Vaslui. Două mașini și un microbuz din Republica Moldova au fost implicate într-un accident rutier

Detașamentul de pompieri Bârlad intervine cu forțe și mijloace specifice la un accident rutier produs în municipiul Bârlad, pe strada Republicii, în zona Stadion. În accident sunt implicate două autoturisme și un autocar înmatriculat în Republica Moldova.
„În autocar se aflau 20 persoane, iar un autoturism era parcat. În cel de-al treilea autoturism se afla doar conducătorul auto. Nici o persoană nu a necesitat îngrijiri medicale. Pompierii militari au asigurat măsuri PSI.”, a transmis Marius Stanciu, purtător de cuvânt al ISU Vaslui, scrie puls24.ro.
Primele scăderi de tarife, după Acordul de roaming România – Republica Moldova
După Acordul de roaming România – Republica Moldova, au loc primele scăderi de tarife: -58% apeluri Vodafone și -97,5% #internet Orange, a anunţat vicepreşedintele ANCOM Eduard Lovin pe Twitter, adăugând: “Rezultate ok, dar în etapa a doua vrem oferte mai bune de la toţi cei 4 operatori”.
Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova au semnat la Chișinău pe 11 februarie 2022 Acordul privind reducerea tarifelor de furnizare a serviciilor de roaming internațional și a celor de apeluri internaționale între cele două state. Acordul interguvernamental a fost semnat după îndelungi și consistente negocieri tehnice între autoritățile de reglementare din cele două state și a intrat în vigoare la martie 2022. Punerea în aplicare a Acordului este realizată pentru partea română cu sprijinul Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), iar pentru Republica Moldova cu sprijinul Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), scrie financialintelligence.ro.
Un raport legat de efectele Acordului încheiat între România şi Moldova precizează:
“La nivel cu ridicata, primele efecte observate ale Acordului constau în noi condiții tarifare pentru realizarea interconectării și a schimburilor de trafic.
La nivel cu amănuntul, au fost observate reduceri tarifare pentru roaming, în ambele state.
În România, Orange și Vodafone au redus tarifele standard pentru servicii în roaming. De asemenea, Orange România a lansat extra-opțiuni în roaming care permit consumul de date la prețuri de 10 ori mai mici (față de iunie 2021). Pe de altă parte, Digi menține cel mai mic tarif standard din piață pentru internet în roaming în Republica Moldova.
În Republica Moldova, Orange și Moldcell au introdus, pentru abonații nou conectați, posibilitatea consumului serviciilor naționale în timpul aflării în roaming în România, la condiții apropiate de cele ale conceptului RLAH european, deși cu mici diferențe față de acestea.
Toți trei operatorii din Republica Moldova au redus tarifele lor standard pentru roaming în România, la abonamente și cartele, până la nivelul tarifelor naționale standard aplicate extra-pachet abonamentelor și cartelelor.
De asemenea, toți trei operatorii din Republica Moldova oferă utilizatorilor posibilitatea activării de extra-opțiuni dedicate pentru servicii de roaming în România cu avantaje tarifare suplimentare față de tarifele standard pentru roaming. În special se remarcă evoluția costului mediu al utilizatorului pentru consum de date în roaming pe bază de opțiuni. Astfel aceste costuri au scăzut pentru utilizatorii din Republica Moldova între 2 și 4 ori.
Prețurile apelurilor internaționale din România către Republica Moldova sunt în continuare mari și au rămas nemodificate, în ofertele Telekom, Orange și Digi. Prețurile apelurilor internaționale din Republica Moldova către România sunt în continuare mari și au rămas nemodificate, în ofertele Orange Moldova, Moldtelecom și Moldcell”.
Cele două autorități de reglementare anunţă că vor continua monitorizarea și raportarea evoluțiilor și efectelor Acordului.
Vești bune după Acordul de #roaming RO-MD. Primele acte & fapte pt scăderi de #tarife: -58% apeluri Vodafone și -97,5% #internet Orange. Rezultate ok dar în etapa 2 VREM oferte mai bune de la TOȚI 4 operatori. Raport publicat azi de #ANCOM & ANRCETI.????https://t.co/TWmkKl7NC6 pic.twitter.com/7kLeaBmrTN
— Eduard Lovin ???? (@LovinEduard) July 8, 2022
O femeie din Republica Moldova şi un cetăţean italian, răniţi într-un accident rutier la Pipirig (Romania)
O femeie din Republica Moldova şi un cetăţean italian au fost răniţi într-un accident rutier produs, sâmbătă, pe DN 15B, în localitatea Pipirig, potrivit Agerpres.
