Idei de afaceri: Găsiţi aurul din farfurie
Ca să atragă atenţia asupra localului lor, unii întreprinzători introduc în meniu băuturi cu diamante de zece mii de dolari, în timp ce alţii recurg la un alt ingredient preţios prezentat drept garnitură alimentară preferată de nobilimea de altădată.
Cel mai recent exemplu a fost prezentat nu demult de presa din Marea Britanie, care anunţa crearea celui mai scump hamburger din lume, savurabil de către amatori contra sumei de 1.100 de lire sterline. Pe lângă carnea scumpă folosită la preparearea lui, cum ar fi carne de vită japoneză, carne de cerb din Noua Zeelandă, homar şi caviar, hamburgerul este decorat cu foiţă de aur, o decoraţiune la care recurgeau şi aristocraţii europeni din Evul Mediu, scrie The Independent. Aceştia, se spune, nu puteau savura mâncarea sau băutura fără un pic de aur în ea, fie el sub formă de foiţă, fulgi sau pulbere care să le arate oaspeţilor cât de avuţi sunt.
Există însă şi critici ai acestei tendinţe, care afirmă că utilizarea aurului ca ingredient nu este decât o metodă de a atrage atenţia asupra preparatelor unui restaurant sau bar, deoarece preţiosul metal nu contribuie cu nimic la gustul acestora, ba chiar le poate face neapetisante pentru potenţialii clienţi.
Cu toate acestea, ofertele de preparate culinare şi băuturi aurite nu lipsesc, iar printre ele se numără pastele cu homar şi trufe servite pe farfurie suflată cu aur, la 2.000 de dolari porţia, ori pizza de 1.000 de dolari, cu caviar, somon şi homar poleită cu aur. Sau cocteilul de aproape 9.000 de lire sterline creat în onoarea cântăreţei şi actriţei Grace Jones şi la care s-au folosit ca ingrediente şampanie Cristal din 1990 şi armagnac din 1888, paharul fiind decorat cu foiţă de aur.
Mai multe mărci comerciale autohtone au fost acceptate pentru a fi folosite în țară și peste hotare
27 octombrie 2014 – Astăzi a avut loc ședința Comisiei pentru examinarea cererilor privind acordarea permisiunii de întrebuințare a denumirii oficiale sau istorice a statului în marca de produs sau de serviciu, precum şi în desenul sau modelul industrial.
Viceprim-ministrul Andrian Candu, președinte al Comisiei a menționat cât este de important să fie anulate din start propunerile de mărci ce pot compromite imaginea țării.
„Este responsabilitatea noastră să protejăm imaginea țării, iar prin utilizarea necorespunzătoare a denumirii oficiale a statului consumatorul poate fi indus în eroare în ceea ce privește originea geografică, calitatea sau natura produsului.”, a declarat Andrian Candu
Comisia s-a întrunit pentru a examina 18 solicitări de aprobare a mărcilor ce au fost depuse la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI). Membrii comisiei, specialiști în diverse domenii, cum ar fi știință, cultură și economie, au analizat fiecare cerere în parte.
În final, 13 agenți economici au primit aprobarea pentru a utiliza mărcile comerciale propuse. Domeniile de activitate prestate de solicitanți sunt diverse, printre acestea se numără producerea băuturilor nealcoolice și alcoolice, servicii de informare și publicitate etc.
Notă: Cererile de acordare a permisiunii, sunt depuse la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI), care în baza Regulamentului stabilit prin Hotărârea de Guvern 1425, examinează dosarele și permite utilizare denumirii, cu condiția ca aceasta să nu prejudicieze imaginea statului, persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova sau persoanele străine, care deţin pe teritoriul Moldovei întreprinderi funcţionale, înregistrate în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Totodată, în cazurile ce prezintă un interes public deosebit, AGEPI solicită opinia Comisiei.
