Ziua Națională a Vinului 2015, într-un nou format
Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) anunță despre faptul că manifestările dedicate Zilei Naționale a Vinului 2015 vor avea loc într-un concept diferit față de anii precedenți.
ONVV se află acum în discuții cu Agenția Turismului a Republicii Moldova, cu asociațiile din domeniul turismului și vinăriile autohtone, pentru a definitiva programe turistice atractive și oferte speciale care să fie pe placul concetățenilor și vizitatorilor țării noastre pasionați de vinul autohton. Oficiul va oferi o alternativă modernă festivităților dedicate Zilei Naționale a Vinului. Astfel, în perioada 3-4 octombrie 2015, toți doritorii de a savura vinurile Moldovei de calitate, vor avea posibilitatea să viziteze producătorii de vinuri la ei acasă.
Decizia de astăzi vine după ce, pe data de 14 septembrie, organizatorii evenimentului – Consiliul de coordonare al ONVV, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și conducătorii companiilor vitivinicole autohtone – întruniți într-o ședință comună extraordinară, au propus și au votat să se renunțe la activitățile tradiționale legate de Ziua Vinului, planificate pentru 3-4 octombrie 2015 în Piața Marii Adunări Naționale.
Comisia republicană, stabilită prin Hotărârea de Guvern nr. 492 din 24.04.2003 cu privire la organizarea și desfășurarea sărbătorii Ziua Națională a Vinului, a analizat situația și a confirmat că, în circumstanțele create, organizarea evenimentului nu este posibilă din motive de securitate.
În acest an, ONVV a preconizat un buget de 2,8 milioane de lei pentru organizarea evenimentului, bani alocați din Fondul Viei și Vinului.
Despre Oficiul Național al Viei și Vinului
Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în domeniu.
Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.
Business în timpul liber.Trei tineri au intrat în lumea antreprenoriatului cu jocuri de evadare
Silviu, Elena şi Adrian sunt trei tineri din Bucureşti care, în timpul liber, conduc o afacere de nişă ce se bazează pe jocurile de evadare.
Silviu Tănase are 29 de ani şi şi-a dorit să-şi fructifice pasiunea pentru jocurile de tip puzzle prin demararea unei afaceri. Ceea ce a şi făcut. În iarna anului 2014, a auzit pentru prima dată de acest tip de distracţie şi, împreună cu nişte prieteni, şi-a spus că vrea să încerce.
De la început i s-a părut o oportunitate, deoarece în Bucureşti sunt foatre mulţi corporatişti, care muncesc mult şi care au nevoie de distracţie. În primăvară, Silviu și asociaţii săi - Elena Năstase (26 de ani) şi Adrian Roşu (46 de ani) - au începtut să caute locuri în care să amenjeze camera pentru evadare. Investiţia iniţială a fost de 4.500 de euro, dar investiţia totală a ajuns la 7.000 de euro. În vara anului 2015, cei trei au deschis Complete Escape de care se ocupă în timpul liber, deoarece Silviu şi Elena lucrează full-time pe posturi de ingineri în telecomunicaţii.
Ce trebuie să faci ? Jocul presupune evadarea dintr-o cameră cu o anumită temă, în care tu te transpui în rolul unui personaj şi încerci, ajutat de echipă, să elucidezi misterele şi să rezolvi fiecare puzzle. “Ai timp 60 de minute. Totul este alert şi antrenant, încât nu știi când trece timpul. În cazul în care te-ai blocat la un puzzle, poţi apela la <> şi noi îţi vom da un indiciu pentru a merge mai departe. Nu uita, însă, că indiciile sunt limitate”, explică Silviu.
Tânărul antreprenor spune că are două camere pentru evadare. “The Maze “ este o cameră unde în interior se găseşte un labirint real din care trebuie sa evadezi, să rezolvi misterele şi să găseşti drumul corect. Cealaltă cameră, “Upside Down”, este o cameră inversă – cu alte cuvinte stai pe tavan. Senzația este unică. Pentru o astfel de distracţie preţurile pornesc de la 22,5 de lei pentru o persoană.
SĂPTĂMÂNA LOCUINŢEI INTELIGENTE
Între 17 şi 20 septembrie la CIE Moldexpo se va desfăşura Forum internaţional interactiv
SĂPTĂMÂNA LOCUINŢEI INTELIGENTE,
care va înruni:
• Expoziţia internaţională specializată de proiecte arhitecturale, soluţii de design, materiale de construcţii, tehnologii şi echipamente pentru o casă modernă CONSTRUCT-HOME, ediţia a IV-a;
• Expoziţia internaţională specializată de mobilă, utilaje, scule, materiale şi accesorii pentru fabricarea mobilei FURNITURE, ediţia a XVI-a;
• Expoziţia internaţională specializată de tehnologii şi mijloace de protecţie şi securitate SECURITY, ediţia a XIV-a
Organizator: Centrul Internaţional de Expoziţii „Moldexpo” S.А.
