Gajul încetează să mai fie o problemă pentru ÎMM
Fondul de Garantare a Creditelor (FGC), administrat de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) din Moldova, are în prezent în portofoliu un număr de 150 garanții active, acordate pentru credite accesate de întreprinderile mici și mijlocii în valoare de circa 70 mil. lei.
Potrivit directorului ODIMM Iulia Iabanji, ÎMM, cărora le-au fost oferite garanții pentru accesarea creditelor de la bănci, a suplimentat aceste mijloace cu 100 mil. lei investiții din surse proprii, pe care le-au orientat la finanțarea diverselor proiecte.
În special, aceste proiecte țin de procurarea unor echipamente performante pentru extinderea afacerilor, instalarea frigiderelor pentru păstrarea producției agricole, a liniilor noi de sortare și ambalare a fructelor și legumelor, diverse accesori.
Creditele au fost accesate de ÎMM de la 8 instituții bancare, cu care lucrează FGC. Pentru întreprinderile mici și mijlocii nou formate garanția reprezintă pînă la 70% din mărimea creditului, suma garanției maxim 500 mii lei, perioada de garantare 5 ani și un comision 1,5% anual din suma garanției.
Pentru cele active garanția reprezintă pînă la 50% din mărimea creditelor, suma garanției maxim 1 mil. lei (pentru întreprinderile exportatoare 2mil. lei), perioada de garantare pînă la 5ani, iar comisionul 2% anual, cu excepția întreprinderilor exportatoare, la care comisionul aplicat este 1,5% anual.
Pentru tinerii antreprenori, care participă în Programul Național de Abilitare a tinerilor, garanția este de pînă la 50% din mărimea creditului, iar suma garanției maxim 150 mii lei, perioada de garantare — pînă la 5 ani, iar comisionul 1,5% anual.
Iulia Iabanji a spus, că garanții bancare se acordă și la creditarea afacerilor, inițiate de migranți și rudele de gradul 1 ai acestora (programul PARE 1+1).
Mărimea FGC este în prezent de 47 mil. lei, dar guvernul intenționează să-l majoreze, inclusiv pe baza surselor, atrase de la donatori, pînă la 100 mil. lei.
”Oferirea garanțiilor bancare face ca ÎMM să devină cu timpul întreprinderi mai mari, iar băncile cu care lucrăm să-și diversifice clientela, cu un risc adițional scăzut,” — a specificat Iulia Iabanji.
Sursă: Monitorul fiscal
Foto: MyBusiness.md
De astăzi întreprinderile autohtone se pot înscrie în lupta pentru Premiul în domeniul calității
21.11.2014, Chișinău - Camera de Comerț și Industrie lansează astăzi concursul național „Premiul pentru realizări în domeniul calității”, care are obiectivul de a promova calitatea în producere și prestarea serviciilor și face din evenimentul național „Fabrica în Moldova”, cu sloganul „Competitivitate – performanță și calitate”.
Concursul este organizat de către Camera de Comerț și Industrie, în parteneriat cu Asociația patronală din domeniul evaluării conformității și mai multe instituții de stat și asociații din domeniul infrastructurii calității și a protecției consumatorilor.
Scopul concursului este de a identifica noi strategii de creștere a calității și competivității produselor, de a oferi asistență informațională în domeniul managementului calității, și totodată, de a promova imaginea producătorilor autohtoni și intergrarea acestora pe piața economică mondială.
La concurs pot participa întreprinderile cu diverse forme de proprietate, înregistrate în Republica Moldova, precum și persoane fizice care produc bunuri sau prestează servicii pe teritoriul țării, la trei categorii – întreprinderi micro și mici; întreprinderi medii; și întreprinderi mari.
Agenții economici pot aplica la una din cele patru nominalizări ale concursului în domeniul calității:
- Produse industriale
- Produse de larg consum
- Produse alimentare și agricole
- Servicii.
Toți participanții la concurs vor avea dreptul la reduceri de 20% pentru serviciile CCI, cum ar fi eliberarea certificatelor de origine a mărfurilor, promovarea ofertelor comerciale peste hotare, participarea la evenimentele „Fabricat în Moldova”, dar vor avea beneficii și din partea altor organizatori, cum ar fi reduceri de 20% la procurarea standardelor de la Institutul Naționale de Standardizare, etc.
Laureații și premianții concursului vor avea dreptul să utilizeze imaginea distincțiilor primite în scopuri publicitare, inclusiv la marcarea produselor, și vor primi reduceri de până la 50% la serviciile prestate de către organizatorii concursului.
