Noul premier interimar al Israelului, Yair Lapid, are origini românești

Noul premier interimar al Israelului, Yair Lapid, are origini românești susține ambasada din România, a anunțat Ambasada Israelului în România, printr-un mesaj de felicitare pentru noua funcție, publicat pe Facebook: ”Bunicii materni sunt originari din Cehu Silvaniei, Sălaj, urmași ai unei familii de rabini”, susțin oficialii:
”De mâine, Yair Lapid – יאיר לפיד va prelua funcția de Prim-ministru al statului #Israel Felicitări noului premier ?? care are rădăcini românești ?? Bunicii săi materni sunt originari din Cehu Silvaniei, județul Sălaj, urmași ai unei familii de rabini. Aflați mai multe detalii despre povestea familiei sale urmărind acest interviu acordat postului Antena1 în timpul unei vizite pe care a făcut-o în #România, cu ani în urmă”, scrie money.ro.
Context
În vârstă de 58 de ani, Yair Lapid este lider al partidului centrist Yesh Atid, al doilea ca mărime din Knesset, parlamentul unicameral al Israelului. După alegerile din martie 2021 el a făcut parte dintr-un guvern de coaliție de opt partide, cedându-i postul de prim ministru lui Naftali Bennett, cu înțelegere privind o rotație în funcție după doi ani.
Dar coaliția s-a prăbușit după numai doi ani, iar Lapid preia acum interimatul funcției până la alegerile generale din 1 noiembrie – al cincilea scrutin legislativ în mai puțin de cinci ani. Lapid păstrează și funcția de ministru de externe. El a mai fost ministru de finanțe în 2013 – 2014, fiind demis de prim ministrul de la acea vreme, Benjamin Netanyahu.
Lapid are un ilustru antecedent politic în familie: tatăl său Yosef (Tommy) Lapid. Născut la Novi Sad în Banatul iugoslav în 1931 într-o familie de evrei unguri, Tommy Lapid a fost deportat cu familia sa în 1944 de ocupanții naziști în ghetoul din Budapesta. Tatăl său a fost ucis într-un lagăr de concentare, dar Tommy și mama sa au fost salvați de celebrul diplomat suedez Raoul Wallenberg. În 1948 ei au emigrat în Israel.
Tommy, care era fluent în ebraică, engleză, germană, ungară și serbo-croată, a fost un faimos jurnalist și umorist, nemesis-ul ultra-ortodocșilor din Israel. În 1999 el a devenit deputat al partidului liberal Shinui, condus de politicianul de origine română Avraham Poraz. Între 2033 și 2004 a fost ministru al justiției în guvernul condus de Ariel Sharon, care a decedat în 2014.
Yair Lapid a călcat pe urmele tatălui său, când a înființat partidul centrist liberal Yesh Atid (Există un viitor) în 2012. În ultimii 10 ani el a devenit principalul opozant al premierului Netanyahu (în funcție între 2009 și 2021) și potivit sondajelor de opinie Yesh Atid va obține 20 – 22 de mandate față de 34 – 36 pentru Likud condus de Netanyahu, în alegerile din noiembrie.
Dacă oponenții lui Netanyahu – judecat sub acuzații de corupție – vor reuși din nou să încropească o coaliție, atunci nu există îndoială că Lapid va fi cel mai îndreptățit candidat să o conducă.
Biden anunță creșterea prezenței militare a SUA în România