Polimercolor SRL: La început a fost praful
Specialiștilor în marketing le este bine cunoscută noțiunea de „ambalaj care vinde”: el creează o stare de spirit și, deseori, poate spune mai multe despre produs decât un vânzător-consultant.
De exemplu, chiar și aspectul fizic al unei sticle de vin, realizate în formă de amforă și decorate în tehnica imitării obiectelor din ceramică, te transpune în epoca Heladei, iar dacă și conținutul acesteia va consta dintr-un amestec distins, alcătuit din vinuri grecești, atunci cu siguranță te vei trezi în atmosfera Greciei Antice.
Într-o Moldovă vinicolă, compania „Polimercolor” le propune producătorilor de vinuri și băuturi alcoolice tari o oportunitate de a-și face unică producția: servicii de decorare (vopsire cu rășini pulbere, rășini serigrafice și corodare chimică) a sticlelor pentru băuturi alcoolice și nealcoolice.
Fondatorul companiei este omul de știință din Moldova, Vasile Beșliu, doctor în științele tehnice, specialist în domeniul microelectronicii.
Totul a avut loc cât se poate de spontan. Cu mulți ani în urmă, Vasile Beșliu a fost invitat în Turcia, să predea niște cursuri de microelectronică, având un contract pe termen de cinci ani. Iar din Moldova veneau rugăminți care solicitau servicii de intermediere: în acea perioadă nimeni nu se ocupa de importul în țară a vopselelor pulverulente de la producătorii din Turcia.
Atunci a apărut compania-importator „Senzor SRL”, o întreprindere de familie, care livra în Moldova vopsele pulverulente de la trei mari fabrici turcești. Vasile Beșliu contacta producătorii din Turcia, iar soția lui, Maria, se ocupa de activitatea firmei moldovenești.
Și în acea perioadă, și acum, vopselele pulverulente sunt utilizate pentru decorarea instalațiilor metalice, a carcaselor de la aparatele de uz casnic (frigidere, mașini de spălat) ș.a. Puțini știau de existența vopselelor care ar putea fi folosite pentru decorul sticlelor. Îndeosebi dat fiind faptul că acest proces este destul de complicat din punct de vedere tehnologic, dar și implică o considerabilă parte de lucru manual.
Dar soții Beșliu au hotărât să încerce să implementeze în Moldova acest serviciu unic și le-a și reușit. A fost înregistrată compania „LLC Polimercolor”. Iar apoi, pe lângă decorarea cu vopsele pulbere s-au adăugat și cea prin metoda serigrafică, și prin cea a corodării chimice. Sunt încercate și tehnologii noi.
În decursul celor 10 ani, care au trecut din acea perioadă, numeroase companii vinicole din Moldova au devenit clienți ai „Polimercolor”: Vinaria Bostavan, Suvorov-vin, Lion-Gri, DK Intertrade, Bojo-Vin, Voldavschii Standart, Chateau Vartely ș.a.
Cu regret, în urmă cu puțin timp Vasile Beșliu a decedat. Dar afacerea de familie și-a continuat activitatea.
„Acum ne ocupăm de trecerea de la decorarea prin metoda corodării chimice la alte vopsele pe bază de apă, biodegradabile și mai puțin ofensive, - a spus pentru MyBusiness.md fiul omului de știință, Ghenadie, directorul tehnic al întreprinderii. – Sperăm că industria vinicolă va activa la capacitate maximă, cum a fost cândva: noi avem mereu propuneri noi, neobișnuite și interesante”.
Conform listei de prețuri a companiei (0,5-0,75 l, la un volum mai mare de 35 mii pe lună), decorarea prin metoda corodării chimice îl va costa pe client 0,105$ pentru o unitate. Aplicarea serigrafică – 0,065/0,115/0,165 $. Vopsirea (o culoare, culoarea ceramicii, sidef) – 0,13/0,245 euro.