Suport oficial: Ministerul Economiei al Republicii Moldova
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor al Republicii Moldova
Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova
Со-organizator: Uniunea Producătorilor de Mobilă din Republica Moldova
Parteneri: Centrul Internaţional al Profesioniştilor din Industria Mobilei, Rusia
Uniunea Arhitecţilor din Republica Moldova
Asociaţia Arhitecţilor din Moldova
Forumul va prezenta segmentele pieţei de mobilă, materiale de construcţii şi sisteme de securitate. Formatul evenimentului are menirea să asigure interacţiunea a trei proiecte expoziţionale, va permite prezentarea unui spectru complet de tehnologii şi echipamente pentru amenajarea unei case/locuinţe confortabile şi sigure, și, cel mai important, va oferi participanţilor și vizitatorilor CONTACTE CORECTE şi NECESARE.
CONSTRUCT-HOME este un proiect expoziţional, orientat spre segmentul «casă privată/apartament» care oferă produse și servicii de construcţii şi reparaţii, amenajări interioare şi soluţii de proiectare; spaţiu de interacțiune eficientă dintre profesioniştii din industria de referinţă - designeri, arhitecţi, constructori, reparatori etc. şi producătorii și distribuitorii de materiale de construcții și consumatorii finali. O abordare integrată, care reuneşte designul arhitectural, construcţiile, designul de interior și tehnologiile pentru a oferi în final utilizatorilor tot ce este necesar pentru amenajarea unei case moderne, confortabile și funcționale.
Etalajul Construct HOME 2015 va include o gamă vastă de servicii şi produse din cadrul compartimentelor tematice: materiale de construcţii şi de finisaj, sisteme inginereşti, instalaţii termice, sisteme de încălzire; ferestre, uşi, porţi automate; sisteme de tratare a apei şi multe altele.
Concursul proiectelor arhitecturale la CONSTRUCT-HOME
În cadrul Concursului proiectelor arhitecturale, organizat de Uniunea Arhitecţilor din Moldova şi Asociaţia Arhitecţilor din Moldova, vor fi expuse soluţii arhitecturale originale pentru spaţii de locuit. Un juriu competent va selecta cele mai interesante proiecte.
În premieră la CONSTRUCT-HOME va fi lansat proiectul «Arta reciclării»
Reciclarea deşeurilor este un subiect social important care va fi reflectat într-un proiect nou, în al cărui cadru participanții vor executa din deșeuri industriale decorațiuni de interior. Proiectul va avea o mulțime de ateliere de lucru de folosire a deșeurilor.
FURNITURE – eveniment important pentru piața de mobilă din Republica Moldova, prezintă piaţa de profil, amenajări de interior, stilul și designul modern, cele mai recente tehnologii, materiale de finisaj şi elemente de decor. Expoziţia are un rol important în dezvoltarea pieței de consum, asigurarea acesteia cu mărfuri de înaltă calitate, mobilier confortabil şi estetic de la producători locali și străini.
EXPOZIŢIA va prezenta producători şi distribuitori din Moldova şi Ucraina, care vor expune la standurile FURNITURE 2015 colecţii noi de mobilă şi trandurile industriei mobiliere.
În oferta participanţilor – colecţii de mobilier pentru dormitoare, sufragerii, camere de zi, pentru camera copiilor, bucătării, precum și mobilier de birou. Accesoriile şi furniturile - mecanisme de deschidere, balamale, mânere, lumini, profile de aluminiu şi multe altele de la producatori europeni de renume, vor completa oferta expoziţională.
Programul de afaceri: Evenimentul-cheie al programului de afaceri va fi SEMINARul INTERNAȚIONAL DE AFACERI pentru conducători ai companiilor de mobilier: Modalităţi de dezvoltare a afacerii cu mobilă în condiţiile instabilităţii economice, organizat de Centrul Internaţional al Profesioniştilor din Industria Mobilei - primul centru specializat din Rusia pentru rezolvarea problemelor profesionale cu care se confruntă industria mobilei.
SECURITY
Expoziţia internaţională specializată SECURITY va deneni platformă de întâlnire a principalilor jucători de pe piaţa securităţii – producători, distribuitori şi consumatori de mijloace, tehnologii şi servicii de securitate, dar şi reprezentanţi ai structurilor de forţă, oferind o reflectare fidelă a situaţiei actuale şi a tendinţelor principale de dezvoltare a pieţei de securitate.
În cadrul expoziţiei îşi vor prezenta oferta cele mai importante companii de pe piaţa security din Moldova şi Rusia, precum şi subdiviziunile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova.
Varietatea de tehnologii avansate şi echipamente din cele mai noi vor oferi consumatorilor o oportunitate excelentă de a moderniza sistemele de securitate din dotare, de a eficientiza protecţia persoanelor fizice, blocurilor rezidenţiale, birourilor, clădirilor administrative.
An de an expozanţii SECURITY demonstrează produse şi servicii calitativ noi. La standuri vizitatorii vor găsi o gamă largă de soluţii: participanţii vor oferi o varietate de produse proprii, servicii integrate şi produse de la producători internaţionali de renume.
