va reuși să dezvolte proiectul de independență energetică totală a teritoriului. Așa, a fost lansat un concurs, câștigătorul căruia a devenit proiectul de la municipalitatea Samsø. Drept rezultat, a fost lansat procesul, în rezultatul căruia insula a devenit independentă din punct de vedere energetic. Aici, pentru 1 mil. de euro au fost construite 11 instalații eoliene, cu o putere de 1 MW. Costurile au fost răscumpărate timp de 6-7 ani. În plus, pe insulă se dezvoltă producția biogazului și folosirea combustibilului din paie, și multe altele. Volumul total al investițiilor a constituit 55 mil. de euro, dintre care 8 mil. – din partea UE, iar restul – de la companiile și locuitorii insulei.
De exemplu, fiecare locuitor poate deveni co-proprietarul unei turbine eoliene. O parte din acțiuni aparțin băncii și sunt divizate în trei categorii: mici (câte 200 de euro), medii (câte 500 de euro) și mari (câte 4 mii de euro). Michael are în posesie două acțiuni mari, care îi aduc anual dividende în valoare de 130 de euro. ”Este o investiție excelentă!”, afirmă el.
Drept rezultat, municipalitatea (analogul raionului nostru) Samsø, unde locuiesc 3700 de oameni, fiind a treia de la capăt după numărul populației din cele 98 de municipalități daneze, se amplasează pe al patrulea loc după nivelul de bunăstare a locuitorilor săi. Bugetul său anual constituie 400 mil. de coroane daneze sau 1,2 mld. de lei moldovenești. (Bugetul total al Republicii Moldova, aprobat în martie anul 2015 presupune venituri de 30,3 mld. de lei (+9,5% în comparație cu anul 2014), iar cheltuielile ajung până la 34,3 mld. de lei (+16,9%)).
Spre deosebire de țara noastră, banii municipalității Samsøsunt cheltuiți în baza deciziilor comune, luate de locuitori. Printre ultimele se evidențiază procurare a 29 de automobile electrice de clasa A (Citroën) și B (Renault). Va fi instalată și o construcție specială pentru acestea, deasupra căreia vor fi plasate panourile solare fotovoltaice. Alimentarea va fi gratuită.
Electricitate și biomasă
Între timp, Guvernul Danemarcei, care reglementează piața energetică prin intermediul impozitelor și altor taxe, are o atitudine specială față de produse fotovoltaice: la maxim pentru necesități personale, la minim – pentru rețea. Cel mai probabil, acest fapt rezultă din riscul apariției dezechilibrului în perioade de noapte.
De aceea, ”scurgerea” în rețea a energiei, obținute de la o sursă, se limitează la 6 kW/oră. Impozitul ajunge la 50%. Unul din fermierii Samsøne-a arătat ce ieșire a găsit el din situația creată. El a instalat un parc de baterii solare, completate de un bloc de baterii moderne de litiu (care aplică aceeași tehnologie, ca și
acumulatoarele pentru laptopuri și telefoane mobile). Volumul fiecărui acumulator este de 8 kW, iar patru dintre ele ar putea satisface necesitățile unei case mari. Fiecare baterie poate funcționa în limita de 2 mii de cicluri de încărcare/descărcare – minim 6 ani.
Știință și biomasă
Într-o țară mică activează o rețea bine-dezvoltată de R&D și transferul de tehnologii. Pe lângă Academia Energetică, jurnaliștii din Moldova au reușit să viziteze și două instituții neobișnuite: centrul de testare a tehnologiilor bio Force Technology și Parcul de Business Agricol.
În cadrul primei instituții, tehnologiile de dezvoltare a biomasei reprezintă doar o ramură de activitate. În prezent, Force Technology dezvoltă două utilaje, unul dintre care este camera video, ce permite filmarea arderii combustibilului în cuptor. Dacă flacăra se mișcă într-o parte nedorită, construcția cuptorului este schimbată. Iar cele mai interesante dezvoltări, care se instalează prin toată lumea, inclusiv și în China, sunt filtrele multietajate de reducere a emisiilor în atmosferă. Doar arderea combustibilului din biomasă duce la emisii voluminoase de funingine. Și următoarea etapă a strategiilor europene de bioenergie va fi reducerea principială a daunelor aduse mediului.
