Se caută parteneri privați pentru dezvoltarea Loteriei Naționale a Moldovei. Contractul va fi semnat pentru 15 ani
Agenția Proprietății Publice anunță concursul public de selectare a partenerilor privați pentru implementarea proiectului de parteneriat public-privat ”Serviciile din domeniile ce constituie monopol de stat, gestionate de S.A. „Loteria Națională a Moldovei” prin atribuirea Contractelor de parteneriat public-privat sub formă de contracte de societate civilă, - comunică bani.md.
Drept urmare, vor fi încheiate două contracte:
Contract PPP 1: Parteneriat public-privat pentru dezvoltarea activităților Loteriei Naționale a Moldovei din sectorul loteriilor și pariurilor la competițiile/evenimentele sportive, inclusiv prin intermediul rețelelor de comunicații electronice.
Contract PPP 2: Parteneriat public-privat pentru dezvoltarea activităților Loteriei Naționale a Moldovei din sectorul automatelor de joc cu câștiguri bănești, inclusiv prin intermediul rețelelor de comunicații electronice.
Contractele urmează a fi încheiate pe un termen de minimum 15 ani.
Partenerii privați vor fi selectați prin concurs public într-o singură etapă. Concursul se va desfășura conform Regulamentului privind procedurile standard şi condițiile generale de selectare a partenerului privat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.476 din 4 iulie 2012.
Documentația standard poate fi obținută la adresa partenerului public - Agenția Proprietății Publice, 2033, Piața Marii Adunări Naționale, nr.1, or. Chișinău, Republica Moldova, contra unei plăți nerambursabile de 5000 (cinci mii) EUR sau echivalentul în lei moldovenești la cursul Băncii Naționale a Moldovei (în continuare BNM) la data efectuării transferului. Detalii despre datele contului bancar, vedeți aici.
Pentru participare la concurs se percepe o taxă în mărime de 10.000 de euro sau echivalentul în lei moldovenești la cursul BNM la data efectuării transferului, se achită de ofertant până la data limită de depunere a ofertelor. Taxa de participare la concurs nu se restituie și se va transfera conform datelor bancare.
Oferta trebuie să fie însoțită de o garanție bancară în valoare de 100.000 (una sută mii) EUR, sau echivalentul în lei moldovenești la cursul BNM la data efectuării transferului care va fi transferată conform datelor bancare. Perioada de valabilitate a garanției pentru ofertă, va fi egală cu perioada de valabilitate a ofertei.
Ofertele elaborate în corespundere cu Documentația standard vor fi depuse până la data de 19 decembrie 2017, ora 17:00 (ora locală a RM), pe adresa: Agenția Proprietății Publice, Piața Marii Adunări Naționale, nr.1, Chișinău, Republica Moldova. Program: 8:00 – 17:00, zile de odihnă: sâmbăta, duminica.
Documentele pentru participare la concurs, perfectate în limba de stat a Republicii Moldova, pot fi expediate prin poștă sau se înmânează persoanei împuternicite din cadrul Agenției Proprietății Publice, în plic sigilat, la care se anexează documentele care certifică plata taxei de participare la concurs și a garanţiei de participare la concurs. Documentele care vor fi transmise/recepționate cu întârziere nu vor fi acceptate şi vor fi returnate nedeschise.
La concurs pot participa persoanele juridice de drept privat, rezidente ale Republicii Moldova şi/sau ale unui stat cu care Republica Moldova are semnate acorduri de colaborare comercială economică şi/sau privind promovarea şi protejarea investiţiilor, cu experienţă în domeniul jocurilor de noroc. Participanţii pot acţiona nemijlocit sau prin intermediul reprezentanţilor mandataţi în ordinea stabilită.
Mai multe detalii vezi AICI.
Românii de la Dedeman se retrag definitiv din Moldova! Chișinăul pierde o investiție de 20 de milioane de EURO
Românii de la Dedeman își anunță retragerea proiectului investițional din Republica Moldova din cauza barierelor administrative, birocrației excesive și lipsei unei certitudini în privința unei decizii a autorităților locale. Reamintim că, în anul 2014 rețeaua de retail și-a anunțat intenția de a veni pe piața Republicii Moldova. Anunțul retragerii a fost făcut de către Andrei Bivol, avocatul Biroului Asociat de Avocați "Hanganu, Tănase & Partenerii" care a reprezentat interesele companiei la Chișinău, - comunică tv8.md.