Purtătorul de cuvânt al IPJ Neamţ, subinspectorul Ramona Ciofu, a declarat că maşina în care se aflau cei doi a ieşit de pe carosabil şi s-a lovit de un stâlp.
"Din primele cercetări efectuate de poliţişti a reieşit că, în timp ce o femeie, de 55 ani, din Republica Moldova, conducea un autoturism pe sectorul de drum menţionat, ar fi pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare, părăsind partea carosabilă şi acroşând un stâlp din beton. În urma evenimentului rutier a rezultat rănirea femeii şi a unui bărbat, de 31 ani, cetăţean italian, pasager în acelaşi autoturism", a precizat purtătorul de cuvânt al IPJ Neamţ.
Femeia a fost testată cu aparatul etilotest şi nu consumase băuturi alcoolice.
Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.
Horoscopul banilor în iulie. Zodia care câștigă o sumă importantă de bani fără să facă nimic

Astrele sunt foarte bune cu anumite zodii în luna iulie pe plan financiar, astfel că acestea vor putea câștiga sume importante de bani fără să facă nimic, ca de exemplu sub forma unui premiu la loterie, sau a unei moșterniri.
Pe de altă parte, alte zodii o vor duce mai rău ca niciodată și vor regreta că nu au pus bani de-o parte din timp, pentru a face față vremurilor grele, scrie ziare.com.
Berbec
Situația financiară a berbecilor rămâne stabilă în luna iulie. Nici nu vor câștiga, dar nici nu vor pierde. Există totuși șansa să încaseze niște sume mici neașteptate, cum ar fi bonusuri la serviciu, dar nimic semnificativ.
Taur
Taurii vor primi niște propuneri de investiții tentante, dar sunt sfătuiți să le analizeze cu atenție, pentru că un partener de afaceri pe care îl consideră onest va încerca să îi păcălească.
Gemeni
Gemenii vor intra și mai mult la datorii în luna iulie și s-ar putea ca apropiații să nu mai fie dornici să le împrumute bani. Aceștia ar trebui să își organizeze mai bine bugetul, este clar că finanțele nu sunt punctul lor forte.
Rac
Racii dau lovitura luna aceasta, pentru că ei sunt norocoșii zodiacului. Vor primi peste noapte vestea că urmează să încaseze o sumă consistentă de bani, fără să facă nimic. Fie că e vorba de premiul cel mare la loterie, fie că e vorba de o moștenire, banii vor intra cu siguranță în conturi.
Leu
Banii nu vor trage la lei nici în luna iulie, dar fiind optimiști din fire, le rămâne să spere la vremuri mai bune pe viitor. Ar putea lua în calcul să își schimbe locul de muncă, ceea ce nu este o idee rea.
Zona euro și alții: Aceste țări vor intra în recesiune în următoarele 12 luni

Multe dintre economiile dezvoltate ale lumii vor intra în recesiune în următoarele 12 luni, pe măsură ce băncile centrale înăspresc agresiv politicile monetare pentru a lupta împotriva creșterii inflației, conform lui Rob Subbaraman, economistul șef al firmei de brokeraj Nomura, citat de CNBC.com.
”În acest moment, multe dintre băncile centrale și-au îndreptat atenția către un singur lucru, acela de a reduce inflația”, precizează economistul, care adaugă faptul că a atras atenția de mai multe luni cu privire la riscurile unei noi recesiuni, scrie wall-street.ro.
Pe lângă Statele Unite ale Americii, acesta se așteaptă ca recesiunea să lovească în următorul an țările din zona euro*, Regatul Unit al Marii Britanii, Coreea de Sud, Australia și Canada.
”Un alt lucru pe vreau să-l aduc în vedere este că, atunci când ai multe economii slăbite, nu te poți baza pe exporturi pentru a crește. Acesta este un alt motiv pentru care noi credem că riscul unei recesiuni este foar real și este de așteptat să se întâmple”, adaugă Subbaraman.
