”Kaufland” vine în Moldova
Una dintre cele mai mari reţele europene de supermarketuri vine în Republica Moldova. Este vorba despre lanțul de magazine germane - „Kaufland”. Despre aceasta a anunțat primarul capitalei, Dorin Chirtoacă în cadrul ședinței de astăzi a Primăriei. Potrivit acestuia, rețeaua internațională va deschide câteva centre comerciale și în Chișinău.
Deocamdată, primarul nu a oferit detalii, ci doar a specificat că anunțul oficial va fi făcut de reprezentanții rețelei internaționale în cadrul unui târg de locuri de muncă din data de 2 octombrie. În continuare urmează să fie găsite locațiile pentru amplasarea centrelor comerciale.
Rețeaua germană de hipermarketuri Kaufland este prezentă în șapte țări europene și are 1.100 de magazine, 700 dintre care sunt în Germania. La începutul acestui an, conducerea rețelei din Germania a lanțului de hipermaketuri Kaufland a fost preluată de românul Adrian Viman, care a deținut anterior funcția de de director general al Kaufland România.
Sursă: mbc.md
60 de operatori economici s-au informat despre metodele de implementare a Sistemului de Management Energetic în companii
În perioada 22 – 25 septembrie s-a desfășurat primul ciclu de seminare informative cu privire la măsurile de implementare a Sistemului de Management Energetic în conformitate cu Standardul 50001:2011. Seminarele s-au desfășurat în cadrul proiectului „Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin îmbunătăţirea eficienţei energetice în sectorul industrial al Republicii Moldova”, organizate de Camera de Comerț și Industrie, cofinanțate de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltarea Sectorului Industrial (UNIDO) și Fondul Global pentru Mediu (GEF).
În cadrul primului ciclu de seminare, care a avut loc la Bălți și Chișinău, au fost instruiți în domeniul eficientizării resurselor energetice aproape 60 de operatori economici și specialiști în domeniu.
„Seminarele sunt organizate în cadrul proiectului susținut de UNIDO/GEF, scopul acestuia reprezintă reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin intermediul unor politici şi standarde de mediu care vor permite şi vor susţine promovarea şi implementarea tehnologiilor energetic eficiente şi a managementului energetic ca parte integrantă a practicilor de afaceri ale întreprinderilor. Subiectele seminarelor, pe lângă faptul că sunt foarte interesante, sunt și actuale și chiar dacă participanții au probabil un bagaj de cunoștințe în domeniu, cu siguranță la aceste seminare vor avea ocazia să afle lucruri noi, inclusiv exerciții cu aplicare practică”, a subliniat managerul proiectului, Victoria Cotici.
În cadrul acestui parteneriat vor mai fi organizate și alte evenimente de informare, inclusiv seminare, vor fi elaborate lecții practice, care vor fi integrate în alte activități informative apropiate dupa conținut.
Denis Tumuruc, vicedirectorul Agenției pentru Eficiență Energetică a salutat prezența operatorilor economici și interesul manifestat pentru a se informa cu privire implementarea Sistemului de Managemnet în conformitate cu ISO 50001, menționând că AEE este instituția responsabilă de aplicare a politicilor statului în domeniul eficienței energetice și că și-ar dori cât mai multe companii să implementeze sistemul.
În cadrul sesiunilor de instruire, participanții au discutat despre etapele de implementare a procesului care se împart în planificare, executare, verificare și acțiune, de asemenea, au analizat barierele aplicării măsurilor în eficiența energetică industrială și metodele de depășire a acestora, dar și beneficiile sistemului în industrie, printre care se numără: obținerea profiturilor atractive din punct de vedere financiar și economic, reducerea prețurilor la energie, sporirea fiabilității operațiunilor și influențare pozitivă a competitivității și performanței. Totodată, în cadrul seminarelor au fost prezentate oportunități de eficientizare a consumului de energie, instrumente de evaluare financiară, metode de stabilire a indicatorilor de performanță, dar și modele de determinare a parametrilor critici de operare.
„Una dintre cele mai mari greșeli în implementarea sistemului de management energetic în industrie o reprezintă faptul că eficiența energetică nu este integrată în practicile zilnice de management, iar una dintre cele mai bune soluții ar fi ca administrația să se implice în mod continuu în managementul energetic pentru a înțelege esența și necesitatea acestuia”, a ținut să menționeze formatorul Nicolae Glincean.
Scopul seminarelor este de a ajuta agenții economici să înțeleagă beneficiile implementării Sistemului de Management Energetic în cadrul companiilor și faptul că managementul este o parte integrantă a practicilor de afaceri, să înțeleagă costul şi necesităţile de resurse pentru implementare, să cunoască instrumente practice pe care să le folosească sau să le adapteze în companie, dar și să înțeleagă faptul că este un proces de îmbunătățire continuă.
Comunicat de Presă
Ați auzit despre cazane instalate afară?
Înainte să trecem la cazane de încălzire de forme ciudate, vom povesti despre însăși producătorul acestora, firma ACM-Muncești. Ea și-a început activitatea în anul 1993 ca o organizație de construcții. Acum își continuă activitate în același domeniu. Însă, în anul 2003 întreprinderea a început să producă construcții metalice pentru obiecte pe care le făcea. Așa, pe baza de producție din Chișinău ACM-Muncești, pe strada cu același nume, a apărut o mică uzină constructore de mașini.
“În prezent la noi activează o sută de persoane, - povestește Valeriu Nudmanov, conducătorul sectorului de proiectare a cazanelor de încălzire. – 30 lucrează la întreprindere, 60 activează la asamblarea construcțiilor metalice și a barierelor rutiere (firma participă la reconstrucția drumurilor din Moldova). Încă 5 sunt angajați la sediul de producție din Strășeni”.
