Producătorii de biocombustibil vor fi obligaţi să probeze calitatea brichetelor şi peletelor produse
Chişinău, 6 Decembrie - Producătorii de brichete şi pelete vor fi obligaţi să certifice calitatea biocombustibilului produs. Guvernul a aprobat în şedinţa din pe 4 decembrie o hotărâre prin care obligă etichetarea biocombustibililor solizi produşi în Republica Moldova.
Producătorii de biocombustibili vor trebui să indice pe etichetele produselor comercializate originea şi sursa de obţinere, inclusiv caracteristicile privind aditivii, azotul, sulful, clorul, dar şi caracteristicile cenuşii după ardere.
"Regulamentul cu privire la biocombustibilul solid a fost elaborat pentru astfel încât consumatorul final să cunoască ce capacitate calorică are un anumit tip de biocombustibil. De asemenea, costurile brichetelor şi peletelor vor varia în funcţie de calitatea şi, respectiv, capacitatea calorică a acestora", a declarat Viceministrul Economiei, Tudor Copaci.
Regulamentul cu privire la biocombustibilul solid stipulează cerinţele esenţiale de calitate, caracteristicile tehnice, precum şi regulile de plasare pe piaţă a produselor, de supraveghere a pieţei şi evaluarea conformităţii.
Certificarea obligatorie a biocombustibililor solizi are loc la iniţiativa comună a Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă", a Agenţiei pentru Eficienţă Energetică, Ministerului Economiei şi vine ca răspuns la necesitatea de a asigura buna funcţionare a centralelor termice pe biocombustibil instalate în şcoli, grădiniţe în cadrul proiectului.
„Durabilitatea investiţiilor făcute de Proiectul UE-PNUD „Energie şi Biomasă" depinde foarte mult de aplicarea corectă a acestui regulament în practică. Instalăm centrale termice moderne pe biomasă, venim cu tehnologii noi în şcolile, grădiniţele, centrele comunitare din satele Republicii Moldova. Centralele termice pe biomasă vor funcţiona eficient şi sigur numai atunci când se utilizează combustibil corespunzător și de calitate înaltă", afirmă Nicolae Zaharia, expert în dezvoltarea afacerilor în cadrul Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă". În acest sezon de încălzire, deja 100 de instituţii publice rurale au instalate centrale de încălzire cu biomasă, investiţii asigurate din fonduri europene.
Certificarea biocombustibililor solizi va fi obligatorie începând cu 1 ianuarie 2015. Ea va fi obligatorie pentru toţi producătorii de combustibil din biomasă solidă.
În ultimii trei ani, numărul producătorilor de brichete şi pelete a crescut de 5 ori, ajungând la 75. Producătorii existenţi de biocombustibil solid din biomasă dețin o capacitate totală anuală de producție de 120 de mii de tone. Această capacitate este mai mult decât suficientă pentru a acoperi necesitățile curente ale centralelor termice pe bază de biomasă instalate în instituțiile publice cu sprijinul financiar al Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă". În aceste condiții există premize reale pentru creșterea numărului de centrale pe biomasă ce pot fi instalate în Republica Moldova.
Proiectul Energie şi Biomasă în Moldova este un proiect de 4 ani, implementat în 2011-2014. Bugetul total al proiectului este de 14.56 milioane Euro, acordați de Uniunea Europeană (14 mln Euro) și PNUD Moldova (560,000 Euro).
Singularity University CEE - Global Impact Competition 2014 (GIC 2014) Win a scholarship to Singularity University in Silicon Valley!
Singularity University's mission is to educate, inspire and empower bright minds to apply exponential
technologies to address humanity's grand challenges.
The Global Impact Competitions (GIC) aim to find projects that can positively impact the lives of people
living in the specific regions where they are run.
After the great success of the first two GIC competitions in the CEE region, applications are now open for
GIC 2014.
Applicants are invited from Austria, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania,
Macedonia, Moldova, Montenegro, Poland, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, and Ukraine.
Applicants should submit their projects aiming to improve the lives of at least one million people in Central
Eastern Europe leveraging the power of accelerating technologies.
The winner will receive a scholarship worth USD 30.000 to participate in the Graduate Studies Program
(GSP) in Summer 2014. The scholarship covers all tuition and lodging costs (travel is not included).
Applications are welcome on the competition's website: www.sucee.eu, from the 1st of December 2013
until the 31st of January 2014.
The finalists will present their projects, at the Global Impact CEE finals, in front of a selected jury drawn
from SU Faculty and regional executives of major corporations. The finals will take place in Budapest,
Hungary in mid-March 2014.
Singularity University (SU), is an organisation based at the NASA Research Park in the heart of Silicon Valley,
California. The University is a central destination for scientists, researchers, entrepreneurs, executives and
government officials.
SU's mission is to educate, inspire and empower bright minds to apply exponential technologies to address
humanity's grand challenges. The University's flagship program is the Graduate Studies Program (GSP) that acts as
a platform for turning innovative ideas into concrete actions.