Băncile centrale au păstrat politici monetare relaxate pentru prea mult timp, sperând că inflația va fi tranzitorie, consideră economistul, care spune că acum guvernele trebuie să recupereze și să încerce să recâștige controlul asupra inflației.
*Zona euro este formată din Austria, Belgia, Cipru, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Portugalia, Slovacia, Slovenia și Spania.
Termen de valabilitate a anvelopelor

Fiecare proprietar de automobil își dorește ca anvelopele să-i servească cât mai mult timp, iar uzura lor să fie minimă. Există o opinie că produsele din cauciuc trebuie să fie schimbate după depășirea unui anumit parcurs. Însă, atunci când producătorii determină o perioadă de exploatare, ei observă că mulți factori influențează acest fapt : condițiile de păstrare, stilul de conducere, condițiile climaterice și multe altele..
Cum să cunoști data fabricarii anvelopelor
Marcajul datei de fabricare a anvelopei se regăsește pe partea laterală a produsului. Adesea, producătorul etichetează anvelopa cu patru cifre (primele două indică numărul săptămânii, iar următoarele două indică anul fabricări). Dacă, de exemplu, este indicată o combinație de numere - 1417, atunci produsul a fost fabricat în a 14-a săptămână din 2017.

Acest marcaj este folosit de producători după anul 2000. Anterior, se aplica o combinație de trei cifre (cu două asteriscuri). De exemplu, o ștampilă sub forma *168* însemna că produsul a fost fabricat în a 16-a săptămână din 1988/98. Diferența de 10 ani a fost determinată pe baza faptului că asteriscul se retrage de la cifra anului de fabricație.
În condițiile actuale, atunci când cumpărați anvelopele, este necesar să verificați data de fabricație pe toate cele patru exemplare..
Termen de valabilitate a anvelopelor
Termen de valabilitate este perioada de timp în care produsul trebuie să-și păstreze proprietățile sale de exploatare. Chiar dacă perioada de utilizare prevăzută de reglementări legale a expirat, produsul nu devine inutilizabil: proprietățile sale tehnice pur și simplu scad.
Performanța anvelopelor care sunt puțin utilizate se poate deteriora din cauza proceselor chimice și fizice care au loc în ele. Pentru a minimiza riscul lor de îmbătrânire , la structura acestora sunt adăugate componente speciale chimice. Ele neutralizează efectul negativ emanat de compușii care conțin ozon și oxigen..
Cuvintele ca „ termen de valabilitate” și „durată de viață” nu sunt identice. Formal, anvelopele pot fi folosite chiar și după expirarea termenului de valabilitate, dar atunci producătorul nu este responsabil de faptul că produsele vor păstra la același nivel caracteristicile sale de bază. Termenul de valabilitate al anvelopelor auto este de 5 ani. După perioada specificată, caracteristicele produsului vor începe să scadă.
Condiții de păstrare
Recomandările oferite de producători de anvelope în cea ce privește modalitățile de păstrare a produselor din cauciuc sunt următoarele: anvelopele trebuie depozitate într-un loc uscat, rece și întunecat, unde intervalul de temperatură variază de la 25 la 35 ℃. În timpul depozitării, produsele din cauciuc nu trebuie să intre în contact cu compuși care conțin substanțe corozive și cupru. Nu se recomandă depozitarea anvelopelor:
- pe carcase de susținere care sunt amplasate pe suprafețe denivelate;
- pe suprafețe care conțin urme de combustibili și/sau lubrifianți, umeda;
- În apropierea flăcărilor (surse de căldură);
- pe platforme acoperite de zăpadă, nisip sau asfalt negru;
- în vecinătatea produselor petroliere, îngrășămintelor, vopselelor, acizilor, solvenților, dezinfectanților.
Unii producători recomandă proprietarilor de mașini să schimbe periodic anvelopele dintr-un loc în altul, schimbând punctul de sprijin.

Termen de valabilitatea după părerea producătorilor
Companiile producătoare de anvelope aderă la practica globală, conform căreia termenul de valabilitate al produselor este de 10 ani sau mai mult (de la data producției). Un astfel de interval de timp este fixat în reglementările tehnice ale companiilor: Michelin, Dunlop, Bridgestone. Iar termenul de valabilitate maxim pentru produsele Yokohama, Nokian, corporațiile Continental este de numai 5 ani.