Parcul de Business Agricol reprezintă un incubator normal, care reunește start-up-eri și investitori potențiali. Acolo are loc analiza proiectelor. Pe lângă aceasta, oamenii de afaceri primesc ajutor în alcătuirea business-planurilor și în acces la finanțare.
Câte paie sunt în Danemarca și câte în Moldova
Conform datelor, oferite de consilierul al Consiliului agriculturii al Danemarcei și producătorului Tomas Holstom, în anul 2014 în țară au fost cultivate 9,8 mil. de tone de cereale și leguminoase. În Moldova, conform datelor prezentate de Biroul Național de Statistică, - 2,9 mil. de tone, printre care 1,1 mil. de grâu și 1,5 mil. de porumb. Aici mai putem adăuga și 559 mii de tone de floarea soarelui. Totuși, datele statistice, ce țin de volumul de biomasă produsă, lipsesc.
Danemarca însă, a obținut anul trecut 5,5 mil. de tone de paie. Dintre ele, conform normelor obligatorii, o parte a rămas pe câmpuri în calitate de îngrășământ, 1,8 mil. de tone sunt utilizate pentru creșterea animalelor, 1,5 mil. de tone – pentru energie. Volumul total al vânzărilor de paie pe piață a ajuns până la 100 mil. de euro. Iar prețurile și alte condițiile sunt reglate în baza contractelor între asociațiile fermierilor
și producătorii de energie, a explicat domnul Holst. Contractele se încheie pe o perioadă de 5 ani.
Descentralizare și securitatea energetică
Mai multe cabinete prezintă aceeași imagine de producție de energie centralizată în anii 80 și descentralizată în prezent.
Accentul se pune pe stațiuni mici. Am reușit să ajungem la una din ele: ea produce 10 MW de energie electrică și 20 MW de energie termică din paie sau deșeuri de lemn (înainte, producția se baza pe cărbune). Ea satisface necesitățile unui oraș mic, cu o populație de 22 mii de locuitori. Cu toate acestea, în centrul orașului este amplasată și o stație de alimentare cu gaze naturale, care este în conservare. 
Danemarca, în Marea Nordului, dispune de zăcăminte de gaze naturale. Însă acestea, totuși, nu sunt exploatate, iar gazul natural importat este taxat. Țara mai dispune și de zăcăminte de cărbune, însă acestea sunt conservate. Combustibilul din biomasă însă, nu se taxează. Astfel, utilizarea acestuia este de două ori mai ieftină, decât cea gazului natural și de trei ori mai ieftină, decât a produselor obținute din prelucrarea petrolului.
Igor Fomin
Copenhaga – Chișinău
Foto: autor și Proiectul “Energie și biomasă în Moldova“
Articol pregătit de MyBusiness.md
Forumul anual al femeilor a adunat peste 500 de femei din Moldova

Sîmbătă, 19 decembrie 2015, ora 10.00 în incinta Hotelului Radisson Blu, strada Mitropolitul Varlam 77 s-a desfăşurat Forumul anual al Femeilor din Republica Moldova.
Evenimentul a fost organizat în cadrul Platformei Naţionale a Femeilor din Moldova (PNFM), lansată de către Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM în anul 2013, cu scopul de a contribui la creşterea gradului de conştientizare a rolului femeilor în societate, prin dezvoltarea abilităţilor proprii, cu schimbări pozitive atât în viaţa personală, cât şi în comunitate.
La eveniment au participat în jur de 500 de participante din toate raioanele R. Moldova din domeniul afacerilor, instituţiilor publice centrale şi locale, organizaţii donatoare, parteneri de dezvoltare, societatea civilă şi mass-media.
Forumul a început cu cîteva istorii de succes a unor doamne lidere, care pe lingă titlul de mamă, soţie, prietenă, mai sunt şi managere a instituţiilor pe care le conduc.
Moderatoarea evenimentului, jurnalista Vera Nastasiu, Fondatoarea ,,Dicţie.md’’ a creat o atmonsferă de dialog, unde femeile speakere, au vorbit despre istoria lor de succes, despre pilonii care au stat la baza carierei acestora, dar şi despre unele provocări ale femeile în afaceri.
Iulia Iabanji, iniţiatoarea Platformei Naţionale a Femeilor din Moldova, a vorbit despre PNFM şi despre susţinerea femeilor în cadrul platformei. Dna Iabanji, a venit cu sfaturi de susţinere către toate femeile participante, de a fi puternice, optimiste şi mentore, exemple de succes pentru noile generaţii tinere în afaceri.
