whatsapp image 2024 10 07 at 00 06 01 4

Profitând de tendința pieței pentru brandurile premium, producătorul basarabean de vinuri Purcari vizează dublarea mai multor indicatori operaționali în următorii 3 ani, prin creșterea producției, expansiunea geografică, lansarea unor game personalizate pentru o serie de piețe și ameliorări de productivitate și calitate, urmare a majorării suprafețelor irigate. 

La aproape 7 ani de la listarea la Bursa de Valori București, compania Purcari Wineries (WINE) vine în fața investitorilor cu o nouă strategie multianuală, care ar urma să aducă o creștere substanțială a business-ului și o majorare de 2 ori a profitului net. De asemenea, cu rate ale repartizărilor de câștiguri sporite, mai mulți bani ar urma să vină în portofoliile acționarilor investitori de portofoliu. 

Punctul de plecare este bun, cu o producție de 15 milioane litri în anul 2023, cu venituri de 332 milioane lei, dar și cu tendințe în piețele de vinuri care favorizează profilul companiei. Deși volumele de vinuri vândute scad la nivel mondial, pe măsura schimbării preferințelor publicului tânăr, sunt 2 direcții care pot să aducă pe mai departe încasări sporite pentru Purcari, prin acapararea de noi zone de piață scrie profit.ro.

Consumatorii vor mai puțin vin, dar premium. Aceasta avantajează brandul de bază Purcari. „Ne așteptăm ca trendul să continue”, spune Vasile Tofan, președintele Consiliului de Administrație al Purcari. Vânzările premium ar trebui să susțină un nivel de 50% al marjei profitului brut, care este o țintă medie, însă aceasta nu înseamnă că toate mărcile se vor vinde cu aceeași margine.

O altă tendință a pieței este pentru creșterea consumului de vin îmbuteliat, în detrimentul autoconsumului. Este ceva care are încă și mai mult spațiu de rebalansare pe piețele pe care Purcari este prezentă, precum Moldova, România, Bulgaria, Croația sau Ucraina. În România, vinul îmbuteliat reprezintă, încă, numai 50% din piață. Tendința s-a observat clar în ultimul an, când consumul a urcat cu 1,8% la vinul produs în gospodării și cu 3% în cazul vinului îmbuteliat.

Profitând de aceste trenduri, Purcari Wineries vizează obținerea unor venituri de 580-630 milioane lei, în funcție de scenarii, în anul 2027, al bicentenarului companiei, acestea fiind cu 70% mai mari decât cele de 370 milioane lei preconizate pentru anul în curs. Nu este vorba numai despre creșteri, ci și despre o majorare a business-ului care să se facă profitabil. „Suntem angajați să livrăm profitabilitatea pe care am avut-o până acum”, spune Tofan, care vine din partea Horizon Capital, acționar încă dinainte de listarea din februarie 2018.

Profitul brut ar urma să crească de 2,1 ori, la 280-320 milioane lei, de la 154 milioane lei, iar câștigul pretaxare EBITDA ar trebui să se majoreze de 2,3 ori, la 210-230 milioane lei, de la 101 milioane lei. „Dorim să dublăm EBITDA, indiferent de ce se întâmplă”, spune directorul general adjunct, Alex Filip, care va prelua șefia executivă deplină a companiei la începutul anului viitor. Compania este pregătită să se ajusteze comercial și financiar pentru a obține un câștig EBITDA de peste 200 milioane lei în anul 2027.

Atunci, profitul net ar urma să se dubleze, la 120-130 milioane lei, de la 64 milioane lei, care este, de asemenea, dublu față de cel de 29 milioane lei din an ul 2017, premergător listării. Este un obiectiv care ar urma să fie atins prin creșterea piețelor principale, cât și prin expansiune geografică, fără a majora baza de costuri la același ritm.

Sunt scenarii care nu includ decât activitatea pe actualele suprafețe, fără eventuale fuziuni și achiziții care sunt probabile în intervalul menționat, mai spune Filip, care are o experiență relevantă la compania de consultanță McKinsey. Orice firmă ar urma să fie integrată în companie, doar s-ar adăuga la indicatorii indicați în strategie pentru anul 2027.