Ce kilometraj recomandabil pot parcurge anvelopele?
Durata de viață a unei anvelope este determinată de kilometrajul pe care îl parcurge autoturismul. Cauciucul ar trebui înlocuit dacă kilometrajul unei mașini (cu o greutate de până la 2 tone) a depășit 60 mii km. Pentru camioanele destinate transportului de produse cu o greutate de 2-4 tone, intervalul de kilometri variază de la 65.000 la 70.000. Anvelope pentru unități cu o capacitate de încărcare mai mare de 4 tone. se schimbă atunci când kilometrajul atinge marca de 75 mii - 90 mii km.
Cum să mărești perioada de explatare a anvelopei
Pentru a prelungi durata de viață a produselor din cauciuc trebuie să:
- Monitorizați regulat (cel puțin o dată la trei săptămâni) presiunea în anvelope (dacă indicatorul scade sau crește, se verifică vizual uzura desenului protector se uzează);
- Respectați regulile de depozitare a anvelopelor după demontarea acestora;
- Instalați anvelopele aceluiași producător (și de un singur model);
- Curățați sistematic anvelopele de murdărie folosind unelte speciale, ale căror componente nu trebuie să rămână în caneluri (după procedură);
- Plasați vehiculul la o anumită distanță de bordură;
- Respectă normele de încărcare a vehiculului (atunci când capacitatea de transport este depășită, uzura anvelopelor crește cu 30%);
- Evitați pe cât posibil frânările bruște și vitezele mari;
- Verificați unghiul roților (mai ales după șocuri mecanice, precum și repararea mecanismului de servodirecție);
- Monitorizați sistematic echilibrarea roților (după schimbarea anvelopelor sau la fiecare 10.000 km.).
Asigurând îngrijirea la timp a anvelopelor, șoferul va menține atât caracteristicile de exploatare a acestora, cât și propria sănătate la drum.
La compania SAUTO Haus puteți achiziționa anvelope de înaltă calitate și fiabilitate. De asemenea, puteți comanda anvelope în credit, la condiții favorabile. Chiar daca ai nevoie de anvelope cu mărimi rare, vom găsi varianta cea mai potrivita pentru tine. Puteți ridica achiziția cu livrare, sau de la depozit.
Puteți cumpăra anvelope de pe site-ul oficial SAUTO: https://www.sauto.md/ro/tyres
Atenție la ce consumați: Un lot de ciocolate Bucuria, retras din comerț
Un lot de ciocolate este retras din comerț după ce în conținutul acesteia a fost depistat prezența substanțelor care pot provoca alergii.
Despre aceasta anunță Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA), transmite Știri.md.
"Urmare a implementării eficiente a programului de monitorizare și supraveghere în domeniul siguranței și calității produselor alimentare de origine nonanimală pentru anul 2022, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor a depistat prezența substanțelor care pot provoca alergii sau intoleranţă la unele categorii de consumatori în produsele de cofetărie plasate pe piață după cum urmează:
- Bomboane Gloria caprice (trandafir) ̶ prezența proteinelor din lapte nedeclarate;
- Bomboane Victorița ̶ prezența proteinelor din lapte nedeclarat;
- Bomboane Originale ̶ prezența urmelor de proteine din ou nedeclarate.
Substanțele depistate nu prezintă pericol pentru sănătatea populației cu excepția consumatorilor cu alergii/intoleranțe la proteine din lapte și/sau proteine din ou", anunță ANSA.
SA Bucuria a inițiat procedura de retragere de pe piață și rechemare de la consumatori a produselor menționate.

Reforma învățământului superior din Republica Moldova are, cel puțin, patru dimensiuni cu impact, analiză
Reforma învățământului superior din Republica Moldova, făcută public săptămâna trecută, are, cel puțin, patru dimensiuni cu impact fără precedent. Este o reformă mare, iar graba cu care se face, poate mai mult să dăuneze decât să ajute. Este un lucru care se discută de cel puțin 15 ani, însă are loc prea brusc. Este opinia lui Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, exprimată în cadrul ediției de vineri, 1 iulie, a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.