Potrivit investitorului românesc, în august 2015 Dedeman a încheiat un contract cu Piele SA în scopul construirii unui complex comercial pe terenurile deținute de aceasta. Conform înțelegerii părților, cele peste 50 de clădiri ale fostei fabrici de piele construite anii 1950-1960, majoritatea în stare avariată, urmau a fi demolate. Întreaga zonă urma a fi reamenajată prin construcția unui centru comercial cu 460 locuri de parcare pentru clienți și 50 locuri de parcare pentru angajați și spații verzi.
„Valoarea planificată a investiției era de 20 milioane euro, iar numărul de locuri de muncă directe de 200 angajați, fără a lua în calcul locurile de muncă create indirect prin contractarea serviciilor auxiliare (pază, transport, cleaning, etc.)”, se menționează în comunicatul trimis de casa de avocatură.
Însă, în toamna anului 2015 Primăria Municipiului Chișinău a refuzat eliberarea certificatului de urbanism la proiectarea obiectivului respectiv. Autoritatea a invocat că ar fi necesară schimbarea codului de folosință a terenurilor în Planul Urbanistic General. Beneficiarii s-au conformat tuturor cerințelor înaintate de autoritățile publice. Proiectul fost avizat de autoritățile competente parcurgând toate procedurile necesare.
„În decembrie 2016, după multiple amânări, proiectul a fost transmis de către Primărie Consiliului Municipal Chișinău pentru a fi aprobat definitiv. Din acel moment proiectul a rămas blocat până în prezent”, mai menționează sursa citată.
Așa arata schița de proiect înaintată CMC de către cei de la Dedeman:

Vameşi de la Poşta Moldovei şi agenţi economici trimişi în judecată pentru corupţie
Şeful Postului Vamal Centru al Oficiului Poştal MD 2000 din municipiul Chişinău, împreună cu patru inspectori vamali, un operator poştal, doi administratori a două companii de poştă privată şi o persoană civilă vor compărea pe banca acuzaţilor pentru trafic de influenţă, corupere pasivă şi activă, - comunică mybusiness.md referitor la Secţia relaţii publice a Procuraturii Generale.
Procuratura Anticorupţie a finalizat urmărirea penală şi trimis dosarul de învinuire a celor nouă în judecată pentru examinare în fond.
Aceştia au fost reţinuţi la începutul verii, după ce le-au fost documentate acţiunile ilicite.
Potrivit probatoriului acumulat, inculpaţii au creat o schemă de estorcare sistematică a mijloacelor băneşti, estorcând şi primind, în intervalul iunie 2016 – iunie 2017, bani de la persoanele destinatare ale coletelor poştale internaţionale, care se prezintă pentru a ridica coletele.
În schimbul sumelor de bani estorcate şi primite, funcţionarii din cadrul Serviciului Vamal, eliberau coletele poştale internaţionale, fără efectuarea controlului vamal propriu-zis şi fără calcularea şi încasarea drepturilor de import pentru acestea. În cazul refuzului destinatarului de a respecta condiţiile formulate de funcţionarii Serviciului Vamal, aferent sumelor de bani solicitate, aceştia îi ameninţau cu tergiversarea procesului de vămuire şi calcularea unei valori exagerate a mărfurilor primite prin intermediul coletelor poştale internaţionale.
Acţiunile de urmărire penală şi măsurile speciale de investigaţie au fost realizate de Procuratura Anticorupţie, de comun cu Inspectoratul General al Poliţiei.
Dacă vor fi recunoscuţi vinovaţi de cele incriminate, inculpaţii riscă amenzi şi închisoare de pînă la 6 ani, precum şi recuperarea cheltuielilor judiciare în valoare de 168 mii lei.