,,Cele mai bune modele de femei pe care trebuie să le apreciem, suntem chiar noi înşine’’, a menţionat, şeful reprezentanţei de ţară UN Women, Dna Ulziisuren Jamsran, care este o susţinătoare vădită a femeii în luarea deciziilor, iar solidaritatea, susţinerea şi perfecţionarea continuă, sunt cuvintele cheie pentru a deveni o femeie de succes.
Dna Speranţa Olaru, Manager de Proiect în cadrul Delegaţiei UE în R. Moldova, a reiterat sprijinul Delegaţiei UE la organizarea seminarelor informative ale PNFM şi a menţionat că este îmbucurător faptul că s-a ajuns la 500 de participante la forum, ,, cu cît vom fi mai multe şi mai unite, cu atît vom putea crea lucruri frumoase împreună’’.
De asemenea, întru susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii, care se implică activ în desfăşurarea activităţii social-corporative, ODIMM a organizat cea de-a VI-a ediţie a Concursului Naţional ,,IMM-model de responsabilitate socială’’, iar la eveniment au fost premiaţi câştigătorii.
Partenerii şi sponsorii concursului au fost: BC ,,Moldova Agroinbank’’ SA, ,,SRL Hamster’’, ,,Evenda şi Angry Business,, care au selectat IMM-urile cu activităţi marcabile din domeniul responsabilităţii social corporative.
Astfel, au fost nominalizate întreprinderile:
SC ,,SEROLAN’’ SRL, din or. Călăraşi – Premiul mare, pentru realizări în domeniul Responsabilităţii Social Corporative;
,,METEOR SRL, raionul Anenii Noi, s. Chetrosu – pentru activităţi de protecţie a mediului înconjurător;
ÎI ,,STIŞ SVETLANA’’, din or. Ştefan Vodă – pentru activităţi de respectare a condiţiilor de muncă a angajaţilor;
SRL ,,EDUJOC’’ din or. Chişinău – pentru activităţi de integrare socială şi sprijin acordat comunităţii.
Participantele la eveniment au plecat acasă cu cadouri, oferite la tombolă din partea partenerilor ,,SRL Stil Tur”, ,,SA Viorica Cosmetic”, Alina Bradu, Reţeau de Farmacii ,,Felicia’’, Hetelul Radisson Blu şi Gloria.
Menţionăm, că pe parcursul a 2 ani de activitate Platforma Naţională a Femeilor din Moldova a organizat 9 evenimente informaţionale pentru sporirea atenţiei asupra abilitării potenţialului feminin, care au găzduit în jur de 1000 de persoane, a promovat 19 istorii de succes, 19 prezentări de produse şi a desfăşurat 9 mini expoziţii, dar şi organizarea I misiuni economice a antreprenoarelor din domeniul industriei textile in Polonia.
Evenimentul a fost organizat la un nivel înalt, cu susţinerea partenerilor: Delegaţia Uniunii Europene, UN Women, ,,Fincombank’’SA , Banca Mondială, BC ,,Agroinbank’’SA, Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM, precum şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie.
Platforma Naţională a Femeilor din Moldova aduce sincere mulţumiri tuturor partenerilor de dezvoltare, care au contribuit la organizarea Forumului şi Vă asigură cu înalte consideraţiuni.
Pentru mai multe informaţii despre Platforma Naţională a Femeilor în Moldova, Vă rugăm să ne contactaţi la numărul de contact 0 22 22 53 84 sau email:
Chinologia – este o știință, la fel ca și fizica sau matematica
Chinologul din Chișinău, Victor Șupac, se ocupă în mod profesionist de dresajul câinilor încă din anul 1991.
„Ce ține de chinologie, - spune Victor, am început să o studiez din anii ‘80, fiind elev, din moment ce părinții mi-au dăruit un Terrier Kerry Blue. În acea vremea, odată ce îți procurai un câine, trebuia să urmezi o pregătire specială. Toți câinii, cu excepția celor decorativi, urmează un curs comun de dresaj și unul de pază. Eu mi-am dorit ceva mai mult decât un simplu instructaj al stăpânilor de câini și m-am înscris la cursurile de chinologie. Structuri de învățământ superior cu această specializare nu au fost atunci și nu există nici acum.