Potrivit expertului, primul impact al reformei este legat de comasarea unor universități cu institute de cercetare. În Europa, dar și în statele dezvoltate, este practicat acest lucru, învățământul este împreună cu cercetarea. „Eu cred că intenția de a comasa aceste instituții este benefică. Vor avea de câștigat atât universitățile, cât și centrele de cercetare. Consider că acest lucru va crește atât capacitatea de cercetare, cât și de predare. Studenții vor fi implicați în cercetări, cercetătorii vor putea să lucreze cu studenții. Avem o unificare a două sisteme diferite, care au activat diferit zeci de ani, iar acum vor fi unificate”, a spus expertul.
Al doilea impact al reformei, spune Veaceslav Ioniță, este comasarea unor universități, din cauza lipsei studenților, ceea ce a dus la o utilizare ineficientă a resurselor financiare. „S-au dat bani pentru universități aparte și pentru cercetare aparte. Dar trebuie să fie dați acești bani împreună. Universitățile noastre sunt mici și este înțeleasă intenția Guvernului de a unifica resursele”, a declarat Veaceslav Ioniță.
Al treilea element al reformei care îngrijorează, susține economistul, este comasarea Universității de Stat din Tiraspol, care este refugiată în Republica Moldova. Universitățile refugiate, crede economistul, sunt din zonele de conflict, iar acestea trebuie să devină un instrument de soluționare a conflictelor. Sunt trei țări în regiune, Georgia, Ucraina și Republica Moldova, unde sunt 21 universități refugiate. 16 - în Ucraina, 4 - în Georgia și 1 - în Republica Moldova.
„Atât Republica Moldova, cât și Ucraina și Georgia, trebuie să aibă o politică unică, susținută de către UE, de soluționare a conflictelor, inclusiv de întoarcere a universităților refugiate. Eu cred că Republica Moldova va fi prudentă și va trata subiectul Universității refugiate din Tiraspol astfel, deoarece trebuie să se întoarcă înapoi, după ce va fi soluționat conflictul din stânga Nistrului. Cazul Universității de Stat din Tiraspol trebuie să fie tratat separat”, a afirmat Veaceslav Ioniță.
Expertul a mai menționat că în prezent, în stânga Nistrului, sunt circa 11 mii de studenți, ale căror acte de studii, eliberate de către actuala universitate din Tiraspol, sunt nerecunoscute, iar Republica Moldova trebuie să ajute acești tineri, să aibă acte legalizate și să fie încadrați legal în câmpul muncii din Republica Moldova sau din altă țară. De asemenea, a afirmat că, Chișinăul trebuie să aibă instrumente de apropiere a malurilor Nistrului, proiecte de integrare a tinerilor din stânga Nistrului pe malul drept al Nistrului, iar profesorii din stânga Nistrului să facă cursuri de creștere a calificării în dreapta Nistrului, dar și să fie realizate cercetări comune.
Expertul a mai remarcat faptul că acum, în acest proces de consolidare a învățământului cu știința, Universitatea de Stat din Tiraspol, care este refugiată, trebuie să fie comasată cu cel puțin două institute de cercetare, după profilul universității, astfel să-i fie crescută capacitatea de a fi centru de echivalare a diplomelor, de cooperare cu cei din stânga Nistrului pentru apropierea malurilor.
Cel de-al patrulea element, care stârnește nedumeririle experților, afirmă economistul, este că „această reformă va însemna cel mai mare proiect imobiliar din istoria Republicii Moldova”. „Vor apărea, imediat după această comasare, zeci de hectare de terenuri libere, inclusiv în centrul Chișinăului, cu valori de milioane de dolari. Dacă nu va fi făcută o analiză minuțioasă, unde și cum vor fi utilizați acești bani din vânzarea terenurilor și a clădirilor, riscăm să avem dintr-o reformă a învățământului o reformă a sectorului imobiliar din municipiul Chișinău”, a afirmat economistul.
Potrivit economistului, Parlamentul, cel puțin o dată la trei ani, trebuie să aibă un raport al Curții de Conturi privind starea de lucruri a proprietăților centrelor universitare și a institutelor de cercetare, pentru ca să fie protejat patrimoniul acestor instituții, ca să nu avem blocuri locative construite, dar nimeni să nu știe unde au dispărut banii din vânzarea terenurilor.