Președintele Biden a anunțat miercuri la Madrid, înaintea summit-ului NATO, că SUA își vor crește prezența militară în România. E vorba despre o nouă forță de luptă, o brigadă rotativă cu 3.000 de militari și 2.000 de angajați.
„Statele Unite își vor îmbunătăți poziția de apărare în Europa pentru a răspunde provocărilor și mediului de securitate și vor servi, de asemenea, la consolidarea securității noastre colective. La începutul acestui an, am trimis încă 20.000 de soldați în Europa pentru a întări Alianța și pentru a răspunde mișcărilor Rusiei, ceea ce duce forțele militare în Europa la 100.000 de trupe”, a spus Biden într-o scurtă declarație de presă împreună cu secretarul general NATO, Jens Stoltenberg, scrie money.ro.
Biden a dat ulterior detalii despre noile forțe militare americane în Europa.
”În Spania vom crește numărul de distrugătoare pe care le avem la baza navală Rota, de la patru la șase. În Polonia vom crea un sediu permanent al Corpului 5 de Armată al SUA pentru a consolida colaborarea noastră cu NATO. Vom avea și brigada rotativă cu 3.000 de soldați și 2.000 de angajați stabiliți în România, ne vom îmbunătăți dislocațiile rotative în statele baltice și vom trimite încă două escadrile de avioane F35 de în Regatul Unit și altele. capabilități de apărare aeriană în Germania și Italia”, a spus președintel Biden.
”Putin și-a dorit finlandizarea Europei, dar a obținut NATO-izarea Europei. Este exact ce nu și-a dorit, dar e ceea ce trebuie făcut pentru a garanta securitatea Europei”, a spus Biden.
Primele schimburi comerciale de energie electrică cu Ucraina/ Republica Moldova pe interconexiunea cu România, din 30 iunie
Primele schimburi comerciale de energie electrică cu Ucraina/ Republica Moldova, după sincronizarea cu rețeaua europeană, vor fi realizate începând cu 30 iunie, pe interconexiunea cu România, anunță Transelectrica.
Operatorii de Transport și Sistem (OTS) din Europa Continentală au confirmat faptul că au fost îndeplinite condițiile tehnice preliminare pentru a permite schimburile comerciale de energie electrică între Ucraina și statele vecine. Acest proces urmează sincronizării cu succes a sistemelor electroenergetice, realizată în data 16 martie 2022, și a acceptării Ukrenergo ca membru observator al ENTSO-E, pe 26 aprilie 2022.
Aceste realizări au fost obținute în urma unor eforturi intense din partea tuturor OTS-urilor din Europa, în special ale Ukrenergo și ale operatorilor din statele învecinate, se precizează într-un comunicat transmis de Transelectrica.
Schimburile comerciale de energie electrică cu Ucraina/Republica Moldova sunt planificate să înceapă pe data de 30 iunie 2022 pe interconexiunea dintre Ucraina și România.
Comercializarea energiei electrice pe celelalte interconexiuni (Ucraina-Slovacia, UcrainaUngaria și Moldova-România) va urma ulterior, după definitivarea aspectelor legate de regulile de licitație. Capacitatea comercială totală va fi limitată în primă fază la 100 MW, iar după această etapă inițială, este de așteptat ca valorile comercializate să crească treptat, în urma unei evaluări lunare a impactului volumelor schimbate asupra stabilității și securității sistemului energetic.
Potrivit Transelectrica, această realizare reprezintă un pas suplimentar, atinsă la mai puțin de patru luni de la sincronizarea de urgență a sistemelor Ucrainei și Republicii Moldova cu rețeaua europeană și, în plus, demonstrează angajamentul puternic al operatorilor de transport și sistem europeni față de Ukrenergo (Operatorul de Transport și Sistem din Ucraina) și Moldelectrica (Operatorul de Transport și Sistem din Republica Moldova).
Transelectrica apreciază că în perioada imediat următoare, se va finaliza și procesul de armonizare a detaliilor tehnice și comerciale privind schimburile între România și Republica Moldova.
Americanii și britanicii vor trebui să plătească pentru a merge în Europa, de anul viitor. Măsura li se va aplica și celor din Republica Moldova
Începând din 2023, cetățenii statelor extra-comunitare ce nu aveau nevoie de viză pentru a intra în UE vor trebui să aplice pentru ETIAS (European Travel Information and Authorization System) - și să plătească.
Costul este de numai 7 euro și vor plăti doar persoanele între 18 și 70 de ani, scrie CNN. Măsura urmează să se aplice din luna mai a anului 2023, când sistemul ETIAS va deveni operațional, scrie wall-street.ro.
Teoretic, va fi nevoie de ETIAS doar pentru cei care vin din țări non-UE în spațiul Schengen. Astfel, americanii, britanicii sau canadienii ar putea intra în România fără a plăti. Pe de altă parte, moldovenii sau ucrainenii vor trebui să aplice pentru ETIAS ca să intre într-o țară Schengen.
ETIAS este valabilă 90 de zile. Autoritățile europene spun că nu e vorba de o viză, ci doar de un sistem automatizat, așa cum e ESTA folosit de Statele Unite. Însă, dat fiind că aprobarea poate fi refuzată dacă persoana respectivă figurează într-o bază de date, cum ar fi cele ale Interpol sau ale autorităților de frontieră din statele Schengen, ETIAS funcționează efectiv ca o viză pentru Europa.
ROMÂNIA, primită DE URGENȚĂ în Spațiul Schengen: NU este un favor