“Acolo se produc bariere rutiere din metal, - explică directorul întreprinderii și managerul calității Vladimir Șportov. – În viitor, sediul din Strășeni va fi transformat în baza de producție generală a companiei. Firma nu are unde să se extindă pe șoseaua Muncești – pe o parte sunt pavilioane de depozitare a producției, pe alta – căile ferate. Noi producem parapete metalice de 18 m în lungime pentru poduri. Le putem face și pe Muncești, dar, din lipsa de spațiu, apar probleme de trasportare a acestora de pe teritoriul întreprinderii. Astfel, am decis să mutăm producția lor în altă parte. Acum, noile utilaje se instalează la sediul din Strășeni”.
Iar la sediul principal din Chișinău sunt realizate profilurile metalice din foile de zinc de culoare argintie, destinate asamblării construcțiilor de dimensiuni mici Cazanele, la rândul lor, au completat sortimentul de produse al companiei.
“Cazanele noastre lucrează în baza lemnelor, - spune Valeriu Nudmanov. – Ele n-au nevoie de cazangerie, acestea pot fi instalate și afară”. “Dar, oare nu se va primi așa, ca ele în loc de încăpere vor emana căldura în stradă?”, - s-a interesant reporterul MyBusiness.md. “Acest fapt este exclus, - a răspuns Valeriu Nudmanov. – Totul datorită izolării termice. Acum voi încerca să vă explic”.
De fapt, un cazan termic, montat în exterior, este o construcție bine-gândită și răspândită, utilizată în SUA și, mai ales, în Canada, caracterizată prin păduri vaste – doar cazanul lucrează
în baza lemnului. “Să vă imaginați o fermă, amplasată în mijlocul pădurii din Canada, - a explicat Valeriu Nudmanov. – Acolo, gazul natural ajunge mai greu, doar trebuie să fie construită o conductă separată. Instalarea unui astfel de cazan rezolvă toate problemele de încălzire”.
Cazanul este asigurat de incendii și de explozii. Când un cazan simplu este instalat în casă, proprietarul are nevoie de cazangerie. “Cât de mult nu ai încerca să fii atent, - continuă Valeriu Nudmanov, - de la cazan intră în încăperile de locuit funingine, miros, calamină, fum. Iar un cazan instalat afară lipsește proprietarul de unele incomodități – nu mai trebuie să aduci lemne în casă și nu mai trebuie să curăți încăperea de cenușă.
Știind că în perioada rece a anului persoana are nevoie să se îmbrace pentru a ieși afară să plaseze lemne în cazan, noi am instalat un cuptor mare, de 0,28 metri cubi – pentru 100 kg de lemne. “Tavanul” său, sub forma ondulată, mărește suprafața de încălzire. E de ajuns să umpli cazanul de două ori pe zi. Când apa ajunge până la temperatura necesară, clapa închide accesul la aer și încălzirea se oprește. Iar după ce temperatura scade, clapa se deschide. Am instalat un sistem automat simplu – care este destinat oamenilor de la țară. Dar, în viitor, planificăm să producem cazane mai complexe”.
«Ce este un cazan complex?». “Planificăm să producem cazane pe peleți, - a răspuns constructorul. – Acestea își încarcă automat materialul pentru ardere, au un sistem automat mai
complicat și mecanisme suplimentare. Un astfel de cazan va costa, logic, mai scump”.
Un alt avantaj important: lemnul nu trebuie să fie tăiat, acesta poate fi utilizat în întregime. “Când produceam cazane în baza lemnului, ne orientam după mai multe principii, - adaugă Valeriu Nudmanov. – Lemne, în marea majoritatea cazurilor, sunt gratuite: ai tăiat câteva ramure în grădină, ai adunat câte-ceva în pădure și atât. Cărbunele, în schimb, trebuie să fie cumpărate. Ele emană în atmosferă substanțe chimice dăunătoare, pe când lemnul - doar dioxid de carbon, care este absorbit de copaci”. Astfel de cazane nu au nevoie de autorizație, precum sunt cele de gaz. Ultimele necesită cheltuieli inițiale enorme, astfel încât ele trebuie să fie autorizate, instalate corect față de sisteme de canalizare și de ventilare. Aici, în schimb, ai instalat cazanul și atât.
Cazanele Valmih – așa ele au fost numite în baza primelor silabe de la numele creatorilor, au izolare poliuretană. “Este cea mai calitativă izolare termică posibilă, fiind foarte durabilă, ține căldura, nu permite trecerea aerului rece și este de trei ori mai populară decât vata minerală – continuă Valeriu Nudmanov. – Toate cazanele, instalate în cazangerii, sunt de tip închis. Apa acumulată, la nevoie, se scurge în sistemul de canalizare sau în rezervorul de expansiune. Cazanele noastre, însă, sunt de tip deschis și au conexiune cu atmosfera. Acestea
funcționează după principiul unui castron – apa suplimentară se scurge fără a aduce incomodități suplimentare –doar cazanul este instalat afară”.
Pentru încăperi, Valeriu Nudmanov a realizat cazanul Valmih 15, cu o capacitate de 0,06 metri cubi. Acesta are nevoie de sistem de ventilare și nu este izolat termic. Numărul 15 indică suprafața utilă a casei, pe care acesta poate încălzi – 150 metri pătrați.
Trebuie să remarcăm faptul că un cazan mare, instalat în exterior, se numește Valmih 30. Aceasta înseamnă că el încălzește 300 m.p. De exemplu, 200 de metri pătrați de casă și 100 de metri pătrați de sere. Doar mulți își construiesc la sate sere lângă casă. Apropo, un astfel de cazan poate încălzi un lanț de sere, Această posibilitate i-a influențat pe conducătorii ACM-Muncești să deschidă producția de sere. “Le-am numit “Orhidee”, – a explicat Vladimir Șportov. – Acum am prezentat o singură construcție – o sera sub formă de tunel, cu o suprafață totală de 36 m.p. Are mărimea de 8 pe 4,5 metri. Este varanta cea mai uzată. Putem să facem sere și de alte mărimi. Abea am început să le reclamăm și nici nu ne-am așteptat la o explozie de interes din partea consumatorilor”. Interesul, însă, este înțeles. Serele importate din Grecia, cu aceeași suprafață, costă 1500 de euro. Iar cele moldovenești – 500.