Analistul economic recomandă ca în lege să fie specificat expres că nici un bun nu va fi înstrăinat în favoarea altor instituții sau a bugetului de stat. Banii trebuie să rămână universităților și institutelor de cercetare, pentru dotarea tehnico-materială și investiții capitale. La fel, a propus ca o dată în trei ani, Curtea de Conturi să raporteze Parlamentului tot ce se întâmplă cu bunurile universităților și centrelor de cercetare, după ce au fost comasate. „Dacă nu va fi făcut acest lucru, riscăm să intrăm într-un proces lung de corupție și toată această reformă în final să aibă un singur nume - dispariția proprietăților și patrimoniului universităților și centrelor de cercetare”, a atenționat analistul economic.
Potrivit lui Veaceslav Ioniță, în anul 2006/2007 în Republica Moldova erau 128 de mii de studenți, iar în stânga Nistrului circa 18 mii. În total 146 de mii de studenți. În anul de studiu 2021/2022 au fost 59,6 mii pe malul drept al Nistrului, iar 11 mii pe malul stâng. În total, aproape 71 de mii de studenți. Dintre toți studenții pe care îi are astăzi Republica Moldova, 59 de mii, 73% au până la 24 de ani, 17% de la 24 la 34 de ani, iar 9,3% peste 35 de ani. Dacă cum 10 ani un cadru didactic avea 20 de studenți, astăzi acest raport este de 1 la 13.
Republica Moldova, a mai spus analistul economic, trece prin cea mai dramatică situație demografică. În 2007/2008 au fost 360 de mii de tineri, de la 19 la 23 de ani. 305 mii în țară, iar 55 de mii - estimativ peste hotare. Astăzi sunt 191 de mii, dintre care în țară sunt 120 de mii de tineri cu vârsta cuprinsă între 19 și 23 de ani, iar peste hotare circa 71 de mii. „Evoluția lucrurilor este de așa natură că peste circa 6-7 ani numărul tinerilor din țară va fi mai mic decât numărul tinerilor de peste hotare”, a spus analistul.
Expertul a mai declarat că în prezent Republica Moldova are circa 95 de mii de studenți, dintre care 35 de mii sunt peste hotare. În următorii cinci ani va fi o ușoară ameliorare a situației demografice, dar asta nu va salva situația. Migrația va rămâne activă. Studenți moldoveni vor fi mai mulți, dar nu aici acasă, dar peste hotare.
Pe lângă comasarea universităților, expertul sugerează Guvernului să atragă atenția la studenții străini, care aduc anual în Republica Moldova mai mult de 100 de milioane de dolari. Acum 15 ani în Republica Moldova erau 1200 de studenți străini, acum sunt 4500. În sălile de curs, fiecare al optulea student este străin. În ultimii ani, susține Veaceslav Ioniță, se înregistrează ratări de cel puțin 2500 de studenți străini, inclusiv 700 din Israel. „Autoritățile noastre trebuie să afle din ce cauză am pierdut acest număr de studenți, de ce anumite diplome moldovenești nu sunt recunoscute în unele țări și să întreprindă pași ca aceste diplome și specialități să fie recunoscute. Trei țări de unde tradițional aveam studenți străini, erau din orientul mijlociu. Este o piață pentru noi și din păcate am pierdut-o”, a conchis Veaceslav Ioniță.
Cine sunt principalii creditori ai Republicii Moldova
În primul trimestru al acestui an, datoria externă brută a Republicii Moldova s-a redus nesemnificativ cu 0,3% și pe 31 martie 2022 a totalizat peste 8.987 milioane de dolari, cu aproape 27 milioane de dolari mai puțin decât la finele anului trecut.
Față de aceeași perioadă a anului trecut datoria externă brută este cu peste 600 milioane de dolari mai mare, transmite Mold-street.com.
Potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei (BNM), datoria externă a crescut în special din contul împrumuturilor sectorului privat, în timp ce datoria externă publică s-a diminuat comparativ cu situația de la finele anului 2021.
Cea mai mare parte a soldului datoriei externe brute îi revine datoriei pe termen lung (69,2 la sută), care a constituit 6.221,07 milioane de dolari la finele trimestrului I 2022, fiind în descreștere față de finele anului 2021 cu 0,8 la sută, în timp ce datoria externă pe termen scurt a crescut cu 0,8 la sută și a constituit 2.765,72 milioane de dolari la 31.03.2022
Datoria externă publică a reprezentat 29,8 la sută din totalul datoriei externe, însumând 2.678 milioane de dolari (-1,9 la sută de la începutul anului).