În acei ani, chinologia din Moldova se afla la un nivel înalt. Aici era amplasat un sediu al Grupei de Vest a Forțelor și, sub egida DOSAAF, exista o secție care se ocupa de curse sportive, militarizate, cu câini. Echipa din Moldova întotdeauna se afla printre primele zece echipe ale Uniunii Sovietice, iar printre sportivi existau persoane care, în cursele individuale, erau campioni ai URSS”.
„De regulă, stăpânii câinilor mi se adresează prin cluburile de chinologie, prin recomandările clienților anteriori – continuă discuția chinologul. - Și, deseori, sunt pus în situația de a reeduca câinele, dresat greșit de către un chinolog neprofesionist. Din păcate, există mulți astfel de dresori, cu toate că au grijă să obțină o licență în domeniu, pe care o arată în stânga și în dreapta, în loc să demonstreze prezența ei prin lucruri reale.

În această vară m-am ocupat de un câine, „antrenat” anterior de către doi astfel de „chinologi”. Stăpânul acestuia deja era disperat. Am reantrenat câinele, dar a fost destul de complicat. Cred că nu trebuie să explic faptul că este mult mai complicat să dresezi un câine care a mai fost supus unui dresaj greșit, decât să începi „de la zero”. Câțiva specialiști în chinologie din Chișinău, printre care și eu, la un moment dat, și-au propus să fondeze o asociație, pentru a se distanța de „dresorii” incompetenți.
Este deranjant faptul că, deseori, oamenii tind să umanizeze câinii. Înțelegând prea puțin principiile de comportament ale câinelui său, stăpânul tinde să îi atribuie ceea, ce nu are cum să existe. Câinii nu au rațiune, ei nu gândesc, nu cugetă, iar toate acțiunile lor sunt orientate la experiența anterioară. Câinele nu poate analiza evenimentele și nu este în stare să planifice o combinație complicată de acțiuni. În schimb, câinii dispun de o percepție sensibilă a comportamentului
stăpânului. Ați observat oare cum câinii se uită cu atenție la fața unui om? Ei urmăresc mimica feței, descifrează emoțiile, care au generat-o, și, în comparație cu oamenii, o fac cât se poate de corect. Și mai multe informații despre voi și despre lumea din jur câinele le primește prin auz și miros. Din cele enunțate mai sus vine răspunsul la întrebarea pe care, deseori, mi-o pun proprietarii de câini – de ce câinele are un comportament atât de greu? Câinii nu dispun de comportamentul complicat uman. Toate acțiunile lor sunt simple și reflectă comportamentul stăpânilor. Cu toate acestea, vin la mine stăpâni cu câini, despre care zic „E atât de deștept, mai trebuie dresat doar un pic”. Evident, răspunsul ar fi de ce ar mai trebui dresat, dacă este atât de deștept?”
„Există și alte extreme, - continuă chinologul, - omul are un ciobănesc german și îmi zice: „E atât de prost. Doar e un ciobănesc german, ar trebui să fie deștept, atunci de ce nu îmi îndeplinește comenzile?” Stăpânul nu înțelege faptul că și un ciobănesc german are devoie de dresaj.
Uneori, tind să cred că unii oameni, care și-au procurat un câine, sunt cei care au nevoie de un dresaj. Sau să deschidă o carte de biologie din liceu. Câinele seamănă cu un copil. Nu cred că o să cereți de la un copil de 4 ani să
îndeplinească acțiuni complicate, în schimb de la un câine, uneori, se solicită lucruri pe care acesta nu le poate îndeplini sau înțelege”.
Există patru metode de dresaj și toate sunt descrise în literatura de specialitate. Prima metodă – de stimulare a gustului, a doua – mecanică, a treia – de contrast, a patra - de imitație. Prima metodă constă în antrenarea câinelui cu ajutorul unor recompense gustoase, pe care le primește atunci când îndeplinește corect o anumită comandă; iar cea de contrast presupune combinația dintre metoda de stimulare a gustului și cea mecanică. „Metoda mecanică este cea mai răspândită în dresajul canin, - explică chinologul. – De exemplu, comanda „șezi!”: se pune lesa pe câine, se pronunță comanda, se trage lesa și, prin apăsarea ușoară a greabănului, câinele este obligat să se așeze. Pare destul de simplu, însă, dacă va exista o greșeală, fie chiar în materie de 2-3 secunde, în pronunțarea comenzii, atunci câinele ar putea să nu își dezvolte aceste reflex și nu va îndeplini comanda. În aceste aspecte constă diferența dintre un chinolog specialist și unul șarlatan, care, deseori, nu cunosc elementele importante ale unui dresaj adevărat. Chinologia este o adevărată știință, la fel ca și fizica sau matematica. Un specialist dresează corect, clar, bazându-se pe legile fiziologiei și a dresajului”.