Programul de afaceri:
În cadrul expoziţiei va avea loc prezentarea “Dahua – fă-ţi viaţa sigură”, organizată de compania EXTERIOR SRL.
Pe toată durata expoziţiei vizitatorii vor avea posibilitatea să asiste la un program spectaculos de aplicaţii demonstrative, prezentat de subdiviziunile Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova.
Programul detaliat al evenimentelor este disponibil pe site-urile:
- http://www.construct-home.moldexpo.md/
- http://www.furniture.moldexpo.md/
- http://www.security.moldexpo.md/
Inaugurare oficială a Săptămânei locuinţei inteligente va avea loc la
17 septembrie 2015, ora 11.00, în faţa pavilionului nr. 2 al C.I.E. Moldexpo.
Lansarea timbrelor de acciz de tip nou
16 Septembrie 2015 — În conformitate cu prevederile Codului fiscal a Republicii Moldova mărfurile supuse accizelor - producţia alcoolică şi articolele de tutun, sunt pasibile marcării obligatorii cu „Timbru de acciz”.
Acestea ajută la prevenirea afacerilor ilegale şi contrafacerea producţiei accizate. Respectiv, pentru a consolida aceste iniţiative şi a fortifica nivelul de securitate a „Timbrului de acciz” periodic mărcile se modifică, prin introducerea unor noi elemente de protecţie. Avînd în vedere că timbrele de acciz actuale au fost implementate în circulaţie începînd cu 1 aprilie 2010 (prin Hotărîrea Guvernului nr. 243 din 08.04.2010 privind aplicarea „Timbrului de acciz. Marca comercială de stat” şi „Timbru de acciz” de tip nou), actualmente este în desfăşurarea procesul de implementare a timbrelor de acciz cu elemente noi bazate pe principii inovatoare de securitate şi trasabilitate complexe.
Procesul dat, are la bază dezideratele de aliniere la recomandările Uniunii Europene privind implementarea tehnologiilor noi de evidenţă a timbrelor de acciz, ce va ajuta la contracararea comerţului ilicit, precum şi pct. 103 din Planul de acţiuni a Guvernului pentru anul 2014 ,,Crearea unui sistem eficient de trasabilitate a documentelor de strictă evidenţă şi a celor cu grade de protecţie emise de stat”.
Utilizarea celor mai moderne tehnologii va asigura prevenirea fenomenului de falsificare atât a timbrelor, cât şi a producţiei pe care acestea se aplică, ceea ce va contribui la securizarea suplimentară a sistemului de distribuire şi comercializare a produselor vizate.
Pentru informaţii suplimentare Vă rugăm să apelaţi Secţia prestări servicii a Î.S. „Fiscsservinform” la numărul de telefon (022) 211-853.
Sursa: fiscservinform.md
CCI dă startul unui ciclu de seminare gratuite în domeniul eficienței energetice
16 Septembrie 2015, Chișinău - Camera de Comerț și Industrie oferă agenților economici un ciclu de seminare gratuite privind eficientizarea resurselor energetice și implementarea ISO 50001 în domeniul industrial. Seminarele sunt organizate în cooperare cu Ministerul Mediului, în cadrul Proiectului UNIDO/GEF „Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin îmbunătăţirea eficienţei energetice în sectorul industrial al Republicii Moldova”.
Primul seminar cu tematica „Managementul Energetic în conformitate cu Standardul 50001” va pune în discuție subiecte precum: implementarea Standardului 50001 în cadrul întreprinderilor, reducerea consumului de energie, rolul eficienţei energetice, beneficiile unei abordări sistematice a managementului energetic la nivel de întreprindere, de asemenea, vor fi prezentate oportunități de eficientizare a consumului de energie, instrumente de evaluare financiară, indicatori dar și modele de măsurare a performanței energetice.
În cadrul celui de al doilea seminar de instruire, cu tematica „Optimizarea sistemului de producere şi utilizare a aburului” vor fi prezentate metodele, dar și procesul de aplicare pentru optimizarea unui sistem de abur industrial și / sau instituțional. La seminar participanții vor avea ocazia să analizeze metode de îmbunătățire a eficienței sistemului, metodologiile de cuantificare energetică și economiile de cost în conformitate cu aceste îmbunătățiri, dar și aspecte ale aplicării sistemului și a programelor de eficientizare.
Seminarele au drept scop informarea agenților economici cu privire la implementarea sistemelor de management energetic în cadrul întreprinderilor pentru creșterea eficienței energetice, îmbunătățirea performanțelor energetice, minimalizând astfel costurile și consumul de energie, dar și reducerea efectelor asupra încălzirii globale.