Nu doar că Purcari ar trebui să devină mai profitabilă, dar și cash-ul ar urma să meargă în cantități mai mari la acționari. Cu o rată de distribuție de 45% din profitul net, compania ar dori să susțină un dividend brut de 1,40 lei/acțiune, ceea ce înseamnă o majorare de 2,3 ori față de nivelurile actuale. Compania ține cont de specificul pieței de la BVB care cere dividende. Cum fondurile de pensii nu pot investi, prin reglementare, compania depinde de prezența retailului, acum având un număr de peste 10.000 de acționari. Ei ar urma să fie răsplătiți în baza unui trend de creștere a dividendelor. „Noi credem că ne putem ține de el”, spune Filip.

Indicatorii financiari vin pe fondul unei strategii în care compania vrea să treacă de la actualul stadiu pe care îl caracterizează de „campion regional” în Europa Centrală și de Est, la cel de „campion mondial”. Compania va continua să identifice tipuri locale de struguri din România și Bulgaria pentru a propulsa produse în categoria World Class Wines. „Nu este un proiect de vanitate, ci un catalist pentru dezvoltarea brandului, dar și pentru inovație”, spune CEO-ul adjunct Filip.

În sensul expansiunii geografice, Purcari a achiziționat Angel’s Estate, o cramă din Bulgaria, cu suprafață cultivată de 300 hectare, integral irigată despre care conducerea spune că este într-o locație frumoasă, cu potențial atât turistic, dar și pentru a se face vinuri bune. Deficiența este că brandul Purcari nu are notorietate mare în Bulgaria și aici este de lucrat. Pe de altă parte, Bulgaria nu este o piață ieftină. Prețul de la raft pentru vinuri este mai mare decât în România sau Moldova.

Ucraina este un pariu pe termen lung și planuri mari sunt legate pentru etapa de normalizare post-conflict care este așteptată. Acolo Purcari are avantajul unei bune poziționări geografice, dar și de percepție a mărcii.

Pentru Asia este o abordare comună, nu numai legată de China, fiind vizate creșteri explozive ale vânzărilor în următorii ani în țări precum Coreea de Sud, Japonia și Filipine. În China, afacerile și apetitul de consum au intrat într-un anumit stadiu în pandemie, și se prezintă cu totul altfel acum. Compania nu a renunțat la planurile legate de această piață, are o echipă de vânzări pe loc și are, pe mai departe, așteptări ridicate pe termen lung. În Turcia, Purcari a achiziționat o companie care să acționeze ca vehicul pentru actiuvitatea de distribuție, într-o piață cu mărci specifice și cu particularitatea unei inflații foarte mari, în care cantitatea vândută trebuie adecvată pentru prețuri optime în care aceasta intră în țară și până la momentul în care este vândută.

Expansiunea nu vine fără eforturi. Media cheltuielilor de capital pentru investiții va urca la 72 milioane lei în intervalul 2024-2027, de la 31 milioane lei în anii 2020-2023, ceea ce înseamnă o creștere de 2,3 ori. Nivelul relativ redus de îndatorare, de 1,3 – 1,35 ori datorii față de EBITDA, permite susținerea acestor investiții fără ca să fie nevoie ca Purcari să ceară bani de la investitori prin majorări de capital sau să emită obligațiuni.

Idealul este ca investițiile să meargă cât mai liniar, pe o traiectorie de creștere susținută și constantă, dar acestea depind de stadiile mai multor proiecte. La fel, producția nu poate crește, de exemplu, cu 5% pe an, spune directorul Filip. Este nevoie de plantări, și pe măsura maturizării unor vii, creșterea se face în salturi. Compania va investi constant, astfel încât să fie spațiu de creștere și dincolo de anul bicentenar 2027, ales ca bornă de Purcari. Pentru România, strategia este pentru achiziția de vii deja plantate, cu vițe de calitate.

Principala direcție de investiții va fi în irigații, care va garanta menținerea vii a plantelor, va ridica producția, dar va ameliora și calitatea strugurilor recoltați. Efortul concentrat este pentru domeniile Cuza din sudul Basarabiei, unde sunt nu mai puțin de 700 de hectare din cele 1.850 de hectare cultivate ale companiei.