Articol pregătit de MyBusiness.md
Stela Hîncu: Atunci când cererea este mai mare decât oferta, apare euforia
Fostul lucrător de la „Zorile”, nu din administrație, și nici dintre tehnologi, ci o simplă croitoreasă a părții superioare a încălțămintei, și-a deschis propria producție de încălțăminte, care există deja de 20 de ani.
Cum explică dânsa, circumstanțele au impus-o să facă acest pas, deoarece în anii 1990 totul a fost desființat și trebuia să supraviețuiești cumva. Ultimul loc de muncă din „acea viață” a Margaritei Hîncu a fost Casa Modei de pe Prospekt Mira (unde, pe lângă îmbrăcăminte, se crea încălțăminte la modă), care a fost închisă, iar utilajele acesteia au fost vândute și împărțite foștilor lucrători, din contul datoriilor de salarii. La balconul din apartamentul său, Margarita a plasat mașina de cusut din fosta Casă a Modei. Pielea, tălpile și accesoriile necesare le aducea din Turcia. Singură creiona schițele și cosea partea de sus a încălțămintei, iar, ulterior, pentru a o asambla cu talpa, apela la foștii colegi-cizmari, rămași și ei fără un loc de muncă. Iar în weekend, lua încălțămintea realizată timp de o săptămână
și o vindea la piață.
„În acele timpuri, pe piața moldovenească practic nu găseai încălțăminte din piele, doar din materiale artificiale. Încălțămintea noastră, deși era din piele, s-a dovedit a fi mai ieftină decât cea de fabrică. Și ea, practic, zbura de pe rafturi. Astfel, sâmbăta comercializam întregul lot, iar duminică nu mai aveam ce să le propun cumpărătorilor. În anii 1995-1996 era o perioadă foarte incertă: cu puțin timp înainte am rămas văduvă, cu două fete”, - își amintește fondatoarea afacerii de familie.
În anul 1996, ÎI „Hîncu” a pornit de la două cămeruțe închiriate, unde, pe lângă director, au fost plasați alți trei lucrători – foști colegi. Treptat, echipa a început să crească, la ea s-au alăturat și fiica mai mare, Stela, împreună cu soțul ei, Andrei.
Stela, absolventă de pedagogie, a devenit administratorul firmei, hotărând că e timpul să o ajute pe mama, care, în mod constant, călătorea pe post de furnizor. Iar, în urmă cu trei ani, a fost angajată și fiica mai mică, Natașa, care se ocupă de marketing și vânzări.
„Majoritatea lucrărilor de realizare a încălțămintei sunt realizate manual, deoarece nu dispunem de utilajele necesare, - spune Stela Hîncu. – Pentru o mică întreprindere, unde lucrează 27 de persoane, excluzând comercianții, acest utilaj este foarte scump. Desigur, ne-am dori să procurăm o astfel de mașină, însă, din cauza căderii leului moldovenesc, acest lucru este imposibil, deocamdată. În general, business-ul de încălțăminte este cât se poate de greu și necesită un capital mare și are nevoie de vaste suprafețe de producție, spre deosebire de producția de îmbrăcăminte”.
Devalorizarea valutei naționale a determinat întreprinderea să acumuleze datorii, dar să se abțină de la creditele bancare. „În aceste condiții, nu dorim să riscăm cu ceea ce am obținut. Noi nu dispunem de materie primă locală, iar din cauza valutei scumpe, materia primă
importată devine tot mai scumpă. Acest aspect reprezintă principala noastră problemă. De aceea suntem puși în situația de a crește prețurile pentru încălțăminte. În acest an, ele au crescut cu 20%. Acest factor, precum și criza din țară, în general, au influențat vânzările (acestea au scăzut cu 30%). Am fost nevoiți să închidem unul dintre cele 4 buticuri”, - a spus cu regret administratorul.
În Italia, numeroase ateliere mici cos manual încălțăminte și aceasta este particularitatea lor de bază, pentru care se plătește mai mult. În Moldova, o muncă analoagă costă cu mult mai puțin. „Deoarece pe piața noastră este imposibil să vinzi scump acest tip de încălțăminte”, - zice Margarita Hîncu.
Secretul încălțămintei comode constă în alegerea corectă a tălpii, pentru care, astăzi, există un sortiment vast. Eu, fiind consumatorul încălțămintei cu acest brand, eram curios de faptul cum anume producătorul reușește să facă o alegere corectă? S-a dovedit a fi că în cadrul tuturor expozițiilor specializate în încălțăminte, care prezintă toate elementele acestei industrii, există exemple de încălțăminte pentru fiecare tip de talpă. Pentru aceste mostre există o mărime feminină standard – 37. Stela vizitează aceste expoziții și poartă această mărime la încălțăminte, de aceea are ocazia să le probeze și să aleagă cea mai comodă talpă.
„Avem o echipă de designeri și tehnologi, care se ocupă de crearea colecției noi. Iniția, ei realizează schițele pe hârtie, apoi confecționează câte o pereche de încălțăminte din fiecare model, pentru a le evalua în realitate. Se întâmplă ca, după realizarea primei mostre, modelul nu este aprobat. Putem să confecționă, 50 de mostre și să alegem doar 25 – cele mai bune.
Ne orientăm către stilul clasic, deoarece cea mai mare parte din populația urbană lucrează în oficii. În plus, am remarcat faptul că consumatorii autohtoni sunt destul de conservatiști în preferințe. Uneori ne dorim să producem un „boom” printr-o culoare, pentru a atrage atenția. De regulă, acest tip de încălțăminte place publicului, dar cumpărătorul preferă să ceară o pereche similară, de culoarea neagră. Deși, în ultimul timp, se comercializează tot mai multă încălțăminte colorată”, - a remarcat Stela Hîncu.