Articol pregătit de MyBusiness.md
La ce preț e muzica
“Scriu muzică diversă, - a început interviul compozitorul Marian Stârcia – dar mai mult acea, care e cea mai cerută pentru moment. De exemplu, la mine se adresează regizorii teatrali și comandă muzica pentru spectacole.
Cât despre partea comercială a afacerii, nu e avantajos să scrii muzica simfonică în condițiile în care trăim. De fapt, e mai avantajos să scrii ceea ce poate fi scris mai repede. De obicei, aceasta e muzica pop. Uneori scriam o piesă în zece minute. Și nu era ceva ușor de uitat. E de ajuns să ne aducem aminte de piesa compusă la repezeală "Bésame mucho" - și ea mai este actuală, deși au trecut deja 70 de ani.
Piața muzicală moldovenească e foarte mică, astfel eu colaborez mai mult cu interpreții din România. Scriu piese pentru Mirabela Dauer, Gabriela Dorobanțu, Marina Florea. Însă nu e de ajuns, pentru dezvoltarea mea în calitate de compozitor, să scriu doar piese. Trebuie să fiu acolo, în România. De exemplu, ar fi bine să particip la emisiunile radio sau TV, la interviurile cu Mirabela Dauer. Doar în timpul emisiunii se prezintă două-trei piese interpretate de ea. Fiecare artist are sute de compoziții muzicale. Și pentru ca telespectatorul să asculte anume piesa mea, eu aș trebui să fiu prezent acolo, pe scenă. E ceva obligatoriu: doar pentru un compozitor această metodă de promovare joacă un rol important: “E o piesă bună. Cine a scris-o? Marian Stârcia?”. Așa apare interesul care se trasformă în comenzi pentru piese muzicale”.
În Moldova Marian Stârcia a scris muzica pentru mulți interpreți naționali. Piesele “Am crezut , mult prea mult”, “Prima iubire”, interpretate de Aura, aparțin lui. Muzica lui a fost cântată și de Natalia Barbu: “Deschide geamul” și “Întoarce-te”.
“Mă promovează cel mai mult stadionul Zimbru, - povestește compozitorul. Eu am scris imnul acestei echipe, care e interpretat de “Gândul mâței”. Jingle-urile “Autoradio” și “Radio Plai”, la fel, sunt scrise de Marian Stârcea.
“Cel mai des sunt comandate piesele pop, fiind copiate după stilul european, - explică Marian Stârcea. – Am și clienți neobișnuiți, care și-au găsit ascultători în Moldova și nu tind să pătrundă pe piața europeană. Ei au un repertoriu propriu, care este simplu și clar pentru ascultători. Aici mă refer la muzică, cuvinte și limbaj.
Sunt de părere că este greșit că artiștii noștri înregistrează piesele noastre într-o limbă străină. O piesă trebuie să fie interpretată în limba ei natală. Mulți interpreți cântau în limba lor natală și aveau un succes enorm. Să ne aducem aminte de O-Zone - “Dragostea din tei” i-a făcut vestiți, deși a fost interpretată în limba română. Însă interpreți mai tineri tind să-și înregistreze piesa în engleză, crezând că așa vor fi mai repede observați de producători. Însă pentru Europa de Vest cea mai mare parte a muzicii respective este deja trivială. În schimb unele din piese date ar fi putut deveni vestite în țara noastră. Însă bariera spre popularitatea lor o formează limba străină în care ele sunt interpretate.
Nu există un preț standard pentru o piesă. Trebuie să te înțelegi cu clienții de sine stătător, doar țara duce lipsa de impresari. Dacă e o piesă pentru copii, pentru un concurs, atunci vin părinții împreună cu profesorii de canto, care știu care gen de muzică copilul ar putea ușor interpreta. În acest caz mi-e ușor să lucrez. Desigur, interpreți-adulți vin fără ajutor. Prețul pentru o melodie diferă de la un caz la altul.
Am scris mai mult de 500 de piese, fără să iau în considerare muzica pentru teatru, ofer uneori piese fără să pun preț. Aceste cadouri sunt o metodă bună de promovare.