Serviciul Fiscal de Stat, continuă campania de conformare a persoanelor care oferă în chirie bunuri imobiliare
Serviciul Fiscal de Stat continuă să desfășoare campania de conformare ,,Fii informat - achită impozitul pe venit aferent operațiunilor de predare în folosință a proprietății imobiliare”. Astfel, în perioada 1 iulie – 30 septembrie la SFS au fost înregistrate 1158 contracte de dare în locațiune, dintre care 737 în municipiul Chișinău, 253 - în zona de Nord a țării, 148 - în Centru și 20 – în Sudul țării. De menționat: campania de conformare a început în luna iulie, curent, iar până în prezent, angajații Serviciului Fiscal de Stat au distribuit circa 5 mii de pliante informative, au desfășurat 1300 de ședințe de informare cu administratorii blocurilor locative și entități ce prestează servicii de intermediere în transmiterea în locațiune a bunurilor imobiliare. În cadrul campaniei, SFS a identificat 3221 de persoane fizice proprietari de bunuri imobiliare care, potențial, le transmit în chirie. În privința acestora au fost efectuate acțiuni de conformare.
Totodată, inspectorii SFS au verificat persoanele fizice care transmit în chirie bunuri imobiliare. Drept rezultat, suplimentar la buget au fost calculate plăți de bază de peste 2 milioane de lei și peste 400 mii lei penalități.
În acest context SFS reamintește persoanelor care oferă în chirie bunuri imobiliare să se conformeze legislației și să achite impozitul în mărime de 7 la sută din veniturile obținute. Suma impozitului pe venit se va achita cel târziu la data de 2 a lunii curente, sau în avans. În cazul în care contractul a fost încheiat după data de 2 a lunii, termenul de plată în aceasta lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului. Achitarea se va efectua în orice bancă comercială sau oficiu poștal al Republicii Moldova. Cetățenii care dau în chirie bunuri imobiliare sunt obligați să înregistreze contractele de locațiune în termen de trei zile de la data încheierii la subdiviziunea structurală a Serviciului Fiscal de Stat (Direcția Deservire Fiscală), în raza căreia își au domiciliu de bază. Persoanele fizice care nu își vor onora obligațiile corespunzătoare, riscă amenzi și sancțiuni, în conformitate cu prevederile Codului Fiscal.
ODIMM va oferi granturi pentru femeile antreprenoare
Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) lansează Componenta II a Programului-pilot „Femei în afaceri” (PFA), destinată granturilor mici pentru dezvoltarea afacerilor administrate de femei. Dosarele pentru primul Apel de granturi pot fi depuse în perioada 16 octombrie – 30 noiembrie, completând formularul de pe site-ul www.odimm.md. Cele mai bune idei de afaceri ale antreprenoarelor vor primi finanțare pentru dezvoltarea acestora. Pe parcursul anului 2018 vor fi lansate încă 2 apeluri de proiecte.
La Componenta de granturi pot participa femeile care gestionează o întreprindere de până la 2 ani. Valoarea maximă a grantului va constitui 165 mii lei, dintre care 110 mii lei sunt direcționați pentru procurarea de echipamente, soft, lucrări de renovare, iar restul 55 mii lei pentru servicii de dezvoltarea afacerii: cercetare, consultanță și promovare.
Amintim că la Componenta I a Programului Femei în Afaceri (PFA) au fost instruite și îndrumate să lanseze propria afacere peste 300 de femei din întreaga țară. Viitoarele antreprenoare și-au dezvoltat abilitățile de planificare pe termen scurt, au definit factorii personali de succes și au transformat ideile în concepte viabile de afaceri.
Cele peste 300 de antreprenoare vor mai beneficia de servicii de mentorat din partea a 28 de experți în domeniul afacerilor. Acestea vor fi ghidate în utilizarea instrumentelor și metodelor de planificare și dezvoltare a afacerii, identificarea tipurilor de resurse necesare pentru lansare și dezvoltarea propriului plan de afaceri pentru a participa la concursul de granturi.
În toamna anului 2016, Guvernul Republicii Moldova a lansat Programul-pilot ”Femei în Afaceri”. Proiectul este gestionat de ODIMM și are drept obiectiv promovarea spiritului antreprenorial în rândul femeilor, în special în mediul rural, dezvoltarea și creșterea afacerilor acestora, sporirea accesului la resurse financiare, servicii și tehnologii moderne. Perioada de implementare a programului este de 3 ani pentru care sunt alocate din bugetul statului 51,5 milioane lei.