În pofida faptului că întreprinderea „Hîncu” face parte din proiectul „Din inimă”, proprietarii ei au decis să nu furnizeze produsele sale în aceste centre comerciale. „Datorită comercializării în cadrul buticurilor de firmă, avem o legătură directă cu clienții și observăm cum ei reacționează la anumite modele, vedem ce îi place și ce îi displace. Noua colecție o plasăm în partide mici și urmărim comercializarea ei. Aceste elemente sunt foarte importante, pentru a evita riscul și munca, care se va finaliza cu depozitul. Urmărind procesul de comercializare, putem introduce anumite modificări”, - a spus administratorul companiei.
Conform spuselor ei, în Moldova există numeroase fabrici mici de încălțăminte, dar majoritatea dintre ele preferă să producă încălțăminte pentru bărbați, deoare de acest business se ocupă bărbații. Lor le este complicat să urmărească cererea feminină. Unii producători încearcă să realizeze și puțină încălțăminte pentru femei, dar nu toți reușesc să reacționeze corect la evoluția și feedback-ul pieței de pe acest segment. În cazul întreprinderii „Hîncu”, lucrurile sunt inversate – în sortiment există mai puțină încălțăminte pentru bărbați, decât pentru femei. Dar, pe lângă încălțămintea pentru adulți, se produce și încălțăminte pentru copiii de vârsta școlară. Însă nu sunt modele pentru vară. De ce? În cazul încălțămintei pentru copii, rentabilitatea este mai mică decât pentru cea destinată adulților. În perioada sovietică, fabrica „Zorile” producea încălțăminte pentru copii, acoperind cheltuielile pentru aceasta cu veniturile din comercializarea încălțămintei pentru adulți. Iar, din cauza unei varietăți și cantități mari de încălțăminte chineză de vară, un mic producător autohton nu poate concura la capitolul de preț.

„De exemplu, în Turcia este interzis importul încălțămintei din China, deoarece acolo se dezvoltă producția proprie, - spune Margarita Hîncu. – Cum putem concura cu chinezii, în situația în care ei dispun de volume excesive, forță de muncă extrem de ieftină și materie primă – materiale artificiale, care, de obicei, au un miros neplăcut. Și mulți consumatori autohtoni le procură copiilor săi câte două-trei perechi de sandale chinezești într-o singură vară, deoarece acestea se rup repede. Noi producem puțină încălțăminte pentru copii nu atât pentru a obține profit, cât pentru atragerea cumpărătorilor, pentru ca întreaga familie să poată să se încalțe la noi.
Din experiență am aflat că pentru consumatori este important nu doar produsul, ci și condițiile în care îl procură. Atunci când am realizat un rebranding, am modificat logo-ul și am schimbat, treptat, aspectul buticurilor de firmă, lăsând unul în varianta lui inițială, am remarcat faptul că acolo a și scăzut volumul vânzărilor. Oamenilor chiar le părea că acolo există un sortiment mai mic, decât în buticurile modernizate. Acum, pe lângă produsul calitativ, contează să știi îl promovezi cu ajutorul marketingului. De aceea am și apelat la comercianți, dezvoltatori de site-uri, fotografi, am participat la defileuri de modă și administrăm o pagină de Facebook”.

Odată cu dezvoltarea sa, ÎI „Hîncu” a crescut într-o altă formă de organizare – SRL, dar numele femeii, care a lansat această afacere, a rămas și în denumirea întreprinderii, și în calitatea brandului, fapt care impune anumite standarde – nu poți realiza un lucru necalitativ. „Ne place foarte mult ceea ce facem. Punem suflet în lucrul nostru. Chiar dacă nu avem un profit mare, în schimb există entuziasm și creație. Atunci când produsele se comercializează repede și cererea este mai mare decât oferta, apare senzația de auforie”, - spune Stela Hîncu.
Poze: MyBusiness.md, Hîncu SRL, USAID CEED II, madein.md
Articol pregătit de MyBusiness.md
12 tipuri de condimente la geam
Serghei Drugacov se ocupă, în mod activ, de dezvoltarea și promovarea ideii de creștere a mirodeniilor în ghivece, pe pervazurile de la ferestre. Și nu doar a condimentelor, ci și a roșiilor decorative (un soi de cherry), a ardeilor mici (chili). În plus, el planifică să planteze în ghivece chiar și pepeni verzi cubici, acest fapt fiind cât se poate de real. Însă, deocamdată, astfel de idei exotice sunt doar de viitor, deși antreprenorul începător are în palmaresul lui experiența de creștere a roșiilor-bonsai. Actualmente, magazinașul „12 condimente” al lui Serghei Drugacov le propune doritorilor o întreagă paletă de mirodenii. Printre acestea se numără: busuioc, rozmarin, mentă, maghiran, oregano, salvie, tarhon ș.a. Le-ai pus pe pervaz și urmează să le uzi cu apă filtrată, să ai grijă de ele și să le utilizezi la prepararea mâncărurilor.
Ideea de „12 condimente” i-a venit lui Serghei datorită pasiunii sale pentru prepararea bucatelor delicioase și sănătoase, în cadrul căreia un rol important îl joacă mirodeniile proaspete. De exemplu, două frunzulițe de busuioc vor adăuga în gustul mâncării mai multe note, decât o lingură de condimente uscate.
„De fapt, cultivarea de plante reprezintă un hobby al meu. Îmi oferă o
deosebită plăcere procesul de plantare și urmărire a creșterii plantelor. Am realizat numeroase experimente cu diferite tipuri de plante, am încercat diverse metode de cultivare, inclusiv hidroponica. Dar, am decis să mă opresc la ceea ce îmi este mai apoapiat – cultivarea de mirodenii. Este un antidepresiv foarte bun. Urmărind creșterea condimentelor plantate de mine, primesc o plăcere enormă”, - a spus pentru mybusiness.md organizatorul magazinașului „12 condimente”, Serghei Drugacov.
Magazinaș - este o denumire mai mult convențională. Serghei se ocupă de cultivarea mirodeniilor acasă, pe pervazuri, inclusiv și pe cele ale prietenilor. Le comercializează prin intermediul rețelelor de socializare și în cadrul iarmaroacelor. Și magazinele de flori s-au arătat a fi interesate de condimentele din ghivece.