O altă metodă e trimiterea pieselor interpreților mai mult sau mai puțin cunoscuți. Însă nu e nici o garanție că artistul le va asculta, doar toate trec prin mâinile producătorului. Fiecare interpret are o colecție de piese – sute, poate chiar mii. Și anual el alege 5-10 din ele. Piesa ta poate să ajungă în acea listă din coincidență. Dacă totuși ai parte de noroc, interpretul îți trimite 20-300-500 euro – e un preț standard pentru o piesă din Moldova.
În Republică viața muzicală e numai în Bălți și Chișinău. Se mai lansează câteva concursuri în Cagul. Petreceri și nunți aduc cel mai mare profit compozitorului. Cred că nu există nici o țară în Europa unde nunțile sunt sărbătorite la fel ca în Moldova.
Dacă vorbim despre drepturi de autor, producătorul trebuie să ma anunțe că interpretul lui va concerta cu piesa mea, că voi fi prezentat în calitate de autor, iar numele meu va figura pe afișe sau cutia pentru CD-uri cu piesele interpretului. Îmi înregistrez piesele în AsDAC (Asociația drepturi de autor și conexe). Ei controlează rotația pieselor mele la radio și televiziune și îmi plătesc pentru drepturi de autor. Timp de trei ani am făcut din aceste plăți 10-12 mii de lei.
Concursurile îl ajută destul de mult pe un compozitor să se promoveze. În anul 2012 Denis Midone a participat la “Eurovision pentru copii” în Amsterdam, interpretând una din piesele mele. Acolo am făcut cunoștință cu mulți artiști și producători internaționali. Și tot acolo unul din interpreții din Malta mi-a comandat câteva piese.
Dar, din păcate, nu avem concursuri de piese, ci concursuri de artiști. Fiecare an îmi jur că nu voi mai participa la concursul “Eurovision”, dar mereu apare un artist cu o piesă compusă de mine și anual numele meu e afișat la preselecție. Nimeni nu dorește să înțeleagă că “Eurovision”-ul nu e un concurs de artiști, ci un concurs de piese muzicale. Atunci când în Moldova se desfășoară etapele selecției auzi niște piese extraordinare, însă interpretarea lor e la niveluri absolute diferite. Una din țările baltice a făcut ceva mai simplu – au ales câțiva interpreți și au ales o piesă. Fiecare artist a înregistrat-o în felul lui, iar cel mai bun a participat la “Eurovision”.
Pe poze:
- Marian Stârcea
- Mirabela Dauer
- Aura
- Natalia Barbu
- "Eurovision"-2015 -?
Articol pregătit de MyBusiness.md
Vaza lui Mihai Apostol este compusă din 12 mii de elemente
Meșteșugarul Mihai Apostol este singurul din Moldova care execută articole din lemn, utilizând tehnica de prelucrare prin metoda segmentării. Este o tehnologie specială, în cadrul căreia sunt încleiate, într-o anumită ordine, dorită de meșter, mici bucățele din diferite tipuri de lemn, pentru ca apoi să fie prelucrate și șlefuite. La finalul unei munci de câteva zeci de ore se obține un minunat articol mozaic din lemn, care, datorită cerințelor ridicate ale acestei arte, poate fi utilizat în viața de zi cu zi, având proprietăți de durabilitate. Dacă ai văzut odată vaze, ulcioare, cupe, lădițe, talgere, realizate prin metoda segmentării, nu le vei mai putea uita.
În general, există dispute asupra conceptului de „metodă a segmentării” (sau șlefuirea segmentelor unei schițe pentru a obține obiecte decorative sau părți de mobilă), precum și a originii acestei tehnologii. Unii consideră că metoda segmentării datează din a doua jumătate a secolului XX, după apariția adezivilor moderni și a mașinilor de tăiere și șlefuire. În același timp, în Regatul Bhutan, care este situat între India și China, această tradiție există din vremurile străvechi. Acolo, persoana care este inițiată în secretele și măiestria artei de prelucrare a lemnului „Shag zo” este numită „Shagzopa” sau „maestru de șlefuire a lemnului”.