După acceptarea candidaturilor Ucrainei și Republicii Moldova la UE, România trebuie acceptată în Schengen de urgență, susține fostul premier, Ludovic Orban.
Fostul președinte al PNL și premier al României Ludovic Orban susține că România trebuie să fie primită de urgență în Schengen. Asta după ce candidaturile Republicii Moldova și Ucrainei la UE au fost acceptate pe repede înainte, scrie money.ro.
“România în Schengen! Acum! Intrarea României în Schengen nu este un favor pe care ni- l face cineva. Este dreptul nostru! Am îndeplinit toate criteriile. Am arătat că frontiera Europei de pe teritoriul românesc este foarte sigură. Cetățenii români au dreptul să nu mai fie controlați la frontiere interne. Odată cu dobândirea statutului de candidat de către Ucraina și Republica Moldova nu mai poate nimeni să găsească pretexte pentru a se opune integrării noastre.
România trebuie acceptată în Spațiul Schengen
Guvernanții au obligația de a folosi acest moment favorabil pentru a intensifica demersurile la nivel european. Iohannis trebuie să bată fierul cât e cald și să ceară introducerea pe ordinea de zi și votarea în Consiliul European a cererii noastre perfect legitime.
Parlamentul European susține aderarea României, Comisia a prezentat un punct de vedere favorabil. Rămâne să ia decizia șefii de state și de guverne. Avem toate argumentele de partea noastră și mai avem și conjunctura creată de războiul de agresiune al Rusiei contra Ucrainei. Guvernanții nu vor avea nicio scuză dacă nu reușesc atingerea acestui obiectiv”, anunță Ludovic Orban.
Pensionarii vor călători gratuit în transportul public din Chișinău la prezentarea legitimației
Pensionarii și persoanele cu dizabilități vor călători gratuit în transportul public pe întreg teritoriul municipiului Chișinău până la elaborarea unui regulament. Aceste categorii trebuie să prezinte legitimația care confirmă statutul de pensionar sau gradul de dezabilitate. Călătoriile vor fi gratuite și pentru copiii până în clasa a V-a, anunță primarul capitalei Ion Ceban.
Începând cu ziua de sâmbătă, abonamente de călătorie pot fi procurate la punctele de vânzare din rețeaua „Moldpresa” și la parcurile de autobuze și troleibuze, scrie jurnal.md.
Elevilor claselor I-IV-a, până la clasa a V-a, li se vor elibera abonamente (gratuit) în cadrul instituțiilor de învățământ în care studiază. Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie a înaintat un demers către Direcția generală educație, tineret și sport pentru a forma și a prezenta listele elevilor care vor beneficia de aceste abonamente. Abonamentele vor fi emise pe un an calendaristic, a precizat șeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, Vitalie Mihalache.
Acum o săptămână, Consiliul municipal Chișinău (CMC) a aprobat Metodologia de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău, iar ulterior Primăria a anunțat că din 1 iulie se va aplica tariful unic de 6 lei pentru o călătorie, atât în raza capitalei, cât și în suburbii. Astăzi o călătorie costa 2 lei cu troleibuzul și 3 lei cu autobuzul.
Câte țigări și cât alcool puteți să transportați în bagaje dacă veți călători într-un stat al UE. Reguli drastice la vamă