Orarul seminarelor:
22 – 23 septembrie 2015 – „Managementul Energetic în conformitate cu Standardul 50001” (Adresa: sediul filialei Camerei de Comerț și Industrie, or. Bălți, str. 31 August, 20 B)
24 – 25 septembrie 2015 - „Managementul Energetic în conformitate cu Standardul 50001”
29 – 30 septembrie 2015 - „Optimizarea sistemului de producere şi utilizare a aburului”
Ambele seminare vor avea loc la Chișinău, sediul Agenţiei pentru Eficienţă Energetică, str. Alecu Russo, 1, bloc A1, et. 10.
Pentru participanţii din regiuni va fi asigurată cazarea pentru o noapte la hotel.
Înscrierea la seminare se face în baza chestionarului anexat. Pentru informații suplimentare puteți contacta persoanele responsabile: Ina Toderaşco, tel/fax.: 022 23 52 94; E-mail: sau Inesa Iordatii, tel/fax: 022 23 52 94, E-mail:
Dosarele de participare la concursul Premiul pentru realizări în domeniul calității pot fi depuse pană pe 30 octombrie 2015
Termenul de aplicare la concursul „Premiul pentru realizări în domeniul calității” s-a extins, operatorii economici având posibilitatea să depună dosarul de participare până pe data de 30 octombrie 2015. Decizia a fost luată astăzi, 15 septembrie, în cadrul ședinței comitetului de organizare a concursului.
„Am decis să extindem perioada de aplicare la concurs până la 30 octombrie 2015 pentru a oferi timp suficient operatorilor economici să pregătească setul de documente pentru participare, astfel companiile urmează să prezinte în dosar indicatorii conform criteriilor de evaluare, raportați la perioada calendaristică 1 ianuarie 2015 – 1 octombrie 2015. Totodată, doresc să subliniez că începând cu acest an, agenții economici vor primi consultanță în vederea pregătirii materialelor necesare pentru depunerea dosarelor, iar fiecare instituție parteneră în organizarea concursului va avea câte o persoană dedicată și pregătită să răspundă tuturor solicitărilor agenților economici”, a menționat președintele CCI, Valeriu Lazăr.
Concursul „Premiul pentru realizări în domeniul calității” premiază companiile cu rezultate semnificative, obținute la capitolul calitatea produselor și serviciilor. Prin intermediul acestuia, Camera de Comerț și Industrie țintește promovarea culturii calității, a strategiilor performante ce asigură calitatea produselor și serviciilor și, de asemenea, garantează asistenţă informaţională antreprenorilor în domeniul managementului calității.
Din acest an, criteriile de evaluare a participanților sunt armonizate cu Modelul de Excelenţă al Fondului European pentru Managementul Calităţii (EFQM). Cei înscriși în concurs vor fi apreciați după 9 criterii, grupate în două categorii: Rezultatele (4 criterii) și Posibilități (5 criterii), ambele grupe având ponderea de 50% fiecare. Juriul va examina atât politicile și procedurile de asigurare a calității, cât și gradul de satisfacție a consumatorilor.
Laureații și premianții concursului vor avea dreptul să utilizeze imaginea distincțiilor primite în scopuri publicitare, inclusiv la marcarea produselor, de asemenea, vor primi o serie de reduceri la serviciile prestate de către Camera de Comerț și Industrie și partenerii săi în organizarea concursului.
Dosarele de participare la Concurs pot fi depuse până pe data de 30 octombrie, la sediul Camerei de Comerț și Industrie: bd. Ştefan cel Mare, 151, etaj 2, of. 9; Tel 022 23 84 10, 022-21 14 42; E-mail: , , Direcţia Relaţii Internaţionale şi Evenemente de Afaceri.
Au început pregătirile pentru desfășurarea festivalului vinului de casă Polobocul de aur – 2016
15.09.2015, Chișinău – Ediția din 2016 a Festivalului vinului artizanal, tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare „Polobocul de aur” se va desfășura la 14 mai pe Valea râului Botna, într-o locație turistică în imediata apropiere a orașului Căușeni.
Locul a fost identificat în cadrul unei vizite a conducerii Camerei de Comerț și Industrie în raionul Căușeni, unde au avut loc discuții cu proprietarul locației turistice și cu președintele Raionului Căușeni, Ion Ciontoloi, care a promis întregul sprijin pentru buna desfășurare a evenimentului. Amintim că în fiecare an, festivalul se va desfășura într-un nou raion, în funcție de originea teritorială a celor mai bune vinuri de casă, care au câștigat concursul Polobocul de aur în anul precedent.
Președintele CCI, Valeriu Lazăr, a declarat că regiunea viti-vinicolă Ștefan Vodă, care include și raionul Căușeni, are un potențial foarte mare de dezvoltare, aici fiind produse unele dintre cele mai cunoscute branduri vinicole naționale. „Vinul de casă prezintă un potențial înalt pentru dezvoltarea turismului, iar gospodarii trebuie ajutați să valorifice tradițiile ospitaliere din punct de vedere economic”, a declarat Valeriu Lazăr. Mai mult, prin concursul și festivalul Polobocul de aur, CCI vrea să inspire gospodarii ce produc vin în condiții de casă să-și înregistreze o afacere, să urmeze procedurile tehnologice și certificările necesare și să intre pe piața organizată a vinului, a precizat Președintele CCI.