Locuitorul Moldovei, Mihai Apostol, a descoperit metoda segmentării lemnului în urmă cu un an, datorită Internetului. „Am văzut, mi-a stârnit curiozitatea, am vrut să încerc și am făcut. Acum m-a pasionat până peste cap”, - spune el despre sine.
Mihai Apostol și-a făcut studiile în domeniul IT și are diplomă de programator IT. Probabil nu a fost aleatorie întâlnirea dintre înclinarea spre precizie, rezolvarea problemelor complicate, construcția sistemelor și dorința interioară de a lucra cu un astfel de material „viu”, cum este lemnul. Acum, devenind și un adevărat meșteșugar în domeniu, Mihai Apostol nu poate hotărâ pentru sine care lucru este mai important. În decursul unui an el nu doar a reușit să însușească tehnologia de segmentare a lemnului și a dezvoltat sortimentul de articole, ci și, în calitate de programator IT, a realizat un calculator online, destinat calculului segmentelor, pe care l-a și postat pe Internet pentru a putea fi utilizat de către alți meșteri pasionați.
Actualmente, în cadrul iarmaroacelor din capitală, el îi uimește pe vizitatori cu produsele sale unice, propunând vaze, ulcioare, talgere și lădițe de diverse forme și dimensiuni. Articolele sunt realizate din stejar, nuc, amarant, frasin, păducel, wenge. Multe dintre ele sunt decorate cu ornamente etnice (grecești, indiene, moldovenești). De exempli, pentru realizarea vazei „Elefantul” (cu înălțimea de 26 cm), Mihai a utilizat 2811 de segmente din nuc, frasin, păducel și wenge. Maestrul spune că nu a vrut să „piardă” din frumusețea lemnului și, de aceea, s-a străduit ca elementele pentru elefant să fie cât mai mici, pentru a obține „un adevărat tablou artistic, ci nu un ornament geometric”. În total, pentru realizarea vazei au fost necesare 60 de ore de lucru. Dar aceasta nu e tot! În colecția lui Mihai Apostol există o adevărată capodoperă – o vază înaltă, cu ornamente naționale în care sunt tocmai 12 000 de elemente! „Am vrut să fac o vază cu ornamente naționale moldovenești, întocmai ca pe iile naționale. Mi-am propus scopul și, în decursul unei
ierni, l-am și realizat”, - a zis el pentru MyBusiness.md. Nu încape îndoială în faptul că lucrul este magnific, dar cum rămâne cu prețurile și cererea din Moldova pentru astfel de articole?
„În primul rând, prelucrarea lemnului prin metoda segmentării este o activitate solicitantă și complexă (trebuie să potrivești elementele, să le tai în cubulețe egale, să reglezi suprafețele de contact). În al doilea rând, eu folosesc pentru lucru lemn scump. Dar și resursele de timp investite sunt și ele cât se poate de mari. În aceste condiții, produsul final din start nu ar putea fi ieftin. Vaza, care este compusă din 12 000 de mici elemente, o vând în Moldova cu 600 euro, în timp ce în străinătate ea ar costa de câteva ori mai mult. Însă, în cadrul Moldovei nu pot cere mai mult – este prea joasă puterea de cumpărare, dar și încă nu este formată înțelegerea valorii a acestui tip de produse”, - afirmă Mihai Apostol. Conform spuselor lui, articolele realizate prin metoda segmentării lemnului sunt foarte apreciate de către străinii care vin aici în vizită și sunt uimiți atunci când aud prețul solicitat pentru un astfel de lucru. Dar nici nu se prea grăbesc să cumpere „mai ieftin”, sunt opriți de faptul că vor trebui să plătească suplimentar pentru surplusul de greutate al bagajului – articolele din lemn (îndeosebi vazele) sunt grele și voluminoase. Dacă e să încerci să lucrezi cu clienți străni prin intermediul site-urilor, atunci apare o altă problemă – costul ridicat al transportului poștal din Moldova. Chiar dacă micșorezi prețurile, în comparație cu lucrările analoage ale meșterilor americani, cumpărătorii străini nu sunt dispuși să plătească o sumă exagerat de mare pentru livrare.