Those who meet the tough entrance requirements will take part in an extremely intensive training, which includes
demanding courses, trips to the biggest enterprises in Silicon Valley – e.g. Facebook, NASA, Google, Cisco – and
visits to the most exciting start-ups in the area. During the course, students work side-by-side with the biggest names
of the Valley. By the end of the 10-week program projects developed during the course frequently become real
businesses, and enter SU Labs, the University's own business incubator.
Media Links
Singularity University featured video on Bloomberg TV
http://bloom.bg/15BMOmk
About the experience at the Singularity University Graduate Studies Program
http://player.vimeo.com/video/72085587
Membrană împotriva pierderilor de apă
Una din specializările companiei Biox-Comert este protecția rezervoarelor artificiale împotriva pierderilor de apă.
O jumătate de lume brodează în stil moldovenesc...
Astăzi, industria handmade se află în plină expansiune. În Europa, volumul vânzărilor pentru produsele lucrate manual este ridicat, chiar și în perioada de criză. Trebuie remarcat faptul că, în decursul a câțiva ani, compania autohtonă „Luca-S" își menține pe piață statutul de jucător serios, exportându-și producția în 27 de țări.
De ce business-ul are nevoie de HACCP?
În Moldova, Legea privind produsele alimentare (anul 2004) și hotărârile guvernamentale din 2010 (N.412 „Pentru aprobarea Regulilor generale de igienă a produselor alimentare"și N.435 „Privind aprobarea Regulilor specifice de igienă a produselor alimentare de origine animală") obligă întreprinderile din cadrul industriei alimentare să implementeze sistemul HACCP ( Hazard Analysis Critical Control Point). O parte dintre acestea s-au conformat cu cerința impusă și deja funcționează după principiile HACCP-ului sau, în orice caz, se îndreaptă în această direcție, iar alții încă nu au înțes ce înseamnă acest sistem și la ce e bun.
Antreprenorul român care produce pătuţuri din lemn masiv pentru copii şi le vinde americanilor
În 2007, când criza începea să-şi facă simţită prezenţa peste Ocean, antreprenorul român Dumitru Toader făcea primii paşi pe piaţa americană, cea care acum a ajuns să reprezinte aproape trei sferturi din businessul său. În comuna Tărtăşeşti din judeţul Dâmboviţa, Toader produce mobilă din lemn masiv pentru copii care ia în principal calea exportului, iar ca plan de dezvoltare pentru viitor omul de afaceri român se gândeşte să-şi deschidă un magazin pe piaţa din SUA.
„Noi ne-am lansat pe piaţa din SUA în 2007, când criza era deja începută. Am prins criza şi ne-am descurcat, nu ştiu cum era înainte. Partenerii ne spun în timpul discuţiilor că se simte o uşoară revenire, dar departe de nivelul din 2006 - 2007", a povestit Toader într-un interviu acordat revistei Business Construct.
Nişa producţiei de mobilă pentru copii este puţin abordată de producătorii români deoarece este un business complet diferit faţă de mobila clasică, cu un target şi canale de vânzare diferite. De aceea marii jucători din industria de mobilă „generalistă" evită să vândă şi mobilă pentru copii. De obicei, pătuţurile se vând prin intermediul magazinelor cu articole pentru nou-născuţi, puţini fiind retailerii care se specializează pe acest segment.
În România se nasc anual aproape 200.000 de copii, acesta fiind nivelul maxim la care ar putea ajunge vânzările de pătuţuri. Însă multe dintre acestea sunt refolosite, astfel că se pot lua în calcul vânzări de cel mult 50.000 de pătuţuri anual. Dacă se ia în calcul un preţ mediu de 500 de lei pe unitate rezultă că piaţa se ridică la circa 25 de milioane de lei (5,5 mil. euro).
Vânzările totale de mobilă sunt de 750 mil. euro anual, astfel că pătuţurile reprezintă sub 1% din acestea. Cu toate acestea, mobilierul pentru copii nu reprezintă doar pătuţurile, ci şi dulapuri, mese de înfăşat sau alte accesorii. „În România avem propriul magazin în Home and Design Mall Ghencea şi avem parteneri în mallurile Băneasa şi Promeneda. Mai avem un showroom organizat în fabrică, unde clientul vede mobila şi poate observa şi cum se produce. Pe piaţa locală vindem aproximativ 15% din producţie", precizează Dumitru Toader, care deţine brandul Romina Furniture.
15 fapte curioase din istoria Google
Pe 7 septembrie 1998, Sergey Brin și Larry Page au înregistrat oficial compania Google Inc. Domeniul google.com este înregistrat pe 15 septembrie 1997, dar logotipul festiv - "doodle" abia la sfârșitul lunii septembrie.
1. Fratele lui Larry Page - Karl - în anii '90 a contribuit la lansarea companei eGroups, care in 2000 a fost cumparata cu o jumătate de miliard de dolari de catre Yahoo. Chiar dacă nu ar fi existat Google, probabil ca Larry Page ar fi lucrat în industria de Internet împreună cu fratele său.
2. Larry Page și Sergey Brin au crezut că rezultatele aplicării în practică a PageRank-ul vor servi ca bază pentru teza lor de doctorat. Până la începutul anului 1997, Paige a dezvoltat un motor de căutare rudimentar numit BackRub, care prelucra link-uri către pagini web.