Strategia companiei mai include ameliorări ale rezultatelor operaținale prin extindetrea agriculturii de precizie, optimizarea fluxurilor tehnologice, reducerea consumului de energie și apă, o abordare standardizată a prețului și promoțiilor, creșterea vizibilității în zonele cu profil înalt din HORECA și întărirea relațiilor cu consumatorii (brandurile bulgărești să devină cunoscute pentru români și invers).

Compania este cumpărătoare netă de vin la vrac și acesta va fi utilizat pentru creșterea gamei cu nume noi. Purcari consideră că este avantajată de trendința actuală din piața vinului, în care calitatea și marca sunt mai importante decât țara de proveniență.

În prezent, Purcari este în plin avânt cu gama Nocturne, însă în curând va lansa campanii pentru promovarea unei noi serii, denumită Sapiens. Compania va promova mărci personalizate de la o țară la alta. Strategia este de a deschide piața cu brandul Purcari, cel de bază, premium, care oferă acel inedit geografic, pentru ca apoi, pe relația comercială să poată promova și alte mărci.

Purcari vrea să ajungă pe cât mai multe rafturi, unde se vinde la prețuri bune. Mai este spațiu să crească și în alte magazine, dar este greu să o facă profitabil. Compania știe că are de lucrat pentru centrele comerciale cu rotație mare. În week-end-urile prelungite, traficul este mare și stocurile se golesc repede. Sunt momente de vârf la care retailerii nu fac față. Purcari a semnat contracte de servicii cu firme specializate care să asgure prezența mărfii la raft și în astfel de perioade. Spațiu de creștere mai este pe zona produselor „sparkling”, preferate de tineri, unde Purcari are prezență nesemnificativă, și posibilități de creștere exponențială.

articles.106482.m

La începutul acestei săptămâni, cel mai mare producător de lapte și produse lactate din R. Moldova, grupul JLK, a majorat cu circa 10% prețul la o mare parte din produsele sale. Potrivit reprezentanților grupului majorarea se datorează în special faptului că la începutul lunii s-a scumpit semnificativ prețul laptelui pe piețele externe de unde importă materia primă, scrie mold-street.com.

A crescut prețul materiei prime

„Dacă nu majoram prețurile, riscam să rămânem fără materie primă, sau să creștem pierderile întreprinderilor din cadrul grupului”, au explicat reprezentanții JLC, grup ce are o cotă de circa 50% pe piaţa lactatelor.

Datele de pe piață arată că producția locală de lapte asigură în prezent aproximativ 70% din materia primă pentru procesare, iar restul este de import.

Totodată se atestă importuri mari de produse lactate, precum untul, brânzeturile etc. De exemplu pe rafturi poate fi observată o cantitate mare de produse lactate din Belarus, România și Ucraina.

Pe de altă parte, datele publice arată că în primele opt luni prețurile la lapte și produse lactate practic au stagnat, înregistrându-se o creștere nesemnificată de 0,06%.

De notat că producția de lapte în Republica Moldova s-a diminuat semnificativ și dacă în 2014 constituia circa 485.000 tone, apoi anul trecut de două ori și ceva mai puțin - circa 231.000 tone. 

Cel mai tare a scăzut producția de lapte în gospodăriile populației - de aproape 2,5 ori, în timp ce în întreprinderile agricole și gospodăriile țărănești (de fermier) s-a majorat de două ori.

Măsuri de stimulare a producției la lapte

Creșterea producției de lapte în întreprinderile agricole s-a făcut observată în ultimii 2-3 ani, ca urmare a unor măsuri luate de autorități pentru stimularea dezvoltării sectorului zootehnic și anume a fermelor de vaci.

Anul trecut, în premieră, au fost alocate plăți directe per kilogram de produs și anume – pentru kilogram de lapte de vacă. Potrivit AIPA, plățile directe se acordă trimestrial fermierului care deține animale, obține și livrează producție animalieră proprie către unitatea de colectare/ procesare/ abatorizare/ comercializare.