Cât despre vizitatorii iarmaroacelor din capitală, atunci, conform spuselor lui Mihai, oamenii se apropie, își exprimă admirația, dar unii „nu înțeleg de ce să cumperi așa ceva, când îți poți lua vase din plastic sau din ceramică”. „Clientul de bază s-a ivit chiar în fața mea. Tot mai des au început să mi se solicite articole destinate cadourilor sau pentru decorul casei rudele, colegii de mucă, cunoscuții și cunoscuții cunoscuților. De regulă, comandă produse care nu depășesc prețul de 50 euro. Totodată, am făcut cunoștință cu un vânzător de mărunțișuri la „Arbat”-ul local, acolo se comecializează toate chițibușurile, ustensilele de uz casnic care nu depășesc prețul de 10 euro. De aceea, cu regret, trebuie să reduc din complexitatea lucrărilor. Și, în calitate de meșter, m-am confruntat cu situația în care nu reușesc să combin realizarea articolelor complicate și a celor simple.
Deocamdată nu îmi reușește să transform „segmentarea” într-o afacere profitabilă în Moldova. Nu pot cere mai mult pentru produsele mele, deci nu îmi rămâne decât să perfecționez și să optimizez procesul în sine. Desigur, niciodată și în niciun caz nu uit de calitate. Fără acest element nu există căi de succes”, - a spus Mihai Apostol.
Articol pregătit de MyBusiness.md
De ce costă acest ceas elveţian 2,5 milioane de dolari?
Producătorul elveţian de ceasuri, Patek Philippe a lansat un model, care costă 2,5 milioane de dolari, pentru a aniversa 175 de ani de la înfiinţare, însă potenţialii cumpărători trebuie să treacă de un interviu cu preşedintele companiei pentru a putea cumpăra ceasul, scrie Business Insider.
Grandmaster Chime, numit de producător un ”ceas inteligent”, foloseşte semnale sonore diferite pentru trecerea fiecărei unităţi semnificative de timp, pornind de la ore, jumătăţi de ore şi ajungând până la minute. Pe lângă funcţia de avertizare sonoră, ceasul mai dispune şi de un calendar cu un display digital de patru cifre şi o funcţie care se poate seta pentru un fus orar secundar.
Pentru realizarea celui mai complicat mecanism au fost necesari 9 ani şi 100.000 de ore de muncă. Diametrul cadranului este de 47,7 de mm şi are 1.366 de componente unice.
Ceasul este confecţionat din aur roz de 18 karate, grosime de 16,1 mm, iar braţara este realizată din piele de aligator.
Producătorul a realizat doar 7 modele Grandmaster Chimes, dintre care unul este păstrat la muzeul companiei din Geneva, unde va putea fi admirat de vizitatori.
Pentru potenţialii clienţi rămân doar şase Grandmaster Chime, iar 2,5 milioane de dolari nu sunt suficienţi pentru achiziţionarea acestui ceas, doritorii trebuie să fie “intervievaţi” de Thierry Stern, preşedinte Patek Philippe.
“Aş dori să vorbesc cu viitorul posesor şi să mă asigur că este un pasionat de ceasuri”, a declarat Stern pentru CNBC.