În plin sezon al vacanțelor, după doi ani de restricții, românii și-au programat concediul de vară în special în afara țării.
Odată biletele de avion cumpărate rămâne de rezolvat problema bagajelor. Dacă ați optat pentru un baga de cală este important să respectați anumite reguli stricte pentru a nu avea probleme cu autoritățile vamale, scrie ziare.com.
Cele mai multe nedumeriri ale pasagerilor țin de cantitatea de țigări/tutun și alcool pe care o pot transporta în bagajele de cală, în cazul unei curse cu avionul.
Dacă sunteți simplu turist, cantitatea de mărfuri pe care o puteți cumpăra și lua cu dumneavoastră când călătoriți dintr-o țară a UE în alta nu este limitată, atâta timp cât ați făcut cumpărăturile pentru uz personal și nu în scopuri comerciale, potrivit site-ului oficial al Uniunii Europene. Taxele (TVA și accize) sunt incluse în prețul pe care îl plătiți în țara din care cumpărați produsul, deci nu vi se vor mai percepe taxe în altă țară din UE. Restricțiile sunt impuse de greutatea bagajului de la cală pentru care ați optat, existând posibilitatea să plătiți taxe suplimentare pentru diferența de greutate.
Totuși, pentru a stabili dacă produsele sunt cumpărate pentru uz personal, autoritățile vamale din UE pot verifica anumite lucruri: dacă dețineți o întreprindere comercială sau dacă lucrați pentru o astfel de întreprindere, cum sunt împachetate și transportate produsele, cu ce cantitate de produse călătoriți. Ca să nu aveți probleme este recomandat să aveți un bon fiscal de la magazinul de unde ați cumpărat produsele.
Fiecare țară din UE poate stabili o limită maximă pentru cantitatea de tutun sau băuturi alcoolice pe care o puteți introduce în țară. Aceste cantități maxime trebuie să fie de cel puțin:
800 de țigarete
400 de țigări de foi (trabucuri cu o greutate maximă de 3 grame fiecare)
200 de trabucuri
1 kg de tutun
10 litri de băuturi spirtoase
20 de litri de vin cu adaos de alcool
90 de litri de vin (din care cel mult 60 de litri de vin spumos)
110 litri de bere, potrivit europa.eu
Este bine totuși să vă încadrați în limitele indicate pentru că autoritățile vamale vă pot suspecta că transportați produse care nu sunt pentru uz personal sau sunt destinate comercializării. Dacă se ajunge la această situația, va trebui probabil să dovediți că ați cumpărat produsele pentru dumneavoastră (furnizând, de exemplu, dovada achiziționării), în caz contrar este posibil să vi se ceară să plătiți accize sau să vi se confiște produsele.
Atenție, în bagajul pasagerilor care au vârsta sub 17 ani, este de preferat să nu se regăsească produse accizabile (țigări sau alcool)
Condiții diferite la intrarea pe teritoriul UE dintr-o țară terță
Dacă intrați într-una dinte țările UE venind dintr-o țară terță, cantitățile de tutun sau alcool pe care le puteți transporta în bagaje sunt cu totul altele. Același lucru este valabil și în cazul în care veniți din Insulele Canare, insulele anglo-normande, Gibraltar sau alte teritorii în care nu se aplică normele UE cu privire la TVA și accize.
Băuturi alcoolice
Puteți transporta:
4 litri de vin și
16 litri de bere
De asemenea, mai puteți transporta:
1 litru de băuturi spirtoase cu un conținut de alcool de peste 22 % vol. sau 1 litru de alcool nedenaturat (alcool etilic) cu un conținut de alcool de 80 % vol. ori 2 litri de vin cu adaos de alcool sau vin spumant, potrivit sursei citate.
În ceea ce privește produsele din tutun, cantitatea maximă pe care o puteți aduce
într-o țară UE din Cuba de exemplu diferă de la un stat la altul. Limita poate fi mai mică sau mai mare, în funcție de țara UE pe care o vizitați. Există țări care aplică limite inferioare doar pasagerilor care călătoresc pe mare și pe uscat (Bulgaria, Grecia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia și Ungaria) sau tuturor pasagerilor (Estonia și România).
Astfel unele state permit maximum 200 de țigări sau 100 de țigări de foi, 50 de trabucuri sau cel mult 250 g de tutun, iar altele care nu sunt atât de permisive, acceptând doar 40 de țigări, 20 de țigări de foi, 10 trabucuri sau 50 de grame de tutun.
De ce bomboanele moldovenești sînt mai ieftine în Germania decît în Moldova?