Amintim că CCI desfășoară concursul pentru cel mai bun vin de casă începând cu anul 2002, iar din anul 2014 a lansat și un Festival al vinului artizanal, tradițiilor gastronomice și meșteșugurilor populare, în cadrul căruia sunt înmânate premiile pentru cele mai bune vinuri de casă. La cea de a doua ediție a Festivalului Polobocul de aur sunt așteptați cca 10 mii de vizitatori din țară, dar și turiști străini.
Producătorii de vin de casă vor putea concura la cinci categorii, fiecare cuprinzând subcategorii pentru vinul roșu și vinul alb:
1. Vin tânăr din soiuri tehnice din specia Vitis vinifera
2. Vin tânăr din soiuri hibride şi din specia Vitis labrusca
3. Vin de casă păstrate mai mult de un an
4. Vinuri de desert
5. Vin din soiuri autohtone
La o primă etapă, în lunile februarie – martie 2016, comisiile specializate vor selecta vinurile cele mai bune în localitățile țării, prezentând, ulterior, mostrele către comitetul organizatoric al concursului. La cea de a doua etapă, în luna aprilie 2016, vor fi determinați învingătorii concursului național.
Comunicat de presă
„Mecagro”: energie din surse regenerabile
Institutul de tehnică agricolă din Chișinău, „Mecagro”, pe parcursul a, practic, întregii sale istorii, efectuează cercetări în domeniul bioenergiei. De exemplu, în acest an, „Mecagro” este primul dintre dezvoltatorii autohtoni care va lansa producția de utilaje necesare producerii de peleți și brichete din biomasă.
Până la acest moment, dezvoltările științifice ale „Mecagro”, în domeniul producerii de energie din surse regenerabile, erau proiecte de obținere a amestecurilor de combustibili – biodiesel și etanol pentru motoarele auto. Accentul principal fiind pus pe biodiesel.
„Biodieselul trebui încălzit până la temperatura de 60˚C, - explică directorul adjunct pe știință al Mecagro, Igor Pasat, - atunci proprietățile lui sunt practic identice cu cele ale combustibililor fosili, adică produsele obținute din prelucrarea de petrol – benzina și motorina”.
Institutul a realizat mai multe testări ale biodieselului și, în pofida rezultatelor pozitive ale cercetărilor, în țară așa și nu a început utilizarea lui industrială și practică. Ca rezultat, este mai scump și nu există stimulente legislative. „Cu toate că, în străinătate, practic la fiecare benzinărie găsești coloane cu biodiesel”, - spune Igor Pasat.
Încă în perioada sovietică „Mecagro” se ocupa cu dezvoltarea de turbine eoliene. Era stabilit obiectivul de asigurare cu energie electrică a echipele agricole, care lucrau pe teritorii unde nu era rentabil să fie trase liniile de înaltă tensiune. Pe atunci nu se punea problema din punct de vedere economic. Cercetările au continuat și în anii de independență a fost dezvoltată o construcție a turbinei eoliene pe un suport înalt. Instalația putea funcționa și produce energie electrică, însă, întrebarea cu privire la lansarea și exploatarea ei s-au rezumat la noile realități de eficiență economică. „Analiza vânturilor de pe teritoriul Moldovei a arătat că o astfel de instalație va deveni profitabilă în 15-20 de ani”, - explică Igor Pasat. De aceea, toate cercetările cu privire la utilizarea puterii vântului în Moldova, deocamdată, sunt oprite.
Din această cauză, actualmente, în Moldova, cele mai multe perspective de dezvoltare și utilizare a surselor alternative de energie sunt legate de prelucrarea deșeurilor agricole și cu utilizarea de panouri solare și colectoare.
„Acum se află în fază terminală realizarea a două linii de producție de peletizare și brichetare, - spune Igor Pasat. – Cum ele se deosebesc de analoagele din străinătate? Prin prețul competitiv. Avem deja și un prim client – o firmă din Orhei, care își propune să producă peleți din coji de semințe de floarea soarelui”. Actualmente, în Moldova, toți peleții și toate brichetele sunt produse cu utilizarea utilajelor de import. „Există multe linii de producție ucrainene, poloneze, chineze, ruse. Echipamente foarte bune sunt realizare de către nemți și americani. Noi, însă, ne dorim ca, la un preț rezonabil, să aducem capacitatea de producție a liniei noastre la 1 tonă de peleți/oră”.
„Pentru noi, - explică Igor Pasat, - este important să obținem o combinație optimă pentru producția de peleți calitativi, totodată, menținând doi indicatori importanți, stabiliți de legislația Republicii Moldova – duritatea și puterea calorică”.