Tineri de pe ambele maluri ale Nistrului au creat o platformă comună de colaborare în domeniul afacerilor
Chişinău, 24 octombrie 2014----10 tineri din Zona de securitate şi 31 de tineri de pe malul stâng al Nistrului au împărtăşit cele mai bune practici de antreprenoriat şi au discutat viitoarele colaborări de afaceri în cadrul unei conferinţe de două zile organizate de AXA Management Consulting şi Camera de Comerţ şi Industrie din regiunea transnistreană. Evenimentul face parte dintr-un proiect finanţat de Uniunea Europeană şi PNUD în cadrul Programului „Susţinerea Măsurilor de Promovare a încrederii”.
În prima zi de conferinţă, tinerii au împărtăşit experienţele lor în iniţierea şi dezvoltarea afacerilor, după care, în cadrul a două sesiuni, au lucrat asupra planurilor de dezvoltare a afacerilor din perspectiva provocărilor identificate şi au creat o platformă de colaborare ce va facilita dezvoltarea parteneriatelor viitoare pentru tinerii antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului. Astăzi tinerii au vizitat doi beneficiari din localităţile Chetrosu, raionul Anenii Noi şi Ustia, raionul Dubăsari, care au dezvoltat afaceri în domeniul agricol şi în cel al serviciilor. Tinerii antreprenori s-au mai întâlnit în acelaşi format în cadrul unei conferinţe organizate în luna mai, la Tiraspol.
Tinerii antreprenori care participă în proiectul susţinut de Uniunea Europeană şi PNUD au fost selectaţi în baza unui concurs de planuri de afaceri. Proiectul conţine două componente, fiind implementat în Zona de securitate şi în regiunea transnistreană, iar concursul a fost destinat tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani. În cadrul proiectului finanţat de UE şi PNUD, tinerii selectaţi, în afară de un grant de până la 15 mii dolari SUA, beneficiază de consultanţă individuală pentru o perioadă de 10 luni şi de asistenţă pentru procurarea echipamentelor şi materiei prime necesare pentru demararea sau dezvoltarea afacerilor. La momentul actual, cei 41 de beneficiari de pe ambele maluri ale Nistrului au procurat echipamentele necesare şi au demarat afacerile cu succes, creând deja 150 de locuri noi de muncă.
Prin acest proiect, Programul UE-PNUD de promovare a încrederii îşi propune să creeze oportunități de angajare pentru tinerii din Zona de securitate şi regiunea transnistreană şi să sporească încrederea între oamenii de pe ambele maluri ale Nistrului, pentru ca ei împreună să-şi ridice nivelul de trai.
Pentru mai multe detalii despre proiect vizitaţi:
Prin Programul „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, Uniunea Europeană şi PNUD sprijină financiar şi tehnic activităţile comune ale oamenilor de pe ambele maluri ale Nistrului în cinci domenii-cheie: dezvoltarea afacerilor, a societăţii civile, renovarea infrastructurii sociale, ocrotirea sănătăţii şi protecţia mediului ambiant. Acest Program este implementat în perioada 2012-2015, cu un buget total de 10,600,000 Euro, acordați de Uniunea Europeană (9,500,000 Euro) și PNUD (1,100,000Euro).
Mai mult despre SCBM la: http://www.md. undp.org/confidence-building-measures-programme-projects
Urmăriţi-ne pe Facebook: Poduri de incredere peste Nistru- Мосты доверия через Днестр
Pentru informaţii suplimentare:
Victor Draguțan, manager de proiect, Business și Societate Civilă, Programul UE-PNUD “Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, Tel: (+373) 22839873, E-mail:
Natalia Costaş, consultant în comunicare Programul SCBM, Tel: (+ 373) 69221141, E-mail:
Laptopul ieftin de tip Chromebook, tot mai vandut in intreaga lume
Laptopurile de tip Chromebook sunt tot mai vandute la nivel global, cifra fiind in crestere, in special datorita unei bune strategii a companiei Google.
Vanzarile de Chromebook-uri au crescut de la un trimestru la altul cu 67%, scrie Digital Trends. Vanzarile au fost mai mari in perioada iulie-septembrie decat aprilie-iunie. Informatiile provin dintr-un studiu facut de compania de profil ABI Research.