Potrivit Raportului privind gestionarea Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural în anul 2023, doar 1,13% (184) din cererile de acordare a subvențiilor de la FNDAMR au fost pentru plățile directe per kilogram de lapte de vacă.

AIPA menționează că, valoarea plății directe pentru un kilogram de lapte de vacă constituie trei lei.

În total, 178 entități economice au beneficiat de plăți, pentru 28.821,6 tone de lapte facturat, iar suma debursată din FNDAMR a constituit circa 86,46 milioane lei, ceea ce reprezintă aproximativ 5,1% din valoarea subvențiilor din 2023.

144e29c1264afeb971e2d79e02ba06f7

Nike, cea mai importantă companie de echipament sportiv din lume, trece printr-o perioadă dificilă. Brandul care a inovat mereu pentru a rămâne relevant pare acum învechit și lipsit de idei noi.

Compania își schimbă conducerea în căutarea unei strategii mai bune de creștere, deoarece produsele sale încep să dispară din tendințele actuale și din preferințele consumatorilor, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.

Noile mărci care se concentrează pe segmente de piață premium, precum Athleta, deținută de Gap, sau Lululemon, precum și vechii săi rivali, cum ar fi Adidas, dar și comercianții online chinezi de discount, precum Shein, reduc din cota de piață a Nike, în timp ce investitorii se întreabă ce urmează pentru gigantul de echipament sportiv.

Săptămâna trecută, Nike a raportat rezultate dezamăgitoare pentru primele trei luni ale noului an fiscal, care a început la 1 iunie 2024. „Scăderea veniturilor era deja așteptată. Cu toate acestea, ceea ce nu a fost anticipat a fost performanța deosebit de slabă a vânzărilor de pantofi de alergare în SUA (-14%) și Europa (-12%). Investițiile mari legate de Jocurile Olimpice de la Paris nu au dat roadele anticipate. În schimb, veniturile din China, unde multe mărci occidentale se confruntă cu dificultăți, au scăzut cu doar 2%. Nike se confruntă acum cu o concurență acerbă în Occident, inclusiv din partea mărcilor europene mai mici On, Hoka și Salomon, dar și a vechiului său rival, Adidas, companii care au umplut rapid rafturile magazinelor clasice în timp ce Nike s-a concentrat pe vânzările directe”, punctează analistul eToro Bogdan Maioreanu.

La nivel global, Nike rămâne brandul nr.1 în domeniul confecțiilor dar diferența dintre concurenți s-a redus, conform ultimului raport Kantar Brandz. Cu o creștere de 47%, Zara a devenit al doilea brand ca ascensiune în Top 100 global, urcând 24 de locuri, până pe locul 70. Abordarea inovatoare a Lululemon în ceea ce privește athleisure-ul și angajamentul față de calitate au generat o creștere de 24% a valorii mărcii, care a urcat pentru prima dată în Global Top 100, pe locul 92. Conform raportului, categoria generală de îmbrăcăminte a crescut cu 5%, datorită performanțelor solide ale Zara, Shein și Uniqlo, în timp ce valoarea mărcii Nike a scăzut cu 4% în ultimul an.

Erorile strategice

Directorul general John Donahoe a avut un mandat dificil de patru ani, în timpul căruia compania a pierdut cotă de piață, și-a tensionat relațiile cu principalii parteneri de retail și unii analilști consideră că și-a pierdut factorul cool. De fapt, sondajul Back to School a arătat că preferințele consumatorilor se schimbă de la stilurile retro ale Nike către pantofi de confort mai colorați și "terrace styles". Acesta a evidențiat popularitatea în creștere a modelelor “dad shoes” de la New Balance, Asics și NIKE Vomero 5 și adoptarea puternică a stilurilor precum Adidas Samba, Gazelle și Campus. Conform studiului, stilurile Nike precum Air Force 1, Jordan 1 și Blazer își pierd din popularitate.