Serghei își propune, și realizează deja anumiți pași, pentru ca, în viitorul apropiat, hobby-ul lui inedit să crească într-o afacere, care să-i aducă nu doar plăcere morală, ci și un venit stabil. De exemplu, să înainteze niște propuneri concrete către acele magazine de flori, precum și restaurante, cafenele (unde devin tot mai populare workshop-urile culinare) și, probabil, supermarketuri. În Europa, de exemplu, pentru cumpărători reprezintă un lucru absolut normal să procure din supermarket un ghiveci cu rozmarin sau cu mentă.
Antreprenorul a povestit că a pornit „12 condimente” prin încercarea de a cultiva spanac în ghiveci („pentru a avea ocazia de a-l tăia direct din ghiveci, atunci când dorești să îți prepari o salată proaspătă”). Cu regret, spanacul a crescut la 7 centimetri și s-a opus să crească mai mult. Atunci el a decis să apeleze la mirodenii. Inițial, a reușit să crească busuiocul, ulterior rozmarinul și, în același mod, toate cele 12 condimente, care au și fost incluse în
denumirea magazinașului. Fiecare mirodenie nouă îl îndemna pe Serghei să apeleze la cărți, enciclopedii, în căurarea informațiilor cu privire la particularitățile de creștere ale unei anumite mirodenii. De asemenea, el a menționat faptul că cultivarea condimentelor pe pervazuri se află în legătură directă cu factorul sezonier (primăvară-toamnă). Există și un alt element, legat de germinarea semințelor („se întâmplă ca dintr-o jumătate de gram de semințe să germineze una singură”).
După ce a crescut pe pervazul său mirodeniile de la semință la plantă matură, Serghei Drugacov a ajuns la concluzia: „Dacă persoana poate avea grijă de creșterea florilor în casa sa (de la romaniță la palmier), atunci el nu va renunța la ideea de cultivare a mirodeniilor în ghivece. Mai ales că ideea în sine a condimentelor în ghiveciuri pe pervaz are multe puncte forte. Mereu ai la îndemână ierburi proaspete, acestea sunt decorative, emană un miros plăcut și posesorul este ferm convins de faptul că va utiliza în prepararea bucatelor doar condimente ecologice, fără adaosuri chimice, folosite des de către furnizorii de mirodenii. În plus, aceasta reprezintă o oportunitate de a cunoaște lucruri noi din domeniul botanicii, de a învăța să ai grijă de plante. Astfel, le oferă ocazia celor care nu dispun de o grădină să crească acasă ceva folositor pentru sănătatea lor”.
Primele „condimente de companie” le-a comercializat, postând pe rețelele de socializare fotografii cu descriere. Ulterior, și-a încercat norocul la un iarmaroc din capitală, unde a adus 18 ghivece cu diverse ierburi (mentă, busuioc, rozmarin, ardeii, roșiile decorative), iar a plecat acasă doar cu 3 dintre ele.

„Cumpărătorii se uitau cu mirare și interees la mirodeniile mele. Li s-a părut inedit să vadă în ghivece plante care, de regulă, sunt crescute în grădini sau sere, iar apoi sunt vândute la piață sau în magazine. Faptul că aproape toate ghivecele au fost cumpărate a demonstrat că ideea a plăcut publicului și că există o cerere pentru astfel de produse. Acest lucru m-a entuziasmat foarte mult”, - a zis Serghei.
Conform spuselor lui, participarea la iarmaroc și comunicarea nemijlocită cu vizitatorii lui i-au permis lui Serghei să urmărească tipurile de condimente preferate de cumpărători, precum și să mai jongleze cu prețul, pentru a înțelege care este suma pe care oamenii sunt dispuși să o plătească pentru aceste produse.
„Nu-mi doresc ca mirodeniile în ghivece să fie adresate doar segmentului de cumpărtori cu un venit înalt. Nu vreau să mă îmbogățesc, ci, pur și simplu, îmi place să cresc condimente și mi-aș dori ca oamenii, cu diverse venituri, să își poată permite să le procure.
Deocamdată, m-am oprit la cifra de 29 de lei pentru un ghiveci cu mentă și 39 de lei pentru celelalte condimente, cu excepția rozmarinului, care necesită mai mult timp și grijă. Acestea sunt prețuri optime, care reflectă puterea de cumpărare și cheltuielile mele, necesare cultivării plantelor (procurarea de semințe și materiale)”, - a spus Serghei.
Articol pregătit de MyBusiness.md
De ce business-urile online pot avea succes si fara un plan traditional de afaceri
Trebuie neaparat alcatuit un plan de afaceri inainte de a incepe un business? Teoria spune ca da, insa practica nu este intotdeauna de acord. Mai jos puteti citi despre doua povesti de business la care nu a fost nevoie de plan de afaceri standard, din diverse motive. Online-ul este imprevizibil, astfel ca un plan ar fi greu de respectat, dar unii antreprenori nu fac plan detaliat al afacerii si fiindca nu au facut cursuri de profil in care sa fi aflat, in detaliu, despre cum se face planul.
In randul antreprenorilor, opinia generala este ca trebuie construit un plan de afaceri inainte ca business-ul sa porneasca, insa conceptul de plan de afaceri s-a schimbat mult in ultimii 10 ani. Nu se mai pune accent pe dosarul cu sina care continea cel putin 40 de pagini; continutul este mult micsorat, mult mai concis si este creat si distribuit pe computer, tableta sau smartphone.
Unele studii din SUA sustin ca si antreprenorii care nu au creat un plan de afaceri "stufos" au avut la fel de mult succes ca si cei care si-au facut un plan de afaceri "ca la carte" si de aceea, sunt voci care spun ca planul de afaceri reprezinta o pierdere de timp si ca un mic business ar face mai bine sa lanseze un prim produs si sa vada care este feedback-ul clientilor.