Datoria externă privată s-a cifrat la 6.308,8 milioane de dolari, majorându-se nesemnificativ cu 0,4 la sută față de 31.12.2021.
Cea mai mare parte a datoriei externe – 62,9 la sută, la situația din 31.03.2022, îi revine datoriei sub formă de împrumuturi și alocări de DST și titluri de angajamente, ceea ce constituie 5.657 milioane de dolari (-0,9 la sută față de 31.12.2021).
Principalul creditor al statului este FMI
Conform situației din 31 martie 2022, principalul creditor al statului este FMI cu 33,4 la sută (895,18 milioane de dolari), urmat de Grupul Băncii Mondiale cu o pondere de 29,8 la sută din totalul datoriei publice sau 796,88 milioane de dolari (dintre care datoria față de AID a constituit 686,9 milioane de dolari, față de BIRD – 110 milioane de dolari) și BEI cu 15,6 la sută (418,57 milioane de dolari).
Urmează Comisia Europeană cu o cotă de 5,8%, BERD - cu 5,4%, IFAD - cu 2,8% și Japonia - cu 2%.

BNM susține că analiza indicatorilor principali ai datoriei externe denotă o calitate constantă a finanțării externe avantajoase exprimată indirect prin rata medie trimestrială implicită a dobânzii la datoria externă sub formă de împrumuturi și alocări de DST.
"Scadența medie implicită a datoriei externe pe termen lung sub formă de împrumuturi a manifestat o dinamică pozitivă, ceea ce reflectă deservirea responsabilă a datoriilor. Acest indicator este corelat cu evoluția ratei reînnoirii finanțării, care a înregistrat o scădere semnificativă - cu 116 p.p. față de sfârșitul anului 2021", explică Banca Naţională.
Cum arată primul hotel zburător. Are piscine, cluburi și centre comerciale VIDEO

Supranumit Titanicul cerului, super-aeronava Sky Cruise poate găzdui până la 5.000 de persoane în piscine, restaurante, cluburi de noapte și centre comerciale ca într-un hotel.
Un hotel zburător care să aibă la bord piscine, restaurante și centre comerciale părea greu de imaginat până acum. Supranumit Titanicul cerului, super-aeronava Sky Cruise poate găzdui până la 5.000 de persoane în piscine, restaurante, cluburi de noapte și centre comerciale ca într-un hotel.
Aeronava se mișcă cu ajutorul a 20 de motoare cu propulsie nucleară care i-ar putea permite să zboare neîncetat.
Aeronava Sky Cruise a fost prezentată într-un videoclip pe Youtube și a avut un uriaș succes la public, poate și pentru că sunt mulți cei care s-au săturat să călătorească în avioane cu locuri strâmte și incomode. La bordul Sky Cruise spațiul nu este o problemă.
Primul hotel zburător include un restaurant, un centru comercial, săli de sport, teatre, piscine, spa, servicii medicale și spații pentru evenimente, la fel ca o stațiune zburătoare. Pe puntea principală și în hol te vei putea bucura și de o vedere panoramică asupra cerului.
Hashem Al-Ghaili, cel care a conceput proiectul, a spus că acesta reprezintă „viitorul transportului”. Sky Cruise nu are nevoie de piloți deoarece folosește un sistem de inteligență artificială care poate conduce vehiculul de la sine. Datorită inteligenței artificiale este, de asemenea, orice turbulență poate fi anticipată, iar cu ajutorul tehnologiei pot fi prevenite eventualele vibrații.
La bordul Sky Cruise, oaspeții pot sta ca într-un hotel de lux cu toate serviciile necesare pentru a rămâne la bord pentru totdeauna. Datorită propulsiei nucleare cu care se mișcă, hotelul zburător ar putea să nu aterizeze niciodată. Chiar și întreținerea lui se poate face în zbor. Cu toate acestea, trebuie punctat faptul că acesta este doar un proiect și că încă nu s-a aratăt nimeni dispus să investească pentru construirea vehiculului, scrie ziare.com