3. Larry Page și Sergey Brin au fost gata să-și vândă motorul de cautare pentru 1 milion de dolari în 1997. Ei au mers în Silicon Valley unde l-au oferit Yahoo, care insa a respins oferta. În 2002, Yahoo s-a razgandit si a oferit fondatorilor Google 3 miliarde de dolari pentru motorul de cautare dar, de data aceasta, Yahoo a fost trimis la plimbare.
4 . Anual, Google.com genereaza in jur de 1.000 de "doodles" - desene dedicate unui subiect , încorporate în logo-ul companiei. Primul "doodle" a aparut atunci cand fondatorii companiei au plecat la un festival și au anuntat ca nu vor fi în măsură să remedieze rapid orice problema tehnica.
5 . Din 2010 Google cumpara o firma/luna.
6 . Atunci cand compania a ajuns la 40 de angajati, a fost angajat un bucatar propriu.
7 . Gmail poate fi utilizat în 50 de limbi.
8 . Aproximativ 1.000 de angajați Google au devenit milionari în 2004, când compania a facut o emisiune de actiuni. Una dintre cei norocosi a fost si maseuza care a lucrat la Google în 1999.
9 . Butonul "Mă simt norocos" costa Google 100 de milioane de dolari anual.
10 . Fondatorii Google, Sergey Brin și Larry Page, detin doar 16% din companie, dar care le oferă o avere combinată de 46 miliarde de dolari.
11 . Compania ar putea avea numele Googol, dacă cineva nu ar fi scris gresit Google.
12 . Numele Google este derivat dintr-un un termen matematic "googol", care exprima un numar compus dintr-o cifra urmata de 100 de zerouri.
13 . Fiecare birou Google are elemente de design ale tarii in care se afla.
14 . Dacă o sa calculam cate video-uri vizualizeaza utilizatorii YouTube într-o lună, va rezulat 450.000 de ani.
15 . Serviciul Gmail a fost lansat pe 1 aprilei 2004, de ziua pacalelilor.
Mos Craciun a intrat la apa: ce cauta omul cu cadouri in Acvariul din Vancouver
Un moment de neatentie l-a transformat pe Mos Craciun cu plete dalbe in scafandru. El a venit mai devreme in acest an, fara sanie, dar printre valuri. S-a intamplat in Vancouver, unde Mosu' si-a "scapat" zurgalaii in Acvariul aflat in Stanley Park, Canada, potrivit The Province.
Mosul a fost nevoit sa faca o baie rece pentru a le recupera, "efort" de care cel mai mult s-au bucurat vizitatorii Acvariului din Vancouver. Aparitia Mosului scafandru in adancuri a insemnat, asa cum sustine un reprezentant al Acvariului, Jennifer Derwojed, un moment de spectacol pentru vizitatori, mai ales ca scufundarile tematice sunt unul dintre principalele atractii pentru ei.
Si alte personaje au inotat in Acvariul din Vancouver. In loc de pesti, vizitatorii i-au vazut pe Darth Vader si pirati batausi.
Momentul cu Mos Craciun face parte din expozitia "Luminescenta" in Acvariul din Vancouver, disponibila pana pe 22 ianuarie. Vizitatorii au de vazut habitate cu meduze, o instalatie speciala care atarna de la suprafata pana pe fundul acvariului, un copac decorat cu felinare care se aprind cand inoata pe langa ele un tipar electric, peste rapitor inzestrat cu un organ electric care produce descarcari electrice cu care isi ucide prada, si o instalatie de lumina cu sute de origami in forma de meduze. Si, bineinteles, Mos Craciun care se va adapta mediului acvatic ca sa distreze vizitatorii.
Acvariul din Vancouver este printre atractiile de senzatie in Canada. In el pot fi vazute caracatite, vidra de mare, balena beluga, diverse specii de pesti, reptile, pasari si alte animale. Acvariul este deschis in fiecare zi si are un buget anual de circa 23 de milioane de dolari. Din 1956, acvariul a fost vizitat de aproximativ 35 de milioane de oameni.
La ce duc sfaturile
56 de companii moldovenești au primit consultanța în cadrul programului "Femei în afaceri". Dintre ele 93% sunt, fie conduse, fie înființate de către femei. În altele ele formează majoritatea angajaților.
Festivalul de modă ArtPodium 2013: la început talentul a fost văzut
Pentru a treisprezecea dată, în cadrul expoziției internaționale specializate Moldova fashion expo (14-17 noiembrie), a avut loc festivaulul internațional de modă ArtPodium 2013. Este cel mai spectaculos eveniment al expoziției, care timp de trei zile atrage ca un magnet o mulțime de spectatori. Evenimentul marcant al festivalului devenise concursul tinerilor designeri modelieri ArtPodium 2013, unde au fost prezentate 34 de colecții, inclusiv cele din România și Ucraina. El a fost complementat de numeroase prezentări ale colecțiilor de haine și de accesorii, inclusiv de brand-urile proiectului "Din inima", la fel atelierul Pret-a-porte Day u Fashion Dog.