Insa, atat sustinatorii clasicului plan de afaceri, cat si cei care se opun lui, cad de acord intr-un punct: atunci cand te duci sa-ti prezinti afacerea unor oameni de la care astepti finantare, trebuie sa ai un plan de afaceri formal. Asta nu inseamna un plan de 50 de pagini, ci o serie de slide-uri concise care sa contina informatii si sa arate ca antreprenorul a studiat piata si o priveste cu realism.
Un plan bun poate sa incapa si in cinci pagini, cu conditia sa cuprinda cateva elemente esentiale: un sumar, un mic plan de marketing, o descriere a echipei si estimari financiare (cash-flow, venituri). Planul trebuie sa existe daca astepti finantare de la fonduri de investitii, banci, autoritati publice sau de la "business angels". Daca membrii unei familii sau cativa prieteni au banii necesari pornirii unei afaceri, este foarte posibil sa nu fie nevoie de un plan riguros.
In Romania nu exista traditia de business din tarile dezvoltate, fiindca abia dupa 1990 initiativa privata a primit liber si a "explodat". In facultatile de profil prezentarea unui plan de afaceri s-a facut fie prea teoretic, fie mai deloc si multi oameni de afaceri romani nu au avut nevoie sa construiasca un plan de business "ca la carte"
Mai jos puteti citi despre doua povesti de business din comert online in care afacerile s-au dezvoltat fara sa fi existat la inceput un plan riguros. Au existat asteptari, au existat planuri "mentale", insa un plan de tip traditional nu a fost conceput, fie pentru ca oamenii de afaceri considerau online-ul ca fiind prea imprevizibil, fie banii pusi in joc nu erau multi, astfel ca si daca business-ul esua, tot nu era foarte grav.
Cand planul de afaceri nu a fost necesar, fiindca online-ul este un domeniu imprevizibil
Planul de afaceri nu a fost necesar pentru Catalin Savulescu care a intrat in business-ul magazinelor online in 2009 si acum gestioneaza o companie care face afaceri de 4 milioane euro/an, cu 19 angajati. Online-ul este un domeniu imprevizibil in care sunt prea multi factori ce nu pot fi intuiti intr-un plan facut inainte ca business-ul sa inceapa, spune antreprenorul care a dezvoltat doua magazine online ce comercializeaza produse electro-IT.
Catalin Savulescu gestioneaza doua magazine online electro-IT (Badabum si kauf.ro) care au in total 30.000 de produse. Afacerea a inceput cu patru oameni, din care doi soferi se ocupau personal de livrari, iar cifra de afaceri s-a dublat intre 2011 si 2012 (pana la 6 milioane lei). Anul trecut, compania Electronic World a avut afaceri de 15,8 milioane lei si profit de aproape 20.000 lei.
Savulescu spune ca nu a simtit nevoia sa faca un plan de afaceri inainte de a demara business-ul, in 2009 (dupa sase ani in care a activat la Panasonic Romania).
"Pentru multi, un plan general ar putea parea ceva dragut si frumos, insa realitatea este diferita. Intr-un exercitiu financiar se pot intampla lucruri care te pot face sa te gandesti daca merita sa mai continui sau nu (...) Sunt multe necunoscute care nu tin numai de antreprenor. Eu spun ca planul de afaceri este un lucru mult prea teoretic daca ne gandim ce inseamna online-ul din Romania. Poti sa faci un plan de afaceri foarte bun, insa poti sa te trezesti ca la jumatatea anului tot ce se stabilise in planul de la inceput de an nu mai are nicio legatura cu realitatea".
Situatia poate fi mai buna decat ce se anticipase in plan sau poate fi mai rea, insa cert este ca timpii de reactie trebuie sa fie foarte mici, iar monitorizarea rezultatelor financiara trebuie facuta foarte des. "Daca timp de cateva zile, sau maxim cateva saptamani, nu ai avut traiectoria stablita in planul de afaceri initial, trebuie sa modifici acest lucru foarte repede".
Savulescu spune ca un plan de afaceri poate sa anticipeze bine lucrurile pentru primul an de business la capitole precum costuri, venituri si furnizori. Insa dupa primul an, dat fiind ca online-ul e o piata puternic concurentiala, este dificil de facut un plan care sa estimeze ce se va intampla mai departe.
"Ganditi-va ca in online competitia nu doarme, iar daca e vorba despre fashion, domeniu extrem de popular, este destul de dificil sa faci un plan fiindca trebuie sa iei in calcul cat de mult creste competitia. Aici, chiar daca tu cresti cat ti-ai propus in plan, daca rivalii cresc mai mult decat tine intr-un an, anul al doilea in plan trebuie sa te intrebi ce poti face sa cresti mai mult decat ar trebui si s-ar putea sa ai nevoie sa-ti schimbi ideile cu investitiile si recuperarea lor".
Chiar si fara un plan clar, asteptari au existat, iar intrarea pe piata de IT a adus si surprize neplacute, fiindca domeniul electronicelor mari si mici este total diferit de IT si telecom. "De exemplu este foarte greu sa vinzi laptop-uri. Noi am listat produsele pe site, am trecut specificatiile si am zis ca se vor vinde, insa nu intotdeauna este suficient", spune Savulescu, adaugand ca trebuie sa intelegi produsul si mai ales clientul caruia i se adreseaza.
El mai spune ca, fiind concurenta atat de mare pe online, un magazin isi poate fideliza clientii, le poate castiga increderea si poate "prinde cheag" in 12-24 de luni de la lansare.
Cand planul de afaceri nu este obligatoriu fiindca business-ul nu necesta investitii mari
Unul dintre cele mai cunoscute site-uri ce vinde carti in limba engleza a pornit cu numai doi oameni si fara un plan de afaceri. Si nu pentru ca fondatorii ar fi stiut totul despre piata pe care intrau, ci fiindca investitia nu era mare, iar daca afacerea ar fi fost un esec, consecintele nu ar fi fost grave. "Chiar am fost surprinsa ca business-ul a mers atat de bine", a admis pentru StartupCafe, Bogdana Dumitru, care impreuna cu sotul sau a fondat libraria online Books Express ce a ajuns la afaceri anuale de 3 milioane lei din vanzarea de carti in limba engleza.