În Chișinău a apărut bere "vie" din Bender

Echipa madein.md, care promovează ideea dezvoltării turismului industrial în Moldova, a vizitat fabrica de bere din Bender. Iată ce ei povestesc:
Nu departe de râul Nistru și de frumoasa cetate din Bender, se află una din cele mai vechi fabrici din regiune. Pentru cei care vor să-și aducă aminte de gustul de altădată, fabrica de bere din Bender este probabil unica care oferă produse ce pot stârni senzații nostalgice, în special celor care au prins timpurile berii „Жигулевское” fabricate în URSS. În prezent fabrica e unul din cei mai mari producători din regiunea transnistreană, fiind cunoscută în primul rând datorită brandului de bere „Старая Крепость”, dar mai produce ape minerale, băuturi carbogazoase, băuturi alcoolice slabe și tari.
Lucruri interesante legate de istoricul companiei
Fabrica de producere a berii din Bender și-a început activitatea la mijlocul secolului al XIX-lea, fiind considerată una din cele mai vechi din regiune. Până în prezent, puțin ce a rămas din acea infrastructură, fabrica având de suferit considerabil pe parcursul celor două războaie mondiale, procesul de producție a fost de multe ori perfecționat și modernizat, iar în locul produselor și mărcilor comerciale vechi în permanență apăreau noi.
Curiozități din istoria fabricii:
- Prima atestare istorică a companiei provine din anul 1871, fabrica fiind menționată în arhivele Akkerman;
- Pe parcursul celui de-al doilea război mondial fabrica a fost practic complet distrusă de un proiectil aerian, însă a fost rapid reconstruită și deja în anul 1946 aici au fost produse 60 mii dal de bere și 30 mii dal de băuturi răcoritoare.
- Beciurile subterane reprezintă unica parte a fabricii care s-a păstrat de la mijlocul sec. XIX și până în vremurile de azi. Pereții acestora au o grosime de un 160 de cm, oferind o temperatură constantă pe parcursul întregului an.
- Fabrica are angajați care lucrează aici de peste 40 de ani și care au prins timpurile când berea era produsă pe lemne sau pe combustibil lichid.
- Până în anii 90 aici se produceau berile „Жигулевское” și „Кишиневское”. De altfel rețeta berii „Жигулевское” stă la baza berilor produse în prezent sub brandul „Старая Крепость”.
- Mai există doar trei fabrici de acest model, toate fiind amplasate în spațiul post-sovietic.
Ingrediente și producere
Una din caracteristicile de bază ale fabricii din Bender constă în faptul că aici se produce bere vie, după o tehnologie specială, termenul ei de valabilitate fiind de maxim 10 zile. Hameiul utilizat provine din Ucraina, fiind cultivat acolo de un specialist în agricultură, autor al mai multor cărți dedicate cultivării hameiului de bere. Alte componente de asemenea sunt importate din Ucraina și Europa, apa (care trece un sistem complex de purificare) fiind unicul ingredient local.
Fabrica este dotată cu un laborator specializat, toate rețetele fiind elaborate de o echipă de specialiști cu o mare experiență în domeniu. În total fabrica are 185 de angajați. Tot aici sunt produse și pet-urile în care apoi este turnată berea.
Capacitatea de producere a fabricii este de 1500 de dal deca-litri pe an, însă ținând cont de faptul că termenul de valabilitate al berii este de doar 10 zile, volumul producției este proporțional cu cererea avută. Adică fabrica produce berile la comandă, în dependență de volumul solicitat de magazine și distribuitori.
În prezent fabrica oferă 3 varietăți de bere „Старая крепость – Классическое” - bere clasică din malț și hamei, fără alte adaosuri, „Старая Крепость — Оригинальное” - bere cu adaos de orez „Старая Крепость — Юбилейное” - bere cu adaos de malț de caramelă. Ele pot fi găsite pe întreg teritoriul din stânga Nistrului, atât în magazine, cât și în barurile sau restaurantele din regiune.
Chiar în apropiere de intrarea în fabrică se află unicul magazin de firmă al producătorului, unde doritorii pot găsi întreaga gamă de produse a companiei.