În perioada 21 noiembrie – 25 decembrie 2014 are loc depunerea dosarelor de participare, după care urmează evaluarea și selectarea câștigătorilor. Ceremonia oficială de premiere va avea loc pe 30 ianuarie 2015, în cadrul evenimentelor prilejuite de „Fabricat în Moldova”.
Amintim că un concurs similar era organizat de către Guvernul Republicii Moldova, însă de mai mulți ani acesta a fost suspendat.
Setul de documente pentru înscreirea la concurs poate fi consultat pe site-ul Camerei de Comerț și Industrie. Dosarele de participare vor fi aduse la sediul Camerei de Comerț și Industrie a RM, bd. Ștefan cel Mare, 151, et.2, oficiu 9, Direcția Târguri și Expoziții. Detalii despre înregistrarea la concurs puteți găsi pe saitul nostru www.chamber.md sau la nr. de tel.: 022 –23-84-10; 022 – 21-07-25.
Moldova are un nou brand turistic național
20 noiembrie 2014 a fost lansat brandul național al sectorului turistic. Evenimentul a fost organizat în incinta Muzeului de Etnografie și Istorie Naturală, de către Agenția Turismului a Republicii Moldova, cu susținerea proiectului USAID Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Întreprinderilor II ( CEED II).
La lansare au participat: membri ai guvernului, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, E.S. William H. Moser și alți reprezentanți ai corpului diplomatic acreditat, directori şi proprietari de companii din domeniul turismului.
Agenția Turismului a Republicii Moldova în parteneriat cu asociațiile sectoriale, beneficiind de asistența și expertiza tehnică locală și internațională oferită prin proiectul USAID CEED II, a elaborat Programul de promovare a produselor turistice denumit generic „Brandul Naţional al Industriei Turismului”, cu scopul de a crește numărul de turiști în Republica Moldova. Programul cuprinde un set de iniţiative strategice pentru sectorul turistic, incluzând :analiza piețelor țintă și a produselor turistice competitive; poziționarea ofertei turistice naționale; plan anual de marketing și o identitate vizuală unică.
”Punerea în aplicare a programului Brandul Naţional al Industriei Turismului va permite Moldovei să concureze ca o destinație turistică autentică, care oferă experiențe culturale inedite în inima Europei, reprezentând un exemplu de conservare a valorilor culturale și de promovare a acestora prin intermediul tehnicilor moderne de marketing. Implementarea acestuia va crește fluxul de turiști străini, dar și a turismului intern. De asemenea, programul va contribui la îmbunătățirea imaginii țării pentru atragerea investițiilor străine, precum și la creșterea demnității naționale, invitându-și cetățenii să își promoveze țara pretutindeni”, a menționat Nicolae Platon, directorul Agenției Turismului a Republicii Moldova.
Pomul Vieții – simbolul turismului în Moldova
Pomul Vieții, simbol complex al culturii naționale, a fost ales să reprezinte valorile și specificul turismului în Republica Moldova : ospitalitatea, naturalețea, sinceritatea și autenticitatea. Sloganul turistic, ”Discover the routes of life”, îndeamnă vizitatorii să urmeze calea spre noi descoperi, prin ospitalitatea, istoria, vinul, gastronomia și tradițiile moldovenești.
“Industria turismului din Republica Moldova trece printr-o perioadă de renaștere și este esențial să țină pasul cu inovațiile și să urmeze tendințele mondiale în sectorul turistic, păstrând totodată cultura locală. Sunt sigur că fiecare din cei care vor vizita Moldova vor trăi o experiență unică, descoperind gustul deosebit al gastronomiei, vinurile de înaltă calitate, tradițiile autentice, și, bineînțeles, frumusețea regiunilor rurale. Toate acestea sunt ceea ce face Republica Moldova atât de specială și surprinzătoare!”, a menționat Excelența Sa Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, William H. Moser.
Lansarea internaţională a brandului turistic va avea loc începând cu 24.11.2014 prin intermediul unei campanii de comunicare pe canalul Euronews, unde va fi plasat un spot video de promovare a Moldovei turistice. În 2013 Lonely Planet a prezentat Republica Moldova ca destinația nr. 1 cea mai neexplorată din Europa, acesta fiind sloganul primei campanii internaționale de promovare a noului Brand Turistic.
Anual, Republica Moldova este vizitată de cca. 2 milioane de străini, număr care va crește semnificativ, odată cu asocierea Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, aceasta fiind piața țintă pentru oferta turistică a Republicii Moldova.