Bomboanele moldovenești sînt mai ieftine în Germania decît în Moldova.
Asupra acestui lucru au atras atenția internauții din țara noastră, menționînd că nu au putut găsi o explicație rezonabilă acestui fapt, relatează Noi.md .
În special, ciocolatele ”Chișinăul de seară” sînt vîndute într-un magazin rusesc din Germania la un preț de 60 de cenți pentru 100 de grame. Respectiv, 1 kg costă 6 euro sau aproximativ 120 de lei.
În Moldova însă, aceleași ciocolate costă 200 de lei sau mai mult pentru 1 kg. "Se pare că oamenii din Moldova sînt mai bogați decît germanii", preesupun utilizatorii de Internet din țara noastră.

Simion face scandal în Chișinău: ”Naţiunea moldovenească NU există!”

Liderul AUR, deputatul George Simion, reclamă în mai multe postări pe Facebook că nu a putut participa la şedinţa comună a Parlamentelor român şi moldovean desfăşurată sâmbătă la Chişinău, întrucât nu i s-a permis accesul pe teritoriul Republicii Moldova, fiind blocat pe aeroportul din Chişinău, scrie money.ro.
”Toţi parlamentarii au fost lăsaţi să treacă, doar eu încă NU”, a scris Simion pe Facebook.
Ulterior, el a anunţat că nu este lăsat să intre pe teritoriul R. Moldova, urmând să revină în ţară.
”Separatiştii mă trimit înapoi la Bucureşti cu primul avion! Există doar un singur popor, ROMÂNESC. Moldovenismul e o invenţie rusească”, a transmis el într-o nouă postare.
”E 4 dimineaţa şi sunt încă in aeroportul din Chisinau, aşteptând să fiu exilat cu primul avion spre Bucureşti: 5.25 la Chisinau. Urmaşii lui Stalin care conduc republica mică de la Chişinău să nu fie prea bucuroşi: Prutul nu va fi mult o graniţă a neamului românesc. Naţiunea moldovenească NU există!”, a continuat el.
Simion a mai avut probleme cu accesul pe teritoriul Republicii Moldova şi anul trecut, când a fost blocat la vama Leuşeni, fiind informat de lucrătorii vamali că are interdicţie în Republica Moldova până în 2023.
La acel moment el a solicitat intervenţia MAE, argumentând că nu i se permite accesul în calitate de demnitar în Republica Moldova.
Macron, Scholz şi Draghi, în drum spre Kiev cu trenul

Preşedintele francez Emmanuel Macron, cancelarul german Olaf Scholz şi premierul italian Mario Draghi s-au urcat împreună la bordul unui tren special cu destinaţia Kiev, relatează media italiene şi germane, citate de AFP, scrie economica.net
Cei trei lideri s-au urcat la bordul acestui tren special în Polonia şi sunt aşteptaţi joi dimineaţă la Kiev, capitala Ucrainei, au transmis postul german de televiziune ZDF şi cotidianul italian La Repubblica, care publică o fotografie cu cei trei lideri în tren.

Organizarea vizitei celor trei lideri europeni a durat mai multe săptămâni, ei încercând să contracareze criticile din Ucraina în legătură cu răspunsul lor la războiul declanşat de Rusia.
Kievul a criticat Franţa, Germania şi, într-o măsură mai mică, Italia pentru o presupusă lentoare în acordarea de sprijin, acuzându-le de întârzieri în livrarea de arme şi că pun propria prosperitate înaintea libertăţii şi securităţii Ucrainei.