Câinii dispun de următoarele tipuri de reacții: sexuale, orientative, alimentare, de aport și defensive. Din acestea se construiește comportamentul animalului, aidoma unor cubulețe. De exemplu, atunci când câinele își apără osul, are loc combinația dintre două reacții – defensivă și alimentară. Totodată, câinii au patru tipuri de temperament: colerici, sangvinici, flegmatici, și melancolici. În baza reacțiilor, a temperamentelor și a caracterului se efectuează dresajul canin. „Acum înțelegeți faptul că, - spune Victor Șupac, - chinologia necesită cunoștințe ample în domeniul biologiei, a fiziologiei și, într-o anumită măsură, a psihologiei. Plus multă practică, mult lucru cu fiecare câine în parte. Să dresezi un câine înseamnă să te ocupi cu el nu mai puțin de trei luni, de cinci ori pe săptămână”.
La finalul dresajului, cânele trebuie să știe un set de comenzi și, cel mai important aspect, să-și asculte stăpânul. Comenzile de bază sunt: „la picior”, „șezi”, „culcat”, „așteaptă” – la picioare sau la distanță; chemarea câinelui cu comanda „vino aici” și altele. Câinele trebuie să stea la stânga de la stăpân și să se miște lângă el – lateral, cu spatele, iar dacă stăpânul se va răsuci la 360 de grade, să repete acțiunea. Acesta este un set de cerințe minime, pentru a asigura
siguranța câinelui, controlul lui și pentru a exclude situațiile neplăcute pentru stăpân și pentru cei din jur. „După dresajul meu, câinii execută toate aceste comenzi”, - adaugă Victor Șupac.
„La dresaj lucrez cu diferite rase de câini, - continuă chinologul, - dar, de regulă, sunt câini de talie medie și mare. Cei de talie mică – Toy Terrierii, Chihuahua, vin foarte rar. Se schimbă moda pentru câini, dispar Bullterrierii și Pit Bull Terrierrii – s-au introdus restricții pentru câinii de luptă, deși consider că este exagerată agresiunea lor față de om. Actualmente sunt populari câinii de rasa Bulldog – francez, englez; Yorkshire Terrier, Husky, Akita, Labradori – în general, moda actuală presupune câini decorativi, neagresivi. Și vor fi veșnic la modă câinii de rasa Ciobănesc German și de Asia Centrală – paznicii casei”.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Forex Pentru Începători
În ordine să deveniți un participant adecvat pe piața FOREX - trader profesionist, este necesar să parcurgeți toate stagiile inerente și să obțineți prin acest proces deprinderi și cunoștințe necesare, lucruri esențiale pentru tranzacțiile FOREX.A fi un trader începător - nu implică faptul de a avea pierderi. Datorită faptului că, conturile InstaForex nu au limită privind volumul lotului minim, puteți începe să tranzacționați cu orice sumă, având oportunitatea de a reduce astfel riscul. Odată crescând încrederea dumneavoastră, măriți volumul tranzacțiilor, crescând riscul și totodată oportunitatea de a obține câștiguri mai mari.
3 easy steps on FOREX market:

![]() |
Pasul 1 . Tranzacții pe cont Demo. |
Nu contează câte întrebări aveți - puteți încerca să răspundeți la acestea folosind contul DEMO, fără niciun risc și având oportunitatea de a putea deschide un număr nelimitat de astfel de conturi, total gratuit. Mai mult, departamentul suport clienți este disponibil 24/5 prin ICQ, chat, telefon sau e-mail.
![]() |
Pasul 2 . Tranzacții pe cont real. |
Lucrul prin cont real vă permite să înțelegeți și să învățați mai mult în comparație cu cel Demo, indiferent cât de mult luați în serios tranzacțiile virtuale. Lucrând real, chiar și cu fonduri minime, veți începe să simțiți conexiunea dintre profit și fluctuațiile valutare. Această experiență este foarte importantă pentru trecerea la nivelul următor al dezvoltării ca trader.