Foto: MyBusiness.md
Cum să fii sigur că nu-ți va fi furat niciodată telefonul. Trebuie doar sa bifezi o opțiune
Urmând exemplul dat deja de Apple şi Samsung, care au introdus funcţii similare de dispozitivele proprii, Google a inclus în versiunea Android 5.0 o funcţie care permite blocarea de la distanţă a telefoanelor mobile.
Botezată “Factory Reset Protection”, noua funcţie permite configurarea unei parole al cărei rol este de a împiedica readucerea telefonului la setările de fabrică de către persoane străine. Folosită împreună cu funcţia remote lock, care permite utilizatorilor să-şi dezactiveze de la distanţă telefoanele mobile, parola pentru protecţia funcţiei Reset blochează atât folosirea dispozitivelor furate cât şi accesul la datele personale stocate în memoria acestora. Pentru asta, începând cu versiunea Android Lollipop funcţia de criptare a memoriei interne este activată automat, prevenind accesarea neautorizată a fişierelor stocate în memoria dispozitivului.
Funcţie ‘kill switch’ în versiunea Android 5.0, permite blocarea de la distanţă a telefoanelor furate.
Din păcate pentru a beneficia de noile măsuri de securitate utilizatorii trebuie mai întâi să-şi actualizeze dispozitivele la versiunea Android 5.0. sau să achiziţioneze altele noi.
Între timp, o funcţie similară introdusă pe dispozitivele Apple iOS îşi arată deja utilitatea, statisticile indicând o reducere semnificativă a cazurilor de furt, pe măsură ce infractorii îşi pierd intereseul faţă de aceste dispozitive pe care nu le pot valorifica. Şi produsele cu sistem Windows Phone ar putea primi o funcţie similară în viitorul apropiat, numită Activation Lock.
Cel mai mare incubator de afaceri din Moldova a fost lansat la Nisporeni
19 noiembrie 2014 – Un nou incubator de afaceri a fost lansat astăzi, 19 noiembrie, la Nisporeni. Acesta este cel de-al optulea incubator de afaceri din ţară, iar până la finele anului curent va mai fi lansat încă unul.
Incubatorul găzdui inițial 18 companii tinere, preponderent prestatoare de servicii, ulterior urmând să atingă capacitate totală de 30 de locuri.
Astfel, cel puțin 62 de noi locuri de muncă vor fi create la Nisporeni, paisprezece dintre acestea fiind destinate femeilor.
Scopul Incubatorului de Afaceri din Nisporeni este de a oferi susținere antreprenorilor începători din regiune. Companiile rezidente vor beneficia de spaţii de producere sau oficii la preţuri avantajoase, consultanţă şi instruire antreprenorială, suport consultativ la achiziţionarea echipamentului, costuri de administrare reduse și alte facilităţi.
La ceremonia de deschidere au participat Viceprim-ministrul, Andrian Candu, ministru al Economiei şi Pirkka Tapiola, Şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, Iulia Iabanji, director ODIMM, reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale, mediului de afaceri, reprezentanţii Uniunii Europene în Moldova, etc.
Andrian Candu a remarcat importanța susținerii IMM-urilor: „Acest incubator de afaceri este o platforma pentru crearea locurilor de munca. Oamenii de afaceri să se poată întruni, colabora şi cel mai important e ca pot obţine ajutor din partea statului. Pentru a-și putea începe propria afacere ei beneficiază de suport juridic si economic. Este important să existe un cadru de dezvoltare al întreprinderilor mici şi mijlocii.”
PirkkaTapiola a menționat la rândul său că: „acestea sunt posibilităţi reale pentru oamenii care au idei de afaceri, pentru a le putea transpune în realitate. Antreprenoriatul este foarte aproape de principiile Uniunii Europene - înseamnă să fii şeful tău şi să-şi creezi propriul confort.”
Directorul ODIMM, Iulia Iabanji a subliniat faptul că „pe parcursul a 4 ani am reuşit să deschidem 6 incubatore cu suportul Uniunii Europene, acesta din Nisporeni fiind cel de-al 8-lea şi urmează să mai deschidem unul până la sfârșitul anului. Totodată, vreau să precizez că astăzi asistăm la deschiderea celui mai mare incubator din Republica Moldova.”