IST Ultra dezvolta software inainte sa lanseze libraria online Books Express acum sase ani si a construit un sistem de gestiune pentru stocurile unei companii britanice cu numele Books Express UK care avea o librarie online dezvoltata ca afacere de familie. Colaborand cu Books Express UK, IST Ultra a decis sa treaca de la solutii software, la magazin online de carti. La inceput au fost multe operatiuni comune intre compania romana si cea britanica, insa acum drumurile celor doua entitati s-au despartit si doar numele este comun.
Business-ul a fost pornit cu 10.000 de euro si initial a lucrat doar Bogdan Dumitru care a construit site-ul pe baza experientei firmei de software si s-a lucrat mult pe "stoc virtual" de carti, astfel ca nu a fost nevoie de investitie mare in stocuri. Marele avantaj a fost ca partea de programare, care in general este scumpa, nu a costat, din moment ce firma activa in domeniu.
Books Express s-a lansat in plina criza si, cu atat mai imprevizibil ar fi fost un plan de business care sa fie apoi urmat cu exactitate, spune Bogdana Dumitru. In plus, fiind vorba de o investitie mica fata de alte afaceri ce necesita multe zeci sau sute de mii de euro, libraria online a pornit cu mult ma putin "Nu aveam ce sa pierdem, lucram cu stocuri virtuale, deci mari riscuri nu aveam la acest capitol, iar personalul era format din doar doua persoane"
"Chiar am fost surprinsa ca business-ul a mers atat de bine. M-am bucurat foarte mult, dar am fost suprinsa ca a functionat".
Bogdana Dumitru spune ca in facultate nu a avut parte de o "educatie antreprenoriala", astfel ca a aflat mult mai tarziu cum arata un plan de business bine facut.
Business-ul a crescut si fiindca numarul de titluri de carti in engleza din care se poate alege este extrem de mare (in prezent peste 7 milioane de titluri), iar cei care sunt dispusi sa plateasca in plus pot primi cartea chiar si in sub 5 zile (daca este din Marea Britanie) sau in sub 10 zile (daca vine din SUA). A contat si faptul ca nu erau multe moduri in care romani puteau comanda carti in engleza, site-urile strane nefiind o solutie viabila din cauza ca, fie nu livrau in Romania, fie costurile de livrare le depaseau pe cele ale cartii propriu-zise.
In prezent, Books Express are aproape zece angajati si numarul mediu de comenzi este de 40/zi.
http://www.startupcafe.ro/
Coca-Cola nu va mai fi îmbuteliată la Chișinău
Coca-Cola anunță despre sistarea activității de îmbuteliere din Chișinău. Într-un comunicat remis, compania își explică decizia prin consolidarea activității operațiunii sale prin extinderea sursei de aprovizionare existente din România și Ucraina.
Dealtfel, dezvoltarea și evoluția celorlalte departamente: Vânzari, Marketing, Logistica, Resurse Umane și Financiar va continua ca și până în prezent.
Această decizie este parte a strategiei companiei Coca-Cola Îmbuteliere Chișinău SRL de eficientizare și dezvoltare pe termen lung, susținând în continuare investițiile în piața de desfacere din Republica Moldova, se mai spune în comunicat.
Conștienți de faptul că mai multe persoane vor rămâne fără lucru, factorii de decizie din companie anunță că toate pozițiile disponibile în companie și care corespund din punct de vedere profesional vor fi oferite celor 29 de angajați care intră în procesul de restructurare. Iar la sfârșitul perioadei, angajații vor primi pachete compensatorii în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
Coca-Cola Îmbuteliere Chișinău SRL operează pe piața din Republica Moldova din 1994. Compania își propune să crească în continuare afacerea prin intermediul unui portofoliu variat de produse care va răspunde cerințelor consumatorilor săi.
Ediția a XV-a a expoziției naționale Fabricat în Moldova se va desfășura în prima săptămână a lunii februarie
Cea de-a XV- a ediție a expoziției naționale Fabricat în Moldova, orgaizată tradițional de către Camera de Comerț și Industrie, sub patronajul Guvernului Republicii Moldova, va avea loc în perioada 03 – 07 februarie, 2016, și va cuprinde pe lânga expoziția de produse și servicii autohtone, un amplu program de afaceri.
„Am descis în acest an să lansam expoziția Fabricat în Moldova cu o săptămână mai târziu, decât de obicei, pentru că totuși e o perioadă cu sărbători și astfel oferim mai mult timp de pregătire pentru întreprinzători. Și de data aceasta va avea loc, în paralel cu expoziția națională „Fabricat în Moldova”, un amplu program de afaceri, focusat direct pe interesele operatorilor economici, mai ales în conjuctura economică actuală, care le va oferi posibilitatea de a discuta oportunitățile investiționale pentru dezvoltarea afacerilor și atragerea proiectelor străine, de asemenea vor fi organizate seminare de instruire antreprenorială, prezentări de companii, workshop-uri, master-classuri și prezentări ale programelor donatorilor străini”, a subliniat președintele Camerei de Comerț și Industrie, Valeriu Lazăr.
Programul de afaceri se va desfășura sub sloganul „Competitivitate – Performanță și Calitate”, având în vederea situația geo – economică creată, odată cu intrarea în vigoare a Acordului de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător și deschiderea unor noi uși spre piața europeană. În acest context, creșterea competitivității și performanței întreprinderilor moldovenești atât la nivel local, cât și internațional devine o sarcină primordială.
Pe parcursul anilor evenimentul menționat a devenit un instrument de promovare a mărfurilor și serviciilor autohtone, de testare a acestora la capitolul cerere, consolidarea pozițiilor pe piață, stabilirea contactelor de colaborare pentru oamenii de afaceri din țară și de peste hotare.
Scopul expoziției este de a contribui la crearea condițiilor favorabile pentru susținerea producătorului autohton și integrarea companiilor moldovenești în comerțul internațional prin fabricarea produselor și prestarea serviciilor conform standardelor de calitate ale UE, încurajarea implementării managementului calității la întreprinderile autohtone, dar nu în ultimul rând și promovarea imaginii Republicii Moldova la nivel internațional.