Această eroare strategică - incapacitatea de a trece de la comportamentul din pandemie la tendințele actuale atât în ceea ce privește stilul, cât și obiceiurile de cumpărare - l-a costat postul pe directorul general John Donahoe, care va fi înlocuit luna aceasta. Fostul consultant a avut succes cu strategia sa de vânzări directe către consumator (DTC) în timpul pandemiei, când echipamentul sportiv a fost masiv comandat de acasă. Cu toate acestea, în 2023, consumatorii s-au întors la magazine precum Foot Locker, unde erau entuziasmați de noile branduri, iar Nike nu a reușit să își crească prezența acolo, în timp ce vânzările directe nu au avut rezultatele așteptate. Acum, Nike speră că readucerea de la pensie a veteranului companiei Elliott Hill va schimba situația aceasta. Hill a început la Nike ca stagiar în 1988 și a lucrat acolo toată viața până la pensionare în 2020. Însă concurenții sunt pe val, iar Nike are multe de făcut pentru a-și recâștiga succesul.

Amânarea Zilei Investitorilor, programată inițial pentru 19 noiembrie, și retragerea estimărilor privind veniturile și profitul pentru întregul an indică faptul că o redresare nu este așteptată prea curând, dar a fost făcută pentru a da timp noii conduceri să evalueze ce este de făcut. „Cea mai mare provocare a lui Hill va fi să relanseze inovația pentru care Nike era cunoscută. Numită după zeița greacă a victoriei, Nike are o experiență de brand dovedită atât pentru sportivi, cât și pentru utilizatorii obișnuiți. Cel mai mare succes al său, până în prezent, a fost parteneriatul cu legenda baschetului Michael Jordan, care are acum 61 de ani. In tenis, firma a intrat pe piață cu Ilie Năstase în anii ‘70, și a continuat cu un șir lung de mari campioni până la Serena Williams și Rafael Nadal. Poate că este timpul ca noi sportivi legendari să fie aduși în prim-plan, astfel încât Nike să poată deveni din nou invincibilă pe segmentul său de piață”, precizează analistul eToro.

Prețul acțiunilor Nike, care a scăzut cu 50% în ultimii trei ani la Bursa din New York, a coborât cu încă 6% după raportarea de marți. Investitorii așteaptă să vadă cum va reuși noua conducere să orienteze compania spre creștere în acest mediu extrem de competitiv. Însă în ultimul trimestru, compania a înregistrat o creștere de 9% a numărului de investitori români care dețin acțiunile sale pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro. Acest lucru ar putea arăta că investitorii cumpără scăderea așteptându-se la o redresare a Nike de către noua conducere.

5c24585b7de08488758934d093fc04d0

Proprietarul magazinelor „Linella” ar putea să preia lanțul de magazine „Fourchette”. Despre aceasta a comunicat Consiliul Concurenței astăzi, 7 octombrie.

Consiliul Concurenței anunță că analizează notificarea unei concentrări economice ce urmează a se realiza prin preluarea de către întreprinderea „Moldretail Group” SRL (lanțul de unități comerciale cu profil preponderent alimentar ”Linella”, ”Fidesco”, ”Cip Market”, ”Bravo” și ”Slavena Megamarket”) a controlului unic asupra întreprinderii „Fourchette-M” SRL (lanțul de unități comerciale cu profil preponderent alimentar ”Fourchette” și ”To-To”), transmite Știri.md.

„Operațiunea de concentrare economică urmează a se realiza prin achiziționarea de către „Moldretail Group” SRL a 100% cote-părți din capitalul social al întreprinderii „Fourchette-M” SRL”, comunică reprezentanții Consiliului Concurenței.

Totodată, autoritatea menționează că pe teritoriul Republicii Moldova, părțile implicate în operațiunea de concentrare economică notificată desfășoară activitate pe piața achiziționării produselor de consum curent preponderent alimentare și pe piața comercializării cu amănuntul a produselor de consum curent preponderent alimentare, prin intermediul propriilor lanțuri de unități comerciale.

„În vederea stabilirii compatibilităţii concentrării economice cu mediul concurenţial normal, Consiliul Concurenței va analiza operațiunea notificată, în conformitate cu Legea concurenţei şi Regulamentul privind concentrările economice. Consiliul Concurenţei este interesat în obţinerea observaţiilor şi punctelor de vedere de la agenţii economici terţi referitor la modul în care concentrarea economică notificată, afectează sau poate afecta concurența de pe piețele date”, scrie într-un comunicat al instituției.