Incubatorul de Afaceri din Nisporeni a fost creat în baza Matricei de Politici pentru Programul de suport Sectorial ,,Stimularea Economică în Zonele Rurale”, finanţat de UE, în concordanţă cu priorităţile Guvernului RM de creare a infrastructurii de suport în afaceri adecvate necesităţilor mediului de afaceri, în deosebi din zonele rurale.
Notă:
Menționăm că pe teritoriul Moldovei au mai fost create Incubatoare de Afaceri în raioanele: Soroca, Ștefan-Vodă, Leova, Rezina, Sângerei, Dubăsari și, Ceadâr-Lunga. De asemene, în decembrie 2013 a fost instituită Rețeaua Incubatoarelor de Afaceri din Moldova - RIAM.
Foto: MyBusiness.md
Facebook dezvolta in SECRET un nou site
Facebook dezvolta in secret un nou site, denumit „Facebook at Work”, pentru a cuceri si zona corporate. Reteaua sociala doreste sa ofere un instrument de comunicare la nivel profesional, in speranta ca va putea rivaliza cu Google, Microsoft si LinkedIn.
Noul instrument Facebook le va permite utilizatorilor sa comunice intre ei si sa transmita documente, rivalizand cu Google Drive si Microsoft Office. Noul site va semana cu Facebook - avand newsfeed-uri si grupuri - dar angajatii vor putea sa separe profilul personal de cel profesional.
Angajatii Facebook au folosit site-ul in activitatea lor zilnica si s-au declarat multumiti. Proiectul a inceput anul trecut si este testat alaturi de alte companii, pe masura ce se apropie data de lansare. Unii dintre tehnicienii care lucreaza la site-ul Facebook at Work se afla in Londra. Facebook ar putea acapara o parte din cota de piata a LinkedIn, reteaua de socializare pentru profesionisti, care are 90 de milioane utilizatori activi in fiecare luna. LinkedIn este lider pe segmentul de business networking, dar Facebook at Work ar putea sa rivalizeze cu Google Drive, Microsoft Outlook, Office si Yammer.
Pentru a se integra in universul corporate, Facebook va trebui sa castige increderea companiilor si organizatiilor, care vor dori ca datele si conversatiile lor sa ramana confidentiale. Multe companii, care se tem ca angajatii ar putea pierde timpul pe retelele sociale, au restrictionat accesul la Facebook.
Compania nu va cere niciun ban in schimbul serviciului sau, cel putin la inceputul utilizarii Facebook at Work. Facebook obtine cei mai multi bani din publicitate si cu cat utilizatorii petrec mai mult timp pe site-ul de socializare, cu atat se rotunjesc si veniturile lui Mark Zuckerberg. Fondatorul Facebook a declarat in luna iulie ca reteaua sociala are un potential urias de crestere pe termen lung. De exemplu, utilizatorii americani petrec, in medie, 40 de minute pe Facebook in fiecare zi, dar folosesc timp de noua ore media digitala, telefoanele mobile si computerele. „Aici exista o mare oportunitate. Putem schimba modul in care oamenii interactioneaza si distribuie continut”, a declarat Zuckerberg.
Sursa: gandul.info
SENSOR project launch in Moldova
On 28 – 29th of October 2014, the Automobile Club of Moldova organized in Chisinau the launch event of the South East Neighborhood Safe Routes (SENSOR) project in Moldova.
The SENSOR project builds on outstanding cooperation between automobile clubs, universities and road authorities and it is co-financed by the European Union and the South East Europe (SEE) Transnational Cooperation Programme. This is a unique tool within the Territorial Cooperation Objective Regional Policy, aimed to improve integration and competitiveness of a complex and diverse area. South East Europe program supports the development of partnerships in areas of strategic importance to improve the process of territorial, economic and social cohesion and contribute to the stability and competitiveness of the region. In this context, it aims to achieve high quality projects, oriented on strategic results, relevant for the program area.
The basic aim of the SENSOR project is to raise the overall level of safety performance of busy roads in the SEE region.
SENSOR project brings together 14 countries - Greece, Slovakia, Hungary, Slovenia, Republic of Moldova, Serbia, Former Yugoslav Republic of Macedonia, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Albania, Montenegro, Bulgaria, Romania, and Ukraine.
Mrs. Virginia Mandalac, manager of this project in Moldova opened the session by welcoming the participants and presenting general info regarding SENSOR project Moldova.