Desigur, există și dificultăți. Dacă în străinătate sunt planatate, așa-numitele, păduri energetice – niște plantații mari de plante cu creștere rapidă, care, ulterior, sunt prelucrate pentru brichete și peleți, atunci capacitățile țării noastre de creare a acestui tip de plantații sunt foarte reduse. „În aceste păduri sunt deseori crescute unele specii de salcie, - explică Igor Pasat. – Lemnul lor reprezintă o materie primă foarte bună pentru peleți. Dar problema constă în faptul că sălciile au nevoie de foarte multă apă pentru o creștere normală. Noi, însă, practic nu dispunem de locuri potrivite pentru o creștere în masă a sălciilor. Poate că doar luncile unor râuri”.
(Un alt copac energetic este Paulovnia, care era promovat pe larg, însă nu crește prea bine în condițiile climatice din Moldova – nota red.).
De aceea, pentru peleți și brichete, la noi se utilizează mai mult amestecuri de deșeuri din producția agricolă: fân, coji, deșeurile rămase după tăierea de vii și livezi.
Nu întotdeauna este nevoie de amestecuri. „Doar din paie se obțin brichete foarte bune, - continuă Igor Pasat. – La noi, însă, se găsesc puține paie, de aceea ne ocupăm de crearea de amestecuri. Dar, totuși, sperăm ca până în anul 2020, în Moldova, ponderea energiei obținute din surse regenerabile din volumul total va fi de 10-15%”.
Livezile și viile, după realizarea curățeniilor necesare, generează o mulțime de resturi, sub formă de crengi, care sunt utilizate în producția de brichete și peleți. Nu este prea comod și nici rentabil să utilizezi aceste resturi în varianta lor inițială – au un volum mare,
dar o putere calorică destul de mică. Înainte, ele erau pur și simplu arse. În cel mai simplu și ieftin mod, aceste crengi pot fi prelucrate în așchii. Deoarece peletizarea și brichetarea necesită resurse, fapt care mărește prețul combustibilului final”.
Dar cea mai mare perspectivă pentru regiunea noastră constă în utilizarea energiei solare. La noi în țară sunt, anual, 300 de zile însorite. Însă bateriile necesare obținerii de energie electrică sunt foarte scumpe, iar montarea lor necesită spații foarte mari.
Cât despre încălzitoarele solare de apă, acestea sunt mai ieftine. În perioada de vară, cu ajutorul încălzitoarelor solare de apă pot fi satisfăcute necesitățile de asigurare cu apă caldă a, practic, întregii populații. Unii le și realizează singuri. Un butoi metalic, montat pe acoperișul dușului – reprezintă un încălzitor solar primitiv. Însă, fiind realizate în mod industrial, cu soluții inginerești incluse, încălzitoarele solare lucrează mult mai eficient. „Am observat încălzitoare masive de apă pe acoperișurile blocurilor de la Rîșcani (un sector al Chișinăului)”, - zice Igor Pasat. Trebuie remarcat faptul că, în Israel, este obligatorie asamblarea de încălzitoare solare pe acoperișurile blocurilor locative. Fără acest aspect, nu este aprobat niciun proiect de construcție.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Ceramică originală: multă artă și un pic de business
Articolele din ceramică „Einoleino”, prin formă, paleta de culori; imaginile păsărilor, ale animalelor și a creaturilor înaripate, realizate din lut; se deosebesc cu desăvârșire de tot ce a apărut până acum pe teritoriul handmade din Moldova. Este o direcție nouă, inedită și unică.
Forma ciudată, dar, totodată, clară a vazelor, lădițelor, farfuriilor, pandativelor și o paletă plăcută de culori (sunt utilizate, cu preponderență, glazuri de culorile: albastru pal, gri, portocaliu, verde deschis); o imagine realizată cu o precizie înaltă, prin utilizarea a unui minim de linii decorative; o combinație armonioasă dintre trucurile de design și utilitatea de rutină – toate aceste aspecte reprezintă rezultatul muncii tandemului creativ dintre graficianul Nadejda Izosimova și designerul Valentina Sîrcu.
Lucrările „Einoleino” au fost prezentate publicului pentru prima dată la finalul anului trecut, în cadrul iarmaroacelor handmade din capitală. Noile articole au fost observate instant de către vizitatori și au și fost procurate rapid. Conform spuselor Nadejdei și ale Valentinei, ele nu s-au așteptat la o astfel de reacție. Feedbackul pozitiv și cuvintele calde de susținere din partea clienților și a fanilor, care au apărut pe pagina de Facebook, au reprezentat o sursă de inspirație pentru duetul creativ, încurajânju-i pentru următorii pași, atât în plan artistic, cât și organizatoric.
Actualmente, Valentina și Nadejda se ocupă de amenajarea atelierului, care, în viitorul apropiat, va deveni nu doar un spațiu de creație pentru formele din lut, ci și o locație destinată organizării de workshop-uri pentru doritori. În timpul întâlnirii cu reporterul MyBusiness.md, pictorițele-ceramiste vorbeau mai entuziasmat despre partea creativă a afacerii (de exemplu, povestind despre pregătirile pentru expoziția de lucrări care va avea loc în curând), decât despre partea de business.