DBubulici 04112

Învățătoare de profesie, Liliana Gheorghiță a fost dintotdeauna o amatoare a produselor ecologice, în special a ceaiurilor, condimentelor și ierburilor aromatice. Acum doi ani, antreprenoarea a decis să valorifice un teren de jumătate de hectar pe care îl deține în orășelul Biruința, raionul Sîngerei și să cultive acolo plante medicinale.

„Plantele nu sunt tratate cu nimic. Am lansat această afacere pentru a obține un produs ecologic și mai întâi de toate m-am gândit la sănătatea cumpărătorului meu. Poate voi avea o cantitate mai mică de produse, dar în schimb mai calitativă și mai sănătoasă”, spune antreprenoarea.

Pornind de la plantare, cultivare și până la recoltare, uscare, tocare și ambalare, fiecare etapă a procesului de producție este atent urmărită. Din plantele cultivate producătoarea utilizează doar frunze întregi și flori, iar după procesarea plantelor, la uscare nu se adaugă conservanți sau arome.

„Multe plante medicinale și aromatice pot fi cultivate în sistem organic sau ecologic, reducând astfel utilizarea pesticidelor și impactul asupra mediului. Agricultura ecologică poate atrage un segment mai mare de consumatori preocupați de sănătate și de protecția mediului”, afirmă Liliana Gheorghiță.

La început, familia Gheorghiță a încercat să vândă plantele unor procesatori, dar prețurile erau derizorii și nu acopereau nici pe departe atât investiția, cât și munca depusă de la plantare până la recoltare. Atunci au procurat un uscător de plante, pentru ca procesul să fie făcut ca pe vremuri, când bunicii uscau plantele pentru ceai.

„Așa am început să uscăm și să facem mix de ceaiuri și condimente. Le vindem la iarmaroace și târguri”, spune femeia de afaceri.

În primul an, antreprenoarea a plantat trandafiri, mușețel, pelin, gălbenele și țigăncușă, iar din pădure au fost strânse florile de salcâm și tei.

„Ceaiurile și condimentele nu sunt singurele produse ale noastre. Am început să facem și uleiuri macerate din gălbenele, mușețel și crin. Au fost apreciate de cei care le cunosc efectele miraculoase”, povestește Liliana.

La un an de la lansarea afacerii a venit criza energetică și Liliana era gata să-și încheie activitatea. Cheltuielile la energie depășeau cu mult veniturile. Însă, datorită ajutorului Agenției Austriece pentru Dezvoltare, acordat prin proiectul PNUD „Sprijin de urgență pentru producătorii agricoli în contextul crizei socio-economice, climatice și energetice”, antreprenoarea a reușit să achiziționeze panouri solare cu o capacitate de 8 kW, două pompe de căldură și un feliator de legume. Femeia își dorește să dezvolte o linie de fabricare a pistilurilor din legume după o rețetă englezească, Utilajele vor servi la crearea condițiilor optime de păstrare și depozitare a legumelor semi-uscate, fapt care va contribui la creșterea termenului de valabilitate a acestora la 2-3 ani. De asemenea, întreprinderea va obține economii la energie, ceea ce îi va permite să reducă costurile de producere și de comercializare.

6f1ec832d9cda12d8dc02f59e1a191a1

În urma activităților economico-financiare, companiile de stat din Republica Moldova au înregistrat un profit total de 2,1 miliarde de lei în perioada de gestiune. Comparativ cu anul 2022, s-a observat o creștere a procentului entităților care au activat cu profit, de la 68,75% la 72,5%, în timp ce ponderea celor care au înregistrat pierderi s-a redus de la 28,75% la 25%, potrivit datelor Agenției Proprietății Publice, scrie bani.md.

Printre companiile care au obținut cele mai mari profituri se numără:

  • S.A. „MoldovaGaz” – 1,093,78 milioane lei;
  • S.A. „Loteria Națională a Moldovei” – 197,56 milioane lei;
  • S.A. „FEE-Nord” – 249,68 milioane lei;
  • Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” – 211,19 milioane lei;
  • S.A. „Moldtelecom” – 89,28 milioane lei.