The event was attended by local authorities, as Deputy Minister of Transport and Road Infrastructure, the State Road Administration, Secretary General of the National Road Safety Council and other representatives of institutions involved in road construction and audit in Moldova. The Deputy Minister of Transport and Road Infrastructure of Moldova, Mr. Boris Gherasim described the actual situation of Moldovan roads. The Secretary General of National Road Safety Council, Mr. Viorel Bulimaga underlined the main ideas of National Road Safety Strategy and Action Plan, as well as other representatives from the SRA and “Universinj” LTD spoke about traffic calming in villages, which is a big problem for our country, taking into account that the majority of national roads cross villages.
The launch event was followed by the “RAP Inspection & Safety Ranking” training workshop, organized for local road engineers and carried out by experienced external experts Dr. Steve Lawson Road Safety Foundation Research Director and Stelios Efstathiadis Head Engineer Transportation Solutions.
The workshop included: introduction to RAP, Star Rating, Safer Roads Investment Plans and RAP capacity, Accessing results through ViDA, introduction to road coding, star rating analysis and reporting tutorial.
Please visit project’s webpage www.sensorproject.eu for more information about SENSOR.
Concursul național „Cel mai bun proiect inovativ”
Agenția pentru Inovare și Transfer Tehnologic anunță concursul ”Cel mai bun proiect Inovativ” la care pot participa elevii claselor a X-a – a XII-a, studenții și tinerii cercetători din Republica Moldova.
Doritorii de a participa la concurs trebuie să completeze cererea de participare și să depună proiectul de dezvoltare a ideii de afaceri. Criteriile de scriere a proiectelor de afaceri inovaționale pentru prezentul concurs pot fi accesate aici.
Dosarele se depun în formă electronic până pe 30 noiembrie 2014 la adresa de e-mail: .
Câștigătorii vor fi premiați cu lăptopuri, iar cele mai bune idei vor fi prezentate la forumurile de afaceri din Chișinău (Republica Moldova) și Iași (România). În același timp, proiectele câștigătoare vor fi recomandate pentru participarea la concursul anual al proiectelor de transfer tehnologic cu finanțare din bugetul de stat.
Pentru detalii, contactați unul din nr. de tel.: 022 882563 sau 022 882566. Persoană de contact: Natalia Suditu.
Concursul este desfășurat în cadrul săptămânii inovațiilor organizată în cadrul proiectului transfrontalier "Formarea reţelei de infrastructură inovațională în cadrul instituțiilor din regiunea transfrontalieră". Cu suportul Comisiei Europene prin cadrul programul operațional comun România – Ucraina – Republica Moldova 2007-2013.
Innovation by companies key as emerging countries strive to catch up with more developed economies
New EBRD report shows how firm innovation can unlock the growth potential of economies
Innovation by companies is a powerful lever that can galvanise growth in emerging countries and help bring their economies in line with their more prosperous neighbours, according to a new report from the EBRD.
The EBRD’s Transition Report 2014: Innovation in Transition draws on unique data to examine why some companies are more innovative than others and shows what drives innovation and what stands in its way.
It also outlines how governments can support companies as they develop new products themselves or become more competitive by adopting products or production processes and adapting them to suit their own needs.
The report makes clear that individual efforts at the micro or company level have a significant impact on a country’s overall macro-economic performance.
“As firms move along their transition path, so will the countries in which they are based,” says EBRD Chief Economist Erik Berglof in the foreword to the new study. “The overall message of this year’s Transition Report is a hopeful one,” he added.
The 2014 publication tackles issues from last year’s report, “Stuck in Transition?”, which showed that the convergence process had slowed in the EBRD region, primarily because reforms that had previously been the engine for growth had all but dried up.
The new report helps provide answers to questions asked in the earlier study, pointing specifically to the role innovation can play in boosting economic productivity.
The Transition Report stresses that innovation should not only be seen in terms of ground-breaking new inventions but also, especially in less advanced economies, in terms of companies introducing products or processes that are new to that firm but were already available elsewhere.
The research that underlies the report shows that innovative firms are particularly sensitive to the business climate and, in order to promote innovation, authorities have to make sure that they address bottlenecks affecting innovation, such as corruption, inadequate skills among the workforce, limited access to finance and lengthy customs and trade regulations.
Policies also have to be adapted to suit the prevailing conditions in any given country, the report says. “In countries still far removed from the technological frontier, policy-makers should focus more on improving the country’s capacity to absorb and benefit from technologies developed elsewhere.”
This calls for better primary and secondary education, better access to bank credit and an environment that encourages entrepreneurs to improve the management of their firms in these countries.