Totodată, conform spuselor lor, ieșirea pe piață le-a învățat multe lucruri și chiar le-a ajutat să traseze obiective pentru următorii cinci ani. „Dacă vom continua în direcția pe care am început, vom crește într-o afacere serioasă. De exemplu, vom putea deține un magazin și o galerie proprie, plus atelierul, destinat organizării de workshop-uri”. Având acest potențial puternic de creație, multă dorință și, un element foarte important, - abilitatea de a învăța cum se gestionează o afacere, planurile „Einoleino” par a fi cât se poate de realizabile. Să vedem cum vor evolua lucrurile.
Conform spuselor „Einoleino”, în domeniul ceramicii, mulți pictori moldoveni sunt puși în situația de a merge pe drumul bătut de mulți alți meșteri înaintea lor, realizând, într-o manieră sau în alta, ceva ce a fost deja realizat la un moment dat. Sau, fapt care este și mai trist, simțind direcția cererii, își mută întregul proces creativ în direcția meșteșugăritului, lăsând un loc minim pentru căutarea de noi idei și forme.
„Noi din start am renunțat la o astfel de abordare, alegând crearea unui stil propriu, adică să facem ceva ce nu a mai fost realizat de alții. Deseori, pictorii primesc solicitări de lucru la comandă, adaptându-se la cerințele și preferințele altora. Noi am primit deja astfel de propuneri, însă le-am refuzat, deoarece ne dorim să facem ceea ce ne interesează anume pe noi. Fiecare lucrare de-a noastră este unică, semnată. Chiar dacă realizăm farfurii de aceeași formă, picturile decorative sunt diferite, fără a dubla desenele. Iar atunci când cineva îți arată cum anume ar trebui să faci, se pierde farmecul din procesul de lucru.
Pentru noi, Einoleino este o afacere creativă, pe care o iubim. Scopul nostru constă în auto-exprimarea prin ceea ce facem cu mâinile noastre, iar cererea din partea consumatorilor se află undeva pe aproape. Este foarte bine că există o cerere pentru produsele noastre, însă, deocamdată, acest element nu este
principal pentru noi. Noi realizăm faptul că nu ne aflăm în condițiile adecvate pentru a ne ocupa de o pură creație, lăsând în umbră partea materială, perspectiva de a transforma hobby-ul în afacerea vieții noastre, care va genera profit și va satisface necesitățile proprii”, - a zis Nadejda Izosimova.
Această idee a continuat-o și Valentina Sîrcu: „Noi nu considerăm Einoleino un start-up, deoarece, fiind niște persoane artistice, gândim puțin altfel. Noi ne străduim să ajungem singure la anumite idei și nu admitem implicarea străină în viziunea noastră creativă. Se pare că anume din această cauză apar multe greșeli în gestionarea propriei afaceri, pe care încă nu o putem numi business. Totodată, noi înțelegem importanța părții financiare, dat fiind faptul că trebuie să procurăm lut calitativ (din Ungheni și de import), glazuri, instrumente, utilaje necesare, să închiriem locația, să plătim pentru energia electrică consumată”.
Pe parcursul discuției, fondatoarele „Einoleino” au recunoscut faptul că, inițial, au întâlnit dificultăți în stabilirea prețurilor pentru lucrările sale. „Fiecarui meșter, în etapa inițială, îi este complicat să-și aprecieze pe măsură propria munca, în exprimarea financiară. La stabilirea prețurilor, în primul rând, ne orientăm după piața noastră și puterea de cumpărare. Deși, în cadrul unui iarmaroc, am auzit o opinie care zicea că în Franța, de exemplu, lucrări similare costă mult mai scump. După participarea la iarmaroace și analizându-ne investițiile și cheltuielile, am realizat faptul că, deocamdată, am lucrat practic „pe zero” și am tras concluziile respective”, - spune Nadejda.
„Articolele sunt unice, iar lucrurile originale nu pot fi ieftine, cum cred unii. În plus, considerăm că, în timpul iarmaroacelor handmade, pentru articolele unice ar fi inadmisibil sistemul de reduceri pentru procurarea mai multor produse, impus de unii cumpărători insistenți. Cu toate acestea, desigur, întotdeauna suntem dispuse să facem excepții pentru clienții fideli, cărora le place ceea ce facem și pe care îi cunoaștem personal”, - a spus Valentina.
Prețurile pentru produsele „Einoleino” variază între 50 lei (pandative), farfurii – de la 600 lei, vaze – de la 750 lei și articole originale masive – până la 1200 lei.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Topul celor mai neinspirate decizii in afaceri
Unii cred ca oamenii de afaceri nu gresesc niciodata, dar viata arata ca adesea iau decizii nu numai gresite, ci de-a dreptul paguboase.
Portalul Factroom citeaza cateva asemenea cazuri, cand autorii lor au avut toate motivele sa-si muste pumnii de ciuda.