Acum disponibilă și în Chișinău
De curând, berea „Старая крепость – Классическое” a apărut și în Chișinău. Deocamdată ea poate fi găsită doar în rețeaua de magazine Beershop. Este a doua încercare a fabricii de a ieși pe piața de pe malul drept al Nistrului după cea de la mijlocul anilor 90. Atunci, pentru o scurtă perioadă de timp „Старая крепость” apăruse în magazinele din Chișinău, însă experimental a eșuat. Acuma conducerea companiei speră să realizeze o colaborare de lungă durată cu partenerii de peste Nistru, marca „Старая крепость” fiind în proces de a fi înregistrată la Agenția pentru Protecția Proprietății Intelectuale din Chișinău.
Ieșirea pe piața din Moldova este crucială pentru fabrică, deoarece aceasta nu poate exporta berea în state mai îndepărtate din cauza termenului scurt de valabilitate, iar pe piața Ucrainei concurența este mult prea mare, iar cei din conducerea fabricii nu văd sensul de a încerca să intre pe această piață.
Pentru cei ce doresc să vadă cum se fabrică berea la Bender, producătorul organizează excursii cu plată pentru toți doritorii. Este într-adevăr fascinant să vezi cum se produce o bere după rețete vechi, folosind tehnologii de altădată, sub îndrumarea unor specialiști cu experiență de decenii în fabricarea acestui produs.
madein.md
Diploma mai întâi, profesia s-a vedea
Acest articol face parte dintr-o serie de materiale despre nivelul de interes al tinerilor față de angajarea în câmpul muncii.
Majoritatea tinerilor planifică să lucreze conform specialității învățate – 63% dintre respondenți, încă 14% deja lucrează pe specialitate. Cu toate acestea, este interesant că tinerii care au finalizat studiile și la moment doar lucrează sunt cei mai nesiguri în privința domeniului în care își doresc o carieră – practic, fiecare al cincilea deja lucrează sau planifică să lucreze în alt domeniu decât cel care îl au scris în diploma.Cei care se angajează încă în timpul studiilor, își îndrăgesc mai mult profesia
Persoanele care lucrează și învață în același timp par a fi cele mai sigure de domeniul ales – oare putem spune că ocupația în timpul studiilor îi motivează pe tineri să aprecieze domeniul ales și mai tare? Atunci, oferim un sfat pentru tineri – încercați să vă angajați din primii ani de facultate și aceasta o să vă ajute să îndrăgiți profesia aleasă și mai mult.Intenția de a lucra conform profesiei în funcție de ocupația curentă a tânărului, %
În cazul căror facultăți se observă cea mai mare ezitare de a lucra în domeniu? Se pare că pedagogii sunt cei mai nesiguri că vor avea o carieră care va corespunde diplomei (38%). Oare ar fi aceasta indicator al faptului că acei care își doresc o diplomă, dar nu neapărat o carieră, aleg pedagogie?Cea mai mare cotă a persoanelor care deja lucrează conform specialității se înregistrează în domeniul ”finanțe și contabilitate” (25%) și în domeniul studiilor profesionale (26%). Este interesant că în cazul medicilor și viitorilor medici, rata celor care stau pe gânduri este neobservabilă – probabil investiția în studii este mult prea mare pentru ca absolventul după 7 sau 10 ani de studii să decidă să se facă specialist IT sau contabil .
Intenția de a lucra conform specialității în funcție de domeniul în care tânărul și-a făcut studiile, %
*În acest grafic nu sunt prezentate profesiile pentru care în sondaj au fost mai puțin de 10 respondenți. Acest grafic trebuie analizat cu atenție, deoarece numărul de respondenți în fiecare categorie este sub 30 de persoane, ceea ce se consideră eșantion mic.Salariul mic? La revedere lucru conform specialității
Cel mai deranjant aspect care îi face pe tineri să-și schimbe traseul de carieră este salariul mic, menționat de către 43% dintre acele persoane care nu planifică să lucreze conform diplomei. Este interesant că acest motiv este în primul rând valabil pentru bărbați – 50% (cu 17 p.p. mai mult decât în cazul femeilor). Probabil, bărbații, pornind de la normele sociale, tind să fie mai pragmatici, în timp ce femeile pot să-și permită un loc de muncă ce va fi mai curând un hobby decât o sursă de bani.Motive din care tinerii nu planifică să lucreze conform specialității, N=47, %
Acest studiu a fost realizat de Magenta Consulting în parteneriat cu METRO Cash&Carry Moldova și Efes Vitanta Moldova Brewery.