Se pare ca noua strategie aplicata de Google a dat rezultate. Compania americana s-a concentrat asupra nevoilor studentilor si educatiei.
In 2014 se vor vinde, conform estimarilor, nu mai putin de 4,1 milioane de asemenea laptopuri. Cifra ramane mica in comparatie cu vanzarile inregistrate de Microsoft, insa este in continua crestere.
Cele mai multe astfel de laptopuri se vor vinde in viitor in vestul Europei si in zona Asia-Pacific. Acum, astfel de produse ieftine se vand cel mai bine pe continentul nord-american, zona in care in acest an vor fi comercializate 78% din Chromebook-uri.
Cresterea la nivel european ar putea fi si mai mare, caci Samsung a decis recent sa isi retraga afacerea din acest sector de pe batranul continent.
Acer este compania cu cel mai mare succes pe piata laptopurilor Chromebook, ea fiind urmata de Samsung si HP.
Smartphone-urile, atacate din ce în ce mai des de hackeri pentru a obţine date bancare
Hackerii vizează din ce în ce mai des smartphone-urile, în încercarea de a obţine date bancare pentru a sustrage banii victimelor, potrivit unui studiu publicat marţi, relatează AFP.
Într-o perioadă de 12 luni, a crescut de şase ori numărul utilizatorilor de telefoane mobile cu sistemul Android care au fost vizaţi de atacuri online vizând obţinerea unor date bancare, arată un studiu realizat de compania de securitate informatică Kaspersky Labs, în colaborare cu Interpol.
Potrivit studiului, 60% dintre programele folosite de hackeri împotriva sistemului Android în perioada august 2013-iulie 2014 au fost dezvoltate pentru sustragerea de date bancare şi inclusiv a banilor deţinuţi în conturi de clienţi.
Studiul vizează în special telefoanele prevăzute cu sistemul de operare Android, care reprezintă 85% din piaţa de telefonie mobilă. "Este de înţeles de ce hackerii dezvoltă un număr mare de programe pentru a ataca telefoanele cu sistemul Android: în prezent, smartphone-urile sunt din ce în ce mai mult folosite pentru cumpărături sau servicii online", explică autorii studiului.
Cel mai mare număr de utilizatori de telefoane cu sistemul Android vizaţi de atacurile hackerilor se află în Rusia. De asemenea, au fost vizaţi utilizatori din Ucraina, Spania, Marea Britanie, Vietnam, Malaysia, Germania, India şi Franţa.
În cele 12 luni, utilizatorii au anunţat aproximativ 3,4 milioane de atacuri lansate de hackeri. Numărul atacurilor lunare a crescut de 10 ori în perioada august 2013-martie 2014. Cele mai multe atacuri sunt realizate prin intermediul programelor "Trojan-Banker" şi "Trojan-SMS", prin care hackerii încearcă să obţină acces la conturile bancare ale clienţilor.
Informaţia cu caracter public privind întreprinderile din Republica Moldova este disponibilă online
Urmare a indicației Prim-ministrului Iurie Leancă, în baza consultărilor din cadrul Consiliului Economic, a fost afișată online, fără solicitarea oricăror comisioane, informaţia cu caracter public privind întreprinderile din Republica Moldova.
Până acum, accesul la această informație cu caracter public era limitat, iar pentru obținerea ei solicitanții trebuiau să achite plăți ale căror mărime varia de la 36 până la 540 lei în dependență de tipul și termenul de obținere a informației. Urmare a deschiderii datelor, această informație va fi disponibilă online fără aplicarea oricărui tarif.
În Republica Moldova sunt înregistrate circa 150 000 întreprinderi, informația despre care a fost deschisă astăzi. Datele vor fi actualizate lunar.
Linkul la setul de date:
Secretariatul Consiliului Economic al Prim-ministrului