Scepticismul lui Ross Perot
In anul 1949, Henry Ross Perot era deja unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri ai Statelor Unite. Atunci s-a prezentat in fata lui un tanar de 23 de ani, care tocmai pusese la punct o afacere cu calculatoare - domeniu inca putin testat la acea data.
Tanarul propunea sa-i vanda intreaga afacere, cu toate ideile sale si chiar se oferea sa se ocupe de dezvoltarea ei, ca angajat al lui Ross Perot. Acesta a cam stat la indoiala, dar cand a auzit pretul cerut de electronist, 40 milioane de dolari, i-a raspuns categoric ca nu arunca banii pentru joaca unui tinerel.
Problema e insa ca tinerelul se numea Bill Gates, iar joaca se numea Microsoft. In prezent, afacerea valoreaza 343 miliarde de dolari, adica a crescut de peste 80.000 de ori.
Meschinaria companiei Blockbuster
Blockbuster, candva cea mai prospera companie americana in domeniul comercializarii si inchirierii de jocuri video, a fost gata sa accepte la inceputul anilor 2000 oferta firmei Netflix, care propunea sa-i gazduiasca publicitate in reteaua sa internationala de localuri Internet-cafe.
Cand sa se incheie afacerea, co-fondatorul Reed Hastings, de la Netflix, s-a razgandit, oferind intreaga companie, cu retea cu tot, la pretul de 50 milioane de dolari.
Blockbuster a dat inapoi, iar Netflix a fost nevoita sa repete oferta altor firme, care comercializeaza si inchiriaza jocuri si doresc publicitate. Rezultatul? In 2010, Blockbuster a dat faliment. Concurenta este neiertatoare!
Ziua cand Google n-a meritat un milion de dolari
In 1999, Google oferea firmei Excite motorul sau de cautare la un pret care astazi ar parea ridicol: un milion de dolari. Proprietarii de la Excite, Sergy Brin si Larry Page, nu acceptau insa niciodata sa ia o hortarare, fara o negociere prealabila. Au oferit, la prima discutie, 750.000 de dolari.
Cei de la Google au strambat din nas, intrucat nu le placea negocierea, sau mai pe romaneste tocmeala, si au ramas stapani pe propriul motor de cautare, care astazi valoreaza 400 de miliarde.
Prabusirea firmei Kodak
Decenii in sir, Kodak a fost marca numarul unu in lume pentru aparatele foto. Stapana pe situatie, n-a dat atentie faptului ca un angajat modest al companiei a creat de unul singur in 1976 primul aparat foto digital. Nu s-a grabit sa-l achizitioneze si sa puna in valoare ideea salariatului.
Dar ideea a fost preluata de altii, iar brandul Kodak a intrat curand in vrie. Agonia a durat pana in 2012, cand si-a declarat, in sfarsit, falimentul.
The Beatles refuzati
La inceputul lunii ianuarie 1962, casa de discuri Decca audia cativa tineri, care isi sustineau programul vocal, acompaniindu-se singuri la chitara. Dupa auditie, reprezentantul casei i-a comunicat impresarului baietilor ca n-au glas, iar vremea chitarei a apus demult. Pe scurt, nu-si va pierde timpul cu asemenea oferta.
Dupa ce au mai fost refuzati de inca o casa de discuri, cei patru, constituiti in grupul The Beatles, deveneau idolii amatorilor de muzica moderna, cu incasari fabuloase atat pentru ei, cat si pentru organizatorii spectacolelor sau inregistrarilor lor. Decca mai regreta inca si astazi.
Cum a luat plasa Western Union
In anul 1877, Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului, oferea firmei Western Union, care exploata telegraful in America, toate drepturile de proprietate asupra inventiei sale.
Managerul firmei, William Orton, considera insa ca afacerea nu este profitabila, intrucat nu va putea concura telegraful, deja impelementat, verificat si uzitat in conditii de deplina siguanta in aproape intreaga lume. Ca urmare, i-a trimis lui Bell o scrisoare, in care ii transmitea ca "nu cupara jucarii electrice". Paguba este greu de evaluat astazi.
Rateul Snapple
Cumpararea brandului de bauturi nealcoolice Snapple de catre concernul Quaker Oats este considerata una din cele mai grave erori din istoria afacerilor. Achizitia a costat in anul 1994 peste 1,6 miliarde dolari.
Pentru a amortiza mai repede suma, cei de la Quaker Oats si-au propus schimbarea schemei de distributie, a strategiei de publicitate si a designului produselor.
Intrucat mai binele este dusmanul binelui, reorganizarea a descumpanit distribuitorii, care au inceput sa se retraga. Quaker Oats a incercat sa salveze situatia prin schimbarea brandului in Snapple Gatorade, ceea ce a derutat consumatorii.
In doi ani si jumatate, Quaker Oats a reusit cu greu sa vanda companiei Triarc tot ce mai ramasese din brand, la numai 300 mii dolari - nici 19% din cat platise la achizitie, basca uriasele sale pierderi.