De-a lungul celor 14 ediții, la expoziție au luat parte peste 3000 de antreprenori autohtoni din toate regiunile republicii, iar interesul sporit a fost manifestat nu doar din partea expozanților, dar și a sutelor de mii de vizitatori.
Pentru mai multe informații, puteți contacta Direcţia Relaţii Internaţionale și Evenimente de Afaceri a CCI a RM, telefon /fax: 21-07-25, e-mail: , .
Noi prevederi în domeniul supravegherii pieței
23 septemb
rie 2015, Chișinău – Un nou Proiect de Lege privind supravegherea pieței, elaborat de Ministerul Economiei a fost aprobat de Cabinetul de miniștri în ședința de astăzi. Conceptul documentului vizează stabilirea unor cerinţe comune pentru toate autorităţile împuternicite cu funcţii de supraveghere a pieţei, precum și crearea unui mecanism de interacţiune și comunicare între ele.
Proiectul de lege are drept scop stabilirea unui cadru legal de supraveghere a pieței conform normelor comunitare, astfel ca produsele nealimentare introduse pe piață să se încadreze în rigorile tehnice de conformitate și calitate.
Principalele elemente inovative sunt crearea unui sistem național de comunicare și notificare în domeniul supravegherii pieţei, includerea competenţelor organului vamal privind controlul produselor intrate pe teritoriul țării.
Proiectul mai stabileşte cadrul legal privind colaborarea dintre autorităţile de supraveghere a pieţei şi organul vamal. Astfel, organul vamal va asigura controlul documentar privind conformitatea produselor, iar în cazul apariției unor dubii, sau în lipsa documentaţiei necesare, organul vamal va avea obțiunea de suspendare, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare, punerea în liberă circulaţie a produselor. În această perioadă autoritatea de supraveghere a pieței urmează să investigheze situația și să emită o decizie.
Totodată, Proiectul punctează o abordare sistemică a activităţii de supraveghere a pieţei prin elaborarea unui programul general de supraveghere a pieţei, sau a programelor sectoriale, în care se specifică acţiunile de supraveghere a pieţei, evaluarea periodică a activităţilor de supraveghere a pieţei şi obligativitatea instituirii unor mecanisme adecvate de comunicare şi coordonare între autorităţile de supraveghere a pieţei.
Proiectul Legii supravegherii pieței este bazat pe Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor și are drept scop racordarea legislației naționale în domeniul supravegherii pieței cu cea europeană.
Comunicat de presă
Industria automotivă, textilă și IT – sectoare prioritare pentru atragerea investițiilor străine directe, conform Proiectului Strategiei Naţionale de Atragere a Investiţiilor pentru Dezvoltarea Exportului 2016-2020

23 septembrie 2015, Chișinău - Ministerul Economiei a organizat, astăzi, dezbateri publice pe marginea proiectului Strategiei Naţionale de Atragere a Investiţiilor pentru Dezvoltarea Exportului 2016-2020. La eveniment a participat viceministrul Economiei, Vitalie Iurcu, reprezentanți ai Centrului Analitic Independent Expert-Grup, ai Băncii Mondiale și Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), dar și ai instituțiilor guvernamentale, MIEPO, ODIMM, CCI ș.a.
În cadrul evenimentului, participanții și-au expus opiniile privind viziunea noii Strategii, problemele existente, recomandările Băncii Mondiale. Totodată, reprezentanții OCDE au prezentat practicile internaționale în domeniul politicilor de atragere a investiţiilor şi dezvoltare a exportului.
Potrivit proiectului, noua strategie vine să asigure o dezvoltare conceptuală în raport cu prevederile precedentei Strategii privind Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor pentru 2006-2015, care menționa numai tangențial legătura dintre investițiile străine directe și exporturi. Obiectivele principale ale precedentei strategii se axau pe sporirea volumului investițiilor la nivel național, reducerea dezechilibrelor structurale și regionale care afectau dezvoltarea Republicii Moldova, asigurarea unui balanțe de plăți pozitive prin intensificarea exportului și maximizarea direcționării resurselor financiare locale (inclusiv, a remitențelor) către investiții.
Actualul proiect de Strategie, însă, se axează pe atragerea investițiilor străine directe în sectoarele economiei orientate spre export și vine să faciliteze implementarea angajamentelor asumate de Guvern în cadrul Acordului de Asociere cu UE. Totodată, noua Strategie atrage o atenție specială investițiilor locale, îmbunătățiri climatului de afaceri, dezvoltării și integrării internaționale a IMM-urilor moldovenești. În acest context, IMM-urile ar putea deveni subcontractanți (prestatori de materii prime, părți-componente, servicii de logistică/instruire/catering etc.) ai întreprinderilor mari (inclusiv, a acelor care beneficiază de investiții străine directe) și ar putea și să exporte.
Principalii factori de producție și active oferite de Republica Moldova investitorilor străini, stipulate în proiect sunt forța de muncă, facilitățile industriale și costurile utilităților publice, stimulente fiscale, infrastructura și logistica de transport ș.a.
În viziunea autorilor, principalele sectoare cu potențial pentru export și atragere a investițiilor străine directe vor fi industriile prelucrătoare și serviciile. Printre acestea sunt industria textilă, automotivă, serviciile de consultanță și IT.
La sesiunea de dezbateri au fost expuse comentarii cu privire la proiect. Acestea au vizat, în special, asigurarea mecanismelor de protecție a investitorilor, consolidarea instituțiilor cu atribuții de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor, ameliorarea climatului de afaceri prin eliminarea constrângerilor administrative și legislative, asigurarea unei forțe de muncă competitive etc.
După discuțiile publice, opiniile și propunerile înaintate pe marginea proiectului prezentat vor fi analizate și incluse în document.
Strategia își propune ca, începând cu anul 2020, Moldova să atragă investiții străine directe în volum de circa 600 milioane USD pe anși o creștere a exportului până la 33%.
Comunicat de presă