Metodologie: Rezultatele cercetării sunt reprezentative la nivel național, în rândul populației de 18-25 de ani, cu o marjă de eroare de +/- 4.8%, la un nivel de încredere de 95%. Studiul a fost realizat pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial pe 409 respondenți. Datele au fost colectate în perioada 9 - 18 iulie 2017, la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
consulting.md
Şapte persoane inculpate în „dosarul ANSA” vor compărea pe banca acuzaţilor
Patru foşti şi actuali angajaţi ai Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi trei oameni de afaceri vor compărea în faţa magistraţilor sub acuzaţia de depăşirea atribuţiilor de serviciu, fals în acte publice şi corupere pasivă, fapte ce au cauzat daune în proporţii deosebit de mari bugetului de stat.
Procuratura Anticorupţie a finalizat urmărirea penală şi a expediat dosarul de învinuire a celor şapte în judecată.
În concret, printre inculpaţi figurează: şeful Direcţiei controlul produselor de uz fitosanitar şi fertilizanţi din cadrul ANSA şi 3 angajaţi ai subdiviziunilor teritoriale Ialoveni, Drochia şi Dubăsari, iar oamenii de afaceri, reţinuţi în acelaşi dosar, sunt beneficiarii serviciilor funcţionarilor menţionaţi.
În fapt, angajaţii ANSA sunt învinuiţi că, în intervalul lunilor ianuarie – februarie 2016, ar fi eliberat peste 360 de certificate fitosanitare naţionale acestor agenţi economici pentru exportarea a circa 7200 de tone de mere în Federaţia Rusă. De facto, agenţii economici au exportat mere din Polonia în Rusia prin Belarus, fără a traversa frontiera Republicii Moldova. Ca rezultat, în martie 2016, instituţiile competente din Federaţia Rusă au pus interdicţie exportului de mere din Republica Moldova prin Belarus, astfel cauzând prejudicii grave atît intereselor publice şi imaginii Republicii Moldova pe plan internaţional, cît şi drepturilor şi intereselor persoanelor juridice care erau implicate în exportul legal de mere.
În cadrul urmăririi penale persoanele învinuite nu au recunoscut vinovăţia, pledînd nevinovate. În privinţa acestora a fost aplicată măsura preventivă - controlul judiciar.
De asemenea, în vederea asigurării recuperării prejudiciului cauzat prin infracţiune, au fost aplicate sechestre pe 479437 lei, 4925 euro şi 10400 dolari SUA ce aparţin învinuiţilor şi au fost depistate în cadrul percheziţiilor.
Procurorii anticorupţie au disjuns un dosar separat privind acţiunile de corupere activă în privinţa factorilor de decizie ai ANSA, comise de persoane fizice interesate în contrafacerea certificatelor fitosanitare, precum şi altor agenţi economici care au beneficiat de certificate fitosanitare contrafăcute.
Dacă vor fi recunoscuţi vinovaţi, inculpaţii riscă pînă la 10 ani închisoare cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 10 la 15 ani, precum şi incasarea cheltuielilor judicare în valoare de 22300 lei.
ODIMM și BCR Chişinău au semnat un nou contract de colaborare pentru susținerea IMM-urilor
Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) şi Banca Comercială Română Chişinău S.A. au semnat un nou contract de colaborare care vine în susținerea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (IMM). ODIMM colaborează cu Banca Comercială Română Chișinău S.A. din anul 2012 fiind a 7-a bancă licențiată care a semnat contractul menționat, ce îi va permite să beneficieze de o procedură simplificată de garantare şi executare a garanţiei financiare.Respectiv, IMM-urile vor obține garanție financiară la un comision anual redus până la 0,5% și vor fi scutite de comisionul de eliberarea garanției financiare.