Pe de altă parte, cele mai mari pierderi nete au fost înregistrate de:

  • Î.S. „Calea Ferată din Moldova” – 143,87 milioane lei;
  • S.A. „Energocom” – 127,31 milioane lei;
  • S.A. „Metalferos” – 44,55 milioane lei;
  • S.A. „Termoelectrica” – 43 milioane lei;
  • S.R.L. „Arena Națională” – 20,16 milioane lei.

În anul 2023, comparativ cu anul 2022, se atestă majorarea procentului entităților ce au activat cu profit (de la 68,75% la 72,5%) și respectiv micșorându-se ponderea entităților ce au activat cu pierderi nete (de la 28,75% la 25,0%). Cifra de afaceri a companiilor statului  constituit în 57,7 miliarde de lei.

captura de ecran din 2024 10 04 la 08.18.24 1536x1011

Două milioane cinci sute de mii de euro, este prețul indicat în anunțul postat pe platforma națională de vânzări. 

„Suprafața aeroportului este de 109 hectare. Zona împrejmuită si păzită. Teritoriul are o pistă care măsoară 1883 de metri. Tip suprafata: asfalt – beton” se spune în anunț.

Precizăm că în anii 2000, Aeroportul a fost transmis în gestiunea Consiliului raional Cahul, care a inițiat un parteneriat public privat cu o întreprindere fondată de un cetățean al Germaniei, originar din Ucraina. Atunci clădirea aeroportului a fost renovată, dar avioanele așa și nu au mai ajuns să decoleze de la Cahul. Cândva, de aici se făceau curse către Rusia, Ucraina, România, sau Turcia.

Ultimul zbor de pe aeroportul Cahul a fost în octombrie 2001.

Statutul de "aeroport internațional" a fost acordat prin Hotărârea Guvernului № 401 din 2002.

Într-un final, Consiliul raional Cahul a înstrăinat cota parte din capitalul social al întreprinderii comune fondate, iar de atunci, aeroportul nu a mai ajuns a fi funcțional. 

La începutul anului, Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu a declarat că un aeroport funcțional în zona de sud la Cahul este una dintre opțiunile Guvernului.

„În 2022, am analizat serios cu partenerii opțiunea de a deschide aeroportul de la Mărculești. Atunci discutam din motiv că Aeroportul Chișinău era în gestiunea acestui grup Șor… S-a rezolvat în paralel problema cu aeroportul și ne concentrăm atenția pe aeroport. Dacă ne vom pomeni că nu face față, avem câteva opțiuni: în primul rând, zona de nord Bălți sau Mărculești și zona de sud Cahul”, a declarat Andrei Spînu în cadrul ediției de marți, 16 ianuarie, a emisiunii „Freedom” de la TV8.

бруклин

O tânără din Republica Moldova a trăit șocul vieții atunci când a ajuns în New York: „Niciodată nu mi-am imaginat că o să am nevoie să învăț limba rusă, dar ajunsă în Brooklyn a trebuit să o învăț. Nimeni nu vorbește cu tine în engleză”.

O tânără din Republica Moldova povestește că se aștepta ca Brooklyn-ul să fie plin de gangsteri și să audă muzică hip hop pe străzi, așa cum văzuse în filme. Dar când s-a confruntat cu realitatea de acolo, a avut un „șoc cultural„.

Fata a fost nevoită să învețe limba rusă fiind limba care se vorbește predominant în acest cartier al New Yorkului. Fata povestește că străzile sunt pline de reclame în limba rusă, iar dacă merge la farmacie sau la bancă și i se adresează în engleză farmacistei, respectiv funcționarei de la bancă, este întrebată dacă nu cunoaște limba rusă.

Credeam că dacă mă mut în Brooklyn o să fie un cartier plin de gangsteri, că o să aud doar muzică hip hop și că toate persoanele din jurul meu vor vorbi în limba engleză, dar nu e deloc așa. Brooklyn este o diviziune a orașului New York și este foarte mare.