In more advanced economies, policies have to focus on nurturing creativity, providing highly specialised human capital and creating space for the market entry of young, innovative firms while also allowing the exit of firms that do not succeed.
“This requires that we pay more attention to flexible labour markets, better competition policies, good universities and sufficient access to venture capital and private equity for young start-up firms in these more advanced economies”, the report says.
The study also analyses data showing the relationship between company innovation and access to credit and draws lessons on how policy-makers can improve the provision of credit to small businesses.
It says that while financing constraints can be alleviated in the short term by the introduction of special funding schemes for small firms, banks may also have to review their lending models in order to ensure they have sufficient in-house capacity to lend to small and medium-sized enterprises.
Policy-makers can also encourage lending to small firms by establishing credit bureaus and registries, which facilitate the sharing of borrower information among lenders.
The report draws on data from two surveys. The Business Environment and Enterprise Performance Survey, produced by the EBRD and the World Bank, polled almost 16,000 firms in 30 countries for views on the business environment for private enterprise and business development. It was the fifth such survey but the first to include a module on innovation.
The Bank also conducted a second round of its Banking Environment and Performance Survey, holding face-to-face interviews with CEOs from over 600 banks in the region that provided valuable data on their operations and business models.
Data was produced on the locations of over 137,000 branches operated by these banks, providing unique insight into how firms and banks work together and how their cooperation can drive innovation forward.
Please see the link to the presentation of the Transition Report by EBRD Chief Economist at http://www.ebrd.com/downloads/research/transition/tr14-presentation.pdf
EBRD press-release
Frecventarea structurilor de primire turistică colective cu funcţiuni de cazare în ianuarie-septembrie 2014
Frecventarea structurilor de primire turistică colective cu funcţiuni de cazare în ianuarie-septembrie 20141
Biroul Naţional de Statistică informează că, în ianuarie-septembrie 2014 structurile de cazare turistică colective au fost frecventate de 227,9 mii de turişti, din care 160,8 mii de turişti moldoveni (70,6% din total) şi 67,0 mii de turişti străini (29,4%). Comparativ cu ianuarie-septembrie 2013 s-a majorat numărul de turişti cazaţi la structurile de primire turistică colective (+3,5%), pe seama majorării acestuia la vile turistice, sate de vacanţă şi alte structuri de odihnă (+51,5%), hoteluri şi moteluri (+4,7%) şi la structuri de întremare (+3,6%).
Numărul de turişti cazaţi la structurile de primire turistică colective se prezintă astfel:
În ianuarie-septembrie 2014 la structurile de primire turistică colective, clasificate pe stele s-au înregistrat 114,0 mii de turişti, sau 50,0% din numărul total de turişti cazaţi (în ianuarie-septembrie 2013 – 49,8%).
Ponderi mai însemnate în numărul total de turişti străini cazaţi la structurile de primire turistică colective le-au revenit turiştilor din România (24,1%), Ucraina (11,0%), Federaţia Rusă (9,0%), Statele Unite ale Americii (7,0%), Italia (5,5%), Germania (4,9%), Turcia (3,7%), Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (3,0%), Polonia (2,6%), Franţa (2,4%), Bulgaria (2,2%), Israel (1,7%), Austria (1,5%), Olanda (1,4%), Suedia (1,2%), Georgia, Spania şi Grecia (cîte 1,0%), Belarus şi Republica Cehă (cîte 0,9%).
La structurile de primire turistică colective cu funcţiuni de cazare în ianuarie-septembrie 2014 au fost înregistrate 1258,1 mii înnoptări ale turiştilor, cu 1,3% mai mult decît în perioada corespunzătoare din anul 2013. În numărul total de înnoptări înregistrate la structurile de primire turistică colective, ponderea cea mai mare o deţin înnoptările cetăţenilor moldoveni (87,7%).
Numărul de înnoptări ale turiştilor la structurile de primire turistică colective cu funcţiuni de cazare se prezintă astfel:
În ianuarie-septembrie 2014 indicele de utilizare netă al capacităţii de cazare turistică în funcţiune pe total structuri de primire turistică colective a constituit 36,6%, inclusiv la structuri de întremare – 67,0%, tabere de vacanţă pentru elevi – 55,2%, cămine pentru vizitatori – 49,3%, vile turistice, sate de vacanţă şi alte structuri de odihnă – 21,7%, hoteluri şi moteluri – 17,6%, pensiuni turistice şi agroturistice – 16,4%.
Notă:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi municipiul Bender.
Sursă: www.statistica.md
Foto: vinicole și hotel de Purcari