În prezent, ODIMM oferă cinci produse de garantare pentru susținerea IMM-urilor:
- Pentru întreprinderile gestionate de tineri – garanția financiară se emite pe un termen de 60 de luni pentru garantarea creditului până la 500 mii lei, dar nu mai mult de 50% din valoarea creditului;
- Pentru întreprinderile gestionate de femei– garanția financiară se emite pe un termen de 60 de luni pentru garantarea creditului până la 700 mii lei, dar nu mai mult de 70%;
- Pentru întreprinderile nou–înregistrate– garanția financiară se emite pe un termen de 36 de luni pentru garantarea creditului până la 700 mii lei, dar nu mai mult de 70% din valoarea creditului;
- Pentru întreprinderile active – garanția financiară se emite pe un termen de 60 de luni pentru garantarea creditului până la 3 milioane lei, dar nu mai mult de 50% din valoarea creditului;
- Pentru întreprinderi exportatoare – garanția financiară se emite pe un termen de 60 de luni pentru garantarea creditului până la 5 milioane lei, dar nu mai mult de 50% din valoarea creditului.
Fondul de Garantare a Creditelor (FGC) este primul şi unicul fond de garantare a creditelor creat și capitalizat din resursele bugetului de stat, cu suportul Uniunii Europene, gestionat de ODIMM, care are drept scop susținerea IMM-urilor la accesarea resurselor financiare. Garanția financiară emisă de ODIMM poate fi utilizată de IMM-uri pentru acoperirea necesității cu gaj a creditelor solicitate de la băncile comerciale.
Până în prezent ODIMM a emis garanții financiare pentru 286 de companii,în valoare de 80 milioane lei, care au facilitat obținerea creditelor bancare în valoare de238 milioane lei, acestea contribuind la implementarea proiectelor investiționale în valoare de 361 milioane lei, crearea a peste 740 locuri noi de muncă și menținerea în câmpul muncii a peste 1300 de persoane.
Băncile partenere ale ODIMM sunt: BC ”MOLDOVA-AGROINDBANK” S.A., ”FINCOMBANK” S.A., BC ”COMERȚBANK” S.A., BC ”PROCREDITBANK” S.A., BC ”EUROCREDITBANK” S.A., BC ”MOLDINDCONBANK” S.A., BC ”VICTORIABANK” S.A., BC “BCR CHIȘINĂU” S.A.
Direcția Comunicare și RP ODIMM
Cele mai bune firme de avocați în domeniul financiar și corporativ, din Moldova
Publicația IFRL 1000 a desemnat cele mai bune firme de avocatură la capitolul financiar și corporativ, din Moldova. IFLR 1000 este ghidul celor mai importante firme de avocatură din domeniul financiar și corporativ. Primul clasament a fost întocmit în 1990, iar în prezent publicația analizează prestația avocaților din peste 120 de jurisdicții din întreaga lume, - comunică bizlaw.md.
Astfel, la nivelul I s-au clasat ”Schoenherr Moldova”, ”Țurcan Cazac” și ”Vernon David”. La nivelul II s-au poziționat ”Gladei și Partenerii” și ”PwC Legal”.
La niveul III au fost clasați ”ACI Partners”, ”Buruiană&Partners”, ”Efrim, Roșca și Asociații”, Cabinetul avocatului Victor Burac, ”Levința & Asociații” și ”Popa&Asociații”.
În perioada cercetării, Biroul Asociat de Avocați ”Gladei și Partenerii” a avut clienți precum Banca Europeană pentru Dezvoltare și Reconstrucție, Eximbank, Kaufland sau Sade CGTH. Firma a fost activă în restructurarea datoriilor și în activitatea de achiziții în sectorul bancar și în sectorul imobiliar.
Despre ”Efrim, Roșca și Asociații” se spune că a lucrat pentru companii precum British American Tobacco, FlyRen Energy și ICS ProDigital, pe aspecte corporative generale. Un punct culminant, pentru firma de avocați, a fost oferirea consultanței într-un proiect de dezvoltare a unui parc fotovoltaic. Clienții, din domeniul financiar și bancar au precizat că firma de avocatură este foarte profesionistă și demnă de încredere, iar despre șefa Departamentului consultanță, Ilona Panurco, au menționat că este ”profesionistă, rapidă și competentă”.
În același timp, despre ”Țurcan Cazac” se spune că a activat cu o serie de fuziuni și achiziții, dar și cu operațiuni de leasing de aeronave. La fel, au acordat consultanță pentru Société Générale pe un împrumut acordat Grupului Trans-Oil și lucrează pentru Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pe un împrumut către municipiul Chișinău. Firma a jucat, de asemenea, un rol în achiziționarea de către Orange a companiei Sun Communications.