Eu am venit în sudul Brooklyn-ului, în cartierul Sheepshead Bay, Brighton Beach dacă vă este mai clar. Când am coborât prima dată din metrou am auzit vorbindu-se limba rusă. Oameni buni, în zona aceasta toată lumea vorbește limba rusă.

Niciodată nu m-am gândit că o să am nevoie să învăț această limbă. Dar venind în America, am ajuns să învăț limba rusă de nevoie. De exemplu, dacă intri în farmacie și saluți în limba engleză, ei te întreabă imediat dacă știi rusă. Nimeni nu vorbește cu tine în zona asta în engleză, nimeni. Și dacă te duci la bancă, îți vorbesc tot în limba rusă, în magazine la fel. Există chiar magazine care au denumiri precum Tatiana sau Tashkent.

Peste tot sunt reclame în limba rusă, adică eu dacă nu știu alfabetul în limba rusă, mi-e cam greu să mă descurc. Uite așa am avut un șoc cultural, pentru că eu nu eram pregătită de ceea ce urma”, a povestit tânăra pe TikTok, potrivit stiridiaspora.ro

fraude cu pretext investitional 900x505

Poziția investițională internațională a Republicii Moldova a înregistrat o scădere de 5,4% la sfârșitul primului semestru din 2024, ajungând la un sold net debitor de 5,641 miliarde USD, echivalentul a 32,8% din PIB, conform datelor Băncii Naționale a Moldovei (BNM). Comparativ cu sfârșitul anului 2023, raportul PII la PIB s-a diminuat cu 3,2%.

Activele financiare externe s-au redus cu 2,1%, ajungând la 7,61 miliarde USD, în timp ce pasivele externe s-au diminuat cu 3,5%, totalizând 13,25 miliarde USD. Investițiile directe au scăzut cu 2,9%, deținând 40,1% din angajamentele externe ale țării, scrie bani.md.

Investițiile din UE au scăzut ușor cu 0,5%, totalizând aproape 3 miliarde USD, în timp ce cele din alte țări au înregistrat o reducere de 10,8%. La sfârșitul lunii iunie, stocul total al investițiilor străine directe era de 5,31 miliarde USD, cu 158,87 milioane USD mai puțin față de sfârșitul anului 2023.

Investitorilor din Bulgaria le corespunde cea mai mare pondere în poziția investițiilor directe (capital propriu) în sectorul bancar.

Investitorilor din Cipru le corespunde cea mai mare pondere în poziția investițiilor directe (capital propriu) ale altor sectoare.

 

cartea verde.v1 900x505

Certificatul de asigurare „Carte Verde”, necesar pentru toți cetățenii Republicii Moldova care călătoresc cu automobilul în alte țări, va fi digitalizat pentru a simplifica procesul de obținere și a îmbunătăți nivelul de securitate.

Perioada de tranziție pentru implementarea acestui nou sistem va dura două luni și va fi împărțită în două etape. Prima etapă, de tranziție, va avea loc între 1 noiembrie 2024 și 31 decembrie 2024, timp în care asigurarea va continua să fie disponibilă pe suport de hârtie. A doua etapă, care începe pe 1 ianuarie 2025, va permite prezentarea „Carte Verde” exclusiv în format digital, scrie bani.md.

Banca Națională a Moldovei (BNM) îndeamnă cetățenii să fie atenți la această tranziție. În perioada de implementare, „Carte Verde” digitală va trebui să fie imprimată și păstrată pe suport de hârtie (format alb-negru) pentru a fi prezentată la solicitare. După 31 decembrie 2024, asigurarea va fi acceptată doar în format digital.

BNM subliniază că toate asigurările de tip „Carte Verde” emise până la 1 noiembrie 2024 în formatul actual vor rămâne valide pe întreaga durată a valabilității lor.

Pentru informații suplimentare, cetățenii sunt încurajați să contacteze compania de asigurare de unde achiziționează „Carte Verde”. Acest certificat internațional de asigurare auto atestă că vehiculul este acoperit de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (RCA externă) atunci când circulă în afara țării de origine.

Pagina 5 din 538