![]() |
Pasul 3 . Lucrul Profesionist |
Nu toți novicii sunt capabili să ajungă la acest nivel, dar compania InstaForex garantează faptul că echipa sa va face tot ce este posibil pentru a ajuta fiecare client pentru a merge mai departe și să primească sprijin complet pentru orice problemă ar exista.
Vă sugerăm să alegeți una din oportunitățile prezentate mai jos:
Deschideți cont DEMO
Deschideți un cont real și primiți bonus-ul de 30 USD
Puneți întrebări chiar acum
Echipa InstaForex
VIDEO: Romanii de la Amber Studio semneaza unul dintre cele mai populare jocuri Star Wars
Studioul independent de jocuri din Romania Amber Studio a creat versiunile pentru dispozitive Windows si Amazon ale Star Wars: Commander, unul dintre cele mai populare jocuri din spatele seriei de filme Star Wars, dezvoltat de Disney Interactive, impreuna cu Lucasfilm.Aplicatia este disponibila pe platformele Andoid, Apple, Windows si Amazon, cei de la Amber Studio fiind responsabili pentru implementarea jocului pe platforma Windows, pentru PC si telefoane mobile, cat si pe platforma Amazon. Prima etapa a proiectului a fost reprezentata de implementarea pentru device-urile Windows, urmand versiunea specifica device-urile Amazon, iar studioul romanesc colaboreaza in continuare cu Disney Interactive pe proiectul Star Wars : Commander.
Jocul face parte din seria de tip real-time strategy. Aplicatia le permite jucatorilor sa construiasca o baza proprie si sa invadeze teritoriul inamic, cu scopul de a castiga suprematia in Razboiul Civil Galactic. Desi fiecare jucator incepe lupta independent, ulterior, acestia pot decide daca se alatura Aliantei Rebelilor sau Imperiului Galactic. Jucatorii se pot bucura de intreaga gama de vehicule, arme si tehnologie din universul Star Wars. Cei care se alatura Rebeliunii, pot apela la eroi precum Han Solo, Chebacca sau Printesa Leia, in timp ce liderii fortelor Imperiului conduc AT-AT-uri, luptatori TIE si Stormtroopers pentru a castiga controlul Galaxiei. Povestea jocului este credincioasa filmului, urmarind firul din timpul Razboiului Civil Galactic, din episoadele IV-VI.
VIDEO Afla povestea Amber Studio
"Orice proiect care are in spate francize importante, precum Star Wars, este extrem de interesant. La nivel individual, cu atat mai interesant cu cat ai satisfactia de a lucra pe un proiect din universul Star Wars, unul de care eu si toti copiii din generatia mea, si nu numai, eram fascinati in copilarie. Complexitatea acestuia a constant in faptul ca lansarea a fost day-and-date, asa cum o numim noi, adica a trebuit sa fim gata cu toate platformele in aceeasi zi cu dezvoltatorul. Una dintre provocarile Star Wars: Commander a fost reprezentata de implementarea suportului pentru mobile Windows din categoria low end, deoarece ofera o memorie disponibila pentru fiecare aplicatie de numai 180 MB" a declarat Iulian Anton, Development Director in cadrul Amber Studio.
Disney Interactive reprezinta unul dintre cei mai importanti colaboratori ai Amber Studio, cu care a dezvoltat proiecte precum Star Wars: Commander si Star Wars Rebels. De asemenea, studioul romanesc a facut parte din echipa de dezvoltare a aplicatiei The Martian: Bring Him Home, lansata in urma cu o luna, in colaborare cu Fox Digital Entertainment si dezvoltatorul Little Labs.
Amber Studio a fost lansat acum 2 ani si a pornit cu o echipa de numai 3 oameni. In prezent, a ajuns la 170 de oameni si intentioneaza sa isi extinda echipa. In primul an, cifra de afaceri inregistrata de companie a fost 1 milion de euro si estimeaza o cifra de afaceri de 6 milioane de dolari pentru 2015.
Pilonii de business ai Amber Studio sunt reprezentati de departamentele QA, Deployment si Creatie. Pilonii de servicii, Deployment si QA, reprezinta core business-ul Amber, dar studioul investeste de asemenea in departamentul Creatie, acesta reprezentand un nou focus al studioului, obiectivul fiind de a dezvolta proiecte proprii in viitorul apropiat, potrivit reprezentantilor companiei.





